MY LR AWD | Wit | Zwart| 19" | FSD | Trekhaak | Bestelling LM 05.03.2025
Dat kan helaas niet.Kameelman schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:21:
Weet er iemand of je met een SR+ met alleen Autopilot ook de auto naar voren en achter kan besturen met de app als er een krappe parkeerplaats is?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Gewoon 1 keer piep als je hem open doet? Of hoor je ook iets tijdens het rijden?TweakerVincent schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:16:
Mijn m3 geeft een hoge piep als ik de auto open en wil gaan rijden. Zie nergens een melding? Iemand een idee?
Piep bij openen. Lijkt alarm ofzo?wootahH schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:36:
[...]
Gewoon 1 keer piep als je hem open doet? Of hoor je ook iets tijdens het rijden?
Paar keer gehad ook en heb geen idee wat het is.. lijkt idd alarm te zijnTweakerVincent schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:50:
[...]
Piep bij openen. Lijkt alarm ofzo?
Inspired in "Het grote Tesla Model 3 topic"TweakerVincent schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:50:
[...]
Piep bij openen. Lijkt alarm ofzo?
LR geeft ook split aan op 90, maar was iemand die vroeg op Twitter wat nu beter was 90-30 of 80-20. Musk antwoordde 80-20.Smobbo schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:03:
[...]
80-20 is voor mij nieuw. Bij mijn weten was het 90-10.
De SR+ laad ook standaard voor ‘dagelijkse ritten’ tot 90% op, een verschil met de LR die tot 80% laad.
Dit is overigens ook een van de redenen dat het lijkt alsof de SR+ op een normale lading in verhouding zo ver komt, men vergelijkt 90% met 80%
80-90 staat ook geel ipv groen in Teslamate bvb.
--handige links mogen niet van de mods--
2 weken verder en vanochtend In de sneeuw: ‘pats’, 2e sterretje.fRiEtJeSaTe schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:35:
Hebben jullie ook al beschadigingen op de voorruit?
Ik sta nu bij Carglass voor een sterretje (toegegeven was een vrij harde klap), maar de man constateert nog 2 pitjes / oppervlaktebeschadigingen. Ik heb de auto pas sinds de kerst.
Zat een partij te vloeken in de auto. Het lijkt wel of elk steentje direct raak is. Kan weer terug naar Carglass.
Huh? Goh, ik dacht dat dit eerder bij de LR standaard 80% was. Oké. Weer wat geleerdMtC schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:20:
[...]
LR geeft ook split aan op 90, maar was iemand die vroeg op Twitter wat nu beter was 90-30 of 80-20. Musk antwoordde 80-20.
80-90 staat ook geel ipv groen in Teslamate bvb.
Wat meer afstand houden van je voorliggersfRiEtJeSaTe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:21:
[...]
2 weken verder en vanochtend In de sneeuw: ‘pats’, 2e sterretje.
Zat een partij te vloeken in de auto. Het lijkt wel of elk steentje direct raak is. Kan weer terug naar Carglass.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
En wat nu als dit tijdens inhaalactie gebeurd?LordSinclair schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:32:
[...]
Wat meer afstand houden van je voorliggers
Steentjes springen niet altijd recht naar achteren.
ICE ICE Baby
je mag maar 100, dus inhalen is niet meer nodig ;-)djmuggs schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:39:
[...]
En wat nu als dit tijdens inhaalactie gebeurd?
Steentjes springen niet altijd recht naar achteren.
Heeft Musk die safe range niet verhoogd naar 90? En zelfs aangegeven dat 95 ook nog geen problemen gaat geven? of haal ik nu iets door elkaar?MtC schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:30:
[...]
Ik neem aan dat ze met bruikbare accu bedoelen wat weergegeven wordt als 100%?
Eigenlijk zou je dus ook nog een cijfer moeten geven voor 80%-20%, dus 60% van de accu. Dat is immers de "safe range" die Elon hanteert.
Tja, af en toe laten tot 95/100 is op zich niet een probleem. Voor de accu is 20-80 gewoon het beste. Het is allemaal de vraag hoeveel invloed het heeft en of wij het in de leaseperiode echt gaan merken.Markovichi schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:50:
[...]
Heeft Musk die safe range niet verhoogd naar 90? En zelfs aangegeven dat 95 ook nog geen problemen gaat geven? of haal ik nu iets door elkaar?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Wanneer ik in de app (P) de schuif tot aan rit bij het opladen instel, is dit 447 km (=90%).Markovichi schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:50:
[...]
Heeft Musk die safe range niet verhoogd naar 90? En zelfs aangegeven dat 95 ook nog geen problemen gaat geven? of haal ik nu iets door elkaar?
Ik laad dus dagelijks tot 90%
Ja die gast zegt vaak tegenstrijdige dingen.Inspired schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:52:
[...]
Tja, af en toe laten tot 95/100 is op zich niet een probleem. Voor de accu is 20-80 gewoon het beste. Het is allemaal de vraag hoeveel invloed het heeft en of wij het in de leaseperiode echt gaan merken.
Tot 100% laden gaat mis als het batterij pack vol zit en de buiten temperatuur omhoog gaat. Dan stijgt de State-of-Charge boven de 100% en ontstaat er on-omkeerbare schade. De vraag of je daar 'last' van hebt is niet relevant, want in mijn belevingswereld ga je gewoon niet iets moedwillig slopen.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Als 20% tot 80% goed zou zijn, hadden ze dat er wel ingebouwd en de standaard op 80% gezet ipv 90%. Je krijgt ook een melding op je display als je vaak tot 100% laadt en dit niet ten goede van de batterij komt.kdeboois schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:14:
Tot 95 of zelfs 100% laden is geen probleem zolang je maar direct na het bereiken van die 100% gaat rijden. 95% is beter om regeneratief remmen mogelijk te houden, maar de mechanische rem is er altijd dus dat hoeft ook geen probleem te zijn.
Tot 100% laden gaat mis als het batterij pack vol zit en de buiten temperatuur omhoog gaat. Dan stijgt de State-of-Charge boven de 100% en ontstaat er on-omkeerbare schade. De vraag of je daar 'last' van hebt is niet relevant, want in mijn belevingswereld ga je gewoon niet iets moedwillig slopen.
Technisch gezien is 30 - 70% het beste, maar daar kom je in het 'diminishing returns' stuk terecht.Hunkaroglu schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:31:
[...]
Als 20% tot 80% goed zou zijn, hadden ze dat er wel ingebouwd en de standaard op 80% gezet ipv 90%. Je krijgt ook een melding op je display als je vaak tot 100% laadt en dit niet ten goede van de batterij komt.
De beste laadlimiet is de laadlimiet die je nodig hebt als je volgende dag gaat rijden. Hoe lager dat is hoe beter het voor de batterij is. Als je nog genoeg lading over hebt, hoef je helemaal niet te laden.
De AWD LR is ook default 90% voor daily. 90%-10% gaat voor beide batterypacks op volgens mij...Smobbo schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:03:
[...]
De SR+ laad ook standaard voor ‘dagelijkse ritten’ tot 90% op, een verschil met de LR die tot 80% laad.
Dit is overigens ook een van de redenen dat het lijkt alsof de SR+ op een normale lading in verhouding zo ver komt, men vergelijkt 90% met 80%
Gravity sucks...
Hoe kom je erbij dat LR standaard tot 80% laadt?Smobbo schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:03:
[...]
Zelf ook regelmatig - dat is gewoon het alarm wat niet optijd uitschakeld. Niets ernstigs, wel irritant (zeker als je om 6:00 wilt vertrekken en veel mensen nog liggen te slapen).wootahH schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:36:
[...]
Gewoon 1 keer piep als je hem open doet? Of hoor je ook iets tijdens het rijden?
Gravity sucks...
Gewoon ff de deur unlocken als je naar buiten loopt. Had het in het begin wel, laatste tijd niet meer. Maar start dan ook vaak een shortcut als ik de deur uit ga. (Unlock auto/unlock chargeport etc.)1-0-Ed schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:42:
[...]
Zelf ook regelmatig - dat is gewoon het alarm wat niet optijd uitschakeld. Niets ernstigs, wel irritant (zeker als je om 6:00 wilt vertrekken en veel mensen nog liggen te slapen).
Ik merk vaker dat als ik op autopilot in de file langzaam rijdende ben dat alle 'status/storing' lampjes boven de snelheidsweergave verschijnen, de melding ' autopark unavailable' als waarschuwingsbolletje verschijnt en soms de accu weergave even een ' -- ' aangeeft. Ik rij sinds een paar weken een nieuwe Model 3 maar mijn voorgaande Model 3 had dit ook (van begin 2019 - huidige vin 608xxx, vorige vin 239xxx). Lijkt dus een algemeen software probleem. Het hersteld zich binnen 10 seconden weer maar is wel irritant en komt over alsof je ' ouderwetse autopech' hebt omdat alle ' lampjes' gaan branden...
Gravity sucks...
Yes, doe ik met Tasker idd voor preconditioning en lader stoppen/unlocken ook maar niet altijd... Wel handig om dat 's ochtends vroeg altijd te doen.Inspired schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:43:
[...]
Gewoon ff de deur unlocken als je naar buiten loopt. Had het in het begin wel, laatste tijd niet meer. Maar start dan ook vaak een shortcut als ik de deur uit ga. (Unlock auto/unlock chargeport etc.)
Gravity sucks...
Weet je dat zeker? Toevallig gisteren van 100% naar 5% gereden en dat was 42 kwh (vrijwel alleen snelweg, 2 uur geparkeerd gestaan, heel weinig regen). Nu zit daar natuurlijk een klein beetje verlies op. 100% was misschien niet echt 100%, 5% was misschien niet echt 5% en 2 uur stil staan kost ook wat batterij.Stef87 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:25:
[...]
SR+ heeft Bijvoorbeeld al een hogere bruikbare capaciteit van ~ 52.5kWh (= indien je een gezonde nieuwe batterij hebt, bruto 54.52kWh)
Mijn batterij is nu 11.000 km oud (5 maanden), en wordt over het algemeen tot 80 a 90% opgeladen en zelden lager dan 40% gereden. Superchargen doe ik bijna nooit (gisteren wel)
Met andere woorden als een nieuwe batterij 52,5 kwh beschikbaar heeft en de mijne heeft ongeveer 45 beschikbaar dan zou ik al 10 - 15% kwijt zijn ongeveer. Technisch mogelijk, maar dan ben ik dat wel al in de eerste maand kwijtgeraakt. Sindsdien hou ik namelijk het verbruik in de gaten en valt me op dat 10% ongeveer 4,8 kwh is.
Een bruikbare accu van 47,5 kwh komt meer overeen met de cijfers die ik zie.
Overigens maakt het verder niet heel veel uit. De daadwerkelijke afstanden die ik haal op een lading zijn ruim voldoende, dus ik maak me daar verder geen zorgen om (levert ook teveel stress op
Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -
Ik denk dat Stef zijn stelling wel klopt ja. Ik hou zelf al een tijd bij hoeveel kWh er wordt toegevoegd aan de accu bij het laden.MagicTempest schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:58:
[...]
Weet je dat zeker? Toevallig gisteren van 100% naar 5% gereden en dat was 42 kwh (vrijwel alleen snelweg, 2 uur geparkeerd gestaan, heel weinig regen). Nu zit daar natuurlijk een klein beetje verlies op. 100% was misschien niet echt 100%, 5% was misschien niet echt 5% en 2 uur stil staan kost ook wat batterij.
Mijn batterij is nu 11.000 km oud (5 maanden), en wordt over het algemeen tot 80 a 90% opgeladen en zelden lager dan 40% gereden. Superchargen doe ik bijna nooit (gisteren wel)
Met andere woorden als een nieuwe batterij 52,5 kwh beschikbaar heeft en de mijne heeft ongeveer 45 beschikbaar dan zou ik al 10 - 15% kwijt zijn ongeveer. Technisch mogelijk, maar dan ben ik dat wel al in de eerste maand kwijtgeraakt. Sindsdien hou ik namelijk het verbruik in de gaten en valt me op dat 10% ongeveer 4,8 kwh is.
Overigens maakt het verder niet heel veel uit. De daadwerkelijke afstanden die ik haal op een lading zijn ruim voldoende, dus ik maak me daar verder geen zorgen om (levert ook teveel stress op)
Je kan (vrij nauwkeurig) het maximaal aantal kWh in je pack berekenen met de laadhistorie van TeslaFi.
Pak van al je charges het percentage bijgeladen en deel dit door de toegevoegde kWh. De afwijking zit hier in de percentages (zowel start als eind kunnen 0.8 afwijken, 17% is 16.6 t/m 17.4). Echter als je maar genoeg laadbeurten pakt (en vooral veel lange laadbeurten) dan normaliseert de afwijking. Dan heb je een vrij nauwkeurig beeld van je max capaciteit, bijvoorbeeld bij mij:
% geladen kWh toegevoegd Capaciteit
78% 40.2 51.54
15% 7.85 52.33
19% 9.94 52.32
Nope- helaas geen standard acc. meer. Ergens in mei geschrapt geloof ik. Verbaasde mij er ook al over dat ze op zo iets besparen maar er zijn nog vreemdere wijzigingen in mijn recente Model 3 - geen subwoofer, geen deadpeddle, geen door-pocket lighting, etc... jammerulTimaS schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:52:
Kan iemand met een SR+ aangeven of je er een usb-c en iPhone kabel bij krijgt voor de middenconsole?

Gravity sucks...
Aan de sub is nooit wat veranderd toch?1-0-Ed schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:18:
[...]
Nope- helaas geen standard acc. meer. Ergens in mei geschrapt geloof ik. Verbaasde mij er ook al over dat ze op zo iets besparen maar er zijn nog vreemdere wijzigingen in mijn recente Model 3 - geen subwoofer, geen deadpeddle, geen door-pocket lighting, etc... jammer
Toch wel; had ik ook niet verwacht. Het gat in de hoedenplank naar de kofferruimte is gesloten tegenwoordig (wat de werking van een kofferbak subwoofer teniet zou doen - ik geloof vanwege de roadnoise) - er is dan ook geen subwoofer meer rechts achterin de kofferbak. Voordeel is wel dat de bekleding in de kofferbak een stuk netter is dan mijn vorige model 3. Er is ook een plastic plaatje aangebracht die de stoffering van het 'gat' links achterin de kofferbak beter op zijn plaats weet te houden.Inspired schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:21:
[...]
Aan de sub is nooit wat veranderd toch?
edit: ik merk dan ook dat het geluid van de audio in de auto 'anders' is dan mijn vorige auto. Niet perse beter of slechter maar er zit wel een andere balans in...
[ Voor 11% gewijzigd door 1-0-Ed op 27-02-2020 12:28 ]
Gravity sucks...
Zoveel detail heb ik dan weer niet. Maar dan lijkt het er op dat ofwel de verbruiksgetallen van de auto niet helemaal kloppen, ofwel ik een minder goede accu heb dan dat ik dacht :-)MrBasta schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:15:
[...]
Ik denk dat Stef zijn stelling wel klopt ja. Ik hou zelf al een tijd bij hoeveel kWh er wordt toegevoegd aan de accu bij het laden.
Je kan (vrij nauwkeurig) het maximaal aantal kWh in je pack berekenen met de laadhistorie van TeslaFi.
Pak van al je charges het percentage bijgeladen en deel dit door de toegevoegde kWh. De afwijking zit hier in de percentages (zowel start als eind kunnen 0.8 afwijken, 17% is 16.6 t/m 17.4). Echter als je maar genoeg laadbeurten pakt (en vooral veel lange laadbeurten) dan normaliseert de afwijking. Dan heb je een vrij nauwkeurig beeld van je max capaciteit, bijvoorbeeld bij mij:
% geladen kWh toegevoegd Capaciteit
78% 40.2 51.54
15% 7.85 52.33
19% 9.94 52.32
Ik heb 1 keer in de file iets vergelijkbaars meegemaakt. Echter had ik geen autopark melding geloof ik. Verder merkte ik niets aan de auto. Ging vanzelf weer weg na een minuutje.1-0-Ed schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:50:
Meer mensen 'last' van het volgende?;
Ik merk vaker dat als ik op autopilot in de file langzaam rijdende ben dat alle 'status/storing' lampjes boven de snelheidsweergave verschijnen, de melding ' autopark unavailable' als waarschuwingsbolletje verschijnt en soms de accu weergave even een ' -- ' aangeeft. Ik rij sinds een paar weken een nieuwe Model 3 maar mijn voorgaande Model 3 had dit ook (van begin 2019 - huidige vin 608xxx, vorige vin 239xxx). Lijkt dus een algemeen software probleem. Het hersteld zich binnen 10 seconden weer maar is wel irritant en komt over alsof je ' ouderwetse autopech' hebt omdat alle ' lampjes' gaan branden...
Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR
Ik heb van 1 zo'n voorkomen een heel kort stukje video kunnen schieten (wellicht slinger ik het wel op YouTube). Ik had een telefoon gereed liggen voor een opname omdat ik het een aantal dagen op rij mee had gemaakt. Een daarvan ging gepaard met uitval van de stuurbekrachtiging (werd heel zwaar en 'numb'). Ik had voor mijn gevoel ook even geen response meer op het gaspedaal - best zorgwekkend omdat ik even dacht dat ik stil zou komen te staan in de file op een 2baans snelweg zonder vluchtstrook...rmathijssen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:29:
[...]
Ik heb 1 keer in de file iets vergelijkbaars meegemaakt. Echter had ik geen autopark melding geloof ik. Verder merkte ik niets aan de auto. Ging vanzelf weer weg na een minuutje.
[ Voor 9% gewijzigd door 1-0-Ed op 27-02-2020 12:48 ]
Gravity sucks...
Dit klinkt als een afspraak met een service center. Dat is niet normaal. Stuurbekrachtiging uitval lijkt op terugvallen naar een noodprogramma, iets dat ik heel lang geleden in een tijdelijke Opel Astra TD ook had. Door een storing op het centrale netwerk viel ook de stuurbekrachtiging en de turbo uit, hardstikke link.1-0-Ed schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:38:
[...]
Ik heb van 1 zo'n voorkomen een heel kort stukje video kunnen schieten (wellicht slinger ik het wel op YouTube). Ik had een telefoon gereed liggen voor een opname omdat ik het een aantal dagen op rij mee had gemaakt. Een daarvan ging gepaard met uitval van de stuurbekrachtiging (werd heel zwaar en 'numb'). Ik had voor mijn gevoel ook even geen response meer op het gaspedaal - best zorgwekkend omdat ik even dacht dat ik stil zou komen te staan in de file op een 2baans snelweg zonder vluchtstrook...
Ik heb een paar maanden terug een paar keer de berekening gedaan en ik kwam eigenlijk altijd tussen de 46 en 48kWh capaciteit uit.MagicTempest schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:58:
[...]
De gegevens van EV-database lijken dus juist.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zit alleen met één probleem, ik heb nergens de optie om mij te subscriben op Premium Connectivity. Nergens in de app en ook nergens op de account page van de website.
Iemand enig idee? Krijg Spotify niet werkend zonder Wifi, heb een SR+
Erbij) over dat de M3 vaak betrokken is bij kop staart ongevallen. Waarbij de model3 dan de eerste auto is. Toevallig laatst ook gezien dat een model3 vol in de remmen ging bij stroperig verkeer (50-70km ipv 120) waarbij alle 3 de rijbanen langs elkaar gingen. Soms links sneller soms rechts. Ervaren jullie dit ‘vreemde’ gedrag ook wel eens?
Oude software versie nog? Heb je Netflix?stevenj95 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:44:
Gisteren heb ik mijn Model 3 op mogen halen, wat een prachtige bak zeg!
Ik zit alleen met één probleem, ik heb nergens de optie om mij te subscriben op Premium Connectivity. Nergens in de app en ook nergens op de account page van de website.![]()
In de EPA Test hebben ze (100% naar 0%) 54,523 kWh uit een pack voor een SR+ gehaald. Hervullen (inclusief laadverlies) was 61,990 kWh.revolution-nl schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:17:
[...]
Ik heb een paar maanden terug een paar keer de berekening gedaan en ik kwam eigenlijk altijd tussen de 46 en 48kWh capaciteit uit.
De gegevens van EV-database lijken dus juist.

Bron: https://iaspub.epa.gov/ot...le.jsp?docid=46584&flag=1
Gisteren meteen de auto ge-update. Heb idd Netflix, Twitch etcInspired schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:48:
[...]
Oude software versie nog? Heb je Netflix?
Misschien dat er bij nieuwe auto's weer wat veranderd is? @Nick1979 had dit issue ook. Geen idee of het bij hem inmiddels werkt.stevenj95 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:49:
[...]
Gisteren meteen de auto ge-update. Heb idd Netflix, Twitch etc
Interessant waardes. Ik heb wat foto's erbij gepakt van januari. Ik kom op de volgende waardes (dit was bij een warm accupakket)MrBasta schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:49:
[...]
In de EPA Test hebben ze (100% naar 0%) 54,523 kWh uit een pack voor een SR+ gehaald. Hervullen (inclusief laadverlies) was 61,990 kWh.
[Afbeelding]
Bron: https://iaspub.epa.gov/ot...le.jsp?docid=46584&flag=1
Aankomst 12%
Geladen tot 71%
Geladen volgens IONITY: 30.9kWh (22 min)
= 59% geladen, 0 - 100 52kWh (incl. laadverliezen)
Aankomst 8%
Geladen tot 83%
Geladen volgens IONITY: 38,5kWh (30 min)
= 75% geladen, 0-100 51,3kWh (incl. laadverliezen)
Er lijkt dus een behoorlijk gat te zitten tussen de EPA resultaten en hetgeen ik waarneem. Wellicht een aanwezig bottom buffer die dit kan veroorzaken ?
Wie weet wat voor laadverlies je ongeveer mag rekenen?
[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 27-02-2020 14:19 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat heeft je Leasemaatschappij (de optie is niet beschikbaar in jouw app / account). Bovendien heb je een jaar lang gratis Premium conn. Zou je er nog even niet druk om makenstevenj95 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:44:
Gisteren heb ik mijn Model 3 op mogen halen, wat een prachtige bak zeg!
Ik zit alleen met één probleem, ik heb nergens de optie om mij te subscriben op Premium Connectivity. Nergens in de app en ook nergens op de account page van de website.![]()
Gravity sucks...
Bij een SR+ in principe 1 maand. Maar in de praktijk langer omdat Tesla het nog niet in EMEA verkoopt. LM heeft er verder ook niet zoveel mee te maken.1-0-Ed schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:11:
[...]
Dat heeft je Leasemaatschappij (de optie is niet beschikbaar in jouw app / account). Bovendien heb je een jaar lang gratis Premium conn. Zou je er nog even niet druk om maken
[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 27-02-2020 14:14 ]
Thanks voor je reactie! Echter heb ik hem privé gekocht, en de trial van 30 dagen werkt ook niet die je bij de SR+ krijgt1-0-Ed schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:11:
[...]
Dat heeft je Leasemaatschappij (de optie is niet beschikbaar in jouw app / account). Bovendien heb je een jaar lang gratis Premium conn. Zou je er nog even niet druk om maken

Zie gewoon nergens de mogelijkheid om het te activeren, heb al wel mijn CC gekoppeld aan mijn Tesla account.
Dus als ik het goed begrijp is het nog niet beschikbaar in Europa om te kopen?Inspired schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:13:
[...]
Bij een SR+ in principe 1 maand. Maar in de praktijk langer omdat Tesla het nog niet in EMEA verkoopt. LM heeft er verder ook niet zoveel mee te maken.
[ Voor 25% gewijzigd door stevenj95 op 27-02-2020 14:16 ]
Ja idd - hoewel het enige SC welke enigsinds capabel is die in Tilburg is. Dat is 2 uur rijden voor mij en kost mij dus minimaal een halve dag. Amsterdam SC is by far the worst; daar kun je alleen zinvol voor de showroom terecht. Anyways - ik heb inmiddels een andere Model 3 waarvan alleen de fascia scheeft gemonteerd zit. Verder alleen slecht geplaatst en geslepen bovenruit maar dat gaat nooit verholpen worden (tenzij hij breekt wellicht). Bovendien ontkent Tesla dat er een probleem is. De welbekende "er is niets te zien in de loggegevens meneer" .DaCoTa schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:10:
[...]
Dit klinkt als een afspraak met een service center. Dat is niet normaal. Stuurbekrachtiging uitval lijkt op terugvallen naar een noodprogramma, iets dat ik heel lang geleden in een tijdelijke Opel Astra TD ook had. Door een storing op het centrale netwerk viel ook de stuurbekrachtiging en de turbo uit, hardstikke link.
Gravity sucks...
Zou kunnen zijn dat het ff wat dagen kost voordat het werkt. Je ziet ook geen live traffic/satellite-view maps denk ik?stevenj95 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:14:
[...]
Thanks voor je reactie! Echter heb ik hem privé gekocht, en de trial van 30 dagen werkt ook niet die je bij de SR+ krijgt![]()
Zie gewoon nergens de mogelijkheid om het te activeren, heb al wel mijn CC gekoppeld aan mijn Tesla account.
Kopen kun je het hier nog niet nee. Vandaard dat elke SR+ het gewoon nu gratis heeft. En ook LRs die al ouder dan een jaar zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 27-02-2020 14:18 ]
Laatst gelezen in dit forum dat het ‘Phantom Braking’ fenomeen opgelost was. Wellicht zijn dan allemaal Model 3’s zonder updates.meermarco schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:47:
Op een ander forum wordt gesproken (en foto
Erbij) over dat de M3 vaak betrokken is bij kop staart ongevallen. Waarbij de model3 dan de eerste auto is. Toevallig laatst ook gezien dat een model3 vol in de remmen ging bij stroperig verkeer (50-70km ipv 120) waarbij alle 3 de rijbanen langs elkaar gingen. Soms links sneller soms rechts. Ervaren jullie dit ‘vreemde’ gedrag ook wel eens?
Hoop het! Nope die optie is er ook niet, en hij vraagt idd continu om Wifi bij Netflix / Spotify etcInspired schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:17:
[...]
Zou kunnen zijn dat het ff wat dagen kost voordat het werkt. Je ziet ook geen live traffic/satellite-view maps denk ik?
Ah ok! Dacht dat alle M3's het complementary jaar kregen...Inspired schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:13:
[...]
Bij een SR+ in principe 1 maand. Maar in de praktijk langer omdat Tesla het nog niet in EMEA verkoopt.
Toch wel helaas; je bent niet de eigenaar als de auto eigendom is van de Leasemaatschappij - daaom mis je het ' upgrades' menu in de app. Daar koop je zaken zoals Premium Conn., FSD, performance upgrade, etc.LM heeft er verder ook niet zoveel mee te maken.
Gravity sucks...
Premium Connectivity is nog niet te koop hier. Ik kan de andere zaken wel kopen voor mijn leaseauto. Hangt van de LM af.1-0-Ed schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:20:
[...]
Ah ok! Dacht dat alle M3's het complementary jaar kregen...
[...]
Toch wel helaas; je bent niet de eigenaar als de auto eigendom is van de Leasemaatschappij - daaom mis je het ' upgrades' menu in de app. Daar koop je zaken zoals Premium Conn., FSD, performance upgrade, etc.
Ik denk dat het na een tijdje wel komt. Anders zou je ff kunnen chatten met de US.stevenj95 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:18:
[...]
Hoop het! Nope die optie is er ook niet, en hij vraagt idd continu om Wifi bij Netflix / Spotify etc
[ Voor 22% gewijzigd door Inspired op 27-02-2020 14:21 ]
Ik merk er weinig van. Enige vorm van Phanton braking wat ik nog weleens ervaar is als je op de rechtbaan rijdt, de auto "denkt" aan de hand van GPS dat je de afrit oprijdt en de snelheid aanpast van 120 naar 100, of soms zelfs 80 of 70. Dan kan hij alsnog stevig remmen.kdeboois schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:17:
[...]
Laatst gelezen in dit forum dat het ‘Phantom Braking’ fenomeen opgelost was. Wellicht zijn dan allemaal Model 3’s zonder updates.
In de app heb ik geen upgraded tab, via de website kan ik wel FSD en achterbankverwarming aanschaffen. Snap er geen snars meer van haha, zal Tesla een contacten als het over een week nog niet werkt.1-0-Ed schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:20:
[...]
Ah ok! Dacht dat alle M3's het complementary jaar kregen...
[...]
Toch wel helaas; je bent niet de eigenaar als de auto eigendom is van de Leasemaatschappij - daaom mis je het ' upgrades' menu in de app. Daar koop je zaken zoals Premium Conn., FSD, performance upgrade, etc.
Apart! Heb je de auto nieuw van Tesla gekocht? (want ik zou zeggen dat het een oudere auto is van begin vorig jaar dan - echter was de SR+ hier toen nog niet beschikbaar.stevenj95 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:18:
[...]
Hoop het! Nope die optie is er ook niet, en hij vraagt idd continu om Wifi bij Netflix / Spotify etc
Wat is de VIN? (laatste 6 cijfers, waarbij je de laatste 3 niet moet plaatsen hier. Bijv. 601xxx)
Gravity sucks...
De LR en Performance hebben gewoon nog steeds een subwoofer hoor. In de SR+ heeft deze nooit gezeten.1-0-Ed schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:26:
[...]
Toch wel; had ik ook niet verwacht. Het gat in de hoedenplank naar de kofferruimte is gesloten tegenwoordig (wat de werking van een kofferbak subwoofer teniet zou doen - ik geloof vanwege de roadnoise) - er is dan ook geen subwoofer meer rechts achterin de kofferbak. Voordeel is wel dat de bekleding in de kofferbak een stuk netter is dan mijn vorige model 3. Er is ook een plastic plaatje aangebracht die de stoffering van het 'gat' links achterin de kofferbak beter op zijn plaats weet te houden.
edit: ik merk dan ook dat het geluid van de audio in de auto 'anders' is dan mijn vorige auto. Niet perse beter of slechter maar er zit wel een andere balans in...
Gedeeltelijk premium interieur
- 12-voudig elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen
- Premium stoelmaterialen en bekleding
- Audiosysteem met upgrade – Immersive Sound
- Premium Connectivity (30 dagen inbegrepen)
- Getint glazen dak met zon- en anti-UV bescherming
- Elektrisch inklapbare, verwarmde zijspiegels
- Muziek en media via Bluetooth®
- Aangepaste bestuurdersprofielen
- Middenconsole met opbergruimte, 4 USB-aansluitingen en dockingstations voor 2 smartphones
- 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen
- Stoelverwarming voorin en achterin
- Premium audiosysteem – 14 speakers, 1 subwoofer, 2 versterkers, en Immersive Sound
- Premium connectiviteit (1 jaar)
- LED-mistlampen
- Vloermatten
- Getint glazen dak met zon- en anti-UV bescherming
- Elektrisch inklapbare, verwarmde zijspiegels
- Muziek en media via Bluetooth®
- Aangepaste bestuurdersprofielen
- Middenconsole met opbergruimte, 4 USB-aansluitingen en dockingstations voor 2 smartphones
Waarschijnlijk zijn ze gewoon vergeten dit te activeren op de auto. Misschien even contact opnemen met Tesla.stevenj95 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:21:
[...]
In de app heb ik geen upgraded tab, via de website kan ik wel FSD en achterbankverwarming aanschaffen. Snap er geen snars meer van haha, zal Tesla een contacten als het over een week nog niet werkt.
[ Voor 9% gewijzigd door adjego op 27-02-2020 14:25 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Nieuw van Tesla, gisteren opgehaald (betreft een snel leverbaar model) mijn VIN is: 553xxx1-0-Ed schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:22:
[...]
Apart! Heb je de auto nieuw van Tesla gekocht? (want ik zou zeggen dat het een oudere auto is van begin vorig jaar dan - echter was de SR+ hier toen nog niet beschikbaar.
Wat is de VIN? (laatste 6 cijfers, waarbij je de laatste 3 niet moet plaatsen hier. Bijv. 601xxx)
Het komt vanzelf goed. Net als dat het voorheen een tijd duurde voordat er updates kwamen.stevenj95 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:25:
[...]
Nieuw van Tesla, gisteren opgehaald (betreft een snel leverbaar model) mijn VIN is: 553xxx
We gaan het zien, wacht het idd even af. Tot de tijd overleef ik het wel met een hotspotje. Thanks voor de snelle reacties allenInspired schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:26:
[...]
Het komt vanzelf goed. Net als dat het voorheen een tijd duurde voordat er updates kwamen.
Dat is geen oud VIN inderdaad. Mijn auto van december 2019 is 608xxx. Mijn eerste uit begin 2019 was 239xxx. Dus daar zal het niet aan liggen. Zal nog in de backend van Tesla verwerkt moeten worden dan vermoed ik. Bellen met Tesla is wellicht de moeite waard....stevenj95 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:25:
[...]
Nieuw van Tesla, gisteren opgehaald (betreft een snel leverbaar model) mijn VIN is: 553xxx
Gravity sucks...
VIN heeft er toch ook helemaal niks mee te maken? Elke SR+ in NL zou nu gewoon nog premium moeten hebben.1-0-Ed schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:28:
[...]
Dat is geen oud VIN inderdaad. Mijn auto van december 2019 is 608xxx. Mijn eerste uit begin 2019 was 239xxx. Dus daar zal het niet aan liggen. Zal nog in de backend van Tesla verwerkt moeten worden dan vermoed ik. Bellen met Tesla is wellicht de moeite waard....
Nee dat klopt - volgens mij ook. Ik doelde met het VIN alleen op de potentiele leeftijd van de auto. Een VIN van 500.000+ is in Q3 geproduceerd volgens mij en dus heeft stevenj95 geen oudere auto meegekregen. Een oudere auto had wellicht een verlopen Premium Connectivity kunnen verklaren maar dat is dus niet het geval..Inspired schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:31:
[...]
VIN heeft er toch ook helemaal niks mee te maken? Elke SR+ in NL zou nu gewoon nog premium moeten hebben.
Gravity sucks...
Die heb ik vaak inderdaad,ybos schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:21:
[...]
Ik merk er weinig van. Enige vorm van Phanton braking wat ik nog weleens ervaar is als je op de rechtbaan rijdt, de auto "denkt" aan de hand van GPS dat je de afrit oprijdt en de snelheid aanpast van 120 naar 100, of soms zelfs 80 of 70. Dan kan hij alsnog stevig remmen.
- of als je met 120 langs een vracht auto rijdt die 80 rijdt 1 baan naast je (vooral als het wat smaller is)
- of als de Tesla denkt dat er opeens een andere snelheid geldt, wat (nog) niet zo is
- of als je een ander (vooral vrachtwagen) inhaalt in een bocht aan de binnenkant (bijv. als je de A10 Oost op draait vanaf de A1)
- of als hij een "object boven de weg" ziet wat gewoon een laag verkeersbord is (Velser tunnel vindt ie ook niet zo leuk)
- of als de zon laag staat
- of als de parallel weg dicht naast je een andere snelheid heeft (bijv. A6 naar het noorden bij Almere (rechter twee banen mogen 100, linker 2 (of 3?) banen mogen 120)
al met al vindt ik al deze situaties maar gevaarlijk dat het beestje z'n willekeurige willetjes heeft en durf ik in deze auto gewoon geen cruise control te gebruiken. Met cruise control heb ik het zo'n 1 a 2 keer per 100 km, dat is gegarandeerd een ongeluk als je het wel gebruikt.
Dit klinkt eerder als v9, sinds de latere v10 versie heb ik eigenlijk nooit meer last van phantombreaks, ik kan mij er recent niet eens een herinneren.JohanB schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:51:
[...]
Die heb ik vaak inderdaad,
- of als je met 120 langs een vracht auto rijdt die 80 rijdt 1 baan naast je (vooral als het wat smaller is)
- of als de Tesla denkt dat er opeens een andere snelheid geldt, wat (nog) niet zo is
- of als je een ander (vooral vrachtwagen) inhaalt in een bocht aan de binnenkant (bijv. als je de A10 Oost op draait vanaf de A1)
- of als hij een "object boven de weg" ziet wat gewoon een laag verkeersbord is (Velser tunnel vindt ie ook niet zo leuk)
- of als de weg dicht naast je een andere snelheid heeft (bijv. A6 naar het noorden bij Almere (rechter twee banen mogen 100, linker 2 (of 3?) banen mogen 120)
al met al vindt ik al deze situaties maar gevaarlijk dat het beestje z'n willekeurige willetjes heeft en durf ik in deze auto gewoon geen cruise control te gebruiken. Met cruise control heb ik het zo'n 1 a 2 keer per 100 km, dat is gegarandeerd een ongeluk als je het wel gebruikt.
Het zou beter zijn als het systeem zou piepen en dat je met een handeling de nieuwe snelheid zou moeten negeren. Dus geen handeling (je zit te slapen/niet op te letten) dan gaat hij alsnog naar de lagere snelheid.JohanB schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:51:
[...]
- of als de weg dicht naast je een andere snelheid heeft (bijv. A6 naar het noorden bij Almere (rechter twee banen mogen 100, linker 2 (of 3?) banen mogen 120)
Ligt heel erg aan de regio. Amsterdam is krap en dicht op elkaar dus sneller kans dat je volgens GPS op een parallelweg rijdt of een krappe afrit neemt.revolution-nl schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:00:
[...]
Dit klinkt eerder als v9, sinds de latere v10 versie heb ik eigenlijk nooit meer last van phantombreaks, ik kan mij er recent niet eens een herinneren.
Ik rij ook veel regio arnhem, apeldoorn. Daar praktisch nooit last.
Máár: ik heb er niet veel last van en rij zeker 80% AP.
[ Voor 18% gewijzigd door ybos op 27-02-2020 15:03 ]
Al een behoorlijk aantal keer een flinke phantom break gehad op de snelweg, waarbij mijn auto opeens afremt van 120 naar 70 oid. Met name bij plotselinge schaduw op de weg, bijvoorbeeld bij een tunnel of een hoge en dichte boom.meermarco schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:47:
Op een ander forum wordt gesproken (en foto
Levensgevaarlijk en wat mij betreft een hele goede reden om autopilot te verbieden totdat dit is opgelost.
Helemaal mee eens!ybos schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:01:
[...]
Het zou beter zijn als het systeem zou piepen en dat je met een handeling de nieuwe snelheid zou moeten negeren. Dus geen handeling (je zit te slapen/niet op te letten) dan gaat hij alsnog naar de lagere snelheid.
Heb 2020.4.1 dus zou goed moeten zijn, right?Dit klinkt eerder als v9, sinds de latere v10 versie heb ik eigenlijk nooit meer last van phantombreaks, ik kan mij er recent niet eens een herinneren.
Model 3
Ik snap er ook niks van dat dit niet veel groter in het nieuws is inderdaad, echt levensgevaarlijk als je het mij vraagtMesque schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:02:
[...]
Levensgevaarlijk en wat mij betreft een hele goede reden om autopilot te verbieden totdat dit is opgelost.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Op een lange, rustige rit is het ideaal. Ook in de file vind ik het ideaal (en, dat is vaker langs gekomen, de plek die de auto kiest binnen een file is prima voor motorrijders). Maar zodra de snelheid weer omhoog gaat (50-60+) haal ik hem weer van de AP af.
Maar de eerste keer had ik zoiets van,.. W.T.F. is dit?
Daar rij ik vrijwel dagelijks. En omdat hij hem daar op 50 zet gebruik ik daar geen AP. (beide richtingen op vanuit Alphen naar Leimuiden en andersom geeft de Tesla aan dat het 50 is). Die weg staat niet goed in de maps.GB2 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:58:
Laatst een stuk N207 (thv ring Alphen a/d Rijn) daar mag je 80 en dan knalt ie opeens op 50, andersom weet Tesla dat het wel 80 is.
Ook een leuke wat dat betreft is wanneer je in Alphen de parkeerplaats van ARC op rijdt. Daar denkt de Tesla dat de snelheid 80 is (ook al is het binnen de bebouwde kom en een parkeerplaats). Daar per ongeluk TACC of AP aanzetten zal je een flinke versnelling opleveren
dat is ook op de n219 net na de a20 vanuit Nieuwerkerk. Richting zevenhuizen staat er 50 in het scherm, maar richting Nieuwerkerk 80...GB2 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:58:
Laatst een stuk N207 (thv ring Alphen a/d Rijn) daar mag je 80 en dan knalt ie opeens op 50, andersom weet Tesla dat het wel 80 is.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Hij heeft wel iets geladen? Of helemaal niks? Hij is wel warm?Paullinden schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:24:
Elke ochtend gebruik ik de optie dat mijn auto om 8 uur opgeladen en warm is op een publieke laadpaal. Eens in de zoveel tijd is mijn auto dan s morgens toch niet vol. Vanmorgen ook weer. Ik weet zeker dat ik gisteravond in de app gezien heb dat die juist ingesteld was. Ik moet namelijk ook iedere avond controleren of mijn auto wel automatisch op slot gegaan is (zie vorige post). Iemand enig idee hoe het komt dat de auto dan niet opgeladen wordt? Denk er sterk over na om deze optie maar uit te zetten omdat dit uiteraard erg vervelend is.
Ik denk eigenlijk het tegenovergestelde. Doordat ik nu niet meer bumperkleef komen de steentjes hoog genoeg.LordSinclair schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:32:
[...]
Wat meer afstand houden van je voorliggers
Misschien zie ik het fout, maar waarom uitgesteld laden aan een publieke laadpaal? Houd je dan niet onnodig een publieke laadpaal bezet? Ik laad mijn auto ook publiek maar zodra die vol is haal ik hem weg....Paullinden schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:24:
Elke ochtend gebruik ik de optie dat mijn auto om 8 uur opgeladen en warm is op een publieke laadpaal. Eens in de zoveel tijd is mijn auto dan s morgens toch niet vol. Vanmorgen ook weer. Ik weet zeker dat ik gisteravond in de app gezien heb dat die juist ingesteld was. Ik moet namelijk ook iedere avond controleren of mijn auto wel automatisch op slot gegaan is (zie vorige post). Iemand enig idee hoe het komt dat de auto dan niet opgeladen wordt? Denk er sterk over na om deze optie maar uit te zetten omdat dit uiteraard erg vervelend is.
Laad gedrag (tussen 90-40), leeftijd auto en zelfs 100-6% is bij mij bijna gelijk.MagicTempest schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:58:
[...]
Weet je dat zeker? Toevallig gisteren van 100% naar 5% gereden en dat was 42 kwh (vrijwel alleen snelweg, 2 uur geparkeerd gestaan, heel weinig regen). Nu zit daar natuurlijk een klein beetje verlies op. 100% was misschien niet echt 100%, 5% was misschien niet echt 5% en 2 uur stil staan kost ook wat batterij.
Overigens maakt het verder niet heel veel uit. De daadwerkelijke afstanden die ik haal op een lading zijn ruim voldoende, dus ik maak me daar verder geen zorgen om (levert ook teveel stress op)
Vraag mij direct af of je ook maar ~340km hebt op display als die niet op procenten staat.
Ik had laatst 100-6% = 41kWh (incl. Zeer lang voorverwarmen, erna 261.3km bij 158wh/km)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Met z'n allen in een whatsapp-groep om een voor een de auto te laden, is niet ieders dingAalard99 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:58:
[...]
Misschien zie ik het fout, maar waarom uitgesteld laden aan een publieke laadpaal? Houd je dan niet onnodig een publieke laadpaal bezet? Ik laad mijn auto ook publiek maar zodra die vol is haal ik hem weg....
Ik heb ook nog steeds vrij regelmatig last van “phantom braking” Alleen ik heb ook de oude hardware 2.5.Mesque schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:02:
[...]
Al een behoorlijk aantal keer een flinke phantom break gehad op de snelweg, waarbij mijn auto opeens afremt van 120 naar 70 oid. Met name bij plotselinge schaduw op de weg, bijvoorbeeld bij een tunnel of een hoge en dichte boom.
Tijdens mijn plezier ritje deze week in Duitsland heeft AP mij 1x bijna zonder piepjes of melding van de linker baan een baan naar rechts gedrukt: ik zag enige “weggeveegde” maar bijna onzichtbare oude Belijning/strepen en vermoed dat dit de oorzaak was. De normale/nieuwe belijning was bijna “perfect”.
Andere keren is het bij weerkaatsing van lichtval of bij/onder een viaduct.
Ik kan het niet bewijzen maar ik vermoed dat mensen die geluk hebben en HW3.0 hebben daar minder laat van hebben. (Net als dat het racespel niet zo “laggy” of een beetje Stottert zoals op hw2.5)
Zelf ben ik er aan “gewend” maar goed is het niet. Mijn vriendin durft om deze reden niet met AP te rijden.
Komt een paar keer per maand nog wel voor dat mijn vriendin vraagt “was dat de auto?” Zodra de auto hard af aan het remmen is.
(Ja AP doet ook een hoop weer erg goed, maar link kan het zeker zijn dat phantom braking)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Daarom hoop ik dat we zo snel mogelijk massaal overstappen op boete tarieven als de auto vol zit. (met een grace period tussen 11 en 8 )graceful schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:26:
[...]
Met z'n allen in een whatsapp-groep om een voor een de auto te laden, is niet ieders ding
Dan hoeven we dat niet meer.
Maar sommige mensen hebben geen drukke buurt vol EV's.
[ Voor 11% gewijzigd door -Splash- op 27-02-2020 19:08 ]
Dat is ook niet heilig. Je kan de laadsnelheid laag zetten.-Splash- schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:56:
[...]
Daarom hoop ik dat we zo snel mogelijk massaal overstappen op boete tarieven als de auto vol zit. (met een grace period tussen 11 en 8 )
Dan hoeven we dat niet meer.
Maar sommige mensen hebben geen drukke buurt vol EV's.
Er moeten gewoon meer laadpalen komen in buurten waar men geen eigen oprit heeft. En nationaal toestaan een kabel over de stoep te leggen.
Dat sowieso. Maar tot die tijd zou een sociale gedachte bij het opladen wel fijn zijn. Tenminste dat is mijn roze bril, dat we allemaal hetzelfde willen en daarom ook een beetje meedenken met elkaar.wootahH schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:15:
[...]
Dat is ook niet heilig. Je kan de laadsnelheid laag zetten.
Er moeten gewoon meer laadpalen komen in buurten waar men geen eigen oprit heeft. En nationaal toestaan een kabel over de stoep te leggen.
Dus nog beter om een (laag) tarief per KW in te stellen en een tarief voor de tijd dat je er staat. Daarnaast een display zodat iedereen kan zien met welke snelheid geladen wordt, sommige palen hebben dit al.wootahH schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:15:
[...]
Dat is ook niet heilig. Je kan de laadsnelheid laag zetten.
Meh nog niet helemaal. Het is ook niet "één bug" denk ik, maar meer overgevoeligheid op typisch NL situaties (of generieke situaties) zoals redelijk lage bruggen oid? Echt maanden geen eentje gehad en vandaag wel weer. Ging van 110 naar 95 ofzo, toen snel gas gegeven. Schrok behoorlijk.kdeboois schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:17:
[...]
Laatst gelezen in dit forum dat het ‘Phantom Braking’ fenomeen opgelost was. Wellicht zijn dan allemaal Model 3’s zonder updates.
Ik rij 99% op AP op de snelweg en ik zou niet meer zonder kunnen. Ja, je moet blijven opletten maar het is zo rustgevend. Misschien komt het doordat ik op mijn dagelijkse commute geen rarigheidjes heb met AP dat ik er juist wel op durf te vertrouwen, ik weet het ook niet. Maar om eerlijk te zijn, voor mij is 70% van het genot van deze auto gebaseerd op het hebben van de AP..JohanB schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:51:
[...]
- of als de parallel weg dicht naast je een andere snelheid heeft (bijv. A6 naar het noorden bij Almere (rechter twee banen mogen 100, linker 2 (of 3?) banen mogen 120)
Ik heb dat ook wel eens (publieke paal), die schiet dan in error. Wat voor kleur geeft je paal als je dan aankomt? Hier (010) heb ik een rood/oranje ring rond de aansluiting die aangeeft dat die in error is. Ik laad bijvoorbeeld op tot 80%, en met een app zet ik dan de limiet tot 90% waardoor hij de laatste 10% nog bijlaadt. Soms werkt dat niet, omdat de paal in error is geschoten ergens na het opladen.Paullinden schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:24:
Dat zou ik dus ook willen ;-)Djerro123 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:30:
Ik rij 99% op AP op de snelweg en ik zou niet meer zonder kunnen. Ja, je moet blijven opletten maar het is zo rustgevend. Misschien komt het doordat ik op mijn dagelijkse commute geen rarigheidjes heb met AP dat ik er juist wel op durf te vertrouwen, ik weet het ook niet. Maar om eerlijk te zijn, voor mij is 70% van het genot van deze auto gebaseerd op het hebben van de AP..
Maar de AP van Tesla is toch niet anders dan elke andere CC op een moderne auto? Of is er specifiek hier iets wat ik mis aan AP?
[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 27-02-2020 19:36 ]
Ik gebruik smoov en nextcharge maar die zeggen soms dat palen vrij zijn terwijl dat niet zo is.
De camera's. In elke andere auto is het een radar en een camera vooruit, bij Tesla is het gewoon echt veel geavanceerder. Ik heb ook in de E Tron gereden en hoewel het een heerlijke auto is moet je veeeeeel actiever zijn met de ondersteunende systemen. Heb geen ervaring met BMW overigens in die zin. Maar ik ken weinig mensen om mij heen die kunnen zeggen dat ze rustig een mailtje kunnen beantwoorden in de auto, dat zijn enkel de Tesla rijders. (En ja ik weet dat het niet mag).JohanB schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:35:
[...]
Dat zou ik dus ook willen ;-)
Maar de AP van Tesla is toch niet anders dan elke andere CC op een moderne auto? Of is er specifiek hier iets wat ik mis aan AP?
Mmmm..de laatste keer dat ik het echt heb getest is in relatief nieuwe BMW 5, maar daar kon ik gewoon met gemak 10 min alleen heel licht het stuur aanraken (zodat ie niet uitschakeld). (lane assist & adaptive aan) -> wat ik hier het fijnst vond is dat hij een kleine indicator had waarin hij aangaf "ik ga zo remmen omdat je te dicht op iemand komt" dat was perfect om dan van baan te wisselen en niet te remmenDjerro123 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:45:
[...]
De camera's. In elke andere auto is het een radar en een camera vooruit, bij Tesla is het gewoon echt veel geavanceerder. Ik heb ook in de E Tron gereden en hoewel het een heerlijke auto is moet je veeeeeel actiever zijn met de ondersteunende systemen. Heb geen ervaring met BMW overigens in die zin. Maar ik ken weinig mensen om mij heen die kunnen zeggen dat ze rustig een mailtje kunnen beantwoorden in de auto, dat zijn enkel de Tesla rijders. (En ja ik weet dat het niet mag).
Niet zelf volledige getest (zat ernaast) maar laatst bij een Merc 500 en een A6 leek het vergelijkbaar
[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 27-02-2020 20:23 ]
En dat is juist zo link die email sturen, omdat AP meestal zo goed werkt.Djerro123 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:45:
[...]
De camera's. In elke andere auto is het een radar en een camera vooruit, bij Tesla is het gewoon echt veel geavanceerder. Ik heb ook in de E Tron gereden en hoewel het een heerlijke auto is moet je veeeeeel actiever zijn met de ondersteunende systemen. Heb geen ervaring met BMW overigens in die zin. Maar ik ken weinig mensen om mij heen die kunnen zeggen dat ze rustig een mailtje kunnen beantwoorden in de auto, dat zijn enkel de Tesla rijders. (En ja ik weet dat het niet mag).
Het gaat 99.5% van de tijd goed met Autopilot, maar “ineens” kan je van de baan gedrukt worden als de auto iets anders aan ziet voor strepen op de weg.
Die paar keer (eigen ervaring) dat AP het niét goed doet zijn hard schrikken. Ik ben het gewend en ging voor ik de auto kocht er al vanuit dat dit niét altijd goed werkt.
Ik ben dus “Gewend” aan het (soms) plots remmen of mij een andere baan in te sturen. Als dit zo plots gebeurd dan is dat altijd zonder piep/melding,
De V90 die ik hiervoor reed was ook dikke prima qua AP (pilot assist in Volvo termen), voornaamste nadeel is dat deze vmax+10km Max rijdt.JohanB schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:50:
Mmmm..de laatste keer dat ik het echt heb getest is in relatief nieuwe BMW 5, maar daar kon ik gewoon met gemak 10 min alleen heel licht het stuur aanraken (zodat ie niet uitschakeld). (lane assist & adaptive aan)
Niet zelf volledige getest (zat ernaast) maar laatst bij een Merc 500 en een A6 leek het vergelijkbaar
Qua vertragen en versnellen veel beter. Minder agressief/hard in vertragen (eerder vertragen en daardoor vloeiend)
[ Voor 9% gewijzigd door JaQ op 27-02-2020 20:07 ]
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Ik gebruik "ev charging" . Weet niet of ze allemaal uit eenzelfde database/Api gegevens halen? Maar zelf nog niet meegemaakt dat t niet klopte.-Splash- schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:36:
Vraag, is er een app die heel accuraat laadpaal bezetting kan aangeven?
Ik gebruik smoov en nextcharge maar die zeggen soms dat palen vrij zijn terwijl dat niet zo is.
Bij mij is EV charging ook niet altijd nauwkeurig maar heb het idee dat dit door de laadpaalexploitant komt. Dat updates niet doorkomen ofzo.wootahH schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:11:
[...]
Ik gebruik "ev charging" . Weet niet of ze allemaal uit eenzelfde database/Api gegevens halen? Maar zelf nog niet meegemaakt dat t niet klopte.
Andere duo aan palen is altijd wel conform beschikbaarheid.
Erger mij wel aan PHEV auto’s die vanaf 17.00 uur in de middag tot ochtend de laadpaal bezet houden. Ik gebruik publieke laadpaal echt incidenteel en haal de auto direct weg
Ik kan je verzekeren dat er weinig tot geen verschil is op dat gebied tussen HW2.5 en HW3.0. Ik had een HW2.5 M3 AWD LR van begin 2019 en ben sinds enkele weken over op hetzelfde model van eind 2019 (vin nr. 239xxx naar 608xxx). Het uitwijken door oude of gerepareerde wegbelijning doet HW3.0 net zo goed. Het enige wat ik kan merken aan verschil is dat HW3.0 iets sneller reageert op scherpere bochten en minder moet bijsturen/compenseren. Verder is het grootste verschil dat je de pylonen op beeld te zien krijgt. Leuk - maar niet meer dan dat. Het racespel heeft niets te maken met HW2.5/3.0 - dat draait op de MCU(2) en daar zijn geen verschillen tussen in de model 3 iteraties. Mijn recente VIN mist wel aardig wat zaken die het oudere VIN nr. wel had (Verlichting in de deuren, haakjes in de frunk, frunkmat, telefoonkabeltjes set, zelfs de deadpedal ontbreekt...Stef87 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:50:
[...]
Ik kan het niet bewijzen maar ik vermoed dat mensen die geluk hebben en HW3.0 hebben daar minder laat van hebben. (Net als dat het racespel niet zo “laggy” of een beetje Stottert zoals op hw2.5)
Echte voordelen van HW3.0 heb je hier in feite nog niet.
Gravity sucks...
De vakantie naar Italië die ik gepland had gaat waarschijnlijk ook al niet door ivm Coronavirus, moet echt mijn best doen om ze niet te laten vervallen
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Kan je ze niet verdelen onder de armenTaro schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:27:
Ik heb 2700 referral kilometers over die nog 4-5 weken houdbaar zijn, tot nu toe in 5 maanden tijd maar 3x een SuC gebruikt (O.a. dag 1 op de terugweg en een keer toen ik ergens op moest wachten en toch in de buurt was) en was eerder deze week in de buurt van v/d Valk Zwolle en vanmiddag weer. Mooi voorverwarmen, 3 stalls vrij volgens de navigatie, maar er zijn er nog steeds 2-3 stuk, er stonden een aantal Tesla's te wachten, dus beide keren maar weer door naar huis gereden...
De vakantie naar Italië die ik gepland had gaat waarschijnlijk ook al niet door ivm Coronavirus, moet echt mijn best doen om ze niet te laten vervallen
Maar, deze regeling valt me ook wel n beetje tegen van Tesla

Ik heb van de week geladen in Leiderdorp (zoals ik al eerder vertelde) en "gelukkig" in tegenstelling tot mijn eerdere bezoek enkele weken geleden was deze laadsessie niet gratis.
Van mijn 1500km heb ik er nog dikke 600 over na een kleine 3 maanden, ik krijg ze wel op

Als ik ze kon weggeven zou ik het doen
wootahH schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:11:
[...]
Ik gebruik "ev charging" . Weet niet of ze allemaal uit eenzelfde database/Api gegevens halen? Maar zelf nog niet meegemaakt dat t niet klopte.
Thanks! beide geven bij 2 laadpunten hier in de buurt aan dat ze allebei volledig vrij zijn, maar er staat bij allebei 1 auto (dus 1 vrij). Wellicht zijn de vol geladen? Of wellicht wordt het niet goed doorgegeven (allebei newmotion)Teslalrp schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:00:
Je kan de New Motion/Shell app gebruiken voor actuele status vrij laadpalen, deze bevalt goed en is altijd actueel.
Erger mij wel aan PHEV auto’s die vanaf 17.00 uur in de middag tot ochtend de laadpaal bezet houden. Ik gebruik publieke laadpaal echt incidenteel en haal de auto direct weg
Ik laad altijd op werk maar als ik soms tussen 18.00 en 22.00 thuis kom zijn dat perfecte plekken om gegarandeerd een parkeerplaats te hebben. Kost dan alleen een beetje extra laadgeld voor de baas. Maar het voelt wel een beetje oneerlijk tegenover alle anderen die vechten om een plekje
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.