Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Lichtere, energiezuinigere auto, kobaltvrij accupakket dat zeer waarschijnlijk langer meegaat. 78 km minder WLTP, dus op lange ritten misschien iets vaker laden, wat mij geen straf lijkt (ik hou niet heel erg van lang achter elkaar in een autostoel zitten). Acceleratie onder de 7 seconden is ook geen straf (hoe vaak wil je nou echt snoeihard wegrijden?).-bulletje- schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:05:
maar had uiteraard ook voor de LR gekozen. Ach ja beter niet meer kijken
Ik vind de RWD niet per se onder doen voor de LR. Hij heeft een iets andere use case, maar daar staan behalve een kortere range (afdoende als je binnen Nederland rijdt) dus ook een aantal voordelen tegenover. Als ze het uitrustingsniveau nou helemaal hadden uitgekleed, dan was het wat anders geweest, maar dat is dus niet zo. Daarom lijkt me de RWD een hit te worden.
Exact. En dan kom je toch op mijn punt uit wanneer je elke dag 350km rijdt en dus de SuC nodig gaat hebben de LR. Als je dat niet nodig hebt en een paar keer per jaar op vakantie gaat dan is de besparing van geld interessanter.DaCoTa schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:22:
[...]
Je mag zeker wel tot 100% laden, maar alleen als je dan ook gaat rijden. Maar voor supercharger laden is dit niet relevant, want je gaat toch niet door tot 100% laden.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ga ik de keuze hebben? Dus in het menu: gebruik camera, of gebruik sensoren?
Of blijven alleen de sensoren actief? Of worden beide inputs gebruikt?
Of eik je de camera met input van de sensoren?
Voor nu zeg ik: de sensoren zijn uitstekend, maar ze kijken niet naar beneden, en zien dus de stoep niet.
Uiteindelijk gekozen voor de verzekering via 'InsureMyTesla', die waren nog het goedkoopst ook inclusief een pechhulp service. Oh, en nog gewoon kunnen betalen met m'n AmEx CC
[ Voor 7% gewijzigd door Radiodurans op 29-03-2023 14:34 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ben wel eens benieuwd naar het verschil tijdens de wintermaanden. of daar een voor of nadeel kan zitten tussen de verschillende batterijen.TCMR schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:25:
[...]
Lichtere, energiezuinigere auto, kobaltvrij accupakket dat zeer waarschijnlijk langer meegaat. 78 km minder WLTP, dus op lange ritten misschien iets vaker laden, wat mij geen straf lijkt (ik hou niet heel erg van lang achter elkaar in een autostoel zitten). Acceleratie onder de 7 seconden is ook geen straf (hoe vaak wil je nou echt snoeihard wegrijden?).
Ik vind de RWD niet per se onder doen voor de LR. Hij heeft een iets andere use case, maar daar staan behalve een kortere range (afdoende als je binnen Nederland rijdt) dus ook een aantal voordelen tegenover. Als ze het uitrustingsniveau nou helemaal hadden uitgekleed, dan was het wat anders geweest, maar dat is dus niet zo. Daarom lijkt me de RWD een hit te worden.
Je vergeet ook nog het voordeel van 4wiel-aandrijving
[ Voor 3% gewijzigd door zwasie op 29-03-2023 14:40 ]
(14 schadevrije jaren)
[ Voor 4% gewijzigd door DaCoTa op 30-03-2023 09:31 ]
Dag allen,AdFundum14 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:44:
[...]
Ik zou nog even willen opvolgen wat betreft het gebruik van de Tesla navigatie versus ABRP voor lange roadtrips.
Na mijn roadtrip naar Oostenrijk achter de rug te hebben, zou ik mijn ervaring willen delen betreffende het gebruik van de Tesla navigatie t.o.v. ABRP (Premium) met mijn Model Y RWD.
Ik stond initieel op het punt om de route via Tesla navigatie te volgen en er verder niet meer naar om te kijken. Bij vertrek bleek die mij langs deze Supercharger in een ondergrondse parkeergarage in München centrum wou sturen, iets waar ik absoluut geen zin in had (en wat volgens de reviews ook terecht leek). Uiteindelijk dan toch maar de "reisplanner" van Tesla afgezet en handmatig de tussenstops van ABRP toegevoegd.
Wat een gemak was me dat. De geschatte aankomstpercentages van ABRP zaten er steeds boenk op. Ik had ABRP ingesteld op minimum aankomst met 10%, wat ook steeds klopte en waardoor ik bij het naderen van de superchargers op de Duitse autobahn mijn snelheid ook nog wat kon verhogen en het "teveel" aan percentages er nog wat kon uitpersen. Zeker eens zo leuk
Op de terugrit hadden we wat meer file, waardoor de ingeschatte aankomst% bij een volgende supercharger hoger lag dan gepland (25% ipv 10%). Tijdens de rit hebben we ABRP laten herberekenen en vervolgens een supercharger later kunnen nemen dan initieel gepland (en ook de stops nadien werden daardoor aangepast). Het was wat werk om de nieuwe stops in te geven in de Tesla routeplanner, maar eigenlijk slechts een kleine moeite voor de copolit.
Tot slot was ook de laadtijd die door ABRP ingeschat werd (15-20min) veel accurater dan de laadtijd die Tesla navigatie (30-40min) aangaf per laadstop. Bij het superchargen zelf corrigeerde Tesla dit snel en gaf hij tijdens het laden wel steeds de correcte nog-te-laden tijd aan.
Als ik ABRP mag geloven, hebben we toch een 30tal minuten gespaard met de ABRP route versus de Tesla route. De laadstops zelf kwamen na ongeveer 1u30 rijden meestal eerder als geroepen (wc stop, koffietje halen, benen strekken...) en brachten een heel relaxte sfeer met zich mee.
Dank aan iedereen die mij hielp de afweging te maken, en hopelijk helpt dit toekomstige roadtrippers ook weer wat verder!
Bonus tip: bij de laadstop in Langkampfen is een Tesla Lounge te vinden waarvan de toegangscode in je Tesla navigatie te vinden is...
:strip_exif()/f/image/od99RA7Z9uEi3LYyTm8sxd4u.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor je ervaring.AdFundum14 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:38:
[...]
Dag allen,
Na mijn roadtrip naar Oostenrijk achter de rug te hebben, zou ik mijn ervaring willen delen betreffende het gebruik van de Tesla navigatie t.o.v. ABRP (Premium) met mijn Model Y RWD.
Ik stond initieel op het punt om de route via Tesla navigatie te volgen en er verder niet meer naar om te kijken. Bij vertrek bleek die mij langs deze Supercharger in een ondergrondse parkeergarage in München centrum wou sturen, iets waar ik absoluut geen zin in had (en wat volgens de reviews ook terecht leek). Uiteindelijk dan toch maar de "reisplanner" van Tesla afgezet en handmatig de tussenstops van ABRP toegevoegd.
Wat een gemak was me dat. De geschatte aankomstpercentages van ABRP zaten er steeds boenk op. Ik had ABRP ingesteld op minimum aankomst met 10%, wat ook steeds klopte en waardoor ik bij het naderen van de superchargers op de Duitse autobahn mijn snelheid ook nog wat kon verhogen en het "teveel" aan percentages er nog wat kon uitpersen. Zeker eens zo leukOp de heenrit ABRP een paar keer laten herberekenen, maar die hield steeds de originele route en laadstops aan.
Op de terugrit hadden we wat meer file, waardoor de ingeschatte aankomst% bij een volgende supercharger hoger lag dan gepland (25% ipv 10%). Tijdens de rit hebben we ABRP laten herberekenen en vervolgens een supercharger later kunnen nemen dan initieel gepland (en ook de stops nadien werden daardoor aangepast). Het was wat werk om de nieuwe stops in te geven in de Tesla routeplanner, maar eigenlijk slechts een kleine moeite voor de copolit.
Tot slot was ook de laadtijd die door ABRP ingeschat werd (15-20min) veel accurater dan de laadtijd die Tesla navigatie (30-40min) aangaf per laadstop. Bij het superchargen zelf corrigeerde Tesla dit snel en gaf hij tijdens het laden wel steeds de correcte nog-te-laden tijd aan.
Als ik ABRP mag geloven, hebben we toch een 30tal minuten gespaard met de ABRP route versus de Tesla route. De laadstops zelf kwamen na ongeveer 1u30 rijden meestal eerder als geroepen (wc stop, koffietje halen, benen strekken...) en brachten een heel relaxte sfeer met zich mee.
Dank aan iedereen die mij hielp de afweging te maken, en hopelijk helpt dit toekomstige roadtrippers ook weer wat verder!![]()
Bonus tip: bij de laadstop in Langkampfen is een Tesla Lounge te vinden waarvan de toegangscode in je Tesla navigatie te vinden is...![]()
[Afbeelding]
Ik reed voorheen ook met ABRP maar vind het voor (west)Duitsland/Oostenrijk niet meer nodig. Zoveel laadinfra, dat je zonder na te denken kan doorrijden als je vind dat je nog teveel % accu hebt om te stoppen. Of als je eerder wilt stoppen bij een gelegenheid langs de snelweg, heb je meestal ook opties om te laden.
Wel inderdaad nog even nadenken of Tesla je niet ver van de weg afstuurt (omdat ze je bijvoorbeeld graag naar een rustige SuC willen hebben).
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Kona van mij was ook lease, maar ivm een andere baan waar ik voor 99% vanuit huis werk ga ik weer privé rijden. My RWD is voor mij een mega upgrade. Klap groter, veel sneller laden onderweg, geen gedoe meer met Android auto in combinatie met ABRP plus dongle en de Sucs waren voor mij de reden om voor de MY te gaan. En dat de prijs ook nog eens verlaagd is dat is natuurlijk helemaal een bonus...boefje79 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:54:
[...]
Grappig!
Ik maak (in de lease) binnenkort exact dezelfde stap van de Kona naar de M3 RWD. Vlot genoeg (test gereden) en toch meer ruimte in de M3.
Ga wel verschil in bijtelling voelen van €64 naar €400 per maand maar dat is geen bedrag om over te mogen klagen om zo’n auto te mogen rijden zonder verdere kosten natuurlijk…
Zit net even te kijken, maar je kan niet direct van ABRP de lokatie naar de Tesla sharen, alleen via maps. Is wel jammer, dat zou het zeker makkelijker maken, of werkt dat wel als je hem aan je Tesla account koppelt?AdFundum14 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:38:
[...]
Wat een gemak was me dat. De geschatte aankomstpercentages van ABRP zaten er steeds boenk op. Ik had ABRP ingesteld op minimum aankomst met 10%, wat ook steeds klopte en waardoor ik bij het naderen van de superchargers op de Duitse autobahn mijn snelheid ook nog wat kon verhogen en het "teveel" aan percentages er nog wat kon uitpersen. Zeker eens zo leukOp de heenrit ABRP een paar keer laten herberekenen, maar die hield steeds de originele route en laadstops aan.
[...]
Het werkt sowieso niet goed omdat Tesla bij het verzenden naar je Tesla niet snapt dat het de supercharger is en dus niet gaat voorverwarmen. Mijn procedure (met tesla gekoppeld):DaCoTa schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:50:
[...]
Zit net even te kijken, maar je kan niet direct van ABRP de lokatie naar de Tesla sharen, alleen via maps. Is wel jammer, dat zou het zeker makkelijker maken, of werkt dat wel als je hem aan je Tesla account koppelt?
1. Zend locatie naar Tesla
2. Zoom in op de locatie op het scherm van je Tesla
3. Klik de supercharger aan en zet dat als navigatiepunt
4. Verwijder het gestuurde punt door ABRP
5. Rijden maar en genieten van de achterlijke laadsnelheden door voorverwarmen
UNOX: The worst operating system
Begrijp ik goed dat Tesla een door steenslag beschadigd panoramadak onder garantie heeft vervangen/gerepareerd? Dat is heel netjes inderdaad!kitesem schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:23:
[...]
'
Die van mij ( model Y) is net vervangen, keurig opgelost onder garantie en de service afhandeling kan Volvo (mijn referentie) nog een grote punt aan zuigen. Totale reparatie kosten zouden uitkomen op een kleine €1400. Tot zover erg tevreden over de tesla beleving.
Ik zou vooral willen dat Superchargers echt goede ratings kregen . Nu zie ik soms mensen 5 sterren geven voor een locatie in the middle of nowhere met als opmerking "laadt snel". No shit. Ik zou graag Superchargers naast een tankstation willen overslaan als er een op 30 km zit met een leuk restaurant.DaMightyWackO schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:45:
[...]
Bedankt voor je ervaring.
Ik reed voorheen ook met ABRP maar vind het voor (west)Duitsland/Oostenrijk niet meer nodig. Zoveel laadinfra, dat je zonder na te denken kan doorrijden als je vind dat je nog teveel % accu hebt om te stoppen. Of als je eerder wilt stoppen bij een gelegenheid langs de snelweg, heb je meestal ook opties om te laden.
Wel inderdaad nog even nadenken of Tesla je niet ver van de weg afstuurt (omdat ze je bijvoorbeeld graag naar een rustige SuC willen hebben).
Aanraders: Limburg an der Lahn (en dan vooral lekker bij de bakker gaan eten in plaats van de KFC) en Kerpen en het Innovationspark. Bij die laatste kon je ook een Nio proefrit maken. En zat een heel prima restaurant.
[ Voor 10% gewijzigd door Jeroenneman op 29-03-2023 16:09 ]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik hoor het graag.
Wellicht ook nog even hier delenAdFundum14 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:38:
[...]Dag allen,
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
In mijn geval moet ik blijkbaar wel kosten betalen hiervoor (113 euro), wat ik wel heel vreemd vind...
Dan moet je dat aangeven bij het Service Center dat je dit onder garantie claimt. Heb je het wel ook direct gemeld toen je het voor het eerst constateerde? Daar zouden ze nog iets van kunnen zeggen. Maar dat soort onderdelen hoort niet los te gaan, dus lijkt me wel garantie geval.MitchVL schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:44:
Ik heb net een service verzoek ingepland voor mijn MY uit december voor een rammelende vering die al sinds het begin aanwezig was.
In mijn geval moet ik blijkbaar wel kosten betalen hiervoor (113 euro), wat ik wel heel vreemd vind...
Geen idee hoe het gekomen is, maar geen steenslag. Was bij levering een kleine beschadiging, die heel snel een serieuze scheur werd. Daarom garantie, maar na de domper van de niet goede levering een snelle, goede en prettige afhandeling van het probleem. En een indicatie van wat een dak kost.monica66 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:58:
[...]
Begrijp ik goed dat Tesla een door steenslag beschadigd panoramadak onder garantie heeft vervangen/gerepareerd? Dat is heel netjes inderdaad!
Terugkijkend lijkt het erop dat de auto optimistisch het groene stoplicht aan het volgen was.Toch maar vaker de rem gebruiken (ben er nu ook achter dat dit een sportief type is dat je gewoon in moet trappen, had eerst altijd het idee dat de rem voor de sier was).
Vind sowieso dat de auto "sportief" aanremt bij stoplichten. De laatste afslag voor mijn huis is van een dijkje af met een stoplicht. Iedereen houdt er rekening mee dat dat stoplicht op rood kan springen en tuft met 15-20kmh over de stop streep. De auto doet dit, zonder cruiscontrol en gas los, als volgt: Met 35 over de stopstreep en de apex aanremmen alsof het op zandvoort is en dan gelijk naar 50 uit acceleren. Tot nu toe nog altijd zonder gebonk gegaan, ik begin mij zelfs af te vragen of de auto weet dat het licht niet op rood gaat, zal wel niet. Wederom, vaker de rem intrappen dan maar.
[ Voor 9% gewijzigd door friketje1 op 29-03-2023 17:28 ]
In batches, is niet te beïnvloeden. Alleen in de auto kan je standaard of geavanceerd instellen waar je bij de laatste wat sneller aan de beurt bent. Geduld duskitesem schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:20:
Weet iemand hoe de uitrol van de software updates gaat. Ik zie nog geen update voor de park distance in mijn app en zou hem wel graag willen proberen. Model Y LR uit maart ‘23.
Bedankt
Dat laatste is nog maar zeer de vraag. Die toggle doet volgens mij niks. Heel misschien voor FSD rijders.jip_86 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:33:
[...]
In batches, is niet te beïnvloeden. Alleen in de auto kan je standaard of geavanceerd instellen waar je bij de laatste wat sneller aan de beurt bent. Geduld dus
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Je rijdt dan met autosteer? Is ook niet de bedoeling op dat soort wegen.friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:27:
Vanmiddag wel een (klein) momentje gehad met de nieuwe update. De auto weigerde te remmen voor een auto (zonder cruise control, pedaal was al behoorlijk lang helemaal los), uiteindelijk noodstop gehad met ABS.
Terugkijkend lijkt het erop dat de auto optimistisch het groene stoplicht aan het volgen was.Toch maar vaker de rem gebruiken (ben er nu ook achter dat dit een sportief type is dat je gewoon in moet trappen, had eerst altijd het idee dat de rem voor de sier was).
Vind sowieso dat de auto "sportief" aanremt bij stoplichten. De laatste afslag voor mijn huis is van een dijkje af met een stoplicht. Iedereen houdt er rekening mee dat dat stoplicht op rood kan springen en tuft met 15-20kmh over de stop streep. De auto doet dit, zonder cruiscontrol en gas los, als volgt: Met 35 over de stopstreep en de apex aanremmen alsof het op zandvoort is en dan gelijk naar 50 uit acceleren. Tot nu toe nog altijd zonder gebonk gegaan, ik begin mij zelfs af te vragen of de auto weet dat het licht niet op rood gaat, zal wel niet. Wederom, vaker de rem intrappen dan maar.
Geavanceerd vanmorgen ingesteld. Duidelijk, geduld dus. Dank ujip_86 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:33:
[...]
In batches, is niet te beïnvloeden. Alleen in de auto kan je standaard of geavanceerd instellen waar je bij de laatste wat sneller aan de beurt bent. Geduld dus
Als je zelf rijd ben je niet zelfrijdendfriketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:27:
Vanmiddag wel een (klein) momentje gehad met de nieuwe update. De auto weigerde te remmen voor een auto (zonder cruise control, pedaal was al behoorlijk lang helemaal los), uiteindelijk noodstop gehad met ABS.
Je moet dus zelf remmen en sturen. Regeneratie helpt bij stoppen maar gaat niet stoppen voor een auto voor je. De mate van remmen is ook nog eens afhankelijk van hoe koud je accu is. Als het goed is staat daar ook een groenig remicoontje in beeld dat regeneratief remmen beperkt is.
Ha, en bedrijf 3 met exact hetzelfde verhaalNotna schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:33:
Well, this is unexpected
Gisteren een VIN en EDD (tussen 4 en 18 april! Wtf) gekregen voor mijn bestelde Model X (na meer dan 2 jaar), waardoor ik nu stel op sprong moet kijken wat de Model Y waard is en deze zien te verkopen. Particulier is het wat kort dag voor, dus dan maar middels inkoop proberen.
Dus, ANWB en Bovag ingevuld; eens kijken wat ze daar doen.
Binnen 2 uur een belletje van beide 'we gaan geen bod doen op uw auto, want we raken die Model Y's die we nu in de verkoop hebben aan de straatstenen niet kwijt door de recente prijsverlaging van Tesla zelf. Dus jammer maar helaas.'
Ik had lage biedingen verwacht, maar een dergelijk antwoord had ik even niet verwacht tbh
Heb nu bij Tesla zelf een taxatie uitstaan (dat zal lachen worden) en 2 lokale bedrijven. Eens kijken wat dat nog gaat brengen.
(dacht; het is wel relevant om hier te vermelden voor het geval iemand een ouder model wil inruilen voor een nieuwe model en voor hetzelfe dilemma staat)
Nog 1 lokale vraag openstaan, Tesla zelf en Autovendi.nl
Leasebijtellingdirect geeft middels consignatie, 55k aan. Maar dat lijkt mij net zo kansloos als de ANWB die zijn voorraad wil verkopen
Niemand wil die dingen meer
Wel bijzonder, ze kunnen toch gewoon een (inmiddels realistische) lagere prijs quoten ? ik snap dat de bestaande voorraad te duur is, maar gewoon niet inkopen had ik niet verwacht.Notna schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:53:
[...]
Ha, en bedrijf 3 met exact hetzelfde verhaal![]()
Nog 1 lokale vraag openstaan, Tesla zelf en Autovendi.nl
Leasebijtellingdirect geeft middels consignatie, 55k aan. Maar dat lijkt mij net zo kansloos als de ANWB die zijn voorraad wil verkopen
Niemand wil die dingen meer
Ze spuiten ook 5 jaar oude auto’s héCaayn schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:20:
Mijn witte MYRWD had bij aflevering al wat kleine lakschade op de voorbumper zitten. Dit heeft Tesla netjes op meerdere manieren proberen op te lossen. Nieuwe bumper heeft een grote kans op kleurverschil en is ook niet leverbaar dus wordt de voorbumper opnieuw gespoten door een schadehersteller. Ergens ben ik bang voor kleurverschil is dat terecht?
Kleurverschil zal echt wel meevallen als je een degelijke schade hersteller hebt.
@Notna privé verkopen? Levert sowieso vask het meeste op. Houd rekening dat je natuurlijk flink afschrijft maar dat wist je van tevoren neem ik aan. Pijn pakken en snel door naar je X
[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 29-03-2023 18:14 ]
Ik ben aan het oriënteren voor een model Y. Ik lees nu dat de rwd een lpf accu heeft en de or niet. De lfp accu kun je tot 100% opladen en de andere niet. Dus hoeveel verschil gaat het bereik in de praktijk eigenlijk betekenen?
Ook heeft de lr 4 wiel aandrijving. Ik heb een schuine oprit waar ik m’n auto ga parkeren. Ik dacht dat 4 wiel aandrijving handig is in de winter als het heeft gesneeuwd oid. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
LR kun je ook prima tot 100% opladen. Kijk verder op ev db voor een indicatie. Range blijft persoonlijk en afhankelijk van omstandigheden. Een RWD kun je in 150km leeg hebben maar je kunt er ook 500km mee halen.Russel88 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:25:
Hoi,
Ik ben aan het oriënteren voor een model Y. Ik lees nu dat de rwd een lpf accu heeft en de or niet. De lfp accu kun je tot 100% opladen en de andere niet. Dus hoeveel verschil gaat het bereik in de praktijk eigenlijk betekenen?
Ook heeft de lr 4 wiel aandrijving. Ik heb een schuine oprit waar ik m’n auto ga parkeren. Ik dacht dat 4 wiel aandrijving handig is in de winter als het heeft gesneeuwd oid. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Nummer 3 wilde dat wel doen, maar wist dat het compleet niet realistisch is en wilde mij dus niet beledigen (blijkbaar) door het zelfs voor te stellen.geraroz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:01:
[...]
Wel bijzonder, ze kunnen toch gewoon een (inmiddels realistische) lagere prijs quoten ? ik snap dat de bestaande voorraad te duur is, maar gewoon niet inkopen had ik niet verwacht.
We hebben het over 50% over de toenmalige aanschafwaarde (69k) als indicatie
Die X staat maandag al in TilburgGeeMoney schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:08:
[...]
Ze spuiten ook 5 jaar oude auto’s hé.
Kleurverschil zal echt wel meevallen als je een degelijke schade hersteller hebt.
@Notna privé verkopen? Levert sowieso vask het meeste op. Houd rekening dat je natuurlijk flink afschrijft maar dat wist je van tevoren neem ik aan. Pijn pakken en snel door naar je X.
[ Voor 30% gewijzigd door Notna op 29-03-2023 18:28 ]
Ik heb toen al gezegd dat ik het geen handig idee vond gezien de afschrijvingNotna schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:28:
[...]
Nummer 3 wilde dat wel doen, maar wist dat het compleet niet realistisch is en wilde mij dus niet beledigen (blijkbaar) door het zelfs voor te stellen.
We hebben het over 50% over de toenmalige aanschafwaarde (69k) als indicatie
Je had beter een oud barrel kunnen kopen of je oude auto door kunnen rijden. Die had geloof ik 2k reparatie nodig destijds? Nu mieter je 30k door het putje…
Hierboven zoekt er nog iemand een Y
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 29-03-2023 18:30 ]
Dat is nu natuurlijk makkelijk zeggen. Tot een x aantal maanden geleden zag het er heel anders uit.GeeMoney schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:29:
[...]
Ik heb toen al gezegd dat ik het geen handig idee vond gezien de afschrijving.
Je had beter een oud barrel kunnen kopen of je oude auto door kunnen rijden. Die had geloof ik 2k reparatie nodig destijds? Nu mieter je 30k door het putje…
Hierboven zoekt er nog iemand een Y.
Al hoor je mij niet klagen.. ik ben nog opzoek naar een model y. 🥳
Het is algemeen bekend dat je de dikste afschrijving op een nieuwe auto hebt in de eerste 3-5 jaar.XPS15 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:31:
[...]
Dat is nu natuurlijk makkelijk zeggen. Tot een x aantal maanden geleden zag het er heel anders uit.
Al hoor je mij niet klagen.. ik ben nog opzoek naar een model y. 🥳
Een gloednieuwe auto kopen om slechts een jaar of misschien 2 te overbruggen is financieel gewoon niet het beste idee.
Helemaal met je eens en het zou ook niet mijn idee zijn. Echter is het nog niet zo lang geleden dat 2de hands elektrische auto’s boven de aanschafprijs werden verkocht door prijsverhogingen. Nu is het voor notna helaas andersom.GeeMoney schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:34:
[...]
Het is algemeen bekend dat je de dikste afschrijving op een nieuwe auto hebt in de eerste 3-5 jaar.
Een gloednieuwe auto kopen om slechts een jaar of misschien 2 te overbruggen is financieel gewoon niet het beste idee.
Koe, reet, etc.GeeMoney schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:29:
[...]
Ik heb toen al gezegd dat ik het geen handig idee vond gezien de afschrijving.
Hierboven zoekt er nog iemand een Y.
Heerlijk FWP overigens. In het 'ergste' geval rij ik gewoon door in de Y. Ben ik 100 euro kwijt aan die reservering
Note: ik kom hier ook niet om te janken. Maar was gewoon verbaasd dat de 2dehands markt voor de Y blijkbaar op zijn gat ligt, tot het punt dat ze niet eens meer een bod willen doen. Hoe anders was dat een maand of 4 a 5 terug.
[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 29-03-2023 18:57 ]
Heb net ff gekeken bij InsureMyTesla, maar waarom "offerte" aanvragen. Ben gewoon transparant en geef je premie weer op het web zoals alle verzekeraars doen, zo ouderwets "offerte"DaCoTa schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:08:
Wij waren verzekerd via Centraal Beheer, maar die gingen van €78 naar €119. Navraag gedaan en het antwoord was dat alles duurder werd en Tesla's duur zijn om te repareren. Ze gaven aan dat ze verwachten dat alle verzekeraars ook omhoog zouden gaan. Nu overgestapt naar InsureMyTesla, voor €75.
Als je beetje terug zoekt hier, zijn er toch nog goedkopere alternatieven die met 20% korting strooien voor het eerste jaar, daarna kijk je maar weer verder.
Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger
Nee hoor. Onlangs mijn voorbumper aan gort gereden (M3, 3 jaar oud). Nul verschil in kleur na herstel.Caayn schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:20:
Mijn witte MYRWD had bij aflevering al wat kleine lakschade op de voorbumper zitten. Dit heeft Tesla netjes op meerdere manieren proberen op te lossen. Nieuwe bumper heeft een grote kans op kleurverschil en is ook niet leverbaar dus wordt de voorbumper opnieuw gespoten door een schadehersteller. Ergens ben ik bang voor kleurverschil is dat terecht?
Sneeuw gaat prima met de SR+, en volgens mij rijdt de long range alleen met 4wd als er veel vermogen gevraagd word, en dat lijkt me met sneeuw niet van toepassingRussel88 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:25:
Hoi,
Nee, dit is standaard one pedel driving zonder cruise control, zonder autosteering. En op lage snelheid waarbij de auto zelf dmv regenerative braking tot stilstand hoort te komen als het gas los is.Inspired schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:38:
[...]
Je rijdt dan met autosteer? Is ook niet de bedoeling op dat soort wegen.
Je wordt gereden in een Tesla, zelfs zonder hulpmiddelen is het eigenlijk de auto die het gaspedaal bedient.
Mooi voorbeeld van autopilot gebruik zonder cruisecontrol vind ik nog de afrit n11 vanaf de a12 bij Bodegraven.
https://www.google.com/ma...P0r9_Q!2e0!7i16384!8i8192
Hier is een hele flauwe bocht naar rechts die makkelijk met 100 genomen kan worden.
Omdat er hier altijd aardig wat verkeer is zal er echter altijd wel een (vaak wat oudere) bestuurder zijn die hier gaat afremmen en met 70 de bocht neemt en daar zit iedereen dan achter. Gemiddels zal je dus met 70 die bocht nemen.
Rijd je hier dus, als er een keer niemand voor je zit, met je tesla, dan zal de auto, met voet in neutrale stand, ook afremmen naar 70 om de bocht voor te bereiden! Het is mij nog niet gelukt om boven de 85 die bocht te kunnen nemen, de auto staat dit gewoon niet toe. Ik kom er niet wekelijks, ik denk namelijk dat met cruise controle dit probleem er niet is en je gewoon met elke gewenste snelheid door die bocht ragt, dit moet ik nog een keertje proberen.
Dat is standaard zo bij zomer/wintertijd. Geef het een paar weken en het is weer opgelost.gertk schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:25:
Meer mensen dit al gemerkt: sinds de zomertijd klopt de tijd waarop je 130/100 mag niet meer: ik ben meestal rond 6:25 op de snelweg waarje tussen 6 en 19 uur 100 mag, tik ik hem op de TACC dan versnelt de auto naar 100. Maar nu tik ik hem op TACC en de auto versnelt vrolijk naar 130. Hij geeft ook beide snelheden aan (110 in grijs en 130 in rood met klokje onderin) Overigens: Op het scherm staat bovenaan de juiste tijd.
De auto doet niks voor je als je autopilot (=TACC+AutoSteer) en TACC uit hebt staan. One pedal driving laat alleen maar energie halen uit je snelheid, waardoor je minder vaak je rem hoeft te gebruiken. Hij doet niets met sensoren, andere auto’s of wat dan ook. Als je te laat je gaspedaal los laat, dan knal je gewoon tegen je voorganger aan.
[ Voor 4% gewijzigd door Djerro123 op 29-03-2023 19:36 ]
Wat je hier zegt is zo tegenstrijdig…friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:26:
[...]
Nee, dit is standaard one pedel driving zonder cruise control, zonder autosteering. En op lage snelheid waarbij de auto zelf dmv regenerative braking tot stilstand hoort te komen als het gas los is.
Je wordt gereden in een Tesla, zelfs zonder hulpmiddelen is het eigenlijk de auto die het gaspedaal bedient.
Mooi voorbeeld van autopilot gebruik zonder cruisecontrol vind ik nog de afrit n11 vanaf de a12 bij Bodegraven.
https://www.google.com/ma...P0r9_Q!2e0!7i16384!8i8192
Hier is een hele flauwe bocht naar rechts die makkelijk met 100 genomen kan worden.
Omdat er hier altijd aardig wat verkeer is zal er echter altijd wel een (vaak wat oudere) bestuurder zijn die hier gaat afremmen en met 70 de bocht neemt en daar zit iedereen dan achter. Gemiddels zal je dus met 70 die bocht nemen.
Rijd je hier dus, als er een keer niemand voor je zit, met je tesla, dan zal de auto, met voet in neutrale stand, ook afremmen naar 70 om de bocht voor te bereiden! Het is mij nog niet gelukt om boven de 85 die bocht te kunnen nemen, de auto staat dit gewoon niet toe. Ik kom er niet wekelijks, ik denk namelijk dat met cruise controle dit probleem er niet is en je gewoon met elke gewenste snelheid door die bocht ragt, dit moet ik nog een keertje proberen.
Als jij het gaspedaal in trapt tot de bodem dan ga je gewoon als een raket die bocht (of vangrail) door. Of je nu TACC aan hebt (auto bepaald tempo als je zelf niets doet) of uit hebt (auto stopt als je pedaal los laat).
Dat is dus niet zo. Ook zonder TACC en autosteer maakt de auto gebruik van GPS en de camera's en wordt het gaspedaal deels voor je bediend. Ga er maar eens op letten. Heel veel is hier niet over te vinden online, je moet hier goed voor zoeken. Bij aanremmen rotondes werkt dit bijvoorbeeld heel erg goed, laat het gas los en de auto zal precies voor de haaientanden stoppen zonder dat je wat hoeft te doen.Djerro123 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:33:
@friketje1 het is echt ontzettend verwarrend als je dingen zegt als “autopilot gebruik zonder cruisecontrol”. Ik heb echt geen idee wat je daarmee bedoelt
De auto doet niks voor je als je autopilot (=TACC+AutoSteer) en TACC uit hebt staan. One pedal driving laat alleen maar energie halen uit je snelheid, waardoor je minder vaak je rem hoeft te gebruiken. Hij doet niets met sensoren, andere auto’s of wat dan ook. Als je te laat je gaspedaal los laat, dan knal je gewoon tegen je voorganger aan.
En zie ook mijn voorbeeld van de a12. Ik verzin dit niet, de auto remt daar gewoon af zonder dat je ook maar iets doet met het gaspedaal.
Ik had geen plankgas geprobeerd. Je wordt er ook door overvallen dat de auto plotseling afremt en dan geef je een beetje gas bij en dan gebeurd er nog steeds niet wat je verwacht. En dan ben je de bocht al door.Smobbo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:46:
[...]
Wat je hier zegt is zo tegenstrijdig…
Als jij het gaspedaal in trapt tot de bodem dan ga je gewoon als een raket die bocht (of vangrail) door. Of je nu TACC aan hebt (auto bepaald tempo als je zelf niets doet) of uit hebt (auto stopt als je pedaal los laat).
[ Voor 20% gewijzigd door friketje1 op 29-03-2023 19:53 ]
Broodje aap. Herken dit totaal niet.friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:49:
[...]
Dat is dus niet zo. Ook zonder TACC en autosteer maakt de auto gebruik van GPS en de camera's en wordt het gaspedaal deels voor je bediend. Ga er maar eens op letten. Heel veel is hier niet over te vinden online, je moet hier goed voor zoeken. Bij aanremmen rotondes werkt dit bijvoorbeeld heel erg goed, laat het gas los en de auto zal precies voor de haaientanden stoppen zonder dat je wat hoeft te doen.
En zie ook mijn voorbeeld van de a12. Ik verzin dit niet, de auto remt daar gewoon af zonder dat je ook maar iets doet met het gaspedaal.
Ja, je schat idd door regeneratief remmen naarmate van tijd de remafstand goed in (soms eng nauwkeurig). Maar de auto remt zeker niet voor je tenzij hij een noodstop uitvoert.
Laat ik beginnen met een kleine disclaimer dat ik dus al 3 jaar een E-tron rijd en ik sommige zaken dus misschien vergelijk tussen de twee, ik laat in het midden wat ik daarvan vind, puur objectief mijn ervaringen dus:
Bij zacht indrukken van de linker pook op de kopse kant krijg je inderdaad een klein ruitenwisser menuutje te zien. Echter zodra Autosteer/Pilot aan is, kan ik daar niets doen en staan de ruitenwissers dus weer op Auto ondanks dat ik ze standaard in het menu op Uit heb gezet. Zodra ik Cruise Control/Autosteer activeer dan gaat hij direct op auto en is niet uit te schakelen. Het kleine menuutje geeft dat ook aan: "Vanwege autosteer is deze optie nu niet beschikbaar" of iets dergelijks. De ruitenwissers deden het overigens vandaag wel goed.
Linksonder in het scherm heb je een kleine music player, deze kan je omhoog trekken maar zodra er weer iets op het scherm gebeurd (baan wisselen of een waarschuwing bijvoorbeeld) dan verdwijnt dit menuutje gelijk weer naar beneden. Ik zou dit graag altijd op de ingestelde grote willen zien kan dat?
Zelfde voor het navi scherm rechts, het is alles of niets
Ik heb zelf de interieurfilters verwisseld vandaag, in de auto is stevig gerookt en na 2 ozon behandelingen, goed schoonmaken en nu nieuwe filters lijkt het eindelijk op te klaren
De rammel op de deur arm steun aan de bestuurderskant heb ik ook weg, een flinke klap loste het op
Er zit gewoon heel goede standaard audio in. Bij mijn andere wagens heb ik altijd de upgrades gekocht.
De tweeters in de A-stijlen doen overigens niets, is dat specifiek voor "mijn" Model 3 of moet je dan iets van premium audio ofzo hebben?
Als ik gebeld wordt, gaat de audio niet zachter, is dat in te stellen? Mijn Audi dimt alle muziek en laat dan gewoon je beltoon horen op een in te stellen sterkte.
Voor een auto die je uiteindelijk zou moeten rijden is hij behoorlijk zenuwachtig met pingeltjes, piepjes en waarschuwingen en ook erg conservatief voor mijn gevoel. Ben nu even de menu's door aan het jakkeren om zoveel mogelijk van dat uit te zetten qua geluid in ieder geval.
Conservatief voorbeeld: Als je een baan opschuift en er rijd daar niemand voor je kan hij toch gewoon weer accelereren naar de ingestelde snelheid, dit doet hij echt extreem laat pas.
Overigens staat automatisch snelheid overnemen uit en reed ik op de standaard cruise control en vandaag op de A9 (bij de weg werkzaamheden) toch weer een spontane remactie en toen zag ik dat hij de max snelheid op 40 had gezet ondanks dat dit dus uit staat en verder nergens op de rit het geval is geweest in de ochtend of middag? (Ik had wel een route op de navigatie lopen)
Mijn zoontjes vinden de animaties en het verschijnen van het camera beeld bij het afslaan trouwens fantastisch haha.
Easy entry heb ik aangezet. De grap is alleen dat de stoel juist naar voren gaat op de P stand ipv naar achter en dat hij naar achter gaat ("mijn" ingestelde stand dus) als ik hem in D zet.
Omdat er geen Premium connectivity op zit heb ik sinds vanochtend mijn mobiel verbonden met WiFi en als eerste kwam er een Navi update binnen en heb ik Spotify gekoppeld, dat werkt prima. Ik heb nu alleen 2x gehad in de ochtend dat de WiFi spontaan weer helemaal uit stond op de auto, dan staat de WiFi slider dus ook echt op Uit. Even omschakelen en hij verbond automatisch weer. In de middag ging het wel de hele rit goed.
Onepedal driving is 90% van de tijd goed maar toch zou ik graag flippers aan het stuur hebben om die regeneratie te kunnen beïnvloeden. (Dit is nu tijdens het rijden namelijk ook niet aan te passen).
Voorbeeld waarbij ik dat dus gebruik op mijn Audi: In een tunnel op cruise control gaat hij regenereren bij het inrijden van de tunnel om niet boven de ingestelde snelheid uit te komen, echter 500m later moet ik "klimmen" naar boven wat extra energie kost. Ik laat de cruise los, regeneratie op 0 en als ik naar boven rij en ik kom weer rond mijn ingesteld snelheid druk ik weer op resume.
Ik kwam ook twee keer net niet lekker uit voor een zebrapad vandaag en dan moet je dus als een debiel wat gas bij gaan geven en ben je 2x aan het stoppen. Hoe makkelijk zou het zijn om met het hand aan je stuur even de flipper 1x aan te tikken en iets verder uit te kunnen rollen.
Hoofdruimte prima, stoelen prima, AutoPilot doet ook wat je mag verwachten, bochten en wegligging is meer dan goed en verbruik was vandaag volgens de auto gemiddeld 162Wh/km op 240km gereden vandaag.
Als er geen behoefte is aan mijn ervaringen hoor ik het ook hoor.
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 29-03-2023 20:06 ]
En hoe denk je dat de auto in kan schatten hoe hard hij regeneratief moet remmenSTIMPPYYY schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:52:
[...]
Broodje aap. Herken dit totaal niet.
Ja, je schat idd door regeneratief remmen naarmate van tijd de remafstand goed in (soms eng nauwkeurig). Maar de auto remt zeker niet voor je tenzij hij een noodstop uitvoert.

Daarnaast maakt one pedal driving ook gebruik van de gewone remmen. Er gebeurd meer achter de schermen dan je denkt.
Heb je ook bron(nen)?friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:57:
[...]
En hoe denk je dat de auto in kan schatten hoe hard hij regeneratief moet remmen. De camera's dus. En soms doet de GPS ook mee heb ik ervaren (is ook gewoon allemaal online terug te vinden dat dit zo werkt)
Daarnaast maakt one pedal driving ook gebruik van de gewone remmen. Er gebeurd meer achter de schermen dan je denkt.
Naar mijn ervaring is regeneratief remmen altijd hetzelfde mits de accu kouder is of je tot 100% laadt. Heb hier werkelijk nog nooit verschil in kracht gevoelt of überhaupt iets van gezien op dit forum in de afgelopen 3,5 jaar.
Je kunt wel bij mijn model nog tussen standaard of laag kiezen.
Met de S3XY buttons kan je dit wel anders instellen met AP aan.[b]GeeMoney in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
Bij zacht indrukken van de linker pook op de kopse kant krijg je inderdaad een klein ruitenwisser menuutje te zien. Echter zodra Autosteer/Pilot aan is, kan ik daar niets doen en staan de ruitenwissers dus weer op Auto ondanks dat ik ze standaard in het menu op Uit heb gezet. Zodra ik Cruise Control/Autosteer activeer dan gaat hij direct op auto en is niet uit te schakelen. Het kleine menuutje geeft dat ook aan: "Vanwege autosteer is deze optie nu niet beschikbaar" of iets dergelijks. De ruitenwissers deden het overigens vandaag wel goed..
Premie wordt gewoon op de website weergegeven na invullen van wat standaard data als ‘welke auto’ en ‘schadevrije jaren’.twan123 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:00:
[...]
Heb net ff gekeken bij InsureMyTesla, maar waarom "offerte" aanvragen. Ben gewoon transparant en geef je premie weer op het web zoals alle verzekeraars doen
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik merkte vanochtend (regeneratie beperkt) dat de auto wel degelijk meer uitrolt dan gisteren het geval was en later op de dag het geval was.STIMPPYYY schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:03:
[...]
Heb je ook bron(nen)?
Naar mijn ervaring is regeneratief remmen altijd hetzelfde mits de accu kouder is of je tot 100% laadt. Heb hier werkelijk nog nooit verschil in kracht gevoelt of überhaupt iets van gezien op dit forum in de afgelopen 3,5 jaar.
Dit in tegenstelling tot sommige andere merken die blendid braking gebruiken waardoor het altijd hetzelfde resultaat oplevert, of je nu wel of niet kan regenereren.
Of het was mijn onkunde, dat sluit ik ook niet uit
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 29-03-2023 20:16 ]
Kleine opmerking: waarom zou je ooit OPD uit willen zetten en willen zeilen? Reguleren met de rechtervoet is zoveel makkelijker. Verder uitrollen is dan simpelweg een kwestie van beter doseren.GeeMoney schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:57:
Ik heb er weer een dagje met 240km op zitten en kon mooi de tips even uitproberen of bevestigen .
Laat ik beginnen met een kleine disclaimer dat ik dus al 3 jaar een E-tron rijd en ik sommige zaken dus misschien vergelijk tussen de twee, ik laat in het midden wat ik daarvan vind, puur objectief mijn ervaringen dus:
Bij zacht indrukken van de linker pook op de kopse kant krijg je inderdaad een klein ruitenwisser menuutje te zien. Echter zodra Autosteer/Pilot aan is, kan ik daar niets doen en staan de ruitenwissers dus weer op Auto ondanks dat ik ze standaard in het menu op Uit heb gezet. Zodra ik Cruise Control/Autosteer activeer dan gaat hij direct op auto en is niet uit te schakelen. Het kleine menuutje geeft dat ook aan: "Vanwege autosteer is deze optie nu niet beschikbaar" of iets dergelijks. De ruitenwissers deden het overigens vandaag wel goed.
Linksonder in het scherm heb je een kleine music player, deze kan je omhoog trekken maar zodra er weer iets op het scherm gebeurd (baan wisselen of een waarschuwing bijvoorbeeld) dan verdwijnt dit menuutje gelijk weer naar beneden. Ik zou dit graag altijd op de ingestelde grote willen zien kan dat?
Zelfde voor het navi scherm rechts, het is alles of niets. Er is toch ruimte zat om een derde functie daar blijvend te laten zien, dan kan je makkelijker door je spotify of radiozenders heen bijvoorbeeld of je agenda items laten zien. Nu is er altijd een extra handeling nodig?
Ik heb zelf de interieurfilters verwisseld vandaag, in de auto is stevig gerookt en na 2 ozon behandelingen, goed schoonmaken en nu nieuwe filters lijkt het eindelijk op te klaren. Dit klusje is overigens prima te doen met wat beleid. Kostte mij 20 minuten.
De rammel op de deur arm steun aan de bestuurderskant heb ik ook weg, een flinke klap loste het op.
Er zit gewoon heel goede standaard audio in. Bij mijn andere wagens heb ik altijd de upgrades gekocht.
De tweeters in de A-stijlen doen overigens niets, is dat specifiek voor "mijn" Model 3 of moet je dan iets van premium audio ofzo hebben?
Als ik gebeld wordt, gaat de audio niet zachter, is dat in te stellen? Mijn Audi dimt alle muziek en laat dan gewoon je beltoon horen op een in te stellen sterkte.
Voor een auto die je uiteindelijk zou moeten rijden is hij behoorlijk zenuwachtig met pingeltjes, piepjes en waarschuwingen en ook erg conservatief voor mijn gevoel. Ben nu even de menu's door aan het jakkeren om zoveel mogelijk van dat uit te zetten qua geluid in ieder geval.
Conservatief voorbeeld: Als je een baan opschuift en er rijd daar niemand voor je kan hij toch gewoon weer accelereren naar de ingestelde snelheid, dit doet hij echt extreem laat pas.
Overigens staat automatisch snelheid overnemen uit en reed ik op de standaard cruise control en vandaag op de A9 (bij de weg werkzaamheden) toch weer een spontane remactie en toen zag ik dat hij de max snelheid op 40 had gezet ondanks dat dit dus uit staat en verder nergens op de rit het geval is geweest in de ochtend of middag? (Ik had wel een route op de navigatie lopen)
Mijn zoontjes vinden de animaties en het verschijnen van het camera beeld bij het afslaan trouwens fantastisch haha.
Easy entry heb ik aangezet. De grap is alleen dat de stoel juist naar voren gaat op de P stand ipv naar achter en dat hij naar achter gaat ("mijn" ingestelde stand dus) als ik hem in D zet.
Omdat er geen Premium connectivity op zit heb ik sinds vanochtend mijn mobiel verbonden met WiFi en als eerste kwam er een Navi update binnen en heb ik Spotify gekoppeld, dat werkt prima. Ik heb nu alleen 2x gehad in de ochtend dat de WiFi spontaan weer helemaal uit stond op de auto, dan staat de WiFi slider dus ook echt op Uit. Even omschakelen en hij verbond automatisch weer. In de middag ging het wel de hele rit goed.
Onepedal driving is 90% van de tijd goed maar toch zou ik graag flippers aan het stuur hebben om die regeneratie te kunnen beïnvloeden. (Dit is nu tijdens het rijden namelijk ook niet aan te passen).
Voorbeeld waarbij ik dat dus gebruik op mijn Audi: In een tunnel op cruise control gaat hij regenereren bij het inrijden van de tunnel om niet boven de ingestelde snelheid uit te komen, echter 500m later moet ik "klimmen" naar boven wat extra energie kost. Ik laat de cruise los, regeneratie op 0 en als ik naar boven rij en ik kom weer rond mijn ingesteld snelheid druk ik weer op resume.
Ik kwam ook twee keer net niet lekker uit voor een zebrapad vandaag en dan moet je dus als een debiel wat gas bij gaan geven en ben je 2x aan het stoppen. Hoe makkelijk zou het zijn om met het hand aan je stuur even de flipper 1x aan te tikken en iets verder uit te kunnen rollen.
Hoofdruimte prima, stoelen prima, AutoPilot doet ook wat je mag verwachten, bochten en wegligging is meer dan goed en verbruik was vandaag volgens de auto gemiddeld 162Wh/km op 240km gereden vandaag.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Een bron.STIMPPYYY schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:03:
[...]
Heb je ook bron(nen)?
https://automobible.com/o...ving-regenerative-brakes/
"Porsche and BMW use their higher budget to cheat on the game. Luxury cars employ their cameras, GPS, and sensors to learn the driving conditions ahead and continuously adapt their settings. For example, the car may regenerate more when approaching a car at a lower speed, and less when going down a hill."
Ik heb de auto pas ruim 2 weken overigens en merk dat het rijgedrag wat normaler wordt, het systeem hoort zich ook aan de bestuurder aan te passen.
Toen ik wegreed uit Tilburg was het gelijk doodeng bij het eerste stoplicht. Moest voor mijn gevoel remmen voor een vrachtwagen bij een stoplicht...en dan gebeurd er gewoon niets, waarbij de auto wel uiteindelijk tot stilstand komt. Standaard houdt de auto erg weinig afstand bij stoplichten, of in ieder geval veel minder dan ik zelf zou doen. Bij het profiel van mijn vrouw is dit nog steeds zo, mijn eigen profiel voelt veel natuurlijker aan nu ik er wat meer mee heb gereden.
oeps, mijn fout. Heb bij de verkeerde gekeken die eindigt op .nl, daar dus wel offerte.Radiodurans schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:08:
[...]
Premie wordt gewoon op de website weergegeven na invullen van wat standaard data als ‘welke auto’ en ‘schadevrije jaren’.
Inderdaad die van Tesla zelf wel, maar voor mij niet voordeliger (waarschijnlijk risico postcode)
Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger
Zie mijn voorbeeld van een tunnel. En ik heb vaker een hand aan mijn stuur dan een voet op het pedaal, zeker met Onepedal want cruise afschakelen of remmen moet je nu dus blijvend je voet op het pedaal houden en anders met je hand die toch al aan het stuur is, de regeneratie beïnvloeden om zodoende nog beter uit te komen met minder inspanning. Ik zeg ook niet dat het moet, ik gebruik het alleen regelmatig en ik mis dat eigenlijk nu.Jeroenneman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:16:
[...]
Kleine opmerking: waarom zou je ooit OPD uit willen zetten en willen zeilen? Reguleren met de rechtervoet is zoveel makkelijker. Verder uitrollen is dan simpelweg een kwestie van beter doseren.
En inderdaad, in de verte al een file zien aankomen of langzaam rijdend verkeer laat ik hem in mijn Audi nog lekker met 1 tik zolang mogelijk coasten. Ik kan dan mijn voeten nog een tijd laten staan en mijn handen zijn toch al aan het stuur.
[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 29-03-2023 20:26 ]
Hij neemt de borden over van ventwegen of wat hij naast de weg zien. Dus dat is best irritant soms ja in AP. TACC kan wel gewoon hoe snel je zelf wilt.GeeMoney schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:57:
Ik heb er weer een dagje met 240km op zitten en kon mooi de tips even uitproberen of bevestigen .
Wat betreft easy sentry aanzetten, je hebt hem neem ik aan ook op de positie gezet hoe je wilt in/uitstappen en daarna op opslaan gedrukt?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Volgens mij geeft @GeeMoney al een voorbeeld van die tunnel...Jeroenneman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:16:
[...]
Kleine opmerking: waarom zou je ooit OPD uit willen zetten en willen zeilen? Reguleren met de rechtervoet is zoveel makkelijker. Verder uitrollen is dan simpelweg een kwestie van beter doseren.
Maar ik wil ook wel een voorbeeld geven. Als je op een file afrijdt en je ziet dat al honderden meters voor je, dan is het efficienter om eerst zonder regeneratie ver uit te rollen en pas op het eind de regeneratie weer op te voeren om netjes aan te sluiten in de file. Regeneratie is gewoon niet 100% efficient. Sommige auto's hebben daarom flippers aan het stuur om de regeneratie tijdens het rijden aan te passen. Als je dat gewend bent is OPD een beetje basic in het begin.
Je kunt bij OPD wel met het pedaal de mate van remmen beperken om het uitroleffect te benaderen, maar heel precies is dat niet en ik ben er gewoon te lui voor...
Ieder mens is anders.... maar ik kan me er ook niets bij voorstellen. Heerlijk OPD, weet je zeker dat je niet nog iets meer moet wennen?GeeMoney schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:20:
[...]
Zie mijn voorbeeld van een tunnel. En ik heb vaker een hand aan mijn stuur dan een voet op het pedaal, zeker met Onepedal want cruise afschakelen of remmen moet je nu dus blijvend je voet op het pedaal houden en anders met je hand die toch al aan het stuur is, de regeneratie beïnvloeden om zodoende nog beter uit te komen met minder inspanning. Ik zeg ook niet dat het moet, ik gebruik het alleen regelmatig en ik mis dat eigenlijk nu.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Ik reed op de stand van 1x rechterpookje naar beneden en had zelf 108 ingesteld. In alle menu's heb ik uit staan wat er op lijkt dat hij de snelheid zelf moet overnemen en toch deed hij dit wel vanmiddag. De rest van de rit vanochtend en vanmiddag kwam ik zat andere borden duidelijk tegen maar negeerde hij ze wel ?Oekol schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:21:
[...]
Hij neemt de borden over van ventwegen of wat hij naast de weg zien. Dus dat is best irritant soms ja in AP. TACC kan wel gewoon hoe snel je zelf wilt.
Wat betreft easy sentry aanzetten, je hebt hem neem ik aan ook op de positie gezet hoe je wilt in/uitstappen en daarna op opslaan gedrukt?
Easy entry was een slider aan-uit zeg maar, ik heb verder nog niets ingesteld, ik zal er even naar kijken.
In mijn Audi betekend het gewoon een vaste stand naar achter tov de laatste positie en bij het instappen gaat hij op mijn "sleutel" weer naar de juiste stand naar voren.
Ik vind dat ook heerlijk, het is bijna een spelletje voor me om dat zo perfect mogelijk in te schatten en te doserenDaMightyWackO schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:23:
[...]
Ieder mens is anders.... maar ik kan me er ook niets bij voorstellen. Heerlijk OPD, weet je zeker dat je niet nog iets meer moet wennen?
De auto verzint gewoon snelheden en het is echt niet dat er op ventwegen andere borden staan.Oekol schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:21:
[...]
Hij neemt de borden over van ventwegen of wat hij naast de weg zien. Dus dat is best irritant soms ja in AP. TACC kan wel gewoon hoe snel je zelf wilt.
Onbegrijpelijk hoe slecht dit functioneert, zeker omdat het in potentie een zelfrijdend systeem moet zijn.
Was laatst bij bouwwerkzaamheden met een flinke wegversmalling en slingerende weg. Dan zie je ook dat de pionen op de autopilot herkent worden. De auto pikt het eerste 50 bord op. Een auto die in potentie FSD heeft zou dan moeten herkennen dat hier iets aan de hand is en dat dit waarschijnlijk wegwerkzaamheden zijn. Niet dus. 100 meter later: terug naar 80.
Vind het sowieso bijzonder dat er zo vaak 50 kmh op provinciale wegen wordt aangegeven, dat komt in Nederland gewoon bijna niet voor buiten bebouwde kom, tenzij werkzaamheden.
Je kunt de LR ook tot 100% laden. Het wordt alleen aangeraden om dit alleen te doen wanneer je de range echt nodig hebt.Russel88 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:25:
Hoi,
Bij LFP raadt Tesla juist aan om wel minstens 1x per week tot 100% te laden. Dit omwille van het kalibreren van de batterij wat bij die technologie wat meer nodig is dan bij de LR-batterij.
Een vriend van me zweert bij 4WD voor in de sneeuw en is wat dat betreft blij met eerst Model S en nu Model Y LR. Parkeren op een schuine oprit waar sneeuw op ligt wordt overigens afgeraden. Maar om op de sneeuw omhoog te rijden zou iets makkelijker moeten gaan. Uiteraard afhankelijk van de helling en hoeveelheid sneeuw en of je winterbanden hebt.
Ik kan mij hier allerminst in herkennen, helaas. Hoe hard hij regeneratief remt hangt naar mijn aanvoelen enkel af van (de snelheid en) hoe hard je het gaspedaal lost.friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:57:
[...]
En hoe denk je dat de auto in kan schatten hoe hard hij regeneratief moet remmen. De camera's dus. En soms doet de GPS ook mee heb ik ervaren (is ook gewoon allemaal online terug te vinden dat dit zo werkt)
Ik denk dat je die dingen wil aanvoelen, maar die zijn er mijns inziens niet. Hoewel, zeg nooit nooit. In de handleiding staat er alleszins niets van dat alles. Dus ofwel zijn dit hidden features, ofwel is er iets anders aan de hand.
Model 3 LR (model 2023)
Ik heb het via het contactformulier op de Tesla website gemeld en werd de volgende dag gebeld door Tesla, ze hebben de download op afstand gereset, in de app verscheen dat er een update beschikbaar was en die heb ik gepland voor die nacht 2:00, de dag erop was de melding in de app verdwenen en verschenen de release notes in de auto.Louw Post schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:29:
[...]
Hier hetzelfde. Systeem in de auto al een keer opnieuw gestart en app volledig verwijderd op m'n telefoon, maar blijft terugkomen. Het is maar wachten op een app update denk ik.
Als je in easy entry de stoel verstelt naar de makkelijkste positie voor jou om uit te stappen dan gaat ie daar bij parkeren naartoe om je makkelijk uit te laten stappen. Ik zit met rijden lekker een beetje in fighter-pilot mode voor zover dit kan en bij parkeren gaat die in easy-entry modus waardoor ik helemaal naar achteren schuift en t stuur het dashboard in gaat en naar boven zodat er ruimte is voor mijn benen.GeeMoney schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:25:
[...]
Ik reed op de stand van 1x rechterpoosje naar beneden en had zelf 108 ingesteld. In alle menu's heb ik uit staan wat er op lijkt dat hij de snelheid zelf moet overnemen en toch deed hij dit wel vanmiddag. De rest van de rit vanochtend en vanmiddag kwam ik zat andere borden duidelijk tegen maar negeerde hij ze wel ?
Easy entry was een slider aan-uit zeg maar, ik heb verder nog niets ingesteld, ik zal er even naar kijken.
In mijn Audi betekend het gewoon een vaste stand naar achter tov de laatste positie en bij het instappen gaat hij op mijn "sleutel" weer naar de juiste stand naar voren.
TLDR: stel in het profiel easy entry in zodat je zoveel mogelijk ruimte hebt om uit te stappen
Wat bedoel je nu? WD40 sprayen op de weg?bilgy_no1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:29:
[...]
Je kunt de LR ook tot 100% laden. Het wordt alleen aangeraden om dit alleen te doen wanneer je de range echt nodig hebt.
Bij LFP raadt Tesla juist aan om wel minstens 1x per week tot 100% te laden. Dit omwille van het kalibreren van de batterij wat bij die technologie wat meer nodig is dan bij de LR-batterij.
Een vriend van me zweert bij 4WD voor in de sneeuw en is wat dat betreft blij met eerst Model S en nu Model Y LR. Parkeren op een schuine oprit waar sneeuw op ligt wordt overigens afgeraden. Maar om op de sneeuw omhoog te rijden zou iets makkelijker moeten gaan. Uiteraard afhankelijk van de helling en hoeveelheid sneeuw en of je winterbanden hebt.
Instant edit. Ik las WD40 i.p.v. 4WD. Bedtijd.....
Ik snap geen kont van je ervaringen.friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:17:
[...]
Een bron.
"Porsche and BMW use their higher budget to cheat on the game. Luxury cars employ their cameras, GPS, and sensors to learn the driving conditions ahead and continuously adapt their settings. For example, the car may regenerate more when approaching a car at a lower speed, and less when going down a hill."
Ik heb de auto pas ruim 2 weken overigens en merk dat het rijgedrag wat normaler wordt, het systeem hoort zich ook aan de bestuurder aan te passen.
Toen ik wegreed uit Tilburg was het gelijk doodeng bij het eerste stoplicht. Moest voor mijn gevoel remmen voor een vrachtwagen bij een stoplicht...en dan gebeurd er gewoon niets, waarbij de auto wel uiteindelijk tot stilstand komt. Standaard houdt de auto erg weinig afstand bij stoplichten, of in ieder geval veel minder dan ik zelf zou doen. Bij het profiel van mijn vrouw is dit nog steeds zo, mijn eigen profiel voelt veel natuurlijker aan nu ik er wat meer mee heb gereden.
Of je moet ingesteld hebben dat hij afremt tot stilstand, dan doet hij dat wel. Dan is het dus de kunst om exact op het juiste punt los te laten tot je uitrolt/regenereert en tot stilstand komt.Inspired schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:31:
[...]
Ik snap geen kont van je ervaringen.Het regeneren doet de auto gewoon onafhankelijk van de situtatie. Pedaal los is regeneren, pedaal intrappen is gas. Je moet ook remmen als er een vrachtauto staat. Dat doet de auto niet. Nou ja, uiteindelijk misschien wel maar dat is niet de bedoeling.
Mja, maar dan nog is dat verder niet afhankelijk van de situatie. Dat doet hij gewoon altijd hetzelfde.Ninjetsu NL schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:33:
[...]
Of je moet ingesteld hebben dat hij afremt tot stilstand, dan doet hij dat wel. Dan is het dus de kunst om exact op het juiste punt los te laten tot je uitrolt/regenereert en tot stilstand komt.
Dus als beschreven wordt er bij one pedal driving met regeneratief remmen bij luxe auto's gebruikt maakt van GPS en sensoren om een en ander soepeler te laten verlopen, dan is dat niet zo omdat jij dat niet zo ervaart.Inspired schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:31:
[...]
Ik snap geen kont van je ervaringen.Het regeneren doet de auto gewoon onafhankelijk van de situtatie. Pedaal los is regeneren, pedaal intrappen is gas. Je moet ook remmen als er een vrachtauto staat. Dat doet de auto niet. Nou ja, uiteindelijk misschien wel maar dat is niet de bedoeling.
Ik hou er ook maar mee op denk ik.
We hebben het over een Tesla toch? Die doet dat niet.friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:34:
[...]
Dus als beschreven wordt er bij one pedal driving met regeneratief remmen bij luxe auto's gebruikt maakt van GPS en sensoren om een en ander soepeler te laten verlopen, dan is dat niet zo omdat jij dat niet zo ervaart.
Ik hou er ook maar mee op denk ik.
Klopt ja, je kan heel goed worden in het timen van los laten versus afstandInspired schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:34:
[...]
Mja, maar dan nog is dat verder niet afhankelijk van de situatie. Dat doet hij gewoon altijd hetzelfde.
Bij Tesla betekent het zelf instellen. Je kunt ook profiel maken Netflix 'n chill, slapen (voor bij supercharger) etc. Easy entry stel je eenmaal in en als je dan die slider aandoet gaat die op elk profiel die de slider naar rechts doet op de stand die je ingesteld hebt onder easy entry profiel. Werkt lekker hoor! Stuur helemaal naar voren weg laten gaan, stoel wat naar achteren.GeeMoney schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:25:
[...]
Ik reed op de stand van 1x rechterpookje naar beneden en had zelf 108 ingesteld. In alle menu's heb ik uit staan wat er op lijkt dat hij de snelheid zelf moet overnemen en toch deed hij dit wel vanmiddag. De rest van de rit vanochtend en vanmiddag kwam ik zat andere borden duidelijk tegen maar negeerde hij ze wel ?
Dat lijkt dan op TACC. Heb zelf op 'n wegen mega veel irritatie dat die de borden van de weg er naast overneemt. Echter alleen met AP (twee tikken en de blauwe lijnen in de visualisatie). Als ik TACC rij (alleen kilometer per uur blauw) doet hij het bij mij niet. Is me dus onduidelijk waarom die bij jou dus wel aanpaste. Echt even geen idee.
Zeker wel, als je al mijn topics terugleest voldoende voorbeelden, die zuig ik niet uit mijn duim.Inspired schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:35:
[...]
We hebben het over een Tesla toch? Die doet dat niet.
Bijvoorbeeld:
-een auto die niet remt als je het pedaal intrapt
-een auto die spontaan gas terug neemt op de snelweg
Bovendien waarom zou Tesla dit niet hebben, die lopen juist voorop in dit soort zaken.
Wellicht maken de nieuwere modellen meer gebruik van sensoren/gps. En de software past zich aan aan je rijgedrag, het voelt met de dag natuurlijker. Het is misschien allemaal wat minder opvallend als je al maanden/jaren in de auto rijdt. Ik heb ook wel gelezen dat je nog niet zo heel lang geleden in kon stellen of de auto de normale rem al dan niet gebruikt bij one pedal driving. Wat ik ervaar is echt 10 stappen verder, de auto remt voor je en geeft je het gevoel dat je het nog een beetje zelf mag doen.
Haha ik heb bewust niet op je eerdere post gereageerd hierboven omdat je onwaarheden zegt en 'het staat op internet, maar je moet goed zoeken' dingen uitkraamt. Ergo: geen bronnen delen, dan zal de soep wel niet zo heet gegeten worden als die wordt opgediend.friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:28:
[...]
De auto verzint gewoon snelheden en het is echt niet dat er op ventwegen andere borden staan.
Onbegrijpelijk hoe slecht dit functioneert, zeker omdat het in potentie een zelfrijdend systeem moet zijn.
Was laatst bij bouwwerkzaamheden met een flinke wegversmalling en slingerende weg. Dan zie je ook dat de pionen op de autopilot herkent worden. De auto pikt het eerste 50 bord op. Een auto die in potentie FSD heeft zou dan moeten herkennen dat hier iets aan de hand is en dat dit waarschijnlijk wegwerkzaamheden zijn. Niet dus. 100 meter later: terug naar 80.
Vind het sowieso bijzonder dat er zo vaak 50 kmh op provinciale wegen wordt aangegeven, dat komt in Nederland gewoon bijna niet voor buiten bebouwde kom, tenzij werkzaamheden.
Nu verder; de auto verzint geen snelheden. Die pikt de op van borden die hij ziet met 1 van de 3 camera's aan de voorkant. Als ik elke maandag op een N weg rijdt waarbij de boeren weggetjes 30 of 60 zijn, zie ik dat rechts boven naast de snelheid veranderen en als ik op AP rijdt remt hij af tot Vmax + 5 want zo ingesteld. Dat is een feit. Dat de auto zelf snelheden verzint zie ik graag onderbouwt van je. Maar ik gok dat het wachten wordt op bronnen.
Ga alstublieft bijremmen voor je ongelukken maakt, zo werkt het niet. Het klopt dat je bij benadering stop strepen etc ziet, maar als je noodstops nodig hebt is het wel duidelijk dat je niet goed bezig bent.friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:17:
[...]
Een bron.
Tesla fanboysOekol schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:44:
[...]
Haha ik heb bewust niet op je eerdere post gereageerd hierboven omdat je onwaarheden zegt en 'het staat op internet, maar je moet goed zoeken' dingen uitkraamt. Ergo: geen bronnen delen, dan zal de soep wel niet zo heet gegeten worden als die wordt opgediend.
Nu verder; de auto verzint geen snelheden. Die pikt de op van borden die hij ziet met 1 van de 3 camera's aan de voorkant. Als ik elke maandag op een N weg rijdt waarbij de boeren weggetjes 30 of 60 zijn, zie ik dat rechts boven naast de snelheid veranderen en als ik op AP rijdt remt hij af tot Vmax + 5 want zo ingesteld. Dat is een feit. Dat de auto zelf snelheden verzint zie ik graag onderbouwt van je. Maar ik gok dat het wachten wordt op bronnen.
Zelfs de straat naar mijn huis wordt er 30 aangegeven. Ik kan je verzekeren, de snelheidslimiet is daar 50 en dat 30 bord staat er echt niet. Ik ken de omgeving daar vrij aardig.
Ik houd er nu echt mee op.

Meedenkend... misschien wordt er FSD software meegetest in sommige autos? Het robotaxi verhaal bedoel ik dan en dat dan wordt gekeken wat de user input is? Als je input geeft volhardt de auto dan of past ie zich aan na een aantal keren?friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:44:
[...]
Zeker wel, als je al mijn topics terugleest voldoende voorbeelden, die zuig ik niet uit mijn duim.
Bijvoorbeeld:
-een auto die niet remt als je het pedaal intrapt
-een auto die spontaan gas terug neemt op de snelweg
Bovendien waarom zou Tesla dit niet hebben, die lopen juist voorop in dit soort zaken.
Wellicht maken de nieuwere modellen meer gebruik van sensoren/gps. En de software past zich aan aan je rijgedrag, het voelt met de dag natuurlijker. Het is misschien allemaal wat minder opvallend als je al maanden/jaren in de auto rijdt. Ik heb ook wel gelezen dat je nog niet zo heel lang geleden in kon stellen of de auto de normale rem al dan niet gebruikt bij one pedal driving. Wat ik ervaar is echt 10 stappen verder, de auto remt voor je en geeft je het gevoel dat je het nog een beetje zelf mag doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Ninjetsu NL op 29-03-2023 20:48 ]
Het is niet dat ik doodsangsten in het ding uitsta, maar het is allemaal wel bijzonder.Ninjetsu NL schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:47:
[...]
Meedenkend... misschien wordt er FSD software meegetest in sommige autos? Het robotaxi verhaal bedoel ik dan en dat dan wordt gekeken wat de user input is? Als je input geeft volhardt de auto dan of past ie zich aan na een aantal keren?
Omdat het intrappen van de rem zo weinig effect had ben ik maar op het one pedal driving gaan vertrouwen en de auto stopt uiteindelijk altijd precies op tijd en ook steeds meer zoals ik dat zelf normaal zou doen, er is een leereffect. En ik dacht dat het zo moest werken.
En dan krijg je opeens een abs reminterventie terwijl je met 20 km/h naar een auto uitrolt en volledig van het gas af bent (en de auto zonder moeite regeneratief zou moeten kunnen remmen)

Ik ga ook zeker weer vaker de rem hard intrappen.
Beter een afspraak maken bij een Service Center. Dat "het intrappen van de rem zo weinig effect had" klinkt niet goed.friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:54:
[...]
Het is niet dat ik doodsangsten in het ding uitsta, maar het is allemaal wel bijzonder.
Omdat het intrappen van de rem zo weinig effect had ben ik maar op het one pedal driving gaan vertrouwen en de auto stopt uiteindelijk altijd precies op tijd en ook steeds meer zoals ik dat zelf normaal zou doen, er is een leereffect. En ik dacht dat het zo moest werken.
En dan krijg je opeens een abs reminterventie terwijl je met 20 km/h naar een auto uitrolt en volledig van het gas af bent (en de auto zonder moeite regeneratief zou moeten kunnen remmen).
Ik ga ook zeker weer vaker de rem hard intrappen.
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | OpenEVSE
De LR en de P hebben ook een automatische snow mode, eigenlijk juist te laat. Eenmaal er gemerkt wordt dat er slip is (door de sneeuw) dan gaan de 2 motoren ook werken. Er is een filmpje op YouTube van TeslaBjorn waar dit mooi gedemonstreerd wordt. Als ik me goed herinner blijft die tot de volgende rit dan in die mode staan. De snowmode kan je ook via de S3XY buttons zelf activeren. Dit kan enkel gebruikt worden zonder TACC of AP en balanceert de tractie tss beide motoren. Bij sneeuw, modder,… zal je dus betere wegligging hebben.ybos schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:20:
[...]
Sneeuw gaat prima met de SR+, en volgens mij rijdt de long range alleen met 4wd als er veel vermogen gevraagd word, en dat lijkt me met sneeuw niet van toepassing
Ik kom vanochtend thuis, ja hoor, hij staat open.
Dus ik doe hem dicht.
Ben ik in de middag even drinken aan het pakken in de keuken: laadpoort opeens weer open. Weer dicht gedaan.
Kom net van voetbal met de fiets thuis: laadpoort weer open.
Zo raar…
Als je zelf rijdt, zonder dus 1x of 2x het rechter pookje naar beneden gedrukt te hebben, zal de auto geen GPS of camera's gebruiken om het regeneratieve remmen aan te passen waardoor je bijv. op tijd stopt voor haaientanden. Ook leert het systeem niet van de bestuurder zoals je zegt. De mate van regeneratief remmen is alleen afhankelijk van de SoC en temperatuur van de accu.friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:17:
[...]
Een bron.
Mogelijk is dit bij andere merken wel zo, maar bij Tesla niet.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Zelf gaat de auto idd geen snelheden verzinnen denk ik maar ziet hij zaken die wel geen snelheidsborden zijn en interpreteert hij deze volgens mij als snelheidsborden. Zo heb ik laatst een weg gehad waar wegwerkzaamheden waren en de snelheidsborden 50 weergaven. Er stonden echter ook borden om +3,5T voertuigen te weren. Telkens ik een bord van 50 passeerde werd de snelheid terug 50 maar telkens ik het bord van +3,5T passeerde werd de snelheid naar 30 aangepast. Dit was verschillende keren zo en doet mij geloven dat de herkenning toch niet feilloos gebeurt en verkeerde borden soms verkeerd geïnterpreteerd worden.Oekol schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:44:
[...]
Haha ik heb bewust niet op je eerdere post gereageerd hierboven omdat je onwaarheden zegt en 'het staat op internet, maar je moet goed zoeken' dingen uitkraamt. Ergo: geen bronnen delen, dan zal de soep wel niet zo heet gegeten worden als die wordt opgediend.
Ik ben hier zéér blij mee.GeeMoney schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:57:
Zelfde voor het navi scherm rechts, het is alles of niets. Er is toch ruimte zat om een derde functie daar blijvend te laten zien, dan kan je makkelijker door je spotify of radiozenders heen bijvoorbeeld of je agenda items laten zien. Nu is er altijd een extra handeling nodig?
Ik heb zelf de interieurfilters verwisseld vandaag, in de auto is stevig gerookt en na 2 ozon behandelingen, goed schoonmaken en nu nieuwe filters lijkt het eindelijk op te klaren. Dit klusje is overigens prima te doen met wat beleid. Kostte mij 20 minuten.
De rammel op de deur arm steun aan de bestuurderskant heb ik ook weg, een flinke klap loste het op.
Eerst en vooral omdat ik twijfelde tussen Tesla en Audi.
Uiteindelijk zeer teleurgesteld na testrit Audi maar in de garage bleek er dus een immens verschil te zitten in de (fat) e-tron en de Q4 e-tron.
Mijn vrouw reed hiervoor in een Q5 en dat is blijkbaar exact de look en feel qua interieur van de fat e-tron.
Waarom uw ervaringen mij zéker boeien, is omdat bij Audi, en eigenlijk bij alle traditionele automerken, het electrisch rijden zoveel mogelijk wordt gemaakt zoals het ICE rijden.
Beste voorbeeld premium Duitsers, de knopjes op het dashboard.
Ik ben er zelf ook heel gevoelig aan en ik weet nu al dat ik het écht bedienen van bijvoorbeeld ruitenwissers, ga missen.
Veel ervaring of irritaties herken ik vanuit mijn eigen huidige auto, en waarvoor ik wat bang ben dat het in de Tesla enorm wennen gaat zijn.
Ook het 'all in one' bij Tesla gaat flink wennen zijn.
Bijvoorbeeld lane assist, enkel met cruise control erbij én ruitenwissers op auto én grootlicht (al kan dat laatste wel direct terug uit)
Het voordeel en gemak van automatiseren en overnemen van rijden ter comfort van de chauffeur is naar mijn gevoel een zegen én irritatie tegelijk.
Althans voor traditionele, conservatieve chauffeurs zoals ik.
Niet alleen de mindset van ICE naar EV moet om, maar ook het 'traditioneel autobouwen' naar 'het nieuwe rijden' van Tesla (mooi maar zeer kaal clean interieur, alles op één scherm) gaat flink wennen zijn.
Het grootste 'probleem' voor mij (zeker voor mijn vrouw) is het gedoe met Tesla vision.
Compleet absurd het zo snel weglaten van de USS.
Huidige auto heeft camera's icm die sensoren rondom en ik heb nog nooit schade gehad. Integendeel, de 'piepers' hebben mij al vaak gered bij te nipt gegokte 90 graden draai, manoeuvres in krappe garages of algemeen parkeren in het donker.
Ik zie de voordelen, ik ga sommige punten missen aan de huidige auto maar ik zie het potentieel in Tesla.
Dankzij dit forum ben ik klaar om Tesla te rijden, met alle voor en nadelen en door alle info en ervaringen hier, weet ik ook perfect waar ik aan begin, wat ik kan verwachten en vooral, waar ik mij waarschijnlijk in het begin aan ga irriteren 🤣
Wellicht. Ik heb vandaag wel gemerkt dat het heel hard intrappen v/d rem een effect heeft, maar dat is echt wel anders dan bij een normale auto. Maar het pedaal gevoel is gewoon ook anders, meer als een sportauto, je kunt het pedaal ook niet zo diep indrukken. Ik heb de rem schrijven ook wel horen piepen.gast777 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:59:
[...]
Beter een afspraak maken bij een Service Center. Dat "het intrappen van de rem zo weinig effect had" klinkt niet goed.
Het kan ook zijn dat ik gewoon niet hard genoeg op het pedaal heb getrapt. Het vertrouwen dat de auto kan remmen wanneer ik wil heb ik in ieder geval niet, dus mogelijk toch iets niet in de haak.
Vooral doen, graag.
Model 3 LR (model 2023)
Ik kan je alleen maar adviseren je in te lezen in de S3XY buttons functionaliteiten. Ik kom van een Audi A6 en heb deze knoppen direct aangeschaft. Ik zet met Autopilot mijn ruitenwissers in gelijk welke stand als ze automatisch niet voldoen. Ook de regeneratie met de one pedal drive kan je via de knoppen aanpassen. Zelf gebruik ik dit niet daar deze goed werkt vind ik. De mogelijkheid om voor te verwarmen op te zetten kan je ook via een knop. AP bedienen met een knop op achterkant van het stuur is veel makkelijker dan de hendel. Ik heb ook de EAP genomen en in tegenstelling tot velen op het forum vind ik dit wel goed werken. Het heeft me wel enige gewenning gekost om dit gewoon te worden maar eenmaal gewoon is het toch zalig ipv telkens de AP af en op als je van baanvak wil wisselen.BJF005 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:08:
[...]
Ik ben hier zéér blij mee.
Eerst en vooral omdat ik twijfelde tussen Tesla en Audi.
Uiteindelijk zeer teleurgesteld na testrit Audi maar in de garage bleek er dus een immens verschil te zitten in de (fat) e-tron en de Q4 e-tron.
Mijn vrouw reed hiervoor in een Q5 en dat is blijkbaar exact de look en feel qua interieur van de fat e-tron.
Waarom uw ervaringen mij zéker boeien, is omdat bij Audi, en eigenlijk bij alle traditionele automerken, het electrisch rijden zoveel mogelijk wordt gemaakt zoals het ICE rijden.
Beste voorbeeld premium Duitsers, de knopjes op het dashboard.
Ik ben er zelf ook heel gevoelig aan en ik weet nu al dat ik het écht bedienen van bijvoorbeeld ruitenwissers, ga missen.
Veel ervaring of irritaties herken ik vanuit mijn eigen huidige auto, en waarvoor ik wat bang ben dat het in de Tesla enorm wennen gaat zijn.
Ook het 'all in one' bij Tesla gaat flink wennen zijn.
Bijvoorbeeld lane assist, enkel met cruise control erbij én ruitenwissers op auto én grootlicht (al kan dat laatste wel direct terug uit)
Het voordeel en gemak van automatiseren en overnemen van rijden ter comfort van de chauffeur is naar mijn gevoel een zegen én irritatie tegelijk.
Althans voor traditionele, conservatieve chauffeurs zoals ik.
Niet alleen de mindset van ICE naar EV moet om, maar ook het 'traditioneel autobouwen' naar 'het nieuwe rijden' van Tesla (mooi maar zeer kaal clean interieur, alles op één scherm) gaat flink wennen zijn.
Het grootste 'probleem' voor mij (zeker voor mijn vrouw) is het gedoe met Tesla vision.
Compleet absurd het zo snel weglaten van de USS.
Huidige auto heeft camera's icm die sensoren rondom en ik heb nog nooit schade gehad. Integendeel, de 'piepers' hebben mij al vaak gered bij te nipt gegokte 90 graden draai, manoeuvres in krappe garages of algemeen parkeren in het donker.
Ik zie de voordelen, ik ga sommige punten missen aan de huidige auto maar ik zie het potentieel in Tesla.
Dankzij dit forum ben ik klaar om Tesla te rijden, met alle voor en nadelen en door alle info en ervaringen hier, weet ik ook perfect waar ik aan begin, wat ik kan verwachten en vooral, waar ik mij waarschijnlijk in het begin aan ga irriteren 🤣
Dit klinkt niet goed. De rem moet gewoon prima werken. Daar hoef je niet hard op te stampen oid. Elke auto heeft een net wat ander gevoel wellicht maar dat zijn kleine verschillen.friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:14:
[...]
Wellicht. Ik heb vandaag wel gemerkt dat het heel hard intrappen v/d rem een effect heeft, maar dat is echt wel anders dan bij een normale auto. Maar het pedaal gevoel is gewoon ook anders, meer als een sportauto, je kunt het pedaal ook niet zo diep indrukken. Ik heb de rem schrijven ook wel horen piepen.
Het kan ook zijn dat ik gewoon niet hard genoeg op het pedaal heb getrapt. Het vertrouwen dat de auto kan remmen wanneer ik wil heb ik in ieder geval niet, dus mogelijk toch iets niet in de haak.
Ik vind OPD ook ideaal, totdat ik in de Etron van een vriend stapte. Zo ideaal dat je in gradaties het regeneratief remmen kunt instellen. In de stad lekker hoog, maar op de snelweg wat lager. Of op de situatie direct aanpassen met de flippers. AlsDaMightyWackO schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:23:
[...]
Ieder mens is anders.... maar ik kan me er ook niets bij voorstellen. Heerlijk OPD, weet je zeker dat je niet nog iets meer moet wennen?
Je het een keer probeert, ideaal en efficiënter dan regenereren.
Je bent de 2e deze week die daarmee begint als het even moeilijk wordt, zo jammer...
Tesla kan inderdaad de snelheden van de navigatiekaarten achterhalen. Maar wat je daarvoor als situatie beschreef is iets heel anders.Zelfs de straat naar mijn huis wordt er 30 aangegeven. Ik kan je verzekeren, de snelheidslimiet is daar 50 en dat 30 bord staat er echt niet. Ik ken de omgeving daar vrij aardig.
Ik houd er nu echt mee op.
Inderdaad,misschien dat regeneratie wat minder mee helpt doordat het wel weer wat frisser was af en toe maar remmen zou echt zonder doodsangsten uit te moeten staan zo als dat in elke gewone auto het geval is.Inspired schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:18:
[...]
Dit klinkt niet goed. De rem moet gewoon prima werken. Daar hoef je niet hard op te stampen oid. Elke auto heeft een net wat ander gevoel wellicht maar dat zijn kleine verschillen.
De eerste weken kan het wel zo zijn dat de remklauwen zich nog aan de schijven moeten aanpassen. Toen ik in 2019 de M3P ophaalde heb ik de eerste weken ook regelmatig getwijfeld of de remmen het wel deden, kon ze heel diep intrappen maar er gebeurde heel weinig en dat ging soms maar net goed. Na verloop van tijd werd dat beter.jip_86 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:23:
[...]
Inderdaad,misschien dat regeneratie wat minder mee helpt doordat het wel weer wat frisser was af en toe maar remmen zou echt zonder doodsangsten uit te moeten staan zo als dat in elke gewone auto het geval is.
Met de MY die ik recent heb opgehaald was dit niet meer het geval, die remde direct goed.
Dit klinkt echt niet goed hoor. In mijn model 3 hoef ik echt bijna geen moeite te doen om hard tot stilstand te komen. Ik zou serieus even een afspraak maken voordat je misschien wel een harde ingreep moet doen en je op je voorligger klapt o.i.dfriketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:14:
[...]
Wellicht. Ik heb vandaag wel gemerkt dat het heel hard intrappen v/d rem een effect heeft, maar dat is echt wel anders dan bij een normale auto. Maar het pedaal gevoel is gewoon ook anders, meer als een sportauto, je kunt het pedaal ook niet zo diep indrukken. Ik heb de rem schrijven ook wel horen piepen.
Edit: Ik heb mijn model 3 nu circa 2 weken en heb er 1400 kilometer op zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door Jesper.B op 29-03-2023 21:27 ]
Dat is wel een beetje het gevoel wat ik heb. Komende dagen wat meer op de rem trappen, wellicht wordt het dan beter. Het gepiep bij aanremmen is al weg namelijk, dat is denk ik ook wel een teken waar het mis gaat.Taro schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:25:
[...]
De eerste weken kan het wel zo zijn dat de remklauwen zich nog aan de schijven moeten aanpassen. Toen ik in 2019 de M3P ophaalde heb ik de eerste weken ook regelmatig getwijfeld of de remmen het wel deden, kon ze heel diep intrappen maar er gebeurde heel weinig en dat ging soms maar net goed. Na verloop van tijd werd dat beter.
Met de MY die ik recent heb opgehaald was dit niet meer het geval, die remde direct goed.
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.