Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 491 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.177.146 views

Verwijderd

Het viel mij trouwens vandaag pas op dat de auto geen geluid maakt wanneer je rijd onder de 30 kilometer per uur. Ik dacht dat dat verplicht was op nieuwe auto’s?

Bij achteruit rijden maakt hij wel dat geluid maar vooruit niet. Is dit bij jullie ook het geval?

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:49
Taro schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:25:
[...]
De eerste weken kan het wel zo zijn dat de remklauwen zich nog aan de schijven moeten aanpassen. Toen ik in 2019 de M3P ophaalde heb ik de eerste weken ook regelmatig getwijfeld of de remmen het wel deden, kon ze heel diep intrappen maar er gebeurde heel weinig en dat ging soms maar net goed. Na verloop van tijd werd dat beter.
...
Ik had datzelfde gevoel in 't begin, daar waar ik mij onlangs de bedenking maakte dat ie inderdaad echt wel beter remt dan in 't begin. Zal inderdaad allicht liggen aan 't beter ingesleten zijn van de remblokken. Maar dat neemt niet weg dat de beginsituatie best wel beter mag...

Model 3 LR AWD (model 2023)

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:49
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:30:
...
Bij achteruit rijden maakt hij wel dat geluid maar vooruit niet. Is dit bij jullie ook het geval?
Merkte ik ook op. En de optie die ik in mijn winkelwagentje had zitten ("waarschuwingsluidspreker voor voetgangers") is intussen niet langer beschikbaar...

Model 3 LR AWD (model 2023)

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:59
friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:44:
[...]

Zeker wel, als je al mijn topics terugleest voldoende voorbeelden, die zuig ik niet uit mijn duim.

Bijvoorbeeld:

-een auto die niet remt als je het pedaal intrapt
-een auto die spontaan gas terug neemt op de snelweg

Bovendien waarom zou Tesla dit niet hebben, die lopen juist voorop in dit soort zaken.

Wellicht maken de nieuwere modellen meer gebruik van sensoren/gps. En de software past zich aan aan je rijgedrag, het voelt met de dag natuurlijker. Het is misschien allemaal wat minder opvallend als je al maanden/jaren in de auto rijdt. Ik heb ook wel gelezen dat je nog niet zo heel lang geleden in kon stellen of de auto de normale rem al dan niet gebruikt bij one pedal driving. Wat ik ervaar is echt 10 stappen verder, de auto remt voor je en geeft je het gevoel dat je het nog een beetje zelf mag doen.
Dat traffic/location aware regeneration is heel goed merkbaar bij elektrische VAG-modellen en BMWs, die beginnen uit het niets harder af te remmen bij het naderen van rotondes wanneer je het gas loslaat ook zonder navigatie aan. Dit gebeurt overigens zeker niet in een Tesla of er moet laatst een ingrijpende update voor zijn geweest. Je geeft de wagen echt teveel credits en ik zou echt beter opletten tijdens het rijden als ik jou was, anders eindig je binnen de kortste keren op de achterbank van je voorligger of maakt de wagen nood remingrepen :| .

[ Voor 3% gewijzigd door cyntax op 29-03-2023 21:51 ]

• dez1983
  • Laatst online: 01-01 14:46
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:30:
Het viel mij trouwens vandaag pas op dat de auto geen geluid maakt wanneer je rijd onder de 30 kilometer per uur. Ik dacht dat dat verplicht was op nieuwe auto’s?

Hier beide (MYRDW 2023).

Verwijderd

Wat gek mijne is ook een 2023 maar dan een model 3, die doet het niet.

Hoop eerlijk gezegd dat dat voor mij ook zo blijft en niet ineens met een update aanstaat. Onze andere auto (Dacia Spring Electric) maakt gewoon meer geluid dan een gemiddelde benzine auto onder de 30 kilometer per uur.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:20
friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:46:
[...]

Tesla fanboys :S
Zelfs de straat naar mijn huis wordt er 30 aangegeven. Ik kan je verzekeren, de snelheidslimiet is daar 50 en dat 30 bord staat er echt niet. Ik ken de omgeving daar vrij aardig.

Ik houd er nu echt mee op. :)F
"Tesla fanboys"
Wat een dooddoener weer. Is een schaap mee gestart in dit topic en we volgen of zoiets?

Je slaat wartaal uit, je hebt jezelf wijsgemaakt dat de auto allemaal dingen gebruikt om af te remmen als GPS data etc. Je rijdt toch echt zelf. Dat de auto denkt dat je ergens zachter of harder mag rijden had ik aan de lopende band met m'n golf, dat is geen tesla ding.
LucLey schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:08:
[...]

Zelf gaat de auto idd geen snelheden verzinnen denk ik maar ziet hij zaken die wel geen snelheidsborden zijn en interpreteert hij deze volgens mij als snelheidsborden. Zo heb ik laatst een weg gehad waar wegwerkzaamheden waren en de snelheidsborden 50 weergaven. Er stonden echter ook borden om +3,5T voertuigen te weren. Telkens ik een bord van 50 passeerde werd de snelheid terug 50 maar telkens ik het bord van +3,5T passeerde werd de snelheid naar 30 aangepast. Dit was verschillende keren zo en doet mij geloven dat de herkenning toch niet feilloos gebeurt en verkeerde borden soms verkeerd geïnterpreteerd worden.
Dat kan ik goed geloven ja! Het bekijken van borden is zeker niet feilloos. Zou graag willen dat het de kleine hectometer paaltjes kan lezen, maar wie houden we voor de gek? Wellicht is het borden systematiek in NL of EU zelfs niet echt FDS proof? (ja ik denk dat dit een retorische vraag is).

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-01 12:05
friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:27:
Vind sowieso dat de auto "sportief" aanremt bij stoplichten.
Weet je zeker dat je niet de "Collision Avoidance Assist" hebt getriggerd? Als die aanstaat, gaat ie volgens mij flink op de rem, no matter what je op dat moment aan AP/TACC hebt ingesteld.
Taro schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:06:
De mate van regeneratief remmen is alleen afhankelijk van de SoC en temperatuur van de accu.
En mogelijk ook van de snelheid? Want voor mijn gevoel gaat ie toch niet zo hard afremmen als je het pedaal loslaat op de snelweg als wanneer je 50 km/u rijdt. Maar zou ook een bijeffect kunnen zijn van de hogere snelheid (door de hogere snelheid heeft de regen minder invloed).
GeeMoney schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:57:
Als er geen behoefte is aan mijn ervaringen hoor ik het ook hoor.
Ik vind het wel leuk, een ander perspectief. Zoals al gezegd: "Easy Entry" is gewoon een gebruikersprofiel, waarin je alles dat je ook in een ander profiel kunt opslaan kunt wijzigen. Vond het in eerste instantie ook een beetje onlogisch, maar het ook wel weer slim, want je kunt zelf bepalen wat je "Easy Entry" vindt (stoel/stuur hoog, laag, gekanteld, etc.).

Tja, en over regen van Tesla: het is idd. wel erg basic, en zeker als je het niet gewend bent snel bruusk. Die peddels bij andere auto's werken best oké, en kosten niet veel moeite om te leren/gebruiken. Maar bij Tesla is less vaak more, we zullen het zonder peddels moeten doen.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
TCMR schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:29:
[...]
En mogelijk ook van de snelheid? Want voor mijn gevoel gaat ie toch niet zo hard afremmen als je het pedaal loslaat op de snelweg als wanneer je 50 km/u rijdt. Maar zou ook een bijeffect kunnen zijn van de hogere snelheid (door de hogere snelheid heeft de regen minder invloed).
Ja, goede toevoeging. Regenereren is begrenst op een bepaald vermogen. Een RWD kan minder terugwinnen dan een LR of P omdat die maar op 2 ipv 4 wielen kan regenereren. En op hogere snelheid bereik je dat vermogen eerder dan op lagere snelheid.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:03
cyntax schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Dat traffic/location aware regeneration is heel goed merkbaar bij elektrische VAG-modellen en BMWs, die beginnen uit het niets harder af te remmen bij het naderen van rotondes wanneer je het gas loslaat ook zonder navigatie aan. Dit gebeurt overigens zeker niet in een Tesla of er moet laatst een ingrijpende update voor zijn geweest. Je geeft de wagen echt teveel credits en ik zou echt beter opletten tijdens het rijden als ik jou was, anders eindig je binnen de kortste keren op de achterbank van je voorligger of maakt de wagen nood remingrepen :| .
Ik heb dat gevoel wel degelijk bij mijn Tesla. Subtiel (bij aanremmen rotonde) of overduidelijk (spontaan afremmen bij een afrit).

En ik denk dat mijn remschijven een beetje moeten inslijten ;) , toch nog wat wijzer geworden na een avondje typen. Het is niet dat ik de rem niet gebruik, ik ben niet gek, er gebeurd alleen zo weinig.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:49
friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:35:
[...]

Ik heb dat gevoel wel degelijk bij mijn Tesla. Subtiel (bij aanremmen rotonde) of overduidelijk (spontaan afremmen bij een afrit).
Er zit wel verschil in, je ziet ook wel een stopstreep waar hij denkt dat je stopt. Maar het is echt geen garantie dat je het gaat halen. Met koud weer is regeneratie echt zeer beperkt.

Edit: staat ook twee keer onder dat regeneratie niet zorgt voor gegarandeerd stoppen: https://www.tesla.com/own...4D-8A45-17BE1A006365.html

[ Voor 17% gewijzigd door jip_86 op 29-03-2023 22:55 ]

• mortadelo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
Denyo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:28:
@mortadelo Ten eerste hartelijk dank voor deze link!! Was van plan ook de dakdragers te halen maar dat gaan we dus nu niet meer doen!
ho ho, niet zo snel de handdoek in de ring gooien. 2 goede mogelijkheden waarbij het eigenlijk niet fout kan gaan (ik zou overigens sowieso voor originele dakdragers gaan, ondanks een youtube filmpje met farad dakdragers voor de tesla. persoonlijk geen fijne ervaring met merk farad dakkoffers; één van de 4 snelsluiter brak. Overigens wel goede/duidelijke uitelg op div youtube filmpjes oa. die van Farad).

optie 1: zelf goed kijken hoe het moet. zouden pijltjes gemarkeerd moeten staan en je zou het gelijk moeten voelen als deze clips goed bevestigd zit)

optie 2: naar tesla dealer gaan (service center)

nog een tip niet te veel naar sites gaan waar het wel fout gaat, vaak zijn het geen originele dragers zoals onderstaand; (niet naar de bovenste review kijken, dat doet pijn aan je ogen)
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0B5KVPJPS

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:13
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:05:
[...]

Wat gek mijne is ook een 2023 maar dan een model 3, die doet het niet.

Hoop eerlijk gezegd dat dat voor mij ook zo blijft en niet ineens met een update aanstaat. Onze andere auto (Dacia Spring Electric) maakt gewoon meer geluid dan een gemiddelde benzine auto onder de 30 kilometer per uur.
Hier precies zelfde (toevallig vraag aantal dagen geleden ook gesteld), achteruit het bekende ‘jetsons’ geluid, vooruit stil als wat :)

3960wp SE | Model Y RWD

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
2023.6.9 incoming (MY LR) *O* Even snel installeren en morgen testen.

Mijn vrouw heeft nog geen enkele rit durven maken sinds het ophalen van de auto omdat ze bang is de 20" velgen te beschadigen, gaat hopelijk na morgen veranderen ;)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-12-2025

Louw Post

Cerenas

gertk schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Ik heb het via het contactformulier op de Tesla website gemeld en werd de volgende dag gebeld door Tesla, ze hebben de download op afstand gereset, in de app verscheen dat er een update beschikbaar was en die heb ik gepland voor die nacht 2:00, de dag erop was de melding in de app verdwenen en verschenen de release notes in de auto.
Ah, bedankt voor de info! Dan ga ik hetzelfde eens proberen.

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-12-2025
Taro schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:25:
[...]

De eerste weken kan het wel zo zijn dat de remklauwen zich nog aan de schijven moeten aanpassen. Toen ik in 2019 de M3P ophaalde heb ik de eerste weken ook regelmatig getwijfeld of de remmen het wel deden, kon ze heel diep intrappen maar er gebeurde heel weinig en dat ging soms maar net goed. Na verloop van tijd werd dat beter.

Met de MY die ik recent heb opgehaald was dit niet meer het geval, die remde direct goed.
Die ervaring heb ik inderdaad ook, met de M3P kan je goed gedoseerd remmen. Om hard te remmen moet je ook hard trappen. Is even wennen aan het begin. Het kan een beetje voelen alsof je echt een hele zware auto hebt.

Je kan eventueel wel remblokken krijgen met wat meer "bite".

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Taro schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:48:

Mijn vrouw heeft nog geen enkele rit durven maken sinds het ophalen van de auto omdat ze bang is de 20" velgen te beschadigen, gaat hopelijk na morgen veranderen ;)
Hier ook net... morgenochtend maar proberen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnzmrBuyz0VmyzA-3yYUyxqEVsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9PPAwVZaQOsHAmeQWhj7JHu.jpg?f=fotoalbum_large
Mensen, vergeet de Vision Park Assist! Eindelijk kan we de taal op IJslands zetten! Go Björk! 🇮🇸🇮🇸🇮🇸

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-01 09:31
Taro schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:21:
[...]

Je bent de 2e deze week die daarmee begint als het even moeilijk wordt, zo jammer...

[...]

Tesla kan inderdaad de snelheden van de navigatiekaarten achterhalen. Maar wat je daarvoor als situatie beschreef is iets heel anders.
Ik heb hier een 80 weg, dat ging altijd perfect, totdat er een update is geweest, nu ziet hij heen als 50 weg en terugbel als 80.

Er is geen touw aan vast te knopen!

Geen parallelweg, geen 80 of 50 borden.

Echter je kunt AP ook niet meer handmatig hoger zetten op dit soort wegen.

Ik vind het een drama.

• Tweak_ers
friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:35:
[...]

En ik denk dat mijn remschijven een beetje moeten inslijten ;) , toch nog wat wijzer geworden na een avondje typen. Het is niet dat ik de rem niet gebruik, ik ben niet gek, er gebeurd alleen zo weinig.
De mijne is ruim 3 jaar oude en remt ook voor geen meter.
Nu gebruikt ik voor 99% regen.

Paar keer hard remmen geprobeerd, maar het doet gewoon vrij weinig. Ik heb het gevoel dat ik het pedaal door de bodemplaat moet duwen.

• Tweak_ers
Regen in Max 75kW toch?
Als je 120 rijdt zit je sneller aan die 75kW dan als je 30 rijdt.

Snelheid is dus zeker van invloed, omdat hij maximaal 75kW opwekt met regenereren.

• Tweak_ers
friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:44:
[...]

Zeker wel, als je al mijn topics terugleest voldoende voorbeelden, die zuig ik niet uit mijn duim.

Bijvoorbeeld:

-een auto die niet remt als je het pedaal intrapt
-een auto die spontaan gas terug neemt op de snelweg

Bovendien waarom zou Tesla dit niet hebben, die lopen juist voorop in dit soort zaken.

Wellicht maken de nieuwere modellen meer gebruik van sensoren/gps. En de software past zich aan aan je rijgedrag, het voelt met de dag natuurlijker. Het is misschien allemaal wat minder opvallend als je al maanden/jaren in de auto rijdt. Ik heb ook wel gelezen dat je nog niet zo heel lang geleden in kon stellen of de auto de normale rem al dan niet gebruikt bij one pedal driving. Wat ik ervaar is echt 10 stappen verder, de auto remt voor je en geeft je het gevoel dat je het nog een beetje zelf mag doen.
De software past zich centraal aan op het rijgedrag van alle bestuurders.
Jouw Tesla past zich niet aan aan jouw rijgedrag.

Tesla verzamelt data van alle bestuurders en ritten Stopt dat in hun leermodel en daar komt uiteindelijk een update uit die voor alle Tesla’s geldt.

Als jij 4 meter vroeger je gas loslaat, sta jij gewoon 4 meter voor de stopstreep stil.

Als je de tesla Watch app (Apple) hebt, zie je live het aantal kW terug wanneer je rijdt.
Mits je accu warm is, is het bij gas los gewoon altijd rond de 75kW.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak_ers op 30-03-2023 06:44 ]

• jip_86
Hier ook, leuk wakker worden *O*

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:04
Tweak_ers schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 06:26:
[...]

Paar keer hard remmen geprobeerd, maar het doet gewoon vrij weinig. Ik heb het gevoel dat ik het pedaal door de bodemplaat moet duwen.
Snel naar Tesla heen dan. De mijne, drie jaar oud, staat zowat instant stil als je op de rem trapt.

• Tweak_ers
Caelorum schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:57:
[...]

Snel naar Tesla heen dan. De mijne, drie jaar oud, staat zowat instant stil als je op de rem trapt.
Misschien maar een keer doen idd.

Voor de regen, zo ziet dat op de Apple Watch eruit, zowel in de plus als de min:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Psn2mtjQOqop63sxykxA60N5BMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A8oQ8LK0KZI92PxfL4apv1W1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpCy0CXxD2PO3AHVgfPBrndW5LU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b9UspCjkTkfvP9XgVQwmTB9t.png?f=user_large

• Pahlawan
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-12-2025
Gisteren mijn Tesla opgehaald in Tilburg en nu ontdekt dat er blijkbaar geen parkeersensoren in zitten? 😂 wanneer komt die tesla vision update voor NL want lees dat UK m al heeft?

• Oekol
Pahlawan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:07:
Gisteren mijn Tesla opgehaald in Tilburg en nu ontdekt dat er blijkbaar geen parkeersensoren in zitten? 😂 wanneer komt die tesla vision update voor NL want lees dat UK m al heeft?
Anders doe je even moeite. Paar reacties boven je is het nog genoemd dat iemand 'm vandaag kreeg. Afgelopen pagina's gaat het er alleen maar over.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:51
Tweak_ers schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:06:
[...]
zo ziet dat op de Apple Watch eruit
Is dat deze app?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-01 12:34

Notna

Where are you?®

Dat heb je, als het goed is, moeten accepteren in je account alvorens levering. Tenzij het via de LM gegaan is, dan wellicht niet.

Maar ze zijn de update sinds 2 dagen in NL aan het uitrollen om dit met Vision op te lossen. Even wachten dus. Een paar posts boven je werd dit ook al aangegeven:

Mabion in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 30-03-2023 08:14 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Wij hebben vanochtend ook de Vision Parking gekregen. Ik kreeg een STOP melding toen ik kruipte in de file toen een vrachtwagen mij rechts voorbij kwam. Heeft nog wel wat tuning nodig. Op het werk in de parkeer garage werkte het verder best aardig.

iRacing Profiel

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08-2025
Vandaag de eerste ervaring met Vision Park. Ik had in deze situatie niet nodig (veel ruimte) maar in beeld én geluid waarschuwingen.... Hoewel, geluid kwam misschien doordat ik gordels los maakte 🙈
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dten0abVZBRcTf0y37jNfo_D93Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ge3GwV4g1UAY7pp6SRonM36v.jpg?f=fotoalbum_large

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb in het verleden gezegd dat de M3 (nu ook de Y) eigenlijk gewoon de opvolger van een Golfje is. Jij bevestigt dat beeld, rijd je ook met een petje rond ? >:)

Wat je vraagt is nl. sinds januari al een heet hangijzer in dit topic en de oplossing wordt as we speak uitgerold.

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Elmonogrande schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:25:
Vandaag de eerste ervaring met Vision Park. Ik had in deze situatie niet nodig (veel ruimte) maar in beeld én geluid waarschuwingen.... Hoewel, geluid kwam misschien doordat ik gordels los maakte 🙈
[Afbeelding]
Je mist nu een deel van je Tesla denk ik :D

iRacing Profiel

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
friketje1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:46:
[...]

Tesla fanboys :S
Zelfs de straat naar mijn huis wordt er 30 aangegeven. Ik kan je verzekeren, de snelheidslimiet is daar 50 en dat 30 bord staat er echt niet. Ik ken de omgeving daar vrij aardig.

Ik houd er nu echt mee op. :)F
Ik heb je posts even teruggelezen en volgens mij vallen mensen er vooral over dat je zo stellig beweert dat de mate van regeneratief remmen afhangt van de situatie voor je. Dit doen Hyundai en KIA auto's, VAG en BMW maar Tesla zéker niet. Tesla is toch behoorlijk transparant over wat de software doet en ik vermoed dat een stiekeme A/B test met dit soort features ook echt niet kan omdat er allerlei instanties audits moeten doen op wat auto's kunnen en doen.

Dat gezegd hebbende, het is wel Tesla en Tesla doet gekke dingen dus er is altijd een kans dat jij al 2 maanden in één of andere A/B test van deze (best gebruikelijke functionaliteit) bent beland.

Waar je wél gelijk in hebt is dat het herkennen van borden behoorlijk mankeert. Ik ben er meer en meer op gaan letten en het is toch wel een stuk erger dan de Seat Leon die ik hiervoor 4 jaar reed. Ik durf met vrij grote zekerheid te stellen dat in mijn omgeving (Voorschoten/Leiden/Den Haag) de snelheid op 80, 70, 60 en 50 wegen maar ongeveer 50% van de tijd correct is. Wel zonde want op veel van die wegen werkt autosteer verder helemaal prima. Behalve dat je dus niet het gas kan loslaten omdat hij 60 gaat rijden op een 80 weg, 30 op een 50 weg, 30 op een 80 weg, etc...

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Makkelijk
[...]

Ik denk wel dat dat softwarematig is. Als de regen lineair zou zijn zou hij juist heel hard afremmen op de snelweg en weinig bij lage snelheden. Ik vermoed dat dat niet prettig zou zijn. Er zal een bepaalde regen-curve afhankelijk van de snelheid zijn ingesteld in de software.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-01 14:52
[...]

Wacht maar tot de auto een keer een noodstop maakt omdat je een file te laat ziet oid. Dan zal je merken dat de auto meer dan prima remt :X :P

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Dan zou ik echt snel je auto ff laten checken, hier een Model 3 uit 2019 en als ik de rem intrap vlieg ik bijna door de voorruit.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-01 23:46
Makkelijk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:42:
[...]
Ik denk wel dat dat softwarematig is. Als de regen lineair zou zijn zou hij juist heel hard afremmen op de snelweg en weinig bij lage snelheden. Ik vermoed dat dat niet prettig zou zijn. Er zal een bepaalde regen-curve afhankelijk van de snelheid zijn ingesteld in de software.
Er is een maximaal regen vermogen, waarvan iedereen wel eens gemerkt heeft dat dit bij een koude accu lager wordt om de accu te beschermen.

Op de autoweg is het toerental van de motor zo hoog dat hij gewoon niet harder kan regenereren, omdat de het vermogen dan te hoog oploopt. Als hij max vermogen zou proberen terug te winnen bij lagere snelheden, zou hij juist keihard remmen binnen de bebouwde kom. Dus ja, softwarematig afgeregeld is het zeker. ;)

Snel zoekertje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KNLxnGe.png

• jip_86
jip_86 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:33:
[...]

Hier ook de update, leuk wakker worden *O*
Klein rondje gereden thuis, ziet er goed uit. Valt me op dat hij op lagere snelheden (volgens mij tot ~30km/h) eigenlijk altijd de afstanden meet waardoor je weg nu een soort hyperactieve slang is ipv strakke lijnen :P

Achteruit parkeren werkt voor zo ver ik zie prima. Maar vooruit had die nog niet zo veel zin in. Toen stond er gewoon parkeerhulp niet beschikbaar. Maar dat komt misschien omdat het een vrij leeg parkeerterrein was met maar aan een kant een auto.

Al met al duidelijke verbetering ten opzichte van de situatie zonder d:)b

• DaCoTa
  • Laatst online: 28-12-2025
twan123 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:00:
[...]

Heb net ff gekeken bij InsureMyTesla, maar waarom "offerte" aanvragen. Ben gewoon transparant en geef je premie weer op het web zoals alle verzekeraars doen, zo ouderwets "offerte"
Als je beetje terug zoekt hier, zijn er toch nog goedkopere alternatieven die met 20% korting strooien voor het eerste jaar, daarna kijk je maar weer verder.
Je krijgt meteen een prijs, maar die is afhankelijk van model, postcode, aantal verwachtte kilometers, schadevrije jaren en nog een aantal dingen. Je hoeft geen email ofzo in te vullen, dat komt pas na de prijs.

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

Ik heb nog een newbie vraagje:

Ik heb met mijn M3 nu 2x bij een SuC opgeladen en in beide gevallen kreeg ik de stekker van de CSS kabel moeilijk uit de houder van de laadpaal (dus niet uit de auto!). Om de een of andere reden leek deze vast te klemmen. Is er een speciale manier om deze uit de houder te halen? :?
NMA schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:09:
Ik heb nog een newbie vraagje:

Ik heb met mijn M3 nu 2x bij een SuC opgeladen en in beide gevallen kreeg ik de stekker van de CSS kabel moeilijk uit de houder van de laadpaal (dus niet uit de auto!). Om de een of andere reden leek deze vast te klemmen. Is er een speciale manier om deze uit de houder te halen? :?
Beetje optillen en dan naar je toe halen. De connector valt een beetje achter een randje waar hij overheen moet bij eruit halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 30-03-2023 09:11 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• NMA

NMA

Inspired schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:10:
[...]

Beetje optillen en dan naar je toe halen. De connector valt een beetje achter een randje waar hij overheen moet bij eruit halen.
Dank je.

• Pahlawan
Wolly schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:27:
[...]

Ik heb in het verleden gezegd dat de M3 (nu ook de Y) eigenlijk gewoon de opvolger van een Golfje is. Jij bevestigt dat beeld, rijd je ook met een petje rond ? >:)

Wat je vraagt is nl. sinds januari al een heet hangijzer in dit topic en de oplossing wordt as we speak uitgerold.
Geen petje, wel losse manen met raam open en muziek hard aan.
En idd model Y met 20 inch velgen

[ Voor 3% gewijzigd door Pahlawan op 30-03-2023 09:20 ]

• Wolly
  • Niet online
Pahlawan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:19:
[...]

Geen petje, wel losse manen met raam open en muziek hard aan.
Had ik toch gelijk :Y)

• Pahlawan
Model Y heeft goede audio installatie hoor bro, hoe kan je die niet laten blazen oOo

• mortadelo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
Hier exact hetzelfde. Ik was er overigens rondt 15:00

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-12-2025
Pahlawan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:30:
[...]

Model Y heeft goede audio installatie hoor bro, hoe kan je die niet laten blazen oOo
Audio is zelfs op lage volumes inderdaad meer dan prima 8) ik vind het goed gebalanceerd en heb de hogere volumes nog niet opgezocht.

Ik moet ook nog een keer de lichtshow aanzetten maar daar moet ik een keer een geschikt tijdstip voor zoeken >:)

• Pahlawan
Ninjetsu NL schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Audio is zelfs op lage volumes inderdaad meer dan prima 8) ik vind het goed gebalanceerd en heb de hogere volumes nog niet opgezocht.

Ik moet ook nog een keer de lichtshow aanzetten maar daar moet ik een keer een geschikt tijdstip voor zoeken >:)
Ja op laag volume klinkt het al geweldig, heb nu in de equalizer subwoofer enzo omhoog geschroefd.
Lichtshow, scheetpranks zoveel features in die auto en ik weet nog niks, echt Nice.

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08-2025
Oekol schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:44:
[...]

170 bedoel je maar de batterij is ook groter bij de LR en die niet tot 100% mag/gaat laden elke keer (voor behoud van je batterij / range verlies vertraagd) en de RWD wel. Dus dat levelt zichzelf allemaal wel uit volgens mij.
inderdaad, voor normaal dagelijks gebruik is er geen verschil in range tussen een rwd en lr omdat je de lr maar mag laden tot 80%. De vraag is dus of de meerkost het waard is voor de extra pk en die 30 minuten dat je wint voor die eenmalige lange trip van 1000 km

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
PSP123 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:03:
[Afbeelding]

Zijn er mede tesla eigenaren die positieve ervaringen hebben met dit soort beschermingsfolie van Tesla?
Vandaag bij het schoonmaken van de auto (model Y) viel me op dat er best wat steenschade zit voor de eerste 3000km. Ook bij die zwarte dorpel onder de deur.
Nog niet, ik heb ze wel gekocht maar ze zitten er nog niet op. Hoopte dat een service center ze er op wou plakken maar ze waren wat terughoudend toen ik het vroeg.

Ik heb al wel spatlappen bij de voorwielen geplaatst om het opspattend vuil te verminderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iU6O0jK56Yu9M21G3sqGDNjQAvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDPIkcKRAy5Oc9Gsat6bwvlT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7rBCSsskTBA4AGjipQ7TQU7OxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APmH08kNMG1VPyUfQUxYfhwp.jpg?f=fotoalbum_large

De spatlappen zijn super eenvoudig te monteren. Hopelijk houdt het de zijkant ook wat schoner. Dit is mijn eerste witte auto en het verbaast mij hoe snel er een zichtbaar bruinig laagje op witte lak zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 30-03-2023 10:05 ]

• Oekol
Caayn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:59:
[...]
Nog niet, ik heb ze wel gekocht maar ze zitten er nog niet op. Hoopte dat een service center ze er op wou plakken maar ze waren wat terughoudend toen ik het vroeg.

Ik heb al wel spatlappen bij de voorwielen geplaatst om het opspattend vuil te verminderen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De spatlappen zijn super eenvoudig te monteren. Hopelijk houdt het de zijkant ook wat schoner. Dit is mijn eerste witte auto en het verbaast mij hoe snel er een zichtbaar bruinig laagje op zit. Bij mijn vorige blauwe Ford viel dat een heel stuk minder op.
Wij moeten vanuit Europese regeltjes in het bedrijf wit rijden. Dit is ook de eerste witte auto die ik rijd die zo snel 'vies' / 'bruin' wordt juist op die onderste strook bij de deuren. Maar dit is ook veruit de snelste auto, wellicht dat dat er nog iets mee te maken heeft. Je trekt toch net even wat sneller weg door de viezigheid etc.

freegeek schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:57:
[...]

inderdaad, voor normaal dagelijks gebruik is er geen verschil in range tussen een rwd en lr omdat je de lr maar mag laden tot 80%. De vraag is dus of de meerkost het waard is voor de extra pk en die 30 minuten dat je wint voor die eenmalige lange trip van 1000 km
Kunnen we niet eens stoppen met deze onzin? Een LR kun je prima tot 100% laden. Voor beide accu's geld dat 24/7 op 100% laten staan niet goed is.

• Makkelijk
Nou ik heb even een rondje door de wijk gedaan met de parkeerhulp. Het doet precies wat ik er van verwacht, weinig nuttigs :+.

Zonder gekkigheid, bij mij de oprit af maak je een vervelende bocht waar je het liefst vlak langs een muurtje wilt kunnen sturen. Mijn vorige auto met eenvoudige parkeersensoren voor was prima geschikt om dat muurtje mee te ontwijken. Met deze parkeerhulp wordt het eerder moeilijker dan zonder informatie. Paar keer geprobeerd maar hij geeft telkens anders dingen aan en vind vooral dat ik heel vaak tegen dingen aan rijd. Ook bij het inrijden van de oprit piept hij meerdere keren en roept hij STOP STOP STOP terwijl ik niet dichter dan 80 centimeter bij iets in de buurt kom. Ook nog even een file parkeeractie in de wijk gedaan. Heel rustig aan, alle STOP STOP STOP genegeerd en het lijntje stond door de auto heen terwijl ik keurig 10 centimeter van de stoep sta.

De enige nuttige use-case is denk ik vooruit inparkeren richting een muur, waar je nu echt informatie mist. En misschien in een parkeergarage met weinig variatie in kleuren en hele duidelijke betonnen pilaren. Op zich wel een toevoeging daar, alleen zou ik liever niet hebben dat hij voor de zijkant steeds blijft piepen en STOP STOP STOP roepen.

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-11-2025
Taro schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:48:
Hoe gaat dit werken bij Tesla's waar nog wel parkeersensoren aanwezig zijn? Gebruikt hij dan straks bij parkeren zowel de sensoren als de camera's na deze update? Of worden de sensoren dan niet meer gebruikt?

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-01 01:11

wootah

They see me trollin'

@Caayn Heb jij hem uit Duitsland of China? Ik heb wat foto's gezien van een MYP in Duitsland, maar daar zaten wel standaard al spatlappen en die folie op. Anders ga ik die alvast voor bestellen :D

• Makkelijk
Inspired schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Kunnen we niet eens stoppen met deze onzin? Een LR kun je prima tot 100% laden. Voor beide accu's geld dat 24/7 op 100% laten staan niet goed is.
Sowieso "je mag niet tot 100% laden". Als het je auto is "mag" alles. Plankgas weg bij het stoplicht is ook niet optimaal voor een benzinemotor of accu, maar het mag wel :P.

• Makkelijk
Darker schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Hoe gaat dit werken bij Tesla's waar nog wel parkeersensoren aanwezig zijn? Gebruikt hij dan straks bij parkeren zowel de sensoren als de camera's na deze update? Of worden de sensoren dan niet meer gebruikt?
Ik mag voor jullie hopen dat hij beide gebruikt :+

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 30-03-2023 10:38 ]

wootah schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:38:
@Caayn Heb jij hem uit Duitsland of China? Ik heb wat foto's gezien van een MYP in Duitsland, maar daar zaten wel standaard al spatlappen en die folie op. Anders ga ik die alvast voor bestellen :D
Vraag me ook ff af of je die folie er weer zonder schade afkrijgt? Ik heb een jonge Y P gezien waar de folie aan de rand wat los laat. Die moet er dus af, maar gezien de Tesla lak weet ik ff niet wat allemaal mee komt. :+

• pimk
Makkelijk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:37:
Nou ik heb even een rondje door de wijk gedaan met de parkeerhulp. Het doet precies wat ik er van verwacht, weinig nuttigs :+.

Zonder gekkigheid, bij mij de oprit af maak je een vervelende bocht waar je het liefst vlak langs een muurtje wilt kunnen sturen. Mijn vorige auto met eenvoudige parkeersensoren voor was prima geschikt om dat muurtje mee te ontwijken. Met deze parkeerhulp wordt het eerder moeilijker dan zonder informatie. Paar keer geprobeerd maar hij geeft telkens anders dingen aan en vind vooral dat ik heel vaak tegen dingen aan rijd. Ook bij het inrijden van de oprit piept hij meerdere keren en roept hij STOP STOP STOP terwijl ik niet dichter dan 80 centimeter bij iets in de buurt kom. Ook nog even een file parkeeractie in de wijk gedaan. Heel rustig aan, alle STOP STOP STOP genegeerd en het lijntje stond door de auto heen terwijl ik keurig 10 centimeter van de stoep sta.

De enige nuttige use-case is denk ik vooruit inparkeren richting een muur, waar je nu echt informatie mist. En misschien in een parkeergarage met weinig variatie in kleuren en hele duidelijke betonnen pilaren. Op zich wel een toevoeging daar, alleen zou ik liever niet hebben dat hij voor de zijkant steeds blijft piepen en STOP STOP STOP roepen.
En ik vroeg het al; betekent de nieuwe SW met TeslaVisionParkAssist dat mijn USS gewoon worden uitgeschakeld/genegeerd?
Ik vind daar nergens enige duidelijkheid over (maar ik kan ook beter zoeken dan vinden, sorry)

• Wolly
  • Niet online
Darker schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Logischerwijs gebruikt hij die sensors dan niet meer, dat is immers gemakkelijker voor Tesla.
Wolly schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Logischerwijs gebruikt hij die sensors dan niet meer, dat is immers gemakkelijker voor Tesla.
Nou, Tesla kennende gaan ze de auto's met sensoren gebruiken om Tesla Vision Park Assist preciezer te maken. Dat hebben ze voorheen ook met radar gedaan om de afstandsbepaling van Autopilot te verbeteren.

Maar het kan zijn dat dit in de achtergrond gebeurt en dat je als gebruiker alleen maar Vision Park Assist hebt.
pimk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:40:
[...]

En ik vroeg het al; betekent de nieuwe SW met TeslaVisionParkAssist dat mijn USS gewoon worden uitgeschakeld/genegeerd?
Ik vind daar nergens enige duidelijkheid over (maar ik kan ook beter zoeken dan vinden, sorry)
Op termijn zie zal het net als met de radar wel gaan gebeuren lijkt me. Al is daar nu nog nul over bekend is. Zal ook nog wel ff duren alvorens ze dat gaan doen. De werking is nu nog lang niet gelijk.

Notna schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:13:
[...]

Dat heb je, als het goed is, moeten accepteren in je account alvorens levering. Tenzij het via de LM gegaan is, dan wellicht niet.

Maar ze zijn de update sinds 2 dagen in NL aan het uitrollen om dit met Vision op te lossen. Even wachten dus. Een paar posts boven je werd dit ook al aangegeven:

Mabion in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
Ik denk niet dat je dat nog apart moet accepteren, want parkeersensoren is inmiddels geen gespecificeerde uitrusting meer. Dat apart accepteren gold alleen voor auto's waarvoor tussen moment van bestellen (sensoren nog wel in de spec) en afleveren de sensoren uit de productie zijn gehaald.

Dus voor iedereen die na de aankondiging van Vision Park Assist (ergens eind september, begin oktober zeg ik uit het hoofd) heeft besteld mag het geen verrassing zijn dat er geen parkeersensoren op zitten.

• pimk
[...]

Lijkt mij ook. Dus ik zal voorlopige moeten leven met de ietwat gebrekkige huidige SW. Ik hoef vooralsnog die nieuwe update niet te hebben.
Balen...

Verwijderd

Is onderstaand normaal gedrag op een Tesla? Merk dat met name in files de auto hard accelereert, vervolgens weer hard afremt en als de file voorbij is heel langzaam op snelheid komt. Zie video.

YouTube: 2023 Tesla Model 3 hard acceleration in Trafic jam

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:14

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:19:
Is onderstaand normaal gedrag op een Tesla? Merk dat met name in files de auto hard accelereert, vervolgens weer hard afremt en als de file voorbij is heel langzaam op snelheid komt. Zie video.

Redelijk normaal. Ik files zet ik daarom de afstand vaak op 4 of 5, dit lijkt te helpen.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:22
@Verwijderd, probeer je vmax eens wat lager te zetten, dat zou ook moeten helpen.

Verwijderd

Dank ga ik op de terugweg proberen. Is dit altijd al zo geweest of is dit iets tijdelijks?

Dat langzame accelereren als er veel ruimte tussen zit zorgt er voor dat ik eigenlijk altijd een klein tikje op het “gas” moet geven om hem hard te laten accelereren. Er zit anders een gigantisch gat tussen als de file weg gaat en mensen weer harder gaan rijden.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:19:

Ik kan van de video niet echt uitmaken maar lijkt mee te vallen?
Contrary to the above, ik zet mijn afstand gewoon op de minimum (2), acceleratie ook niet op chill, gewoon normaal. Ook zet ik de snelheid gewoon op 100/130. En dan gaat ie bij mij juist soepel. Geen harde acceleratie, geen harde remmen. Eigenlijk heel goed.

Life is too short to drive boring cars

• DaCoTa
freegeek schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:57:
[...]
Het wordt steeds minder, straks mag ik de auto nog maar tot 60% opladen. 8)7

Waar komt deze onzin vandaan? Tuurlijk mag je hem tot 100% opladen. Je moet de auto dan alleen niet dagen stil laten staan, maar dat is hetzelfde als met 1%, daar moet je hem ook niet mee laten staan.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
wootah schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:38:
Hij heeft een boottocht vanuit China gemaakt :)

Verwijderd

SirLct schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:28:
[...]

Contrary to the above, ik zet mijn afstand gewoon op de minimum (2), acceleratie ook niet op chill, gewoon normaal. Ook zet ik de snelheid gewoon op 100/130. En dan gaat ie bij mij juist soepel. Geen harde acceleratie, geen harde remmen. Eigenlijk heel goed.
Hmm ja het is op de video niet super goed te zien. Wat de auto eigenlijk doet in start stop verkeer is heel hard accelereren en weer hard op de rem omdat er verkeer voor zit. Dit gebeurt eigenlijk constant waardoor ik bijna misselijk word van het harde remmen en accelereren.

Als het verkeer ineens doorrijd doet de auto er heel erg lang over om op snelheid te komen. Hij lijkt (aan de powerbalk te zien) ook soms te stoppen met gas te geven. Ik doe op dit moment altijd een klein tikje op het gas geven en dan doet autopilot wel ineens krachtig naar 100 accelereren.

Ik ga proberen om die instellingen aan te passen die hierboven genoemd zijn. Ik heb overigens de instellingen nu op afstand 2 en acceleratie op normal
Staan.
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:28:
Dank ga ik op de terugweg proberen. Is dit altijd al zo geweest of is dit iets tijdelijks?

Dat langzame accelereren als er veel ruimte tussen zit zorgt er voor dat ik eigenlijk altijd een klein tikje op het “gas” moet geven om hem hard te laten accelereren. Er zit anders een gigantisch gat tussen als de file weg gaat en mensen weer harder gaan rijden.
Dat tikje doe ik ook regelmatig. Autopilot is behoorlijk conservatief ingesteld qua afstanden houden en accelereren. Ergens ook wel begrijpelijk, maar zelf houd ik liever iets kortere afstanden aan. Ook om te voorkomen dat er iemand net tussen propt, wat juist weer gevaarlijker is.

Maar volgens mij speelt dit in meer of mindere mate ook wel bij andere merken. Mijn vorige auto had soms ook een kleine aansporing nodig bij het inhalen.

Het filerijden gaat bij mij daarentegen wel redelijk soepel, al moet ik zeggen dat ik niet heel veel tijd in files heb doorgebracht. Het 'rustige' optrekken wanneer de weg weer vrij is herken ik zeker.

[ Voor 10% gewijzigd door bilgy_no1 op 30-03-2023 11:48 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:28:

Dat is al zo lang als ik mij kan herinneren eigenlijk. Gelukkig rij ik niet veel file, maar ik ben het daarom ook maar niet meer gaan gebruiken. Ik heb er al 2 die wagenziek worden als ze verkeerd naar een voertuig kijken; dat schokken helpt dan niet mee :+

Alsnog een bod mogen ontvangen van een lokale dealer voor de Model Y:

35.188 EUR, uitgaande van een goede staat van de auto

:')

• DaCoTa
Amsterdam Rome, links een 2022 Model Y SR, rechts een 2021 Model Y LR. Sorry, maar er zit wel degelijk een behoorlijk verschil in hoe ver je tussen etappes kunt rijden en hoe snel hij laadt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15JQWJxrBXPOGgJ_r-qzhF0ohuo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x5cxYtyWvWtIkclMYg1ulbGd.png?f=fotoalbum_large

• Card Nox
Notna schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Zeg maar wanneer en waar ik hem kan komen halen 😉

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2023
DaCoTa schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:53:
Amsterdam Rome, links een 2022 Model Y SR, rechts een 2021 Model Y LR. Sorry, maar er zit wel degelijk een behoorlijk verschil in hoe ver je tussen etappes kunt rijden en hoe snel hij laadt.
[Afbeelding]
Niemand zegt dat er geen verschil tussen een RWD en een LR zit toch? 🙂 1,5 uur verschil op een rit van 1700km zou mij overigens niet zoveel uitmaken.. Daarnaast vind ik ABRP soms nog wel wat merkwaardig, de 2e stop bij de RWD bijvoorbeeld, waarom maar laden tot 39%?

Ben benieuwd wat voor planning eruit zou komen als je hem gewoon door de Tesla navigatie laat berekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jimmer op 30-03-2023 12:00 ]

• Wolly
  • Niet online
Notna schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Alsnog een bod mogen ontvangen van een lokale dealer voor de Model Y:

[/quote]

Jaartal en km stand?

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:47
[Afbeelding]
Helemaal mee eens,

echter,, in de bijtelling gaat ook de catalogus waarde verschil meetellen natuurlijk.

Y LR : € 53.990
Y RWD: € 46.990

Dus tenzij je die wekelijks rij hou ik de extra bijtelling liever in me zak.
voor die 1 keer per jaar als ik naar vakantie rij :)

• Maasluip
  • Laatst online: 02-01 13:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SirLct schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:28:
[...]

Nee, dat is (bijna) vol optrekken, te hard uitkomen en dan weer hard moeten remmen.
En dat is blijkbaar redelijk normaal, bij mij doet hij dat ook.

Mijn Tesla kan ook niet een beetje rustig de voorligger volgen als die afremt voor bijvoorbeeld een rotonde. In eerste instantie (vanaf 80 km/h) gaat het vrij goed, maar op gegeven moment vindt hij dat hij toch niet hard genoeg remt en dan gaan de ankers vol uit, je hoort dan ook dat het rempedaal ingedrukt wordt.
En als je dan stil staat en de voorligger trekt weer op dan trekt hij te hard op en moet weer remmen omdat het te hard gaat.
Ik snap nog altijd niet waarom FSD in de VS wel werkt en waarom wij met zulke problemen zitten. Je kunt dit toch oplossen zonder dat je aan de EU-regels van autonomie komt?

Signatures zijn voor boomers.

• Notna

Notna

Where are you?®

Wolly schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:58:
[...]

[/quote]

Jaartal en km stand?
-12-2021
- 9818 km
- MSM / 20"/ Zwart / USS ( :+ )
- 0 Schade (behalve een klein beetje curb-rash op 2 velgen, reeds verholpen))
- Niet in gerookt of dieren in vervoerd
Card Nox schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:56:
[...]

[/quote]
Zeg maar wanneer en waar ik hem kan komen halen 😉
Nigeria als ik verzekeringsfraude wil plegen met dit soort biedingen :+
Maasluip schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:00:
[...]

Nee, dat is (bijna) vol optrekken, te hard uitkomen en dan weer hard moeten remmen.

Mijn Tesla kan ook niet een beetje rustig de voorligger volgen als die afremt voor bijvoorbeeld een rotonde. In eerste instantie (vanaf 80 km/h) gaat het vrij goed, maar op gegeven moment vindt hij dat hij toch niet hard genoeg remt en dan gaan de ankers vol uit, je hoort dan ook dat het rempedaal ingedrukt wordt.
En als je dan stil staat en de voorligger trekt weer op dan trekt hij te hard op en moet weer remmen omdat het te hard gaat.
Ik snap nog altijd niet waarom FSD in de VS wel werkt en waarom wij met zulke problemen zitten. Je kunt dit toch oplossen zonder dat je aan de EU-regels van autonomie komt?
Ik denk dat Tesla toch echt nog steeds is als elk ander US bedrijf: America first, but Netherlands perhaops second?

Alle keuzes in die software zijn zo enorm US centric dat het net is alsof ik verder ga met mijn werkgever na een dag werken :P
Card Nox schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:10:
@Notna, ach die ben je zo kwijt voor een beter bedrag dan dat (mits in nette staat 😜).
offtopic:
Ow ik denk dat als ik het voor 43 tot 45k neerzet het wel zo verkocht is. Maar voor die prijs ga ik de auto niet verkopen

[ Voor 58% gewijzigd door Notna op 30-03-2023 12:14 ]

• Card Nox
@Notna, ach die ben je zo kwijt voor een beter bedrag dan dat (mits in nette staat 😜).

• DaCoTa
Jimmer schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:58:
[...]
Ben benieuwd wat voor planning eruit zou komen als je hem gewoon door de Tesla navigatie laat berekenen.
Met de Model 3 dan, want de Model Y SR staat er nog niet bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIClXtzF-5UNNTxM8Q-id1dggwA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3NMqiYxFdDWWfxLSAYOj7TPd.png?f=fotoalbum_large

Wonderlijke vergelijking wel. Volgens mij zijn beide ver van optimaal. Denk dat de navigatie in de auto het wel beter doet.

[ Voor 8% gewijzigd door DaCoTa op 30-03-2023 12:31 ]

Verwijderd

DaCoTa schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Met de Model 3 dan, want de Model Y SR staat er nog niet bij.

[Afbeelding]

Wonderlijke vergelijking wel. Volgens mij zijn beide ver van optimaal. Denk dat de navigatie in de auto het wel beter doet.
Welke app is dit als ik vragen mag?

• DaCoTa
[Afbeelding]
Klopt, maar waarom vertrekken met maar 90%?

Overigens heb ik Hilden in Duitsland al in 1x gehaald met de RWD vanuit Haarlem. Dat is een SuC voor Troisdorf. Dat zou op deze route bij de eerste stop dus alweer 10 minuten sneller zijn (niet stoppen bij Duiven en bij Hilden iets langer laden om vanaf daar Mogendorf te halen).

En als ik de route bij mij invul krijg ik ook gewoon Hilden als eerste laadpunt voorgeschoteld... en heb ik maar 8 laadstops nodig vanaf Haarlem Amsterdam en duurt het 18:42 minuten. Mijn instellingen zijn dus iets anders met aankomst bij SuC met 5%.

Overigens zie ik dan nog wel wat ruimte voor verbetering in die route: opladen van 19 -> 43% in Hilden zou ik niet doen. Dan liever wat verder door laden naar 70% of zo en de volgende stop Limburg a/d Lahn ipv Oberhonnefeld.

Mijn ervaring is dat de RWD behoorlijk rap blijft laden. Eigenlijk is tot 80% goed te doen en zelfs tot 90% ziet ie nog rond 50 kW. Dus als je toch even gaat lunchen kun je dat ook meepakken. Naar Rome zou ik ook lekker minstens 1 overnachting plannen onderweg. Hotel met laadpunt (in de buurt) waar je dan met 10% aankomt. Dat scheelt je weer een Supercharger stop.

Neemt allemaal niet weg dat de LR gewoon sneller onderweg is op dat soort afstanden. Dat zal niemand ontkennen. Die 1 a 1,5 uur op zo'n rit is niet onoverkomelijk voor die paar keer per jaar. Maar goed, had ik voor deze prijzen een LR gekozen ipv een RWD? Absoluut... Toen ik bestelde was het verschil 16.000 euro... Nu kon je een LR op de kop tikken voor de prijs die ik voor de RWD heb betaald. No-brainer als je het mij vraagt.

Verwijderd

Dankjewel!!
Had het kunnen weten haha 😬

• DaCoTa
bilgy_no1 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:34:
[...]
Klopt, maar waarom vertrekken met maar 90%?
ABRP is heel traag op mijn computer, had geen zin om meer te pielen.

• NMA

NMA

Zojuist mijn eerste schade aan mijn nieuwe M3 (1,5 week oud) opgemerkt. Iemand die bij het in- of uitparkeren de hoek van mijn achterbumper heeft geschampt. Die eerste doet altijd weer een beetje pijn... :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xusD_1YUrgjR-KZZuUATTqIzWH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INlsCB2MQEMjg27MD69m1XKG.jpg?f=fotoalbum_large

Schade is niet heel erg en lijkt vrij oppervlakkig. Ik vroeg me af wat het kost om zoiets te laren repareren. Lijkt mij dat ze het kunnen polijsten maar weet eigenlijk niet of dat kan op een kunststof bumper. Iemand ervaring hiermee?

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:17
[Afbeelding]
Ik zou je Settings nog eens checken want een LR die voor 272km op grotendeels Nederlandse snelweg 76% accu nodig heeft lijkt me niet echt zuinig. Dat haal ik met mijn Polestar ook bij de huidige temps..

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:14

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

NMA schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:50:
Zojuist mijn eerste schade aan mijn nieuwe M3 (1,5 week oud) opgemerkt. Iemand die bij het in- of uitparkeren de hoek van mijn achterbumper heeft geschampt. Die eerste doet altijd weer een beetje pijn... :'(

[Afbeelding]

Schade is niet heel erg en lijkt vrij oppervlakkig. Ik vroeg me af wat het kost om zoiets te laren repareren. Lijkt mij dat ze het kunnen polijsten maar weet eigenlijk niet of dat kan op een kunststof bumper. Iemand ervaring hiermee?
Ik stel voor dat je eerst zelf kijkt welk resultaat je haalt met een scratch remover kit. Bijvoorbeeld Meguiars Quik Scratch Eraser of Farécla G3 Professional Scratch Remover.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-12-2025

[Afbeelding]

Dit moet de ander toch gevoeld hebben of niet dan? 1.5 week... :(:)

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Jimmer schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Niemand zegt dat er geen verschil tussen een RWD en een LR zit toch? 🙂 1,5 uur verschil op een rit van 1700km zou mij overigens niet zoveel uitmaken.. Daarnaast vind ik ABRP soms nog wel wat merkwaardig, de 2e stop bij de RWD bijvoorbeeld, waarom maar laden tot 39%?

In ABRP: “fewer stops but longer” schuifje mee spelen.

Overigens ik zou instellen als minimum: 5% lading bij aankomst ipv 10% en parameters dat de LR/SR verder mag doorladen (indien nodig) dan nu ingesteld. Je krijg een aantal gekke stops in je screenshots. @DaCoTa

Objectieve testen Bjorn Nyland kom uit op meen ik ~30min verschil per 1000km.

*edit: ook een 2022 SR Rwd, dezelfde trip, andere ABRP settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fQs_XGhagosWPRJyyce-Qj1w6o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x49530RjquAIJjXQgJKDH0BY.png?f=fotoalbum_large

Of deze met schuifje (arrival vs charge stops) in midden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSyQ4HXHlc97q5i2q0c_J2zI_AY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5KwFxJ9X9REnh0ZxFxtpSAOd.png?f=fotoalbum_large

Die 17:43 scheelt bijna niets meer met de LR, alleen zouden wij liever rijden zoals 1e voorbeeld hierboven.

[ Voor 35% gewijzigd door Stef87 op 30-03-2023 13:27 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Verwijderd

[Afbeelding]

Aah jeetje pijnlijk… Gaat het alarm en sentry mode niet af als de auto een tikje krijgt?
Dan zou je het kenteken op beeld hebben denk ik

• NMA

NMA

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Aah jeetje pijnlijk… Gaat het alarm en sentry mode niet af als de auto een tikje krijgt?
Dan zou je het kenteken op beeld hebben denk ik
Ik heb inderdaad mijn camera beelden bekeken maar daar kon ik niets op vinden. Ik heb ook geen idee wanneer het gebeurd is. Ik zag het vanochtend voor het eerst maar de auto achter mij heeft daar de hele tijd dat ik er stond ook gestaan en heeft ook geen gele bumper (aan de sporen te zien was het ene gele auto).

De bumper geeft volgens mij ook een beetje mee als je er zachtjes tegen drukt dus dat vangt de beweging denk ik grotendeels op waardoor Sentry mode het niet oppakt.

Nou ja, het is maar een auto en er zullen wel meer krasjes volgen helaas.

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-11-2025
[...]

Net toch wat gevonden;

"Wordt bij voertuigen met ultrasoonsensoren de functionaliteit van deze sensoren verwijderd?
Op dit moment zijn we niet van plan om de functionaliteit van ultrasoonsensoren uit ons bestaande wagenpark te verwijderen."

Bron: https://www.tesla.com/nl_...ransitioning-tesla-vision (onderaan bij FAQ)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm. Promositeje. Zou leuk zijn als de zit ook voor bestaande klanten met hun configuratie van Tesla zouden aanbieden.
Maar zoals met wel meer dingen van Tesla: als je eenmaal klant bent ben je niet interessant.

Als ik van mij thuis naar Rome laat rekenen geeft de Tesla site 150 minuten aan laden met een M3 LR, 18:03 totale reistijd, ABPR geeft 114 minuten laden en 13:41 reistijd.
Als ik de auto laat berekenen dan duurt het 17:20, maar de auto staat wel op 40% SOC.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:41:
[...]

Hmm ja het is op de video niet super goed te zien. Wat de auto eigenlijk doet in start stop verkeer is heel hard accelereren en weer hard op de rem omdat er verkeer voor zit. Dit gebeurt eigenlijk constant waardoor ik bijna misselijk word van het harde remmen en accelereren.

Als het verkeer ineens doorrijd doet de auto er heel erg lang over om op snelheid te komen. Hij lijkt (aan de powerbalk te zien) ook soms te stoppen met gas te geven. Ik doe op dit moment altijd een klein tikje op het gas geven en dan doet autopilot wel ineens krachtig naar 100 accelereren.

Ik ga proberen om die instellingen aan te passen die hierboven genoemd zijn. Ik heb overigens de instellingen nu op afstand 2 en acceleratie op normal
Staan.
Maasluip schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:00:
[...]

Hmm bijzonder inderdaad. Of is mijn auto blijkbaar bijzonder want ik heb echt geen last van.
Het is erg relaxed in de file, met dan temptation om iets anders te gaan doen (bijv klooien met spotify om headbanging nummers te zoeken :+)

Life is too short to drive boring cars

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien moeten we eens een GOTesla meet doen om met elkaars auto's te rijden. :/

Pagina: 1 ... 491 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: