Joosie200 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:15:
[...]
Einde kwartaal de voorraad leegruimen blijft dus een ding. NL is goedkoper dan België of Duitsland zo. Ben benieuwd of dit vorig jaar los van eindejaar uitverkoop ook zo was eind september, juni, maart.
Er waren in januari berichten dat er iets van 18 boten vol Tesla's onderweg waren uit China. Die komen ondertussen aan. Er zullen echter ook wel mensen zijn geweest die nav de prijsverlaging hun order hebben aangepast: van RWD naar LR of van LR naar P. Of dan toch liever in kleur en met andere velgen. Naast dat er tussen moment van bestellen en levering altijd wel orders worden gecancelled.
Dat soort zaken zorgt ervoor dat er nu allerlei voorraad of 'binnenkort leverbaar' modellen zijn. En Tesla wil die auto's inderdaad snel verkopen, dus gaat er nog wat van de prijs af. Waarom Nederland nu goedkoper is, geen idee. Misschien heeft Tesla gezien dat ze hier wat begonnen achter te lopen tov VAG, Hyundai/Kia etc.
Overigens zijn de voorraadauto's alsnog snel weg. Op dit moment zijn er nog geen 50 Model Y's in de voorraad. En zat anekdotes hier van mensen die er een op het oog hadden, maar bij bellen te horen kregen dat hij al was verkocht.
Ter vergelijking: als ik bij Skoda de voorraad bekijk en selecteer op 'Elektrisch' en 'SUV' levert dat nu 419 hits op. Grotendeels/allemaal Enyaq zo te zien.
Als ik voor mezelf kijk en de hoofdzaken (RWD, 19", trekhaak), dan zou ik nu een rode kunnen kopen met wit interieur ipv wit met zwart interieur en EUR 5000 besparen. Maar ja, ik heb 2500 kWh superchargen gekregen (waarde ongeveer EUR 1325) en als ik 3 maanden moest wachten had me dat nog 3 maanden langer een shortlease gekost (EUR 3000). Dus in cash had het weinig gescheeld en de kleur maakt me niet uit. En als de restwaarde na 5 jaar lager is maakt dat de overheveling van zaak naar prive weer gunstiger.*
De beweging van de prijzen is neerwaarts omdat Tesla als doel heeft om veel meer auto's te verkopen. Dan moeten ze wel in lagere prijsklassen gaan werken, want dan wordt de doelgroep opeens heel veel groter. Ik juich dit overigens van harte toe, want het is van de meest gehoorde klachten over EVs: dure patsbakken voor rijke mensen. Nou, dat gaat nu hard veranderen en reken maar dat het de komende jaren zo blijft gaan: je krijgt steeds meer EV voor steeds minder geld.
*Je begrijpt, ik moet zo wel rekenen en redeneren om vrolijk te blijven...