Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 01:11:
2. wanneer je in de file staat gaat de auto op AP niet lekker mee met het verkeer. De auto wacht net iets te lang met accelereren waardoor er onnodig veel ruimte tussen komt, de auto ineens heel hard accelereert en vervolgens weer hard remt. Ik werd er gewoon misselijk van op een gegeven moment. Ik had verwacht dat dit juist het pareltje van Tesla zou zijn maar deze indruk kreeg ik niet.
Hier hetzelfde. Maandag mijn nieuwe M3 opgehaald en donderdag voor het eerst een wat langere rit gemaakt (500km) met van alle wat (snelweg, stad, file, parkeren, stevige regen, snelladen, etc.). Mijn eerste reactie; wat een heerlijke auto. Ik moet nog even wennen aan de grootte (ik kom uit een oude Toyota Yaris) en uiteraard zijn er wat punten van lichte irritatie (openen van dashboardkastje via scherm) maar ik ben er in alle opzichten erg blij mee.
Het probleem van snel optrekken en hard remmen in een file heb ik soms. Het grootste deel van de tijd ging dit redelijk goed maar op een gegeven moment had hij ook de neiging om hard op te trekken en hard te remmen. Ik heb wat gespeeld met de volgafstand en de snelheid van de AP. Het verlagen van de snelheid lijkt inderdaad iets te helpen.
Verder snap ik wel wat @
MarkHero schrijft over AP. Het viel mij ook op dat je bij het rijden op de AP je behoorlijk vroeg van baan moet wisselen om te voorkomen dat de AP gaat remmen. Tegelijkertijd moet je ook niet te dicht achter een auto die linksvoor je rijdt naar de linkerbaan gaan want dan gaat de AP ook gelijk remmen. Hier moet ik nog even aan wennen. Waarschijnlijk moet ik gewoon stoppen met mijn gewoonte om net wat harder dan het gewone verkeer te rijden en mezelf gewoon als onderdeel van de stroom beschouwen
Ik had in Duitsland ook nog een aardig ICE dino momentje. Net de grens over bij Zevenaar wilde ik natuurlijk even kijken hoe hard hij nu echt kan. Het was helaas regenachtig dus bij 180km/h toch maar langzamer gaan rijden omdat ik het niet heel verantwoordelijk meer vond. Maar boven de 130km/h hoorde ik een behoorlijke herrie. Het leek op een zware resonantie die steeds zwaarder werd naar mate ik harder ging rijden en afnam naarmate ik langzamer ging rijden. Uiteindelijk kwam ik er achter dat het geluid afkomstig was van mijn voorganger, een Hummer H2.

Zo klinkt vooruitgang dus