Korte recap na 150.000km model 3:
Mijn duurste auto ooit. Voorheen reed ik youngtimers van maximaal 3000 euro op LPG. Minimaal onderhoud en dan na 2 jaar weer wat anders meestal.
Dan is een auto van dik 50K toch even overpeinzen

Zeker als je op een zondagavond min of meer toch besluit om ongezien en zonder er mee gereden te hebben toch maar zo'n ding te bestellen

De rekensom leerde dat het nauwelijks duurder was dan een auto van 15 jaar + te rijden, en die kans krijg ik niet snel weer. Mia, geen wegenbelasting, geen APK, nauwelijks onderhoud en lage bijtelling had me over de streep getrokken. Ik dénk zelfs dat ik misschien wel goedkoper uit ben met deze auto dan met de oude youngtimer op LPG, maar daar heb ik de kosten niet goed genoeg voor bijgehouden. (Mede omdat ik zeker 50% van mijn verbruik gratis kan laden)
Spijt van de aanschaf? 0,0. Ik heb voor deze auto nooit meer dan 90K km oid met een auto gereden, nu al aardig op weg naar het dubbele.
Problemen

Nauwelijks. In het begin enkele keren bij het SC geweest voor wat plekjes in de lak en 3 keer de kofferbak af laten stellen ivm lakschade aan de bumper, die overigens niet hersteld werd... Na 3 keer heb ik het opgegeven en draai ik zo nu en dan zelf weer even aan de knoppen. Daarnaast is 1x de computer vervangen, dat was nog wat. Monteur thuis aan de deur, halve dashboard rechts eruit. Op een gegeven moment zie ik hem met startkabels in de weer aan zijn auto

Nieuwe computer wou niet starten. Ouwe er weer in en afspraak bij SuC. Ook daar kregen ze een nieuwe computer niet aan de praat. Dat heeft bijna 2 weken geduurd en een S P100 als leenauto meegekregen. Bloedsnel maar toch blij dat ik mn 3 weer terughad
Auto is nu iets meer dan 3 jaar oud (december 2019), en rij hem sowieso tot hij 5 jaar is, met een degradatie van onder de 10% (momentopname) hoop ik dat wel te redden. Degradatie heeft ook al weleens op 11,5% gestaan, dus de waarheid zal ergens in het midden liggen.
Afgelopen 3 jaar ongeveer 45K km per jaar gereden en wat tikken de kilometers makkelijk weg. Vandaag naast de werkdag bijna 400km gereden, wat ben ik blij met AP
Qua onderhoud alleen enkele keren een interieurfilter vervangen en toen ik eens door mn garantiefacturen zat te bladeren zag ik dat ze ook de 12V accu ooit vervangen hebben maar hebben ze niet gezegd

Daarnaast nu aan de 3e set banden bezig, gemiddeld 70/75K km met een set banden gedaan.
Al lonkt de Y regelmatig, het verschil in kosten doet mij besluiten om toch de 3 gewoon lekker te houden, en misschien dat ik hem na de 5 jaar gewoon door blijf rijden. Dat word tegen die tijd normaals de rekenmachine er bij pakken.
(laadkosten kloppen niet helemaal en is van afgelopen jaar. Ik heb voor "overig" ook een klein bedrag ingevuld. Het grootste deel van overig is gratis, maar natuurlijk ook weleens een openbare laadpaal)
[
Voor 23% gewijzigd door
ybos op 22-03-2023 20:36
]