Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 481 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.635 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!
joblamie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 06:55:
[...]

Dat is wel een beetje gek, want bijna elke review refereert er bijna wel aan dat het niet moeders mooiste is. In die zin is het dus algemeen bekend dat veel mensen hem niet mooi vinden.
Oh als anderen* het zeggen zal het wel waar zijn... 8)7

* met anderen hier bedoeld: auto'journalisten' die zich laten fêteren door alle oude autofabrikanten op de stilzwijgende voorwaarde dat ze positieve reviews schrijven en Tesla afkraken (die als enige geen product launch organiseren in Zuid-Spanje)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:03
bilgy_no1 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:24:
* met anderen hier bedoeld: auto'journalisten' die zich laten fêteren door alle oude autofabrikanten
Ja, en dat is geen bedenksel, dit is werkelijk "hoe het gaat" in de autojournalistiek-industrie. Zelfs op ArsTechnica nooit een review van een Tesla gezien, maar vooral veel Tesla- en Musk-bashing artikelen voor de clicks. Bizar.

Gelukkig hebben wij nog Rutger:

Eindelijk: de Tesla Model Y - bijna de hoogste score!

En heel recent:

Review Tesla Model Y: geen concurrent kan hier aan tippen

En dan te weten dat hij vorig jaar privé een Niro EV heeft gekocht. Na die laatste review vermoed ik dat hij daar nu toch wel spijt van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
TCMR schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:45:
[...]

Ja, en dat is geen bedenksel, dit is werkelijk "hoe het gaat" in de autojournalistiek-industrie. Zelfs op ArsTechnica nooit een review van een Tesla gezien, maar vooral veel Tesla- en Musk-bashing artikelen voor de clicks. Bizar.

En heel recent:

En dan te weten dat hij vorig jaar privé een Niro EV heeft gekocht. Na die laatste review vermoed ik dat hij daar nu toch wel spijt van heeft.
En welke auto's reviewed Bright nog meer? Natuurlijk zijn ze gek op een gadget op wielen, dat spreekt de
doelgroep aan. Wat dat betreft vind ik juist Autoblog zeer neutrale reviews maken over Tesla's. Ze zijn duidelijk geen Tesla experts maar weten wel de positieve en negatieve kanten te belichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
Instaautovlog vind ik ook altijd wel realistisch met zijn reviews…

Acties:
  • +3 Henk 'm!
flupp schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:51:
[...]

Vreemd hoe 1 persoon zoveel reactie kan uitlokken omwille van enkele uitspraken, daar waar de families achter Porsche en BMW evenzeer onbesproken zijn (las ik onlangs in een Vlaamse krant, in relatie met oorlog-verledens edm).
Ja, alles wat met Musk en Tesla te maken heeft wordt enorm uitvergroot. Nu heeft Musk afgelopen jaar wel wat rare dingen getweet en ik ben het ook echt niet eens met zijn naïeve politieke gedachten.

Maar voor de anderen hoeven we niet terug tot WOII. Wat te denken van fossiele fabrikanten/topmannen die openlijk onzin verkondigen over EVs, achter de schermen lobbyen tegen schonere auto's en grootschalige fraude plegen met uitstoot normen?

En nu moet er weer iets over onzinnige e-fuels in de regels worden geschreven omdat ze in Duitsland op het laatste moment nog genoeg politici hebben kunnen omkopen. Gevolg is dat die fabrikanten harder failliet gaan en de belastingbetalers de bail-outs moeten gaan betalen.

Dan denk ik bij Audi aan hun slogan "Voorsprong door Fraude" en dat beïnvloedt ook mijn perceptie van hun auto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:24:
[...]

Oh als anderen* het zeggen zal het wel waar zijn... 8)7

* met anderen hier bedoeld: auto'journalisten' die zich laten fêteren door alle oude autofabrikanten op de stilzwijgende voorwaarde dat ze positieve reviews schrijven en Tesla afkraken (die als enige geen product launch organiseren in Zuid-Spanje)...
Ik doel niet op journalisten die Tesla afkraken. De reviews waarin de auto “lelijk” of “niet moeders mooiste” worden genoemd zijn gewoon goede reviews. Die eindigen uiteindelijk ook gewoon met dat het de beste EV is die je kunt krijgen. Heeft niets met Tesla-haat te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:19
Heel wat jaren terug heeft een oud autojournalist daar wel eens een boekje overgeschreven. Over kadootjes in de vorm van eoa servies wat je bij Lancia kreeg (echt heel lang geleden dus..). Bij iedere lanch kon je die weer uitbreiden. Bij goede review kreeg je daarna weer een uitnodiging uiteraard. Ook heeft TG toch ooit een tijdlang geen Opel mogen testen vanwege het afbranden van een model.

Autovisie was een tijdlang ook altijd erg anti EV en mn anti Tesla maar in de test deze week van de MY staan er zowaar positieve berichten in het stuk. Maar dan aan het eind niet als testwinnaar uitroepen uiteraard; ex aequo met de Ioniq 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:09:
[...]

Maar voor de anderen hoeven we niet terug tot WOII. Wat te denken van fossiele fabrikanten/topmannen die openlijk onzin verkondigen over EVs, achter de schermen lobbyen tegen schonere auto's en grootschalige fraude plegen met uitstoot normen?
Ik denk direct aan de hybrides die aangeprijsd worden als een zelfopladende EV.
Daar kan ik me echt over opwinden omdat ze goed weten dat er mensen zijn die het dan nog gaan geloven ook.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RF1000 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:10:
Heel wat jaren terug heeft een oud autojournalist daar wel eens een boekje overgeschreven. Over kadootjes in de vorm van eoa servies wat je bij Lancia kreeg (echt heel lang geleden dus..). Bij iedere lanch kon je die weer uitbreiden. Bij goede review kreeg je daarna weer een uitnodiging uiteraard. Ook heeft TG toch ooit een tijdlang geen Opel mogen testen vanwege het afbranden van een model.

Autovisie was een tijdlang ook altijd erg anti EV en mn anti Tesla maar in de test deze week van de MY staan er zowaar positieve berichten in het stuk. Maar dan aan het eind niet als testwinnaar uitroepen uiteraard; ex aequo met de Ioniq 5.
De belangrijkste kopers van die boekjes (die betalen nog, de rest leest gratis online) zijn intussen 60+ en petrolhead. Die vinden het geweldig als die kermisautootjes nog wat kritiek krijgen. Stuiptrekkingen zijn het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
RF1000 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:10:

Heb je een linkje naar die test van deze week? Kon niks vinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Objectiviteit verkoopt niet, en voor autoweek, autoblog en al die youtubers gaat het uiteindelijk ook om het verdienen van hun boterham. Dat doen ze door lief te zijn voor hun sponsors (Bjorn die zit te zeiken over een 'cheap klinkende deur' in Nio ET7 en dan 1 van die gesponsorde bidons pakt met "Owwww vergeten" BLEGH!), maar ook door vooral te polariseren in wat ze zeggen van afzeiken tot ophemelen.

Ik vind persoonlijk op dit moment de ANWB filmpjes (hoewel wat flauw) wel goed, het is vrij objectief en afgewogen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sander op 22-03-2023 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:06
TCMR schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:45:
[...]

En heel recent:

Sorry hoor maar die Rutger kan ik niet serieus nemen. Teveel zaken die niet kloppen en dat vind ik slecht voor een reviewer van bright/rtl.

Maar dat is offtopic. Ik vind de Y wel heel mooi😀👏 ik vind de Prius ook mooi, echt de mooiste auto van de afgelopen decennia. Iedereen verklaard mij voor gek. Wel zwarte uitvoering.

De Y vind ik alleen mooi in het wit en zwart. Alle andere kleuren vind ik ineens lelijk. Is toch mooi dat dit van persoon tot persoon kan verschillen.

De meeste mensen vinden de witte Y trouwens spuuglelijk, dus het is geen aanval naar rode, blauwe en grijze MY bezitters.

Geniet gewoon van jouw auto _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

Om de mooi-lelijk discussie even te onderbreken (over schoonheid valt niet te twisten.... ;) ) heb ik een vraag over de keycards, of beter gezegd; de verpakking ervan: Ik heb maandag mijn M3 opgehaald en de 2 meegeleverde keycards zaten in een keurig mapje dat zelf weer in een kartonnen doosje zat dat weer in een plastic hoesje zat :? . Op het plastic hoesje zit een sticker met een QR-code en wat nummers, op het kartonnen doosje ook. Moet je deze codes/nummers nog bewaren als je later een nieuwe keycard wilt aanvragen of kan al dit verpakkingsmateriaal gewoon in de vuilnisbak (wel gescheiden natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NMA schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:40:
Om de mooi-lelijk discussie even te onderbreken (over schoonheid valt niet te twisten.... ;) ) heb ik een vraag over de keycards, of beter gezegd; de verpakking ervan: Ik heb maandag mijn M3 opgehaald en de 2 meegeleverde keycards zaten in een keurig mapje dat zelf weer in een kartonnen doosje zat dat weer in een plastic hoesje zat :? . Op het plastic hoesje zit een sticker met een QR-code en wat nummers, op het kartonnen doosje ook. Moet je deze codes/nummers nog bewaren als je later een nieuwe keycard wilt aanvragen of kan al dit verpakkingsmateriaal gewoon in de vuilnisbak (wel gescheiden natuurlijk ;) )
Kan je weggooien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@NMA Kan je inderdaad weggooien, maar even wat achtergrond informatie: Bij een traditionele auto werken je sleutels alleen op de betreffende auto en moet je inderdaad codes onthouden. Bij Tesla kan je zonder tussenkomst van Tesla willekeurige nieuwe keycards koppelen, zolang jij minimaal 1 werkende bestaande sleutel hebt. De QR code die op de verpakking stond is het artikelnummer van de keycards, niet een unieke code.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 22-03-2023 08:59 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NMA

NMA

@Taro Dank je.

Ik heb net een 14 jaar oude auto ingeleverd en daar had ik bij de sleutels nog metalen plaatje met een uniek nummer voor de sleutels. Het hele Tesla-ding voelt voor mij alsof ik van het tijdperk van de Industriële Revolutie ineens in het computertijdperk geschoten ben :)

[ Voor 30% gewijzigd door NMA op 22-03-2023 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Maasluip schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:16:
[...]

[...]

;( Dat gaat goed werken ja.
Dit belooft niet veel goeds ook voor de non-USS mensen als dit waar is: "Since the company removed USS, people have been wondering how the car will detect objects in what's considered a camera blind spot directly in front of the vehicle. Now we know"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corriesnorrie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-09 20:23
Ik weet niet of deze hier al langs gekomen is? Een vergelijk tussen een 100 jaar oude model T en een model Y.
Leuk filmpje.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• EricIJs
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-06-2024
Waarom Full Self Driving zo moeilijk is....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd-tzv0tzSKLo1qrOko0WNx1wko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytLiAGuyATR1p6a1Oc6ZhNij.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
bilgy_no1 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:42:
[...]

Mooi verhaal en ik denk dat veel mensen de komende tijd toch op een Tesla uit gaan komen. Qua prestaties, range, ruimte en prijs is een Model Y momenteel veruit superieur. Er zijn wel wat auto's die rond de prijs van Y beginnen, maar dan met een kale uitrusting en vaak ook minder ruimte. Dan nog de software, Superchargers en de rijervaring en het wordt een no-brainer.

Mijn vrouw had een grondige hekel gekregen aan Musk door een aantal van zijn brain farts vorig jaar. Maar na de testrit was ze toch om. Met de wintersport trip achter de rug en het gemak en betrouwbaarheid van de Superchargers wordt ze langzaamaan een Tesla fangirl.

Wat ik niet herken is dat mensen de Model Y spuuglelijk vinden. Smaken verschillen uiteraard. Maar dat de Y lelijk is zie ik echt niet.
Uiteraard valt er over smaak niet te twisten. Maar je kan toch niet met droge ogen beweren dat dit een mooi model auto is? Voor de rest snap ik de keuze alleen als je de ruimte perse nodig hebt, anders is de 3 natuurlijk veel mooier en logischer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3NJQmT8ZfHDrVlturk53tR9xxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUWQ7c0AhlbIkOR7XJJiM3Lq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NMA schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:09:
@Taro Dank je.

Ik heb net een 14 jaar oude auto ingeleverd en daar had ik bij de sleutels nog metalen plaatje met een uniek nummer voor de sleutels. Het hele Tesla-ding voelt voor mij alsof ik van het tijdperk van de Industriële Revolutie ineens in het computertijdperk geschoten ben :)
tja, je ziet ineens hoe traag het bij de klassieke autobouwers ging.

Voor een defecte sleutel bij mijn Volvo moest ik 2 keer langs gaan:
- eerste keer diagnose stellen: defecte sleutel wat heel bizar was. Ik had die sleutel altijd in de kast gelegd als reserve, en pas een keer willen gebruiken als de batterijtjes van de andere leeg waren. Bleek die ineens niet meer te werken.
- dan terug gaan nadat de nieuwe sleutel aangekomen was, en dan hadden ze nog een werkuur nodig om die sleutel opnieuw te synchroniseren (en je moet alle sleutels mee brengen)

Factuur: bijna 400€.

Bij Tesla bestel je een kaartje, en je kan dat zelf toevoegen als extra sleutel...
Kost je 35€.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MarkHero schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Uiteraard valt er over smaak niet te twisten. Maar je kan toch niet met droge ogen beweren dat dit een mooi model auto is?
Mensen hebben ook de Fiat Multipla gekocht.
Mensen kopen in drommen de meest lelijke gedrochten als BMW X3's of X5's of Audi Q4's.

Over smaak valt niet te twisten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Uiteraard valt er over smaak niet te twisten. Maar je kan toch niet met droge ogen beweren dat dit een mooi model auto is? Voor de rest snap ik de keuze alleen als je de ruimte perse nodig hebt, anders is de 3 natuurlijk veel mooier en logischer.
Ik vind de verhoudingen van de Y beter. De neus vind ik lelijk.
Bij een 3 vind ik dat de ramen te groot zijn in verhouding tot de onderkant. Dus ik vind de Y mooier dan de 3.
Zeker het zicht vanaf de achterkant vind ik echt mooi bij de Y.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij heb ik dat zojuist gedaan... :P

Bij de 3 vind ik de verhouding tussen voorruit en 'motorkap' juist wat minder geslaagd. Vooral als ik er een in mijn achteruitkijkspiegel zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:13:
Ik moet zeggen dat de echte FSD houding (handen op de bovenbenen) ook echt heel relaxed is. Maar dat kan/mag in Europa dus niet O-)
Ik rijd altijd zo... Geen idee dat het niet zou mogen. De auto stuurt en ik heb de handen aan het stuur om direct in te grijpen als het nodig is.

Ik heb overigens onderaan het stuur aan de achterkant een S3XY button geplakt om de Autopilot Aan/Uit te schakelen, dus dan hoef ik ook geen hand meer in de buurt van die stengel te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Maasluip schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Mensen hebben ook de Fiat Multipla gekocht.
Mensen kopen in drommen de meest lelijke gedrochten als BMW X3's of X5's of Audi Q4's.

Over smaak valt niet te twisten.
Of een Fiat 500L ... :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TCMR schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 06:46:
[...]
En terecht. Ik liep vandeweek even langs de LR met Induction velgen die bij ons een straat verderop staat. En het eerste dat me opviel was de duidelijk zichtbare "curb rash". Ja, wat wil je, een zwarte band op zwarte velg, die behoorlijk uitsteekt... Hopelijk komt Park Assist snel! ;)
Jouw opmerking deed mij iets denken. USS bieden geen enkele bescherming tegen curb rash. Maar theoretisch zou Vision prima een waarschuwing kunnen gaan geven wanneer je velgen in de buurt komen van de stoeprand.

Als Tesla dat voor elkaar krijgt is dat een unieke feature die anderen niet snel zullen kunnen kopiëren. Tijd om Musk een tweet te sturen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik koop een EV niet om hoe mooi ik het vind. Echt mooie bolides zijn voor mij toch onbetaalbaar (klasse luxe sportwagens ala Porsche, Ferrari, Bugatti) De Tesla model Y is wel zo praktisch door de hatchback opening, hogere zit dus beter overzicht en comfortabelere achterbank want je benen zitten niet in een gekke knik. Mooi kan ik het model niet noemen. (door het hoog op de poten staan krijg ik er een gebochelde van de Notre Dame gevoel bij) Wel praktisch en voor de prijs een compleet aanbod.

Dus als ik door extra korting voor een kleine meerprijs (47k vs 45k Tesla NL) van een M3 RWD rood een MY rwd rood kan rijden neig ik naar dat laatste. Juist door de extra laadruimte, hatchback is gewoon praktischer qua opening. Beter mee verlegen dan om verlegen niet? Al loer ik zelf naar 38k-42k voor de model Y rwd in Frankrijk. Dat zijn model 3 prijzen. En het enige wat ik daarvoor moet doen het woonadres van mijn ouders gebruiken icm 6 tot 12 maanden bij hun laten staan. Nou kunnen ze ook zelf eens ondervinden hoe het is om een EV te rijden. En daarna haal ik hem bij ze op, importeer hem en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:19
boefje79 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:19:
[...]

Heb je een linkje naar die test van deze week? Kon niks vinden…
Even naar de Bruna/Primera gaan daar kan je de AV kopen. (voor niks gaat de zon op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Sander schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:34:
Objectiviteit verkoopt niet, en voor autoweek, autoblog en al die youtubers gaat het uiteindelijk ook om het verdienen van hun boterham. Dat doen ze door lief te zijn voor hun sponsors (Bjorn die zit te zeiken over een 'cheap klinkende deur' in Nio ET7 en dan 1 van die gesponsorde bidons pakt met "Owwww vergeten" BLEGH!), maar ook door vooral te polariseren in wat ze zeggen van afzeiken tot ophemelen.

Ik vind persoonlijk op dit moment de ANWB filmpjes (hoewel wat flauw) wel goed, het is vrij objectief en afgewogen.
Bjorn heeft toch juist gezegd dat de ET7 heel premium aanvoelt, zelfs op niveau german (vergelijkt het met i7 en EQS) maar dat de software het in de steek laat?
Tuurlijk moeten al de youtubers hun boterham verdienen maar vind de reviews prima, gepolariseerd of niet. Het gaat mij om zoveel informatie te winnen. Kijk 5 verschillende reviews, noteert de top 5 slechte en top 5 goeie dingen die al de reviews on average noemen. Daarna plan zelf een proefrit en kijk of je het ZELF ook zo ervaart. Want de youtuber is ook allemaal mens (sponsored of niet) en die kan dingen anders ervaren dan je zelf.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boefje79
RF1000 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Even naar de Bruna/Primera gaan daar kan je de AV kopen. (voor niks gaat de zon op)
Aaaah de analoge versie, thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RF1000 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Je kan hem ook even lezen daar, kost het toch niks :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Hierbij mijn eerste week ervaring met het rijden in de Tesla Model Y LR, 19”. Dikke plus voor deze auto circa 500km gereden.
Je zult er even wat werk van moeten maken om de telefoons te koppelen, alle instellingen naar eigen inzicht aan of uit te zetten en dergelijke. Ook is mij nog een heleboel nog niet duidelijk, bijvoorbeeld waarom de AP soms na een manoeuvre wel wordt uitgeschakeld en soms ook weer niet. Ook wordt de snelheid van de AP soms wel aangepast als deze van 100 naar 80 gaat en soms ook weer niet.
Dikke plus voor comfort en geluid: ik hou van comfortabele auto’s die weinig lawaai maken. De stoel is comfortabel maar heeft een wat korte zitting. Sturen is lekker strak en de wegligging prima voor een zo comfortabele auto. Acceleratie is buitengewoon goed maar voelt ook veilig ondanks de hogere banden van de 19” velgen.

Alle technische hulpmiddelen camera’s navigatie maar ook de bediening en stembediening in de auto zijn zeer goed. De koplampen geven een zeer goede verlichting en schakelen goed terug van groot naar dimlicht. De geluidsinstallatie bevalt mij ook uitstekend. Ook in de regen nog geen problemen gehad, hoewel zeer fijne motregen niet goed gedetecteerd werd en af en toe een druk op de ruitenwisserknop noodzakelijk maakte.

Ook het meesturen op de AP is prima, af en toe een klein rukje aan je stuur om een waarschuwing te voorkomen, dat werkte in mijn vorige auto qua bediening beter maar qua strak sturen op de AP is de Tesla weer veel beter. Hij deinst niet tussen de lijnen, maar houdt de auto goed in het midden.
Een minpunt vind ik dat je de AP bij elke baan wissel weer moet aanzetten. Bij mijn vorige auto zette je LKAS gewoon eenmalig aan en pikte hij dan vanzelf op. Waarom de Tesla dat niet zo instelt is mij een raadsel. Of misschien mis ik ergens wat.

Ik zie uit naar mijn eerste roadtrip.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Wolly schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Je kan hem ook even lezen daar, kost het toch niks :+
Geen probleem om ze even te sponsoren, maar had geen idee dat het de papieren versie betrof…bijna vergeten dat die ook nog bestaat 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 18:19
bert pit schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:01:

Een minpunt vind ik dat je de AP bij elke baan wissel weer moet aanzetten. Bij mijn vorige auto zette je LKAS gewoon eenmalig aan en pikte hij dan vanzelf op. Waarom de Tesla dat niet zo instelt is mij een raadsel. Of misschien mis ik ergens wat.
Wat je mist is dat auto lane change een optie is (enhanced auto pilot), het moet dus een beetje schuren om je over te halen dat er alsnog bij te kopen ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
EricIJs schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:19:
Waarom Full Self Driving zo moeilijk is....
[Afbeelding]
‘If_speed_sign_is_moving_then_ignore’?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Radiodurans op 22-03-2023 11:36 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
Radiodurans schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:34:
[...]

In plaats van fouten op te vangen in de code, zouden ze beter zo'n zaken verbieden. De EU wilt dat de auto's op termijn een max snelheid krijgen op basis van de reële max snelheid van de baan waar je op rijdt.
Dan gaan ze ook moeten zorgen dat de realiteit volgt, dus wat meer uniformere situaties creëren zodat de software niet moet gaan gokken of met 1000 en 1 uitzonderingen moet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 08:59
bert pit schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:01:
...
Waarom de Tesla dat niet zo instelt is mij een raadsel. Of misschien mis ik ergens wat.
Wat je mist is Enhanced Autopilot ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 18:19
this schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:39:
[...]

In plaats van fouten op te vangen in de code, zouden ze beter zo'n zaken verbieden. De EU wilt dat de auto's op termijn een max snelheid krijgen op basis van de reële max snelheid van de baan waar je op rijdt.
Dan gaan ze ook moeten zorgen dat de realiteit volgt, dus wat meer uniformere situaties creëren zodat de software niet moet gaan gokken of met 1000 en 1 uitzonderingen moet gaan werken.
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom er geen gps data voor wordt gebruikt voor de snelheidslimieten. Aanpassing bij werkzaamheden wordt dan de verantwoordelijkheid van de chauffeur, al was het alleen al dat die borden ook niet netjes worden bijgehouden en een beetje menselijke interpretatie nodig hebben.

Ik vind de borden herkenning van Tesla overigens echt heel slecht, er worden snelheidslimieten op display getoverd die ik echt niet heb gezien langs de weg. Buiten snelwegen toch een 20-30% foutmarge voor mijn gevoel. En dan mag autopilot ook niet meer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Radiodurans schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:34:
[...]

Je bedoelt "pull fleet for moving speed signs -> train algorithm on ignoring moving speedsigns" toch? ;)

Dit scenario hebben ze namelijk exact ook gehad in 2019 met fietsen op auto's en daar uitgebreid toelichting op gegeven tijdens autonomy day (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
jip_86 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:50:
[...]

Wat je mist is Enhanced Autopilot ;)
En dat voor maar slechts €3500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
MarkHero schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:12:
[...]

En dat voor maar slechts €3500
Correctie: € 3.800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 20:04
friketje1 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:55:
[...]
Ik vind de borden herkenning van Tesla overigens echt heel slecht, er worden snelheidslimieten op display getoverd die ik echt niet heb gezien langs de weg. Buiten snelwegen toch een 20-30% foutmarge voor mijn gevoel. En dan mag autopilot ook niet meer aan.
Klopt, al moet ik erbij zeggen dat mijn Seat het niet beter deed. Volvo's heb ik het wel beter zien doen.
We kunnen een hoop klagen op automakers, maar uiteindelijk heeft de EU een taak om wat dingen te gaan rechttrekken zodat het maken van software om dit soort dingen te herkennen eenvoudiger en accurater wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Makkelijk op 22-03-2023 12:19 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
Voor enkel dat verschil van 300 zou ik al twijfelen het aan te schaffen. Kansloze prijzen die enhanced en FSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
MarkHero schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:43:
[...]

Voor enkel dat verschil van 300 zou ik al twijfelen het aan te schaffen. Kansloze prijzen die enhanced en FSD.
Beste MarkHero, meningen verschillen. Als je ziet wat FSD in Amerika kan, zou ik het zo aanschaffen tegen de huidige prijzen in de EU. De prijs van FSD in Amerika kost hedendaags 15k. Dan valt 7,5k nog wel mee voor features die ooit in de toekomst in de EU geactiveerd en ontwikkeld gaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 22-03-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
MarkHero schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:43:
[...]

Als het 300 is zou ik er niet eens over nadenken. Nu rijd je toch soms grotere stukken op alleen cruise control omdat je toch steeds aan het inhalen bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

turkeyhakan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:46:
[...]

Beste MarkHero, meningen verschillen. Als je ziet wat FSD in Amerika kan, zou ik het zo aanschaffen tegen de huidige prijzen in de EU. De prijs van FSD in Amerika kost hedendaags 15k. Dan valt 7,5k nog wel mee voor features die ooit in de toekomst in de EU geactiveerd en ontwikkeld gaan worden.
Het is een hedge, en dan ga je er van uit dat binnen 5 jaar (of hoe lang je met je Tesla rijdt) in Europa een FSD met dezelfde functionaliteit uitgerold wordt.

Ik zie dat nog niet gebeuren (je kunt me er over 5 jaar op aanspreken).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 11:07
turkeyhakan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:46:
[...]

“Ooit” is het belangrijkste woord daar ;)

Gegeven de lobby van old auto, de langzaamheid van EU etc verwacht ik niet dat we hier snel have features gaan krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Djerro123 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:31:
[...]

“Ooit” is het belangrijkste woord daar ;)

Gegeven de lobby van old auto, de langzaamheid van EU etc verwacht ik niet dat we hier snel have features gaan krijgen.
Laat ze eerst maar de regensensor verbeteren en daarna komen parkeersensoren en autopilot wel aan de beurt in 2030 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Maasluip schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Het is een hedge, en dan ga je er van uit dat binnen 5 jaar (of hoe lang je met je Tesla rijdt) in Europa een FSD met dezelfde functionaliteit uitgerold wordt.

Ik zie dat nog niet gebeuren (je kunt me er over 5 jaar op aanspreken).
Wie zegt dat ik er van uit ga? Als je mijn bericht leest zie je dat ik ook "ooit" zeg. Als ik wist dat FSD binnen 1 a 2 jaar op de markt zou komen in de EU, had ik het nu gelijk aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom er geen gps data voor wordt gebruikt voor de snelheidslimieten. Aanpassing bij werkzaamheden wordt dan de verantwoordelijkheid van de chauffeur, al was het alleen al dat die borden ook niet netjes worden bijgehouden en een beetje menselijke interpretatie nodig hebben.

Omdat gps ook wel eens er naast zit. En dan wil je niet dat de gps denkt dat je op een 30km/u baantje rijdt terwijl je in de realiteit op de autosnelweg rijdt.

En ik herken je gevoel in die bordenherkenning, ik vind het vooral vervelend wanneer Tesla op basis van die zaken gaat bepalen wat mijn TACC snelheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
Ik heb een YRWD met LFP accu. Ik kan op mijn werk gratis laden. Nu is dat natuurlijk superinteressant, mede omdat Tesla aangeeft dat de LFP batterij gewoon dagelijks naar 100% geladen kan worden.

Echter voelt het gek wanneer ik met 90% arriveer op mn werk om hem dan weer voor die 10% aan te pluggen. Kan dat echt geen kwaad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 08:21
emil_406 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:08:
Ik heb een YRWD met LFP accu. Ik kan op mijn werk gratis laden. Nu is dat natuurlijk superinteressant, mede omdat Tesla aangeeft dat de LFP batterij gewoon dagelijks naar 100% geladen kan worden.

Echter voelt het gek wanneer ik met 90% arriveer op mn werk om hem dan weer voor die 10% aan te pluggen. Kan dat echt geen kwaad?
Dan sla je een paar dagen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Waarom zou je hem met 90% inpluggen als je erna weer 10% nodig hebt om thuis te komen?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
VidaR-9 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:27:
[...]

Waarom zou je hem met 90% inpluggen als je erna weer 10% nodig hebt om thuis te komen?
Ok.Iets meer duiding. Mijn reisafstand is bijna 300km. Ik ben 2 dagen per week (aaneengesloten, met een hotelovernachting) op kantoor. Laadplekken zijn niet altijd vrij, maar als ze vrij zijn, plug ik hem natuurlijk graag aan.

Soms komt het dus voor dat ik op mijn aankomstdag kan laden. Als ik dan de volgende dag weer op kantoor kom zit ik vaak tussen 80 en 90%. Omdat ik die dag dan weer richting huis vertrek laadt ik hem graag weer op naar 100%.

Maar het voelt tegennatuurlijk om een batterij van bijvoorbeeld 87% weer op te laden naar 100%, ondanks dat Tesla zegt dat dat prima kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
emil_406 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:31:
[...]
Ok.Iets meer duiding. Mijn reisafstand is bijna 300km. Ik ben 2 dagen per week (aaneengesloten, met een hotelovernachting) op kantoor. Laadplekken zijn niet altijd vrij, maar als ze vrij zijn, plug ik hem natuurlijk graag aan.

Soms komt het dus voor dat ik op mijn aankomstdag kan laden. Als ik dan de volgende dag weer op kantoor kom zit ik vaak tussen 80 en 90%. Omdat ik die dag dan weer richting huis vertrek laadt ik hem graag weer op naar 100%.

Maar het voelt tegennatuurlijk om een batterij van bijvoorbeeld 87% weer op te laden naar 100%, ondanks dat Tesla zegt dat dat prima kan.
Dan zou ik hem gewoon lekker naar 100% laden. Ik doe hetzelfde. Terwijl het bij mijn batterij wordt afgeraden maar heb de range gewoon vaak nodig.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
emil_406 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Je moet de achterliggende reden van die 100% in overweging nemen: Die 100% is omdat een LFP BMS zich anders moeilijk kan calibreren, daarom adviseren ze 100%. Maar de LFP accu degradeert op 100% alsnog meer dan op bijv. 60%. Ik zou die 10% wel extra opladen om daarmee kosten te besparen voor je jezelf of je werkgever, maar niet omdat laden tot 100% toch geen enkel probleem is, want dat laatste is namelijk niet het geval.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJRP01
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-03-2024
Heeft iemand al een filmpje/beelden gezien van de nieuwe Tesla vision uss die in update 2022.45.11 is gekomen in de US?

Volgens notateslaap is de update al veel geïnstalleerd. Ik had gedacht dat er nu al we een filmpje verschenen zou zijn, maar kan het nergens vinden.

Ben zo benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
RJRP01 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:12:
Heeft iemand al een filmpje/beelden gezien van de nieuwe Tesla vision uss die in update 2022.45.11 is gekomen in de US?

Volgens notateslaap is de update al veel geïnstalleerd. Ik had gedacht dat er nu al we een filmpje verschenen zou zijn, maar kan het nergens vinden.

Ben zo benieuwd
Ik ben ook ontzettend benieuwd, maar er is niets over te vinden. Dat is heel raar. Het lijkt bijna wel fake news. Ik had al tientallen filmpjes verwacht, maar er is niks, noppes, nada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Magicw00b schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:34:
Zoals eerder gepost heb ik een Y LR 20" in de kleur quicksilver besteld.
Nu staan er fantastische fotos van deze kleur online. Echter heb ik hem de laatste tijd een aantal keren bij dit huidige herfstachtige weer zien rijden en dan komt de kleur voor mijn gevoel totaal niet meer uit. Hij lijkt dan ineens wat saai/braaf voor mijn gevoel.
Hierdoor ben ik toch weer aan het twijfelen gegaan of ik toch niet voor solid black moet gaan.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? blijven jullie het een "gave" kleur vinden of merken jullie ook dat de kleur snel "gewoon/braaf" wordt?

Natuurlijk is dit smaak onderheving maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die het zelfde ervaren :-)
Uiteindelijk toch de keuze gemaakt om hem om te zetten naar solid black. Kleur in het echt kon me met herfstachtig weer niet bekoren. En daarom vind ik het de meerprijs niet waard.
Omgezet, meteen vin toegewezen. Factuur in de app. Nu in afwachting van de afhaal sms.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 19:24

Nosch

MYLR Blue

Zojuist mijn blauwe MYLR geleverd gekregen :) Wat een cadeautje zeg! Blij met de kleur ook, niet te licht, niet te donker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magicw00b schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:19:
[...]

Uiteindelijk toch de keuze gemaakt om hem om te zetten naar solid black. Kleur in het echt kon me met herfstachtig weer niet bekoren. En daarom vind ik het de meerprijs niet waard.
Omgezet, meteen vin toegewezen. Factuur in de app. Nu in afwachting van de afhaal sms.
Ja, zelfde is ook van toepassing op de MCR. Op de ene foto is het een prachtige kleur maar als er geen zon is zeer donker en minder mooi. Zwart heb ik nu en gaat ook wat tegen mijn natuur in. Meer betalen voor mindere kwaliteit. Dus denk dat ik toch maar gewoon voor wit ga. :) Stap misschien ook wel gewoon over op 19 inch velgen bij de Y. Vanmorgen met de 3 ook weer wat extra curb rash opgelopen. Aan het bellen en ondertussen moet ik een kaartje trekken voor parkeren. Even de "handig" geplaatste rand over het hoofd gezien. Waar je bij andere merken nog een wang van de band hebt zit je met een Tesla meteen met de velg te schrapen. Ga nu maar voor gemak en functionaliteit bij de Y. Echt mooi is hij toch niet (imho), en je struikelt binnen niet afzienbare tijd toch over de Ytjes.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nosch schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:44:
Zojuist mijn blauwe MYLR geleverd gekregen :) Wat een cadeautje zeg! Blij met de kleur ook, niet te licht, niet te donker
Wanneer besteld? Ik wacht ook op de mijne (LR, blauw met wit interieur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 19:24

Nosch

MYLR Blue

Tommie12 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Wanneer besteld? Ik wacht ook op de mijne (LR, blauw met wit interieur)
Volgens mij eind januari. Via de leasemaatschappij, dus ik heb geen zicht op de exacte besteldatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA

NMA

Taro schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:01:
[...]

Je moet de achterliggende reden van die 100% in overweging nemen: Die 100% is omdat een LFP BMS zich anders moeilijk kan calibreren, daarom adviseren ze 100%. Maar de LFP accu degradeert op 100% alsnog meer dan op bijv. 60%. Ik zou die 10% wel extra opladen om daarmee kosten te besparen voor je jezelf of je werkgever, maar niet omdat laden tot 100% toch geen enkel probleem is, want dat laatste is namelijk niet het geval.
Dat is interessant. Betekent dit dat het ook voor de LFP batterij qua degradatie beter is om deze tussen de 20 en 80% te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:29

Bever!

3

Inspired schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Ja, zelfde is ook van toepassing op de MCR. Op de ene foto is het een prachtige kleur maar als er geen zon is zeer donker en minder mooi. Zwart heb ik nu en gaat ook wat tegen mijn natuur in. Meer betalen voor mindere kwaliteit. Dus denk dat ik toch maar gewoon voor wit ga. :) Stap misschien ook wel gewoon over op 19 inch velgen bij de Y. Vanmorgen met de 3 ook weer wat extra curb rash opgelopen. Aan het bellen en ondertussen moet ik een kaartje trekken voor parkeren. Even de "handig" geplaatste rand over het hoofd gezien. Waar je bij andere merken nog een wang van de band hebt zit je met een Tesla meteen met de velg te schrapen. Ga nu maar voor gemak en functionaliteit bij de Y. Echt mooi is hij toch niet (imho), en je struikelt binnen niet afzienbare tijd toch over de Ytjes.
Als ik hem prive zou rijden zou ik altijd net iets bredere banden monteren hoor, zo zonde van die velg en kwa velgbreedte kan het makkelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
...
mede omdat Tesla aangeeft dat de LFP batterij gewoon dagelijks naar 100% geladen kan worden
...
Dat raden ze niet aan:
quote: handleiding
Voor auto's die zijn uitgerust met een LFP-hoogspanningsbatterij (lithium-ijzerfosfaat), raadt Tesla aan om uw oplaadlimiet op 100% te houden, zelfs voor dagelijks gebruik, en om uw auto ook ten minste eenmaal per week volledig op te laden tot 100%.
Van wat ik gelezen heb leert het systeem van de verschillende batterijniveaus. Dus ook een keer een nachtje met lage spanning laten staan leert het systeem van.

Zelf gebruik ik ~20% per dag dus ik ga ook zeker niet elke dag opladen.

Deze link kwam ik volgens mij tegen toen ik ging zoeken wat de "Kalibreren" melding betekende bij 100%: https://tesla-info.com/guide/tesla-bms-calibration.php

[ Voor 9% gewijzigd door jip_86 op 22-03-2023 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NMA schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:19:
[...]

Dat is interessant. Betekent dit dat het ook voor de LFP batterij qua degradatie beter is om deze tussen de 20 en 80% te houden?
Het is echt allemaal maar gerommel in de marge volgens mij. Mocht je echt degradatie willen minimaliseren moet je o.a. -

- Binnen zeg 30-70% blijven. Vanaf 70%+ loopt de calendar aging op.
- Altijd op chill rijden.
- Niet snelladen.
- Auto binnen neerzetten.
- Niet in de zon parkeren, met name in de zomer.
- Niet 140+ gaan rijden.
- En waarschijnlijk nog wel een paar zaken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:32
Inspired schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:44:
[...]

Het is echt allemaal maar gerommel in de marge volgens mij. Mocht je echt degradatie willen minimaliseren moet je o.a. -

- Binnen zeg 30-70% blijven. Vanaf 70%+ loopt de calendar aging op.
- Altijd op chill rijden.
- Niet snelladen.
- Auto binnen neerzetten.
- Niet in de zon parkeren, met name in de zomer.
- Niet 140+ gaan rijden.
- En waarschijnlijk nog wel een paar zaken. :)
Lood om oud ijzer. Geniet lekker van je auto en maak het jezelf niet te moeilijk. Die mogelijke 10/20 km minder actieradius door extra degradatie na 4 jaar kan mij gestolen worden (privé).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
@NMA @jip_86 @emil_406

De discussie over het laden tot 100% is volgens mij al 20,000x gevoerd.
LFP batterijen gaan alsnog degraderen, het is niet bewezen dat ze beter tegen kan
Al de batterijen gaan allemaal degraderen. 10% in het eerste jaar is zelfs niet bijzonder. Daarna vlak het redelijk af.

Aantal houdvast voor de nieuwerijders:
- Niet te veel piekeren. Laad het tot 80% als je toch aan 80% genoeg heb. Laad het tot 100% als je het nodig heb.
- Speciaal voor LFP, 1x per week tot 100% om de BMS te laten calibreren
- Laden tot 100% om binnen paar uur te gaan rijden is gewoon prima, niet te veel piekeren. Laden tot 100% om vervolgens dagen lang zo te laten (of zelfs bij laten vullen zodat ie op 100% blijft) is dus niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
SirLct schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Bjorn heeft toch juist gezegd dat de ET7 heel premium aanvoelt, zelfs op niveau german (vergelijkt het met i7 en EQS) maar dat de software het in de steek laat?
Tuurlijk moeten al de youtubers hun boterham verdienen maar vind de reviews prima, gepolariseerd of niet. Het gaat mij om zoveel informatie te winnen. Kijk 5 verschillende reviews, noteert de top 5 slechte en top 5 goeie dingen die al de reviews on average noemen. Daarna plan zelf een proefrit en kijk of je het ZELF ook zo ervaart. Want de youtuber is ook allemaal mens (sponsored of niet) en die kan dingen anders ervaren dan je zelf.
Je mist het punt: hij maakt een idioot statement om een sponsor te pluggen. Dat het niet waar is zegt ie zelf ook, maar ging me om de commercie überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Sander schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:59:
[...]

Je mist het punt: hij maakt een idioot statement om een sponsor te pluggen. Dat het niet waar is zegt ie zelf ook, maar ging me om de commercie überhaupt
Als je echt druk maakt over dat soort dingen dan zou ik niet te veel op internet gaan nee. Ding is vol met sponsor en allerlei manieren van "influencers" of "youtubers" om aandacht te roepen. Maar goed, we gaan nu echt offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:16
https://www.teslarati.com...-of-quarter-push-q1-2023/

Zou dat ook (deels) de oorzaak zijn van de prijs dalingen?

@Taro 2 post verder, Ahh thanks. Of vergeten of over het hoofd gezien.

[ Voor 21% gewijzigd door Card Nox op 22-03-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
In de handleiding niet, maar de verkopers raden het wel degelijk aan om de LFP batterijen tot 100% te laden hoor.
Jammer dat je pas op een forum als deze hier (of de handleiding, maar ja wie leest die nu :P ) er achter komt dat de verkoper eigenlijk foute informatie gaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Jazeker, is ook al benoemd en langsgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
this schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:38:
[...] er achter komt dat de verkoper eigenlijk foute informatie gaf.
Goh, aard van het beestje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
SirLct schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:51:
@NMA @jip_86 @emil_406

De discussie over het laden tot 100% is volgens mij al 20,000x gevoerd.
LFP batterijen gaan alsnog degraderen, het is niet bewezen dat ze beter tegen kan
Al de batterijen gaan allemaal degraderen. 10% in het eerste jaar is zelfs niet bijzonder. Daarna vlak het redelijk af.

Aantal houdvast voor de nieuwerijders:
- Niet te veel piekeren. Laad het tot 80% als je toch aan 80% genoeg heb. Laad het tot 100% als je het nodig heb.
- Speciaal voor LFP, 1x per week tot 100% om de BMS te laten calibreren
- Laden tot 100% om binnen paar uur te gaan rijden is gewoon prima, niet te veel piekeren. Laden tot 100% om vervolgens dagen lang zo te laten (of zelfs bij laten vullen zodat ie op 100% blijft) is dus niet de bedoeling.
Wel slimme zet van Tesla om een beperking (BMS calibreren) als voordeel te verkopen.. marketing kunnen ze daar wel !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
[...]

Ze gebruiken ook GPS voor snelheden. Daarom verspringt de snelheid ook wel eens als je bijvoorbeeld in een tunnel rijdt waar een weg over loopt of langs een afrit rijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Laatst online: 07-08-2024
JTHZZ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:48:
[...]

Wel slimme zet van Tesla om een beperking (BMS calibreren) als voordeel te verkopen.. marketing kunnen ze daar wel !
LFP kent wel degelijk minder degradatie. Zelfs bij laden tot 100%, daarom zegt Tesla ook dat het prima is om te doen. Naast dat het regelmatig moet voor de BMS. Daarnaast gaat LFP meer (volledige) laadcycli mee. Wordt ook wel omschreven als 1.000.000 km battery pack. Dus veel voordelen, niet alleen slimme marketing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-bulletje- schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:59:
[...]

LFP kent wel degelijk minder degradatie. Zelfs bij laden tot 100%, daarom zegt Tesla ook dat het prima is om te doen. Naast dat het regelmatig moet voor de BMS. Daarnaast gaat LFP meer (volledige) laadcycli mee. Wordt ook wel omschreven als 1.000.000 km battery pack. Dus veel voordelen, niet alleen slimme marketing.
Volgens wetenschappelijk onderzoek amper minder dan NCA. Welke bron heb jij? Laadcyli zeker waar, calender aging op hoge SoC is er amper een verschil met een NCA pack.

Tesla zegt het voor het BMS en om zeurende klanten te voorkomen. Niet omdat het zozeer minder slecht zou zijn.

Tesla weet dat er normaal gesproken toch geen garantie claims komen. Ook niet met NCA altijd op 100%. Dus dat het wat slechter is boeit ze niet. Ze zorgen met het advies voor minder werk. Dat is alles imho.

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 22-03-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Laatst online: 07-08-2024
Inspired schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:18:
[...]

Volgens wetenschappelijk onderzoek amper minder dan NCA. Welke bron heb jij? Laadcyli zeker waar, calender aging op hoge SoC is er amper een verschil met een NCA pack.

Tesla zegt het voor het BMS en om zeurende klanten te voorkomen. Niet omdat het zozeer minder slecht zou zijn.

Tesla weet dat er normaal gesproken toch geen garantie claims komen. Ook niet met NCA altijd op 100%. Dus dat het wat slechter is boeit ze niet. Ze zorgen met het advies voor minder werk. Dat is alles imho.
Ik laad zelf meestal tussen de 30-70 % met mijn Y RWD. Kortom ik probeer onnodige degradatie te voorkomen.

Alleen zitten er wel heel veel voordelen aan LFP.
Ten koste van performance (vooral in de kou) en een mindere densiteit (meer batterijen/ gewicht).

Ik vind deze video wel een heldere uitleg geven: YouTube: #2 CATL LFP vs Tesla NCA // Full Rundown of the Science and Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:16
Ik rij inmiddels 4 jaar en laad gewoon zoals het uitkomt. Lange trip op de planning? Avond ervoor tot 100%. Supercharger wanneer het kan en rijden tot 5% als het moet....

Niet moeilijk doen, je gaat er echt niks van merken dat beetje minder range.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Los van of je besluit altijd tot percentage X te laden afhankelijk van het type accu dat Tesla hanteert, wat ik voorheen ook deed, hanteer ik tegenwoordig de volgende uitgangspunten:
  • Er moet altijd voldoende in de accu zitten om minimaal eenmaal heen + terug naar werk te kunnen of evt. naar een ziekenhuis in de buurt te kunnen rijden ivm urgentie. Voor mij is dat +-30-35%.
  • Op dagen dat de auto thuis staat laadt deze op basis van de goedkoopste tarieven +-15 kWh per dag op tijdens de goedkoopste uren, zodat ik op werkdagen altijd het niveau heb behaald om weer minimaal heen en weer te kunnen rijden
  • Is het stroomtarief lager dan bijv. 17 cent (=1-2 cent stroomkosten + belasting), gooi dan de auto vol tot 90%
Bovenstaande heb ik via de laadpaal geregeld, dus kost mij geen dagelijkse inspanning. In plaats van dus standaard tot bijv. 90 of 100% te laden, laat ik andere factoren bepalen tot hoe ver ik de auto oplaad, waarbij het uitgangspunt is dat ik het liefst een zo laag mogelijk percentage hanteer om én de accu te sparen én te profiteren van lagere tarieven, omdat ik zelf de kosten moet betalen. Het laadpercentage staat wel op 90% ingesteld, maar omdat ik de hoeveelheid kWh's die dagelijks worden toegevoegd beperk is het gemiddelde percentage een stuk lager.

Als ik een LFP accu had zou ik ipv 90% 100% instellen, maar heb een NCA, dus probeer gemiddeld niet boven de 80% uit te komen, alleen als het financieel voordeel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-bulletje- schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:59:
[...]

Ik ben aandachtig de discussie aan het volgen omdat ik aan het oriënteren ben of ik een Y RWD of Y LR ga leasen, maar waar staat BMS precies voor? Tevens ben ik ook benieuwd of een Y LR degradeert als je de batterij 9 van de 10 keer tot 80% laadt of niet, maar weet niet of daar bekende cijfers van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:08:
[...]

Ik ben aandachtig de discussie aan het volgen omdat ik aan het oriënteren ben of ik een Y RWD of Y LR ga leasen, maar waar staat BMS precies voor? Tevens ben ik ook benieuwd of een Y LR degradeert als je de batterij 9 van de 10 keer tot 80% laadt of niet, maar weet niet of daar bekende cijfers van zijn.
Battery Management System

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:08:
[...]

Door gebruik zal er degradatie optreden. Weet niet of er al veel data is van de LG packs maar 10% na 75-100k km is niet gek bij de oudere NCA packs. Ook van de LFP packs is er volgens mij nog maar weinig info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-bulletje- schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:32:
[...]

Ik laad zelf meestal tussen de 30-70 % met mijn Y RWD. Kortom ik probeer onnodige degradatie te voorkomen.

Alleen zitten er wel heel veel voordelen aan LFP.
Ten koste van performance (vooral in de kou) en een mindere densiteit (meer batterijen/ gewicht).

Ik vind deze video wel een heldere uitleg geven: YouTube: #2 CATL LFP vs Tesla NCA // Full Rundown of the Science and Specs
Heel veel is wat overtrokken. Persoonlijk zou ik liever een NCA pack hebben van Panasonic dan een LFP pack. Veel is leuke marketing en veel rijders nemen LFP omdat die gewoon in de goedkoopste uitvoering zit. LFP heeft misschien één duidelijk voordeel. Dat je er 1m km mee kunt rijden. Voor mij is dat totaal niet belangrijk. Dat haal ik toch niet, en ik denk de meeste Tesla’s ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:06
Ik vind het grootste voordeel van LFP dat hij minder brandgevoelig is. Bij een ongeluk zal de auto minder snel in brand vliegen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:16:
[...]

Heel veel is wat overtrokken. Persoonlijk zou ik liever een NCA pack hebben van Panasonic dan een LFP pack. Veel is leuke marketing en veel rijders nemen LFP omdat die gewoon in de goedkoopste uitvoering zit. LFP heeft misschien één duidelijk voordeel. Dat je er 1m km mee kunt rijden. Voor mij is dat totaal niet belangrijk. Dat haal ik toch niet, en ik denk de meeste Tesla’s ook niet.
Wss vloeken in de kerk hier maar is het element duurzaamheid van de accu niet ook mooi meegenomen? Een accu met zeldzame metalen etc erin die een miljoen KM mee kan is natuurlijk ook beter voor de planeet dan een alternatief dat dat niet haalt. (Aanname dat er geen verschil in grondstoffen zit voor beide types)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:16
Gokje: 95%+ van de kopers hebben überhaupt geen idee dat er verschillende soorten accu's in de verschillende modellen zitten, laat staan dat ze dit meenemen in hun keuze.

Dit blijft natuurlijk GoT en we rommelen graag in de marge ;)

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
Korte recap na 150.000km model 3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_erjak4tG3ARyoST0tOaw_GAY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vCwTe5XZ2fDgRF0xI7cmE1u1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xYhoHr7xAV_hU0h497JtoItVT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4me968GxUypDerwWnSE9L88i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3b1NCtWx-lAl6BYZf8oWhMaDRqE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QoXaxUgpDAr2X69F63YkLkvd.png?f=user_large

Mijn duurste auto ooit. Voorheen reed ik youngtimers van maximaal 3000 euro op LPG. Minimaal onderhoud en dan na 2 jaar weer wat anders meestal.
Dan is een auto van dik 50K toch even overpeinzen :P Zeker als je op een zondagavond min of meer toch besluit om ongezien en zonder er mee gereden te hebben toch maar zo'n ding te bestellen :o De rekensom leerde dat het nauwelijks duurder was dan een auto van 15 jaar + te rijden, en die kans krijg ik niet snel weer. Mia, geen wegenbelasting, geen APK, nauwelijks onderhoud en lage bijtelling had me over de streep getrokken. Ik dénk zelfs dat ik misschien wel goedkoper uit ben met deze auto dan met de oude youngtimer op LPG, maar daar heb ik de kosten niet goed genoeg voor bijgehouden. (Mede omdat ik zeker 50% van mijn verbruik gratis kan laden)
Spijt van de aanschaf? 0,0. Ik heb voor deze auto nooit meer dan 90K km oid met een auto gereden, nu al aardig op weg naar het dubbele.
Problemen :?
Nauwelijks. In het begin enkele keren bij het SC geweest voor wat plekjes in de lak en 3 keer de kofferbak af laten stellen ivm lakschade aan de bumper, die overigens niet hersteld werd... Na 3 keer heb ik het opgegeven en draai ik zo nu en dan zelf weer even aan de knoppen. Daarnaast is 1x de computer vervangen, dat was nog wat. Monteur thuis aan de deur, halve dashboard rechts eruit. Op een gegeven moment zie ik hem met startkabels in de weer aan zijn auto :? Nieuwe computer wou niet starten. Ouwe er weer in en afspraak bij SuC. Ook daar kregen ze een nieuwe computer niet aan de praat. Dat heeft bijna 2 weken geduurd en een S P100 als leenauto meegekregen. Bloedsnel maar toch blij dat ik mn 3 weer terughad :Y

Auto is nu iets meer dan 3 jaar oud (december 2019), en rij hem sowieso tot hij 5 jaar is, met een degradatie van onder de 10% (momentopname) hoop ik dat wel te redden. Degradatie heeft ook al weleens op 11,5% gestaan, dus de waarheid zal ergens in het midden liggen.
Afgelopen 3 jaar ongeveer 45K km per jaar gereden en wat tikken de kilometers makkelijk weg. Vandaag naast de werkdag bijna 400km gereden, wat ben ik blij met AP :Y

Qua onderhoud alleen enkele keren een interieurfilter vervangen en toen ik eens door mn garantiefacturen zat te bladeren zag ik dat ze ook de 12V accu ooit vervangen hebben maar hebben ze niet gezegd :P
Daarnaast nu aan de 3e set banden bezig, gemiddeld 70/75K km met een set banden gedaan.

Al lonkt de Y regelmatig, het verschil in kosten doet mij besluiten om toch de 3 gewoon lekker te houden, en misschien dat ik hem na de 5 jaar gewoon door blijf rijden. Dat word tegen die tijd normaals de rekenmachine er bij pakken.

(laadkosten kloppen niet helemaal en is van afgelopen jaar. Ik heb voor "overig" ook een klein bedrag ingevuld. Het grootste deel van overig is gratis, maar natuurlijk ook weleens een openbare laadpaal)

[ Voor 23% gewijzigd door ybos op 22-03-2023 20:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Sander schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:19:
[...]

Wss vloeken in de kerk hier maar is het element duurzaamheid van de accu niet ook mooi meegenomen? Een accu met zeldzame metalen etc erin die een miljoen KM mee kan is natuurlijk ook beter voor de planeet dan een alternatief dat dat niet haalt. (Aanname dat er geen verschil in grondstoffen zit voor beide types)
Niks niet vloeken in de kerk, maar een heel valide argument.

Overigens is er juist ook qua grondstoffen een groot voordeel.

NCM staat voor Nikkel Kobalt Mangaan
NCA staat voor Nikkel Kobalt Aluminium

Bij de LR en P modellen zit er dus Kobalt in de cellen.

LFP staat voor Lithium IJzer Fosfaat

Hierin zit dus geen Kobalt meer. Als iemand je wat verwijt over Kobalt en kindslaven (veelgehoorde klacht over EVs), dan kun je nu dus zeggen: "in deze batterij zit al geen Kobalt meer".

(Eventueel aangevuld met: "in tegenstelling tot de kobalt die wordt gebruikt om de benzine voor jouw fossiele auto te maken")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
[...]

Wss vloeken in de kerk hier maar is het element duurzaamheid van de accu niet ook mooi meegenomen?
Is uiteraard een heel goed argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Zeker maar ik denk dat NCA dat best prima doet. NMC (wat Tesla nu helaas in de LR en P zet) is wat minder.
Cycle life----The cycle life of lithium iron phosphate (LFP) battery is better than NMC/NCA lithium battery. The theoretical life of NMC lithium battery is 2000 cycles, but its capacity fades quickly to retain 60% when it runs 1000 cycles; even the best-known Tesla NCA battery can only maintain 70% of its capacity after 3000 cycles, while the lithium iron phosphate (LFP) battery will remain 80% after 3000 cycles.
Ik heb verder geen uitgebreid onderzoek gedaan maar als dit klopt, dan zou ik met mijn NCA nog 70% hebben na 3000 cycles. Ik rij 20kWh/100km gemiddeld en heb 75kWh. Dus 1,12m kilometers. Dat gaan 99 van de 100 Tesla's niet halen denk ik. De accu kan na zeg 2000 cycles prima als thuisbatterij ingezet worden. Ik vraag me af of die extra cycles van de LFP zozeer de duurzaamheid verhogen. Ze zullen beide op een gegeven moment afgedankt worden.

De huidige LG packs (NMC) zouden na 1000 cycles al op 60% zitten. Dat is nog steeds 375k kilometers als ik het even doe obv mijn verbruik. Velen zullen wat zuiniger rijden dan ik. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-bulletje- schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:32:
[...]

Voor mij staat de uitvoerbaarheid bovenaan. Ik moet dus minstens 1x per week tot 100% laden. Aangezien ik 1-2x per week laad, doe ik dat dus eigenlijk altijd tot 100%. Ik heb geen oprit en moet dus of naar de laadpaal, of 's nachts over de stoep. Ik heb niet eens de behoefte om vaker te laden.

Ik heb een ritme van om de week 250 km heen, dan 1-2 dagen hotel en daarna weer 250 km terug. Ik zoek dus altijd een hotel met laadpunt, zodat ik weer met 100% wegrijd naar huis.

Ik moet ook wel eens naar Duitsland of naar Frankrijk. Dan laad ik ook weer ter plekke op tot 100% voor de terugreis.

Kortom, ik laad dus bijna altijd naar 100%, behalve onderweg aan de Supercharger... Geen idee wat het met de batterij gaat doen, maar de S3XY app zegt nog steeds minimale degradatie van 0,4 of 0,45%.

Praktisch gezien heb ik nooit de gelegenheid om minder te laden dan 100% en dan alsnog minstens 1x per week tot 100% te laden.

Daarnaast zou een onvoldoende regelmatig gekalibreerde accu juist sneller kunnen gaan degraderen, omdat de verschillen tussen de cellen dan niet goed kunnen worden gemeten door het BMS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 20:44
bilgy_no1 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:09:
[...]

Ja, alles wat met Musk en Tesla te maken heeft wordt enorm uitvergroot.
...

En nu moet er weer iets over onzinnige e-fuels in de regels worden geschreven omdat ze in Duitsland op het laatste moment nog genoeg politici hebben kunnen omkopen. Gevolg is dat die fabrikanten harder failliet gaan ...
Je denkt toch niet dat het toeval is dat wanneer er een stuur loszit van een Tesla het wereldnieuws is ? Naar mijn mening (en bijna-overtuiging) zit daar een hele lobby achter om dit allemaal uit te vergroten.

Nog vóór ik er in de verste verte nog niet aan dacht om een Tesla te kopen, herinner ik mij dat de "grote jongs" Musk uitlachten omdat "de organisatie van een autofabriek nooit behoorlijk zou kunnen op de manier zoals hij die uitgedacht had". Wel, ik nodig dat Groot Pak Arroganten uit om bij hem eens in de leer te gaan : het was wel uitgerekend (enkel) Tesla die mij in de huidige markt, met elders wachttijden van 18 maanden, in 2 maand tijd een auto kon leveren, daar waar de anderen niet aan electronische componenten en wat al niet méér geraakten...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
ybos schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn duurste auto ooit. Voorheen reed ik youngtimers van maximaal 3000 euro op LPG. Minimaal onderhoud en dan na 2 jaar weer wat anders meestal.
Dan is een auto van dik 50K toch even overpeinzen :P Zeker als je op een zondagavond min of meer toch besluit om ongezien en zonder er mee gereden te hebben toch maar zo'n ding te bestellen :o De rekensom leerde dat het nauwelijks duurder was dan een auto van 15 jaar + te rijden, en die kans krijg ik niet snel weer. Mia, geen wegenbelasting, geen APK, nauwelijks onderhoud en lage bijtelling had me over de streep getrokken. Ik dénk zelfs dat ik misschien wel goedkoper uit ben met deze auto dan met de oude youngtimer op LPG, maar daar heb ik de kosten niet goed genoeg voor bijgehouden. (Mede omdat ik zeker 50% van mijn verbruik gratis kan laden)
Spijt van de aanschaf? 0,0. Ik heb voor deze auto nooit meer dan 90K km oid met een auto gereden, nu al aardig op weg naar het dubbele.
Nauwelijks. In het begin enkele keren bij het SC geweest voor wat plekjes in de lak en 3 keer de kofferbak af laten stellen ivm lakschade aan de bumper, die overigens niet hersteld werd... Na 3 keer heb ik het opgegeven en draai ik zo nu en dan zelf weer even aan de knoppen. Daarnaast is 1x de computer vervangen, dat was nog wat. Monteur thuis aan de deur, halve dashboard rechts eruit. Op een gegeven moment zie ik hem met startkabels in de weer aan zijn auto :? Nieuwe computer wou niet starten. Ouwe er weer in en afspraak bij SuC. Ook daar kregen ze een nieuwe computer niet aan de praat. Dat heeft bijna 2 weken geduurd en een S P100 als leenauto meegekregen. Bloedsnel maar toch blij dat ik mn 3 weer terughad :Y

Auto is nu iets meer dan 3 jaar oud (december 2019), en rij hem sowieso tot hij 5 jaar is, met een degradatie van onder de 10% (momentopname) hoop ik dat wel te redden. Degradatie heeft ook al weleens op 11,5% gestaan, dus de waarheid zal ergens in het midden liggen.
Afgelopen 3 jaar ongeveer 45K km per jaar gereden en wat tikken de kilometers makkelijk weg. Vandaag naast de werkdag bijna 400km gereden, wat ben ik blij met AP :Y

Qua onderhoud alleen enkele keren een interieurfilter vervangen en toen ik eens door mn garantiefacturen zat te bladeren zag ik dat ze ook de 12V accu ooit vervangen hebben maar hebben ze niet gezegd :P
Daarnaast nu aan de 3e set banden bezig, gemiddeld 70/75K km met een set banden gedaan.

Al lonkt de Y regelmatig, het verschil in kosten doet mij besluiten om toch de 3 gewoon lekker te houden, en misschien dat ik hem na de 5 jaar gewoon door blijf rijden. Dat word tegen die tijd normaals de rekenmachine er bij pakken.

(laadkosten kloppen niet helemaal en is van afgelopen jaar. Ik heb voor "overig" ook een klein bedrag ingevuld. Het grootste deel van overig is gratis, maar natuurlijk ook weleens een openbare laadpaal)
Goed verhaal, thanks!

Hoe moet ik dat “totaal opgeladen” lezen, ben wel benieuwd naar je lange termijn gemiddelde. Maar 63 Wh/km lijkt me wel heel enthousiast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamaka
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-09 19:32
ybos schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is de rekensom ook nog zo voordelig ten opzichte van die oude auto’s als je de afschrijving meerekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:03
Inspired schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:18:
Dit snap ik niet, kun je dat uitleggen? Betekent meer laadcycli niet per definitie minder degradatie over de totale levensduur? Welke denkfout maak ik? Ik zie mijn denkwijze hier bevestigd:

https://www.torquenews.co...re-superior-nmc-batteries

...maar misschien zie ik iets over het hoofd, of is dit artikel gebaseerd op slecht onderzoek (als leek best moeilijk te bepalen).

Ben al een tijdje aan het zoeken naar definitieve informatie, maar kom veel tegenstrijdige informatie tegen over wel of niet naar 100% laden voor LFP. Ja, ik snap dat het nodig is voor een betrouwbare GOM (voltageverschil tussen vol en leeg kleiner, etc.), maar kom in sommige artikelen ook gewoon tegen dat LFP meer 'abuse' aankan (100% laden, opgeladen laten staan, etc.), en dat de degradatie minder is. Maar soms dus ook informatie die dat weer ontkracht (100% laden wel schadelijk(er), degradatie hetzelfde...).
Pagina: 1 ... 481 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: