Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 480 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.477 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:49
TCMR schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:07:
[...]

YouTube: Testing the 2023 Model Y with Comfort Suspension!

[...]

Ik vermoed dat deze professionele Tesla-YT'er er helemaal naast zit, maar ik kan het niet anders interpreteren, dan dat de USS bij hem niet meer werken. Mogelijk om een andere reden dan dat Tesla het in software heeft uitgeschakeld, maar misschien weet jij meer @turkeyhakan ?
1. "professionele youtuber" :X
2. Domme vraag misschien, maar die gast heeft zijn USS onder zijn wrap zitten. Is dat niet de reden? Beetje googlen geeft geen duidelijk antwoord, soms problemen, soms niet. Kan dus zomaar wel zijn bij hem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

Ik heb vandaag mijn M3 opgehaald en tijdens het naar huis rijden viel mij op dat, als ik de richtingaanwijzers gebruik, de camera’s aan de zijkant een vrij slechte kleurweergave hebben die niet echt overeenkomt met de werkelijke kleuren. Niet bepaald een enorm probleem maar ik vroeg mij af of dit zo hoort. Ik kan me namelijk niet herinneren dat me dit was opgevallen bij de proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:53
NMA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:22:
Ik heb vandaag mijn M3 opgehaald en tijdens het naar huis rijden viel mij op dat, als ik de richtingaanwijzers gebruik, de camera’s aan de zijkant een vrij slechte kleurweergave hebben die niet echt overeenkomt met de werkelijke kleuren. Niet bepaald een enorm probleem maar ik vroeg mij af of dit zo hoort. Ik kan me namelijk niet herinneren dat me dit was opgevallen bij de proefrit.
Een nieuwe M3 of een 2019/2020 model ? Dat maakt nogal verschil. De 2019 versie had dit origineel niet en de camera,s zijn zeker in donker niet best. Mijn ervaring met een recentere versie is dat dit veel beter is nu .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
Ik denk (niet 100% zeker) Partner, komt dan van Second Officer (StarTrek etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:07
Bij mijn proefrit viel het mij juist op dat er een onnatuurlijke geel/groene gloed overheen ligt (anders dan de achteruitrijcamera). Is volgens mij voor een betere nachtzichtbaarheid? Hier wel eens iets over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Bever! schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:55:
[...]

Op mijn model 3 een regelrechte ramp. Esp helemaal overstuur op snellere bochten.. absoluut vermijden imo
Andere banden leverancier adviseert mij MICHELIN pilot alpin 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA

NMA

jheerink14 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:28:
[...]

Een nieuwe M3 of een 2019/2020 model ? Dat maakt nogal verschil. De 2019 versie had dit origineel niet en de camera,s zijn zeker in donker niet best. Mijn ervaring met een recentere versie is dat dit veel beter is nu .
2023 model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14
TCMR schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:07:
[...]

YouTube: Testing the 2023 Model Y with Comfort Suspension!

[...]

Ik vermoed dat deze professionele Tesla-YT'er er helemaal naast zit, maar ik kan het niet anders interpreteren, dan dat de USS bij hem niet meer werken. Mogelijk om een andere reden dan dat Tesla het in software heeft uitgeschakeld, maar misschien weet jij meer @turkeyhakan ?
Je gaat al de mist in door te zeggen dat het een professionele Youtuber is. Dit zijn click-baits die heel lang over een bepaald onderwerp praten en zichzelf blijven herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA

NMA

Maurice- schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:38:
[...]

Bij mijn proefrit viel het mij juist op dat er een onnatuurlijke geel/groene gloed overheen ligt (anders dan de achteruitrijcamera). Is volgens mij voor een betere nachtzichtbaarheid? Hier wel eens iets over gelezen.
Precies. Een geel groene gloed.

Zou inderdaad voor nachtzicht kunnen zijn nu je het zegt. Je hebt ook van die oranje brillen voor mensen die ‘s nachts minder goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 19:51

Bever!

3

dirkmuis schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Andere banden leverancier adviseert mij MICHELIN pilot alpin 5
Heb zelf positieve ervaring met goodyear uktragrip performance plus eb Bridgestone lm005. Michelin zou ik ook aandurven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
ybos schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:07:
[...]

Hmmm van die term krijg ik een beetje jeuk :P
Maar, wel weer wat wijzer geworden, thanks.
Dat heettte vroeger toch gewoon de WAF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
https://www.notateslaapp..../2022.45.11/release-notes

FSD beta…dus niet voor standaard AP?
Niet eens voor EAP?

Zouden ze de non-uss eigenaren zonder FSD echr gewoon negeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:38
boefje79 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:18:
https://www.notateslaapp..../2022.45.11/release-notes

FSD beta…dus niet voor standaard AP?
Niet eens voor EAP?

Zouden ze de non-uss eigenaren zonder FSD echr gewoon negeren?
Bedoel je de parkeersensoren?
Dat zou wel echt heel balen zijn! Op een auto van 50k (voor sommige minder, andere meer) mag je toch dit wel verwachten. Helemaal omdat hij zo groot en onhandig is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Lycaon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:36:
[...]

Dank!
We gaan zo snel als mogelijk even proberen, inderdaad.

Jouw beschrijving is met de Model Y?
En de stoeltjes aan de zijkanten met de gordel vast i.p.v. Isofix?
Jep in de Y nu, de twee stoelen met isofix en een simpel zitje in het midden. Vindt zonder isofix die Rodifix stoelen nogal gammele dingen, in de vorige auto op derde zitrij wel eens gebruikt en dan zag ik in doordraaiende bochten een kind voorbij komen 😂

Dit was de test met de simpele verhoger ertussen, uiteindelijk doen we het nu gewoon zonder in NL want met 125 zit hij ook prima zonder gordel in de nek tussen de twee stoelen.

Overigens in huidige generatie EVs nog geen auto gevonden waar dit net zo goed past als in een C4 Space tourer of andere auto’s met 3 stoelen op de achterbank. Dat zal wachten zijn op de elektrische 5008, Kia EV9 etc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5v3-uTRtEWNjRpq9verZFVIrto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0d7T8DYaoZ6b66vNO2ATqRQI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Sander op 20-03-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesper.B
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-11-2023
Pap3rclip schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:13:
[...]

Achterruit verwarming inschakelen :)
Thanks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:37
Aangepaste weergave voor in het donker.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Laatst online: 16-09 20:04
Sander schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:37:
[...]

Jep in de Y nu, de twee stoelen met isofix en een simpel zitje in het midden. Vindt zonder isofix die Rodifix stoelen nogal gammele dingen, in de vorige auto op derde zitrij wel eens gebruikt en dan zag ik in doordraaiende bochten een kind voorbij komen 😂

Dit was de test met de simpele verhoger ertussen, uiteindelijk doen we het nu gewoon zonder in NL want met 125 zit hij ook prima zonder gordel in de nek tussen de twee stoelen.

Overigens in huidige generatie EVs nog geen auto gevonden waar dit net zo goed past als in een C4 Space tourer of andere auto’s met 3 stoelen op de achterbank. Dat zal wachten zijn op de elektrische 5008, Kia EV9 etc

[Afbeelding]
Dank, foto helpt!

Valt me, in het geval van Isofix, nog alleszins mee moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
deryck schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:28:
[...]

Bedoel je de parkeersensoren?
Dat zou wel echt heel balen zijn! Op een auto van 50k (voor sommige minder, andere meer) mag je toch dit wel verwachten. Helemaal omdat hij zo groot en onhandig is.
Ja…als ik deze release notes goed begrijp nu nog niet in europa, zal later wel volgen, maar lijkt op fsd-feature.

Zou echt schandalig zijn als ze fatsoenlijke parkeerwaarschuwingen alleen aan betalende eigenaren beschikbaar stellen…

Je kan zonder en op zicht rijden maar gaat ook om eerst beloven en dan dit, maargoed, nog maar even afwachten op meer duidelijkheid…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 21:19
In dat Vision verhaal staat dat toch allemaal aangegeven, die parkeer sensoren komen straks ook gewoon in "onze" software versie.
Ze brengen het nu uit in het beta programma om problemen en commentaar voor te zijn en te verhelpen.

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

Denyo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:28:
In dat Vision verhaal staat dat toch allemaal aangegeven, die parkeer sensoren komen straks ook gewoon in "onze" software versie.
Ze brengen het nu uit in het beta programma om problemen en commentaar voor te zijn en te verhelpen.
Maar het is toch vreemd dat de huidige situatie is dat er geen werkende parkeersensoren zijn?

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 09:42
Special One.
Die betekenis hoort mijn vrouw er ook het liefste voor _O-

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 21:19
@basdej Ja dat is natuurlijk zo. Maar daarom is Tesla ook Tesla. Iedere andere fabrikant had pas de sensoren verwijderd als het 100% bewezen en getest goed werkt. Maar nu heeft er waarschijnlijk iets behoorlijk tegengezeten of was het toch moeilijker dan verwacht.

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA

NMA

Makkelijk schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:44:
[...]

Aangepaste weergave voor in het donker.
Dank. Is dat een functie die je ook uit kan zetten of staat de camera altijd in deze modus? Bij mij was het gewoon overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik ben blij dat iemand het even nagevraagd heeft, het houdt me al weken bezig wat @Djerro123 toch steeds met SO bedoelt 😋

Ontopic:

Over de weergave kleur van de zijcamera’s; dit is inderdaad voor nightvision en dat werkt echt ontzettend goed. Het beeld in de avond/nacht is super helder en duidelijk.

Over die park assist update: er is nog steeds geen enkel filmpje van op internet te vinden. Niet op youtube, twitter, tiktok… dat vind ik een beetje raar. Waarschijnlijk heeft dus nog vrijwel niemand in die FSD bèta de update aangeboden gekregen, anders zou het internet vol staan met filmpjes ervan.

Net wel 2023.6.8 geïnstalleerd in mijn Y. Alleen IJslands als extra taal, verder niks. Super interessante update weer, maar niet heus.

[ Voor 10% gewijzigd door joblamie op 20-03-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 14:38
Misschien dat meer van jullie met de volgende dilemma hebben gezeten..

Ik zou graag EAP willen, alleen is het een Tesla Model Y van de zaak, geen genoeg budget gehad om het mee te bestellen. Ik zal de auto 4 jaar rijden, iemand enig idee of dit het waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
basdej schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:33:
[...]

Maar het is toch vreemd dat de huidige situatie is dat er geen werkende parkeersensoren zijn?
Mwah, toen de oplevering van mijn auto naderbij kwam moest ik ergens aanvinken dat ik akkoord was met levering zonder USS en dat er 'binnenkort' een vision only oplossing zou komen. Dat is nu ongeveer 3 maanden geleden. Ik begin nog niet echt ongeduldig te worden... Sterker nog, nu het kennelijk in FSD Beta zit geloof ik zeker dat het ook onderweg is naar onze auto's in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 14:38
Caayn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:18:
Aflevering viel mij overigens reuze mee. Ja ik baal nog steeds dat ik heb moeten reizen, maar de auto stond netjes schoongemaakt binnen. Kleine schade ontdekt maar die werd direct opgepakt.

[...]
Bij mijn MYRWD werd het onderstaande standaard geleverd:

- Stopcontact <-> type 2 laadkabel, netjes in een hoesje.
- Blauwe type 2 <-> type 2 laadkabel.
- Stoffen vloermatten voor en achter (lijkt deze te zijn)
- USB stick voor Sentry mode (in het handschoenenvakje)
- Twee pasjes
- Hoedenplank
- Iets wat oogt als een veiligheidskitje maar eerlijk gezegd heb ik dat zakje/tasje nog niet geopend :$
- Lege ruitenvloeistof tank :/
- 30 dagen premium connectiviteit.
Zit er niet zo een sleutel bij: https://shop.tesla.com/nl_be/product/sleutel-model-3_y

Mijn Model Y wordt in twee weken afgeleverd, dus ik ben ook wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timka100
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 23:47
Systemadmin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Zit er niet zo een sleutel bij: https://shop.tesla.com/nl_be/product/sleutel-model-3_y

Mijn Model Y wordt in twee weken afgeleverd, dus ik ben ook wel benieuwd.
Nee, alleen 2 keycards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:37
NMA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:47:
[...]

Dank. Is dat een functie die je ook uit kan zetten of staat de camera altijd in deze modus? Bij mij was het gewoon overdag.
Altijd, ik denk dat er een permanent filter voor de lens zit.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:21
bilgy_no1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:15:
[...]

Mwah, toen de oplevering van mijn auto naderbij kwam moest ik ergens aanvinken dat ik akkoord was met levering zonder USS en dat er 'binnenkort' een vision only oplossing zou komen. Dat is nu ongeveer 3 maanden geleden. Ik begin nog niet echt ongeduldig te worden... Sterker nog, nu het kennelijk in FSD Beta zit geloof ik zeker dat het ook onderweg is naar onze auto's in Europa.
Exact dit. Opmerkingen hierboven alsof het alleen voor FSD users zal zijn zonder enige aanleiding slaat ook nergens op en is vooral opruiing. Moet zeggen in december een filmpje en dan nu weer een foto maakt je toch wel blij dat je nog even wachten kan. Kan niet wachten d:)b

Het staat letterlijk op de tesla vision pagina dat alle dingen die met uss kunnen er met 'verschillende updates' terug komen. Gaat heus goed komen, wellicht wat meer tijd nodig door tegenslagen maar hey. Onze auto wordt alleen maar beter en is volop in ontwikkeling. Kan ik niet van m'n oude auto's zeggen, dan moest ik steeds 't nieuwe model kopen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zit inderdaad een flinke kleurverschuiving in. Wellicht dat het helpt in het donker en verder vind ik het niet zo heel storend.

Wat me wel opvalt de laatste tijd: Bij oplevering (december 2022, Model Y RWD) waren de beelden van die camera's echt super scherp. De eerste avond kon ik in het donker zelfs iets van doortekening in de lucht zien. Geen compressie-artefacten of ruis te bekennen.

Nu (en ik vermoed ergens na een update) is het beeld veel minder mooi: blokkerig (artefacten) wat meer ruis en minder dynamisch bereik. Meer mensen met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
joblamie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:47:
[...]

Over die park assist update: er is nog steeds geen enkel filmpje van op internet te vinden. Niet op youtube, twitter, tiktok… dat vind ik een beetje raar. Waarschijnlijk heeft dus nog vrijwel niemand in die FSD bèta de update aangeboden gekregen, anders zou het internet vol staan met filmpjes ervan.
[...]
Snel even gezocht op "FSD 11.3.2 Autopark":
YouTube: Tesla FSD Beta v11.3.2- First Impressions Drive to Home Depot and Au...
YouTube: Tesla Vision Parking Finally Here v11.3.2 | AutoPark and Distance RE...
YouTube: FSD Beta V11.3 Brings Next-gen Highway Planning | Auto Park, Summon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-08 16:07
Vooralsnog niets concreet te zien over hoe de Vision Only parkeersensoren (al dan niet) zouden werken toch?
Die clickbait Youtube filmpjes waar één of andere Amerikaan 10 minuten + 1 seconde zitten te lullen over een Twitter screenshot vind ik zo bijzonder nutteloos en irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Pap3rclip schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:31:
[...]

Vooralsnog niets concreet te zien over hoe de Vision Only parkeersensoren (al dan niet) zouden werken toch?
Die clickbait Youtube filmpjes waar één of andere Amerikaan 10 minuten + 1 seconde zitten te lullen over een Twitter screenshot vind ik zo bijzonder nutteloos en irritant.
Bij sommige video's over Tesla heb ik zelfs het idee dat ze met OpenAI en wat andere tools gewoon een video genereren. Meestal de standaard Tesla video's op de achtergrond, idd wat Twitter overlays en een computerstem. Alles voor de views...

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Pap3rclip schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:31:
[...]

Ik heb die (snel) er uit genomen (zelf nog niet gekeken) omdat ze wel aangeven dat Auto Park terug is nu.
Die functionaliteit was voor iedereen eruit gehaald tot Tesla Vision het ging vervangen. Dat lijkt nu dus zo te zijn voor wie FSD heeft op 11.3.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 02:07
Nieuwe Model Y RWD. Ben juist eens 2 superchargers in de buurt gaan uittesten. Buitentemperatuur 11 graden Celsius. Ongeveer 10 minuten gereden tot aan de eerste superchager.

Bij de eerste supercharger (250 kWh) haalde ik een snelheid van 35 kW.

Daarna doorgereden naar de tweede supercharger (250 kWh) op een andere locatie. Dus weer ongeveer 10 minuten rijden.

Bij de tweede supercharger haalde ik in het begin 89 kW wat iets later zakte naar 60 kW.

De wagen is beginnen laden met een ongeveer 90% volle batterij.

Toch vind ik dit wat aan de trage kant, terwijl de weersomstandigheden hier vandaag nog niet zo extreem zijn (buitentemperatuur 11 graden)... Is dit normaal? Kan ik in de lente/zomer snellere laadtijden verwachten aan superchargers?

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • +1 Henk 'm!
braek schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:36:
Nieuwe Model Y RWD. Ben juist eens 2 superchargers in de buurt gaan uittesten. Buitentemperatuur 11 graden Celsius. Ongeveer 10 minuten gereden tot aan de eerste superchager.

Daarna doorgereden naar de tweede supercharger (250 kWh) op een andere locatie. Dus weer ongeveer 10 minuten rijden.

Bij de tweede supercharger haalde ik in het begin 89 kW wat iets later zakte naar 60 kW.

De wagen is beginnen laden met een 90% volle batterij.

Toch vind ik dit wat aan de trage kant, terwijl de weersomstandigheden hier vandaag nog niet zo extreem zijn (buitentemperatuur 11 graden)...

Is dit normaal? Kan ik in de lente/zomer snellere laadtijden verwachten aan superchargers?
Ja, als je de auto bij 90% inplugt gaat hij inderdaad met ongeveer die snelheid laden. En eigenlijk is 60 kW best snel voor zo'n hoge state-of-charge. Veel auto's zitten dan al veel lager.

Probeer het eens met 10% en dan met invoeren van een Supercharger in de navigatie.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 20-03-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
bilgy_no1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:38:
[...]

Ja, als je de auto bij 90% inplugt gaat hij inderdaad met ongeveer die snelheid laden. En eigenlijk is 60 kW best snel voor zo'n hoge state-of-charge. Veel auto's zitten dan al veel lager.

Probeer het eens met 10% en dan met invoeren van een Supercharger in de navigatie.
OK. Het was nog maar eens een eerste test.

Ik kreeg ook wel de volgende boodschap in het charging venster:

Charging rate limited by low battery temperature. Vehicle is improving battery temperature to increase charge rate.

Maar nog eens: het was 11 graden buiten... toch nog niet zo een extreem lage temperatuur voor de batterij, denk ik?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Je hebt je 0% ingelezen in de materie zie ik. Kijk ff op Youtube en xheck laadcurve, laadsnelheid etc. Succes

Toch vind ik dit wat aan de trage kant, terwijl de weersomstandigheden hier vandaag nog niet zo extreem zijn (buitentemperatuur 11 graden)... Is dit normaal? Kan ik in de lente/zomer snellere laadtijden verwachten aan superchargers?

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:00

Met een RWD zal je maximaal 170kW kunnen halen. 250kW is alleen haalbaar voor de LR en P modellen.

11 graden is koud voor de accu (en LFP is gevoeliger voor kou). De accu voelt zich blijkbaar erg fijn bij een temperatuur van rond de 45 graden (dat is de temperatuur die je meestal ziet bij de filmpjes van Björn Nyland en ook de temperatuur naar waar die gaat voorverwarmen). Dat echte snelle laden met 170kW lukt ook alleen goed als je met een bijna lege accu (10% of minder) en goed voorverwamt begint. Afhankelijk van je laadcurve duurt die hoge snelheid ook niet zo heel lang. Vanaf 30 tot 40% loopt het (voor zover ik weet, maar check de laadcurves zelf even, ik heb zelf geen LFP) alweer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
braek schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:44:
[...]

OK. Het was nog maar eens een eerste test.

Ik kreeg ook wel de volgende boodschap in het charging venster:

Charging rate limited by low battery temperature. Vehicle is improving battery temperature to increase charge rate.

Maar nog eens: het was 11 graden buiten... toch nog niet zo een extreem lage temperatuur voor de batterij, denk ik?
Zoals @Myrdhin al aangeeft is de optimale temperatuur voor de LFP batterij nog wat hoger. Daarom ook kun je best de navigatie naar de supercharger aanzetten; de auto gaat dan van tevoren de batterij opwarmen. Daarvoor heeft de auto wel even nodig; 5-10 minuten rijden is daarvoor niet voldoende.

En dus niet te vroeg gaan superchargen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
bilgy_no1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:12:
[...]

Zoals @Myrdhin al aangeeft is de optimale temperatuur voor de LFP batterij nog wat hoger. Daarom ook kun je best de navigatie naar de supercharger aanzetten; de auto gaat dan van tevoren de batterij opwarmen. Daarvoor heeft de auto wel even nodig; 5-10 minuten rijden is daarvoor niet voldoende.

En dus niet te vroeg gaan superchargen...
Bedankt voor de tips! Nog maar 500 km gereden, dus allemaal nog nieuw voor mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
braek schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:21:
[...]

Bedankt voor de tips! Nog maar 500 km gereden, dus allemaal nog nieuw voor mij. :)
You're welcome. Went vanzelf. Veel plezier met de auto!

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• BJF005
Na maanden stil meegelezen te hebben, is het nu eindelijk tijd voor mijn ervaringen.
Alles begon bij het nieuws dat een lease auto via het werk mogelijk ging worden.
In gedachten zag ik de Audi Q5 quattro al blinken op de oprit. B-)
Helaas, wegens veranderende regelgeving was EV verplicht.
Zoiets zag ik helemaal niet zitten! Een auto waar je na 150 km rijden een uur mee aan de laadpaal moet staan? Nee dank u!
Tot ik mij begon in te lezen, en het de dag van vandaag wel al een pak verder staat met range en laden.
Toen kwam de tweede schok, een EV kost een pak meer dan ICE..
Vanaf dan verslond ik alle topics hier op Tweakers.
Skoda Enyaq, Ioniq 5, MG Marvel R..
Mustang Mach E LR viel onmiddelijk af qua budget, Audi Q4 misschien nipt, maar dan moest ik flink inboeten op comfort (opties) tgv de huidige auto.
En Tesla, tja.. Qua WAF was dit een complete no-go.
Van een 'die spuuglelijke auto komt hier niet voor de deur' over 'wat gaan de buren wel denken' tot 'een Tesla is voor mannen met een bochel en klompvoeten' (nee echt, ik verzin dit niet!)
Ik kon haar geen ongelijk geven, qua budget zat het gelijk met de Q4, en die is een pak mooier.
(én absolute voorkeur SO)
Het kale interieur en ontbreken van knopjes/cockpit leken me ook teveel om aan te wennen.
Toen de prijs plots flink werd verlaagd, was een model Y (we rijden een SUV en willen niet terug naar een lage zit) eigenlijk de enige en ook volledig rationele optie.
Rijbereik, laadsnelheid, efficientie en hun eigen SuC netwerk is een enorm pluspunt.
Ik begon dus vanaf dan het volledige topic hier te lezen en het eerste wat mij opviel was het (zo goed als volledig) ontbreken van geklaag en frustratie! (kort door de bocht gezegd natuurlijk)
Ik kwam van het Q4 forum en daar was het bijna dagelijks een gevloek en geklaag over het alweer niet werken van de app, de constante bugs in het MMI, problemen met laden, aanslepende (software) kinderziekten waarvoor een update maar niet kwam (OTA is onbestaande ook), weinig support bij de dealer, kleine mechanische mankementen, enz..
Voor mij was het dan al duidelijk, ik moest Tesla een kans geven.
Stiekem ben ik naar Tesla Aartselaar gegaan om de look-en-feel eens IRL mee te maken.
Ik was toen al verkocht en ik heb (alweer stiekem) een testrit voor SO geboekt :*)
Ondertussen had SO op haar werk ook al tegen collega's verteld dat ik helemaal gek aan het worden was want dat ik het zelfs maar aan het overwégen was om een Tesla te rijden.
Wat bleek, een aantal collega's of hun partners reden zélf een Tesla en waren daar over het algemeen heel tevreden van!
Ze kreeg van één collega de raad 'ga met je ogen dicht naar de auto, doe ze pas open als je ingestapt bent, en eens je aan het rijden bent, vergeet je gewoon dat het een lelijke auto is want hij rijdt zo fijn dat je nooit nog iets anders gaat willen rijden' _O-
We kregen een half uur met een RWD (wegens geen LR beschikbaar) en SO heeft de hele rit mogen rijden.
Ze was inderdaad compleet verkocht na die rit. d:)b
Dezelfde dag zijn we ook met de Q4 gaan rijden.
Ik ga er kort over zijn want daar dient dit topic niet voor, maar de auto viel tegen, Audi onwaardig.
Met positieve WAF en concrete lease plannen kon ik voor mezelf anderhalve week later een uur durende testrit met een MYP versieren.
Qua rijbeleving gaat een EV (elke EV denk ik) sowieso dik boven een ICE.
De stilte, het directe vermogen, het one pedal drive, is top.
Ik was al wat gewend aan het centrale display en ik kon ook al goed overweg met de menu en bediening dus ik kon mij goed focussen op het rijden zelf.
De auto (zelfs de P) vond ik nog vrij comfortabel afgeveerd eigenlijk. Het is natuurlijk heel persoonlijk en mijn huidige auto staat op een vrij hard (sport) onderstel.
Er waren geen storende interieurgeluiden, niks gekraak, afwerking algemeen was perfect, geen panelgaps.
De audio is inderdaad subliem. Veel beter dan de 'premium' bij andere merken.
Enkel Meridian, BW en Mark Levinson kon mij nog meer bekoren maar dat is een totaal andere prijsklasse.
Qua soundstage, plaatsing van het geluid was het voor mij perfect. Meestal komt het geluid teveel 'vanvoor' omdat het vermogen/de plaatsing van achterspeakers te wensen overlaat.
Ik had eigen muziek in lossless formaat bij zodat ik één op één met mijn huidige auto hifi kon vergelijken.
Qua laag geluid (subwoofer) ontbrak er wel wat naar mijn gevoel, maar in de huidige auto ligt een nogal forse high-end aftermarket kast dus is het sowieso geen 'eerlijk' vergelijk.
De autopilot was echter flink wennen voor mij. De huidige auto heeft 'active lane assist' én die staat los van de ACC. Ik ben daar zéér tevreden over en gebruik dat altijd buiten de bebouwde kom. (ACC nooit)
In de Tesla voelde het helemaal anders. Waarschijnlijk had ik ook nog niet door hoe, of hoeveel input ik zelf moet geven, maar ik vond dat de Y veel minder mooi in het midden tussen de lijnen bleef rijden en ook heel snel aangaf dat ik het stuur moest vasthouden of feedback moest geven.
Om een lang verhaal kort te maken, al na twee minuten hadden we ruzie en schakelde de AP definitief uit.
Na een viertal keer de truuk 'auto aan de kant, in P zetten en weer weg' heb ik het opgegeven. :/
Wat mij bij de P ook onmiddelijk opviel en eigenlijk bij de RWD een gesukkel was, zonder dat we wisten waarom, was de AANWEZIGHEID van USS!
Bij de RWD was parkeren en manoeuvreren een ramp, maar we gingen er van uit dat het gewoon aan ons lag, andere auto, merkbaar grotere draaicirkel, andere afmetingen en (zeker vooraan) minder zicht.
Zowel SO als ik hadden niet door dat er geen 'piepjes' waren, helemaal into-the-zone door alle indrukken van de auto en de testrit! _O-
Bij de P waren er 'golvende lijntjes' op het scherm, vergezeld van piepjes, en dat maakte het echt veel makkelijker. Ik ga dit missen en ook ik vind dat het nu al weglaten van USS zonder goed werkend alternatief echt niet kan!
Qua zicht achteraan was er sowieso geen probleem omdat er achteruitrij camera is.
Ik ben het na de rit binnen gaan vragen en het antwoord was duidelijk 'ja meneer de P heeft nog sensoren'.
Dus als ik het goed begrepen heb, auto's met USS sensoren blijven die ook gebruiken, zolang je geen updates meer doet?
De auto is door de LM op 3 maart besteld, tot op heden heb ik nog geen concrete info over levertermijn.
In mijn LM account staat 'verwachte levering 2 april' maar dat lijkt mij straf, aangezien dat een zondag is. oOo
Ondertussen al een opbergbakje gekocht voor in de middenconsole en een USB hub voor in het handschoenkastje.
Een datamodule om de twee USB poorten middenconsole data-werkend te maken (ergens hierboven al voorbijgekomen las ik) staat ook op mijn lijstje.
Zo, hier ga ik het voorlopig bij houden. Hopelijk draag ik met mijn post iets nuttig bij aan dit topic. :)

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan

Wat verwacht je met 90%? Heb je enig idee hoe superchargen werkt? Even inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
joblamie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:47:
Net wel 2023.6.8 geïnstalleerd in mijn Y. Alleen IJslands als extra taal, verder niks.
Een tip: kijk in de auto wat er onder release notes staat ipv via de app. Die laatste laat niet altijd alles zien.

En natuurlijk: https://www.notateslaapp....on/2023.6.8/release-notes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 08:14
Oekol schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:20:
[...]

Exact dit. Opmerkingen hierboven alsof het alleen voor FSD users zal zijn zonder enige aanleiding slaat ook nergens op en is vooral opruiing.
Niet dat ik het in generieke zin met je eens bent (ik verwacht ook dat het uiteindelijk goed komt), is het wel wat te kort door de bocht om te zeggen dat het zonder aanleiding is.

Er zitten op dit forum zowel mensen die sinds de MY tesla rijders zijn, maar er zitten hier ook een aantal “veteranen” die al een jaar of 4 a 5 hier rondlopen en aan hun niet-eerste Tesla zitten.

En al die mensen zullen je kunnen vertellen dat praktisch niks van FSD Beta ooit naar non-FSD Beta auto’s is gekomen. AP is niet wezenlijk veranderd, terwijl dezelfde functionaliteit echt beduidend geavanceerder is in FSD Beta bijvoorbeeld. Dus het is niet “zonder aanleiding”; we zien al jaren dat bepaalde (brakke) implementaties al veel beter zijn in de US maar die niet worden overgezet naar onze auto’s.

Het is dus niet zomaar opruiing, maar ook gewoon een gezonde dosis realisme. We houden van onze auto’s (of nou ja, de meeste), maar we weten ondertussen ook dat Tesla niet altijd bezig is met net even dat laastst stukje ook goed te implementeren.

Mooi voorbeeld; meerdere mensen hier hebben van verschillende Tesla medewerkers gehoord dat het echt in Januari zou komen. Dat is dus informatie die best consequent gedeeld werd met consumenten. Maar niks bleek minder waar, en we weten nu nog steeds niks.

Maar goed, iets anders dan wachten kunnen we ook niet :p en het zal nooit vervelen om de release notes van je auto te lezen op internet, hoe vet is dat :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123

Buitentemperatuur is niet van supergroot belang, hoewel de accu sneller op de gewenste temper Zal zijn in de zomer.

Zie deze post voor laadcurves (hoeveel kW je kan verwachten bij welke SoC). Dit is wel alleen wanneer je naar een SuC navigeert en de accu dus kan opwarmen.

Verder kan ik je aanraden veel te zoeken in dit forum; veel informatie is al voorbij gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Djerro123 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:13:
[...]

Niet dat ik het in generieke zin met je eens bent (ik verwacht ook dat het uiteindelijk goed komt), is het wel wat te kort door de bocht om te zeggen dat het zonder aanleiding is.

Er zitten op dit forum zowel mensen die sinds de MY tesla rijders zijn, maar er zitten hier ook een aantal “veteranen” die al een jaar of 4 a 5 hier rondlopen en aan hun niet-eerste Tesla zitten.

En al die mensen zullen je kunnen vertellen dat praktisch niks van FSD Beta ooit naar non-FSD Beta auto’s is gekomen. AP is niet wezenlijk veranderd, terwijl dezelfde functionaliteit echt beduidend geavanceerder is in FSD Beta bijvoorbeeld. Dus het is niet “zonder aanleiding”; we zien al jaren dat bepaalde (brakke) implementaties al veel beter zijn in de US maar die niet worden overgezet naar onze auto’s.

Het is dus niet zomaar opruiing, maar ook gewoon een gezonde dosis realisme. We houden van onze auto’s (of nou ja, de meeste), maar we weten ondertussen ook dat Tesla niet altijd bezig is met net even dat laastst stukje ook goed te implementeren.

Mooi voorbeeld; meerdere mensen hier hebben van verschillende Tesla medewerkers gehoord dat het echt in Januari zou komen. Dat is dus informatie die best consequent gedeeld werd met consumenten. Maar niks bleek minder waar, en we weten nu nog steeds niks.

Maar goed, iets anders dan wachten kunnen we ook niet :p en het zal nooit vervelen om de release notes van je auto te lezen op internet, hoe vet is dat :*)
Ik dacht eerst maar gewoon niet te reageren, maar thanks!

Volgens mij zijn de feiten (maar ook nog zonder bewegende beelden) dat parkassist in fsd-beta komt en feit is ook dat uss weg is voordat er een functioneel alternatief is geboden en er vooralsnog alleen beloftes zijn die niet nagekomen zijn.

Volgens mij is dat geen opruiing, maximaal is dat confronterend voor deze en gene…ik baal er ook van…hoop ook dat het goed komt…

Maar het trackrecord is er een van eerder reden om te twijfelen (en checkvragen te stellen) dan om blind vertrouwen te hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
boefje79 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:35:
[...]

Ik dacht eerst maar gewoon niet te reageren, maar thanks!

Volgens mij zijn de feiten (maar ook nog zonder bewegende beelden) dat parkassist in fsd-beta komt en feit is ook dat uss weg is voordat er een functioneel alternatief is geboden en er vooralsnog alleen beloftes zijn die niet nagekomen zijn.

Volgens mij is dat geen opruiing, maximaal is dat confronterend voor deze en gene…ik baal er ook van…hoop ook dat het goed komt…

Maar het trackrecord is er een van eerder reden om te twijfelen (en checkvragen te stellen) dan om blind vertrouwen te hebben…
Hetgeen je hier deelt is dat het nu in een Amerikaanse bèta van FSD zit. Dan neem je direct voor waarheid aan dat het hier waarschijnlijk alleen met FSD komt.

Zou het ook kunnen met de grote release van de FSD beta single stack etc in USA dat het daar eerst getest wordt en daarna naar ons klootjesvolk druppelt die geen EAP of FSD heeft genomen?

Dat is het enige waar ik op aansloeg, we zullen absoluut niet de 1e zijn, maar uit een update alleen voor USA je conclusies trekken lijkt me wat voorbarig.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 14:32
turkeyhakan schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:55:
Je gaat al de mist in door te zeggen dat het een professionele Youtuber is.
Verdient hij z'n geld met filmpjes op YouTube, ongeacht hun kwaliteit? Dan is het een "professionele YouTuber". Dat is wat "professioneel" betekent: dat iemand het voor z'n werk doet. Er zijn ook professionele schilders, loodgieters, installateurs, die er werkelijk niets van bakken, maar toch hun brood ermee verdienen.

De term "professioneel" wordt helaas vaak gebruikt om te suggereren dat er sprake is van hoge kwaliteit, maar dat is onzin.

OT: ik vermoed dat deze "professionele YT'er" niet helemaal door had dat de sensors nog wel werken, maar dat Tesla wel degelijk in december Autopark tijdelijk uit de software heeft gehaald, of dat in ieder geval de USS daar niet meer bij worden gebruikt (vision only).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Oekol schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:50:
[...]

Hetgeen je hier deelt is dat het nu in een Amerikaanse bèta van FSD zit. Dan neem je direct voor waarheid aan dat het hier waarschijnlijk alleen met FSD komt.

Zou het ook kunnen met de grote release van de FSD beta single stack etc in USA dat het daar eerst getest wordt en daarna naar ons klootjesvolk druppelt die geen EAP of FSD heeft genomen?

Dat is het enige waar ik op aansloeg, we zullen absoluut niet de 1e zijn, maar uit een update alleen voor USA je conclusies trekken lijkt me wat voorbarig.
Misschien moet je mijn bericht nog even teruglezen. Geen conclusies, maar een vraag…

Klopt helemaal dat het USA betreft maar daar zit het vooralsnog alleen in fsd-beta. En die stack-update die kan nog wel tot eind van dit jaar (of later) op zich laten wachten hier.

Ik snap dat het vervelend is, maar totdat het zeker is, zijn er mensen die daar hun twijfels over hebben en vragen stellen en hen die vol vertrouwen zijn. De tijd zal het leren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:38
[...]
Preheating voor een supercharger kan makkelijk al een half uur of langer beginnen voor je er aankomt. En op een supercharger gaan laden met 90% heeft geen zin, de batterij kan dan bijna niks meer opnemen en dat zie je terug in je getallen. De batterij kan het snelste laden als hij leeg is, en dat is normaal ook zo als je bij een supercharger aankomt.

Als je onderweg bent, vertrek je ook niet als je batterij weer 100% is, je vertrekt als je genoeg lading in je batterij hebt om de volgende stop of eindbestemming te halen. Onderweg laden tot 100% is super inefficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
BJF005 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 03:16:
[...]
Van een 'die spuuglelijke auto komt hier niet voor de deur' over 'wat gaan de buren wel denken' tot 'een Tesla is voor mannen met een bochel en klompvoeten' (nee echt, ik verzin dit niet!)
[...]
Ben wel benieuwd waar dit vandaan kwam eerlijk gezegd, want dit is wel een heel heftige anti-Tesla mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Ze kreeg van één collega de raad 'ga met je ogen dicht naar de auto, doe ze pas open als je ingestapt bent, en eens je aan het rijden bent, vergeet je gewoon dat het een lelijke auto is want hij rijdt zo fijn dat je nooit nog iets anders gaat willen rijden'
Haha! Wat een prachtverhaal (y) En dit hierboven is een goede tip, want zelf vind ik het ook een van de lelijkste auto's ooit. Maar ik moet eerlijk zeggen, zodra je weet dat ze deze auto hebben kunnen maken met 70% bestaande onderdelen uit de M3, dan snap je toch beter waarom ie er zo uitziet. Dat maakt 'm niet minder lelijk, maar je snapt dat ze bij Tesla andere prioriteiten hadden bij het ontwerpen. En door die andere prioriteiten kunnen we donderdag een auto ophalen, en niet (nog) een jaar wachten tot een legacy automaker er eens eentje kan leveren.

Dat met die ontbrekende USS, dat komt wel goed lijkt me. Je moet inderdaad bij bestellen aanvinken dat je begrijpt dat er tijdelijk geen parkeerhulp aanwezig is. Met een beetje mazzel wordt het beter dan USS.

Ik kon niet uit je lezing opmaken wat je nu uiteindelijk besteld hebt, P, LR of RWD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

89 kW met 90% vol is een supergoed resultaat! 35 kW is vrij normaal. Ik laad vaker op een 50 kW paal en dan begint de auto vanaf zo'n 85% het laadvermogen te begrenzen.

Met zulke SOC krijg je nooit 250 kW, en ik dacht met een RWD sowieso niet, die zijn toch op 170 kW gelimiteerd?
Ga nog eens laden met 10-20% SOC, dan zul je wat anders zien. En dan ook een tijdje de accu verwarmd voor laden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Even over de vision park assist en beschikbaarheid in de FSD beta: had hier gister een service monteur aan huis met een Model Y die zelf test software draait voor Tesla, zelfs hij had in de test software de vision park assist nog niet. Hij is ervan overtuigd dat het wel gaat komen, maar wanneer is nog de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:00:
[...]

89 kW met 90% vol is een supergoed resultaat! 35 kW is vrij normaal. Ik laad vaker op een 50 kW paal en dan begint de auto vanaf zo'n 85% het laadvermogen te begrenzen.

Met zulke SOC krijg je nooit 250 kW, en ik dacht met een RWD sowieso niet, die zijn toch op 170 kW gelimiteerd?
Ga nog eens laden met 10-20% SOC, dan zul je wat anders zien. En dan ook een tijdje de accu verwarmd voor laden.
Inderdaad, 89kW met 90% is erg hoog zelfs. 250kW gaat niet lukken, zou max 170kW moeten zijn, maar ik heb al 172kW gezien :) Wel met iets van 16% SoC in dat geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:00:
[...]

Zou zeker mooi zijn maar 89kW ga je bij 90% echt niet halen. Is eerder 35-40kW idd. Boven de 60% ga je met een RWD geen 80kW+ meer halen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

The_MAN schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:07:
[...]

Inderdaad, 89kW met 90% is erg hoog zelfs. 250kW gaat niet lukken, zou max 170kW moeten zijn, maar ik heb al 172kW gezien :) Wel met iets van 16% SoC in dat geval.
Je ziet tegenwoordig het vermogen dat je van de paal krijgt, niet wat in de accu gaat. Als je verwarming aan staat en vooral als de auto de accu nog verder wil verwarmen kun je dus iets meer dan het zogenaamde maximum krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 15:19
_eLMo_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:55:
[...]

...Bij de Tesla moet je afwisselen van richting van de druk, en als dat toevallig in de richting van de bocht ligt registreert hij het niet...
Heb dit gisteren eens getest op weg naar huis en bewust alles een kant op geduwd en dat ging prima met alleen duim en wijsvinger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

_eLMo_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:55:
[...]

Bij de Tesla moet je afwisselen van richting van de druk, en als dat toevallig in de richting van de bocht ligt registreert hij het niet.
Je hoeft niet af te wisselen, je moet alleen een beetje druk naar één kant houden, en dat mag best met de bocht mee zijn.

Wat hij niet registreert is als je netjes met twee handen aan het stuur rijdt en denkt "niet te veel aan het stuur draaien want hij stuurt toch zelf". Dan oefen je geen rotatiekracht uit en denkt hij dat je je handen niet aan het stuur hebt.

De "Tesla-houding": je rechterhand in het onderste deel van het stuur leggen en je elleboog op de middenconsole.
Wat ook kan is je arm uitstrekken en je hand links of rechts van de airbag/claxon leggen. Maar dat vind ik een beetje oncomfortabel, daar moet het stuur wat dichterbij voor staan.

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 21-03-2023 10:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaCoTa
Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:02:
[...]
De "Tesla-houding": je rechterhand in het onderste deel van het stuur leggen en je elleboog op de middenconsole.
[...]
Dit, maar dan linker elleboog of op de deursteun of de rand van het raam en het gewicht van je arm op het stuur laten hangen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sorry maar ik moest hem maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgamrGI06ldz559JLv3tZRuT2QQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kiy1duDCyDJuJ25gXA6Vh1qd.jpg?f=user_large

Bij andere merken heb je geen / een veel minder speciale houding nodig.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 15:19
_eLMo_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:39:
Sorry maar ik moest hem maken.

[Afbeelding]

Bij andere merken heb je geen / een veel minder speciale houding nodig.
Er is geen speciale houding, heb zelf vaak mijn voeten naar achteren staan dan kan je hand gewoon op je knie liggen en heb je ook je stuur vast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik moet zeggen dat de echte FSD houding (handen op de bovenbenen) ook echt heel relaxed is. Maar dat kan/mag in Europa dus niet O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:26
Oekol schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:33:
[...]

Dit is een 350 kW lader van Fastned. Eerst (hij ligt op de route) proberen te selecteren via de navigatie maar hij staat er niet tussen als letter. Toen via fastned app in maps geopend en gestuurd naar auto ook niks. Toen manueel ingetypt in de navigatie en meerdere geprobeerd en niks ging voorverwarmen. Het is al zo raar dat die in de navigatie van Tesla gewoon niet bestaat. Kan je dat ergens melden anders?
Als je mijn eerdere discussie over de Fastned snellader nog herinnert, ik ben er afgelopen weekend weer eens naar toe geweest.
Deze stond dus niet als letter in de navigatie, dus op een of andere manier heeft heel die interface mij zodanig verward dat ik onder de indruk was dat Tesla dit herkent als snellader.
Wat niet het geval is jammer genoeg.
Ik heb dit nu omzeild door naar een andere snellader te navigeren, waardoor het voorverwarmen toch in gang schiet. Voor het eerst 189kW laadsnelheid gezien :) .
Ik vind het wel vervelend dat het verbruik zo hard omhoog schiet, ik doe namelijk op hele lange ritten moeite om mijn gemiddelde verbruik laag te houden :9
Het ging van 140Wh naar 300Wh aan 100km/u puur door het voorverwarmen. En dat toch wel voor meer dan 10km. Met het weer van afgelopen weekend leek het voorverwarmen iets van 20km nodig te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
this schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:42:
[...]

Als je mijn eerdere discussie over de Fastned snellader nog herinnert, ik ben er afgelopen weekend weer eens naar toe geweest.
Deze stond dus niet als letter in de navigatie, dus op een of andere manier heeft heel die interface mij zodanig verward dat ik onder de indruk was dat Tesla dit herkent als snellader.
Ik heb dit nu omzeild door naar een andere snellader te navigeren, waardoor het voorverwarmen toch in gang schiet. Voor het eerst 189kW laadsnelheid gezien :) .
Ik vind het wel vervelend dat het verbruik zo hard omhoog schiet, ik doe namelijk op hele lange ritten moeite om mijn gemiddelde verbruik laag te houden :9
Het ging van 140Wh naar 300Wh aan 100km/u puur door het voorverwarmen. En dat toch wel voor meer dan 10km. Met het weer van afgelopen weekend leek het voorverwarmen iets van 20km nodig te hebben.
Voorverwarmen is om de laadefficientie omhoog te krijgen en daarmee om zo min mogelijk tijd bij de lader te staan. Dit is niet compatibel met zo zuinig mogelijk rijden. Als je zo zuinig mogelijk rijdt, verbruikt de auto waarschijnlijk niet genoeg stroom om de batterij op temperatuur te krijgen.

Dus, of gewoon rijden en laten voorverwarmen, of zuinig rijden en langzaam laden. Zuinig rijden en snel willen laden is een oxymoron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:53
Eerder is hier ook gesproken over verzekeringen. Gezien ik als het goed is vandaag of morgen een kenteken krijg, alvast even met Univé gebeld met de vraag m.b.t. schade aan het glazen dak. Dit valt bij hun onder ruitschade, dus kost je geen schadevrije jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:15
DaCoTa schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:46:
[...]

Voorverwarmen is om de laadefficientie omhoog te krijgen en daarmee om zo min mogelijk tijd bij de lader te staan. Dit is niet compatibel met zo zuinig mogelijk rijden. Als je zo zuinig mogelijk rijdt, verbruikt de auto waarschijnlijk niet genoeg stroom om de batterij op temperatuur te krijgen.

Dus, of gewoon rijden en laten voorverwarmen, of zuinig rijden en langzaam laden. Zuinig rijden en snel willen laden is een oxymoron.
Eens, zuiniger zal de auto er zeker niet van worden.
Mijn ervaring; voorverwarmen is vooral nuttig bij de (erg) korte stops. Als wij op zomervakantie gaan combineren we de laadstop vaak met een lunch, koffie, wandelingetje (ons zoontje van 4 wil dan ook wel even van een glijbaan oid) en dan heb je ruim de tijd om onvoorverwarmd bij te laden. Scheelt ook weer een tussentijdse wandeling terug naar de auto om hem van de paal te halen omdat de rest van de inzittenden nog niet mee willen :+
Doe ik (uiteraard) bij locaties waar nog ruim genoeg plek is voor anderen om te laden, het zou wat asociaal zijn om anderen onnodig te laten wachten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00

Pardon…? Haha

89kW bij 90% volle batterij..!! Dat is juist mega snel

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
this schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:42:
[...]

Mijn idee is dat het een beetje lood om oud ijzer is. Of je verbruikt meer tijdens het rijden en dat zie je of tijdens het laden gaan er meer kWh in het opwarmen zitten, maar die zit je niet direct terug in je verbruik. Maar per saldo kost het je gewoon energie.

Daarnaast zorgt het voorverwarmen er wel voor dat je korter bij de charger staat natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door maharens op 21-03-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Laatst online: 21-08 13:43
Zoals eerder gepost heb ik een Y LR 20" in de kleur quicksilver besteld.
Nu staan er fantastische fotos van deze kleur online. Echter heb ik hem de laatste tijd een aantal keren bij dit huidige herfstachtige weer zien rijden en dan komt de kleur voor mijn gevoel totaal niet meer uit. Hij lijkt dan ineens wat saai/braaf voor mijn gevoel.
Hierdoor ben ik toch weer aan het twijfelen gegaan of ik toch niet voor solid black moet gaan.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? blijven jullie het een "gave" kleur vinden of merken jullie ook dat de kleur snel "gewoon/braaf" wordt?

Natuurlijk is dit smaak onderheving maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die het zelfde ervaren :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik had in eerste instantie ook een QS besteld. Later omgezet naar wit.

Ben blij dat ik dat toen gedaan heb. Ik vind de QS gewoon 'weer een andere kleur grijs'.

De meerprijs van 3k was het mij niet waard. Dan je nog beter je auto laten wrappen, dan ben je minder kwijt en zit je ook niet vast aan de Tesla kleuren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 19:01

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Magicw00b schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:34:
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? blijven jullie het een "gave" kleur vinden of merken jullie ook dat de kleur snel "gewoon/braaf" wordt?

Natuurlijk is dit smaak onderheving maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die het zelfde ervaren :-)
Ik ben nog steeds heel blij met mijn keuze, elke keer weer als ik de Y zie staan, in de zon of in de schaduw 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YStVaiZaO35jALAwRpf8TOGmolo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lfe0Q4AHzmqTUhZQoIEz9O2P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWb0bbFnTQNNBXZdAelz_1AVWZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGhaeO5DMZSUhI9blIVELBD5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLpn8QWfTdVAJpB8xxqhZ5ix9V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdcTDUk3MGOeyiFSZ9LhXPBz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
Het is inderdaad een kleur met meerdere gezichten. Toen ik hem in Tilburg zag staan bij het ophalen van mijn witte Y vond ik hem niet mooi, maar later zag ik de quicksilver rijden en dat zag er wel weer goed uit. Bekijk hem anders even bij een service center? Of benader een tweaker hier om even af te spreken?

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Laatst online: 21-08 13:43
Willianv schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:39:
Ik had in eerste instantie ook een QS besteld. Later omgezet naar wit.

Ben blij dat ik dat toen gedaan heb. Ik vind de QS gewoon 'weer een andere kleur grijs'.

De meerprijs van 3k was het mij niet waard. Dan je nog beter je auto laten wrappen, dan ben je minder kwijt en zit je ook niet vast aan de Tesla kleuren.
Er stond vanochtend een LR solid black flink afgeprijsd online. Toen had ik inderdaad zoiets van QS leuk, maar die meerprijs is het niet waard.
Maar blijkbaar bleef de fiscale waarde het zelfde waardoor er voor mij geen voordeel in zat, behalve dan 1800 euro lager in catalogusprijs tov QS.
Inmiddels is die LR verkocht.
Twijfel twijfel 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:05
Magicw00b schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:34:
Zoals eerder gepost heb ik een Y LR 20" in de kleur quicksilver besteld.
Nu staan er fantastische fotos van deze kleur online. Echter heb ik hem de laatste tijd een aantal keren bij dit huidige herfstachtige weer zien rijden en dan komt de kleur voor mijn gevoel totaal niet meer uit. Hij lijkt dan ineens wat saai/braaf voor mijn gevoel.
Hierdoor ben ik toch weer aan het twijfelen gegaan of ik toch niet voor solid black moet gaan.

Het hangt ook samen met de auto hè. De Model 3 was ook gaaf in [insert je favoriete kleur]. Nu staan er 5 in elke straat geparkeerd en zie je er bij elk stoplicht 2 voorbij rijden in [insert je favoriete kleur] en ligt de nadruk sowieso niet meer op de kleur. Ik voorzie hetzelfde lot voor de Model Y :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:34
Cyw00d schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:55:
Het is inderdaad een kleur met meerdere gezichten. Toen ik hem in Tilburg zag staan bij het ophalen van mijn witte Y vond ik hem niet mooi, maar later zag ik de quicksilver rijden en dat zag er wel weer goed uit. Bekijk hem anders even bij een service center? Of benader een tweaker hier om even af te spreken?
Was het niet de andere 'kleur' grijs? Er zijn twee grijze versies in omloop, quicksilver en midnight silver.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Los van hoe de auto er uit ziet. Die kleur zilver is onderhoud technisch wel de fijnste! Ben zelf wel een 'poetser' en nagenoeg elke andere kleur auto wordt sneller vies dan het licht grijs...uhm ik bedoel zilver.

Mijn vriendin rijd een Mazda 2 en die auto wordt nagenoeg niet vies (okee, wordt ook niet heel veel mee gereden :D).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5_u_CZ_pPHzXsaNohxQyyRavK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rybTVhJ9irOWLVSuoe8jATML.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Card Nox op 21-03-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
DaCoTa schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:46:
[...]

Inderdaad. Alleen jammer dat het verbruik zo hoog is. Want de laadtijden verschillen dan wel echt serieus.
Zonder voor te verwarmen zat de laadsnelheid rond de 90-100kW en met voorverwarmen zat ik toch lange tijd boven de 150kW.
Maar doordat het verbruik zo hard omhoog schiet om voor te verwarmen, weet ik niet of het de kostprijs waard is.
Misschien dat het in de zomer wel een stuk beter meevalt met voorverwarmen.

Maar dat er extra energie verbruikt wordt om voor te verwarmen is inderdaad een feit. Ik hoop dat iedereen dat wel weet :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
this schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:56:
[...]

Inderdaad. Alleen jammer dat het verbruik zo hoog is. Want de laadtijden verschillen dan wel echt serieus.
Zonder voor te verwarmen zat de laadsnelheid rond de 90-100kW en met voorverwarmen zat ik toch lange tijd boven de 150kW.
Maar doordat het verbruik zo hard omhoog schiet om voor te verwarmen, weet ik niet of het de kostprijs waard is.
Misschien dat het in de zomer wel een stuk beter meevalt met voorverwarmen.

Maar dat er extra energie verbruikt wordt om voor te verwarmen is inderdaad een feit. Ik hoop dat iedereen dat wel weet :p
Hij wordt sowieso verwarmd. Of rijdend of aan de SuC. Dus de energie /kostprijs ben je altijd kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Vandaag iets geks. De winterbanden vervangen voor de hankook zomerbanden (die er bij levering onder zaten) bij de Euromaster. Ik vond 't sowieso al niet 'lekker' rijden maar kan me herinneren dat de Michelin winterbanden sowieso veel comfortabeler reden. Echter, ik sta net bij een plek waar ik iets moet ophalen en er kwam ineens een grote knal rechts voor onder de auto vandaan (achteruit rijdend remmen om te parkeren kwam de knal). Wat kan dat zijn? Moet ik morgen even euromaster bellen voor de zekerheid? Leek wel alsof de vering los schoot of zo, het reed wel alsof de hele auto geen vering meer had voor die knal dus in dat opzicht...

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 21-03-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Oekol schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:15:
Vandaag iets geks. De winterbanden vervangen voor de hankook zomerbanden (die er bij levering onder zaten) bij de Euromaster. Ik vond 't sowieso al niet 'lekker' rijden maar kan me herinneren dat de Michelin winterbanden sowieso veel comfortabeler reden. Echter, ik sta net bij een plek waar ik iets moet ophalen en er kwam ineens een grote knal rechts voor onder de auto vandaan (achteruit rijdend remmen om te parkeren kwam de knal). Wat kan dat zijn? Moet ik morgen even euromaster bellen voor de zekerheid? Leek wel alsof de vering los schoot of zo, het reed wel alsof de hele auto geen vering meer had voor die knal dus in dat opzicht...
Voor het vervangen van de zomerbanden hoeven ze niet bij de vering. Dus denk niet dat Euromaster daar iets mee te maken heeft..

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 16:27
@Oekol kan je met je hand de band naar je toe halen of van je af duwen? Wellicht de draagarm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
JohanB schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:06:
[...]

Hij wordt sowieso verwarmd. Of rijdend of aan de SuC. Dus de energie /kostprijs ben je altijd kwijt
Maar in koudere omstandigheden is de batterij na 200km nog steeds niet warm genoeg om optimaal te kunnen snelladen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de optimale temperatuur rond de 45 graden ligt, kan dit in de zomer behaald worden zonder dat je de batterij specifiek moet laten voorverwarmen door naar een snellader te navigeren? In de winter lijkt het mij niet haalbaar, tenzij je misschien heel agressief aan het rijden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
this schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:54:
[...]

Maar in koudere omstandigheden is de batterij na 200km nog steeds niet warm genoeg om optimaal te kunnen snelladen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de optimale temperatuur rond de 45 graden ligt, kan dit in de zomer behaald worden zonder dat je de batterij specifiek moet laten voorverwarmen door naar een snellader te navigeren? In de winter lijkt het mij niet haalbaar, tenzij je misschien heel agressief aan het rijden bent.
Zelfs bij ruim 25 graden buitentemperatuur in Frankrijk en na 200km rijden begint de mijne (2019 M3LR) soms al ruim 40km voor de SuC met het prepareren van de accu. Ik zet de navigatie naar een SuC dan ook regelmatig pas aan op zo’n 20km voor het laden. Vind het verbruik dan ook best wel toenemen. Dan maar wat langzamer laden, auto is toch vaak sneller klaar dan wij met pauzeren. Tweede keer SuC in dezelfde rit gaat vaak sneller.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
@this Gassen en remmen... Of moet ik zeggen Wattuh en remmen? In ieder geval verbruiken en regenereren. Deze vond ik wel leuk om te zien, met een 'bevroren' accu willen laden: YouTube: How to quickly heat up freezing cold Tesla battery

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:15
Himalaya schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Zelfs bij ruim 25 graden buitentemperatuur in Frankrijk en na 200km rijden begint de mijne (2019 M3LR) soms al ruim 40km voor de SuC met het prepareren van de accu. Ik zet de navigatie naar een SuC dan ook regelmatig pas aan op zo’n 20km voor het laden. Vind het verbruik dan ook best wel toenemen. Dan maar wat langzamer laden, auto is toch vaak sneller klaar dan wij met pauzeren. Tweede keer SuC in dezelfde rit gaat vaak sneller.
Als hij de melding geeft 'batterij begint met voorverwarmen' dan kun je daar ook op drukken waardoor de melding verdwijnt (en hij dus volgens mij ook stopt met voorverwarmen).
Mijn vrouw vind het gezoem van de actuators(?) vervelend bij het voorverwarmen, dus ik klik het (bij gezinsuitjes) vaak weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 21:24

wootah

They see me trollin'

Mackeessie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:29:
[...]

Hoe is het nu met je leveringsdatum?
Hij is trouwens van 10 april naar 4 juni geschoven. Hetzelfde zie ik op het Duitse forum. Wel bijzonder. Ik vraag me af of ze midnight cherry red eerst als demo auto neerzetten voordat ze iets uitleveren. Ik heb ook nog niemand gezien die die kleur al in ontvangst heeft mogen nemen.
Of zouden ze stiekem nog ff wachten om ook hardware 4 in te bouwen :+
Of misschien toch nog wat problemen met de kleur?
Naja, ik heb in ieder geval meer tijd voor m'n laadpaal! :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:48
Ben hier al een tijdje aan het meelezen, maar vandaag is het dan zover: Ik heb een model Y LR besteld. Voorlopig in Midnight Cherry. Volgens Tesla Eindhoven wordt die kleur op 15Apr voor het eerst uitgeleverd aan de diverse vestigingen als showroommodel. Mocht de kleur in het echt tegenvallen, dan kan ik 'middels een aangepaste bon' nog wijzigen. Dus... nog een maandje wachten en dan weet ik het zeker! Levering begin september.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Na maanden stil meegelezen te hebben, is het nu eindelijk tijd voor mijn ervaringen.
Alles begon bij het nieuws dat een lease auto via het werk mogelijk ging worden.
In gedachten zag ik de Audi Q5 quattro al blinken op de oprit. B-)
Helaas, wegens veranderende regelgeving was EV verplicht.
Zoiets zag ik helemaal niet zitten! Een auto waar je na 150 km rijden een uur mee aan de laadpaal moet staan? Nee dank u!
Tot ik mij begon in te lezen, en het de dag van vandaag wel al een pak verder staat met range en laden.
Toen kwam de tweede schok, een EV kost een pak meer dan ICE..
Vanaf dan verslond ik alle topics hier op Tweakers.
Skoda Enyaq, Ioniq 5, MG Marvel R..
Mustang Mach E LR viel onmiddelijk af qua budget, Audi Q4 misschien nipt, maar dan moest ik flink inboeten op comfort (opties) tgv de huidige auto.
Ik kon haar geen ongelijk geven, qua budget zat het gelijk met de Q4, en die is een pak mooier.
(én absolute voorkeur SO)
Het kale interieur en ontbreken van knopjes/cockpit leken me ook teveel om aan te wennen.
Toen de prijs plots flink werd verlaagd, was een model Y (we rijden een SUV en willen niet terug naar een lage zit) eigenlijk de enige en ook volledig rationele optie.
Rijbereik, laadsnelheid, efficientie en hun eigen SuC netwerk is een enorm pluspunt.
Ik begon dus vanaf dan het volledige topic hier te lezen en het eerste wat mij opviel was het (zo goed als volledig) ontbreken van geklaag en frustratie! (kort door de bocht gezegd natuurlijk)
Ik kwam van het Q4 forum en daar was het bijna dagelijks een gevloek en geklaag over het alweer niet werken van de app, de constante bugs in het MMI, problemen met laden, aanslepende (software) kinderziekten waarvoor een update maar niet kwam (OTA is onbestaande ook), weinig support bij de dealer, kleine mechanische mankementen, enz..
Voor mij was het dan al duidelijk, ik moest Tesla een kans geven.
Stiekem ben ik naar Tesla Aartselaar gegaan om de look-en-feel eens IRL mee te maken.
Ik was toen al verkocht en ik heb (alweer stiekem) een testrit voor SO geboekt :*)
Ondertussen had SO op haar werk ook al tegen collega's verteld dat ik helemaal gek aan het worden was want dat ik het zelfs maar aan het overwégen was om een Tesla te rijden.
Wat bleek, een aantal collega's of hun partners reden zélf een Tesla en waren daar over het algemeen heel tevreden van!
Ze kreeg van één collega de raad 'ga met je ogen dicht naar de auto, doe ze pas open als je ingestapt bent, en eens je aan het rijden bent, vergeet je gewoon dat het een lelijke auto is want hij rijdt zo fijn dat je nooit nog iets anders gaat willen rijden' _O-
We kregen een half uur met een RWD (wegens geen LR beschikbaar) en SO heeft de hele rit mogen rijden.
Ze was inderdaad compleet verkocht na die rit. d:)b
Dezelfde dag zijn we ook met de Q4 gaan rijden.
Ik ga er kort over zijn want daar dient dit topic niet voor, maar de auto viel tegen, Audi onwaardig.
Met positieve WAF en concrete lease plannen kon ik voor mezelf anderhalve week later een uur durende testrit met een MYP versieren.
Qua rijbeleving gaat een EV (elke EV denk ik) sowieso dik boven een ICE.
De stilte, het directe vermogen, het one pedal drive, is top.
Ik was al wat gewend aan het centrale display en ik kon ook al goed overweg met de menu en bediening dus ik kon mij goed focussen op het rijden zelf.
De auto (zelfs de P) vond ik nog vrij comfortabel afgeveerd eigenlijk. Het is natuurlijk heel persoonlijk en mijn huidige auto staat op een vrij hard (sport) onderstel.
Er waren geen storende interieurgeluiden, niks gekraak, afwerking algemeen was perfect, geen panelgaps.
De audio is inderdaad subliem. Veel beter dan de 'premium' bij andere merken.
Enkel Meridian, BW en Mark Levinson kon mij nog meer bekoren maar dat is een totaal andere prijsklasse.
Qua soundstage, plaatsing van het geluid was het voor mij perfect. Meestal komt het geluid teveel 'vanvoor' omdat het vermogen/de plaatsing van achterspeakers te wensen overlaat.
Ik had eigen muziek in lossless formaat bij zodat ik één op één met mijn huidige auto hifi kon vergelijken.
Qua laag geluid (subwoofer) ontbrak er wel wat naar mijn gevoel, maar in de huidige auto ligt een nogal forse high-end aftermarket kast dus is het sowieso geen 'eerlijk' vergelijk.
De autopilot was echter flink wennen voor mij. De huidige auto heeft 'active lane assist' én die staat los van de ACC. Ik ben daar zéér tevreden over en gebruik dat altijd buiten de bebouwde kom. (ACC nooit)
In de Tesla voelde het helemaal anders. Waarschijnlijk had ik ook nog niet door hoe, of hoeveel input ik zelf moet geven, maar ik vond dat de Y veel minder mooi in het midden tussen de lijnen bleef rijden en ook heel snel aangaf dat ik het stuur moest vasthouden of feedback moest geven.
Om een lang verhaal kort te maken, al na twee minuten hadden we ruzie en schakelde de AP definitief uit.
Na een viertal keer de truuk 'auto aan de kant, in P zetten en weer weg' heb ik het opgegeven. :/
Wat mij bij de P ook onmiddelijk opviel en eigenlijk bij de RWD een gesukkel was, zonder dat we wisten waarom, was de AANWEZIGHEID van USS!
Bij de RWD was parkeren en manoeuvreren een ramp, maar we gingen er van uit dat het gewoon aan ons lag, andere auto, merkbaar grotere draaicirkel, andere afmetingen en (zeker vooraan) minder zicht.
Zowel SO als ik hadden niet door dat er geen 'piepjes' waren, helemaal into-the-zone door alle indrukken van de auto en de testrit! _O-
Bij de P waren er 'golvende lijntjes' op het scherm, vergezeld van piepjes, en dat maakte het echt veel makkelijker. Ik ga dit missen en ook ik vind dat het nu al weglaten van USS zonder goed werkend alternatief echt niet kan!
Qua zicht achteraan was er sowieso geen probleem omdat er achteruitrij camera is.
Ik ben het na de rit binnen gaan vragen en het antwoord was duidelijk 'ja meneer de P heeft nog sensoren'.
Dus als ik het goed begrepen heb, auto's met USS sensoren blijven die ook gebruiken, zolang je geen updates meer doet?
De auto is door de LM op 3 maart besteld, tot op heden heb ik nog geen concrete info over levertermijn.
In mijn LM account staat 'verwachte levering 2 april' maar dat lijkt mij straf, aangezien dat een zondag is. oOo
Ondertussen al een opbergbakje gekocht voor in de middenconsole en een USB hub voor in het handschoenkastje.
Een datamodule om de twee USB poorten middenconsole data-werkend te maken (ergens hierboven al voorbijgekomen las ik) staat ook op mijn lijstje.
Zo, hier ga ik het voorlopig bij houden. Hopelijk draag ik met mijn post iets nuttig bij aan dit topic. :)
Mooi verhaal en ik denk dat veel mensen de komende tijd toch op een Tesla uit gaan komen. Qua prestaties, range, ruimte en prijs is een Model Y momenteel veruit superieur. Er zijn wel wat auto's die rond de prijs van Y beginnen, maar dan met een kale uitrusting en vaak ook minder ruimte. Dan nog de software, Superchargers en de rijervaring en het wordt een no-brainer.

Mijn vrouw had een grondige hekel gekregen aan Musk door een aantal van zijn brain farts vorig jaar. Maar na de testrit was ze toch om. Met de wintersport trip achter de rug en het gemak en betrouwbaarheid van de Superchargers wordt ze langzaamaan een Tesla fangirl.

Wat ik niet herken is dat mensen de Model Y spuuglelijk vinden. Smaken verschillen uiteraard. Maar dat de Y lelijk is zie ik echt niet.

Als ik de Y met die Q5 Quattro vergelijk vind ik de Y echt veel mooier. De aerodynamica straalt er vanaf... Mooie sportieve lijnen en heel clean vergeleken met de overdaad aan complexe lijnen, plastic panelen in andere kleuren, chrome accenten, badges en andere opsmuk die veel andere auto's hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06:45
bilgy_no1 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:42:
[...]
Mijn vrouw had een grondige hekel gekregen aan Musk door een aantal van zijn brain farts vorig jaar. Maar na de testrit was ze toch om. Met de wintersport trip achter de rug en het gemak en betrouwbaarheid van de Superchargers wordt ze langzaamaan een Tesla fangirl.

Wat ik niet herken is dat mensen de Model Y spuuglelijk vinden. Smaken verschillen uiteraard. Maar dat de Y lelijk is zie ik echt niet.
Vreemd hoe 1 persoon zoveel reactie kan uitlokken omwille van enkele uitspraken, daar waar de families achter Porsche en BMW evenzeer onbesproken zijn (las ik onlangs in een Vlaamse krant, in relatie met oorlog-verledens edm).

Anderzijds : je hoort mij niet zeggen dat de Model Y lelijk is. Maar ook al bestaan er veel lelijke (ja zelfs spuuglelijke) SUV's, minder mooi dan een Model 3 (of S) is ie (in mijn ogen) alleszins wél :)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
[...]

Mooi verhaal en ik denk dat veel mensen de komende tijd toch op een Tesla uit gaan komen. Qua prestaties, range, ruimte en prijs is een Model Y momenteel veruit superieur. Er zijn wel wat auto's die rond de prijs van Y beginnen, maar dan met een kale uitrusting en vaak ook minder ruimte. Dan nog de software, Superchargers en de rijervaring en het wordt een no-brainer.

Als ik de Y met die Q5 Quattro vergelijk vind ik de Y echt veel mooier. De aerodynamica straalt er vanaf... Mooie sportieve lijnen en heel clean vergeleken met de overdaad aan complexe lijnen, plastic panelen in andere kleuren, chrome accenten, badges en andere opsmuk die veel andere auto's hebben.
Om nog even te reageren op dit en vorige berichten; ook bij mijn vrouw was een groot gedeelte anti-Tesla te wijten aan de persoon Musk.
Al was de tweede en waarschijnlijk grootste reden dat ze de Tesla (ook de 3, de X) spuuglelijk vindt.
Het is uiteraard volledig persoonlijk, smaakbeleving, maar mijn vrouw houdt eerder van hoekige VAG vormen. Mijn vorige auto, een Cupra R vond ze ook een kak lelijke sjonnie bak >:)
Het scheelt natuurlijk ook dat ze zélf jaren heeft rond gereden met een shadow look Audi Q5 8)
Ikzelf was ook geen fan van het Tesla (3,S) ontwerp in het begin.
Vooral de vorm van de neus. De Y vond ik (op foto) dus ook niet mooi maar in het echt was de auto imposant en eigenlijk helemaal niet lelijk. Vooral een volledig zwarte P met de 21 inch uberturbine onder is echt wel vet.
Ikzelf heb trouwens een zwarte LR, zwart interieur met trekhaak en de 20 inch velgen gekozen.
Eigenlijk wou ik de lookalikes Ali uberturbine doppen op de 19 standaard velgen maar SO kon alleen vrede nemen met de 20 inch velgen en onder die 'spuuglelijke auto gaan we écht NIET ook nog eens ali doppen onder zetten' en ach, de zwarte 20 inch velgen zijn eigenlijk geen straf 8)
Alleen heb ik al enorm schrik voor velgschade. De keus velgmaat en daardoor amper beschermende band rand is zeer ongelukkig gekozen..
Voor de rest is het nu gewoon wachten.. (inderdaad echt weinig tot geen info bij bestelling via LM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
https://www.notateslaapp....d-exposed-what-s-changing

Dus meer camera’s (bumper en zijkanten) toch voor M3. Start productie q3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
BJF005 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 00:05:
Om nog even te reageren op dit en vorige berichten; ook bij mijn vrouw was een groot gedeelte anti-Tesla te wijten aan de persoon Musk.
Idem, staat in mijn vergelijklijstje tussen een aantal EV's zelfs als belangrijk minpunt.
onder die 'spuuglelijke auto gaan we écht NIET ook nog eens ali doppen onder zetten' en ach, de zwarte 20 inch velgen zijn eigenlijk geen straf 8)
De Induction velgen zijn absoluut mooi, en waarschijnlijk nog een redelijk goede balans tussen comfort en looks. Als moet ik zeggen dat met zwarte wieldoppen, het allemaal niet zoveel uitmaakt, je ziet toch vooral dat het zwart is, en dat doet de look van de auto goed. Ook de S Plaid die TeslaBjörn momenteel test, heeft gewoon donkere wieldoppen. En het is niet zo dat er onder die wieldoppen een goedkoop stalen velgje zit. Dat is nog het bijzondere, welke autofabrikant doet dat? Maar als je een RWD neemt, is voor de range elke besparing meegenomen, dus de wieldoppen blijven, in ons geval. Ik hoop alleen dat er wel wat strakkere, meer aero-varianten aftermarket komen op den duur.
Alleen heb ik al enorm schrik voor velgschade.
En terecht. Ik liep vandeweek even langs de LR met Induction velgen die bij ons een straat verderop staat. En het eerste dat me opviel was de duidelijk zichtbare "curb rash". Ja, wat wil je, een zwarte band op zwarte velg, die behoorlijk uitsteekt... Hopelijk komt Park Assist snel! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djerro123
flupp schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:51:
[...]

Vreemd hoe 1 persoon zoveel reactie kan uitlokken omwille van enkele uitspraken, daar waar de families achter Porsche en BMW evenzeer onbesproken zijn (las ik onlangs in een Vlaamse krant, in relatie met oorlog-verledens edm).

Anderzijds : je hoort mij niet zeggen dat de Model Y lelijk is. Maar ook al bestaan er veel lelijke (ja zelfs spuuglelijke) SUV's, minder mooi dan een Model 3 (of S) is ie (in mijn ogen) alleszins wél :)
Je kan iemand niet kwalijk nemen wat zijn (groot)vader heeft gedaan 80 jaar geleden, maar je kan natuurlijk wel iemand kwalijk nemen wat hij aan miljoenen mensen willens en wetens verspreidt. Als visionair achter Tesla en SpaceX heb ik nog veel respect voor de beste man, maar als persoon is die mijn respect wel echt kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
[...]
Dat is wel een beetje gek, want bijna elke review refereert er bijna wel aan dat het niet moeders mooiste is. In die zin is het dus algemeen bekend dat veel mensen hem niet mooi vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door joblamie op 22-03-2023 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
joblamie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 06:55:
[...]

Dat is wel een beetje gek, want bijna elke review refereert er bijna wel aan dat het niet moeders mooiste is. In die zin is het dus algemeen bekend dat veel mensen hem niet mooi vinden.
Er zit toch wel een verschil tussen “spuuglelijk” en “niet moeders mooiste” :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Djerro123 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 06:35:
https://www.notateslaapp....d-exposed-what-s-changing

Dus meer camera’s (bumper en zijkanten) toch voor M3. Start productie q3.
In order to cut costs, Tesla is removing the vehicle's temperature sensor that is used to detect the temperature outside of the vehicle. Instead of using a temperature sensor, the vehicle will determine the exterior temperature based on its GPS location and weather data.
;( Dat gaat goed werken ja.

Pagina: 1 ... 480 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: