Na maanden stil meegelezen te hebben, is het nu eindelijk tijd voor mijn ervaringen.
Alles begon bij het nieuws dat een lease auto via het werk mogelijk ging worden.
In gedachten zag ik de Audi Q5 quattro al blinken op de oprit.
Helaas, wegens veranderende regelgeving was EV verplicht.
Zoiets zag ik helemaal niet zitten! Een auto waar je na 150 km rijden een uur mee aan de laadpaal moet staan? Nee dank u!
Tot ik mij begon in te lezen, en het de dag van vandaag wel al een pak verder staat met range en laden.
Toen kwam de tweede schok, een EV kost een pak meer dan ICE..
Vanaf dan verslond ik alle topics hier op Tweakers.
Skoda Enyaq, Ioniq 5, MG Marvel R..
Mustang Mach E LR viel onmiddelijk af qua budget, Audi Q4 misschien nipt, maar dan moest ik flink inboeten op comfort (opties) tgv de huidige auto.
En Tesla, tja.. Qua WAF was dit een complete no-go.
Van een 'die spuuglelijke auto komt hier niet voor de deur' over 'wat gaan de buren wel denken' tot 'een Tesla is voor mannen met een bochel en klompvoeten' (nee echt, ik verzin dit niet!)
Ik kon haar geen ongelijk geven, qua budget zat het gelijk met de Q4, en die is een pak mooier.
(én absolute voorkeur SO)
Het kale interieur en ontbreken van knopjes/cockpit leken me ook teveel om aan te wennen.
Toen de prijs plots flink werd verlaagd, was een model Y (we rijden een SUV en willen niet terug naar een lage zit) eigenlijk de enige en ook volledig rationele optie.
Rijbereik, laadsnelheid, efficientie en hun eigen SuC netwerk is een enorm pluspunt.
Ik begon dus vanaf dan het volledige topic hier te lezen en het eerste wat mij opviel was het (zo goed als volledig) ontbreken van geklaag en frustratie! (kort door de bocht gezegd natuurlijk)
Ik kwam van het Q4 forum en daar was het bijna dagelijks een gevloek en geklaag over het alweer niet werken van de app, de constante bugs in het MMI, problemen met laden, aanslepende (software) kinderziekten waarvoor een update maar niet kwam (OTA is onbestaande ook), weinig support bij de dealer, kleine mechanische mankementen, enz..
Voor mij was het dan al duidelijk, ik moest Tesla een kans geven.
Stiekem ben ik naar Tesla Aartselaar gegaan om de look-en-feel eens IRL mee te maken.
Ik was toen al verkocht en ik heb (alweer stiekem) een testrit voor SO geboekt
Ondertussen had SO op haar werk ook al tegen collega's verteld dat ik helemaal gek aan het worden was want dat ik het zelfs maar aan het overwégen was om een Tesla te rijden.
Wat bleek, een aantal collega's of hun partners reden zélf een Tesla en waren daar over het algemeen heel tevreden van!
Ze kreeg van één collega de raad 'ga met je ogen dicht naar de auto, doe ze pas open als je ingestapt bent, en eens je aan het rijden bent, vergeet je gewoon dat het een lelijke auto is want hij rijdt zo fijn dat je nooit nog iets anders gaat willen rijden'
We kregen een half uur met een RWD (wegens geen LR beschikbaar) en SO heeft de hele rit mogen rijden.
Ze was inderdaad compleet verkocht na die rit.
Dezelfde dag zijn we ook met de Q4 gaan rijden.
Ik ga er kort over zijn want daar dient dit topic niet voor, maar de auto viel tegen, Audi onwaardig.
Met positieve WAF en concrete lease plannen kon ik voor mezelf anderhalve week later een uur durende testrit met een MYP versieren.
Qua rijbeleving gaat een EV (elke EV denk ik) sowieso dik boven een ICE.
De stilte, het directe vermogen, het one pedal drive, is top.
Ik was al wat gewend aan het centrale display en ik kon ook al goed overweg met de menu en bediening dus ik kon mij goed focussen op het rijden zelf.
De auto (zelfs de P) vond ik nog vrij comfortabel afgeveerd eigenlijk. Het is natuurlijk heel persoonlijk en mijn huidige auto staat op een vrij hard (sport) onderstel.
Er waren geen storende interieurgeluiden, niks gekraak, afwerking algemeen was perfect, geen panelgaps.
De audio is inderdaad subliem. Veel beter dan de 'premium' bij andere merken.
Enkel Meridian, BW en Mark Levinson kon mij nog meer bekoren maar dat is een totaal andere prijsklasse.
Qua soundstage, plaatsing van het geluid was het voor mij perfect. Meestal komt het geluid teveel 'vanvoor' omdat het vermogen/de plaatsing van achterspeakers te wensen overlaat.
Ik had eigen muziek in lossless formaat bij zodat ik één op één met mijn huidige auto hifi kon vergelijken.
Qua laag geluid (subwoofer) ontbrak er wel wat naar mijn gevoel, maar in de huidige auto ligt een nogal forse high-end aftermarket kast dus is het sowieso geen 'eerlijk' vergelijk.
De autopilot was echter flink wennen voor mij. De huidige auto heeft 'active lane assist' én die staat los van de ACC. Ik ben daar zéér tevreden over en gebruik dat altijd buiten de bebouwde kom. (ACC nooit)
In de Tesla voelde het helemaal anders. Waarschijnlijk had ik ook nog niet door hoe, of hoeveel input ik zelf moet geven, maar ik vond dat de Y veel minder mooi in het midden tussen de lijnen bleef rijden en ook heel snel aangaf dat ik het stuur moest vasthouden of feedback moest geven.
Om een lang verhaal kort te maken, al na twee minuten hadden we ruzie en schakelde de AP definitief uit.
Na een viertal keer de truuk 'auto aan de kant, in P zetten en weer weg' heb ik het opgegeven.
Wat mij bij de P ook onmiddelijk opviel en eigenlijk bij de RWD een gesukkel was, zonder dat we wisten waarom, was de AANWEZIGHEID van USS!
Bij de RWD was parkeren en manoeuvreren een ramp, maar we gingen er van uit dat het gewoon aan ons lag, andere auto, merkbaar grotere draaicirkel, andere afmetingen en (zeker vooraan) minder zicht.
Zowel SO als ik hadden niet door dat er geen 'piepjes' waren, helemaal into-the-zone door alle indrukken van de auto en de testrit!
Bij de P waren er 'golvende lijntjes' op het scherm, vergezeld van piepjes, en dat maakte het echt veel makkelijker. Ik ga dit missen en ook ik vind dat het nu al weglaten van USS zonder goed werkend alternatief echt niet kan!
Qua zicht achteraan was er sowieso geen probleem omdat er achteruitrij camera is.
Ik ben het na de rit binnen gaan vragen en het antwoord was duidelijk 'ja meneer de P heeft nog sensoren'.
Dus als ik het goed begrepen heb, auto's met USS sensoren blijven die ook gebruiken, zolang je geen updates meer doet?
De auto is door de LM op 3 maart besteld, tot op heden heb ik nog geen concrete info over levertermijn.
In mijn LM account staat 'verwachte levering 2 april' maar dat lijkt mij straf, aangezien dat een zondag is.
Ondertussen al een opbergbakje gekocht voor in de middenconsole en een USB hub voor in het handschoenkastje.
Een datamodule om de twee USB poorten middenconsole data-werkend te maken (ergens hierboven al voorbijgekomen las ik) staat ook op mijn lijstje.
Zo, hier ga ik het voorlopig bij houden. Hopelijk draag ik met mijn post iets nuttig bij aan dit topic.
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD