Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 479 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.336 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:50
Ik heb het in dit topic al verschillende keren voorbij zien komen, maar wil de vraag i.v.m. eventuele nieuwe ervaringen tóch nog een keer stellen…

Ik heb 3 kinderen (5, 3 en 1 jaar oud) en rij op dit moment een Citroen C5 Aircross. Deze auto biedt achterin 3 separate zittingen en daarmee relatief veel comfort voor de kinderen - of andere passagiers - achterin.

Desondanks overwegen we al een tijd om de overstap naar elektrisch rijden te maken en dan in het speciaal de Model Y.
De ruimte voor bagage is fantastisch, maar ik twijfel nog over hoe praktisch de achterbank voor 3 jonge kinderen is.

Iemand ervaringen hiermee?
Of het vervoeren van 3 personen achterin?

We gaan uiteraard een testrit plannen, maar dat kan helaas niet in de nabije omgeving.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:05
dirkmuis schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:14:
Nu lees ik hier al een tijdje mee en probeer ik te vinden welke winterbanden men nu aanraad voor de MY.
Echter met de zoekopdracht kom ik niet meer tot de juiste post. Is er iemand die een goed overzicht heeft van energiezuinige, stillen winterbanden?
Ik neig naar de Monaco GP6.
Voor mijn moto (niet voor de Tesla) ga ik weleens naar deze site. Je krijgt er allicht wel een goed overzicht van de beschikbare alternatieven, eens je de juiste bandenmaten hebt ingevoerd...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:34:
[...]

Het moeten trekken aan het stuur is inderdaad een van de grotere irritaties van AP voor mij. Zeker op rechte stukken als een A2 of A4 moet je soms zo hard trekken dat je uit AP schiet en begint te slingeren. Een van de hoofdredenen voor mij om voornamelijk op TACC of zelf rijden te gaan

De ervaringen lijken hier wel te verschillen, dus ik vermoed dat het ook erg van de bouwkwaliteit afhangt. Als het je nu al stoort, dan wordt dit vrees ik niet beter op de lange termijn, je kunt inderdaad wel een stuur gewicht gaan gebruiken om hier omheen te werken
Je moet er ook helemaal niet aan trekken. Dat hoeft helemaal nooit, ook niet in de situatie die je beschrijft. Af en toe een heel klein beetje draaien tegen de weerstand aan is genoeg. Ik wissel dat een beetje af tussen links en rechts en heb nog nooit een time-out gekregen of ongewenst het Automatisch Sturen uitgeschakeld.

Dat gewichtje hebben ze nu een detectie voor. Ik denk als de druk constant is en altijd dezelfde kant op dat het dan niet telt als input.

Gewoon ontspannen en met een beetje gevoel dat stuur lichtjes laten draaien is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Djerro123 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 07:30:
Ik had beloofd om mijn range statistieken van mijn afgelopen wintersport te plaatsen.
...
Al met al erg blij, en echt leuk om dit zo bij te houden met Teslamate. Als jullie extra stats willen, laat maar weten; ik ben niet super begaafd met Grafana of Teslamate, maar er zit veel leuke grafiekjes en dingetjes in.
...
Leuk overzicht, en ik wil die Teslamate nu echt wel op mijn NAS, eens de nieuwe NAS binnen is (de oude ondersteunt geen Docker).

Wat ik mij afvraag : deze Teslamate informatie komt van de Tesla servers. Maar hoelang kun je nog terug in de tijd? Ik heb mijn model 3 intussen sedert ergens midden december verleden jaar, maar denk niet dat de Teslaservers de beschikbare informatie zolang bijhouden, en dat ik dus die oudere informatie intussen wel kwijt zal zijn. Of zijn die termijnen misschien toch niet zo kort als ik vrees ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lycaon schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:13:
Ik heb het in dit topic al verschillende keren voorbij zien komen, maar wil de vraag i.v.m. eventuele nieuwe ervaringen tóch nog een keer stellen…

Ik heb 3 kinderen (5, 3 en 1 jaar oud) en rij op dit moment een Citroen C5 Aircross. Deze auto biedt achterin 3 separate zittingen en daarmee relatief veel comfort voor de kinderen - of andere passagiers - achterin.

Desondanks overwegen we al een tijd om de overstap naar elektrisch rijden te maken en dan in het speciaal de Model Y.
De ruimte voor bagage is fantastisch, maar ik twijfel nog over hoe praktisch de achterbank voor 3 jonge kinderen is.

We gaan uiteraard een testrit plannen, maar dat kan helaas niet in de nabije omgeving.

Dank alvast!
Ze zitten waarschijnlijk alledrie nog in een zitje of booster? Dan is het misschien wat krap en onhandig met de riemen. Er zijn sowieso maar 2 Isofix aansluitingen.

Heb wel ervaring met 3 personen achterin: 2 volwassenen en een van 6. Toen hebben we even het zitje eruit gehaald voor het comfort, maar mijn zoon is inmiddels bijna aan de zitjes/boosters ontgroeid (nog een paar centimeter groeien...). Gaat wel prima voor de kortere, dagelijkse ritjes.

Voor een langere reis is het wellicht wat krap voor de oudste om tussen twee zitjes in te moeten zitten. Als ze 8, 6 en 4 zijn zal het veel makkelijker gaan en hebben ze een zee aan ruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 08:14
Ninjetsu NL schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:51:
[...]

Waar heb je die zwarte gehaald? De huidige voldoen niet aan de WAF bij mij thuis... :9
En @Denyo: deze heb ik besteld:
€ 115,65 29% Off | Diy Auto Wiel Hub Cap 19 Inch Full Cover Wieldop Zwart Koolstofvezel Decoratieve Automotive Accessoires Voor Tesla Model Y 2021 2022
https://a.aliexpress.com/_mM0Ix1Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
deryck schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:11:
[...]

Alleen de voorwielen? Ik heb 2 sets besteld wou ze ook plaatsen bij de achterwielen maar dat is dus overbodig? 7(8)7
Voor de achterwielen heb je een ander type mudflap nodig ivm de bevestiging. En de vraag is wat je ermee zou willen beschermen behalve je achterliggers? Troep vanaf de voorwielen kan bij de Model Y de achterdeuren beschadigen. Troep vanaf de achterwielen kan volgens mij niets van de eigen auto beschadigen.

Mudflaps hebben overigens een negatieve invloed op de range, volgens mij zo'n 1,5%, dus maar 2 ipv 4 stuks plaatsen heeft ook nog een ander voordeel.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Denyo schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:08:
@Taro Welke stappen zijn er nodig om de Tesla aan HA toe te voegen?
Zorg ervoor dat je HACS hebt geïnstalleerd en voeg vanuit daar de custom Tesla integratie toe. Installeer het pakket daarna zoals je dat normaal gesproken met een ander pakket ook zou doen.

Tijdens de installatie moet je 2 API keys toevoegen, die kan je bijv. genereren met de app Auth for Tesla. Als je die toevoegt dan is de installatie afgerond en kan je de dashboards inrichten en de boel gaan aansturen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
flupp schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Leuk overzicht, en ik wil die Teslamate nu echt wel op mijn NAS, eens de nieuwe NAS binnen is (de oude ondersteunt geen Docker).

Wat ik mij afvraag : deze Teslamate informatie komt van de Tesla servers. Maar hoelang kun je nog terug in de tijd? Ik heb mijn model 3 intussen sedert ergens midden december verleden jaar, maar denk niet dat de Teslaservers de beschikbare informatie zolang bijhouden, en dat ik dus die oudere informatie intussen wel kwijt zal zijn. Of zijn die termijnen misschien toch niet zo kort als ik vrees ?
Met Teslamate kan je niet terug in de tijd, vanaf het moment van installatie en geven van toegang tot de auto wordt alles lokaal opgeslagen. Er wordt dus realtime via de API van Tesla informatie opgehaald en direct opgeslagen, je kunt dat achteraf niet met terugwerkende kracht bij Tesla ophalen. Doordat het lokaal wordt opgeslagen kan je daarna natuurlijk wel lokaal terugzoeken, maar je zult ook backups moeten maken wil je de data niet kwijtraken.

Ik kan je overigens ook aanraden om het op een Raspberry Pi met Docker te installeren als je NAS anders niet 24/7 aan zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Taro schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:07:
[...]
...
Ik kan je overigens ook aanraden om het op een Raspberry Pi met Docker te installeren als je NAS anders niet 24/7 aan zou staan.
Dit was een mogelijkheid die ik overwoog wanneer zou blijken dat de NAS de harde schijven niet naar slaapstand laat gaan wegens steeds actief aan 't schrijven. Hetgeen ik een beetje vrees, wanneer de informatie in real-time wordt opgehaald.

Zou je weten om de hoeveel tijd Teslamate actief wordt ? Of is het slechts actief wanneer er met de auto wordt gereden en er dus events zijn (ik hoop eigenlijk het laatste want ik merk dat Teslamate MQTT gebruikt) ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
flupp schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:22:
[...]

AFAIK is het enke live, en wordt er geen historische data opgehaald of gebruikt. Ik mis daardoor de eerste paar ritten (waaronder naar Winterberg, was jammer). Als je RPI of NAS ineens stokt (en dat doet mijn RPI wel eens) dan stokt ook de data verzameling. Het maakt gebruik van de streaming API van Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
flupp schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:15:
[...]

Dit was een mogelijkheid die ik overwoog wanneer zou blijken dat de NAS de harde schijven niet naar slaapstand laat gaan wegens steeds actief aan 't schrijven. Hetgeen ik een beetje vrees, wanneer de informatie in real-time wordt opgehaald.

Zou je weten om de hoeveel tijd Teslamate actief wordt ? Of is het slechts actief wanneer er met de auto wordt gereden en er dus events zijn (ik hoop eigenlijk het laatste want ik merk dat Teslamate MQTT gebruikt) ?
Teslamate slaat bijv. ook op of de auto zich in slaapstand bevindt, de interne & externe temperatuur, of er updates zijn, etc. dus ik verwacht dat er vrijwel continue activiteit is en statussen worden opgeslagen. Grote kans dat de HD('s) daardoor niet in slaapstand gaan.

Voordeel van een RPI gebruiken is dat je er ook direct HomeAssistant naast kunt installeren en de MQTT is onderling te koppelen indien gewenst.

Wat overigens ook wel mooi is geregeld in Teslamate is dat alles per auto wordt bijgehouden. Ik kan tussen de vorige en nieuwe auto wisselen. Vergeet overigens niet een naam in de auto zelf in te stellen, anders komt overal NULL of een vage code te staan ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 14:32
Taro schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:37:
In de frunk zit geen vloerkleedje meer, dat is op zich prima, maar het noodpakket dus maar onder de achterste plank in de trunk gelegd, anders gaat die tijdens het rijden schuiven.
Ja, Tesla kleedt de auto's wel telkens meer uit. En om het allemaal weer een beetje compleet te krijgen, moet je nog wel even "accessorizen", heb ik al gezien. Met de laatste prijsverlagingen + kortingen hoor je mij daarover overigens niet klagen (zo kun je tenminste weer wat dingen zelf bepalen).

We gaan pas eind deze week de Y RWD in Tilburg afhalen, maar heb de volgende items al in huis:
  • Zwarte 19" wieldoppen
  • Matte afdekking voor die dashboard-plank en deuren (oeioeioei, wat is dat hout lelijk)
  • 15" screen protector (al ben ik niet echt overtuigd van noodzaak)
  • 2befair (Made in Germany) all-weather matten voor trunk, frunk en tub (onder de trunk)
  • Krikrubbers (beschermers voor accupakket bij opkrikken/op brug zetten)
  • Swivel mount voor scherm
  • Laatje voor in voorste vak middenconsole (Spigen)
  • Siliconen-inzet voor bekerhouders voor
  • Center Console Data Transmission USB module (om weer data-verbinding in voorste USB-poorten te hebben)
Nu alleen nog een paar ultrasonic parkeersensors monteren, en hij is weer compleet ;)

(ja, dat is een geintje, ik begreep dat zelfs mensen met USS nu ze niet meer kunnen gebruiken?)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
bilgy_no1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Je moet er ook helemaal niet aan trekken. Dat hoeft helemaal nooit, ook niet in de situatie die je beschrijft. Af en toe een heel klein beetje draaien tegen de weerstand aan is genoeg. Ik wissel dat een beetje af tussen links en rechts en heb nog nooit een time-out gekregen of ongewenst het Automatisch Sturen uitgeschakeld.

Dat gewichtje hebben ze nu een detectie voor. Ik denk als de druk constant is en altijd dezelfde kant op dat het dan niet telt als input.

Gewoon ontspannen en met een beetje gevoel dat stuur lichtjes laten draaien is genoeg.
Het wil er keer op keer echt niet bij je in dat de ervaring per auto en persoon kan verschillen he? Meerdere mensen halen aan dat ze wél (te) veel kracht moet zetten.

Als die van jou het wel herkent met licht draaien, fantastisch! Dat is alleen niet zo bij iedereen, zie ook mijn reactie en die van een paar anderen (incl. de vraag steller)

Bijv. Als ik mijn hand op het stuur leun of gewoon zachtjes links rechts wiebel in mijn eigen M3 (2019), dan wordt dat niet herkent en gaat ie vrolijk in time-out (en dan ben ik dus al actief aan het wiebelen). Je moet echt actief harder naar links of rechts trekken. Terwijl in de M3 (2019) van een vriend hij het herkent als ik op de zelfde manier leun (zonder te wiebelen zelfs)

Daarom geef ik (zelfs) de nuance dat de ervaring per auto/persoon verschilt. Zodat de vraagsteller goed zijn eigen keuzes kan afwegen en niet voor verrassingen komt te staan.

Wat er volgt, is een compleet vanuit @bilgy_no1 geredeneerde en ongeïnformeerde reactie over dat het onzin is, en de conclusies OOK nog generaliseert naar alle autos/mensen. Ik zou zeggen: zoeken even terug in het forum en je vindt tientallen mensen die dit storend vinden aan de AP (en tientallen die het geen probleem vinden)

[ Voor 29% gewijzigd door JohanB op 19-03-2023 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:41

Bever!

3

JohanB schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Het wil er keer op keer echt niet bij je in dat de ervaring per auto en persoon kan verschillen he? Meerdere mensen halen aan dat ze wél (te) veel kracht moet zetten.

Als die van jou het wel herkent met licht draaien, fantastisch! Dat is alleen niet zo bij iedereen, zie ook mijn reactie en die van een paar anderen (incl. de vraag steller)

Bijv. Als ik mijn hand op het stuur leun of gewoon zachtjes links rechts wiebel in mijn eigen M3 (2019), dan wordt dat niet herkent en gaat ie vrolijk in time-out (en dan ben ik dus al actief aan het wiebelen). Je moet echt actief harder naar links of rechts trekken. Terwijl in de M3 (2019) hij het herkant als ik op de zelfde manier leun (zonder te wiebelen)

Daarom geef ik (zelfs) de nuance dat de ervaring per auto/persoon verschilt. Zodat de vraagsteller goed zijn eigen keuzes kan afwegen en niet voor verrassingen komt te staan.

Wat er volgt, is een compleet vanuit @bilgy_no1 geredeneerde en ongeïnformeerde reactie over dat het onzin is, en de conclusies OOK nog generaliseert naar alle autos/mensen. Ik zou zeggen: zoeken even terug in het forum en je vindt tientallen mensen die dit storend vinden aan de AP (en tientallen die het geen probleem vinden)
Ik houd hoop dat ze de interieur cam gaan gebruiken om te kijken of je oplet cq minder stuur nag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Bever! schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:20:
[...]

Ik houd hoop dat ze de interieur cam gaan gebruiken om te kijken of je oplet cq minder stuur nag..
Dat gebeurd nu al; als ik te lang naar mijn scherm kijk, dan piept die direct (zonder blauwe waarschuwingen). Dan moet je alsnog je stuur bewegen, maar de waarschuwing is er gelijk. Vandaag nog aan de SO laten zien. Hij piept overigens niet als je je vinger voor de camera houdt, dus afplakken is een optie. Het is ook alleen naar beneden kijken (bij mij), heb het niet voor elkaar gekregen het signaal te krijgen als je je hoofd gedraaid naar links of rechts houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Djerro123 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:25:
[...]

Dat gebeurd nu al; als ik te lang naar mijn scherm kijk, dan piept die direct (zonder blauwe waarschuwingen). Dan moet je alsnog je stuur bewegen, maar de waarschuwing is er gelijk. Vandaag nog aan de SO laten zien. Hij piept overigens niet als je je vinger voor de camera houdt, dus afplakken is een optie. Het is ook alleen naar beneden kijken (bij mij), heb het niet voor elkaar gekregen het signaal te krijgen als je je hoofd gedraaid naar links of rechts houdt.
Het gebeurt nu alleen in negatieve zin, het werkt nog niet ipv handje wiebelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55

Dank alvast!
Als je voor elk van de kids een full size booster nodig hebt kan ik je nu alvast zeggen dat dat niet gaat werken O-) Wij hebben er twee achterin met van die bumpers aan de zijkant en dan past er niemand fatsoenlijk tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdruten
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-08 08:55
Hoi allemaal. Afgelopen week de Y opgehaald in Tilburg. Prima ervaring. Je lees allerlei horror verhalen, maar de Y stond er prima bij. Netjes ontvangen, korte introductie en er was alle tijd.

Wel een tweetal vragen voor de kenners;
- Is er een mogelijkheid om alle deuren in één keer te openen tegelijk met bestuurders portier via keyless entry? Nu gaat alleen de bestuurdersportier open. Of zijn dit altijd twee handelingen (zelf deur openen en dan knop lang drukken of console)
- ik krijg de kofferbak alleen open via de app of de console. Als de auto is afgesloten zou keyless toch ook moeten werken bij de kofferbak? En als alle deuren zijn geopend (bijvoorbeeld via console), dan zou ik kofferbak toch via de handgreep moeten kunnen openen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 14:45
Goed verhaal _/-\o_ , lekker kort ook _O-, en zeker wel leuk om te lezen hoor. Toch een kleine topografische correctie aangaande dit stukje:
Djerro123 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 07:30:
… via de A15/A16 (via Noord Brabant laat maar zeggen) richting Duitsland...
De A15 (ik neem aan dat je die dan afrijdt richting Nijmegen) loopt niet door Noord-Brabant, maar gaat van Zuid-Holland naar Gelderland. Noord-Brabant ligt nóg zuidelijker ;)

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
bdruten schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:12:
Wel een tweetal vragen voor de kenners;
- Is er een mogelijkheid om alle deuren in één keer te openen tegelijk met bestuurders portier via keyless entry? Nu gaat alleen de bestuurdersportier open. Of zijn dit altijd twee handelingen (zelf deur openen en dan knop lang drukken of console)
- ik krijg de kofferbak alleen open via de app of de console. Als de auto is afgesloten zou keyless toch ook moeten werken bij de kofferbak? En als alle deuren zijn geopend (bijvoorbeeld via console), dan zou ik kofferbak toch via de handgreep moeten kunnen openen?
Bij de vergrendeling staat een optie voor passagiers, staat die aan? Als je die uitzet kan je iedere deur opendoen.

De kofferbak moet uiteraard ook gewoon opengaan als je de telefoon als key hebt gekoppeld. Bluetooth aan staan? De auto & telefoon al een keer gereset? Wordt je telefoon wel als key voor de deuren herkend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
Bever! schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:50:
[...]

Het gebeurt nu alleen in negatieve zin, het werkt nog niet ipv handje wiebelen
Ah ja fair punt, ik las je reactie verkeerd!

En eens, hopelijk wordt het ook “positief” ingezet (ter vervanging van stuur handelingen) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 14-09 20:45
TCMR schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:33:
[...]

Ja, Tesla kleedt de auto's wel telkens meer uit. En om het allemaal weer een beetje compleet te krijgen, moet je nog wel even "accessorizen", heb ik al gezien. Met de laatste prijsverlagingen + kortingen hoor je mij daarover overigens niet klagen (zo kun je tenminste weer wat dingen zelf bepalen).

We gaan pas eind deze week de Y RWD in Tilburg afhalen, maar heb de volgende items al in huis:
  • Zwarte 19" wieldoppen
  • Matte afdekking voor die dashboard-plank en deuren (oeioeioei, wat is dat hout lelijk)
  • 15" screen protector (al ben ik niet echt overtuigd van noodzaak)
  • 2befair (Made in Germany) all-weather matten voor trunk, frunk en tub (onder de trunk)
  • Krikrubbers (beschermers voor accupakket bij opkrikken/op brug zetten)
  • Swivel mount voor scherm
  • Laatje voor in voorste vak middenconsole (Spigen)
  • Siliconen-inzet voor bekerhouders voor
  • Center Console Data Transmission USB module (om weer data-verbinding in voorste USB-poorten te hebben)
Nu alleen nog een paar ultrasonic parkeersensors monteren, en hij is weer compleet ;)

(ja, dat is een geintje, ik begreep dat zelfs mensen met USS nu ze niet meer kunnen gebruiken?)
Tja, een groot deel van die dingen lijken mij dan weer onzin.
Die wieldoppen lijken me idd mooier!
Dat hout is juist mooi, anders is het wel erg zwart allemaal.
Screenprotector is niet nodig.
All weather matten heb ik nog mooi gehad, maar als je een grote hond ofzo hebt kan ik me dat voorstellen.
Krikrubbers hebben ze in de garage echt wel…
Swivel mount is niet nodig, het scherm is juist heel goed bereikbaar zoals het is.
Extra bakjes is altijd handig.
Inzet stukken voor de bekerhouders? Voor hele kleine blikjes ofzo?
Dataverbinding in de voorste usb poorten zal vast vanwege een specifieke functie zijn die je wilt gebruiken? Ik kan me alleen de SSD voor sentry bedenken, maar die zit al in het handschoenen kastje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-09 11:49

R2L

Smobbo schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:44:
[...]

Die wieldoppen lijken me idd mooier!
Dat hout is juist mooi, anders is het wel erg zwart allemaal.
Screenprotector is niet nodig.
All weather matten heb ik nog mooi gehad, maar als je een grote hond ofzo hebt kan ik me dat voorstellen.
Swivel mount is niet nodig, het scherm is juist heel goed bereikbaar zoals het is.
Extra bakjes is altijd handig.
Dataverbinding in de voorste usb poorten zal vast vanwege een specifieke functie zijn die je wilt gebruiken? Ik kan me alleen de SSD voor sentry bedenken, maar die zit al in het handschoenen kastje…
Ook als je geen hond hebt, maar bijvoorbeeld wel berkenbomen in de buurt dan zijn all weather matten ook perfect hoor!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50
Tesla Vision voor auto's zonder sensoren eindelijk op komst?
https://twitter.com/green...&t=Zp1jpkPLTJIm9RRaXZvzVA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
Yes, benieuwd hoe dit uitpakt! Laatst zelf PPF op de motorkap gedaan en dus binnen gezet en met in en uitrijden in de garage is iets van feedback toch wel heel fijn. Benieuwd hoe dit gaat werken.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Ik snap het niet, waarom is dit een 2022.44 update? We zitten al in de 2023.x reeks, hoe werkt dit?

Tweede cijfer was toch week nummer van de build? Of heb ik dat verkeerd onthouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Djerro123 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:58:
Ik snap het niet, waarom is dit een 2022.44 update? We zitten al in de 2023.x reeks, hoe werkt dit?

Tweede cijfer was toch week nummer van de build? Of heb ik dat verkeerd onthouden?
Typo staat er onder, moet .45 zijn

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Stef87 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:09:
[...]

Typo staat er onder, moet .45 zijn
Maar nog steeds 2022. Terwijl we al in 2023.2.12 en verder zitten…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
Blijkbaar is dit een aankomende update (2022.45.11) voor de FSD (Beta 11.3.2) gebruikers in Amerika. Die rijden met (of gaan naar) software versie 2022.25.11 op dit moment.

[ Voor 28% gewijzigd door Cyw00d op 19-03-2023 18:36 ]

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Bijv. Als ik mijn hand op het stuur leun of gewoon zachtjes links rechts wiebel in mijn eigen M3 (2019), dan wordt dat niet herkent en gaat ie vrolijk in time-out (en dan ben ik dus al actief aan het wiebelen). Je moet echt actief harder naar links of rechts trekken. Terwijl in de M3 (2019) van een vriend hij het herkent als ik op de zelfde manier leun (zonder te wiebelen zelfs)

En jij trekt jouw ervaring met een M3 uit 2019 door naar een nieuw aan te schaffen MY uit 2023 ("dan ga je er nooit aan wennen"), terwijl je weet dat er zat mensen zijn die er geen enkel probleem mee hebben. Dus mooi geval van de pot die de ketel verwijt.

Maar goed, slaat mensen vooral zelf hun onderzoek doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:08:
[...]

En jij trekt jouw ervaring met een M3 uit 2019 door naar een nieuw aan te schaffen MY uit 2023 ("dan ga je er nooit aan wennen"), terwijl je weet dat er zat mensen zijn die er geen enkel probleem mee hebben. Dus mooi geval van de pot die de ketel verwijt.

Maar goed, slaat mensen vooral zelf hun onderzoek doen.
Ik heb een 2023 Y RWD en heb ik 3 maanden tijd al 7x een piep naar m'n hoofd gehad omdat ik op het verkeer aan het letten was ipv op het scherm. 1 deactivatie tot nu toe, super kinderachtig ook dat hij daarna niet meer aan kan.

De interieurcamera zit hier wel dicht :w

Bij de laatste twee merken die ik reed met ACC / Lane keep features in 6 jaar tijd nooit een deactivatie gehad. Piepjes ook zelden.

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 19-03-2023 19:20 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Iemand ervaring met de wintrac pro van vredestein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

dirkmuis schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:30:
Op mijn vorige auto (kia niro) vervingen ze na 70K km de Michelin Crossclimates . Ze reden prima, de slijtage leek mij veel hoger dan de Michelin en het brandstofgebruik werd ook hoger.

De Michelins leken onverslijtbaar en gingen wellicht daardoor cuppen na circa 65K km. Zelf sta ik ook voor de keuze, maar die hoef ik pas volgende winter te maken. Aangezien de Tesla nog een slagje zwaarder is dan de gemiddelde auto denk ik dat ik volgende winter de crossclimates onder mijn MY leg.

[ Voor 19% gewijzigd door bert pit op 19-03-2023 20:23 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

rbnw schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:10:
Vandaag een proefrit gedaan in een MY LR, ik rijd een ID3 momenteel dus bekend met elektrisch rijden. Heerlijke auto om te rijden, lekker comfortabel en stil, veel stiller dan de M3 2019. Grootste punt waar ik toch wel op afknap is het stuur. Met name met AP aan vraagt die steeds een ruk aan het stuur te geven, bij huidige auto herkent die gewoon veel beter dat je je handen aan het stuur hebt. Balen dat het geen capacitief stuur is.

Hoe gaat dat voor jullie, went dit na een tijdje voor jullie?

Kon het niet vinden, maar kunnen de geluidjes van AP ook uit?

Wellicht dat sommige dat overdreven vinden, maar ik twijfel door deze punten wel of de Model Y de juiste auto is. De AP van de ID3 werkt op dat vlak soepeler qua bediening.
VW heeft een pakket (optie van een paar duizend euro) waarbij de auto automatisch gas terug neemt, remt en stuurt bij rotondes en dergelijke. Ook wordt de auto in lijn gehouden door detectie aan de rechterkant. Hij heeft dus niet altijd twee lijnen nodig.

Ik heb er een weekend mee gereden en vond wel dat de VW dit goed deed, echter tussen twee lijnen stuurt de Tesla weer strakker. Hier heeft de VW de neiging iets teveel naar links te driften.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Ik moet ook velgen kopen. Nu heb je geen levertijd, in de winter weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
dirkmuis schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:07:
Ik moet ook velgen kopen. Nu heb je geen levertijd, in de winter weer wel.
Banden overzetten op de velg is goedkoper dan een extra set velgen kopen en iedere keer de set wisselen. Tenzij je het uiteraard zelf doet, dat doe ik met de auto van mijn vrouw wel, maar bij een Tesla ga ik daar niet aan beginnen en heb ik het gereedschap niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-08 16:07
Een (klein) punt van ergernis bij de nieuwe Model Y RWD:
De deuren, zowel voor als achter, die onmiddellijk in beginnen te klappen als ze niet in de twee "vastgestelde scharnierpunten" zitten.
Is dit mogelijk om bij te regelen of op te lossen?
Zo irritant als je in aan het laden bent met beperkte ruimte naast de wagen.
Kunnen die deuren niet gewoon blijven staan waar ze je los laat zoals bij andere autos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Smobbo schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:44:
[...]
Thanks voor je feedback. Misschien heb je gelijk, we gaan het zien. Misschien heb je andere "must have" accessoire-tips?
Alleen in de achterbak, frunk en tub dus. Niet bij de bestuurder of passagiers. Er liggen nu helemaal geen matjes in de frunk en tub (meer), en in de enorme achterbak is het natuurlijk fijn wanneer je even naar de vuilstort, of naar het tuincentrum gaat, je niet elke keer je bekleding onder de schmutz smeert.
Heb zelf een garagekrik voor als ik wielen wissel, en heb een vriend met een brug. Die knutselt alleen maar aan ICE's, dus niet van die rubbers liggen.
De eigenaresse van deze Model Y is 1.63m, kan me voorstellen dat door haar zitpositie dichter bij het stuur het scherm iets minder optimaal te zien/bedienen is. Ik ga het gewoon proberen, kan het er altijd weer uit slopen.
Ik heb in veel filmpjes op YT gehoord/gezien dat de bekerhouders te fors zijn om echt een beker of flesje te klemmen. Het rammelt dus. En daarom zijn er giga-veel inzetvarianten bedacht voor wat betere klemming.
Dataverbinding in de voorste usb poorten zal vast vanwege een specifieke functie zijn die je wilt gebruiken?
Ik wissel nogal eens van USB sticks met muziek. Beetje onhandig om de stick in het dashboardkastje daarvoor in te richten (twee partities, eentje voor TeslaCam en eentje voor muziek). Sentry gaan we niet gebruiken, maar dashcam misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Taro schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Banden overzetten op de velg is goedkoper dan een extra set velgen kopen en iedere keer de set wisselen. Tenzij je het uiteraard zelf doet, dat doe ik met de auto van mijn vrouw wel, maar bij een Tesla ga ik daar niet aan beginnen en heb ik het gereedschap niet voor.
Dat klopt maar wisselen op velg is kans op beschadigingen en een band die steeds gerekt miet worden. Het gaat mij ook niet zozeer om de kosten.

Daarnaast wil ik ze ook niet zelf opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nvm dubbel post

[ Voor 106% gewijzigd door bilgy_no1 op 19-03-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

dirkmuis schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:30:
Op mijn model 3 een regelrechte ramp. Esp helemaal overstuur op snellere bochten.. absoluut vermijden imo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
dirkmuis schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:50:
[...]

Dat klopt maar wisselen op velg is kans op beschadigingen en een band die steeds gerekt miet worden. Het gaat mij ook niet zozeer om de kosten.

Daarnaast wil ik ze ook niet zelf opslaan.
Ik heb tot nu toe zo'n 15 jaar lease auto ervaring met banden ipv velgenwissels en daar nog nooit problemen mee gehad. Je kunt de banden meenemen en ze zelf opslaan, maar uiteraard ook achterlaten.

Mijn huidige auto is weer een privé auto en dus is deze case voor mijzelf ook interessant/relevant. Heb al uitgezocht wat velgen + sets wisselen vs banden op de velg wisselen kost en na hoeveel jaar je het verschil er uit hebt.

Een set wissel kost 60 Euro per keer, de banden op de velg zetten en wisselen kost 118 Euro per keer. Dit doe je tweemaal per jaar, dus 120 vs 236 Euro. Prijsverschil is 116 Euro per jaar. Stel dat ik deze auto >5 jaar heb, dan moeten de velgen 600 Euro kosten om dat te rechtvaardigen. Een gemiddelde set velgen kost meer dan 600 Euro.

Daarom kies ik er waarschijnlijk voor om winterbanden aan te schaffen en die op de velg te laten zetten ipv een set velgen met winterbanden (Voorbeeld: Tesla 20" velgen die ik heb, maar dan met winterbanden: 3.600 Euro!) aan te schaffen en over te laten zetten. Enige voordeel is dat je de velgen mooier houdt. Ik heb vooralsnog nooit problemen ervaren met banden op velgen overzetten, maar ik sta uiteraard open voor suggesties en argumenten om dat niet langer te doen. Gelukkig werd mijn auto afgelopen donderdag geleverd en durf ik het nu wel aan om dit jaar op zomerbanden door te rijden, maar richting de winter moet ik er toch aan gaan geloven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:19:
[...]

Ik heb een 2023 Y RWD en heb ik 3 maanden tijd al 7x een piep naar m'n hoofd gehad omdat ik op het verkeer aan het letten was ipv op het scherm. 1 deactivatie tot nu toe, super kinderachtig ook dat hij daarna niet meer aan kan.

De interieurcamera zit hier wel dicht :w

Bij de laatste twee merken die ik reed met ACC / Lane keep features in 6 jaar tijd nooit een deactivatie gehad. Piepjes ook zelden.
Maar het ging erover of je heel hard aan het stuur moet draaien om de blauwe gloed of daaropvolgende waarschuwing te laten verdwijnen. Of is een subtiele tegendruk/weerstand daarvoor bij jou ook voldoende?

Dat je een waarschuwing krijgt als je (wat langer) met het scherm bezig bent is wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdruten
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-08 08:55
Taro schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Bij de vergrendeling staat een optie voor passagiers, staat die aan? Als je die uitzet kan je iedere deur opendoen.

De kofferbak moet uiteraard ook gewoon opengaan als je de telefoon als key hebt gekoppeld. Bluetooth aan staan? De auto & telefoon al een keer gereset? Wordt je telefoon wel als key voor de deuren herkend?
Het uitzetten van de optie 'bestuurder portier' was inderdaad de oplossing. Niet alleen voor de overige portieren, maar ook voor het openen van de kofferbak.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:54
Pap3rclip schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:53:
Een (klein) punt van ergernis bij de nieuwe Model Y RWD:
De deuren, zowel voor als achter, die onmiddellijk in beginnen te klappen als ze niet in de twee "vastgestelde scharnierpunten" zitten.
Is dit mogelijk om bij te regelen of op te lossen?
Zo irritant als je in aan het laden bent met beperkte ruimte naast de wagen.
Kunnen die deuren niet gewoon blijven staan waar ze je los laat zoals bij andere autos?
Idd, ook benieuwd naar. Iemand hiervoor een serviceverzoek voor ingediend? En hebben andere Tesla wel drie "vastgestelde punten" of deuren die gewoon blijven staan? De kleine heeft bij het bij het instappen al paar keer de deur tegen de kont gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Taro schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:00:
Ik heb tot nu toe zo'n 15 jaar lease auto ervaring met banden ipv velgenwissels en daar nog nooit problemen mee gehad.
Leasmaatschappijen kijken idd. naar de totaalkosten, en zien dat bandenwissels goedkoper zijn. Ik moet er niet aan denken om elke keer een afspraak te moeten maken, wachten (want een bandenwissel duurt behoorlijk wat langer dan een wielenwissel, gezien er ook elke keer gebalanceerd moet worden).

Ik wissel daarom zelf wielen, en sla ze zelf op. Met de huidige, soms bizar zachte winteromstandigheden kan ik dan mooi het juiste moment bepalen (wel een beetje de weersverwachting in de gaten houden ;)

Ik zou voor 19" in de winter gaan. Meer keuze in banden en velgen, en meer comfort omdat het profiel van de winterband dieper is, daardoor meer herrie maakt, kun je dat weer een beetje compenseren met een kleinere velg. En beter voor de range, die in de winter beperkter is. En dan ben je weer helemaal happy als je in de lente je 20" sloffen er weer onder ziet (die dan ook de winter-abuse van gestrooide wegen niet hoeven te ondergaan).

Je moet alleen even een garagekrik (tip: neem een alu), lange wielmoersleutel en een dikke momentsleutel aanschaffen. Wisselen kost me een half uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:09:
[...]

Maar het ging erover of je heel hard aan het stuur moet draaien om de blauwe gloed of daaropvolgende waarschuwing te laten verdwijnen. Of is een subtiele tegendruk/weerstand daarvoor bij jou ook voldoende?

Dat je een waarschuwing krijgt als je (wat langer) met het scherm bezig bent is wat anders.
Ik denk dat het logisch is dat als ik bij een Tesla regelmatig signalen krijg, waar ik dat bij andere auto's niet krijg, dat ik dus bij Tesla significant meer stuur input moet geven om deze signalen af te wenden.

Mijn Kia hield ik gewoon met 1 hand het stuur vast en een gaf ik een beetje druk, en dat was prima. Bij de Tesla moet je afwisselen van richting van de druk, en als dat toevallig in de richting van de bocht ligt registreert hij het niet.

Het is prima werkbaar hoor, maar Tesla vraagt wel degelijk om meer bevestiging dan andere merken (het is vermoeiender voor mij). Imho is zo'n capacitief stuurwiel nog de mooiste oplossing, maar dan niet zoals bij VW dat het niet op het hele stuur zit.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Taro als je zelf een set hebt kun je ook zelf wisselen. Dat is een klusje van niks. Persoonlijk zou ik dat doen als winterbanden noodzakelijk voor je zijn. Bij slecht weer blijf ik gewoon thuis en we zijn geen wintersporters. Dus ik kan prima zonder. Nu bij de lease een extra set die ik ook zelf wissel. Niks geen gedoe met afspraken maken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49
dez1983 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 00:01:
[...]

Idd, ook benieuwd naar. Iemand hiervoor een serviceverzoek voor ingediend? En hebben andere Tesla wel drie "vastgestelde punten" of deuren die gewoon blijven staan? De kleine heeft bij het bij het instappen al paar keer de deur tegen de kont gekregen.
M3 uit 2019 3 punten inderdaad (zo zie ik ‘m inclusief helemaal open, anders idd 2).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 22:50
_eLMo_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:55:
[...]

Mijn Kia hield ik gewoon met 1 hand het stuur vast en een gaf ik een beetje druk, en dat was prima. Bij de Tesla moet je afwisselen van richting van de druk, en als dat toevallig in de richting van de bocht ligt registreert hij het niet.

[...]
Zou dat misschien komen door de 'fix' die ze hebben moeten voorzien door die idioten die een gewicht aan hun stuur hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:06
_eLMo_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:55:
[...]

Ik denk dat het logisch is dat als ik bij een Tesla regelmatig signalen krijg, waar ik dat bij andere auto's niet krijg, dat ik dus bij Tesla significant meer stuur input moet geven om deze signalen af te wenden.

Het is prima werkbaar hoor, maar Tesla vraagt wel degelijk om meer bevestiging dan andere merken (het is vermoeiender voor mij). Imho is zo'n capacitief stuurwiel nog de mooiste oplossing, maar dan niet zoals bij VW dat het niet op het hele stuur zit.
Ik merk wel dat als ik bij de eerste melding een rukje aan het stuur geef dit minder heftig hoef te doen dan als het bij de 2e of 3e waarschuwing is.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
pretpik schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Ik merk wel dat als ik bij de eerste melding een rukje aan het stuur geef dit minder heftig hoef te doen dan als het bij de 2e of 3e waarschuwing is.
100%

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 09:35
Fire69 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Zou dat misschien komen door de 'fix' die ze hebben moeten voorzien door die idioten die een gewicht aan hun stuur hangen?
Ja ik denk het wel. Ik merk ook dat vergeleken met andere auto's Tesla meer inzet op veiligheid. Dat heeft hier ook mee te maken. En dat gaat wel ten koste van comfort en gemak. Vergeleken met andere auto's is in mijn ervaring de ACC ook voorzichtiger en remt harder. Wel veiliger, maar minder comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Ik heb tot nu toe zo'n 15 jaar lease auto ervaring met banden ipv velgenwissels en daar nog nooit problemen mee gehad. Je kunt de banden meenemen en ze zelf opslaan, maar uiteraard ook achterlaten.

Mijn huidige auto is weer een privé auto en dus is deze case voor mijzelf ook interessant/relevant. Heb al uitgezocht wat velgen + sets wisselen vs banden op de velg wisselen kost en na hoeveel jaar je het verschil er uit hebt.

Een set wissel kost 60 Euro per keer, de banden op de velg zetten en wisselen kost 118 Euro per keer. Dit doe je tweemaal per jaar, dus 120 vs 236 Euro. Prijsverschil is 116 Euro per jaar. Stel dat ik deze auto >5 jaar heb, dan moeten de velgen 600 Euro kosten om dat te rechtvaardigen. Een gemiddelde set velgen kost meer dan 600 Euro.

Daarom kies ik er waarschijnlijk voor om winterbanden aan te schaffen en die op de velg te laten zetten ipv een set velgen met winterbanden (Voorbeeld: Tesla 20" velgen die ik heb, maar dan met winterbanden: 3.600 Euro!) aan te schaffen en over te laten zetten. Enige voordeel is dat je de velgen mooier houdt. Ik heb vooralsnog nooit problemen ervaren met banden op velgen overzetten, maar ik sta uiteraard open voor suggesties en argumenten om dat niet langer te doen. Gelukkig werd mijn auto afgelopen donderdag geleverd en durf ik het nu wel aan om dit jaar op zomerbanden door te rijden, maar richting de winter moet ik er toch aan gaan geloven ;)
Je kunt die velgen met winterbanden weer verkopen na 5 jaar natuurlijk. Ik heb altijd wel de winterbanden op velgen gehad (tot vorige auto) en zelf in de schuur gehad. Dan kon ik zelf wisselen wanneer ik wilde, of combineren met onderhoud bij garage. De kosten hiervan waren zeker niet hoger dan wat je nu beschrijft, een set 2e hands of nieuwe velgen + banden leverde na 5j nog een significant deel van de nieuwwaarde op als je ze beetje netjes houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
[...]

Je telt dan niet hierbij op dat het je ook tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:21
Herken het rukken helemaal niet eigenlijk bij Autopilot. Gewoon een beetje duwen tot je stuur niet verder kan. Gaat vaak al automatisch als je je hand een beetje aan het stuur hangt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:26
pretpik schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Ik heb ook gewoon best wel eens dat ik uit auto steer schiet omdat hij anders vindt dat ik niet hard genoeg aan het stuur draai.
Ik vind het op rechte snelwegen ook ontzettend vervelend dat ik eigenlijk continu tegendruk moet geven omdat ik anders om de zoveel tijd weer een melding krijg.
Ook 1x gehad dat ik het niet meer aan mocht zetten. Relaxt het stuur vasthouden zoals ik zonder auto steer kan is er niet bij.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
jip_86 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:04:
Herken het rukken helemaal niet eigenlijk bij Autopilot. Gewoon een beetje duwen tot je stuur niet verder kan. Gaat vaak al automatisch als je je hand een beetje aan het stuur hangt.
Even los van de discussie over hoe hard je aan het stuur moet trekken: Vind je het niet irritant dat je dat überhaupt moet doen, hoe licht ook? Want daar gaat het me eigenlijk om. Je hebt je stuur gewoon netjes vast en tóch wil de auto telkens dat je tegendruk geeft. Ik vind het echt afleiden van het autorijden en behoorlijk storend. Al jaren, in elke Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Ik heb het me aangewend om elke x seconde een beetje te wiebelen. Doe ik ondertussen (na een goeie 100k km) gedachteloos.
Ik hoef voor mijn gevoel ook maar een heel klein beetje druk te geven, dus hij schiet nooit uit autosteer als gevolg van mijn 'ik ben wel wakker' meldingen.

Daarbij krijg ik wel het gevoel dat er gewoon verschil zit tussen de diverse uitvoeringen, anders zouden de ervaringen niet zo uit een moeten lopen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Ik heb zelf het idee dat als je het netjes doet, dat de interval veel minder is en gaat echt kilometers na kilometers goed met hele kleine beweging. Die maak ik tegenwoordig zelfs onbewust.
Van de afgelopen 50dkm, de 10x dat AP boos werd door te weinig stuur input waren altijd als ik ook daadwerkelijk bezig was met iets anders.. Of op spotify een liedje zat te zoeken of op chargemap de vlg lader aan het zoeken was. Als je gewoon normaal rijdt, ogen naar voren, stuur vast, gaat eigenlijk 99,99% goed.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
joblamie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:50:
[...]

Even los van de discussie over hoe hard je aan het stuur moet trekken: Vind je het niet irritant dat je dat überhaupt moet doen, hoe licht ook? Want daar gaat het me eigenlijk om. Je hebt je stuur gewoon netjes vast en tóch wil de auto telkens dat je tegendruk geeft. Ik vind het echt afleiden van het autorijden en behoorlijk storend. Al jaren, in elke Tesla.
Ik vind het niet irritant maar ik weet dat ik mijn lengte meeheb; ik leg mijn elleboog in de deur (op de richel waar ook de raamknopjes zitten) en heb mijn hand dan links van de onderspaak van het wiel. In die houding geef ik altijd een beetje druk (doordat ik lange armen heb).

Ging altijd goed in de 2019 M3, gaat nu ook goed in de MY.

Mijn SO is veel kleiner, en die kan die houding niet aannemen, kan mij voorstellen dat het dan wel echt vervelend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panatella
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-08 23:43

Je zou kunnen kijken of een Multimac iets voor jullie is. Onze kinderen hebben de zelfde leeftijd en wij overwegen zo'n systeem aan te schaffen. Het kost een smak geld, maar je kan de basis herconfigureren obv de behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:21
[...]

Het is mijn eerste, dus ik weet niet beter. Maar het stoort me niet echt. De melding gaat ook gewoon direct weg als ik een beetje tegendruk geef. Maar aan de andere kant kan je ook weer niet extreem lange stukken rijden omdat je toch steeds vrachtwagens tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 08:14
Cyw00d schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:31:
Blijkbaar is dit een aankomende update (2022.45.11) voor de FSD (Beta 11.3.2) gebruikers in Amerika. Die rijden met (of gaan naar) software versie 2022.25.11 op dit moment.
En Canada, dus denk dat we hier in Europa even moeten wachten nog.
Had ook dit artikel nog gevonden - die dus praktisch samenvat wat er op twitter staat: https://www.teslarati.com...-system-vision-only-cars/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Het is wachten totdat iemand beelden op internet zet van hoe de park assist implementatie is gedaan en hoe goed het werkt. Die zijn tot op heden nog nergens vindbaar is mijn conclusie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

In de Hyundai Ioniq 5 werkt het ook zo. Die ging zelfs wiebelen met het stuur als je geen weerstand gaf.

Ik vermoed dat fabrikanten iets dergelijks moeten inbouwen om te voorkomen dat mensen teveel afgeleid zijn of zelfs in slaap vallen. Alleen een capacitief stuur zou dan alsnog niets in de gaten hebben. Volgens mij is er zelfs regelgeving over.

Tesla zal ook wel extra voorzichtig willen zijn, want alles met Tesla in de titel krijgt veel meer aandacht. Alles een VW met of zonder Travel Assist crasht kijkt niemand ernaar om, maar als een Tesla crasht gaat de hele mediamolen weer draaien. Ook al was AP/FSD niet eens actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 19:24

Nosch

MYLR Blue

A.s. woensdag wordt mijn MYLR thuis geleverd vanuit de LM. Zij gebruiken een tussenpartij voor het afleveren van de auto (autoafleveren.nl). En uiteraard vertrouw ik die partij helemaal... Waarom niet?

Toch zou ik graag een controle willen doen t.a.v. de accessoires die standaard meegeleverd zouden moeten worden. Is hier een lijstje van beschikbaar? In dit forum zoiets nog niet kunnen vinden...

Ik verwacht bijvoorbeeld een stopcontactlader, maar mogelijk komt er nog meer standaard mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pimk
  • Laatst online: 15-09 09:52
Jesper.B schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:28:
Hallo,

Vanmiddag heb ik mijn Model 3 RWD opgehaald in Tilburg. Door de ongelukkige tijd heb ik lang in de file gestaan. Ik wou hier autopilot voor gebruiken alleen merkte ik al snel dat de auto (te) lang wacht met doorrijden waardoor er aardig wat ruimte tussen komt, vervolgens geeft de auto een stoot gas en remt hij weer erg krachtig. Dit was de hele tijd het geval.

Hebben meerdere mensen hier ervaring mee?
Yep, ikke.
En ik heb er maar eens een serviceticket voor ingeschoten, gebaseerd op Twitter statements van iemand die met een vergelijkbare M# liet zien dat de zijne het wèl heel relaxed deed.
Ik ga nog wel een recent geval met Tesla moeten delen om het issue inzichtelijk te krijgen, ze kunnen maar beperkt complete data inzien geeft men aan.

To be continued

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Panatella schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:14:
[...]

Je zou kunnen kijken of een Multimac iets voor jullie is. Onze kinderen hebben de zelfde leeftijd en wij overwegen zo'n systeem aan te schaffen. Het kost een smak geld, maar je kan de basis herconfigureren obv de behoefte.
Z'n Multimac zit niet vast aan de isofix en met drie kinderen zit er toch behoorlijk wat gewicht op je gordels. Ik zou zoiets toch eerst in het echt willen zien en liefste ook met een ervaring van iemand die er al langer gebruik van maakt.

Volgens mij kan je beter gewoon gaan passen met kinderstoeltjes in de Y. In de 3 past geen zitje in het midden maar gezien ik zelf ook drie kinderen heb verwacht ik dat het de Y wel moet lukken met een verhoger in het midden. Mijn oudste kan inmiddels zonder verhoger in het midden maar is wel krap onze Golf (vergelijkbaar met de Model 3). Overigens is een verhoger voor het oudste kind tussen twee autostoeltjes ook niet verplicht wanneer het niet past, let alleen wel op of de riem niet in de nek snijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
Djerro123 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 02:14:
[...]

Euhm hier ben ik het niet mee eens, specifiek met “hoort zo volgens het ontwerp”. Dit hòòrt natuurlijk volgens mij niet, het zou comfortabel moeten rijden, júist in de files.

@Jesper.B je zou kunnen proberen de volgafstand op 5 te kunnen zetten. Meerdere mensen in dit topic hebben hier last van, en dit lijkt momenteel het standaard gedrag te zijn met de huidige software. Daarbij wel de opmerking dat ik dit ook had sinds februari 2022 met mijn M3 SR+ 2019, maar dat het veel beter is in de MY RWD die ik nu rijd.
Done that.
Èn acceleratie op CHILL gezet. Geen oplossing

En IMHO is het met de laatste software 2023.2.12 erger geworden.
Maar daar had ik al een rant over geplaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
Bever! schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Zijn punt is dat je de laatst bekende locatie ziet toen de auto in drive stond.
klopt. Toen de mijne zich een aantal weken geleden volledig resette (software-bugje) stonden we opeens in Californië, terwijl ik toch ècht op het fabrieksterrein in Best stond. Zelf gecheckt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
[...]

Really?! Nóg een reden om geen enkele nieuwe SW meer te accepteren... :( |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:01
[...](ik begreep dat zelfs mensen met USS nu ze niet meer kunnen gebruiken?)
Ik weet niet waar je je data vandaan haalt maar laten we aub geen nep-informatie verspreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aflevering viel mij overigens reuze mee. Ja ik baal nog steeds dat ik heb moeten reizen, maar de auto stond netjes schoongemaakt binnen. Kleine schade ontdekt maar die werd direct opgepakt.
Nosch schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:42:
A.s. woensdag wordt mijn MYLR thuis geleverd vanuit de LM. Zij gebruiken een tussenpartij voor het afleveren van de auto (autoafleveren.nl). En uiteraard vertrouw ik die partij helemaal... Waarom niet?

Toch zou ik graag een controle willen doen t.a.v. de accessoires die standaard meegeleverd zouden moeten worden. Is hier een lijstje van beschikbaar? In dit forum zoiets nog niet kunnen vinden...

Ik verwacht bijvoorbeeld een stopcontactlader, maar mogelijk komt er nog meer standaard mee?
Bij mijn MYRWD werd het onderstaande standaard geleverd:

- Stopcontact <-> type 2 laadkabel, netjes in een hoesje.
- Blauwe type 2 <-> type 2 laadkabel.
- Stoffen vloermatten voor en achter (lijkt deze te zijn)
- USB stick voor Sentry mode (in het handschoenenvakje)
- Twee pasjes
- Hoedenplank
- Iets wat oogt als een veiligheidskitje maar eerlijk gezegd heb ik dat zakje/tasje nog niet geopend :$
- Lege ruitenvloeistof tank :/
- 30 dagen premium connectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L

R2L

Caayn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:18:
Gaat daar geen waarschuwingslampje voor branden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het is echt even proberen, ik vond destijds met 3 kleine kinderen de C5 Aircross echt te klein en ben voor groter gegaan.
Deveon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:51:
[...]

Z'n Multimac zit niet vast aan de isofix en met drie kinderen zit er toch behoorlijk wat gewicht op je gordels. Ik zou zoiets toch eerst in het echt willen zien en liefste ook met een ervaring van iemand die er al langer gebruik van maakt.

Volgens mij kan je beter gewoon gaan passen met kinderstoeltjes in de Y. In de 3 past geen zitje in het midden maar gezien ik zelf ook drie kinderen heb verwacht ik dat het de Y wel moet lukken met een verhoger in het midden. Mijn oudste kan inmiddels zonder verhoger in het midden maar is wel krap onze Golf (vergelijkbaar met de Model 3). Overigens is een verhoger voor het oudste kind tussen twee autostoeltjes ook niet verplicht wanneer het niet past, let alleen wel op of de riem niet in de nek snijdt.
Grootste issue nu met de Y is dat de 'gordelpunten' voor de middelste zitplek die onder iedere zitverhoger verdwijnen, met nu de groep 2/3 stoelen links en rechts blijft er niet gek veel ruimte over (als je isofix gebruikt, anders wel meer). Bij ons zit de oudste nu zonder verhoger in het midden van de andere stoelen. Losse verhoger wel in de frunk liggen voor buitenland waar dat wel verplicht is en dan moeten er ook gelijk gordelverlengers bij zodat iedereen nog los en vast kan.

Maar door de manier waarop de gordel zit (komt uit de bank ipv vanaf hoger) zit de oudste nu ook al goed zonder verhoging.

[ Voor 50% gewijzigd door Sander op 20-03-2023 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
Weet iemand hoe de mechaniek achter het stuurwiel werkt ? 't Is te zeggen, is er een differentieel die de snelheid van de motor verdeelt over een sneller draaiend "buitenkant-bocht"- wiel en het trager draaiende "binnenkant-bocht"- wiel ? Ik heb geen weet van een differentieel, maar het moet toch op "een" manier gebeuren, dewelke dat ook moge zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door flupp op 20-03-2023 16:23 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosch
  • Laatst online: 13-08 19:24

Nosch

MYLR Blue

Aflevering viel mij overigens reuze mee. Ja ik baal nog steeds dat ik heb moeten reizen, maar de auto stond netjes schoongemaakt binnen. Kleine schade ontdekt maar die werd direct opgepakt.

[...]

- Twee pasjes
- Hoedenplank
- Iets wat oogt als een veiligheidskitje maar eerlijk gezegd heb ik dat zakje/tasje nog niet geopend :$
Dankjewel voor het overzicht! Heel nuttig. Jammer van die ruitenspriets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiervandaan
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19:41

[...]

- Twee pasjes
- Hoedenplank
Ik lees overal dat iedereen een blauwe laad kabel erbij heeft gekregen. Ik heb een zwarte gekregen, maakt dat nog iets uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:01
Caayn
Even naar een lokale SeC rijden en je rijdt weer met een volle tank weg. En als het te ver is, even naar een tankstation?

Het kan gebeuren dat niet alles loopt zoals je verwacht. Er bestaan ergere dingen.

[ Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 20-03-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

hiervandaan schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Ik lees overal dat iedereen een blauwe laad kabel erbij heeft gekregen. Ik heb een zwarte gekregen, maakt dat nog iets uit?
Je struikelt er misschien wat sneller over. Maar ik denk niet dat het ook maar iets uitmaakt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
flupp schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:58:
Weet iemand hoe de mechaniek achter het stuurwiel werkt ? 't Is te zeggen, is er een differentieel die de snelheid van de motor verdeelt over een sneller draaiend "buitenkant-bocht"- wiel en het trager draaiende "binnenkant-bocht"- wiel ? Ik heb geen weet van een differentieel, maar het moet toch op "een" manier gebeuren, dewelke dat ook moge zijn...
OT:

Zoekopdracht in Youtube: differentieel auto:

1 van de filmpjes:

YouTube: Differentieel

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Tommie12 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:28:
[...]
OT:
Zoekopdracht in Youtube: differentieel auto:
1 van de filmpjes:
YouTube: Differentieel
Mijn vraag was niet perse "wat is een differentieel" maar : "gebeurt het in een Tesla met een differentieel, of electronisch"...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
flupp schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Mijn vraag was niet perse "wat is een differentieel" maar : "gebeurt het in een Tesla met een differentieel, of electronisch"...
Er is maar één motor vooraan, en er zijn 2 wielen.
Dus, ja er moet een differentieel zitten (of 2 motoren).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

R2L schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Gaat daar geen waarschuwingslampje voor branden?
Geen lampje, maar een melding op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:50
Sander schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Het is echt even proberen, ik vond destijds met 3 kleine kinderen de C5 Aircross echt te klein en ben voor groter gegaan.

[...]

Grootste issue nu met de Y is dat de 'gordelpunten' voor de middelste zitplek die onder iedere zitverhoger verdwijnen, met nu de groep 2/3 stoelen links en rechts blijft er niet gek veel ruimte over (als je isofix gebruikt, anders wel meer). Bij ons zit de oudste nu zonder verhoger in het midden van de andere stoelen. Losse verhoger wel in de frunk liggen voor buitenland waar dat wel verplicht is en dan moeten er ook gelijk gordelverlengers bij zodat iedereen nog los en vast kan.

Maar door de manier waarop de gordel zit (komt uit de bank ipv vanaf hoger) zit de oudste nu ook al goed zonder verhoging.
Dank!
We gaan zo snel als mogelijk even proberen, inderdaad.

Jouw beschrijving is met de Model Y?
En de stoeltjes aan de zijkanten met de gordel vast i.p.v. Isofix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
turkeyhakan schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:16:
Ik weet niet waar je je data vandaan haalt maar laten we aub geen nep-informatie verspreiden.
YouTube: Testing the 2023 Model Y with Comfort Suspension!
"There are no ultrasonic sensors on the front of this 2023 Model Y. They are moving to a vision system, where they'll be using these camera's to show you how far you are of objects in front of you. Now the frustrating part is, I do have ultrasonic sensors, as you can see right here on my 2020 they're there, but they're not functional anymore. So, I don't understand why they don't they just let these work until the new technology is there."
Ik vermoed dat deze professionele Tesla-YT'er er helemaal naast zit, maar ik kan het niet anders interpreteren, dan dat de USS bij hem niet meer werken. Mogelijk om een andere reden dan dat Tesla het in software heeft uitgeschakeld, maar misschien weet jij meer @turkeyhakan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyntax
  • Laatst online: 22:58
flupp schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Er zit een open differentieel in de elektromotor. Genoeg hele gedetailleerde ‘teardown’ videos over te vinden op youtube die het uitleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

TCMR schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:07:
[...]

YouTube: Testing the 2023 Model Y with Comfort Suspension!

[...]

Ik vermoed dat deze professionele Tesla-YT'er er helemaal naast zit, maar ik kan het niet anders interpreteren, dan dat de USS bij hem niet meer werken. Mogelijk om een andere reden dan dat Tesla het in software heeft uitgeschakeld, maar misschien weet jij meer @turkeyhakan ?
Bij mijn begin-2022 MY LR met USS werken ze nog steeds prima (2023.2.12) dus deze meneer zit er naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:59

[...]

- Twee pasjes
- Hoedenplank
Fixed that for you! Je was zo goed bezig met die linkjes :D

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L

R2L

noo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:21:
[...]

Geen lampje, maar een melding op het scherm.
Lampje was inderdaad niet het goed gekozen woord. Dat is meer uit de tijd van die ouderwetse auto's. Maar het is goed om te weten dat je een waarschuwing krijgt op het moment dat je het watertankje weer moet bijvullen. Scheelt me een hoop ergenis onderweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
Djerro123 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:03:
[...]

Ik vind het niet irritant maar ik weet dat ik mijn lengte meeheb; ik leg mijn elleboog in de deur (op de richel waar ook de raamknopjes zitten) en heb mijn hand dan links van de onderspaak van het wiel. In die houding geef ik altijd een beetje druk (doordat ik lange armen heb).

Mijn SO is veel kleiner, en die kan die houding niet aannemen, kan mij voorstellen dat het dan wel echt vervelend is.
TO-TAAL offtopic maar ik heb nu al een aantal keren de afkorting SO voorbij zien komen, waar staat dit voor :? Ik neem aan iets in de trant van partner oid maar ik moet t gewoon weten nu :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

ybos schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:02:
[...]

TO-TAAL offtopic maar ik heb nu al een aantal keren de afkorting SO voorbij zien komen, waar staat dit voor :? Ik neem aan iets in de trant van partner oid maar ik moet t gewoon weten nu :+
"Significant Other"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
Hmmm van die term krijg ik een beetje jeuk :P
Maar, wel weer wat wijzer geworden, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Laatst online: 23:11
Iemand een idee waarom mijn google account aangeeft dat ik inlog in de buurt van Spanje als ik mijn YT account aanmeldt? Als ik in de browser mijn IP en lokatie opzoek is het netwerk KPN met lokatie Apeldoorn (120 km hier vandaan haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:46
ybos schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:07:
[...]

Hmmm van die term krijg ik een beetje jeuk :P
Maar, wel weer wat wijzer geworden, thanks.
Offtopic: rare term inderdaad.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49
Djerro123 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:03:
[...]

Wat is so?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesper.B
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-11-2023
Vraagje, als het goed is heeft de Model 3 verwarmde buitenspiegels. Ik kan echter NERGENS gek genoeg vinden waar ik dit kan inschakelen.

Op de terugweg waren de spiegels zeiknat en kon er bijna niks door heen zien. Opzich niet heel erg door de camera’s aan de zijkant maar alsnog wel prettig om goed zichtbare spiegels te hebben.

Iemand enig idee waar je dit inschakelt?

Model 3 RWD 2023.

Alvast bedankt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-08 16:07
Jesper.B schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:13:
Vraagje, als het goed is heeft de Model 3 verwarmde buitenspiegels. Ik kan echter NERGENS gek genoeg vinden waar ik dit kan inschakelen.

Op de terugweg waren de spiegels zeiknat en kon er bijna niks door heen zien. Opzich niet heel erg door de camera’s aan de zijkant maar alsnog wel prettig om goed zichtbare spiegels te hebben.

Iemand enig idee waar je dit inschakelt?

Model 3 RWD 2023.

Alvast bedankt
Achterruit verwarming inschakelen :)
Pagina: 1 ... 479 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: