• Jesper.B
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:28
Sjoop1985 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:19:
@Jesper.B wat ook lijkt te helpen is je snelheid bijstellen. Misschien beeld ik het me in, maar als de AP snelheid op 100 staat als ik in de file sta, is dat schokkerige gedrag veel erger als wanneer ik die op 50 zet. Net alsof ie bij ieder gaatje dat valt wil doortrekken naar 100 om er vervolgens achter te komen dat dat niet kan en in de ankers gaat.

Volgafstand zet ik dan meestal op 3.
Bedankt, ik ga dit proberen!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
zwasie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:50:
[...]

Is idd nogal breed . Maar ik had net specifiek de LR willen kiezen voor de range en de gemoedstoestand van niet zonder range te zitten .

Minimum zou ik in de winter toch graag minimum de 300 halen en in de zomer 400. En dat in alle comfort ( dus in de winter graag met verwarming op )
Ok, maar heb je nu zelf al even wat onderzoek gedaan? De antwoorden daarop kan je prima in dit topic en op de website vinden die ik hierboven heb genoemd.

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• Jesper.B
  • Registratie: Augustus 2022
Ander vraagje, is het mogelijk om het flitsmeister geluid over de speakers in de auto te laten gaan terwijl je de ingebouwde spotify gebruikt? Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen namelijk

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Jesper.B schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:53:
Ander vraagje, is het mogelijk om het flitsmeister geluid over de speakers in de auto te laten gaan terwijl je de ingebouwde spotify gebruikt? Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen namelijk
Ja.

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:50
Taro schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Ok, maar heb je nu zelf al even wat onderzoek gedaan? De antwoorden daarop kan je prima in dit topic en op de website vinden die ik hierboven heb genoemd.
Ik heb de verschillende databases gecontroleerd . Maar uit ervaring ben ik daar redelijk sceptisch over . Blijf die allemaal veel te positief over range vinden

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Jesper.B schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:53:
Is een instelling in Flitsmeister. Geluid over een bepaald protocol volgens mij.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
zwasie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:54:
[...]

Ik heb de verschillende databases gecontroleerd . Maar uit ervaring ben ik daar redelijk sceptisch over . Blijf die allemaal veel te positief over range vinden
Betreft het je eerste EV en heb je een lader op de oprit of ben je afhankelijk van publiek laden?

Als je een oprit met eigen lader hebt, dan kan je evt. thuis voorverwarmen voor langere ritten. Heb je thuis geen lader, ben je afhankelijk van publiek laden, moet je daarnaast dagelijks +-300 km heen en weer, dan zou ik voor de LR gaan. Heb je een eigen oprit met lader, is heen/terug max 250, dan is de RWD een veilige keuze.

Voor de eerste EV is men vaak bang te weinig range te hebben, maar gaandeweg krijg je daar veel meer vertrouwen in. En aan de andere kant kijken veel mensen bij de eerste EV te vaak naar de WLTP ipv daadwerkelijke range, goed dus dat je dat nu al meeneemt.

Heb je een eigen oprit met mogelijkheid voor eigen laadpaal én hoeveel rij je gemiddeld per dag?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Is idd nogal breed . Maar ik had net specifiek de LR willen kiezen voor de range en de gemoedstoestand van niet zonder range te zitten .

Minimum zou ik in de winter toch graag minimum de 300 halen en in de zomer 400. En dat in alle comfort ( dus in de winter graag met verwarming op ).

1 van de redenen waarom de Y afvalt omdat ik hier ook gelezen heb dat je in de winter de 300 niet gaat halen
Wij halen in de winter met een Y RWD makkelijk 300, met verwarming aan en passagiers. AP/TACC op 110.

Verder geeft @Taro eigenlijn alle overwegingen. Wij hebben geen regelmatige ritten die heen en weer meer vragen dan de range van de batterij. Tot op heden met de RWD nog geen eens momenten gehad dat we op bestemming of onderweg moesten laden, maar dat gaat wel uit van laden op eigen terrein en dus vol weg

[Voor 20% gewijzigd door Sander op 18-03-2023 10:06]

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:32
[...]

1 van de redenen waarom de Y afvalt omdat ik hier ook gelezen heb dat je in de winter de 300 niet gaat halen
Ik heb zeker al de 300 gehaald deze winter op het type ritten naar de kust en terug, dan kwam ik thuis met nog meer dan 20% batterij, na een heen en terug van 250 km. Doe hetzelfde in 10 verschillende ritten en je kan het vergeten, per aparte rit merk ik redelijk wat overhead aan opwarmen.

• zwasie
Taro schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Betreft het je eerste EV en heb je een lader op de oprit of ben je afhankelijk van publiek laden?

Als je een oprit met eigen lader hebt, dan kan je evt. thuis voorverwarmen voor langere ritten. Heb je thuis geen lader, ben je afhankelijk van publiek laden, moet je daarnaast dagelijks +-300 km heen en weer, dan zou ik voor de LR gaan. Heb je een eigen oprit met lader, is heen/terug max 250, dan is de RWD een veilige keuze.

Voor de eerste EV is men vaak bang te weinig range te hebben, maar gaandeweg krijg je daar veel meer vertrouwen in. En aan de andere kant kijken veel mensen bij de eerste EV te vaak naar de WLTP ipv daadwerkelijke range, goed dus dat je dat nu al meeneemt.

Heb je een eigen oprit met mogelijkheid voor eigen laadpaal én hoeveel rij je gemiddeld per dag?
Omwille van verplicht opname thuislader in de offerte heb ik de LR moeten schrappen. Dus ja ik kan kan thuis laden en voorverwarmen . Eigen oprit

Laden op werk is ook mogelijk. Is wel enkele rit een kleine 80km. Maar dan heb je de hobby’s en zo van de kinderen , waardoor in praktijk na thuiskomt van werk , de wagen eigenlijk direct erna weer in gebruik zal genomen worden en dus weer heel wat km’s zal verbruiken.

Daarom dat ik een minimum van 300km had gezet . Die 400km is vooral omwille van vakanties in de zomer .

En wss een heel domme vraag , maar op internet lees ik overal dat er een verschil zit in interieurs tussen de LR en de RWD (gaat dan vooral over subwoofer, … ), terwijl ze bij tesla zelf zeiden dat er geen verschil is . Klopt dit

[Voor 7% gewijzigd door zwasie op 18-03-2023 10:08]

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:08
Peter_J_ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 07:06:
[...]

Klopt het dat je dit dan niet visueel zichtbaar hebt op je tesla scherm?
Heb deze nog niet geprobeerd maar lost dan idd dit “ongemak” op.
Je ziet het zeker wel in de app van S3XY. Deze staat bij mij altijd open om oa de snelheid voor mijn neus te hebben ed. Er zijn idd meerdere instellingen via de S3XY buttons die niet zichtbaar zijn op de centrale console, wel op de S3XY app op dat dashboard. Wat betreft het manueel voorverwarmen, ik heb er een knop aan toegewezen, een keertje op en af gezet om te zien dat de melding idd op de app verscheen maar niet gecontroleerd of die op de centrale Tesla console verschijnt.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:42
zwasie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Omwille van verplicht opname thuislader in de offerte heb ik de LR moeten schrappen. Dus ja ik kan kan thuis laden en voorverwarmen . Eigen oprit

Laden op werk is ook mogelijk. Is wel enkele rit een kleine 80km. Maar dan heb je de hobby’s en zo van de kinderen , waardoor in praktijk na thuiskomt van werk , de wagen eigenlijk direct erna weer in gebruik zal genomen worden en dus weer heel wat km’s zal verbruiken.

Daarom dat ik een minimum van 300km had gezet . Die 400km is vooral omwille van vakanties in de zomer .

En wss een heel domme vraag , maar op internet lees ik overal dat er een verschil zit in interieurs tussen de LR en de RWD (gaat dan vooral over subwoofer, … ), terwijl ze bij tesla zelf zeiden dat er geen verschil is . Klopt dit
Geen verschil qua subwoofer: bij de model 3 was er het geval dat de SR+ geen sub en iets mindere audio had, bij de Y is het altijd hetzelfde. Er zijn/waren minimale verschillen tussen auto's uit Shanghai en Berlijn, maar in de laatste maanden is dat als het goed is allemaal gelijkgetrokken, vertelde een Teslamedewerker mij laatst.

[Voor 3% gewijzigd door The__Virus op 18-03-2023 10:21]

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
zwasie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Is een eigen bijdrage nog een optie?

Als je op het werk kunt laden, dan kom je dus met minimaal >200 km range thuis aan, de hobby's moet je dan ook nog prima uit kunnen voeren met de RWD.

Voor de vakanties is het verschil tussen de RWD en LR aanwezig, maar scheelt het bijv. een uurtje op langere ritten. Voor die paar keer per jaar wel te overzien.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:25
Of desnoods zelf een paaltje van MP pakken en (laten) installeren. Backend erop en kun je prima een paar cent bij de kWh prijs opdrukken. Zelfs een 1 fase paaltje is doorgaans prima.

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:27
Koop inderdaad prive de wallbox en lease de LR ga je heel bij van worden.

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.

• TCMR
  • Laatst online: 14:47
dennisk. schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:38:
[...]
Ben zelf ook wel erg nieuwsgierig naar de geluidskwaliteit van de M3 RWD.
<snip>
RWD zal minder goed zijn, maar heb goede hoop dat er prima maar te luisteren is.
Zag nog geen reactie op deze "vraag", maar zover ik weet is er geen verschil in de geluidsinstallatie tussen Performance, Long Range of Rear Wheel Drive versies van de Y. Er zit in allemaal Premium Audio.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-03 23:18
Jovanbff schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:58:
[...]
Ja klopt dat doet de auto en hoort zo volgens het ontwerp
Niet dat ik het niet wil geloven, maar heb je dat design document ergens te pakken gekregen, dan ?

Ik moet de eerste designbeschrijving van Tesla nog onder ogen krijgen. Bij online aankoop blijft het alleszins redelijk vaag (zo was mij niet duidelijk dat er géén parkeersensoren zouden worden geleverd, hetgeen voor een auto van dit (prijs)allooi wel zou mogen verwacht worden. Dit designdocument moet ongetwijfeld een veranderlijk document zijn. Een "work in progress" zeg maar, als ik zie wat er allemaal verandert qua uitrusting en afwerking, in mijn beleving (ik kan verkeerd zijn) zelfs in één en hetzelfde modeljaar.

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:11
[...]

Minimum zou ik in de winter toch graag minimum de 300 halen en in de zomer 400. En dat in alle comfort ( dus in de winter graag met verwarming op ).

Mijn 1e stint richting wintersport was anders toch echt 300km dit jaar. Buitentemperatuur net onder 0, en gewoon de toegestane snelheid rijden, ook in Duitsland. 100%-7% accu, wel na voorwerwarmen. Is maar net hoe zwaar je rechter voet is zegmaar.
MYRWD btw

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Grappig(?) dat dit soort vragen steeds terug blijven komen. Vooral leuk als iemand dan zegt: 'ja ik haal 300km met gemak, ook in de winter' en dan tig reacties verder 'o ja, mijn wagen staat altijd lekker in een garage met vloerverwarming als het vriest' ofzo....

M.a.w. het heeft geen enkel nut al die halve vragen en halve antwoorden. Er zijn zo veel parameters van invloed op het bereik. Misschien zou er een standaard lijstje ingevuld moeten worden als je een vraag wilt stellen of een antwoord wilt geven over het bereik zodat het flipperkast-effect wat minder is. En als je dan al een volledig beeld hebt, dan ontbreekt ook nog de 'hoe samengeknepen mogen je billen zijn om je bestemming te bereiken'...

Idem met toen ik aan het zoeken was voor een verzekering. Reacties als: 'ja mijn MY kon ik makkelijk bij XXX verzekeren voor dit en dat bedrag'. Maar daar heb je dus helemaal niks aan, als het de ene uitvoering geen aanvullende eisen heeft en de ander wel, of de cataloguswaarde dusdanig verschilt dat verzekeren niet eens mogelijk is. Of dat je in een geheel ander postcodegebied woont en prijzen totaal niet vergelijkbaar zijn.

Steam: -MiDe- BattleTag: MiDe#2179 Discord: -MD-#1579

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:21:
[...]
Voor de vakanties is het verschil tussen de RWD en LR aanwezig, maar scheelt het bijv. een uurtje op langere ritten. Voor die paar keer per jaar wel te overzien.
Even hier op aanhaken; ik zal morgen mijn trip naar Oostenrijk even posten (uit Teslamate) ter referentie van “echt” verbruik. Ben nu nog onderweg (laadstop 3) en moet nog 1 laadstop. Enorm verschil met heenweg; toen moesten we 5x stoppen. Minder dan 4x had gekund met de Y LR maar zou ik sowieso niet doen, 4x vind ik nu al net aan te doen (want er zitten stints tussen van langer dan 2 uur, en dat is best taai vind ik).

Punt is: twijfelde eerst ook of ik mezelf niet zou vervloeken dat ik toch niet de LR had genomen, maar zelfs mijn vakantietripje had het niet echt nodig. Ik besef me wel dat dit anders is als het slecht weer zou zijn geweest overigens haha

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
-MD- schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:54:
Reacties als: 'ja mijn MY kon ik makkelijk bij XXX verzekeren voor dit en dat bedrag'. Maar daar heb je dus helemaal niks aan, als het de ene uitvoering geen aanvullende eisen heeft en de ander wel, of de cataloguswaarde dusdanig verschilt dat verzekeren niet eens mogelijk is. Of dat je in een geheel ander postcodegebied woont en prijzen totaal niet vergelijkbaar zijn.
Of niet vermelden dat ze 10-20-30 schadevrije jaren hebben. Ja dan krijg je vanzelf betere premies want hogere korting. Ik zie qua premie weinig verschil bij banken, Allianz, Promovendum of die Insuremytesla toko. Maar dat ligt aan mijn 4 jaar schadevrije jaren. Heb teveel autoloze pauzes gehad dat ik mijn opbouw weer kwijt ben en op 0 begin.

Enfin: weinig afgeprijsde Tesla dit weekend, ze worden snel opgekocht of lopende preorders worden omgezet in een snel beschikbaar exemplaar met korting. 2019 occasion model 3 exemplaren beginnen te zakken in prijs. Maar nog te weinig (32-36k) om daarvoor een nieuwe te laten staan.

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:30
-MD- schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:54:
M.a.w. het heeft geen enkel nut al die halve vragen en halve antwoorden. Er zijn zo veel parameters van invloed op het bereik. Misschien zou er een standaard lijstje ingevuld moeten worden als je een vraag wilt stellen of een antwoord wilt geven over het bereik zodat het flipperkast-effect wat minder is. En als je dan al een volledig beeld hebt, dan ontbreekt ook nog de 'hoe samengeknepen mogen je billen zijn om je bestemming te bereiken'...
Het is ook heel erg afhankelijk aan wie je het vraagt. Iemand die net uit een dieselauto komt en altijd gewend was om met 180+ km/h op de linkerbaan naar wintersport te tuffen zal over het algemeen een veel lagere actieradius opgeven dan iemand die al langer Tesla rijdt of er al eerder eentje had en weet hoe je zo optimaal mogelijk van A naar B kan komen.

• zwasie
iAdema schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Mijn 1e stint richting wintersport was anders toch echt 300km dit jaar. Buitentemperatuur net onder 0, en gewoon de toegestane snelheid rijden, ook in Duitsland. 100%-7% accu, wel na voorwerwarmen. Is maar net hoe zwaar je rechter voet is zegmaar.
MYRWD btw
Dat is uitzoeken natuurlijk. Ik ben sowieso geen wilde chauffeur na al die jaren op de snelweg heb ik wel geleerd dat de tijdswinst tussen 150 knallen of gewoon de toegelaten snelheid rijden weinig tot geen tijdswinst geeft tijdens de normale uren.

Heb bij de testritten wel gemerkt dat ik een enorme fan ben van de one pedal drive. Waarbij de voorkeur naar tesla is gegaan omdat de polestar nogal zwaar was en dus wel heel bruusk afremde

• motregen
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-03 23:12
Gaat Tesla Vision dan toch te kort schieten voor velen van ons?

Green’s teardown of the HW4 FSD computer shows that upcoming Tesla cars would feature four new cameras. https://www.autoevolution...-huge-mistake-210442.html

[Voor 21% gewijzigd door motregen op 18-03-2023 13:52]

• Inspired
motregen schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:51:

Green’s teardown of the HW4 FSD computer shows that upcoming Tesla cars would feature four new cameras. https://www.autoevolution...-huge-mistake-210442.html
Voor level 4/5 autonoom vast wel ja.

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:46
Regel 1 is toch om nooit geen tech te kopen op basis van toekomstige beloftes ? Ik ga er zelfs gewoon van uit dat er nooit geen parking sensor ding meer komt. Het valt natuurlijk niet goed te praten. Maar het is wel de realiteit van onze huidige wereld.

Als het er dan toch komt, zal het een mooi sinterklaas cadeautje zijn.

• bilgy_no1
  • Laatst online: 13:52
motregen schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:51:

De huidige FSD Bèta 11 die nu wordt uitgerold is al heel capabel en wordt steeds verbeterd. Alle filmpjes die je hiervan ziet zijn op (ten hoogste) HW3 auto's. Tekort aan camerabeelden lijkt voorlopig niet de beperkende factor. Misschien de rekenkracht, maar het lijkt eerder aan te komen op voldoende training van de AI met heel veel situaties en uitzonderingen.

Die extra camera aansluitingen zijn misschien wel noodzakelijk voor de Semi, of het beter kunnen parkeren van de Cybertruck.

Maar wie weet. Sowieso moeten de FSD updates eerst maar eens naar Europa komen. Dan pas wordt dit echt relevant.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Wat betreft de sensoren: Door de plaatsing van de laadpaal op onze oprit moet ik achteruit insteken. Destijds heb ik de gemeente verzocht een lantaarnpaal te verplaatsen, anders kon ik die draai niet maken met de M3. Allemaal netjes geregeld, maar... eergisteren de MY opgehaald en daarmee kan ik diezelfde bocht niet meer maken :( Ik moet dus nu 1x steken, maar als ik niet goed oplet raak ik aan de achterkant een muurtje. Aan de voorkant raak ik bijna een gemeentetuin met stoeprand. Voorheen kreeg ik meldingen van de sensoren, nu dus niet meer. Als het licht is is dat prima te doen, met de spiegels en camera kan ik die afstand wel beoordelen. Maar in het donker wordt dit nog een dingetje...

Hopelijk bieden ze snel een oplossing. Verder vooralsnog prima te doen zonder USS.

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:48
Ik lees net dit artikel ivm bioweapon defence mode:
https://www.notateslaapp....at-it-is-and-how-it-works
Mij is verteld geworden om deze alleen in zeer uitzonderlijke omstandigheden op te zetten.
Als ik dit lees zou je denken dat dit quasi standaard opgezet mag worden.
Gebruiken nog mensen dit standaard?
Moet de filter dan vaker verwisseld worden en krijg je daar dan een melding over?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:40
bilgy_no1 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:05:
[...]

De huidige FSD Bèta 11 die nu wordt uitgerold is al heel capabel en wordt steeds verbeterd. Alle filmpjes die je hiervan ziet zijn op (ten hoogste) HW3 auto's. Tekort aan camerabeelden lijkt voorlopig niet de beperkende factor. Misschien de rekenkracht, maar het lijkt eerder aan te komen op voldoende training van de AI met heel veel situaties en uitzonderingen.

Die extra camera aansluitingen zijn misschien wel noodzakelijk voor de Semi, of het beter kunnen parkeren van de Cybertruck.

Maar wie weet. Sowieso moeten de FSD updates eerst maar eens naar Europa komen. Dan pas wordt dit echt relevant.
Je weet het altijd mooi te brengen maar feit is dat de huidige wagens met de camera’s gigantische blinde vlekken hebben en dat je als bereider maar mooi klaar bent zonder alternatief die al veel langer op zich laat wachten dan beloofd.

• bilgy_no1
Peter_J_ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:24:
Mij is verteld geworden om deze alleen in zeer uitzonderlijke omstandigheden op te zetten.
Moet de filter dan vaker verwisseld worden en krijg je daar dan een melding over?
Uit het artikel:

The filtration system is active whenever climate control is pulling in outside air. In extreme conditions, users can activate Bioweapon Defense Mode, which positively pressurizes the vehicle’s cabin, preventing pollutants from leaking. All air is filtered through the HEPA and gas media filters in this mode.

Oftewel: HEPA filter is dus altijd actief. Met Bio Weapon Defense Mode wordt ook een positieve luchtdruk aangezet voor extra bescherming. Misschien noodzakelijk als je in een stad als Beijing rijdt of achter een diesel waar zwarte rook uit de uitlaat komt.

• bilgy_no1
GeeMoney schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Je weet het altijd mooi te brengen maar feit is dat de huidige wagens met de camera’s gigantis he blinde vlekken hebben en dat je als bereider maar mooi klaar bent zonder alternatief die al veel langer op zich laat wachten dan beloofd.
Nu haal je de USS discussie erbij, maar daar ging het volgens mij niet over.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:57
Gisteravond voor het eerst in het donker gereden. Wat een bak licht zeg, zeker in vergelijking met die waxinelichtjes van mijn vorige auto.

Ik was wel even bang dat met zoveel licht de tegenliggers hinder zouden ondervinden. Maar geen geknipper gezien van tegenliggers dus de matrix koplampen van mijn MY lijken goed afgesteld.

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:09
https://twitter.com/alexa...&t=K-A463YruGET_bHyfsXV3g
Voor de mede midnight cherry red bestellers, er zijn weer nieuwe foto’s opgedoken van een transport.
Ik vind vooral de kleur zoals op de tweede foto geweldig. Dat wordt vooral in de zon rijden dus!

• bilgy_no1
Kluutmaran schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:03:
https://twitter.com/alexa...&t=K-A463YruGET_bHyfsXV3g
Voor de mede midnight cherry red bestellers, er zijn weer nieuwe foto’s opgedoken van een transport.
Ik vind vooral de kleur zoals op de tweede foto geweldig. Dat wordt vooral in de zon rijden dus!
Mij spreekt het niet aan. Vind het eerder passen als lipstick kleur van een goedkope sekswerker. Daar past de naam ook wel bij, trouwens: Midnight Cherry...

🙊🙊🙊🙊🙊

Maar ieder z'n ding.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:21
Waarom is een key fob in Nederland zo duur vergeleken met de US? Komt daar nog tax boven op de 175 dollar?

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:56

carpebios

-1 social credit

dimi_v schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:28:
Waarom is een key fob in Nederland zo duur vergeleken met de US? Komt daar nog tax boven op de 175 dollar?
In US is alles zonder tax inderdaad. Heb sowieso nooit het nut van die key fob gesnapt.

Nu extra prikkelend en minder stuurbaar

• -bulletje-
Domotek schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:01:
Regel 1 is toch om nooit geen tech te kopen op basis van toekomstige beloftes ? Ik ga er zelfs gewoon van uit dat er nooit geen parking sensor ding meer komt. Het valt natuurlijk niet goed te praten. Maar het is wel de realiteit van onze huidige wereld.

Als het er dan toch komt, zal het een mooi sinterklaas cadeautje zijn.
Het is wel zo dat Tesla door het weglaten van de sensors de bestelling (negatief en eenzijdig) heeft aangepast. Zeker als je hebt besteld toen USS nog wel aanwezig was.

Dat hebben ze opgelost door iedereen te laten accepteren dat het Vision only zou worden, maar ook in dat bericht beloven ze vergelijkbare functionaliteit tov USS. Denk dat ze wel over de brug moeten komen. Anders schat ik in dat een schadevergoeding kansrijk is.

• carpebios

carpebios

-1 social credit

-bulletje- schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Het is wel zo dat Tesla door het weglaten van de sensors de bestelling (negatief en eenzijdig) heeft aangepast. Zeker als je hebt besteld toen USS nog wel aanwezig was.

Dat hebben ze opgelost door iedereen te laten accepteren dat het Vision only zou worden, maar ook in dat bericht beloven ze vergelijkbare functionaliteit tov USS. Denk dat ze wel over de brug moeten komen. Anders schat ik in dat een schadevergoeding kansrijk is.
Nee hoor, FSD is ook nooit wat hier, daar komen ze ook niet uit de brug, gewoon de eeuwige belofte dat het binnenkort komt.

• Oekol
  • Laatst online: 07:37

Oekol

waka waka hey hey

Dat bioweapon defence mode is wel fijn als je een vieze stink scheet gelaten hebt. Raam open duurt langer voordat de geur weg is :D

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-03 17:51
Kluutmaran schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:03:

Voor de mede midnight cherry red bestellers
Ik vind vooral de kleur zoals op de tweede foto geweldig
Ik ben het met je eens. Prachtige kleur

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:31

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Nee, die bio defence mode maakt meer geluid dan een straaljager,
fijn om de mogelijkheid te hebben. maar zal hem eigenlijk nooit aan zetten.
Tenzij ik door een donkere roetwolk rij vanwege een brand dichtbij of iets dergelijks.

Gewoon sebastiaan

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:37
Weten jullie of de de Tesla Wall connector vanaf afstand uit kan schakelen zodat iemand anders er niet aan gaat laden? Of moet dit steeds handmatig door de groep in de meterkast aan/uit te zetten?

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:55
Vandaag een proefrit gedaan in een MY LR, ik rijd een ID3 momenteel dus bekend met elektrisch rijden. Heerlijke auto om te rijden, lekker comfortabel en stil, veel stiller dan de M3 2019. Grootste punt waar ik toch wel op afknap is het stuur. Met name met AP aan vraagt die steeds een ruk aan het stuur te geven, bij huidige auto herkent die gewoon veel beter dat je je handen aan het stuur hebt. Balen dat het geen capacitief stuur is.

Hoe gaat dat voor jullie, went dit na een tijdje voor jullie?

Kon het niet vinden, maar kunnen de geluidjes van AP ook uit?

Wellicht dat sommige dat overdreven vinden, maar ik twijfel door deze punten wel of de Model Y de juiste auto is. De AP van de ID3 werkt op dat vlak soepeler qua bediening.

• carpebios

carpebios

-1 social credit

PSP123 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:06:
Weten jullie of de de Tesla Wall connector vanaf afstand uit kan schakelen zodat iemand anders er niet aan gaat laden? Of moet dit steeds handmatig door de groep in de meterkast aan/uit te zetten?
Je kunt instellen dat alleen jou auto of auto’s mogen laden en de rest niet via de firmware instellingen.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-03 20:26
rbnw schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:10:
Grootste punt waar ik toch wel op afknap is het stuur. Met name met AP aan vraagt die steeds een ruk aan het stuur te geven, bij huidige auto herkent die gewoon veel beter dat je je handen aan het stuur hebt.
Een ruk aan het stuur is zwaar overdreven. Als je de eerste hint volgt die op je scherm verschijnt is lichte tegendruk voldoende om de auto tevreden te stellen.

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dat je zo overdreven veel tegendruk moet geven aan het stuur tijdens autopilot is inderdaad vreselijk en echt wennen gaat dat nooit. Andere fabrikanten hebben dat inderdaad beter geregeld.

Een gewichtje aan het stuur kan dat grotendeels voor je oplossen, maarja… Dat mag zogenaamd niet en leidt vaak tot hevige discussies tussen rijders onderling. De één zweert erbij, de ander vindt het zwaar onverantwoord.

Feit is dat Tesla zeer slecht detecteert dat je je handen aan het stuur hebt en ik vind het bijzonder dat dit in de loop der jaren nooit echt verbeterd is.

De AP geluidjes kunnen ook niet uit helaas. Alleen ietsje zachter met “Joe mode”.

[Voor 7% gewijzigd door joblamie op 18-03-2023 20:12]

• Sander
  • Niet online
WhoDoYaThinkIAm schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:45:
[...]

Een ruk aan het stuur is zwaar overdreven. Als je de eerste hint volgt die op je scherm verschijnt is lichte tegendruk voldoende om de auto tevreden te stellen.
Als ik het stuur aan de onderkant vasthoudt met 1 hand dan is dit eigenlijk altijd voldoende, was wel even wennen maar heb zeker niet het gevoel dat je veel kracht moet leveren idd

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Met de linkerarm leunend op de deur en dan mijn vinger of hand leunend op het stuur krijg ik geen vragen om het stuur te bewegen. He tis even een positie vinden maar zo erg als jullie hierboven beschrijven allerzins niet gelukkig.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:10
Stef87 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:51:
Vraag aan mensen met de Model
Y en een jong kind of baby (ons 1e kind is onderweg):

Welke kinderwagen/buggy hebben jullie welke past in frunk of onder de klep in de kofferbak?

De Model Y hebben we over 1.5maand “pas” dus zelf via een winkel aantal Modellen testen is niet mogelijk.

We zijn nu aan het zoeken welke kinderwagen/buggies goed passen in de Y (samen met grote hond in kofferbak)

Buggy moet het kind richting ouder kunnen worden geplaatst.

Hebben ons oog nu op:

1. Joulz Hub+ https://www.joolz.com/nl/...s/joolz-hub-plus-set.html

2. Maxi cosi
https://www.maxi-cosi.nl/...ona2?color_swatch_id=5867

Als het kan moet die van Mv donkergroen zijn 😅

Als deze of een ander type in de frunk passen: Goud!
Cybex libelle of gb pockit plus passen beiden in de frunk. Had deze toentertijd speciaal gekocht voor mijn model 3.

De buggy, grannycharger incl tas en 7 meter lange laadkabel lag allemaal tegelijk in de frunk en ging prima.

Gisteren wel gaan proefrijden met een Y. Heb mijn Polestar 2 uiteindelijk achtergelaten bij mijn vorige werkgever. Die zou eerst mee gaan, maar de nieuwe LM gooide even het maandbedrag met €263 per maand omhoog 8)7

Dus ik twijfelde of weer een model 3 of toch een Y ivm de ruimte. Twee dingen vielen mij op tijdens de proefrit:
1) de Y stuurt echt veel zwaarder tov de 3
2) de software is in 1 jaar (toen moest ik mijn 3 total loss laten afvoeren) echt heel veel veranderd :o

Maar de keuze is na het rijden duidelijk, het gaat een Y worden. Nu wachten tot dat de nieuwe LM live gaat bij mijn nieuwe werkgever zodat ik kan gaan bestellen.

[Voor 31% gewijzigd door sarlo op 18-03-2023 20:45]

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:37
carpebios schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:13:
[...]

Je kunt instellen dat alleen jou auto of auto’s mogen laden en de rest niet via de firmware instellingen.
Je bedoelt deze instelling?
Zoja, hoe matcht hij de juiste Tesla? Ik interpreteerde het als alleen Tesla's.

• carpebios

carpebios

-1 social credit

PSP123 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:00:
[...]

Je bedoelt deze instelling?
Zoja, hoe matcht hij de juiste Tesla? Ik interpreteerde het als alleen Tesla's.

[Afbeelding]
Je hebt naast die ook nog 'Authorized Teslas Only'

Dan kan je een VIN invullen om alleen jouw Tesla toegang te geven.

[Voor 6% gewijzigd door carpebios op 18-03-2023 21:02]

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:34
Nu lees ik hier al een tijdje mee en probeer ik te vinden welke winterbanden men nu aanraad voor de MY.
Echter met de zoekopdracht kom ik niet meer tot de juiste post. Is er iemand die een goed overzicht heeft van energiezuinige, stillen winterbanden?
Ik neig naar de Monaco GP6.

• bilgy_no1
dirkmuis schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:14:
Nu lees ik hier al een tijdje mee en probeer ik te vinden welke winterbanden men nu aanraad voor de MY.
Echter met de zoekopdracht kom ik niet meer tot de juiste post. Is er iemand die een goed overzicht heeft van energiezuinige, stillen winterbanden?
Ik zou bij de verschillende leveranciers kijken wat er te krijgen is in de juiste maat.

Ik heb zelf nu Nokian Snowproof en die bevallen wel goed. Relatief goede score op het bandenlabel, vooral ook qua stilte wat ik belangrijk vind.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
sarlo schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:36:
[...]
Niet toevallig de sportstand ingeschakeld staan? Heb hier de comfort stand geselecteerd en dat bevalt prima tov de 3. Merk wel dat die bij iets lagere snelheden iets zwaarder aanvoelt dan bij hogere snelheden.

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:34
bilgy_no1 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Ik zou bij de verschillende leveranciers kijken wat er te krijgen is in de juiste maat.

Ik heb zelf nu Nokian Snowproof en die bevallen wel goed. Relatief goede score op het bandenlabel, vooral ook qua stilte wat ik belangrijk vind.
Ik heb geen haast dus levertijd maakt mij niet uit.
Ik denk dat hier meer ervaring zit dan bij de leveranciers die standaard hun huismerk aanraden.

• bilgy_no1
dirkmuis schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:23:
[...]

Ik heb geen haast dus levertijd maakt mij niet uit.
Ik denk dat hier meer ervaring zit dan bij de leveranciers die standaard hun huismerk aanraden.
Dan kun je de rabbit hole in van tyrereviews.com

Zij testen ieder jaar de beste banden voor zomer/winter/All-Season. Enige issue is dat die meestal niet op het formaat van Tesla banden zijn getest, dus wellicht niet representatief.

• bilgy_no1
Vandaag een proefrit gedaan in een MY LR, ik rijd een ID3 momenteel dus bekend met elektrisch rijden. Heerlijke auto om te rijden, lekker comfortabel en stil, veel stiller dan de M3 2019. Grootste punt waar ik toch wel op afknap is het stuur. Met name met AP aan vraagt die steeds een ruk aan het stuur te geven, bij huidige auto herkent die gewoon veel beter dat je je handen aan het stuur hebt. Balen dat het geen capacitief stuur is.

Wellicht dat sommige dat overdreven vinden, maar ik twijfel door deze punten wel of de Model Y de juiste auto is. De AP van de ID3 werkt op dat vlak soepeler qua bediening.
Die licht (tegen)druk went wel. Ik rijd met mijn handen op mijn schoot en heb dan precies het stuur vast om lichtjes te draaien wanneer nodig. Ontzettend relaxte rijhouding, ook op lange afstand.

Werkte bij de Ioniq 5 overigens precies hetzelfde. VW weet ik niet, maar alles went...*

*Behalve de ding-dong die helaast niet is uit te schakelen. Tenzij je €3800 uitgeeft aan Enhanced Autopilot.

• iAdema
  • Laatst online: 09:11
dirkmuis schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:14:
Ik heb de Continental TS860 in een speciale Tesla uitvoering (met foam) en die bevallen me prima. Ik ben deze winter in Oostenrijk een besneeuwde heuvel opgereden waar ik normaal gesproken kettingen nodig had. Nu RWD, vorige auto front wheel drive

[Voor 3% gewijzigd door iAdema op 18-03-2023 21:45]

• sarlo
Taro schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Niet toevallig de sportstand ingeschakeld staan? Heb hier de comfort stand geselecteerd en dat bevalt prima tov de 3. Merk wel dat die bij iets lagere snelheden iets zwaarder aanvoelt dan bij hogere snelheden.
Alle drie de standen geprobeerd. Begonnen in sport en geëindigd in comfort. Wellicht was de bandendruk lager of iets dergelijks, maar het viel me wel meteen op.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
sarlo schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Alle drie de standen geprobeerd. Begonnen in sport en geëindigd in comfort. Wellicht was de bandendruk lager of iets dergelijks, maar het viel me wel meteen op.
Ik herken wat je zegt, had dat bij de proefrit ook, maar stond toen in sport. In comfort mode viel het wel mee, maar ik merk nu ik de Y 2 dagen heb dat ik van 80->30 wegen merk dat hij inderdaad wat zwaarder stuurt, ook in comfort stand.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:28
sarlo schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:36:
[...]

Cybex libelle of gb pockit plus passen beiden in de frunk. Had deze toentertijd speciaal gekocht voor mijn model 3.

De buggy, grannycharger incl tas en 7 meter lange laadkabel lag allemaal tegelijk in de frunk en ging prima.
[Afbeelding]

Gisteren wel gaan proefrijden met een Y. Heb mijn Polestar 2 uiteindelijk achtergelaten bij mijn vorige werkgever. Die zou eerst mee gaan, maar de nieuwe LM gooide even het maandbedrag met €263 per maand omhoog 8)7

Dus ik twijfelde of weer een model 3 of toch een Y ivm de ruimte. Twee dingen vielen mij op tijdens de proefrit:
2) de software is in 1 jaar (toen moest ik mijn 3 total loss laten afvoeren) echt heel veel veranderd :o

Maar de keuze is na het rijden duidelijk, het gaat een Y worden. Nu wachten tot dat de nieuwe LM live gaat bij mijn nieuwe werkgever zodat ik kan gaan bestellen.
Bedankt. Het is uiteindelijk de maxi cosi geworden, die zou achter in de klep moeten passen (frunk ook denk ik net!)

De Y had misschien sturen op zwaarder ingesteld. Je kan licht, standaard en sport kiezen (sport = zwaarder stuur).

Ook is de Y gewoon zwaarder, lomp (tov de 3) en is er iets minder strak stuurgevoel.. Staat immers hoger op de poten en je zit hoger.

Gechargeerd de “opa” versie van de Model 3 🙃… Onze Y performance is er ook in een paar weken..! Ik heb gevraagd aan Auto bleeker er eentje te importeren met parkeersensoren uit Duitsland (jong gebruikt, wit, performance)

[Voor 11% gewijzigd door Stef87 op 18-03-2023 22:21]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:32
Joosie200 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Enfin: weinig afgeprijsde Tesla dit weekend, ze worden snel opgekocht of lopende preorders worden omgezet in een snel beschikbaar exemplaar met korting.
MS nu 12k en X Plaid 15k korting! 8)

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Stef87 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:16:
[...]
Onze Y performance is er ook in een paar weken..! Ik heb gevraagd aan Auto bleeker er eentje te importeren met parkeersensoren uit Duitsland (jong gebruikt, wit, performance)
Welkom bij de club, nog één van de oude garde hier die overstag gaat :)

Vandaag weer een aantal ritjes in de Y gemaakt en bij verschillende winkels geparkeerd en als je dan bij de auto terugkomt staat er wel echt een flinke unit tov de Model 3 die voorheen opging in het geheel.

Tot nu toe super tevreden over de Y. Moet nog wel even wennen aan de hoedeplank, dat is nog niet zo'n succes. 2 van de 4 delen hangen nu naar beneden aan de achterkant van de achterbank, dus hij bedekt zo'n 50% van de bak. Morgen maar even de klemmen erop zetten, hopelijk behoudt die daarna wat meer zijn vorm ipv steeds direct terug te klappen, irritant.

• Jovanbff
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:08

Het moeten trekken aan het stuur is inderdaad een van de grotere irritaties van AP voor mij. Zeker op rechte stukken als een A2 of A4 moet je soms zo hard trekken dat je uit AP schiet en begint te slingeren. Een van de hoofdredenen voor mij om voornamelijk op TACC of zelf rijden te gaan

De ervaringen lijken hier wel te verschillen, dus ik vermoed dat het ook erg van de bouwkwaliteit afhangt. Als het je nu al stoort, dan wordt dit vrees ik niet beter op de lange termijn, je kunt inderdaad wel een stuur gewicht gaan gebruiken om hier omheen te werken

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:43:
[...]
Tot nu toe super tevreden over de Y. Moet nog wel even wennen aan de hoedeplank, dat is nog niet zo'n succes. 2 van de 4 delen hangen nu naar beneden aan de achterkant van de achterbank, dus hij bedekt zo'n 50% van de bak. Morgen maar even de klemmen erop zetten, hopelijk behoudt die daarna wat meer zijn vorm ipv steeds direct terug te klappen, irritant.
Ik heb de Y sinds afgelopen donderdag en ik kan echt helemaal niks met die hoedenplank. Ik heb hem vandaag een permanent plekje gegeven op zolder. Wat een onding. Het gebruiksgemak van de kofferbak is direct 10x verbeterd nu dat ding weg is.

Verder, wat een fijne wagen 😍 Ik kom van een Model S (en daarvoor een Model 3) maar deze Y is voor mij de fijnste auto tot nu toe. Heerlijk die hoge instap, de zee aan ruimte, het zicht op de weg. Dat wordt flink genieten de komende jaren.

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Die hoedenplank is inderdaad een onding. Ik heb 'm nu ook net als @Taro een deel achter de bank geschoven, dus nog een halve over. Dit lijkt (voor nu) voor mij de beste oplossing.

Eigenlijk hecht ik vooral waarde aan een hoedenplank om te voorkomen dat losse spullen gelanceerd worden bij een aanrijding. Deze constructie helpt daar totaal niet bij, dus dat kan ik al wegstrepen. Mijn vorige wagens hadden vaak zo'n oprolbaar ding, die in de basis tegen de achterbank aan met pennen in de zijkant van de wagen vast zat. Daardoor had je een stevige balk die spullen kon tegenhouden.

Blijft over geluidsisolatie. Moet eens ervaren of er veel verschil is tussen wel/geen hoedenplank. Echter als ik de ervaringen zo op het www lees scheelt het wel wat, dus eens aanzien.

Steam: -MiDe- BattleTag: MiDe#2179 Discord: -MD-#1579

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

-MD- schreef op zondag 19 maart 2023 @ 00:52:
Die hoedenplank is inderdaad een onding. Ik heb 'm nu ook net als @Taro een deel achter de bank geschoven, dus nog een halve over. Dit lijkt (voor nu) voor mij de beste oplossing.

Eigenlijk hecht ik vooral waarde aan een hoedenplank om te voorkomen dat losse spullen gelanceerd worden bij een aanrijding. Deze constructie helpt daar totaal niet bij, dus dat kan ik al wegstrepen. Mijn vorige wagens hadden vaak zo'n oprolbaar ding, die in de basis tegen de achterbank aan met pennen in de zijkant van de wagen vast zat. Daardoor had je een stevige balk die spullen kon tegenhouden.

Blijft over geluidsisolatie. Moet eens ervaren of er veel verschil is tussen wel/geen hoedenplank. Echter als ik de ervaringen zo op het www lees scheelt het wel wat, dus eens aanzien.
Is het een onding? Ja absoluut!

Had afgelopen week lijmklemmen er op en dan hoor je ineens de constante piep van de batterij heel goed als je constant rijdt het meest irritant, met accelereren en remmen minder irritant. Nu weer dichtgedaan, maar het blijft een apart iets omdat je per se ergens in die tweede vouw omhoog moet drukken. Moet zeggen dat dat het enige voor mij is, het andere geluid stoorde niet.

• sarlo
Taro schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Welkom bij de club, nog één van de oude garde hier die overstag gaat :)

Vandaag weer een aantal ritjes in de Y gemaakt en bij verschillende winkels geparkeerd en als je dan bij de auto terugkomt staat er wel echt een flinke unit tov de Model 3 die voorheen opging in het geheel.

Ik ben even gaan zoeken wat er nu aan de hand is met de hoedenplank van de Y, maar ik kan niets vinden (heb er ook niet op gelet tijdens de proefrit). Care to explain?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

sarlo schreef op zondag 19 maart 2023 @ 06:38:
[...]

Ik ben even gaan zoeken wat er nu aan de hand is met de hoedenplank van de Y, maar ik kan niets vinden (heb er ook niet op gelet tijdens de proefrit). Care to explain?
Dat zoeken kan dan wel wat beter. Heb even op hoedenplank voor je gezocht in dit topic en je hebt 4 pagina's om door te lezen. Inclusief voor de visuele lezer minimaal 1 youtube filmpje met uitleg waarom die ruk is.

• sarlo
Never mind, geen zin om te eindigen in een wel/niet situatie met een andere user.

[Voor 101% gewijzigd door sarlo op 19-03-2023 07:29]

Acties:
  • +22Henk 'm!

• Djerro123
  • Nu online
Ik had beloofd om mijn range statistieken van mijn afgelopen wintersport te plaatsen. Laat ik voorop stellen dat ik een heerlijke week heb gehad, thanks for asking ;) Dit betreft een MY RWD, twee weken oud.

Op de heenweg was het goed weer, maar hadden we veel file het wintersport dorp in (Serfaus). Hierdoor hebben we er in totaal 12:30 uur over gedaan, in plaats van de 11:00 uur die het zou moeten duren (volgens ABRP). Ik heb de route zelf gepland met ABRP, waarbij het eerste station doorslaggevend was. Ik kom uit regio Rotterdam, en dan kan je via de A15/A16 (via Noord Brabant laat maar zeggen) richting Duitsland, of via de A12 (via Utrecht/Arnhem). Ik rij véél liever over de A12 en dat is niet zo veel verder.

Ik heb bij elke stop de volgende SuC ingevoerd in de navigatie. Tesla zelf laat je altijd stoppen rond de 20% en dat is echt veel te conservatief. Ik heb het op de heenweg nog geprobeerd, maar toen gaf die 7 laadstops aan, dus heb aan mijn plan vastgehouden.

Heenreis

Ik reed overal VMAX, waar dit in Duitsland 140 km/h is op stukken waar geen limiet is. Ik rij altijd op AP tenzij wegwerkzaamheden. Op de heenweg betekende dit dus veel 120/130 in NL (want we reden om 0500 weg). Ik heb thuis tot 100% opgeladen en voorverwarmd, heb toen eerst twee vrienden opgehaald en heb in Teslamate de tweede locatie 'Vertrekpunt wintersport' genoemd (handig trouwens dat je locaties een naam kan geven in Teslamate, nu al fan van!). Daarom is het vertrek SoC slechts 97%.

De ritten zijn chronologisch (van boven naar beneden), en heb de start locaties iets groter gemaakt dan de 'Destination' locaties, zodat de namen van de SuC's goed te lezen zijn.
Heenreis - Oplaadpunten
De oplaadsessies op de heenweg zijn alsvolgt. Dit waren allen V3 laders.

Bij Hemsbach heb je een leuke auto garage waar een lounge bij zit (echt een top lounge, beste tot nog toe). Maar daar kan je dus vanaf boven kijken hoe ze met Mini's aan het sleutelen zijn, was erg leuk. Stonden we dus iets langer dan gepland ;)
Heenreis - Laadcurves
De laadcurve laat mooi zien dat het een vrij steady decline is in KW dat je trekt uit een SuC. Wat mij opvalt is dat met warmer weer, het allemaal nét iets sneller gaat. Op de heenreis was het aanzienlijk kouder dan de terugreis.

Al met al viel de heenreis niet tegen (behalve de laatste stint, met veel files in de Fernpass.

Terugreis

Na een heerlijke week wintersport (echt topdagen gehad :*) ) gingen we weer terug. Ik heb in de week ergens opgeladen in het dorp. Er was een hotel met 4 Desitnation chargers, waar ik had gevraagd of ik daar mocht opladen. Dat kon, mits er geen andere auto's stonden (stonden consequent 4 ICE, zucht) en tegen betaling. Uiteindelijk een ander hotel gevonden waar gewoon een 'pasjes lader' was, welke op de kaart van e-Flux stond. Er stond echter geen bedrag bij in de app, dus heb het erop gegokt. Dit heeft ternauwernood goed uitgepakt want dit was dus gewoon ruim een kwartje per minuut. Het was een slechte dag om te skiën dus had hem rond 13:00 daar neer gezet, en had precies uitgerekend wanneer die 96% zou zijn (wilde hem toch niet 100% laden en een paar dagen in de vrieskou laten staan). Omdat we toen toch ook wel weer wilde apres skiën heb ik hem op tijd opgehaald (was precies 96%), en pas bij aankomst thuis zag ik dat dit echt behoorlijk duur was. Achteraf opgelucht want ik zat nog te twijfelen om hem gewoon daar aan de lader te laten staan, blij dat ik dat niet gedaan heb haha, want het was ingeplugde tijd die gold (niet laad tijd). Poe, dat is echt wel gevaarlijk moet ik zeggen, en dus daarom hier een waarschuwing voor een ieder: kijk altijd goed hoe je moet betalen voor een laadpaal in het buitenland. Had mij zo honderden euro's kunnen kosten 8)7

We wilde om 06:00 vertrekken (werd uiteindelijk 05:50, en ik zal niet zeggen dat dit komt omdat we met 3 mannen waren maar ja, laten we wel wezen... :P). Had gepland vertrek ingesteld op 06:00 om voor te verwarmen, had de dag ervoor gezien dat de SoC was gedaald tot 94% en we vertrokken uiteindelijk met 90%. Voorverwarmen kostte dus 4%, wat ik aanzienlijk vond. is toch 2 a 3 kWh (afhankelijk hoe de afrondingen van de SoC waren).

Verder weer hetzelfde als heenreis: overal VMAX op AP, behalve bij baustellen.
Terugreis - Oplaadpunten
Bijzonder aan de terugreis was dat we het nu in 4x laden konden doen (en gemakkelijk ook!). Echt een enorm verschil, verklaarbaar door de temperatuur (en dat je bergafwaarts rijd). In Duitsland was het op sommige plekken 19 graden (!). Heb echt mijn best gedaan om zo leeg mogelijk te rijden, maar is maar 1 keer gelukt (naar 5%).

Die ene keer dat je een half uur staat, was met de lunch. Was helemaal niet de bedoeling om zolang te staan, het gebeurd je gewoon.
Terugreis - Laadcurves
De laadcurves waren op de terugreis iets beter, maar het ontloopt elkaar niet veel. Tevens weer enkel V3 chargers gehad:

Afsluitend..

Ik kom van een M3 SR+ 2019 model, en daarmee heb ik ook 1x gewintersport met 2 vrienden. Toen moesten we 7x/6x laden, nu 5x/4x. Was ook een ander dorp, dus je kan het niet direct vergelijken, maar ik weet nog dat ik het toen net niet chill meer vond (te snel laden), terwijl ik nu echt twee heerlijke reizen heb gemaakt. Heb alles zelf gereden, en op de terugweg vond ik sommige stints zelfs taai (had natuurlijk ook een week ge(apres)skied) en had ik niet minder willen stoppen/laden.

Grappig is wel: ik zou zweren dat ik nergens langer dan 15-20 minuten heb gestaan en zie ik nu pas dat dit echt helemaal niet waar is. Mijn passagiers hadden nog nooit EV gereden (lange stukken), maar het viel hen helemaal mee. Dat komt ook omdat de ETA gewoon vast staat; laden komt daar niet 'nog eens bij op' wat bij ICE wel het geval is. Dus even stoppen met de ICE is een gehaaste onderneming; want elke minuut die je stilstaat is een extra minuut op je ETA. Dat is bij EV niet; je weet dat je straks stil staat en dan kan je je plasje doen, benen strekken of lunchen. Dat geeft echt een heerlijk rustig gevoel, hoewel je na 11 uur in de auto zitten ook gewoon nog steeds taai bent natuurlijk haha. Wat ook opviel: alleen bij de eerste stint op de heenrit hadden zij last van range anxiety (ik niet; ik weet dat je er tientallen km's bij kan krijgen door gewoon te hypermilen achter een vrachtauto ;)), maar dat was daarna helemaal weg. Zeker toen ze zagen wat het verschil in snelheid is tussen 10% en 30% vs 60% en 80%.

Al met al erg blij, en echt leuk om dit zo bij te houden met Teslamate. Als jullie extra stats willen, laat maar weten; ik ben niet super begaafd met Grafana of Teslamate, maar er zit veel leuke grafiekjes en dingetjes in.

Er zijn in mijn vakantie trouwens ook wat kadootjes bezorgd; ik heb de SEXY buttons (4) binnen en ook zwarte Gemini doppen. Zodra ik de doppen erop heb zal ik een foto hier plaatsen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Inspired
Die hoedenplank mogen ze wel wat aan doen. Of anders liever weer stoppen ermee. Zoiets werkt veel beter; https://www.tesery.com/nl...le-rear-trunk-cargo-cover

Heeft een collega met een Y die nog zonder hoedenplank kwam. Een andere collega met een recentere Y heeft de plank op dag twee in de garage gemikt.

• Lamaka
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:03
Voor de nieuwe MY rijders hoe bevalt het nu zonder parkeer sensoren?
En is het een reden tot zorgen over restwaarde van de wagen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:53
Lamaka schreef op zondag 19 maart 2023 @ 07:59:
Waarschijnlijk behoor ik tot de uitzonderingen, maar ik heb ze geen dag gemist. De camera’s aan de achterkant en zijkant vind ik heel prettig werken bij het inparkeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-03 18:41
Realistisch: kun je helemaal niks van zeggen. We weten niet hoe goed AI Vision update gaat werken zonder de parkeer sensoren. Maar op dit moment lijkt het me wel belabberd. Toen ik een M3 ging kopen maakte me het niet zoveel uit maar heb toevallig wel met sensoren. En dat is toch echt super fijn bij het parkeren. Parkeer elke dag bijna tegen een muurtje aan.

Denk dat het alleen uit maakt qua restwaarde als die "Vision" update niet goed zal werken.

Maar heb het gevoel dat wij met veel andere software rondrijden als mensen in Amerika met FSD V11. Zoek dat maar eens op youtube. Die nieuwste software van Tesla met V11 FSD is echt verschrikkelijk goed in zelf rijden.

Misschien dat daar die "vision" in zit die we ook krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:59
Djerro123 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 07:30:
Ik had beloofd om mijn range statistieken van mijn afgelopen wintersport te plaatsen. Laat ik voorop stellen dat ik een heerlijke week heb gehad, thanks for asking ;) Dit betreft een MY RWD, twee weken oud.

Op de heenweg was het goed weer, maar hadden we veel file het wintersport dorp in (Serfaus). Hierdoor hebben we er in totaal 12:30 uur over gedaan, in plaats van de 11:00 uur die het zou moeten duren (volgens ABRP). Ik heb de route zelf gepland met ABRP, waarbij het eerste station doorslaggevend was. Ik kom uit regio Rotterdam, en dan kan je via de A15/A16 (via Noord Brabant laat maar zeggen) richting Duitsland, of via de A12 (via Utrecht/Arnhem). Ik rij véél liever over de A12 en dat is niet zo veel verder.

Ik heb bij elke stop de volgende SuC ingevoerd in de navigatie. Tesla zelf laat je altijd stoppen rond de 20% en dat is echt veel te conservatief. Ik heb het op de heenweg nog geprobeerd, maar toen gaf die 7 laadstops aan, dus heb aan mijn plan vastgehouden.

Heenreis

Ik reed overal VMAX, waar dit in Duitsland 140 km/h is op stukken waar geen limiet is. Ik rij altijd op AP tenzij wegwerkzaamheden. Op de heenweg betekende dit dus veel 120/130 in NL (want we reden om 0500 weg). Ik heb thuis tot 100% opgeladen en voorverwarmd, heb toen eerst twee vrienden opgehaald en heb in Teslamate de tweede locatie 'Vertrekpunt wintersport' genoemd (handig trouwens dat je locaties een naam kan geven in Teslamate, nu al fan van!). Daarom is het vertrek SoC slechts 97%.

[Afbeelding]

De ritten zijn chronologisch (van boven naar beneden), en heb de start locaties iets groter gemaakt dan de 'Destination' locaties, zodat de namen van de SuC's goed te lezen zijn.
Heenreis - Oplaadpunten
De oplaadsessies op de heenweg zijn alsvolgt. Dit waren allen V3 laders.
[Afbeelding]
Bij Hemsbach heb je een leuke auto garage waar een lounge bij zit (echt een top lounge, beste tot nog toe). Maar daar kan je dus vanaf boven kijken hoe ze met Mini's aan het sleutelen zijn, was erg leuk. Stonden we dus iets langer dan gepland ;)
Heenreis - Laadcurves
De laadcurve laat mooi zien dat het een vrij steady decline is in KW dat je trekt uit een SuC. Wat mij opvalt is dat met warmer weer, het allemaal nét iets sneller gaat. Op de heenreis was het aanzienlijk kouder dan de terugreis.

[Afbeelding]

Al met al viel de heenreis niet tegen (behalve de laatste stint, met veel files in de Fernpass.

Terugreis

Na een heerlijke week wintersport (echt topdagen gehad :*) ) gingen we weer terug. Ik heb in de week ergens opgeladen in het dorp. Er was een hotel met 4 Desitnation chargers, waar ik had gevraagd of ik daar mocht opladen. Dat kon, mits er geen andere auto's stonden (stonden consequent 4 ICE, zucht) en tegen betaling. Uiteindelijk een ander hotel gevonden waar gewoon een 'pasjes lader' was, welke op de kaart van e-Flux stond. Er stond echter geen bedrag bij in de app, dus heb het erop gegokt. Dit heeft ternauwernood goed uitgepakt want dit was dus gewoon ruim een kwartje per minuut. Het was een slechte dag om te skiën dus had hem rond 13:00 daar neer gezet, en had precies uitgerekend wanneer die 96% zou zijn (wilde hem toch niet 100% laden en een paar dagen in de vrieskou laten staan). Omdat we toen toch ook wel weer wilde apres skiën heb ik hem op tijd opgehaald (was precies 96%), en pas bij aankomst thuis zag ik dat dit echt behoorlijk duur was. Achteraf opgelucht want ik zat nog te twijfelen om hem gewoon daar aan de lader te laten staan, blij dat ik dat niet gedaan heb haha, want het was ingeplugde tijd die gold (niet laad tijd). Poe, dat is echt wel gevaarlijk moet ik zeggen, en dus daarom hier een waarschuwing voor een ieder: kijk altijd goed hoe je moet betalen voor een laadpaal in het buitenland. Had mij zo honderden euro's kunnen kosten 8)7

We wilde om 06:00 vertrekken (werd uiteindelijk 05:50, en ik zal niet zeggen dat dit komt omdat we met 3 mannen waren maar ja, laten we wel wezen... :P). Had gepland vertrek ingesteld op 06:00 om voor te verwarmen, had de dag ervoor gezien dat de SoC was gedaald tot 94% en we vertrokken uiteindelijk met 90%. Voorverwarmen kostte dus 4%, wat ik aanzienlijk vond. is toch 2 a 3 kWh (afhankelijk hoe de afrondingen van de SoC waren).

[Afbeelding]

Verder weer hetzelfde als heenreis: overal VMAX op AP, behalve bij baustellen.
Terugreis - Oplaadpunten
Bijzonder aan de terugreis was dat we het nu in 4x laden konden doen (en gemakkelijk ook!). Echt een enorm verschil, verklaarbaar door de temperatuur (en dat je bergafwaarts rijd). In Duitsland was het op sommige plekken 19 graden (!). Heb echt mijn best gedaan om zo leeg mogelijk te rijden, maar is maar 1 keer gelukt (naar 5%).

[Afbeelding]
Die ene keer dat je een half uur staat, was met de lunch. Was helemaal niet de bedoeling om zolang te staan, het gebeurd je gewoon.
Terugreis - Laadcurves
De laadcurves waren op de terugreis iets beter, maar het ontloopt elkaar niet veel. Tevens weer enkel V3 chargers gehad:
[Afbeelding]

Afsluitend..

Ik kom van een M3 SR+ 2019 model, en daarmee heb ik ook 1x gewintersport met 2 vrienden. Toen moesten we 7x/6x laden, nu 5x/4x. Was ook een ander dorp, dus je kan het niet direct vergelijken, maar ik weet nog dat ik het toen net niet chill meer vond (te snel laden), terwijl ik nu echt twee heerlijke reizen heb gemaakt. Heb alles zelf gereden, en op de terugweg vond ik sommige stints zelfs taai (had natuurlijk ook een week ge(apres)skied) en had ik niet minder willen stoppen/laden.

Grappig is wel: ik zou zweren dat ik nergens langer dan 15-20 minuten heb gestaan en zie ik nu pas dat dit echt helemaal niet waar is. Mijn passagiers hadden nog nooit EV gereden (lange stukken), maar het viel hen helemaal mee. Dat komt ook omdat de ETA gewoon vast staat; laden komt daar niet 'nog eens bij op' wat bij ICE wel het geval is. Dus even stoppen met de ICE is een gehaaste onderneming; want elke minuut die je stilstaat is een extra minuut op je ETA. Dat is bij EV niet; je weet dat je straks stil staat en dan kan je je plasje doen, benen strekken of lunchen. Dat geeft echt een heerlijk rustig gevoel, hoewel je na 11 uur in de auto zitten ook gewoon nog steeds taai bent natuurlijk haha. Wat ook opviel: alleen bij de eerste stint op de heenrit hadden zij last van range anxiety (ik niet; ik weet dat je er tientallen km's bij kan krijgen door gewoon te hypermilen achter een vrachtauto ;)), maar dat was daarna helemaal weg. Zeker toen ze zagen wat het verschil in snelheid is tussen 10% en 30% vs 60% en 80%.

Al met al erg blij, en echt leuk om dit zo bij te houden met Teslamate. Als jullie extra stats willen, laat maar weten; ik ben niet super begaafd met Grafana of Teslamate, maar er zit veel leuke grafiekjes en dingetjes in.

Er zijn in mijn vakantie trouwens ook wat kadootjes bezorgd; ik heb de SEXY buttons (4) binnen en ook zwarte Gemini doppen. Zodra ik de doppen erop heb zal ik een foto hier plaatsen.
Ik ben 2 weken geleden naar Fiss gegaan (zelfde gebied) en heb getwijfeld om met de my lr te gaan, uiteindelijk zijn we voor zekerheid gegaan en met een benzine auto afgereisd. De reistijden hangen vooral af van omstandigheden onderweg af. Wij hebben er 8 uur over gedaan met 2 stops, andere vrienden zijn een dag eerder vertrokken, 10.5 uur ivm met sneeuw in NL en DE. Kennissen die we in Serfaus tegen kwamen waren 14.5 uur onderweg door file.
Op de terug weg tijdens de lunch zat er een groepje dames naast ons, zij vertelden dat ze de auto om de 1.5 moesten laden niet gevraagd naar de auto maar dat was zeker geen tesla.

Wat me wel opviel dat er erg veel Nederlanderse Tesla’s in het dorp waren geparkeerd, voornamelijk m3’s.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 19 maart 2023 @ 06:37:
[...]

Is het een onding? Ja absoluut!

Had afgelopen week lijmklemmen er op en dan hoor je ineens de constante piep van de batterij heel goed als je constant rijdt het meest irritant, met accelereren en remmen minder irritant. Nu weer dichtgedaan, maar het blijft een apart iets omdat je per se ergens in die tweede vouw omhoog moet drukken. Moet zeggen dat dat het enige voor mij is, het andere geluid stoorde niet.
Nog een keer getest, op deze manier zonder kracht oid blijft de klep al vanaf dag 1 staan en ook na een ritje. Ik vouw het middelste stuk omhoog (tikje eronder geven) en schuif dan het geheel naar achter en als laatste de voorste flap er tegenaan. Aangezien dit waarschijnlijk net zo klinkt als de instructie filmpjes voor het zwemvest in het vliegtuig kan ik even een filmpje maken indien gewenst

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Sander schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:33:
[...]

Nog een keer getest, op deze manier zonder kracht oid blijft de klep al vanaf dag 1 staan en ook na een ritje. Ik vouw het middelste stuk omhoog (tikje eronder geven) en schuif dan het geheel naar achter en als laatste de voorste flap er tegenaan. Aangezien dit waarschijnlijk net zo klinkt als de instructie filmpjes voor het zwemvest in het vliegtuig kan ik even een filmpje maken indien gewenst

[Afbeelding]
Dit is volgens mij ook de enige manier om 'm normaal naar achteren te krijgen. Naar verloop van tijd schiet die wel terug. Al zovaak gehad dat met rijden die dan terug schiet (was ik 'm om welke reden vergeten dicht te doen). Hij zit bij jou ook wat verder omhoog die lip dan bij mij na die klemmen.

• bilgy_no1
Voor de restwaarde lijkt het me redelijk onbelangrijk. Die wordt meer bepaald door de algemene staat van de auto en grote trends (zoals bijvoorbeeld de prijsdaling die Tesla heeft doorgevoerd, of vorig jaar de schaarste aan beschikbare auto's).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovanbff
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:08
whipcheck schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:30:
[...]

Op de terug weg tijdens de lunch zat er een groepje dames naast ons, zij vertelden dat ze de auto om de 1.5 moesten laden niet gevraagd naar de auto maar dat was zeker geen tesla.
Djerro stopte in zijn overzicht toch ook de helft van de keren na 1,5 uur of minder. Dan lijkt dat toch verhekijkbaar met een Tesla? Zeker als ze de navi gewoon volgen. Djerro gaf daarvoor 7 stops aan als hij navi had gevolgd

Of was er een andere reden om te vermoeden dat het geen Tesla was?

Mooi verslag trouwens @Djerro123. Verbruik pakt nog wel wat hoger uit dan ik van het forum hier en ev-database had verwacht

[Voor 21% gewijzigd door Jovanbff op 19-03-2023 08:55]

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:54
Oekol schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:39:
[...]
Dit is volgens mij ook de enige manier om 'm normaal naar achteren te krijgen. Naar verloop van tijd schiet die wel terug. Al zovaak gehad dat met rijden die dan terug schiet (was ik 'm om welke reden vergeten dicht te doen). Hij zit bij jou ook wat verder omhoog die lip dan bij mij na die klemmen.
Om het nog makkelijker te maken, er zijn verschillende types hoedenplank in omloop.
Mijne is in 3 delen, helemaal onbruikbaar, want die kan je niet ver genoeg omhoog klappen. Die moet je achter de bank schuiven wil je iets ermee kunnen. Gevolg is dat hij normaal gesproken dus half afdekt.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

JPDeckers schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:55:
[...]

Om het nog makkelijker te maken, er zijn verschillende types hoedenplank in omloop.
Mijne is in 3 delen, helemaal onbruikbaar, want die kan je niet ver genoeg omhoog klappen. Die moet je achter de bank schuiven wil je iets ermee kunnen. Gevolg is dat hij normaal gesproken dus half afdekt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt deze zat in onze proefrit in de MYP kan je niks mee. Ik heb die Sander ook heeft uit MY23 ergens in december vorig haar is dat verandert volgens mij

Acties:
  • +5Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Echt geweldig dit. Pagina’s vol over hoedenplanken. Tesla weet altijd wel iets quirky’s te verzinnen waardoor er weer wat stof is om over te praten 😂

(Oprecht niet sarcastisch bedoeld 🙃)

Overigens gister een rit naar Oostenrijk in een nieuwe Octavia. Daar klopt alles gewoon, lekker degelijk, maar oersaai 😴

[Voor 24% gewijzigd door STIMPPYYY op 19-03-2023 09:13]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
sarlo schreef op zondag 19 maart 2023 @ 06:38:
[...]

De hoedenplank bestaat uit een aantal delen die tov elkaar kunnen omklappen. Wil je de voorkant naar achteren klappen zodat je beter toegang tot de kofferbak hebt, dan moet je met 1 hand tegen de onderkant tikken (halverwege het geheel) en dan kan je daarna het voorste gedeelte naar achteren duwen. Daarna moet je besluiten hoe je de harmonica gaat opvouwen. Je eindigt vaak met dat het voorste gedeelte schuin naar achteren/boven wijst richting het dak boven de passagiers. Dan laat je hem los en dan zijn er 2 opties: Het geheel blijft in tact, of de complete hoedenplank neemt binnen enkele seconden zijn oude vorm weer aan, oftewel: Je eindigt zoals je begon en moet je boodschappen eronder gaan leggen en naar binnen wurmen.

Dan heb je de optie om +-50% bij de achterbank naar beneden te laten zaken waardoor je nog maar +-50% van de kofferbak afdekt (zie foto's in één van de berichten hierboven). Dan heb je er dus geen reet aan, maar hij zit ook minder in de weg. Dan is er nog de optie de hoedenplank te verwijderen. Die kies ik nog niet, ik ga er zo lijmklemmen opzetten om te kijken of de scharnieren soepeler worden en hun vorm waar ze naar terug willen keren kunnen vergeten. Daardoor zou je hem wél terug moeten kunnen klappen wanneer je dat zelf wil en goed kunnen gebruiken. Als dat eindigt in een leuk idee, maar in de praktijk niet haalbaar dan neig ik er ook naar de hoedenplank ergens in huis op te bergen.

Opgeven is hier nog geen optie, eerst alles proberen ;)

[Voor 4% gewijzigd door Taro op 19-03-2023 09:19]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
YouTube: Tesla Model Y 2023 Cargo Cover @teslamotors

Deze dame heeft toch een goede manier gevonden om met die hoedenplank om te gaan.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Tommie12 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:21:
YouTube: Tesla Model Y 2023 Cargo Cover @teslamotors

Deze dame heeft toch een goede manier gevonden om met die hoedenplank om te gaan.
En dat is voor zover ik 't kan zien de oudere versie. Om 't makkelijk te houden. De nieuwe heeft een extra vouw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:09
Oekol schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:38:
[...]

En dat is voor zover ik 't kan zien de oudere versie. Om 't makkelijk te houden. De nieuwe heeft een extra vouw
Er bestaat niet zo iets als een nieuwe hoedenplank. Er zitten verschillen tussen China en Berlijn made modellen, waaronder de hoedenplank.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:27
Ik heb dus een bolhoed van 23 cm hoog en een hoge hoed van 37 cm, kunnen die op de plank liggen zonder het dak te raken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TCMR
Taro schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:16:
[...]Opgeven is hier nog geen optie, eerst alles proberen ;)
En niet de eerste YouTube instructie die je tegenkomt bekijken, maar even doorzoeken (niet opgeven dus ;)) levert best een aardig resultaat op:

YouTube: 2023 Tesla Model Y Parcel Shelf How to

Nou moet ik wel zeggen dat ik vermoed dat dit een Chinese Model Y-rijder is, en ik wel wat meer moeite zal moeten doen voor dat klopje tegen de onderkant. Maar voor m'n meisje redelijk goed op hoogte, vermoed ik.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Djerro123
  • Nu online
Heb de zwarte wieldoppen eronder gezet. Op zich niet ontevreden, maar je ziet wel de grijze velgen erdoor heen op sommige hoeken.

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:35
Djerro123 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:22:
Heb de zwarte wieldoppen eronder gezet. Op zich niet ontevreden, maar je ziet wel de grijze velgen erdoor heen op sommige hoeken.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Waar heb je die zwarte gehaald? De huidige voldoen niet aan de WAF bij mij thuis... :9

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:00
Werkt autosteer nou serieus niet als ik een fiets achterop zet? Dat is wel tamelijk irritant en onnozel!

Edit; ah die modus kan en moet uit via menu zie ik. Onthoudt hij dat toevallig?

[Voor 49% gewijzigd door Makkelijk op 19-03-2023 11:18]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

turkeyhakan schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Er bestaat niet zo iets als een nieuwe hoedenplank. Er zitten verschillen tussen China en Berlijn made modellen, waaronder de hoedenplank.
Toch word er online over gen 2 of versie gepraat. Maar je hebt gelijk dat vorig jaar de hoedenplank van de MYP anders was dan mijn MYRWD. Of dat nu gekijkgetrokken is geen idee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TCMR
Djerro123 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:22:
Ziet er goed uit (y). Ongelooflijk wat een verschil dat maakt. En dat met wieldoppen!!! Ik heb ook al zwarte doppen in huis, en die nemen we in de trein mee naar Tilburg deze week, haha! Wil geen moment met die lelijke Gemini-doppen geconfronteerd worden ;)

En ja, een beetje afhankelijk van het type aftermarket zwarte wieldop (er zijn verschillende varianten), zie je nog wel wat grijs van de Gemini velg (die hadden ze beter zwart kunnen maken). Dus ga ik even een busje matzwarte Plasti-dip scoren, en knots ik daar op de randen die je ziet een laagje van, is de bedoeling. Hopelijk blijft het zitten (ik vermoed van wel, sommige mensen doen hun hele wielen ermee).

Ik heb de "wannabe-Überturbine-wheel"-wieldoppen, die in tegenstelling tot de echte Überturbines dus directioneel zijn (verschillend links en rechts, om beter door de lucht te hakken). Op MP staat iemand die er in handelt.

• -bulletje-
Oekol schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Ik heb deze dus ook. RWD MiC levering eind december 2022.

Onding ligt sinds januari op zolder. Zit alleen maar in de weg :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ik heb inmiddels wat video's over de hoedenplank gekeken en geoefend en durf wel te stellen dat ik de kunst ervan nu gemastered heb, hij mag vooralsnog blijven :)

Heb dus wel de nieuwste versie uit Shanghai, kan zijn dat de oudere / andere versies minder goed handelbaar zijn.

Zojuist ook de officiële Tesla mudflaps gemonteerd bij de voorwielen om de achterdeuren te beschermen en 2 ventilatieroosters onder de voorstoelen geplaatst.

Had mijzelf getrakteerd op een Flitsmeister Two en de oude One naar mijn vrouw doorgeschoven, maar had er geen rekening mee gehouden dat voorin alleen nog USB-C zit, dus moet even een USB-C naar Micro-USB kabel scoren zodat ik hem ook in de auto kan opladen.

Voor de middenconsole ook 2 lades geplaatst. De harde schijf uit de M3 kan ik ergens anders gaan inzetten omdat er inderdaad in de dashboardkast al een USB stick zit voor de dashcam.

Heb nu overigens al tig keer opnieuw "Automatisch sturen" aan moeten vinken, staat nu in ieder profiel incl. Easy entry ;) aan, zie ook iedere keer de groene "Opslaan..." melding, maar als ik dan de volgende dag weer wegrijd en het wil gebruiken krijg ik de melding dat de optie eerst aangezet moet worden en dat dat alleen in P stand kan. Hopelijk nu definitief opgelost.

Ook de thuislader uitgepakt, daar ontbreekt wel de blauwe stekker tov het pakket dat ik in de M3 had, maar die heb ik maar 1x in Italië hoeven te gebruiken en was toen ook optioneel, dus is prima.

Mooi om te zien dat de meegeleverde laadkabel nu 7,5 meter is. Bij de M3 was dat in mijn geval maar 3-4 meter en die kabel was heel vaak te kort. Heb toen wel een 8 meter versie met Tesla knop aangeschaft, maar goed dat ze nu standaard een langere meeleveren.

In de frunk zit geen vloerkleedje meer, dat is op zich prima, maar het noodpakket dus maar onder de achterste plank in de trunk gelegd, anders gaat die tijdens het rijden schuiven.

Bij de M3 werd in 2019 bij de trekhaak direct een wit nummerbord en verloopstekker geleverd. Nu leveren ze beide niet meer standaard mee, dat moet je dus nog even zelf regelen.

De achterklep ook direct anders ingesteld, wij hebben boven de oprit een soort boog en het is dat de auto er 25 cm voor stond, anders was die de eerste keer direct geraakt. Dus de klep iets lager afgesteld, zou mooi zijn als ze dat per locatie zouden onthouden, want bij de winkels mag die wel een stuk verder open. Mooie toekomstige feature.

Alles nu ingericht en ingesteld, de laadpaal icm dynamische tarieven ook kunnen testen en de auto aan Home Assistant toegevoegd, wat een boel opties kan je daar beheren:

Leuk om even mee te gaan knutselen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:14
Ninjetsu NL schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:51:
[...]

Waar heb je die zwarte gehaald? De huidige voldoen niet aan de WAF bij mij thuis... :9
Daar ben ik ook benieuwd naar! Ze zien er beter uit dan de wannabe-uberturbine imo 👌

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:27
@Taro Welke stappen zijn er nodig om de Tesla aan HA toe te voegen?

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:46
Taro schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:37:

Zojuist ook de officiële Tesla mudflaps gemonteerd bij de voorwielen om de achterdeuren te beschermen en 2 ventilatieroosters onder de voorstoelen geplaatst.
Alleen de voorwielen? Ik heb 2 sets besteld wou ze ook plaatsen bij de achterwielen maar dat is dus overbodig? 7(8)7
Pagina: 1 ... 478 ... 488 Laatste

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics:

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee