Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Nee, ik heb hem woensdag 1 maart opgehaald, vrijdag die wieldoppen erop gezet en zaterdag op vakantie gegaan en tref hem zo aan.Inspired schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:29:
[...]
Zit ook wat witte meuk tussen de naad en op de lak zo te zien. Aan het poetsen geweest met iets?
Zou zelf ff een sopje maken en kijken of je het weg krijgt.hiervandaan schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:31:
[...]
Nee, ik heb hem woensdag 1 maart opgehaald, vrijdag die wieldoppen erop gezet en zaterdag op vakantie gegaan en tref hem zo aan.
Ziet eruit als poetsmiddel. Vaak als je dat eventjes laat staan krijg je dergelijke plekken, ook gezien er tussen de naad wat zit.hiervandaan schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:27:
Ik heb begin maart MYRWD zwart opgehaald. Deze heeft de hele week stil gestaan (buiten) ivm vakantie. Ik kom net thuis en op de zwarte plastic stukken boven de wielen zitten witte vegen. Zie foto’s. Is dit normaal en wat kan ik er aan doen?[Afbeelding]
[Afbeelding]
3960wp SE | Model Y RWD
Als we de ietwat negatieve insteek nemen dat het de bedoeling is van Tesla om iedereen aan de premium connectivity te krijgen, dan werkt het inderdaad zoals bedoeld.Taro schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:05:
[...]
Het werkt prima zoals bedoeld, de geboden oplossing betreft namelijk "Premium connectivity".
[...]
Zet de maandelijkse kosten van de auto en alles eromheen eens af tegen 10 Euro per maand, is dit het allemaal waard?
[...]
Een abbo nemen van een tientje per maand.
Ik blijf het jammer vinden dat een normale oplossing zoals met de hotspot gewoon consequent niet goed werkt.
Maar goed, dat heb ik niet alleen met de auto, ook thuis met een speaker van Bose (waar je verwacht/hoopt dat het wel altijd werkt), die heeft zo nu en dan ook kuren.
Ik gebruik wd40 heel af en toe op de plastic interieur delen. Bv Dashboardkastje. Krijg je altijd van die lelijke vegen of krassen op. Spul maakt get echt super mooi weer. Maskeert vrijwel alles. Heeft ook niet zo’n neppe glans als die spray.hiervandaan schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:27:
Ik heb begin maart MYRWD zwart opgehaald. Deze heeft de hele week stil gestaan (buiten) ivm vakantie. Ik kom net thuis en op de zwarte plastic stukken boven de wielen zitten witte vegen. Zie foto’s. Is dit normaal en wat kan ik er aan doen?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor alle reacties. Het zal inderdaad wel poets middel zijn vanuit Tesla zelf? Ik ga er mee aan de slag!STIMPPYYY schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:29:
[...]
Ik gebruik wd40 heel af en toe op de plastic interieur delen. Bv Dashboardkastje. Krijg je altijd van die lelijke vegen of krassen op. Spul maakt get echt super mooi weer. Maskeert vrijwel alles. Heeft ook niet zo’n neppe glans als die spray.
Zoals anderen al aangeven - lijkt gewoon poetsmiddel/was. Dat zou er met wat lauwwarm water wel af moeten komen. Blijkbaar heeft de stagiair bij de dealer er een klusje bij - af te leveren auto's ondersmerenhiervandaan schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:43:
[...]
Bedankt voor alle reacties. Het zal inderdaad wel poets middel zijn vanuit Tesla zelf? Ik ga er mee aan de slag!
Als je dat spul laat drogen in de zon op dat soort materiaal dan kan je daar nog wel een uitdaging mee hebben.NiGeLaToR schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:02:
[...]
Zoals anderen al aangeven - lijkt gewoon poetsmiddel/was. Dat zou er met wat lauwwarm water wel af moeten komen. Blijkbaar heeft de stagiair bij de dealer er een klusje bij - af te leveren auto's ondersmeren
De Ioniq 6 had enigszins mijn voorkeur vanwege het uiterlijk.
Echter ben ik redelijk teleurgesteld.
Het stuur hield niet fijn vast en het stuur gevoel was zo enorm zacht. Alsof ik over een laag boter reed.
Vanuit mijn zitpositie kan ik niet goed bij het touchscreen en de knoppen op het middelconsole.
Infotainment systeem vind ik overzichtelijk en niet fijn als ik tijdens het rijden iets wil aanpassen.
Direct na de proefrit, door naar Tilburg voor de MYLR.
Stuur is net iets te dik, maar enigszins fijner dan de Ioniq 6.
Directe stuur gedrag vind ik heerlijk. Ondanks formaat en gewicht voelt het ook goed in de bochten.
Infotainment systeem is veel intuïtiever en kan hier wel makkelijk bij, zonder naar voren te hoeven leunen.
Dit maakt de keuze een heel stuk makkelijker straks.
Het was een MYLR met een eerste toelating in september 2022, dus deze zou de geüpdatete vering nog niet hebben begrijp ik?
Desondanks vond ik de vering niet te stug, zoals er veel te lezen valt.
Thanks, ik zag inderdaad weleens 2 auto's zwart om mij heen in plaats van grijs. In de handleiding staat dit nergens vermeld.DaCoTa schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:07:
[...]
De autopilot laat zien welke auto's om je heen jouw snelheid bepalen. Normaal zijn dat de auto's voor je (uiteraard) en de auto's op de baan links van je. Je kan dit zien omdat deze wat donkerder zijn.
Soms is dit ook voor auto's op de rechterbaan, dit gebeurd vooral als er een doorgetrokken streep tussen zit. De logica hiervan weet ik niet precies, maargoed, het is wat het is.
Als je het pedaal ietsje indrukt, zie je dat de kleur van de auto's op de linker- en rechterbaan iets lichter wordt, en dan 'laat je ze los', om het zo maar te zeggen, en gaat de autopilot accelereren. De auto voor je kun je natuurlijk niet zo losmaken :-)
In de nacht zijn de kleuren andersom (lichter), en vind ik het zelf soms wat lastiger te zien.
[ Voor 4% gewijzigd door pretpik op 12-03-2023 19:26 ]
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Jij denkt dat het bij 10 euro blijft?! Deze prijs wordt in de toekomst natuurlijk steeds hoger gemaakt naargelang de prijzen van de auto's dalen.DaCoTa schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:13:
[...]
Die €10/maand lijkt me weinig toevoegen aan de omzet van Tesla. Je moet ruim 400 jaar abonnement hebben voor je in de buurt van de aanschafprijs komt.
Que? Ja ik denk idd niet dat Tesla 10€ per maand vraagt om winst te maken. Als je naar de investorday kijkt dan snap je waarom.Maurice- schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:34:
[...]
Jij denkt dat het bij 10 euro blijft?! Deze prijs wordt in de toekomst natuurlijk steeds hoger gemaakt naargelang de prijzen van de auto's dalen.
Care to explain? Ben wel benieuwd waar je op doelt.Djerro123 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:53:
[...]
Als je naar de investorday kijkt dan snap je waarom.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/wall-connector
Yes, toevallig vorige week besteld. Super makkelijk te installeren.PSP123 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:13:
De Tesla Wall connector die Tesla verkoopt in zijn shop is toch de Gen 3?
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/wall-connector
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Probeerde in de sneeuw de achterkant uit te laten breken, maar dat lukt me niet eens.
Ik snap aan de ene kant dat je het aan wil hebben, voor veiligheid. Echter, zou het leuk zijn als de optie er is...
Had in mijn vroegere achterwiel aangedreven V6 auto ook een ESP OFF knopje, en was toch leuk af en toen in de winter.
Zit hier ook nog sterk over te twijfelen.....Jimmer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:11:
[...]
Dat tientje is het echt meer dan waard! Al is het alleen al om het feit dat je niet elke keer je telefoon moet koppelen als hotspot, maar gewoon in kan stappen en kan gaan rijden en er direct verbinding is.
Gisteren wandelde ik langs een rij auto’s die allemaal op die hoogte waren ondergespetterd met witte meuk, dit was vermoedelijk strooizout wat op spettert wanneer het regent en er auto’s passeren.hiervandaan schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:27:
[Afbeelding]
Ik heb het accupakket laten voorverwarmen dmv de navigatie. Misschien wel wat laat, maar 10 minuten voor het daadwerkelijke laden. Daarvoor wel een rit gemaakt van een 60 km.
Aankomst bij van der Valk Eindhoven met 50% soc.
Laadsnelheid stabiel op 74 kW. Gestopt bij 66% accuvulling.
Ik heb geen idee of ik een V2 of V3 stall heb gehad. Hoe is het verschil te zien?
Bij de paal waren 2 aansluitingen, waarbij ik als enige aan het laden was.
Laadsnelheid zou hoger moeten kunnen toch?
2 slangen aan de lader = V2Willianv schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:57:
Vandaag voor het eerst gebruik gemaakt van een supercharger, gewoon om te kijken hoe het moet.
Ik heb het accupakket laten voorverwarmen dmv de navigatie. Misschien wel wat laat, maar 10 minuten voor het daadwerkelijke laden. Daarvoor wel een rit gemaakt van een 60 km.
Ik heb geen idee of ik een V2 of V3 stall heb gehad. Hoe is het verschil te zien?
1 slang aan de lader = V3
[ Tesla MIG MYP ]
Hoe simpel kan het zijn…. Dank.Cyw00d schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:01:
[...]
2 slangen aan de lader = V2
1 slang aan de lader = V3
Maar ook bij een V2 zou ik hogere snelheden moeten halen. Volgende keer eens langer voorverwarmen en met een legere accu aankomen.
Eindhoven is allemaal V2. Bij V2 deel je de capaciteit met een andere stall. Als je bijvoorbeeld bij 1A stond, deel je de totale 150kW met 1B. Als daar niemand stond was je accu te koud. Als daar wel iemand stond is dat wellicht de oorzaak van het langzame laden. (Oh, en 54% is al wel aan de hoge kant als je snel wilt laden.)Willianv schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:57:
Vandaag voor het eerst gebruik gemaakt van een supercharger, gewoon om te kijken hoe het moet.
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 12-03-2023 21:08 ]
Het heeft met de SoC (State of Charge) te maken en de temperatuur van de batterij. Als alles optimaal is (lage soc en warme batterij) dan laad je de max snelheid.Willianv schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:05:
[...]
Hoe simpel kan het zijn…. Dank.
Maar ook bij een V2 zou ik hogere snelheden moeten halen. Volgende keer eens langer voorverwarmen en met een legere accu aankomen.
Des te voller de batterij des te langzamer hij kan laden.
[ Tesla MIG MYP ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Als je navigeert naar een snellader zie je op een gegeven moment een melding boven de instructies staan dat de auto gaat voorverwarmen. Als je daarop drukt verdwijnt de notificatie, stopt het voorverwarmen dan ook?Cyw00d schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:07:
[...]
Het heeft met de SoC (State of Charge) te maken en de temperatuur van de batterij. Als alles optimaal is (lage soc en warme batterij) dan laad je de max snelheid.
Des te voller de batterij des te langzamer hij kan laden.
Idd. Tot nu toe vond ik MCR wel mooi, maar hier neigt het naar bruin. Nee, bedankt.Inspired schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:10:
[Afbeelding]
MCRs onderweg. Blijft een lastige kleur.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Voor mij is dit wel de MCR die ik wil, lekker super donkerrood. Heb al eerder gezegd, zolang die maar niet paarsig/burgundy wordt.Inspired schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:10:
[Afbeelding]
Hoop wel dat ie eerder geleverd wordt in Groningen als showroom model zodat ik ‘m in het echt kan bewonderen. Als ‘ie echt tegenvalt dan wijzig ik de levering naar pearl white.
[ Voor 15% gewijzigd door Radiodurans op 12-03-2023 23:43 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Het oogt mij juist paarsig / burgundy red. Doe dan maar ultrared of MCR.Radiodurans schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:35:
[...]
Voor mij is dit wel de MCR die ik wil, lekker super donkerrood. Heb al eerder gezegd, zolang die maar niet paarsig/burgundy wordt.
Night shift of blueshift of andersinds late night modus wel even uitgezet?Joosie200 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:43:
[...]
Het oogt mij juist paarsig / burgundy red. Doe dan maar ultrared of MCR.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Die staat aan maar zelfs als ik die even uitschakel zie ik weinig verschil. Of wordt dit de blauwe/witgoude jurk Teslakleur?Radiodurans schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:45:
[...]
Night shift of blueshift of andersinds late night modus wel even uitgezet?
Er zijn ook wat nieuwere foto's op het Duitse Tesla forum nu: https://tff-forum.de/t/fo...ght-cherry-red/230602/337Inspired schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:10:
[Afbeelding]
In het zonlicht is het flink roder!
:strip_exif()/f/image/rOr2DXnm86VCZwbCV4lmxYDS.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste paar keer toen ik de kleur zag vond ik hem een heel stuk minder, maar met plaatjes zoals deze vind ik het er toch wel erg gelikt uitzien
Ik zou hem in maart krijgen volgens de app, maar hij blijft iedere keer een weekje opschuiven. Als ik hem heb, wil ik ook wel proberen degelijke foto's van de kleur te maken
[ Voor 17% gewijzigd door wootah op 13-03-2023 00:33 ]
Toegegeven het is niet makkelijk kiezen tussen de twee auto's, met allebei z'n pro's & con's. De inefficiëntie bij de Audi hebben ze gecompenseerd door 'em tegenwoordig te leveren met o.a. een 115 (!) kwh grote accu, waarmee je volgens de verkoper 450+ km haalt.
Zijn er hier Tesla eigenaren die hebben getwijfeld tussen en/of ervaring met E-Tron en Model Y? Wat gaf bij jullie de doorslag? En zou je met de E-Tron accu upgrade opnieuw voor de Tesla kiezen?
Voor mij is range voornamelijk belangrijk ivm woon-werkverkeer retour van +/- 200km (1 a 2x per week) en geen mogelijkheid om thuis te laden (zonder BOAs/handhaving boos te maken ivm kabel over de stoep). Er is wel een laadpaal in de straat maar steeds vaker bezet..
ps. het betreft hier een (BE) lease contract en ondanks dat de catalogusprijs van de Model Y LR aanzienlijk lager is dan van de nieuwe Q8 E-Tron 55 uitvoering, scheelt het in het maandbedrag +/- €100 netto na aankleding van de Audi. Ik had het gat groter verwacht en dan was de keuze snel gemaakt obv prijs..
Ik hoor graag jullie mening
Als je niet thuis kan laden zou ik al heel snel voor een Tesla kiezen i.v.m. het Supercharger netwerk en omdat ze in de praktijk toch vaak het snelst laden.charnpo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 01:09:
Hi, ik twijfel tussen de Model Y Long Range of Performance en de nieuwe Audi Q8 E-Tron. Ik ben onlangs een middagje op pad geweest met de gefacelifte E-Tron. Tevens heb ik al kort zowel de Model Y Long Range als Performance gereden en staat er binnenkort een langere proefrit gepland met de Model Y Performance.
Toegegeven het is niet makkelijk kiezen tussen de twee auto's, met allebei z'n pro's & con's. De inefficiëntie bij de Audi hebben ze gecompenseerd door 'em tegenwoordig te leveren met o.a. een 115 (!) kwh grote accu, waarmee je volgens de verkoper 450+ km haalt.
Zijn er hier Tesla eigenaren die hebben getwijfeld tussen en/of ervaring met E-Tron en Model Y? Wat gaf bij jullie de doorslag? En zou je met de E-Tron accu upgrade opnieuw voor de Tesla kiezen?
Voor mij is range voornamelijk belangrijk ivm woon-werkverkeer retour van +/- 200km (1 a 2x per week) en geen mogelijkheid om thuis te laden (zonder BOAs/handhaving boos te maken ivm kabel over de stoep). Er is wel een laadpaal in de straat maar steeds vaker bezet..
ps. het betreft hier een (BE) lease contract en ondanks dat de catalogusprijs van de Model Y LR aanzienlijk lager is dan van de nieuwe Q8 E-Tron 55 uitvoering, scheelt het in het maandbedrag +/- €100 netto na aankleding van de Audi. Ik had het gat groter verwacht en dan was de keuze snel gemaakt obv prijs..
Ik vind zowel het in- als exterieur van de Audi wel een stuk mooier en ik denk dat een Q8 ook wel comfortabeler is dan een Model Y. Ik hoorde trouwens wel dat je alsnog regelmatig naar de dealer moet met een elektrische Audi voor een onderhoudsbeurt van een paar honderd euro. Bij Tesla heb je echt heel weinig onderhoudskosten.
Kijk! Die bovenste. Pareltjewootah schreef op maandag 13 maart 2023 @ 00:32:
[...]
Er zijn ook wat nieuwere foto's op het Duitse Tesla forum nu: https://tff-forum.de/t/fo...ght-cherry-red/230602/337
In het zonlicht is het flink roder!![]()
[Afbeelding]
De eerste paar keer toen ik de kleur zag vond ik hem een heel stuk minder, maar met plaatjes zoals deze vind ik het er toch wel erg gelikt uitzien![]()
Ik zou hem in maart krijgen volgens de app, maar hij blijft iedere keer een weekje opschuiven. Als ik hem heb, wil ik ook wel proberen degelijke foto's van de kleur te maken
Die vorige foto leek haast alsof je door de kleur heen keek, heel gek.
Wow. Dit vind ik toch wel schokkend. Vanuit het perspectief dat we schaarse grondstoffen zuinig moeten gebruiken is dit eigenlijk geen amper een 'groene' auto. Ten eerste al de batterij die zoveel meer grondstoffen vastlegt: 115 kWh zijn al bijna 2 Model Y RWDs!charnpo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 01:09:
De inefficiëntie bij de Audi hebben ze gecompenseerd door 'em tegenwoordig te leveren met o.a. een 115 (!) kwh grote accu, waarmee je volgens de verkoper 450+ km haalt.
En je gaat dus ook voor dezelfde afstand veel meer stroom nodig hebben. De Model Y LR rijdt dezelfde afstand met een 75 kWh batterij. De Audi heeft daarvoor 40 kWh extra nodig.
Als je niet thuis kunt laden kost een kWh aan de straat €0,65 (althans wat ik zie staan in de app van mijn Nederlandse laadpas). Iedere 450 km is dus €26 duurder.
Als je gaat snelladen kom je soortgelijke verschillen tegen. Ionity en Fastned vragen nu €0,85 per kWh. Bij de Superchargers van Tesla is het €0,48 - €0,58 afhankelijk van het tijdstip.
Naast het geld, ook de uitstoot. De Audi verbruikt voor dezelfde afstand ongeveer 50% meer energie. En zolang deze energie nog grotendeels met fossiele brandstoffen wordt opgewekt veroorzaakt deze dus ook 50% meer CO2 uitstoot dan de Tesla. De winst ten opzichte van een fossiele auto is dus ook kleiner.
Ik rijd zelf regelmatig naar een klant in België, 240 km enkele reis en kan prima uit de voeten met de MY RWD.
Ik denk dat het teveel OT gaat, maar..... het is wèl een Audi, dat is voor sommige het belangrijkste (waarschijnlijk niet voor bijna iedereen in dit topic)bilgy_no1 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:28:
[...]
Wow. Dit vind ik toch wel schokkend. Vanuit het perspectief dat we schaarse grondstoffen zuinig moeten gebruiken is dit eigenlijk geen amper een 'groene' auto. Ten eerste al de batterij die zoveel meer grondstoffen vastlegt: 115 kWh zijn al bijna 2 Model Y RWDs!
En je gaat dus ook voor dezelfde afstand veel meer stroom nodig hebben. De Model Y LR rijdt dezelfde afstand met een 75 kWh batterij. De Audi heeft daarvoor 40 kWh extra nodig.
Als je niet thuis kunt laden kost een kWh aan de straat €0,65 (althans wat ik zie staan in de app van mijn Nederlandse laadpas). Iedere 450 km is dus €26 duurder.
Als je gaat snelladen kom je soortgelijke verschillen tegen. Ionity en Fastned vragen nu €0,85 per kWh. Bij de Superchargers van Tesla is het €0,48 - €0,58 afhankelijk van het tijdstip.
Naast het geld, ook de uitstoot. De Audi verbruikt voor dezelfde afstand ongeveer 50% meer energie. En zolang deze energie nog grotendeels met fossiele brandstoffen wordt opgewekt veroorzaakt deze dus ook 50% meer CO2 uitstoot dan de Tesla. De winst ten opzichte van een fossiele auto is dus ook kleiner.
Ik rijd zelf regelmatig naar een klant in België, 240 km enkele reis en kan prima uit de voeten met de MY RWD.
De Q8 E-Tron is natuurlijk een stuk meer old auto, qua afwerking waarschijnlijk een stuk luxer. Qua ruimte heb ik geen idee. Onzuinnigheid van de Q8 is ook al wat over geschreven: de Y is daarin echt stukken beter.charnpo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 01:09:
Hi, ik twijfel tussen de Model Y Long Range of Performance en de nieuwe Audi Q8 E-Tron. Ik ben onlangs een middagje op pad geweest met de gefacelifte E-Tron. Tevens heb ik al kort zowel de Model Y Long Range als Performance gereden en staat er binnenkort een langere proefrit gepland met de Model Y Performance.
Als je kijkt naar de snellaadsnelheid: ik heb het niet precies voor ogen maar volgens mij piekt de Q8 (vorige uitvoeringen althans) zeker niet zo hoog maar houdt ie zijn snelheid wel relatief lang vast. Vraag is hoe dat met de nieuwe versie is maar ik denk zeker de moeite waard om de laadcurves van beide eens te zoeken en te vergelijken.
Echt appels met peren vergelijken dus. (En dat mag eigenlijk helemaal niet hier
Veel succes met de keuze.
M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD
Dat werkt dus niet want verkeerde locatie.De locaties Thuis en Werk worden ook onder de zoekbalk van het navigatiesysteem weergegeven. Tik hier om een adres aan de bijbehorende locatie toe te voegen. Na het adres te hebben ingevoerd, tikt u op Opslaan als thuis of Opslaan als werk.
Signatures zijn voor boomers.
40kWh? 50% meer energie? Een Model Y LR doet volgens EV DB met 75kWh een "real" range van 435. (172,5Wh/km) Een Q8 doet met 106kWh een 495. Een Model Y zou dus ook al 85,5kWh (eigenlijk wat meer omdat je ook meer gewicht meeneemt maar goed) nodig hebben voor 495km. (214Wh/km) Verschil is dus net iets meer van 20kWh en 25% qua verbruik. Prima dat je blij bent met je Tesla (ik ook overigens) maar zo slecht doet de E-Tron het echt niet. Audi kiest ook voor een grotere buffer ivm degradatie en zit anders in de WLTP.bilgy_no1 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:28:
[...]
Wow. Dit vind ik toch wel schokkend. Vanuit het perspectief dat we schaarse grondstoffen zuinig moeten gebruiken is dit eigenlijk geen amper een 'groene' auto. Ten eerste al de batterij die zoveel meer grondstoffen vastlegt: 115 kWh zijn al bijna 2 Model Y RWDs!
Je kunt in Google Maps aanpassingen doorgeven als een bepaald kenmerk onjuist is. Ik heb vele tientallen wijzigingen doorgegeven en die zijn bijna allemaal ook verwerkt. Als tussenoplossing zou je denk ik even je huidige locatie als werk kunnen opslaan of een locatie op de map selecteren en die opslaan.Maasluip schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:27:
Hoe kun je een locatie op de kaart kiezen en instellen als werk? Mijn werkadres wordt op de verkeerde plek weergegeven (dank je wel google) en dat zorgt ook voor een verkeerde navigatie. Maar een locatie als thuis of werk instellen kan alleen via het adres:
[...]
Dat werkt dus niet want verkeerde locatie.
[ Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 13-03-2023 08:43 ]
Het verbruik staat daar op 172Wh vs 202Wh, dus zelfs ‘maar’ 17% meer. Maar goed, de Audi-waardes zijn geschat dus weet niet hoe accuraat die zijn.Inspired schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:30:
[...]
40kWh? 50% meer energie? Een Model Y LR doet volgens EV DB met 75kWh een "real" range van 435. (172,5Wh/km) Een Q8 doet met 106kWh een 495. Een Model Y zou dus ook al 85,5kWh (eigenlijk wat meer omdat je ook meer gewicht meeneemt maar goed) nodig hebben voor 495km. (214Wh/km) Verschil is dus net iets meer van 20kWh en 25% qua verbruik. Prima dat je blij bent met je Tesla (ik ook overigens) maar zo slecht doet de E-Tron het echt niet. Audi kiest ook voor een grotere buffer ivm degradatie en zit anders in de WLTP.
Sowieso is voor de meeste mensen range veel belangrijker dan verbruik. Net als dat de meeste mensen nauwelijks snelladers gebruiken.
202 is de Sportback. Verder is de range meer dan prima idd .JTHZZ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:51:
[...]
Het verbruik staat daar op 172Wh vs 202Wh, dus zelfs ‘maar’ 17% meer. Maar goed, de Audi-waardes zijn geschat dus weet niet hoe accuraat die zijn.
Sowieso is voor de meeste mensen range veel belangrijker dan verbruik. Net als dat de meeste mensen nauwelijks snelladers gebruiken.
Inspired schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:56:
[...]
202 is de Sportback. Verder is de range meer dan prima idd .

Het beste verbruik heeft de Ioniq 6 trouwens, dus als dat belangrijk is zou ik die kiezen. Of een Dacia Spring
Of dan in ieder geval een M3 ipv een MY
Beide rijden is de enige optie. Mijn voorkeur, nadat ik al 3 jaar lang een Telsa rijd, zou sterk naar Audi neigen. Niet omdat ik Audi veel beter vind, maar omdat het een mooiere auto is met mooiere materialen en waarschijnlijk wat meer comfort. En dan zou ik een keer wat anders rijden de komende tijd. Verleden ook Audi gereden.
Y is overigens een erg fijne en goed afgewerkte auto verder. Rest is bekend.
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-03-2023 09:03 ]
Vette kleur! Ik houd sowieso wel van rood.Inspired schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:10:
[Afbeelding]
Moet wel eerlijk zeggen dat die standaard 19" doppen/velgen echt niet kunnen onder deze kleur
Dit adres stond vroeger nog meer verkeerd en heb ik laten corrigeren. Nu staat het weer verkeerd.turkeyhakan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:42:
[...]
Je kunt in Google Maps aanpassingen doorgeven als een bepaald kenmerk onjuist is. Ik heb vele tientallen wijzigingen doorgegeven en die zijn bijna allemaal ook verwerkt.
Ik heb het toen het goed stond wel opgeslagen, maar bij de vorige software update kreeg ik een volledige reset van alle settings dus was ook de werklocatie kwijt.
Dus niet alleen "dank je wel Google" maar ook "dank je wel Tesla".
Dat is wat ik vraag, hoe doe je dat? Volgens de handleiding kun je alleen een adres opslaan als werk of thuis en als je op de kaart selekteert kun je die locatie alleen als favoriet opslaan en niet als werk of thuis.Als tussenoplossing zou je denk ik even je huidige locatie als werk kunnen opslaan of een locatie op de map selecteren en die opslaan.
Het is iig niet intuïtief te vinden.
Niet geprobeerd hoor, maar kun je niet een locatie op de map selecteren en dan via de 3 puntjes opslaan en deze als favoriet toevoegen? Volgens mij kun je inderdaad alleen maar thuis en werk adressen toevoegen middels een adres.Maasluip schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:14:
[...]Dat is wat ik vraag, hoe doe je dat? Volgens de handleiding kun je alleen een adres opslaan als werk of thuis en als je op de kaart selekteert kun je die locatie alleen als favoriet opslaan en niet als werk of thuis.
Ik ging uit van wat de Audi-verkoper kennelijk heeft gezegd: 450 echte kilometers met 115 kWh. Een Model Y haalt dat ook (OK, 435 volgens EV Database), maar dan met een 75 kWh batterij. Ik ga er dan even vanuit dat het in beide gevallen netto is.Inspired schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:30:
[...]
40kWh? 50% meer energie? Een Model Y LR doet volgens EV DB met 75kWh een "real" range van 435. (172,5Wh/km) Een Q8 doet met 106kWh een 495. Een Model Y zou dus ook al 85,5kWh (eigenlijk wat meer omdat je ook meer gewicht meeneemt maar goed) nodig hebben voor 495km. (214Wh/km) Verschil is dus net iets meer van 20kWh en 25% qua verbruik. Prima dat je blij bent met je Tesla (ik ook overigens) maar zo slecht doet de E-Tron het echt niet. Audi kiest ook voor een grotere buffer ivm degradatie en zit anders in de WLTP.
En het verschil is inderdaad ongeveer 50%: (115 - 75) / 75 = 53,3% meer batterij en dus ook stroom voor dezelfde kilometers.
https://www.tesla.com/own...CC-A15B-2E0A39FD07AB.htmlhiervandaan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:02:
Ik heb misschien een domme vraag, maar is er een manier om de auto te ontgrendelen via de app, waarbij de passagiers deuren ontgrendeld worden? Ik moet nu elke keer de bestuurders deur open doen, dan het knopje van de deur ingedrukt houden zodat mijn passagiers in kunnen stappen. Dit moet vast makkelijker kunnen, maar ik kan het niet vinden😂
Dus óf dat uitzetten, óf de app gebruiken (Controls --> Op het slotje drukken)Bestuurdersportier Ontgrendelen
Als u Bediening > Vergrendelingen > Bestuurdersportier Ontgrendelen ontgrendelen inschakelt, wordt alleen het bestuurdersportier ontgrendeld wanneer u de Model 3 de eerste keer ontgrendelt. Het bestuurdersportier wordt alleen ontgrendeld wanneer een sleutel aanwezig is aan de bestuurderszijde van de auto, niet aan de passagierszijde. Om de overige portieren te ontgrendelen, houd u de toets op de binnenste portiergreep van het bestuurdersportier ingedrukt, gebruikt u het touchscreen, de mobiele app, of drukt u een tweede keer op de sleutel.
[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 13-03-2023 09:31 ]
Zo lust ik er nog wel een paar.bilgy_no1 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:28:
[...]
Ik ging uit van wat de Audi-verkoper kennelijk heeft gezegd: 450 echte kilometers met 115 kWh. Een Model Y haalt dat ook (OK, 435 volgens EV Database), maar dan met een 75 kWh batterij. Ik ga er dan even vanuit dat het in beide gevallen netto is.
En het verschil is inderdaad ongeveer 50%: (115 - 75) / 75 = 53,3% meer batterij en dus ook stroom voor dezelfde kilometers.
Neem je het verschil in afmetingen ook even mee?
Ik heb hier een RC auto en die is toch echt 4x zuiniger dan die Model Y hoor !
De E-tron doet het met zijn afmetingen, gewicht en comfort prima. Natuurlijk zijn er zuinigere auto's maar dat geldt voor je Model Y ook. Zoals al eerder aangehaald, als dat je enige argument is waarom rijd je dan niet in een Ioniq 6 of een Lightyear
Oh, en verkopers moet je al helemaal niet geloven of heb je je USS vervanger al ?
[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 13-03-2023 09:39 ]
Bedoel je dat alleen het bestuurdersportier ontgrendeld in plaats van alle portieren? Dit is in te stellen via Vergrendelingen > Bestuurdersportier Ontgrendelen. Die moet uit staan, is een vertaalfoutje.hiervandaan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:02:
Ik heb misschien een domme vraag, maar is er een manier om de auto te ontgrendelen via de app, waarbij de passagiers deuren ontgrendeld worden? Ik moet nu elke keer de bestuurders deur open doen, dan het knopje van de deur ingedrukt houden zodat mijn passagiers in kunnen stappen. Dit moet vast makkelijker kunnen, maar ik kan het niet vinden😂
Er staat dan een sterretje en dan kun je hem als favoriet toevoegen. Maar daar heb je weinig aan als je een werkadres wil toevoegen want daar doet hij dus geen automatische navigatie mee.turkeyhakan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:24:
[...]
Niet geprobeerd hoor, maar kun je niet een locatie op de map selecteren en dan via de 3 puntjes opslaan en deze als favoriet toevoegen? Volgens mij kun je inderdaad alleen maar thuis en werk adressen toevoegen middels een adres.
Iemand zit te twijvelen tussen Model Y en E-tron, iemand anders reagerden over de verschil in efficiency. En je kwam met een RC auto? Trekt het maar verder over hoor. Op de fiets is zuiniger.GeeMoney schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:37:
[...]
Zo lust ik er nog wel een paar.
De E-tron doet het met zijn afmetingen, gewicht en comfort prima. Natuurlijk zijn er zuinigere auto's maar dat geldt voor je Model Y ook. Zoals al eerder aangehaald, als dat je enige argument is waarom rijd je dan niet in een Ioniq 6 of een Lightyear.
Oh, en verkopers moet je al helemaal niet geloven of heb je je USS vervanger al ?

Ik dacht trouwens dat de e-tron zoveel groter zou zijn, maar valt wel mee blijkbaar
https://www.carsized.com/...?consentmsg=640ee3dde3b9a
Model Y is 15cm korter, 4.3cm breder (had ik niet verwacht), 26% meer bagage ruimte, 20% minder gewicht.
Not bad.
EDIT: terug on topic want vergelijken met andere auto is niet toegestaan, zie modbreak
[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 13-03-2023 10:00 ]
Life is too short to drive boring cars
Net even de afmetingen gecontroleerd en een Y is 4.3cm breder en 0.5 lager dan een E-tron. De E-tron is wel 15cm langer maar dat lijkt me niet erg essentieel voor het verbruik. Dan blijft het excessieve gewicht over.GeeMoney schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:37:
[...]
https://www.carsized.com/...a-model-y-2021-suv/front/
Blijft trouwens echt bizar hoeveel zo'n E-tron weegt. De 95kWh variant weegt 2720kg aldus de praktijk weging door Bjorn.
[ Voor 10% gewijzigd door Malt007 op 13-03-2023 10:06 ]
Als ik de woorden van de Audi verkoper met een korrel zout moet nemen, dan zou het bereik dus nog kleiner zijn dan die 450?GeeMoney schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:37:
[...]
De E-tron doet het met zijn afmetingen, gewicht en comfort prima. Natuurlijk zijn er zuinigere auto's maar dat geldt voor je Model Y ook. Zoals al eerder aangehaald, als dat je enige argument is waarom rijd je dan niet in een Ioniq 6 of een Lightyear.
Leuk als die E-tron groter is, maar als de oorspronkelijke vraagsteller tussen deze twee modellen kiest doet dat er eigenlijk niet toe. Kennelijk zijn beide groot genoeg (waarbij de Model Y overigens nog meer bagageruimte heeft dan de Q8 E-tron). Dan blijft er in de praktijk alleen maar het werkelijke verbruik over om te vergelijken.
Gezien het maar niet ophoudt met de etron, misschien deze discussie voortzetten op het topic dat hiervoor bedoeld is: Elektrische auto's?Malt007 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:00:
[...]
Net even de afmetingen gecontroleerd en een Y is 4.3cm breder en 0.5 lager dan een E-tron. De E-tron is wel 15cm langer maar dat lijkt me niet erg essentieel voor het verbruik. Dan blijft het excessieve gewicht over.
https://www.carsized.com/...a-model-y-2021-suv/front/
Ik heb in eerste instantie inderdaad alleen bestuurdersportier open op aan gezet, maar nu niet meer. Zal nogmaals checken wanneer ik in de auto zit, bedankt voor je reactie!Notna schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:29:
[...]
https://www.tesla.com/own...CC-A15B-2E0A39FD07AB.html
[...]
Dus óf dat uitzetten, óf de app gebruiken (Controls --> Op het slotje drukken)
Hier ben ik ook tegenaan gelopen... heb de instelling bestuurdersportier alleen ontgrendelen (of iets in die trend) uitgeschakeld.hiervandaan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:02:
Mijn dochter wilde instappen toen ik haar ophaalde in de stromende regen, kreeg ik de deur ook niet open....
[ Voor 8% gewijzigd door Willianv op 13-03-2023 10:49 ]
Ik weet niet exact wat jullie bedoelen, maar ga ervan uit dat jullie dan in de auto zitten?Willianv schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:48:
[...]
Hier ben ik ook tegenaan gelopen... heb de instelling bestuurdersportier alleen ontgrendelen (of iets in die trend) uitgeschakeld.
Mijn dochter wilde instappen toen ik haar ophaalde in de stromende regen, kreeg ik de deur ook niet open....
Je kunt op het scherm bovenin op het slotje drukken. Daarmee ontgrendel je alle deuren!
Juiste plek op de kaart aantikken met je vinger en daar dan naartoe navigeren.Maasluip schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:49:
[...]
Er staat dan een sterretje en dan kun je hem als favoriet toevoegen. Maar daar heb je weinig aan als je een werkadres wil toevoegen want daar doet hij dus geen automatische navigatie mee.
Terwijl dat aanstaat klik je (en hou je vast) op Werk, dan neemt hij dat adres over als werkadres (het adres/punt waar je op dat moment naar toe navigeert).
Misschien moet je wel eerst je huidige werk adres verwijderen, dat weet ik niet zeker.
Mijn niet objectieve mening: Ik zou altijd voor de Q8 E-tron kiezen mits de levertijd acceptabel zou zijn. Mijn E-tron 50 heb ik verkocht omdat ik de auto anders door een reorganisatie binnen onze bedrijfsvoering volledig prive moest rijden (en dan BTW aftikken en waarschijnlijk een flinke afschrijving incasseren door de facelift). Ik heb een Model Y voor drie jaar geleased (was niet overtuigd over Tesla, kopen leek me niet verstandig) omdat op dat moment nog niets bekend was over de specs en prijs, laat staan levertijd, van de Q8 E-tron. Het is heel persoonlijk maar komend uit een een E-tron kan ik melden dat ik voor mijn gevoel twee stappen terug ben gegaan in luxe, status, uitstraling en looks. Ik ervaar de Model Y wel als veel beter qua range, vermogen, tech en verbruik. Dat heeft mij er wel weer doen twijfelen of het straks niet een Model X of S zal worden.charnpo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 01:09:
PSN: Kjujay
Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5
[ Voor 19% gewijzigd door DaCoTa op 13-03-2023 12:35 ]
En die bovenste lijkt weer veel roder dan de onderste (zal vast ook zonlicht zijn). Het heeft wel wat weg van de rode kleur van mijn vorige Mazda. En dat is vind ik een mooie kleur!wootah schreef op maandag 13 maart 2023 @ 00:32:
[...]
Er zijn ook wat nieuwere foto's op het Duitse Tesla forum nu: https://tff-forum.de/t/fo...ght-cherry-red/230602/337
In het zonlicht is het flink roder!![]()
[Afbeelding]
De eerste paar keer toen ik de kleur zag vond ik hem een heel stuk minder, maar met plaatjes zoals deze vind ik het er toch wel erg gelikt uitzien![]()
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qffEstwLblgmfiXVADm1xlyx.webp?f=user_large)
... sinds de laatste SW-update...Jeroenneman schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:42:
[...]
Volgens mij nog niet. Dit doet de auto airco sinds de laatste update. Erg irritant, vooral omdat de voorruit dat helemaal niet nodig heeft én omdat er geen enkele reden is om dan de vloerverwarming maar helemaal uit te zetten.
Bij mij nu dus standaard op 19.5 met alles aan op standje 3.
Ik heb steeds meer/weer het gevoel dat ik sinds 2019 ècht achteruit ben gekacheld met alle software releases.
Als ik bij de volgende update enigzins tevreden ben, update ik voorlopig niet meer.
Het gezeik van CC die nu opeens (ondanks wèl zo ingesteld) na 19:00 niet meer de nieuwe Vmax aanhoudt, de wissers die niet wissen als het wel moet, maar vooral blijven wissen als het niet moet, filegedrag (blijkbaar van de mijne, menigeen geeft hier aan dat het bij hen wel goed werkt, dus ticket ingeschoten), bevroren voeten door die Automatische Ontwaseming, rijwindgeluid, rolgeluiden van de achteras (volgens SeC Duiven (zonder gereden te hebben) gevolg van de WinTrac's (geloof er geen klap van, maar ze gaan er toch binnenkort vanaf)), etc.
En het ergste vind ik nog dat elektrisch rijden me wèl supergoed bevalt èn ik nog 1 van de bofferds ben met 4% bijtelling, dus eigenlijk niet mag klagen. Maar soit, Elon maakt er IMHO een beetje een zooitje van...
Persoonlijke mening!
Ik heb een idee. Via je telefoon de locatie die je op de map selecteert (je werk dus) inhouden zodat er dat pijltje komt. Deze locatie sturen naar Tesla via delen op je maps app. Dan in de auto de locatie als werk opslaan?Maasluip schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:14:
[...]
Dit adres stond vroeger nog meer verkeerd en heb ik laten corrigeren. Nu staat het weer verkeerd.
Ik heb het toen het goed stond wel opgeslagen, maar bij de vorige software update kreeg ik een volledige reset van alle settings dus was ook de werklocatie kwijt.
Dus niet alleen "dank je wel Google" maar ook "dank je wel Tesla".
[...]
Dat is wat ik vraag, hoe doe je dat? Volgens de handleiding kun je alleen een adres opslaan als werk of thuis en als je op de kaart selekteert kun je die locatie alleen als favoriet opslaan en niet als werk of thuis.
Komt wel eens vaker voor. Leaseauto? Zo ja, even met LM contact opnemen. Als het je eigen auto is even met Tesla contact zoeken.LucLey schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:37:
Help: ik heb mijn wagen ongeveer 1,5 week en opeens is de wagen verdwenen uit de app. Herinloggen of dergelijke helpt niets. Wagen werkt nog wel normaal. Precies of de wagen van de account is losgekoppeld. Heeft nog iemand dit ooit voorgehad?
Lease of prive? indien Lease dan zou ik je maatschappij even bellen. Indien prive dan tesla.LucLey schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:37:
Help: ik heb mijn wagen ongeveer 1,5 week en opeens is de wagen verdwenen uit de app. Herinloggen of dergelijke helpt niets. Wagen werkt nog wel normaal. Precies of de wagen van de account is losgekoppeld. Heeft nog iemand dit ooit voorgehad?
Owner of DBIT Consultancy
Ja het is interessant, zijn hier genoeg ervaringen gedeeld en ook online genoeg te vinden. Maar om de dingen die jij belangrijk vindt te valideren kun je natuurlijk het beste gewoon gaan proefrijden.DennusB schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:32:
Hier mensen die van een 2019 Model 3 naar een 2023 Model Y zijn overgestapt? Is het nou op vlak van verbeteringen en bouwkwaliteit een giga stap? Ik krijg de optie bij Leaseplan om zonder boete m'n M3 in te leveren en een nieuwe MY te bestellen, wel veel hogere bijtelling natuurlijk, dus probeer af te wegen of het interessant is!
Toevallig afgelopen woensdag even een vergelijk gedaan met een familielid die een Model 3 uit 2019 heeft en een Model Y uit 2023. Middenconsole en stuurwiel zijn hoogwaardiger, de Model Y is stiller en de warmtepomp maakt hem zuiniger. De Model 3 is wel sneller.DennusB schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:32:
Hier mensen die van een 2019 Model 3 naar een 2023 Model Y zijn overgestapt? Is het nou op vlak van verbeteringen en bouwkwaliteit een giga stap? Ik krijg de optie bij Leaseplan om zonder boete m'n M3 in te leveren en een nieuwe MY te bestellen, wel veel hogere bijtelling natuurlijk, dus probeer af te wegen of het interessant is!
Ja, maar bouwkwaliteit heb ik nooit een ding gevonden. Van 2019 Model 3 naar 2021 Model Y. Warmtepomp is inderdaad fijn, o.a. hierdoor is de Y is ongeveer even zuinig als de 3, wat ik wel indrukwekkend vind.DennusB schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:32:
Grootste voordelen in mijn ogen zijn de achterklep, trekhaak en beenruimte achter.
Zie ook mijn epistel van toen ik hem net had: DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
[ Voor 7% gewijzigd door DaCoTa op 13-03-2023 15:22 ]
Je kan ook op het slotje drukken op het scherm, Dan worden alle portieren ontgrendeld en kunnen de bijrijders gewoon met de deurklink de deur openen.Notna schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:29:
[...]
https://www.tesla.com/own...CC-A15B-2E0A39FD07AB.html
[...]
Dus óf dat uitzetten, óf de app gebruiken (Controls --> Op het slotje drukken)
Edit: was dus al een keer genoemd

[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 13-03-2023 15:23 ]
Heb dit ook gehad, tesla heeft mijn wagen weer toegevoegd en ik kreeg hierbij ook weer een maand gratis premium connectivityLucLey schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:37:
Ik denk dat de laadsnelheid niet heel veel afwijkt van wat je mag verwachten. Het voorverwarmen van de accu speelt idd een grote rol en ook de supercharger zelf.Willianv schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:57:
Zo heb ik recent geladen bij Hoorn en ook bij Horst. De snelheid in Hoorn was redelijk stabiel 75 kW van 25% tot 60%. In Horst had ik een laadsnelheid van 140kW tot 70 kW over diezelfde lading (25% tot 60%). De lader in Horst gaat echter tot 250 kW terwijl die in Hoorn maar tot 150 kW gaat, dit heeft wellicht invloed.
Maar ik denk dat het voorverwarmen de grootste invloed heeft. Voor het laden in Horst was de accu namelijk volledig opgewarmd en in Hoorn nog niet. Het voorverwarmen zal zeker bij lagere temperaturen langer duren dan 10 minuten. Op vakantie kreeg ik de melding al wel 30 minuten voor het laden.
Eens met de punten in het epistel van @DaCoTa, wat mij het meeste opviel is het veel stillere interieur door het dubbele glas in de zijruiten en waarschijnlijk ook betere isolatie op andere plekken. De 3 die ik had (en ook de S daarna) kwam uit Fremont, mijn Y uit Berlijn en daar zetten ze de auto toch wat beter in elkaar inmiddels.DaCoTa schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:20:
[...]
Ja, maar bouwkwaliteit heb ik nooit een ding gevonden. Van 2019 Model 3 naar 2021 Model Y. Warmtepomp is inderdaad fijn, o.a. hierdoor is de Y is ongeveer even zuinig als de 3, wat ik wel indrukwekkend vind.
Grootste voordelen in mijn ogen zijn de achterklep, trekhaak en beenruimte achter.
Zie ook mijn epistel van toen ik hem net had: DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
Ook ben ik heel blij met de hogere zitpositie, maar dat is persoonlijk (ben 50+

Ik heb een China Model Y. Maar ook daar inderdaad, binnen is het stiller. Zal met een nieuwere Y alleen maar beter zijn, maar dat is natuurlijk ook met een nieuwere 3.mkrmr schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:43:
[...]
Eens met de punten in het epistel van @DaCoTa, wat mij het meeste opviel is het veel stillere interieur door het dubbele glas in de zijruiten en waarschijnlijk ook betere isolatie op andere plekken. De 3 die ik had (en ook de S daarna) kwam uit Fremont, mijn Y uit Berlijn en daar zetten ze de auto toch wat beter in elkaar inmiddels.
Ook ben ik heel blij met de hogere zitpositie, maar dat is persoonlijk (ben 50+) en de grote ruimte.
Dat werkt.Smobbo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:56:
[...]
Juiste plek op de kaart aantikken met je vinger en daar dan naartoe navigeren.
Terwijl dat aanstaat klik je (en hou je vast) op Werk, dan neemt hij dat adres over als werkadres (het adres/punt waar je op dat moment naar toe navigeert).
Misschien moet je wel eerst je huidige werk adres verwijderen, dat weet ik niet zeker.
Wat ook werkte was de locatie als favoriet opslaan en dat kun je dan selekteren als je het werkadres wil opslaan.
Ik ben nu eindelijk eens op 150kW laadsnelheid gekomen (nadat 15-40% aan 140kW gebeurde, ging het boven 40% opeens naar 150kWOekol schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:44:
@this even terugkomend dat jouw auto nog nooit boven de 112kW geladen heeft en dat je het voorverwarmen niet in het scherm ziet. Ik moest nog 39 minuten rijden om aan te komen bij de fastned bij harderwijk. Toen ik de locatie deelde via de fastned app ging hij niet voorverwarmen, toen ik het via de navigatie van Tesla opzocht wel. Deze melding stond van begin tot eind in het scherm:
[Afbeelding]
Als ik op de melding klikte dan ging hij wel weg. Wellicht dat dat gebeurd? Aangezien ik er toen niet meer zeker van was dat hij voorverwarmde heb ik de navigatie opnieuw het fastned punt geselecteerd.
Kwam aan met 6% en hij ging direct naar 150 kW. Ben heel snel paar minuten Netflix aflevering gaan kijken en toen ik die minimaliseerde was die nog steeds 150 kW. Inmiddels was ik toen al 29% en zou ik met 19% thuiskomen dus toen afgekoppeld en thuis verder vol druppelen.
[Afbeelding]
Overigens kan de auto (MY RWD) als goed is maximaal 170 kW. Dit heb ik dan nog nooit (volgens mij) bij fastned gezien. Lijkt een treshold te zitten bij 150 kW. Wellicht dat dat alleen kan bij de superchargers of zo..
Het ziet er dus naar uit dat de auto nog nooit deftig opgewarmd werd toen ik naar die fastned snellader reed (ik heb vandaag getest op een andere snellader, die fastned is pas voor over een paar weken).
Nu met jouw tips weet ik waar ik de volgende keer op moet letten om te zien of ik het goed gedaan heb.
Maar het valt mij wel op dat het verbruik serieus de hoogte inschiet bij het opwarmen van de batterij, beetje zonde van dat extra verbruik wel.
13,8Wh/100km dan ga ik de 400km op dit tempo wel redden in de zomer toch? My RWD heeft 60 kWh batterij dacht ik? Das zeker niet verkeerd. Dit is een 'normale' rit voor mij.
:strip_exif()/f/image/x121d6WfnbpAKjcytUgRwRIp.jpg?f=fotoalbum_large)
Netjes. Helaas net niet tijd en afstandin beeld.Oekol schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:47:
Dat warme weer werkte wel mee vandaag voor het verbruik. Alleen waaide het extreem hard, dus het kan nog beter wellicht.
13,8Wh/100km dan ga ik de 400km op dit tempo wel redden in de zomer toch? My RWD heeft 60 kWh batterij dacht ik? Das zeker niet verkeerd. Dit is een 'normale' rit voor mij.
[Afbeelding]
Gemiddelde snelheid is ook van belang. Lange stukken op de vakantierit rij je waarschijnlijk gemiddeld sneller. Helemaal als je naar Portugal gaat.
Beetje valsspelen natuurlijk maar toch
Dat laatste sowieso! Reed inderdaad ook op een N weg waar je 80 mocht voor 80 procent van de tijd.Inspired schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:50:
[...]
Netjes. Helaas net niet tijd en afstandin beeld.
Gemiddelde snelheid is ook van belang. Lange stukken op de vakantierit rij je waarschijnlijk gemiddeld sneller. Helemaal als je naar Portugal gaat.
Tijd zie je niet in dit overzicht toch of maak ik de foto verkeerd? Krijg je dat in dat andere overzicht als je klikt? Was een rit van 30 a 35 minuten.
Wat ik tot nu toe gelezen heb is het:KaiseRRuby schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:53:
Vraagje over jullie ervaringen met laden bij de superchargers. Welke snelheden halen jullie daar ongeveer gemiddeld en is dat nog afhankelijk van bepaalde factoren?
1) afhankelijk van hoe leeg je batterij is
2) of hij is voorverwarmd (dat wordt blijkbaar in sommige gevallen automatisch gedaan) via je nav
3) ik meende ook afhankelijk van de uitvoering rwd, lr etc. (Maar dit weet ik niet zeker)
Ik wordt wel erg benieuwd naar mijn eigen auto door dit topic. Maar helaas nog wachten tot oktober. Dus he tkan zijn dat ik iets zeg wat niet klopt.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Scan even de laatste 10 pagina's terug op laden, want daar is net een hele discussie geweest op precies dezelfde vraag van een andere Tesla rijder. Die eindigde een paar posts boven jouw vraag ;-)KaiseRRuby schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:53:
Vraagje over jullie ervaringen met laden bij de superchargers. Welke snelheden halen jullie daar ongeveer gemiddeld en is dat nog afhankelijk van bepaalde factoren?
Overigens werkt de zoekfunctie ook als je naar 'snelheid Superchargers' zoekt...
En als je dan een vraag stelt, helpt het om iets specifieker te zijn: welke auto heb je en welke uitvoering. Maakt nogal uit.
Maar goed, de discussie begon hier:
Artbij in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
Als je verder scant op antwoorden op deze vraag hoeft niet iedereen opnieuw zijn antwoorden te typen
Wil niet onvriendelijk overkomen, maar zo houden we het topic een beetje leesbaar.
Ik reed lang geleden in een LEAF met mini-bereik. Maar 's ochtends en 's avonds in de spits reed ik precies zo, omdat ik wist dat ik iets verderop toch in de file aan moest sluiten.ybos schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:46:
Vandaag ook erg zuinig gereden. Was t zat en de auto terugweg achter een vrachtwagen gezet met AP aan. Op 86km een verbruik van 110wh/km.
Nu rijd ik niet meer zo, maar voor de noodgevallen is het wel handig om te weten dat je op deze manier je bereik op de snelweg ongeveer kunt verdubbelen tov 120 km/h om hopelijk toch net wel die volgende lader te halen.
hoe leger hoe beter kwa snelheid, tot ongeveer 250kw.KaiseRRuby schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:53:
Ik begrijp dat ik in de tesla app de 2e bestuurder kan toevoegen om de auto te 'sharen'. Is het bij een supercharge sessie dan ook zo dat de kosten op naam van de bestuurder van dat moment komen? Moet aan beide accounts dan een betaalwijze gekoppeld zijn?
Alvast bedankt
De auto is aan een enkel Tesla account gekoppeld en dat staat los van extra bestuurders, bijbehorende creditcard van de eigenaar wordt naar mijn weten dan dus ook standaard gebruikt.bdruten schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:43:
Beste allemaal. Een vraag betreffende het laden bij de superchargers.
Ik begrijp dat ik in de tesla app de 2e bestuurder kan toevoegen om de auto te 'sharen'. Is het bij een supercharge sessie dan ook zo dat de kosten op naam van de bestuurder van dat moment komen? Moet aan beide accounts dan een betaalwijze gekoppeld zijn?
Alvast bedankt
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Naar het Noorden neem ik aan?ybos schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:46:
Vandaag ook erg zuinig gereden. Was t zat en de auto terugweg achter een vrachtwagen gezet met AP aan. Op 86km een verbruik van 110wh/km.
50 km/h wind in de rug is een flinke hulp om je relatieve luchtsnelheid omlaag te krijgen (bovenop die vrachtwagen)
Vond deze wel leuk om te kijken, maar wat een gast.
[ Voor 73% gewijzigd door deryck op 13-03-2023 21:09 ]
Dat lijkt mij vrijwel onmogelijk of je had windkracht 10 in de rugOekol schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:47:
...
[Afbeelding]
Hoe is dit 'vrijwel onmogelijk', hij laat letterlijk een foto zien van zijn verbruik op zijn laatste rit?nokiaan958GB schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:47:
[...]
Dat lijkt mij vrijwel onmogelijk of je had windkracht 10 in de rug
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.