Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 472 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.430 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:35
PSP123 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:00:
[...]

Dank voor je reactie, die extra range voor de lange stukken voor 3.5k extra (t.o.v. originele prijs rwd wit + 20inch + trekhaak) is wel het overwegen waard.
Eens ik heb ook alles thuis kunnen laden en op dit moment nog met de granny charger omdat de installatie van de laadpaal nog onderweg is.

Maar ik wacht eerst het inruilvoorstel af voor de rdw wit + 20 inch + trekhaak gekocht voor 51643.
Deze specifieke configuratie trouwens nog niet voorbij zien komen met korting.
Ik hoor graag wat ze je aanbieden, ik zit over hetzelfde na te denken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 00:17
Goed dat uitlijnen niet nodig is. Minder kosten. Volgens deze garage moet daar een speciale foam in anders maken ze veel lawaai. Hebben jullie banden met foam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:23
kardox schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:42:
Ik ben opzoek naar 4 nieuwe banden voor mijn Tesla M3 LR. Ik heb veel reviews hier en op andere websites gelezen en heb besloten om voor deze Michelin Cross Climate 2 te kiezen. Via Bandenleader kosten ze €173,19 per stuk. Totaal 692,76€.
https://www.bandenleader....-2/235-45-r18-98y-1179191

Echter via Kwikfit kost het totaal 1219€ met opzetten!

Als ik ze zelf bestel dan moeten ze nog opgezet worden en uitlijnen maar dat is toch geen 500€!?

Hoe doen jullie dat? Bestellen jullie zelf de banden en laten jullie bij een garage leveren en opzetten of gelijk via Autogarage bestellen?
Balanceren kost al 120 euro. Echter dan nog, veel te duur. Even profile en euromaster benaderen.

Overigens belangrijker dat ze netjes werken en niet je velgen beschadigden. Mag je verwachten, maar dat lijkt eerder uitzondering dan regel.
Maak van te voren foto’s of desnoods een video opname. Zou het ook even aangeven dat er nu geen schade zit, dat je daar bewijs van hebt en dat ze het netjes moeten doen.

Mijn P velgen zijn helemaal verkloot. Heb het na de eerste wissel en eerste schade maar opgegeven. Dat is echter lease en zal ik daar toch voor moeten gaan dokken aan het einde van de rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36
De witte M3P is nu nog verder in prijs verlaagd. Te koop voor minder dan een M3 LR op 19 inch :o (was met aangepaste showroomprijs tot gisteren 57.393)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBG7VdseOLZ-ZOKh6HtjhLtZvYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JA7lFNZet2aISXuCr4kcEJ5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Maurice- op 11-03-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Maurice- schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:06:
De witte M3P is nu nog verder in prijs verlaagd. Te koop voor minder dan een M3 LR op 19 inch :o (was met aangepaste showroomprijs tot gisteren 57.393)
[Afbeelding]
Staan er ook in andere kleuren op, 6k korting:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 15:11
Als ze elke dag goedkoper worden dan komen de highland M3 vanaf Q2 gewoon toch? :+

Anders is het een hele rare tactiek als mensen weten eind van kwartaal kunnen we de auto voor een 'prikkie' krijgen.

[ Voor 42% gewijzigd door Oekol op 11-03-2023 10:42 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Korvaag schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:27:
AP blijft behelpen. Ik heb op mijn vorige vakantie juist in België op de snelweg twee keer gehad dat een 'reparatielijn' (hoe heet zo'n ding) me regelrecht met 120 richting vangrail katapulteerde. Als ik m'n stuur niet had vastgehad had je me kunnen afvoeren met het gele busje. Daarna gaat het dan weer 800km goed richting skigebied. Ik gebruik AP nog steeds dagelijks op wegen anders dan de bebouwde kom, maar je moet echt blijven opletten.
Bij wegwerkzaamheden moet je het ook niet gebruiken. Vragen om problemen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
Inspired schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Het waren geen wegwerkzaamheden.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
Maurice- schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:06:
[Afbeelding]
Damn! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jimmer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Bij nieuwe banden hoeft de auto niet te worden uitgelijnd, alleen monteren en balanceren.
Normaliter klopt dat, echter heeft Tesla af-fabriek een periode gehad (wellicht nog steeds) dat de uitlijning erg slecht was.

Dit kan je zien als je banden onregelmatig zijn afgesleten, draai bijvoorbeeld het stuur helemaal naar rechts en kijk dan of de band aan de linkerkant veel gladder is dan aan de rechterkant. Als je dan geen uitlijning doet heb je bij je nieuwe banden weer hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
Iemand enig idee hoe leasemaatschappijen omgaan met dit soort aanbiedingen? Als ik bij leaseplan een Tesla configureer kom ik logischerwijs duurder uit.

Maar kan me herinneren dat wanneer je een offerte met lagere prijs van een (bijv. Volvo) merkdealer stuurt met een lagere prijs ze de auto goedkoper kunnen aanbieden.

Bij zo’n tesla deal wil je eigenlijk snel toeslaan. Als je eerst de leasemaatschappij moet bellen en zorgen dat zij die specifieke deal aanschaffen ben je waarschijnlijk te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
SquareOne schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:10:
Iemand enig idee hoe leasemaatschappijen omgaan met dit soort aanbiedingen? Als ik bij leaseplan een Tesla configureer kom ik logischerwijs duurder uit.

Maar kan me herinneren dat wanneer je een offerte met lagere prijs van een (bijv. Volvo) merkdealer stuurt met een lagere prijs ze de auto goedkoper kunnen aanbieden.

Bij zo’n tesla deal wil je eigenlijk snel toeslaan. Als je eerst de leasemaatschappij moet bellen en zorgen dat zij die specifieke deal aanschaffen ben je waarschijnlijk te laat.
Zat toevallig net te kijken naar verschil tussen LM en Tesla. Verschil viel mij mee maar is nooit 1op1 en volgens mij is LM nooit zo vlot/hebben zij aparte afspraken. Misschieb bij kleinere LM wel maar Leaseplan/Arval kan je volgens mij uit je hoofd zetten dat je even snel een dagdeal kan contracteren.

Maar als gezegd, prijzen (in mijn geval Arval) komen best in de buurt en maandag gaan ze prijzen wijzigen dus daar wacht ik iig op…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Inspired schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Zo staat dat niet in de handleiding, daar raden ze het juist aan omdat het anders tot onveilig situaties kan leiden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKQWWeSQsaG3EIPGzovdB_go-CA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kdVYxcrHgftwCYyYiL42P1QJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 11-03-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
Ik heb een ietwat onnozele vraag maar ik stel m toch omdat ik niets wil slopen. Dient men de binnenspiegel met de hand af te stellen? Bij t afhalen gisteren geprobeerd maar krijg er niet veel beweging in :+

Een uitgebreidere reactie over het afhalen en de rit terug naar huis (Den Haag - Roermond) volgt nog :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 08:14
Ninjetsu NL schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:25:
Ik heb een ietwat onnozele vraag maar ik stel m toch omdat ik niets wil slopen. Dient men de binnenspiegel met de hand af te stellen? Bij t afhalen gisteren geprobeerd maar krijg er niet veel beweging in :+

Een uitgebreidere reactie over het afhalen en de rit terug naar huis (Den Haag - Roermond) volgt nog :*)
Gefeliciteerd met de aanwinst! En ja, de binnenspiegel dient met de hand versteld te worden. Maar zou makkelijk moeten gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JohanB schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Zo staat dat niet in de handleiding, daar raden ze het juist aan omdat het anders tot onveilig situaties kan leiden

[Afbeelding]
Vorige keer dat je dat plaatje in dit topic gooide gaf je nog aan dat je hoopt dat niemand die tekst vertrouwd.
Nu doe je serieus alsof je de tekst letterlijk moet nemen.

Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

Je kunt Tesla (al dan niet via de LM) verzoeken om de betreffende VIN (=specifieke auto) aan je RN (=bestelling) toe te voegen. Dan kan je profiteren van de prijs. Hier wordt echter niet altijd medewerking aan verleend.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 19:15
Taro schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:04:
[...]

Het betreft waarschijnlijk niet de schaduw, maar op de navigatie moet de auto ineens kiezen op welke weg er gereden wordt: het viaduct of de weg eronder. Na het afremmen rij je alweer op de snelweg waardoor de auto de juiste snelheid weer kan bepalen en dus is het probleem voorbij.
Precies, soms is het zelfs de routeplanner die een snellere binnenbocht (afrit) heeft bedacht terwijl de provinciale weg daarnaast daar buiten omheen ligt.

Heb eerlijk gezegd meer last van remreacties omdat ik met baan wisselen binnen het bereik van de auto voor mij kom. Ik snap inmiddels waarom veel autos altijd zo vroeg naar links gaan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36
Sten2017 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Staan er ook in andere kleuren op, 6k korting:)
Ze worden live aangevuld, net alleen de witte. Als er ook 6k korting op de 3LR komt ben ik om :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Ik heb een witte M3 rwd besteld die over een week of 2 geleverd wordt. Als ik toch een MY met korting wil, zoals bij de "voorraadmodellen", hoe doe ik dat dan? Bellen naar Tesla of via site bestellen en M3 annuleren? Merci. 3k extra voor een MY is toch wel aantrekkelijk...Die qual der wahl....

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 21:19
@Elmonogrande Inderdaad gewoon bellen, heb vanmorgen ook een aanpassing laten doorvoeren.
Zie ook hier

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27
Wat een kortingen zeg. Hoe kan dit. Vraag het mij echt af ;-) 5 maanden geleden nog 71k betaald voor een Y P. Gelukkig is de nieuwprijs daar niet zo veel van gedaald als een 3 P.

Bijzonder!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:49
turkeyhakan schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:33:
Wat een kortingen zeg. Hoe kan dit. Vraag het mij echt af ;-) 5 maanden geleden nog 71k betaald voor een Y P. Gelukkig is de nieuwprijs daar niet zo veel van gedaald als een 3 P.

Bijzonder!
Ik heb de keuze gemaakt om hem aan te schaffen wegens de mooie aanbieding.

Toch verwacht ik dat ze nog heel erg veel verder gaan dalen met de prijzen als ik zie hoe bizar veel ze nu nog op voorraad hebben. Dit betekent ook veel voor de tweedehands markt, de prijzen zullen over 2 a 3 jaar echt heel voordelig zijn.

Ben benieuwd wat ze gaan doen als er weer een grote lading voorraad aankomt.

Kortom, goed voor de consument!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Laatst online: 15-09 23:38
deryck schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:01:
[...]

Toch verwacht ik dat ze nog heel erg veel verder gaan dalen met de prijzen als ik zie hoe bizar veel ze nu nog op voorraad hebben. Dit betekent ook veel voor de tweedehands markt, de prijzen zullen over 2 a 3 jaar echt heel voordelig zijn.

Ben benieuwd wat ze gaan doen als er weer een grote lading voorraad aankomt.

Kortom, goed voor de consument!
Vind het onderhand wel een mooie timing om de MY LR nog een extra flinke korting te geven…😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:35
Net ook de stap genomen om een MY LR te bestellen met 3000 euro korting.
5 minuten later staat die met VIN in mijn Tesla account.

Maandag kontakt opnemen met Leaseplan om mijn nog niet uitgeleverde Model Y LR te wijzigen naar dit specifieke model. Auto staat al klaar in Tilburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
edelf schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:14:

Maandag kontakt opnemen met Leaseplan om mijn nog niet uitgeleverde Model Y LR te wijzigen naar dit specifieke model. Auto staat al klaar in Tilburg.
Die witte? Mag nog wel wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 05:45
Korvaag schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:44:
[...]

Het waren geen wegwerkzaamheden.
Richting Leeuwarden staan ook wat van die vergeten gele lijnen op de weg en ik voel in het stuur wel dat hij ze detecteert maar gelukkig niet volgt. Overigens hebben andere auto's met lane following assistant er ook last van. Skoda van een kennis van mij volgt ze ook 'rücksichtlos'...
Ze moeten als de werkzaamheden klaar zijn die strepen goed verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Overleg even met de leasemij, maar ik kon zelf op de website van Tesla een reservering doen a 250 euro (die aanbetaling). En dan het reserveringsnummer doorgeven aan de LM. Dan pakken ze de order over. Ik werd alleen genaaid dat ze de 250 euro niet over wilde nemen _O-

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammy777
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-07 09:10
Beste Teslarijders, ik mag op 24 Maart mijn M3 in ontvangst nemen en oriënteer voor een goede voorbereiding.

Kan iemand bevestigen of;
- in 2023 de nieuwe leveringen gedaan worden met of zonder Mattenset.
- of de 2022/2023 modellen standaard een eigen mudflap hebben

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10

Notna

Where are you?®

(jarig!)
sammy777 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:51:
Beste Teslarijders, ik mag op 24 Maart mijn M3 in ontvangst nemen en oriënteer voor een goede voorbereiding.

Kan iemand bevestigen of;
- in 2023 de nieuwe leveringen gedaan worden met of zonder Mattenset.
- of de 2022/2023 modellen standaard een eigen mudflap hebben

Alvast bedankt.
Ja (met)

Nee

:+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Vandaag bij mijn M3 uit 2019 weer water in de kofferbak. Ik hoop dat dit bij de modellen uit 2023 is opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:15
Sunri5e schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:34:
Vandaag bij mijn M3 uit 2019 weer water in de kofferbak. Ik hoop dat dit bij de modellen uit 2023 is opgelost?
Ik ook, maar dat kan ook iets te maken hebben met het onoplettend de achterklep openen terwijl er nog sneeuw op de achterruit lag :X . Schoof zo een hele plak de kofferbak in…

Maar ik heb ook bij stevige regen regelmatig water in de kuil staan.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Himalaya schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:45:
[...]

Ik ook, maar dat kan ook iets te maken hebben met het onoplettend de achterklep openen terwijl er nog sneeuw op de achterruit lag :X . Schoof zo een hele plak de kofferbak in…

Maar ik heb ook bij stevige regen regelmatig water in de kuil staan.
Haha. Ik had precies hetzelfde vanmorgen. Flinke lading ook. Verder geen last van vocht normaal overigens bij mijn 2019 model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
BigSmurf schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:24:
[...]
Als je 180 km/h "stevig doorrijden" noemt, dan heb je wel echt een bijzonder wereldbeeld. Dat is gewoon trappen, ook in Duitsland. Dat zul je toch moeten loslaten als je een EV wil rijden. Ik was ook altijd van het trappen in Duitsland en kortere stukken is het nog steeds leuk, maar als ik terugdenk hoe kuis verrot ik aankwam op bestemming, dan zou ik het ook met een diesel nooit meer doen.

Lekker 140 km/h (max AP), leegrijden tot <15% en laden tot 80% (tenzij bewust langere stop) en je hebt een ideaal optimum in mijn optiek qua reistijd en rust.
Tja, kwestie van gewenning denk ik. Heb afgelopen 8 jaar een 5-serie gereden, dan is 180 rijden geen probleem. Ik snap heel goed dat dat voorbij is. Geen probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
SirLct schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:00:
[...]

2. 570km in 7u is in principe niet super slecht toch? Volgens google maps is het 6u+ dus ben je in principe iets van 1u kwijt. Ik ben zelf geen fan van 1x door naar bestemming, maar mocht je het willen, kan je het beste tot 5% rijden (mss zelfs minder als je het durft) en laden tot 40-60%. Zo benut je het meeste van de charging curve. Wellicht al gekeken, maar zo niet, kan je Ome Bjorn zijn 1000km challenge op youtube bestuderen.

3. Die 350kW lader doet niet veel voor je Tesla. Dat is sowieso voor 800V auto, dus met je 400V zit je op 175kW. En je MY RWD kan alleen tot 170kW. Ik gebruik overigens Chargemap, filter op 100kW+ en dan doet mijn co-pilot (lees: mn vrouw) de route planning. Doel is altijd om zo laag mogelijk aan te komen en het liefst niet op de autobahn zelfs (want ik wil geen 5 euro betalen voor bakje koffie of 25 euro voor koude schnitzel bij serways) maar zoeken we bewust lader bij een autohof net buiten autobahn. Het eten is dan ook goedkoper. Vaak met speeltuin zodat de kleine ook wat kan doen.

4&5. Zet die ding op %, heb je meer aan. Adhv advies van mijn co-pilot (zie punt 3), zet ik die bestemming op de navi. Er komt dan een % bij aankomst tevoorschijn. Staat er 10% of meer dan weet ik dat ik even kan trappen 8) om met lager % aan te komen.
Kijk, hier heb ik wat aan, had al zo'n gevoel dat dat optimaal was, wel jammer dat Tesla die optie niet geeft. Beter nog, geen optie om andere laders mee te nemen in een trip en daarbovenop geen optie om de "snelste" route te berekenen, ook al betekend dat 4x stoppen ipv 2x stoppen. ABRP planner kan dat wel en ik heb dan het nadeel dat er zeker niet altijd iemand naast me zit om de route te plannen. Nog een nadeel is dat je dan de volgende stop erin zet en je het overzicht kwijt bent hoe laat je op locatie aankomt. Op % zetten had ik al door, staat hij nu standaard op.

Ik snap dat 350kw laden niet werkt, maar kan dan in ieder geval de volle 170kw benutten. Voor zo lang hij het volhoudt uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
gertk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:46:
[...]

Richting Leeuwarden staan ook wat van die vergeten gele lijnen op de weg en ik voel in het stuur wel dat hij ze detecteert maar gelukkig niet volgt. Overigens hebben andere auto's met lane following assistant er ook last van. Skoda van een kennis van mij volgt ze ook 'rücksichtlos'...
Ze moeten als de werkzaamheden klaar zijn die strepen goed verwijderen.
Ik heb het niet over gele lijnen of belijning maar over die reparatiestrepen van groeven etc. Het gaat niet om werkzaamheden.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-08 12:15
The_MAN schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:57:
[...]

Kijk, hier heb ik wat aan, had al zo'n gevoel dat dat optimaal was, wel jammer dat Tesla die optie niet geeft. Beter nog, geen optie om andere laders mee te nemen in een trip en daarbovenop geen optie om de "snelste" route te berekenen, ook al betekend dat 4x stoppen ipv 2x stoppen. ABRP planner kan dat wel en ik heb dan het nadeel dat er zeker niet altijd iemand naast me zit om de route te plannen. Nog een nadeel is dat je dan de volgende stop erin zet en je het overzicht kwijt bent hoe laat je op locatie aankomt. Op % zetten had ik al door, staat hij nu standaard op.

Ik snap dat 350kw laden niet werkt, maar kan dan in ieder geval de volle 170kw benutten. Voor zo lang hij het volhoudt uiteraard...
Misschien dat ik je helemaal fout begrijp maar je kan je geplande rit toch vanuit abrp naar je tesla versturen.
Vind ikzelf super handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Peter_J_ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Misschien dat ik je helemaal fout begrijp maar je kan je geplande rit toch vanuit abrp naar je tesla versturen.
Vind ikzelf super handig.
Met pre-heaten naar andere superchargers?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 12:12
Vandaag de kans gehad om de auto voor het eerst in droog(!) weer te rijden. Retourtje Kleve gedaan, om even wat statiegeld in te leveren, weer wat Franzis te kopen en het snelladen te ervaren. Ik heb nu alle tijd en ik wil niet lopen 'hannesen' op een moment dat het niet gelegen komt. Daarnaast wil ik eens kijken hoe lang het feitelijk duurt. Vetrokken hier vanmorgen met 34% in de accu, daarna aangekomen in Duiven met 7% en snel geladen met 175 KWh tot 68% binnen 15-20 minuten. Dat viel echt niet tegen :) .

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3zbNQbP/Afbeelding-van-Whats-App-op-2023-03-11-om-19-32-42.jpg

De ruitenwissers hebben zich trouwens voorbeeldig gedragen, geen enkele keer aan gegaan ondanks dat ze op automatisch staan. De sproeiers doen het ook, en volgens mij heeft Tesla bij afleveren gewoon water in het reservoir gedaan :/ .

We werden kort nog even opgeschrikt onderweg toen er ineens een plak ijs/sneeuw van één van de matrixborden op de voorruit kletterde, die hebben we in ieder geval op de dashcam staan.
JohanB schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:06:
Ik blijf de phantom brake discussie interessant vinden. Ik denk dat het vooral neerkomt op je definitie @deryck

Zo zie je een paar pagina’s terug dat @pretpik ze geregeld heeft. (2 op het ritje ophalen van de auto)

@ElonDusk heeft er 3-5 gehad in 30.000km
Laat ik het zo zeggen, ik ben echt ingestapt als een bestuurder die 0 ervaring heeft met Tesla en dus niet het gedrag van autopilot herkent in elke situatie. Vandaag bijvoorbeeld heb ik het zelf veroorzaakt. Ik wilde met EAP een vrachtwagen inhalen en halverwege de actie zette ik de richtingaanwijzer uit. De auto dacht dat ik achter de vrachtwagen bleef en ging ineens 30 km/h afremmen. Ook kwam ik er achter dat autopilot niet rechts inhaalt, ik heb de gewoonte om rechts te rijden indien er een treintje op de linkerbaan ontstaat. Zo wil ik altijd overzicht houden en ga weer naar links zodra de situatie het toe laat.

Het is niet dat ik bewust iedereen op dat moment rechts inhaal maar ik houd dan wel een constante snelheid waardoor ik dan misschien 1-2 auto's inhaal op het moment dat het treintje afremt. Autopilot remt 'mee' met de auto's links om deze niet rechts in te halen. Dat heb ik wellicht niet helemaal juist begrepen tot vandaag maar voelde in het begin voor mij als een phantom brake. Je weet namelijk niet waarom de auto ineens 10-15 km/h in de ankers gaat.

Het nemen van opritten en afritten gaat best goed, vanaf de A15 de A2 op bij Geldermalsen ging hij terug van 115 km/h naar 110 km/h en in de bocht ging hij automatisch weer naar 115 km/h.

Het is gewoon een kwestie van wennen en doordat het systeem wat geavanceerder is dan het systeem in m'n vorige auto (Lynk & Co) dien je extra rekening te houden in het begin met wat situaties. Vooral als je een paar trajecten meerdere malen met autopilot hebt gereden weet je de foutjes er wel uit te filteren.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Hier een sneakpeak van de cherry, het eerste filmpje van die kleur wat ik ben tegengekomen so far

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 02:52
hallom schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:10:
Hier een sneakpeak van de cherry, het eerste filmpje van die kleur wat ik ben tegengekomen so far
Gave kleur hoor, ik hoop dat ‘ie in het echt meer donkerrood is dan donkerpaars (burgundy)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-08 12:15
STIMPPYYY schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:02:
[...]

Met pre-heaten naar andere superchargers?
Pre heating als de supercharger ook gekend is in de tesla navigatie.
Dit durft wel eens te missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
kardox schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:42:
Ik ben opzoek naar 4 nieuwe banden voor mijn Tesla M3 LR. Ik heb veel reviews hier en op andere websites gelezen en heb besloten om voor deze Michelin Cross Climate 2 te kiezen. Via Bandenleader kosten ze €173,19 per stuk. Totaal 692,76€.
https://www.bandenleader....-2/235-45-r18-98y-1179191

Echter via Kwikfit kost het totaal 1219€ met opzetten!

Als ik ze zelf bestel dan moeten ze nog opgezet worden en uitlijnen maar dat is toch geen 500€!?

Hoe doen jullie dat? Bestellen jullie zelf de banden en laten jullie bij een garage leveren en opzetten of gelijk via Autogarage bestellen?
Ik heb het laatst thuis voor de deur laten doen door 123bandenmontage.nl (geen aandelen!).
Nette service en incl ongeveer 10% fooi zat t spul erop voor ongeveer 150 euro incl BTW.
Aanrader :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:04
deryck schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:01:
...
...
Hoera ! :)B

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Auto was na update stil gevallen. Na ca. twee weken auto weer opgehaald. Scherm/computer is vervangen. Duur grapje, maar gelukkig nog onder garantie. Wel netjes afgewikkeld door Tesla.

[ Voor 10% gewijzigd door Teslalrp op 11-03-2023 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
pretpik schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:02:
Vandaag de kans gehad om de auto voor het eerst in droog(!) weer te rijden. Retourtje Kleve gedaan, om even wat statiegeld in te leveren, weer wat Franzis te kopen en het snelladen te ervaren. Ik heb nu alle tijd en ik wil niet lopen 'hannesen' op een moment dat het niet gelegen komt. Daarnaast wil ik eens kijken hoe lang het feitelijk duurt. Vetrokken hier vanmorgen met 34% in de accu, daarna aangekomen in Duiven met 7% en snel geladen met 175 KWh tot 68% binnen 15-20 minuten. Dat viel echt niet tegen :) .

[Afbeelding]

De ruitenwissers hebben zich trouwens voorbeeldig gedragen, geen enkele keer aan gegaan ondanks dat ze op automatisch staan. De sproeiers doen het ook, en volgens mij heeft Tesla bij afleveren gewoon water in het reservoir gedaan :/ .

We werden kort nog even opgeschrikt onderweg toen er ineens een plak ijs/sneeuw van één van de matrixborden op de voorruit kletterde, die hebben we in ieder geval op de dashcam staan.

[...]

Laat ik het zo zeggen, ik ben echt ingestapt als een bestuurder die 0 ervaring heeft met Tesla en dus niet het gedrag van autopilot herkent in elke situatie. Vandaag bijvoorbeeld heb ik het zelf veroorzaakt. Ik wilde met EAP een vrachtwagen inhalen en halverwege de actie zette ik de richtingaanwijzer uit. De auto dacht dat ik achter de vrachtwagen bleef en ging ineens 30 km/h afremmen. Ook kwam ik er achter dat autopilot niet rechts inhaalt, ik heb de gewoonte om rechts te rijden indien er een treintje op de linkerbaan ontstaat. Zo wil ik altijd overzicht houden en ga weer naar links zodra de situatie het toe laat.

Het is niet dat ik bewust iedereen op dat moment rechts inhaal maar ik houd dan wel een constante snelheid waardoor ik dan misschien 1-2 auto's inhaal op het moment dat het treintje afremt. Autopilot remt 'mee' met de auto's links om deze niet rechts in te halen. Dat heb ik wellicht niet helemaal juist begrepen tot vandaag maar voelde in het begin voor mij als een phantom brake. Je weet namelijk niet waarom de auto ineens 10-15 km/h in de ankers gaat.

Het nemen van opritten en afritten gaat best goed, vanaf de A15 de A2 op bij Geldermalsen ging hij terug van 115 km/h naar 110 km/h en in de bocht ging hij automatisch weer naar 115 km/h.

Het is gewoon een kwestie van wennen en doordat het systeem wat geavanceerder is dan het systeem in m'n vorige auto (Lynk & Co) dien je extra rekening te houden in het begin met wat situaties. Vooral als je een paar trajecten meerdere malen met autopilot hebt gereden weet je de foutjes er wel uit te filteren.
Zo geavanceerd dat hij mij al meer dan 3 jaar lang op dezelfde plek bijna de berm instuurt en op het laatst corrigeert 😂… so far voor het zelflerende netwerk.

Je kunt trouwens, wanneer je rechts rijdt of überhaupt last heb van een auto op de andere baan waar de snelheid aan gematcht wordt, het stroompeda kort indrukken. De auto op het display wordt grijs en je versnelt weer tot je voorligger

Acties:
  • +4 Henk 'm!
The_MAN schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:57:
[...]

ABRP werkt ook goed in de Tesla browser. Daar stel ik van tevoren de hele route met meerdere stops in als referentie. Ik laat het ook berekenen door de auto en als het dezelfde eerstvolgende lader geeft ga ik gewoon rijden.

Als ABRP een andere lader voorstelt, zet ik die via de Tesla navigatie als volgende doel zodat pre-heating werkt.

De ABRP in de browser is maar een tikje verwijderd en geeft ook de actuele locatie weer. Kun je ook koppelen aan je Tesla account, zodat ook SOC accuraat is (zelf nog niet gedaan overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 12:12
STIMPPYYY schreef op zondag 12 maart 2023 @ 07:15:
[...]

Zo geavanceerd dat hij mij al meer dan 3 jaar lang op dezelfde plek bijna de berm instuurt en op het laatst corrigeert 😂… so far voor het zelflerende netwerk.

Je kunt trouwens, wanneer je rechts rijdt of überhaupt last heb van een auto op de andere baan waar de snelheid aan gematcht wordt, het stroompeda kort indrukken. De auto op het display wordt grijs en je versnelt weer tot je voorligger
Thanks dat wist ik nog niet! Ik ga dat eens proberen.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edelf schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:14:

Wat verwacht je precies te bereiken hiermee? Auto eerder krijgen? Of kun je zo de EB wat drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:35:
[...]

Wat verwacht je precies te bereiken hiermee? Auto eerder krijgen? Of kun je zo de EB wat drukken?
Dat laatste sowieso niet. Er wordt gekeken naar de fiscale waarde van de auto en die is gelijk. Wellicht meer opties voor hetzelfde geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:43:
[...]

Dat laatste sowieso niet. Er wordt gekeken naar de fiscale waarde van de auto en die is gelijk. Wellicht meer opties voor hetzelfde geld?
Als leasebedrag lager is zal de (eventuele) EB ook omlaag gaan. Al vraag ik me af of LP het leasebedrag veel omlaag doet. Ik krijg toch een beetje de indruk dat LP ook wel wat korting krijgt tegenwoordig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-09 14:42
Nog eventjes en ik mag me dan ook officieel melden *O*
Met alle kortingen uiteindelijk toch met de SO de knoop gehakt en gegaan voor een Y RWD als vervanger voor de Golf GTE. De gigantische extra ruimte (272L in de golf tav. 800-ish voor de Y) en de TCO tussen beide maakte het uiteindelijk een vrij simpele keuze.

Tot dus ver erg prettig contact met Tesla gehad, ook toen vrijdag voorraad auto's met korting naar voren kwamen. Dit was alles zonder moeite om te zetten en versnelde zelfs de aflevering van April/Juli naar deze maand nog :o .

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamaka
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-09 19:32

[Afbeelding]

[...]

Een mede (ex-) Link & co rijder! Wat heeft je doen besluiten om over te stappen op de Model Y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
bilgy_no1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 07:48:
[...]

ABRP werkt ook goed in de Tesla browser. Daar stel ik van tevoren de hele route met meerdere stops in als referentie. Ik laat het ook berekenen door de auto en als het dezelfde eerstvolgende lader geeft ga ik gewoon rijden.

Als ABRP een andere lader voorstelt, zet ik die via de Tesla navigatie als volgende doel zodat pre-heating werkt.

De ABRP in de browser is maar een tikje verwijderd en geeft ook de actuele locatie weer. Kun je ook koppelen aan je Tesla account, zodat ook SOC accuraat is (zelf nog niet gedaan overigens).
Laat deze ook de bezetting zien (en houdt daar rekening mee)? Onderdeel van de Tesla navi is dat hij het aantal plekken laat zien en daar tijdens de rit ook rekening mee houdt. Dus ook herberekent bij drukte.
Dat is zo handig op een lange rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:13:
[...]

Laat deze ook de bezetting zien (en houdt daar rekening mee)? Onderdeel van de Tesla navi is dat hij het aantal plekken laat zien en daar tijdens de rit ook rekening mee houdt. Dus ook herberekent bij drukte.
Alleen met premium van ABRP. Overigens, ik vind dat aanpassen obv drukte wat overtrokken. In de praktijk vraag ik me af hoeveel je daar aan hebt. Helemaal omdat hij alleen maar SuCs meeneement. Het is niet dat je overal binnen 50-75km zoveel andere SuCs als optie hebt. En een uur van tevoren wat anders gaan plannen heeft weinig zin.

Ik heb de nodige 1000km ritten gehad op een dag en altijd zelf gewoon een rit via ABRP gemaakt. Nooit issues gehad qua bezetting. Ook zie je (in Europa iig) geen lange wachtrijen met 10+ auto's die staan te wachten. Ik ben wel eens bij een SuC aangekomen en dat je de laatste stall pakt. Binnen 10 minuten kan de bezetting ook zo weer naar 50% gaan. Dit geeft al aan hoe lastig het allemaal te sturen is.

[ Voor 37% gewijzigd door Inspired op 12-03-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:22
Inspired schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:17:
[...]

Alleen met premium van ABRP. Overigens, ik vind dat aanpassen obv drukte wat overtrokken. In de praktijk vraag ik me af hoeveel je daar aan hebt. Helemaal omdat hij alleen maar SuCs meeneement. Het is niet dat je overal binnen 50-75km zoveel andere SuCs als optie hebt. En een uur van tevoren wat anders gaan plannen heeft weinig zin.

Ik heb de nodige 1000km ritten gehad op een dag en altijd zelf gewoon een rit via ABRP gemaakt. Nooit issues gehad qua bezetting. Ook zie je (in Europa iig) geen lange wachtrijen met 10+ auto's die staan te wachten. Ik ben wel eens bij een SuC aangekomen en dat je de laatste stall pakt. Binnen 10 minuten kan de bezetting ook zo weer naar 50% gaan. Dit geeft al aan hoe lastig het allemaal te sturen is.
Ik had voorgaande jaren ook altijd plek bij SuC’s in Europa.

Deze trip naar Spanje 3x moeten wachten. 2x rijen van 4+ auto’s gezien. Het wordt echt rap drukker helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Requiem19 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:13:
[...]

Deze trip naar Spanje 3x moeten wachten. 2x rijen van 4+ auto’s gezien. Het wordt echt rap drukker helaas.
Ja, ben ook wat "bang" voor aankomende zomer. Er komen veel EVs bij. Ook in Frankrijk, Duitsland en zelfs Spanje. We rijden al bewust buiten de standaard dagen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 21:19
Sunri5e schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:34:
Ik heb mij vooral ingelezen op de Y maar natuurlijk grote kans dat dit ook voor de M werkt.
Zie meerdere mensen die 8mm pvc doorzichtige slang in de rubbers van de achterklep plaatsen.
Hoofdzakelijk om luchtdruk verschil op te lossen doordat de klep gaat bewegen tijdens sneller rijden. Zou samen met het afstellen van de rubber stops water ook beter buiten moeten houden.

Slang 8mm

[ Voor 23% gewijzigd door Denyo op 12-03-2023 10:24 ]

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Inspired schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Ja, ben ook wat "bang" voor aankomende zomer. Er komen veel EVs bij. Ook in Frankrijk, Duitsland en zelfs Spanje. We rijden al bewust buiten de standaard dagen om.
Je kunt in de navi ook zien wat de peak times zijn bij de SuC’s, beste om sommige dan te vermijden (indien mogelijk) inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Requiem19 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:13:
[...]

Dat is wel opvallend, ik reed in januari die kant op en ik stond eigenlijk overal alleen.

In het zuiden gekozen voor de laadstations van ionity en Fastned direct aan de snelweg, ging sneller en daar stond nooit iemand.

Reed je op drukke zaterdagen of zo?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Requiem19 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Je kunt in de navi ook zien wat de peak times zijn bij de SuC’s, beste om sommige dan te vermijden (indien mogelijk) inderdaad.
Ja, met een lange rit is dit eigenlijk redelijk onmogelijk. Tenzij je in de nacht gaat rijden maar daar zijn we hier geen fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Laden en range met de Y valt me toch wel tegen. Snelladen gaat meestal maar met 70kwh met een duiptepunt naar 42 en max 100. Totaal niet betrouwbaar dus.

Als ik de energiemeter mag geloven zit ik zelf met cruisecontrol ver boven het "standaard" gebruik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Hooglander1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Dat is wel opvallend, ik reed in januari die kant op en ik stond eigenlijk overal alleen.

In het zuiden gekozen voor de laadstations van ionity en Fastned direct aan de snelweg, ging sneller en daar stond nooit iemand.

Reed je op drukke zaterdagen of zo?
Alleen Tesla SuC’s. Ik reed gisteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Artbij schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:43:
Laden en range met de Y valt me toch wel tegen. Snelladen gaat meestal maar met 70kwh met een duiptepunt naar 42 en max 100. Totaal niet betrouwbaar dus.

Als ik de energiemeter mag geloven zit ik zelf met cruisecontrol ver boven het "standaard" gebruik.
Zet daar nu eens wat data bij:

Welke Y?
Wat is je verbruik, en in welke omstandigheden?
Wanneer ga je laden, bij welke lader, en heb je genavigeerd naar die lader?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Zijn er mensen wel consequent hoge snelheden halen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Artbij schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:51:
Ja.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Geef eerst eens wat meer informatie? Een RWD zal bijvoorbeeld trager laden dan een LR of P. Is er voorverwarmd? Hoeveel % SoC was er nog toen je begon met laden?

Allemaal relevant voor een goed antwoord.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
SeC bellen, terug met dat ding. Klopt natuurlijk geen reet van. Anders inlveren en lekker terug naar een Diesel ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
STIMPPYYY schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:54:
[...]

SeC bellen, terug met dat ding. Klopt natuurlijk geen reet van. Anders inlveren en lekker terug naar een Diesel ;w
Zou wel willen, maar dit is een stuk goedkoper.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:13:
[...]

In mijn opstelling (geen pro account) laat ABRP het niet zien. Wel zie ik in de on-board navigatie staan hoeveel er vrij zijn.

Zelf nog nooit een laad file gehad. Afgelopen zomer wel in een zwart weekend gereden, maar dan op de zondag. Waren wel extra vroeg vertrokken vanuit N-Frankrijk om al voor 07:00 uur voorbij Parijs de eerste laadpauze te hebben. De hele A10 verder geen probleem gehad, maar de NOS had dat weekend wel een dramarapportage over laadfiles in Frankrijk precies op de stations waar we waren geweest...

Ondertussen wordt de infrastructuur ook wel rap uitgerold, zeker in Frankrijk. En dit jaar dus met de Tesla maar eens kijken hoe het gaat. In elk geval zijn er vaak veel meer stalls dan bij de concurrenten (4 of 6 per station). De kans dat je dan heel lang moet wachten is niet zo groot.

Onze vakantie zal wat later vallen, dus verwacht eerlijk gezegd weinig issues. Gewoon de allerdrukste momenten ontwijken en dan zal het waarschijnlijk wel meevallen.

Oh en ook een beetje slim en sociaal laden. Ik zag een "tip" van de ANWB om al bij 50% in te pluggen en dan te laden tot 100% 'voor de zekerheid'. Dit is nou net wat we niet moeten doen, want zo duurt een laadbeurt minstens 2x zo lang en zijn er ook nog eens meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Taro schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:53:
[...]

Geef eerst eens wat meer informatie? Een RWD zal bijvoorbeeld trager laden dan een LR of P. Is er voorverwarmd? Hoeveel % SoC was er nog toen je begon met laden?

Allemaal relevant voor een goed antwoord.
Rwd gaat mag ik hopen sneller dan 42kw.

26% voorverwarmd en er stonden 2 autos bij een nieuwe lader.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Artbij schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:56:
[...]

Rwd gaat mag ik hopen sneller dan 42kw.

26% voorverwarmd en er stonden 2 autos bij een nieuwe lader.
Wat is een "nieuwe lader"? De V4?

42 kW kan bij een gedeelde V2 op een mindere locatie wel tot de realiteit behoren. 42 kW met een enkele V3 op een goede locatie, incl. voorverwarming en lage SoC is daarentegen té laag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-08 16:08
Ja hoor, ik heb zelf een Y RWD die dus maximaal 170 kW zou kunnen laden. Tijdens de laatste vakantie alleen gebruik gemaakt van superchargers die ik ook via de navigatie had ingevoerd dus auto werd netjes voorverwarmd. Bij enkele SuC snelheden boven de 170 kW gezien. Hier mijn DC laadcurve uit Teslamate:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7vNDEvsxAnWpGYwhCgKz2s9es0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HjOiH7Abndzr2K17IL5mcyCj.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het een mooie vlakke curve met soms mooie uitschieters boven de 20% SoC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja hoor. Maar je moet wel de Supercharger instellen in je navigatie. Met deze temperatuur gaat hij dan voorverwarmen: "batterij voorbereiden op snelladen" staat er dan in het scherm. Hier heeft hij wel tijd voor nodig, dus plan je rit zodanig dat je niet al 5 minuten na vertrek moet laden. En dan inpluggen rond 10%.

Ik haal dan eigenlijk altijd wel de 170 kW (Y RWD) en dan gaat het laden eigen supersnel. Afhankelijk van de route is 15-25 minuten meestal wel genoeg.

Maar misschien bedoel je wel de snelheid van de auto ipv het laden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 08:14
Ja, zit nu in Oostenrijk, 5x geladen op heenweg en alle 5 de keer 150+ gehaald. Als ik thuis ben zal ik de stats delen uit Teslamate, maar grofweg:
- overal voorverwarmd (navigatie ingesteld op SuC)
- overal met <20% aangekomen.

Dus ja, ik haal consequent de verwachtte laad snelheid. Mijn passagiers waren zelfs elke keer verbaasd als ik zei “yo let’s go” want zij dachten altijd langer de tijd te hebben voor wc/koffie etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Artbij schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:43:

En onderbouw het eens hoe je het doet? Kom je met 80% aan, geen voorverwarmde batterij?

Ik trek 150 kW met een MY RWD...
Zie: Oekol in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Ja zie hierboven met screenshots en verhaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zoveelste die even z'n half afgemaakte (uberhaupt eigen ervaring?) rant zonder verdere uitleg of opvolging dumpt. Lijkt bijna op trollen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Sander schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:32:
Zoveelste die even z'n half afgemaakte (uberhaupt eigen ervaring?) rant zonder verdere uitleg of opvolging dumpt. Lijkt bijna op trollen?
Goed opgemerkt, hij mag altijd graag klagen ;)

En klagen mag uiteraard, maar het zou hem sieren als hij daarna ook iets met de feedback en reacties doet. Benieuwd...

[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 12-03-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:59
Ik vind toch dat als ik mijn telefoon als hotspot gebruik, het dat gebruik echt enorm is...
Net ook weet een ritje van 20 min, dikke 500mb!
En hij was geen update aan het downloaden.

Welke instellingen kan ik eens aanpassen zodat het allemaal wat minder wordt?
(ik ben er nog niet over uit of ik dat 10-tje per maand ga aftikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
gustaveau schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:00:
Ik vind toch dat als ik mijn telefoon als hotspot gebruik, het dat gebruik echt enorm is...

Was je ondertussen muziek aan het streamen en gebruikte je bijv. de navigatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook audio gebruikt dan? Deel je verder gevens met Tesla? Wellicht stond er nog de nodige data klaar die naar Tesla moest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2023

Dat tientje is het echt meer dan waard! Al is het alleen al om het feit dat je niet elke keer je telefoon moet koppelen als hotspot, maar gewoon in kan stappen en kan gaan rijden en er direct verbinding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Wolly schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Vorige keer dat je dat plaatje in dit topic gooide gaf je nog aan dat je hoopt dat niemand die tekst vertrouwd.
Nu doe je serieus alsof je de tekst letterlijk moet nemen.

Waarom?
Dat sluit toch naadloos op elkaar aan? Ik heb het geprobeerd zoals het in de handleiding staat en hoop dat niemand dat serieus doet want het gaat nogal mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:59
Jimmer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:11:
[...]

Dat tientje is het echt meer dan waard! Al is het alleen al om het feit dat je niet elke keer je telefoon moet koppelen als hotspot, maar gewoon in kan stappen en kan gaan rijden en er direct verbinding is.
Misschien wel ja, want her gaat nooit soepel om mijn telefoon met de auto te verbinden.
Het zou zo simpel moeten zijn als hotspot aa, WiFi aan en gaan.
Maar ik krijg altijd foutmeldingen. Waarom werken dit soort dingen nooit zoals ze bedoeld zijn?

Er zal ook wel weer data naarnde auto gestuurd zijn, maar hoe kom ik daar achter? En wat doe je eraan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
gustaveau schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:51:
[...]

Misschien wel ja, want her gaat nooit soepel om mijn telefoon met de auto te verbinden.
Het zou zo simpel moeten zijn als hotspot aa, WiFi aan en gaan.
Maar ik krijg altijd foutmeldingen. Waarom werken dit soort dingen nooit zoals ze bedoeld zijn?
Het werkt prima zoals bedoeld, de geboden oplossing betreft namelijk "Premium connectivity".
Er zal ook wel weer data naarnde auto gestuurd zijn, maar hoe kom ik daar achter?
Zet de maandelijkse kosten van de auto en alles eromheen eens af tegen 10 Euro per maand, is dit het allemaal waard?
En wat doe je eraan?
Een abbo nemen van een tientje per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:14
Ik heb sinds een aantal weken dat mijn kofferbak niet meer open gaat automatisch. Voorheen kon dat wel door gewoon de telefoon als sleutel in de buurt te hebben. Nu moet ik de app speciaal openen daarvoor. Iemand een idee van een instelling die ik kan wijzigen?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 08:14
Oh even een hele fijne verandering (tov 2019 modellen): de achterklep open doen is genoeg om de laad kabel (uiteraard na het ontkoppelen van de paal) los te maken. Voorheen moest je eerst een van de twee voordeuren open doen, dan pas de paal ontkoppelen met je laadpas, maar nu kan je de achterklep open doen, en dan ontkoppelen met de laadpas. Scheelt weer, en fijn dat dit nu eindelijk geregeld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
@Taro ist uiteindelijk niet een beetje gek dat je een auto van 50-60k koopt en dan knullige features waarmee ze de auto ooit aanprezen voor 10,- per maand gaan aanbieden? Das over de gebruiksduur 'maar' 500-600,- en daarmee tamelijk onbegrijpelijk dat het los moet. Wij doen dat dus niet en gebruiken het mooie scherm nu om de telefoon ouder op te plakken :+

Maargoed, wellicht willen ze net zo 'premium' als BMW worden en kun je straks het gebruik van de stoelverwarming ook in een los abonnement nemen ofzo.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:29:
@Taro ist uiteindelijk niet een beetje gek dat je een auto van 50-60k koopt en dan knullige features waarmee ze de auto ooit aanprezen voor 10,- per maand gaan aanbieden? Das over de gebruiksduur 'maar' 500-600,- en daarmee tamelijk onbegrijpelijk dat het los moet. Wij doen dat dus niet en gebruiken het mooie scherm nu om de telefoon ouder op te plakken :+

Maargoed, wellicht willen ze net zo 'premium' als BMW worden en kun je straks het gebruik van de stoelverwarming ook in een los abonnement nemen ofzo.
Premium connectivity was altijd al een betaald iets, alleen kreeg je het in het begin tijdelijk en langer dan verwacht gratis.

De SIM-kaart en data kosten Tesla iedere maand geld dus ik vind het niet vreemd dat ze er geld voor vragen. Of je dat er voor over hebt is persoonlijk. Ik kon het voorheen declareren ivm lease, komende donderdag haal ik eindelijk de privé aangeschafte auto op, nu moet ik het dus zelf bekostigen en ik hoef er geen seconde over na te denken: Die optie vink ik direct aan, dat gehannes iedere keer is het niet waard.

Je kunt er zelfs voor kiezen om een bepaald type debit creditcard aan je Tesla account te koppelen waardoor je 3-4% korting op al je supercharge sessies en premium connectivity krijgt. Doet het nog minder pijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Taro schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:37:
[...]

Premium connectivity was altijd al een betaald iets, alleen kreeg je het in het begin tijdelijk en langer dan verwacht gratis.

De SIM-kaart en data kosten Tesla iedere maand geld dus ik vind het niet vreemd dat ze er geld voor vragen. Of je dat er voor over hebt is persoonlijk. Ik kon het voorheen declareren ivm lease, komende donderdag haal ik eindelijk de privé aangeschafte auto op, nu moet ik het dus zelf bekostigen en ik hoef er geen seconde over na te denken: Die optie vink ik direct aan, dat gehannes iedere keer is het niet waard.

Je kunt er zelfs voor kiezen om een bepaald type debit creditcard aan je Tesla account te koppelen waardoor je 3-4% korting op al je supercharge sessies en premium connectivity krijgt. Doet het nog minder pijn :)
Welke creditcard is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Wolly schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:41:
[...]

Welke creditcard is dat?
Verschillende opties, bijv. Plutus: Plutus.it - Crypto Visa kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Taro ja gehannes telt wellicht wel aan, ik had de link niet gelegd tussen dat je auto niet lekker bereikbaar is en die feature. We missen het verder niet omdat we niet enorm veel met de auto doen sinds covid. Maar vd zomer gaan we ermee op pad dus zal 's kijken of het per maand aan of uit kan.

M'n 'klacht' is overigens nogal generiek van aard - ik ben geen fan van de abonnementswereld waarin we zijn beland, maar gezien de hoeveelheid mensen die een groot deel van hun inkomen daar aan uitgeven werkt het als een malle.

Voor Tesla is een recurring omzet post overigens meer waard dan een enkele verkoop. Wellicht telt dit voor ze mee: bedrijfswaarderingen doen het erg goed op MRR. Vooralsnog blijft het volgens mij bij de connectivity kosten, in tegenstelling tot eerder genoemde BMW.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:46:
@Taro ja gehannes telt wellicht wel aan, ik had de link niet gelegd tussen dat je auto niet lekker bereikbaar is en die feature. We missen het verder niet omdat we niet enorm veel met de auto doen sinds covid. Maar vd zomer gaan we ermee op pad dus zal 's kijken of het per maand aan of uit kan.

M'n 'klacht' is overigens nogal generiek van aard - ik ben geen fan van de abonnementswereld waarin we zijn beland, maar gezien de hoeveelheid mensen die een groot deel van hun inkomen daar aan uitgeven werkt het als een malle.

Voor Tesla is een recurring omzet post overigens meer waard dan een enkele verkoop. Wellicht telt dit voor ze mee: bedrijfswaarderingen doen het erg goed op MRR. Vooralsnog blijft het volgens mij bij de connectivity kosten, in tegenstelling tot eerder genoemde BMW.
Eens, persoonlijk heb ik zo min mogelijk abonnementen en koop ik liever iets.

Recurring omzet is altijd fijn voor een bedrijf. FSD kan je volgens mij in de VS ook als abbo voor +-200 USD/maand afnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 20:21
[...]

[...]
De autopilot laat zien welke auto's om je heen jouw snelheid bepalen. Normaal zijn dat de auto's voor je (uiteraard) en de auto's op de baan links van je. Je kan dit zien omdat deze wat donkerder zijn.

Soms is dit ook voor auto's op de rechterbaan, dit gebeurd vooral als er een doorgetrokken streep tussen zit. De logica hiervan weet ik niet precies, maargoed, het is wat het is.

Als je het pedaal ietsje indrukt, zie je dat de kleur van de auto's op de linker- en rechterbaan iets lichter wordt, en dan 'laat je ze los', om het zo maar te zeggen, en gaat de autopilot accelereren. De auto voor je kun je natuurlijk niet zo losmaken :-)

In de nacht zijn de kleuren andersom (lichter), en vind ik het zelf soms wat lastiger te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
NiGeLaToR schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:46:
[...]
Die €10/maand lijkt me weinig toevoegen aan de omzet van Tesla. Je moet ruim 400 jaar abonnement hebben voor je in de buurt van de aanschafprijs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
DaCoTa schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:07:
[...]

De autopilot laat zien welke auto's om je heen jouw snelheid bepalen. Normaal zijn dat de auto's voor je (uiteraard) en de auto's op de baan links van je. Je kan dit zien omdat deze wat donkerder zijn.

Soms is dit ook voor auto's op de rechterbaan, dit gebeurd vooral als er een doorgetrokken streep tussen zit. De logica hiervan weet ik niet precies, maargoed, het is wat het is.

Als je het pedaal ietsje indrukt, zie je dat de kleur van de auto's op de linker- en rechterbaan iets lichter wordt, en dan 'laat je ze los', om het zo maar te zeggen, en gaat de autopilot accelereren. De auto voor je kun je natuurlijk niet zo losmaken :-)

In de nacht zijn de kleuren andersom (lichter), en vind ik het zelf soms wat lastiger te zien.
Laat de auto pilot de auto voor je ook niet los op het moment dat je je knipperlicht gebruikt?

Dat doet mijn Polestar wel en vind ik erg prettig omdat ik dan iets soepeler naar links kan. Op het moment dat de ACC ingrijpt tik ik naar links en dan pakt hij direct weer op i.p.v. dat ik moet wachten tot ik daadwerkelijk van baan ben gewisseld.

In het geval van de Polestar extra handig omdat deze op de snelweg al 200m achter voorligger de snelheid maar zakken (super irritant!).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
VidaR-9 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:15:
[...]
Laat de auto pilot de auto voor je ook niet los op het moment dat je je knipperlicht gebruikt?

Dat doet mijn Polestar wel en vind ik erg prettig omdat ik dan iets soepeler naar links kan. Op het moment dat de ACC ingrijpt tik ik naar links en dan pakt hij direct weer op i.p.v. dat ik moet wachten tot ik daadwerkelijk van baan ben gewisseld.

In het geval van de Polestar extra handig omdat deze op de snelweg al 200m achter voorligger de snelheid maar zakken (super irritant!).
Nee, de Tesla heeft veel ruimte nodig voor inhalen. Pas als je over de streep bent, laat hij hem lost denk ik. Zeker weten doe ik het niet, zal er eens op letten de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
DaCoTa schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Die €10/maand lijkt me weinig toevoegen aan de omzet van Tesla. Je moet ruim 400 jaar abonnement hebben voor je in de buurt van de aanschafprijs komt.
Eens met dat de waarde van deze specifieke abo's laag is, maar vergis je niet in het effect van MRR op je business valuation multiples.

Mooi voorbeeld is de waardering van een fitnessketen met lease apparatuur, tijdelijke contracten op personeel en huurpanden en toch een enorme (beurs)waarde (spoiler: waardering was ingezet op een whopping 1000,- per lid).

Dus mocht de waarde van de (Tesla) aandelen ooit weer relevant worden dan kun je dat zien aan een boost in het aanbod maandelijks abonnementen.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-03-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiervandaan
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-09 19:41
Ik heb begin maart MYRWD zwart opgehaald. Deze heeft de hele week stil gestaan (buiten) ivm vakantie. Ik kom net thuis en op de zwarte plastic stukken boven de wielen zitten witte vegen. Zie foto’s. Is dit normaal en wat kan ik er aan doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbdyeH7c4a5Ubqt1qqB3xmGcDrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oHWco4j1wbWULV5b54iwR8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaSJpqkFNVu1lguWle7c1SkEYvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJrnZpxyhGnghSfTxsTZAcp2.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 472 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: