Ok, heb nu acht dagen de MY RWD, bijna 2000km gereden, mijn eerste indrukken:
1. Rijdt goed, ook met 200km/u, zelfs met de 20" wielen weinig lawaai in de auto.
2. Range niet denderend met rond 0-5 graden op een rit naar Stuttgart. 3x laden, 1uur40min extra tijd kwijt door laden, bijna 7 uur rijden voor een rit van 570km. Wel aardig wat verkeer + sneeuw onderweg. Had het in de diesel hievoor zeker binnen 5 uur gekunt. Maar ja, geen verassing uiteraard
3. Tesla superchargers: op zich goede laders, locaties vaak niet ideaal (als in in de middle of nowhere), niet eens een vuilnisbak op 3 van de 5 locaties in de laatste paar dagen. DE heeft veeeeel 350kw/u laders inmiddels langs de snelweg. Jammer dat Tesla ze niet meeneemt in je trip, ben veel bezig met alternatieve laders zoeken als je wilt laden en wat eten tegelijk. Snap het vanuit Tesla's oogpunt, maar zeker niet fijn voor de berijder. Extra app gebruiken kan natuurlijk, maar zo jammer als dat moet...
4. Rit van Stuttgart naar Leuven: Auto zegt zo'n 80km over als ik bij de volgende supercharger ben, helaas is de range schatting niet optimaal, aangezien ik bijna 20km omhoog moest voordat ik bij de supercharger was. Ik dacht meer dan genoeg buffer te hebben, maar moest mijn snelheid omlaag brengen en kwam aan met 7km range. Wat me vooral opviel is dat de Tesla (achteraf) op de app en waarschuwing had gestuurd, maar in de auto merkte ik helemaal niets van het feit dat ik het misschien wel helemaal niet ging halen...
5. Range/batterij% boven in beeld, snapte er niet veel van, ging ervan uit dat de range automatisch werdt geupdeted gebaseerd op de recente rit statistieken, dat gebeurd blijkbaar niet? Stond steevast 389km (bij 100% bat), hoewel ik maar rond de 250-280km uitkom. Elke keer de verbruiksmeter erbij pakken geeft een goede schatting, maar toch jammer.
6. Automatische ruitenwisser slaat nogal eens de plank mis, vaak gaat hij helemaal niet (vooral als het donker is, helemaal in combinatie met sneeuw), soms gaat hij veel te snel (overdag in de regen). Ook kan je de gevoeligheid niet instellen, gemiste kans.
7. Ik mis de USS zeker! Voornamelijk omdat ik ze gewend was op de vorige auto misschien, hopelijk fixen ze de software snel zodat er piepjes komen gebaseerd op de cameras.
8. Optrekken op de CC gaat rete traag als de auto voor je een baan opschuift of weer harder gaat rijden.
9. Automatisch sturen zeker nog niet optimaal, er zijn zeker bochten die met 100km/u genomen kunnen worden, maar de auto gewoon niet genoeg stuurt om de bocht te halen. Jammer. Verder, over het algemeen op de snelweg prima feature! Merk wel dat ik mijn aandacht veel minder op de weg heb, goed qua uitgerust aankomen, weet niet of het beter is in onverwachte situaties. Als de Tesla mij dan red is het prima voor mij

10. Qua navigatie zou het fijn zijn om de uiteindelijk aankomst tijd altijd in beeld te hebben, onafhankelijk van hoe je de kaart hebt staan.
11. Op de een of andere rare manier blijft een supercharger in de navigatie lijst staan, ook al selecteer je een andere lader 5km voor de supercharger als extra bestemming. Geen idee waarom. Ik heb ook het idee dat de Tesla (met alleen superchargers) NIET altijd de snelste route berekend. ABRP bevestigd dat, die zegt dat met een voorbeeld trip je met 3x20min laden aankomt, terwijl de Tesla 1x40+1x15 min voorsteld. Waarom?
12. Wat zou ik toch graag een HUD als optie hebben
Het klinkt als een klaagzang miscchien, maar ik ben over het algemeen zeer tevreden met de auto! De ruimte, de hoogte, het comform is zeker prima en ik kom van een BMW 5 serie.