Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 470 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.505 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
bilgy_no1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Precies. De Hands-On knop werkt gewoon om de AP weer in te schakelen, maar niet om de blauwe waarschuwing weg te tikken. Maar dat is een even kleine moeite om even wat druk te geven aan het stuur als de knop in te drukken.

Ik denk dat ik hem op AP On/Off toggle ga zetten.

Ik heb trouwens 8 knoppen besteld en heb er daar nu nog 3 van over.

1x handschoenen vak
2x achter (Seat heating, ventilatie On/Off)
2x Regen: Up en Down
1x AP

Ik merk dat ik de Regen niet zoveel gebruik. Er zit een kleine vertraging in, wat het een beetje lastiger maakt om precies te regelen. Misschien dat ik die naar On/Off doe

Wellicht nog eentje voor de ruitenwisser. Dat vind ik prettiger dan via het scherm.

Maar de resterende twee heb ik nog niet direct een doel voor... Misschien als mijn zoontje wat ouder is dat hij ook een knop mag voor de stoelverwarming (nu nog met een zitje/booster).
AP on/off is niet zo fijn vind ik. TACC gaat namelijk ook uit als je AP via de toggle uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:42
Inspired schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:13:
[...]

Denk dat je 170kW alleen kunt halen bij een 350kW of 400kW lader van Fastned. De meeste zijn 300kW.
Interessant. Ik ben er niet zo in thuis, wat maakt dat die 50 kW echt hij wel 20 kW extra laden kan? De 300kW vs 350kW zeg maar?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Oekol schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:36:
[...]

Interessant. Ik ben er niet zo in thuis, wat maakt dat die 50 kW echt hij wel 20 kW extra laden kan? De 300kW vs 350kW zeg maar?
Die laadpaal kan alleen 300kW leveren als je auto op 800V kan laden. Tesla doet 400V. Soms wel wat meer (op SuCs tot 480V) en bepaalde andere laders iets wat er tussen zit, maar verre van 800V.

Deze zal dus gewoon op 400V terugvallen en dan zit je op 150kW. Bij een 350kW versie zou je dan op 175kW max zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 09-03-2023 19:02 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:13
bokkow schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:34:
[...]

Einde deze week staat mn Model 3 Performance op de hof

[…]
En nu staat ie er :D O+ 8)

Morgen naar de RDW en dan gelijk aangifte BPM doen online.
Iedereen die ik daar over spreek heeft het over een BPM calculatie via Autotelex, weet iemand hier met ervaring in importeren van elektrische auto’s toevallig of zo’n rapportje bij een EV nodig is? Kost maar 3 tientjes, maar als het niet nodig is ga ik het ook niet kopen.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inspired schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:13:
[...]

Denk dat je 170kW alleen kunt halen bij een 350kW of 400kW lader van Fastned. De meeste zijn 300kW.
Even los van de Fastned discussie, maar bij een Supercharger haalde ik (of eigenlijk de MY RWD) onlangs 176 kW. Niet heel lang, maar wel aangenaam.

Ik had ook een laadbeurt met een koude start bij ongeveer 40% ingeplugd. Dat leverde een teleurstellend begin op, langzaam naar 50 kW. Daar bleef ie op hangen tot ongeveer 50%. Ik ging even naar een winkeltje voor wat versnaperingen en toen ik terugkwam zat ie op 100 kW bij 60%, wat hij vervolgens volhield tot bijna 80%. Best een vlakke curve dus en uiteindelijk nog redelijk vlot.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 22:04

Mooody

elmoody

Een van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen als Tesla-bezitter is natuurlijk het kiezen van een geschikte naam van je auto.

Mijn rode Model 3 heette vanaf dag 1 “Bavianenbips” en heb ik nooit hoeven veranderen. Ik was meteen tevreden.

Het tevreden gevoel heb ik meegenomen nadat ik de 3 voor de Y ruilde in december en bij het instappen al direct gekozen voor de naam “Blij Y”.

Inmiddels twijfel ik of ik deze naam moet aanhouden. In april zou ik tijdelijk “Paas Y” kunnen gebruiken en op de geboortedag van Nicolai Tesla kan het “NicolaY” worden. Voor de rest ben ik blanco. Wie kan me helpen? Of heb ik met “Blij Y” wellicht al de definitieve naam te pakken?

Thanks! :P

[ Voor 5% gewijzigd door Mooody op 09-03-2023 19:33 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:39:
[...]

Die laadpaal kan alleen 300kW leveren als je auto op 800V kan laden. Tesla doet 400V. Soms wel wat meer (op SuCs tot 480V) en bepaalde andere laders iets wat er tussen zit, maar verre van 800V.

Deze zal dus gewoon op 400V terugvallen en dan zit je op 150kW. Bij een 350kW versie zou je dan op 175kW max zitten.
Ik zit eens bij fastned te zoeken, ik kan die 350 kW of 400 kW niet eens vinden zo snel. De enige filter is boven de 150 kW. Over die 150 kW laders, betekent dat dan Max 75 kW laden op 400v of gewoon de maximale 150 kW omdat dit geen 800v palen zijn?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:38:
[...]

Ik zit eens bij fastned te zoeken, ik kan die 350 kW of 400 kW niet eens vinden zo snel. De enige filter is boven de 150 kW. Over die 150 kW laders, betekent dat dan Max 75 kW laden op 400v of gewoon de maximale 150 kW omdat dit geen 800v palen zijn?
Filteren is redelijk jammer ja. De Watering bij Zaandam heeft 400kW. Verder vind ik zo snel alleen maar 300kW laders inderdaad. Ook nieuwe laders maar 300kW.

Die 150kW laders zijn volgens mij gewoon 400V laders. Dus daar pak je ook 150kW. In de praktijk zal dat dus weinig verschillen tov een 300kW lader met een Tesla. Ik laad zelf eigenlijk alleen bij SuCs en af en toe bij een Ionity.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mooody schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:30:
Een van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen als Tesla-bezitter is natuurlijk het kiezen van een geschikte naam van je auto.

Mijn rode Model 3 heette vanaf dag 1 “Bavianenbips” en heb ik nooit hoeven veranderen. Ik was meteen tevreden.

Het tevreden gevoel heb ik meegenomen nadat ik de 3 voor de Y ruilde in december en bij het instappen al direct gekozen voor de naam “Blij Y”.

Inmiddels twijfel ik of ik deze naam moet aanhouden. In april zou ik tijdelijk “Paas Y” kunnen gebruiken en op de geboortedag van Nicolai Tesla kan het “NicolaY” worden. Voor de rest ben ik blanco. Wie kan me helpen? Of heb ik met “Blij Y” wellicht al de definitieve naam te pakken?

MooodY zou ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:43:
[...]

Filteren is redelijk jammer ja. De Watering bij Zaandam heeft 400kW. Verder vind ik zo snel alleen maar 300kW laders inderdaad. Ook nieuwe laders maar 300kW.

Die 150kW laders zijn volgens mij gewoon 400V laders. Dus daar pak je ook 150kW. In de praktijk zal dat dus weinig verschillen tov een 300kW lader met een Tesla. Ik laad zelf eigenlijk alleen bij SuCs en af en toe bij een Ionity.
Thanks! Ik vind FastNed fijn omdat je deze net zoals SuC kunt gebruiken met plug 'n play. Dus kabel er in en hij laad direct (want laadpas in account gekoppeld en dat herkent de lader). Kan dat bij Ionity ook of heb je hier wel nog steeds je pasje nodig? Ken deze Ionity stations niet eens. Zo eens googlen.

Na wat gegoogle dit ook gevonden:
De nieuwe generatie snelladers van Fastned zijn inmiddels operationeel bij verzorgingsplaats De Watering in Oostzaan (snelweg A8 Zaandam-Amsterdam), Den Ruygen Hoek-West bij Hoofddorp (snelweg A4 Amsterdam-Leiden) en Portland in Rhoon (snelweg A15 Europoort-Ridderkerk). Komende zomer verwacht Fastned bij ten minste 12 stations zo’n nieuwe generatie snellader operationeel te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Oekol schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Thanks! Ik vind FastNed fijn omdat je deze net zoals SuC kunt gebruiken met plug 'n play. Dus kabel er in en hij laad direct (want laadpas in account gekoppeld en dat herkent de lader). Kan dat bij Ionity ook of heb je hier wel nog steeds je pasje nodig? Ken deze Ionity stations niet eens. Zo eens googlen.

Na wat gegoogle dit ook gevonden:

[...]
Ionity moet je met je tag bliepen. Zijn over het algemeen 350kW laders dus daar zou je wellicht wel aan de 170kW komen. (Zijn dus ook weer 350kW @ 800V laders.) Eigenlijk alles boven de 150kW bij niet Tesla laders is vaak 800V.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 09-03-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:38
Inspired schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:39:
[...]

Weet je dat zeker? Volgens mij kunnen die 300kW Alpitronics tot 500A en daarmee dus tot 200kW bij 400V.
https://www.hypercharger.it/hyc300-2/

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 09-03-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JTHZZ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:49:
[...]

Weet je dat zeker? Volgens mij kunnen die 300kW Alpitronics tot 500A en daarmee dus tot 200kW bij 400V.
https://www.hypercharger.it/hyc300-2/
Mja, weet niet precies hoe dat zit. Als hij idd 500A kon leveren dan zou het een 400kW lader zijn bij 800V. Deze staan als 300kW op de kaart dus zal dan toch max 375A zijn. Weet ook niet of deze 300kW laders watergekoelde kabels hebben. Dat is nodig voor 500A staat ergens in een andere datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:44
Ik nam gisteren een Premium Connectivity abonnement voor één maand genomen (trip naar Z-Duitsland en ik wil real-time verkeersinfo). Nu meldt de app dat dit (automatisch, dus) hernieuwd gaat worden op 8 april. Ik wens echter maar één maand te abonneren en ook vermijden dat ik dan vergeet op te zeggen.

Welnu, kan iemand mij zeggen wat er gebeurt wanneer ik dit abonnement vandaag alvast al opzeg ? Ik vermoed dat ik nog de rest van de abonnementsmaand die Premium Connectivity heb, en dat ik er dan niet langer hoef aan te denken om op te zeggen ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijnC
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-01 10:06
Oh de twijfel.
Bij mijn midnight cherry red blijven en wachten tot juli/augustus of omzetten naar een witte en levering in maart/april…
De witte zou dan wel een wrap krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:26
TijnC schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:58:
Oh de twijfel.
Bij mijn midnight cherry red blijven en wachten tot juli/augustus of omzetten naar een witte en levering in maart/april…
cherry red all day long als je t mij vraagt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Inspired schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Dat kan ik dan om de paar weken doen. Verwacht ik bij Trabant. Niet bij een Tesla eigenlijk.
Als het goed is onthoudt je auto die instellingen gewoon. Ik denk dat ik het misschien 2x per jaar doe bij een grote update oid?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroenneman schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:00:
[...]

Als het goed is onthoudt je auto die instellingen gewoon. Ik denk dat ik het misschien 2x per jaar doe bij een grote update oid?
Mijn linkerkoplamp kruipt binnen een paar weken omhoog. Moet het zeker veel vaker doen dan 2x per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TijnC schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:58:
Oh de twijfel.
Ik zou hem eerst in het echt willen zien. Op die laatste foto vind ik hem minder. Neem aan dat hij binnenkort wel ergens bij een Tesla locatie komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ice-T106 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Nee en een Tesla ook niet:
500V
250kW
[Afbeelding]
Dat is een cabinet die ook voor de V3 laders gebruikt wordt. Dit is het typeplaatje van een die in Maastricht staat. volgens mij is er niets anders behalve de cijfers in het typenummer, wat waarschijnlijk een serienummer is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cj0xw43rug1NBnO4cpDChd4xBRM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lc8te6i4DO7nUhl6NZCU1bm.jpg?f=fotoalbum_medium

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:46

Perkouw

Moderator General Chat

but.....whY.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flupp schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:57:
Ik nam gisteren een Premium Connectivity abonnement voor één maand genomen (trip naar Z-Duitsland en ik wil real-time verkeersinfo). Nu meldt de app dat dit (automatisch, dus) hernieuwd gaat worden op 8 april. Ik wens echter maar één maand te abonneren en ook vermijden dat ik dan vergeet op te zeggen.

Welnu, kan iemand mij zeggen wat er gebeurt wanneer ik dit abonnement vandaag alvast al opzeg ? Ik vermoed dat ik nog de rest van de abonnementsmaand die Premium Connectivity heb, en dat ik er dan niet langer hoef aan te denken om op te zeggen ?
Realtime verkeersinfo heb je ook zonder Premium. :) Alleen geen kleurtjes op het scherm waar je niks mee doet. Tenminste, ik kijk er niet naar. Nu opzeggen zorgt er gewoon voor dat het niet renewed gaat worden. Net als bij de meeste andere diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Dan ben ik niet meer incognito :P

Heb nog een andere kanshebber....

Boter, Kaas en Y

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Mooody schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Boter, Kaas en Y
:+

first world problems :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
Mooody schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Boter, Kaas en Y
Ynstein :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Inspired schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:10:
[...]
Realtime verkeersinfo heb je ook zonder Premium. :) Alleen geen kleurtjes op het scherm waar je niks mee doet. Tenminste, ik kijk er niet naar. Nu opzeggen zorgt er gewoon voor dat het niet renewed gaat worden. Net als bij de meeste andere diensten.
Real-time verkeersinfo is eigenlijk niet 't enige (bijvb ook streamen). Bedankt voor de reactie.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Problemen zijn problemen :+

Wat een pech, ik Y weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Ik las "Weinstein" :')

"harvey wYnstein", ook een goeie. Niet echt koosjer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Mooody schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Wat een pech, ik Y weg.
Deze shit heeft een eigen topic nodig _O-

Een laatste dan:

Me, myself and Y *O*

[ Voor 9% gewijzigd door Ninjetsu NL op 09-03-2023 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesper.B
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-11-2023
Volgende week mag ik dan eindelijk mijn Model 3 ophalen! Ik zat op YouTube een filmpje van iemand die de autopilot melding (handen aan stuur) weg haalde door bijvoorbeeld het geluid harder te zetten.

De reacties waren verdeeld, de en gaf aan dat dit niet kan in Europa en de ander gaf aan dat dit wel kan. Iemand van jullie enig idee of dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Jesper.B schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:54:
Volgende week mag ik dan eindelijk mijn Model 3 ophalen! Ik zat op YouTube een filmpje van iemand die de autopilot melding (handen aan stuur) weg haalde door bijvoorbeeld het geluid harder te zetten.

De reacties waren verdeeld, de en gaf aan dat dit niet kan in Europa en de ander gaf aan dat dit wel kan. Iemand van jullie enig idee of dit mogelijk is?
Kan niet. Is een Amerikaans ding. Zal wel verboden zijn in EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Y Not?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:38
Inspired schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:56:
[...]

Mja, weet niet precies hoe dat zit. Als hij idd 500A kon leveren dan zou het een 400kW lader zijn bij 800V. Deze staan als 300kW op de kaart dus zal dan toch max 375A zijn. Weet ook niet of deze 300kW laders watergekoelde kabels hebben. Dat is nodig voor 500A staat ergens in een andere datasheet.
Ja watergekoelde kabels hebben vrijwel alle snelladers boven 50kW. Daarom zijn die kabels ook zo zwaar.
De max stroom van de 300kW Fastned laders is 500A en het max vermogen is 300kW, de max spanning 1000V. Dus op 400V is de stroom van 500A de begrenzing, daarmee max 200kW. Op 800V max 300kW, ook al zit je dan niet aan de maximale stroom, het vermogen is dan begrensd. Overigens is 500A ook de maximale stroom in de CCS standaard. Tesla doet aan de SuC iets niet-CCS waarmee je met 400V technologie toch boven de 200kW kunt komen.

[ Voor 17% gewijzigd door JTHZZ op 09-03-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Vanmiddag heeft me toch nieuwsgierig gemaakt. Iemand die ik kende wilde m'n akoestische alarm af laten gaan toen ik er niet was bij de auto. Eenmaal bij de auto aangekomen had ik een sentry mode filmpje en zag ik diegene hevig aan de auto schudden.

Dus ging de manual lezen wat dat zou kunnen zijn. Waarbij de onderste quote lekker vaag is, hoe weet je welk land?!
Opmerking
Afhankelijk van de marktregio, is u auto mogelijk niet uitgerust met een audio-alarm voor beveiligingsfuncties of werken de functies niet exact op de manier die wordt beschreven.
Enfin, toch even de stappen gevolgd om te kijken of iets verkeerds stond. Daar zag ik dat alarm wel aangevinkt is maar niet te klikken, kan er dus niks veranderen. Stond in P dat kan 't niet zijn. Iemand een idee? En heeft de auto gewoon geen akoestisch alarm terwijl ik wel op afstand via de app scheten kan laten of toeteren? Kreeg ook geen melding van de sentry mode trouwens, was pas in de auto dat er een melding van een voorval kwam. Zou toch graag een melding op m'n mobiel krijg als iemand met z'n fikken aan de auto zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NID7N62egYfHSvhc4vhtMGAFVBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xl4SkICHOtCSoPA7sQUiUdyD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Oekol waarschijnlijk heb je Sentry mode aan staan? Dan kun je het alarmsysteem niet uitzetten. Valt me wel op dat je geen Hellingshoek/Interieur detectie optie lijkt te hebben? Of zit die tegenwoordig weer ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:12:
@Oekol waarschijnlijk heb je Sentry mode aan staan? Dan kun je het alarmsysteem niet uitzetten. Valt me wel op dat je geen Hellingshoek/Interieur detectie optie lijkt te hebben? Of zit die tegenwoordig weer ergens anders?
Sentry mode stond uit op de plek waar ik als laatst stond want thuis. Op de plek hiervoor wel aan want was openbare laadpaal. Vind het zo gek dat er totaal geen alarm signaal was eigenlijk. Nog maar eens induiken want begrijp uit je reactie dat dat eigenlijk wel moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Inspired schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:12:
@Oekol ... Valt me wel op dat je geen Hellingshoek/Interieur detectie optie lijkt te hebben? Of zit die tegenwoordig weer ergens anders?
Inderdaad, ook bij mij zitten er daar 3 van die radio-stijl aan-uit knoppen onder elkaar ipv die 2 op de foto.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Mijn witte MY heet "Stormtrooper".
Bavianenbips is wel een briljante naam voor een rode wagen :D

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oekol schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Sentry mode stond uit op de plek waar ik als laatst stond want thuis. Op de plek hiervoor wel aan want was openbare laadpaal. Vind het zo gek dat er totaal geen alarm signaal was eigenlijk. Nog maar eens induiken want begrijp uit je reactie dat dat eigenlijk wel moet?
Ik weet even niet of hij snel af gaat. Bij mijn Model 3 is hij wel eens een keer afgegaan door vuurwerk en ik had bij bepaalde firmware versies wel eens dat hij kort afging als ik de deur open deed en de auto werd net wakker.

Ik lees trouwens wel dat de Y bv niet meer de interieur detectie en hellingshoekdetectie heeft. Vandaar dat je die optie ook mist. Of er dan ook geen akoestisch alarm is, dat weet ik niet. Zonder interieurdetectie weet ik ook even niet wanneer hij af zou moeten gaan. Wat het alarm dan precies is bij de Y weer ik ook niet. :)

Zou bijna denken dat ze het nu allemaal via Sentry doen. Wellicht ook kostenbesparing. Ik vraag me ook af welke sensor/alam er dan nog wel op zit als je Sentry niet aan hebt staan..?

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 09-03-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
...
Wie kan me helpen? Of heb ik met “Blij Y” wellicht al de definitieve naam te pakken?

Misschien "Superbl Y"

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:14
Mooody schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Wat een pech, ik Y weg.
Het is dat je geen Yoke stuur hebt anders: The Yoker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-09 06:50
Inspired schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:21:
[...]

Ik lees trouwens wel dat de Y bv niet meer de interieur detectie en hellingshoekdetectie heeft. Vandaar dat je die optie ook mist. Of er dan ook geen akoestisch alarm is, dat weet ik niet. Zonder interieurdetectie weet ik ook even niet wanneer hij af zou moeten gaan. Wat het alarm dan precies is bij de Y weer ik ook niet. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e17Jif8bmqQJUmV5aKauOQgzaCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4k0sTOgpOvFumJI25lwukIh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89O3qMtf74Djj2__gMXiv-7wIo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7yY3XDQxfgU8PmEjd8vGZS3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeerdgiesbers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-03 09:55
Ninjetsu NL schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:22:
[...]

En? Gebeld? Ik zie net dat die weer van de site af is :9
Nope… ik bedacht dat die 3800 van de eap de komende jaren ook weer volop in mijn bijtelling gaan terugkomen… is het eerste voordeel al snel weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oekol schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Ik heb laatst zelf het alarm getriggerd in de Y. Hij maakt dan wel degelijk een hoop geluid...

Kwam echter niet door aan de deurgrepen te sjorren, maar door de telefoonsleutel waar bluetooth uit ging en dan proberen te starten oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
tjeerdgiesbers schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:41:
[...]

Nope… ik bedacht dat die 3800 van de eap de komende jaren ook weer volop in mijn bijtelling gaan terugkomen… is het eerste voordeel al snel weg
Ah ja... ik ga hem privé kopen dus daar heb je dat probleem dan niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:52

Louw Post

Cerenas

gertk schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:41:
Hebben meer mensen dit: in de app blijft maar staan software versie 2023.2.12 wordt gedownload (100%) en dat komt telkens weer terug als ik de app open. Onderin het Tesla app scherm staat geïnstalleerde versie 2023.2.12 De auto geeft zelf ook aan dat die versie gewoon geïnstalleerd is en alles werkt verder ook gewoon. Net nieuwe update van de app maar blijft hetzelfde.
Hier hetzelfde. Systeem in de auto al een keer opnieuw gestart en app volledig verwijderd op m'n telefoon, maar blijft terugkomen. Het is maar wachten op een app update denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
Hey all,

Ik zit in laatste fase van keuze maken voor de Y of toch bv een ioniq 6 oid.

Ik nijg naar de Y maar merk dat ik de wijze waarop tesla momenteel omgaat met software versus hardware changes toch wel zorgwekkend vind. Recent de hw4-fix kwam nog wel snel op zich, maar bv de situatie rondom het uitfaseren van uss maar nog altijd geen concreet zicht op functionele basics via vision zoals parkeerwaarschuwingen vind ik vrij matig.

Volgens mij weet niemand wanneer er wel een oplossing komt voor ontbreken uss en hoe goed dat gaat zijn, ondanks allerlei geruchten van servicemedewerkers die echt niks weten van de software-roadmap, alle goede bedoelingen ten spijt.

Vraag voor hen die momenteel al tijden zonder uss/vision-opvolger rond rijden…

In hoeverre mis je die functionaliteit (en in wat voor situaties) nu echt in het dagelijks gebruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@boefje79 niemand weet het. Er kan volgende week een alternatief zijn met Vision, het kan nog een paar maand duren of Tesla komt erachter dat er toch weer sensoren in moeten. Voor mij zijn sensoren, of een fatsoenlijk alternatief, toch wel belangrijk. Ik vraag me af of het met software ooit zo goed gaat werken als met sensoren. Al heb ik nu ook al een Tesla en is een Y toch wel waarschijnlijk de opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@monica66 goede info! Vraag me af of de verzekeringsmaatschappijen hier ook van op de hoogte zijn. Ook omdat de locatie niet bekend is wanneer de auto op een oplegger staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:26
@boefje79 ik rij slechts een week nu in de auto, maar heb echt mega krappe garages op onze kantoren. Eerste keer was spannend maar moet voor mijzelf zeggen dat het snel went. Het is gewoon soms even meer steken. Parkeren doe ik altijd achteruit (zo’n dingetje wat ik ooit in de petrochemie heb geleerd en nooit meer ben afgeleerd haha) en de achter camera (en zij camera’s) zijn daarbij uitstekend.

Ik zou wel graag de update hebben overigens, het heeft zeker meerwaarde, maar ik erger me niet elke dag ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Inspired schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:51:
@boefje79 niemand weet het. Er kan volgende week een alternatief zijn met Vision, het kan nog een paar maand duren of Tesla komt erachter dat er toch weer sensoren in moeten. Voor mij zijn sensoren, of een fatsoenlijk alternatief, toch wel belangrijk. Ik vraag me af of het met software ooit zo goed gaat werken als met sensoren. Al heb ik nu ook al een Tesla en is een Y toch wel waarschijnlijk de opvolger.
Ja precies, daarom vraag ik ook niet naar of/wanneer het komt. Er zit weer een radar in hw4, dus stiekem hoop ik dat snel ook de eerste y’s met hw4 gesignaleerd worden. Dat vergeoot de kans dat vision icm hw4 kan gaan leveren.

Ik rij (nu in kona electric) vrijwel alles op zicht, heel af en toe op de camera (achteruit) maar de y is flink groter en minder zicht dus tsja…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
boefje79 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:46:

In hoeverre mis je die functionaliteit (en in wat voor situaties) nu echt in het dagelijks gebruik?
Ik mis het alleen in parkeergarages die klein/smaller zijn. Parkeer altijd achteruit en daar is het zicht super goed. Echter de parkeergarage in en uit rijden doe ik echt heel voorzichtig en daar mis ik de sensoren. Voor de rest niet echt eerlijk gezegd.

Waarom Y vs Ioniq 6? Dat is qua rijeigenschappen en ruimte binnenin een wereld van verschil. Dan eerder ioniq 5 vs Y lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Djerro123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:57:
Parkeren doe ik altijd achteruit (zo’n dingetje wat ik ooit in de petrochemie heb geleerd en nooit meer ben afgeleerd haha) en de achter camera (en zij camera’s) zijn daarbij uitstekend.
Achteruit inparkeren is over het algemeen een goede indicatie of iemand goed kan auto rijden (:+). Als je er namelijk even over nadenkt is het veiliger en makkelijker dan andersom. Je kan beter manoeuvreren met de draaiende wielen aan de buitenkant en je zicht is bij achteruit inparkeren beter dan bij achteruit uitparkeren. Enige uitzondering zijn toegang tot de kofferbak, laadpoort* of wanneer je bij een dubbele parkeerplaats doorrijdt. :+

*Enige juist plek is dat betreft achterop, al is links of rechts vanwege fileparkeren nog discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boefje79 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:58:
[...]

Ja precies, daarom vraag ik ook niet naar of/wanneer het komt. Er zit weer een radar in hw4, dus stiekem hoop ik dat snel ook de eerste y’s met hw4 gesignaleerd worden. Dat vergeoot de kans dat vision icm hw4 kan gaan leveren.

Ik rij (nu in kona electric) vrijwel alles op zicht, heel af en toe op de camera (achteruit) maar de y is flink groter en minder zicht dus tsja…
Ook qua HW4 kent niemand echt de planning. Al zie ik die nog niet mega snel op de 3/Y komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Djerro123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:57:
@boefje79 ik rij slechts een week nu in de auto, maar heb echt mega krappe garages op onze kantoren. Eerste keer was spannend maar moet voor mijzelf zeggen dat het snel went. Het is gewoon soms even meer steken. Parkeren doe ik altijd achteruit (zo’n dingetje wat ik ooit in de petrochemie heb geleerd en nooit meer ben afgeleerd haha) en de achter camera (en zij camera’s) zijn daarbij uitstekend.

Ik zou wel graag de update hebben overigens, het heeft zeker meerwaarde, maar ik erger me niet elke dag ofzo.
Thanks, je hebt natuurlijk wel de camera, alleen geen piepjes/visuals dat had ik even niet scherp. In andere vorm dus best wel zicht…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
boefje79 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:09:
[...]

Thanks, je hebt natuurlijk wel de camera, alleen geen piepjes/visuals dat had ik even niet scherp. In andere vorm dus best wel zicht…
3 stuks voor achteruit waarbij de twee zijcameras in de ergste regen veel beter zichtbaar zijn dan de achteruitcamera. Dat is fijn zodat je het vak goed kunt zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boefje79
Oekol schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:59:
[...]

Ik mis het alleen in parkeergarages die klein/smaller zijn. Parkeer altijd achteruit en daar is het zicht super goed. Echter de parkeergarage in en uit rijden doe ik echt heel voorzichtig en daar mis ik de sensoren. Voor de rest niet echt eerlijk gezegd.

Waarom Y vs Ioniq 6? Dat is qua rijeigenschappen en ruimte binnenin een wereld van verschil. Dan eerder ioniq 5 vs Y lijkt me?
Zonder er een vergelijk-chat van te willen maken 😇…de looks net name…maar gek genoeg is de 5 ook net even duurder en dus meer eigen bijdrage (lease) maar idd zijn het appels en peren met ieder zijn voor of nadelen. Heb nu 5 jaar de kona gereden, beviel uitstekend dus vandaar dat hyundai weer op shortlist staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 10:26
Vraagje voor de kenners hier i.v.m range

Binnen huidig leasebudget pas een Y RWD of een 3 LR.

Met beide een testrit achter de rug en kwa rijgedrag bevielen beide gewoon goed. De Y is enorm ruim en dat is prettig natuurlijk, maar ik heb zoveel ruimte waarschijnlijk hoogstens 1 keer per jaar nodig . Dus aan het twijfelen of om dan eventueel toch voo een 3 LR te gaan om zo wat meer range te hebben.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het range-verschil ? WLTP-ranges allemaal leuk, maar daar geloof ik niks van :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:26
zwasie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:13:

Met beide een testrit achter de rug en kwa rijgedrag bevielen beide gewoon goed. De Y is enorm ruim en dat is prettig natuurlijk, maar ik heb zoveel ruimte waarschijnlijk hoogstens 1 keer per jaar nodig . Dus aan het twijfelen of om dan eventueel toch voo een 3 LR te gaan om zo wat meer range te hebben.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het range-verschil ? WLTP-ranges allemaal leuk, maar daar geloof ik niks van :)
Waar jij de ruimte 1x per jaar nodig zegt te hebben (ik kan trouwens garanderen dat wanneer je de ruimte hebt, deze ook gaat gebruiken ;)), hebben de meeste de range slechts 1 a 2 keer per jaar nodig. Het ligt echt aan je eigen verbruik, je dagdagelijkse ritten etc. Rij je elke dag 275+ km? Zo ja; ga voor de LR. Kan je thuis laden? en rij je minder dan 275km per dag? Dan is RWD ruim zat.

Range anxiety is iets voor de eerste weken, daarna weet je wat je kan rijden. Zeker als je thuis kan laden, dan ga je altijd met een volle accu weg. Voor andere praktijk cijfers is ev-database uitstekend referentie materiaal.

EDIT: mijn punt is; laat je niet gek maken door range. Er zijn echt veel grotere verschillen tussen een 3LR en Y RWD, bijvoorbeeld 0-100 snelheid en rijgedrag. Als je de Y echt niet nodig hebt qua ruimte, dan vind ik (subjectief en super persoonlijk) de 3 natuurlijk veel leuker om te rijden!

[ Voor 10% gewijzigd door Djerro123 op 10-03-2023 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Op EV db staan wel “real world” ranges. De LR zal zeker een stuk verder komen. Kan ook wat sneller laden. Dus op lange afstanden fijner.

Het is netto rond de 59kWh (Y RWD) vs 75kWh (3-LR). Als je de ruimte niet nodig hebt, en de lagere zit ook geen probleem vindt, dan zou ik persoonlijk zeker voor de 3 gaan. Met name ook qua performance.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 10-03-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
Djerro123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:18:
[...]

Waar jij de ruimte 1x per jaar nodig zegt te hebben (ik kan trouwens garanderen dat wanneer je de ruimte hebt, deze ook gaat gebruiken ;)), hebben de meeste de range slechts 1 a 2 keer per jaar nodig. Het ligt echt aan je eigen verbruik, je dagdagelijkse ritten etc. Rij je elke dag 275+ km? Zo ja; ga voor de LR. Kan je thuis laden? en rij je minder dan 275km per dag? Dan is RWD ruim zat.

Range anxiety is iets voor de eerste weken, daarna weet je wat je kan rijden. Zeker als je thuis kan laden, dan ga je altijd met een volle accu weg. Voor andere praktijk cijfers is ev-database uitstekend referentie materiaal.

EDIT: mijn punt is; laat je niet gek maken door range. Er zijn echt veel grotere verschillen tussen een 3LR en Y RWD, bijvoorbeeld 0-100 snelheid en rijgedrag. Als je de Y echt niet nodig hebt qua ruimte, dan vind ik (subjectief en super persoonlijk) de 3 natuurlijk veel leuker om te rijden!
Dat er binnen het EV luik een enorm verschil is, kan ik wel beamen. Was eigenlijk niet van plan om voor tesla te kiezen. Maar eerder uit de meer traditionele modellen. Maar na wat testrits kan ik alleen maar concluderen dat de concurrentie hun wagens gewoon veel te zwaar zijn. En dat voel je echt wel tijdens het rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hey all,

Ik nijg naar de Y maar merk dat ik de wijze waarop tesla momenteel omgaat met software versus hardware changes toch wel zorgwekkend vind. Recent de hw4-fix kwam nog wel snel op zich, maar bv de situatie rondom het uitfaseren van uss maar nog altijd geen concreet zicht op functionele basics via vision zoals parkeerwaarschuwingen vind ik vrij matig.

Volgens mij weet niemand wanneer er wel een oplossing komt voor ontbreken uss en hoe goed dat gaat zijn, ondanks allerlei geruchten van servicemedewerkers die echt niks weten van de software-roadmap, alle goede bedoelingen ten spijt.

Ik mis het totaal niet, achteruit is de camera meer dan voldoende. Vooruit is het even wennen maar dat had ik met de oude auto ook, na een week met 'piepjes' ga je toch altijd door tot ie voluit piept en weet je dan ook hoeveel ruimte je alsnog hebt. Bij deze auto is het ook even wennen. Ook mijn vrouw geeft aan dat ze het eigenlijk niet mist tot op heden. Maar goed das persoonlijk natuurlijk, tot niet al te lang geleden (misschien nu nog?) waren parkeersensoren achter een optie, en voor alleen op specifieke modellen. Dat laat maar zien dat technologie snel went, maar je ook zonder kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Daar hebben wij ook in eerste instantie ook over zitten twijfelen maar de extra ruimte, de hogere instap en zitpositie hebben ervoor gezorgd dat we ruimte boven range verkozen hebben. Zelfs mijn vrouw was heel duidelijk in de ruimte vs range discussie, aangezien je range alleen maar op de langere reizen nodig gaat hebben als je niet ver van het werk woont.

Toen we nog de E-Niro in bestelling hadden was dat iets meer een punt, aangezien de laadsnelheid daar te wensen over laat... maar op de weg naar het zonnige Zuiden lassen we zelf ook stops in die we nu dus kunnen combineren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 23:43

Bob

Ik mis het amper, bij het inrijden vertrouw ik op de cameras en spiegels, en om me finaal goed te zetten neem ik marge, wat neerkomt op iets ruimer parkeren dan met USS.

Wat me meer stoort is wat je ook aanhaalt: veel blabla van Tesla zonder oplossing. Uiteraard, die software blijkt moeilijker te zijn dan gehoopt, maar dit is gewoon een pure Elon situatie: hij neemt een beslissing met grote (te voorziene) gevolgen en haalt dan zijn schouders op. Ik zie het hem nog doen in de toekomst. Gelukkig is het verder een zeer goede auto ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Bob schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:13:
[...]

Ik mis het amper, bij het inrijden vertrouw ik op de cameras en spiegels, en om me finaal goed te zetten neem ik marge, wat neerkomt op iets ruimer parkeren dan met USS.
Je mist het in principe alleen voor want achter zijn er andere opties. Dus vrij logisch dat je het dan niet echt mist toch? Alleen met vooruit manoeuvreren kun je 't gaan missen, parkeergarages, krappe ruimtes in de stad, smalle steegjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
gertk schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:41:
Hebben meer mensen dit: in de app blijft maar staan software versie 2023.2.12 wordt gedownload (100%) en dat komt telkens weer terug als ik de app open. Onderin het Tesla app scherm staat geïnstalleerde versie 2023.2.12 De auto geeft zelf ook aan dat die versie gewoon geïnstalleerd is en alles werkt verder ook gewoon. Net nieuwe update van de app maar blijft hetzelfde.
Hier al ruim een week op 70% download voor 2023.2.12 :/ Volgens de auto en de app is 2022.X.X versie op dit moment geïnstalleerd. Heb hem al een keer een power cycle laten uitvoeren via het scherm en gecontroleerd of de auto wel wifi verbinding heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Parkeersensoren vind ik tot op heden wel een gemis, met name aan de (schuin)voorzijde. Achteruit deed ik in mijn vorige auto ook al vrijwel volledig op de camera. Krappe uitrit, garage, of iets aan de voorkant en dan mis je de sensoren wel, zeker met het formaat van de Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07

Ik zou sowieso voor de 3 LR gaan.
1. SUV hype snap ik persoonlijk niet
2. 3 LR is veeeeel sneller! en ook veel sportiever door lagere zits. If you dont care then dont, maar mijn voorkeur is duidelijk.
3. Een model 3 is ook ruim hoor, ja de opening is kleiner door geen hatch maar qua ruimte is het zeker niet klein
4. Range jah als je EV gewend bent dan is het allemaal niet zo spannend. Ja de 3 LR gaat verder maar ik ben iemand die om de 2u toch gaan stoppen om naar de wc/ eten/ koffie/ benen streken. Dan is het volgens mij zowel 3 LR of Y RWD prima. Met de 3 LR kom je wel verder en dus handig in berggebieden oid waar je niet zo snel een snellader id buurt heb

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hey all,

Even voor de zekerheid... De twee auto's die je noemt zijn toch wel totaal verschillend in ruimte.

Ik weet niet wat je met HW4-fix bedoelt? Maar het is wel zo dat Tesla bijna alles kan fixen met software updates die gewoon OTA komen. Bij Hyundai gaan alleen delen van de software OTA, maar bijv voor de update die batterijverwarming naar de Ioniq 5 bracht moest je alsnog naar de dealer. Routeplanning met laadpauzes is er vziw nog steeds niet, etc.

Nu de USS vraag. Ik rijd nu ruim 2 maanden met de MY RWD rond, zonder USS. Achteruit rijden is geen probleem, want met de camera's zie ik goed hoeveel ruimte ik heb.

Vooruit is het zicht uiteraard beperkt en heb je geen hulp van de camera. Desondanks tot nu toe nog geen probleem geweest. Ik parkeer meestal achteruit in (bij haakse parkeervakken). Wat ook helpt is om te rijden tot je nog iets ziet, dan uitstappen en kijken hoeveel ruimte je nog hebt. Zo ontwikkel je ook het gevoel voor de omvang van de auto.

Draaicirkel is wel fors, maar dat geldt ook voor de e-GMP auto's.

Qua update: ik zag een fimpje met nieuwste versie van FSD. Daar werd het automatisch parkeren getoond (Enhanced Autopilot functie), wat impliceert dat de parkeerfuncties weer terug kunnen komen.

Succes met je keuze!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bob schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:13:
[...]

Wat me meer stoort is wat je ook aanhaalt: veel blabla van Tesla zonder oplossing. Uiteraard, die software blijkt moeilijker te zijn dan gehoopt, maar dit is gewoon een pure Elon situatie: hij neemt een beslissing met grote (te voorziene) gevolgen en haalt dan zijn schouders op. Ik zie het hem nog doen in de toekomst. Gelukkig is het verder een zeer goede auto ...
Tja, niemand klaagt over de lage prijzen... Ik heb ook een RWD zonder parkeersensoren, waar ik geen akkoord voor gegeven heb, en ook ik vind het eigenlijk niet kunnen. Maar zelfs zonder USS zou ik 'm elke dag kiezen boven de concurrentie.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwasie
_eLMo_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:41:
[...]

Tja, niemand klaagt over de lage prijzen... Ik heb ook een RWD zonder parkeersensoren, waar ik geen akkoord voor gegeven heb, en ook ik vind het eigenlijk niet kunnen. Maar zelfs zonder USS zou ik 'm elke dag kiezen boven de concurrentie.
Is toch niet enkel een issue bij Tesla ?
Mijn vrouw heeft privé enkele maanden geleden een nieuwe wagen gekocht. van een Duits "premium" merk. Daar steken ze die parkeer-rommel tegenwoordig allemaal in packs. En bij levering geen parkeersensors. Je kent het excuus wel : wegens gebrek aan chips en andere zever in de huidige markt.

Ze mocht hem wel weigeren, maar er was geen zich op een levering van een model met wel sensors. Als je dan weet dat ze al iets meer dan 1 jaar aan het wachten was, dan weet je het wel. Die mannen zetten u ook gewoon voor blok hoor.

In de huidige automarkt is het al lang niet meer 'klant is koning'

[ Voor 3% gewijzigd door zwasie op 10-03-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is dit een bevestiging voor de SCM alarmklasse voor de verzekering? (en wat is die dan?)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Maasluip schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:48:
[...]

Is dit een bevestiging voor de SCM alarmklasse voor de verzekering? (en wat is die dan?)
Voor zover ik begreep juist niet, er zit dus wel beveiliging op, maar niet volgens de normen van SCM. Dus wellicht is het wel beter, maar als niemand het keurt volgens SCM norm krijgt het geen SCM keurmerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hier mijn winter ervaring met de MY RWD:

bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"

Kortom, worst case op de snelweg stevig doorrijden naar de wintersport is 250 km haalbaar. Dit mede omdat er in Duitsland veel stukken met beperkte snelheid zijn. Dus na 1,5 à 2 uur rijden even laden en dan de volgende etappe.

De RWD laadt ook best vlot op, wij hadden niet het gevoel dat we langzaam onderweg waren door de auto. Meeste laadpauzes waren 15-25 minuten volgens de planning. Dan moet je al haasten op de wc...

In de zomer zal dit alles nog beter zijn. In Nederland voor de dagelijkse ritten ook geen issue, tenzij je dagelijks Groningen-Maasstricht doet zonder een paar uur in Maastricht te kunnen laden.

Laatst ook met een MY LR naar de Alpen gegaan. Dat gaat aanzienlijk sneller. Met de M3 LR zal dat nog wat sneller gaan, maar dan kunnen de ski's en alle zooi weer niet in de auto. Als er een dakkoffer of moet is het hele range voordeel ook weer weg...

Dus, beide kunnen prima werken. Persoonlijk heb ik gekozen voor de ruimte en de veel praktischer kofferbak klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
SirLct schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:31:
[...]

Ik zou sowieso voor de 3 LR gaan.
2. 3 LR is veeeeel sneller! en ook veel sportiever door lagere zits. If you dont care then dont, maar mijn voorkeur is duidelijk.
3. Een model 3 is ook ruim hoor, ja de opening is kleiner door geen hatch maar qua ruimte is het zeker niet klein
4. Range jah als je EV gewend bent dan is het allemaal niet zo spannend. Ja de 3 LR gaat verder maar ik ben iemand die om de 2u toch gaan stoppen om naar de wc/ eten/ koffie/ benen streken. Dan is het volgens mij zowel 3 LR of Y RWD prima. Met de 3 LR kom je wel verder en dus handig in berggebieden oid waar je niet zo snel een snellader id buurt heb
Je maakt het er niet makkelijker op.
Nu staat de Y te koop voor 47k, kleur rood en premium interieur.

De 3 staat te koop voor 43 k, maar wel wit, maar ook subsidie is mogelijk. Wrappen/ spuiten kost wel snel 2k.

En de 3 heeft iets meer bereik dan de Y.

Lastig.

Rij zelf nu Volvo xc40 p8 uit 2020. De Tesla zou dan voor mijn wederhelft zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Sten2017 op 10-03-2023 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 09:15
Sten2017 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:04:
[...]

De 3 staat te koop voor 43 k, maar wel wit, maar ook subsidie is mogelijk. Wrappen/ spuiten kost wel snel 2k.

Lastig.
Trekhaak/trekgewicht nog een criterium? Dan Model Y. Qua rijden zou ik voor de Model 3 kiezen (heb hem zelf ook, LR 2019 model) maar o.a om trekgewicht en praktische toepasbaarheid (en het tot 100% kunnen laden) kijk ik nu ook wel naar een Model Y.
Mijn ervaringen qua bereik de afgelopen jaren; onze wagenparkbeheerder wilde graag dat ik een LR bestelde, dan kon ik zonder laden op kantoor komen. Maar nu kom ik vaak met 35% oid aan, dus ik moet toch laden voordat ik thuis ben. Dus of ik nou met 35% of 5% aankom, laden moet/doe je toch vaak.
En ze hebben op best veel plaatsen stroom in West-Europa tegenwoordig, dus dat lukt ook best aardig :+

[ Voor 23% gewijzigd door Eddos op 10-03-2023 10:09 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Sten2017 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:04:
[...]

Lastig.

Rij zelf nu Volvo xc40 p8 uit 2020. De Tesla zou dan voor mijn wederhelft zijn.
Met subsidie dus nog 2-3k eraf? Dan zou ik de Model 3 kiezen. Kan je in alle kleuren van de regenboog wrappen :D

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
SirLct schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:08:
[...]

Met subsidie dus nog 2-3k eraf? Dan zou ik de Model 3 kiezen. Kan je in alle kleuren van de regenboog wrappen :D
Maar het interieur is minder dan de Y.

Ja daar kun je dan de subsidie voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Eddos schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:07:
[...]

Trekhaak/trekgewicht nog een criterium? Dan Model Y. Qua rijden zou ik voor de Model 3 kiezen (heb hem zelf ook, LR 2019 model) maar o.a om trekgewicht en praktische toepasbaarheid (en het tot 100% kunnen laden) kijk ik nu ook wel naar een Model Y.
Mijn ervaringen qua bereik de afgelopen jaren; onze wagenparkbeheerder wilde graag dat ik een LR bestelde, dan kon ik zonder laden op kantoor komen. Maar nu kom ik vaak met 35% oid aan, dus ik moet toch laden voordat ik thuis ben. Dus of ik nou met 35% of 5% aankom, laden moet/doe je toch vaak.
En ze hebben op best veel plaatsen stroom in West-Europa tegenwoordig, dus dat lukt ook best aardig :+
De P8 heeft al een trekhaak. En we gaan niet echt met de auto naar het buitenland. Nog niet tenminste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Gekke vraag maar wat vind je wederhelft? Is die meer van het praktische, ik wil veel bagageruimte voor het geval dat? Of zit ze liever wat hoger met meer overzicht op de weg? Ik rij zelf een sedan met klassieke kofferbak zonder dat de achterbank plat kan. Dus een M3 is voor mij al een vooruitgang, je hebt wel de kofferbakklep maar verder vlakke laadvloer. Maar je vervoert niet zo snel een hoekig ding want de opening is te smal.

Ik heb weleens met de auto bij Ikea gestaan dat een pakket toch niet mee kon. Mijn oplossing toen: zwager bellen met een XC70. Probleem opgelost. Als ik een Y zou rijden in mijn eentje zal ik 9/10 keer de ruimte niet gebruiken. Maar voor die ene keer per jaar is het wel handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sten2017
Joosie200 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:17:
Gekke vraag maar wat vind je wederhelft? Is die meer van het praktische, ik wil veel bagageruimte voor het geval dat? Of zit ze liever wat hoger met meer overzicht op de weg? Ik rij zelf een sedan met klassieke kofferbak zonder dat de achterbank plat kan. Dus een M3 is voor mij al een vooruitgang, je hebt wel de kofferbakklep maar verder vlakke laadvloer. Maar je vervoert niet zo snel een hoekig ding want de opening is te smal.

Ik heb weleens met de auto bij Ikea gestaan dat een pakket toch niet mee kon. Mijn oplossing toen: zwager bellen met een XC70. Probleem opgelost. Als ik een Y zou rijden in mijn eentje zal ik 9/10 keer de ruimte niet gebruiken. Maar voor die ene keer per jaar is het wel handig.
Al gedaan. Die wil geen Tesla, maar ze moet wel een nieuwe auto. Dus dan maar in 1 keer goed doen. Ben zelf ook geen Tesla fan, maar met deze prijzen ontkom je er niet aan denk ik.

Ze zei de Y, maar heb nog geen prijs genoemd. Ze wil hoog zitten, net als de P8.

Maar zelf zou ik juist weer lager willen zitten. Hoge auto's zijn meer voor oudere mensen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:56
Sten2017 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:19:
[...]

Al gedaan. Die wil geen Tesla, maar ze moet wel een nieuwe auto. Dus dan maar in 1 keer goed doen. Ben zelf ook geen Tesla fan, maar met deze prijzen ontkom je er niet aan denk ik.

Ze zei de Y, maar heb nog geen prijs genoemd. Ze wil hoog zitten, net als de P8.

Maar zelf zou ik juist weer lager willen zitten. Hoge auto's zijn meer voor oudere mensen ;)
Dus die Model 3. Dan kan zij de P8 pakken en jij de Model 3. Win-win. :P

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:10
Maasluip schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Dat is een cabinet die ook voor de V3 laders gebruikt wordt. Dit is het typeplaatje van een die in Maastricht staat. volgens mij is er niets anders behalve de cijfers in het typenummer, wat waarschijnlijk een serienummer is.
[Afbeelding]
Dit schijnt toch echt van de (V4?) supercharger in Harderwijk af te komen, maar we zullen het zien.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
VidaR-9 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Dus die Model 3. Dan kan zij de P8 pakken en jij de Model 3. Win-win. :P
Goed punt. Het is allemaal zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
bilgy_no1 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Even voor de zekerheid... De twee auto's die je noemt zijn toch wel totaal verschillend in ruimte.

Ik weet niet wat je met HW4-fix bedoelt? Maar het is wel zo dat Tesla bijna alles kan fixen met software updates die gewoon OTA komen. Bij Hyundai gaan alleen delen van de software OTA, maar bijv voor de update die batterijverwarming naar de Ioniq 5 bracht moest je alsnog naar de dealer. Routeplanning met laadpauzes is er vziw nog steeds niet, etc.

Nu de USS vraag. Ik rijd nu ruim 2 maanden met de MY RWD rond, zonder USS. Achteruit rijden is geen probleem, want met de camera's zie ik goed hoeveel ruimte ik heb.

Vooruit is het zicht uiteraard beperkt en heb je geen hulp van de camera. Desondanks tot nu toe nog geen probleem geweest. Ik parkeer meestal achteruit in (bij haakse parkeervakken). Wat ook helpt is om te rijden tot je nog iets ziet, dan uitstappen en kijken hoeveel ruimte je nog hebt. Zo ontwikkel je ook het gevoel voor de omvang van de auto.

Draaicirkel is wel fors, maar dat geldt ook voor de e-GMP auto's.

Qua update: ik zag een fimpje met nieuwste versie van FSD. Daar werd het automatisch parkeren getoond (Enhanced Autopilot functie), wat impliceert dat de parkeerfuncties weer terug kunnen komen.

Succes met je keuze!
Dank voor de uitgebreide reactie(s)!

Dat het andere auto’s zijn, is bekend hoor. Gisteren in de ioniq6 gezeten, eerder al in de Y en binnenkort een proefrit.

Ik heb de ruimte niet per se nodig, vind de hogere zit wel fijn. De 6 zit een beetje tussen de M3 en de MY in wat dat betreft. 6 meer sedan met kleinere achterklep maar qua cabineruimte en afwerking ook wel echt een fraaie bak. Maar idd niet vergelijkbaar. De M3 vind ik ook mooi, maar dat lage/sportieve trekt mij minder.

Wel fijn om rode draad te lezen dag uss maar beperkt gemist wordt. Softwarematige zal er wellicht wel eea komen maar hoe goed en wanneer…tsja…

Vwb de hw4-fix speelde er wat in de VS. Zelfs AP was disabled en moest een fix voor komen vanuit wetgeving aldaar. Die fix was er snel itt USS-vervanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:54
Hoe zit het met de phanthom breaking? Zijn hier al vorderingen in gemaakt zodat dit minder vaak voor komt?
Lees op dit forum en op TMC dat er toch wel veel gevallen zijn. Hoe staan jullie hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
maharens schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Voor zover ik begreep juist niet, er zit dus wel beveiliging op, maar niet volgens de normen van SCM. Dus wellicht is het wel beter, maar als niemand het keurt volgens SCM norm krijgt het geen SCM keurmerk.
SCM moet sowieso afgeschafd worden imho. Ik heb op mijn motor een SCM alarm, maar dat is nu geen keurmerk meer alleen, maar je moet nu ook elke 5 jaar herkeuren, anders geen goedkeuring meer en niet verzekerd! :-(

Ook inbouwers moeten nu gecertificeerd worden, dus volgens mij is die toko gewoon overgenomen door een bedrijf dat meer centen wil verdienen.

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 10-03-2023 10:36 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Caayn schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:28:
[...]
Hier al ruim een week op 70% download voor 2023.2.12 :/ Volgens de auto en de app is 2022.X.X versie op dit moment geïnstalleerd. Heb hem al een keer een power cycle laten uitvoeren via het scherm en gecontroleerd of de auto wel wifi verbinding heeft.
Besloten om Tesla maar even te bellen, zij hebben de update eruit gehaald en opnieuw aangeboden. Hij is nu aan het installeren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
boefje79 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Vwb de hw4-fix speelde er wat in de VS. Zelfs AP was disabled en moest een fix voor komen vanuit wetgeving aldaar. Die fix was er snel itt USS-vervanger
You're welcome.

Aha, die recall ging niet om HW4, maar om aanpassingen aan de Full Self Drive Beta software. Die zijn/worden inmiddels uitgerold met de nieuwste FSD Beta versie. Toont ook wel aan hoe snel Tesla dat soort issues kan oplossen. Maar op de USS-vervanger moeten we inderdaad nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
deryck schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:31:
Hoe zit het met de phanthom breaking? Zijn hier al vorderingen in gemaakt zodat dit minder vaak voor komt?
Lees op dit forum en op TMC dat er toch wel veel gevallen zijn. Hoe staan jullie hierin?
Ik heb mijn M3 nu meer dan een jaar en ik denk dat ik max 3-5x een phantom brake heb gehad (30.000km gereden). En sinds vision only volgens mij helemaal geen phantom brakes meer gehad. O-)

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
maharens schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Het is inderdaad niet gekeurd. Allianz direct, bijv, wou de auto niet verzekering tegen diefstal zonder een SCM gekeurd systeem ernaast in te laten bouwen. Tesla alarm-/volgsysteem erkende ze niet. Prima dan verzeker ik hem wel elders :w .

[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 10-03-2023 10:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
SirLct schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:31:
[...]
Ik vind dat alles veel te gemakkelijk SUV wordt genoemd...

Ja, de Model Y heeft een wat hogere zit, maar verder vind ik het gewoon een familiewagen. Vroeger had je de Citroen CX of BX en hij doet me daar wel enigszins aan denken met de schuine daklijn en de vijfde deur. Een praktische mix van aerodynamica en ruimte van binnen.

Officieel heet de Y dan ook een MPV, dus is dat probleem ook alweer opgelost :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:47
Het is idd meer een crossover dan een 'echte' SUV. Deelt toch ook hetzelfde onderstel als de M3?

Wat betreft phantom breaking. Ik merkte dat op een HW2.5 véél meer voorkwam dan met de Y RWD met Vision only (eigenlijk nog maar 1x meegemaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 23:43

Bob

Wat definieren jullie als phantom braking? De auto die remt in omstandigheden waarin ik niet had geremd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Als je een phantom brake hebt meegemaakt weet je precies wat er wordt bedoeld ;)
Het is bijvoorbeeld als je gewoon op de snelweg rijdt en onder een viaduct door gaat en je opeens in 1 seconde van 105km/u naar 90km/u remt. Een duidelijke tik zonder reden - behalve dus de schaduw van dat viaduct.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• COWBertha
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-08 20:54
Oh, nu ook de model Y uit voorraad met korting:

https://www.tesla.com/nl_...geby=plh&zip=7007&range=0

Helaas nog steeds geen SEPP subsidie mogelijk bij navraag gezien de cataloguswaarde... Erg jammer. Dan is de model 3 RWD voorraad toch al gauw rond de 5k goedkoper.

https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview

[ Voor 35% gewijzigd door COWBertha op 10-03-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
COWBertha schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:26:

Helaas nog steeds geen SEPP subsidie mogelijk bij navraag gezien de cataloguswaarde... Erg jammer. Dan is de model 3 RWD voorraad toch al gauw rond de 5k goedkoper.

Zag het. Komen uit Oosterhout.

Ja 5k goedkoper, maar wel wit.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Ik heb gisteren op de snelweg een ingreep gehad. Ik reed in het midden en was een auto aan het inhalen. Zij (auto meest rechter rijstrook) stuurt naar links, doet knipperlicht aan en kijkt dan pas of het kan naast haar. Mijn auto zat er naast (en er al voorbij met de neus) maar ging vol in de ankers om een aanrijding te voorkomen. Was het overdreven? Ja absoluut, maar de auto gaat er vanuit dat die auto blijft doorsturen wat ze uiteraard niet deed nadat ze had gekeken.

Overigens keek ze heel schaapachtig wat mijn auto aan 't doen was. Dat was wel irritant aangezien zij het triggerde. De inhaalactie maar weer voortgezet.

[ Voor 14% gewijzigd door Oekol op 10-03-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online

Ze weten de Y zo te prijzen dat het geen 44.998 prijs is. 45.173, doe dan die laatste 178 euro korting ook. Dit is consumenten een sepp subsidie door de neus horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sammy777
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-07 09:10

Zelf een wit voorraadmodel M3 besteld.. 40k voor een nieuwe tesla. Het zijn onzekere tijden qua prijsontwikkelingen, het zou zomaar later verder kunnen kelderen dat het geen 'deal' meer is maar wie weet... Voor nu lijkt het OK.
Pagina: 1 ... 470 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: