Folders geen partities vziw.Nosch schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:44:
Goede avond. Binnenkort ontvang ik mijn MYLR (lease), en ik dacht alvast te beginnen met het voorbereiden van mijn SSD schijf. Ik wil daar mijn MP3/FLAC collectie op zetten, maar ook dat deze bruikbaar is voor DashCam en Sentry. Nu kom ik echter wat tegenstrijdige info tegen over hoe deze schijf in te delen. Na bijna alle pagina's van dit forum gelezen te hebben, twijfel ik echter nog steeds... De handleiding spreek over een TeslaCam folder in de root. Maar ook over partities...
Weet hier iemand wat nu echt werkt? Momenteel heb ik 2 partities aangemaakt, beide exFAT. 1 voor de muziek, en 1 heb ik TeslaCam genoemd. Ik twijfel of dit klopt...
Kwam inderdaad door de kabelboom. Er waren wat aders beschadigd geraakt. Die Mobile Ranger van Tesla is toch wel top. Helemaal als je een uur vanaf een SeC zit.Inspired schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:46:
Mijn achteruitrijlicht heeft de geest gegeven. Nu vraag ik me alleen even af of het lampje stuk is of dat dit door de kabelboom komt. (Staat nog een recall voor maar nog niks mee gedaan/niks over vernomen.) Kan ook zo snel niet vinden welk lampje erin zit. Morgen maar eens mailen met Tesla. Zie zo in de manual ook niks staan over vervangen. Ook niet in de DIY guides.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Twee partities, en op de eerste een folder met de naam "TeslaCam". De partitie zonder TeslaCam folder kun je voor muziek gebruiken.Nosch schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:44:
Goede avond. Binnenkort ontvang ik mijn MYLR (lease), en ik dacht alvast te beginnen met het voorbereiden van mijn SSD schijf. Ik wil daar mijn MP3/FLAC collectie op zetten, maar ook dat deze bruikbaar is voor DashCam en Sentry. Nu kom ik echter wat tegenstrijdige info tegen over hoe deze schijf in te delen. Na bijna alle pagina's van dit forum gelezen te hebben, twijfel ik echter nog steeds... De handleiding spreek over een TeslaCam folder in de root. Maar ook over partities...
Weet hier iemand wat nu echt werkt? Momenteel heb ik 2 partities aangemaakt, beide exFAT. 1 voor de muziek, en 1 heb ik TeslaCam genoemd. Ik twijfel of dit klopt...
Wat is deze auto toch slim! Ik was net bij een familielid de app aan het laten zien en ik zie ineens niet meer m'n geplande voorverwarmen er in staan voor morgenochtend 07h30. Lees ik net de handleiding en is het op basis van geofencing
, geniaal!
Wel jammer dat ik het niet per dag kan instellen, elke maandag ben ik bijvoorbeeld thuis aan het werk.
Wel jammer dat ik het niet per dag kan instellen, elke maandag ben ik bijvoorbeeld thuis aan het werk.
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Ziet er net zo uit. Geen verschil.roelst1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:28:
[...]
Thx! Goed om te weten. Hoe matcht het plastic met de originele stuurcover? Is dat een beetje hetzelfde of is het duidelijk aftermarket/AliExpress?
Met de Tesla plugin voor Home Assistant kan dit naar mijn weten wel. Kan het volgende week hopelijk testen als de auto eindelijk voor de deur staatpretpik schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:04:
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Nice ik ben benieuwd of hij dan niet steeds de auto ‘wakker’ maakt.Taro schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:44:
[...]
Met de Tesla plugin voor Home Assistant kan dit naar mijn weten wel. Kan het volgende week hopelijk testen als de auto eindelijk voor de deur staat
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Welke versie zit je nu dan?BillSpaarbank schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:00:
De laatste update heeft bij mijn M3 LR 2019 zowaar de ruitenwisser weer bruikbaar gemaakt. Op automatische stand werkt het weer bijna 100%.
Waarom zou de auto steeds moeten wakker gemaakt worden? Dat voorverwarmen hoeft niet continu aangezet te worden.pretpik schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:50:
[...]
Nice ik ben benieuwd of hij dan niet steeds de auto ‘wakker’ maakt.
Dat is een optie die je in kunt stellen.pretpik schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:50:
[...]
Nice ik ben benieuwd of hij dan niet steeds de auto ‘wakker’ maakt.
Het nadeel van automatisch voorverwarmen is dat het ook plaatsvindt op dagen waarop je bijv. vrij bent. Je zou kunnen automatiseren dat als je Google Home compatible wekker tussen tijd A en B staat en de temperatuur lager is dan X en de auto aan de laadpaal staat dat de auto wel wordt voorverwarmd, Staat de wekker niet, of tussen tijd C en D (thuiswerken) dan wordt er niet voorverwarmd.
Ik vermoed dat er heel veel kWh's verloren gaan door de beperkte mogelijkheden die de Tesla App en mogelijkheden in de auto hiervoor bieden. En veel mensen boeit het weinig, want de baas betaalt vaak de stroom.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Veel 3rd party tooling polled de auto iedere X minuten. En dat kan de auto wakker maken. TeslaMate en andere tools stoppen met pollen als de auto >3 minuten slaapt en schatten daarna o.a. batterijstatus.this schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:53:
[...]
Waarom zou de auto steeds moeten wakker gemaakt worden? Dat voorverwarmen hoeft niet continu aangezet te worden.
Is er iemand die toevallig weet welk percentage tint de Model Y fabriek-af heeft? Wil de achterruiten van mijn aanstaande M3 laten tinten en vind het een beetje tokkie als het (veel) donkerder uitvalt naast een Y.
Helaas lijkt de achterruit geen optie omdat deze transparant begint en dan steeds donker wordt, daar een compleet vel overheen haalt de charme van het pano dak er een beetje af.
Helaas lijkt de achterruit geen optie omdat deze transparant begint en dan steeds donker wordt, daar een compleet vel overheen haalt de charme van het pano dak er een beetje af.
Met de Tessie app kun je dit wel per dag instellen, ook per locatie uiteraard via automation.pretpik schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:04:
Wat is deze auto toch slim! Ik was net bij een familielid de app aan het laten zien en ik zie ineens niet meer m'n geplande voorverwarmen er in staan voor morgenochtend 07h30. Lees ik net de handleiding en is het op basis van geofencing, geniaal!
[ Voor 3% gewijzigd door maharens op 07-03-2023 23:09 ]
Welke range halen jullie typisch met een Model Y RWD in de praktijk?
Heb mijne sinds gisteren en op een volle batterij geeft hij nu een schatting van 389 km aan. Ik neem aan dat hij rekening houdt met de weersomstandigheden?
Ik zit verder met een gemiddeld verbruik van 200 Wh/km wat wel veel is... Ik heb wel nog maar 80 km kunnen rijden met de auto.
Heb mijne sinds gisteren en op een volle batterij geeft hij nu een schatting van 389 km aan. Ik neem aan dat hij rekening houdt met de weersomstandigheden?
Ik zit verder met een gemiddeld verbruik van 200 Wh/km wat wel veel is... Ik heb wel nog maar 80 km kunnen rijden met de auto.
MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage
2023.2.12
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Jammer dat de normaal 45K+ M3 die nu wel onder de 45K komen alsnog niet in aanmerking komen voor SEPP. Vrouwlief wil namelijk absoluut geen witMaurice- schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:57:
De subsidie M3 (aanstaande voorraad, wit) zijn nu ook in Nederland nog verder in prijs verlaagd.![]()
[Afbeelding]
Na aftrek van de SEPP betaal je dus nu €40.343 ipv €43.043. Waar gaat dit heen

De redenen om voor een M3 RWD occasion te gaan verdwijnen zo wel als sneeuw voor de zon...
[ Voor 7% gewijzigd door Ninjetsu NL op 08-03-2023 00:52 ]
Dat dus. Zat te koekeloeren naar een gebruikte M3 RWD 12/21 voor 38k in Frankrijk en Duitsland. Maar als je tegen 40,4 (wit en zwart) /42k (grijs) nieuw kunt kopen met sepp subsidie er vanaf rechtstreeks bij Tesla is het een beetje waarom nog die unicorn? Wel jammer dat multi coated rood dan weer 45.173 euro is na afprijzing.Ninjetsu NL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 00:33:
[...]
De redenen om voor een M3 RWD occasion te gaan verdwijnen zo wel als sneeuw voor de zon...
Lijkt me stug dat Tesla NL die pearl white / solid black / midnight grey qua catalogus waarde >45k noteren bij deze afprijzingen als je <45k afrekent. Zullen ze bij de rode wss wel gewoon doen.
Ja exact.. ik weet dus niet of M3 grijs, blauw of rood en verder standaard SEPP krijgen omdat ze normaal een catalogusprijs hebben van 45K plus... Als je een e-Niro koopt van catalogus 45K plus met je krijgt korting van de dealer heb je ook gewoon pech, die situatie hebben we namelijk al gehad..Joosie200 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 01:16:
[...]
Dat dus. Zat te koekeloeren naar een gebruikte M3 RWD 12/21 voor 38k in Frankrijk en Duitsland. Maar als je tegen 40,4 (wit en zwart) /42k (grijs) nieuw kunt kopen met sepp subsidie er vanaf rechtstreeks bij Tesla is het een beetje waarom nog die unicorn? Wel jammer dat multi coated rood dan weer 45.173 euro is na afprijzing.
Lijkt me stug dat Tesla NL die pearl white / solid black / midnight grey qua catalogus waarde >45k noteren bij deze afprijzingen als je <45k afrekent. Zullen ze bij de rode wss wel gewoon doen.
Bevestigd door Tesla Zwolle dat de prijs met korting niet de cataloguswaarde representeert. Dus alle M3RWD die niet wit of zwart zijn en/of op 19 inch staan en/of wit interieur hebben tellen niet voor de SEPP.Ninjetsu NL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 01:31:
[...]
Ja exact.. ik weet dus niet of M3 grijs, blauw of rood en verder standaard SEPP krijgen omdat ze normaal een catalogusprijs hebben van 45K plus... Als je een e-Niro koopt van catalogus 45K plus met je krijgt korting van de dealer heb je ook gewoon pech, die situatie hebben we namelijk al gehad..
Zou overigens wel zo netjes zijn als ze dit er bij zetten want er zullen vast mensen instinken als ze morgenochtend deze prijzen zien.
[ Voor 9% gewijzigd door Maurice- op 08-03-2023 01:57 ]
Dank hiervoor! Ik kom niet in slaap door deze acties van TeslaMaurice- schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 01:38:
[...]
Bevestigd door Tesla Zwolle dat prijs met korting niet de cataloguswaarde representeert. Dus alle M3RWD die niet wit of zwart zijn en/of op 19 inch staan en/of wit interieur tellen niet voor de SEPP.
Zou overigens wel zo netjes zijn als ze dit er bij zetten want er zullen vast mensen instinken als ze morgenochtend deze prijzen zien.

Mijn model Y RWD, geeft ook 389km aan bij een volle accu.braek schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:13:
Ik zit op 157Wh/km over de eerste 1400km combinatie van 60, 80 en 100 wegen.
Praktijk haal ik rond 350km
Sentry melding op je telefoon komen toch alleen door als er geen usb in de auto zit om de beelden op te slaan?blaCkduSt schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:47:
[...]
- Laden gestart/gestopt vind ik persoonlijk prettig om te krijgen, gezien ik 's nachts tegen daltarief kan laden--en gezien hij openbaar nog wel eens onderbroken wordt
- Sentry/alarm melding (komt niet vaak voor, maar mocht het nodig zijn is het toch wel fijn als deze doorkomt).
- Auto is op temperatuur bij voorverwarming in de winter, is locatieafhankelijk en kom er toch soms achter dat hij nog ingesteld stond ondanks dat dit niet meer nodig is
Wellicht overbodig voor sommigen, ik vind het prettig dat de notificaties er zijn. Maar momenteel komt dus niets meer binnen.
Kun je dit eigenlijk ook uitzetten als je auto op een andere plek staat?pretpik schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:04:
Wat is deze auto toch slim! Ik was net bij een familielid de app aan het laten zien en ik zie ineens niet meer m'n geplande voorverwarmen er in staan voor morgenochtend 07h30. Lees ik net de handleiding en is het op basis van geofencing, geniaal!
Ik heb kennelijk verschillende voorverwarm schema’s voor alle verschillende palen hier in de buurt omdat ik dat weleens nodig had. Maar zou het graag gewoon allemaal uitzetten
Volgens anderen in het topic kan Tesla ook de cataloguswaarde aanpassen.Maurice- schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 01:38:
[...]
Bevestigd door Tesla Zwolle dat de prijs met korting niet de cataloguswaarde representeert. Dus alle M3RWD die niet wit of zwart zijn en/of op 19 inch staan en/of wit interieur hebben tellen niet voor de SEPP.
Vanochtend stond er wel een leuke MY RWD nieuw met korting in Amsterdam, die is nu weg. Zal denk ik een showroom model zijn geweest?
Die bij onze buren staan, leveren ze wel af in Nederland?
Voor die korting kan je 'm toch wel laten spuiten of wrap geven in de kleur die jullie willen?Ninjetsu NL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 00:33:
[...]
Jammer dat de normaal 45K+ M3 die nu wel onder de 45K komen alsnog niet in aanmerking komen voor SEPP. Vrouwlief wil namelijk absoluut geen witDie grijze zou perfect zijn...
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Zou kunnen. Maar als je extra optie neemt dan zit je er sowieso boven.Oekol schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:01:
[...]
Voor die korting kan je 'm toch wel laten spuiten of wrap geven in de kleur die jullie willen?
Waarschijnlijk zal je even moeten rebooten? Heb ik ook eens gehad en dat was toen de oplossinggertk schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:40:
[...]
De melding staat al meer dan een week op 'wordt gedownload (100%)' terwijl de update al geinstalleerd is in de auto. Ik hoop dat het bij de volgende (auto) update verdwenen is.
las ik het goed dat de model Y met bandenreparatieset wordt afgeleverd ? is dat deze dan ? ik zou in mn model 3 ook graag zoiets hebben maar deze is nooit beschikbaar, heb nu maar het bekende xiaomi pompje besteld
Wat is jullie ervaring met stoeprandschade aan de 20" Induction-velgen? Ze steken wel erg ver uit van de band. Of valt dat mee?
In de bestelmodule van mijn LM (Arval) kom ik de nieuwe kleuren nog niet tegen.
Is dat iets algemeens en is bekend wanneer die nieuwe kleuren wel bestelbaar worden?
Is dat iets algemeens en is bekend wanneer die nieuwe kleuren wel bestelbaar worden?
Zijn wel stoeprandmagneten. Maar dat geld bijna voor alle Tesla velgen. Kwestie van heel goed opletten.Sunri5e schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:21:
Wat is jullie ervaring met stoeprandschade aan de 20" Induction-velgen? Ze steken wel erg ver uit van de band. Of valt dat mee?
Kijk je wel bij de LR/P? Op de RWD zijn ze (nog) niet te krijgen omdat deze alleen uit China komen.boefje79 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:25:
In de bestelmodule van mijn LM (Arval) kom ik de nieuwe kleuren nog niet tegen.
Ik heb 255/50R19 op mijn Gemini's gezet, en ik kan schuin stoeprandjes op en af zonder een enkele schade. Aanrader imho.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
En het is gewoon prettig voor de andere verkeersdeelnemers om te weten dat deze auto de rotonde 3/4 neemt... Vooral blijven doen dusSTIMPPYYY schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:29:
[...]
Dat het nergens op slaat klopt niet. Ik heb het 20 jaar geleden bij mijn rijlessen zo aangeleerd. Daar werd ook op getoetst tijdens het rij-examen. Weet niet hoe dat tegenwoordig zit.
Aaaah dat is het! Thanks! LR kan wel binnen budget, maar ik neig naar de RWD in speciale kleur en wat geld overhouden.Inspired schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:37:
[...]
Kijk je wel bij de LR/P? Op de RWD zijn ze (nog) niet te krijgen omdat deze alleen uit China komen.
Niks formeel bekend of en wanneer die kleuren ook naar de RWD komen?
Alleen Berlijn kan deze kleuren nog voor nu, dus als Berlijn RWD's gaat produceren. En dat hangt van de LFP accu productie en compatibiliteit met die "megacastings" af geloof ik. Ik zou er niet op rekenen binnen 3 maanden.boefje79 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:54:
[...]
Aaaah dat is het! Thanks! LR kan wel binnen budget, maar ik neig naar de RWD in speciale kleur en wat geld overhouden.
Maar US hint nu ook op nieuwe kleuren, dus ze werken er wel aan (voor Shanghai denk ik dan, waar de RWD nu vandaan komt)?
Zwart is ook 45k, gewoon nieuw te bestellen.Ninjetsu NL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 00:33:
[...]
Jammer dat de normaal 45K+ M3 die nu wel onder de 45K komen alsnog niet in aanmerking komen voor SEPP. Vrouwlief wil namelijk absoluut geen witDie grijze zou perfect zijn...
Voorraad grijs is nu ook 45k
https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview
moet je wel vandaag meteen doen want over paar uur verdwijnt het.
[ Voor 22% gewijzigd door SirLct op 08-03-2023 08:59 ]
Life is too short to drive boring cars
Helaas niet. Kan nog wel eens lang duren of niet.boefje79 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:54:
[...]
Aaaah dat is het! Thanks! LR kan wel binnen budget, maar ik neig naar de RWD in speciale kleur en wat geld overhouden.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Yup; zelfs velgrandbeschermers helpen amperInspired schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:35:
[...]
Zijn wel stoeprandmagneten. Maar dat geld bijna voor alle Tesla velgen. Kwestie van heel goed opletten.
Dat gezegd hebbende: proefrit gedaan / gekeken in de showroom naar een '23 Model X Plaid op de 21" velgen en die banden staken een goed stuk over de velgen heen. Dus wellicht dat het verschilt van velg tot velg en gebruikte bandmaat hoe erg de oversteek is. Maar fabriek af is het voor de Y en 3 echt een drama idd

Refresh Model S en X eigenaren huilen nu in hun RAW op het stuur/yokepimk schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:54:
[...]
En het is gewoon prettig voor de andere verkeersdeelnemers om te weten dat deze auto de rotonde 3/4 neemt... Vooral blijven doen dus

(heb het geprobeerd, ik denk dat je er aan kan wennen (zeker bij grotere rotondes) maar bij kleine rotondes is het wel een dingetje om op tijd rechts aan te geven, puur op gevoel.)
[ Voor 30% gewijzigd door Notna op 08-03-2023 09:04 ]
Op voorhand sorry voor de rant, maar ik heb me gisteren werkelijk rot zitten ergeren. Een halve dag in de M3 SR+ doorgebracht met inmiddels 2023.2.12
1: File rijden op AP weer helemaal ruk, accelereren als een malle als er een gaatje van 30cm ontstaat (volgafstand staat op 5) en vervolgens het anker uitgooien als de voorligger weer binnen de gewenste afstand staat (regenereren eens op LAAG gezet, acceleratie op CHILL)
2: Ruitenwissers die tot in de eeuwigheid proberen een droge en schone ruit te vegen, niet uit te zetten zijn als zelfs alleen maar ACC aan staat, dus niet eens AP, en vervolgens in een sneeuwbui gewoon uit blijven (ja ik weet het, ik kan ze zelf een slinger geven...)
3: Tijdens luisteren naar een podcast vanaf mijn telefoon, iedere keer als Flitsmeister er tussen door komt a) slechts de halve FM-melding te horen en b) de podcast weer van pauze af te moeten halen op dat vermaledijde touchscreen (lekker veilig ook). Bij radio luisteren gaat dat wel prima samen, en IMO tijdens de vorige SW ook geen probleem
4: Tijdens laden bij vd Valk Eindhoven afgeknepen worden door de lader omdat het "druk" is. Er waren 14 laders van de 24 bezet, waarvan er 1 zeker niet aan het laden was, omdat de heer in de Model Y mijn hulp vroeg omtrent zijn account dat wèl creditcard gegevns bvatte, maar niet (h)erkend werd
5: ACC die nu opeens na 19:00 NIET meer de opgehoogde maximumsnelheid herkent. Dus de rechterstaak naar beneden houden betekende gewoon 104 km/h terwijl op die tijd 130 k/h was toegestaan (op meerdere plekken voorgekomen)
6: En uiteraard de onverwachte snelheidsverminderingen terwijl er niets of niemand in de buurt is, om vervolgens weer voluit te versnellen
Ik ben niet zeker of de opvolger weer een Tesla wordt...
1: File rijden op AP weer helemaal ruk, accelereren als een malle als er een gaatje van 30cm ontstaat (volgafstand staat op 5) en vervolgens het anker uitgooien als de voorligger weer binnen de gewenste afstand staat (regenereren eens op LAAG gezet, acceleratie op CHILL)
2: Ruitenwissers die tot in de eeuwigheid proberen een droge en schone ruit te vegen, niet uit te zetten zijn als zelfs alleen maar ACC aan staat, dus niet eens AP, en vervolgens in een sneeuwbui gewoon uit blijven (ja ik weet het, ik kan ze zelf een slinger geven...)
3: Tijdens luisteren naar een podcast vanaf mijn telefoon, iedere keer als Flitsmeister er tussen door komt a) slechts de halve FM-melding te horen en b) de podcast weer van pauze af te moeten halen op dat vermaledijde touchscreen (lekker veilig ook). Bij radio luisteren gaat dat wel prima samen, en IMO tijdens de vorige SW ook geen probleem
4: Tijdens laden bij vd Valk Eindhoven afgeknepen worden door de lader omdat het "druk" is. Er waren 14 laders van de 24 bezet, waarvan er 1 zeker niet aan het laden was, omdat de heer in de Model Y mijn hulp vroeg omtrent zijn account dat wèl creditcard gegevns bvatte, maar niet (h)erkend werd
5: ACC die nu opeens na 19:00 NIET meer de opgehoogde maximumsnelheid herkent. Dus de rechterstaak naar beneden houden betekende gewoon 104 km/h terwijl op die tijd 130 k/h was toegestaan (op meerdere plekken voorgekomen)
6: En uiteraard de onverwachte snelheidsverminderingen terwijl er niets of niemand in de buurt is, om vervolgens weer voluit te versnellen
De reguliere prijsverlaging van 13 januari inderdaad wel maar niet de tijdelijke "aangepaste showroomprijs".Inspired schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:08:
[...]
Volgens anderen in het topic kan Tesla ook de cataloguswaarde aanpassen.
Helder. Maar kiezen jullie dan echt de meest kale variant? Twijfel wel of Tesla de juiste auto is voor de momende jaren.Maurice- schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:27:
[...]
De reguliere prijsverlaging van 13 januari inderdaad wel maar niet de tijdelijke "aangepaste showroomprijs".
Heb de mijne sinds december 2022. Bij volle batterij geeft deze 418 km aan (sinds het begin). Geen idee waarom die van jou 389 km aangeeft. Misschien past dit zich nog aan na een paar keer vol tot 100% laden inclusief kalibreren van de batterij.braek schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:13:
Maar... Dat getal bovenin het scherm zegt niet zoveel. Beter tik je daar 1x op, dan zie je het percentage. Praktisch heb je daar meer aan.
De werkelijke schatting obv je recente verbruik zie je in de Energie app (Groene grafiekje in de app tray onderaan het scherm). En als je de navigatie gebruikt rekent de auto zelf uit met hoeveel procent je aankomt. Dat is redelijk accuraat, ook obv recent verbruik, route etc.
200 Wh/km zegt niet zoveel na pas 80 km. Zeker met wat korte stukjes is het verbruik hoog door het op temperatuur brengen van cabine en batterij.
Ik heb nu (over totaal van ongeveer 6000 km) een gemiddelde van 175 Wh/km. Maar dit is vlak na een paar lange ritten, totaal ±2800 km door slecht weer, lage temperatuur, en hele stukken 140 km/h (Vmax Autopilot) op de Autobahn en 130 km/h in NL 's avonds.
Met dit verbruik (dus ook gewoon vlot meerijden) een praktijkbereik van ongeveer 330-350 km in de winter. Normaliter rijd ik iets meer km overdag op de snelweg in NL, dus wat meer 100 km/h in de mix. Voor de genoemde lange afstanden zat ik op 156 Wh/km. Wat in de praktijk ongeveer 375 km geeft. Ook dit in de winter, ook al was het deels wat warmer.
Zuinigste wat ik heb gereden was 137 Wh/km gemiddeld over een gemengde rit. Rustig weer, gemengde wegen snelweg (100 km/h), N-wegen (80) en wat stad. Wel in de winter, maar graad of 10°C. Dan is het bereik ongeveer 420 km.
Ik had eergisteren ook een soort 'worst case' situatie: nat wegdek, wind tegen, temperatuur tegen vriespunt, 130-140 km/h snelweg/autobahn, met een verbruik dat tussen 220 en 240 Wh/km zat. Dan blijft er dus ongeveer 250 km over. Dit met niet-Tesla open velgen met winterbanden.
Voor de context: In soortgelijke omstandigheden deed mijn vorige EV 300-320 Wh/km en die hield dan minder bereik over met een batterij die ongeveer 20% groter was.
Ik ben dus wel happy met deze cijfers en dat zal in het warmere deel van het jaar allemaal nog wat beter worden. En je ziet dat het verbruik/bereik dus erg afhangt van de omstandigheden en je rechtervoet.
Als het krap wordt om een bepaalde afstand te halen kun je dus altijd wat langzamer gaan rijden (met Navi aan zal de auto dit ook zelf voorstellen). Je hebt veel zelf in de hand.
Allereerst dank voor deze bevindingen. Ik ben de laatste tijd steeds meer gaan uitstellen met de updates. Enkel updaten als het echt niet anders kan of als ik weet dat het goed zit.pimk schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:06:
Op voorhand sorry voor de rant, maar ik heb me gisteren werkelijk rot zitten ergeren. Een halve dag in de M3 SR+ doorgebracht met inmiddels 2023.2.12
Maar aantal van de issues hierboven kan wellicht geholpen worden.
1. File rijden, ik hoor van meerdere juist om het gewoon "standaard" instelling te gebruiken. Dan compenseren het niet te veel door abrupt remmen en accelereren. Dus: volgafstand 2, regeneratie max, acceleratie standard. Probeer dat nog eens?
2. Probeer schoon te vegen met ruitensproeier. Helpt in meeste gevallen. Anders een s3xy button aanschaffen (heb het zelf en werkt fantastisch)
3. Ik heb zelfs FM op de telefoon speaker met 100% volume gezet. Vind ik veel fijner werken. Want gaat ie niet elke keer je muziek of podcast onderbreken. Als bonus: hij gaat niet mee met de volume van je muziek. Je wilt niet dat je een flitser of werkzaamheden tegenkomt op moment dat je aan het headbangen met audio volume op max. Trouwens, verder spelen hoeft toch niet via de scherm, kan ook met linker knop op stuur?
4. Is wel vreemd idd. Ik had een keer zoiets en om even de laadsessies te stoppen en opnieuw te pluggen helpt wel
5. Op 100kmh snelweg gaat ie bij mij de huidige snelheid aanhouden ongeacht de tijd. Dus rij ik op dat moment 130 en hendel 2x naar beneden = ACC + AP op 130. Vreemd.
6. Is wel minder met vision maar is nog steeds aanwezig idd.
Ik merk dat ik alvast naar aftermarket gadgets aan het kijken ben, zoals bv een instrumentcluster op dashboard of stuurkolom.
Zijn best fraaie oplossingen en oa ook met carplay als extra feature.
Zijn hier mensen met ervaring met die gadgets?
En/of in hoeverre is het ontbreken van carplay nou wel/niet een gemis qua functionaliteit tov de standaard features van tesla?
En/of in hoeverre is het ontbreken van carplay nou wel/niet een gemis qua functionaliteit tov de standaard features van tesla?
Tesla is toch net wél de ideale auto als opties je niet veel doen? Er valt namelijk amper iets te kiezen qua opties.Sten2017 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:38:
[...]
Helder. Maar kiezen jullie dan echt de meest kale variant? Twijfel wel of Tesla de juiste auto is voor de momende jaren.
De belangrijkste optie is de kleur en als wit je aanstaat, heb je geluk.
En de auto pilot varianten plus 19 inch wielen toch?this schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:00:
[...]
Tesla is toch net wél de ideale auto als opties je niet veel doen? Er valt namelijk amper iets te kiezen qua opties.
EAP en FSD is weggegooid geld.Sten2017 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:02:
[...]
En de auto pilot varianten plus 19 inch wielen toch?
En 19 inch is ook een persoonlijke keuze. Grote velgen is niet voor iedereen een must.
Of juist als je alle "opties" graag hebt!this schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:00:
[...]
Tesla is toch net wél de ideale auto als opties je niet veel doen? Er valt namelijk amper iets te kiezen qua opties.
Kijk even hier https://www.youtube.com/@ShivaSapkotaboefje79 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:55:
Ik merk dat ik alvast naar aftermarket gadgets aan het kijken ben, zoals bv een instrumentcluster op dashboard of stuurkolom.
(Let op, smaak verschillen....
Maar de man heeft bijna alles gereviewed op dat gebied.
Mijn eigen mening:
- De meeste zijn nog tacky. De font die gebruikt wordt is lelijk, de interface is niet mooi/ cheap eruitzien, je ziet meteen dat het niet "af-fabriek" is. Ongetwijfeld wordt het allemaal beter maar voor nu vind ik het niet waard.
- Toch best een ingreep. Soms moet de hele dashboard eruit. Is ook niet makkelijk om het terug te zetten.
Ik kies daarom voor een simpele s3xy button want als er iets is met de tesla wil ik geen garantie gezeik. De s3xy button haal je binnen 1 minuut weer af.
- HUD mis ik niet. Heel veel mensen noemen het ontbreken van HUD in M3/Y als een gemis. Maar wat mis je echt? Meeste zeggen: speedo. Nou probeer maar een week met de M3/Y te gaan rijden, ik kan je zeggen dat ietsje naar rechts kijken voor je snelheid helemaal niet slecht. Stiekem vind ik zelfs beter dan naar beneden kijken in traditionele auto's. Je houd beter je peripheral vision (vind ik dan).
- Carplay. Ja ik ben zelf geen fan van, ook in andere auto's hiervoor. Vind ik altijd omslachtig om terug te keren naar auto's functie en dan weer naar carplay. Maar ieder voor zich. Ik gebruik de telefoon nu alleen voor Waze als ik weet dat ik niet te laat kan/ als ik weet dat er mega file is. Die zet ik dan of op de houder of daar beneden bij de wireless oplader. Goed genoeg.
Kun je dat iets nader toelichten?this schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:03:
[...]
EAP en FSD is weggegooid geld.
En 19 inch is ook een persoonlijke keuze. Grote velgen is niet voor iedereen een must.
Was het niet zo dat 100% 389km was met 20” en 400+ met 19”bilgy_no1 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:38:
[...]
Heb de mijne sinds december 2022. Bij volle batterij geeft deze 418 km aan (sinds het begin). Geen idee waarom die van jou 389 km aangeeft. Misschien past dit zich nog aan na een paar keer vol tot 100% laden inclusief kalibreren van de batterij.
Maar... Dat getal bovenin het scherm zegt niet zoveel. Beter tik je daar 1x op, dan zie je het percentage. Praktisch heb je daar meer aan.
De werkelijke schatting obv je recente verbruik zie je in de Energie app (Groene grafiekje in de app tray onderaan het scherm). En als je de navigatie gebruikt rekent de auto zelf uit met hoeveel procent je aankomt. Dat is redelijk accuraat, ook obv recent verbruik, route etc.
200 Wh/km zegt niet zoveel na pas 80 km. Zeker met wat korte stukjes is het verbruik hoog door het op temperatuur brengen van cabine en batterij.
Ik heb nu (over totaal van ongeveer 6000 km) een gemiddelde van 175 Wh/km. Maar dit is vlak na een paar lange ritten, totaal ±2800 km door slecht weer, lage temperatuur, en hele stukken 140 km/h (Vmax Autopilot) op de Autobahn en 130 km/h in NL 's avonds.
Met dit verbruik (dus ook gewoon vlot meerijden) een praktijkbereik van ongeveer 330-350 km in de winter. Normaliter rijd ik iets meer km overdag op de snelweg in NL, dus wat meer 100 km/h in de mix. Voor de genoemde lange afstanden zat ik op 156 Wh/km. Wat in de praktijk ongeveer 375 km geeft. Ook dit in de winter, ook al was het deels wat warmer.
Zuinigste wat ik heb gereden was 137 Wh/km gemiddeld over een gemengde rit. Rustig weer, gemengde wegen snelweg (100 km/h), N-wegen (80) en wat stad. Wel in de winter, maar graad of 10°C. Dan is het bereik ongeveer 420 km.
Ik had eergisteren ook een soort 'worst case' situatie: nat wegdek, wind tegen, temperatuur tegen vriespunt, 130-140 km/h snelweg/autobahn, met een verbruik dat tussen 220 en 240 Wh/km zat. Dan blijft er dus ongeveer 250 km over. Dit met niet-Tesla open velgen met winterbanden.
Voor de context: In soortgelijke omstandigheden deed mijn vorige EV 300-320 Wh/km en die hield dan minder bereik over met een batterij die ongeveer 20% groter was.
Ik ben dus wel happy met deze cijfers en dat zal in het warmere deel van het jaar allemaal nog wat beter worden. En je ziet dat het verbruik/bereik dus erg afhangt van de omstandigheden en je rechtervoet.
Als het krap wordt om een bepaalde afstand te halen kun je dus altijd wat langzamer gaan rijden (met Navi aan zal de auto dit ook zelf voorstellen). Je hebt veel zelf in de hand.
Je kan in deze thread zoeken, er zijn genoeg mensen hier die de optie hebben/hadden en hun ervaring neergeschreven hebben.
De conclusie is gewoon dat FSD en EAP totaal het geld niet waard zijn.
Veelvoudig behandeld hier. Is in nederland weinig toevoeging. Ten minste, voor de meeste dan. Er zijn mensen die de functie fijn vinden.
Beknopte versie: de auto inparkeren en summon is meer een gimmick, werkt nog niet helemaal goed. navi op autopilot vraagt nog steeds input van je (stuur/gas/knipperlicht) dus voor velen juist vervelend. De enige is auto lane change. Als je veel op snelweg met AP rijdt kan dat best leuk zijn. Maar of het 3800 euro waard?
Die 50 is toch de hoogte van de band? In hoeverre helpt dit met stoeprandjes dan, ik zou denken dat ie dan juist wat breder zou moeten zijn ipv hoger?_eLMo_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:50:
Ik heb 255/50R19 op mijn Gemini's gezet, en ik kan schuin stoeprandjes op en af zonder een enkele schade. Aanrader imho.
Ik keek net ook, zelfde witte M3, zelfde prijs en er stond 'klaar voor levering'Maurice- schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:57:
De subsidie M3 (aanstaande voorraad, wit) zijn nu ook in Nederland nog verder in prijs verlaagd.![]()
[Afbeelding]
Na aftrek van de SEPP betaal je dus nu €40.343 ipv €43.043. Waar gaat dit heen
Kijk ik een paar tellen later en nu is het ineens 'binnenkort' maar nog wel showroomprijs. Maar binnenkort staat nog op de boot dacht ik, dus klopt het woord showroomprijs dan wel ?
Een bredere band helpt weinig, je drukt hem zo aan de kant. Als je van de 255 een 275 zou maken word de hoogte ook meer, omdat de 45 hoogte een percentage van de breedte is.maharens schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:12:
[...]
Die 50 is toch de hoogte van de band? In hoeverre helpt dit met stoeprandjes dan, ik zou denken dat ie dan juist wat breder zou moeten zijn ipv hoger?
Maar breder kost flink bereik, dus ik koos voor simpelweg meer hoogte.
45% van 255 = 114,75mm hoog
50% van 255 = 127,50mm hoog
Scheelt 1,27cm hoogte dus, tussen wegoppervlak en rand velg. Meer bodemspeling is ook handig bij drempels en parkeren (schrapende bumpers op stoeprand).
Ah nu snap ik waarom je een hogere band hebt, de kans dat je langs een stoeprand schraapt is kleiner, maar met een hoge stoep schiet je er alsnog niks mee op natuurlijk. Maar dan rijdt je dus nu een stuk sneller dan je teller aangeeft en de teller is al vrij accuraat heb ik gemerkt._eLMo_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:17:
[...]
Een bredere band helpt weinig, je drukt hem zo aan de kant. Als je van de 255 een 275 zou maken word de hoogte ook meer, omdat de 45 hoogte een percentage van de breedte is.
Scheelt 1,27cm hoogte dus, tussen wegoppervlak en rand velg. Meer bodemspeling is ook handig bij drempels en parkeren (schrapende bumpers op stoeprand).
[ Voor 4% gewijzigd door maharens op 08-03-2023 10:20 ]
Mijn Google kunsten laten me in de steek... weet iemand zo het verschil tussen het gedeeltelijk premium interieur van de M3 en het volledig premium interieur van de MY? Beiden de RWD versie uiteraard.
Lijkt me wel. Blijkbaar gaat het rap. We willen geen wit.........beetje spuiten kost ook al snel paar duizend denk ik.maharens schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:15:
[...]
Ik keek net ook, zelfde witte M3, zelfde prijs en er stond 'klaar voor levering'
Kijk ik een paar tellen later en nu is het ineens 'binnenkort' maar nog wel showroomprijs. Maar binnenkort staat nog op de boot dacht ik, dus klopt het woord showroomprijs dan wel ?
Dacht zelf de hoeveelheid speakers en aanwezigheid van de subwoofer. Je krijgt met volledig premium dus een betere geluidsbeleving. Er is een discussie over het kunnen retrofitten van de ontbrekende speakers en subwoofer want de kabelbomen liggen er toch al. Maar dan nog moet je het wel aan elkaar zien te koppelen in het mcu als zichtbaar/bruikbaar.Ninjetsu NL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:20:
Mijn Google kunsten laten me in de steek... weet iemand zo het verschil tussen het gedeeltelijk premium interieur van de M3 en het volledig premium interieur van de MY? Beiden de RWD versie uiteraard.
En ook een mistlamp voor/achter. En oké vanochtend was het goed mistig maar hoe vaak mag je die nu werkelijk gebruiken. Ik zie mensen ze eerder aanzetten in een stortbui en dat is alleen maar irritant. Plus meer interieurverlichting lees ik.
[ Voor 15% gewijzigd door Joosie200 op 08-03-2023 10:27 ]
Bij de M3 RWD ontbreekt de sub en aantal speakers (zogenaamd premium audio)Ninjetsu NL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:20:
Mijn schuld denk ik.. Heb mijn M3 zwart ingeruild voor deze. Scheelt weer 3K.maharens schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:15:
[...]
Ik keek net ook, zelfde witte M3, zelfde prijs en er stond 'klaar voor levering'
Die wordt vanzelf zwart, goede dealsammy777 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:26:
[...]
Mijn schuld denk ik.. Heb mijn M3 zwart ingeruild voor deze. Scheelt weer 3K.
Alles op voorraad is gedeeltelijk premium.....helaasNinjetsu NL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:20:
Dank voor de reacties! Puur audio dus... dubbele beglazing, bekleding etc is dus tegenwoordig allemaal hetzelfde
M3 RWD is altijd gedeeltelijk premiumSten2017 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:30:
[...]
Alles op voorraad is gedeeltelijk premium.....helaas
RWD, zowel de Y als de 3 hebben geen mistvoorlampJoosie200 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:23:
[...]
Dacht zelf de hoeveelheid speakers en aanwezigheid van de subwoofer. Je krijgt met volledig premium dus een betere geluidsbeleving. Er is een discussie over het kunnen retrofitten van de ontbrekende speakers en subwoofer want de kabelbomen liggen er toch al. Maar dan nog moet je het wel aan elkaar zien te koppelen in het mcu als zichtbaar/bruikbaar.
En ook een mistlamp voor/achter. En oké vanochtend was het goed mistig maar hoe vaak mag je die nu werkelijk gebruiken. Ik zie mensen ze eerder aanzetten in een stortbui en dat is alleen maar irritant. Plus meer interieurverlichting lees ik.
Klopt, dat is pas bij de LR en verder. Valt ook nauwelijks op bij de foto's vind ik. Het is dat de Tesla medewerker in Wezep mij er op wees.maharens schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:36:
[...]
RWD, zowel de Y als de 3 hebben geen mistvoorlamp
Wacht nu dat je het zegt.. Ik kan me herrineren over dubbele beglazing maar ook over stuur/ stoel verwarming en spiegel verwarming. Wie weet wat de laatste stand van zaken is?Ninjetsu NL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:35:
Dank voor de reacties! Puur audio dus... dubbele beglazing, bekleding etc is dus tegenwoordig allemaal hetzelfde
EDIT: nee de verschil is toch echt alleen audio. De RWD heeft gewoon stoel/stuurverwarming.
[ Voor 10% gewijzigd door SirLct op 08-03-2023 10:41 ]
Nog even uitgerekend, als je 120 rijdt op je scherm, dan rijd je dus 124,3 in het echt. Aangezien de Tesla bijna geen afwijking heeft verhoog je wel de kans op die lullige kleine boetes._eLMo_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:17:
[...]
Een bredere band helpt weinig, je drukt hem zo aan de kant. Als je van de 255 een 275 zou maken word de hoogte ook meer, omdat de 45 hoogte een percentage van de breedte is.
Super! Bedankt voor de reacties, ik heb er gelijk eentje besteld.
Dat verschilt natuurlijk per band. Op de hankooks waar hij mee gelevert werd was 105 - - > 104. Met mijn winterbanden is 108 - - > 103maharens schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:39:
[...]
Nog even uitgerekend, als je 120 rijdt op je scherm, dan rijd je dus 124,3 in het echt. Aangezien de Tesla bijna geen afwijking heeft verhoog je wel de kans op die lullige kleine boetes.
Ik ga toch voor de Y, meer ruimte, is wel wat duurder.roelst1 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:41:
[...]
Super! Bedankt voor de reacties, ik heb er gelijk eentje besteld.
Is dat niet andersom. Ben niet anders gewend eigenlijk. Mijn m3 heeft een afwijking van 2km pu. 122 == 120.maharens schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:39:
[...]
Nog even uitgerekend, als je 120 rijdt op je scherm, dan rijd je dus 124,3 in het echt. Aangezien de Tesla bijna geen afwijking heeft verhoog je wel de kans op die lullige kleine boetes.
Ben ik btw de enige hier die gewoon zelf stuurt en rijdt in de file. Gebruik AP eigenlijk nooit in de file.
Net iets verschrikkelijks moeten meemaken….
Vorige week mijn tesla Y gaan halen in Duitsland en importeren.
Nu moest ik keuring gaan (in Alken Hasselt België)
Wouden ze de chassisnummer (vin) die op chassis zelf staat. Die in de computer, raam, frunk, zetel, deur lijst,… waren niet goed.
Moest ik de plastieke cover rechter achterdeur los wroeten voor die nummer te zien… wat een horror… mijn nieuwe tesla
Ook waren de lichten niet goed afgesteld en dus afgekeurd. Waren erg onvriendelijk en men zei: tesla is een dikke rommel! Leuk!
Zit nu service Hasselt en gaan die plastieken coverplaat terug zetten en ook lichten afstellen…
Hopelijk gaat dit vlot en dan weer keuring en hopelijk kan ik deze dan wel inschrijven op mijn naam…
Wat een gedoe 😢
Vorige week mijn tesla Y gaan halen in Duitsland en importeren.
Nu moest ik keuring gaan (in Alken Hasselt België)
Wouden ze de chassisnummer (vin) die op chassis zelf staat. Die in de computer, raam, frunk, zetel, deur lijst,… waren niet goed.
Moest ik de plastieke cover rechter achterdeur los wroeten voor die nummer te zien… wat een horror… mijn nieuwe tesla
Ook waren de lichten niet goed afgesteld en dus afgekeurd. Waren erg onvriendelijk en men zei: tesla is een dikke rommel! Leuk!
Zit nu service Hasselt en gaan die plastieken coverplaat terug zetten en ook lichten afstellen…
Hopelijk gaat dit vlot en dan weer keuring en hopelijk kan ik deze dan wel inschrijven op mijn naam…
Wat een gedoe 😢
De afwijking mag tussen +1,5% en -2% zitten.maharens schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:39:
[...]
Er vanuit gaande dat jouw berekening klopt is de afwijking groter dan 1,5%, want 1,5% van 120 zou 1,8 km/h meer betekenen.
Als je in een banden calculator kijkt, zul je zien dat de configuratie van @_eLMo_ eigenlijk buiten deze specs valt. Oftewel: 255/45/19 mag je niet vervangen door 255/50/19.
Wat in qua omtrek wel mag is 235/50/19 (+0,8%), maar de vraag is of dat op dezelfde velg past qua breedte. Als je voor range in de winter wilt kiezen is zoiets wellicht interessant, al kom je denk ik remkracht tekort op de maximale snelheid. En je zit dan buiten de specs van de fabrikant.
Ik vraag me ook af of de extra hoogte wel helpt om de velg te beschermen. Als de band wat boller is op de wang, dan zou dat zo kunnen zijn. Maar alleen meer hoogte helpt in mijn ervaring niet.
Tik hem aan, die heb ik ook!pretpik schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:35:
Vandaag de Model Y in ontvangst mogen nemen, wat een fijn rijdende auto is het! De app en interface zijn best wel overweldigend en ik moet bij gelegenheid echt eens gaan verdiepen in de opties.
Ik heb de optie 'Enhanced Autopilot' genomen, en het inhalen heb ik nu redelijk onder de knie. Weet iemand hoe het nemen van afritten werkt? Steeds lijkt hij te missen waardoor ik zelf het stuur in handen neem. Dit is volgens mij niet hoe het hoort te werken. Op Youtube is er ook niet echt uitleg te vinden.
Onderweg vanuit Tilburg naar Hagestein ook al twee keer een Phantom brake gehad, één keer net voor de Merwedebrug en een keer bij afslag Meerkerk.
Het nemen van afslagen werkt als de auto weer waar hij heen moet. Dus navigate on Autopilot moet aanstaan (icoontje is blauw). Dan geeft hij bij een afslaan een melding, en bevestig je met je knipper dat hij hem mag nemen. Gaat best goed! En hij remt zelf keurig af bij het 'uit'-bord. Aan het einde van de afrit stopt deze functie; en zou fsd het overnemen...maarja zo ver is het nog niet.
Ik vind het vooral heel prettig dat de auto op autopilot zelfstandig kan inhalen, en dus van rijbanen kan wisselen. Het automatisch detecteren of een auto ingehaald kan worden, of wanneer hij terug naar rechts kan is nog niet 100 punten.
Ik ben zeer tevreden met de update, en als je bedenkt hoeveel ik autopilot aan/uit had moeten doen op de snelweg, zitten de extra kosten (3800eu) nu onder de 10 cent per keer... en ik heb het nu 1 jaar ingebruik.
Model Y RWD heeft nog een HEPA-luchtfilter systeem voor betere filtering van buitenlucht(en "bio defense mode"?), de Model 3 niet.Ninjetsu NL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:20:
Verder inderdaad geen mistlampen vóór op beide RWD's, wel achter(is uiteraard verplicht). In de Model Y RWD zitten inderdaad meer speakers, in de Model 3 niet.
Model Y: "Premium audiosysteem – 13 speakers, 1 subwoofer, 2 versterkers en Immersive Sound".
Model 3: "Audiosysteem met upgrade – Immersive Sound"
Info (behalve mistlicht-info) overigens gewoon te vinden op:
https://www.tesla.com/nl_nl/modely/design en https://www.tesla.com/nl_nl/model3/design
In beide gevallen kun je klikken op "kenmerken" bij interieur, en dan scrollen naar de één-na-laatste kaart. Het is ook niet super makkelijk te vinden.
M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD
Ik heb sinds vanochtend issues met connectiviteit van de Tesla app naar de auto als ik de app open. Zijn er meer mensen die daar op dit moment last van hebben? Bij mij blijft hij in de "laad" stand (last seen x hours ago) staan waardoor ik ook niet kan zien hoever hij inmiddels opgeladen is.
Klopt allemaal.
Een hogere band heeft ook meer een ballon wang, een dunnere / lagere band heeft een vrij rechte wang. Het uiterlijk moet je dus aan staan. Maar ik kan dus ook gewoon langs een hoge stoeprand afrijden zonder stoeprand schade, en ik ben een notoire stoeprandeschaderijder (3x ww).
Laatst gedaan bij de supermarkt
Toeschouwer hoorde mijn band wringen en keek me verafgrijst aan
(niks aan het handje).
De auto kan je zo instellen dat je AP automatisch op -3% aanslaat, dus ik weinig last van de snelheidsafwijking (3.5% ongeveer). Maar ja, het heeft zeker nadelen (al je verbruiksstatistiek wijkt bv ook af, omdat hij rekent met 3,5% minder afstand). Would do again though, geen stoeprand gezeik is me dat waard.
Ik zou er eens een lat overheen moeten leggen of de band echt (langer) dikker is of alleen hoger
Originele Hankook (255/45) versus Bridgestone winter (255/50):
Een hogere band heeft ook meer een ballon wang, een dunnere / lagere band heeft een vrij rechte wang. Het uiterlijk moet je dus aan staan. Maar ik kan dus ook gewoon langs een hoge stoeprand afrijden zonder stoeprand schade, en ik ben een notoire stoeprandeschaderijder (3x ww).
Laatst gedaan bij de supermarkt
De auto kan je zo instellen dat je AP automatisch op -3% aanslaat, dus ik weinig last van de snelheidsafwijking (3.5% ongeveer). Maar ja, het heeft zeker nadelen (al je verbruiksstatistiek wijkt bv ook af, omdat hij rekent met 3,5% minder afstand). Would do again though, geen stoeprand gezeik is me dat waard.
Ik zou er eens een lat overheen moeten leggen of de band echt (langer) dikker is of alleen hoger
Originele Hankook (255/45) versus Bridgestone winter (255/50):
![]() | ![]() |
Gelukkig is het niet andersom. Want naarmate de band slijt, wordt de rolomtrek steeds groter. En dat zou nogal problematisch zijn als het omgekeerd wasSTIMPPYYY schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:52:
[...]
Is dat niet andersom. Ben niet anders gewend eigenlijk. Mijn m3 heeft een afwijking van 2km pu. 122 == 120.
Ben ik btw de enige hier die gewoon zelf stuurt en rijdt in de file. Gebruik AP eigenlijk nooit in de file.
En een afwijking is normaal procentueel, niet een vaste waarde. Indien het een vaste waarde is, is het ergens foutief gekalibreerd of bewust zo ingeprogrammeerd (BMW heeft dit bijvoorbeeld zo ingeprogrammeerd).
Top, dankjewel!Inspired schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:44:
[...]
Twee partities, en op de eerste een folder met de naam "TeslaCam". De partitie zonder TeslaCam folder kun je voor muziek gebruiken.
100x per dag je AP aan en uitzetten moet je dan ook wel flink je best voor doenBlasterxp schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:55:
[...]
Tik hem aan, die heb ik ook!
Het nemen van afslagen werkt als de auto weer waar hij heen moet. Dus navigate on Autopilot moet aanstaan (icoontje is blauw). Dan geeft hij bij een afslaan een melding, en bevestig je met je knipper dat hij hem mag nemen. Gaat best goed! En hij remt zelf keurig af bij het 'uit'-bord. Aan het einde van de afrit stopt deze functie; en zou fsd het overnemen...maarja zo ver is het nog niet.
Ik vind het vooral heel prettig dat de auto op autopilot zelfstandig kan inhalen, en dus van rijbanen kan wisselen. Het automatisch detecteren of een auto ingehaald kan worden, of wanneer hij terug naar rechts kan is nog niet 100 punten.
Ik ben zeer tevreden met de update, en als je bedenkt hoeveel ik autopilot aan/uit had moeten doen op de snelweg, zitten de extra kosten (3800eu) nu onder de 10 cent per keer... en ik heb het nu 1 jaar ingebruik.
Edit: dag
Dan is s3xy button nog goedkoperBlasterxp schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:55:
[...]
als je bedenkt hoeveel ik autopilot aan/uit had moeten doen op de snelweg, zitten de extra kosten (3800eu) nu onder de 10 cent per keer... en ik heb het nu 1 jaar ingebruik.
100x per ?JohanB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:32:
[...]
100x per je AP aan en uitzetten moet je dan ook wel flink je best voor doen
Ach ze kunnen het knipperlicht al automatisch uitschakelen bij een baanwissel. Wie weet komt ooit de functionaliteit dat AP weer automatisch aan gaat na een baanwissel.Djerro123 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:49:
[...]
100x per ?ik had op een ritje naar duitsland op en neer toch echt wel zeker 100x. Beetje rechtsrijden en willen inhalen, ik zat misschien wel op 100x op alleen de heenweg (400km).
Ja, dat dacht ik al maar andere gingen hier roepen dat ze het wel deden. Handig dan dat soort verkeerde info.Maurice- schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:27:
[...]
De reguliere prijsverlaging van 13 januari inderdaad wel maar niet de tijdelijke "aangepaste showroomprijs".
Oef, net een Mini zien inparkeren met twee dames van rond de 50. Er stond echter een paaltje, en bij het achteruit indraaien, draaide haar rechtervoorkant zo tegen dat paaltje aan. Ze was wel zo slim om te stoppen maar ze had geen idee wat er aan de hand was, en leek te denken dat het om een stoeprand ging. Dus exta op het gas
Ik zwaaien en roepen, ze doet haar raampje open, en ik leg uit dat ze niet meer aan het stuur moet draaien, maar precies zo rustig achteruit moet rijden om de schaden te minimaliseren.
Mevrouw vond dat onnodig advies, draaide haar wielen naar rechts en gaf volgas vooruit. Yikes.
Link naar Model Y/3: het paaltje was echt niet te zien vanuit haar positie. Ik vraag me af hoe dit was gegaan met het occupancy network. Het was echt zo klein, ik kan mij voorstellen dat de camera's (of NN's) dit niet zouden herkennen als object.
Mevrouw vond dat onnodig advies, draaide haar wielen naar rechts en gaf volgas vooruit. Yikes.
Link naar Model Y/3: het paaltje was echt niet te zien vanuit haar positie. Ik vraag me af hoe dit was gegaan met het occupancy network. Het was echt zo klein, ik kan mij voorstellen dat de camera's (of NN's) dit niet zouden herkennen als object.
Zo niet woke dit…leeftijd en geslacht toch totaal niet relevant? 😉😇Djerro123 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:31:
Oef, net een Mini zien inparkeren met twee dames van rond de 50. Er stond echter een paaltje, en bij het achteruit indraaien, draaide haar rechtervoorkant zo tegen dat paaltje aan. Ze was wel zo slim om te stoppen maar ze had geen idee wat er aan de hand was, en leek te denken dat het om een stoeprand ging. Dus exta op het gasIk zwaaien en roepen, ze doet haar raampje open, en ik leg uit dat ze niet meer aan het stuur moet draaien, maar precies zo rustig achteruit moet rijden om de schaden te minimaliseren.
Als je kijkt naar de presentatie die erover te vinden is zie je dat het hoogteverschil tussen weg en stoeprand ook netjes gedetecteerd wordt. Tenzij dat paaltje kleiner is geweest dan 10cm zal het wel opgemerkt worden.Djerro123 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:31:
Oef, net een Mini zien inparkeren met twee dames van rond de 50. Er stond echter een paaltje, en bij het achteruit indraaien, draaide haar rechtervoorkant zo tegen dat paaltje aan. Ze was wel zo slim om te stoppen maar ze had geen idee wat er aan de hand was, en leek te denken dat het om een stoeprand ging. Dus exta op het gasIk zwaaien en roepen, ze doet haar raampje open, en ik leg uit dat ze niet meer aan het stuur moet draaien, maar precies zo rustig achteruit moet rijden om de schaden te minimaliseren.
Pas als het systeem echt uitgerold gaat worden zullen we het zien
Vandaag is de trekhaak geinstalleerd door iemand van tesla service die thuis langskwam.
Trekhaak zelf er nog niet op gehad, straks eens proberen. Maar hij was na anderhalf uur weer weg.
De stootbalk ging hij weggooien dus vroeg of ik die wilde bewaren, geen idee nog wat ik er mee moet maar ik zei maar "ja is goed". Wellicht als onderdeel te koop aanbieden?
Heel vreemd om de model y zo zonder bumper te zien.
Trekhaak zelf er nog niet op gehad, straks eens proberen. Maar hij was na anderhalf uur weer weg.
De stootbalk ging hij weggooien dus vroeg of ik die wilde bewaren, geen idee nog wat ik er mee moet maar ik zei maar "ja is goed". Wellicht als onderdeel te koop aanbieden?
Heel vreemd om de model y zo zonder bumper te zien.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Tesla MIG MYP ]
wow, beste klus nog zo'n trekhaak...
Die stootbalk lijkt een mooie wobble board
Die stootbalk lijkt een mooie wobble board
Klopt het dat je bij een M3 geen trekhaak achteraf kan laten monteren? Of in ieder geval dat dit lastig is qua RDW registratie (trekgewicht?)
Officieel van Tesla lijkt het niet te kunnen. In de webshop zie ik niet de optie, bij model y wel.ChUcKiE schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:00:
Klopt het dat je bij een M3 geen trekhaak achteraf kan laten monteren? Of in ieder geval dat dit lastig is qua RDW registratie (trekgewicht?)
[ Tesla MIG MYP ]
Model 3 zonder trekhaak heeft geen trekgewicht idd. Trekhaak voor fietsendrager zou via aan derde partij kunnen. Al kun je gezeur met garantie krijgen.ChUcKiE schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:00:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.