Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Waar heb je die gekocht? Wellicht wel handig met 2 kleine kids achterin 😅Djerro123 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:30:
Ik las wat verhalen over mensen die dingetjes in de air vents onder de stoelen hadden gekregen wat nu rammelde. Ik dacht dus slim te zijn en alvast roostertjes te kopen.
Die dingen zijn echt mega! Zijn die openingen echt zo groot? Dit is een normal size toetsenbord[Afbeelding]
Yep die van de voice assistant en binnenkort komt er tesla TV met random beelden van mensen in hun tesla!NMA schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:42:
Ik las onlangs dat M3 ook een camera bij de achteruitkijkspiegel heeft die het interieur filmt. Is er ook een microfoon die automatisch het geluid in de auto opneemt?
https://www.tesland.com/nl/model-y-backseat-air-vent-cover/Mikey NL schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:16:
[...]
Waar heb je die gekocht? Wellicht wel handig met 2 kleine kids achterin 😅
Je zit niet ver van waarom ik hier aan zat te denken. Ik zat een dashcam compilatie op YouTube te kijken en dan valt het mij altijd op dat je daar ook de radio en/of stemmen van de inzittenden hoort. Ik vroeg me dus af of een Tesla dit ook doet.Sander schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:24:
[...]
Yep die van de voice assistant en binnenkort komt er tesla TV met random beelden van mensen in hun tesla!
Nogmaals gezocht op mobile connector en andere relevante zoektermen maar ik heb de antwoorden niet kunnen vindenTaro schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:32:
[...]
De zoekfunctie kan je daar heel goed antwoord op geven
Ik had gisteren ook een update, die ik dacht reeds geïnstalleerd te hebben. Toch maar geïnstalleerd (anders blijf je gespamd worden met de request tot update). Duurde heel lang voordat ie geïnstalleerd was (intussen ook nog een aantal keer de fout 503 ("Serveronderhoud") gekregen. Ik dacht dat ik daarna (afgaande op hetgeen hier al diverse keren werd gemeld) ook mijn profielen kwijt zou zijn, maar dat was niet zo, gelukkig...Teslalrp schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:30:
Gisteravond pushmelding gekregen voor nieuwe update. Vanochtend zwart scherm en ook reset werkte niet. Auto doet helemaal niets meer. Overigens heeft Tesla mij vandaag meerdere malen gebeld voor afstemming en informatie. Vanmiddag is de auto met takelwagen opgehaald.
Model 3 LR (model 2023)
Het ding is niet waterdicht, maar kan je prima op de achterband leggen (uit eigen ervaring lijkt dit goed te gaan in ieder geval). De kabel is niet mega lang, dus een verlengkabel is wel handig. Let daarbij op de aderdikte, 2,5mm is volgens mij wat aangeraden wordt.tim.w schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:09:
[...]
Nogmaals gezocht op mobile connector en andere relevante zoektermen maar ik heb de antwoorden niet kunnen vinden
Ivm diefstal, de connector die in de auto gaat is op slot als de auto op slot is. En de andere kant van die kabel hangt vast aan het 'bakje'. Dan rest er nog de kabel die in het stopcontact zit, die kunnen ze stelen, maar dat is een heel erg oninteressante diefstal.tim.w schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:09:
[...]
Nogmaals gezocht op mobile connector en andere relevante zoektermen maar ik heb de antwoorden niet kunnen vinden
App? Via de browser bedoel je of de app op je telefoon en dan via Bluetooth afspelen? Heb ook YT premium en hoop dat ze de api gaan aanpassen zodat tesla er wellicht iets mee gaat doen.Blasterxp schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:47:
Er is een verandering in de Youtube app. (/Premium abbo). De app begon behoorlijk traag te worden op mijn Intel Atom versie.
Nu is de app bijgewerkt en weer snel, maar de kwaliteit van de filmpjes is vastgezet op 360P ... Wat dus ook geen HD audio geeft.
Ik vind dit erg jammer, en ben benieuwd of dit uitsluitend voor de Intel Atom is... of dat alle M3 dit nu ervaren.
Let me know!
4k op onze schermen is onzin, maar 1080p60 ging prima!
Edit: ben in de war met youtube music bij nader inzien. Dacht dat je al rijdend naar muziek luisterde omdat je het over HD audio had.
[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 24-02-2023 21:53 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Denken ze dat het update gerelateerd is of stom toeval?Teslalrp schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:30:
Gisteravond pushmelding gekregen voor nieuwe update. Vanochtend zwart scherm en ook reset werkte niet. Auto doet helemaal niets meer. Overigens heeft Tesla mij vandaag meerdere malen gebeld voor afstemming en informatie. Vanmiddag is de auto met takelwagen opgehaald.
YouTube in de auto is gemaxed op 360p bij mij, wat nogal zichtbaar is. Heb ook premium YouTube, maar de auto zal dit wel doen voor databesparing? Is dit aanpasbaar ergens?Oekol schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:51:
[...]
App? Via de browser bedoel je of de app op je telefoon en dan via Bluetooth afspelen? Heb ook YT premium en hoop dat ze de api gaan aanpassen zodat tesla er wellicht iets mee gaat doen.
Edit: ben in de war met youtube music bij nader inzien. Dacht dat je al rijdend naar muziek luisterde omdat je het over HD audio had.
Zie deze reactie Blasterxp in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"Nomad schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:40:
[...]
YouTube in de auto is gemaxed op 360p bij mij, wat nogal zichtbaar is. Heb ook premium YouTube, maar de auto zal dit wel doen voor databesparing? Is dit aanpasbaar ergens?
Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets
De LR is een beest op de lange afstand. Door de grotere range en sneller laden ben je echt snel onderweg. In ruwe reistijd scheelt het op 1000 km al snel een uur.
Maar... De RWD is ons in de praktijk prima bevallen. Met z'n drieën (incl en van zes) kost een stop al snel 20+ minuten. Voor de meeste pauzes werd het dus nog pushen om de auto niet teveel op ons te laten wachten. De laadcurve verloopt vrij vlak, dus voor je het weet zit je alweer op de 70% die je nodig hebt.
We hebben de reis wel opgebroken om voor de krokus-meute uit te zijn. Dus donderdag al de eerste 400 km, vrijdag de laatste 650. Hotel met laadpunt uitgezocht, scheelde weer een supercharger onderweg. 11:00 uur weer vertrokken. Uiteindelijk kwamen we veel te vroeg, dus bij de laatste Supercharger uitgebreid gegeten en de auto 100% vol.
Gewoon relaxt onderweg dus. Als je veel lange ritten maakt is de LR echt de betere keuze. Doe je dit een of twee keer paar jaar een reis je met je gezin, dan voldoet de RWD prima.
Een wat zijn die Superchargers een verademing vergeleken met de Ionity/Allego/Fastned/etc van de anderen. Ruim voldoende palen, alles werkt, inpluggen=laden, geen pasjes...
Ik weet dat andere merken nu ook kunnen laden bij Tesla, maar dat zie je amper gebeuren. Dan nog mis je het ultieme gemak van plug and charge. Dat gedoe met pasjes kostte me met de Hyundai altijd minstens een minuut voor het laden begon.
[ Voor 0% gewijzigd door bilgy_no1 op 25-02-2023 08:25 . Reden: typo ]
Onthoudt de auto deze instelling? Anders ga ik zo even in de auto dit veranderen voordat ik het over X aantal maanden nodig heb en vergeten benCyw00d schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:26:
[...]
Dat klopt, de dropdown opened ook niet. Maar als je hem aanklikt kun je daarna alsnog met je linker scrollwiel het aanpassen. Ik heb het gisteren nog aangepast.
EDIT: Voor jouw gemak nu een filmpje gemaakt op mijn nog in te leveren model 3 met atom processor. Je moet het linker-scrollwheel op je stuur een aantal keer naar links drukken.
[YouTube: Tesla youtube quality bug fix]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hier ook nog geen terugstorting ontvangen. Wel gisteren vanuit Tesla een E-mail ontvangen met de vraag of ik het al op mijn rekening ontvangen had. . . . Maar niet dus.RoelJewel schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:35:
[...]
Hier nog steeds geld niet ontvangen. Wel is de 10K verdwenen uit de Lootbox. Maar weer eens een mail verstuurd…
Hij zit gewoon vergrendeld in de laadpoort, dus die stelen ze niet als hij aangesloten zit in de auto. Je kan hem ontgrendelen als je met je telefoon in de buurt bent.tim.w schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:09:
[...]
Rij nu dikke 3 jaar in de SR+ dus ook niet met het premium interieur. Ik vind het geluid meer dan prima, maar dat is natuurlijk persoonlijk, ik weet niet waar je woont, maar er is vast wel een tweaker waar je ff kan luisterenDanielAlm schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:13:
Overweeg de 3 rwd aan te schaffen. Ik maak me zorgen over de geluidskwaliteit. Zo blijkt dat er een behoorlijk verschil is met de andere types. Zo is de Subwoofer weggelaten en ontbreken er luidsprekers in de deur. Wat is jullie ervaring met deze verschillen en hebben jullie advies voor een mogelijke upgrade?
Yes, niet meer hoeven te veranderen daarna.Oekol schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:54:
[...]
Onthoudt de auto deze instelling? Anders ga ik zo even in de auto dit veranderen voordat ik het over X aantal maanden nodig heb en vergeten ben
[ Tesla MIG MYP ]
Ja zeker op drukke routes zoals de autoroute naar zuid Frankrijk heb je gewoon ruime keuze in supercharger en ionity staat ram ram volEen wat zijn die Superchargers een verademing vergeleken met de Ionity/Allego/Fastned/etc van de anderen. Ruim voldoende palen, alles werkt, inpluggen=laden, geen pasjes...
Ik weet dat andere merken nu ook kunnen laden bij Tesla, maar dat zie je amper gebeuren. Dan nog mis je het ultieme gemak van plug and charge. Dat gedoe met pasjes kostte me met de Hyundai altijd minstens een minuut voor het laden begon.
Temperatuur tussen de 19 en 21 graden ingesteld.(Volgens mij reageert het systeem totaal anders als je hem op 21 graden zet. Want daaronder hoor ik de heatpump veel minder vaak.)
Ben benieuwd wat hij gaat doen in de zomer met zomerbanden, en als ik de warmtepomp minder aanspreek. 450km? Misschien wel 500km? Ik rij meestal 100km/u wegen voor 60% en de rest is 80/50/30.
Heb nog nooit een auto gehad die zo snel lekker warm is, en dat verwarmt stuurtje is echt super.
Potverdorie wat is deze auto efficient. Vraag me af wat mensen halen met een oude SR+. Maar de basis model van de 3 is echt denk ik zoveel verbeterd ten opzichte van de 2019 SR+ heb ik het gevoel.
Minpunt die ik heb kunnen vinden is, als je niet op tijd aangeeft in koud weer dat je ergens wil superchargen en de batterij niet warm is op aankomst. Verwacht dan trage laadsnelheid. En het regeneratief remmen werkt niet zo goed als de batterij koud is. Dus het nadeel van de LFP is dus wel echt koude temperatuur. Als je deze nadelen weet en er goed mee om gaat zie ik niet veel nadelen.
Nog een minpunt aan de 3: Het is geen hatchback. Als ze dat ooit nog zouden maken. (Zoals de Model Y).
De RWD instappers zijn echt geen slechte elektrische auto's ook al zou je dat denken met hun magere 60kWh batterijtjes. Maar hoe tesla met deze kleine batterij om gaat maakt hem in principe een concurrent voor concurrerende auto's met 70kWh of 80kWh auto's. Zonder een grotere batterij.
[ Voor 9% gewijzigd door Immutable op 25-02-2023 13:23 ]
Ik zat daar ook mee. Kan je misschien wel lezen uit mijn history. Maar nu ik hem heb, voel ik daar helemaal niks voor. Het klinkt meer dan prima!DanielAlm schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:13:
Overweeg de 3 rwd aan te schaffen. Ik maak me zorgen over de geluidskwaliteit. Zo blijkt dat er een behoorlijk verschil is met de andere types. Zo is de Subwoofer weggelaten en ontbreken er luidsprekers in de deur. Wat is jullie ervaring met deze verschillen en hebben jullie advies voor een mogelijke upgrade?
Dus ik dacht hetzelfde, maar nu ik hem bijna een maand heb denk ik van. Het geluid is super. Mag ik je vragen waaruit je vandaan komt? (welke auto?) En wat voor type muziek je luisterd?
Ik heb ervaring met een Y RWD die ik geregeld rijd en een 3 SR+ die mijn daily driver is. Het grote verschil is de subwoofer. De rest van de luidsprekers ga je niet missen. Ik vind persoonlijk het geluid in de 3 zelfs beter klinken, meer detail. Maar als je van de heftige bassen bent mis je een klein beetje in het diepe laag. Voor mij persoonlijk zou dit zeker niet de reden zijn om te upgraden.DanielAlm schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:13:
Leuk om te lezen dat je enthousiast bent!Immutable schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:00:
Nog een minpunt aan de 3: Het is geen hatchback. Als ze dat ooit nog zouden maken. (Zoals de Model Y).
Wat betreft je opmerking over de hatchback, wat is de reden dat je dan niet voor de Y bent gegaan?
Zijn er misschien mensen met een Y RWD die hun “real world range ervaring” willen delen?
Daarnaast zijn de prijzen bij Tesla over het algemeen lager, en voor niet Tesla rijders volgens mij hoger.Bever! schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:56:
[...]
Ja zeker op drukke routes zoals de autoroute naar zuid Frankrijk heb je gewoon ruime keuze in supercharger en ionity staat ram ram vol
Daarnaast is het veel gecompliceerder voor niet Tesla's.
Je moet de app downloaden, je gegevens invoeren en je bankgegevens e.d.
En je moet bij elke keer laden precies aangeven welke laadpaal je wil gebruiken in de app wat nog slechter werkt dan een pasje.
Daarnaast staan veel Tesla Fastchargers niet aan de snelweg maar bij Hotels e.d. zoals Van Der Valk dus je moet wel van de snelweg af. (Is een nadeel van Tesla Fastchargers. En veel beter bij FastNed.)
Dit alles bij elkaar zorgt er voor, dat niet Tesla eigenaren nog steeds niet veel laden bij Tesla. Vaak ook omdat ze niet weten hoe het moet.
[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 25-02-2023 13:45 ]
Geld, ik heb de Tesla cash gekocht. En een Y is zeer in trek, en mensen verkochten de 3 voor veel minder geld omdat ook veel mensen hem wouden verkopen voor een Y.Lamaka schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:26:
[...]
Leuk om te lezen dat je enthousiast bent!
Wat betreft je opmerking over de hatchback, wat is de reden dat je dan niet voor de Y bent gegaan?
Zijn er misschien mensen met een Y RWD die hun “real world range ervaring” willen delen?
Ik heb 40K neergelegd voor een Model 3, RWD 2022. 6 maand oud, 6000km op de teller uit Duitsland. + 200 euro voor RWD kosten en kenteken platen laten drukken.
Daarnaast kon ik geen subsidie krijgen in NL als ik een trekhaak wou. En heb nu + trekhaak + complete goede winterbanden set.
Y in dezelfde configuratie nieuw + trekhaak en winterbanden zou me: 51.843 euro kosten. Ik vind 40k al veel voor een auto. Meestal kocht ik een auto voor max 15K. Die 40K vond ik al verschrikkelijk irrationele uitgave van mezelf. (Tweedehands kan je geen Y's vinden...)
En ben gewoon single, geen kinderen e.d. Heb nog wel een carbon fiets, waarvan ik hoop dat die achterin past. Dus echt een groot nadeel is het niet. En anders heb ik de trekhaak nog.
P.S. Zag dat de Model Y RWD in duitsland 45.000 euro is. En dan gaat daar nog subsidie vanaf. Dus die komen straks ook met 6 maand op de markt met 6000km. Kun je ze ook leuk importeren, klein voorproefje wat nog een beetje te duur is. (Nieuw is voor een Duitser veel goedkoper, dit is gewoon een scalpertje) iemand die probeert er letterlijk gewoon op te verdienen aan de export:
https://www.autoscout24.d...e=listpage_search-results
In Denemarken begint de auto ongeveer bij 51K Euro (Model Y RWD) En in duitsland is het nog geen 45K - subsidie eraf. Dus zie je veel van die Duitsers die dus even voor 6 maand een Tesla rijden en dan de Tesla met winst exporteert.
[ Voor 33% gewijzigd door Immutable op 25-02-2023 16:18 ]
... wat ik dan weer niet begrijp. Soit. Ik zal mijn beperkingen hebben, zoals iedereen er wel heeft.Immutable schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:34:
...
En een Y is zeer in trek, en mensen verkochten de 3 voor veel minder geld omdat ook veel mensen hem wouden verkopen voor een Y.
...
Model 3 LR (model 2023)
Nee joh, dat is echt supersimpel, je moet hooguit even swipen om naar 6A of 7A te gaanImmutable schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:30:
[...]
En je moet bij elke keer laden precies aangeven welke laadpaal je wil gebruiken in de app wat nog slechter werkt dan een pasje.
Luister graag naar Dance e.d. Dus muziek met een lekkere boem boem boem. Heb nu een v40 uit 2004 met een geweldig geluid (o.a. subwoofer). Ging mij er meer om dat ik straks niet teleurgesteld wil worden als ik hem heb. Dus vandaag naar Tesla Amsterdam getogen om zitting te nemen in een model 3 rwd. Na wat gemopper dat de showroom instelling eraf moest, kon ik de ramen dicht doen en de volume knop open zetten. Ja mooi geluid hoor. En ook lekkere boem boem boem, zowel qua gehoor als qua gevoel. Natuurlijk zullen de audiofielen onder ons kritiek hebben, maar ik vind het helemaal prima.Immutable schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:11:
[...]
Ik zat daar ook mee. Kan je misschien wel lezen uit mijn history. Maar nu ik hem heb, voel ik daar helemaal niks voor. Het klinkt meer dan prima!Heb nu totaal geen zin om die extra speakers aan te sluiten en die extra subwoofer erin te bouwen e.d. Ik ben meer dan tevreden zoals het nu is.
Dus ik dacht hetzelfde, maar nu ik hem bijna een maand heb denk ik van. Het geluid is super. Mag ik je vragen waaruit je vandaan komt? (welke auto?) En wat voor type muziek je luisterd?
Ik heb hier begin deze week over gebeld; had ook nog niets ontvangen. De te verwachten excuses gekregen: ja, men werkt er nog aan en ik hoef me niet druk te maken. Het is erg druk met het verwerken en men wil het goed doen. Mocht ik het eind februari niet hebben, dan is het geen probleem als ik weer contact op neem. Dat was een beetje de strekking.SaTTeD schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:48:
[...]
Hier ook nog geen terugstorting ontvangen. Wel gisteren vanuit Tesla een E-mail ontvangen met de vraag of ik het al op mijn rekening ontvangen had. . . . Maar niet dus.
Ik zie inderdaad nu ook dat bij mij de gratis kilometers verdwenen zijn. Dus dat is wel een klein beetje vooruitgang
Dashcam opname was automatisch (door de emergency brake). De andere bestuurder bekende meteen schuld "was naar de gps aan het kijken". De voorkant van zijn oude kleine Peugeot zag er best slecht uit, al kon hij nog wegrijden.
Ik kreeg in mijn Tesla enkele waarschuwingen, maar ik weet niet of die door de emergency brake kwamen of door de aanrijding: Lane assist disabled, geen regenbraking, etc. Gelukkig na stilstand voor de papieren, geen enkele waarschuwing meer. Ik zag ook geen "collision" of dergelijke in mijn notifications.
:strip_exif()/f/image/oiwuDage3mwck2MsDFrVeCbJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EHO92HMzt3KwMyrP5uUPzuxJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De dashcam beelden heb ik opgeslagen. (1) Kan ik ergens de notifications/log terugzien of uit de usb stick halen? Ik vind enkele "recent notifications" en dat zijn er allemaal van na het incident (we hadden nog 12 uur te gaan).
Ik wou een Tesla service appointment maken om de schade te herstellen. Via de app raad hij niet-Tesla carrosserie garages aan. (2) Is het niet beter dat Tesla zelf ook nakijkt of alles nog 100% goed zit? Dat er met andere woorden, geen enkele "interne" schade is. Heeft iemand daar ervaring mee?
(De wagen heeft de overige 900km perfect gereden. Laden ging snel. Autosteer werkte goed. Het was onze 1e lange trip)
Koppel bij fastned je laadpas! Werkt dan hetzelfde als bij een Supercharger. Heerlijk!bilgy_no1 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:01:
Een wat zijn die Superchargers een verademing vergeleken met de Ionity/Allego/Fastned/etc van de anderen. Ruim voldoende palen, alles werkt, inpluggen=laden, geen pasjes...
:strip_exif()/f/image/p2IpCCS5mNTSn3afmEsoHqFD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Oekol op 25-02-2023 19:08 ]
Wat begrijp je niet? Dat mensen hun 3 verkopen en dan een Y willen kopen?flupp schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:00:
[...]
... wat ik dan weer niet begrijp. Soit. Ik zal mijn beperkingen hebben, zoals iedereen er wel heeft.
Tesla service center kan de notificaties terugzien.AndrewF schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:57:
Gisteren op de terugweg uit de Alpen een aanrijding gehad ...
[ Tesla MIG MYP ]
Probeerde deze techniek vanavond. Glee elke keer er vanaf. Denk dat het er nu 'hard' af 't gegleden is. Kreeg meldingen dat het laden onverwacht gestopt was paar keer achter elkaar. Laad nu wel weer maar met 7kW. Denk toch die haak maar uitproberenbilgy_no1 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:07:
[...]
Er zit op de standaard meegeleverde kabel (MY RWD, 12-2022) al een een stevige klittenband. Dat werkt ook prima:
[Afbeelding]
De moderne zijn zuiniger geloof inderdaad. Maar het ligt vooral aan snelheid/wind en verschillen in snelheid (luchtweerstand weinig aan veranderd). Ik haalde van de week 265 km, 100 naar 6% met een M3P 2019. 232 wh/km gemiddeld, met voorverwarmen en dat was met slechts 125 km/u gemiddeld, dus nog ruim onder Vmax in NLImmutable schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:00: Ik rij meestal 100km/u wegen voor 60% en de rest is 80/50/30.
Heb nog nooit een auto gehad die zo snel lekker warm is, en dat verwarmt stuurtje is echt super.
Potverdorie wat is deze auto efficient. Vraag me af wat mensen halen met een oude SR+. Maar de basis model van de 3 is echt denk ik zoveel verbeterd ten opzichte van de 2019 SR+ heb ik het gevoel.
Ook wel eens op de A6 lange stukken 300 Wh/km in de polder met tegenwind
Rij ik 100 gemiddeld kom ik een stuk lager rond de 200 Wh/km
Rij ik 100 voor een lang stuk, dan kan ie zo richting de 150 Wh/km met wind mee
Bij windkracht 5 (wat het vrij vaak is in NL). Heb je 30km/u aan weerstand mee of tegen
[ Voor 17% gewijzigd door JohanB op 25-02-2023 22:02 ]
Wel nog een model met Intel atom processor ipv AMD Ryzen, maar goed mooie prijs en gave bak! Nog even een nachtje slapen en dan hoop ik dat de directrice ook akkoord is 😂🫣
Heb de EV clip op dit forum eens als alternatief voorbij zien komen. Mocht je daarvoor gaan. Laat even weten hoe het bevaltOekol schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:10:
[...]
Probeerde deze techniek vanavond. Glee elke keer er vanaf. Denk dat het er nu 'hard' af 't gegleden is. Kreeg meldingen dat het laden onverwacht gestopt was paar keer achter elkaar. Laad nu wel weer maar met 7kW. Denk toch die haak maar uitproberen
[ Voor 15% gewijzigd door MG-studios op 25-02-2023 21:59 ]
Heb vanavond die haak besteld, was er toch wel heel benieuwd naar. Met de kortingscode hierboven ergens genoemd. Zal wel dinsdag belanden op de stoep, dan direct auto ladenMG-studios schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:48:
[...]
Heb de EV clip op dit forum eens als alternatief voorbij zien komen. Mocht je daarvoor gaan. Laat even weten hoe het bevaltTwijfel zelf nog tussen de hook- of clipvariant.
Vette foto__fred__ schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:12:
[Afbeelding]
Morgen toch nog ff last minute de pistes opzoeken. Maandag t/m zaterdag in Oostenrijk met de Tesla.
Echter ik heb 1 raar dingetje met de radio.
Het lijkt er op de de computer soms happert ofzo waardoor de radio zender popjes en zo door de audio krijgt. Met andere dingen heb ik dat niet.
Het viel me helemaal op als ik stil sta en dan de cameras te voorschijn haal dat het dan erg is dan anders.
Iemand zelfde ervaring of weet toevallig waar het aan zou kunnen liggen?
Mij viel dit ook op sinds de laatste updates, maar bij DAB+ komt dat ook wel eens voor, maar vooral aan het begin (eerste seconden).wesawes schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:56:
Sinds gisteren een model 3 uit 2019 in ontvangst mogen nemen en wat een fijne auto is het toch.
Echter ik heb 1 raar dingetje met de radio.
Het lijkt er op de de computer soms happert ofzo waardoor de radio zender popjes en zo door de audio krijgt. Met andere dingen heb ik dat niet.
Het viel me helemaal op als ik stil sta en dan de cameras te voorschijn haal dat het dan erg is dan anders.
Iemand zelfde ervaring of weet toevallig waar het aan zou kunnen liggen?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Bij mij doet hij het tijdens het rijden ook spontaan opeens en dan soms weer een langere tijd goed. Is heel wisselvallig.carpebios schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:01:
[...]
Mij viel dit ook op sinds de laatste updates, maar bij DAB+ komt dat ook wel eens voor, maar vooral aan het begin (eerste seconden).
Exact dat, ja. Moet aan mijn beperking liggen, zoals ik al eerder zei... Nee, aan die Model Y, daar vind ik (excusez-moi le mot) geen hol aan. Aan SUV's in 't algemeen, heeft niets met de Model Y op zich te maken. Ik vind SUV's gewoon overroepen bestelwagens.Lamaka schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:28:
[...]
Wat begrijp je niet? Dat mensen hun 3 verkopen en dan een Y willen kopen?
Model 3 LR (model 2023)
Komt wel goedflupp schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:21:
[...]
Exact dat, ja. Moet aan mijn beperking liggen, zoals ik al eerder zei... Nee, aan die Model Y, daar vind ik (excusez-moi le mot) geen hol aan. Aan SUV's in 't algemeen, heeft niets met de Model Y op zich te maken. Ik vind SUV's gewoon overroepen bestelwagens.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Wie zal 't zeggen. Eens ik dement ben, wie weetTaro schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:28:
[...]
Komt wel goedOoit wil je ook een Model Y ipv 3
(niet echt gemeend, he, maar dit is een "ik denk het niet" op een andere manier verwoord
Model 3 LR (model 2023)
Uiteraard helemaal prima, maar, het lijkt erop dat je dit baseert op principes of gevoelens uit het verleden ipv een rationeel besluit op basis van het heden.flupp schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:32:
[...]
Wie zal 't zeggen. Eens ik dement ben, wie weet![]()
(niet echt gemeend, he, maar dit is een "ik denk het niet" op een andere manier verwoord)
Ik had een Model 3, vond de instap té laag en kofferbak onvoldoende toegankelijk en moest door omstandigheden voor een nieuwe auto kiezen. Heb de Model Y proefgereden en was direct om, geen Model 3 meer voor mij. Ja, de 3 gaat wat makkelijker door bijvoorbeeld bochten en de acceleratie is sneller, maar de voordelen van de Y wegen in mijn geval zeker op tegen de voor-/nadelen van de 3.
Dus blijf voor jezelf vooral bij je standpunt, maar weeg wel af of dat op basis van de juiste input is.
Dit wordt vast een herocall, maar wat wil je zelf? Welke wegingsfactoren neem je mee en wat is je doel?MarkHero schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:13:
Simple question, maar toch niet zo simpel. Ik ga 2e hands kopen.. Maar wat te doen, een unicorn M3 met nog ruim 2 a 3 jaar garantie of een dual motor uit 2019 die net uit zijn garantie loopt enkel nog garantie op de accu.. Vrouw zou uiteraard gelukkiger zijn met nu aanschaf en 3 jaar geen extra kosten, maar ja vrouw he...
Y en een jong kind of baby (ons 1e kind is onderweg):
Welke kinderwagen/buggy hebben jullie welke past in frunk of onder de klep in de kofferbak?
De Model Y hebben we over 1.5maand “pas” dus zelf via een winkel aantal Modellen testen is niet mogelijk.
We zijn nu aan het zoeken welke kinderwagen/buggies goed passen in de Y (samen met grote hond in kofferbak)
Buggy moet het kind richting ouder kunnen worden geplaatst.
Hebben ons oog nu op:
1. Joulz Hub+ https://www.joolz.com/nl/...s/joolz-hub-plus-set.html
2. Maxi cosi
https://www.maxi-cosi.nl/...ona2?color_swatch_id=5867
Als het kan moet die van Mv donkergroen zijn 😅
Als deze of een ander type in de frunk passen: Goud!
[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 26-02-2023 00:52 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Wij hebben een joolz day 3 die (mijn inschatting) never nooit daaronder past. Maar ook een easywalker miley en die past voorin net niet maar achterin wel. Overigens is het zo groot achterin dat een hond nog steeds veel ruimte heeft als je de kinderwagen (die vaak bulky zijn) in de bagegeruimte hebt liggen.Stef87 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:51:
Vraag aan mensen met de Model
Welke kinderwagen/buggy hebben jullie welke past in frunk of onder de klep in de kofferbak?
De Model Y hebben we over 1.5maand “pas” dus zelf via een winkel aantal Modellen testen is niet mogelijk.
We zijn nu aan het zoeken welke kinderwagen/buggies goed passen in de Y (samen met grote hond in kofferbak)
Hebben ons oog nu op:
2. Maxi cosi
Cybex gold heb ik dacht ik. Met isofix. Kwam toen als beste uit de test.Boy1308 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 02:57:
Nu we toch over kids bezig zijn, welke kinderstoel raden jullie aan voor in een tesla? Die van ons is er bijna 4 en zou graag een makkelijke stoel hebben waarbij je kind met je eigen gordel vastmaakt..
De model y is echt een grote auto maar ik vermoed dat jij onderschat hoe lomp, groot en onhandig kinderwagens zijn. En dan zit je het eerste half jaar oid ook nog met de reiswieg.Stef87 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:51:
Hebben ons oog nu op:
2. Maxi cosi
In de frunk of onderin de kofferbak kan je vergeten, voor je beeldvorming kan je de reiswieg ingeklapt op de wagen leggen en dan houd je ongeveer de halve breedte over van de kofferbak.
Ik zal als we morgen nog op stap gaan wel een foto voor je maken, of anders kan je voor inspiratie ook zoeken op YouTube naar model y family car.
Wij hebben voor onze 1e dochter de Maxi Cosi i-Size pro gekocht voor in de MY en deze is minder bulky dan de meeste stoelen. Zitvlak is vlak zodat ze er makkelijker in kunnen klimmen.Boy1308 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 02:57:
Nu we toch over kids bezig zijn, welke kinderstoel raden jullie aan voor in een tesla? Die van ons is er bijna 4 en zou graag een makkelijke stoel hebben waarbij je kind met je eigen gordel vastmaakt..
https://www.prenatal.nl/o...VZ8fD7wECFh8aAt9UEALw_wcB
Lijkt er op dat die op de Maxi Cosi site niet meer 'pro' heet. Daar is nu ook nog eens 50 euro extra cashback korting en vergeet de 10% korting via de nieuwsbrief niet.
https://www.maxi-cosi.nl/...VK6AIUOA1VMUaAgP7EALw_wcB
Dat zijn geen specifieke LFP nadelen, alle batterijen hebben dit.Immutable schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:00:Minpunt die ik heb kunnen vinden is, als je niet op tijd aangeeft in koud weer dat je ergens wil superchargen en de batterij niet warm is op aankomst. Verwacht dan trage laadsnelheid. En het regeneratief remmen werkt niet zo goed als de batterij koud is. Dus het nadeel van de LFP is dus wel echt koude temperatuur. Als je deze nadelen weet en er goed mee om gaat zie ik niet veel nadelen.
Je spreekt wel over relatief lage snelheden, het is vooral die 120km/u en korte ritjes zonder voorverwarmen die killing zijn voor het bereik.Immutable schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:00:
De RWD instappers zijn echt geen slechte elektrische auto's ook al zou je dat denken met hun magere 60kWh batterijtjes. Maar hoe tesla met deze kleine batterij om gaat maakt hem in principe een concurrent voor concurrerende auto's met 70kWh of 80kWh auto's. Zonder een grotere batterij.
Andere merken verbruiken ook een stuk minder op lage snelheden. En ik dacht zelfs dat bij 120km/u de Tesla vooral beter is op de rest qua verbruik.
Ik weet wel niet of veel andere merken ook de batterij kunnen voorverwarmen aan de lader, dat scheelt namelijk een hoop bij kouder weer.

Hij toetert dan net zoals met sluiten als je wegloopt. Dat hoeft dan weer niet maar soit. Met deurklink openen en telefoon in broekzak gaat die open zonder geluid.
Ik denk dat je vergist in de grootte van zo'n kinderwagenStef87 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:51:
Hebben ons oog nu op:
2. Maxi cosi
Hier zie je Bjorn met een cybex Priam in de achterbak. ik zie jouw voorgestelde kinderwagens. Die zijn wel kleiner maar niet zo kleiner dan een yoyo of maclaren atom. Dit zijn de kinderwagens die je mee kan nemen in het vliegtuig. Die zal al niet passen maar heb zelf nog niet geprobeerd nog. Want de auto is er nog niet 😏, je ziet ook in het filmpje dat Bjorn een handsize koffer in de frunk heeft.
YouTube: Family trip with Tesla Model Y RWD to Chiang Mai part 1 Ergens aan het begin.
Van het kastje naar de muur lopen...
Hier grote cybex fans, onze kids hebben in de sirona en pallas serie gezetenBoy1308 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 02:57:
Van het kastje naar de muur lopen...
Ik rij 30k per jaar en heb mijn zinnen gezet op een ev. Ik heb vorig jaar feb een e208 besteld, maar die is nog steeds niet binnen, deze ga ik cancellen. Enkele testritjes gemaakt in een SR+. De laatste was degene met het performance blok 3d6 met de 60kwh. Op zich snel zat en met de 60 kwh LFP accu een prima bereik.. Alleen die dual motors hè, verslavende snelheid. Nadelen zijn dus wel, geen LFP en 2 of 3 jaar ouder en enkel nog garantie op de accu. Ik wil het liefst even zorgen vrij rijden een tijdje. Wat ik dus niet duidelijk heb wat de onderhoudskosten gemiddeld zijn voor een Tesla m3 die geen garantie meer heeft. Nu moet je altijd natuurlijk een beetje geluk hebben, maar laten we zeggen dat ik dat vaak niet heb met auto's.Taro schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:16:
[...]
Dit wordt vast een herocall, maar wat wil je zelf? Welke wegingsfactoren neem je mee en wat is je doel?
DancePlaza schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:13:
[...]
Ik denk dat je vergist in de grootte van zo'n kinderwagen
Hier zie je Bjorn met een cybex Priam in de achterbak. ik zie jouw voorgestelde kinderwagens. Die zijn wel kleiner maar niet zo kleiner dan een yoyo of maclaren atom. Dit zijn de kinderwagens die je mee kan nemen in het vliegtuig. Die zal al niet passen maar heb zelf nog niet geprobeerd nog. Want de auto is er nog niet 😏, je ziet ook in het filmpje dat Bjorn een handsize koffer in de frunk heeft.
YouTube: Family trip with Tesla Model Y RWD to Chiang Mai part 1 Ergens aan het begin.
De easywalker die ik noemde zou mee mogen als handbagage alleen als het vliegtuig vol zit geef je hem bij de deur van het vliegtuig af. In het buitenland heb je 'm direct terug, op Schiphol wacht je dan 5 uur omdat die via odd size lugage terug komt. Vandaar dat die sneller past in de bak achterin, maar voorin net te clunky. Hij zou een wat smallere en langere opgevouwen buggy kunnen zoeken die wellicht voor past. Maar achter kan die uit z'n hoofd zetten.
Had je voorverwarmd aan de paal voor vertrek?Luckeh schreef op zondag 26 februari 2023 @ 03:03:
Vandaag onze eerste "lange" rit gemaakt met de MY LR 19". Met 100% batterij vertrokken thuis, 170km naar schoonouders, 21km in de stad gereden daarna en weer 170km terug. 361km in totaal. Ik kwam met 1.9% aan thuis, iets minder dan ik verwacht had. De heenweg overal 100km/h gereden (want overdag) en terugweg delen maar 10km/h onder de maximum snelheid gereden om niet met 0% thuis aan te komen. Heenweg was 40% verbruik en terugweg 52%. Ik had toch wel op iets meer range gehoopt. In de buurt van de 425-450 ofzo, dit viel wel even tegen.
Op zich is het niet heel gek. Bij 100 zit je rond de 18kWh/100km en bij 120 rond de 21kWh/100km bij deze temperaturen. Dus zeg 1,9x18 + 1,7x2,1 == 74kWh. Dat is ook ongeveer wat je netto hebt zonder buffers.
Met deze temperaturen en een groot gedeelte 120 ga je natuurlijk geen 80% van de WLTP rijden. Zelfs in de zomer bij 20 graden en 100 gemiddeld niet.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Doe je dit handmatig uitrekenen? Ik zat te zoeken in de auto maar zie alleen de watt verbruik geen staatje met verbruik per 100km.Inspired schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:45:
[...]
Had je voorverwarmd aan de paal voor vertrek?
Op zich is het niet heel gek. Bij 100 zit je rond de 18kWh/100km en bij 120 rond de 21kWh/100km bij deze temperaturen. Dus zeg 1,9x18 + 1,7x2,1 == 74kWh. Dat is ook ongeveer wat je netto hebt zonder buffers.
Met deze temperaturen en een groot gedeelte 120 ga je natuurlijk geen 80% van de WLTP rijden. Zelfs in de zomer bij 20 graden en 100 gemiddeld niet.
Als eerste; gefeliciteerd!Stef87 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:51:
Hebben ons oog nu op:
2. Maxi cosi
Het onderstel krijg je misschien wel passend in de frunk, maar je hebt sowieso die reiswieg die daar niet in gaat passen. Wat wij vaak deden was de autostoel (Cybex Cloud Q) voor korte(re) uitstapjes meenemen op het onderstel, daar zijn adapters voor te krijgen. Dat scheelt het meesjouwen van de reiswieg.
In de frunk van de Model 3 had ik een GP Pockit buggy liggen, maar die kun je pas op latere leeftijd gebruiken want buggy’s bieden niet genoeg ondersteuning voor baby’s. Je zult eerst dus vastzitten aan iets van horizontaal vervoer.
Ok, ik mis wat informatie en zie niet echt een duidelijk Optie 1 en Optie 2 lijstje met voors en tegens, maar ik begrijp dat het budget op een bepaald niveau is gesteld en bij de SR+ kan je daarom een jongere versie uitkiezen, terwijl bij de LR (P = ook Dual Motor/AWD, dus gebruik aub LR of P, niet "AWD" of "Dual motor" om een model aan te duiden) er wat meer kosten in de tech gaan zitten en je dus een wat oudere auto moet kiezen.MarkHero schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:25:
[...]
Ik rij 30k per jaar en heb mijn zinnen gezet op een ev. Ik heb vorig jaar feb een e208 besteld, maar die is nog steeds niet binnen, deze ga ik cancellen. Enkele testritjes gemaakt in een SR+. De laatste was degene met het performance blok 3d6 met de 60kwh. Op zich snel zat en met de 60 kwh LFP accu een prima bereik.. Alleen die dual motors hè, verslavende snelheid. Nadelen zijn dus wel, geen LFP en 2 of 3 jaar ouder en enkel nog garantie op de accu. Ik wil het liefst even zorgen vrij rijden een tijdje. Wat ik dus niet duidelijk heb wat de onderhoudskosten gemiddeld zijn voor een Tesla m3 die geen garantie meer heeft. Nu moet je altijd natuurlijk een beetje geluk hebben, maar laten we zeggen dat ik dat vaak niet heb met auto's.
De eerste vraag is: Heb je de extra range nodig en hoeveel waarde hecht je aan snellere acceleratie, AWD en een uitbreiding van het audiosysteem met een subwoofer erbij. Als je daar allemaal geen waarde aan hecht, dan kan je voor de SR+ gaan die dus ook van een nieuwere generatie is. Ik zie geen jaren genoemd worden, maar vermoed dat het nog niet het facelift model met warmtepomp en zwarte ipv chromen details is? Want dat heeft natuurlijk ook wel wat waarde.
Geen behoefte aan de extra range (kijk niet naar WLTP, maar bijv. even op ev-database naar de daadwerkelijke range in zowel winter als zomer) en bepaal daarna of de LR dan meerwaarde heeft boven de SR+. Zo niet, dan voor de SR+ gaan als je liever een nieuwere auto hebt met nog garantie.
Tesla's vereisen weinig onderhoud, het voornaamste zijn de banden, ruitenwisservloeistof, remvloeistof en luchtfilters.
Afijn, hopelijk helpt het je de keuze makkelijker te maken, maar zet anders even alles duidelijk op een rijtje met de voors en tegens erbij, dan kom je er zo vast wel uit.
Twee punten waardoor de standaard schermpjes afvallen:
1) Achterruit is iets smaller/lager dan bij andere auto’s.
2) De frameless ramen gaan iets naar beneden bij het open/sluiten van de deur
De variant met zuignap past niet en komt los bij het openen/sluiten van de deur. Een “maatwerk” alternatief via Ali ziet er in basis veelbelovend uit, maar lijkt me los te komen bij openen/sluiten?
Als je een 3 rijdt, vooral een waarvan de zitting niet te hoog is. Wel zo fijn als je een slapend kind uit de auto moet tillen.Boy1308 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 02:57:
Hier gebruiken we de Maxicosi Rodifix. Je zet hem met isofox vast en de kinderen kunnen zelf de gordel om doen (al zijn ze daar met 4 jaar misschien nog net te klein voor). Wel is het zo dat als je er 2 hebt, er niet echt een volwassene meer tussen past, laat staan een 3e stoel.
[ Voor 5% gewijzigd door Pierz op 26-02-2023 09:19 ]
Wij hebben ook twee van deze. Fijne stoelen. Probleem is inderdaad wel dat je ertussen weinig ruimte over hebt. Zelfs een kind van 8+ kan er niet tussen in de 3/Y denk ik. Met name ook omdat je door de ISO fix en de vorm van de stoel de kinderstoelen meer naar binnen plaatst. Bij ons zijn de kids nu 8 & 10 en weet ook even niet of ze nog lang in de kinderstoel zitten. Nu in de 3 is het wellicht wel wat fijner voor ze ivm de lage achterbank, in de Y is dat een ander verhaal.Pierz schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:19:
[...]
Als je een 3 rijdt, vooral een waarvan de zitting niet te hoog is. Wel zo fijn als je een slapend kind uit de auto moet tillen.
Hier gebruiken we de Maxicosi Rodifix. Je zet hem met isofox vast en de kinderen kunnen zelf de gordel om doen (al zijn ze daar met 4 jaar misschien nog net te klein voor). Wel is het zo dat als je er 2 hebt, er niet echt een volwassene meer tussen past, laat staan een 3e stoel.
Dit blijft volgens mij wat prutsen, denk dat plakken een stuk handiger is. Als ik nog een baby/peuter zou hebben zou ik dat doen denk ik.MG-studios schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:12:
Voortbordurend op het onderwerp kinderen: iemand een tip voor een goed passend zonnescherm voor de achterruit (model 3)?
De variant met zuignap past niet en komt los bij het openen/sluiten van de deur. Een “maatwerk” alternatief via Ali ziet er in basis veelbelovend uit, maar lijkt me los te komen bij openen/sluiten?
Het onderstel van die maxicosi zou misschien nog wel kunnen. Onze Lara2 past er onder in ieder geval in z’n geheel.Stef87 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:51:
Hebben ons oog nu op:
2. Maxi cosi
Dit is toch al een stuk beter dan ev-database? Dus best prima?Luckeh schreef op zondag 26 februari 2023 @ 03:03:
Vandaag onze eerste "lange" rit gemaakt met de MY LR 19". Met 100% batterij vertrokken thuis, 170km naar schoonouders, 21km in de stad gereden daarna en weer 170km terug. 361km in totaal. Ik kwam met 1.9% aan thuis, iets minder dan ik verwacht had. De heenweg overal 100km/h gereden (want overdag) en terugweg delen maar 10km/h onder de maximum snelheid gereden om niet met 0% thuis aan te komen. Heenweg was 40% verbruik en terugweg 52%. Ik had toch wel op iets meer range gehoopt. In de buurt van de 425-450 ofzo, dit viel wel even tegen.
In aanvulling op @Taro het budget iets oprekken en voor een nieuwe met subsidie gaan is geen optie? Gebruikte Model 3s zijn prijzig en een hagelnieuwe is met de subsidie nu toch wel erg interessant. Dat zou persoonlijk mijn keuze zijn. De e208 was ook 35+ denk ik?MarkHero schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:25:
[...]
Ik rij 30k per jaar en heb mijn zinnen gezet op een ev. Ik heb vorig jaar feb een e208 besteld, maar die is nog steeds niet binnen, deze ga ik cancellen. Enkele testritjes gemaakt in een SR+. De laatste was degene met het performance blok 3d6 met de 60kwh. Op zich snel zat en met de 60 kwh LFP accu een prima bereik.. Alleen die dual motors hè, verslavende snelheid. Nadelen zijn dus wel, geen LFP en 2 of 3 jaar ouder en enkel nog garantie op de accu. Ik wil het liefst even zorgen vrij rijden een tijdje. Wat ik dus niet duidelijk heb wat de onderhoudskosten gemiddeld zijn voor een Tesla m3 die geen garantie meer heeft. Nu moet je altijd natuurlijk een beetje geluk hebben, maar laten we zeggen dat ik dat vaak niet heb met auto's.
De paar jaar extra garantie zou ik toch ook op een paar k waarderen. Mijn 2019 model begint bijvoorbeeld alweer te kraken bij de ophanging. (Ophanging voor is in 2020 ook al vervangen.) Als de auto 80k gereden heeft ben je het bokje en kun je zelf de reparatie betalen. Dat loopt bij Tesla snel in de papieren.
[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 26-02-2023 09:51 ]
Op basis hiervan nog wel een vraag aan de mensen die al model 3 rijden: heb je de zonwering voor het glazen dak nodig of valt het wel mee met de opwarming? Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een Tesla heb gezien die deze gemonteerd had.MG-studios schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:12:
Voortbordurend op het onderwerp kinderen: iemand een tip voor een goed passend zonnescherm voor de achterruit (model 3)?
[ Voor 4% gewijzigd door NMA op 26-02-2023 09:48 ]
200 Wh / km = 20 kWh / 100 kmOekol schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:56:
[...]
Doe je dit handmatig uitrekenen? Ik zat te zoeken in de auto maar zie alleen de watt verbruik geen staatje met verbruik per 100km.
Naar mijn mening niet nodig, de warmte komt vooral binnen via de voorruit.NMA schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:30:
[...]
Op basis hiervan nog wel een vraag aan de mensen die al model 3 rijden: heb je de zonwering voor het glazen dak nodig of valt het wel mee met de opwarming? Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een Tesla heb gezien die deze gemonteerd had.
En vergeet niet: het is een auto ontworpen voor Californië
[ Voor 7% gewijzigd door Pierz op 26-02-2023 10:08 ]
Die unicorn doet 0-100 in 5,2 sec. Een LR 2019 4,2 en met performance boost upgrade 3,2s als ik de cijfers goed heb bekeken. Dus geen idee welke je hebt getest: er zit wel een verschil in. Qua uitrusting ook. Want die 2021 unicorn heeft wel een warmtepomp, betere rubberen afdichting, stoel/stuurverwarming. Die zaken zaten er nog niet in een model 3 bouwjaar 2019. En ik zie de nodige LR uit 2019 met 100k of meer op de teller staan.MarkHero schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:25:
[...]
Ik rij 30k per jaar. Ik heb enkele testritjes gemaakt in een SR+. De laatste was degene met het performance blok 3d6 met de 60kwh. Op zich snel zat en met de 60 kwh LFP accu een prima bereik.. Alleen die dual motors hè, verslavende snelheid. Ik wil het liefst even zorgen vrij rijden een tijdje. Nu moet je altijd natuurlijk een beetje geluk hebben, maar laten we zeggen dat ik dat vaak niet heb met auto's.
Nu treedt de eerste degradatie het snelste op en vlakt het daarna af naar wat ik zo lees. Plus meten is weten. Denk alleen niet dat die LR nog zijn wltp waardes haalt. Qua kosten lees je bij de model S nog weleens koplampen, draagarmen, deurhendels. Bij een model 3 hoor ik zulke zaken dan weer niet terug komen. Wel de nodige kosten voor banden (met een Tesla niet bepaald goedkoop als je die door het gewicht sneller door slijtage op is) om de 20-70k km. En met 35k per jaar zul je dan al snel toe zijn aan een nieuw setje jaarlijks of twee jaarlijks. (afhankelijk van je rijstijl) Een beetje band doet 250-300 euro per stuk dus 1000/1200 euro jaarlijks of om het jaar. (100/50 per maand)
Ik lees ook iets over je vrouw: wat wil zij? Iets met happy wife, happy life niet?
Persoonlijk zou ik voor een 2021 model gaan. Toch de warmtepomp, betere seals, stoel/stuurverwarming en dubbele beglazing meepakken. En gezien je die nog met <80k km op de teller vind nog garantie tot 12/2025. Beide wegen voor mij zwaarder dan die 1/2 sec snellere acceleratie. Want als dat voor mij topprioriteit had kocht ik wel een performance model.
[ Voor 9% gewijzigd door Joosie200 op 26-02-2023 10:22 ]
Dat is wel logisch. Dan rij ik nu gemiddeld 17,5 kWh / 100 km. Sinds december.
[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 26-02-2023 10:18 ]
Onze hoofd auto is een Kia Niro.
Dan ga je kijken wat er staat en als je dan iets ziet wat nog relatief jong is (2019 A1 bijvoorbeeld) kom je al snel rond de 25k.
Als we daar 15k bijleggen rijden we dus een tweedehands Model 3.
En zijn we meer toekomst bestendig als we daar ook 10 jaar in willen rijden, dan krijg je voor een TM3 meer terug gok ik dan een A1 in 2033.
Zijn er mensen die een tweedehands Model 3 hebben gekocht en wat zijn de ervaringen daarmee en zijn er dingen waar we op moeten letten?
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Als ik het goed lees heb je het over 25k en dan over 15k bijleggen.nils7 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:19:
De vrouw wil graag dat ons boodschappen autootje een automaat wordt (is nu een 10 jaar oude Corsa BiFuel).
Onze hoofd auto is een Kia Niro.
Dan ga je kijken wat er staat en als je dan iets ziet wat nog relatief jong is (2019 A1 bijvoorbeeld) kom je al snel rond de 25k.
Als we daar 15k bijleggen rijden we dus een tweedehands Model 3.
En zijn we meer toekomst bestendig als we daar ook 10 jaar in willen rijden, dan krijg je voor een TM3 meer terug gok ik dan een A1 in 2033.
Zijn er mensen die een tweedehands Model 3 hebben gekocht en wat zijn de ervaringen daarmee en zijn er dingen waar we op moeten letten?
***members only***
Ik weet niet of je in Nederland woont, maar is het dan niet interessanter om met de SEPP subsidie voor een nieuwe model 3 te gaan? Die komt dan op 42k ex afleverkosten?
Wel een hoog gadget gehalte, maar dat maakt het nog interessanter. ;-)
Grootste twijfel punt worden toch wel de stoelen, die relatief smal zijn. Ben bang dat die gaan knellen aan de heupen op lange afstanden.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Worden de stoelen misschien wat soepeler en minder knellerig na verloop van tijd...of zijn er andere eenvoudige oplossingen hiervoor?
Thanks, ga ik doen.Taro schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:07:
[...]
Ok, ik mis wat informatie en zie niet echt een duidelijk Optie 1 en Optie 2 lijstje met voors en tegens, maar ik begrijp dat het budget op een bepaald niveau is gesteld en bij de SR+ kan je daarom een jongere versie uitkiezen, terwijl bij de LR (P = ook Dual Motor/AWD, dus gebruik aub LR of P, niet "AWD" of "Dual motor" om een model aan te duiden) er wat meer kosten in de tech gaan zitten en je dus een wat oudere auto moet kiezen.
De eerste vraag is: Heb je de extra range nodig en hoeveel waarde hecht je aan snellere acceleratie, AWD en een uitbreiding van het audiosysteem met een subwoofer erbij. Als je daar allemaal geen waarde aan hecht, dan kan je voor de SR+ gaan die dus ook van een nieuwere generatie is. Ik zie geen jaren genoemd worden, maar vermoed dat het nog niet het facelift model met warmtepomp en zwarte ipv chromen details is? Want dat heeft natuurlijk ook wel wat waarde.
Geen behoefte aan de extra range (kijk niet naar WLTP, maar bijv. even op ev-database naar de daadwerkelijke range in zowel winter als zomer) en bepaal daarna of de LR dan meerwaarde heeft boven de SR+. Zo niet, dan voor de SR+ gaan als je liever een nieuwere auto hebt met nog garantie.
Tesla's vereisen weinig onderhoud, het voornaamste zijn de banden, ruitenwisservloeistof, remvloeistof en luchtfilters.
Afijn, hopelijk helpt het je de keuze makkelijker te maken, maar zet anders even alles duidelijk op een rijtje met de voors en tegens erbij, dan kom je er zo vast wel uit.
Het enige wat dus onzekerheid geeft is het onderhoud nadat de beperkte garantie is verlopen. Het zou gaan om een LR van 2019, waarvan de garantie dit jaar zou aflopen, of een SR+ 60 kwh van december 2021 die nog ruim 2 en een half jaar garantie heeft. De P valt buiten beeld.
Nou ik scrollde naar boven en las het idd.Willianv schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:30:
[...]
Als ik het goed lees heb je het over 25k en dan over 15k bijleggen.
Ik weet niet of je in Nederland woont, maar is het dan niet interessanter om met de SEPP subsidie voor een nieuwe model 3 te gaan? Die komt dan op 42k ex afleverkosten?
Maar cataloguswaarde mag maar Max 45k zijn en als ik hem samen stel komt ie er overheen, hoe zit dat dan?
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 26-02-2023 13:24 ]
Even uit mijn hoofd, een standaard M3 komt op 44990 en zit daarmee onder het bedrag van 45k.nils7 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:34:
[...]
Nou ik scrollde naar boven en las het idd.
Maar cataloguswaarde mag maar Max 45k zijn en als ik hem samen stel komt ie er overheen, hoe zit dat dan?
De afleverkosten tellen niet mee in dit bedrag.
Maar wil je een andere kleur, andere wielen of een trekhaak (eigenlijk alles met een meerprijs) dan komt deze boven de waarde om de subsidie te verkrijgen.
Ikzelf heb hier ook naar gekeken maar uiteindelijk toch voor een Y LR gegaan.
Terhandstellingskosten van 1k worden buiten beschouwing gelaten. Dus die 44.990 is leidend en je kunt dan dus alleen kiezen uit pearl white of solid black. Meer keuze is er niet.nils7 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:34:
[...]
Nou ik scrollde naar boven en las het idd.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Maar kies je enhanced autopilot dan loop je de subsidie al mis?Joosie200 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:39:
[...]
Terhandstellingskosten van 1k worden buiten beschouwing gelaten. Dus die 44.990 is leidend en je kunt dan dus alleen kiezen uit pearl white of solid black. Meer keuze is er niet.
Of kan je dat nog achteraf kopen?
Dat kan achteraf idd.nils7 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:46:
[...]
Maar kies je enhanced autopilot dan loop je de subsidie al mis?
Of kan je dat nog achteraf kopen?
Ik heb er eentje van just carpets besteld aangezien ik een grote hond heb. Deze is nog niet binnen, maar krijgt wel goede reviews..rolandmegens schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:46:
Welke mat voor in de achterbak zouden jullie aanraden zodat het niet zo vies wordt allemaal? Heb wel een paar mooie gezien, maar zoek er eentje waarbij de trunk nog wel goed te gebruiken is.
Wij hebben ondertussen 3 kids, en onze beste aankoop ooit was een Doona kinderwagen. Makkelijk in de auto, vliegtuig en op reis.Stef87 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:51:
Hebben ons oog nu op:
2. Maxi cosi
Bij onze eerste hadden we allerlei grote en dure kinderwagens. Achteraf besef dat je dat allemaal niet nodig hebt. Een Doona is prima en gaat makkelijk mee omdat het zo compacts is.
Als je op reis gaat kan het mee tot aan het vliegtuig en wordt dan in de baggage ruim gestoken. Het is 1 enkel stuk dus dat is extra makkelijk. Bij landen halen ze het meteen uit zodat je het bij uitstappen kan gebruiken. Op reis gebruik je het ook als autostoel.
https://www.doona.com/car-seat-stroller/discover-doona
(Ik heb geen relatie met hen, maar heb er wel al 2 gekocht)
Wel mooi, want ik moet in maart flinke afstanden voor werk afleggen
Camping koelkasten met compressor zijn ook niet de goedkoopste, maar ze werken wel een stuk efficiënter dan die peltier effect koelboxen. In China (waar deze volgens mij vandaan komt) kun je hem wel goedkoper krijgen.carpebios schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:40:
Deze koelkast ziet er ook wel handig uit voor vakantie's! Alleen wel een beetje prijzig.
Had al op AE gekeken, maar kon hem niet vinden, althans ik vond hem wel maar dan voor de zelfde prijs.wootah schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:52:
Opeens staat in de mijn app dat mijn midnight cherry red MYLR tussen 1 en 17 maart geleverd gaat worden. Dat was begin deze week nog 10 juni tot ergens augustus. Nu moet ik opeens vaart gaan maken met de laadpaal thuis, ik was pas net begonnen met oriënteren!
Wel mooi, want ik moet in maart flinke afstanden voor werk afleggen![]()
[...]
Camping koelkasten met compressor zijn ook niet de goedkoopste, maar ze werken wel een stuk efficiënter dan die peltier effect koelboxen. In China (waar deze volgens mij vandaan komt) kun je hem wel goedkoper krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door carpebios op 26-02-2023 10:57 ]
Nog niet zien rijden met zonnescherm, en inderdaad volgens mij ook niet nodig. Wel zien rijden met isolatie tegen de kou in Noorwegen, dus er zijn wel dingen voor te krijgen.NMA schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:30:
[...]
Op basis hiervan nog wel een vraag aan de mensen die al model 3 rijden: heb je de zonwering voor het glazen dak nodig of valt het wel mee met de opwarming? Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een Tesla heb gezien die deze gemonteerd had.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
https://www.tesland.com/n...HU1xuG1Im-9gaApEyEALw_wcBcarpebios schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:53:
[...]
Had al op AE gekeken, maar kon hem niet vinden.
Hier al iets goedkoper.
Mocht je een kleur willen kiezen kan je op ali terecht:
https://nl.aliexpress.com...duct&gatewayAdapt=glo2nld
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Eerste zoekresultaat voor mij:carpebios schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:53:
[...]
Had al op AE gekeken, maar kon hem niet vinden, althans ik vond hem wel maar dan voor de zelfde prijs.
https://m.nl.aliexpress.c...3b-4124-944f-df77e6bf3cfb
Ik weet wel dat m'n (Chinese) vriendin hem goedkoper had gevonden op Taobao, maar die versturen niet naar Nederland. Wellicht dat we eind dit jaar met wat spullen terug komen van mijn werk+vakantie daar
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.