Oekol schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:17:
Vanmorgen was echt fantastisch. Auto voorverwarmd en stap auto in. Geen P, R, N , D te selecteren. Allemaal foutmeldingen, op bestemming wilde laden bij twee laadpalen ook niet. Sta nu bij fastned en daar lukt 't wel. Ben benieuwd wat er aan de hand is/was.
[
Afbeelding]
Gisteren over bovenstaande feedback gekregen. Kreeg een bericht in de service app dat ik niet bereikbaar was en of ik een tijd kon opgeven wanneer ze me konden terugbellen. Uitgelegd dat mijn zakelijke telefoon uitstaat vanwege de bevalling van mijn vrouw en dat ze mij konden bellen op mijn privé. Binnen de 5 minuten had ik dezelfde vriendelijke man in het Engels aan de telefoon met de vraag of Engels contact OK was.
Hij legde beleeft uit dat hij in de data is gedoken die ik gedeeld had en dat wat mij is overkomen (auto lekker voorverwarmd, je stapt in en je hebt geen P, R, N, D en rijden wil zeker niet) een zeldzaam software bug is waar ze van op de hoogte zijn. Het gebeurd alleen als je de auto voorverwarmd en dan in de auto gaat zitten. Wat er namelijk gebeurd is het volgende: door onder andere het koude weer 'denkt' de kleine accu om de systemen draaiende te houden dat er een error is en start dan niet verder op. Dit is alleen als de auto wordt voorverwarmd & de handeling net iets te snel voor de auto gaat. Gaf ook aan dat dit in principe niet nog een keer zal voorkomen omdat het zo zeldzaam is. Mocht het wel het geval zijn weer data delen en serviceafspraak inschieten. Overigens is de fix: uitstappen en instappen. Zodat de systemen weer opnieuw stroom krijgen, ik deed voor de zekerheid pasje er tegen aan zodat de auto echt 'uit' ging.
Wat betreft het tweede probleem dat de auto op bestemming niet opgeladen heeft ging hij uitzoeken en met mijn timestamp kon hij exact zien dat het niet aan de paal lag, maar de auto zelf ook geen errors had in de zin dat het een hardware issue was (en dat klopt want mijn collega stond er aan met zijn tesla toen ik weg reed na de meeting, terwijl die het bij mij niet deed). De tweede paal ging hij wel laden echter wel, maar stopte die ook vrijwel direct. Hij zei dat ik het in de gaten moet houden en dat het wellicht de kabel kan zijn of een specifieke paal. Hij ging hier verder in duiken als ik dat goed vond en hij zou mij een berichtje via de tesla app sturen met feedback en toen kreeg ik al vrij snel onderstaande:
If you would like the charging stop / start issue investigated in the future i would be happy to perform another investigation for you. One known reason for this behaviour is third party app linked to the vehicle making remote requests (Teslamate, Eneco charging app etc). If third party apps are installed, i recommend signing out and deleting them, then also resetting your MyTesla password as some apps can remain synced to the vehicle even after deleting them. If this is not the case then please take not of the timestamps (preferably within one week of the issue occoring) and take not if the charge cable is the same, atthempt another cable if possible.
P.s. het is niet helemaal perfect meer wat ik onthouden heb qua details omdat het gisteren was het gesprek en ik nog geen tijd had om het hier uitgebreid te delen. Maar de grote lijnen horen nu duidelijk te zijn.
Ik voel me goed geholpen en ook gerustgesteld wat betreft het geen accu issue is en het probleem ook bekend is bij de technici van Tesla.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.