Foutje... 485km...Stef87 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:07:
[...]
[...]
Pas bij 100% = 269km eneen warme batterij (Ofwel -30% ) kan je garantie verwachten.
Als jij altijd zo laag Bij 100% ben je de enige (van het “gehele internet”) die nog lager zit dan onze Model 3 SR+
Leuke graphic over de peak output, je ziet hierin duidelijk dat Tesla erg nauwkeurig een optimale regen/output probeert te bereiken bij verschillende SoC / Cell temperatuur.
Peak output van 448kW ofwel 610pk

Blijkt maar weer dat het Tesla BMS zeer geavanceerd is en men heel fijnmazig op zoek gaat naar het beste evenwicht tussen levensduur en performance.
Bovenstaande klopt ook wel met hoe de auto aanvoelt, met name op de autobahn was bij de SR+ duidelijk merkbaar wanneer het vermogen al langzaam terug begon te lopen, na het snelladen heb ik tevens het idee dat de auto snappier is, dat klopt dus.
Peak output van 448kW ofwel 610pk

Blijkt maar weer dat het Tesla BMS zeer geavanceerd is en men heel fijnmazig op zoek gaat naar het beste evenwicht tussen levensduur en performance.
Bovenstaande klopt ook wel met hoe de auto aanvoelt, met name op de autobahn was bij de SR+ duidelijk merkbaar wanneer het vermogen al langzaam terug begon te lopen, na het snelladen heb ik tevens het idee dat de auto snappier is, dat klopt dus.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Wij hebben deze, is volgens mij hetzelfde ophangsysteem maar scheelt weer een tientje :-).Smobbo schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:35:
[...]
Deze werkt:
Bekijk A3 Baby & Kids Verstelbare spiegel voor in de auto op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Ik heb hem op het uitklapbare deel van de middelste stoel bevestigd. Gewoon 1 gesp rond, goed strak. Hij blijft prima zitten!
Dan zit hij ook niet te hoog dat de achterruit geblokkeerd wordt (dat is al een klein ruitje...).
https://www.prenatal.nl/o...-autospiegel-3882616.html
@revolution-nl voor een groot gedeelte is dit natuurlijk ook gewoon hoe cellen werken. Heeft voor het grootste gedeelte niet met BMS te maken. Lagere SoC > minder power. Lagere temp > minder power. Je ziet ook wel dat het geadverteerde vermogen alleen in iedeale omstandigheden te halen is. Vaak zit je er flink onder.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Klopt. Je kan als fabrikant er natuurlijk wel voor kiezen om de user experience contant te laten zijn, wat wil zeggen dat je de power bij een hogere SoC / temperatuur begrenst.Inspired schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:38:
@revolution-nl voor een groot gedeelte is dit natuurlijk ook gewoon hoe cellen werken. Heeft voor het grootste gedeelte niet met BMS te maken. Lagere SoC > minder power. Lagere temp > minder power. Je ziet ook wel dat het geadverteerde vermogen alleen in iedeale omstandigheden te halen is. Vaak zit je er flink onder.
Het Tesla BMS met de "afterburner" waarbij de elektromotor de hitte verzorgt voor het accupakket is natuurlijk best uniek.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb bij de drives dat de efficiency etc in ongeveer de helft van de gevallen leeg blijft. Zijn wel vrijwel allemaal ritten waarbij op die regel ook een sneeuwvlokje te zien is. Misschien doet hij dat niet als de accu bij (een deel van) de rit onderkoeld is en niet volledig beschikbaar is. Charges hebben wel allemaal data maar bij jou inmiddels ook dusMtC schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:31:
Heeft er nog iemand dat bij "drives" in Teslamate de kWh, Consumption, en in sommige gevallen de Efficiency leeg zijn?
Bij de charges zijn ongeveer alle velden leeg.
Edit: ik vermoed dat het probleem lag bij een verkeerde base_url. De charge na wijziging van de base_url is nu wel correct.
Weet iemand waar of hoe je de upgrades te zien krijgt (stoelverwarming achter shizzle)? Ik zie nergens op de site (als ik inlog) dat terug. En sowieso ook niet in mijn app. Terwijl ik screenshots voorbij heb
zien komen met upgrade via de app.
Andere die dat ook hebben?

Model 3
Heb je toevallig een leaseauto en een berijdersaccount?ElonDusk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:27:
[...]Andere die dat ook hebben?
Ja het is lease. In principe dacht ik dat ik alles kon zien op mijn account.Caelorum schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:33:
[...]
Heb je toevallig een leaseauto en een berijdersaccount?
Model 3
Inloggen op je account op tesla.com => Manage => upgradesElonDusk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:27:
Weet iemand waar of hoe je de upgrades te zien krijgt (stoelverwarming achter shizzle)? Ik zie nergens op de site (als ik inlog) dat terug. En sowieso ook niet in mijn app. Terwijl ik screenshots voorbij hebzien komen met upgrade via de app.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Nice thanks! Daar staat het dusArPi75 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:39:
[...]
Inloggen op je account op tesla.com => Manage => upgrades
Model 3
Vandaag kan ik eindelijk weer SUC rekeningen downloaden voor declaratie 
dat lijkt inderdaad een stuk mooier. ik doe er een klein doekje onder denk ik zodat ik het niet verder beschadig. alleen het vastdraaien wordt krap vanuit het portiervakje. hopelijk gaat me dat lukken.Bonsaiboom schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:28:
[...]
Ik heb hem andersom gedaan dacht ik. Wel kans op beschadigingen maar wil toch een life hammer hebben
20 minuten krijg je met de Tesla ook niet voor elkaar. 30 is realistischer en dan moet je al een v3 supercharger hebben. Tel er met v2 superchargen (150 kW) nog 5 minuten bij.dedominee schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:03:
[...]
Deze review is (veel) beter inderdaad. Kort samengevat heeft de Polestar minder range dan de 3LR (90 km heeft hij het over) en geen SuC network, langzamer laden tot 80% (40 min ipv 20 min). Rijdt iets comfortabeler, maar de Model 3 is "more fun to drive".
Signatures zijn voor boomers.
Spotify blijft nu continu hangen op 1 nr. Vroeger kon ik dmv activeren karaoke en weer terug naar spotify spotify fixen. Nu niet
Soft reset werkt ook niet.
Erg irritant dat ik handmatig een nr moet selecteren. Iemand een fix/workaround? SR+
Erg irritant dat ik handmatig een nr moet selecteren. Iemand een fix/workaround? SR+
Bij mij waren alle Spotify problemen opgelost toen ik maar gebruik ging maken van de tesla account ipv mijn eigen. Ergens liep het niet lekker met de cross-device bediening lijkt het.
Kun je niet je eigen playlists laden, maar je kunt wel openbare playlists afspelen.
Kun je niet je eigen playlists laden, maar je kunt wel openbare playlists afspelen.
Mijn ervaring met lange ritten is dat je meestal met 15 to 20 minuten wel weer door kunt rijden. Dan heb je een mooie kadans van iedere 2 tot 2.5 uur stoppen. Dat is met V2 chargers en een LR.Maasluip schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:21:
[...]
20 minuten krijg je met de Tesla ook niet voor elkaar. 30 is realistischer en dan moet je al een v3 supercharger hebben. Tel er met v2 superchargen (150 kW) nog 5 minuten bij.
https://topgear.nl/autoni...ycan-brandt-af-in-garage/ Nu is Porsche ook de lul
Model 3
Ja en nee...Inspired schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:38:
Juist door rekening te houden met de voor en nadelen van deze cellen haal je wel de maximale levensduur.
Je kan ook gewoon "dom" zeggen dat je altijd, onafhankelijk van de temp / SoC e.d. gewoon 80% van de max ontlading eruit trekt. Dat komt de levensduur niet ten goede.
Dat is niet mogelijk. Zie de test. 80% van de Pmax is niet altijd beschikbaar. Tuurlijk doet Tesla wel slimme dingen qua koeling/verwarming etc. Als je maximale levensduur wilt nastreven moet je niet 600PK gaan leveren en 250kW gaan SuCen.ybos schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:50:
[...]
Ja en nee...
Juist door rekening te houden met de voor en nadelen van deze cellen haal je wel de maximale levensduur.
Je kan ook gewoon "dom" zeggen dat je altijd, onafhankelijk van de temp / SoC e.d. gewoon 80% van de max ontlading eruit trekt. Dat komt de levensduur niet ten goede.
Dat snap ik, maar je kan het wel proberen, dat bedoel ik met "dom" 1 waarde instellen in het systeem dat het vermogen regelt. Dat heeft men gelukkig niet gedaanInspired schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:04:
[...]
Dat is niet mogelijk. Zie de test. 80% van de Pmax is niet altijd beschikbaar. Tuurlijk doet Tesla wel slimme dingen qua koeling/verwarming etc. Als je maximale levensduur wilt nastreven moet je niet 600PK gaan leveren en 250kW gaan SuCen.
Dat geloof ik best, maar dan heb je geen 80% geladen. Stel dat je constant met 150 kW kunt laden dan heb je 50-66% geladen, en 150 kW lukt niet tot 80%.DaCoTa schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:33:
[...]
Mijn ervaring met lange ritten is dat je meestal met 15 to 20 minuten wel weer door kunt rijden. Dan heb je een mooie kadans van iedere 2 tot 2.5 uur stoppen. Dat is met V2 chargers en een LR.
Hier een filmpje waar van 2% naar 80% bijna 27 minuten duurt met v3 superchargen. En dan is de laadsnelheid al gezakt naar 50 kW.
YouTube: Tesla Model 3 Long Range- V3 Supercharging 250kW - 2% to 100% - How ...
Ja precies, maar waarom zou je naar 80% laden als je genoeg hebt om naar de volgende supercharger te rijden? De app geeft je een signaal als je door kunt, waarom langer blijven staan? Behalve als je koffie nog niet op is.Maasluip schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:46:
[...]
Dat geloof ik best, maar dan heb je geen 80% geladen. Stel dat je constant met 150 kW kunt laden dan heb je 50-66% geladen, en 150 kW lukt niet tot 80%.
Hier een filmpje waar van 2% naar 80% bijna 27 minuten duurt met v3 superchargen. En dan is de laadsnelheid al gezakt naar 50 kW.
YouTube: Tesla Model 3 Long Range- V3 Supercharging 250kW - 2% to 100% - How ...
Dit is mijn praktijkervaring na meerdere 800km ritten. De gemiddelde supercharger tijd is 15 minuten als je een rit van een dag hebt, mits je met 100% vertrokken bent. Dit is een LR, met andere weet ik niet.
[ Voor 16% gewijzigd door DaCoTa op 19-02-2020 13:48 ]
Dat was de stelling ook niet. De stelling was dat je met een TM3 in 20 minuten tot 80% kon laden versus de Polestar 2 in 40 minuten.DaCoTa schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:46:
[...]
Ja precies, maar waarom zou je naar 80% laden als je genoeg hebt om naar de volgende supercharger te rijden? De app geeft je een signaal als je door kunt, waarom langer blijven staan? Behalve als je koffie nog niet op is.
Okee, eensch met die stelling, maar daar heb je dus in de praktijk niks aan omdat je die situatie in de praktijk niet hebt.Maasluip schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:48:
[...]
Dat was de stelling ook niet. De stelling was dat je met een TM3 in 20 minuten tot 80% kon laden versus de Polestar 2 in 40 minuten.
Voorbeeld met evtripplanner, van Amsterdam naar Rome, 1700km. Driving time 17:47, Charging Time 2:07 met 10 supercharger stops. Dat is dus gemiddeld 13 minuten per lading. Nou is dat zonder wachttijd of lagere snelheid omdat het druk is, dus in de praktijk zal dat langer zijn.
Kortgezegd, de verdeling tussen rijtijd en laadtijd is ongeveer 8:1. Van ieder uur reistijd is 7 minuten nodig om te laden.
Voor de SR+ is de laadtijd op die rit 3:41, dus daar is de verhouding net geen 5:1. Dus voor ieder uur reistijd heb je dan 10 minuten nodig om te laden.
Daarnaast ben ik van mening dat voor snelheid de V3 weinig toevoegt. Wel om drukte tegen te gaan, omdat je geen last hebt van je buren.
evtripplanner is stuque voor Model 3.
[ Voor 52% gewijzigd door DaCoTa op 19-02-2020 14:19 ]
Wat een vage site is dat dan? 2 van de 10 hoef je niet te laden, en bij één wil hij 1 minuut laden? En waar kun je zien tot hoeveel SoC je moet laden?
Duidelijker en sneller; https://abetterrouteplann...71-4707-b913-fc75c98434c9
[ Voor 26% gewijzigd door Inspired op 19-02-2020 14:13 ]
Hmm, dat is idd raar. Eens kijken met ABRP.Inspired schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:11:
Wat een vage site is dat dan? 2 van de 10 hoef je niet te laden, en bij één wil hij 1 minuut laden? En waar kun je zien tot hoeveel SoC je moet laden?
Die zegt met een LR 11 laadstops voor in totaal 2:57. Driving time is 13:16. Heb alleen geen tijd om verder alles door te rekenen nu :-)
[ Voor 14% gewijzigd door DaCoTa op 19-02-2020 14:18 ]
Ik heb al vaker gezien dat evtripplanner buggy is met een M3.
Ik weet niet of dit al bekend was, maar de eerste v3 supercharging station komt in Uden: https://teslamotorsclub.c...215/page-473#post-4437172
Ja. Was al bekend.ulTimaS schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:17:
Ik weet niet of dit al bekend was, maar de eerste v3 supercharging station komt in Uden: https://teslamotorsclub.c...215/page-473#post-4437172
Dit is ook een leuke site om de changes in de gaten te houden; https://supercharge.info/changes
[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 19-02-2020 14:19 ]
Ik volg niet alle Tesla topics, misschien toch maar gaan doen. Ik heb de info daar inderdaad ook vandaanInspired schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:18:
[...]
Ja. Was al bekend.Staat in het algemene Tesla topic.
Dit is ook een leuke site om de changes in de gaten te houden; https://supercharge.info/changes
Die lijst is overigens niet compleet. Beuseberg (holten) staat er nog niet op. Ja, hij is al "coming soon" meer dan een jaar lang, maar toch.. staat wel op de Tesla website.
Vanmiddag even bij Tesla Rotterdam geweest voor dat krakende geluid bij optrekken afremmen. Werd erg netjes geholpen en bleek na meerdere ritjes en op de brug dat het de bodemplaat was die te strak zat. Gelijk gefixt. Dus mocht iemand dit herkennen, zou ik even langsrijden!
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Bij mij is "kWh" en "Consumption" bij alle ritten leeg. Efficiency lijkt inderdaad enkel leeg te zijn bij sneeuwvlokje.IceOnFire schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:18:
[...]
Ik heb bij de drives dat de efficiency etc in ongeveer de helft van de gevallen leeg blijft. Zijn wel vrijwel allemaal ritten waarbij op die regel ook een sneeuwvlokje te zien is. Misschien doet hij dat niet als de accu bij (een deel van) de rit onderkoeld is en niet volledig beschikbaar is. Charges hebben wel allemaal data maar bij jou inmiddels ook dus
--handige links mogen niet van de mods--
Verwijderd
Bij mij is-ie altijd ingevuld. Sneeuwvlokje of niet.MtC schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:54:
[...]
Bij mij is "kWh" en "Consumption" bij alle ritten leeg. Efficiency lijkt inderdaad enkel leeg te zijn bij sneeuwvlokje.
Ik heb een model 3 van februari 2019.
In de tijd was het wat gedoe met autopilot, ik had het achteraf aangeschaft wat lang niet werkte, uiteindelijk had ik mijn geld terug en de mededeling dat ik het gratis had gehad in verband met een prijsdaling van de auto vlak na mijn levering.
Sinds vanmorgen is de autopilot ineens uit mijn account verwijderd en beweerd Tesla dat ik hier nooit recht op heb gehad.
Hebben meer mensen dit ineens?
In de tijd was het wat gedoe met autopilot, ik had het achteraf aangeschaft wat lang niet werkte, uiteindelijk had ik mijn geld terug en de mededeling dat ik het gratis had gehad in verband met een prijsdaling van de auto vlak na mijn levering.
Sinds vanmorgen is de autopilot ineens uit mijn account verwijderd en beweerd Tesla dat ik hier nooit recht op heb gehad.
Autopilot of FSD?jongf7 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:26:
Ik heb een model 3 van februari 2019.
Weet jij toevallig ook of het mogelijk is om via je webbrowser op je laptop of via de Spotify app op je telefoon in te loggen met je Tesla account die je gebruikt voor Spotify in je Tesla.Vinslo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:29:
Bij mij waren alle Spotify problemen opgelost toen ik maar gebruik ging maken van de tesla account ipv mijn eigen. Ergens liep het niet lekker met de cross-device bediening lijkt het.
Op die manier kan je het eea naar wens aanpassen in de app op je mobiel denk ik.
Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero
Ik heb toen enhanced autopilot gekocht, dat geld terug gekregen maar wel enhanced autopilot gehad.
In de mail waarin Tesla aangeeft dat ik het gratis kreeg stond toen niet om welke versie het ging.
Kort daarna bestond enhanced autopilot niet meer als optie geloof ik.
Je moet gaan klagen bij Tesla dan krijg je hem weer terugjongf7 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:31:
[...]
Ik heb toen enhanced autopilot gekocht, dat geld terug gekregen maar wel enhanced autopilot gehad.
In de mail waarin Tesla aangeeft dat ik het gratis kreeg stond toen niet om welke versie het ging.
Kort daarna bestond enhanced autopilot niet meer als optie geloof ik.

https://thenextweb.com/ca...-given-back-alec-model-s/
Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero
Ja, dat ben ik al aan het doen, was vooral benieuwd of dit bij veel mensen speelt.
Aan de telefoon kreeg ik namelijk te horen dat het een bekend probleem was en snel zou worden opgelost, maar later kreeg ik een sms dat ik het gewoon niet meer heb.
Aan de telefoon kreeg ik namelijk te horen dat het een bekend probleem was en snel zou worden opgelost, maar later kreeg ik een sms dat ik het gewoon niet meer heb.
Dat is zeer zeker geen oplossing. Ik wil natuurlijk mijn playlisten spelen.Vinslo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:29:
Had je een afspraak en zoja, hoelang moest je wachten voor je langs kon komen?DennusB schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:05:
Vanmiddag even bij Tesla Rotterdam geweest voor dat krakende geluid bij optrekken afremmen. Werd erg netjes geholpen en bleek na meerdere ritjes en op de brug dat het de bodemplaat was die te strak zat. Gelijk gefixt. Dus mocht iemand dit herkennen, zou ik even langsrijden!
Hoeveel heb je toen voor je M3 betaald? Zonder kleuren en die hoop. Waarschijnlijk heb je €3000 minder moeten betalen als al de rest, en hebben ze nu alles rechtgezet en autopilot verwijderd. Een tijdje geleden was er nog zo iemand.jongf7 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:38:
Ja, dat ben ik al aan het doen, was vooral benieuwd of dit bij veel mensen speelt.
Ik heb toen 59.000 betaald zonder kleuren en de rest.
Volgens mij krijg je daarvoor nu inclusief basis AP. Dus ik heb denk ik niet 3000 minder betaald dan de rest.
Volgens mij krijg je daarvoor nu inclusief basis AP. Dus ik heb denk ik niet 3000 minder betaald dan de rest.
[ Voor 51% gewijzigd door jongf7 op 19-02-2020 18:47 ]
Hoe heb je hem geïnstalleerd? Hier docker met Traefik.Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:17:
[...]
Bij mij is-ie altijd ingevuld. Sneeuwvlokje of niet.
En welke versie?
[ Voor 3% gewijzigd door MtC op 19-02-2020 20:17 ]
Oh vet, 300 dollar voor warme billen voor mijn hond.. Ik ga het maar niet doen, ik gebruik me eigen stoelverwarming al nooitArPi75 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:39:
[...]
Inloggen op je account op tesla.com => Manage => upgrades
Belachelijke actie. Als jij zwart op wit hebt staan (neem aan dat je dit per mail hebt gekregen oid), kunnen ze het toch niet zomaar weer uitschakelenjongf7 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:31:
Ik heb toen 59.000 betaald zonder kleuren en de rest.
Verwijderd
Teslamate is nu v1.16 maar mijn dashboards zijn wat ouder. Ik draai Grafana los van Teslamate en ik heb de dashboards en de data sources los geimporteerd. Dat geeft me de mogelijkheid Grafana wat veiliger op te zetten.MtC schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:33:
[...]
Hoe heb je hem geïnstalleerd? Hier docker met Traefik.
En welke versie?
Draait ook op Docker containers met een reverse proxy (nginx) voor Grafana. Teslamate kan wel naar buiten om te pollen maar is verder niet bereikbaar.
Bij mij is de consumption overigens ook niet altijd ingevuld. Ik gebruik deze setup: https://github.com/ajeckmans/TeslaMateOnK8s (Dat is dus Teslamate en grafana los in kubernetes met nginx proxy ervoor met inlog via github, wel met aangepaste helm chart)
Er is niet echt een patroon te vinden in waarom soms wel en soms niet consumption is ingevuld.
Er is niet echt een patroon te vinden in waarom soms wel en soms niet consumption is ingevuld.
487 km op 100% met een Stealth Performance en 11.123 km op de teller.Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:59:
[...]
Wat zien jullie nu voor waarden en met welke kilometerstand?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Nee, gewoon langsgereden!Wolly schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:21:
[...]
Had je een afspraak en zoja, hoelang moest je wachten voor je langs kon komen?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Op 25 januari een afspraak gemaakt om de achterruit te vervangen ivm een barst bij de verwarmingslijnen, afspraak is geannuleerd omdat deze niet op voorraad was, maar nu 4 weken later nog steeds niets gehoord. Heb er geen last van, maar duurt toch wel erg lang... Iemand anders had hetzelfde probleem, is dat inmiddels verholpen of ook nog steeds in de wacht?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Jammer toch zulke dingen.Caelorum schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:06:
Bij mij is de consumption overigens ook niet altijd ingevuld. Ik gebruik deze setup: https://github.com/ajeckmans/TeslaMateOnK8s (Dat is dus Teslamate en grafana los in kubernetes met nginx proxy ervoor met inlog via github, wel met aangepaste helm chart)
Ok, het is een hobby-project, maar als ik Teslafi vergelijk met Teslamate, is er aan de laatste nog heel veel werk imho.
Teslamate + grafana werkt IMO prima. Alleen dit werkt soms niet helemaal goed, maar of dat aan TeslaMate ligt of de API weet ik niet. voor 90% van de ritten heeft die namelijk wel verbruik. (en mijn setup is wat a-typisch, dus dat zal ook wel niet meewerken)MtC schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:05:
[...]
Jammer toch zulke dingen.
Ok, het is een hobby-project, maar als ik Teslafi vergelijk met Teslamate, is er aan de laatste nog heel veel werk imho.
Ben je eerst langsgegaan om het te laten controleren? Bij mij hebben ze toen meteen de bestelling erin gegooid en 3 weken later werd het gerepareerd.Taro schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:42:
Op 25 januari een afspraak gemaakt om de achterruit te vervangen ivm een barst bij de verwarmingslijnen, afspraak is geannuleerd omdat deze niet op voorraad was, maar nu 4 weken later nog steeds niets gehoord. Heb er geen last van, maar duurt toch wel erg lang... Iemand anders had hetzelfde probleem, is dat inmiddels verholpen of ook nog steeds in de wacht?
Ik zou het servicecenter gewoon bellen met de vraag... Ik wilde er snel vanaf omdat die barst steeds groter werd. Vond ik niet prettig rijden.
Je kunt niet met het tesla account inloggen - dat is gewoon een generiek account, heb je geen inloggegevens van. Maar met je eigen spotify account kun je natuurlijk wel op je telefoon of via de webversie inloggen en playlists aanmaken en organiseren e.d. Alleen dan blijft af en toe de muziekspeler in de auto hangen op 1 nummmer.Autopilot schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:31:
[...]
Weet jij toevallig ook of het mogelijk is om via je webbrowser op je laptop of via de Spotify app op je telefoon in te loggen met je Tesla account die je gebruikt voor Spotify in je Tesla.
Op die manier kan je het eea naar wens aanpassen in de app op je mobiel denk ik.
Begrijpelijk. Het hoort natuurlijk gewoon te werken. Maar het loste bij mij een hoop op, dus vandaar alleen de tip.TweakerVincent schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:14:
[...]
Dat is zeer zeker geen oplossing. Ik wil natuurlijk mijn playlisten spelen.
Verwijderd
Ik ben hem nu leger aan het rijden en met 20% accu is het nu alleen maar verder gedaald.Taro schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:17:
[...]
487 km op 100% met een Stealth Performance en 11.123 km op de teller.
Hij zou toch juist moeten calibreren?
100% was gisteren 467km
En 90% was 420km
Dit was onderweg naar huis, alle puntjes verdwenen, dus accu zou warm genoeg moeten zijn.
Nu met koude accu en sneeuwvlokje (deze heb ik nog nooit eerder gezien, ook niet met de vrieskou):
100% : 414
90% : 373
Gele accu en sneeuwvlokje.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2020 06:38 ]
Het 'calibratie van de batterijen' heb ik enkel nog maar van YouTube ofzo gehoord. Hecht er dus niet teveel waarde aanVerwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 05:58:
[...]
Ik ben hem nu leger aan het rijden en met 20% accu is het nu alleen maar verder gedaald.
Hij zou toch juist moeten calibreren?
100% was gisteren 467km
En 90% was 420km
Dit was onderweg naar huis, alle puntjes verdwenen, dus accu zou warm genoeg moeten zijn.
Nu met koude accu en sneeuwvlokje (deze heb ik nog nooit eerder gezien, ook niet met de vrieskou):
100% : 414
90% : 373
Gele accu en sneeuwvlokje.
@jongf7 jij rijdt lekker door
51k km
[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 20-02-2020 07:26 ]
Verwijderd
Hij hangt nu weer aan de lader...bottom line schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:25:
[...]
Het 'calibratie van de batterijen' heb ik enkel nog maar van YouTube ofzo gehoord. Hecht er dus niet teveel waarde aan
@jongf7 jij rijdt lekker door
51k km
Kijk, sneeuwvlokje, met warme accu. Ik heb heel de winter nog nooit een sneeuwvlokje gehad, maar nu, met lege accu heb ik hem wel. 9 graden buiten en accu is warm genoeg voor volledige regeneratie:

Nu tijdens het laden:
417km op 90%

463km bij 100%:

Accu is warm, net na het rijden. Fluctueert dit ook zo erg bij jullie?
Gisteren nog 477km bij 100%, nu 463km...
Denk dat de lage waardes vanochtend met het sneeuwvlokje te maken hadden.
Nu weet ik ook hoe het voelt om een SR+ te hebben:

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2020 08:00 ]
Date Charge % Battery Range Estimated
19/02/2020 90 % 446.42 496.02
19/02/2020 71 % 353.73 498.22
18/02/2020 88 % 436.87 496.45
Dit zijn de waarden via Teslafi (Model3 P)
19/02/2020 90 % 446.42 496.02
19/02/2020 71 % 353.73 498.22
18/02/2020 88 % 436.87 496.45
Dit zijn de waarden via Teslafi (Model3 P)
Er is veel geschreven over verbruik. Tesalfi geeft 158 Wh km aan. Tesla in auto 170 Wh. Eigen ervaring is dat snelheid 130 km t.o.v. 100 km 40% hoger verbruik is, zo simpel is dat. Ik ben zeer tevreden met de range van de Tesla
46.78 km Driven
53.24 Rated km Used
158 Wh/km
87.9% Efficiency
46.78 km Driven
53.24 Rated km Used
158 Wh/km
87.9% Efficiency
Ja dat fluctueert bij mij ook erg en kon er maar niet aan wennen. Heb dit dus teruggezet naar % ipv km, dat gaf mij veel rust en ben daardoor nooit meer met range bezig en kan ik de auto net zo rijden als ik met mijn V40 deed. Dit is natuurlijk allemaal een mentaal spelletje maar het bracht me wat rust
Als ik toch even wil kijken is het verbruik en range is prima zichtbaar via Energie tabje.
Ik wou vanochtend nog weer even bellen, maar om 8.00 is de toko nog niet open blijkbaar.Taro schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:42:
Ik wacht sinds 2 januari. Heb al een paar keer gebeld, maar ze hebben geen idee wanneer de ruit binnen komt.
De barst wordt niet meer groter (kan ook bijna niet, hij is al 1,5m lang
Dat heb ik laatst ook gehad. Het was 5-8c buiten en bij 24-26% soc toch een sneeuwvlok ondanks dat er daarvoor een stuk is gereden.Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:58:
[...]
Hij hangt nu weer aan de lader...
Kijk, sneeuwvlokje, met warme accu. Ik heb heel de winter nog nooit een sneeuwvlokje gehad, maar nu, met lege accu heb ik hem wel. 9 graden buiten en accu is warm genoeg voor volledige regeneratie:
[Afbeelding]
Nu tijdens het laden:
417km op 90%
[Afbeelding]
463km bij 100%:
[Afbeelding]
Nu weet ik ook hoe het voelt om een SR+ te hebben:![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tijdens opladen stijgt die waarde weer iets. (Kilometers) zolang je uiteindelijk weer in buurt van 499 komt is er niets aan de hand..
Ook tijd voor ScanMyTesla bij jou.. Ik blijf dalen Lijkt het.. Hoop dat het terug klimt
[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 20-02-2020 08:59 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Verwijderd
Denk ik ookStef87 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:57:
[...]
Dat heb ik laatst ook gehad. Het was 5-8c buiten en bij 24-26% soc toch een sneeuwvlok.
Tijdens opladen stijgt die waarde weer iets.
Ook tijd voor ScanMyTesla bij jou.
Was 100 euro ongeveer?
Kun je daarmee ook loggen? Of moet ik ook iets met TeslaFi?
Ben nooit zo van het invullen van accountgegevens, maar misschien toch maar een keer doen.
Scan my Tesla werkt via OBD dongle. Verder niet zoveel met je Tesla account te maken toch?Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:00:
[...]
Denk ik ook![]()
Was 100 euro ongeveer?
Ben nooit zo van het invullen van accountgegevens, maar misschien toch maar een keer doen.
@Stef87 heb je hem al aan het werk? Inbouwen van die ODB wat te doen zonder de auto te slopen?
https://e-mobility-drivin...com/our-products/?lang=enVerwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:00:
[...]
Denk ik ook![]()
Was 100 euro ongeveer?
Zoiets ja, inclusief de betaalde app. (Alleen android, dus ik heb een android telefoon besteld om als miji tablet te gebruiken)
@Inspired Laten we zeggen dat ik eerst even rechtsbijstand afsluit en dan pas die app open “Nu is alles nog goed, “because Tesla says so”, ik heb ondertussen we alles binnen, ben alleen niet zo bekend met Android besturingssysteem, beetje onwennig maar kom ik wel uit.
Inbouwen is (zijn ook filmpjes) vrij makkelijk. Stekker tussen twee stekkers prikken. Een alleen-lezen “snuffelaar” is het eigenlijk.
[ Voor 29% gewijzigd door Stef87 op 20-02-2020 09:16 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
@Stef87 Slim. 
Duurde het ook echt twee weken bij je met de bestelling? Ik wil het eigenlijk ook wel hebben maar wil nu geen twee weken meer wachten.
Duurde het ook echt twee weken bij je met de bestelling? Ik wil het eigenlijk ook wel hebben maar wil nu geen twee weken meer wachten.
Verwijderd
Het waren twee verschillende "routes".Inspired schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:01:
[...]
Scan my Tesla werkt via OBD dongle. Verder niet zoveel met je Tesla account te maken toch?
@Stef87 heb je hem al aan het werk? Inbouwen van die ODB wat te doen zonder de auto te slopen?
TeslaFi
Hier sloeg het account gedeelte op.
Voordeel: snel resultaat, wel 5 euro per maand.
ScanMyTesla
Eenmalige kosten, moet ingebouwd worden, heel veel opties, maar kan ik hier ook makkelijk als leek informatie uit halen?
Teslafi is gewoon veredelde API uitlees app. Meet hoofdzakelijk vebruik en maakt leuke graphs. ScanmyTesla geeft veel meer technische data, maar niet zozeer info over verbruik etc. Kan via OBD gewoon in je auto vanalles uitlezen. Dit kan Teslafi niet.Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:11:
[...]
Het waren twee verschillende "routes".
TeslaFi
Hier sloeg het account gedeelte op.
Voordeel: snel resultaat, wel 5 euro per maand.
ScanMyTesla
Eenmalige kosten, moet ingebouwd worden, heel veel opties, maar kan ik hier ook makkelijk als leek informatie uit halen?
Anders even bijvoorbeeld; YouTube: Scan My Tesla OBD tool installation and explanation kijken.
Teslafi; graphs over verbruik.
ScanMyTesla; inzicht in de data van de auto/batterij. Voltage van cellen, temp van accu etc etc.
[ Voor 25% gewijzigd door Inspired op 20-02-2020 09:15 ]
Nee 5 dagen ongeveerInspired schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:10:
@Stef87 Slim.
Kijk even wat filmpjes: je kan een hoop inzien zoals maximale batterij capaciteit en beschikbare buffer. (Max discharge, regen, batterijtemp)
[ Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 20-02-2020 09:18 ]
Verwijderd
Even voor de duidelijkheid, het gaat mij niet om verbruik, maar om de gezondheid van de accu. Omdat 100% gisteren nog 477km was en nu "opeens" 463km.Inspired schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:13:
[...]
Teslafi is gewoon veredelde API uitlees app. Meet hoofdzakelijk vebruik en maakt leuke graphs. ScanmyTesla geeft veel meer technische data, maar niet zozeer info over verbruik etc. Kan via OBD gewoon in je auto vanalles uitlezen. Dit kan Teslafi niet.
Anders even bijvoorbeeld; YouTube: Scan My Tesla OBD tool installation and explanation kijken.
Teslafi; graphs over verbruik.
ScanMyTesla; inzicht in de data van de auto/batterij. Voltage van cellen, temp van accu etc etc.
Daarnaast heb ik nog nooit een sneeuwvlok gezien, dit is de eerste keer sinds november...
Wat ik vreemd vind met een buitentemp van 10 graden en volledige regeneratie beschikbaar! Accu is veel warmer dan de afgelopen tijden en dan toch opeens een sneeuwvlok...
Die sneeuwvlok komt volgens mij vrij snel als de accu <20% is en bij lage temps. Als je met een warme accu thuis aan komt met <20% krijg je bij het uitzetten een melding dat de beschikbare capaciteit terug kan lopen als de auto afkoelt.Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:18:
[...]
Even voor de duidelijkheid, het gaat mij niet om verbruik, maar om de gezondheid van de accu. Omdat 100% gisteren nog 477km was en nu "opeens" 463km.
Daarnaast heb ik nog nooit een sneeuwvlok gezien, dit is de eerste keer sinds november...
Wat ik vreemd vind met een buitentemp van 10 graden en volledige regeneratie beschikbaar! Accu is veel warmer dan de afgelopen tijden en dan toch opeens een sneeuwvlok...
Over ScanmyTesla; hier kun je wat indicators uithalen inzake de stand van de accu. Als we @Stef87 lief vragen wil hij misschien wel een guide maken voor ons.. In dit forum staat ook wel wat info. Volgens mij kijkt @Stef87 hier ook wel na.
Dit kun je bijvoorbeeld ook checken met ScanmyTesla;
Another important value is the cell imbalance. Most of us have under 20 mV, but there are 2 who have around 100 and they also have a problem with their battery, showing only around 440 km (nominal full pack <69) range instead of 500 when only driven under 10.000 km
[ Voor 29% gewijzigd door Inspired op 20-02-2020 09:27 ]
Teslafi gebruik ik even in trial versie. Ga daar verder geen gebruik meer van maken. Ik denk dat de data die rechtstreeks vanuit Tesla komt afdoende is.
Als ik me niet vergis zijn er twee typen sneeuwvlokje die we niet door elkaar moeten halen. Het sneeuwvlokje op je foto (die buiten het accusymbool staat) is volgens mij de algemene waarschuwing "het is koud buiten en misschien glad", meeste auto's hebben zo'n melding. Als de accu zelf onderkoeld is zie je een stukje blauw in het accusymbool en staat het sneeuwvlokje ook in het accusymbool.Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:58:
[...]
Hij hangt nu weer aan de lader...
[Afbeelding]
Nu weet ik ook hoe het voelt om een SR+ te hebben:![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De tweede melding nog nooit gezien in mijn Tesla.IceOnFire schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:36:
[...]
Als ik me niet vergis zijn er twee typen sneeuwvlokje die we niet door elkaar moeten halen. Het sneeuwvlokje op je foto (die buiten het accusymbool staat) is volgens mij de algemene waarschuwing "het is koud buiten en misschien glad", meeste auto's hebben zo'n melding. Als de accu zelf onderkoeld is zie je een stukje blauw in het accusymbool en staat het sneeuwvlokje ook in het accusymbool.
Verwijderd
Met 10 graden buiten?IceOnFire schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:36:
[...]
Als ik me niet vergis zijn er twee typen sneeuwvlokje die we niet door elkaar moeten halen. Het sneeuwvlokje op je foto (die buiten het accusymbool staat) is volgens mij de algemene waarschuwing "het is koud buiten en misschien glad", meeste auto's hebben zo'n melding. Als de accu zelf onderkoeld is zie je een stukje blauw in het accusymbool en staat het sneeuwvlokje ook in het accusymbool.
Nog nooit eerder gehad deze winter
Lijkt mij zeer sterk...
Maar ook in het laadscherm was hij zichtbaar. Range bij 90% teruggebracht naar waarden van een SR+ (ik heb een LR).
Wat ik vreemd vind is dat dit hele sneeuwvlokje nog nooit is voorgekomen bij mij. Dit is sinds november de allereerste keer. Met 10 graden buitentemp en een accu die warm genoeg is om volledig te regenereren. Ik vind het vreemd dat ik op zo'n moment het sneeuwvlokje krijg, maar wanneer de accu écht koud was deze winter, met heel weinig regen en -1 buiten temp, heb ik hem nooit gehad!

Ik dus ook nooit eerder gehad, tot vanochtend.Inspired schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:38:
[...]
De tweede melding nog nooit gezien in mijn Tesla.
Vreemd gezien het weer en de warmte van de accu... (regen 100% beschikbaar, zie je ook op het screenshot eerder vanochtend).
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2020 09:48 ]
Dan gebruik de berekening eens die ik je een paar dagen geleden ge-pm't (is dat een werkwoord?) heb. Daar kan je prima de (totale) resterende totale capaciteit van je accu mee uitrekenen. Alternatief is de ODB Dongle die Stef87 nu besteld heeft.Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:18:
[...]
Even voor de duidelijkheid, het gaat mij niet om verbruik, maar om de gezondheid van de accu. Omdat 100% gisteren nog 477km was en nu "opeens" 463km.
Het sneeuwvlokje krijg ik eigenlijk altijd met deze temperaturen als ik de auto een nacht niet heb geladen, zo ook vanochtend bij een ritje van 3km met 51% SoC.Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:46:
[...]
Met 10 graden buiten?![]()
Nog nooit eerder gehad deze winter
Lijkt mij zeer sterk...
Maar ook in het laadscherm was hij zichtbaar. Range bij 90% teruggebracht naar waarden van een SR+ (ik heb een LR).
Wat ik vreemd vind is dat dit hele sneeuwvlokje nog nooit is voorgekomen bij mij. Dit is sinds november de allereerste keer. Met 10 graden buitentemp en een accu die warm genoeg is om volledig te regenereren. Ik vind het vreemd dat ik op zo'n moment het sneeuwvlokje krijg, maar wanneer de accu écht koud was deze winter, met heel weinig regen en -1 buiten temp, heb ik hem nooit gehad!
[Afbeelding]
[...]
Ik dus ook nooit eerder gehad, tot vanochtend.
Vreemd gezien het weer en de warmte van de accu... (regen 100% beschikbaar, zie je ook op het screenshot eerder vanochtend).
Ik heb straks een rit van 70km voor de boeg, dus eerst even AC laden naar 70% om de boel te verwarmen, bij het starten van de laadsessie hoorde je de "afterburner" weer keurig starten om het accupakket op te warmen
Verwijderd
Maar als je een OBD bluetooth ding hebt ingebouwd / hebt geplaatst kan je toch ook gewoon Torque gebruiken?
Wat ik zo lees niet. Dan heb je zoiets nodig; http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=Model3OBDII2019Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:23:
Maar als je een OBD bluetooth ding hebt ingebouwd / hebt geplaatst kan je toch ook gewoon Torque gebruiken?
Na afgelopen weekend volledig te zijn afgebrand, probeer ik het hier toch nog een keer. Ik zie veel mensen met een gemiddeld gebruik van (ruim) onder de 200Wh/km, sommigen zo laag als 150 Wh/km. En ik lijkt dus toch echt iets verkeerd te doen want ik zit op een gemiddelde sinds start van 253 (en afgelopen weekend dus grote stukken >300)
Ik heb een performance en rij rustig en op comfort gericht, wat zoveel betekent als:
1. Geen boetes: 124 op 120 wegen, 135 op 130 wegen etc.
2. Climate control op auto
3. Optrekken op “chill”
4. Regeneratief op “laag”
Vanochtend een ritje naar de garage:
- koud, 13,4 km, 270 Wh/km, 9C (grotendeels ring Amsterdam, dus heel rustig 80 km/hr rijden)
- bij garage -> natuurlijk key card vergeten
- nog een keer heen en terug, zoveel mogelijk cruise control gebruikt om mijn rijstijl uit de vergelijking te halen, 38 km 250 Wh
Wat zou ik nog kunnen doen om dit om laag te krijgen?
- kan de climate control op “auto” maar dat ie dan geen AC gebruikt?
- regeneratief remmen pas ik liever niet aan, daar wordt ie erg schokkerig van en dus misselijk
Ik heb een performance en rij rustig en op comfort gericht, wat zoveel betekent als:
3. Optrekken op “chill”
- koud, 13,4 km, 270 Wh/km, 9C (grotendeels ring Amsterdam, dus heel rustig 80 km/hr rijden)
- nog een keer heen en terug, zoveel mogelijk cruise control gebruikt om mijn rijstijl uit de vergelijking te halen, 38 km 250 Wh
- regeneratief remmen pas ik liever niet aan, daar wordt ie erg schokkerig van en dus misselijk
Heb je de kachel op 24 graden Celsius staan ?JohanB schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:45:
Na afgelopen weekend volledig te zijn afgebrand, probeer ik het hier toch nog een keer. Ik zie veel mensen met een gemiddeld gebruik van (ruim) onder de 200Wh/km, sommigen zo laag als 150 Wh/km. En ik lijkt dus toch echt iets verkeerd te doen want ik zit op een gemiddelde sinds start van 253 (en afgelopen weekend dus grote stukken >300)
3. Optrekken op “chill”
Bij de korte ritten is het altijd het opwarmen van de cabine.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Paar tipsJohanB schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:45:
3. Optrekken op “chill”
Sentry uit, en Wi-Fi uit,
Climate op handmatig en AC uit.
Regen op normaal zetten en probeer te wennen aan one-pedal driving, als je er aan gewend bent rijdt het net zo soepel als met regen uit.
Auto-pilot alleen gebruiken bij een rustig verkeersbeeld, AP anticipeert niet heel goed wat zich vertaald in een hoger verbruik.
Climate op 15 graden of 25 graden?JohanB schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:45:
3. Optrekken op “chill”
Korte afstanden zijn onzuinig door het gebruik van climate of sentry, vanochtend een ritje van 3km met een verbruik van 120wh/kmInspired schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:49:
[...]
Climate op 15 graden of 25 graden?Korte afstanden is relatief onzuinig. Helemaal met climate bv op 20/21. Dat hakt er in de eerste km's hard in. Je zou eens met climate uit kunnen rijden om te kijken wat het doet. Wat haal je als je 100+ km's rijdt?
Ik heb een P met 7000+ km sinds eind december, gemiddeld 212Wh/km.
2.8 bar, 20" (nog standaard banden, sinds we geen winter hebben dit jaar
), altijd sport-modus, altijd op % weergave.
20graden handmatig, geen AC, stoel verwarming op standje laag.
Randstad, voornamelijk vmax+, helaas wel spitsrijder.
2.8 bar, 20" (nog standaard banden, sinds we geen winter hebben dit jaar

20graden handmatig, geen AC, stoel verwarming op standje laag.
Randstad, voornamelijk vmax+, helaas wel spitsrijder.
[ Voor 17% gewijzigd door Tranzity op 20-02-2020 10:55 ]
Hij rijdt toch met climate aan?revolution-nl schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:53:
[...]
Korte afstanden zijn onzuinig door het gebruik van climate of sentry, vanochtend een ritje van 3km met een verbruik van 120wh/km
Ik rij ook een performance. Gemiddeld verbruik vanaf december is 203 Wh. Laatste ritten verbruik 170-185 Wh.JohanB schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:45:
3. Optrekken op “chill”
Temperatuur standaard 20 graden,
Als je zuinig wilt rijden:
-rustig optrekken en niet te snel naar max snelheid
-auto in chill stand zetten
-geen sentry mode
-regeneratief remmen absoluut gebruiken
Verder gebruik ik geen AP en CC.
Indien ik bovenstaande gebruik is bij snelheden tot 100 km het verbruik ca. 180. Bij snelheid 130 is verbruik rond 240
Zodra ik alles openbaar en ''voor elkaar'' heb kan ik dit zeker maken. Ik hoop zo ook het e.e.a. uit te kunnen leggen m.b.t. de zichtbare waardes.Inspired schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:20:
[...]
Die sneeuwvlok komt volgens mij vrij snel als de accu <20% is en bij lage temps. Als je met een warme accu thuis aan komt met <20% krijg je bij het uitzetten een melding dat de beschikbare capaciteit terug kan lopen als de auto afkoelt.
Over ScanmyTesla; hier kun je wat indicators uithalen inzake de stand van de accu. Als we @Stef87 lief vragen wil hij misschien wel een guide maken voor ons.. In dit forum staat ook wel wat info. Volgens mij kijkt @Stef87 hier ook wel na.
Dit kun je bijvoorbeeld ook checken met ScanmyTesla;
[...]
In ieder geval heb ik mijn autotechniek diploma's en ervaring met een programmeerbare e-scooter welke een 3.5kWh batterijpakket had met dezelfde 18650 batterijen als de Model S.
Dit is een kwestie van gewenning. Het kost even om de controle over je voet te krijgen dat het niet 'schokkerig' wordt. Maar dit levert wel echt een bak 'zuinigheid' op. Meer dan met de climate instellingen gaan lopen klooien.JohanB schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:45:
[...]
[...]
Mwoah, overdrijven is ook een vak. Verwarming op 21 vs 18 in de winter maakt meer uit denk ik. Helemaal als je zelf al goed anticipeert.Caelorum schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:16:
[...]
Dit is een kwestie van gewenning. Het kost even om de controle over je voet te krijgen dat het niet 'schokkerig' wordt. Maar dit levert wel echt een bak 'zuinigheid' op. Meer dan met de climate instellingen gaan lopen klooien.
Verwijderd
Uitrijden is anders veel effienter dan regen.Caelorum schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:16:
[...]
Dit is een kwestie van gewenning. Het kost even om de controle over je voet te krijgen dat het niet 'schokkerig' wordt. Maar dit levert wel echt een bak 'zuinigheid' op. Meer dan met de climate instellingen gaan lopen klooien.
Dus regen op laag, zonder extra remmen, is veel efficienter dan regen op hoog...
Als dat zo is, waarom zou regen dan überhaupt een optie zijn? Met andere woorden, ik geloof er niks vanVerwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:53:
[...]
Uitrijden is anders veel effienter dan regen.
Dus regen op laag, zonder extra remmen, is veel efficienter dan regen op hoog...
Verwijderd
Omdat regen natuurlijk weer veel efficienter is dan remmen...Slurpgeit schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:55:
Als dat zo is, waarom zou regen dan überhaupt een optie zijn? Met andere woorden, ik geloof er niks van
Uitrijden > lage regen > hoge regen > .............. > remmen
Remmen is gewoon weggooien van reeds verbruikte energie!
Men heeft wel eens een Tesla voortgetrokken met regen aan, conclusie was volgens mij dat hoge regeneratie zo'n maximaal 60% efficientie behaalde.
Dus als je 100% accelereert, zie je daar met regen max 60% van terug met hoge regen.
Met remmen zie je daar natuurlijk niets van terug.
Als je 100% accelereert, en je laat hem uitrijden, wil je daar meer afstand mee, dan regenereren en opnieuw gas geven, in diezelfde afstand.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2020 13:00 ]
Met regen op normaal (= hoog volgens mij) kan je toch ook gewoon 'uitrijden', door het pedaal enigszins ingedrukt te houden.Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:53:
[...]
Uitrijden is anders veel effienter dan regen.
Het streepje onder de snelheid is daar voor mij de maatstaf, als die precies in het midden is (dus geen grijs en geen groen) ben je aan het 'coasten', althans dat was mijn aanname.
Daarnaast kan je met regen op laag dus je rem energie niet terug winnen, alleen maar 'ouderwets' remmen. Dus ook al kijk je goed vooruit zal je toch wel eens moeten remmen. Dat doe ik dan liever op de motor (regen) dan op de remschijven.
Overigens merk ik dat met de harde wind van de laatste weken ik een verschil van ongeveer 25-30Wh/km zie tussen tegen de wind in en met de wind mee rijden. Best veel
[ Voor 14% gewijzigd door Smobbo op 20-02-2020 13:02 ]
Verwijderd
Jazeker, dus eigenlijk zorg je met je rechtervoet, fictief voor lage regenSmobbo schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:00:
[...]
Met regen op normaal (= hoog volgens mij) kan je toch ook gewoon 'uitrijden', door het pedaal enigszins ingedrukt te houden.
Het streepje onder de snelheid is daar voor mij de maatstaf, als die precies in het midden is (dus geen grijs en geen groen) ben je aan het 'coasten', althans dat was mijn aanname.
Daarnaast kan je met regen op laag dus je rem energie niet terug winnen, alleen maar 'ouderwets' remmen. Dus ook al kijk je goed vooruit zal je toch wel eens moeten remmen. Dat doe ik dan liever op de motor (regen) dan op de remschijven.
Overigens merk ik dat met de harde wind van de laatste weken ik een verschil van ongeveer 25-30Wh/km zie tussen tegen de wind in en met de wind mee rijden. Best veel!
Volgens mij bedoelen we hetzelfde!
Ik heb bij mij regen ook op normaal staan.
Maar bij korte ritjes merk je dat uit laten rijden, met weinig tot geen regen, veel lager verbruik haalt dan afremmen op regen en weer accelereren. Dat heeft een veel hoger verbruik, dan uit laten rijden.
Ah, ik snap je. Ja, dan bedoelen we hetzelfde.Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:04:
[...]
Jazeker, dus eigenlijk zorg je met je rechtervoet, fictief voor lage regen![]()
Volgens mij bedoelen we hetzelfde!
Ik heb bij mij regen ook op normaal staan.
Maar bij korte ritjes merk je dat uit laten rijden, met weinig tot geen regen, veel lager verbruik haalt dan afremmen op regen en weer accelereren. Dat heeft een veel hoger verbruik, dan uit laten rijden.
Regen is gaaf, maar uiteraard is niet 'remmen en weer op trekken', maar 'gewoon op snelheid blijven' het meest efficiënt.
Op korte ritjes is het verbruik niet goed. De batterij krijgt de kans niet om op temperatuur te komen.JohanB schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:45:
3. Optrekken op “chill”
Langzamer rijdenWat zou ik nog kunnen doen om dit om laag te krijgen?
- Heenweg gebruik ik ~35% van de batterij en verbruik ik 220-230kwh
- Terugweg gebruik ik ~28% van de batterij en verbruik ik 180-190kwh
Betere getallen ga je vooral halen met langzamer rijden. Aangezien jij 20" wielen hebt, zal je iets meer verbruiken.
[/quote]
Volgens mij niet.- kan de climate control op “auto” maar dat ie dan geen AC gebruikt?
Dat ligt puur aan jezelf. Je voet moet er aan wennen, maar dat gaat vrij snel. Dus probeer het eens een paar ritjes.- regeneratief remmen pas ik liever niet aan, daar wordt ie erg schokkerig van en dus misselijk
Sentry uit??revolution-nl schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:49:
[...]
Paar tips
Sentry uit, en Wi-Fi uit,
Climate op handmatig en AC uit.
Regen op normaal zetten en probeer te wennen aan one-pedal driving, als je er aan gewend bent rijdt het net zo soepel als met regen uit.
Auto-pilot alleen gebruiken bij een rustig verkeersbeeld, AP anticipeert niet heel goed wat zich vertaald in een hoger verbruik.
Sentry staat toch niet aan tijdens het rijden? Als ik in mijn app kijk en vriendin heeft de auto mee dan springt bewakingsmodus pas "aan" als de auto in Park gezet wordt.
En wifi uit? Kan je die uitzetten of bedoel je dat je de mobiele hotspot moet vergeten want mijn thuis wifi heeft een prima bereik, maar na 10 seconden rijden is het bereik toch echt wel weg.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.