Wel hoedenplank meegeleverd.wht schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:03:
Hi allen, ik heb een model Y RWD besteld op 12-1-2023. Kijk er ontzettend naar uit maar iets wat ik niet zo snel kan vinden is of er een hoedenplank geleverd wordt standaard. Ene YT filmpje zegt van wel en de ander weer niet...
Jawel hoor
Mijne ligt al mooi op zolder niks te doen voor de komende jaren
[ Voor 16% gewijzigd door Makkelijk op 26-01-2023 09:07 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik denk dat de hoedenplank inlegger net even naar het toilet was toen jou auto op de band voorbij rolde.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ik mag na de sneeuwval van afgelopen week weer een nieuwe voorruit laten zetten. M'n 3e in 3 jaar tijd. Naast ontelbaar veel sterretjes. Ik doe echt niets anders met deze auto dan ik voorheen deed. Sterker nog, ik word almaar voorzichtiger. Na sneeuw, dooi en daarna vorst kom je achter de gebreken van deze auto en besef je dat hij op geen enkele manier is ontworpen voor koud / slecht weer. Mind you hij had al een half uur staan voorverwarmen zoals iedere ochtend.
Een paar voorbeeldjes:
- wanneer sneeuw smelt en richting je achterklep zakt, blijft deze en het gesmolten water liggen bij het scharnierpunt. Vriest het dan weer aan krijg je de achterklep niet meer open (want dikke laag ijs erop). Je kunt ook geen kracht zetten want dan springt het glas.
- heb je dan eindelijk de klep open na een schietgebedje, dan glijdt al het ijs zo je achterbak in.
- de deurhendels vriezen vast. De optie om met je app de deur open te laten springen is handig, maar de auto heeft geen stijlen dus wederom schietgebedje dat je raam heel blijft.
- bij een beetje vorst zijn je spiegels ALTIJD vastgevroren. Ok deze zou ik eigenlijk niet moeten inklappen bij vorst.
- de koplampen ontdooien niet, want led, maar sproeien kan ook niet
- het hele design van de auto zorgt ervoor dat alles altijd smerig is. De camera's, de spiegels, de zijraampjes. Dit kun je duidelijk zien wanneer je op de snelweg de sproeier aanzet, het water loopt langs zijramen.
- geen regensensor; wat Tesla je ook wil doen geloven, de camera's zijn niet goed genoeg om dit gemis op te vangen. De combinatie dat de auto vaak vanzelf gaat wissen zonder dat het regent, maar tijdens Autopilot niet uit te schakelen is, is echt top...
- vocht op plekken waar het niet hoort, zo kwam ik er vorige week achter dat aan beide kanten condens zit tussen de camera en het glas in de deurstijl. Nadat ik op onderzoek uitging want de auto bleef maar automatisch ontwasemen waardoor het onhoudbaar werd in de cabine. Fijn dat dit ook niet uit te zetten is zonder manuele stand te kiezen!
- de knipperlichten verblinden de spatbordcamera's
- bij wisselen van rijbaan de spatbordcamera's gebruiken met regen op de snelweg is kansloos, wazig en trillend beeld.
- er staat minimaal 1 koplamp verkeerd afgesteld. Dit zie ik bij bijna elke M3 die rond rijdt en is echt een productiefout. De koplamp is niet in staat om de trillingen op te vangen. Ik kan Tesla laten komen maar een week later wordt ik weer geseind. Ongetwijfeld de reden dat nieuwe M3's andere koplampen hebben.
- de lak is van boter
Ik heb de versie van eind 2019 dus er zal ongetwijfeld her en der wat gewijzigd zijn. De bijtelling is super zeker als ik de huidige bedragen hoor, en range en Supercharger-netwerk is ongevenaard. Maar sorry Tesla-fanatici en religieuze aanhangers, er is echt een hoop mis met deze auto.
Een paar voorbeeldjes:
- wanneer sneeuw smelt en richting je achterklep zakt, blijft deze en het gesmolten water liggen bij het scharnierpunt. Vriest het dan weer aan krijg je de achterklep niet meer open (want dikke laag ijs erop). Je kunt ook geen kracht zetten want dan springt het glas.
- heb je dan eindelijk de klep open na een schietgebedje, dan glijdt al het ijs zo je achterbak in.

- de deurhendels vriezen vast. De optie om met je app de deur open te laten springen is handig, maar de auto heeft geen stijlen dus wederom schietgebedje dat je raam heel blijft.
- bij een beetje vorst zijn je spiegels ALTIJD vastgevroren. Ok deze zou ik eigenlijk niet moeten inklappen bij vorst.
- het hele design van de auto zorgt ervoor dat alles altijd smerig is. De camera's, de spiegels, de zijraampjes. Dit kun je duidelijk zien wanneer je op de snelweg de sproeier aanzet, het water loopt langs zijramen.
- geen regensensor; wat Tesla je ook wil doen geloven, de camera's zijn niet goed genoeg om dit gemis op te vangen. De combinatie dat de auto vaak vanzelf gaat wissen zonder dat het regent, maar tijdens Autopilot niet uit te schakelen is, is echt top...

- vocht op plekken waar het niet hoort, zo kwam ik er vorige week achter dat aan beide kanten condens zit tussen de camera en het glas in de deurstijl. Nadat ik op onderzoek uitging want de auto bleef maar automatisch ontwasemen waardoor het onhoudbaar werd in de cabine. Fijn dat dit ook niet uit te zetten is zonder manuele stand te kiezen!
- bij wisselen van rijbaan de spatbordcamera's gebruiken met regen op de snelweg is kansloos, wazig en trillend beeld.
- er staat minimaal 1 koplamp verkeerd afgesteld. Dit zie ik bij bijna elke M3 die rond rijdt en is echt een productiefout. De koplamp is niet in staat om de trillingen op te vangen. Ik kan Tesla laten komen maar een week later wordt ik weer geseind. Ongetwijfeld de reden dat nieuwe M3's andere koplampen hebben.
- de lak is van boter
Ik heb de versie van eind 2019 dus er zal ongetwijfeld her en der wat gewijzigd zijn. De bijtelling is super zeker als ik de huidige bedragen hoor, en range en Supercharger-netwerk is ongevenaard. Maar sorry Tesla-fanatici en religieuze aanhangers, er is echt een hoop mis met deze auto.
Oh excuses, had in een video begrepen dat er geen hoedenplank bij zat vanwege de donkere ramen. Mooi, blij mee!
Bij mij staat er deze periode ook altijd op automatisch ontwasemen als de klimaatregeling op auto staat.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:13:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat niet meer doet dan de airco gebruiken om te ontvochtigen? Was dat voor dat deze melding werd getoond dan eigenlijk ook niet zo in de winter?
zucht, weer zo'n 2019 model klagerfRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:13:
Ik mag na de sneeuwval van afgelopen week weer een nieuwe voorruit laten zetten. M'n 3e in 3 jaar tijd. Naast ontelbaar veel sterretjes. Ik doe echt niets anders met deze auto dan ik voorheen deed. Sterker nog, ik word almaar voorzichtiger. Na sneeuw, dooi en daarna vorst kom je achter de gebreken van deze auto en besef je dat hij op geen enkele manier is ontworpen voor koud / slecht weer. Mind you hij had al een half uur staan voorverwarmen zoals iedere ochtend.
Een paar voorbeeldjes:
- heb je dan eindelijk de klep open na een schietgebedje, dan glijdt al het ijs zo je achterbak in.![]()
- geen regensensor; wat Tesla je ook wil doen geloven, de camera's zijn niet goed genoeg om dit gemis op te vangen. De combinatie dat de auto vaak vanzelf gaat wissen zonder dat het regent, maar tijdens Autopilot niet uit te schakelen is, is echt top...![]()
- de lak is van boter
je vergeet nog het geluid als je de deuren dichtgooit, de panel gaps, de draagarmen, etc
Bij mij staat ie te ontwasemen terwijl er niks te ontwasemen valt. Dit doet ie voor langere periodes, zo erg dat het onhoudbaar wordt in de cabine.Wolly schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:16:
[...]
Bij mij staat er deze periode ook altijd op automatisch ontwasemen als de klimaatregeling op auto staat.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat niet meer doet dan de airco gebruiken om te ontvochtigen? Was dat voor dat deze melding werd getoond dan eigenlijk ook niet zo in de winter?
Deze staan nog op de boot, ik heb het nagevraagd.turkeyhakan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:32:
[...]
Er zijn zelfs voorraad modellen: https://www.tesla.com/nl_...rrangeby=plh&zip=&range=0
Dus als je zsm wilt rijden, grijp je kans!
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Hey die problemen zie ik al niet eens meer. Metaal op metaal wanneer je de achterklep dicht gooit. En een Tesla monteur die moet schipperen tussen dat of panel gaps / niet uitlijnen van carosserie.Lagune schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:19:
[...]
zucht weer zo'n 2019 model klager
je vergeet nog het geluid als je de deuren dichtgooit, de panel gaps, de draagarmen, etc
Maar wat doet hij precies met ontwasemen dan? Zoals gezegd, het staat er bij mij wel (zolang alles in auto staat) en de ramen zijn niet beslagen maar ik merk er verder weinig van?fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:20:
[...]
Bij mij staat ie te ontwasemen terwijl er niks te ontwasemen valt. Dit doet ie voor langere periodes, zo erg dat het onhoudbaar wordt in de cabine.
https://nos.nl/artikel/24...oranje-in-drie-provincies

Dat moet een mega klap zijn geweest, knap dus dat de voordeur makkelijk open gaat maar enigszins eng dat het dak bij de passagiers zo is ingeknakt.

Dat moet een mega klap zijn geweest, knap dus dat de voordeur makkelijk open gaat maar enigszins eng dat het dak bij de passagiers zo is ingeknakt.
heftig inderdaad, in veel andere auto's was dat slechter afgelopen...Homeland schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:24:
[Afbeelding]
hij laat de luchtstroom langs de voorruit lopen, thats it.Wolly schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:21:
[...]
Maar wat doet hij precies met ontwasemen dan? Zoals gezegd, het staat er bij mij wel (zolang alles in auto staat) en de ramen zijn niet beslagen maar ik merk er verder weinig van?
Iets met een vrachwagen lijk het, uit het filmpje:Homeland schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:24:
[Afbeelding]
/f/image/9S1dwTCPE67EjS9pve5RRPFA.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt erop alsof hij achteruit onder de aanhanger geschoven is. Nare klap.
[ Voor 4% gewijzigd door DaCoTa op 26-01-2023 09:35 ]
Volgens mij gaat de temperatuur ook op maximaal. Want het wordt na een tijdje echt te warm.Bever! schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:30:
[...]
hij laat de luchtstroom langs de voorruit lopen, thats it.
Niet dat ik wil afdoen aan jouw ervaring, maar hoe kan het nou dat ik nooit issues heb in koud weer. Spiegels niet, ramen niet, deuren niet. (klapje op hendel en hij opent altijd)fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:13:
Een paar voorbeeldjes:
- heb je dan eindelijk de klep open na een schietgebedje, dan glijdt al het ijs zo je achterbak in.![]()
- geen regensensor; wat Tesla je ook wil doen geloven, de camera's zijn niet goed genoeg om dit gemis op te vangen. De combinatie dat de auto vaak vanzelf gaat wissen zonder dat het regent, maar tijdens Autopilot niet uit te schakelen is, is echt top...![]()
- de lak is van boter
Zelfs in skigebied gaat het prima met bakken sneeuw. Nooit een andere ruit nodig gehad... Waarom verwarm je je auto 30 minuten eigenlijk? Is na 5 minuten op temparatuur. De lak is inderdaad slechte kwaliteit van ons bouwjaar, heb ook een zwarte en daar kijk ik liever maar niet naar van dichtbij. Koplampen kan je zelf calibreren, mij een raadsel waarom dit periodiek moet maar kan je zelf gewoon oplossen. Regensensor is waardeloos
nopefRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:33:
[...]
Volgens mij gaat de temperatuur ook op maximaal. Want het wordt na een tijdje echt te warm.
Het interieur kan na 5 minuten wel op temperatuur zijn, maar als je een laag ijs hebt op je auto en je wilt de accu verwarmen ben je minstens 15 minuten verder.Bever! schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:35:
[...]
Niet dat ik wil afdoen aan jouw ervaring, maar hoe kan het nou dat ik nooit issues heb in koud weer. Spiegels niet, ramen niet, deuren niet. (klapje op hendel en hij opent altijd)
Zelfs in skigebied gaat het prima met bakken sneeuw. Nooit een andere ruit nodig gehad... Waarom verwarm je je auto 30 minuten eigenlijk? Is na 5 minuten op temparatuur. De lak is inderdaad slechte kwaliteit van ons bouwjaar, heb ook een zwarte en daar kijk ik liever maar niet naar van dichtbij. Koplampen kan je zelf calibreren, mij een raadsel waarom dit periodiek moet maar kan je zelf gewoon oplossen. Regensensor is waardeloos
In Noorwegen met sneeuw had ik ook nergens last van. Het gaat specifiek om vorst, ijs, ijzel.Bever! schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:35:
[...]
Niet dat ik wil afdoen aan jouw ervaring, maar hoe kan het nou dat ik nooit issues heb in koud weer. Spiegels niet, ramen niet, deuren niet. (klapje op hendel en hij opent altijd)
Dat voorverwarmen doet ie zelf. En binnen is het na 5 min. op temperatuur, maar daarmee is het ijs nog niet verdwenen van je auto. Alles is op te lossen, maar het is gedoe. Ik ben meer dan ooit bezig met de auto. Zegeltjes sparen bij Carglass is geen doel. En wekelijks calibreren van koplampen geen hobby.
[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-01-2023 09:43 ]
OMG KIJK DIE PANELGAPS!Homeland schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:24:
[Afbeelding]
Ja als je goed kijkt zaten er wel winterbanden onder.. hopelijk geen persoonlijk letselDaCoTa schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:33:
[...]
Iets met een vrachwagen lijk het, uit het filmpje:
[Afbeelding]
Lijkt erop alsof hij achteruit onder de aanhanger geschoven is. Nare klap.
Kan dat niet bevestigen. Airco op auto, temperatuur 19,6c en automatisch ontwasemen staat aan. Het wordt zeker niet te warm in de auto met deze settings en ik voel ook niet bepaald een hete luchtstroom.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:33:
[...]
Volgens mij gaat de temperatuur ook op maximaal. Want het wordt na een tijdje echt te warm.
Hij gaat van ontwasemen naar ontdooien als je twee keer drukt, dan gaat gaat hij op max temp. anders niet.Wolly schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:55:
[...]
Kan dat niet bevestigen. Airco op auto, temperatuur 19,6c en automatisch ontwasemen staat aan. Het wordt zeker niet te warm in de auto met deze settings en ik voel ook niet bepaald een hete luchtstroom.
Tip voor de spiegels. Kopje warm water over de behuizing laten lopen. Loopt altijd een deel richting het mechanisme. Wel zo gieten dat het niet naar je ramen of spiegeltje kan.Caelorum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:35:
[...]
Mwoah.. Ik heb het elke winter tot nu toe wel ene paar keer gehad. En je kan het oplossen inderdaad door de defrost aan te zetten en 5 minuten te wachten.
Vastgevroren deurklinken zijn makkelijker. Gewoon, zoals in de handleiding staat, met de vuist op de deurklink meppen en je kan hem zo open maken.
Spiegels is wel de lastigste van allemaal. Die zal je een handje moeten helpen als de motor draait. Dat is wat timing en niet echt geweldig voor die dingen. Gelukkig maar twee keer gehad. Sinds ik een keer de hogedrukspuit er goed tussen heb gezet in de wasbox niet meer.
Ik deed bij m'n Renault altijd een klein beetje siliconenspray spuiten in de gleuf waar de spiegel scharniert. Dat zorgde er voor dat het mechanisme nooit meer bevroor. Is hier geen ruimte voor?fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:58:
[...]
Tip voor de spiegels. Kopje warm water over de behuizing laten lopen. Loopt altijd een deel richting het mechanisme. Wel zo gieten dat het niet naar je ramen of spiegeltje kan.
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Klinkt als mogelijk contra productief? Gaan ze niet alleen maar stroever lopen als je met warm water steeds dat mechanisme spoelt?fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:58:
[...]
Tip voor de spiegels. Kopje warm water over de behuizing laten lopen. Loopt altijd een deel richting het mechanisme. Wel zo gieten dat het niet naar je ramen of spiegeltje kan.
Wat denk je dat er gebeurt als je in de regen rijdt en al het water aerodynamisch langs je spiegel loopt?Bever! schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:12:
[...]
Klinkt als mogelijk contra productief? Gaan ze niet alleen maar stroever lopen als je met warm water steeds dat mechanisme spoelt?
Het gaat niet stroef, hij zit gewoon vastgevroren. Dus er zit al water.
[ Voor 9% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-01-2023 10:17 ]
Yup ik zie dat bij mij ook vaak staan, maar merk geen verschil als ie aan of uit staat als ik aan het rijden benWolly schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:21:
[...]
Maar wat doet hij precies met ontwasemen dan? Zoals gezegd, het staat er bij mij wel (zolang alles in auto staat) en de ramen zijn niet beslagen maar ik merk er verder weinig van?
Model 3
Volgens mij helpt geen enkele band tegen ijzel, enige wat werkt is je gezonde verstand.Bever! schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:48:
[...]
Ja als je goed kijkt zaten er wel winterbanden onder.. hopelijk geen persoonlijk letsel
Gezond verstand en spijkerbanden... maar die zijn 99% van de tijd echt contraproductief.maharens schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:32:
[...]
Volgens mij helpt geen enkele band tegen ijzel, enige wat werkt is je gezonde verstand.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wat ik bij deze temperaturen wel merk met de Model Y is dat de zijspiegels quasi-onmiddellijk beslaan bij het binnenrijden van een grote ondergrondse parkeergarage. Dan zijn ze zo goed als onbruikbaar, niet handig met het kleine achterruitje en geen sensoren.
Iemand een tip hiervoor? Hiervoor heb ik een 5-tal ICE auto's gehad in dezelfde parkeergarage en nooit problemen mee gehad. Wat is er anders aan de spiegels van de Tesla?
Iemand een tip hiervoor? Hiervoor heb ik een 5-tal ICE auto's gehad in dezelfde parkeergarage en nooit problemen mee gehad. Wat is er anders aan de spiegels van de Tesla?
Pap3rclip schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:13:
Wat ik bij deze temperaturen wel merk met de Model Y is dat de zijspiegels quasi-onmiddellijk beslaan bij het binnenrijden van een grote ondergrondse parkeergarage. Dan zijn ze zo goed als onbruikbaar, niet handig met het kleine achterruitje en geen sensoren.

Life is too short to drive boring cars
Ik heb het bedrag overgeschreven. Je moet dan wel eerst bellen met de bank om eenmalig de limiet te verhogen. Overigens moet je dan ook meteen aangeven waar het voor is, blijkbaar een van de maatregelen tegen witwassen.DrJamez schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:04:
Aan de mensen die privé een Tesla hebben gekocht; pinnen kan niet, hoe hebben jullie dat gedaan?
Ik heb ook een versie van eind 2019, maar ik ervaar niet alle problemen die je hier beschrijft. Ik hoor vaker dat men denk dat de koplampen zichzelf opnieuw afstellen maar dat heb ik zelf nog niet gemerkt. Lichtbeeld vind ik daarentegen ook niet super verreikend, met de matrix koplampen in de Model Y van m'n vader is dat al velen malen beter.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:13:
Een paar voorbeeldjes:
- de lak is van boter
Ik gebruik de achterklep eigenlijk nauwelijks, maar ik herken wel het ding met ijs dat erin kan schuiven. Mja, als je dat eenmaal weet, dan houd je daar toch rekening mee? Water loopt er in ieder geval niet in.
De spatbordcamera's herken ik, maar die heb ik laten vervangen door Tesla en ik heb nergens meer last van. Water wordt ook beter afgevoerd door een andere zilveren behuizing eromheen.
De deuren, spiegels etc herken ik wel maar het is voor mij niet onwerkbaar. De spiegels gaan wat langzamer open, maar dat gaat an sich prima. Verder ben ik het wel eens met de regensensor cq camera, dat is gewoon ruk gedaan. Tesla zou er tevens goed aan doen om de koplampen en de achteruitrijcamera van een sproeier te voorzien.
Bij ING kan je de limiet gewoon zelf via de App verhogen en hoef je niets te melden.BV83 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:21:
[...]
Ik heb het bedrag overgeschreven. Je moet dan wel eerst bellen met de bank om eenmalig de limiet te verhogen. Overigens moet je dan ook meteen aangeven waar het voor is, blijkbaar een van de maatregelen tegen witwassen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Zat er dec 2019 maar een doek op, dan was niet al die bende van de buren over de autovoorraad gewaaidBever! schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:43:
[...]
Mee eens, ik had er wel begrip voor dat in 2019 ik mijn auto moest ophalen op een tochtig industrieterrein met honderden anderen, maar tegenwoordig is het toch een gemiste kans voor een dealer om het niet te doen.
Ik moet zeggen dat ik het altijd wel een mooi moment vond, ook al was de wijn matig en het doek een beetje cringe. Is toch iets bijzonders als je van auto's houdt..

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com
Dit ervaar ik ook wel eens maar dan op de weg, met specifiek weertype. Dan moet ik ruitverwarming aanzetten geloof ik en dan verdwijnt het weer. Volgens mij is het in de autowereld gebruikelijk om een beetje luchtstroming richting de spiegels te sturen zodat deze niet beslaan. Bij Tesla lijkt het iets anders te werken.Pap3rclip schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:13:
Een verouderd filmpje, want in het begin was er inderdaad geen hoedenplank bij. Het is vooral vanwege het geluid dat Tesla dan toch een hoedenplank er bij heeft gegeven dacht ik.Morpheus2003 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:15:
Oh excuses, had in een video begrepen dat er geen hoedenplank bij zat vanwege de donkere ramen. Mooi, blij mee!
Eerste post in dit gedeelte van het forum!
Ik rijd momenteel een lease KIA EV6 58kWh uit december 2022, maar ga binnenkort ruilen voor een Model 3 SR+ uit 2020. Het is de laatste mogelijkheid om nog qua bijtelling relatief goedkoop een model 3 te rijden, dus daarom wilde ik de wissel wel doen. Hoef de M3 maar een jaar te rijden tot einde contract en mag in december al een nieuwe wagen bestellen. Mooie kans dus om een tijdje een Tesla te rijden en te kijken of ik erna nogmaals een Tesla wil of wat anders.
Qua actieradius vergelijkbaar, maar infotainment van Tesla lijkt mij echt fantastisch. Wel benieuwd of ik CarPlay ga missen, maar dat zien we dan wel weer.
Ik ben heel benieuwd naar hoe dit gaat bevallen!
Ik rijd momenteel een lease KIA EV6 58kWh uit december 2022, maar ga binnenkort ruilen voor een Model 3 SR+ uit 2020. Het is de laatste mogelijkheid om nog qua bijtelling relatief goedkoop een model 3 te rijden, dus daarom wilde ik de wissel wel doen. Hoef de M3 maar een jaar te rijden tot einde contract en mag in december al een nieuwe wagen bestellen. Mooie kans dus om een tijdje een Tesla te rijden en te kijken of ik erna nogmaals een Tesla wil of wat anders.
Qua actieradius vergelijkbaar, maar infotainment van Tesla lijkt mij echt fantastisch. Wel benieuwd of ik CarPlay ga missen, maar dat zien we dan wel weer.
[ Voor 12% gewijzigd door BDelamontagne op 26-01-2023 13:04 ]
Kreeg je toen een beschadigde/vieze auto mee?eNaSnI schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:29:
[...]
Zat er dec 2019 maar een doek op, dan was niet al die bende van de buren over de autovoorraad gewaaid
Ik zie in het filmpje ook dat de voorkant nog helemaal schade vrij is. Dat is meestal ook de angst van ineens remmen, je eigen moderne auto kan dat prima maar die malloten achter je met oude barrels/gladde banden/slechte remmen/telefoon in de hand zijn het probleem.Bever! schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:48:
[...]
Ja als je goed kijkt zaten er wel winterbanden onder.. hopelijk geen persoonlijk letsel
Iemand is daar gewoon vol van achteren in en op gereden zo te zien...
Ik begrijp nooit waarom mensen zo tevreden zijn over CarPlay. Het is een goedkope manier om een kwalitatief goed multimediasysteem te ontwikkelen voor een autoleverancier. Je kunt niet eens in je afspeellijst zoeken naar een nummer. Enige wat beperkt mogelijk is, is navigeren. Verder kun je natuurlijk allerlei andere apps starten en die draaien en een paar knopjes bedienen waardoor je bent voorzien in wat je graag wilt. Ik vind het altijd wel wat hebben als een autoleverancier zelf moeite stopt in de ontwikkeling van hun multimediasysteem in plaats van steeds het gevoel te hebben op mijn iOS/Android device te zitten.BDelamontagne schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:03:
Eerste post in dit gedeelte van het forum!
Het eco-systeem van Tesla is net als iOS: stabiel en multifunctioneel.
Het grootste ding zit hem inderdaad in de navigatie via Waze en melding van Filtsmeister. Maar de reden dat ik Waze gebruik is omdat ingebouwde navigatie bijna altijd ruk is. Ik verwacht dan ook dat dit bij Tesla dusdanig beter is dat ik Waze niet ga missen. Flitsmeister over de speakers is ook meer dan prima. En Spotify zit ingebouwd in Tesla, dus daar verwacht ik ook niets te missen, haha!turkeyhakan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:38:
[...]
Ik begrijp nooit waarom mensen zo tevreden zijn over CarPlay. Het is een goedkope manier om een kwalitatief goed multimediasysteem te ontwikkelen voor een autoleverancier. Je kunt niet eens in je afspeellijst zoeken naar een nummer. Enige wat beperkt mogelijk is, is navigeren. Verder kun je natuurlijk allerlei andere apps starten en die draaien en een paar knopjes bedienen waardoor je bent voorzien in wat je graag wilt. Ik vind het altijd wel wat hebben als een autoleverancier zelf moeite stopt in de ontwikkeling van hun multimediasysteem in plaats van steeds het gevoel te hebben op mijn iOS/Android device te zitten.
Ik heb gewoon nog nooit een wagen gehad waarin de ingebouwde infotainment beter was dan CarPlay (zegt wat over de kwaliteit van de infotainment), waardoor ik het graag gebruikte. Met Tesla is dat wel anders
Ik kwam hier specifiek om dit te vragen. Mijn vraag was: 'bezitters van een Model Y of Model 3, komt het voor jullie gevoel vaker voor dat tegenliggers naar jullie seinen omdat het lijkt alsof je met 1 lamp grootlicht op hebt staan?' oftewel 'staan de koplampen vaak verkeerd afgesteld?'.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:13:
[..]
[..]
De laatste tijd als ik word verblind door een tegenligger is het 90% van de tijd een Tesla.
Schade was dus niet te constateren door alle bende die erop zat, maar na het wassen niks bijzonders gevonden. Gelukkig was het een redelijk zonnige dag, dus het slechte zicht door de ruiten was geen al te groot probleem.Caayn schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:13:
[...]
Kreeg je toen een beschadigde/vieze auto mee?
Mij gaat het enkel om waze eigenlijk, gebruik android auto eigenlijk ook enkel voor waze en spotify, moest er een waze app komen hoef ik het helemaal niet, maar zou toch graag waze hebben, hoe goed de navigatie van tesla ook is.BDelamontagne schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:44:
[...]
Het grootste ding zit hem inderdaad in de navigatie via Waze en melding van Filtsmeister. Maar de reden dat ik Waze gebruik is omdat ingebouwde navigatie bijna altijd ruk is. Ik verwacht dan ook dat dit bij Tesla dusdanig beter is dat ik Waze niet ga missen. Flitsmeister over de speakers is ook meer dan prima. En Spotify zit ingebouwd in Tesla, dus daar verwacht ik ook niets te missen, haha!
Ik heb gewoon nog nooit een wagen gehad waarin de ingebouwde infotainment beter was dan CarPlay (zegt wat over de kwaliteit van de infotainment), waardoor ik het graag gebruikte. Met Tesla is dat wel anders
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
De richting van de koplampen lijken vaak random, maar een echte reden daarvoor lijkt er niet. Via het service menu kun je het wel zelf kalibreren, maar lang niet iedereen doet dat ook. Als bestuurder merk je het ook, want via de verkeersborden verblind je jezelf ook bijna in het donker.KaiseRRuby schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:48:
[...]
Ik kwam hier specifiek om dit te vragen. Mijn vraag was: 'bezitters van een Model Y of Model 3, komt het voor jullie gevoel vaker voor dat tegenliggers naar jullie seinen omdat het lijkt alsof je met 1 lamp grootlicht op hebt staan?' oftewel 'staan de koplampen vaak verkeerd afgesteld?'.
De laatste tijd als ik word verblind door een tegenligger is het 90% van de tijd een Tesla.
Ik kan niet voor alle merken spreken.turkeyhakan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:38:
[...]
Ik begrijp nooit waarom mensen zo tevreden zijn over CarPlay. Het is een goedkope manier om een kwalitatief goed multimediasysteem te ontwikkelen voor een autoleverancier. Je kunt niet eens in je afspeellijst zoeken naar een nummer. Enige wat beperkt mogelijk is, is navigeren. Verder kun je natuurlijk allerlei andere apps starten en die draaien en een paar knopjes bedienen waardoor je bent voorzien in wat je graag wilt. Ik vind het altijd wel wat hebben als een autoleverancier zelf moeite stopt in de ontwikkeling van hun multimediasysteem in plaats van steeds het gevoel te hebben op mijn iOS/Android device te zitten.
Ik rij een Volvo V90 van 2019, niet echt een budget auto, maar het systeem wat daar in zit zuigt behoorlijk.
De navigatie werkt maar heel beperkt, en zit er wat verkeersinfo betreft meestal stevig naast.
Kaartupdates komen ofwel via de hotspot van je telefoon, maar voor een benelux kaart duurt dat al snel 2-3 uur, en je krijgt om de paar maanden een update.
Wil je dat vermijden, dan moet je om de paar maanden je USB stick van 64 GB aan je computer hangen, daar een file van 20-30 GB downloaden via een server die daar al snel een paar uur over doet, en dan moet je dat in je auto nog eens installeren waarbij het 1 keer op 2 mislukt.
Je loopt altijd maanden achter. Als ze in de nabijheid een paar straten afsluiten of omdraaien van rijrichting (en ja, in België gebeurt dat al eens), dan rij je hopeloos vast.
Dus.. je leert heel snel af om de originele VOLVO navigatie te gebruiken. Via Carplay kan ik Waze, Google, AppleMaps en .. gebruiken. Dat werkt gewoon.
Playlists... je moet dat dan toch met je telefoon doen, of je nu carplay of Volvo gebruikt...
En als je eens wil navigeren via spraak... dat werkt in elk geval 10 keer beter via Siri dan via de Volvo dame.
Ik heb dat dan ook bij de Tesla testrit geprobeerd, en dat loopt allemaal heel vlot zonder Carplay..
Sony A7 iv en wat recycled glas
Maar dat komt volgens mij door het patroon, die bundel die op het bord schijnt, schijnt niet op je tegenligger.eNaSnI schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:03:
[...]
De richting van de koplampen lijken vaak random, maar een echte reden daarvoor lijkt er niet. Via het service menu kun je het wel zelf kalibreren, maar lang niet iedereen doet dat ook. Als bestuurder merk je het ook, want via de verkeersborden verblind je jezelf ook bijna in het donker.
Ik denk dat je specifiek in dit topic de mensen tegenkomt die wèl even de moeite nemen om een koplamp calibratie uit te voeren. Maar idd is dit bij Tesla niet heel goed geregeld. Zelfs bij onze hagelnieuwe Y moest nog even gecalibreerd worden.KaiseRRuby schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:48:
[...]
Ik kwam hier specifiek om dit te vragen. Mijn vraag was: 'bezitters van een Model Y of Model 3, komt het voor jullie gevoel vaker voor dat tegenliggers naar jullie seinen omdat het lijkt alsof je met 1 lamp grootlicht op hebt staan?' oftewel 'staan de koplampen vaak verkeerd afgesteld?'.
Een rare vraag, maar voordat ik naar de bouwmarkt rij en er 1 ga halen/passen..
Iemand wel eens gipsplaten 260x60 vervoert in zijn M3? Past dat?
Met de klep open moet dat wel passen.-Muncky- schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:36:
Onze kleding kast paste er niet in, bij lange na niet. Denk dat je 2meter haalt (give or take) van achterkant bestuurder stoel naar de achterklep. Je zult dus de klep open moeten hebben.-Muncky- schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:36:
Nee, past niet. Niet met de klep dicht in ieder geval-Muncky- schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:36:
[ Voor 10% gewijzigd door Slurpgeit op 26-01-2023 14:58 ]
Ik kwam afgelopen week de tweede gloednieuwe Model Y met dit probleem tegen. Ik vind het maar vreemd want andere auto’s calibreren de lamphoogte toch automatisch? Waarom doet Tesla dit niet?KaiseRRuby schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:48:
[...]
Bij vrijwel alle model 3’s die ik tegenkom op de weg lijkt er altijd 1 koplamp verkeerd (te hoog) afgesteld.Pierz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:23:
[...]
Ik denk dat je specifiek in dit topic de mensen tegenkomt die wèl even de moeite nemen om een koplamp calibratie uit te voeren. Maar idd is dit bij Tesla niet heel goed geregeld. Zelfs bij onze hagelnieuwe Y moest nog even gecalibreerd worden.
Ik ben tot nu toe maar 1 model Y tegengekomen met 1 verkeerd gekalibreerde koplamp.
Al de andere Tesla's die ik in het donker tegenkom, lijken toch allemaal goed te zitten qua kalibratie.
Zou de kalibratie in België beter werken?
Al de andere Tesla's die ik in het donker tegenkom, lijken toch allemaal goed te zitten qua kalibratie.
Zou de kalibratie in België beter werken?
[ Voor 28% gewijzigd door this op 26-01-2023 15:05 ]
Ik kan dit beamen. Bijna elke Tesla die ik zie rijden heeft 1 koplamp omhoog staan. Zelf word ik geseind.KaiseRRuby schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:48:
[...]
Het is gewoon een productiefout die Tesla niet toe wil geven.
[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-01-2023 15:06 ]
Bij mij staan ze na een update standaard te laag, en zet ik ze iets hoger.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:06:
[...]
Ik kan dit beamen. Bijna elke Tesla die ik zie rijden heeft 1 koplamp omhoog staan. Zelf word ik geseind.
Verder heb ik bij mijn Model 3 september 2019 weinig tot geen klachten over de brouwkwaliteit . Geen panelgaps etc. Ik heb een rode, daarbij is de lak prima. Was duurder, misschien dat ze daarom beter hun best hebben gedaan…

Top auto, ik ga hem inruilen voor een Model Y LR puur voor de ruimte, 5e deur en hogere instap( ik ben wat ouder), niet omdat ik niet tevreden ben over de Model 3.
Wellicht voordat je naar de bouwmarkt gaat je rolmaat er even bij pakken?-Muncky- schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:36:
Al gedaan uiteraard en je kan een beetje spelen met de bijrijdersstoel, maar dan nog is het net niet/net wel denk ik..eNaSnI schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:24:
[...]
Wellicht voordat je naar de bouwmarkt gaat je rolmaat er even bij pakken?
Valt echt reuze mee. Ik rij jaren lang in "lage" auto + lage zitspositie + zelf ook niet zo lang.Dj-sannieboy schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:00:
[...]
Bij vrijwel alle model 3’s die ik tegenkom op de weg lijkt er altijd 1 koplamp verkeerd (te hoog) afgesteld.
Op een rijtje de 3 ergste boosdoeners:
1. BMW SUV in het algemeen & Mini (vooral de Clubman). Volgens mij zelfde groep met koplampen die altijd omhoogschijnen met bijbehorende gloed. En ook hoe die mensen rijden....
2. Peugeot SUV, heeft vaak paarse gloed
3. Tjoening Honda Civic/ Opel Corsa/ VW Golf etc waar geen Xenon inhoort maar wel Xenon/ Led erin.
Ja tesla komt ook voor maar lange na niet de ergste. Vind sowieso de Model 3 pre-facelift niet echt "bright" dus ook schijnt ie omhoog, valt het mee.
Maar mensen.. 1) je kan zelf instellen, dus laat em schijnen tegen een muur en je kan toch zelf een beetje schatten wat redelijk is.. 2) ik heb de auto nu 9 maanden en maar 1x moeten afstellen. weet niet wat jullie met jullie auto's doen maar het hoort echt niet 5x afstellen per week
Koplampen stel ik zeker 1x per maand. Er is al een hele nieuwe koplamp unit onder garantie gemonteerd, maar dit heeft het probleem niet opgelost. Wel merk ik steeds vaker dat telefoon in de auto niet herkend wordt. Vraagt dan om sleutelkaart. Oplossing is dan even bestuurdersdeur open en dicht doen.
Nu 3 jaar M3P en nog steeds tevreden. De audio is ongeëvenaard met de subwoofer. Updates gaan snel en zonder storingen.
In het begin een beetje huiverig voor range, maar deze is na een dip (442km) weer hersteld naar 475 km
Nu 3 jaar M3P en nog steeds tevreden. De audio is ongeëvenaard met de subwoofer. Updates gaan snel en zonder storingen.
In het begin een beetje huiverig voor range, maar deze is na een dip (442km) weer hersteld naar 475 km
[ Voor 10% gewijzigd door Teslalrp op 26-01-2023 16:01 ]
Just wondering, maar er zijn al gigantisch veel 'facelifts' geweest bij de Model 3. Wat is volgens jou dan de pré facelift? De allereerste versie?SirLct schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:52:
[...]
Ja tesla komt ook voor maar lange na niet de ergste. Vind sowieso de Model 3 pre-facelift niet echt "bright" dus ook schijnt ie omhoog, valt het mee.
Ja, de koplampen stonden na aflevering erg hoog. Reed eens op een landweg en daar ging het automatische grootlicht uit vanwege het oplichten van de verkeersborden links en rechts van de weg.eNaSnI schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:03:
[...]
De richting van de koplampen lijken vaak random, maar een echte reden daarvoor lijkt er niet. Via het service menu kun je het wel zelf kalibreren, maar lang niet iedereen doet dat ook. Als bestuurder merk je het ook, want via de verkeersborden verblind je jezelf ook bijna in het donker.
Heb ze laatst gekalibreerd via het menu en toen gingen ze een flink stuk omlaag.
Nee de fout is dat Tesla de lampen zelf niet even correct afstelt bij aflevering.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:06:
[...]
Ik kan dit beamen. Bijna elke Tesla die ik zie rijden heeft 1 koplamp omhoog staan. Zelf word ik geseind.
En als je wordt geseind, dan doe je er toch wat aan?
Versie met matrix led (i know i know, is wel matrix maar zonder de software om het ook aan te sturen) maar dit bedoelde ik met facelift.this schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:00:
[...]
Just wondering, maar er zijn al gigantisch veel 'facelifts' geweest bij de Model 3. Wat is volgens jou dan de pré facelift? De allereerste versie?
Dat klopt, maar het issue is meer dat het periodiek nodig is om ze te calibreren. Kost opzich amper tijd en moeite maar dan nog..Pierz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:02:
[...]
Nee de fout is dat Tesla de lampen zelf niet even correct afstelt bij aflevering.
Weet iemand welke batch koplampen meer gevoelig is voor dit soort issues?Bever! schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:06:
[...]
Dat klopt, maar het issue is meer dat het periodiek nodig is om ze te calibreren. Kost opzich amper tijd en moeite maar dan nog..
En weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik dacht voornamelijk de 2019 lampen. Ik heb zelf ook wel eens last van verstellen op mijn 2020 model, maar enkel na een update.SirLct schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:07:
[...]
Weet iemand welke batch koplampen meer gevoelig is voor dit soort issues?
En weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Overigens gaat het calibreren met de matrix lampen wel veeeel sneller. Dan heb je echt geen excuus meer voor verkeerd afgestelde lampen. Muurtje, zwiepzwiep, klaar.
@Bever! Het kalibreren van de verlichting in het menu zet de koplampen veel te laag. Is mijn ervaring.
Hierdoor zie echt stukken minder Ja een witte streep voor de auto maar geen borden en de zijkant van de weg meer. Heb ze al paar keer opnieuw laten afstellen bij Tesla servicecenter en elke keer zie je dan toch weer een stuk meer.
@KaiseRRuby ja! Het lijkt er bij mij op dat mijn linker lamp langzaam naar boven kruipt. Moet elke zoveel maanden opnieuw lichten instellen. M3 uit 2020
@JTHZZ Ja goede vraag! Als ik een fietsendrager erop heb durf ik al eigenlijk niet eens meer in avond te rijden. Ik weet standaard dat ik dan ineens veel vrienden heb. Tesla doet veel.. Helaas weinig met de verlichting zoals mistlamp in bocht aan, geen auto lichten levelen bij starten etc.
Hierdoor zie echt stukken minder Ja een witte streep voor de auto maar geen borden en de zijkant van de weg meer. Heb ze al paar keer opnieuw laten afstellen bij Tesla servicecenter en elke keer zie je dan toch weer een stuk meer.
@KaiseRRuby ja! Het lijkt er bij mij op dat mijn linker lamp langzaam naar boven kruipt. Moet elke zoveel maanden opnieuw lichten instellen. M3 uit 2020
@JTHZZ Ja goede vraag! Als ik een fietsendrager erop heb durf ik al eigenlijk niet eens meer in avond te rijden. Ik weet standaard dat ik dan ineens veel vrienden heb. Tesla doet veel.. Helaas weinig met de verlichting zoals mistlamp in bocht aan, geen auto lichten levelen bij starten etc.
[ Voor 2% gewijzigd door ThaDude op 26-01-2023 16:20 . Reden: typo ]
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Goed om te horen dat mijn vermoeden wordt bevestigd, soms ga je er op letten en dat vertroebelt je blik wel eens, maar dit blijkt toch wel meer mensen op te vallen.
Ja meerdere routeplanners gebruikt hiervoor. Die laat je telkens na 1,5 uur stoppen en laden.Bob schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:05:
[...]
Maak zeker eens een simulatie met een routeplanner. Voor een zuid frankrijk vakantie zou het in mijn geval max een uur besparen op een enkel traject. Voor 2 uur per jaar ging ik (heb in december besteld) geen 15k extra uitgeven. 1000 euro per jaar klinkt nog steeds veel voor 2 uur per jaar tijdswinst, maar je kan er al wel al eens over nadenken. Wordt waarschijnlijk 4 uur als het over Spanje of Italie gaat.
Verschil tussen RWD en LR is volgens de routeplanners 3 á 4 stops.
Wij doen altijd een overnachting dus inderdaad wat bespaar ik daarop qua tijd.
Klopt helemaal maar ik was vooral opzoek naar praktijk voorbeelden van de medetweakers.Tommie12 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:08:
[...]
Dat zijn toch echt vragen die je voor jezelf moet oplossen.
Hoe pijnlijk is het voor jou om die 100€ pm extra uit te geven?
Hoe gehaast ben je op die lange ritten?
Je geraakt overal, maar het gaat gewoon een klein beetje trager met de RWD.
100euro pm extra uitgeven vind ik an sich geen issue maar het moet het wel waard zijn. Als ik zo de reacties lees en beoordeel dan gaat mijn keuze naar de RWD.
In dagelijks gebruik voldoet die prima en 1 of max 2 uur extra reistijd voor vakantie is te overzien. Ik heb kinderen dus zal toch vaker stoppen
Alleen voor kinderen is er vaak geen reet te doen bij de snellaadplekken. Een tankstation en als je geluk hebt een fastfoodrestaurant. Ik verveel me er al gauw, laat staan een kind. En in de schoolvakanties kan een extra laadstop wel vervelend zijn, als laadplekken vol zijn, laadsnelheden lager, etc.
Maar goed, ik vind het ook een moeilijke vraag. Het klinkt alsof ik vol voor de LR zou gaan maar dat is niet per sé het geval. Wel in een perfecte wereld
Maar goed, ik vind het ook een moeilijke vraag. Het klinkt alsof ik vol voor de LR zou gaan maar dat is niet per sé het geval. Wel in een perfecte wereld
Traxxas of Arrma meegenomen. Vaak open plekken (lege SuC) waar je los kan gaanKevinns schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:51:
Alleen voor kinderen is er vaak geen reet te doen bij de snellaadplekken. Een tankstation en als je geluk hebt een fastfoodrestaurant. Ik verveel me er al gauw, laat staan een kind. En in de schoolvakanties kan een extra laadstop wel vervelend zijn, als laadplekken vol zijn, laadsnelheden lager, etc.
Je statement over btw klopt niet. Bij ouder dan 6 maanden en 6000km hoef je als particulier idd geen btw meer te betalen in NL want dat heb je, als het een btw auto is, al gedaan in een ander EU land. Maar als je als ondernemer met een btw nummer een auto ex. btw (netto) aanschaft in een ander EU land, dan moet je dit in je aangifte opgeven als intracommunautaire verwerving. Dus per saldo betaal je als ondernemer geen btw bij aankoop. Maar bij verkoop moet je die 21% btw wel weer afdragen. Ongeacht of je nu verkoopt aan een particulier of andere ondernemer.Joosie200 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:32:
[...]
Oh maar Bleeker is van de import. Die snort wat EV's op in Frankrijk, Duitsland, België. Bovendien wie wil na 38k gereden te hebben zijn 2022 model nu plots inruilen? Import met tellerstand boven de 6k en ouder dan zes maanden heb je niks met btw te maken. En kunnen ze dus marge de handel in.
En zeg nu zelf als Tesla Frankrijk model 3 al online list voor 30-35k en je kunt ze hier slijten voor 38.5k heb je nog steeds een leuke marge. Makkelijk verdiend.
Of mis ik hier iets? Kunnen we btw auto’s netto kopen en lekker marge maken door ze uit een ander EU land te halen 😊 ?
Zal vast een tijdje goed gaaninnova58 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:51:
[...]
Je statement over btw klopt niet. Bij ouder dan 6 maanden en 6000km hoef je als particulier idd geen btw meer te betalen in NL want dat heb je, als het een btw auto is, al gedaan in een ander EU land. Maar als je als ondernemer met een btw nummer een auto ex. btw (netto) aanschaft in een ander EU land, dan moet je dit in je aangifte opgeven als intracommunautaire verwerving. Dus per saldo betaal je als ondernemer geen btw bij aankoop. Maar bij verkoop moet je die 21% btw wel weer afdragen. Ongeacht of je nu verkoopt aan een particulier of andere ondernemer.
Of mis ik hier iets? Kunnen we btw auto’s netto kopen en lekker marge maken door ze uit een ander EU land te halen 😊 ?
Je kan ze ook gewoon niet in laten klappen in de winterfRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:58:
[...]
Daarom zitten er YouTube, Netflix en games in het Infotainment...Kevinns schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:51:
Maar als je met kinderen bent en iedereen gaat even plassen, wat eten/drinken, beentjes strekken, dan is de auto nog eerder klaar dan het gezin...
Ik ben helemaal onder de indruk van ChatGPT. Iemand enig idee hoe we Musk zover kunnen krijgen dat er tegen ChatGPT kunnen praten via voice command? Dan ga ik in mijn auto wonen.
Elon is betrokken bij de oprichting van OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, dus zal wel een kwestie van tijd zijn.wian schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:27:
Ik ben helemaal onder de indruk van ChatGPT. Iemand enig idee hoe we Musk zover kunnen krijgen dat er tegen ChatGPT kunnen praten via voice command? Dan ga ik in mijn auto wonen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Hij is er alleen uitgestapt en was op dat moment ook niet zo onder de indruk.
In mijn Fabia deed ik altijd de voorstoel helemaal naar achteren. Dan kreeg ik 10 platen van 260x60 prima mee. Kan dat bij de M3 niet?Slurpgeit schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:57:
[...]
Nee, past niet. Niet met de klep dicht in ieder geval. En voor je het bedenkt, ook niet op z'n kant tussen de stoelen door
Nopejosvandekoffie schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:43:
[...]
In mijn Fabia deed ik altijd de voorstoel helemaal naar achteren. Dan kreeg ik 10 platen van 260x60 prima mee. Kan dat bij de M3 niet?
Ja en als je de week na je afstelling weer opnieuw wordt geseind? En de week daarop weer, en de week daarop weer. Blijf je dan afstellen? Als Tesla zegt er is niks mis met je lampen? Nee dan blijven ze maar seinen, het houd ergens op.Pierz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:02:
[...]
Nee de fout is dat Tesla de lampen zelf niet even correct afstelt bij aflevering.
Ik ben ook een particulier en bekeek het uit die invalshoek. De rest voor als je ondernemer bent is een goede toevoeging verder.innova58 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:51:
[...]
Je statement over btw klopt niet. Bij ouder dan 6 maanden en 6000km hoef je als particulier idd geen btw meer te betalen in NL want dat heb je, als het een btw auto is, al gedaan in een ander EU land.
Fijn. Net 2022.44.30 erop gezet en net als vele anderen alle instellen weg. Grr. Allemaal geen ramp natuurlijk maar handig is anders. Auto denkt na een uur ook nog steeds dat hij in de US rijdt.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Vandaag net die update gehad na wat issues gisteren. Haal net m'n auto van de lader. NOG een updateInspired schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:31:
Fijn. Net 2022.44.30 erop gezet en net als vele anderen alle instellen weg. Grr. Allemaal geen ramp natuurlijk maar handig is anders. Auto denkt na een uur ook nog steeds dat hij in de US rijdt.
UNOX: The worst operating system
Welke instellingen bedoel je precies?Inspired schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:31:
Alles in de auto. Profielen en tripmeters. Het is alsof je een nieuwe auto hebt zeg maar. Tripmeters ook wel jammer wat die liep gewoon vanaf het begin.Hunkaroglu schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:36:
[...]
Welke instellingen bedoel je precies?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Toch vreemd dat ik hier gewoon geen last van lijk te hebben.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:02:
[...]
Ja en als je de week na je afstelling weer opnieuw wordt geseind? En de week daarop weer, en de week daarop weer. Blijf je dan afstellen? Als Tesla zegt er is niks mis met je lampen? Nee dan blijven ze maar seinen, het houd ergens op.
Oh dat is niet best... Heb je dat bij meerdere updates ervaren, of alleen met deze update? Dan wacht ik wel met de update.Inspired schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:39:
[...]
Alles in de auto. Profielen en tripmeters. Het is alsof je een nieuwe auto hebt zeg maar. Tripmeters ook wel jammer wat die liep gewoon vanaf het begin.
Zou dit ermee te maken kunnen hebben? Of is het echt specifiek deze nieuwe versie?Inspired schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:31:
https://teslamotorsclub.c...nge-factory-reset.291411/
Dan ga je nog een keer naar Tesla lijkt me? Of je stelt ze wekelijks af, maar andere weggebruikers verblinden is niet ok.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:02:
[...]
Ja en als je de week na je afstelling weer opnieuw wordt geseind? En de week daarop weer, en de week daarop weer. Blijf je dan afstellen? Als Tesla zegt er is niks mis met je lampen? Nee dan blijven ze maar seinen, het houd ergens op.
Dat is wel een mogelijkheid.Notna schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:04:
[...]
Zou dit ermee te maken kunnen hebben? Of is het echt specifiek deze nieuwe versie?
https://teslamotorsclub.c...nge-factory-reset.291411/
@Inspired Ik heb dezelfde update net geïnstalleerd en alle settings zijn er nog.
[ Voor 29% gewijzigd door Pierz op 26-01-2023 22:23 ]
Precies hetzelfde ervaren maar ik had de update nog niet geinstalleerd. Al wel aan het downloaden geweest. Nu dus alle settings kwijt.Inspired schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:39:
[...]
Alles in de auto. Profielen en tripmeters. Het is alsof je een nieuwe auto hebt zeg maar. Tripmeters ook wel jammer wat die liep gewoon vanaf het begin.
Hoe weet je of je een cloud profile hebt? Of hoe je dit in kan stellen mocht dit nog een keer gebeuren...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.