• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:26
Tweak_ers schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:32:
[...]
Alleen ik zou dat handmatig willen kunnen activeren 😉
Je wilt eigenlijk gewoon zoiets?

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:18
Vraagje. Ik heb mijn LR wit omgezet naar RWD wit. Bottomline is dat ik echt te weinig rij om de 7k voor mijzelf te verantwoorden. Rollercoaster, I know.

Nu hebben ze hem omgezet gisteren en direct gekoppeld. Ik zie echter aan de VIN dat deze al sinds 23-12 in NL is.

Krijg ik nu een auto met bouwjaar 2022? Is er een ander nadeel van een “eerdere” batch toegewezen te krijgen?

Ze zijn overigens vergeten de trekhaak toe te voegen (zat wel in mijn LR bestelling), dus wellicht dat het nog wijzigt. Lever tijd staat echter al op deze week (24-31 Jan).

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:10

Oekol

waka waka hey hey

Djerro123 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:16:
Vraagje. Ik heb mijn LR wit omgezet naar RWD wit. Bottomline is dat ik echt te weinig rij om de 7k voor mijzelf te verantwoorden. Rollercoaster, I know.

Nu hebben ze hem omgezet gisteren en direct gekoppeld. Ik zie echter aan de VIN dat deze al sinds 23-12 in NL is.

Krijg ik nu een auto met bouwjaar 2022? Is er een ander nadeel van een “eerdere” batch toegewezen te krijgen?

Ze zijn overigens vergeten de trekhaak toe te voegen (zat wel in mijn LR bestelling), dus wellicht dat het nog wijzigt. Lever tijd staat echter al op deze week (24-31 Jan).
Nee is 2023 model, ook al meerdere keren langsgekomen in het topic. ;)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:29
Oekol schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:22:
[...]

Nee is 2023 model, ook al meerdere keren langsgekomen in het topic. ;)
Bouwjaar != modeljaar.
Je kan een 2023 model hebben met bouwjaar 2022.

• this
Vanmorgen heb ik het weer voorgehad, een heleboel bolletjes te zien in de regen/accelerator lijn linksbovenaan.
Terwijl het symbool voor regen (groene remschijf) nergens te zien was.
Zowel op TACC als zelf rijden had ik het voor.

Dus er moet daar toch ergens nog een onderscheid in zijn.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
this schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:31:
Vanmorgen heb ik het weer voorgehad, een heleboel bolletjes te zien in de regen/accelerator lijn linksbovenaan.

Zal wel te maken hebben met mate van regen die er op dat moment is. Gewoon ene threshold ofzo.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Mijn achteruit rij camera ziet er anders uit dan de zij camera's die heel duidelijk zijn. Herkennen jullie dit?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:11
STIMPPYYY schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:32:
[...]

Zal wel te maken hebben met mate van regen die er op dat moment is. Gewoon ene threshold ofzo.
Yup ik heb er deze ochtend explicitiet op gelet. Een uur voor vertrek nog even in aan de wall charger gehangen, daardoor begin hij de batterij wat op te warmen. Ik ben dus waarschijnlijk vertrokken met een matig warme batterij (geen supercharging temp). Ik schat dat de regen bar voor meer dan 80 % beschikbaar was, en regen voelde ook aan als zinvol remmen. Geen icoon te zien.
Oekol schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:35:
Mijn achteruit rij camera ziet er anders uit dan de zij camera's die heel duidelijk zijn. Herkennen jullie dit?

[Afbeelding]
Dat is tijdens het rijden? De linker en rechtercamera zijn enorm veel lichtgevoeliger. Als het wat donker was en er was geen hulp van de witte achteruitrijlichten kan dit normaal zijn. Test eens in stilstand en met de auto in R.

[Voor 36% gewijzigd door Bob op 25-01-2023 08:37]

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Bob schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:36:
[...]

Yup ik heb er deze ochtend explicitiet op gelet. Een uur voor vertrek nog even in aan de wall charger gehangen, daardoor begin hij de batterij wat op te warmen. Ik ben dus waarschijnlijk vertrokken met een matig warme batterij (geen supercharging temp). Ik schat dat de regen bar voor meer dan 80 % beschikbaar was, en regen voelde ook aan als zinvol remmen. Geen icoon te zien.
[...]

Dat is tijdens het rijden? De linker en rechtercamera zijn enorm veel lichtgevoeliger. Als het wat donker was en er was geen hulp van de witte achteruitrijlichten kan dit normaal zijn. Test eens in stilstand en met de auto in R.
Zal later zo'n foto maken. Dit was tijdens rijden inderdaad. Maar met achteruit rijden in het donker zie ik het echt slecht. De zij camera's zijn zoveel beter.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

[Afbeelding]
Hoe oud is je auto? Voor (in ieder geval) de 2019 modellen loopt een terugroepactie voor de kabelboom naar de achterklep https://www.notateslaapp....-rear-camera-cable-photos

Kan een beetje een beginnend dingetje zijn ermee. Of gewoon donker, en dan is het ruis, hoewel ik het op mijn 2022 niet zie in het "donker"

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Mar.tin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Hoe oud is je auto? Voor (in ieder geval) de 2019 modellen loopt een terugroepactie voor de kabelboom naar de achterklep https://www.notateslaapp....-rear-camera-cable-photos

Kan een beetje een beginnend dingetje zijn ermee. Of gewoon donker, en dan is het ruis, hoewel ik het op mijn 2022 niet zie in het "donker"
Het is vooral hoeveel helderder en duidelijker de zijcamera's zijn. Het is een MY opgehaald op 27 Dec 2022

• Mar.tin
  • Nu online
this schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:31:

Voor de LFP accu's lijkt het ook nog zo te zijn dat er een beperkt regeneratiebuffer beschikbaar is (om het zo maar even te noemen).

Ik heb al meerdere malen gehad dat ik een beperkte regen-melding had, terwijl ik een volledige balk beschikbaar had. Echter als je dan gebruik maakt van de regen krimpt die balk vlot, en groeit weer als je een tijdje geen gebruik hebt gemaakt van de regen.

Wat ik bemerk samen met ScanMyTesla, is dat <80% en > +- 20 graden in het pakket, er geen (merkbare) beperking van het regenereren is.

In onze 2019 LR is de beperkte regen langer en vaker in beeld omdat die de accu minder warm lijkt te stoken en daar >80% überhaupt minder regen beschikbaar lijkt.

• Mar.tin
  • Nu online
Oekol schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Het is vooral hoeveel helderder en duidelijker de zijcamera's zijn. Het is een MY opgehaald op 27 Dec 2022
In dat geval: Within Spec :9 :+

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:06
[...]

De kofferbak camera is idd van mindere kwaliteit en wordt dacht ik ook niet gebruikt voor AP. Zet hem tijdens het rijden maar eens aan, dan veranderen de strepen op de weg in regenbogen ;)

• this

[Afbeelding]
Bij mij is het meestal door vuiligheid die aan de camera zit. Die aerodynamica langs de zijcamera's is zodanig goed dat die nooit vuil worden. In tegenstelling tot de achteruitkijk camera.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:05
Rear camera is niet hetzelfde als de zijcamera's idd. Als goed is hebben ze een soort groen filter toegepast op de camera's die gebruikt wordt voor AP. Hiermee is kleurweergave een beetje raar, maar erg licht gevoelig dat je in het donker ook goed kan zien. Camera voorin ook zelfde, probeer maar een replay doen van sentry of dashcam. Aan andere kant, als je de auto net heb gewassen en het is klaarlichtedag, is de camera achterin weer heel goed eigenlijk - zonder de rare kleur.

Life is too short to drive boring cars

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
[...]

Dat lijkt me niet normaal die strepen. Mijn achteruitrijcamera is heel veel beter dan die op jouw foto (MY LR maart 2022). Ik zou een service request aanmaken als ik jou was.

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:30
Mar.tin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Voor de LFP accu's lijkt het ook nog zo te zijn dat er een beperkt regeneratiebuffer beschikbaar is (om het zo maar even te noemen).

Ik heb al meerdere malen gehad dat ik een beperkte regen-melding had, terwijl ik een volledige balk beschikbaar had. Echter als je dan gebruik maakt van de regen krimpt die balk vlot, en groeit weer als je een tijdje geen gebruik hebt gemaakt van de regen.

Wat ik bemerk samen met ScanMyTesla, is dat <80% en > +- 20 graden in het pakket, er geen (merkbare) beperking van het regenereren is.

In onze 2019 LR is de beperkte regen langer en vaker in beeld omdat die de accu minder warm lijkt te stoken en daar >80% überhaupt minder regen beschikbaar lijkt.
Zoiets heeft TeslaBjorn ook opgemerkt in zijn filmpje rond de RWD versie waarbij hij deze testte op een bergrit en bij het afdalen terug heeft hij hier ook een redenering rond opgezet dat er duidelijk een beperking op zat die verschillend per situatie was. Geïnteresseerden moeten maar even kijken.
YouTube: Tesla Model Y RWD steep mountain climb performance stress test

• davey28
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:54
Mogguh,

Ik volg dit topic al een tijdje en mag me sinds vrijdag ook een blije Tesla rijder noemen. Wat heerlijk zeg!

Tesla model 3 Performance 2020

• Thewisr
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:14

[Afbeelding]
Ik heb dit ook (MY RWD 30-12-22), vooral als de lens een beetje vuil is, dan komen er dergelijke strepen in het beeld. Probeer de lens straks eens schoon te maken, gek genoeg verdwijnen de strepen bij mij dan.

De zij-camera's lijken inderdaad van betere kwaliteit te zijn, zeker in het donker. Ik snap niet dat ze zulk soort camera niet ook in de achterklep hebben gestopt. De kleurweergave is iets anders, maar i.m.o. niet hinderlijk.

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:20

tomic

Smexylittlebabe!

Pierz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:55:
[...]

Rubber, omdat ik dat bandenprofiel wel mooi vond. Na 2 jaar nog geen slijtage te zien, dus top wat mij betreft.
Deze gisteren gekregen, en gisteren weer retour gestuurd.
reden: de achterbak mat van justcarpets is niet breed genoeg en laat dus veel tapijt nog zichtbaar aan de zijkanten. Nu weer opzoek naar een nieuwe, andere mat :)

Toch maar een weblog?

• quility323
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:38
Ik zit momenteel in (luxe) dubio met het kiezen van mijn nieuwe leaseauto. 2 weken geleden was het nog duidelijk dat het de MY RWD zou worden maar na de prijsdaling is de LR ook erg interessant geworden.

Bij het kiezen van de MY LR ben ik per maand 97 euro duurder uit (meer bijtellingen + eigen bijdrage) = 1164 euro per jaar.
MY RWD past nu volledig in het leasebudget en bijtelling is stuk lager.
De enige reden voor mij om de LR te kiezen, is voor de extra range. Ik vind het alleen lastig te bepalen of dat het waard is.
De extra range heb ik overigens niet nodig in mijn dagelijks gebruik maar gevoelsmatig is het prettiger en wij gaan jaarlijks op vakantie naar Spanje of Italië met de auto.

Ben vooral benieuwd wat jullie zouden kiezen met jullie ervaring.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
quility323 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:54:
Ik zit momenteel in (luxe) dubio met het kiezen van mijn nieuwe leaseauto. 2 weken geleden was het nog duidelijk dat het de MY RWD zou worden maar na de prijsdaling is de LR ook erg interessant geworden.

Bij het kiezen van de MY LR ben ik per maand 97 euro duurder uit (meer bijtellingen + eigen bijdrage) = 1164 euro per jaar.
De enige reden voor mij om de LR te kiezen, is voor de extra range. Ik vind het alleen lastig te bepalen of dat het waard is.
De extra range heb ik overigens niet nodig in mijn dagelijks gebruik maar gevoelsmatig is het prettiger en wij gaan jaarlijks op vakantie naar Spanje of Italië met de auto.

Dan zou ik zeker de LR pakken, toch fijn dat extra stukje range en je krijgt gelijk betere audio in je auto ook

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Dan zou ik zeker de LR pakken, toch fijn dat extra stukje range en je krijgt gelijk betere audio in je auto ook
Audio bij de Y exact gelijk bij LR en RWD. Bij een M3 maakt het inderdaad wel verschil.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:48

Ik heb een M3 LR (2019) en zou een volgende keer een RWD kiezen. Op vakanties wilden we vaak eerder weer stoppen dan de auto nodig vond, dus de range ook dan niet echt nodig.
Maar goed, dat hangt ook van je type vakantie en reisstijl af.

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• Bob
  • Laatst online: 14:11

Maak zeker eens een simulatie met een routeplanner. Voor een zuid frankrijk vakantie zou het in mijn geval max een uur besparen op een enkel traject. Voor 2 uur per jaar ging ik (heb in december besteld) geen 15k extra uitgeven. 1000 euro per jaar klinkt nog steeds veel voor 2 uur per jaar tijdswinst, maar je kan er al wel al eens over nadenken. Wordt waarschijnlijk 4 uur als het over Spanje of Italie gaat.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:35

Dat zijn toch echt vragen die je voor jezelf moet oplossen.

Hoe pijnlijk is het voor jou om die 100€ pm extra uit te geven?
Hoe gehaast ben je op die lange ritten?
Je geraakt overal, maar het gaat gewoon een klein beetje trager met de RWD.

• Pierz
tomic schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Deze gisteren gekregen, en gisteren weer retour gestuurd.
reden: de achterbak mat van justcarpets is niet breed genoeg en laat dus veel tapijt nog zichtbaar aan de zijkanten. Nu weer opzoek naar een nieuwe, andere mat :)
Ja de achterbakmat is niet ideaal, hoewel hij wel fijn js met openen van de trunk bak. En voor mij werkt hij prima. Maar ik dacht dat het om de vloermatten ging?

Achterbakmat: voor de Y hebben we deze (link is naar de 3): https://www.shop4tesla.co...-kofferraum-tesla-model-3

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:07
Djerro123 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:16:

Wat is nou precies het verschil in bereik (in de praktijk dus niet op papier) tussen de LR en de MY RWD?
Daarnaast ben ik ook benieuwd naar het verschil in bereik tussen de M3 SR+ uit 2019 en de MY RWD. Iemand die dit weet?

• SirLct

Heb je zware rechtervoet? Dan rij je minder zuinig en dus LR past wellicht beter.
Sowieso als je snelle auto leuk vind is de 30% snellere acceleratie van de LR leuk. 100eur/maand waard m.i.
Rij je vooral rustig en relaxed met 110 op de cruise, dan is RWD ook prima, ook voor de lange afstanden.
Vind zelf niet verantwoord zeg maar om 400km in een stuk te doen.. :D

Ja je kan wellicht 30min/1uur besparen op de vakantie ritten een keer per jaar.
Maar zo moet je ook denken: jullie hebben dan 1200 euro meer om uit te geven in luxere verblijf. :D

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Ik stond voor dezelfde keuze en ga voor een RWD. Al met al is het al duur genoeg en nog eens €100 p/m (€4800 over 4 jaar) vindt ik het niet waard. Blijft heel persoonlijk natuurlijk.

• SirLct
Sunri5e schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Wat is nou precies het verschil in bereik (in de praktijk dus niet op papier) tussen de LR en de MY RWD?
Daarnaast ben ik ook benieuwd naar het verschil in bereik tussen de M3 SR+ uit 2019 en de MY RWD. Iemand die dit weet?
Vind EV-db eigenlijk best goede site om dit soort dingen uit te zoeken. Want ja we rijden eenmaal anders, mn rechtervoet is jouwe niet zeg maar.
https://ev-database.org/n...del-3-Standard-Range-Plus 2019 M3SR+, 320km gemiddeld. Gecombineerd zomer:370km
https://ev-database.org/nl/auto/1743/Tesla-Model-Y 2022 MYRWD, 345km, Gecombineerd zomer: 395km
https://ev-database.org/n...l-Y-Long-Range-Dual-Motor 2022 MYLR, 435km. Gecombineerd zomer: 505km

M3SR+ naar MYRWD is dus 5-10% meer range
MYRWD naar LR is dan groter stap, ca 26% meer range
obv volle accu 100%, in realiteit als je tussen 80 naar 20% gaan valt het allemaal mee.
Het is wel zo dat met MYLR je wellicht 1 stop kan skippen in een rit van 2000km naar SoF/ Spanje

[Voor 19% gewijzigd door SirLct op 25-01-2023 11:49]

• Pierz
SirLct schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Vind EV-db eigenlijk best goede site om dit soort dingen uit te zoeken. Want ja we rijden eenmaal anders, mn rechtervoet is jouwe niet zeg maar.
https://ev-database.org/n...del-3-Standard-Range-Plus 2019 M3SR+, 320km gemiddeld. Gecombineerd zomer:370km
https://ev-database.org/nl/auto/1743/Tesla-Model-Y 2022 MYRWD, 345km, Gecombineerd zomer: 395km
https://ev-database.org/n...l-Y-Long-Range-Dual-Motor 2022 MYLR, 435km. Gecombineerd zomer: 505km

obv volle accu 100%, in realiteit als je tussen 80 naar 20% gaan valt het allemaal mee.
Het is wel zo dat met MYLR je wellicht 1 stop kan skippen in een rit van 2000km naar SoF/ Spanje
Vergeet ook niet de warmtepomp die ontbreekt in de 2019 SR+. Bij dagelijks gebruik met kortere ritten is de Y RWD een pak zuiniger dan de 3 SR+ zonder warmtepomp weet ik uit ervaring. In de zomer is dat verschil er niet natuurlijk.

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:46
[...]

Ik maak ook graag gebruik van de EV-db voor dit soort vergelijk, erg handige site. Wat een Tesla medewerker mij nog vertelde is dat het verschil in range in de praktijk nog kleiner wordt omdat je de RWD met LFP batterij wel vaker tot 100% kunt laden en je de LR vaker maar tot 80% zult laden.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
80% is wel erg laag, als ik de volgende dag weer vertrok ging ik meestal tot 95% zodat ik precies 3x heen en weer naar kantoor kon, 90% was net te krap. Onder de 90% zou ik pas aanraden wanneer die dagenlang stil staat.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Voor wie gek is op de S3XY buttons, maar voor een iets andere layout en functionaliteit wil gaan:

https://www.indiegogo.com/projects/ctrl-bar--4#/

Wel aan de prijzige kant...

[Voor 9% gewijzigd door Notna op 25-01-2023 13:09]

Xbox Live ID:Notna8310

• Mar.tin
  • Nu online
Notna schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:08:
Voor wie gek is op de S3XY buttons, maar voor een iets andere layout en functionaliteit wil gaan:

Vind het best een mooi product, maar eerst maar eens de boom uit de kat kijken of ze ook gaan deliveren. Als ze dat doen is het misschien wel iets voor mij, zijn nét de paar fysieke knopjes die de Tesla eigenlijk wel kan gebruiken. :)

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:44

Damian

Insane Obtrusion

Notna schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:08:

Ziet er wel sjiek uit, maar zal alleen dingen die native in de API zitten van Tesla gaan ondersteunen, dus heel veel meer bijzondere dingen dan shortcuts naar dingen die op het scherm zitten zal je er niet mee kunnen.

Dan kan je met S3XY buttons toch echt een heleboel meer, want rechtstreeks tussen de computer ingelust.

Ieri ero quiete perché oggi sarò la tempesta

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Voor het verschil kun je ook 3 weken per jaar een middenklasse auto huren op benzine.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Net gechecked voor updates, maar volgens de auto is er geen update beschikbaar. Draai nu 44.30 en advanced optie staat aan. Wordt de update in batches uitgerold en is ie niet voor iedereen tegelijk beschikbaar? Hoelang duurt het meestal voordat je de update binnen kunt halen?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wian schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Net gechecked voor updates, maar volgens de auto is er geen update beschikbaar. Draai nu 44.30 en advanced optie staat aan. Wordt de update in batches uitgerold en is ie niet voor iedereen tegelijk beschikbaar? Hoelang duurt het meestal voordat je de update binnen kunt halen?
Altijd in batches, komt vanzelf.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Damian schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Ziet er wel sjiek uit, maar zal alleen dingen die native in de API zitten van Tesla gaan ondersteunen, dus heel veel meer bijzondere dingen dan shortcuts naar dingen die op het scherm zitten zal je er niet mee kunnen.

Dan kan je met S3XY buttons toch echt een heleboel meer, want rechtstreeks tussen de computer ingelust.
Het ligt denk ik wel aan je eigen use-case. De functies die deze bar zou bedienen zijn metname bedoelt om sommige acties makkelijker te maken (i.e verhogen of verlagen temperatuur) voor diegene die kraag wat meer gevoel hebben (letterlijk) wanneer je iets aanpast.

S3XY geeft je echt controle om macro's te maken en kan voor velen teveel opties bieden wellicht. Voor ieder wat zou ik zeggen :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:44

Damian

Insane Obtrusion

Notna schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Het ligt denk ik wel aan je eigen use-case. De functies die deze bar zou bedienen zijn metname bedoelt om sommige acties makkelijker te maken (i.e verhogen of verlagen temperatuur) voor diegene die kraag wat meer gevoel hebben (letterlijk) wanneer je iets aanpast.

S3XY geeft je echt controle om macro's te maken en kan voor velen teveel opties bieden wellicht. Voor ieder wat zou ik zeggen :)
True, maar dan is € 239,- een beste kluit geld voor de functies die je er voor terugkrijgt.

Ieri ero quiete perché oggi sarò la tempesta

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
orf schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Voor het verschil kun je ook 3 weken per jaar een middenklasse auto huren op benzine.
1100 euro voor drie weken? Ik was de afgelopen 2 jaar véél meer kwijt, Daarnaast is het ook wel prettig om je eigen auto mee te nemen. Zeker als het een luxe en grote auto zoals de Y is die ook in gebruik een stuk voordeliger is. Een vergelijkbare auto kost je zo het dubbele in de zomervakantie.

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:03

De extra range van de LR is natuurlijk betrekkelijk. Het feit dat je met een ICE 800 km range hebt betekent zeker niet dat je die range altijd in één stuk gebruikt. Zo ook bij de LR. Persoonlijk denk ik dat de range van de RWD voldoende is om tijdens een vakantie de stints niet al te kort te hoeven maken. Drie uur rijden is voor mij wel zo'n beetje de max. Dan wil ik toch echt wel even eruit en de benen strekken. Dan zou een kortere range eigenlijk fijner zijn. Want stel dat je na 3 uur zou stoppen met een LR en je hebt nog voor 1,5 uur range over... Dan ben je net gestopt en moet je na 1,5 uur wederom stoppen maar dan om te laden... Denk niet dat je dat op die manier doet. Dus persoonlijk denk ik dat het verschil te verwaarlozen is.

• Djerro123
Jeroen-Buren schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:43:
[...]

De extra range van de LR is natuurlijk betrekkelijk. Het feit dat je met een ICE 800 km range hebt betekent zeker niet dat je die range altijd in één stuk gebruikt. Zo ook bij de LR. Persoonlijk denk ik dat de range van de RWD voldoende is om tijdens een vakantie de stints niet al te kort te hoeven maken. Drie uur rijden is voor mij wel zo'n beetje de max. Dan wil ik toch echt wel even eruit en de benen strekken. Dan zou een kortere range eigenlijk fijner zijn. Want stel dat je na 3 uur zou stoppen met een LR en je hebt nog voor 1,5 uur range over... Dan ben je net gestopt en moet je na 1,5 uur wederom stoppen maar dan om te laden... Denk niet dat je dat op die manier doet. Dus persoonlijk denk ik dat het verschil te verwaarlozen is.
Bottom line is: bekijk je vakantie trip op ABRP en bedenk zelf wat je prettig vindt. Ik vond met de m3 2019 SR+ naar Oostenrijk met z’n tweeen echt heerlijk; moest altijd stoppen wanneer ik zelf ook wilde stoppen. Maar met drie mannen hetzelfde ritje was net aan arelaxt, moesten altijd stoppen voordat ik zelf zou willen stoppen en gelijk een extra keer laden.

Ik kijk er al naar uit om met de RWD te gaan overigens, net iets meer range, net iets efficiënter (in de winter ivm warmtepomp etc), denk dat ik net wel goed ga uitkomen.

En soms is extra range ook helemaal niet relevant; als het ene laadstation 250km is en de andere 400, dan moeten ze allebei laden na 250km :p maar gemiddeld genomen is het gewoon 1x vaker laden per 1000km, en kost het je tussen de 30 en 60 minuten extra in reistijd.

• gustaveau
  • Laatst online: 14:44
gustaveau schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:06:
Dan ga ik het morgen eens testen!

Zowieso is het met een slag om de arm vanwege de werkzaamheden, dus gemiddeld gaan we die snelheid echt niet halen.
Ik kom nog even terug op mijn ervaring met de vakantie rit naar Hinterglemm.

In totaal was het rond de 2300 KM en we zaten met 3 volwassenen in mijn Tesla M3 SR.

Op de heenreis, een woensdag dus behoorlijk wat vrachtverkeer, ongeveer elke 220km even gestopt op de benen te strekken en te laden. Meestal rond de 130 km/h aangehouden, veel harder ging niet echt vooral vanwege het verkeer.
Op de terugreis, afgelopen zondag dus met substantieel minder vrachtverkeer, was dit ongeveer elke 250 - 300 km. Doordat het wat rustiger was, was 140-150 km/h goed te doen.

In totaal was het verbruik over de hele rit zo'n 175w/km, dus dat is me reuze meegevallen eigenlijk.
Zeker omdat mijn gemiddelde (voor Nl'se) verbruik de afgelopen 10.000 km 138w/km was.

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:47
Wij zijn van plan deze week een nieuwe Tesla op te gaan halen. Even een spoedvraag die vast al meerdere keren gesteld is.

Het betreft het afsluiten van een autoverzekering.

Ik loop tegen het volgende aan:

* Ik kan de Tesla verzekeren, maar de meeste verzekeraars maken gebruik van aangesloten schadeherstelbedrijven. Als je daar geen gebruik van kan maken omdat alles via Tesla loopt, dan loopt het eigen risico gigantisch op. Zijn er verzekeringsbedrijven waar dit goed of anders geregeld is?
* de alarmklasse wordt vaak niet erkend, dit maakt de premie hoger.
* het panoramodak valt niet bij alle verzekeraars onder de ruitschadedekking, zodat je no claim omlaag gaat bij schade

Bij wie hebben jullie je Tesla verzekerd en hoe gaat deze verzekeraar hiermee om?

Ik hoor graag van jullie!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
wian schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Precies, in batches. Niemand zou jou of mij kunnen vertellen wanneer…

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:50

Lagune

Its time for warp

monica66 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:51:
Wij zijn van plan deze week een nieuwe Tesla op te gaan halen. Even een spoedvraag die vast al meerdere keren gesteld is.

* Ik kan de Tesla verzekeren, maar de meeste verzekeraars maken gebruik van aangesloten schadeherstelbedrijven. Als je daar geen gebruik van kan maken omdat alles via Tesla loopt, dan loopt het eigen risico gigantisch op. Zijn er verzekeringsbedrijven waar dit goed of anders geregeld is?
* het panoramodak valt niet bij alle verzekeraars onder de ruitschadedekking, zodat je no claim omlaag gaat bij schade

Bij wie hebben jullie je Tesla verzekerd en hoe gaat deze verzekeraar hiermee om?

beetje zoeken in dit topic kan geen kwaad ;)

ik zit zelf bij nationale nederlanden en geen alarm/peilzender vereist

schade kan toch gewoon via schadebedrijf lopen?

• monica66
Lagune schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:56:
[...]

beetje zoeken in dit topic kan geen kwaad ;)

ik zit zelf bij nationale nederlanden en geen alarm/peilzender vereist

schade kan toch gewoon via schadebedrijf lopen?
Ik heb contact gehad over Nationale Nederlanden. 150 euro eigen risico plus 500 als er geen gebruik wordt gemaakt van een aangesloten herstelbedrijf. Rest is inderdaad gedekt.

[Voor 45% gewijzigd door monica66 op 25-01-2023 13:59]

• Lagune
  • Laatst online: 15:50

Lagune

Its time for warp

monica66 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Ik heb contact gehad over Nationale Nederlanden. 150 euro eigen risico plus 500 als er geen gebruik wordt gemaakt van een aangesloten herstelbedrijf. Rest is inderdaad gedekt.
prima toch, interesseert mij persoonlijk niet wie het fixt als het maar gefixt wordt :)

zat hiervoor bij allsecur (allianz direkt) en daar moet je wel een peilzender hebben, premie is ook meer per maand

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

Heb je de zoekfunctie al gebruikt zoals in de topicwaarschuwing wordt aangegeven?

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• monica66
Lagune schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:01:
[...]

prima toch, interesseert mij persoonlijk niet wie het fixt als het maar gefixt wordt :)

zat hiervoor bij allsecur (allianz direkt) en daar moet je wel een peilzender hebben, premie is ook meer per maand
Nee dat maakt mij ook niet uit. Maar volgens onze tussenpersoon loopt alles op gebied van o.a. Tesla onderdelen en schade via Tesla. En die zijn niet aangesloten. Dus dan krijg je 500 euro eigen risico extra om je oren. Of klopt dit niet wat ik nu schrijf?

[Voor 3% gewijzigd door monica66 op 25-01-2023 14:03]

• this
Kan er geen apart topic aangemaakt worden voor Tesla verzekeringen? Dit komt echt zo vaak terug.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Met 8 schadevrije jaren was het voor mij het voordeligst bij de ANWB, ook al is de inbouw van een lojack a 500 euro verplicht, uiteindelijk is de ANWB goedkoper voor mij. Zoek even terug in het forum voor meer opties en info.

• macuz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:50

macuz

Dance!

Ik heb iets geks: sinds deze maand kan ik niet meer bij mijn supercharge facturen binnen mijn tesla account op tesla.com? De hele optie 'charging' is niet meer in het menu zichtbaar. Ook zie ik mijn auto niet meer gekoppeld staan, heel weird. Ik lease mijn Tesla zakelijk. Mijn leasebedrijf ziet mijn auto wel wanneer zij inloggen in hun fleet management account.

Ik heb met Tesla gebeld en die geeft aan dat je sinds kort inderdaad niet meer op deze manier bij je facturen kan, alleen nog maar via de app. Hoe onhandig, want wie download z'n PDF facturen nou via z'n iphone (ook nog eens stuk voor stuk)?

Hebben anderen hier ook ervaring mee ?

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:44
@macuz oh fijn... Hier inderdaad ook. Maar ik gebruikte die csv export dus ook gewoon echt. Ik declareert (of deed iig) altijd de superchargers in bulk. Dus per 3 maanden ofzo, omdat per stuk declareren enorm veel tijd kost.

Handig weer van Tesla...

*edit* ah gelukkig.. De android app heeft de csv export nog steeds.

[Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 25-01-2023 14:53]

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-01 09:30
macuz schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:47:
Ik heb iets geks: sinds deze maand kan ik niet meer bij mijn supercharge facturen binnen mijn tesla account op tesla.com? De hele optie 'charging' is niet meer in het menu zichtbaar. Ook zie ik mijn auto niet meer gekoppeld staan, heel weird. Ik lease mijn Tesla zakelijk. Mijn leasebedrijf ziet mijn auto wel wanneer zij inloggen in hun fleet management account.

Ik heb met Tesla gebeld en die geeft aan dat je sinds kort inderdaad niet meer op deze manier bij je facturen kan, alleen nog maar via de app. Hoe onhandig, want wie download z'n PDF facturen nou via z'n iphone (ook nog eens stuk voor stuk)?

Hebben anderen hier ook ervaring mee ?
Ja alleen via de app inderdaad. Ik supercharge zelden de factuur uit de app gaat zo in mijn google drive en dan later boek ik hem in. bij mijn admin .Kost even tijd maar is misschien eens per maand dus geen issue

• RoelJewel
  • Laatst online: 17:12
TeslaRS schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:37:
[...]

Mij was toen verteld dat het inderdaad tot 9-1 verlengd was. Ik heb uiteindelijk voor prijscompensatie gekozen ivm de prijsdalingen. Misschien het beste even met je aanspreekpunt bellen
Heb je het bedrag inmiddels ook al ontvangen? Hier al wel de creditfactuur.

• ChrisRobinson
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-01 20:19

Als je het geld kan missen, voor een LR gaan. Zelf 2 jaar geleden precies hetzelfde dilemma gehad. Nu, na meerdere (wintersport)vakanties in Italië, Frankrijk - kan ik zeggen heerlijk. Het is misschien niet zo dat je de range nodig hebt tijdens de rit ernaartoe, maar als je daar bent (op een berg, in een bos, een dorp met een kapotte paal), dan is dat extra vet op het bot een heel fijn gevoel. Ik heb nog nooit moeilijk moeten doen mbt laden. Oók in NL is het soms fijn, zonder problemen een weekend heen en weer naar Limburg vanuit het noorden “oh is er geen laadpaal, boeie. Laad ik wel weer als ik thuis ben” - dit juist in de winter. Dan houdt de LR echt nog wel 450km vast.

• josvandekoffie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:04
Van de week was ik bij Tesla Zwolle. Die geven aan dat je de RWD altijd zonder problemen op 100% kan opladen. De LR slijt er iets harder van dus als je die op 80% houdt heb je minder dan de RWD op 100% lijkt mij.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:29
josvandekoffie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:59:
Van de week was ik bij Tesla Zwolle. Die geven aan dat je de RWD altijd zonder problemen op 100% kan opladen. De LR slijt er iets harder van dus als je die op 80% houdt heb je minder dan de RWD op 100% lijkt mij.
Dat is in de praktijk niet zo zwart wit. Je moet de rwd laden tot 100 omdat het bms andere niet goed weet hoeveel range je hebt. Met een lr regelmatig tot 100 laden kan echt prima zonder afwijkend hoge degeneratie

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:22
Aan de mensen die privé een Tesla hebben gekocht; pinnen kan niet, hoe hebben jullie dat gedaan?

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:31
Iemand hier ook last van een niet werkende dataverbinding in de auto? Hij heeft gewoon domweg geen ontvangst. Is de hele dag al. Dat kan op zich. Stond bij een klant. Wellicht geen ontvangst daar, maar ook de hele terugweg inclusief thuis parkeren: geen ontvangst. Met hotspot wel muziek kunnen luisteren, maar via de autoverbinding homaar.

Ik wacht het wel ff af voordat ik Tesla bel, maar even een vraag of andere mensen dit ook zien toevallig. Betreft lease overigens. Maandelijks bedrag voor dataverbinding lijkt gewoon afgeschreven.

UNOX: The worst operating system

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:46
DrJamez schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:04:
Aan de mensen die privé een Tesla hebben gekocht; pinnen kan niet, hoe hebben jullie dat gedaan?
Dat wijkt niet af ten opzichte van mensen die 'm zakelijk hebben gekocht; je krijgt enkele dagen voor je afhaalafspraak een factuur en die kun je voldoen dmv een bankoverschrijving die binnen moet zijn voordat je langs gaat.

• STIMPPYYY
  • Nu online
Djerro123 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:48:
[...]

..

En soms is extra range ook helemaal niet relevant; als het ene laadstation 250km is en de andere 400, dan moeten ze allebei laden na 250km :p maar gemiddeld genomen is het gewoon 1x vaker laden per 1000km, en kost het je tussen de 30 en 60 minuten extra in reistijd.
Hier haal je denk ik een onderschat en heel terecht punt aan.

De LR komt verder, maar in de dagelijkse praktijk heb je het dus niet nodig (vermoed dat ik hier een grote doelgroep te pakken heb).
Op vakantie plan je een rit met de Tesla Navi. Dus in de praktijk pak je enkel SuC's. Laten we er even vanuit gaan dat het gros van de mensen dit doet.

Ik heb in ABRP even een proefberekening gedaan

-Enkel SUC's
-Van Nijmegen naar Rome (Italie)
-100% vertrek
-30% aankomt
-Verbruik 175KWh beide
-Verder geen andere filters

LR MY NCA (19") 2022 - 14 uur en 7 min.
6x laden (2 uur en 19 min)

RWD MY 67KWh (19") 2022 - 14 uur en 29 min.
8x laden (2 uur en 55 min)

Het scheelt dus nagenoeg niks op een rit van ruim 14 uur. LR zal zelfs zwaarder zijn, dus verbruik zal wat hoger zijn.
Vermoed als je 20” onder de LR legt en gewoon 19” hebt onder de RWD dat er nul verschil is.

[Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 25-01-2023 17:38]

• Bever!
Korvaag schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:09:
Iemand hier ook last van een niet werkende dataverbinding in de auto? Hij heeft gewoon domweg geen ontvangst. Is de hele dag al. Dat kan op zich. Stond bij een klant. Wellicht geen ontvangst daar, maar ook de hele terugweg inclusief thuis parkeren: geen ontvangst. Met hotspot wel muziek kunnen luisteren, maar via de autoverbinding homaar.

Ik wacht het wel ff af voordat ik Tesla bel, maar even een vraag of andere mensen dit ook zien toevallig. Betreft lease overigens. Maandelijks bedrag voor dataverbinding lijkt gewoon afgeschreven.
Nee werkte prima vandaag, al een reset geprobeerd ?

• Korvaag
Bever! schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:39:
[...]

Nee werkte prima vandaag, al een reset geprobeerd ?
Toevallig op de heenweg al. Ik kreeg een update en die begon met downloaden maar was na 1 minuut ineens verdwenen. Toen een reset gedaan. Daarna had ik gewoon een verbinding (maar de update verscheen niet meer). Lijkt me sterk dat de auto nu ineens nog een reset nodig heeft, maargoed, ik heb het dus niet gedaan overdag of op de terugweg.

• Bever!
Korvaag schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Toevallig op de heenweg al. Ik kreeg een update en die begon met downloaden maar was na 1 minuut ineens verdwenen. Toen een reset gedaan. Daarna had ik gewoon een verbinding (maar de update verscheen niet meer). Lijkt me sterk dat de auto nu ineens nog een reset nodig heeft, maargoed, ik heb het dus niet gedaan overdag of op de terugweg.
Heb het een keer meegemaakt dat hij gecrasht of bevroren was bij binnenhalen van een update, toen via de servicedesk telefonisch remote geregeld. Misschien dat zij een diepere laag kunnen resetten.. dunno

• Korvaag
Bever! schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:45:
[...]

Heb het een keer meegemaakt dat hij gecrasht of bevroren was bij binnenhalen van een update, toen via de servicedesk telefonisch remote geregeld. Misschien dat zij een diepere laag kunnen resetten.. dunno
Dat zou inderdaad mijn volgende stap zijn, maar alleen als ik de enige ben. Soms is er gewoon een providerprobleem of een ander breder issue. Kan je wel bellen maar dat heeft niet zoveel zin.

zal hem straks nog een keer resetten en daarna even tot morgen wachten. Is het morgen nog steeds zo dan ga ik even bellen.

Edit: vrij bizar. Zojuist wederom een reset gedaan en ik heb nu weer een verbinding. Vrij raadselachtig waarom het op de heenweg na de reset gewoon prima werkte en na parkeren ineens niet meer (viel al op bij het binnenlopen bij de klant dat de app geen connectie meer kon leggen).

Ahwel..... software......

[Voor 19% gewijzigd door Korvaag op 25-01-2023 17:54]

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Gewoon via internetbankieren. Wel even op tijd je daglimiet ophogen.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:58
STIMPPYYY schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:32:
[...]

Ik heb in ABRP even een proefberekening gedaan

-Enkel SUC's
-Van Nijmegen naar Rome (Italie)
-100% vertrek
-30% aankomt
-Verbruik 175KWh beide
-Verder geen andere filters

LR MY NCA (19") 2022 - 14 uur en 7 min.
6x laden (2 uur en 19 min)

Die volg ik niet helemaal, RWD laadt 36 min langer en is maar 22 min langzamer ?

• STIMPPYYY
  • Nu online
maharens schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:58:
[...]

Die volg ik niet helemaal, RWD laadt 36 min langer en is maar 22 min langzamer ?
Dat is wat ABRP zegt. Verschil viel me ook al op, maar is verwaarloosbaar imo

Zou kunnen als hij een suc pakt die dichter aan de weg ligt die de LR niet pakt.

• srwk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:36
STIMPPYYY schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:32:
[...]

De RWD heeft geen 67KWh, maar 62KWh (waarvan ongeveer 57,5KWh bruikbaar).
Dit zal wel iets invloed hebben op de berekening, maar valt nog wel te overzien denk ik.

• Djerro123
Stef87 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:46:
Iemand die al een goede 19inch (standaard velgen) model Y allseason band heeft gevonden?

De Michelin Crossclimate 2 is er helaas niet (welke nu zo fijn is! Deze banden hebben gisteren mijn vriendin gespaard van een zware aanrijding! Bizar hoe iemand zonder voorrang de auto ervoor kan gooien..)
Zou de Pirelli Scorpion All Season SF2 wat zijn? Is te verkrijgen in 255/45/R19, maar heeft echter een index van 104H. De topsnelheid van de RWD is 217, maar omdat het M+S banden zijn zou het dus wel mogen? (en ik zal nooit die snelheid halen of in de buurt komen).
maharens schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:58:
[...]

ABRP doet soms een beetje gek met de routes. Vooral door Duitsland heb je vaak meerdere mogelijkheden, dus kan best zijn dat ABRP dan door de grotere range net iets anders plant.

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:57
Ik maak hem via de bank over. Limiet bij mijn bank op max 50.000 per overboeking en in 2x overmaken, zak met geld meenemen word hem ook niet verwacht ik.

Tja, je gaat voor die ene rit je batterij oversizen.

Vraag is ook hoe je rijdt. Is het belangrijk om Spanje in 1 keer rijden te halen, of plan je toch al ergens halverwege een overnachting? In dat laatste geval is er al helemaal geen relevant verschil.

Maar als je het in een dag wilt rijden tikt een uurtje vertraging juist aan het eind wel aan.

Zelf doe ik tegenwoordig optie 1, mede vanwege vrouw en kind en algeheel reiscomfort.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:25
Djerro123 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:09:
[...]

Zou de Pirelli Scorpion All Season SF2 wat zijn? Is te verkrijgen in 255/45/R19, maar heeft echter een index van 104H. De topsnelheid van de RWD is 217, maar omdat het M+S banden zijn zou het dus wel mogen? (en ik zal nooit die snelheid halen of in de buurt komen).
Heb je een link naar dit type?

Hebben deze ook het sneeuwvlok en (3PMPF) icoontje?

Die rating wil je eigenlijk hebben zodat het ook in de sneeuw goed werkt. (Soms net zo goed of beter dan 100% winterbanden)

Eventueel iets breder loopvlak van band zou bv ook kunnen.

@Djerro123 Helaas tot 210km/h

We moeten eigenlijk een V/W/Y of ZR vinden, dan kan die jaarrond veilig blijven zitten.

Edit, @Djerro123
Beste kans is deze, zal er binnenkort wel zijn:
https://press.apollovrede...redestein-quatrac-pro-ev/

“On sale from December; full range will span 17- to 20-inches by summer of 2023“ Waarschijnlijk prima te vinden vanaf deze zomer. (Alleen de performance Y valt buiten boot)
Bron releasedatum: https://press.apollovrede...and-environmental-impact/

[Voor 30% gewijzigd door Stef87 op 25-01-2023 20:24]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Djerro123
Stef87 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:58:
[...]

Hebben deze ook het sneeuwvlok en (3MPF) icoontje?
[Afbeelding]

Die rating wil je eigenlijk hebben zodat het ook in de sneeuw goed werkt. (Soms net zo goed of beter dan 100% winterbanden)
Ja volgens mij wel als ik het zo bekijk

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:35
[...]

[Afbeelding]

Breder is op sneeuw echt niet beter.
Kijk maar eens naar rally in de sneeuw. Dan monteren ze echt smalle banden.
[...]

Deze getallen lijken mij niet logisch.

MY LR met WLTP 533 km heeft zomer gecombineerd 505 km (-5,3%)
MY RWD met WLTP 455 km heeft zomer gecombineerd 395 km (-13,2%)

Ik zie geen enkele reden waarom de RWD minder zuinig zou zijn. Eerder omgekeerd.

Ik haal nu al 400+ km gecombineerd in de winter met de RWD, dus dat zal in de zomer nog wat beter zijn. YMMV

• Stef87
Tommie12 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:03:
[...]

Breder is op sneeuw echt niet beter.
Kijk maar eens naar rally in de sneeuw. Dan monteren ze echt smalle banden.
De Y P heeft achter (tov voor) bijvoorbeeld al bredere banden.. Of je bijv. 200mm of 205mm breed hebt zal weinig uitmaken mbt veiligheid. (Als dit geen-allseason-banden-probleem op kan lossen met bandenset)

We zijn hier (allemaal?) geen rally rijders en 99/100 dagen sneeuwt het niet. Allseason is voor 24/7/365 een veilige goede band :p

Kleiner wiel + hogere band is ook prima te doen, zolang de omtrek nagenoeg hetzelfde blijft. (Alles bij voorkeur op een originele velg van Tesla)

[Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 25-01-2023 20:17]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• ASF86
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 13:39
Deze week is dan eindelijk mijn Y LR geleverd en ik ben er heel blij mee!

Wat mij opvalt is dat er ook externe speakers in zitten die geactiveerd worden zodra de auto achteruit parkeert en een soort UFO/zoemend geluid maakt. Hebben anderen dat ook die recent een auto geleverd hebben gekregen?

Ik zag dat sinds kort in de Tesla webshop ook de Model 3/Y Waarschuwingsluidspreker voor voetgangers staat vermeld, alleen nog niet op voorraad.

Bij de beschrijving staat:
"Waarschuw voetgangers in de buurt door een geluidssignaal af te spelen wanneer uw voertuig met lage snelheid rijdt in Drive of Reverse."

De speakers die ik heb doen het alleen in Reverse en niet op lage snelheden in Drive. Wel doet de Boombox functie het in de parkeerstand en kun je geluiden via de toeter laten horen.
Weet iemand wanneer de speakers het (softwarematig) ook in Drive gaan doen?

• Djerro123
[...]

[Afbeelding]

@Djerro123 Helaas tot 210km/h

We moeten eigenlijk een V/W/Y of ZR vinden, dan kan die jaarrond veilig blijven zitten.

Edit, @Djerro123
Beste kans is deze, zal er binnenkort wel zijn:
https://press.apollovrede...redestein-quatrac-pro-ev/
Een continental met 104V dan?

Is echter niet specifiek voor EV zie ik..

Edit: sorry zag net pas je toevoeging over vredestein. Ik wil echter (hopelijk) nog op wintersport dit seizoen dus wil al eerder banden hebben.

Ga er nog eens over nadenken

[Voor 7% gewijzigd door Djerro123 op 25-01-2023 20:27]

• SirLct
Ik ben zelf heel blij met de Michelin PA4, het is weliswaar 94W, dus voor jullie obese tesla niet van toepassing.
Loadindex boven 100, man man rijden jullie vrachtwagen ofzo? >:) >:) >:)

(Grapje, hopelijk niet in niemand verkeerde keelgaat)

[Voor 32% gewijzigd door SirLct op 25-01-2023 20:33]

• Stef87
Djerro123 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Een continental met 104V dan?

Is echter niet specifiek voor EV zie ik..

Edit: sorry zag net pas je toevoeging over vredestein. Ik wil echter (hopelijk) nog op wintersport dit seizoen dus wil al eerder banden hebben.

Ga er nog eens over nadenken
De Crossclimate 2 is ook niet EV specifiek, geen enkele all season band is dat (Op het moment).

Die Conti band heeft een B-label mbt rolweerstand, prima dus.

Indien alle andere specs OK zijn: continental is ook een A-merk, zou ik ook aandurven! Winterbanden rijden in NL r*k op milde winterdagen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
ASF86 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:10:

Wat mij opvalt is dat er ook externe speakers in zitten die geactiveerd worden zodra de auto achteruit parkeert en een soort UFO/zoemend geluid maakt. Hebben anderen dat ook die recent een auto geleverd hebben gekregen?

Ik zag dat sinds kort in de Tesla webshop ook de Model 3/Y Waarschuwingsluidspreker voor voetgangers staat vermeld, alleen nog niet op voorraad.

"Waarschuw voetgangers in de buurt door een geluidssignaal af te spelen wanneer uw voertuig met lage snelheid rijdt in Drive of Reverse."

De speakers die ik heb doen het alleen in Reverse en niet op lage snelheden in Drive. Wel doet de Boombox functie het in de parkeerstand en kun je geluiden via de toeter laten horen.
Als hij in reverse dat zoemende ufo geluid maakt en boombox functioneert, dan heb je een PWS aan boord. In drive moet er bij lage snelheid een zachte ruis hoorbaar zijn. Die hoor je in de auto minder goed dan het zoemende geluid van Reverse...

Punctuality is the politeness of kings

• ASF86
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 13:39
dreamscape schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Als hij in reverse dat zoemende ufo geluid maakt en boombox functioneert, dan heb je een PWS aan boord. In drive moet er bij lage snelheid een zachte ruis hoorbaar zijn. Die hoor je in de auto minder goed dan het zoemende geluid van Reverse...
Dan staat het geluid wel heel zacht in Drive; ik had hiervoor de Renault Zoe en dat merkte je wel en ook fijn voor omstanders zoals voetgangers en fietsers die wel door hebben dat er ook een auto rijd.
Ik zal het eens proberen met de ramen open, kijken of ik het dan wel hoor :)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:41

Nomad

a.k.a. Martijn

-bulletje- schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Ik had zelf ook wat geluidsopnames. Toch was het nog lastig om er wat aan te doen, omdat het in eerste instantie niet te reproduceren was. Toen zijn ze met z’n tweeën gaan rijden, waarvan één op de achterbank.

Uiteindelijk hebben ze het live kunnen horen en is er nu iets aangepast in de afstelling van de achterklep. Dit lijkt geholpen te hebben, al hoorde ik op de terugweg nog steeds een zachte fluittoon. Zou daarom willen zeggen dat het voor 80% weg is.

Ik wacht even af, misschien dat ik weer een nieuwe afspraak maak als ik me eraan ga ergeren.
Onze Tesla is vandaag geweest voor het service verzoek. Ik was er zelf niet bij helaas.. Wel vanavond even 130/140 gereden in 2 richtingen om te kijken of ik het nog kon produceren, maar kon geen fluit meer horen of reproduceren. Dus voor ons lijkt het goed opgelost.

Ze zijn met de achterklep-rubbers bezig geweest, maar ik kan niet zeggen wat precies helaas.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Vanavond de Model Y RWD besteld. Leverdatum staat 2 uur later al op tussen 10 en 24 februari 😱

• TeslaRS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-02 22:53
RoelJewel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Heb je het bedrag inmiddels ook al ontvangen? Hier al wel de creditfactuur.
Nee ook nog niet ontvangen.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Iemand al praktijkervaring met een caravan achter een Y? Ik heb een kleine oldtimer sleurhut. Slechts 850 kg maar een frontaal oppervlak dat voldoende weerstand geeft om mijn huidige diesel stationwagen een bijna verdubbeld brandstofverbruik te geven. Voordeel van de Y is dat deze wat hoger is, althans ik denk dat dit gunstig is voor het gebruik met caravan tov lagere auto.

Zou ik met bv ABRP moeten rekenen met 300Wh/km?

• turkeyhakan
  • Nu online
ASF86 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:10:

De modellen ergens vanaf 2022 hebben de boombox functie. Dit is een externe speaker bij de voorbumper die geluid kan produceren. Jij hebt de één van de meest recente Y's, dus zelfs je horn wordt door die speaker geproduceerd. In Drive wordt er tot (30 km/h volgens mij) een zoem geproduceerd zodat men je kan horen. Maar die is niet zo aanwezig als reverse.

In Drive was (de boombox functie) voorheen mogelijk, maar dan kreeg je zulke zaken: YouTube: Tesla Model Y Boombox In Drive Hacks! die men liever niet wil (helaas). Dus de software is later weer zo ingesteld dat het alleen in park kan.

• turkeyhakan
  • Nu online
Morpheus2003 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:27:
Vanavond de Model Y RWD besteld. Leverdatum staat 2 uur later al op tussen 10 en 24 februari 😱
Er zijn zelfs voorraad modellen: https://www.tesla.com/nl_...rrangeby=plh&zip=&range=0

Dus als je zsm wilt rijden, grijp je kans!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:58
turkeyhakan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:32:
[...]

Er zijn zelfs voorraad modellen: https://www.tesla.com/nl_...rrangeby=plh&zip=&range=0

Dus als je zsm wilt rijden, grijp je kans!
Staan deze niet nog gewoon op de boot? In december werden mensen ook gek omdat er van alles op voorraad leek te staan, maar die waren gewoon nog niet toegewezen en stonden ook nog gewoon op de boot die nog onderweg was.

• turkeyhakan
  • Nu online
maharens schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Staan deze niet nog gewoon op de boot? In december werden mensen ook gek omdat er van alles op voorraad leek te staan, maar die waren gewoon nog niet toegewezen en stonden ook nog gewoon op de boot die nog onderweg was.
Durf ik niet te zeggen.

• wht
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:59
Hi allen, ik heb een model Y RWD besteld op 12-1-2023. Kijk er ontzettend naar uit maar iets wat ik niet zo snel kan vinden is of er een hoedenplank geleverd wordt standaard. Ene YT filmpje zegt van wel en de ander weer niet...

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:20
wht schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:03:
Hi allen, ik heb een model Y RWD besteld op 12-1-2023. Kijk er ontzettend naar uit maar iets wat ik niet zo snel kan vinden is of er een hoedenplank geleverd wordt standaard. Ene YT filmpje zegt van wel en de ander weer niet...
Bij de vroege modellen niet, tegenwoordig gewoon standaard.

11400 - RX 6800 | S22 Ultra

Pagina: 1 ... 436 ... 445 Laatste

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics:

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee