• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:15
Blasterxp schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:56:
Kwam er gisteren pas achter dat je de shortcut in de Tesla app kunt aanpassen.
De door-popper is erg handig als je handvat last van vorst heeft.
...
Maar je ruiten zitten dan ook meestal vastgevroren waardoor je deur alsnog niet open gaat...

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:41

Nomad

a.k.a. Martijn

dimi_v schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:32:
Als er een 13 polige connector in past dan moet het verloop ook passen. Heb je hem wel juist geplaatst? Kan me bija niet voorstellen dat niet zou passen, kan het klepje dan ook niet ver genoeg geopend worden?
Ik zou bijna aan mijzelf beginnen te twijfelen, maar gelukkig kwam deze reactie er vlot achteraan:
Bob schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Deze past: https://www.allesvoorjeauto.shop/search/343514S/ Ik heb wel wat moeten knoeien, maar uiteindelijk ging het zonder brokken te maken. Diegene die jij hebt had ik ook en is er idd niet in te krijgen.
Top, die ga ik ook gewoon meteen bestellen. Een kabeltje zoals hierboven maakt dat de connectie flexibel vast zit en rond bengelt op de plek van de connectie, dat doet weinig goeds voor hoe stevig dat blijft zitten en zodoende wilde ik eigenlijk dat verlengkabeltje niet die hierboven al gelinkt werd.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:29
RF1000 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Maar je ruiten zitten dan ook meestal vastgevroren waardoor je deur alsnog niet open gaat...
Ruiten vastgevroren heb ik nog niet voorgehad, wel zijspiegels en deurklinken.
Maar in tegenstelling tot die 2 laatste, kan je vastgevroren ruiten wel oplossen door de auto te laten opwarmen.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:44
this schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:49:
[...]

Ruiten vastgevroren heb ik nog niet voorgehad, wel zijspiegels en deurklinken.
Maar in tegenstelling tot die 2 laatste, kan je vastgevroren ruiten wel oplossen door de auto te laten opwarmen.
Mwoah.. Ik heb het elke winter tot nu toe wel ene paar keer gehad. En je kan het oplossen inderdaad door de defrost aan te zetten en 5 minuten te wachten.

Vastgevroren deurklinken zijn makkelijker. Gewoon, zoals in de handleiding staat, met de vuist op de deurklink meppen en je kan hem zo open maken.

Spiegels is wel de lastigste van allemaal. Die zal je een handje moeten helpen als de motor draait. Dat is wat timing en niet echt geweldig voor die dingen. Gelukkig maar twee keer gehad. Sinds ik een keer de hogedrukspuit er goed tussen heb gezet in de wasbox niet meer.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:37
Ik ben ook half aan het kijken naar een Model 3 (in vergelijking met een Ioniq6).
Klopt het dat de Performance geen optie tot trekhaak heeft? Vind ik gek.
Bij een Y is dat wel te kiezen voor een Performance.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Caelorum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:35:
[...]

Vastgevroren deurklinken zijn makkelijker. Gewoon, zoals in de handleiding staat, met de vuist op de deurklink meppen en je kan hem zo open maken.
Je hebt tegenwoordig easy entry in de app via het snelmenu, gaat de bestuurders deur open via de app d:)b

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:06
[...]

Mwoah.. Ik heb het elke winter tot nu toe wel ene paar keer gehad. En je kan het oplossen inderdaad door de defrost aan te zetten en 5 minuten te wachten.

Spiegels is wel de lastigste van allemaal. Die zal je een handje moeten helpen als de motor draait. Dat is wat timing en niet echt geweldig voor die dingen. Gelukkig maar twee keer gehad. Sinds ik een keer de hogedrukspuit er goed tussen heb gezet in de wasbox niet meer.
Ik zet vaak het inklappen uit als het vriest en neerslag is voorspeld.

• Caelorum
revolution-nl schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:57:
[...]
Je hebt tegenwoordig easy entry in de app via het snelmenu, gaat de bestuurders deur open via de app d:)b
Heel handig inderdaad, maar die paar keer dat hier de handgrepen vastgevroren zijn, zijn de ruiten dat ook. En ik heb geen zin in weer een chipje van de bovenkant van de ruit af, omdat de deur open/dicht gaat als het raam nog niet naar beneden is.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
Waarschijnlijk delivery firmware voor de nieuwe S en X.

[Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 24-01-2023 07:07]

• this
[...]Vastgevroren deurklinken zijn makkelijker. Gewoon, zoals in de handleiding staat, met de vuist op de deurklink meppen en je kan hem zo open maken.
In de app heb je de mogelijkheid om de deur elektronisch te openen. Dat is een betere optie dan kloppen op de deurklink, want ook ijs kan krassen maken in je lak.

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-02 19:44
Korvaag schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Same here. Ik vermoed nog steeds een bug in de software. Je hoort hem verder ook niet proberen ofzo. De aansturing van de motor stopt gewoon voor mijn gevoel.
Hier ook eens in de paar weken. Ook altijd de bestuurderszijde.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
m00 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:22:
Voor de dynamische thuisladers, even een heads-up vanuit het dynamische stroomleverancier-topic:

De combinatie Tesla + Tibber en "slim" laden zorgt ervoor dat je auto elk uur wakker wordt gemaakt, met als gevolg verhoogd verbruik en talloze onnodige start-stop cycli van HV-relais, pomp etc.

Niet zo slim, dus. Geen idee hoe dat zit met andere leveranciers/integraties, maar wel verstandig om in de gaten te houden. Dit kan heel goed volledig onopgemerkt bestaan.

[Afbeelding]
Thanks! Ik had eerst Tibber en daarna de Tesla, dus ik dacht dat het normaal was dat de auto 1 keer per uur wakker werd |:(

Ik heb Teslamate en Teslalogger draaien en deze via mqtt geintegreerd in HomeAssistant en zie dus zo'n zelfde balkje met de auto status over de tijd. Ik kan bevestigen dat de auto regelmatig wakker wordt indien slim laden geactiveerd is. Gisterenavond heb ik slim laden uitgezet via de Tibber app, maar de auto niet verwijderd uit de app, en zie nu in HomeAssistant dat de auto goed geslapen heeft vannacht. Je kunt slim laden met 1 knop aan/uit zetten vanuit de Tibber app, dus het is een makkelijke wordaround, maar ik ga wel een melding aanmaken bij Tibber om dit te fixen.

Voor de HomeAssistant liefhebbers onder ons, als je Teslamate gebruikt en deze connect aan de Mosquito MQTT instance van HA, werkt het dus perfect. Geen wake ups. Het schijnt dat de directe HA integratie de auto wel wakker maakt.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:16

Oekol

waka waka hey hey

Volgens mij nog niet gedeelt hier:

https://www.notateslaapp....r-sentry-mode-improvement

Naast de stuur die gradaties net zoals de stoel krijgt qua verwarmen (wel al voorbij zien komen). De sentry mode ook wat 'liever' afgesteld en niet volledige bak licht als iemand langs loopt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:50

Lagune

Its time for warp

weet iemand of de auto in sleep gaat als sentry aanstaat zonder camera's enabled?

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Lagune schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:43:
weet iemand of de auto in sleep gaat als sentry aanstaat zonder camera's enabled?
Volgens mij is hij niet in deep sleep. Bij huis hem ik hem dan ook uitgeschakeld zodat die wel ergens slaapt.
Anders is er op een gemiddelde nacht zo 3 tot 6% van de batterij weg door de Sentry Mode. Ligt naar mijn vermoeden natuurlijk ook heel erg aan hoe vaak er iemand langs loopt etc.

Bij de oplaadpaal iets verderop doe ik sentry mode handmatig aan. Kan ik precies zien welke hond er over mijn laadkabel pist.... :X

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Oekol schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Volgens mij is hij niet in deep sleep. Bij huis hem ik hem dan ook uitgeschakeld zodat die wel ergens slaapt.
Anders is er op een gemiddelde nacht zo 3 tot 6% van de batterij weg door de Sentry Mode. Ligt naar mijn vermoeden natuurlijk ook heel erg aan hoe vaak er iemand langs loopt etc.

Bij de oplaadpaal iets verderop doe ik sentry mode handmatig aan. Kan ik precies zien welke hond er over mijn laadkabel pist.... :X
ja dat is sentry mode met camera's maar als je die uitzet, iemand met teslamate ofzo die kan testen/zien of ie dan in sleep mode gaat?

ik heb zelf geen oprit en heb sentry uit als hij thuis staat zodat ie in sleep kan gaan maar zou het graag enabled hebben

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Lagune schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:53:
[...]

ja dat is sentry mode met camera's maar als je die uitzet, iemand met teslamate ofzo die kan testen/zien of ie dan in sleep mode gaat?

ik heb zelf geen oprit en heb sentry uit als hij thuis staat zodat ie in sleep kan gaan maar zou het graag enabled hebben
Wat is het eigenlijk het verschil tussen sentry mode zonder camera's en het normale alarm?

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Bever! schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Wat is het eigenlijk het verschil tussen sentry mode zonder camera's en het normale alarm?
zonder sentry heb je geen alarm toch :?

• wian
  • Niet online
Update 2022.44.30 is beschikbaar volgens de app.

Releasenotes lijken hetzelfde als 2022.44.25.3, het is een beetje: zoek de verschillen.

Las ergens dat je de update kunt bespoedigen door vanuit het software menu de advanced knop ingedrukt te houden, of er 5 x op te tikken. Ga ik tijdens de lunch proberen :)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik zag zojuist dit in de broncode van de leveringspagina staan: "showUssRemovalDisclaimer":false.

Iemand al een keer een melding daarover gezien, of is dit mogelijk recent toegevoegd? :)

Edit: Bewust even hier gepost ipv in het leveringentopic, omdat in die disclaimer informatie kan staan die voor iedereen relevant is. Bijv. een aankondiging over software of hardware aanpassingen ivm Tesla Vision.

[Voor 37% gewijzigd door Taro op 24-01-2023 12:28]

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• turkeyhakan
wian schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:29:
Las ergens dat je de update kunt bespoedigen door vanuit het software menu de advanced knop ingedrukt te houden, of er 5 x op te tikken. Ga ik tijdens de lunch proberen :)
Is een fabel helaas. En 44.30 wordt bij lange na niet breed uitgerold. Ik denk dat het wachten is op 2023.4 (die mogelijk deze week/volgende week verschijnt).

[Voor 18% gewijzigd door turkeyhakan op 24-01-2023 11:45]

• turkeyhakan
Taro schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:42:
Ik zag zojuist dit in de broncode van de leveringspagina staan: "showUssRemovalDisclaimer":false.

Iemand al een keer een melding daarover gezien, of is dit mogelijk recent toegevoegd? :)
Je moet waarschijnlijk accepteren dat je een auto zonder USS (dus Tesla Vision) geleverd krijgt. Dat zou het kunnen zijn.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
turkeyhakan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Je moet waarschijnlijk accepteren dat je een auto zonder USS (dus Tesla Vision) geleverd krijgt. Dat zou het kunnen zijn.
Inderdaad, maar ben benieuwd of mensen al daadwerkelijk een disclaimer hebben zien staan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
wian schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:24:
[...]

Thanks! Ik had eerst Tibber en daarna de Tesla, dus ik dacht dat het normaal was dat de auto 1 keer per uur wakker werd |:(

Ik heb Teslamate en Teslalogger draaien en deze via mqtt geintegreerd in HomeAssistant en zie dus zo'n zelfde balkje met de auto status over de tijd. Ik kan bevestigen dat de auto regelmatig wakker wordt indien slim laden geactiveerd is. Gisterenavond heb ik slim laden uitgezet via de Tibber app, maar de auto niet verwijderd uit de app, en zie nu in HomeAssistant dat de auto goed geslapen heeft vannacht. Je kunt slim laden met 1 knop aan/uit zetten vanuit de Tibber app, dus het is een makkelijke wordaround, maar ik ga wel een melding aanmaken bij Tibber om dit te fixen.

Voor de HomeAssistant liefhebbers onder ons, als je Teslamate gebruikt en deze connect aan de Mosquito MQTT instance van HA, werkt het dus perfect. Geen wake ups. Het schijnt dat de directe HA integratie de auto wel wakker maakt.
Van de website van Tibber: A common questions from customers is if our integration with Tibber leads to vampire drain. We have done a lot of changes to ensure that we keep Vampire drain to a minimum, but with Smart Charging active on the vehicle you will experience some drain due to the way it works.

We are continuously working on decreasing the amount of connections we do with the car, and also do a check if the car is already "sleeping" to avoid unnecessary awaken the car.

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:21
Taro schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Inderdaad, maar ben benieuwd of mensen al daadwerkelijk een disclaimer hebben zien staan.
Ik zie het ook in m'n broncode staan (weet niet of het er al eerder stond...) maar zie er in de UI nog niets van terug.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:29

carpebios

-1 social credit

Welke broncode? Hoe kom ik daar terecht, via teslafi? Het gaat hier toch over de model 3 en y en niet over leveringen? Mijn post daarover is gewoon verwijderd?

[Voor 13% gewijzigd door carpebios op 24-01-2023 11:50]

Nu extra prikkelend en minder stuurbaar

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
carpebios schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:48:
Welke broncode? Hoe kom ik daar terecht, via teslafi? Het gaat hier toch over de model 3 en y en niet over leveringen? Mijn post daarover is gewoon verwijderd?
Nee, via de browser.

Ik heb gisteren een bericht naar het leveringen topic verplaatst met specifieke vragen rondom de levering en een reactie daarop die naar dat topic verwees verwijderd. Een van beide zal wel van jou zijn geweest.

De vraag over de broncode staat wat mij betreft los van leveringen, want in die melding kan voor iedereen die nog wil gaan bestellen of al een Tesla heeft waardevolle informatie staan over hoe/wanneer ze dit via een software update gaan oplossen.

• wian
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Is een fabel helaas. En 44.30 wordt bij lange na niet breed uitgerold. Ik denk dat het wachten is op 2023.4 (die mogelijk deze week/volgende week verschijnt).
Een fabel? Dan is het wel heeel toevallig dat de update direct begon met downloaden nadat ik eerst een aantal keer op advanced tikte en het daarna een paar seconden ingedrukt hield. Mijn M3 draait op dit moment 44.30.

• turkeyhakan
wian schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:15:
[...]

Een fabel? Dan is het wel heeel toevallig dat de update direct begon met downloaden nadat ik eerst een aantal keer op advanced tikte en het daarna een paar seconden ingedrukt hield. Mijn M3 draait op dit moment 44.30.
Zodra je naar het menu software gaat, begint je auto met het zoeken naar een nieuwe software versie. Dit kun je één keer per dag doen. Dus switchen van standaard --> geavanceerd heeft geen zin. En ook zeker niet om deze nog 1 minuut vast te houden.

Die van mij is ook aan het downloaden en ik heb niet op een knop geklikt. Enkel op software en dan begint de check. Ter info ;-) Dit kan dus 1 keer per dag.

[Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 24-01-2023 12:29]

• wian
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Zodra je naar het menu software gaat, begint je auto met het zoeken naar een nieuwe software versie. Dit kun je één keer per dag doen. Dus switchen van standaard --> geavanceerd heeft geen zin. En ook zeker niet om deze nog 1 minuut vast te houden.

Die van mij is ook aan het downloaden en ik heb niet op een knop geklikt. Enkel op software en dan begint de check. Ter info ;-) Dit kan dus 1 keer per dag.
Ah,ok, weer wat geleerd :)

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:52
Zopas mijn tesla Y afgehaald. Heel weinig tot niets van uitleg gekregen doordat het "druk" was. Toen ik wegreed geeft het linkerscherm : kalibratie in behandeling. Moet ik daar iets specifiek voor uitvoeren?

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
coase schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:53:
Zopas mijn tesla Y afgehaald. Heel weinig tot niets van uitleg gekregen doordat het "druk" was. Toen ik wegreed geeft het linkerscherm : kalibratie in behandeling. Moet ik daar iets specifiek voor uitvoeren?
Gewoon doorrijden tot het proces voltooid is.

• wian
  • Niet online
coase schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:53:
Nee, calibratie is automatisch. Verdwijnt vanzelf na een tijdje rijden. Calibratie is ook nodig na een factory reset. Duurde bij mij ongeveer 5 minuten.

Waardeloos dat je bij een auto van 50k met een gazillion software features geen enkele uitleg krijgt. In de auto vind je wel de handleiding en wat instructie videos, maar toch.

[Voor 16% gewijzigd door wian op 24-01-2023 12:56]

• Bever!
  • Nu online
Lagune schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:08:
[...]

zonder sentry heb je geen alarm toch :?
Ik heb altijd gewoon alarm gehad op basis van de ultrasone braaksensoren die af fabriek in de auto zitten, is dat nu renamed dan?

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:11
wian schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Nee, calibratie is automatisch. Verdwijnt vanzelf na een tijdje rijden. Calibratie is ook nodig na een factory reset. Duurde bij mij ongeveer 5 minuten.

Waardeloos dat je bij een auto van 50k met een gazillion software features geen enkele uitleg krijgt. In de auto vind je wel de handleiding en wat instructie videos, maar toch.
Ik heb 'm ook gewoon opgehaald, heb gewoon even gekeken of er geen krassen op zaten, afgetekend en doorgereden. Had zelf geen tijd op dat moment. Achteraf blijkt alles in orde te zijn, zoals de meerderheid van de gigafactory auto's. De tijd van de talloze afleveringsmankementen lijkt voorbij te zijn.

• wian
  • Niet online
Ik vind geen release notes voor 44.30. Wat ik vreemd vind is dat bij mij nu versie 44.30 geinstalleerd is, die volgens notateslaapp.com uitkwam op 19 December. Sindsdien zijn er al 3 bugfix releases uitgekomen (2022.44.30.1, 2022.44.30.5, 2033.44.30.8). Dan zou je toch verwachten dat je meteen zo'n bugfix release krijgt ipv de oorspronkelijke 44.30 update? Wat is hiervan de logica?

[Voor 1% gewijzigd door wian op 24-01-2023 13:09. Reden: link]

• turkeyhakan
Bever! schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Ik heb altijd gewoon alarm gehad op basis van de ultrasone braaksensoren die af fabriek in de auto zitten, is dat nu renamed dan?
Bij Sentry Mode aan heb je bij een auto met parkeersensoren ook de mogelijkheid om de detectie zowel via camera als via parkeersensoren in te stellen. Is een aparte optie onder beveiliging.

Bij een auto zonder parkeersensoren gaat detectie alleen via camera's.

[Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 24-01-2023 13:09]

• turkeyhakan
wian schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:08:
Ik vind geen release notes voor 44.30. Wat ik vreemd vind is dat bij mij nu versie 44.30 geinstalleerd is, die volgens notateslaapp.com uitkwam op 19 December. Sindsdien zijn er al 3 bugfix releases uitgekomen (2022.44.30.1, 2022.44.30.5, 2033.44.30.8). Dan zou je toch verwachten dat je meteen zo'n bugfix release krijgt ipv de oorspronkelijke 44.30 update? Wat is hiervan de logica?
.1 ben ik het met je eens. .5 = alleen met EAP/FSD .8 = alleen in China gespot en nog geen release .10 = alleen EAP/FSD.

Op de volgende website: https://teslascope.com/teslapedia/software kun je verschillende data mbt software terugzien.

[Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 24-01-2023 13:14]

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:09
Ik sta op het punt de Model 3 te bestellen. Ik wil ook graag thuis laden. Weet iemand of de wall connector in staat is om eerste opgewekte stroom van zonnepanelen in de auto te laden en pas als dat op is overstapt op de stroom van de energieleverancier? Oftewel, is het een slimme laadpaal?

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:45
Morpheus2003 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:14:
Ik sta op het punt de Model 3 te bestellen. Ik wil ook graag thuis laden. Weet iemand of de wall connector in staat is om eerste opgewekte stroom van zonnepanelen in de auto te laden en pas als dat op is overstapt op de stroom van de energieleverancier? Oftewel, is het een slimme laadpaal?
Dat werkt heel anders. Dit wordt geregeld in je meterkast. En ja, dat wordt slim gedaan. Net als wanneer jij je waterkoker aanzet.

(Zeg ik zonder ervaring met de Tesla charger)

[Voor 4% gewijzigd door marteltor op 24-01-2023 13:19]

• turkeyhakan
Nee, de Tesla Wall Connector V3 s dit niet in staat, zonder eventuele domotica. Voor de gewone gebruiker die graag gebruik wilt maken van (kant en klare) load balancing moet op zoek naar een alternatief. Daar zitten trouwens ook weer abonnementskosten aan verbonden.

Load balancing is trouwens wel mogelijk met een Tesla Wall Connector V2, maar die zijn moeilijk te verkrijgen.

[Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 24-01-2023 13:22]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:55
wian schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Kom... wat wil je dan?

Toen ik mijn Volvo V90 ophaalde (ja, met een fles slechte cava en het wegtrekken van een groot doek...) wou de "delivery officer" me alles uitleggen, en wou daar zelfs bijna 2 uur tijd voor boeken.
Ik heb die brave mevrouw gezegd dat ze wel wat kon overslaan...
Nadat de auto met de telefoon gekoppeld was, de app gedownload en ingesteld heb ik haar bedankt voor de verdere uitleg. Die wou echt elke knop en functie gaan uitleggen...

Dus, je weet wat je moet kopen. Audi en BMW zijn daar ook goed in dacht ik...

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:38

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Morpheus2003 dan moet je naar de Zappi kijken, maar ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe de interne saldering van je meter werkt idd.
Met een Zappi kun je instellen: laad
alleen als er overschot is op zonnestroom. Maar dan gebeurt er niks op donkere dagen. Het zal altijd een combi moeten zijn met hoeveel kWh wil je sowieso geladen hebben vs voorkeur voor alleen zonnestroom.
Dit gaat pas echt interessant worden als de salderingsregeling wordt afgebouwd, nu nog niet.
Maar discussie hoort meer thuis in het “thuis laden van je EV” topic.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Het maakt niet uit of de stroom uit je zonnepanelen letterlijk naar de auto of naar de koelkast gaat, het gaat om het geheel van in- & output uit je hele huis. Dus dan is het niet nodig een slimme paal te hebben. Als je alleen wil dat er geladen wordt als er een overschot aan stroom is door je panelen, dan moet je OF een andere laadpaal kiezen OF aan de slag met domotica. Kijk daarvoor even in de topics die worden genoemd in de topicwaarschuwing.

• wian
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Kom... wat wil je dan?

Toen ik mijn Volvo V90 ophaalde (ja, met een fles slechte cava en het wegtrekken van een groot doek...) wou de "delivery officer" me alles uitleggen, en wou daar zelfs bijna 2 uur tijd voor boeken.
Nadat de auto met de telefoon gekoppeld was, de app gedownload en ingesteld heb ik haar bedankt voor de verdere uitleg. Die wou echt elke knop en functie gaan uitleggen...

Wat je wilt is dat de professionele dealer jou tenminste aanbied om uitleg te geven. Dat je er geen behoefte aan hebt, prima, zal voor veel tweakers gelden die al weken een forum volgen en youtube afstruinen.

• wian
  • Niet online
Jeroen-Buren schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Van de website van Tibber: A common questions from customers is if our integration with Tibber leads to vampire drain. We have done a lot of changes to ensure that we keep Vampire drain to a minimum, but with Smart Charging active on the vehicle you will experience some drain due to the way it works.

We are continuously working on decreasing the amount of connections we do with the car, and also do a check if the car is already "sleeping" to avoid unnecessary awaken the car.
Btw; heb al een berichtje terug van Tibber. Ze zijn zich ervan bewust en zijn in gesprek met Tesla om een oplossing te zoeken. Ik heb gezegd dat ze even de broncode van Teslamate en Teslalogger moeten bekijken, die weten wel hoe ze de auto kunnen uitlezen via de Tesla API zonder de auto wakker te maken :)

• wian
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Het maakt niet uit of de stroom uit je zonnepanelen letterlijk naar de auto of naar de koelkast gaat, het gaat om het geheel van in- & output uit je hele huis. Dus dan is het niet nodig een slimme paal te hebben. Als je alleen wil dat er geladen wordt als er een overschot aan stroom is door je panelen, dan moet je OF een andere laadpaal kiezen OF aan de slag met domotica. Kijk daarvoor even in de topics die worden genoemd in de topicwaarschuwing.
Kleine toevoeging: als je wil dat de auto alleen het overschot gebruikt is er een handmatige poor man's oplossing: je kunt in de app het aantal ampere instellen waarmee de auto moet laden. Dus als je bijvoorbeeld 2300w uit je panelen krijgt kun je instellen dat je Tesla op 10A laadt (2300w gedeeld door 230v) waardoor je geen stroom van je leverancier gebruikt. Simpel gesteld natuurlijk, je moet in je berekening ook je thuisgebruik meenemen en dit werkt alleen maar zolang je panelen ook inderdaad min 2300w leveren, als dit fluctueert of daalt, dan neem je alsnog stroom af van je leverancier.

• Bever!
  • Nu online
wian schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Wat je wilt is dat de professionele dealer jou tenminste aanbied om uitleg te geven. Dat je er geen behoefte aan hebt, prima, zal voor veel tweakers gelden die al weken een forum volgen en youtube afstruinen.
Mee eens, ik had er wel begrip voor dat in 2019 ik mijn auto moest ophalen op een tochtig industrieterrein met honderden anderen, maar tegenwoordig is het toch een gemiste kans voor een dealer om het niet te doen.
Ik moet zeggen dat ik het altijd wel een mooi moment vond, ook al was de wijn matig en het doek een beetje cringe. Is toch iets bijzonders als je van auto's houdt..

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Als ze daarmee de kosten kan verlagen vind ik het eigenlijk best prima.
Is wel zo dat Tesla het altijd op een doorgedraaid minimalistisch doet (net als de interieur)
Hoef voor mij geen wijn, maar als ze maar de auto onder een doek zet en erafhalen op moment dat je komt.
Is voor mij voldoende :D

Ik had mn auto opgehaald toen ze de eerste batch MY vanuit Berlijn voor het eerst leveren in Tilburg.
Toen hadden ze wel zwarte tapijt, ballonen, wat feestelijk gedaan. Voel ik me toch een beetje beter :D
(Ook was het niet perse voor mijn auto)

[Voor 3% gewijzigd door SirLct op 24-01-2023 13:53]

Life is too short to drive boring cars

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:09
Nog één vraagje omdat ik toch twijfel tussen de 3 en Y. Weet iemand de afmetingen (centimeters, geen liters) van de Model Y? Heb Google al afgezocht maar krijg alleen de liters.

Never mind, gevonden; https://www.tesmanian.com...nk-and-other-measurements

[Voor 28% gewijzigd door Morpheus2003 op 24-01-2023 13:54]

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

wian schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:29:
[...]

De benadering is bij Tesla gewoon heel anders dan bij traditionele automerken. Je koopt je auto online en krijgt voordat je hem ophaalt al informatie over hoe je auto werkt middels verschillende filmpjes. Die zie je ook als je de eerste keer instapt. Daar wordt de belangrijkste info naar mijn mening prima uitgelegd. Toen ik hem ging ophalen liepen er gewoon een aantal Tesla lui rond die je gewoon kon aanspreken als je ergens een vraag over had. Ik vond het juist wel verfrissend en passen bij een (nieuw) merk als Tesla, veel meer gericht op self service.

• SirLct
  • Nu online
Morpheus2003 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:53:
Nog één vraagje omdat ik toch twijfel tussen de 3 en Y. Weet iemand de afmetingen (centimeters, geen liters) van de Model Y? Heb Google al afgezocht maar krijg alleen de liters.
https://www.tesla.com/own...9C-8C57-FD3864644C34.html

Life is too short to drive boring cars

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:33
Bever! schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Mee eens, ik had er wel begrip voor dat in 2019 ik mijn auto moest ophalen op een tochtig industrieterrein met honderden anderen, maar tegenwoordig is het toch een gemiste kans voor een dealer om het niet te doen.
Ik moet zeggen dat ik het altijd wel een mooi moment vond, ook al was de wijn matig en het doek een beetje cringe. Is toch iets bijzonders als je van auto's houdt..
Zoveel mensen, zoveel wensen :). Ik had liever die 800€ ‘afleverkosten’ in mijn pocket gehouden en dan had de BMW dealer de uitleg en champagne mogen skippen.

@Bever! geldt idd ook voor Tesla, mee eens :p.

[Voor 3% gewijzigd door cyntax op 24-01-2023 15:12]

• Bever!
  • Nu online
cyntax schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Zoveel mensen, zoveel wensen :). Ik had liever die 800€ ‘afleverkosten’ in mijn pocket gehouden en dan had de BMW dealer de uitleg en champagne mogen skippen.
ja tegelijkertijd betaal je nog 1k aan tesla voor het afleveren... en ze doen er *&$@(* voor

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
cyntax schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Ik mocht gewoon ruim €980,- neerleggen voor 'afleverkosten' bij Tesla ;)

Voor dat bedrag mag ik 1.5 uur (enkele reis) reizen naar een grote parkeerplaats, want de auto afleveren bij een dealer/sec/whatever in de buurt is geen optie :X

[Voor 3% gewijzigd door Caayn op 24-01-2023 14:04]

20 * 370wp @ SE7K

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:53
Caayn schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:00:
[...]
Ik mocht gewoon ruim €980,- neerleggen voor 'afleverkosten' bij Tesla ;)
[...]
Hoe werkt dat juist?
Komt dit nog bovenop het bedrag nadat je een bestelling geplaatst hebt?

• Tommie12
Fire69 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Hoe werkt dat juist?
Is dat die envelop die je moet mee nemen in gebruikte biljetten van 20 en 50€, en die je ongemerkt onder de tafel moet doorgeven voor je de auto in je app ziet verschijnen. :+

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:07
Extreem veel voorraad auto's opeens beschikbaar op de website van Tesla.

[Voor 7% gewijzigd door Sunri5e op 24-01-2023 15:10]

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:00
Tommie12 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Kom... wat wil je dan?

Ja, toen wij de Mini cabrio van mijn vrouw gingen ophalen stond hij onder doek, met veel bombarie doek er af en toen de uitleg.... De goede man probeerde15 minuten lang de kap open en dicht te doen met de afstandsbediening wat niet lukte omdat die handeling niet het pakket zat. Ik gaf hem die suggestie en had gelijk. En dan het dikke boek doornemen dat bij de auto zat om alles te begrijpen.
Toen ik mijn Tesla ophaalde in Tilburg samen met nog honderden in september 2019 kregen we wel wat instructie bij het verlaten van het terrein en verder had ik de online versie van de handleiding van de Tesla van te voren doorgenomen. Ik denk dat je dat bij elke auto moet doen, want als het bij het ophalen allemaal nog uitgelegd moet worden gaat toch de meeste informatie verloren. Het special guest gevoel heb je niet bij Tesla, en geen bloemetje. Jammer, maar dat zijn toch meestal van die pauper boeketjes...

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik heb m’n MY op 9-1 opgehaald. Vergeten te vragen of ik ook nog in aanmerking kwam voor die gratis 10.000 km. Heeft iemand dit wel doorgekregen?

PSN: Kjujay

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:31
Sunri5e schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:10:
Dat is inderdaad vreemd!!

Heb je hem dus eerder als dan iemand die hem 2 weken geleden besteld heeft. Ik twijfel zo hard haha.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:47
Is er weer een schip onderweg zeker :+

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
deryck schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Dat is inderdaad vreemd!!

Heb je hem dus eerder als dan iemand die hem 2 weken geleden besteld heeft. Ik twijfel zo hard haha.
Deze auto's staan volgens mij ook vaak nog op de boot.

• bilgy_no1
  • Laatst online: 14:32
[...]

Ik moest in december ergens wel die disclaimer akkorderen. Auto eind december opgehaald.

• Caayn
  • Nu online
Fire69 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Hoe werkt dat juist?
Tijdens het bestellen wordt dit getoond en wordt gewoon meegenomen in de totaalprijs waar jij akkoord mee gaat. Je krijgt niet achteraf nog een extra factuur/rekening ;)

20 * 370wp @ SE7K

• Bob
bilgy_no1 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Ik moest in december ergens wel die disclaimer akkorderen. Auto eind december opgehaald.
Hier ook eind december, geen disclaimer gezien. Was dat een apart document?

• bilgy_no1
Bob schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Hier ook eind december, geen disclaimer gezien. Was dat een apart document?
Een pop up

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
STIMPPYYY schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Ja bij de Y. Deze wagen ook geen rammeltje of kraakje hoor. Ik vermoed dat het komt doordat de auto vrij stil is. Met name door de dubbele beglazing. De frequentie van het geluid (is erg laag) die wel binnenkomt vond ik niet direct fijn aan mijn oren.
Heb je dit nog weten te verhelpen, bijv. met de tips van het tmc forum? Ik ervoer dit vandaag tijdens de proefrit met de MYLR.

• The__Virus
The__Virus schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:24:
[...]

In mijn belevinf had de EV6 dat gestuiter zeker niet. Het gaat niet specifiek om alles wat ee op de weg gebeurt te voelen, dat doet elke auto in meer of mindere mate. Op sommige snelwegen en in elk geval rond Tesla Wezep lijkt de Model Y na te stuiteren. Op hetzelfde stuk gereden met mijn (ook hard geveerde) e-Niro maar die had dat absoluut niet. Heb dat nog in geen enkele EV die ik tot nu toe proefgereden heb ervaren en vond het wat hinderlijk. Laatst ook achter een model Y gereden tussen Den Haag en Utrecht en die leek ook wat te stuiteren aan de achterkant, waar mijn auto dat minder leek te hebben.
Vandaag de MYLR gereden. Deze zat lekkerder dan de RWD die ik van het weekend reed (Berlijn vs China). Ook het gestuiter op de snelweg is afwezig. Wel ervoer ik de brom/resonantie zoals een enkele in dit topic ook hadden opgemerkt. Desondanks hoop ik dat op één of andere manier te kunnen fixen mocht het optreden, wellicht dat de wagen die ik ontvang het niet heeft. Want ik heb m besteld! :*)

Mooie vooruitgang vanuit de e-Niro. Het is gewoon een ontzettend intuïtieve auto. Het blijft een auto en hij is niet perfect, maar de prijs/kwaliteit is op dit moment onverslaanbaar.

• Jovanbff
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:41
[...]

Maakt niet echt meer uit toch ook? Volgens mij zeiden ze dat vorige week het USS probleem zou zijn opgelost

Wat stond er in de disclaimer?

Edit: gevonden

[Voor 33% gewijzigd door Jovanbff op 24-01-2023 16:01]

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

• SaTTeD
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Zijn misschien de bestellingen welke de afgelopen tijd omgezet zijn naar een ander model. Van standaard range naar bv long range.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:46
The__Virus schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Heb je dit nog weten te verhelpen, bijv. met de tips van het tmc forum? Ik ervoer dit vandaag tijdens de proefrit met de MYLR.
Ik heb geen Y helaas :)

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:15

ScreamGT

joejoe

Vanmiddag een testirt gemaakt met de Model Y RWD. Heb zelf interesse in de LR, maar die was niet beschikbaar. Zeer positief over de auto en vooral de ruimte die deze biedt! Ook het rijgeluid viel reuze mee, voor mijn gevoel is dit in een Model 3 meer aanwezig.

Offerte is de deur uit voor een zwarte LR met 20" induction velgen. Alhoewel ik nog steeds erg twijfel om te switchen naar Midnight Cherry Red.

• this
Jovanbff schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:58:
[...]
Volgens mij zeiden ze dat vorige week het USS probleem zou zijn opgelost
Hoe is dit dan opgelost?

• Bever!
  • Nu online
The__Virus schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Vandaag de MYLR gereden. Deze zat lekkerder dan de RWD die ik van het weekend reed (Berlijn vs China). Ook het gestuiter op de snelweg is afwezig. Wel ervoer ik de brom/resonantie zoals een enkele in dit topic ook hadden opgemerkt. Desondanks hoop ik dat op één of andere manier te kunnen fixen mocht het optreden, wellicht dat de wagen die ik ontvang het niet heeft. Want ik heb m besteld! :*)

Mooie vooruitgang vanuit de e-Niro. Het is gewoon een ontzettend intuïtieve auto. Het blijft een auto en hij is niet perfect, maar de prijs/kwaliteit is op dit moment onverslaanbaar.
Hobbelen kan ook kwestie zijn van bandenspanning icm vering, dat je een soort cadans krijgt.
Hadden ze dezelfde wielen ?

• The__Virus
Bever! schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Hobbelen kan ook kwestie zijn van bandenspanning icm vering, dat je een soort cadans krijgt.
Hadden ze dezelfde wielen ?
Ja allebei de 19 inch met Hankook banden.

• Bob
this schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Hoe is dit dan opgelost?
Niet, enkel in de wereld van de verkopers is het al opgelost.

• Caelorum
this schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:38:
[...]

In de app heb je de mogelijkheid om de deur elektronisch te openen. Dat is een betere optie dan kloppen op de deurklink, want ook ijs kan krassen maken in je lak.
Zoals al gezegd is dat een leuke optie, maar als de deurklink vastgevroren is bij mij zijn altijd de ramen ook vastgevroren. En dan maakt het allemaal niets meer uit.

Overigens is het vastvriezen van de deurklinken niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant. Dus het loskloppen kan krassen veroorzaken, maar dan wel op een plek waar ik het niet zie en dan maakt het me niet uit.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Caelorum schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:42:
[...]

Zoals al gezegd is dat een leuke optie, maar als de deurklink vastgevroren is bij mij zijn altijd de ramen ook vastgevroren. En dan maakt het allemaal niets meer uit.
Valma W21 stick (https://www.gamma.nl/asso...rstick-w21-38ml/p/B564272)

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:39
SaTTeD schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Zijn misschien de bestellingen welke de afgelopen tijd omgezet zijn naar een ander model. Van standaard range naar bv long range.
Denk ik ook, lang op mijn RWD midnight silver moeten wachten. Heb ik eindelijk een VIN ga ik hem ruilen voor een LR. Als genoeg mensen dat doen krijg je wat voorraadmodellen die ook vaak zo weer weg zijn.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Heb echt rare dingen. De sentry mode meldingen krijg ik wel. Maar als ik klik opent die de usb niet meer zodat ik ze kijken kan.

Waar in het menu moet je zijn om het overzicht van die filmpjes te kunnen zien?

Vanmiddag wederom dat het geluid van oa richtingaanwijzer het niet meer deed. Ik moet dan bedie knoppen aan stuur doen zodat ik het weer hoor.

• JJFS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:50

JJFS

PSN: deviousDF2

Heeft misschien te maken met de aankomende Autopilot HW4 release die men heel binnenkort verwacht: https://www.autoevolution...nder-the-hood-208434.html

• Tommie12
SaTTeD schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Er zijn er van beide hoor.

Ofwel zetten ze de autos’s die binnen een paar dagen in Zeebrugge zijn al als beschikbaar, ofwel zijn het geannuleerde auto’s.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:07
JJFS schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:09:
[...]

Heeft misschien te maken met de aankomende Autopilot HW4 release die men heel binnenkort verwacht: https://www.autoevolution...nder-the-hood-208434.html
Zou dat echt? Ik denk dat 95 procent van de tesla rijders echt niet weet wat HW3 en HW4 inhoud.

• Jovanbff
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:41
JJFS schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:09:
[...]

Dit artikel gaat ook wel heel hard op dat ze niet vision only gaan. Dus voorlopig nog even met een korreltje zout nemen

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-01 09:30
[...]

Overigens is het vastvriezen van de deurklinken niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant. Dus het loskloppen kan krassen veroorzaken, maar dan wel op een plek waar ik het niet zie en dan maakt het me niet uit.
Ik heb er voor het ging vriezen een rubber behandeling overheen gedaan Daarna geen last meer van de ramen die bleven vast zitten. Stckje of siliconen spray werkt ook

• Rohaatje
  • Laatst online: 15:54
Ik krijg binnenkort mijn eerste MY rwd en vraag me af welke dingen erbij worden geleverd zoals automatten, veiligheids hamer, krik, gevarendriehoek, ehbo kit etc. Kan hier zo niets over vinden.

• this
[...]

De krassen waar ik het over heb, maak je door er op te kloppen.
Vandaar dat ik het ofwel uitsluitend met duwen op het zwarte gedeelte doe ofwel via de app (bij mij nog geen problemen gehad met het raam gelukkig).

• Caelorum
Naja nog geen krassen gezien op de witte lak hier. Het staat ook in de handleiding als de approved way van openen, dus ik geloof het allemaal wel.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:41

Nomad

a.k.a. Martijn

Rohaatje schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:06:
Ik krijg binnenkort mijn eerste MY rwd en vraag me af welke dingen erbij worden geleverd zoals automatten, veiligheids hamer, krik, gevarendriehoek, ehbo kit etc. Kan hier zo niets over vinden.
Matten: check
gevarendriehoek/ehbo: check

hamer/krik heb ik nog niet gevonden in de auto

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• bilgy_no1
Vandaag weer een indrukwekkende efficiency van de MY RWD...

Gereden: 252 km
Rijtijd: ~3h25m
Vgem: >74 km/h
Tbuiten: 3°C
Tairco: 18,5°C (bestuurderskant, bijrijder 17°C want die was er niet) + stoelverwarming. Zat lekker zonder jas, prima te doen.
N-weg in België (70 - 90), stuk N-weg in NL (80), maar hoofdzakelijk snelweg in Nederland (voor 19 uur). AP op 103 km/h en gewoon met het verkeer meegereden. Wel wat stukjes file en ook nog door een stad de laatste paar km. Inclusief vanochtend een koude start zonder voorverwarmen, dus die 4 km waren een heel stuk minder zuinig (SOC ging door dat korte ritje van 100% naar 98%). Overdag stond de auto in een garage en daar was de temperatuur 10°C. Resultaat:

136 Wh/km
61% verbruikt
Bereik: 413 km (100 -> 0%)

Ik vind dit voor de winter wel erg indrukwekkend. Voor mij is dit een redelijk typische rit qua verkeer en snelheid. Om dit in de winter te realiseren vind ik indrukwekkend.

Volgens de S3XY app 60,5 kWh nominaal (0% degradation, joepie) en een buffer van 2,7 kWh. Dan zou er dus 57,8 kWh beschikbaar zijn. Met dit verbruik dus een bereik van 425 km, wat redelijk overeenkomt met bovenstaande berekening.

Ik ben echt zeer blij met de AP en hoe die presteert. Werkte niet alleen op de snelweg, maar ook op de N-wegen (en zelfs op veel wegen in de stad) voorbeeldig. Ook in het donker ging dit prima. Was wel droog onderweg (wegdek soms wat vochtig), maar auto's en lijnen worden prima herkend. En dit systeem stuurt op plekken waar andere auto's niet eens de stuurassistent kunnen inschakelen. Ook in de file rijden ging vrij soepel.

Ik had oorspronkelijk EAP besteld, maar er ivm de bijtelling weer af laten halen. Twijfel nu of ik dat moet doen. Kan beter nog wat aandelen Tesla kopen voor dat geld denk ik... Maar ergens in de toekomst zie ik me nog wel de FSD optie aanklikken.

Oh en ik zag een discussie over de HW3 en snelheid van het systeem: dat werkt echt heel erg soepel met deze Ryzen. Kon onderweg makkelijk ABRP openen en een route laten berekenen. Booking ging ook supersnel om even een hotel te zoeken. Heel erg vloeiend allemaal. Ik kon ook makkelijk Teams inloggen, maar helaas kon ik de call niet doen. Denk dat er eea geblokkeerd werd omwille van verkeersveiligheid... Toen maar op de telefoon gedaan via Bluetooth... Weet niet of dat te omzeilen is, zou wel een uitkomst zijn. Heb niet per se video of shared screen optie nodig, maar gewoon een call volgen via de handsfree zou een enorme time saver zijn.

Anyway, super blij met de RWD.

• this
Caelorum schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:11:
Naja nog geen krassen gezien op de witte lak hier. Het staat ook in de handleiding als de approved way van openen, dus ik geloof het allemaal wel.
Tja beetje zoals er staat om de LFP batterij altijd tot 100% te laden. Beetje kritisch zijn mag wel natuurlijk :P

• Caelorum
this schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:17:
[...]

Tja beetje zoals er staat om de LFP batterij altijd tot 100% te laden. Beetje kritisch zijn mag wel natuurlijk :P
Ja, zeker. Maar ik doe dit nu al 3 jaar en ik kan echt geen krassen ontdekken ;)

• TeslaRS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-02 22:53
Kju schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:12:
Ik heb m’n MY op 9-1 opgehaald. Vergeten te vragen of ik ook nog in aanmerking kwam voor die gratis 10.000 km. Heeft iemand dit wel doorgekregen?
Mij was toen verteld dat het inderdaad tot 9-1 verlengd was. Ik heb uiteindelijk voor prijscompensatie gekozen ivm de prijsdalingen. Misschien het beste even met je aanspreekpunt bellen

• turkeyhakan
En in plaats van 2023.4 is 2023.2.0.5 uitgekomen! https://www.notateslaapp..../2023.2.0.5/release-notes

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Bever! schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Tja het systeem werkt uitstekend, ik zie geen enkele reden om dit continu aan te hebben als er geen noodzaak voor is. Zie het filmpje wat gepost werd met het vergelijk tussen awd systemen, daar zie je hoe ontzettend goed het werkt. (beter dan subaru zelfs) Ook weet ik zeker dat als er sneeuw ligt de voorwielen gewoon continu meewerken, je hoort het dat de motor draait (hoog pitch geluid) Afgelopen winter door skigebied steile sneeuwhellingen zonder enig probleem getackled zonder kettingen.
In de sneeuw heb ik tóch liever permanente AWD, dan dat de auto bepaald wanneer wel en niet. Minder vermogen of een max snelheid is dan prima.

Filmpje zegt weinig mi, AWD in de sneeuw heb ik niet om snelheid te maken, maar maximale grip in iedere situatie. Elektronica doet het goed, maar h als hij het net een keer te laat waarneemt.

Dat is overigens ook exact wat Tesla doet, wanneer je te vaak grip verliest, activeert hij snow mode. Dan heb je precies een permanente AWD. Dus het is niet gek dat hij in de sneeuw goed werkt. Hij activeert -nadat je een aantal keer grip bent verloren- permanente AWD met een ongeveer 55/45 verhouding.

Alleen ik zou dat handmatig willen kunnen activeren 😉
Eenmaal sneeuw gedetecteerd, schakelt hij de motoren voor niet meer af.

• turkeyhakan
Tweak_ers schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:32:
[...]

In de sneeuw heb ik tóch liever permanente AWD, dan dat de auto bepaald wanneer wel en niet. Minder vermogen of een max snelheid is dan prima.

Filmpje zegt weinig mi, AWD in de sneeuw heb ik niet om snelheid te maken, maar maximale grip in iedere situatie. Elektronica doet het goed, maar h als hij het net een keer te laat waarneemt.

Dat is overigens ook exact wat Tesla doet, wanneer je te vaak grip verliest, activeert hij snow mode. Dan heb je precies een permanente AWD. Dus het is niet gek dat hij in de sneeuw goed werkt. Hij activeert -nadat je een aantal keer grip bent verloren- permanente AWD met een ongeveer 55/45 verhouding.

[YouTube: Tesla Model 3 LR Snow Mode demo and explanation]

Alleen ik zou dat handmatig willen kunnen activeren 😉
Eenmaal sneeuw gedetecteerd, schakelt hij de motoren voor niet meer af.
Met een Performance kun je het handmatig activeren :D

• turkeyhakan
-

[Voor 98% gewijzigd door turkeyhakan op 25-01-2023 07:35]

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
turkeyhakan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:33:
[...]

Met een Performance kun je het handmatig activeren :D
Klopt, dat zei ik helemaal aan het begin 😉
Pagina: 1 ... 435 ... 445 Laatste

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics:

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee