• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-02 23:10
Knip, offtopic.

[Voor 97% gewijzigd door Taro op 22-01-2023 23:49]

SR+ sept 2019 wit

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:06
Knip, inderdaad offtopic, dus post het dan niet.

[Voor 89% gewijzigd door Taro op 22-01-2023 23:49]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:59

Umbrah

The Incredible MapMan

Knip, offtopic.

[Voor 102% gewijzigd door Taro op 22-01-2023 23:49]

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-02 23:10
Knip, offtopic.

[Voor 97% gewijzigd door Taro op 22-01-2023 23:49]

SR+ sept 2019 wit

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:33
Midnight Cherry Red in het wild gespot. De moeder van Elon werd erin rond gereden tijdens Berlin Fashion Week. Echt een prachtige kleur in het donker ook, kan niet wachten op die van mij!

Bron: https://twitter.com/mayem...301041800000%2Fframe.html

[Voor 7% gewijzigd door cyntax op 23-01-2023 07:07]

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Gave kleur zeg! Heel anders ook dan de kleuren die we tot nu toe gewend zijn van Tesla.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:31
Bever! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:41:
Review op autoweek van de Y rwd. Inclusief toxische comments onder het artikel :D
Off topic:
Dat je die comments nog leest. Het is net als nu.nl. Je wordt nogal droevig van het niveau van de comments en ook hoe er met elkaar omgegaan wordt.

On another note:
Waar ik zaterdag ineens een autopilot had die na voorverwarmen compleet het bijltje erbij neergooide (slecht zicht) ging het zondag wel goed. Weer was voor zover ik kon zien ongeveer hetzelfde. Bij aankomst in allebei de gevallen geen condens bij de camera's. Wat dat nu weer geweest is: geen idee.

[Voor 31% gewijzigd door Korvaag op 23-01-2023 08:09]

UNOX: The worst operating system

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Hebben jullie de Pearl White kleur wel eens in vol zonlicht gezien? Het parelmoer effect is echt super gaaf.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-02 12:03
t!n0 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Dat betekent nog steeds niet dat dit enkel door de APU komt, er is een gehele MCU upgrade geweest.

Maargoed zonder het welles nietes te maken, de range is destijds naar beneden bijgesteld, de hardware en experience is enorm verbeterd.

Ik ben iig erg te spreken van de reactie tijd en algehele ervaring van de center console van de 2022 modellen.
Neem daar graag een, situatie afhankelijk, eventueel iets hoger verbruik graag op de koop toe, terwijl ik minder lang wacht tot een app geladen is.

Iets anders, hier eindelijk een leverdatum voor m'n nieuwe MY. Tussen 26 februari en 14 maart is de bedoeling.
Ik moet je helaas weer... teleurstellen. Je hebt 2 processing units. De FSD HW, en de MCU. Waarbij we van HW2.5 van Nvidia ARM naar HW3.0 Custom Tesla chips gingen. Maar toen hadden we nog steeds, jawel MCU2 met intel.

Het komt puur en alleen door die Ryzen processor. De enige update was MCU2 -> MCU3. Terwijl daarvoor je gewoon MCU2 met HW3.0 had. En nu dus MCU3 met HW3.0 FSD computer.

Sorry. :+ Geeft niks hoor. Maar als ik het fout heb hoor ik het ook graag.
Bron: https://tesla-info.com/bl...fferences-by-hardware.php

P.S. heb zelf ook de Ryzen processor en inderdaad die draait extreem soepel. Mee eens! Kan geen enkele auto zich mee meten. Ik erger me als de dood in elke andere auto als ik met het infotainment systeem dan speel. hahaha

[Voor 4% gewijzigd door Immutable op 23-01-2023 09:01]

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26
Haha goede discussie hoor, geeft niks :)

Ik denk niet dat we, zonder iemand die effectief de APU benchmarked en data laat zien van prestatie icm tijd vs. stroom verbruik etc. van oude naar nieuwe situatie, we het nooit 100% zeker kunnen weten.
Daarbij ben ik ook erg geïnteresseerd naar het werkelijke stroom verbruik tijdens rijden (dus niet gamen of 100% load benchmarks) en hoeveel verschil er dan daadwerkelijk is tussen de nieuwere Ryzen en oudere Intel. De opgegeven TDP is inderdaad hoger, maar dat wil niet zeggen dat dit ook altijd aangesproken wordt.

Overigens geeft dit lijstje aan dat er meer is veranderd, naar de MCU spec. Onzeker of deze specs 100% kloppen, trouwens.

Tesla Car Computer full specs:

- The main processor is now an AMD Ryzen YE180FC3T4MFG (4 core 45-watt Ryzen Embedded) 512 KB L2 cache per core, 4 MB L3 cache.
- The GPU is also an AMD Radeon marked 215-130000026, the closest guess is similar to a Radeon Pro W6600.
- The wifi/BT Module is an LG Innotek ATC5CPC001
- Cell Modem is a Quectel AG525R-GL
- Gateway is still the venerable SPC5748GSMMJ6
- DSP 1 is an ADSP-SC587W SHARC+ Dual Core DSP with ARM Cortex-A5
- DSP 2 is an AD21584 SHARC+ Dual Core DSP with ARM Cortex-A5
- Ethernet Switch is a Realtek RTL9068ABD

[Voor 18% gewijzigd door t!n0 op 23-01-2023 09:05]

• Immutable
t!n0 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:01:
Haha goede discussie hoor, geeft niks :)

Ik denk niet dat we, zonder iemand die effectief de APU benchmarked en data laat zien van prestatie icm tijd vs. stroom verbruik etc. van oude naar nieuwe situatie, we het nooit 100% zeker kunnen weten.

Dit lijstje geeft al aan dat er meer is veranderd.

Tesla Car Computer full specs:

- The main processor is now an AMD Ryzen YE180FC3T4MFG (4 core 45-watt Ryzen Embedded) 512 KB L2 cache per core, 4 MB L3 cache.
- The GPU is also an AMD Radeon marked 215-130000026, the closest guess is similar to a Radeon Pro W6600.
- The wifi/BT Module is an LG Innotek ATC5CPC001
- Cell Modem is a Quectel AG525R-GL
- Gateway is still the venerable SPC5748GSMMJ6
- DSP 1 is an ADSP-SC587W SHARC+ Dual Core DSP with ARM Cortex-A5
- DSP 2 is an AD21584 SHARC+ Dual Core DSP with ARM Cortex-A5
- Ethernet Switch is a Realtek RTL9068ABD
Dat zijn toch prachtige specs. Maar het was ook wel een gigantische stap hoor van die Intel naar AMD. Ik ga er gewoon niet vanuit dat die AMD per compute cycle zoveel efficienter is. En dan ook nog een flinke GPU erin.

Het mooie eraan is, met deze MCU3 kun je in de toekomst nog heel veel leuke nieuwe OTA features erbij krijgen. Bij de intel zul je dan wel updates krijgen maar niet de nieuwe features net zoals MCU1 en MCU2 het verschil is dat je gewoon veel features gaat missen.

Mij boeit de ingeleverde range ook niet zo heel erg, maar kan voor anderen wel zo zijn. Ach, en straks komt Tesla weer met grotere batterijen, of misschien wel met software optimalisaties die ervoor zorgen dat de hardware efficienter gebruikt zal worden.

Ook mooi is, is dat die AMD Ryzen gewoon watergekoeld is. Prachtig >:) gaat de warmte tenminste niet verloren! Gaat gewoon naar de octovalve.

[Voor 4% gewijzigd door Immutable op 23-01-2023 09:09]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:56
t!n0 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:01:
Zit deze GPU ook in de 3/Y of enkel in de X/S?

20 * 370wp @ SE7K

• t!n0
Durf ik niet te zeggen, bovenstaande lijst is een opsomming van de MCU3.
Er zijn inderdaad verschillen tussen de S/X en 3/Y.

• t!n0
Immutable schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:07:
[...]

Mij boeit de ingeleverde range ook niet zo heel erg, maar kan voor anderen wel zo zijn. Ach, en straks komt Tesla weer met grotere batterijen, of misschien wel met software optimalisaties die ervoor zorgen dat de hardware efficienter gebruikt zal worden.
Precies dit. Je kunt tijd verliezen door iets vaker te moeten laden (lijkt me sterk, tenzij je hele dagen alleen maar op de weg zit, maar dan kun je je afvragen of een diesel niet een betere keuze was geweest), maar erger (vind ik iig) tijd verliezen door in dagelijks gebruik eindeloos te moeten wachten tot de software of andere functies geladen zijn, terwijl je gewoon wilt vertrekken (ik kijk naar jullie VW en eGolf / ID.X, al zo vaak moeten wachten op die systemen, het zou andersom moeten zijn..)
Immutable schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:07:
[...]
Ook mooi is, is dat die AMD Ryzen gewoon watergekoeld is. Prachtig >:) gaat de warmte tenminste niet verloren! Gaat gewoon naar de octovalve.
Dat biedt mogelijkheden :*) Undervolten en misschien wel range terugwinnen? _/-\o_ Of overklokken >:)

[Voor 11% gewijzigd door t!n0 op 23-01-2023 09:20]

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-01 09:34
Taro schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:48:
[...]
Begrijp sowieso niet zo goed waarom veel mensen "AWD" gebruiken als ze de LR bedoelen ;)
Misschien omdat er ook Model 3 LR RWD's geleverd zijn? (de mijne bijvoorbeeld)

• TeslaRS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-02 22:53

Ali to the rescue, had hier toch wel wat schade op de velg gehad met de standaard doppen denk ik

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:11
Immutable schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Het komt puur en alleen door die Ryzen processor. De enige update was MCU2 -> MCU3. Terwijl daarvoor je gewoon MCU2 met HW3.0 had. En nu dus MCU3 met HW3.0 FSD computer.

Sorry. :+ Geeft niks hoor. Maar als ik het fout heb hoor ik het ook graag.
Bron: https://tesla-info.com/bl...fferences-by-hardware.php
Ik zie 45 watt voorbijkomen, laten we daar even erg hard mee in het nadeel van de Ryzen gaan rekenen.
We gaan ervan uit dat het oude systeem amper iets verbruikt (0 watt), en de Ryzen constant 45 watt. We rekenen met een gemiddelde snelheid wanneer de wagen aan staat van 30 km/u. (al erg in het nadeel van de Ryzen met zijn 'hoge' on verbruik)

Dus wanneer de wagen 30 km heeft afgelegd, is er een meerverbruik tov de oude MCU van 0.045 KWh -> 0.0015 KWh / km -> 1.5 Wh/km. Een typisch verbruik is 160 Wh / km? Dus dan hebben we het over een meerverbruik van 1 procent. De vermelde verliezen aan range hebben het eerder over 3-5 procent, dus er moet toch nog iets anders aan de hand zijn, want ik heb hier al enorm in het nadeel van de Ryzen gerekend. Of zitten we hier nog met een 100 watt GPU die constant op max power draait om de auto's te tekenen?

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:05
t!n0 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:16:
[...]

Precies dit. Je kunt tijd verliezen door iets vaker te moeten laden (lijkt me sterk, tenzij je hele dagen alleen maar op de weg zit, maar dan kun je je afvragen of een diesel niet een betere keuze was geweest), maar erger (vind ik iig) tijd verliezen door in dagelijks gebruik eindeloos te moeten wachten tot de software of andere functies geladen zijn, terwijl je gewoon wilt vertrekken (ik kijk naar jullie VW en eGolf / ID.X, al zo vaak moeten wachten op die systemen, het zou andersom moeten zijn..)
In vergelijking met andere auto's = yes
Maar in vergelijking met de intel valt het echt reuze mee.

Oke, dit is mijn use-case maar ik denk wel dat het voor velen van toepassing is
- AP systeem - geen klachten. Heb in wat tests gezien dat de weergave van andere weggebruikers sneller is met ryzen maar het is geen functionele beperkingen.
- Spotify radio etc is met de intel ook al soepel - geen klachten
- Vector map laadt idd merkwaardig minder snel, maar ik gebruik zelf de satellite map en die is redelijk vlot (alsnog minder snel, dus verwacht geen iPhone 14 pro snelheid, meer iPhone 5s :+ in het kort: is voldoende)
- Netflix youtube en games etc laadt echt minder snel - bijna frusterend eigenlijk, maar na 40dkm heb ik die maar enkel tijdens supercharger sessies gebruikt. En hoevaak was dat? Eenmaal geladen is ie wel opzich oke.

De intel (ondanks al paar jaar oud) is nog steeds beter en sneller dan andere auto merken.
En als je niet super vaak de netflix youtube en games functie gaan gebruiken, valt het allemaal reuze mee.
De enige is future proofing.. Zoals wij hier in tweakers vaak gefixeerd over. En ik ben ook een van.
Ik probeer niet te denken want dan kan ik wel gefrusteerd raken :D "wat als ze dit dat zus zo alleen gaan toevoegen in auto's met ryzen..."
Dus daar heb je wel een punt.

In mijn geval (M3P) is de unicorn toch de variant MiC met pana batterij, na de facelift, hairpin winding, voor de USS verwijdering, maar wel na AMD toepassing. Als goed is bestaat dit wel. Ik heb alles behalve de AMD ;(

[Voor 3% gewijzigd door SirLct op 23-01-2023 09:51]

Life is too short to drive boring cars

• Korvaag
Bob schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Ik zie 45 watt voorbijkomen, laten we daar even erg hard mee in het nadeel van de Ryzen gaan rekenen.
We gaan ervan uit dat het oude systeem amper iets verbruikt (0 watt), en de Ryzen constant 45 watt. We rekenen met een gemiddelde snelheid wanneer de wagen aan staat van 30 km/u. (al erg in het nadeel van de Ryzen met zijn 'hoge' on verbruik)

Dus wanneer de wagen 30 km heeft afgelegd, is er een meerverbruik tov de oude MCU van 0.045 KWh -> 0.0015 KWh / km -> 1.5 Wh/km. Een typisch verbruik is 160 Wh / km? Dus dan hebben we het over een meerverbruik van 1 procent. De vermelde verliezen aan range hebben het eerder over 3-5 procent, dus er moet toch nog iets anders aan de hand zijn, want ik heb hier al enorm in het nadeel van de Ryzen gerekend. Of zitten we hier nog met een 100 watt GPU die constant op max power draait om de auto's te tekenen?
Als het nou een pentium 60 was speelde het gewicht van de processor nog een rol :P

• SirLct
turkeyhakan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:51:
Hebben jullie de Pearl White kleur wel eens in vol zonlicht gezien? Het parelmoer effect is echt super gaaf.
Gisteren de auto gewassen en het was mooi idd.
Ook erg mooi in het donker met een beetje licht die op de auto valt, zie je de lijnen schijnen heel gaaf.

• SaturN
  • Laatst online: 31-01 16:40
Wat is gedeeltelijk premium interieur? Zijn de verschillen ergens op foto's te zien?

• Harjan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:59
Dat is op foto’s sowieso niet te zien, bij mijn weten is op dit moment het enige verschil het aantal luidsprekers, de RWD heeft er 8 en de LR en P 14.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:46
SaturN schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:01:
Wat is gedeeltelijk premium interieur? Zijn de verschillen ergens op foto's te zien?

[Afbeelding]
Volgens mij geen verwarming achterbank en je hebt geen premium-sound (minder speakers en geen sub).

/edit

Zie onder, mijn info is uit het jaar 2020 ;)

[Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-01-2023 10:24]

• SaturN
  • Laatst online: 31-01 16:40
Harjan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:12:
Dat is op foto’s sowieso niet te zien, bij mijn weten is op dit moment het enige verschil het aantal luidsprekers, de RWD heeft er 8 en de LR en P 14.
Heeft Tesla deze verschillen niet ergens in een spec sheet oid staan? Kan het nergens vinden. Kom op interwebs vooral aannames tegen wat er mogelijk ontbreekt aan features.

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Volgens mij geen verwarming achterbank en je hebt geen premium-sound (minder speakers en geen sub).
De stoelverwarming op de achterbank en stuurverwarming zit er wel op, het zijn de speakers, en lichtjes bij je voeten doen het niet, ze zitten er wel…

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:26
GloriX schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:16:
[...]

De stoelverwarming op de achterbank en stuurverwarming zit er wel op, het zijn de speakers, en lichtjes bij je voeten doen het niet, ze zitten er wel…
En de mistlichten voor ontbreken!

• Harjan
Verwarmde achterbank en stuur zit ook al op onze RWD van begin vorig jaar. Maar je weet bij Tesla nooit helemaal zeker hoe je auto afgeleverd wordt, toen wij vorig jaar aan het wachten waren was het ook spannend of de stuurverwarming er op zou zitten. De luidsprekers is op dit moment het enige verschil, en die 8 speakers maken meer dan genoeg lawaai. Misschien als je graag klassieke muziek luistert of een echte audiofiel bent voegen de extra luidsprekers echt iets toe. Hiervoor hadden we een BMW met premium sound en de standaard Tesla klinkt wel een stuk beter.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:52
"Mindere" audio inderdaad en geen mistlampen voor. In de configurator moet je even op Kenmerken klikken onder interieur. Dan kun je premium vs partial premium vergelijken.

• Harjan
Maurice- schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:23:
[...]

En de mistlichten voor ontbreken!
Dat is exterieur. ;)

• Inspired
Volgens Tesla niet. :)

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:01
Bever! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Dus je moet volgens jou continu in track mode rondrijden om awd te mogen zijn? Anders is de P dus ook geen awd? Lol..
Alleen in track mode is de P een permanente AWD idd.
Zonder track mode schakelt hij af en bij aan de voorkant.

Ik weet nog goed dat dit altijd een ding was tussen Audi en Volvo 🤣

Audi Quattro is een permanente AWD, altijd vermogen op 4 wielen.
Volvo heeft pas sinds 2010? AWD standen met permanente AWD.

Ik mis op de LR wel een AWD knopje. Vooral met gladde ochtenden is permanente AWD altijd beter en veiliger dan een systeem wat zelf af en bij schakelt.

Al zou je een snow mode zelf kunnen kiezen, waarom niet? Om de track mode en voordelen van de P te behouden zou je de snow mode voor LR kunnen beperken op vermogen en/of snelheid.

De huidige snow mode schakelt pas in als de wielen te veel griep hebben verloren en hij daardoor detecteert of er sneeuw ligt.
In principe kan ik prima zelf bepalen of er sneeuw ligt of niet 😉

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:01
turkeyhakan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:51:
Daarom ben ik voor wit gegaan 😉
Blijft een mooie kleur idd!

• Inspired
Tweak_ers schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Ik mis op de LR wel een AWD knopje. Vooral met gladde ochtenden is permanente AWD altijd beter en veiliger dan een systeem wat zelf af en bij schakelt.

Al zou je een snow mode zelf kunnen kiezen, waarom niet? Om de track mode en voordelen van de P te behouden zou je de snow mode voor LR kunnen beperken op vermogen en/of snelheid.

De huidige snow mode schakelt pas in als de wielen te veel griep hebben verloren en hij daardoor detecteert of er sneeuw ligt.
Permanent hoeft niet beter te zijn toch? Kan me zo voorstellen dat het met een BEV veel beter te regelen is.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:44

Damian

Insane Obtrusion

Bever! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Dus je moet volgens jou continu in track mode rondrijden om awd te mogen zijn? Anders is de P dus ook geen awd? Lol..

Ieri ero quiete perché oggi sarò la tempesta

• Immutable
Bob schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Zou goed kunnen dat ze gerekend hebben met een soort gemiddelde verbruik van alle functies. Maar goed, je hebt wel een punt. Tijdens het rijden kun je geen games spelen of netflix draaien. Maar het is wel zo dat de Ryzen overal een veel hogere framerate gebruikt. Misschien heeft Tesla het wel gewoon flink overschat, om zo een veilig marge aan te houden.

Toch maar even twee Tesla's bij elkaar halen een Intel en Ryzen en beide ergens een Fluke stroom meet tang plaatsen op de voeding van de MCU2 en MCU3 ;) Meten is echt weten.

• Pierz
STIMPPYYY schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:12:
[...]

/edit

Zie onder, mijn info is uit het jaar 2020 ;)
@SaturN geluid is nog steeds erg goed hoor, alleen als je echt van de trillende ruiten bent zul je de sub missen.

Ik vind het ‘gedeeltelijk premium’ uit 2020 zelfs beter klinken dan de premium uit dec 2022 in de Y. Misschien dat meer speakers niet altijd beter is? Maar je mist dus wel wat sub.

[Voor 18% gewijzigd door Pierz op 23-01-2023 10:49]

• Immutable
Harjan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:12:
Volgens mij kan je hier een kitje voor kopen om in de RWD versie de niet aangesloten speakers toch aan te sluiten om zo toch ook Premium audio te krijgen.
(Moet eerlijk zeggen, heb in een LR testgereden en goed geluisterd naar de Audio, en ook in de RWD.. maar kon zo gauw het niet horen.)

Zit er ergens nog een subwoofer in de LR en P ? (Weet iemand dat? volgens mij niet..)

Blijkbaar zitten de voorste speakers er wel gewoon in, niet aangesloten. Maar de speakers achterin moet je wel nog erbij kopen. Vaak zit dat in zo'n kitje.

[Voor 10% gewijzigd door Immutable op 23-01-2023 10:52]

• SirLct
[...]

Nee hoor Audi Quattro kent ook verschillende types. De echte Quattro, en de Haldex "neppe" Quattro. (Sorry audi fans)
Weet niet zeker hoe de EV variant mee omgaat, maar de Q4 is op zelfde platform als iD4 en die heeft voor ook asynchronous motor, dus ik denk ook dat ie uitgeschakkeld wordt tijdens normaal rijden.
En nee ik vind permanent AWD niet altijd beter, ook niet in sneeuw. Ik vind de traction control van BEV die elke milimeter tractie en torque kan aanpassen eigenlijk veel beter.

• STIMPPYYY
Pierz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:46:
[...]

@SaturN geluid is nog steeds erg goed hoor, alleen als je echt van de trillende ruiten bent zul je de sub missen.

Ik vind het ‘gedeeltelijk premium’ uit 2020 zelfs beter klinken dan de premium uit dec 2022 in de Y. Misschien dat meer speakers niet altijd beter is? Maar je mist dus wel wat sub.
Self fulfilling prophecy noemen ze dat toch ;)

• DennusB
  • Niet online
Immutable schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Volgens mij kan je hier een kitje voor kopen om in de RWD versie de niet aangesloten speakers toch aan te sluiten om zo toch ook Premium audio te krijgen.
(Moet eerlijk zeggen, heb in een LR testgereden en goed geluisterd naar de Audio, en ook in de RWD.. maar kon zo gauw het niet horen.)

Zit er ergens nog een subwoofer in de LR en P ? (Weet iemand dat? volgens mij niet..)

Blijkbaar zitten de voorste speakers er wel gewoon in, niet aangesloten. Maar de speakers achterin moet je wel nog erbij kopen. Vaak zit dat in zo'n kitje.

[Afbeelding]
Er zit zeker een subwoofer in vanaf de LR, rechts achter in de kofferbak, achter het schot. Die zit er in de SR niet in en dat merk je wel duidelijk.

• SirLct
Pierz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Ik vind de sub in de model 3 ook niet bepaald "ruiten vibrator" hoor. Ja het is lekker maar verwacht geen sjonnie "Caliber", het is meer een afgeronde "Focal".

• DennusB
  • Niet online
SirLct schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Ik vind de sub in de model 3 ook niet bepaald "ruiten vibrator" hoor. Ja het is lekker maar verwacht geen sjonnie "Caliber", het is meer een afgeronde "Focal".
"Trillende ruiten" staat niet echt gelijk aan "goed geluid" he.

• SirLct
DennusB schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:56:
[...]

"Trillende ruiten" staat niet echt gelijk aan "goed geluid" he.
Nee dat zeg ik ook niet, maar ik vond het iig niet super aanwezig "in-your-face" type of sub.
Maar in het algemeen vind ik deze toepassing beter. We zijn geen 18 meer :D
De hedendaagse "premium audio" van andere merken is nog steeds met die trend "meer sub meer beter".
Behalve de dynaudio in de golfjes, of de echte premium B&W etc zijn 9 van 10 keer toch de subheavy variant van JBL, Bose, beats, etc. Ja is leuk als je 18 bent....

[Voor 37% gewijzigd door SirLct op 23-01-2023 11:01]

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Voor wie snel wil rijden: er zijn weer veel Y’s op voorraad. Meeste is RWD maar zitten ook wat LR tussen.

• SirLct
Tankcsapda schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:59:
Voor wie snel wil rijden: er zijn weer veel Y’s op voorraad. Meeste is RWD maar zitten ook wat LR tussen.
Goed kijken naar de prijs/ optie. Ik vind sommige niet logisch.
Gisteren hadden ze heel veel met EAP gezet en die is weer verdwenen.
Ik had vermoeden dat ze EAP "achteraf" toevoegen zodat de oude voorraad die hoger geprijsd zijn te verantwoorden is. Als voorbeeld: Std RWD Y van vorige keer 50k is nu natuurlijk 47k. Ze zetten het nu tegen 51k met EAP. Maar goed, kan niet verifieren want die lijken dan nu te verdwijnen.

• Pierz
SirLct schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Nee dat zeg ik ook niet, maar ik vond het iig niet super aanwezig "in-your-face" type of sub.
Maar in het algemeen vind ik deze toepassing beter. We zijn geen 18 meer :D
De hedendaagse "premium audio" van andere merken is nog steeds met die trend "meer sub meer beter".
Behalve de dynaudio in de golfjes, of de echte premium B&W etc zijn 9 van 10 keer toch de subheavy variant van JBL, Bose, beats, etc. Ja is leuk als je 18 bent....
Hij is inderdaad niet super aanwezig en rondt het geluid mooi af, maar het geheel mist in onze Y wat detail tov de 3. Wat ik vreemd vind, want bij mijn hifi set thuis zorgt de sub er juist voor dat mid en hoog meer detail hebben. Het kan natuurlijk ook aan de speakers liggen, want Tesla gebruikt misschien niet meer dezelfde speakers als in 2020.

• SirLct
Pierz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:09:
[...]

Hij is inderdaad niet super aanwezig en rondt het geluid mooi af, maar het geheel mist in onze Y wat detail tov de 3. Wat ik vreemd vind, want bij mijn hifi set thuis zorgt de sub er juist voor dat mid en hoog meer detail hebben. Het kan natuurlijk ook aan de speakers liggen, want Tesla gebruikt misschien niet meer dezelfde speakers als in 2020.
Een goeie, ik wist niet dat ze de hardware hebben veranderd. Jouw probleem is overigens meer richting ontbreken/ mindere DSP lijkt het. Of verkeerde cutoff freq. Ik vind de hoog bij mijne iig goed genoeg (2021 M3)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:53
Wij zijn aan't twijfelen om een LR Y te bestellen, maar hoe zit dat nu met alle recente veranderingen?
- Gemaakt in Duitsland? Ja/Nee, beter/slechter?
- Geen USS, da's definitief? (Dit stoort me toch wel echt...)
- Welk type batterijen? 4680/2170? Structural of nog niet?
- Atom/Ryzen MCU?
- Ik zie bij kenmerken Interieur 'USB-A-poort in het dashboardkastje inclusief een draagbaar opslagapparaat van 128 GB'. Je krijgt er een stick bij? Is die voldoende (snelheid/capaciteit)?

Kan je thuis gewoon laden met de meegeleverde (?) mobiele lader, of gaat dat idioot traag?

Hebben jullie keycards als backup bijbesteld?

Sorry voor de vele vragen, maar ik vind het toch maar moeilijk op te zoeken welke auto je exact gaat krijgen en vanuit welke fabriek enzo...

[edit]
Hoe zit het met de EAP als de sensoren weg zijn? Ze tonen nog steeds filmpjes van automatisch inparkeren, dat werkt dan toch niet meer?

[Voor 8% gewijzigd door Fire69 op 23-01-2023 11:22]

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:02
j0rdy030 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Ja, zonder problemen. Het is echt alleen in de Tesla.
Weet niet of dit probleem nog steeds bij je is, maar mijn ouders Model 3 had er eerst ook last van. Oplossing was: taalwijzigigen naar Engels, auto doet reboot, Spotify instellen, taal weer naar NL :)

• Immutable
DennusB schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Er zit zeker een subwoofer in vanaf de LR, rechts achter in de kofferbak, achter het schot. Die zit er in de SR niet in en dat merk je wel duidelijk.
Eens even kijken of ik de SR kan upgraden met spulletjes uit een LR/P zoals dit:
https://www.ebay.com/itm/...es%7Ctkp%3ABk9SR9rHt-K7YQ

Maar eerst even kijken of iemand dat al gedaan heeft. :) Straks is het allemaal software matig geblokkeerd en kan je er nog niks mee.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Fire69 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:20:
Wij zijn aan't twijfelen om een LR Y te bestellen, maar hoe zit dat nu met alle recente veranderingen?
- Gemaakt in Duitsland? Ja/Nee, beter/slechter?
- Geen USS, da's definitief? (Dit stoort me toch wel echt...)
- Welk type batterijen? 4680/2170? Structural of nog niet?
- Atom/Ryzen MCU?
- Ik zie bij kenmerken Interieur 'USB-A-poort in het dashboardkastje inclusief een draagbaar opslagapparaat van 128 GB'. Je krijgt er een stick bij? Is die voldoende (snelheid/capaciteit)?

Kan je thuis gewoon laden met de meegeleverde (?) mobiele lader, of gaat dat idioot traag?

Hebben jullie keycards als backup bijbesteld?

Sorry voor de vele vragen, maar ik vind het toch maar moeilijk op te zoeken welke auto je exact gaat krijgen en vanuit welke fabriek enzo...

[edit]
Hoe zit het met de EAP als de sensoren weg zijn? Ze tonen nog steeds filmpjes van automatisch inparkeren, dat werkt dan toch niet meer?
95% van je vragen kan je beantwoorden met de zoekfunctie.

Wat betreft de keycards: Er zitten er 2 bij, je telefoon wordt je dagelijkse keycard en Tesla kan je later altijd weer digitaal toegang geven als je ze kwijt bent, dus nu direct bijbestellen is niet nodig.

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:44
Immutable schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Eens even kijken of ik de SR kan upgraden met spulletjes uit een LR/P zoals dit:
https://www.ebay.com/itm/...es%7Ctkp%3ABk9SR9rHt-K7YQ

Maar eerst even kijken of iemand dat al gedaan heeft. :) Straks is het allemaal software matig geblokkeerd en kan je er nog niks mee.
de kabelharnas voor de sub zit niet in de SR+. Afhankelijk van wanneer je auto is gemaakt zitten ook niet alle speakers in de auto of zijn de speakers wle aanwezig maar softwarematig geblokkeerd.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
t!n0 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:16:
[...]
(ik kijk naar jullie VW en eGolf / ID.X, al zo vaak moeten wachten op die systemen, het zou andersom moeten zijn..)
[...]
Bedoel je daarmee de app want die is inderdaad rampzalig, echter in onze eGolf zelf heb ik nog nooit ergens op moeten wachten (behalve verkeer). Enige waar ik wel eens tegenaan loop is dat die niet blijft laden wanneer die niet op slot staat. Misschien woon ik wel in een veel te veilige wijk. :+

De app van Tesla is wel duidelijk superieur aan alle alternatieven, echter staat daar wel tegenover dat wanneer je geautomatiseerd er tegenaan praat (bijv Slim Laden van VandeBron) hij niet in slaapstand gaat en de accu rap leeg loopt. De We Connect app van Volkswagen weigert gewoon dienst wanneer je hem te vaak raadpleegt (praktisch nooit).

• Pierz
SirLct schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Een goeie, ik wist niet dat ze de hardware hebben veranderd. Jouw probleem is overigens meer richting ontbreken/ mindere DSP lijkt het. Of verkeerde cutoff freq. Ik vind de hoog bij mijne iig goed genoeg (2021 M3)
Ik weet ook niet of de hardware veranderd is hoor ;) Maar Tesla kennende zou dat zomaar kunnen.

Het kan ook nog zijn dat de akoestiek in de Y anders is.

Maar het blijft gerommel in de marge hoor, beide zijn gewoon goed. Ik hoor het vooral omdat ik geregeld wissel tussen beide auto's.

[Voor 5% gewijzigd door Pierz op 23-01-2023 11:42]

• Caelorum
Deveon schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:38:
[...]
De app van Tesla is wel duidelijk superieur aan alle alternatieven, echter staat daar wel tegenover dat wanneer je geautomatiseerd er tegenaan praat (bijv Slim Laden van VandeBron) hij niet in slaapstand gaat en de accu rap leeg loopt. [...]
Dat is een implementatiefout. Je kan de streaming api gebruiken die de auto niet wakker maakt. Daarmee krijg je periodiek bericht over de status van de auto. Als je die gebruikt met een kleine berekening kan je vrij accuraat de accustatus berekenen. Als je dan een bericht wil sturen naar de auto kan je hem actief wakker maken.

Dat is ook hoe software zoals TeslaMate het doet.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kwam er gisteren pas achter dat je de shortcut in de Tesla app kunt aanpassen.
De door-popper is erg handig als je handvat last van vorst heeft.
In de zomer gaat de ontdooi functie eruit, en de ventileren functie erin.
De frunk gebruik ik eigenlijk nooit, dus die is nu ook uit het lijstje.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:29
[...]

Tja het systeem werkt uitstekend, ik zie geen enkele reden om dit continu aan te hebben als er geen noodzaak voor is. Zie het filmpje wat gepost werd met het vergelijk tussen awd systemen, daar zie je hoe ontzettend goed het werkt. (beter dan subaru zelfs) Ook weet ik zeker dat als er sneeuw ligt de voorwielen gewoon continu meewerken, je hoort het dat de motor draait (hoog pitch geluid) Afgelopen winter door skigebied steile sneeuwhellingen zonder enig probleem getackled zonder kettingen.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:09
Het is buiten 3 graden, de temperatuur in de auto staat op 19 graden. Maar ik krijg de rijtip in het verbruiksscherm dat ik batterij kan besparen door de temperatuur op 22 te zetten, hoe dan? Moet de auto warmte uit de batterij dumpen of iets dergelijks?

• Maasluip
  • Laatst online: 14:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Divak schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:58:
Het is buiten 3 graden, de temperatuur in de auto staat op 19 graden. Maar ik krijg de rijtip in het verbruiksscherm dat ik batterij kan besparen door de temperatuur op 22 te zetten, hoe dan? Moet de auto warmte uit de batterij dumpen of iets dergelijks?
Nee, dat is een domme melding. Ik heb eens een tijdje op 16 graden gereden en ook dan krijg je die melding. En vaak gelijktijd met de melding dat je x% kunt besparen als je de temperatuur een graad lager zet.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:29
Kan je een tijdstip plannen om voor te verwarmen zonder dat dit recurrent wordt?
Ik heb die ergens halverwege vorige week ingepland en sindsdien heeft die elke dag op dat tijdstip gaan voorverwarmen, terwijl ik het maar 1x nodig had.
Vandaag toevallig achter gekomen.

• this
Die bolletjes die je ziet linksboven, op de lijn waar je je acceleratie/regeneratie kunt zien.
Wat betekenen die eigenlijk?

Ik had ergens teruggevonden dat dit de capaciteit van regeneratie zou zijn, hoe meer bolletjes, hoe minder er kan gerecupereerd worden.
Maar dit lijkt in de praktijk niet te kloppen, want er onder heb je zo'n groen remsymbooltje om aan te geven of er beperkte regeneratie is of niet.
En ik heb al gemerkt dat dat symbooltje er soms staat terwijl er geen enkel bolletje zichtbaar is en het er soms niet staat terwijl er nog steeds bolletjes zichtbaar zijn.

• STIMPPYYY
this schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:29:
Die bolletjes die je ziet linksboven, op de lijn waar je je acceleratie/regeneratie kunt zien.
Wat betekenen die eigenlijk?

Ik had ergens teruggevonden dat dit de capaciteit van regeneratie zou zijn, hoe meer bolletjes, hoe minder er kan gerecupereerd worden.
Maar dit lijkt in de praktijk niet te kloppen, want er onder heb je zo'n groen remsymbooltje om aan te geven of er beperkte regeneratie is of niet.
En ik heb al gemerkt dat dat symbooltje er soms staat terwijl er geen enkel bolletje zichtbaar is en het er soms niet staat terwijl er nog steeds bolletjes zichtbaar zijn.
Met die eerste 2 zinnen geef je aan dat het klopt toch?

Meer bolletjes, minder regen.

Tevens, als je accu b.v. 100% is (of iets minder) heb je ook minder regen

De andere kant is vermogen, accu is dan nog niet volledig op temp.

• this
STIMPPYYY schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Met die eerste 2 zinnen geef je aan dat het klopt toch?

Meer bolletjes, minder regen.

Tevens, als je accu b.v. 100% is (of iets minder) heb je ook minder regen

De andere kant is vermogen, accu is dan nog niet volledig op temp.
Maar ik geef ook aan dat dit niet strookt met het symbool voor verminderde regen. Die groene remschijf met elektrisch teken er in, die je aan de linkerkant van je scherm ziet.
Die is soms zichtbaar terwijl er in het lijntje bovenaan geen bolletjes meer zijn. En soms niet zichtbaar wanneer het lijntje bovenaan nog vol met bolletjes staat.
Dus dat spreekt elkaar tegen.

• t!n0
Deveon schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Bedoel je daarmee de app want die is inderdaad rampzalig, echter in onze eGolf zelf heb ik nog nooit ergens op moeten wachten (behalve verkeer). Enige waar ik wel eens tegenaan loop is dat die niet blijft laden wanneer die niet op slot staat. Misschien woon ik wel in een veel te veilige wijk. :+

De app van Tesla is wel duidelijk superieur aan alle alternatieven, echter staat daar wel tegenover dat wanneer je geautomatiseerd er tegenaan praat (bijv Slim Laden van VandeBron) hij niet in slaapstand gaat en de accu rap leeg loopt. De We Connect app van Volkswagen weigert gewoon dienst wanneer je hem te vaak raadpleegt (praktisch nooit).
WeConnect app inderdaad, maar ook vaak in de auto zelf dat hij aangeeft geen SD kaart te hebben gevonden en zodoende navigatie het niet doet, of lang met bluetooth bezig is. Of het langzaam annuleren van voice commands. Het kan allemaal net wat sneller, wat mij betreft.

• Pierz
this schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Maar ik geef ook aan dat dit niet strookt met het symbool voor verminderde regen. Die groene remschijf met elektrisch teken er in, die je aan de linkerkant van je scherm ziet.
Die is soms zichtbaar terwijl er in het lijntje bovenaan geen bolletjes meer zijn. En soms niet zichtbaar wanneer het lijntje bovenaan nog vol met bolletjes staat.
Dus dat spreekt elkaar tegen.
Als je op AP rijdt dan geeft hij de bolletjes niet weer, vermoedelijk omdat hij dan mechanisch bij remt. Het low regen symbooltje staat er dan nog wel.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb even gezocht door het topic maar kon zo geen suggesties vinden:

Wat is de makkelijkste manier je koplampen snel te ontdooien / ijsvrij te maken?

Ik rij vaak weg en besef dan pas dat ik niks zie, lol.
Is er een spray bottle ofzo die snel helpt? Krabben zie ik niet echt zitten gezien het plastic is, en dat waarschijnlijk gaat krassen met een beetje zand erin/erop enzo.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Caelorum
marowi schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:02:
Ik heb even gezocht door het topic maar kon zo geen suggesties vinden:

Wat is de makkelijkste manier je koplampen snel te ontdooien / ijsvrij te maken?[...]
Met de handschoen eroverheen. Krabben is niet nodig, gewoon even langs op wrijven en het is weg.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Met de handschoen eroverheen. Krabben is niet nodig, gewoon even langs op wrijven en het is weg.
Dat viel mij toch tegen laatst, er zat ~5mm rijp op vastgevroren, moest flink wrijven. Wilde dat liever niet lange termijn doen.

-Edit: Dit gevonden:
The time needed for de-icing Scania’s H7 headlamps is 20 min for halogen version and 35 min for xenon version at -18 °C. This should be compared to the BMW LED-headlamp which needs 65 min to complete de-icing. LED-headlamps are probably limited to a de-icing time of approximately 60 min unless additional heat is added to the headlamp lens. The fastest and most efficient way to de-ice the headlamps is to use hot washer fluid. Electrically heated lenses are also effective but the de-icing process is slower. The proposed test method is a simple and effective way to compare and evaluate headlamps and tail lamps without knowing internal airflows and light sources. The way the ice layer is created on the device under test is unique to this method. The created ice layer is extremely uniform and the results are easy to evaluate.
Bron: https://www.diva-portal.o...va2:718397/FULLTEXT01.pdf

Dus maar een spuitflesje ruitenwisser vloeistof binnen klaarzetten? :P

[Voor 65% gewijzigd door marowi op 23-01-2023 14:12]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Maasluip
  • Laatst online: 14:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat water eroverheen gieten zal meestal ook wel voldoende zijn.
Als je het met de handschoenen doet, leg ze 's morgens op de verwarming, het scheelt ook als ze warm zijn.

[Voor 46% gewijzigd door Maasluip op 23-01-2023 14:15]

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:09
Per lamp een spuitje ruitenontdooier.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:46
Heeft iemand anders met de Performance-remmen ook de ervaring dat wanneer je van stapvoets rijden afremt naar nul de remmen nogal hard aangrijpen en dat best 'n bonk geeft?

Ik vraag me bij het inrijden bij parkeergarages waarbij je nog even stopt voor 'n kaartje steeds af of ik de stoeprand raak maar dat lijkt elke keer gewoon bij de wielen vandaan te komen. Ik kan me ergens voorstellen dat ze die Brembo-remmen wat pittiger hebben afgesteld en dat het hoort, zo niet dan neem ik het volgende serviceafspraak mee.

• SirLct
Leftblank schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:41:
Heeft iemand anders met de Performance-remmen ook de ervaring dat wanneer je van stapvoets rijden afremt naar nul de remmen nogal hard aangrijpen en dat best 'n bonk geeft?

Ik vraag me bij het inrijden bij parkeergarages waarbij je nog even stopt voor 'n kaartje steeds af of ik de stoeprand raak maar dat lijkt elke keer gewoon bij de wielen vandaan te komen. Ik kan me ergens voorstellen dat ze die Brembo-remmen wat pittiger hebben afgesteld en dat het hoort, zo niet dan neem ik het volgende serviceafspraak mee.
Nee nooit gebonk.
Wel af en toe als het echt koud is en zet ik sochtends van P naar R, komt ie soms iets moeilijker los (en ook kleine bonk geluid) Maar niet van stapvoets naar stilstand.

• this
Pierz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:46:
[...]

Als je op AP rijdt dan geeft hij de bolletjes niet weer, vermoedelijk omdat hij dan mechanisch bij remt. Het low regen symbooltje staat er dan nog wel.
Ik rijd nooit op AP, dus daar kan het niet aan liggen.

Tenzij je ook TACC bedoelt?
Ik zal er eens op letten of die bolletjes dan verdwijnen, maar ik dacht dat dit geen factor was hierin.

[Voor 17% gewijzigd door this op 23-01-2023 14:48]

• Bob
this schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Ik rijd nooit op AP, dus daar kan het niet aan liggen.

Tenzij je ook TACC bedoelt?
Ik zal er eens op letten of die bolletjes dan verdwijnen, maar ik dacht dat dit geen factor was hierin.
Inderdaad, wanneer cruise control aan staat zijn de bolletjes nooit zichtbaar.

Mijn theorie is dat de bolletjes er onder andere staan om je een idee geven van hoe hard hij zal remmen bij het loslaten van het gas, soms reken je op een bepaalde remkracht en als die er niet is kan je wel even schrikken.
Bij TACC is dat niet relevant natuurlijk, daar gaat hij combo remmen indien nodig.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Immutable schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:47:
[...]

[Afbeelding]
Klinkt te mooi om waar te zijn. Ik vind alleen kitjes om speakers te vervangen of bij te plaatsen, niet om bestaande speakers aan te sluiten?

Edit, never mind, heb inbouw instructies gevonden.

[Voor 7% gewijzigd door wian op 23-01-2023 15:23]

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:25
Dat is een hoop werk. Ben benieuwd hoe de speakers zijn, ik heb proefgereden in een LR dus met premium audio.

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:30
Vandaag test rit gedaan met model 3 LR en model Y RWD en verschil in audio was degelijk hoorbaar, de 3 klonk veel beter in hoog en laag, midden is meestal altijd wel goed.

Maareh overal impressie van vandaag, techniek super, wat een instant power met de 3 LR AWD maar wat is Tesla hard afgeveerd wat me totaal niet beviel :(

• DennusB
  • Niet online
Petertje750 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:55:
Vandaag test rit gedaan met model 3 LR en model Y RWD en verschil in audio was degelijk hoorbaar, de 3 klonk veel beter in hoog en laag, midden is meestal altijd wel goed.

Maareh overal impressie van vandaag, techniek super, wat een instant power met de 3 LR AWD maar wat is Tesla hard afgeveerd wat me totaal niet beviel :(
Tja, het is een zware auto en hij heeft een vrij sportief karakter. Dat moet je inderdaad liggen, i love it (na 2 jaar er mee rijden tot nu toe), weinig body roll, super strak op de weg! <3

• Inspired
Petertje750 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:55:

Is de Y niet wat softer?

• SirLct
De eerste batch LR waren toen super hard geveerd. De latere (vooral na Berlijn) is het wel soepeler.
Ik had in beide gereden, en ook in mn M3P 2021 MiC als vergelijking.....
Het is echt net wat je gewend (en leuk) vind. Ik vond namelijk de "harde versie" LR zo hard niet.
Bewust klinkerwegen gezocht, beetje boerderij off-road (psst zeg niet tegen de tesla rep) maar vond het gewoon prima.... Als je van Citroen komt dan snap ik wel dat het hard is.

• Inspired
SirLct schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:14:
[...]

De eerste batch LR waren toen super hard geveerd. De latere (vooral na Berlijn) is het wel soepeler.
Ik had in beide gereden, en ook in mn M3P 2021 MiC als vergelijking.....
Het is echt net wat je gewend (en leuk) vind. Ik vond namelijk de "harde versie" LR zo hard niet.
Bewust klinkerwegen gezocht, beetje boerderij off-road (psst zeg niet tegen de tesla rep) maar vond het gewoon prima.... Als je van Citroen komt dan snap ik wel dat het hard is.
Maar de nieuwe vering van de Y is zachter dan de 3? Op zich vind ik mijn huidige 3 best OK. Maar iets zachter mag wel.

• STIMPPYYY
Tijd voor luchtvering onder de 3 en Y.

YP vond ik echt meer dan prima. Mijn eigen M3P vind ik wel stug, maar te doen. Snap idd wel als mensen het te stug vinden (vind het persoonlijk prettiger dan zo zapig)

[Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-01-2023 16:17]

• this
Bob schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Inderdaad, wanneer cruise control aan staat zijn de bolletjes nooit zichtbaar.

Mijn theorie is dat de bolletjes er onder andere staan om je een idee geven van hoe hard hij zal remmen bij het loslaten van het gas, soms reken je op een bepaalde remkracht en als die er niet is kan je wel even schrikken.
Bij TACC is dat niet relevant natuurlijk, daar gaat hij combo remmen indien nodig.
Maar hoe verklaar je dan dat die bolletjes soms zichtbaar zijn, terwijl het regen symbool (groene remschijf) niet zichtbaar is?

• Bob
this schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Maar hoe verklaar je dan dat die bolletjes soms zichtbaar zijn, terwijl het regen symbool (groene remschijf) niet zichtbaar is?
Daar zal ik wat harder op moeten letten. Misschien is het symbool pas zichtbaar vanaf een bepaalde threshold?

• SirLct
this schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Niet volledig regen, maar niet iets waar je zodanig echt moet ingrijpen met normaal rijden.
Ik krijg dat groene remschijf als ik echt bij moet remmen ondanks heel rustig rijden.

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-02 11:09
Iemand ervaring met buitenspiegel (bestuurderszijde) die niet helemaal uitklapt?
Ik laat de auto na elke rit de spiegels inklappen. Als ik via de bediening inklappen en uitklappen. doe, staat de spiegel weer juist

• Bever!
STIMPPYYY schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:17:
Tijd voor luchtvering onder de 3 en Y.

YP vond ik echt meer dan prima. Mijn eigen M3P vind ik wel stug, maar te doen. Snap idd wel als mensen het te stug vinden (vind het persoonlijk prettiger dan zo zapig)
https://www.teslarati.com...l-3-smart-air-suspension/

was ooit nog gerucht.. helaas daar bij gebleven

• Bever!
Teslalrp schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:39:
Iemand ervaring met buitenspiegel (bestuurderszijde) die niet helemaal uitklapt?
Ik laat de auto na elke rit de spiegels inklappen. Als ik via de bediening inklappen en uitklappen. doe, staat de spiegel weer juist
Nee heel sporadisch maar, toevallig wel afgelopen week een keer.

[Voor 5% gewijzigd door Bever! op 23-01-2023 16:44]

• STIMPPYYY
Ja hier, heb het nu de laatste weken 2x gehad. Voorheen nooit. Dus even in de gaten houden. Ook bestuurderszijde.

• Bever!
SirLct schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Niet volledig regen, maar niet iets waar je zodanig echt moet ingrijpen met normaal rijden.
Ik krijg dat groene remschijf als ik echt bij moet remmen ondanks heel rustig rijden.
denk dat dit een logische verklaring is idd, ik zie die schijf alleen bij 100% accu over het algemeen.

• this
SirLct schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Ik krijg die groene remschijf ook bij gedeeltelijke regen, wanneer je merkt dat de regen niet volledig is, maar je ook merkt dat je wel harder afremt dan mocht je in neutraal rijden.
Ik krijg deze nu zowat dagelijks met dat koude weer en die verdwijnt pas na 15km ofzo wanneer de batterij wat opgewarmd begint te raken.

• this
Geen idee of het dezelfde oorzaak is, maar een paar dagen geleden wilden mijn spiegels helemaal niet uitklappen.
Ze zaten volledig vastgevroren.

• Korvaag
STIMPPYYY schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Ja hier, heb het nu de laatste weken 2x gehad. Voorheen nooit. Dus even in de gaten houden. Ook bestuurderszijde.
Same here. Ik vermoed nog steeds een bug in de software. Je hoort hem verder ook niet proberen ofzo. De aansturing van de motor stopt gewoon voor mijn gevoel.

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Vandaag besloten tot aanpassing van de order naar een witte MY RWD.
Levering staat nu voor 10-24 februari. VIN is reeds bekend. Als ik de vin decoder gebruik komt de auto uit Shanghai.

Mocht de auto goed bevallen dan kan ik deze over 2 jaar nog altijd verkopen en een voor dan courant model voor terug aankopen.
Op deze variant denk ik financieel minder risico te lopen dan op de LR in Quicksilver.

Ik kijk er naar uit om ervaring op te bouwen met het rijden in een EV.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:41

Nomad

a.k.a. Martijn

Wilde vandaag voor het eerst een karretje achter de MY hangen, maar ben uiteindelijk terug naar huis gereden, de Skoda Octavia opgehaald en daarmee de kar getrokken.

Trekhaak er in klikkken (en dus dat plastic kapje verwijderen) dat ging allemaal nog wel...maar de auto heeft een 13 polige stekker en het verloopje naar 7 polig wilde no-way passen, omdat er niet veel ruimte rondom de stekker is bij de trekhaak van de Y. Dus de standaard die iedereen heeft/kent:
Die past niet vanwege de uitstulping er bovenop. Nu kan ik dat er geheel afzagen, grote kans dat de stekker wel blijft zitten ook zonder....maar iemand die dit probleem ook gehad heeft en gewoon een betere verloopstekker heeft gevonden die wel past?

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Korvaag
@Nomad

Nou heb ik zelf geen Y maar een 3, maar een kabel als deze ziet er minder lomp uit qua 13-polige kant. Past zoiets niet?

https://www.onlinetrailer...listHYQOtc0eG8dgr73NoeApY

• m00
  • Laatst online: 14:24
Voor de dynamische thuisladers, even een heads-up vanuit het dynamische stroomleverancier-topic:

De combinatie Tesla + Tibber en "slim" laden zorgt ervoor dat je auto elk uur wakker wordt gemaakt, met als gevolg verhoogd verbruik en talloze onnodige start-stop cycli van HV-relais, pomp etc.

Niet zo slim, dus. Geen idee hoe dat zit met andere leveranciers/integraties, maar wel verstandig om in de gaten te houden. Dit kan heel goed volledig onopgemerkt bestaan.

https://tweakers.net/i/K1hqpEuOc5xYFKpVaFZzLnDZ8x4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5LMAlzEylrWKmq4iHP9QVhCv.png?f=fotoalbum_large

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:41

Nomad

a.k.a. Martijn

Korvaag schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:16:
@Nomad

Nou heb ik zelf geen Y maar een 3, maar een kabel als deze ziet er minder lomp uit qua 13-polige kant. Past zoiets niet?

https://www.onlinetrailer...listHYQOtc0eG8dgr73NoeApY
Die zit in het winkelmandje inderdaad, ik kwam hem ook tegen. Maar het blijft een twijfeltje of dat net gaat passen of net niet. Dus ik hoopte op een antwoord als: "dat probleem had ik ook en toen deed ik dit en je geloofde je ogen niet, klik snel hier " :P

(thanks voor de tijd nemen om mee te helpen googlen :) )

[Voor 4% gewijzigd door Nomad op 23-01-2023 19:26]

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• dimi_v
  • Laatst online: 16:59
Als er een 13 polige connector in past dan moet het verloop ook passen. Heb je hem wel juist geplaatst? Kan me bija niet voorstellen dat niet zou passen, kan het klepje dan ook niet ver genoeg geopend worden?

• Bob
Nomad schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:45:
Wilde vandaag voor het eerst een karretje achter de MY hangen, maar ben uiteindelijk terug naar huis gereden, de Skoda Octavia opgehaald en daarmee de kar getrokken.

Trekhaak er in klikkken (en dus dat plastic kapje verwijderen) dat ging allemaal nog wel...maar de auto heeft een 13 polige stekker en het verloopje naar 7 polig wilde no-way passen, omdat er niet veel ruimte rondom de stekker is bij de trekhaak van de Y. Dus de standaard die iedereen heeft/kent:[Afbeelding]
Die past niet vanwege de uitstulping er bovenop. Nu kan ik dat er geheel afzagen, grote kans dat de stekker wel blijft zitten ook zonder....maar iemand die dit probleem ook gehad heeft en gewoon een betere verloopstekker heeft gevonden die wel past?
Deze past: https://www.allesvoorjeauto.shop/search/343514S/ Ik heb wel wat moeten knoeien, maar uiteindelijk ging het zonder brokken te maken. Diegene die jij hebt had ik ook en is er idd niet in te krijgen.
Pagina: 1 ... 434 ... 445 Laatste

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics:

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee