Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 433 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.534 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
evtje schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:44:
Ik rij hem nu al een aantal weken maar op bepaalde snelwegen vind ik hem nog steeds hobbelig. Ik zat er ook aan te denken om de banden druk wat te verlagen naar b.v 2.8 bar.

Hoe groot zijn de updates van tesla een beetje ? Ik moet de WiFi verbinding met de telefoon doen vandaar mijn vraag.
Update kan rond de 2GB zitten. Map update 8GB oid.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 20:38
** Offtopic, daarvoor zijn andere topics. **

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 21-01-2023 18:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
STIMPPYYY schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:18:
[...]

Dit verhaal hoor ik al een jaar of 2 meen ik.

Een goede of slechte ervaring breekt of maakt geen wereldwijde organisatie
Dit zegt niets over een goede of slechte ervaring, het zegt iets over de insteek van -in dit geval- een landelijke organisatie.

De ruitengate bij mijn modellijn, bij Tesla (2019 Model 3) gaat specifiek over de achterruit. Daar schijnt een fabricage fout in te zitten. Ruit kan achter scheuren door een specifieke productie fout. Iets met de achterruit verwarming en te krappe ruimte om uit te kunnen zetten bij warm/koud.

Als dat nu bij mij zou gebeuren zou Tesla dit eigenlijk alsnog onder garantie moeten vervangen. Maar dat doet Tesla niet, die kijkt strikt naar garantietermijn en niet de aard van het probleem, laat staan de oorzaak 😉

Over het algemeen is dit typisch voor een Amerikaans bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:05
Tweak_ers schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Dit zegt niets over een goede of slechte ervaring, het zegt iets over de insteek van -in dit geval- een landelijke organisatie.

De ruitengate bij mijn modellijn, bij Tesla (2019 Model 3) gaat specifiek over de achterruit. Daar schijnt een fabricage fout in te zitten. Ruit kan achter scheuren door een specifieke productie fout. Iets met de achterruit verwarming en te krappe ruimte om uit te kunnen zetten bij warm/koud.

Als dat nu bij mij zou gebeuren zou Tesla dit eigenlijk alsnog onder garantie moeten vervangen. Maar dat doet Tesla niet, die kijkt strikt naar garantietermijn en niet de aard van het probleem, laat staan de oorzaak 😉

Ligt er natuurlijk aan. Ik kan mij voorstellen dat het lastig is om jaren later te bepalen of het probleem dan wel of niet is veroorzaakt door een productiefout. Overigens ga je er nu vanuit dat het niet gebeurt zonder dat je ervaring hebt?
Ik snap je insteek hoor en wat je ermee bedoelt. Dank daarvoor. Laat ik voorop stellen dat ik liever ook zou zien dat alles onder garantie wordt opgelost.

Maar zo heb je natuurlijk veel verhalen waar je haren van overeind gaan staan. Bijvoorbeeld de probleem motoren (tfsi) van Audi en hele DSG ellende. Ook weinig tot nul coulance. Zeker niet jaren later.

Zo zal op ieder merk wel iets aan te merken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
STIMPPYYY schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Ligt er natuurlijk aan. Ik kan mij voorstellen dat het lastig is om jaren later te bepalen of het probleem dan wel of niet is veroorzaakt door een productiefout. Overigens ga je er nu vanuit dat het niet gebeurt zonder dat je ervaring hebt?
Ik snap je insteek hoor en wat je ermee bedoelt. Dank daarvoor. Laat ik voorop stellen dat ik liever ook zou zien dat alles onder garantie wordt opgelost.

Maar zo heb je natuurlijk veel verhalen waar je haren van overeind gaan staan. Bijvoorbeeld de probleem motoren (tfsi) van Audi en hele DSG ellende. Ook weinig tot nul coulance. Zeker niet jaren later.

Zo zal op ieder merk wel iets aan te merken zijn.
Zeker! Net zo belachelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39

Bever!

3

[...]

D

En PON ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:38
[...]

Dat valt wel mee hoor. Tesla stuurde mij door naar autotaalglas. Zij hebben netjes gekeken wat de oorzaak kon zijn. Conclusie was een chipje in de rand van de ruit (door de laadkabel) en daarmee verviel de garantie als optie. Ben er van overtuigd dat als het wel door productiefout was geweest dat Tesla daar gewoon in had geschikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:32
[...]

Die 2019 achterruiten waren idd zwak, maar dat had niet de ontdooifunctie als oorzaak. Er zat gewoon lucht bij de verwarmingsdraden, waardoor de ruit op die plek scheurde. Productie fout, zonder gedoe gewoon onder garantie vervangen.
De laatste pagina’s gaat het over het niet gebruiken van de ontdooifunctie uit angst dat de voorruit barst, dat is wat mij betreft echt bezopen.
Het kan gebeuren, naar mijn idee zal er dan ergens een schade aan de ruit zijn, maar de kans daarop lijkt me bijzonder klein. De afgelopen pagina’s lees ik het in ieder geval voor het eerst en tot nu toe wordt elk ding met een tesla tot aan nu.nl aan toe breed uitgemeten ;)

Ik gebruik de ontdooi functie dan ook altijd als het vriest, geweldige functie! Daarbij vanochtend voor het eerst de ‘bestuurdersdeur ontgrendelen’ knop in de app gebruikt, werkte prima. Toch prettiger dan op het smalle deel van de hendel een beuk geven om het ijs te breken :+ !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:33
Immutable schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:34:
[...]

Ja die persoon waar ik hem vandaan haalde deed dit ook. Meerdere keren. Alleen kon hij dit keer geen winst maken zei hij. Maar hij had al een andere in bestelling dus moest deze wel verkopen zonder enige winst en zelfs een beetje verlies. Maar goed hij had er wel weer 6 maand in gereden en 6000km. Dus was voor hem niet zo'n grote issue en op die nog geleverd gaat worden krijgtie gewoon subsidie + lagere tesla prijs.
(Voor mij 2022 Tesla RWD, 6 maand oud met 6000km voor 40k. Nog steeds een ok deal. + trekhaak en winterbanden)

Ja het blijft raar dat ze dat niet gewoon beperken tot eenmalig per persoon en het 1 en ander beperken. Majha heb ik wel weer voordeel aan dus klaag niet hahaha.
Dit is wel interessant zeg. Ik zit nu een beetje op mobile.de te kijken. De exportprijzen van een MY LR van een hafl jaar oud met onder de 10k km zitten zo rond de 43k EUR. Als je er een uit september/oktober neemt zitje volgens mij wel op een sweetspot met alle recente aanpassingen + nog USS.

Ik zie zelfs advertenties waarbij ze aangeven dat ze de auto bij de grens kunnen afleveren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Smobbo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:08:
[...]

Die 2019 achterruiten waren idd zwak, maar dat had niet de ontdooifunctie als oorzaak. Er zat gewoon lucht bij de verwarmingsdraden, waardoor de ruit op die plek scheurde. Productie fout, zonder gedoe gewoon onder garantie vervangen.
De laatste pagina’s gaat het over het niet gebruiken van de ontdooifunctie uit angst dat de voorruit barst, dat is wat mij betreft echt bezopen.
Het kan gebeuren, naar mijn idee zal er dan ergens een schade aan de ruit zijn, maar de kans daarop lijkt me bijzonder klein. De afgelopen pagina’s lees ik het in ieder geval voor het eerst en tot nu toe wordt elk ding met een tesla tot aan nu.nl aan toe breed uitgemeten ;)

Ik gebruik de ontdooi functie dan ook altijd als het vriest, geweldige functie! Daarbij vanochtend voor het eerst de ‘bestuurdersdeur ontgrendelen’ knop in de app gebruikt, werkte prima. Toch prettiger dan op het smalle deel van de hendel een beuk geven om het ijs te breken :+ !
Correct en mee eens. Ik had in 2019 een luchtbelletje in de achterruit bij één van de "verwarmingsdraden" en dat werd een heel klein barstje. Netjes door Tesla onder garantie vervangen. Daarna 3 jaar zonder enig probleem de ontdooifunctie kunnen gebruiken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 20:54
Ik heb wel een nadeel gevonden aan ontdooien via de app.
Vanochtend vroeg onderweg en ingestapt in een heerlijk verwarmde auto.
Onderweg steeds gemekker van AP dat snelheid verlaagd was ivm slecht zicht en zelfs uitschakelen.
Ijs op de koplampen :X :X :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
tomic schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:06:
[...]

heb je dan gekozen voor rubber of duogrip rubber? En waarom ;-)
(https://www.justcarpets.nl/automatten/Tesla/model-3/type-4/)
Rubber, omdat ik dat bandenprofiel wel mooi vond. Na 2 jaar nog geen slijtage te zien, dus top wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ybos schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:25:
Onderweg steeds gemekker van AP dat snelheid verlaagd was ivm slecht zicht en zelfs uitschakelen.
Dat heeft natuurlijk niets te maken met je koplampen, maar het feit dat je camera mist ziet..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vandaag een interessante ervaring. Een beetje lopen spelen op een beijsde weg. Regeneratief remmen gaat nog redelijk, als je dan de rem indrukt stopt het regeneratief remmen, voel je de ABS pompen en remt de auto opeens voor geen meter meer. Nou ja, een stuk minder dan met regeneratief remmen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:06
Weet iemand hoe je de verwarming kan uitzetten bij de model 3 vanachter bij dat midden stuk? Mijn vriendin klaagt altijd dat ze daar gecremeerd wordt, maar ik hield mijn hand er eens tegen en inderdaad, dat wordt echt ongemakkelijk warm de lucht die eruit komt, terwijl de verwarming maar op 19 stond.

Hier staat iets over instelling op het touchscreen (maar welke dat dan is?)

[ Voor 24% gewijzigd door carpebios op 21-01-2023 22:10 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
Maasluip schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:03:
Vandaag een interessante ervaring. Een beetje lopen spelen op een beijsde weg. Regeneratief remmen gaat nog redelijk, als je dan de rem indrukt stopt het regeneratief remmen, voel je de ABS pompen en remt de auto opeens voor geen meter meer. Nou ja, een stuk minder dan met regeneratief remmen.
Snow mode waarschijnlijk: YouTube: Tesla Model 3 LR Snow Mode demo and explanation

De auto stopt met regenereren omdat er risico is dat de wielen eventueel blokkeren bij pedaal loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:30
ybos schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:25:
Die had ik ook. No clue waarom :) Voor zover ik kan zien waren alle camera's vrij van condens en/of aangevroren meuk (althans, bij aankomst. Vond het een slecht idee om tijdens het rijden uit het raam te gaan hangen op de 1 of andere manier). Verder staat mijn auto in een garage dus het was niet eens ontdooien in de ochtend maar gewoon even vijf minuten voorverwarmen.

Morgen nog eens proberen :P

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 21-01-2023 22:49 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
carpebios schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:06:
Weet iemand hoe je de verwarming kan uitzetten bij de model 3 vanachter bij dat midden stuk? Mijn vriendin klaagt altijd dat ze daar gecremeerd wordt, maar ik hield mijn hand er eens tegen en inderdaad, dat wordt echt ongemakkelijk warm de lucht die eruit komt, terwijl de verwarming maar op 19 stond.

Hier staat iets over instelling op het touchscreen (maar welke dat dan is?)
Je bedoelt voor de achterbank? Dan in climate control links in het scherm op het deel voor de achter passagiers klikken en dan op de uitknop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Zit ook echt op een debiele plek. Vroegah stond alles gewoon netjes in een menu. Niet voor en achter apart. Snap werkelijk het nut daar niet van. Anyway, je moet de blauwe knop ‘achter’ indrukken dacht ik.

Snap ook niet dat die lucht uit de middentunnel zo achterlijk heet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
STIMPPYYY schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:07:
Zit ook echt op een debiele plek. Vroegah stond alles gewoon netjes in een menu. Niet voor en achter apart. Snap werkelijk het nut daar niet van. Anyway, je moet de blauwe knop ‘achter’ indrukken dacht ik.

Volgens mij is die splitsing erin gekomen toen er ook meer opties voor de achterbank kwamen (verwarmen enzo). Die opties waren er eerst niet. Maarja, als je dus een auto hebt uit 2019 is die software aanpassing vooral nutteloos…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 21:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2OwTDrosF0wD0Vvyw6yYupZM6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mt7UoaWVgzm9M0RtozQoWR9j.jpg?f=fotoalbum_large

Gisterenavond 113km gereden met 140km/u op de AP.

Reed heerlijk comfortabel qua rolgeluid en windgeruis. 239wh/km klinkt in mijn oren ook niet als extreem verbruik met stuurverwarming aan (laatste 13km uitgezet) en voorste stoelen hele tijd stoelverwarming aan.

Had laatst doordeweeks met 110 op de AP 152wh/km (die foto staat op andere telefoon), vond ik ook met het koud weer heel erg meevallen. Ben echt tevreden tot nu toe over wat de auto presteert :)

Overigens wel 1 keer snel bij tankstation er af, in P en weer door. Bleek dat AP heeeeel boos wordt als je in AP modus wat gas bij geeft(boven de 140km/u). De hele wereld vergaat en je mag rest van de rit niet meer AP gebruiken. Dus vandaar ff P op parkeerplaats en door....

[ Voor 13% gewijzigd door Oekol op 22-01-2023 07:30 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
evtje schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:44:
Ik rij hem nu al een aantal weken maar op bepaalde snelwegen vind ik hem nog steeds hobbelig. Ik zat er ook aan te denken om de banden druk wat te verlagen naar b.v 2.8 bar.
Hehe. Ik heb precies hetzelfde gevoel. Ik kom ook van een Hyundai Ioniq 😉 De Hyundai's zijn gewoon enorm comfortabel geveerd. Tesla's en veel andere sportievere auto zijn gewoon een stuk stugger geveerd. Ik heb in een EV6 en Audi SQ5 ook altijd de ervaring dat ze zeer hobbelig rijden, terwijl de Ioniq 5 daar integrn weer een stuk comfortabeler is.

Wat mij ook opvalt is dat de overgang tussen regeneratief remmen en de schrijfremmen echt super goed te merken is. Je voelt hem echt stevig aangrijpen. Dat heb ik bij mij Ioniq ook nooit ervaren, daar voelde ik de remmen nooit aangrijpen. Geen ramp, maar wel net iets een minder gevoel. Meer mensen die dit herkennen?

[ Voor 20% gewijzigd door Stefanovic45 op 22-01-2023 07:45 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:49
Stefanovic45 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:39:
[...]

Hehe. Ik heb precies hetzelfde gevoel. Ik kom ook van een Hyundai Ioniq 😉 De Hyundai's zijn gewoon enorm comfortabel geveerd. Tesla's en veel andere sportievere auto zijn gewoon een stuk stugger geveerd. Ik heb in een EV6 en Audi SQ5 ook altijd de ervaring dat ze zeer hobbelig rijden, terwijl de Ioniq 5 daar integrn weer een stuk comfortabeler is.

[...]
In mijn belevinf had de EV6 dat gestuiter zeker niet. Het gaat niet specifiek om alles wat ee op de weg gebeurt te voelen, dat doet elke auto in meer of mindere mate. Op sommige snelwegen en in elk geval rond Tesla Wezep lijkt de Model Y na te stuiteren. Op hetzelfde stuk gereden met mijn (ook hard geveerde) e-Niro maar die had dat absoluut niet. Heb dat nog in geen enkele EV die ik tot nu toe proefgereden heb ervaren en vond het wat hinderlijk. Laatst ook achter een model Y gereden tussen Den Haag en Utrecht en die leek ook wat te stuiteren aan de achterkant, waar mijn auto dat minder leek te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
Mensen ik zit met een dilemma en ik weet dat zulke keuzes persoonlijk is, maar toch wil ik graag jullie mening

Wat zou ik me aanschaffen?

- een Model 3 P van eind 2021 met 20.000km op de teller voor 46.000€. Deze heeft wel die batterij issue paar pagina’s geleden hier besproken. Jullie zeggen dat je dan refurbished batterij krijgt, de verkoper zegt een nieuwe

- een gloednieuwe Model 3 P 2023 dan voor 61.000€

Weegt die 15k op tegen het feit dat ik dan 2 jaar ouder model heb, met de Intel maar wel de parkeersensoren enz
Of gewoon nieuw kopen maar uiteindelijk veel meer afbetalen.

Is privé aankoop btw

Ik kan niet beslissen :(

[ Voor 13% gewijzigd door Boy1308 op 22-01-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand1968
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-02 08:00
Inladen van grote dingen is best onhandig met de huidige hoedenplank. Heeft er iemand ervaring met touwtjes plaatsen aan de hoedenplank? Of weet iemand waar ik een kant en klare oplossing kan kopen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ue8OLK2uHs0zuC746Y5gP1RYb8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EylQrmbhpPkrnlJlsgmlZw3k.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Smobbo schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:16:
[...]

Volgens mij is die splitsing erin gekomen toen er ook meer opties voor de achterbank kwamen (verwarmen enzo). Die opties waren er eerst niet. Maarja, als je dus een auto hebt uit 2019 is die software aanpassing vooral nutteloos…
Nope. Voorheen had je alles in hetzelfde menu. Dog mode stond er op gegeven moment ook gewoon bij (kamp had je toen meen ik nog niet)

Even v9 images bijgevoegd (damn, wat mis ik die clean interface!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaEHLt1PfQGhzGt4a6vlzbV5ANQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qpRKOJCQrjoqy5MfC0UBxlOr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdWrJdcJgZiigYjldSPwJK3EhEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Au6fltAztAVwqf0OscG7rF7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door STIMPPYYY op 22-01-2023 08:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dejury
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 01:36
Vorige week Model Y SR wit besteld, alles standaard. Gisteren voorlopige levertijd van 27 februari - 14 maart ontvangen. Ondanks de run op de voertuigen vind ik dat een aardige snelle levertijd. Nu maar eens afwachten of dat ook realistisch is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pageUp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-08 20:53
Archiebald schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:35:
[...]

Oh dat zou mooi zijn! Ik heb afgelopen week akkoord gegeven op een offerte voor de LR quicksilver met trekhaak (het voelt alsof ik al veel langer wacht.) LM is nog bezig om het contract in orde te maken
Wachten duurt lang! Ik heb dinsdag ook akkoord gegeven.
Volgens mij is mijn lease man een beetje een Tesla hater. Deed heel moeilijk de hele tijd. Blauwe lak voor €2300 op de offerte gezet (€1600 echte prijs). Zei dat je de trekhaak niet achteraf kon laten plaatsen. (Gelukkig heb ik jullie.) Vroeg hem ook om advies: welke accessoires zijn handig? Zegt ie zonder na te denken: ik zou geen accessoires doen. Echt verrassend onbehulpzaam. Helaas doet mijn werkgever allen zaken met deze lm.(familie? zelfde kerk?)
Hopelijk krijg ik volgende week nieuws over de bestelling. Hoe gaat dat dan? Krijg je van je lm iets van info van Tesla? Ik heb al een Tesla account, hoe wordt dat gekoppeld?

Kan een computer in elkaar zetten =3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:40
pageUp schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:22:
[...]
Vroeg hem ook om advies: welke accessoires zijn handig? Zegt ie zonder na te denken: ik zou geen accessoires doen. Echt verrassend onbehulpzaam.
Whaha, dat is ook niet echt zijn rol lijkt me :+

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 20:54
DennusB schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Dat heeft natuurlijk niets te maken met je koplampen, maar het feit dat je camera mist ziet..
donker en geen mist.
Weg was flauw verlicht, omdat het een bekende route (snelweg) is, heb je dat zelf niet zo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:54
pageUp schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Wachten duurt lang! Ik heb dinsdag ook akkoord gegeven.
Volgens mij is mijn lease man een beetje een Tesla hater. Deed heel moeilijk de hele tijd. Blauwe lak voor €2300 op de offerte gezet (€1600 echte prijs). Zei dat je de trekhaak niet achteraf kon laten plaatsen. (Gelukkig heb ik jullie.) Vroeg hem ook om advies: welke accessoires zijn handig? Zegt ie zonder na te denken: ik zou geen accessoires doen. Echt verrassend onbehulpzaam. Helaas doet mijn werkgever allen zaken met deze lm.(familie? zelfde kerk?)
Hopelijk krijg ik volgende week nieuws over de bestelling. Hoe gaat dat dan? Krijg je van je lm iets van info van Tesla? Ik heb al een Tesla account, hoe wordt dat gekoppeld?
Goed dat je dit vraagt, ik heb helaas de antwoorden niet. Bizar dat de LM hier geen info over geeft, gaat blijkbaar te goed kwa aanvragen daar. Dat is het probleem in deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilis76
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04 17:21
Boy1308 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:24:
Mensen ik zit met een dilemma en ik weet dat zulke keuzes persoonlijk is, maar toch wil ik graag jullie mening

- een Model 3 P van eind 2021 met 20.000km op de teller voor 46.000€. Deze heeft wel die batterij issue paar pagina’s geleden hier besproken. Jullie zeggen dat je dan refurbished batterij krijgt, de verkoper zegt een nieuwe

Weegt die 15k op tegen het feit dat ik dan 2 jaar ouder model heb, met de Intel maar wel de parkeersensoren enz

Is privé aankoop btw

De kans is het grootste dat je een refurbished batterijpakket zult krijgen. In Duitsland zijn er ook enkele nieuwe batterijpakketten geplaatst. Ik neem aan dat je de auto pas koopt als hij gerepareerd is. Je kunt dan controleren of het een nieuw batterijpakket is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

STIMPPYYY schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:07:

Dat vooral. Ik kreeg die opmerking ook eens en voorin was het helemaal niet heet.
Wordt tijd dat je de temperatuur achter ook kunt regelen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilis76
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04 17:21
En de meeste degradatie treedt op in het eerste jaar dus na 1 jaar maakt dat ook niet veel meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Is privé aankoop btw

Ik zou de P pakken mits gerepareerd. Afschrijving is stukken minder en het is wel de geüpdate 3 met warmtepomp etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:02
Oekol schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:23:
[Afbeelding]

Reed heerlijk comfortabel qua rolgeluid en windgeruis. 239wh/km klinkt in mijn oren ook niet als extreem verbruik met stuurverwarming aan (laatste 13km uitgezet) en voorste stoelen hele tijd stoelverwarming aan.

Had laatst doordeweeks met 110 op de AP 152wh/km (die foto staat op andere telefoon), vond ik ook met het koud weer heel erg meevallen. Ben echt tevreden tot nu toe over wat de auto presteert :)

Overigens wel 1 keer snel bij tankstation er af, in P en weer door. Bleek dat AP heeeeel boos wordt als je in AP modus wat gas bij geeft(boven de 140km/u). De hele wereld vergaat en je mag rest van de rit niet meer AP gebruiken. Dus vandaar ff P op parkeerplaats en door....
De impact van stuurverwarming en zetelverwarming is toch verwaarloosbaar? Die 239wh/km ligt quasi volledig aan het feit dat je 140 rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:06
Smobbo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:53:
[...]

Je bedoelt voor de achterbank? Dan in climate control links in het scherm op het deel voor de achter passagiers klikken en dan op de uitknop.
Dank! Ik zag hem net op het scherm. Alleen was die gisteren volgens mij sowieso uit net als de stoel verwarming maar kwam daar echt 50 graden aan lucht uit. Ik houd het even in de gaten en anders maar een service verzoek erin gooien.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 21:42
this schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:45:
[...]

De impact van stuurverwarming en zetelverwarming is toch verwaarloosbaar? Die 239wh/km ligt quasi volledig aan het feit dat je 140 rijdt.
Geen idee eigenlijk, vind het te lekker om uit te zetten. Maar aan of uit en dus wel of geen invloed vond ik 239wh/km best prima voor 140km/u met - 2 en - 1 onderweg. _/-\o_

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:42
Stefanovic45 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:39:
[...]

Wat mij ook opvalt is dat de overgang tussen regeneratief remmen en de schrijfremmen echt super goed te merken is. Je voelt hem echt stevig aangrijpen. Dat heb ik bij mij Ioniq ook nooit ervaren, daar voelde ik de remmen nooit aangrijpen. Geen ramp, maar wel net iets een minder gevoel. Meer mensen die dit herkennen?
Welke overgang?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY

Is privé aankoop btw

Ligt er maar net aan. Zitten op die P de vernieuwingen . Volgens mij wel. dubbele beglazing (alleen achter dacht ik, nieuwe voor en achter?) warmtepomp, nieuwer interieur?

Eerlijk gezegd is het wel lekker om een auto met de kop eraf te kopen. Het zegt ook niets of je wel/niet die problemen krijgt. Verder heb je gewoon garantie, dus lijkt mij geen issue. Als voordeel heb je dus de grotere Panasonic batterij.

Ik zou tweedehands kiezen voor dat verschil. Zeker als die in nette staat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppe_v
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 21:07
Gisterenavond met 4 personen op baan met model y zwart. Bij instappen had iedereen moeite om de auto te openen, niemand vond de deurklinken terug in het donker. Bestaat hier een oplossing voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Ik vermoed dat het over TACC of AP gaat. En daar merk ik eigenlijk totaal niet of het nu regeneratief remmen is of de schijfremmen die gebruikt worden.
Dus die overgang gaat bij mijn auto wel heel goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

fluppe_v schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:22:
Gisterenavond met 4 personen op baan met model y zwart. Bij instappen had iedereen moeite om de auto te openen, niemand vond de deurklinken terug in het donker. Bestaat hier een oplossing voor ?
Meer wortelen eten? Je vrienden uitlachen omdat ze je auto niet open krijgen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
this schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Ik vermoed dat het over TACC of AP gaat. En daar merk ik eigenlijk totaal niet of het nu regeneratief remmen is of de schijfremmen die gebruikt worden.
Dus die overgang gaat bij mijn auto wel heel goed.
Mijn vermoeden is dat hij denkt dat de schijfremmen gebruikt worden, maar eigenlijk het rempedaal niet aanraakt en het stiekem allemaal regeneratief is...zo spannend.. Wat zal het zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devian
fluppe_v schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:22:
https://www.hautopart.com...esent-door-handle-4-doors

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j0rdy030
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 09:38
Ik kan sinds een week met geen mogelijkheid meer inloggen op mijn Spotify account in mijn Tesla Y (2022). Werkte voorheen prima maar was spontaan een keer uitgelogd bij instappen en nu krijg ik steeds de melding dat inloggen mislukt.

De Spotify in het profiel van mijn vriendin werkt wel, is binnen hetzelfde Family account. Ik heb al meerdere keren mijn Spotify device wachtwoord veranderd, het Tesla systeem reboot, gewisseld van van profiel / apps maar allemaal zonder resultaat.

Herkenbaar voor iemand en weet iemand mogelijk een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
j0rdy030 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:53:
Ik kan sinds een week met geen mogelijkheid meer inloggen op mijn Spotify account in mijn Tesla Y (2022). Werkte voorheen prima maar was spontaan een keer uitgelogd bij instappen en nu krijg ik steeds de melding dat inloggen mislukt.

De Spotify in het profiel van mijn vriendin werkt wel, is binnen hetzelfde Family account. Ik heb al meerdere keren mijn Spotify device wachtwoord veranderd, het Tesla systeem reboot, gewisseld van van profiel / apps maar allemaal zonder resultaat.

Wellicht off-topic maar overstappen naar Apple Music of Tidal. Zie ook de serie over Spotify op Netflix “The Playlist”.

En om antwoord te geven op je vraag: sinds de meest recente update komt het wel eens voor dat je uitgelogd wordt bij streamingsdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:23

bert pit

asdasd

Werkt jouw account alleen in de Tesla niet maar op ander devices wel?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rdy030
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 09:38
bert pit schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:05:
[...]

Werkt jouw account op andere devices wel?
Ja, zonder problemen. Het is echt alleen in de Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Laatst online: 17-09 12:21

Is privé aankoop btw

Hier ook persoonlijke aankoop, en ook nog steeds wat twijfel tussen nieuw en 2021 model.

Wat voor mij steeds weer terugkomt is:
- langere garantie
- vernieuwingen sinds die tijd
- banden zijn duur, slijtage van de banden is ook eerder kosten. Rest van de auto heeft ook slijtage
- bij Duitse auto komt een paar 100 euro importkosten. (Tijdelijk kenteken met verzekerinf en rdw/nieuw kenteken)
- hogere restwaarde

Feit is natuurlijk dat het wel een grotere investering vergt. En in jou geval scheelt het ook best wat, maar ik zou afwachten totdat de batterij verwisseld is. Ik snap de keuze maar ik ga voor nieuw.

Erg benieuwd wat jij gaat kiezen en waar je naar neigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamaka
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-09 19:32
Tankcsapda schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Hier ook persoonlijke aankoop, en ook nog steeds wat twijfel tussen nieuw en 2021 model.

Wat voor mij steeds weer terugkomt is:
- langere garantie
- vernieuwingen sinds die tijd
- banden zijn duur, slijtage van de banden is ook eerder kosten. Rest van de auto heeft ook slijtage
- bij Duitse auto komt een paar 100 euro importkosten. (Tijdelijk kenteken met verzekerinf en rdw/nieuw kenteken)
- hogere restwaarde

Feit is natuurlijk dat het wel een grotere investering vergt. En in jou geval scheelt het ook best wat, maar ik zou afwachten totdat de batterij verwisseld is. Ik snap de keuze maar ik ga voor nieuw.

Erg benieuwd wat jij gaat kiezen en waar je naar neigt
Hier ook dezelfde overwegingen, maar dan nieuwe RWD 3 of tweedehands. Meeste zit ik met de restwaarde over een jaar of 3 a 4.
Wat verwacht jij qua restwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vechtdal
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-03 12:53

Vorige week had ik hetzelfde probleem. Gebruik je wel de oorspronkelijke (niet te wijzigen) Spotify plus gebruikersnaam? Staat in je account gegevens en bestaat uit een lange rits cijfers en letters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:14:
Vandaag voor het eerst de MY quicksilver gespot. Wel echt een toffe kleur in het echt. Apart ook.
Enige jammere van de Y vind ik de zwarte dorpels. Heb daar zo’n hekel aan altijd. Die lelijke zwarte bumpers of dorpels.
Apart in de vorm van?
Heb namelijk een Quicksilver LR in bestelling staan. Vrouw twijfelt of we hem niet aan moeten passen naar een RWD wit…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 07:33
Willianv schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:38:
[...]
Heb namelijk een Quicksilver LR in bestelling staan. Vrouw twijfelt of we hem niet aan moeten passen naar een RWD wit…
Dat is dan ook wel 10k euro verschil, volgens mij is dat een heel andere discussie dan alleen het kleurverschil… O-)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Verschil in aanschaf is inderdaad behoorlijk…

Het issue wat ze heeft is dat ze ook graag kampeert en dat onze caravan een MTM van 2000 kg heeft (caravan is ook nog vrij recent).

De MY mag deze niet gaan trekken. Daarvoor zouden we dan de bmw als 2e auto aanhouden.
En in die combi vind ze dan de keuze voor een witte RWD financieel aantrekkelijker…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Radiodurans schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:42:
[...]

Dat is dan ook wel 10k euro verschil, volgens mij is dat een heel andere discussie dan alleen het kleurverschil… O-)
10k voor meer acceleratie en marginaal meer range en sneller laden, dan vind ik een blauwe SR ook heel mooi hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Willianv schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Apart in de vorm van?
Goed apart. Als in, die kleur zie je niet op andere auto’s. Je kijkt wel echt even van ok… toffe kleur. En dat op een tesla. Wtf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Oekol schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:23:
[Afbeelding]

239 Wh/km vind ik toch wel hoger dan ik had verwacht voor net boven Vmax, dacht dat de nieuwere versies wel zuiniger zouden zijn.

Dan ga je alsnog rap door je batterij heen opweg naar wintersport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

JohanB schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:58:
[...]

239 Wh/km vind ik toch wel hoger dan ik had verwacht voor net boven Vmax, dacht dat de nieuwere versies wel zuiniger zouden zijn.

Dan ga je alsnog rap door je batterij heen opweg naar wintersport
Er zijn zoveel factoren die invloed hebben.. buitentemperatuur vs binnentemperatuur, windrichting en kracht, winter of zomerbanden. Met deze temps is het geen abnormaal verbruik met zulke snelheden. Onlangs postte ook iemand over zijn nieuwe banden en 15 procent reductie in energieverbruik, prima dat je dat op een enkele rit haalt maar dat is zeker niet op de lange termijn het verschil.

[ Voor 15% gewijzigd door Bever! op 22-01-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 07:33
Deveon schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:49:
[...]
10k voor meer acceleratie en marginaal meer range en sneller laden, dan vind ik een blauwe SR ook heel mooi hoor!
Bij een blauwe RWD wordt het verschil 8,5k€. Voor mij zou AWD en de optie voor acceleration boost de doorslag geven.

Maar @Willianv je vrouw heeft inderdaad een punt als je twee auto’s blijft houden en nog lang wil blijven kamperen. Dan hangt er het een beetje van af hoeveel geld 10k€ is voor jullie en hoeveel plezier het je geeft om de snellere/mooiere LR te kopen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Willianv schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:46:

Het issue wat ze heeft is dat ze ook graag kampeert en dat onze caravan een MTM van 2000 kg heeft (caravan is ook nog vrij recent).

De MY mag deze niet gaan trekken. Daarvoor zouden we dan de bmw als 2e auto aanhouden.
En in die combi vind ze dan de keuze voor een witte RWD financieel aantrekkelijker…
Wat is het leeggewicht van de caravan of kom je dan ook al boven de 1600 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online

Gewoon de bmw en de caravan verkopen en een camper en de MY LR quicksilver kopen O-), heb je ook geen gedoe met trekgewicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Je vrouw is wel verdraaid nuchter en praktisch. Voor je het weet wordt deze extra auto een 3e hands Zoé...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 18:54
VidaR-9 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Whaha, dat is ook niet echt zijn rol lijkt me :+
Idd, gewoon bij Tesla zijn en daar een offerte aanvragen of via de leasemodule. Plus bij Telsa heb je ook niet echt bepaald veel keuze in de opties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• STIMPPYYY
bilgy_no1 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Je vrouw is wel verdraaid nuchter en praktisch. Voor je het weet wordt deze extra auto een 3e hands Zoé...
Als het als tweede auto fungeert zou ik eerder de m3 nemen en lekker die 7k in je zak steken. Dan heb je het over 14/15k verschil met de LR MY
M3 is echt ruim zat. Kan ook veel zooi in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tankcsapda
maharens schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Was ook mijn eerste idee, zware spullen in de auto leggen. Ruimte zat. Daarnaast is tot 10% overbeladen vaak geen groot issue, daarboven moet je niet willen. Bij ons was eis 2 paards paardentrailer met 1 paard erin moet ie kunnen.
Blijven dan al weinig electische autos over. Zeker met ins budget tot 60.000€
Lamaka schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Hier ook dezelfde overwegingen, maar dan nieuwe RWD 3 of tweedehands. Meeste zit ik met de restwaarde over een jaar of 3 a 4.
Wat verwacht jij qua restwaarde?
Ik verwacht dat de lr bij:
100.000 km’s -20.000
200.000 km’s -30.000
300.000 km’s -40.000

Nieuwwaarde van €57500 in mijn config

Blijft natuurlijk afwachten, autorijden blijft duur, inflatie heeft wel wat invloed. Ik ben wel voornemens om auto 10 jaar te rijden, eea wel afhankelijk van afschrijving, prijsstijging/daling toekomstige auto’s maar voor ons heeft de Y alles wat we nodig hebben voor mijn werk(webshop met pakketten naar postkantoor) trekkracht en ruimte voor gezin (2 kinderen)

De RWD voldoet voor ons maar de LR is nu binnen bereik en sneller ipv langzamer dan de huidige v60 pih(deze is echt te klein voor ons nu maar hebben de 2e auto reeds verkocht welke een xc60 was die ik opgebouwd heb naar grijs kenteken) de Y vervangt uiteindelijk beide.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Goed apart. Als in, die kleur zie je niet op andere auto’s. Je kijkt wel echt even van ok… toffe kleur. En dat op een tesla. Wtf :)
Ben zojuist even naar Tesla Tilburg gereden. Heb nu de kleur zelf kunnen aanschouwen.
Radiodurans schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Bij een blauwe RWD wordt het verschil 8,5k€. Voor mij zou AWD en de optie voor acceleration boost de doorslag geven.

Maar @Willianv je vrouw heeft inderdaad een punt als je twee auto’s blijft houden en nog lang wil blijven kamperen. Dan hangt er het een beetje van af hoeveel geld 10k€ is voor jullie en hoeveel plezier het je geeft om de snellere/mooiere LR te kopen.
Financieel is het te overzien voor ons. Verschil is 13k in aanschaf, had op de LR ook nog de 20 inch velgen en een trekhaak geselecteerd.
maharens schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Caravan heeft een standaard rijklaar gewicht van 1616 kg. Leeg zal deze nog meer wegen aangezien er nogal wat accessoires op zitten.
(Verlagen van het mtm van de caravan had ik al aan gedacht).
STIMPPYYY schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Als het als tweede auto fungeert zou ik eerder de m3 nemen en lekker die 7k in je zak steken. Dan heb je het over 14/15k verschil met de LR MY
M3 is echt ruim zat. Kan ook veel zooi in.
Een M3 was het uitgangspunt toen we gingen kijken. Maar met 2 kinderen van behoorlijke lengte houd het niet over achter in een M3. Ook de toegang tot de kofferbak vind ik een nadeel.

Ik neig er toch naar om de bestelling om te zetten. Mocht de MY RWD zo goed bevallen dat de bmw nog maar sporadisch gebruikt wordt dan kan ik natuurlijk volgend jaar de auto inruilen op een andere MY (eventueel de caravan verkopen of vervangen voor een kleiner en lichter exemplaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Review op autoweek van de Y rwd. Inclusief toxische comments onder het artikel :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tankcsapda
Bever! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:41:
Review op autoweek van de Y rwd. Inclusief toxische comments onder het artikel :D
De comments bij elektrische auto’s zijn altijd wel vermakelijk idd. Verandering is lastig zeg maar. Artikel is best positief over de RWD. Is volgens mij ook de verstandige keuze op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Willianv schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Caravan heeft een standaard rijklaar gewicht van 1616 kg. Leeg zal deze nog meer wegen aangezien er nogal wat accessoires op zitten.
(Verlagen van het mtm van de caravan had ik al aan gedacht).
Ik zou niet weten waarom je de MTM zou moeten verlagen. Dat is geen issue volgens mij, zeker niet als je BE hebt, dan gaat het niet om de MTM, maar ook het daadwerkelijke gewicht als ze je op de weegbrug zouden zetten. MTM verlagen heeft alleen zin als daardoor je combi onder de 3500 blijft in het geval van een B-rijbewijs.

Die 1616 is vaak ook incl volle watertank en gasfles, maar daarentegen heb je vast ook een luifel gok ik, ik zou hem gewoon eens wegen op de brug.

[ Voor 10% gewijzigd door maharens op 22-01-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
maharens schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Ik zou niet weten waarom je de MTM zou moeten verlagen. Dat is geen issue volgens mij, zeker niet als je BE hebt, dan gaat het niet om de MTM, maar ook het daadwerkelijke gewicht als ze je op de weegbrug zouden zetten. MTM verlagen heeft alleen zin als daardoor je combi onder de 3500 blijft in het geval van een B-rijbewijs.

Die 1616 is vaak ook incl volle watertank en gasfles, maar daarentegen heb je vast ook een luifel gok ik, ik zou hem gewoon eens wegen op de brug.
Je hebt gelijk. En ik bezit BE. Maar er zit een mover onder, airco op het dak, fietsenrek en een casetteluifel.
Bij elkaar gauw een 120 kg aan gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Willianv schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Je hebt gelijk. En ik bezit BE. Maar er zit een mover onder, airco op het dak, fietsenrek en een casetteluifel.
Bij elkaar gauw een 120 kg aan gewicht.
Dan ben je op de brug dus al gauw richting de 1700 kg en dan wordt het wel kielekiele denk ik. Kogeldruk mag je er weer afhalen lees ik wel eens, maar in het buitenland kijken ze er niet zo naar.

Of wellicht een andere caravan. Een Eriba Touring is lichter en schijnt veel minder invloed op het verbruik te hebben door zijn kleinere frontale oppervlak.

Succes met je keuze.

[ Voor 16% gewijzigd door maharens op 22-01-2023 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
maharens schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:47:
[...]

Dan ben je op de brug dus al gauw richting de 1700 kg en dan wordt het wel kielekiele denk ik. Kogeldruk mag je er weer afhalen lees ik wel eens, maar in het buitenland kijken ze er niet zo naar.

Of wellicht een andere caravan. Een Eriba Touring is lichter en schijnt veel minder invloed op het verbruik te hebben door zijn kleinere frontale oppervlak.

Succes met je keuze.
Ik ken de trucjes…. Maar ik ga de randen niet op zoeken. Binnen Nederlands kan je er nog mee wegkomen, maar ik heb geen zin in het buitenland een discussie te voeren met de plaatselijke oom agent.

Bovendien als ik dan alles in de auto zou laden, inclusief 4 personen, dan ga ik ook over het max gewicht van de auto heen…. (Afgezien of er wel voldoende ruimte voor is).

Nee, de MY in combi met onze caravan gaat hem niet worden. Te veel haken en ogen.
Of er komt tzt een andere caravan, of we gaan de vakantie anders doorbrengen.
(Toevallig komende zomer reeds een Middelandsezee cruise geboekt. Misschien wil ze daarna wel nooit meer kamperen…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 14:54

Is privé aankoop btw

15.000 euro voor 1 jaar is een boel geld, dat verdien je nooit terug op een nieuwe auto. Tegelijkertijd mis je ook wel het nieuwe gevoel van een auto, heel persoonlijk dus. Misschien een andere vraag, waarom een P en niet gewoon de AWD?

Ben nu privé ook aan het kijken en heb ik het verleden de AWD Long Range gereden in de lease. Dit is al een vreselijk snelle auto en zou er persoonlijk geen 10k euro meer voor over hebben om de P te rijden. Zit zelfs te overwegen om de standaard range Model 3 te nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Aalard99 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:27:
[...]
Misschien een andere vraag, waarom een P en niet gewoon de AWD?
Algemene opmerking: De P is ook een AWD, daarom beter om LR of P te gebruiken ipv AWD. Begrijp sowieso niet zo goed waarom veel mensen "AWD" gebruiken als ze de LR bedoelen ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
Willianv schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:34:
[...]
Een M3 was het uitgangspunt toen we gingen kijken. Maar met 2 kinderen van behoorlijke lengte houd het niet over achter in een M3. Ook de toegang tot de kofferbak vind ik een nadeel.
In een BMW 5 serie heb je niet meer beenruimte achterin dan bij een Tesla M3. Dus dat zal wel lukken.
Maar die kofferopening is wel een puntje, ik ben er al een paar keer op vastgelopen sinds ik hem heb.
Enkel om die reden zou ik niet opnieuw een M3 nemen. Pas als ze die achterruit eens meenemen in de kofferklep opening. Want de koffer zelf is echt ruim zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
this schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:37:
[...]

In een BMW 5 serie heb je niet meer beenruimte achterin dan bij een Tesla M3. Dus dat zal wel lukken.
Maar die kofferopening is wel een puntje, ik ben er al een paar keer op vastgelopen sinds ik hem heb.
Enkel om die reden zou ik niet opnieuw een M3 nemen. Pas als ze die achterruit eens meenemen in de kofferklep opening. Want de koffer zelf is echt ruim zat.
Daarom is de Y een goed alternatief en mede daarom zou ik niet opnieuw voor een 3 gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
Aalard99 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:27:
[...]

15.000 euro voor 1 jaar is een boel geld, dat verdien je nooit terug op een nieuwe auto. Tegelijkertijd mis je ook wel het nieuwe gevoel van een auto, heel persoonlijk dus. Misschien een andere vraag, waarom een P en niet gewoon de AWD?

Ben nu privé ook aan het kijken en heb ik het verleden de AWD Long Range gereden in de lease. Dit is al een vreselijk snelle auto en zou er persoonlijk geen 10k euro meer voor over hebben om de P te rijden. Zit zelfs te overwegen om de standaard range Model 3 te nemen.
Ik weet het maar ik ben beetje auto freak en heb altijd snelle wagens gehad, anders vervelen ze me snel. Heb wel al meer dan 20jaar mijn rijbewijs en nog nooit een snelheidsboete gehad, dus ik rij wel verantwoord

Maar u uitleg klopt wel en is andere versie een verstandigere keuze, maar sinds mijn vader 20jaar geleden gestorven is op 46jarige leeftijd, besef ik dat leven moet grijpen en dingen doen, die je graag wil doen (op voorwaarde dat je jezelf en je gezin er financieel geen pijn mee doet)

Dank je allen voor de meningen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tankcsapda
Boy1308 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:46:
[...]
Maar u uitleg klopt wel en is andere versie een verstandigere keuze, maar sinds mijn vader 20jaar geleden gestorven is op 46jarige leeftijd, besef ik dat leven moet grijpen en dingen doen, die je graag wil doen (op voorwaarde dat je jezelf en je gezin er financieel geen pijn mee doet)
Dat is gelukkig ook het mooie, dat we een vrije keuze hebben en niet allemaal dezelfde auto in dezelfde kleur rijden omdat dat de goedkoopste keuze was.

Wat voor jou het verschil tussen een LR en P is is voor mij het verschil tussen een RWD en LR.

Wat je keuze ook word, geniet ervan!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
t!n0 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:50:
[...]

Sorry, maar dit is echt onzin. De Ryzen embedded CPU in de 2022 Tesla's zijn, naast en stuk sneller zowel CPU als Grafische taken, tevens een stuk zuiniger dan de 'verouderde' Intel Atom chip, voor het uitvoeren van dezelfde taak, tegen een kortere tijd en totale wattage verbruikt.
Alles voelt veel 'snappier' aan met de AMD, van het opstarten van het scherm tot het switchen tussen de apps, tot het internetten en met name video en grafische content.
Naast mijn eigen ervaring spreken de medewerkers van Tesla, welke ik gesproken heb, echt over een revolutie en dat ze nooit weer wat anders zouden willen.

Kijk eventueel deze video eens: YouTube: Tesla with Intel Atom vs AMD Ryzen chip comparison
Helaas klopt jou statement niet en is puur onderbuik gevoel, Tesla heeft het zelf destijds aangegeven toen een nieuwe batch kwam met Ryzen processoren.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FJRmOMvVkAAE47_?format=png&name=900x900

Dus conclusie en feitelijke info is dat de Ryzen meer energie verbruikt, dan de intel processor.
Bron: https://insideevs.com/new...yzen-affects-range-tesla/

[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 22-01-2023 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
[...]

Ik weet het maar ik ben beetje auto freak en heb altijd snelle wagens gehad, anders vervelen ze me snel. Heb wel al meer dan 20jaar mijn rijbewijs en nog nooit een snelheidsboete gehad, dus ik rij wel verantwoord

Ik zou inderdaad lekker voor de P. Spul verveelt nooit 😁. Veel zullen mij ook voor gek verklaren dat ik er zo’n 110 euro netto pm meer voor betaal. Maar inderdaad wel met een beetje dezelfde reden. Nooit spijt van gehad. Stap elke dag met plezier in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Willianv schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Ik ken de trucjes…. Maar ik ga de randen niet op zoeken. Binnen Nederlands kan je er nog mee wegkomen, maar ik heb geen zin in het buitenland een discussie te voeren met de plaatselijke oom agent.

Bovendien als ik dan alles in de auto zou laden, inclusief 4 personen, dan ga ik ook over het max gewicht van de auto heen…. (Afgezien of er wel voldoende ruimte voor is).

Nee, de MY in combi met onze caravan gaat hem niet worden. Te veel haken en ogen.
Of er komt tzt een andere caravan, of we gaan de vakantie anders doorbrengen.
(Toevallig komende zomer reeds een Middelandsezee cruise geboekt. Misschien wil ze daarna wel nooit meer kamperen…)
Superchargen met een caravan lijkt me een heel gedoe. Of je verliest veel tijd met loskoppelen en parkeren van de caravan, of je blokkeert 3 laadplekken.

Ga anders nog een keer proefrijden in de RWD. Begin in chill mode en na een kwartiertje zet je hem in standard mode. Best kans dat je al dik tevreden bent met de RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 21:50
Morgenvroeg ga ik mijn model y rwd ophalen. Voor mij de eerste EV (en dus tesla). Heb me al redelijk ingelezen en videos gekeken, maar zijn er nog last minute tips die handig kunnen zijn bij de aflevering? Nog specifieke issues om even te checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
rolandmegens schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:15:
Morgenvroeg ga ik mijn model y rwd ophalen. Voor mij de eerste EV (en dus tesla). Heb me al redelijk ingelezen en videos gekeken, maar zijn er nog last minute tips die handig kunnen zijn bij de aflevering? Nog specifieke issues om even te checken?
Je zou de zoekfunctie hier, of in het Levering topic, uiteraard even kunnen gebruiken. Deze vraag komt wel zo vaak langs...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
STIMPPYYY schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:06:
[...]

Ik zou inderdaad lekker voor de P. Spul verveelt nooit 😁. Veel zullen mij ook voor gek verklaren dat ik er zo’n 110 euro netto pm meer voor betaal. Maar inderdaad wel met een beetje dezelfde reden. Nooit spijt van gehad. Stap elke dag met plezier in.
Mag ik vragen hoe oud je bent? Ik schat tussen de 30 en 40 🙃? Ik hen zo'n tijd gehad, goede oude tijd. Tegenwoordig ben ik wat rustiger en zou ik niet weten wat te doen met die power op de nederlandse wegen.....

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Elmonogrande schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:34:
[...]

Mag ik vragen hoe oud je bent? Ik schat tussen de 30 en 40 🙃? Ik hen zo'n tijd gehad, goede oude tijd. Tegenwoordig ben ik wat rustiger en zou ik niet weten wat te doen met die power op de nederlandse wegen.....
Begint de midlifecrisis meestal niet rond de 50? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 04:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Elmonogrande schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:34:
[...]

40 hier en ik krijg telkens weer een glimlach bij het optrekken met mn P.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Taro schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:48:
[...]

Algemene opmerking: De P is ook een AWD, daarom beter om LR of P te gebruiken ipv AWD. Begrijp sowieso niet zo goed waarom veel mensen "AWD" gebruiken als ze de LR bedoelen ;)
Eigenlijk is alleen de P AWD 😬
De LR is RWD tenzij je meer vermogen vraagt, dan schakelt FWD bij.

De P kun je in track mode wel écht AWD laten zijn 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 12:05
Ook op de Nederlandse wegen kun je bij elk klaverblad, op- en afrit of menig andere bocht de auto dwars zetten. Daarnaast hebben we ook zo'n paar duizend rotondes. Genoeg leuks te beleven. Dat vond ik vroeger achterin de auto bij papa al leuk en ik verwacht dat ik dat over 60 jaar in een taxibusje ook nog wel lollig zal vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Tweak_ers schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:55:
[...]

Even los van hoe dat exact zit, maar dan zou met "AWD" dus eerder een P dan LR worden aangeduid.

Daarom ben ik ook gewoon voor SR+, RWD, LR en P. En om het dan lastiger te maken komt nu in de VS een Y standard range, AWD met 4680 cellen beschikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

[...]

Dus je moet volgens jou continu in track mode rondrijden om awd te mogen zijn? Anders is de P dus ook geen awd? Lol..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Taro schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Even los van hoe dat exact zit, maar dan zou met "AWD" dus eerder een P dan LR worden aangeduid.

Daarom ben ik ook gewoon voor SR+, RWD, LR en P. En om het dan lastiger te maken komt nu in de VS een Y standard range, AWD met 4680 cellen beschikbaar :)
Misschien een erfenis van het verleden toen er ook een lr rwd bestond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:33
Bever! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Dus je moet volgens jou continu in track mode rondrijden om awd te mogen zijn? Anders is de P dus ook geen awd? Lol..
Op een gewone weg aan gewone snelheden maakt dat ook niks uit, en voel je niks.
Je gaat het echt pas merken als je de grenzen van de grip gaat opzoeken, en in 99,9% van de gevallen rij je dan aan illegale snelheden (toch na 2,3s .’’ :o )

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 14:54
[...]

Je hebt volledig gelijk, je geld moet je zo besteden dat jij er een goed gevoel bij hebt, dat is voor iedereen weer anders.

Veel succes met het maken van de keuze, vond het altijd een geweldige auto toen ik hem nog kon leasen. Vandaar dat ik nu overweeg om hem privé te kopen, de AWD LR voor de volledigheid dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Tommie12 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Op een gewone weg aan gewone snelheden maakt dat ook niks uit, en voel je niks.
Je gaat het echt pas merken als je de grenzen van de grip gaat opzoeken, en in 99,9% van de gevallen rij je dan aan illegale snelheden (toch na 2,3s .’’ :o )
Hij werkt wanneer het nodig is, bij meer dan ik meen 40 procent power vraag of als er vanwege gladheid/ grip noodzaak is. Het tweede kan ook inhouden dat je minuten lang gewoon full awd rijdt als het ijzig is ook als je weinig vermogen vraagt. Systeem doet het allemaal onmerkbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07

Is privé aankoop btw

Ik zou voor de 2021 P gaan. Te grote verschil, de nieuwe voegt te weinig toe imho.
Wel al de papieren over de batterij vervanging (hopelijk een nieuwe ipv refurbished, en hopelijk Pana ipv LG) en dan is ie eigenlijk helemaal goed. Deze batch P kent weinig problemen (behalve de HV batt issue)
Voor de zekerheid de service history navragen, weet je dat je geen maandagochtend model heb.
Bever! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:41:
O god de comments.. Ik kan het 10 jaar geleden nog wel begrijpen maar dag van vandaag........ |:(

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisRobinson
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12-2024
[...]

AWD is AWD en werkt bij zowel LR als P precies zoals het moet werken -‘een échte AWD‘ bestaat niet. AWD is echt.
YouTube: Audi A5 Quattro vs Tesla Model 3 AWD - 4x4 test on rollers

[/quote]

[ Voor 9% gewijzigd door ChrisRobinson op 22-01-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Ik heb de rims nog eens in detail gaan bekijken op de parking bij het lokale Tesla hier. Vind het eigenlijk wel jammer dat de Inductions echt zwart zwart zijn. Dat grijs op de uber rims is wel mooier. Maar ok, kwestie van incentives to buy zeker :)

De parking waar de truckers hun auto afladen staat goed vol. Maar nog geen Quicksilver te zien. In de showroom was hij ook weg. Natuurlijk wel gesloten, dus enkel door het glas kunnen kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFbm9duPmnaB1emhKz7HDrnDujc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GyWBn6Yxjx3zOwavzwDsdjq.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Tesla in Tilburg staan (volgens mij) een aantal quicksilvers te wachten op de eigenaar..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Immutable schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Helaas klopt jou statement niet en is puur onderbuik gevoel, Tesla heeft het zelf destijds aangegeven toen een nieuwe batch kwam met Ryzen processoren.

[Afbeelding]

Dus conclusie en feitelijke info is dat de Ryzen meer energie verbruikt, dan de intel processor.
Bron: https://insideevs.com/new...yzen-affects-range-tesla/
Dat betekent nog steeds niet dat dit enkel door de APU komt, er is een gehele MCU upgrade geweest.

Maargoed zonder het welles nietes te maken, de range is destijds naar beneden bijgesteld, de hardware en experience is enorm verbeterd.

Ik ben iig erg te spreken van de reactie tijd en algehele ervaring van de center console van de 2022 modellen.
Neem daar graag een, situatie afhankelijk, eventueel iets hoger verbruik graag op de koop toe, terwijl ik minder lang wacht tot een app geladen is.

Iets anders, hier eindelijk een leverdatum voor m'n nieuwe MY. Tussen 26 februari en 14 maart is de bedoeling.

[ Voor 5% gewijzigd door t!n0 op 22-01-2023 22:10 ]

Pagina: 1 ... 433 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: