Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 431 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.159.515 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-07 22:44
Hoe zit het met de wegenbelasting + verzekering.

Heb de zoekfunctie gebruikt en het komt er op neer dat gemiddeld de verzekering 100 euro per maand is per jaar. De wegenbelasting zal vanaf 2026 ongeveer 120 per maand worden verwacht men.

Ik begrijp het principe van autovrije schade rijden en met gespaarde jaren, maar 100 euro is denk ik een goed gemiddelde.

Als ik de auto 15 jaar rijd. Is dan €100 verzekering +€120 MRB per maand x 12 maanden x 15 jaar een realistische berekening. Ik kan de jaren 2023,2024,2025 voor wat betreft de MRB er dan afhalen. Of zal ergens de verzekering of MRB drastisch verlagen?

Met mijn berekening kom ik dan uit op ongeveer 35k. Dat vind ik, ondanks dat de prijs van de model Y relatief goedkoop is, veel geld.

Aanschafwaarde auto is het probleem niet, maar in combinatie met verzekering en MRB en elektriciteit(zonnepanelen) kom je denk ik zo rond de €100.000 uit over 15 jaar all in.

Ik weet dat een mooie auto rijden geld mag kosten, geen probleem. Maar is bovenstaande berekening correct?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Ik snap al die paniek niet om wegenbelasting en verzekering. Iedere andere auto heeft toch hetzelfde probleem?
De verzekering hangt af van je schadevrije jaren. De wegenbelasting kan nog bijgesteld worden.
En anders ga je t.z.t. toch weer benzine rijden :-D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:28
Doorgaans ga je je auto niet all risk blijven verzekeren, dat is op een gegeven moment niet meer de moeite waard, na 5-6 jaar ga je waarschijnlijk naar WA+. Daarnaast moet je rekening met wat je daarna doet. Na 15 jaar zal de auto voor het grootste deel afgeschreven zijn en zal je opnieuw een volledige nieuwe aankoop moeten doen. Vergeet ook niet te budgetteren voor onderhoud. Denk aan slijtage, beurten en defecten buiten garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

deryck schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:26:

Ik weet dat een mooie auto rijden geld mag kosten, geen probleem. Maar is bovenstaande berekening correct?
Je schadevrije jaren lopen in die 15 jaar hopelijk op, en ik neem aan dat je niet 15 jaar lang all-risk verzekerd zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Heb de zoekfunctie gebruikt en het komt er op neer dat gemiddeld de verzekering 100 euro per maand is per jaar. De wegenbelasting zal vanaf 2026 ongeveer 120 per maand worden verwacht men.

Ik begrijp het principe van autovrije schade rijden en met gespaarde jaren, maar 100 euro is denk ik een goed gemiddelde.

Als ik de auto 15 jaar rijd. Is dan €100 verzekering +€120 MRB per maand x 12 maanden x 15 jaar een realistische berekening. Ik kan de jaren 2023,2024,2025 voor wat betreft de MRB er dan afhalen. Of zal ergens de verzekering of MRB drastisch verlagen?

Met mijn berekening kom ik dan uit op ongeveer 35k. Dat vind ik, ondanks dat de prijs van de model Y relatief goedkoop is, veel geld.

Aanschafwaarde auto is het probleem niet, maar in combinatie met verzekering en MRB en elektriciteit(zonnepanelen) kom je denk ik zo rond de €100.000 uit over 15 jaar all in.

Tja, het is precies je laatste zin. Een grote auto rijden kost nu eenmaal geld.

Maar stel dat je 20.000 km per jaar rijdt, dat is 300.000 over 15 jaar. De kosten die je noemt zijn dan €0,33 per km. Ex stroom en onderhoud.

Stroom is erg afhankelijk van je rechtervoet en waar je laadt. Maar bij €0,35 per kWh en 200 Wh/km is dat €0,07 per km.

Onderhoud: gemiddeld €500-750 per jaar (incl banden). Dus €7500-11250 over 15 jaar, is €0,04-€0,06 per km. Totaal dus ongeveer €0,39 per km.

Er gaan wel berekeningen rond dat een middenklasser volgens de ANWB ongeveer €0,49 per km kost om te rijden. Dat is een getal uit 2019 zover ik kan zien, dus met 10% inflatie €0,54? Dan zou de Model Y dus ± 10-20% goedkoper zijn per km dan een gemiddelde middenklasser (of meer, afhankelijk van wel meerekenen inflatie).

Edit: je rekende al met elektriciteit.
J-M-T schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:37:
Doorgaans ga je je auto niet all risk blijven verzekeren, dat is op een gegeven moment niet meer de moeite waard, na 5-6 jaar ga je waarschijnlijk naar WA+. Daarnaast moet je rekening met wat je daarna doet. Na 15 jaar zal de auto voor het grootste deel afgeschreven zijn en zal je opnieuw een volledige nieuwe aankoop moeten doen. Vergeet ook niet te budgetteren voor onderhoud. Denk aan slijtage, beurten en defecten buiten garantie.
Terecht punt over verzekering en onderhoud.

Maar de afschrijving zit al in zijn berekening. Hij gaat ervan uit dat de hele aanschafwaarde in 15 jaar is afgeschreven.

EDIT
ANWB heeft een rekentool voor de totale autokosten. Ingevuld voor een beetje knap uitgevoerde Tiguan Allspace die met opties uitkomt op bijna de prijs die ik voor de MY RWD heb betaald. Dan is een Model Y nu dus al een paar duizend goedkoper in de aanschaf.

Maar goed, volgens de ANWB kost die €0,469 per km.

Helaas werkt de tool niet voor de Model Y.

[ Voor 22% gewijzigd door bilgy_no1 op 19-01-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Op zich interessant om je TCO over langere tijd te berekenen, maar welk alternatief overweeg je? Een nieuwe benzine auto? Of een dinosap auto goedkoper zal zijn is maar de vraag. Als straks de lok subsidies aflopen, gaat de overheid met de stok werken. Milieuzones, belasting adhv uitstoot, accijns op brandstof…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:31
wian schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Ja Quick Silver is heel mooi. Samen met Midnight Silver de mooiste kleuren voor de Y IMHO. Best opvallend, want Pearle White is mijn favoriete kleur bij de 3. De Y vind ik er te log uitzien in het wit.
Ik heb hetzelfde, de 3 is het mooist in Pearle White (ik heb em zelf ook). De Y is in donkere kleuren juist mooier, met nu Midnight Silver als mijn favoriet.

Ik vind de Y in het wit er van de achterkant uit zien als een mannenhemd (het ondergoed zegmaar). Once you see it…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-07 22:04
wian schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:05:
Een van de dingen die ik mis tov van mijn vorige auto met AA/carplay zijn flitsmeldingen. Die heeft Tesla niet. Met flitsmeister op de telefoon liggend in de middenconsole en geluid uit de radio of spotify, hoor je de meldingen niet goed vanuit de telefoon. Het scherm is ook nauwelijks zichtbaar.

Hoe lossen jullie dit op?
Ik doe het anders dan de reacties hierboven. Ik laat FM via de iPhone speakers lopen. En geluid altijd op 100%. Werkt super goed.
Daarnaast heb ik ook FM one maar dat is meer zodat ik nooit vergeet die ding aan te zetten.
Voordeel om het niet via bluetooth oid te laten lopen is dat je niet gek van wordt.
1) muziek wordt het gedempt door de melding, als het paar keer achter elkaar is dan is het niet fijn
(bijv file melding, daarna werkzaamheden, daarna nog een werkzaamheden) |:( laat me muziek luisteren!!
2) als het een lekker nummer is dan ga je de volume harder zetten en dan gaat de melding ook keihard :+
3) je gaat niet per ongeluk iets gaan missen omdat je toevallig de volume van je auto heel laag heb gezet

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08 07:48
Na 3 jaar de Hankook banden op mn LR RWD vervangen voor Michelin E.Primacy, wat een verademing zeg. Stiller en vooral zuiniger. Op de A2 trajectcontrole Adam Utrecht van 190 Wh/km naar 160 Wh/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-04 07:14
r0bb schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 06:27:
Na 3 jaar de Hankook banden op mn LR RWD vervangen voor Michelin E.Primacy, wat een verademing zeg. Stiller en vooral zuiniger. Op de A2 trajectcontrole Adam Utrecht van 190 Wh/km naar 160 Wh/km.
Michelin is altijd top! Enkel jammer dat ze sneller slijten wegens erg zacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-08 16:39
Boy1308 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:06:
[...]

Slijtage is grip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-08 06:22
Wauw heen en weer is dat toch zo’n 60km, scheelt toch bijna 2kwh per dag. Met 200x per jaar voor woon werkverkeer, is dat toch weer mooi 350kwh bespaart :)

(I know te kort door de bocht maar toch)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zo’n verschil zal niet alleen puur door de band komen. Tussen A en E label zit nog geen 7,5% verschil.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-08 06:22
@Tweak_ers Ik zie hier bij TMC iemand anders die hetzelfde als jij lijkt te hebben gehad. Hij heeft het echter al 2x gehad. Moest gelijk aan jou denken, omdat het me zo arelaxt lijkt als je het overkomt. Heb je eigenlijk ooit nog antwoord gehad van Tesla erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:47
SirLct schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:02:
[...]

Ik doe het anders dan de reacties hierboven. Ik laat FM via de iPhone speakers lopen. En geluid altijd op 100%. Werkt super goed.
Daarnaast heb ik ook FM one maar dat is meer zodat ik nooit vergeet die ding aan te zetten.
Voordeel om het niet via bluetooth oid te laten lopen is dat je niet gek van wordt.
1) muziek wordt het gedempt door de melding, als het paar keer achter elkaar is dan is het niet fijn
(bijv file melding, daarna werkzaamheden, daarna nog een werkzaamheden) |:( laat me muziek luisteren!!
2) als het een lekker nummer is dan ga je de volume harder zetten en dan gaat de melding ook keihard :+
3) je gaat niet per ongeluk iets gaan missen omdat je toevallig de volume van je auto heel laag heb gezet
Ik snap je punt, alleen het geluid uit de telefoonspeakers is zo schraal. Eigenlijk zou je in de middenconsole een bleutoothspeaker moeten verstoppen die significant beter klinkt maar toch niet opvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-08 08:56
Djerro123 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:35:
@Tweak_ers Ik zie hier bij TMC iemand anders die hetzelfde als jij lijkt te hebben gehad. Hij heeft het echter al 2x gehad. Moest gelijk aan jou denken, omdat het me zo arelaxt lijkt als je het overkomt. Heb je eigenlijk ooit nog antwoord gehad van Tesla erover?
Service requaestrant worden afgedaan met:
- temperatuur is van invloed
- wind tegen is van invloed
- koude accu is van invloed
- neerslag is van invloed

We kunnen geen fouten bij jouw auto ontdekken, zodra een onderdeel defect is krijg je er een melding van in het scherm.

*service verzoek geannuleerd*

Sorry, verkeerde issue 😉
Lopen 2 topics door elkaar, dan raak ik de weg kwijt 🤣

Dinsdag komt mobiele service iets met bekabeling vervangen, bij hem mag ik het aangeven van service team.

[ Voor 11% gewijzigd door Tweak_ers op 20-01-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-08 07:39

Bever!

3

[...]

Over het algemeen heeft Michelin met afstand de langste levensduur in hun klasse. De oem pilot sport 4 gaan ook ontzettend lang mee

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-07 22:15
[...]

Ik zit nu aan de 100k met de originele banden van een SR+ (Michelin pilot sport 4 en in de winter alpine sport). Winter+zomer, dus 3 maand om 9 maand ongeveer, nu 4 jaar aan het rijden. Bij de laatste wissel gaven ze aan dat 2 van m'n zomerbanden aan vervanging toe zijn, 2mm of 2.2mm is die drempel volgens mij (kan me niet herinneren of het voor of achter was, maar dat zou logischerwijs achter moeten zijn bij een SR+).
Dat zou voor mij betekenen dat de achterbanden ca. 75k km mee gaan en de voorbanden dus nog iets langer. Lijkt me geen verkeerde score!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:19
Inspired schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:24:
[...]

Zo’n verschil zal niet alleen puur door de band komen. Tussen A en E label zit nog geen 7,5% verschil.
Ik denk dat zo’n verschil best puur door de banden kan komen. Eerst zou ik het ook niet geloven, maar op mijn Peugeot 308 had/heb ik zuinige zomerbanden. Eerst Goodyear Efficientgrip performance, nu Bridgestone Turanza T005. Om met die banden 4,5L/100km te halen is appeltje eitje.

Direct na een winterbanden wissel ging/ga ik altijd naar 4,9-5L. Winterbanden zijn Michelin Alpin5, 2cm smaller dan zomerbanden.

Mijn Tesla staat op twee verschillende winterbanden, Conti 850p voor en Michelin pilot Alpin 5 achter, en ik heb daarmee ook een vermoeden waarom ik heel moeilijk onder 165Wh/km kom. Geen idee welke zomerbanden er vanuit de leasemij zijn.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GAIAjohan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:51:
[...]

Ik denk dat zo’n verschil best puur door de banden kan komen. Eerst zou ik het ook niet geloven, maar op mijn Peugeot 308 had/heb ik zuinige zomerbanden. Eerst Goodyear Efficientgrip performance, nu Bridgestone Turanza T005. Om met die banden 4,5L/100km te halen is appeltje eitje.

Direct na een winterbanden wissel ging/ga ik altijd naar 4,9-5L. Winterbanden zijn Michelin Alpin5, 2cm smaller dan zomerbanden.

Mijn Tesla staat op twee verschillende winterbanden, Conti 850p voor en Michelin pilot Alpin 5 achter, en ik heb daarmee ook een vermoeden waarom ik heel moeilijk onder 165Wh/km kom. Geen idee welke zomerbanden er vanuit de leasemij zijn.
Tja. Obv de objectieve testen kan een A band niet ineens 15% zuiniger zijn dan een B band. Verbruik vergelijken bij een BEV is sowieso lastig. Je mag het best geloven natuurlijk. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08 13:57
Inspired schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:53:
[...]

Tja. Obv de objectieve testen kan een A band niet ineens 15% zuiniger zijn dan een B band. Verbruik vergelijken bij een BEV is sowieso lastig.
Inderdaad. De rolweerstand is niet eens verantwoordelijk voor 15% van het verbruik.

Verbruik vergelijken kan maar 1 betrouwbare manier, en dat is 2 auto's nemen, beide uitrusten met band 1. Testrondjes rijden op een vast testparcours niet gehinderd door ander verkeer (Lelystad bv). Verbruik vergelijken (en al een verschil ontdekken).
Dan 1 auto wisselen van banden, opnieuw metingen gaan doen. (waarbij de andere auto ook een ander verbruik gaan tonen omdat de temperatuur, wind, vochtigheid veranderd is).

Pas dan heb je genoeg data om iets te zeggen.

Een paar ritten naar ome Henk die ver weg woont geven geen degelijke vergelijkbasis.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:56

bert pit

asdasd

[...]

Heeft iemand ervaring met de Michelin cross climate. Deze heeft het normale harde rubber en slijt dus minder snel. En een Alpen sterretje. Ik ben me aan het orienteren op all weather banden voor de nieuwe MY.

Ik begrijp uiteraard dat als je de torque van een Tesla maximaal wilt gebruiken dit ongeschikte banden zijn.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19
Misschien toch nog maar even een setje wielen met winterbanden regelen. De Hankook's vonden het eerste bochtje de straat uit net niet zo leuk..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
bert pit schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:57:
[...]

Heeft iemand ervaring met de Michelin cross climate. Deze heeft het normale harde rubber en slijt dus minder snel. En een Alpen sterretje. Ik ben me aan het orienteren op all weather banden voor de nieuwe MY.

Ik begrijp uiteraard dat als je de torque van een Tesla maximaal wilt gebruiken dit ongeschikte banden zijn.
Zoals ik het begreep heeft deze band een nieuw soort compound (thermal adaptive) die meer zijn zachtheid behoudt in winterse condities. Dus dan kan een iets hardere compound gebruikt worden.

Mijn ervaring, ik heb ze nu een maand of 2: Ze kunnen prima het vermogen op de weg zetten, maar in de bochten voel je dat ze wat meer vervormen. Zoals bij een normale winterband, maar toch wat minder. Ik heb op de 3 nog geen winterbanden gehad, dus ik kan alleen vergelijken met mijn vorige (niet heel sportieve) auto. Ik denk dat dit in de zomer niet anders zal zijn, tenzij ze door die thermal adaptive compound daadwerkelijk harder worden, maar dat kan ik me niet voorstellen.

Ze zijn wel iets stiller dan de Pilot sports TO die er standaard op zaten, maar die waren 2 jaar oud en misschien wat harder geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:17
Makkelijk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:22:
Misschien toch nog maar even een setje wielen met winterbanden regelen. De Hankook's vonden het eerste bochtje de straat uit net niet zo leuk..
Winterbanden of goede all-season is wel echt een must in een wagen met zoveel vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-08 14:50
Pierz schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Ik heb hetzelfde, de 3 is het mooist in Pearle White (ik heb em zelf ook). De Y is in donkere kleuren juist mooier, met nu Midnight Silver als mijn favoriet.

Ik vind de Y in het wit er van de achterkant uit zien als een mannenhemd (het ondergoed zegmaar). Once you see it…
Ik vind het net omgekeerd, de Y staat mooier met lichte kleuren.
De Y heeft imo al wat last van het feit dat er geen grille is om het toch wel grote frontale oppervlak wat te breken.
En in het zwart valt dit nog harder op, het lijkt gewoon een grote zwarte vlek. Van voren bekeken dan toch, van de andere kanten vind ik het in alle kleuren wel meevallen (de Y is sowieso al niet echt moeders mooiste natuurlijk :9 )

[ Voor 10% gewijzigd door this op 20-01-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Caelorum schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Winterbanden of goede all-season is wel echt een must in een wagen met zoveel vermogen.
Ik dacht, geen wintersportplannen en tot nu toe zachte winter, we doen het volgend jaar wel.. maar je ziet hoe snel het weer kan omslaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
this schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:53:
[...]
En in het zwart valt dit nog harder op, het lijkt gewoon een grote zwarte vlek. Van voren bekeken dan toch, van de andere kanten vind ik het in alle kleuren wel meevallen (de Y is sowieso al niet echt moeders mooiste natuurlijk :9 )
Maar ik vind in donkere kleuren de auto als geheel veel minder opvallen. Ik ben héél blij dat ik blauw heb gekozen, je ziet het weinig maar wat mij betreft samen met midnight silver veruit het mooist en stevige lak. Blauw is lekker neutraal en maakt de auto minder opvallend. Want al heb ik hem zelf ook, het blijft het lelijke eendje van Tesla :+

Wit vind ik het minst mooi, oh nee... rood. Ik vind bijna alles wel best, maar rood voor een Y, sorry voor wie het heeft of zelfs de cherry red besteld heeft, gewoon nee. De enige Tesla die rood mag zijn is een S, en dan eigenlijk wel de Plaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boy1308
Smobbo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:49:
[...]

Ik zit nu aan de 100k met de originele banden van een SR+ (Michelin pilot sport 4 en in de winter alpine sport). Winter+zomer, dus 3 maand om 9 maand ongeveer, nu 4 jaar aan het rijden. Bij de laatste wissel gaven ze aan dat 2 van m'n zomerbanden aan vervanging toe zijn, 2mm of 2.2mm is die drempel volgens mij (kan me niet herinneren of het voor of achter was, maar dat zou logischerwijs achter moeten zijn bij een SR+).
Dat zou voor mij betekenen dat de achterbanden ca. 75k km mee gaan en de voorbanden dus nog iets langer. Lijkt me geen verkeerde score!
Ik heb jaren een Audi RS3 gehad met Michelin pilot sport 4s. Wat een grip! Maar bij mij sleten ze wel snel. Ik keek niet op zuinig rijden zoals 95% hier wel doen ;) ik heb massa’s pk’s om te gebruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:09
De prijzen zijn alweer met ruim €1000 gestegen in België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:27:
De prijzen zijn alweer met ruim €1000 gestegen in België.
Lijkt erop dat de afleverkosten er nu meteen inzitten? Of was dit al zo? De prijs lijkt gelijk aan die van NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-02 01:05
Sinds vorige week krijg ik bij mijn M3P (dec. ‘21, 33.000km) de melding BMS_a066. Max. Batterijniveau en -bereik mog. verlaagd. Rijden OK, maak spoedig een serviceafspraak.

Het rare is dat de melding er de ene rit wel is en de andere weer niet. Toch maar een serviceafspraak gemaakt voor eind januari maar deze werd gisteren verplaatst naar eind feb. vanwege het wachten op bestelde materialen voor de reparatie.

Ik heb contact gehad met Tesla en zij melden dat er een compleet nieuwe HV Battery in moet en dat de reparatie minstens 4 uur duurt.

Op vragen waardoor het zou komen en of dit vaker voorkomt krijg ik geen antwoorden.

Nu vind ik het vrij apart dat een auto van een jaar oud en 33k km op de teller een compleet nieuwe batterij nodig heeft. Mijn laadpatroon is netjes, heel weinig SubC.

Op amerikaanse fora kwam ik al soortgelijke verhalen tegen. Zijn er hier mensen met dit probleem die er misschien wat meer van weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
jevdr1990 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:40:
Sinds vorige week krijg ik bij mijn M3P (dec. ‘21, 33.000km) de melding BMS_a066. Max. Batterijniveau en -bereik mog. verlaagd. Rijden OK, maak spoedig een serviceafspraak.

Het rare is dat de melding er de ene rit wel is en de andere weer niet. Toch maar een serviceafspraak gemaakt voor eind januari maar deze werd gisteren verplaatst naar eind feb. vanwege het wachten op bestelde materialen voor de reparatie.

Ik heb contact gehad met Tesla en zij melden dat er een compleet nieuwe HV Battery in moet en dat de reparatie minstens 4 uur duurt.

Op vragen waardoor het zou komen en of dit vaker voorkomt krijg ik geen antwoorden.

Nu vind ik het vrij apart dat een auto van een jaar oud en 33k km op de teller een compleet nieuwe batterij nodig heeft. Mijn laadpatroon is netjes, heel weinig SubC.

Op amerikaanse fora kwam ik al soortgelijke verhalen tegen. Zijn er hier mensen met dit probleem die er misschien wat meer van weten?
Ik ben vooral benieuwd of je een nieuwe accu krijgt of refurbished.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Inspired schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Lijkt erop dat de afleverkosten er nu meteen inzitten? Of was dit al zo? De prijs lijkt gelijk aan die van NL.
Goed gezien!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-07 22:04

Yep hier ook al gemeld door @Nilis76
Nilis76 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
In DE veel meer.
https://docs.google.com/s...dw-8ck1_X_k-HY/edit#gid=0

(En hopelijk krijg je zelfde batterij! Was nogal een discussie vorige keer over Panasonic vs LG)

[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 20-01-2023 12:04 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilis76
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04 17:21

Hier hetzelfde gehad. Zie eerdere posts. Is een bekend probleem. Je zult een refurbished batterij gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-08 14:50
ybos schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Ik ben vooral benieuwd of je een nieuwe accu krijgt of refurbished.
Het zou wel straf zijn dat je in een auto van 2021 een nieuwe batterij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Nilis76 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Hier hetzelfde gehad. Zie eerdere posts. Is een bekend probleem. Je zult een refurbished batterij gaan krijgen.
Heeft dit te maken met de Panasonic accu? De nieuwe accu's zijn van LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zo, thuis van servicecenter Wezep. Ik kreeg de model 3 long range mee in solid black. Testrit van een half uur dus stukje A28 gepakt naar 't Harde en via de Dellen met stukje bochten terug naar Wezep gereden. Ik weet dat de LR een betere acceleratie heeft want meer pk en AWD. Maar zelfs die SR qua kick gaat me nooit vervelen bij invoegen op de snelweg, inhalen van verkeer. Mijn Honda doet 0 tot 100 in 12 seconden officieel, de SR in 6 seconden dus ja die 4,4 van de LR is weer wat rapper maar een halvering is een dikke winst van een ice naar een EV. Autopilot was wennen. Werkt op de snelweg al vertrouw ik het niet als ie aan staat terwijl je ander verkeer inhaalt op de linkerbaan. Dus wel mijn handen aan het stuur door lichtjes het zo beet te pakken.

Wat mij het meest deed wennen is het regeneratief remmen. Mijn mild hybrid rolt lekker uit en wint wat energie terug voor dat mini accu'tje in verhouding tot het accupack van de Tesla. Maar rij ik op dezelfde manier: dwz laat maar uitrollen 200m voor het stoplicht (bij geen verkeer achter mij) en die Tesla staat 50m voor het verkeerslicht al stil. One pedal driving werkt duidelijk goed genoeg. Verder snelheid checken op het scherm vond ik in het begin wel vreemd. Ik heb in mijn Honda de snelheid recht voor mij over het stuur. Vind ik een stuk natuurlijker want ik kijk over het stuur naar het verkeer/ de weg en zie hoe hard ik rij. Maar daar is dus al een oplossing voor met Aliexpress linkjes en youtube tutorials.

Solid black heeft dus 3 laklagen en pearl white meer en was oorspronkelijk de duurste kleur? Toch vind ik zwart de model 3 beter staan. Nog beter zijn blauw, rood en midnight silver. Maargoed nu ik zowel wit als solid black gezien heb in het echt is die keuze niet zo moeilijk meer. Ophalen is in Tilburg en Groningen. Groningen is voor mij korter rijden maar Tilburg geeft de beste experience aldus de medewerker die ik sprak. Mocht gerust nog een keer komen voor een testrit dus misschien de volgende keer een SR meepakken en dan in pearl white. Heb ik beide kleuren ook qua interieur kunnen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:58
Iemand recentelijk een afspraak voor een testrit kunnen maken? Heb afgelopen maandagochtend mijn gegevens achter gelaten op de website maar nog niet teruggebeld.

Kan mij voorstellen dat het druk is maar dit duurt wel lang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:14

ScreamGT

joejoe

paul-s83 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:28:
Iemand recentelijk een afspraak voor een testrit kunnen maken? Heb afgelopen maandagochtend mijn gegevens achter gelaten op de website maar nog niet teruggebeld.

Kan mij voorstellen dat het druk is maar dit duurt wel lang :)
Ik heb mijn testrit gisteren gewijzigd naar a.s. Dinsdag via de site. Heb gewoon een bevestiging per mail gehad. Waarom zou je gebeld moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
ScreamGT schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Ik heb mijn testrit gisteren gewijzigd naar a.s. Dinsdag via de site. Heb gewoon een bevestiging per mail gehad. Waarom zou je gebeld moeten worden?
Geen idee, heb ook geen mail gekregen.. Krijg je die dan direct binnen na invullen van het formulier of gaat daar tijd overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-07 12:50
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 31-07 22:15
Joosie200 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:26:
Zo, thuis van servicecenter Wezep. Ik kreeg de model 3 long range mee in solid black. Testrit van een half uur dus stukje A28 gepakt naar 't Harde en via de Dellen met stukje bochten terug naar Wezep gereden. Ik weet dat de LR een betere acceleratie heeft want meer pk en AWD. Maar zelfs die SR qua kick gaat me nooit vervelen bij invoegen op de snelweg, inhalen van verkeer. Mijn Honda doet 0 tot 100 in 12 seconden officieel, de SR in 6 seconden dus ja die 4,4 van de LR is weer wat rapper maar een halvering is een dikke winst van een ice naar een EV. Autopilot was wennen. Werkt op de snelweg al vertrouw ik het niet als ie aan staat terwijl je ander verkeer inhaalt op de linkerbaan. Dus wel mijn handen aan het stuur door lichtjes het zo beet te pakken.

Wat mij het meest deed wennen is het regeneratief remmen. Mijn mild hybrid rolt lekker uit en wint wat energie terug voor dat mini accu'tje in verhouding tot het accupack van de Tesla. Maar rij ik op dezelfde manier: dwz laat maar uitrollen 200m voor het stoplicht (bij geen verkeer achter mij) en die Tesla staat 50m voor het verkeerslicht al stil. One pedal driving werkt duidelijk goed genoeg. Verder snelheid checken op het scherm vond ik in het begin wel vreemd. Ik heb in mijn Honda de snelheid recht voor mij over het stuur. Vind ik een stuk natuurlijker want ik kijk over het stuur naar het verkeer/ de weg en zie hoe hard ik rij. Maar daar is dus al een oplossing voor met Aliexpress linkjes en youtube tutorials.

Solid black heeft dus 3 laklagen en pearl white meer en was oorspronkelijk de duurste kleur? Toch vind ik zwart de model 3 beter staan. Nog beter zijn blauw, rood en midnight silver. Maargoed nu ik zowel wit als solid black gezien heb in het echt is die keuze niet zo moeilijk meer. Ophalen is in Tilburg en Groningen. Groningen is voor mij korter rijden maar Tilburg geeft de beste experience aldus de medewerker die ik sprak. Mocht gerust nog een keer komen voor een testrit dus misschien de volgende keer een SR meepakken en dan in pearl white. Heb ik beide kleuren ook qua interieur kunnen ervaren.
Leuk om te lezen!
AP is idd wennen, des te langer je er mee rijdt des te beter weet je wat hij wel (en vooral wat hij niet) kan :) .
Het regeneratief remmen is idd erg sterk, hierdoor is echt one pedal driving mogelijk, het coasten is te doen door je 'gas' half vol in te houden zeg maar. Dat went vanzelf en daarna is het gek om weer te moeten wisselen van pedaal als je in een ICE rijdt ;) .
Ik zou die Ali oplossingen om een teller voor je neus te krijgen nog niet gelijk bestellen, waarschijnlijk wen je heel snel aan het feit dat je schuin naar rechts moet kijken ipv recht naar beneden. De actie is dan net zo afleidend, namelijk focus van ver naar dichtbij. Die knik met je hoofd is in verhouding dan niet meer zo spannend :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TijnC
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-01 10:06
Makkelijk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Maar ik vind in donkere kleuren de auto als geheel veel minder opvallen. Ik ben héél blij dat ik blauw heb gekozen, je ziet het weinig maar wat mij betreft samen met midnight silver veruit het mooist en stevige lak. Blauw is lekker neutraal en maakt de auto minder opvallend. Want al heb ik hem zelf ook, het blijft het lelijke eendje van Tesla :+

Wit vind ik het minst mooi, oh nee... rood. Ik vind bijna alles wel best, maar rood voor een Y, sorry voor wie het heeft of zelfs de cherry red besteld heeft, gewoon nee. De enige Tesla die rood mag zijn is een S, en dan eigenlijk wel de Plaid.
Vermits ik een midnight cherry red P besteld heb, ben ik het uiteraard totaal niet met je eens ☺︎

Wit is gewoon voor elke auto lelijk, en zegt zeker in het geval van Tesla “ik wilde een leuke auto, maar kon geen kleur betalen”.
Zwart heb ik 1 keer gehad, doe ik nooit meer.
Bij grijstinten heb je de keuze tussen saai, saaier en saaist.
Blauw en Cherry Red zijn dus wat mij betreft de mooiste kleuren. Na 5 blauwe wagens wilde ik wel weer eens iets anders :)
Het CR is overigens ook totaal anders dan het multicoat rood van de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:14

ScreamGT

joejoe

paul-s83 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Geen idee, heb ook geen mail gekregen.. Krijg je die dan direct binnen na invullen van het formulier of gaat daar tijd overheen?
Die kreeg ik direct binnen na het inplannen via de site.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
TijnC schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Wit is gewoon voor elke auto lelijk, en zegt zeker in het geval van Tesla “ik wilde een leuke auto, maar kon geen kleur betalen”.
Wit is samen met rood kwalitatief de beste lak. Tevens is wit gunstig voor het gebruik, doordat de auto in de zomer minder heet wordt. Ook een belangrijk argument als je voor een EV kiest. Beetje kort door de bocht dus :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WAvanBuren
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-02-2024
Gisteren een MYSR besteld! Was geloof ik al de 12de die dag bij SC Eindhoven...
Lang getwijfeld, veel gerekend. Huidige auto (mazda 6) was prima, is uitstekend bevallen maar we hebben tevens een (hele oude) Nissan Leaf en op den duur ga je je toch irriteren aan alle nadelen van een ICE. De Nissan is echt spuuglelijk, na 100 KM is zijn accu zo goed als leeg en heeft slechts 100pk maar toch reed ik liever met de Nissan dan met de Mazda.
Altijd al naar Tesla gekeken, vooral de Y. Buren hebben een 3 en die klaagt alleen over de binnenruimte vanwege de kinderen. En de Y is echt een slag groter. Maar ja die prijzen...
En toen kwam de prijsverlaging. En de proefrit. En toen was mijn vrouw ook 100% om. Nog wel getwijfeld tussen SR en LR maar binnen Nederland heeft dat voor ons geen meerwaarde en voor die ene keer per jaar naar Frankrijk neem ik een paar keer extra laden wel voor lief.
Bij Tesla ben je lekker nel klaar met het bestellen. Welke accu? Welke kleur? trekhaak ja/nee? Klaar. Ik vind alle kleuren van Tesla niet heel erg mooi dus vandaar de witte genomen. Ga 'm daarom denk ik laten wrappen. Ben er nog niet helemaal uit welke kleur maar zag laatst een Y rijden in mat donker-groen metallic en dat vond ik wel heel chic! Heb nog geen leverdatum dus daar kan ik nog even over nadenken. Iemand toevallig positieve/negatieve ervaringen met wrappen of tips om op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
ScreamGT schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Die kreeg ik direct binnen na het inplannen via de site.
Hier komt geen enkele mail binnen (meerdere aanvrage, meerdere mail accounts). Enige wat ik zie is dat er contact wordt opgenomen door een Tesla advisor (vandaar dat ik dacht dat ze zouden bellen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7X_P_znl1WHeqKHprDwGKsq4A8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iW8nhzJYt378pQLEkDAAkDDk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01
-bulletje- schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Wit is samen met rood kwalitatief de beste lak. Tevens is wit gunstig voor het gebruik, doordat de auto in de zomer minder heet wordt. Ook een belangrijk argument als je voor een EV kiest. Beetje kort door de bocht dus :)
Dat minder heet is eens uitvoerig getest door Mythbusters. Het scheelde uit mijn hoofd slechts enkele graden (dacht 3 of 4). Dan heb je het dus over 56 graden om 52 graden :+ .

De pest met rode lak en heel veel zon is dat er toch naar verloop van tijd verkleuring optreedt.
In grijs zijn wel echt mooie tinten beschikbaar maar gelukkig heeft iedereen ook een eigen smaak :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAvanBuren
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-02-2024
Hier komt geen enkele mail binnen (meerdere aanvrage, meerdere mail accounts). Enige wat ik zie is dat er contact wordt opgenomen door een Tesla advisor (vandaar dat ik dacht dat ze zouden bellen).

Begreep gisteren in SC Eindhoven dat ze zoveel aanvragen voor proefritten hadden binnengekregen dat er simpelweg geen plek was op korte termijn om ze allemaal in te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
Kleuren zijn imo een kwestie van smaak en dus ook persoonlijk.

Ik vind de witte mooi met een 3 en minder mooi op een Y. Met alle kleuren (buiten zwart) heb je leuke kleine contrasten met de zwarte deurhendels, pinkers, …)

Zwart is altijd mooi maar qua onderhoud… pdf snel vuil en je ziet vrijwel snel krassen en was ringen

Andere kleuren zoals rood en blauw zijn mooi maar zijn in doorverkoop moeilijker van de hand te doen

Grijs is idd “saaier” maar is makkelijk qua onderhoud. Je ziet er minder snel vuil enz op…

Ik zou wel aanraden de ramen te tinten… dat heeft een sportievere look.

Fijne middag nog allen

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-08 15:07

Fab1Man

Live life to the fullest

Blijft toch leuk dat Track Mode :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHE4ZFinaHqlkqfOKMgp1kR6XI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQ7kHz7DvPzn7TVGsHb0OUcK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08 13:57
Wat een moeilijk process toch met die leasingbedrijven (Arval).

Vorige week vraag ik of de nieuwe prijzen effect hebben op mijn bestelling.
Moeten ze eerst nagaan...
Dan moet ik eerst een nieuwe offerte van Tesla vast krijgen ... (ze kunnen dat zelf ook op de website), en moet ik een schriftelijke bevestiging hebben van Tesla dat een lopend order aangepast kan worden...

Dan moet onze account manager bij de LM het dossier doorspelen aan de "aankoop" die dan nog eens moet afwachten op de aanpassing bij Tesla...

Dit duurt nu al een week, en ik heb nog geen aanpassing gezien...
Digital age.... ja, 15 e-mails is ook digitaal zeker..

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zo, thuis van servicecenter Wezep.
Kun je ook gewoon binnenlopen eigenlijk?

Ik ben morgen toch in de buurt van Zwolle, wilde m'n vriendin eens een Y van binnen laten zien... :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-08 15:34
Goedemiddag, ik rij een M3 LR uit 2021 met 21.000km op de teller. Ik denk er over om deze te verkopen en er een Y in plaats voor te kopen. Wat vinden jullie een realistische verkoopprijs?

Ik zie wel tweedehandjes online staan bij dealers, maar ik weet niet wat daarvoor betaald wordt. Ook de nieuwe prijzen van tesla maken het een beetje lastig om in te schatten wat mijn auto zou opleveren bij verkoop…

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Ik ben morgen toch in de buurt van Zwolle, wilde m'n vriendin eens een Y van binnen laten zien... :)
Ja maar je hebt er niet perse iets aan. Recent bij Duiven geweest maar daar stond enkel één Model 3 en één Model X in de "showroom", verder lagen er wat kleurstalen. Het is anders dan een gewone autodealer/showroom.

Bel/mail/website/etc van te voren even is mijn advies ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:42

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zo, thuis van servicecenter Wezep. Ik kreeg de model 3 long range mee in solid black. Testrit van een half uur dus stukje A28 gepakt naar 't Harde en via de Dellen met stukje bochten terug naar Wezep gereden. Ik weet dat de LR een betere acceleratie heeft want meer pk en AWD. Maar zelfs die SR qua kick gaat me nooit vervelen bij invoegen op de snelweg, inhalen van verkeer.
Better think twice, als je eenmaal gewend bent aan het vermogen dan denk je vaak genoeg "dat mag wel wat pittiger" O-)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat heb je met je dash gedaan :9

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-08 15:07

Fab1Man

Live life to the fullest

revolution-nl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Wat heb je met je dash gedaan :9
Dat is dus Track Mode, alleen beschikbaar op de Performance modellen. Of bedoel je erachter? Daar heb ik een stoffen mat opgelegd van Aliexpress :D

[ Voor 53% gewijzigd door Fab1Man op 20-01-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fab1Man schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Dat is dus Track Mode, alleen beschikbaar op de Performance modellen. Of bedoel je erachter? Daar heb ik een stoffen mat opgelegd van Aliexpress :D
Ik doelde op de ali mat inderdaad _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Het was rustig genoeg vanochtend. Zaten twee mensen in de wachtruimte. Toen ik terug was van de rit liep er 1 andere klant door de showroom. Ik had wel een tijdslot geregeld online maar die heb ik gisteren pas geboekt. Puur voor het laten zien van het interieur van een X, Y, model 3 kun je zo langs komen. Ze stonden er allemaal binnen geparkeerd.

Blijft gek om online te lezen dat Tesla in Zwolle zit terwijl het gewoon aan de andere kant van de IJssel zit :+ De Tesla stalls bij Van der Valk tegenover de Ikea ja die reken ik goed. Maar vanaf de service center ben je sneller op de Veluwe dan in de binnenstad van Zwolle :P
revolution-nl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Better think twice, als je eenmaal gewend bent aan het vermogen dan denk je vaak genoeg "dat mag wel wat pittiger" O-)
Dat is wel het gevaar ja. Eenmaal gewend voelt alles traag aan. Zelfs die SR. Dat was het zeker qua overgang terug mijn ice bakkie in. Niks geen instant torque, geen echt regenereren en gewoon dik in de toeren om wat snelheid te maken. Ach ja. Heb nu in de Tesla, Peugeot e-208 GT en MG 4 proefritten gemaakt.

Drie verschillende modellen maar qua prijs scheelt het nieuw niet veel als je alle opties meeneemt (Luxury voor de MG 4) En dan heeft de MG ook rwd wat leuker rijd dan voorwiel aangedreven bij de Peugeot. Tesla voelt toch wel als een upgrade qua waar voor je geld. Zelfs de simpelste rdw model 3. En de levertijden zijn beter. Niet gek dat Tesla SC het druk hadden deze week met de prijsverlaging trekt het meer publiek.

[ Voor 35% gewijzigd door Joosie200 op 20-01-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Vermits ik een midnight cherry red P besteld heb, ben ik het uiteraard totaal niet met je eens ☺︎

Tja, tot een jaar of 10 geleden was wit overal de standaardkleur, maar tegenwoordig is dat allang niet meer zo. En dan moet je bijbetalen om van bijv. "solid grey" (vrij vertaald "grondverf grijs") te upgraden naar wit. Zoiets als Pearl White Multicoat is bij de meeste andere fabrikanten een optie waarvoor je flink extra betaalt.

Mij maakt de kleur van de auto niet zoveel uit, mits het niet al te kwetsbaar is en makkelijk schoon te houden. Dus zwart (lelijke krasjes) of mat zal ik niet snel kiezen en al helemaal niet als ik er extra voor moet betalen.

Ik vind de Y overigens erg mooi in het wit. Sowieso vind ik de vorm en lijnen erg geslaagd, en in het wit komt ie mooi uit. Zeker met de zwarte accenten. Ik zie geen enkele reden om meer uit te geven aan een andere kleur.

Ieder z'n ding, maar ik zou ook zeggen: maak je niet zo druk over wat je denkt dat anderen misschien over je zouden kunnen denken adhv de kleur van je auto...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Joosie200 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Het was rustig genoeg vanochtend. Zaten twee mensen in de wachtruimte. Toen ik terug was van de rit liep er 1 andere klant door de showroom. Ik had wel een tijdslot geregeld online maar die heb ik gisteren pas geboekt. Puur voor het laten zien van het interieur van een X, Y, model 3 kun je zo langs komen. Ze stonden er allemaal binnen geparkeerd.

Blijft gek om online te lezen dat Tesla in Zwolle zit terwijl het gewoon aan de andere kant van de IJssel zit :+ De Tesla stalls bij Van der Valk tegenover de Ikea ja die reken ik goed. Maar vanaf de service center ben je sneller op de Veluwe dan in de binnenstad van Zwolle :P
Toevallig net gebeld door Tesla Groningen, met mijn postcode kom ik blijkbaar daar uit. Maakt voor mij weinig uit, ik woon min of meer tussen beide in (Heerenveen).

Volgende week zaterdag een afspraak gemaakt voor een proefrit in een Y RWD. Eens kijken hoe dat rijdt t.o.v. mijn Enyaq. ("Die heb ik wel vaker ingeruild" aldus de verkoper :+)

Jij zit nog effe na te denken, begrijp ik?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-08 16:43

Damian

Insane Obtrusion

Nu een maand verder met de MY RWD.

Al eerder een update gegeven na een weekje, nu dus na een maand even samenvatten wat me opgevallen is, zowel positief als negatief. Ook wat vragen aan andere rijders.

- S3XY buttons, echt een must have. Vooral de "kick-down" functie is lekker. Miste toch wel een beetje dat je geen 100% vermogen beschikbaar hebt in chill mode. In mijn E-Niro was eco mode alleen een andere curve qua response op het gaspedaal, maar 100% indrukken was gewoon 100% vermogen, dat is bij de MY echt niet het geval. Nu met de Kick down functie dus wel. Pedaal naar 100% en hij gaat een soort van tijdelijk op Sport stand en heb je gewoon 100% vermogen. 1 keer de rem aantikken en hij staat weer op chill. Verder 2 stuks achter stuur, 1 voor Autopilot enable, 1 voor schakelen tussen chill en normal.

- Regensensor, bekend verhaal hier, maar is toch echt wel richting het gevaarlijke toe. Hier moeten ze echt wat aan doen.

- Autopilot, Ik blijf het vreemd vinden dat hij af en toe toch de snelheid aanpast om een onbekende reden terwijl dit toch echt uit staat, zowel in TACC als Autosteer. Vooral in autosteer erg irritant dat de AP denkt dat het 50 is, terwijl je toch op een 80 weg rijdt. Heeft ie dit dat op een bord gezien of op basis van de kaart o.i.d.? Erg irritant dat ie vol in de ankers gaat, vooral voor de mensen achter me. Ook vind ik het nog steeds belachelijk dat na handmatige acties zoals rijstrook wisselen de AP weer aangezet moet worden. Dat doen andere merken echt beter. Ja EAP zou het een soort van oplossen, maar ik vind de prijs te hoog voor wat bruikbaar is in NL.

- Af en toe zeurt ie over de rechter b stijl camera, dat het zicht geblokkeerd is oid. Komt vooral 's avonds op b wegen voor, dus denk ik gewoon te donker voor hem.

- vaak ruzie met de laadkabel aan de kant van de auto. Wil niet los terwijl laden allang gestopt is aan de paal kant en de stekker al echt los is aan die kant. Irritant dat de app geopend moet worden om de kabel te ontkoppelen. Nog even de functie van de S3XY buttons testen om te kijken of dat lekker werkt.

- Valt op dat in de visualisatie de autotjes e.d. in het beeld soms zwart en soms wit zijn en ook wisselt. Iemand een idee wat dit precies betekend?

- Audio, klinkt episch, echt heel goed, beter dan ik ooit heb gehad, en ik heb al redelijk wat premium audio sets gehad. 1 keer gehad dat het geluid heel erg kraakte. Reset van het systeem met de 2 stuurwieltjes loste dit wel op. Iemand ooit gehad? Verder is het ook erg kneuzig dat de muziek, ongeacht de bron, gewoon doorspeelt als je hem in P zet, en ook meteen weer begint te spelen als de auto weer "aan" gezet word. Hiet moeten ze echt iets voor verzinnen. Gewoon P stand of deur open is audio pauzeren. Kan elk willekeurig merk ook, moet Tesla ook wel kunnen.

- Spotify af en toe gehad dat ie op "laden" bleef hangen. Er is op dat moment gewoon LTE verbinding, overige diensten werken dan wel gewoon. Erg irritant.

- Af en toe wil de auto niet meteen open. Lijkt alsof ie mijn telefoon dan niet snel genoeg opmerkt. Zorgt elke keer wel voor een bewakings event, beetje slordig.

- Glazen dak is echt te donker om er van te genieten vind ik. Ik mis het ruimelijke gevoel wat ik eerder heb gehad met een glazen dak. Jammer.

Type dit verhaal nu vanuit de lounge in Tesla Duiven tijdens het wachten op het plaatsen van de trekhaak :)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-12-2024
Kleur is heel persoonlijk inderdaad, maar in mijn geval ben ik heel erg blij met mijn Model Y in Pearl White. In eerste instantie had ik de MY in midnight silver besteld, maar heb ik deze destijds met toch wel een klein beetje twijfel omgezet naar wit om de auto nog in december geleverd te krijgen (ETA midnight silver was toen maart ongeveer).

Ik ben nooit echt een fan geweest van witte auto's, maar met de zwarte 20' Induction velgen en accenten is het een tof contrast (Stormtrooper-look) en vuil valt inderdaad minder snel op met de kleur wit (we hebben ook een recent gepolijste zwarte privé auto die ik regelmatig met de hand was, dus weet waar ik het over heb :+ ).

Mocht je twijfelen over wit, ga hem dan eerst in het echt bekijken. Het is imho een goede keuze want geen meerprijs en sterkere multicoat lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
studiostevus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:37:
Goedemiddag, ik rij een M3 LR uit 2021 met 21.000km op de teller. Ik denk er over om deze te verkopen en er een Y in plaats voor te kopen. Wat vinden jullie een realistische verkoopprijs?

Ik zie wel tweedehandjes online staan bij dealers, maar ik weet niet wat daarvoor betaald wordt. Ook de nieuwe prijzen van tesla maken het een beetje lastig om in te schatten wat mijn auto zou opleveren bij verkoop…

Alvast bedankt
Je weet het ook pas wanneer je hem verkocht hebt.

Om een indicatie te krijgen voor je vraagprijs kun je Tesla om een quote vragen. Dat kun je uiteraard ook bij andere verkoop-platforms. ANWB heeft een 'koerslijst' tool op de website.

En dan gezien de prijsverlaging aanpassen aan wat je denkt dat voldoende bekijks trekt van potentiële kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:01:
[...]
Toevallig net gebeld door Tesla Groningen, met mijn postcode kom ik blijkbaar daar uit. Maakt voor mij weinig uit, ik woon min of meer tussen beide in (Heerenveen).

Volgende week zaterdag een afspraak gemaakt voor een proefrit in een Y RWD. Eens kijken hoe dat rijdt t.o.v. mijn Enyaq. ("Die heb ik wel vaker ingeruild" aldus de verkoper :+)

Jij zit nog effe na te denken, begrijp ik?
Apart dat Fryslan nog geen eigen SC heeft. Heerenveen zit er precies tussen ja. De Enyaq is ook een populaire EV in zijn klasse maar dat kwam ook omdat ie pre prijsverlaging de betere deal bood boven een Y. Ik zit na te denken wat te doen. Nieuw 43k met subsidie, levering wss maart-april. Geen parkeersensoren. Of jong gebruikt 2022 zonder sepp voor 38.5k, levering zsm, wel parkeersensoren en alle keuze uit de kleuren in Purmerend bij Go Green Cars: https://gogreencars.com/aanbod Scheelt weer 4,5k en ik kan gewoon kiezen voor multi coated rood :9 (vind ik de mooiste kleur, daarna blauw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 15:52

Lagune

Its time for warp

DeLyon schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:07:

Ik ben nooit echt een fan geweest van witte auto's, maar met de zwarte 20' Induction velgen en accenten is het een tof contrast (Stormtrooper-look) en vuil valt inderdaad minder snel op met de kleur wit (we hebben ook een recent gepolijste zwarte privé auto die ik regelmatig met de hand was, dus weet waar ik het over heb :+ ).

Mocht je twijfelen over wit, ga hem dan eerst in het echt bekijken. Het is imho een goede keuze want geen meerprijs en sterkere multicoat lak.
vuil valt minder op? dan was jij hem zeker elke week ofzo, ik zie telkens van die witte tesla's rijden met een enorm vieze zwarte achterkant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
Nomad schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Mocht je het niet duidelijk kunnen maken wat "we" bedoelen, ik heb gisteren even achterin gezeten en door de achteruit gefilmd en geluid opgenomen. Het komt duidelijk bij de achterklep vandaan, zoveel is mij nu wel duidelijk.

[YouTube: Tesla Y whistle noise backdoor seal]
Ik had zelf ook wat geluidsopnames. Toch was het nog lastig om er wat aan te doen, omdat het in eerste instantie niet te reproduceren was. Toen zijn ze met z’n tweeën gaan rijden, waarvan één op de achterbank.

Uiteindelijk hebben ze het live kunnen horen en is er nu iets aangepast in de afstelling van de achterklep. Dit lijkt geholpen te hebben, al hoorde ik op de terugweg nog steeds een zachte fluittoon. Zou daarom willen zeggen dat het voor 80% weg is.

Ik wacht even af, misschien dat ik weer een nieuwe afspraak maak als ik me eraan ga ergeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-07 14:34
Joosie200 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:09:
[...]

Apart dat Fryslan nog geen eigen SC heeft. Heerenveen zit er precies tussen ja. De Enyaq is ook een populaire EV in zijn klasse maar dat kwam ook omdat ie pre prijsverlaging de betere deal bood boven een Y. Ik zit na te denken wat te doen. Nieuw 43k met subsidie, levering wss maart-april. Geen parkeersensoren. Of jong gebruikt 2022 zonder sepp voor 38.5k, levering zsm, wel parkeersensoren en alle keuze uit de kleuren in Purmerend bij Go Green Cars: https://gogreencars.com/aanbod Scheelt weer 4,5k en ik kan gewoon kiezen voor multi coated rood :9 (vind ik de mooiste kleur, daarna blauw)
Ik begrijp niet zo goed waarom alle Tesla's die daar nu te koop staan marge-auto's zijn. Ik zou verwachten dat het juist allemaal BTW-auto's zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:50

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

-bulletje- schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Ik had zelf ook wat geluidsopnames. Toch was het nog lastig om er wat aan te doen, omdat het in eerste instantie niet te reproduceren was. Toen zijn ze met z’n tweeën gaan rijden, waarvan één op de achterbank.

Uiteindelijk hebben ze het live kunnen horen en is er nu iets aangepast in de afstelling van de achterklep. Dit lijkt geholpen te hebben, al hoorde ik op de terugweg nog steeds een zachte fluittoon. Zou daarom willen zeggen dat het voor 80% weg is.

Ik wacht even af, misschien dat ik weer een nieuwe afspraak maak als ik me eraan ga ergeren.
Vooral even kijken met flinke wind, of het dan nog steeds acceptabel is. Want uiteindelijk is dit natuurlijk niet hoe het hoort. Maar goed, als het echt niet boven het bandengeruis uit komt, dan is het misschien ook niet storend. Maar voor dit bedrag wil ik niet al meteen concessies doen en maar dingen accepteren. Dan krijgen ze deze terug en mogen ze een nieuwe bestellen voor mij :P

Thanks voor de update, ik mag woensdag heen, ik laat je weten hoe mijn ervaring verlopen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 20-01-2023 14:16 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
maharens schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom alle Tesla's die daar nu te koop staan marge-auto's zijn. Ik zou verwachten dat het juist allemaal BTW-auto's zouden zijn.
Hangt van de aanbieder af. Via marktplaats, gaspedaal etc voeren de 2019 modellen met ex btw beprijzing de boventoon. Want nog goed voor 4% bijtelling als ik het goed begrijp? Als particulier en zonder lease budget boeien die 2019 modellen mij niks. Ga hem privé rijden, ben geen zzp'er itt menig Tweaker dus ik wil een marge model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
Joosie200 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Hangt van de aanbieder af. Via marktplaats, gaspedaal etc voeren de 2019 modellen met ex btw beprijzing de boventoon. Want nog goed voor 4% bijtelling als ik het goed begrijp? Als particulier en zonder lease budget boeien die 2019 modellen mij niks. Ga hem privé rijden, ben geen zzp'er itt menig Tweaker dus ik wil een marge model.
Ik kan me haast niet voorstellen dat dit allemaal privé aangeschafte auto's zijn, dat bedoel ik.
Overigens zit er nog steeds een deel BTW in een marge auto (alleen kan niemand die aftrekken), dus je hoeft niet alleen maar te kijken naar marge-auto's, voor jou geldt gewoon de totaal prijs, los van wat voor soort het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 12:37
[quote]Damian schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:01:

- Af en toe zeurt ie over de rechter b stijl camera, dat het zicht geblokkeerd is oid. Komt vooral 's avonds op b wegen voor, dus denk ik gewoon te donker voor hem.

Dit heb ik ook, blijkt condens te zijn, als dit vaak voorkomt service aanvraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
maharens schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Zakelijk is meestal 4-5 jaar de norm dus in de loop van het jaar zullen er steeds meer BTW auto's de markt op komen. De eerste kwamen in februari 2019 dus waarschijnlijk van de zomer zal het aanbod BTW auto's toenemen. Echter bij Tesla zelf is de goedkoopste momenteel ook marge 3 uit 2020 met 50k op de teller voor 38k incl EAP best een goeie deal is voor een particulier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Damian schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:01:

- Valt op dat in de visualisatie de autotjes e.d. in het beeld soms zwart en soms wit zijn en ook wisselt. Iemand een idee wat dit precies betekend?
Zwart is volgens mij dat dit geen invloed op jou heeft, grijs/wit is de auto waar de TACC rekening mee houdt qua afstand houden/snelheid.
Let maar eens op, stel dat je rechts gaat inhalen (splitsing van snelwegen bijvoorbeeld): de TACC remt af voor de vrachtwagen die links van jou rijdt (vrachtwagen is dan grijs). Geef je iets gas, zal diezelfde vrachtwagen zwart worden omdat hij voor de TACC niet meer mee doet.

(kan ook zijn dat de kleuren exact andersom werken, maar de strekking van het verhaal zal je duidelijk zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens

- Af en toe wil de auto niet meteen open. Lijkt alsof ie mijn telefoon dan niet snel genoeg opmerkt. Zorgt elke keer wel voor een bewakings event, beetje slordig.
De autotjes, zwart of grijs, ben het even kwijt is volgens mij de auto die ie in de smiezen heeft voor de TACC

Auto niet open heb ik alleen als ik mijn telefoon in mijn kontzak heb, dan is er toch geen goede verbinding blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maharens schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Ik kan me haast niet voorstellen dat dit allemaal privé aangeschafte auto's zijn, dat bedoel ik.
Overigens zit er nog steeds een deel BTW in een marge auto (alleen kan niemand die aftrekken), dus je hoeft niet alleen maar te kijken naar marge-auto's, voor jou geldt gewoon de totaal prijs, los van wat voor soort het is.
Het lijkt me dat veel mensen met een zakelijke 2019/20 auto deze zo lang mogelijk blijven rijden ivm de zeer gunstige korting op de bijtelling. Het scheelt nogal wat per maand...

Maar je zou inderdaad denken dat er ook wel leasecontracten verlopen door veranderen van baan etc. Maar die komen misschien toch weer binnen een pool bij een andere collega terecht of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-07 10:08
[...]

Blauw en Cherry Red zijn dus wat mij betreft de mooiste kleuren. Na 5 blauwe wagens wilde ik wel weer eens iets anders :)
Ben ik niet mee eens.. Wit vind ik juist mooi passen bij een Tesla. Tevens is de lak ook beter dan de zwarte waar je nu ook meer voor betaald. Ik heb juist voor wit gekozen toen het nog een optie was. En vond het juist jammer dat ze nu wit als standaard hebben gekozen. Voorheen zag je alleen zwarte Tesla's, nu voornamelijk witte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
maharens schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Oh maar Bleeker is van de import. Die snort wat EV's op in Frankrijk, Duitsland, België. Bovendien wie wil na 38k gereden te hebben zijn 2022 model nu plots inruilen? Import met tellerstand boven de 6k en ouder dan zes maanden heb je niks met btw te maken. En kunnen ze dus marge de handel in.

En zeg nu zelf als Tesla Frankrijk model 3 al online list voor 30-35k en je kunt ze hier slijten voor 38.5k heb je nog steeds een leuke marge. Makkelijk verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Joosie200 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Oh maar Bleeker is van de import. Die snort wat EV's op in Frankrijk, Duitsland, België. Bovendien wie wil na 38k gereden te hebben zijn 2022 model nu plots inruilen? Import met tellerstand boven de 6k en ouder dan zes maanden heb je niks met btw te maken. En kunnen ze dus marge de handel in.

En zeg nu zelf als Tesla Frankrijk model 3 al online list voor 30-35k en je kunt ze hier slijten voor 38.5k heb je nog steeds een leuke marge. Makkelijk verdiend.
Of wellicht Duits ivm die subsidieregeling? Rare handel, na 6 maand verkopen met winst aan een Nederlandse handelaar. Die Duitse regering zat echt te slapen toen ze dit elkaar gedraaid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-08 12:38
Even korte vraag, bij een model 3/Y zonder EAP en FSD kan je die later "upgraden" naar 1 van de twee als dat goed werkt of is daar specifieke hardware voor nodig bij aankoop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paul-s83
WAvanBuren schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:05:

Begreep gisteren in SC Eindhoven dat ze zoveel aanvragen voor proefritten hadden binnengekregen dat er simpelweg geen plek was op korte termijn om ze allemaal in te plannen.
Alsof ze meelezen bij Tesla..Werd zojuist gebeld door de shop in Tilburg om een afsrpaak in te plannen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Petertje750 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:42:
Even korte vraag, bij een model 3/Y zonder EAP en FSD kan je die later "upgraden" naar 1 van de twee als dat goed werkt of is daar specifieke hardware voor nodig bij aankoop?
Is een software upgrade, dus kan later inderdaad. Voor FSD heb je wel minimaal hardware versie 3 nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Damian op 20-01-2023 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
maharens schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Of wellicht Duits ivm die subsidieregeling? Rare handel, na 6 maand verkopen met winst aan een Nederlandse handelaar. Die Duitse regering zat echt te slapen toen ze dit elkaar gedraaid hebben.
Frankrijk kent zelfs 7k subsidie, Duitsland 6k. Die zijn wat royaler met hun regelingen dan NL. Niet zo gek dat er veel voor export naar een buurland gaan. Maar dan moet je de auto wel via een vestigings/woonadres daar kopen. Meteen op transport naar NL zetten betekent subsidie terugbetalen.

Zelf vind ik een import exemplaar prima. Je hebt in heel Europa garantie als consument. En 4/5k verschil tov nieuw in pearl white / solid black (zelfs 6/7k tov andere kleuren) kun je een leuke lange roadtrip van maken in je model 3 of Y. Zoals naar Bled in Slovenië zoals Bjorn deed. En ik kijk liever naar een 2021/2022 model. Zitten toch de nodige verbeteringen in tov 2019 (warmtepomp, betere seals/afdichting, gemotoriseerde achterklep) die nu bij bosjes online komen. Plus waren de 2019 modellen al lfp uitgevoerd? Nee toch? Dat vind ik persoonlijk ook een pluspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Laatst online: 01-08 15:20
Damian schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Is een software upgrade, dus kan later inderdaad. Voor FSD heb je wel minimaal hardware versie 3 nodig.
En als je die niet hebt bij de aanschaf van FSD, wordt dit voor je geupgrade.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammy777
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-07 09:10
sammy777 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:19:
Had in 1e instantie een MG4 gekocht, totdat Tesla opeens in aanmerking kwam. Gelijk de koopovereenkomst ontbonden, SEPP subsidie wijzigingsverzoek ingediend voor model switch en een Model 3 besteld bij Tesla.
Zit nu in het financieringsproces via Findio; 1e contact verliep goed maar wacht nu al een paar dagen op hun 'beoordeling'. Hoop de auto in Februari te krijgen.
Kleine update.. Nog steeds geen beoordeling lening reactie van Findio via Huurkoop. Gek dat het zo lang duurt als je na vaste lasten bijna 10x het leenbedrag overhoud per maand na vaste lasten. Ze zullen het wel druk hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TijnC
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-01 10:06
bilgy_no1 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Tja, tot een jaar of 10 geleden was wit overal de standaardkleur, maar tegenwoordig is dat allang niet meer zo. En dan moet je bijbetalen om van bijv. "solid grey" (vrij vertaald "grondverf grijs") te upgraden naar wit. Zoiets als Pearl White Multicoat is bij de meeste andere fabrikanten een optie waarvoor je flink extra betaalt.

Mij maakt de kleur van de auto niet zoveel uit, mits het niet al te kwetsbaar is en makkelijk schoon te houden. Dus zwart (lelijke krasjes) of mat zal ik niet snel kiezen en al helemaal niet als ik er extra voor moet betalen.

Ik vind de Y overigens erg mooi in het wit. Sowieso vind ik de vorm en lijnen erg geslaagd, en in het wit komt ie mooi uit. Zeker met de zwarte accenten. Ik zie geen enkele reden om meer uit te geven aan een andere kleur.

Ieder z'n ding, maar ik zou ook zeggen: maak je niet zo druk over wat je denkt dat anderen misschien over je zouden kunnen denken adhv de kleur van je auto...
Als ik me druk zou maken over wat anderen denken, reed ik geen Tesla 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:24
-bulletje- schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Wit wordt net zo heet; zeker het personencompartiment. De meeste hitte komt via de ramen en met dat enorme glazen dak merk je 0 verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-12-2024
Lagune schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:13:
[...]

vuil valt minder op? dan was jij hem zeker elke week ofzo, ik zie telkens van die witte tesla's rijden met een enorm vieze zwarte achterkant?
Correct, op het oog zie je op witte lak minder snel vuil dan op zwart. Ook watervlekken zie je nauwelijks op wit. Google er maar eens op.

Maar ik was mijn auto ongeveer 2x per maand met de hand. En met een goede coating blijft hij ook beter schoon :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-08 12:28

- Audio [...] Verder is het ook erg kneuzig dat de muziek, ongeacht de bron, gewoon doorspeelt als je hem in P zet, en ook meteen weer begint te spelen als de auto weer "aan" gezet word. Hiet moeten ze echt iets voor verzinnen. Gewoon P stand of deur open is audio pauzeren. Kan elk willekeurig merk ook, moet Tesla ook wel kunnen.
Kneuzig? Grappig, ik vind het juist fijn dat de muziek niet abrupt stopt als ik gewoon ergens parkeer en nog even mijn telefoon pak, m'n tas, enzovoorts. Lijkt me eerder een raar "de stroom valt uit"-gevoel :+ Hij zet juist de muziek zachter als je de deur open doet, zo'n kleine, leuke feature waar over is nagedacht.
Daarbij is dat de muziek precies vanaf waar die stopte verder speelt (via Bluetooth van telefoon) voor mij ook perfect, juist veel muziek zonder onderbrekingen of dat ik weer zelf handmatig ergens op Play moet drukken?
Ze mogen er wel een knopje voor maken, tuurlijk, maar smaken verschillen dus duidelijk :P

[ Voor 5% gewijzigd door MacorgaZ op 20-01-2023 15:13 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

MacorgaZ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Kneuzig? Grappig, ik vind het juist fijn dat de muziek niet abrupt stopt als ik gewoon ergens parkeer en nog even mijn telefoon pak, m'n tas, enzovoorts. Lijkt me eerder een raar "de stroom valt uit"-gevoel :+
Daarbij is dat de muziek precies vanaf waar die stopte verder speelt (via Bluetooth van telefoon) is voor mij ook perfect, juist veel muziek zonder onderbrekingen of dat ik weer zelf handmatig ergens op Play moet drukken?
Ze mogen er wel een knopje voor maken, tuurlijk, maar smaken verschillen dus duidelijk :P
Daarom zeg ik bij deur open oid. In de Kia kon ik dat gewoon instellen ;) Hier ontbreekt de hele functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-08 12:28
Damian schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:13:
[...]

Daarom zeg ik bij deur open oid. In de Kia kon ik dat gewoon instellen ;) Hier ontbreekt de hele functie.
Je bent me te snel voor de ninja-edit, bij deur open gaat het volume al omlaag dus ze zouden daar een schakelaar op kunnen zetten ja. Volume down of Volume to 0.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:06
[...]

Als je de deur dicht gooit en er zit niemand meer in de auto pauzeert de muziek. Dat lijkt mij praktischer dan bij een deur openen of in P zetten want als je even uitstapt om je laadkabel aan te sluiten bij een supercharger loopt de muziek tenmisnte gewoon door, wat prima is, gezien je nog wel eens lekker in de auto blijf zitten tijdens het laden. Verlaat je de auto, dan gaat de muziek ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
[...]

Ik begrijp niet helemaal waarom je dit zou willen. Het lijkt me meer iets dat vroeger noodzakelijk was, ipv dat het een doordachte functie was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 22:56
Pierz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:26:
[...]

Ik begrijp niet helemaal waarom je dit zou willen. Het lijkt me meer iets dat vroeger noodzakelijk was, ipv dat het een doordachte functie was.
Ik zou 't wel snappen met podcasts. Nu spoel ik telkens terug om dat in stukken mis.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Gisteren maar de knoop doorgehakt een Model Y LR in de kleur quicksilver besteld… Als extra de 20” velgen en een trekhaak.

Voorlopig als vervanger van de Cooper Clubman S.

Leverindicatie staat nu op maart-mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Waarom zou je dat willen? Bijzondere muzieksmaak die je niet wil delen met de wereld?

De muziek gaat inderdaad al zachter zodra je de deur opent.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2023
[...]

Ja, en als ik een Cherry Red zie denk ik vast "zo, diegene heeft echt veel geld, die betaald gewoon extra voor een andere kleur"

Wat een onzin, op basis van kleur bepalen of iemand wel of niet genoeg geld voor iets heeft 😂 Lekker kortzichtig..
Pagina: 1 ... 431 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: