Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 430 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.369 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
bert pit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:43:
[...]

Hier ook die keuze stress ;) Ik ben er voor het grootste deel uit: MY LR.
Ik heb het idee dat de kleinere batterij op de RWD een fractie beter is op de zeer lange termijn. Voor winterse condities is een LR dan weer beter, we rijden elk jaar naar de Alpen.

Maar het belangrijkste voor mij is, dat elke keer dat ik met een RWD net een paar KM tekort kom, ik zou denken "had ik nu maar...". Dus ik ben erg benieuwd waar jij op uitkomt.

Als je het meer economisch bekijkt id de RWD de betere optie.
Tja, gevoel versus verstand.... De MY komt in eerste instantie als tweede auto ipv de mini clubman cooper s.
Maar indien een EV echt zo fijn zal rijden als men zegt.... Dan kan het zo maar eens gebeuren dat het de primaire auto zal worden.
Ik rij nu in een bmw 540i, een potent karretje.

Ben dus bang dat ik de power en acceleratie van de bmw zal gaan missen bij de RWD.
Van de andere kant, rijden in een EV is een andere mindset. Misschien dat ik de behoefte dan ook niet meer heb om eens een keer flink snelheid te maken.

Het snellere laden en iets grotere range is fijn voor vakanites. Maar dat uur dat het op een vakantie scheelt is me dat het verschil waard?

Ik kan de LR eigenlijk niet naar mezelf verkopen....
(anders had ik meteen de LR in Quicksilver met een nette set velgen besteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Willianv schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Tja, gevoel versus verstand.... De MY komt in eerste instantie als tweede auto ipv de mini clubman cooper s.
Maar indien een EV echt zo fijn zal rijden als men zegt.... Dan kan het zo maar eens gebeuren dat het de primaire auto zal worden.

Ben dus bang dat ik de power en acceleratie van de bmw zal gaan missen bij de RWD.
Van de andere kant, rijden in een EV is een andere mindset. Misschien dat ik de behoefte dan ook niet meer heb om eens een keer flink snelheid te maken.

Het snellere laden en iets grotere range is fijn voor vakanites. Maar dat uur dat het op een vakantie scheelt is me dat het verschil waard?

Beetje dubbelzinnig niet. Je kan jezelf geen LR verkopen, maar dat kon wel met de 540i?
Het verschil tussen de LR en de RWD is de prijs van 1 of 2 opties op die Beemer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Beetje dubbelzinnig niet. Je kan jezelf geen LR verkopen, maar dat kon wel met de 540i?
Het verschil tussen de LR en de RWD is de prijs van 1 of 2 opties op die Beemer.
Ik heb de BMW gekocht toen deze 3 jaar was. Het was het vervullen van een jongensdroom om een 6 cylinder te rijden. Daarbij het geluk gehad dat de eerste eigenaar zowel alle opties heeft aangekruist in de brochure.
En opties zijn bij een gebruikte auto niet heel veel extra waard...

Het is ook niet dat ik geen LR kan betalen, maar de vraag is of ik dat wel wil.... Vooral omdat deze in eerste instantie als tweede auto gebruikt gaat worden.

De Tesla zie ik meer als vervoermiddel, waar de BMW duidelijk een andere betekenis voor me heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:53
Willianv schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Ik heb de BMW gekocht toen deze 3 jaar was. Het was het vervullen van een jongensdroom om een 6 cylinder te rijden. Daarbij het geluk gehad dat de eerste eigenaar zowel alle opties heeft aangekruist in de brochure.

Het is ook niet dat ik geen LR kan betalen, maar de vraag is of ik dat wel wil.... Vooral omdat deze in eerste instantie als tweede auto gebruikt gaat worden.

De Tesla zie ik meer als vervoermiddel, waar de BMW duidelijk een andere betekenis voor me heeft gehad.
Neem gewoon die LR. Niet moeilijk doen. Die paar euro extra. Zeker wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 18:54
STIMPPYYY schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Neem gewoon die LR. Niet moeilijk doen. Die paar euro extra. Zeker wel waard.
Idd, zeker als je de 20inch velgen wenst en af en toe ook geregeld wat harder dan 100 wil rijden. Bij 110 en 130 km op de snelweg is je range ook snel weg (bij mijn RWD dan 350-300 km met 19inch).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
[...]

Vrij vertaald: “Het wordt een LR in Quicksilver met de juiste velgen. Ik moet alleen nog even aan het idee wennen.”

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 20:41

Bever!

3

[...]

Heb je al een proefrit gemaakt? lijkt me dat 340 benzine pk vs 350 electro pk niet heel veel zal schelen in beleving... zeker omdat het vermogen er gewoon altijd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:11
M'n wieldoppen komen er aan! Kreeg mail van post nl of ik inklaringskosten wilde betalen a 7,10 euro. 35 euro korting gekregen op alie om deze kosten te dekken, perfect!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Bever! schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:52:
[...]

Heb je al een proefrit gemaakt? lijkt me dat 340 benzine pk vs 350 electro pk niet heel veel zal schelen in beleving... zeker omdat het vermogen er gewoon altijd is.
Niet om te overdrijven, maar de bmw heeft ook nog een Mosselman kuurtje gehad…. Dus vermogen en koppel is hoger dan standaard.

Vandaar ook de moeilijke afweging of het een LR of RWD gaat worden. Wil straks geen spijt hebben van ‘had ik maar’…

Maar het komt goed, hoef ook niet binnen 2 dagen te beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Willianv schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:02:
[...]

Niet om te overdrijven, maar de bmw heeft ook nog een Mosselman kuurtje gehad…. Dus vermogen en koppel is hoger dan standaard.

Vandaar ook de moeilijke afweging of het een LR of RWD gaat worden. Wil straks geen spijt hebben van ‘had ik maar’…

Maar het komt goed, hoef ook niet binnen 2 dagen te beslissen.
ja dan nog.. maak een proefrit! Ik heb onlangs nog in een snellere ICE gereden en de beleven is ok ik hoor een boel lawaai en getril maar het duurt lang voordat er een boel deeltjes onder de motorkap gaan draaien en werken en dan komt de boel een keer op gang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Pierz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:36:
[...]

Vrij vertaald: “Het wordt een LR in Quicksilver met de juiste velgen. Ik moet alleen nog even aan het idee wennen.”

8)
+1

Kan je chiptuned 540i op marktplaats :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:18
[...]

heb je wel eens een my rwd gereden? Ik heb een vw golf 7 gti gereden en toen een Mercedes c350e. Best snelle autos. Nu tijd ik een Kia Eniro. 0-100 wat langzamer, en topspeed ligt lager, maar hij voelt zeker niet langzamer. Komt denk ik doordat bij benzineautos je alleen die 0-100 tijd haalt als je flink toeren maakt. En bij sprintjes op snelweg terugschakelen; alleen dan haal je die mooie tijden. Bij elektrisch rijden, zelfs bij de Eniro, is de acceleratie instant, is er geen terugschakelen en lijkt het de auto weinig moeite te kosten (geen hoge toeren en geluid). Ik denk dat ik nu dus gemiddeld genomen sneller op 100 ben dan met mijn benzineautos, ook door mn rijstijl in een elektrische auto.

Ergo, de rwd lijkt me prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

srwk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:30:
Zijn er hier ook mensen die een MY RWD hebben besteld en thuis geen eigen laadpaal hebben?

Ik zit namelijk te twijfelen tussen de MY RWD of MY LR als volgende lease auto. Voor vakanties zie ik geen echte problemen qua range (1 extra stop en max 1 uur extra reistijd). In principe kan ik voor het dagelijks gebruik ook uit de voeten met een MY RWD, maar ik vraag mij af of de LFP batterij dan niet te beperkt is als je thuis niet kan laden tot bijvoorbeeld 100%.
Verschil tussen beide auto's aan bijtelling is € 750,- per jaar. Is dit het geld waard om meer flexibiliteit te hebben met de MY LR? Of kan je ook prima uit de voeten met een MY RWD? Ik ben benieuwd of hier ervaringen mee zijn.
Herkenbaar, zelfde dilemma hier (als ik voor een Model Y ga kiezen). Verschil is bij mij vanwege eigen bijdrage zo’n €100 per maand dus. Vallen beide bij jou binnen budget?

Meer range, AWD, 250 kWh snelladen en een snellere sprint naar de 100 zijn zeker wat waard, maar ik ben er nog niet over uit.

Met een EV zal ik hoe dan ook m’n rijstijl moeten gaan aanpassen. Met een ICE maakt een zware rechtervoet niet zoveel uit. Ja, je moet wat eerder tanken maar dat is met pinnen aan de pomp een kwestie van een paar minuten en weer door.

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 18-01-2023 23:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Heb de RWD sinds 2 dagen, nu net 200km gereden ermee. Dus mijn mening is nog vers en door een brilletje. Van 0 tot 40 ofzo vind ik de Y RWD niet sneller dan een 150pk Golf 6 ofzo, maar daarboven zeker wel. Van 50 naar 100 is een duw in je rug die past bij een potente auto in de 2e versnelling. Maar dan nog heeft een motor even tijd nodig bij plankgas, een EV is zo instantaan dat het lastig vergelijken is.

Ik geloof niet dat ik power ga missen met de RWD, al ben ik wel benieuwd hoe hij van 120 naar 150 ofzo versnelt, maar die kans heb ik nog niet gehad.

Ofwel, ga even proefrijden....zoveel mensen zoveel meningen, iedereen heeft andere referentiekaders en/of behoeftes.

[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 19-01-2023 00:04 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zijn er hier ook mensen die een MY RWD hebben besteld en thuis geen eigen laadpaal hebben?

Ik zit namelijk te twijfelen tussen de MY RWD of MY LR als volgende lease auto. Voor vakanties zie ik geen echte problemen qua range (1 extra stop en max 1 uur extra reistijd). In principe kan ik voor het dagelijks gebruik ook uit de voeten met een MY RWD, maar ik vraag mij af of de LFP batterij dan niet te beperkt is als je thuis niet kan laden tot bijvoorbeeld 100%.
Verschil tussen beide auto's aan bijtelling is € 750,- per jaar. Is dit het geld waard om meer flexibiliteit te hebben met de MY LR? Of kan je ook prima uit de voeten met een MY RWD? Ik ben benieuwd of hier ervaringen mee zijn.
Hier een RWD en ik doe tegen de 35.000 km per jaar. Geen oprit, dus uitgangspunt voor mij is de laadpaal om de hoek en de supercharger. Ik voorzie geen enkel probleem.

Je moet even in de gaten houden of de laadpalen in de buurt vaak genoeg vrij zijn. Eventueel een nieuwe aanvragen bij de gemeente. Maar 1x per week even naar 100% laden moet toch geen probleem zijn.

Ik heb overigens wel een noodvoorziening thuis met een 3-fasen contactdoos en een 11 kW mobiele lader. Als ik echt moet laden kan het dus wel redelijk vlot met een kabel over de stoep (netjes afgedekt uiteraard). Dat wordt hier kennelijk gedoogd, maar ik vind het geen fijn idee om dagelijks overdag daar een kabel te hebben liggen. Dat doe ik dus 's nachts en dan heel vroeg weer opruimen. Door het gedoe gebruik ik dit dus alleen als noodoplossing. Heeft me een paar honderd euro gekost, maar voor Peace of Mind wel fijn om te weten dat ik het achter de hand heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 12:45
huCks schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:33:
Net langs de plaatselijke tesla dealer geweest.

Een testrit is maar 30minuten...
Dat is wel heel kort imo
Dan is er veel animo. Ik had een uurtje gereden en toen zei hij van ah als dat niet genoeg is mag je nog wel een uur. En hij zei als je twijfelt maak gewoon nog een afspraak, is prima.
Ik reed toen dik een uur.

Heb trouwens net een Tesla Model 3 RWD uit Duitsland geregeld 6 maand oud 6000km voor 40k met trekhaak en winterbandjes. Vooral die trekhaak vond ik belangrijk.
Helaas geen wall charger. Moet ik zelf nog kopen voor 500 helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door Immutable op 19-01-2023 07:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 12:45

Voordelen RWD:
- lagere bijtelling.
- vebruikt minder stroom per Km.
- misschien leuk om later prive over te nemen.

Denk voordelen van de LR zijn:
- toch iets meer range
- 4 wiel aandrijving
- toch flink meer PK is ook leuk ;)
- behoorlijk sneller laden dan de SR. 250kW tegenover volgens mij 150kW van de SR.

Denk vooral die laatste punt erg aantrekkelijk is als je thuis niet kunt laden. En als het lease is zou ik zeggen. Wat kan mij die degradatie schelen. Dat boeit niet. Dus zou dan persoonlijk zelf voor de LR gaan als het toch lease is.
Is mijn mening. Puur voor als je ergens in de buurt een fast charger hebt, blaf je die accu zo in een hele korte tijd vol. Wel fijn als je thuis niet kan laden.

Maar kan niet in je inkomsten en uitgaven kijken of die extra bijtelling ook impact heeft op je financiën.

[ Voor 10% gewijzigd door Immutable op 19-01-2023 06:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59
Immutable schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 06:52:
[...]

Voordelen RWD:
- lagere bijtelling.

Denk voordelen van de LR zijn:
- toch iets meer range
- 4 wiel aandrijving
- toch flink meer PK is ook leuk ;)
- behoorlijk sneller laden dan de SR. 250kW tegenover volgens mij 150kW van de SR.

Denk vooral die laatste punt erg aantrekkelijk is als je thuis niet kunt laden. En als het lease is zou ik zeggen. Wat kan mij die degradatie schelen. Dat boeit niet. Dus zou dan persoonlijk zelf voor de LR gaan als het toch lease is.
Is mijn mening. Puur voor als je ergens in de buurt een fast charger hebt, blaf je die accu zo in een hele korte tijd vol. Wel fijn als je thuis niet kan laden.

Maar kan niet in je inkomsten en uitgaven kijken of die extra bijtelling ook impact heeft op je financiën.
Dat laatste punt scheelt op een hele laad sessie een paar minuten!

Die 250kW haal je maar heel even als je accu leeg is. Stel je plugt hem in op 20%, dan zie je de 250kW nooit…

De andere punten zou ik zwaarder wegen dan het laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Er is weinig verschil tussen de RWD en LR qua laden. 10 naar 80% in 30min als gemiddelde. De LR geraakt dan gewoon iets verder voor de volgende laadbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Voordelen RWD:
- lagere bijtelling.
Het verschil is verbruik is marginaal en waarom zou een LR niet interessant zijn om privé over te nemen?

PS: Het lijkt dat er flink wat 2019-2020 Model 3’s ingeruild zijn op Y’s. Zitten een paar leuke aanbiedingen tussen de voorraadmodellen (uitgaande van 4-8% bijtelling).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:39
Domotek schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:15:
Er is weinig verschil tussen de RWD en LR qua laden. 10 naar 80% in 30min als gemiddelde. De LR geraakt dan gewoon iets verder voor de volgende laadbeurt.
Hoewel dit op papier wel klopt, merken we tijdens vakanties dat het toch wel uitmaakt. De LR haalt net wat makkelijker die stop 1 verder, waar we wél goed kunnen lunchen, waar we dan uitgebreid de tijd nemen om met 100% vol te vertrekken om dan die stops vóór Parijs over te slaan en pas na Parijs te laden. Met ABRP in de hand, dat wel, want dan plan je met 5-10% aankomst ipv 20%.

Natuurlijk komt je er ook met de RWD, maar die extra range geeft ons de mogelijkheid om stukje flexibeler en daarmee fijner die lange ritten te doen. Kostentechnisch waarschijnlijk totaal niet verantwoord, maar zorgt er wel voor dat de heen en terugreis ook al onderdeel van de vakantie relax mode zijn.

( nu dan een MYP, benieuwd hoe dat gaat uitpakken )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Deveon schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:42:
[...]

Het verschil is verbruik is marginaal en waarom zou een LR niet interessant zijn om privé over te nemen?

PS: Het lijkt dat er flink wat 2019-2020 Model 3’s ingeruild zijn op Y’s. Zitten een paar leuke aanbiedingen tussen de voorraadmodellen (uitgaande van 4-8% bijtelling).
Zo die tweedehandsprijzen dalen inderdaad hard. Niet zo heel lang geleden stonden 2019 LR modellen nog voor 50k+ te koop, nu zitten ze al onder de 40k.

En dan is nu slecht 3 jaar verstreken van de leaseperiode. Bij 4 en 5 jaar komen er een stuk meer op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
[...]

Dit kan in de toekomst nog wijzigen, maar momenteel zijn er nog best veel V2 chargers volgens mij. Bij Zwolle bijv 8 stuks V3 en 16 stuks V2. Emmeloord alleen maar V2 (10 stuks) en zo zijn er nog wel meer V2 chargers.

Dan haal je met beide dus gewoon een piek van 150 kW.

M.i. een minder belangrijke reden dus dan bijv range of acceleratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:42:
[...]

Voor Tweakers die kijken naar (jong) gebruikt kan ik aanraden om de prijzen te vergelijken met die van GoGreencars in Purmerend. Vanaf 38250 heb je daar een 2022 model met Ryzen processor. Bij Tesla koop je een RWD uit 2019 of 2020 vanaf 37900.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
wian schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:08:
[...]

Voor Tweakers die kijken naar (jong) gebruikt kan ik aanraden om de prijzen te vergelijken met die van GoGreencars in Purmerend. Vanaf 38250 heb je daar een 2022 model met Ryzen processor. Bij Tesla koop je een RWD uit 2019 of 2020 vanaf 37900.
Voor de zakelijke rijder is juist de 2019 SR financieel erg aantrekkelijk omdat je maar 6-7 tientjes aan bijtelling betaald. Plus via Tesla hebben ze allemaal Enhanced Autopilot en een extra 1 jaar/20dkm garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik heb voor vrijdag een testrit geboekt. Werd teruggebeld naar welk model mijn interesse uit gaat. Blijken ze in Wezep enkel de M3 LR te hebben staan. Prima kan ik eens ervaren wat AWD doet.
wian schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:08:
[...]

Dat doe ik zeker. Scheelt met de 2022 versie toch weer 4k tov nieuw. Al zit je dan wel met 40k op de teller dus 1k afschrijving per 10k gereden km. Maar ze bieden dan ook gewoon multi coated red aan :9 itt wit/solid black.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Willianv schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Hier precies hetzelfde, maar dan met een (getunede) 335i coupe ernaast met 2 turbo's. Rijd al jaren EV, mijn #1 keuze voor dagelijkse ritten, maar die smile die de BMW me geeft door de rij ervaring, het vermogen en geluid is niet te vervangen.
Mijn advies, lekker beide houden (BMW & MY) en eventueel de Mini wegdoen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
t!n0 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:34:
[...]

Hier precies hetzelfde, maar dan met een (getunede) 335i coupe ernaast met 2 turbo's. Rijd al jaren EV, mijn #1 keuze voor dagelijkse ritten, maar die smile die de BMW me geeft door de rij ervaring, het vermogen en geluid is niet te vervangen.
Tot je een P hebt. Zelf ook een tijd zo’n 335i gereden. Leuk hoor, zeker het geluid. Qua power verbleekt dat spul bij een P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
STIMPPYYY schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Tot je een P hebt. Zelf ook een tijd zo’n 335i gereden. Leuk hoor, zeker het geluid. Qua power verbleekt dat spul bij een P.
Leuk rechtdoor inderdaad, komt niet in de buurt van mijn track BMW hoor, kwa fun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:54
pimk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

Zeker!
En met name als ik de bocht om ga.
Verder blijkt het klimaat zonder achterpassagiers minder fijn te zijn dan mèt. En dat laatste is oplosbaar, gewoon elke keer klimaatbeheer voor de achterbank manueel aanzetten als je instapt.
Yep, another workaround...
Weet jij hoe je het uitzet? De kinderen gingen helemaal stuk van de hitte op de achterbank. Voorin kwam geen hele warme lucht, maar achterin heel heet. Climate control stond op 18 graden en op Low.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zensu schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:57:
[...]

Weet jij hoe je het uitzet? De kinderen gingen helemaal stuk van de hitte op de achterbank. Voorin kwam geen hele warme lucht, maar achterin heel heet. Climate control stond op 18 graden en op Low.
Niet zelf gaan prutsen maar gewoon climate op auto zetten. Heb er nooit issues mee.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
t!n0 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Leuk rechtdoor inderdaad, komt niet in de buurt van mijn track BMW hoor, kwa fun :)
Blijft een beest. Jammer dat ze die toen hebben vervangen met de 340i. Maar goed, beetje offtopic :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
Dj-sannieboy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:51:
[...]

Herkenbaar, zelfde dilemma hier (als ik voor een Model Y ga kiezen). Verschil is bij mij vanwege eigen bijdrage zo’n €100 per maand dus. Vallen beide bij jou binnen budget?

Meer range, AWD, 250 kWh snelladen en een snellere sprint naar de 100 zijn zeker wat waard, maar ik ben er nog niet over uit.

Met een EV zal ik hoe dan ook m’n rijstijl moeten gaan aanpassen. Met een ICE maakt een zware rechtervoet niet zoveel uit. Ja, je moet wat eerder tanken maar dat is met pinnen aan de pomp een kwestie van een paar minuten en weer door.
Sprintjes maakt niet zoveel uit, het is vooral je kruissnelheid die bepalend is voor verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• srwk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-11-2023
Dj-sannieboy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:51:
[...]

Ik was eerst van plan om voor de MY RWD te gaan, maar door de prijsverlaging past de MY LR nu ook makkelijk in mijn lease budget.
Als ik het vergelijk dan kom ik op het volgende. De MY LR is inderdaad 2 sec. sneller van 0-100km/h, maar hoe vaak doe je dat? Het is natuurlijk heel erg leuk, maar na een paar keer heb je het ook wel gezien denk ik? Dan vind ik de acceleratie van bijvoorbeeld 80-120km/h eigenlijk veel interessanter ivm inhalen. Ik heb een proefrit gemaakt in de RWD en van 80-120 ging echt heel erg vlot, doordat je direct vermogen hebt. (Ik heb overigens 2x een proefrit gemaakt van een klein uurtje, was geen probleem bij de Tesla dealer in Duiven.)
En het AWD is ook leuk, maar hoe vaak heb je dit nodig? Ik kom maar 1x per jaar in de bergen (zomer) en sneeuw hebben we ook bijna niet meer. Dus dan blijft alleen het verschil in range over. Waarbij ik denk dat het wel moet lukken met de RWD. Zeker als ik lees dat er RWD berijders zijn die makkelijk 35.000/50.000km per jaar doen.
Als ik het rationeel bekijk dan kom ik op de MY RWD. (En morgen denk ik weer, ik ga toch die LR doen, haha. Af en toe wordt ik moe van mijzelf 8)7).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
STIMPPYYY schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Maar kwa rij beleving niet.
Ik rijd wel eens in een Porche van een maat en die is trager dan de P, althans, van 0-100. Maar de totale handling, zit positie, acceleratie van 150-200, de hele beleving brengt een glimlach op je gezicht en daar kan geen P tegenop.

Op papier wel, maar de beleving is compleet anders.

Nu is het een tweepitter, leuk voor de weekenden, maar niet als gezinsbak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
srwk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:14:
[...]
De MY LR is inderdaad 2 sec. sneller van 0-100km/h, maar hoe vaak doe je dat? Het is natuurlijk heel erg leuk, maar na een paar keer heb je het ook wel gezien denk ik?
Dat blijft altijd leuk, zeker een paar keer per week...

Ik heb in de vorige auto 3 jaar lang iedere dag van de acceleratie genoten. Ook gewoon omdat bijv. inhalen een stuk makkelijker is.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ik was eerst van plan om voor de MY RWD te gaan, maar door de prijsverlaging past de MY LR nu ook makkelijk in mijn lease budget.
Als ik het vergelijk dan kom ik op het volgende. De MY LR is inderdaad 2 sec. sneller van 0-100km/h, maar hoe vaak doe je dat? Het is natuurlijk heel erg leuk, maar na een paar keer heb je het ook wel gezien denk ik? Dan vind ik de acceleratie van bijvoorbeeld 80-120km/h eigenlijk veel interessanter ivm inhalen. Ik heb een proefrit gemaakt in de RWD en van 80-120 ging echt heel erg vlot, doordat je direct vermogen hebt. (Ik heb overigens 2x een proefrit gemaakt van een klein uurtje, was geen probleem bij de Tesla dealer in Duiven.)
En het AWD is ook leuk, maar hoe vaak heb je dit nodig? Ik kom maar 1x per jaar in de bergen (zomer) en sneeuw hebben we ook bijna niet meer. Dus dan blijft alleen het verschil in range over. Waarbij ik denk dat het wel moet lukken met de RWD. Zeker als ik lees dat er RWD berijders zijn die makkelijk 35.000/50.000km per jaar doen.
Als ik het rationeel bekijk dan kom ik op de MY RWD. (En morgen denk ik weer, ik ga toch die LR doen, haha. Af en toe wordt ik moe van mijzelf 8)7).
Als je nu uit een "trage" ICE komt is een RWD wellicht dikke prima. Ik heb nu een 3 AWD LR en gebruik de acceleratie dagelijks. Ik vind het ten eerste super en niet zozeer alleen voor 0 - 100 maar ook ff snel invoegen, dotje gas uit de bocht etc etc. Als je hier niks mee hebt zou ik lekker een RWD pakken. AWD an sich, en de extra range zou voor mij het verschil ook niet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:33

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb afgelopen jaar op wintersport wel altijd gepoogd om een hoge laadsnelheid te behalen. Ik kwam geregeld met ongeveer 5% aan en ik laadde op dat moment tot iets van 60-65%. Ik merkte dat de laadsnelheid dan al snel onder de 100kW komt. Op deze manier heb ik wellicht wel 2x extra moeten laden, maar de laadstops zelfs waren korter en ik zat de meeste tijd tussen de 150-200kW te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:33

Fab1Man

Live life to the fullest

Taro schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:21:
[...]

Dat blijft altijd leuk, zeker een paar keer per week...

Ik heb in de vorige auto 3 jaar lang iedere dag van de acceleratie genoten. Ook gewoon omdat bijv. inhalen een stuk makkelijker is.
Ik kan dit beamen, je word het gewoon niet moe :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Laatst online: 03-09 02:09
Oekol schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:57:
M'n wieldoppen komen er aan! Kreeg mail van post nl of ik inklaringskosten wilde betalen a 7,10 euro. 35 euro korting gekregen op alie om deze kosten te dekken, perfect!
Ik heb gezocht in dit topic, maar ik kan het niet vinden. Welke heb je besteld?
Ben uiteraard benieuwd naar foto's zodra je ze hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:47
[...]

Ik heb gisteren de Model Y RWD besteld. Ik kom nu uit een Ford Focus diesel dus ik ga er sowieso qua acceleratie op vooruit. Voor de LR ben ik per maand 100 euro extra kwijt dat heb ik er dan weer niet voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:52
Tweak_ers schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:01:
[...]
En dan is nu slecht 3 jaar verstreken van de leaseperiode. Bij 4 en 5 jaar komen er een stuk meer op de markt.
Mijn contract loopt in november af, maar ga ik ook met een jaar verlengen. Daarna neem ik de auto over. Rond november dit jaar gaan namelijk de eerste auto's van de enorme push eind 2019 uit de lease, dus dan komen er enkele tienduizenden vrij over een periode van een jaar. (30k in alleen 2019 al op kenteken gezet)
Ik verwacht dus eind volgend jaar de auto voor een stuk minder over te kunnen nemen dan die nu waard is. Mogelijk zo rond de 25k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Caelorum schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Mijn contract loopt in november af, maar ga ik ook met een jaar verlengen. Daarna neem ik de auto over. Rond november dit jaar gaan namelijk de eerste auto's van de enorme push eind 2019 uit de lease, dus dan komen er enkele tienduizenden vrij over een periode van een jaar. (30k in alleen 2019 al op kenteken gezet)
Ik verwacht dus eind volgend jaar de auto voor een stuk minder over te kunnen nemen dan die nu waard is. Mogelijk zo rond de 25k.
Ben er ook wel erg benieuwd naar. Zou mooi zijn. Aan de andere kant had ik deze P nooit geaccepteerd als ik hem prive had gekocht destijds. Teveel gaps naar mijn mening. Aan de andere kant is mijn RR nog steeds erg goed (472 op 100%) en technisch nooit gezeik. Fijne is ook dat je weet wat je koopt. Moet zelf ook nog 2 jaar, dus zien we dan wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 14:51
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
t!n0 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:34:
[...]

De Mini wegdoen was inderdaad ook mijn eerste gedachte...

De MY RWD zou dan in standaard trim er bij kunnen.

Maar ik vind de Quicksilver veel mooier om te zien, vooral i.c.m. de20" velgen.
Die is niet beschikbaar in de RWD versie, dus zal het een LR worden.

Het prijskaartje van een standaard witte RWD vs een LR Quicksilver is behoorlijk...

Vandaar de twijfel wat te doen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat dat nog wel eventjes duurt. De vraag is nog steeds erg hoog, en zoals eerder gepost was de veilingwaarde van een 2019 sr+ met 50kkm nog 29.9k. wel ironisch dat die autos niet voor Sepp in aanmerking komen ;-)
In Frankrijk via Tesla.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BZzf6MNj/screenshot-316.png

Als een dealer al zo laag gaat zitten dan moeten de particuliere verkopers nog lager gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Pierz schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:14:
[...]

Sprintjes maakt niet zoveel uit, het is vooral je kruissnelheid die bepalend is voor verbruik.
Juist en dan zal ik dus vaker 105/110 moeten gaan rijden ipv 120/140.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Willianv schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:10:
[...]

De Mini wegdoen was inderdaad ook mijn eerste gedachte...

De MY RWD zou dan in standaard trim er bij kunnen.

Maar ik vind de Quicksilver veel mooier om te zien, vooral i.c.m. de20" velgen.
Die is niet beschikbaar in de RWD versie, dus zal het een LR worden.

Het prijskaartje van een standaard witte RWD vs een LR Quicksilver is behoorlijk...

Vandaar de twijfel wat te doen....
Als het enkel de tweede auto is naast de BMW zou ik lekker voor de RWD gaan.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

-bulletje- schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:34:
[...]

Ik heb voor vrijdag een service afspraak staan. Ik vermoed ook dat het de achterklep is. Bij mij is het niet constant hoorbaar, maar alleen als de wind in een bepaalde hoek op de auto staat. Ik zal wel even laten weten wat ze vinden.
Mocht je het niet duidelijk kunnen maken wat "we" bedoelen, ik heb gisteren even achterin gezeten en door de achteruit gefilmd en geluid opgenomen. Het komt duidelijk bij de achterklep vandaan, zoveel is mij nu wel duidelijk.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Laatst online: 15-09 09:52
Zensu schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:57:
[...]

Net zoals je het aanzet. Als je in het klimaatvenster zit (dus op de temperatuur tikken, niet op de pijltjes) krijg je links in beeld ook de optie om ACHTER te kiezen. Daar zet je 'm uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:15
bilgy_no1 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 01:17:
[...]

Je moet even in de gaten houden of de laadpalen in de buurt vaak genoeg vrij zijn. Eventueel een nieuwe aanvragen bij de gemeente.
Ik spreek even voor België, maar dat je recht hebt op een laadpaal in de buurt en er ook eentje kan aanvragen hoeft nog niet te betekenen dat ze die ook daadwerkelijk op korte termijn gaan zetten.
Dus als je daarop hoopt, kan je misschien wel van een koude douche thuiskomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimk
  • Laatst online: 15-09 09:52
Weer zoiets. Eergisteren naar SEC Duiven geweest (en nu was het ècht de laatste keer) voor een serie problemen. Herrie van de achteras werd, zonder een meter gereden te hebben, afgedaan als zijnde "waarschijnlijk cupping van de banden, want WinTrac's en die adviseren we niet", stuurkolom vervangen omdat in-en uitschuiven gepaard ging met het geluid van iets wat niet voldoende gesmeerd is, en de wireharness in de kofferbak vervangen (iets wat Tesla zelf graag wilde)

Resultaat is nu dat van mijn problemen er feitelijk geen is opgelost (want ook die nieuwe stuurkolom maakt herrie) maar dat nu ook al mijn speakers het niet meer doen, met uitzondering van die MyFirstSony's die onder de voorruit zitten.

Ik zei het, laatste keer Duiven, en gewoon weer naar Zwolle, want dat zijn wèl topgasten!
(yep, ik heb ze gesproken en feedback verschaft)

-edit- En Zwolle lost het weer op (en ik had het zelf ook kunnen weten) door gewoon een harde reset te doen. Hulde aan SEC Zwolle (en ik heb weer wat geleerd, in= en uit ServiceMode veroorzaakt dit blijkbaar vaker)

[ Voor 14% gewijzigd door pimk op 19-01-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:41
Weet een van de recente vakantiegangers of inmiddels in het buitenland streams zoals Radio 538 en Radio veronica weer te beluisteren zijn via TuneIn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 11:10
Leuk dingetje, komt er sowieso in eens in een Tesla heb

YouTube: Best Heads Up Display - New Hidden HUD for Tesla

Is wel geen "echte" headsup.

[ Voor 8% gewijzigd door SmokingSig op 19-01-2023 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:55
SmokingSig schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:13:

Lijkt leuk, maar is aftermarket spul wat na een simpele update van Tesla zomaar ineens 'krak' kan zeggen. Ga dan maar eens support regelen. Zag zelfs al recencies van deze oplossing dat het inmiddels niet meer werkt.

Ik dacht dit voor de levering van mijn Y RWD ook nodig te hebben. Ik heb echter mijn conventionele cockpit van mijn vorige ICE nog geen seconde gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:57

Lagune

Its time for warp

Dix0r schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Lijkt leuk, maar is aftermarket spul wat na een simpele update van Tesla zomaar ineens 'krak' kan zeggen. Ga dan maar eens support regelen. Zag zelfs al recencies van deze oplossing dat het inmiddels niet meer werkt.

Ik dacht dit voor de levering van mijn Y RWD ook nodig te hebben. Ik heb echter mijn conventionele cockpit van mijn vorige ICE nog geen seconde gemist.
is ook een kwestie van gewenning, mn model3 nu sinds april maar mis het totaal niet

ben nog wel op zoek naar een goeie phone mount, vooral om laadpalen te checken bij mn pa in het dorp onderweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmokingSig schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:13:

Leuk dingetje voor degenen die de basic info graag recht voor zich zien.

Qua installatie vraag ik me wel af of die extra splitter en stekker daar nog gaan passen. Ik kreeg amper de splitter van de S3XY buttons erin en nu gaat dat klepje aan de achterkant van de middenconsole al niet echt lekker meer dicht...

Ik vind het overigens echt heel gaaf wat voor accessoires er voor Tesla (M3/Y) zijn. Dat mag inmiddels ook wel als een voordeel van Tesla worden genoemd. Voor weinig andere auto's zie ik zulke gave dingen die ook echt goed integreren met de auto. Self presenting deuren, powered frunk, dashboard displays, buttons... En dan nog de enorme keuze aan goed passende opties zoals matten, bakjes, lampjes, en noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Ik spreek even voor België, maar dat je recht hebt op een laadpaal in de buurt en er ook eentje kan aanvragen hoeft nog niet te betekenen dat ze die ook daadwerkelijk op korte termijn gaan zetten.
Dus als je daarop hoopt, kan je misschien wel van een koude douche thuiskomen.
Daarom ook de zin die ik daarvoor schreef...

In NL zal het ook per gemeente verschillen.

Zelf ga ik het ook niet voor de deur aanvragen. Ik wil liever zelf het recht hebben om voor mijn deur een laadpunt (uiteraard binnen bepaalde systeemvereisten) te kunnen exploiteren. Moet je eens zien hoe hard het dan gaat met de laadpunten in de wijken... Misschien maar eens aanhangig maken hier bij een van de politieke partijen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
STIMPPYYY schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Ben er ook wel erg benieuwd naar. Zou mooi zijn. Aan de andere kant had ik deze P nooit geaccepteerd als ik hem prive had gekocht destijds. Teveel gaps naar mijn mening. Aan de andere kant is mijn RR nog steeds erg goed (472 op 100%) en technisch nooit gezeik. Fijne is ook dat je weet wat je koopt. Moet zelf ook nog 2 jaar, dus zien we dan wel weer :)
Hahaha, ik hoef die van mij echt niet hoor, zuipschuit!

Sterkte voor de gene die de mijne toevallig koopt 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:05:
Het tot 100% laden is ook wat overtrokken imho. Bij normale temps is er amper verschil tussen NCA/NMC en LFP qua calendar aging. Het maakt doorgaans weinig uit of je nou 70, 80, 90 of 100% neemt. Al zou ik het ook zeker niet voor de range doen. Puur voor AWD en 5s met optie tot 4,5s.
Ben het met je eens hoor. Je refereert denk ik o.a. naar dit onderzoek? Op basis daarvan maakt het inderdaad nauwelijks uit welke samenstelling je hebt voor calendar aging, als je ze op normale temperaturen en tussen 70 en 100 soc bewaard.

Wel is natuurlijk cycle aging een stuk lager bij LFP, ze gaan bewezen een stuk langer mee dan NMC.

Dé hamvraag is dan natuurlijk, van welk type aging heeft een autobatterij meer last?

LFP is in ieder geval wel gewoon meer robuust. En de calendar aging van LFP is inder geval niet minder dan NMC. De betere cycle aging van LFP komt dus zonder nadelen.

Ja, er zijn nadelen; de energy density is (vooralsnog) een stuk lager, waardoor ze alleen in de RWD worden gebruikt. Maar dat weet je vooraf.

Stel dat je ooit je auto als thuisbatterij zou kunnen en willen gebruiken, is de LFP batterij de betere. Gezien het aantal cycles dan significant zou kunnen toenemen. Vooralsnog is dat toekomstmuziek, dus ik weet niet of je daar nu je auto op moet selecteren. Maar als je iets voor minimaal 10 jaar koopt, kan dat best een overweging zijn.

Voor sommige kopers speelt daarnaast het duurzaamheidsaspect dan nog een rol; de impact van LFP is een stuk lager dan van NMC.

Ik persoonlijk ben in ieder geval wel enthousiast over de LFP-batterij en benieuwd naar hoe de praktijk zich gaat uitwijzen in de Y RDW.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:36

Damian

Insane Obtrusion

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

SirLct schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:13:
[...]

Extra voordeel: AWD (voor het geval dat je een keer in je leven in sneeuw belandt :D),
Nou heb ik een levendige herinnering aan November 2005 toen het een keer flink sneeuwde. Op een bolle klinkerstraat die niet gestrooid wordt probeerde een (oudere) Mercedes met achterwielaandrijving naar het midden van de weg te komen maar gleed met de achterwielen telkens terug naar de stoeprand. Het kwam erop neer dat hij alleen maar op het laagste punt van de weg langs de stoeprand vooruit kwam.

Wie heeft er ervaring met een RWD Tesla en gladde wegen? Helpt het gewicht van de auto, de ESP en andere elektronische snufjes om toch enigzinds normaal te kunnen rijden?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 15-09 11:24

MrScratch

I am rubber, you are glue

Gisteravond een gevaarlijke situatie meegemaakt. Harde stortbui dus de Tesla Model3 ging met de ruitenwissers op automatisch op de hardste stand wissen. So far so good.

Ik reed op de snelweg en ging een tunnel in. De sensor denkt kennelijk dat de bui voorbij is en stopt, ook nog geen issue verder.

Ik kom de tunnel uit en meteen bakken water op mijn ruit, zodanig dat ik niets meer zie en echt moet oppassen dat ik niet ergens tegenaan rij. Uiteraard snel even een paar keer op de wisserknop rammen en na een tijdje pakt ie het weer op, maar ik schrok hier toch eigenlijk wel van.

Herkenbaar?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanHenk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Ben het met je eens hoor. Je refereert denk ik o.a. naar dit onderzoek? Op basis daarvan maakt het inderdaad nauwelijks uit welke samenstelling je hebt voor calendar aging, als je ze op normale temperaturen en tussen 70 en 100 soc bewaard.

Wel is natuurlijk cycle aging een stuk lager bij LFP, ze gaan bewezen een stuk langer mee dan NMC.

Dé hamvraag is dan natuurlijk, van welk type aging heeft een autobatterij meer last?

LFP is in ieder geval wel gewoon meer robuust. En de calendar aging van LFP is inder geval niet minder dan NMC. De betere cycle aging van LFP komt dus zonder nadelen.

Ja, er zijn nadelen; de energy density is (vooralsnog) een stuk lager, waardoor ze alleen in de RWD worden gebruikt. Maar dat weet je vooraf.

Stel dat je ooit je auto als thuisbatterij zou kunnen en willen gebruiken, is de LFP batterij de betere. Gezien het aantal cycles dan significant zou kunnen toenemen. Vooralsnog is dat toekomstmuziek, dus ik weet niet of je daar nu je auto op moet selecteren. Maar als je iets voor minimaal 10 jaar koopt, kan dat best een overweging zijn.

Voor sommige kopers speelt daarnaast het duurzaamheidsaspect dan nog een rol; de impact van LFP is een stuk lager dan van NMC.

Ik persoonlijk ben in ieder geval wel enthousiast over de LFP-batterij en benieuwd naar hoe de praktijk zich gaat uitwijzen in de Y RDW.
Klopt, dat onderzoek idd. Dat LFP meer cycles aan kan zal zeker waar zijn. Maar het ging me specifiek even over de degradatie door op hoge SoC laten staan. Tesla wekt een beetje de indruk dat het bij LFP beter zou kunnen dan NCA/NMC. Dat is, obv dit onderzoek in ieder geval, niet juist. Ze raden het meer aan ivm BMS issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Inspired schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Niet zelf gaan prutsen maar gewoon climate op auto zetten. Heb er nooit issues mee.
Bij de MY die ik leende voor een proefrit ging bij het opendoen van de deur telkens de ventilatie keihard blazen. Dat stoorde mij enorm (je kunt de auto toch niet warm of koud houden als de deuren open staan), dus meteen bij mijn MY ventilatie op low gezet, niet eens auto geprobeerd. Komt dat blazen je bekend voor?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!
styno schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Bij de MY die ik leende voor een proefrit ging bij het opendoen van de deur telkens de ventilatie keihard blazen. Dat stoorde mij enorm (je kunt de auto toch niet warm of koud houden als de deuren open staan), dus meteen bij mijn MY ventilatie op low gezet, niet eens auto geprobeerd. Komt dat blazen je bekend voor?
Nee, dat herken ik niet eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:15
styno schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:12:
[...]
Nou heb ik een levendige herinnering aan November 2005 toen het een keer flink sneeuwde. Op een bolle klinkerstraat die niet gestrooid wordt probeerde een (oudere) Mercedes met achterwielaandrijving naar het midden van de weg te komen maar gleed met de achterwielen telkens terug naar de stoeprand. Het kwam erop neer dat hij alleen maar op het laagste punt van de weg langs de stoeprand vooruit kwam.

Wie heeft er ervaring met een RWD Tesla en gladde wegen? Helpt het gewicht van de auto, de ESP en andere elektronische snufjes om toch enigzinds normaal te kunnen rijden?
Gewoon winterbandjes op gooien. Met RWD zet ik er altijd winterbanden op in de koudste maanden en dat heeft me tot nu toe altijd goed geholpen om niet in de problemen te komen waar anderen (FWD en zelfs AWD problemen mee hebben wegens zomerbanden).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sammy777
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-07 09:10
Had in 1e instantie een MG4 gekocht, totdat Tesla opeens in aanmerking kwam. Gelijk de koopovereenkomst ontbonden, SEPP subsidie wijzigingsverzoek ingediend voor model switch en een Model 3 besteld bij Tesla.
Zit nu in het financieringsproces via Findio; 1e contact verliep goed maar wacht nu al een paar dagen op hun 'beoordeling'. Hoop de auto in Februari te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 15:11
Archiebald schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Ik heb gezocht in dit topic, maar ik kan het niet vinden. Welke heb je besteld?
Ben uiteraard benieuwd naar foto's zodra je ze hebt!
Oekol in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"

163 euro in checkout betaald en 7,10 aan post nl.

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 19-01-2023 15:48 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
[...]

Check dit filmpje even. Voor de echt lastige situaties zit er ook een ‘snow mode’ op. Geen idee of dat de naam is, maar ben ik ergens in de menu’s weleens tegengekomen.

YouTube: CAN A TESLA HANDLE WINTER? - Rear Wheel Drive Snow & Ice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
[...]

Ik denk dat RWD met winterbanden nog goed te doen is (had hiervoor 300pk alleen op de achterwielen en het ging goed). Die mercedes had waarschijnlijk zomer banden en met sneeuw is het gewoon klaar. FWD ging nog.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Zelfs met zomerbanden en AWD gaat het prima. 2020 April sneeuwde het ook erg hard in NL. En dat was zelf met een P op 20".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
MrScratch schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:18:
Gisteravond een gevaarlijke situatie meegemaakt. Harde stortbui dus de Tesla Model3 ging met de ruitenwissers op automatisch op de hardste stand wissen. So far so good.

Ik reed op de snelweg en ging een tunnel in. De sensor denkt kennelijk dat de bui voorbij is en stopt, ook nog geen issue verder.

Ik kom de tunnel uit en meteen bakken water op mijn ruit, zodanig dat ik niets meer zie en echt moet oppassen dat ik niet ergens tegenaan rij. Uiteraard snel even een paar keer op de wisserknop rammen en na een tijdje pakt ie het weer op, maar ik schrok hier toch eigenlijk wel van.

Herkenbaar?
Ja. Gebeurt bij mij ook regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
styno schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Nee herken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Een van de dingen die ik mis tov van mijn vorige auto met AA/carplay zijn flitsmeldingen. Die heeft Tesla niet. Met flitsmeister op de telefoon liggend in de middenconsole en geluid uit de radio of spotify, hoor je de meldingen niet goed vanuit de telefoon. Het scherm is ook nauwelijks zichtbaar.

Hoe lossen jullie dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:41
wian schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:05:
Een van de dingen die ik mis tov van mijn vorige auto met AA/carplay zijn flitsmeldingen. Die heeft Tesla niet. Met flitsmeister op de telefoon liggend in de middenconsole en geluid uit de radio of spotify, hoor je de meldingen niet goed vanuit de telefoon. Het scherm is ook nauwelijks zichtbaar.

Ik krijg de FM meldingen gewoon duidelijk via de BT naar de audio van de auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 11:47
Weet je zeker dat je jezelf wil quoten? Ja, graag >:) @wian
DJGizbo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:47:
[...]

Als je naar muziek van je telefoon luistert in de auto gaat het goed. Maar omdat ik dat bijna nooit doe heb ik in Flitsmeister de volgende instellingen:
Instellingen > Geluidsopties >
Bluetooth aan
Via A2DP alternatief geselecteerd

Tesla doet dan alsof je gebeld wordt door jezelf en speelt dan geluid van flitsmeister af door andere muziek te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:16
Wolly schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:18:
[...]

In Frankrijk via Tesla.
[Afbeelding]

Als een dealer al zo laag gaat zitten dan moeten de particuliere verkopers nog lager gaan.
Leuk hoor die prijzen in het buitenland. Hoeveel zou er nog bovenop komen aan BPM/BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04
STIMPPYYY schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:59:
Zelfs met zomerbanden en AWD gaat het prima. 2020 April sneeuwde het ook erg hard in NL. En dat was zelf met een P op 20".
Tyre Reviews heeft meerdere filmpjes gemaakt op YouTube waarin hij kijkt naar de relatieve meerwaarde van zomer vs. winterbanden en FWD/RWD/AWD. Ook CarWoW heeft een aantal van die filmpjes op een binnen sneeuwbaan.

Mijn conclusie is dat een set van 4 winter- of all season-banden het belangrijkste is in de meeste omstandigheden die je in Nederland kunt verwachten. In de bergen of bij ander omstandigheden waarbij mogelijk één of meerdere banden totaal de grip verliezen of zelfs in de lucht hangen heeft AWD duidelijk voordeel, uiteraard op winter/all season banden. Oh, en bij 0-100 sprintjes op ijs helpt AWD :+

[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 19-01-2023 16:24 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paul-s83 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Leuk hoor die prijzen in het buitenland. Hoeveel zou er nog bovenop komen aan BPM/BTW?
Het lijkt erop dat de nieuwprijzen gelijk zijn, ik zou zeggen dat het redelijk gelijk is?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/x1JfZjMs/screenshot-317.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:20
[...]

BTW is gelijk/vergelijkbaar en geen BPM want EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
[...]

BPM 0% want elektrisch.
BTW is in Frankrijk 20% en NL 21%
Maar dat is enkel een dingetje voor de belastingdienst wanneer je een auto koopt binnen 6 maanden en met minder dan 6000 km op de teller. Want die zien ze de auto als nieuw en dan moet je officieel Nederlandse btw betalen.

Kost je dus enkel vervoerskosten, Europese verzekering + import leges RDW

Wel betere prijzen. Helaas zijn mijn ouders net uit Frankrijk verhuisd naar Duitsland. Anders kon ik hun adres gebruiken voor aflevering.

[ Voor 10% gewijzigd door Joosie200 op 19-01-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Zijn er hier mensen die zelf winter velgen hebben aangeschaft + banden?
Ik vind de originele set van Tesla nogal prijzig dus ben aan het zoeken naar alternatief.

Blijkbaar zijn ze bij Tesla R19 255
https://shop.tesla.com/nl...den-voor-model-y?web=true

[ Voor 30% gewijzigd door dirkmuis op 19-01-2023 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Het lijkt erop dat de nieuwprijzen gelijk zijn, ik zou zeggen dat het redelijk gelijk is?

[Afbeelding]
Als je een voorraad model kiest is de prijs maar 39990. Zit vast ergens een addertje onder het gras…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Pierz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:36:
[...]

8)
Ik denk dat je gelijk gaat krijgen… O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dirkmuis schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:59:
Ik vind de originele set van Tesla nogal prijzig dus ben aan het zoeken naar alternatief.

EUR 2500,- voor velgen, banden, TPMS en montage valt toch best mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
[...]

Met de juiste 4-seizoen of winterbanden: Je komt overal zonder problemen!

ESP en tractie controle is prima.

Zelfs in dikke sneeuw: geen problemen. (Ga je de alpen in: eventueel kettingen meenemen waar verplicht is)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Inspired schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:37:
[...]

EUR 2500,- voor velgen, banden, TPMS en montage valt toch best mee?
Als je mee besteld betaal je 3100e. Als je aftermarket besteld betaal je 2500e.
De banden die Tesla erbij levert scoren trouwens ook niet super goed.

[ Voor 37% gewijzigd door dirkmuis op 19-01-2023 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2023
[...]

Ik woon in Noorwegen en we hebben een M3 RWD. Mijn vrouw rijdt er hoofdzakelijk in, maar dit is de 2e winter ermee en tot nu toe geen problemen en/of gevaarlijke situaties ermee gehad. Uiteraard gebruiken we goede winterbanden omdat dat hier verzekeringstechnisch verplicht is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55

Voor mijn model 3 heb ik voor een redelijke prijs tweedehands originele 18" velgen weten te scoren, nieuwe banden (euromaster heeft regelmatig 4 voor de prijs van 3 acties voor alle Michelin). Nieuwe Bluetooth TPMS en montage. Bij elkaar +/-1300 euro. Zal voor de Y wel wat hoger uitvallen vanwege de grotere wielmaat en minder aanbod tweedehands..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38

Evt kan je een flitsmeister two kopen en plaatsen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dirkmuis schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Als je mee besteld betaal je 3100e. Als je aftermarket besteld betaal je 2500e.
De banden die Tesla erbij levert scoren trouwens ook niet super goed.
Die 2500 komt van je eigen link af toch? Tenminste, ik zie daar 2500 staan.

Oh, je hebt het al ge-edit. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 19-01-2023 18:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Tesla.flitsmeister.nl laden in de browser

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Joosie200 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:52:
[...]

BPM 0% want elektrisch.
BTW is in Frankrijk 20% en NL 21%
Maar dat is enkel een dingetje voor de belastingdienst wanneer je een auto koopt binnen 6 maanden en met minder dan 6000 km op de teller. Want die zien ze de auto als nieuw en dan moet je officieel Nederlandse btw betalen.

Kost je dus enkel vervoerskosten, Europese verzekering + import leges RDW

Wel betere prijzen. Helaas zijn mijn ouders net uit Frankrijk verhuisd naar Duitsland. Anders kon ik hun adres gebruiken voor aflevering.
Frankrijk heeft ook nog een aankoopsusbsidie van €5000 voor milieuvriendelijke auto's tot €47.000. Dat legt uiteraard ook een druk op de 2e handsprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Willianv schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Ik denk dat je gelijk gaat krijgen… O-)
:*) die kleur is wel heul erg mooi idd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb inderdaad een set bij elkaar gesprokkeld voor de Model Y RWD. Geen plezierige zoektocht, want veel bedrijven hadden deze uitvoering nog niet in hun systeem staan. Kenteken werd dan niet herkend.

Uiteindelijk een set velgen en banden bij Oponeo gevonden. TPMS van Amazon en nu staat een afspraak voor de montage. Komt totaal iets boven €2000. Dat is dan wel met Nokian P Snowproof (B/B/71 dB). Dus relatief stil en zuinig voor een winterband. Band is ook goed getest bij tyre-reviews.

Irritante van die hele banden handel vind ik dat ze vaak maar sporadisch keuze en weinig voorraad hebben. Zocht eigenlijk een fatsoenlijke All-Season om in de winter te gebruiken, maar helaas... Ook de bij het zoeken van de velgen vind ik de sites vaak erg onduidelijk wat nu wel of niet past.

Ik had overigens gezien dat de set bij Tesla €3000 was, maar vooral ook dat hij was uitverkocht. Had ik geweten van die €2500 aftermarket en dat het beschikbaar is dan had ik dat gedaan. Maar goed, nu toch een paar honderd € goedkoper uit en een band die hopelijk beter is voor mij (zuiniger en stiller).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Pierz schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:46:
[...]

:*) die kleur is wel heul erg mooi idd!
Ja Quick Silver is heel mooi. Samen met Midnight Silver de mooiste kleuren voor de Y IMHO. Best opvallend, want Pearle White is mijn favoriete kleur bij de 3. De Y vind ik er te log uitzien in het wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:52
[...]
ervaring met een RWD Tesla en gladde wegen? Helpt het gewicht van de auto, de ESP en andere elektronische snufjes om toch enigzinds normaal te kunnen rijden?
Grip van de auto is goed genoeg om een berg sneeuw op te rijden en er niet meer vanaf te komen. Heb in 2020 wat kastplanken die toevallig achterin de auto lagen nodig gehad + wat met er hand uitgraven om weg te komen. Die winter ook echt nul issues gehad met wegglijden ofzo.

Of nouja... Toen ik gas bijgaf in de bocht gleed die wel even, maar de auto greep na 30 cm weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
bilgy_no1 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:47:
[...]

Ik heb inderdaad een set bij elkaar gesprokkeld voor de Model Y RWD. Geen plezierige zoektocht, want veel bedrijven hadden deze uitvoering nog niet in hun systeem staan. Kenteken werd dan niet herkend.

Uiteindelijk een set velgen en banden bij Oponeo gevonden. TPMS van Amazon en nu staat een afspraak voor de montage. Komt totaal iets boven €2000. Dat is dan wel met Nokian P Snowproof (B/B/71 dB). Dus relatief stil en zuinig voor een winterband. Band is ook goed getest bij tyre-reviews.

Irritante van die hele banden handel vind ik dat ze vaak maar sporadisch keuze en weinig voorraad hebben. Zocht eigenlijk een fatsoenlijke All-Season om in de winter te gebruiken, maar helaas... Ook de bij het zoeken van de velgen vind ik de sites vaak erg onduidelijk wat nu wel of niet past.

Ik had overigens gezien dat de set bij Tesla €3000 was, maar vooral ook dat hij was uitverkocht. Had ik geweten van die €2500 aftermarket en dat het beschikbaar is dan had ik dat gedaan. Maar goed, nu toch een paar honderd € goedkoper uit en een band die hopelijk beter is voor mij (zuiniger en stiller).
De band die Tesla meelevert is niet de beste geloof ik. Ik ben nu aan het kijken voor de Monaco GP6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:44

Geluid over Bluetooth laten lopen? Flitsmeister openen, instellingen, geluidsopties, kanaal automatisch uitzetten, Bluetooth aanzetten en ‘ via HFP’ kiezen. Done :)
Pagina: 1 ... 430 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: