Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 429 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.440 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
Nomad schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:36:
Vandaag de auto opgehaald en ik heb ook de bekende fluit van achter uit de auto. Zeker weten een fluit die niet hoort, je checkt eerst of de achterportier-ramen wel dicht zijn, maar die zijn dicht, dus ergens staat iets op een kier die niet hoort.
Hebben mensen daar al een service voor ingeschoten en al resultaat van? Is het de achterklep die niet ver genoeg sluit? Daar leek het qua geluid bij mij vandaan te komen maar vanaf de bestuurdersstoel kan je dat nooit 100% pin pointen
Ik heb voor vrijdag een service afspraak staan. Ik vermoed ook dat het de achterklep is. Bij mij is het niet constant hoorbaar, maar alleen als de wind in een bepaalde hoek op de auto staat. Ik zal wel even laten weten wat ze vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-bulletje- schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:34:
[...]

Ik heb voor vrijdag een service afspraak staan. Ik vermoed ook dat het de achterklep is. Bij mij is het niet constant hoorbaar, maar alleen als de wind in een bepaalde hoek op de auto staat. Ik zal wel even laten weten wat ze vinden.
Komt dit voor bij zowel bij MiG als MiC?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Ik verwijs wederom naar de topicwaarschuwing. Dit topic is bedoeld voor de Model 3 & Y, niet voor het vergelijken met bijv. de EV6. Daarvoor kan je in andere topics terecht, die in de topicwaarschuwing staan vermeld. Daarnaast worden dagelijks opnieuw dezelfde vragen gesteld. Gebruik eerst de zoekfunctie, als deze je vraag niet beantwoordt dan kan je je vraag stellen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-08 14:18
** Zie de modbreak boven je bericht en de topicwaarschuwing. **

[ Voor 86% gewijzigd door Taro op 18-01-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:06

Damian

Insane Obtrusion

** Zie de modbreak en de topicwaarschuwing. **

[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 18-01-2023 09:14 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 23:43

Bob

** Zie de modbreak hierboven en de topicwaarschuwing. **

[ Voor 87% gewijzigd door Taro op 18-01-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27
Volgens mij is hierboven zojuist nog aangegeven dat dit geen topic is om modellen met elkaar te vergelijken.

[ Voor 40% gewijzigd door Taro op 18-01-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
SaTTeD schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:07:
Uw Model Y Order Overeenkomst wordt binnen 48 uur aangepast naar onze laatste nieuwe prijzen waardoor uw Tesla betaalbaarder wordt.
Weet iemand wellicht of dit ook voor leaseauto's geldt? Ik wil eigenlijk wel weten of de leasemaatschappij nu een voordeeltje heeft en of ze dat doorberekenen.

Ik kom gisteren pas achter de nieuwe prijzen in Nederland (had het wel over China gelezen) en had nu zeker een LR gekozen. Jammer wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:40
Vanmorgen voor het eerst auto ontdooi gebruikt. Wat een geweldig functie. De app gaf al aan dat het op temperatuur was, maar dacht zet hem niet handmatig uit en wacht tot ik de auto in stap.

Halleluja, standje sahara kwam me tegemoet haha. Had me ook 4% gekost zag ik, hij was 100%.
Werkt in ieder geval wel :+
Yordi- schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:21:
[...]

Weet iemand wellicht of dit ook voor leaseauto's geldt? Ik wil eigenlijk wel weten of de leasemaatschappij nu een voordeeltje heeft en of ze dat doorberekenen.

Ik kom gisteren pas achter de nieuwe prijzen in Nederland (had het wel over China gelezen) en had nu zeker een LR gekozen. Jammer wel.
Ik zou in jouw geval even met de LM bellen. Als de 1 het wel doet, hoeft de ander het nog niet te doen.
De beller is sneller.

[ Voor 46% gewijzigd door Oekol op 18-01-2023 09:23 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 12:23
Yordi- schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:21:
[...]

Ik heb mede hierdoor reeds mijn MY RWD omgezet naar een LR. Ik ben dus ook heel benieuwd in hoeverre dit de levertijd gaat beïnvloeden. Tesla houdt vast dat - als de wijziging tijdig door LM wordt doorgezet - de levering vooralsnog in Q1 gaat plaatsvinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Cagdas op 18-01-2023 09:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:50
Oekol schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:22:
Vanmorgen voor het eerst auto ontdooi gebruikt. Wat een geweldig functie. De app gaf al aan dat het op temperatuur was, maar dacht zet hem niet handmatig uit en wacht tot ik de auto in stap.

Halleluja, standje sahara kwam me tegemoet haha. Had me ook 4% gekost zag ik, hij was 100%.
Werkt in ieder geval wel :+
[...]
Als je hem langere tijd van tevoren aanzet (zeg maar 15 minuten) kan je net zo goed gewoon alleen de temperatuurding aanzetten. Ontdooifunctie voegt dan weinig toe IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 19:51

Bever!

3

Caelorum schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Als je hem langere tijd van tevoren aanzet (zeg maar 15 minuten) kan je net zo goed gewoon alleen de temperatuurding aanzetten. Ontdooifunctie voegt dan weinig toe IMO.
ontdooifunctie blijft ook stoken tot je hem uitzet, is meestal te heet dan als je iets langer wacht met instappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Laatst online: 12-09 22:07
Ontdooi doe je idd maar voor hooguit 5 min, langer dan dat dan is het veels te heet. Ook niet gezond want dan kom je van koude buiten naar auto van 35 graden :D :D

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
SirLct schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:02:
Ontdooi doe je idd maar voor hooguit 5 min, langer dan dat dan is het veels te heet. Ook niet gezond want dan kom je van koude buiten naar auto van 35 graden :D :D
Ik heb hem in 2020 in de winter met sneeuw een keer per ongeluk een uur aan gelaten. Met de ramen op een kier... Ding was nog steeds tegen de 40 graden van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Vanmorgen 10 minuten voor vertrek de temperatuur op 15,5 gezet. Dat was voldoende om de voorruit schoon te hebben. Misschien dat de ontdooifunctie alleen op de voorruit verwarmt en het daardoor sneller werkt?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:18
Caelorum schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:03:
[...]

Ik heb hem in 2020 in de winter met sneeuw een keer per ongeluk een uur aan gelaten. Met de ramen op een kier... Ding was nog steeds tegen de 40 graden van binnen.
Tijdens de kou een aantal weken terug heb ik ontdooien ook voor het eerst gebruikt. Resultaat, buiten -4, binnen 38 graden en volledig gebarsten voorruit. Vanaf dat moment alleen nog maar de standaard 19 graden en dat is echt ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dit idd. Ik gebruik die sauna stand nooit. Gewoon 15 minuten op 21 aanzetten. Deur kun je nu ook eventueel unlocken via de app. Al zit die wel wat verborgen en heb je maar weinig positities in de app voor controls. App begint wel wat achter te lopen eigenlijk voor een merk als Tesla. Ook nog steeds geen eigen Watch app. Toch wat jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 08:14
Electromonkey schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Tijdens de kou een aantal weken terug heb ik ontdooien ook voor het eerst gebruikt. Resultaat, buiten -4, binnen 38 graden en volledig gebarsten voorruit. Vanaf dat moment alleen nog maar de standaard 19 graden en dat is echt ruim voldoende.
Oh wauw, dure grap! Of heb je lease?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:18
[...]

dan had je zeker geen HPX4 hars van Carglass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Djerro123 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Ruitschade is bij meestal 75 euro bij casco of beperkt casco, valt mee toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:07
Inspired schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Dit idd. Ik gebruik die sauna stand nooit. Gewoon 15 minuten op 21 aanzetten. Deur kun je nu ook eventueel unlocken via de app. Al zit die wel wat verborgen en heb je maar weinig positities in de app voor controls. App begint wel wat achter te lopen eigenlijk voor een merk als Tesla. Ook nog steeds geen eigen Watch app. Toch wat jammer.
Achter te lopen in welke zin dan? Ik zie daar, zeker de laatste tijd, steeds meer functionaliteit bijkomen. Dit vind ik persoonlijk nou net juist een van de dingen die altijd super goed werkt. Doet het altijd en je kan er veel meer mee dan je eigenlijk nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

(jarig!)
Maasluip schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Vanmorgen 10 minuten voor vertrek de temperatuur op 15,5 gezet. Dat was voldoende om de voorruit schoon te hebben. Misschien dat de ontdooifunctie alleen op de voorruit verwarmt en het daardoor sneller werkt?
Ontdooi is 'turbo turbo alles op max aan'. Stuurverwarming, set-point op HI, blowers op vol, achterruitverwarming aan en gaan.

Dat verbruikt, uiteraard, meer stroom dan de climate control, handmatig op een bepaalde stand te zetten en het langzamer te doen.
Ik moest vanochtend de auto van de oprit naar een plek in de straat verplaatsen. Defrost aan voor 3 minuten (2% verbruikt) en ik kon al prima van alles zien en hoefte 0.0 te krabben. Vind het een mooie functie en dat beetje verbruik vind ik het prima waard :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Achter te lopen in welke zin dan? Ik zie daar, zeker de laatste tijd, steeds meer functionaliteit bijkomen. Dit vind ik persoonlijk nou net juist een van de dingen die altijd super goed werkt. Doet het altijd en je kan er veel meer mee dan je eigenlijk nodig hebt.
Bedoel meer qua UX. Standaard heb je maar vier posities voor specifieke controls en de unlatch door kun je bijvoorbeeld verder nergens doen. Ik zou die ook onder controls verwachten. En dan ook bij elke deur. Achterlopen is misschien niet het juiste woord maar er kan wel weer eens een goede refresh komen.

Net als dat je bv de achterruit verwarming niet apart aan kan zetten. Dat soort zaken.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 18-01-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 15:32

Lagune

Its time for warp

Notna schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:24:
[...]

Ontdooi is 'turbo turbo alles op max aan'. Stuurverwarming, set-point op HI, blowers op vol, achterruitverwarming aan en gaan.

Dat verbruikt, uiteraard, meer stroom dan de climate control, handmatig op een bepaalde stand te zetten en het langzamer te doen.
Ik moest vanochtend de auto van de oprit naar een plek in de straat verplaatsen. Defrost aan voor 3 minuten (2% verbruikt) en ik kon al prima van alles zien en hoefte 0.0 te krabben. Vind het een mooie functie en dat beetje verbruik vind ik het prima waard :Y
3 tot 5 minuten is voldoende idd, dan is het ook niet zo heet binnen, na instap doe ik gelijk via voice "stop defrost"
echt heerlijke functie, nooit meer krabben _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Bedoel meer qua UX. Standaard heb je maar vier posities voor specifieke controls en de unlatch door kun je bijvoorbeeld verder nergens doen. Ik zou die ook onder controls verwachten. En dan ook bij elke deur. Achterlopen is misschien niet het juiste woord maar er kan wel weer eens een goede refresh komen.

Net als dat je bv de achterruit verwarming niet apart aan kan zetten. Dat soort zaken.
Helemaal een, je kunt overigens wel een 5de shortcut toevoegen, handig voor de winter!

https://www.notateslaapp....rol-icon-to-the-tesla-app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
[...]

Dat meen je niet. Wat vervelend! Hoe lang heb je de ontdooifunctie gebruikt? Wat zei Tesla hier over?

Waarom zit deze functie dan in de auto/app als dit voor problemen kan zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Als ik nu plan dat ik om 15.15 wil vertrekken, dan krijg ik nu al in de app de 3 oranje kriebeltjes te zien. Hij gaat toch niet nu al de batterij preconditionen ? Dat lijkt me wel heel opportuun.

Als ik de tijd weer deactiveer verdwijnen de oranje kriebeltjes ook weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
turkeyhakan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Dat meen je niet. Wat vervelend! Hoe lang heb je de ontdooifunctie gebruikt? Wat zei Tesla hier over?

Waarom zit deze functie dan in de auto/app als dit voor problemen kan zorgen?
Dit heeft elke auto. Vaak gebeurt het bij het openen van de deur waarbij de temperatuur ineens flink daalt, daar kan glas wat een hete blower op zich heeft gericht niet zo goed tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
GloriX schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Helemaal een, je kunt overigens wel een 5de shortcut toevoegen, handig voor de winter!

Ah cool, ik had het al een keer op een andere manier geprobeerd, dan moest je steeds icons switchen en dat werkte dus niet, maar deze methode werkt wel. Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Inspired schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:39:
[...]

Nu een 3 LR AWD. Denk dat ik overstap naar Y AWD. De Y met name voor de ruimte en betere zithouding op de achterbank. Kids worden groter en in de 3 is het zitten op de achterbank minder. Y RWD zou qua range prima kunnen maar vind de stap van 4,6 naar 6,9 toch wat te groot.
Ben ik ook van plan. Koop nu een 3(RWD). En dan later als ik ooit kids zou krijgen verkoop ik de 3 en koop ik wel een Y. De Y is mooi, maar de 3 is genoeg voor mij als single gozer. En is nog zuiniger en goedkoper ook op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Immutable schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Ben ik ook van plan. Koop nu een 3. En dan later als ik ooit kids zou krijgen verkoop ik de 3 en koop ik wel een Y. De Y is mooi, maar de 3 is genoeg voor mij als single gozer. En is nog zuiniger en goedkoper ook op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Wolly schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Dit heeft elke auto. Vaak gebeurt het bij het openen van de deur waarbij de temperatuur ineens flink daalt, daar kan glas wat een hete blower op zich heeft gericht niet zo goed tegen.
Geen enkele andere auto is zo snel warm als een EV. En vooral als je in een Tesla de ontdooi functie gebruikt. Dus mijn vraag is dan ook gelijk: waarom zit deze er in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
maharens schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:40:
Als ik nu plan dat ik om 15.15 wil vertrekken, dan krijg ik nu al in de app de 3 oranje kriebeltjes te zien. Hij gaat toch niet nu al de batterij preconditionen ? Dat lijkt me wel heel opportuun.

Als ik de tijd weer deactiveer verdwijnen de oranje kriebeltjes ook weer
Zeker wel. Vooral een SR+ kan als het buiten vriest rustig een uur of 6 doen om die pack op te warmen. De functionaliteit vind ik overigens echt kansloos. Milieubelastend en je wint er amper iets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
turkeyhakan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Geen enkele andere auto is zo snel warm als een EV. En vooral als je in een Tesla de ontdooi functie gebruikt. Dus mijn vraag is dan ook gelijk: waarom zit deze er in?
Er is ook geen andere auto waarmee je zo snel van 0 tot 100 tegen een boom aan kan vliegen, maar daarvan vragen we ons ook niet af waarom het toch op zit? :p

Het zit erop voor exact hoe het heet: ontdooien van de auto. Dat je er verantwoordelijk mee moet omgaan, tja is evident.

Moet wel eerlijk toegeven; had een waarschuwing hierover in het boekje verwacht maar die kan ik niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Caelorum schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Zeker wel. Vooral een SR+ kan als het buiten vriest rustig een uur of 6 doen om die pack op te warmen. De functionaliteit vind ik overigens echt kansloos. Milieubelastend en je wint er amper iets mee.
SR+ als in de oude SR met NCA pack? Of de kleine LFP?(55kWh) De 60kWh LFP heet nu gewoon M3 RWD.
De oude SR+ met 52kWh NCA pack lijkt me daar toch minder last van te hebben van koud weer?

(Ga er vanuit dat de nieuwe refresh van Model 3 de LFP pack ook weer groter zal worden, CATL gaat echt lekker met LFP energie dichtheid te vergroten. Binnenkort met LMFP batterij pakket.) Dus zal straks wel een 65kWh pack of 70kWh LFP pack uitkomen.
https://pushevs.com/2022/...s-produce-lmfp-batteries/
De helft van alle Tesla's zijn tegenwoordig uitgerust met LFP van CATL, en Tesla is al op zoek naar 2e leverancier genaamd EVE (ook chinees). Je kan van deze merken al bijna als particulier 1kWh voor 100 dollar kopen inclusief belasting en tussenpartij die er winst op wil maken met kleine aantallen.

Sjonge, het is 1 model. Maar er zijn echt verschrikkelijk veel sub versies van de Model 3. Absurd. Zelfs in 1 jaar zijn er echt verschillende veranderingen geweest vooral in 2021.

Grootste nadeel van de LFP batterij is inderdaad dat je hem eigenlijk gewoon vaak aan de level 1 of 2 lader moet hangen in de winter. De winter is een zwak punt van de LFP, en zal vermogen limiteren en meer energie verbruiken om pack op temperatuur te houden. Vooral in de winter, s'nachts buiten laten staan zonder hem aan de lader te hangen is een minpunt. Maar ik praat hier over negatieve temperaturen. (Persoonlijk heb ik hier geen last van. maar wel voor mensen die niet thuis kunnen laden.)

[ Voor 24% gewijzigd door Immutable op 18-01-2023 11:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
@Immutable ik heb het erover dat er weinig merkbaar verschil is tussen een koude en warme battery pack in normaal verkeer. Ja het laden gaat sneller, maar daar heb je bij vertrek geen last van. Tenzij je op vakantie gaat in de winter (en zelfs dan) zie ik weinig voordeel aan het voorverwarmen van de battery pack bij welke versie van de auto dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Caelorum schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:47:
@Immutable ik heb het erover dat er weinig merkbaar verschil is tussen een koude en warme battery pack in normaal verkeer. Ja het laden gaat sneller, maar daar heb je bij vertrek geen last van. Tenzij je op vakantie gaat in de winter (en zelfs dan) zie ik weinig voordeel aan het voorverwarmen van de battery pack bij welke versie van de auto dan ook.
Grote nadeel bij LFP is dat hij onder 0 graden gewoon echt niks gaat laden, en dan moet voorverwarmen. Dus ja sta je dan te laden, wil je toch wel wat stroom erin hebben lijkt mij?
Dus je moet dan wel.
YouTube: Tesla Model 3 SR+ LFP cold weather testing
Gaat eerst het meeste stroom vanuit de lader gebruiken om de batterij op te warmen. En dan pas laat de BMS de poort vrij om stroom in de batterij te laden.

Edit: ah je hebt het over vertrekken met een ijskoude batterij. Klopt, maar hij zal wel regeneratie beperken. Volgens mij was het ook zo dat in echt koud weer de LFP wel qua vermogen beperkt gaat worden, totdat hij warm is. Maar normaal rijden is perfect te doen. Dus je hebt gelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Immutable op 18-01-2023 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Immutable schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Grote nadeel bij LFP is dat hij onder 0 graden gewoon echt niks gaat laden, en dan moet voorverwarmen. Dus ja sta je dan te laden, wil je toch wel wat stroom erin hebben lijkt mij?
Dus je moet dan wel.
Gaat eerst het meeste stroom vanuit de lader gebruiken om de batterij op te warmen. En dan pas laat de BMS de poort vrij om stroom in de batterij te laden.
Mijn niet LFP accu doet hetzelfde hoor. Eerst wordt accu opgewarmd en daarna wordt er langzaam maar bij beetje bijgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 15:32

Lagune

Its time for warp

turkeyhakan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Mijn niet LFP accu doet hetzelfde hoor. Eerst wordt accu opgewarmd en daarna wordt er langzaam maar bij beetje bijgeladen.
dat duurt toch helemaal niet lang? heb dat met mijn NCA ook, eerst ff het bacon icoontje en dan langzaam loopt kw snelheid op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
Caelorum schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:47:
Grootste nadeel vind ik met een koude pack dat er nauwelijks of minder regeneratie is en je dus je rijstijl moet aanpassen, dus vaker het rempedaal bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ja, weet ik. Maar dat je dit via YT uit moet vinden bewijst precies mijn punt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
maharens schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:13:
[...]
Grootste nadeel vind ik met een koude pack dat er nauwelijks of minder regeneratie is en je dus je rijstijl moet aanpassen, dus vaker het rempedaal bedienen.
Dat is wat vervelend en voornamelijk de eerste 10 minuten een ding (bij niet LFP dan), maar weegt (vind ik) niet op tegen de pakweg een Euro die je er voor betaald elke keer dat je die accupack gaat voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Caelorum schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:28:
[...]

Dat is wat vervelend en voornamelijk de eerste 10 minuten een ding (bij niet LFP dan), maar weegt (vind ik) niet op tegen de pakweg een Euro die je er voor betaald elke keer dat je die accupack gaat voorverwarmen.
Precies wat je zegt idd, bij niet LFP, want bij LFP duurt het helaas langer dan 10 min heb ik gisteren gemerkt.

In de handleiding staat ook om laden en vertrek zoveel mogelijk te laten samenvallen om te voorkomen dat je tegen je vertrektijd weer opnieuw de boel moet verwarmen, dus maar iets meer plannen dan. Bedankt voor je reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-09 17:29
Net langs de plaatselijke tesla dealer geweest.

Een testrit is maar 30minuten...
Dat is wel heel kort imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
huCks schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:33:

Dat is wel heel kort imo
Want? Je wilt er mee naar Duitsland om 200+ te proberen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26

Dat is wel heel kort imo
Vreemd. Ik mocht de Y een hele dag mee nemen om te testen. Als het maar niet in het weekend was (want dan is het druk met mensen die willen testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
DennusB schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Want? Je wilt er mee naar Duitsland om 200+ te proberen?
Wat is dit voor conclusie? De proefritauto's zijn sowieso gelimiteerd op 140 km/h. Ik heb meerdere proefritten gemaakt en in sommige gevallen ook langer dan een uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online

Dat is wel heel kort imo
Ik was na een half uur wel klaar met rijden. Tien minuten snelweg, tien minuten voor een bochtig parcours / dijkje, tien minuten in de bebouwde kom en je weet hoe ie rijdt, stuurt en aanvoelt. Maargoed dat was bij een andere EV. Kreeg de opmerking: jij bent snel terug. Vraag me echt af hoe lang anderen dan voor een testrit wegblijven?

Het is geen huurauto die je even 24u mee kan krijgen om snelweg, bebouwde kom en de Ikea test met verhuizing te doen? Of banana box test ala Bjorn. Of 1000km range test. Maargoed kennelijk zijn er genoeg die daar anders over denken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TijnC
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-01 10:06
TijnC schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:01:
De knoop ook maar doorgehakt en een Y performance in cherry red besteld. Meteen maar full option gegaan (FSD, trekhaak, winterbanden). Nu even afwachten of de leasing akkoord gaat (zou in principe geen probleem mogen zijn). Duimen jullie mee? (Ik kom overigens van een 3 LR)
Intussen gisteren approval van de lease. Ben dus in blijde afwachting van mijn full option cherry red Y *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
TijnC schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Intussen gisteren approval van de lease. Ben dus in blijde afwachting van mijn full option cherry red Y *O*
Nice, gefeliciteerd!

Full option klinkt wel heel “legacy merk” natuurlijk, het is een Y LR CR Z/W FSD + th :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct

Dat is wel heel kort imo
Huh ik had meerdere keer 1u gehad (had 2x M3P en 1x MYLR proefrit)
Niet de 24u van Sunrise want die had ik ook gevraagd en mocht toen niet, maar zeker 1u.
Je kan ook vragen of er nog iemand anders gepland staat na jouw slot.
Ik mocht in totaal 1.5u rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alamo
  • Laatst online: 08:20
SirLct schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Huh ik had meerdere keer 1u gehad (had 2x M3P en 1x MYLR proefrit)
Niet de 24u van Sunrise want die had ik ook gevraagd en mocht toen niet, maar zeker 1u.
Je kan ook vragen of er nog iemand anders gepland staat na jouw slot.
Ik mocht in totaal 1.5u rijden.
Begin januari heb ik proefgereden bij Tesla Amsterdam, en daar was het ook 30 minuten. Als je allebei even wil rijden een kwartiertje dus... is wel erg weinig hoor.

Maar goed. Voor mij bevestigde het wat ik al dacht... ik wil een Tesla :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:07
Nou, een half uur is wel erg kort. Ik zou er genoeg aan hebben. Kan mij wel voorstellen dat andere hier misschien langer voor nodig hebben. Moet een ontspannen moment zijn waarbij je de auto een beetje leert kennen. Dat is meer dan alleen rijden.
Zeker als je ong 40-50-60k uitgeeft lijkt mij dat geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijnC
Djerro123 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Nice, gefeliciteerd!

Full option klinkt wel heel “legacy merk” natuurlijk, het is een Y LR CR Z/W FSD + th :p
Haha, ik ben ook legacy _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Alamo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Begin januari heb ik proefgereden bij Tesla Amsterdam, en daar was het ook 30 minuten. Als je allebei even wil rijden een kwartiertje dus... is wel erg weinig hoor.

Maar goed. Voor mij bevestigde het wat ik al dacht... ik wil een Tesla :P
Kon je misschien 2 afspraken inplannen, een voor jou, een voor je vrouw, kort achter elkaar?
Wel jammer dat ze nu blijkbaar naar 30 min gaan... Vond toch 1u nodig, want het gaat niet alleen over het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alamo
  • Laatst online: 08:20
SirLct schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:11:
[...]

Kon je misschien 2 afspraken inplannen, een voor jou, een voor je vrouw, kort achter elkaar?
Wel jammer dat ze nu blijkbaar naar 30 min gaan... Vond toch 1u nodig, want het gaat niet alleen over het rijden.
Da's wel een goed idee ja. Voor de volgende lezers hier! 30 minuten vliegt voorbij hoor.

Overigens kwamen wij halverwege de ochtend aan en moesten we al een half uur extra wachten omdat de proefritauto nog niet terug was. Dus ze gaan er blijkbaar vrij soepel mee om (het is maar goed dat we niet aansluitend een andere afspraak hadden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Alamo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Da's wel een goed idee ja. Voor de volgende lezers hier! 30 minuten vliegt voorbij hoor.

Overigens kwamen wij halverwege de ochtend aan en moesten we al een half uur extra wachten omdat de proefritauto nog niet terug was. Dus ze gaan er blijkbaar vrij soepel mee om (het is maar goed dat we niet aansluitend een andere afspraak hadden).
Ik ben nu gewoon voor de gein in Tilburg gaan plannen. Krijg tijdsloten van 1u?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:15
Ik denk dat het nu gewoon heel erg druk is vanwege de recente prijsverlagingen, wellicht dat ze daarom wat strakker aan de tijdslots houden.

Eind vorig jaar heb ik een proefrit gemaakt met de MYP bij Tesla Groningen en ze hebben het niet eens gehad over een tijd dat ik terug moest zijn. Ik heb gereden tot ik wist dat ik een MY wilde (nou ja, dat was na 5 minuten >:) ) maar heb daarna nog lekker doorgereden. Zelfs nog even de tijd genomen om te kijken of ik achterin kon slapen :+

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 15:22
[...]

Top! Ik kwam inderdaad net een knopje tekort nu ik de ''gooi deur open'' functionaliteit wilde gebruiken.

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

TijnC schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Flauwe vraag misschien, maar waarom zou je fsd bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:18
Djerro123 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Lease, gelukkig :).
marteltor schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:15:
[...]

dan had je zeker geen HPX4 hars van Carglass?
Haha hadden ze wel een aantal liter nodig gehad. Echt van linksboven naar rechtsonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09

Dat is wel heel kort imo
Bij mij kreeg ik ook 30 minuten te horen, toen ik aangaf dat ik even langs huis wou rijden (wat heen en weer zo'n 40 minuten was), kreeg ik te horen dat dat prima was. Dat ik alleen wel op een bepaald tijdstip terug wou zijn ivm een volgende proefrit die gepland was.

Volgens mij kun je dat dus prima aangeven als je het langer wilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Volgens mij heb je doordeweeks een tijdslot van een uur en in het weekend van 30 minuten. Ik zou zeggen als je echt langer wilt: plan jezelf en je wederhelft achter elkaar in. Is wellicht wat verder in de agenda maar dat helpt wel.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

Phntm

Tlingelingeling

Oekol schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:43:
Volgens mij heb je doordeweeks een tijdslot van een uur en in het weekend van 30 minuten. Ik zou zeggen als je echt langer wilt: plan jezelf en je wederhelft achter elkaar in. Is wellicht wat verder in de agenda maar dat helpt wel.
Slim ideetje, als je dan ook gewoon in de store communiceert van "wij zijn een koppel en via deze weg ervaren we het allebei." Denk ik wel dat ze het prima vinden aangezien het toch gereserveerde tijd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• srwk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-11-2023
Zijn er hier ook mensen die een MY RWD hebben besteld en thuis geen eigen laadpaal hebben?

Ik zit namelijk te twijfelen tussen de MY RWD of MY LR als volgende lease auto. Voor vakanties zie ik geen echte problemen qua range (1 extra stop en max 1 uur extra reistijd). In principe kan ik voor het dagelijks gebruik ook uit de voeten met een MY RWD, maar ik vraag mij af of de LFP batterij dan niet te beperkt is als je thuis niet kan laden tot bijvoorbeeld 100%.
Verschil tussen beide auto's aan bijtelling is € 750,- per jaar. Is dit het geld waard om meer flexibiliteit te hebben met de MY LR? Of kan je ook prima uit de voeten met een MY RWD? Ik ben benieuwd of hier ervaringen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Phntm schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Slim ideetje, als je dan ook gewoon in de store communiceert van "wij zijn een koppel en via deze weg ervaren we het allebei." Denk ik wel dat ze het prima vinden aangezien het toch gereserveerde tijd is.
Hij gaf het zelf min of meer aan als idee. Hij verstond mij namelijk niet, ik zei dat mijn vrouw ook wilde rijden dit keer. Was de tweede keer dat we een halfuur deden op een zaterdag. Echter noemde hij toen een naam op van diegene die na mij was, in de veronderstelling dat wij achter elkaar hadden gereserveerd.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harjan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-01-2024

Dat is wel heel kort imo
Dat vonden wij ook, dus hebben we nogmaals een afspraak gemaakt voor een uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijnC
Bever! schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Flauwe vraag misschien, maar waarom zou je fsd bestellen?
Omdat het voor het leasebudget amper iets uitmaakt, en ik leef op hoop dat het binnen de looptijd van de lease ooit echt bruikbaar wordt. Ik verwacht ook dat die optie alleen maar duurder gaat worden als latere toevoeging naarmate ze bruikbaarder wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
srwk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:30:
Zijn er hier ook mensen die een MY RWD hebben besteld en thuis geen eigen laadpaal hebben?

Ik zit namelijk te twijfelen tussen de MY RWD of MY LR als volgende lease auto. Voor vakanties zie ik geen echte problemen qua range (1 extra stop en max 1 uur extra reistijd). In principe kan ik voor het dagelijks gebruik ook uit de voeten met een MY RWD, maar ik vraag mij af of de LFP batterij dan niet te beperkt is als je thuis niet kan laden tot bijvoorbeeld 100%.
Verschil tussen beide auto's aan bijtelling is € 750,- per jaar. Is dit het geld waard om meer flexibiliteit te hebben met de MY LR? Of kan je ook prima uit de voeten met een MY RWD? Ik ben benieuwd of hier ervaringen mee zijn.
Wees niet bang, ik heb ook geen eigen laadpaal maar wel twee op 250 meter lopen. Overigens is dat een klein stukje plannen en geluk hebben dat je hem er eerder hebt staan dan buren. Maar ik heb echt zat range en ik rij minimaal 50.000 kilometer per jaar. Op het werk kan ik (bij)laden, als je dat een beetje goed managed heb je daar genoeg aan. Bij de sportschool kan ik (bij)laden en komt het echt niet anders uit plug ik hem thuis ergens er in. Als laatste natuurlijk snelladen langs de snelweg. Nee ik heb echt totaal geen range stress. Als je niet elke dag 300km rijdt ga je echt niet in de problemen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-08 16:08

Ik heb zelf de MY RWD en gebruik op dit moment mijn eigen laadpaal niet vanwege een verschil in kosten kWh en vergoeding kWh. Maar eerlijk gezegd is het gebruik van publieke laadpalen prima te doen. Ik heb er twee in de buurt met ieder twee plekken dus opladen kan bijna altijd. En als je op pad bent zijn er ook nog wel mogelijkheden om te laden. Maar goed, je geeft zelf aan voor dagelijks gebruik uit de voeten te kunnen met de range van een RWD. Dan denk ik niet dat de LFP batterij je gaat beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:08

Dat is wel heel kort imo
Deze week een proefritje gemaakt via Tesla Wezep. Enige verzoek was een kwartiertje voor sluitingstijd terugbrengen! Aardige gasten ook daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirLct schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Ik ben nu gewoon voor de gein in Tilburg gaan plannen. Krijg tijdsloten van 1u?
Was in Brussel ook zo.
Je boekt een uur, en de volgende komt 1 uur later, dus tegen dan moet je terug zijn. Bij mij gaven ze aan dat een proefrit 45min duurt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:16

Ik hier. Maar heb er eentje op 300 meter lopen. Je zal moeten kijken waar je dan wel kan laden, bijvoorbeeld op je werk. En ook wat voor ritten je maakt voor mij is dat 30km enkele reis. Met meer kilometer op een dag zal je eerder naar die laadpaal moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-09 07:15

Kan je op je werk laden? En indien ja, kan je de meeste weekends overbruggen met een volle batterij?
Dus vrijdag volladen tot 100% en maandag dan pas terug verder opladen.
Indien dat het geval is, zou ik die 750 euro houden en voor de RWD gaan.
Een paar keer aan een publieke lader hangen onderweg is geen ramp heb ik gemerkt. Zeker als je maar 50 of 100km extra nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:48
Jeroen-Buren schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:39:
[...]

Ik heb zelf de MY RWD en gebruik op dit moment mijn eigen laadpaal niet vanwege een verschil in kosten kWh en vergoeding kWh. Maar eerlijk gezegd is het gebruik van publieke laadpalen prima te doen. Ik heb er twee in de buurt met ieder twee plekken dus opladen kan bijna altijd. En als je op pad bent zijn er ook nog wel mogelijkheden om te laden. Maar goed, je geeft zelf aan voor dagelijks gebruik uit de voeten te kunnen met de range van een RWD. Dan denk ik niet dat de LFP batterij je gaat beperken.
ik heb inderdaad precies hetzelfde, scheelt mij 60cent per kWh als ik publiek paal gebruik Tot nog toe geen issue gehad, paal is altijd vrij. Nu rij ik niet veel momenteel dus 1x per week laden is voldoende.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:21

Ja ik ben in afwachting van de RWD. Hier op 50 meter afstand wel 2 laadpalen die regelmatig bezet zijn maar op kantoor kan ik eventueel wel laden.

De reden waarom ik voor de RWD gekozen heb is omdat ik die kan laden tot 100% en de LR tot 80-90%. Dan heb je ongeveer dezelfde actieradius. Af en toe doen we wat stedentrips van 400-500 km enkele reis en heb ik een enkele keer zakelijke ritten van maximaal 200 km enkele reis. Voor die tripjes vond ik het niet waard een LR te kiezen, 99% van de ritten zullen binnen de actieradius van de RWD vallen.

Nu sinds eind maart rijd ik met een Lynk & Co en bevalt het ‘laden waar je kan’ principe eigenlijk heel goed. Ik zelf verwacht geen problemen met de actieradius te gaan hebben, die een LR voor mij zouden oplossen.

[ Voor 7% gewijzigd door pretpik op 18-01-2023 15:43 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
pretpik schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:39:
[...]
Nu sinds eind maart rijd ik met een Lynk & Co en bevalt het ‘laden waar je kan’ principe eigenlijk heel goed. Ik zelf verwacht geen problemen met de actieradius te gaan hebben, die een LR voor mij zouden oplossen.
Dat principe is precies de reden dat ik in 2019 juist voor een LR ben gegaan. Ik heb daar helemaal geen zin in en wil het gebruiksgemak dat ik gewend was van de Volvo V40 D4, maar dan in een EV :*)

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
Electromonkey schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:35:

Haha hadden ze wel een aantal liter nodig gehad. Echt van linksboven naar rechtsonder.
Ik denk dat hij bedoelde dat je wellicht een putje heb die niet is gefixed, waardoor de snelle verwarming een barst veroorzaken.

Ik zou wel 750 euro per jaar extra betalen voor een auto die 2s sneller is naar de 100.
Het is voor ieder anders natuurlijk. Voor de range etc zou het niet echt uitmaken. (RWD tot 100% laden of LR tot 80% laden)
Extra voordeel: AWD (voor het geval dat je een keer in je leven in sneeuw belandt :D), en 250kW laden dus tijdens vakantie ritten wellicht sneller. Maar het is aan jou of je het allemaal 750 eur per jaar waard vindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Het tot 100% laden is ook wat overtrokken imho. Bij normale temps is er amper verschil tussen NCA/NMC en LFP qua calendar aging. Het maakt doorgaans weinig uit of je nou 70, 80, 90 of 100% neemt. Al zou ik het ook zeker niet voor de range doen. Puur voor AWD en 5s met optie tot 4,5s.

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 18-01-2023 17:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:43
pretpik schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Ja ik ben in afwachting van de RWD. Hier op 50 meter afstand wel 2 laadpalen die regelmatig bezet zijn maar op kantoor kan ik eventueel wel laden.
Hier zelfde situatie en bijna iedereen haalt hem op als hij vol is. Mocht je iets later thuis komen en er is geen plek kan je via de Smoov app notificaties aanzetten op een paar palen rond je huis. Krijg je vanzelf een pushmessage wanneer er een vrij is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dersan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:24:
[...]

Hier zelfde situatie en bijna iedereen haalt hem op als hij vol is. Mocht je iets later thuis komen en er is geen plek kan je via de Smoov app notificaties aanzetten op een paar palen rond je huis. Krijg je vanzelf een pushmessage wanneer er een vrij is!
De Android reviews van die Smoov zijn nou niet bijster positief. Voorlopig hang ik mijn M3 LR maar aan de beschikbare publieke paal aan de overkant van de straat, wat tot nu toe nog geen issue is geweest.

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens

Laden bij de Supercharger is op veel plekken en tijdens het juiste tijdvak 40 cent. Dat is voor sommigen goedkoper dan thuis (los van het prijsplafond) en vaak ook goedkoper dan AC palen van bijvoorbeeld Allego die 60 cent kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huCks
Op de reacties van mijn post dat je maar een half uur mag rijden (wauw hoe sommige hier op reageren trouwens...)

Volgens de verkoper mag je indien het kalm is langer rijden.
Maar momenteel is het enorm druk qua testritten zei hij.

30minuten is toch kort imo...
Tesla aartselaar is op de a12, met wat pech ben je op een half uur nog niet van de a12 (licht overdreven natuurlijk)...
Als je volgende dingen wilt testen:
Snelweg, 70km/u baan, dorpscentrum, kasseibaan, baan met slechte ligging en een bochtig wegentje.
Dan is je half uur wat kort.

Het gaat ook mn eerste keer tesla zijn.
Dus alleen al de software bekijken duurt wrs al 10min...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:16
huCks schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:50:
Op de reacties van mijn post dat je maar een half uur mag rijden (wauw hoe sommige hier op reageren trouwens...)

Volgens de verkoper mag je indien het kalm is langer rijden.
Maar momenteel is het enorm druk qua testritten zei hij.

30minuten is toch kort imo...
Tesla aartselaar is op de a12, met wat pech ben je op een half uur nog niet van de a12 (licht overdreven natuurlijk)...
Als je volgende dingen wilt testen:
Snelweg, 70km/u baan, dorpscentrum, kasseibaan, baan met slechte ligging en een bochtig wegentje.
Dan is je half uur wat kort.

Het gaat ook mn eerste keer tesla zijn.
Dus alleen al de software bekijken duurt wrs al 10min...
Software kan je vooraf wel in de showroom doen ;)

Proefrit zou je wel wat praktischer kunnen maken, rondje over het industrieterrein van de showroom kan je ook wel zien als dorpscentrum. Verder ben je ook wel wat wegen tegengekomen als je naar de snelweg rijd. Anders ga je gewoon nog een keer als je niet helemaal tevreden bent. Heb ik ook gedaan, eerste keer was het voor mij nog wat overweldigend en heb ik nog wat andere instellingen geprobeerd bij een tweede proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:37
Immutable schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Dus je moet dan wel.

Edit: ah je hebt het over vertrekken met een ijskoude batterij. Klopt, maar hij zal wel regeneratie beperken. Volgens mij was het ook zo dat in echt koud weer de LFP wel qua vermogen beperkt gaat worden, totdat hij warm is. Maar normaal rijden is perfect te doen. Dus je hebt gelijk.
Is rijden met een koude batterij nog slecht verder? Ik heb een MY RWD maar stel geen vertrektijden in nu

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Makkelijk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:14:
[...]

Is rijden met een koude batterij nog slecht verder? Ik heb een MY RWD maar stel geen vertrektijden in nu
Neuh is niet slecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Gisteren proefgereden in een M3 en daarna nog kort in een MY.

De M3 gaat hem niet worden, de MY is een echte kanshebber.

Twijfel nu erg tussen een RWD en een LR, vanavond nog maar eens rekenen….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

SirLct schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:13:
[...]

Ik denk dat hij bedoelde dat je wellicht een putje heb die niet is gefixed, waardoor de snelle verwarming een barst veroorzaken.

[...]

Ik zou wel 750 euro per jaar extra betalen voor een auto die 2s sneller is naar de 100.
Het is voor ieder anders natuurlijk. Voor de range etc zou het niet echt uitmaken. (RWD tot 100% laden of LR tot 80% laden)
Extra voordeel: AWD (voor het geval dat je een keer in je leven in sneeuw belandt :D), en 250kW laden dus tijdens vakantie ritten wellicht sneller. Maar het is aan jou of je het allemaal 750 eur per jaar waard vindt.
Ik laad m'n lr awd bijna dagelijks tot 100% degen is na 145k km gewoon conform de gemiddelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
jip_86 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Software kan je vooraf wel in de showroom doen ;)

Proefrit zou je wel wat praktischer kunnen maken, rondje over het industrieterrein van de showroom kan je ook wel zien als dorpscentrum. Verder ben je ook wel wat wegen tegengekomen als je naar de snelweg rijd. Anders ga je gewoon nog een keer als je niet helemaal tevreden bent. Heb ik ook gedaan, eerste keer was het voor mij nog wat overweldigend en heb ik nog wat andere instellingen geprobeerd bij een tweede proefrit.
Vooraf in de showroom?😂
Tbh mindere ervaring deze middag gehad...
De showroom bevatte 1 model 3, voor de rest geen wagens om te bezichtigen 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djohnnie
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 20:45
huCks schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:50:
Helemaal niet overdreven. Ik ben afgelopen december een testrit gaan maken bij Tesla Aartselaar om 16u op een weekdag en ik ben op dat halfuur zelfs niet het blokje rond geraakt. Ik was dus een kleine 10 minuten te laat terug en het was dan ook een redelijk nutteloze testrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solexje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 21:35
Gebruik Supercharger.
Ik heb MYRWD met 10.000 km gratis superchargen. Mijn vraag: is het slecht voor de batterij als je bijna altijd supercharger gaat gebruiken ( anders krijg ik mijn tegoed ..lees zelfs 10.000 mijl..ca.2500 kWh was niet op). Rijdt er prive mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
huCks schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:35:
[...]

Vooraf in de showroom?😂
Tbh mindere ervaring deze middag gehad...
De showroom bevatte 1 model 3, voor de rest geen wagens om te bezichtigen 😛
Hasselt? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
Bever! schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Ik laad m'n lr awd bijna dagelijks tot 100% degen is na 145k km gewoon conform de gemiddelden
Probleem is toch niet per se tot 100% opladen, maar 100% opgeladen laten staan?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Aartselaar 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:28:
[...]

Probleem is toch niet per se tot 100% opladen, maar 100% opgeladen laten staan?
Zelfs dat valt mee. Helemaal bij een LR met Panasonic. Tenzij je hem een jaar in 50 graden laat staan en steeds weer tot 100% laat laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Solexje schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:11:
Gebruik Supercharger.
Ik heb MYRWD met 10.000 km gratis superchargen. Mijn vraag: is het slecht voor de batterij als je bijna altijd supercharger gaat gebruiken ( anders krijg ik mijn tegoed ..lees zelfs 10.000 mijl..ca.2500 kWh was niet op). Rijdt er prive mee
Het zal meer degradatie geven. Hoeveel is pas over langere tijd te zeggen. Helemaal met LFP wat nog vrij nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
Inspired schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:30:
[...]

Zelfs dat valt mee. Helemaal bij een LR met Panasonic. Tenzij je hem een jaar in 50 graden laat staan en steeds weer tot 100% laat laden.
Ik vind verhuizen om die reden naar een plek waar het altijd 50'c is wat overdreven, dus ik geloof je op je woord. Onze M3 batterij moet dan wel 'pristine' zijn want we laden ongeveer nooit tot 100% op :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 19:56

bert pit

asdasd

Willianv schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:20:
Gisteren proefgereden in een M3 en daarna nog kort in een MY.

De M3 gaat hem niet worden, de MY is een echte kanshebber.

Twijfel nu erg tussen een RWD en een LR, vanavond nog maar eens rekenen….
Hier ook die keuze stress ;) Ik ben er voor het grootste deel uit: MY LR.
Ik heb het idee dat de kleinere batterij op de RWD een fractie beter is op de zeer lange termijn. Voor winterse condities is een LR dan weer beter, we rijden elk jaar naar de Alpen.

Maar het belangrijkste voor mij is, dat elke keer dat ik met een RWD net een paar KM tekort kom, ik zou denken "had ik nu maar...". Dus ik ben erg benieuwd waar jij op uitkomt.

Als je het meer economisch bekijkt id de RWD de betere optie.

[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 18-01-2023 19:47 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Inspired schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:31:
[...]

Het zal meer degradatie geven. Hoeveel is pas over langere tijd te zeggen. Helemaal met LFP wat nog vrij nieuw is.
Het was toch al bewezen, voor de oude accu, dat het echt minimaal was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Caelorum schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:47:
[...]

Het was toch al bewezen, voor de oude accu, dat het echt minimaal was?
Is dat zo? Ik heb nooit echt bewijs gezien van Model 3s die veel hebben snel geladen vs weinig/niet. Met 3C laden is volgens mij bewezen slechter dan lekker druppelen. Al blijft het allemaal de vraag hoeveel slechter. 2500kWh SuCen in twee jaar lijkt mij niet gezond. Maar goed, mooie testcase wellicht. :)

Pagina: 1 ... 429 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: