Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 428 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.458 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vortexmerc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 13:26
Boy1308 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Heb over 2 weken een proefrit met een M3 voor een uurtje. Ga dan snel eens ermee tot thuis rijden en testen. Met dekens en een propere fiets uiteraard. Heb altijd respect voor (andermans) spullen
Awel kwa lengte gaat het juist maar, de nieuwere mtbs hebben zo een max stuur lock waardoor het stuur niet plat maar nogal scheef rechtop komt en dat botst bij mij tegen de onderkant van de koffer voor het er volledig in zit.

Nu stuur andere kant op draaien kan oplossing zijn maar dan komt de remhendel onderaan potentieel tegen de bodem en geen voorwiel dus das ook niet gewenst op dat moment :)

andere optie mss stuur eerst erin maar das zeer onhandig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
STIMPPYYY schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:05:
Ging wel erg goed vanochtend met de sneeuw... not! (sneeuwde kort bij ons).

Ruitenwissers bevroren, TACC aan en wissen maar. Niet uit te zetten. Sneeuw ziet de camera dus als regen. Kort gezegd: zowel TACC en AP zijn voor mij echt onbruikbaar geworden in deze omstandigheden.
Had vanochtend (met gepland vertrek) geen last van. Klein beetje condens op de voorruit maar die is daarna ook weg. Btw, defrost werkt ook goed als je gepland vertrek was vergeten. Bij mij was het meestal goed na een minuut of 2.

Gisterenavond toen het erg zwaar regende had de AP wel bij mij eventjes "limited speed due to poor visibility", wat na half minuut ook weer weg. Was erg skeptisch over tesla vision, maar ik ben steeds verbaasd hoe ie alleen maar met camera zo goed kan doen. Ik kon iig geen donder zien maar de auto rijdt netjes pal midden in het rijbaan. Bijzonder vind ik.

[ Voor 6% gewijzigd door SirLct op 17-01-2023 12:45 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:19
STIMPPYYY schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:05:
Ging wel erg goed vanochtend met de sneeuw... not! (sneeuwde kort bij ons).

Ruitenwissers bevroren, TACC aan en wissen maar. Niet uit te zetten. Sneeuw ziet de camera dus als regen. Kort gezegd: zowel TACC en AP zijn voor mij echt onbruikbaar geworden in deze omstandigheden.
Hier nog een SR+ uit 2019 met HW2.5, maar dat gaat niet veel beter. Er lijkt meer geleund te worden op de camera’s, ook bij oude hardware.

Gisteren dus de grappige en irritante situatie gehad dat enerzijds de ruitenwissers automatisch weinig doen en anderzijds AP piepend uit gaat vanwege te weinig zicht… Euh, daarom klik ik steeds het op ruitenwisserknopje…

AP ging er zonder handmatig de ruitenwisser aan te zetten elke paar minuten weer vanaf omdat hij niet genoeg zag. Hij slingerde ook opvallend veel. Dit systeem heeft nog zoveel stappen/iteraties nodig om ook maar een beetje richting FSD te gaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pageUp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-08 20:53
Wat zijn jullie favo accessoires? Wat hebben jullie door de leasemaatschappij laten meenemen in het leasebedrag? ;-) (hoop dat dit niet off-topic is)

Kan een computer in elkaar zetten =3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-08 12:15
pageUp schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:12:
Wat zijn jullie favo accessoires? Wat hebben jullie door de leasemaatschappij laten meenemen in het leasebedrag? ;-) (hoop dat dit niet off-topic is)
S3XY buttons, niet opgenomen want aftermarket ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Peter_J_ op 17-01-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Jeroen-Buren schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Als ik heel eerlijk ben vind ik zelfs AP zonde van het geld. Het stuur vasthouden moet je toch dus dan kan je net zo goed zelf sturen. Het is geen fijne ervaring als je op een spitsstrook rijd met AP en de auto denkt de afrit te moeten volgen met 100 km/u :X En daarnaast vaak abrupte en onverklaarbare vertragingen van de auto. Als ik dan moet proberen te achterhalen waarom de auto dat dan doet laat dan maar... Wat mij betreft onvoorspelbaar en dus geen toevoeging.
AP is toch gratis? Is gewoon inbegrepen in de prijs.. tenzij je bedoeld dat de auto goedkoper kan als ze dat als optie zouden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 15:32

Lagune

Its time for warp

Jitsert schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Ik ben erg tevreden over de Tesla (ik lijk wel een papegaai haha), maar zelfs die auto-lane change is niet 'auto'.
Je wordt nog steeds gedwongen om zelf (licht) te sturen, dus heel erg auto vind ik het allemaal niet.

Daarnaast is de EAP voor nu echt weggegooid geld, mss dat ik er later nog plezier van ga hebben. Nu geen summon + auto inparkeren beschikbaar, dat zijn samen met de (niet-zo-auto) lane change zaken die mij toch hebben besluiten voor EAP te kiezen.

Hoe ervaren anderen dit?
zelf sturen hoeft helemaal niet bij een auto baan wissel :? hij doet het alleen niet als je geen druk op het stuur geeft, dan krijg je het bekende steering wheel nag

als het niet al te druk op de weg is werkt het prima en imho het geld wel waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 16:30
Boy1308 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Heb over 2 weken een proefrit met een M3 voor een uurtje. Ga dan snel eens ermee tot thuis rijden en testen. Met dekens en een propere fiets uiteraard. Heb altijd respect voor (andermans) spullen
Mijn 29" past prima achterin. Wel het voorwiel eraf!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:00
[...]

Als ik heel eerlijk ben vind ik zelfs AP zonde van het geld. Het stuur vasthouden moet je toch dus dan kan je net zo goed zelf sturen. Het is geen fijne ervaring als je op een spitsstrook rijd met AP en de auto denkt de afrit te moeten volgen met 100 km/u :X En daarnaast vaak abrupte en onverklaarbare vertragingen van de auto. Als ik dan moet proberen te achterhalen waarom de auto dat dan doet laat dan maar... Wat mij betreft onvoorspelbaar en dus geen toevoeging.
Sorry maar een spitsstrook heeft vaak ook niet echt normale belijning (zeker niet diegene aan de rechterkant) en het systeem dat soort rare afwijkingen leren is enorm lastig, dan kan je 'm beter op TACC houden. Sowieso kent automatisch sturen de regels die in NL gelden niet volledig. Denk aan de blokmarkering bij af- en opritten. Automatisch sturen en TACC haalt niet rechts in terwijl dat prima is toegestaan als je blokmarkeing hebt. Geen idee of dat een beperking van automatisch sturen is en dat met EAP of FSD wel goed herkent wordt.

Kortom: de automatisch sturen functie werkt over het algemeen prima op de snelweg bij normale belijning. En daar is automatisch sturen ook voor bedoelt (quote van de handleiding "Automatisch sturen is bedoeld voor gebruik op autosnelwegen door een volledig opmerkzame bestuurder."). Ga je het gebruiken buiten die setting dan reageert het niet altijd zoals je zou willen. Het zou enorm fijn zijn als dat in de toekomst beter gaat worden maar helaas moeten we nu er maar mee om leren gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Myrdhin op 17-01-2023 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Myrdhin schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:02:
[...]
Het zou enorm fijn zijn als dat in de toekomst beter gaat worden maar helaas moeten we nu er maar mee om leren gaan.
Ja alleen dat leren gaat wel met horten en stoten, zeker als na een OTA de auto zich weer anders gedraagt 8)7

Voor mij hoeft al dat lijngebeuren en 'soort van automatische' ruitenwisser er niet op, automatische noodstop en TACC is meer dan genoeg d:)b

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:51
[...]

Sorry maar een spitsstrook heeft vaak ook niet echt normale belijning (zeker niet diegene aan de rechterkant) en het systeem dat soort rare afwijkingen leren is enorm lastig, dan kan je 'm beter op TACC houden. Sowieso kent automatisch sturen de regels die in NL gelden niet volledig. Denk aan de blokmarkering bij af- en opritten. Automatisch sturen en TACC haalt niet rechts in terwijl dat prima is toegestaan als je blokmarkeing hebt. Geen idee of dat een beperking van automatisch sturen is en dat met EAP of FSD wel goed herkent wordt.

Kortom: de automatisch sturen functie werkt over het algemeen prima op de snelweg bij normale belijning. En daar is automatisch sturen ook voor bedoelt (quote van de handleiding "Automatisch sturen is bedoeld voor gebruik op autosnelwegen door een volledig opmerkzame bestuurder."). Ga je het gebruiken buiten die setting dan reageert het niet altijd zoals je zou willen. Het zou enorm fijn zijn als dat in de toekomst beter gaat worden maar helaas moeten we nu er maar mee om leren gaan.
Ik snap het qua belijning maar aan de andere kant gaat de TACC wel van 100 naar 90, 80, 70 etc als ik op een afrit rijd. Dus blijkbaar is de auto voldoende slim om te weten dat het om een afrit gaat. Maar goed, mijn belangrijkste argument is dat je toch het stuur moet vasthouden; dan kan je ook zelf sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
eNaSnI schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Ja alleen dat leren gaat wel met horten en stoten, zeker als na een OTA de auto zich weer anders gedraagt 8)7

Voor mij hoeft al dat lijngebeuren en 'soort van automatische' ruitenwisser er niet op, automatische noodstop en TACC is meer dan genoeg d:)b
Wees blij dat er updates zijn. Het systeem wordt er over het algemeen uiteindelijk alleen maar beter van.
En heb je voldoende aan TACC en noodstop dan gebruik je die andere fatures toch niet? Er zijn anderen die er wel blij van worden :) Het enige lastige is dat voor TACC wel de ruitenwisser actief moet zijn, of dat nou standje auto of een van de andere standen is maakt dan weer niet uit. Je kan 'm alleen niet compleet uitzetten met TACC actief.

Voor wat betreft de ruitenwissers: meestal na de wasstraat reageert ie bij mij ook wat minder handig en gaat snel richting standje turbo. Je ziet tijdens het wissen ook de filmlaag die erop is gekomen om water zo snel mogelijk af te voeren. Daar raakt het systeem blijkbaar van in de war dus even het gedeelte met de camera's poetsen zodat die filmlaag daar eraf is helpt in ieder geval bij mij enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
gustaveau schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:55:
Morgen zal ik met de auto richting Oostenrijk rijden (tesla 3 SR+ '21) en ik vraag me af wat de optimale snelheid is voor de Duitse autobahn
Ik rij nog wel eens die kant op en dan 150 op rustige stukken.
Helaas veel werkzaamheden en ander gedoe dus vaak kom je niet eens boven de 110 uit, zeker niet doordeweeks overdag.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 19:51

Bever!

3

gustaveau schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:55:
Morgen zal ik met de auto richting Oostenrijk rijden (tesla 3 SR+ '21) en ik vraag me af wat de optimale snelheid is voor de Duitse autobahn, heeft het zin om veel harder te rijden dan 130, of ben je dan al snel onevenredig veel tijd kwijt met laden?

Zowieso staat veiligheid voorop, dus was niet van plan om sneller dan 150 te gaan doen.
Verschil in reistijd tussen 130 of 150 met tussenpozen is verwaarloosbaar, verbruik stijgt exponentieel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Myrdhin schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Wees blij dat er updates zijn. Het systeem wordt er over het algemeen uiteindelijk alleen maar beter van.
En heb je voldoende aan TACC en noodstop dan gebruik je die andere fatures toch niet? Er zijn anderen die er wel blij van worden :) Het enige lastige is dat voor TACC wel de ruitenwisser actief moet zijn, of dat nou standje auto of een van de andere standen is maakt dan weer niet uit. Je kan 'm alleen niet compleet uitzetten met TACC actief.

Voor wat betreft de ruitenwissers: meestal na de wasstraat reageert ie bij mij ook wat minder handig en gaat snel richting standje turbo. Je ziet tijdens het wissen ook de filmlaag die erop is gekomen om water zo snel mogelijk af te voeren. Daar raakt het systeem blijkbaar van in de war dus even het gedeelte met de camera's poetsen zodat die filmlaag daar eraf is helpt in ieder geval bij mij enorm.
Als het al 3 jaar ‘beter’ moet worden dan vraag ik mij toch af wanneer. Het is met het verwijderen van de radar alleen maar slechter geworden.

Uiteraard credits voor Tesla vanwege de continu stroom aan updates en de wil om er iets van te maken. Maar dat doet niet af aan de waarheid.. helaas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

STIMPPYYY schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Als het al 3 jaar ‘beter’ moet worden dan vraag ik mij toch af wanneer. Het is met het verwijderen van de radar alleen maar slechter geworden.

Uiteraard credits voor Tesla vanwege de continu stroom aan updates en de wil om er iets van te maken. Maar dat doet niet af aan de waarheid.. helaas.
De waarheid is jouw mening he, ik rijd dagelijks 200km snelweg en eigenlijk nooit last van Ap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myrdhin
STIMPPYYY schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Gelukkig zijn er ook een hoop mensen waarbij het wel een positieve ervaring is. Ik heb in het verleden nooit echt last gehad van phantom brakes en nu met vision only merk ik er ook weinig van. Dat zal zeker ook te maken hebben met de locatie waar ik voornamelijk rij (oosten van het land) maar ook met de vakantie naar Italie heb ik eigenlijk geen issues gehad terwijl dat toch een aardige rit van 1400km en 1400km terug is geweest.

Natuurlijk merk ik ook bij flinke regen dat de snelheid beperkt wordt, maar dat doe je als bestuurder zelf ook, ook al heb je radar tot je beschikking. Andere situaties waarbij ik heel soms rare dingen ervaar zijn voornamelijk als je dingen als autosteer gebruikt buiten de snelweg. Maar goed, daar is het dan ook niet voor gemaakt, wat ook in de handleiding vermeld staat. Dat het werkt buiten snelwegen is mooi meegenomen. Wil je meer dan zou EAP of FSD uiteindelijk een oplossing kunenn zijn maar FSD heb je in NL nog niet veel aan begrijp ik van anderen.

De ervaring die ik wel heb is dat oudere Model 3 auto's gevoeliger lijken te zijn. De Model 3 2019 van mijn collega is iets kieskeuriger lijkt het wel. Ook tijdens het rijden kost het bij die auto meer moeite om 'm van baan te wisselen met autosteer aan. Je moet dan vrij hard duwen om 'm uit autosteer te krijgen ondanks dat het knipperlicht uit staat. Misschien dat dat met de huidige firmware updates beter is geworden (laatste keer dat ik erin gereden heb is 2 jaar geleden, mijn eigen Model 3 heb ik nu bijna 2 jaar).

Mischien zijn de camera componenten net wat anders of zijn er andere veschillen in hardware waardoor dat model net even wat anders reageert. Geen idee maar wat ik zo lees komen een hoop problemen bij vooral de oudere Tesla's voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harjan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
[...]

Hier dezelfde ervaring, EAP is sowieso de meest nutteloze investeringen in ons leven tot nu toe, van die € 3800 hadden we beter lekker op vakantie kunnen gaan. Tot aan Tesla vision ging het nog bij een rijbaan wissel als het heel rustig is op de weg, maar meestal duurt het veel te lang en stuur je zelf naar de andere rijbaan, automatisch parkeren gebruik je 1 keer om te proberen, maar je kunt het zelf 5 keer zo snel, in mij ogen compleet nutteloos.
Wij vinden het een heerlijke auto, maar de rijhulp systemen vinden we, zeker sinds Tesla Vision, zeer teleurstellend, ik hoop echt dat ze het weer op het niveau van ongeveer een jaar geleden kunnen krijgen. Zelfs de normale TACC gebruiken we nog maar af en toe, zo vervelend dat de auto zonder enige reden een paar kilometer langzamer gaat rijden.
Nogmaals een fijne auto om gewoon mee te rijden en nog steeds de benchmark op EV gebied.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Bever! schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:58:
[...]

De waarheid is jouw mening he, ik rijd dagelijks 200km snelweg en eigenlijk nooit last van Ap
Maar vind je het beter geworden sinds vision? Dus niet "minder slecht" of "ongeveer even goed"

Van velen hier lees je toch wel dat er iets meer foutjes in geslopen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 17-01-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:37
[...]

Sorry maar een spitsstrook heeft vaak ook niet echt normale belijning (zeker niet diegene aan de rechterkant)
Mijn vorige Seat deed spitsstroken eigenlijk prima. Dus het kan wel, het is maar net waar de focus ligt.
Ik ben over het algemeen blij met AP alleen omdat het binnen de bebouwde kom werkt ga je het ook doen, en juist daar gaat het nu best wel eens mis.

Vanmorgen probeerde AP me nog de berm in te rammen. Geen idee waarom, hij reed hier het gras rechts in (ik zat op de rechter baan): https://www.google.nl/map...EURrOg!2e0!7i16384!8i8192

Misschien was de auto levensmoe en wilde hij de boom knuffelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 17-01-2023 15:24 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

JohanB schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Maar vind je het beter geworden sinds vision? Dus niet "minder slecht" of "ongeveer even goed"
Als ik kritisch kijk, vind ik dat het langzamer is geworden niet alleen kwa volgafstand en topsnelheid maar ook in gaten laten vallen tov voorliggers. Fantombrakes had ik eerder nog wel eens (al was dat ook beperkt), maar tegenwoordig eigenlijk nooit. (1x sinds vision) Ik gebruik het praktisch alleen op de snelweg, en tacc amper (dus daar heb ik niet veel over te zeggen)

[ Voor 9% gewijzigd door Bever! op 17-01-2023 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Bever! schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Als ik kritisch kijk, vind ik dat het langzamer is geworden niet alleen kwa volgafstand en topsnelheid maar ook in gaten laten vallen tov voorliggers. Fantombrakes had ik eerder nog wel eens (al was dat ook beperkt), maar tegenwoordig eigenlijk nooit. (1x sinds vision)
Maar dan ben je het toch eens met @STIMPPYYY ? Of is langzamer beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

JohanB schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:26:
[...]

Maar dan ben je het toch eens met @STIMPPYYY ? Of is langzamer beter?
Dat ligt eraan hoeveel waarde je daaraan hecht, ik vind het niet storend genoeg om het een slechter systeem te vinden. Het feit dat ik geen fantoms ervaar vind ik juist prettig, want dat was echt een schrikeffect..

Als ik de regensensor afzet tegen AP vind ik bijvoorbeeld de regensensor echt een matig systeem. Toen vision net nieuws was had ik het idee dat er een geupdate algoritme in was geladen maar een paar versies later was ik eigenlijk weer terug bij af voor mn gevoel

[ Voor 24% gewijzigd door Bever! op 17-01-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Mijn vriendin gebruikt bijna nooit AP (ik wil niet alle vrouwen in een hokje stoppen, maar ik hoor dat hier vaker :X ). Ze voelt zich als passagier wel veel veiliger sinds Tesla Vision, dan daarvoor. Een andere kijk op AP :9

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

ElonDusk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:30:
Mijn vriendin gebruikt bijna nooit AP (ik wil niet alle vrouwen in een hokje stoppen, maar ik hoor dat hier vaker :X ). Ze voelt zich als passagier wel veel veiliger sinds Tesla Vision, dan daarvoor. Een andere kijk op AP :9
Omdat het wat gezapiger rijdt bedoel je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElonDusk
Bever! schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Omdat het wat gezapiger rijdt bedoel je?
Yes + geen phantom brakes meer

Model 3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Weet iemand of die Samsung camera's in de Tesla's nou speciale sensoren of standaard cmos spul zijn? Ik kan daar geen enkele discussie online van vinden.

Er zijn namelijk best wel camera uitvoeringen te krijgen die onder slechte weersomstandigheden een stuk beter zicht geven, zelfs beter dan menselijke ogen, bijvoorbeeld een gated camera:
YouTube: Seeing Through Fog Without Seeing Fog: Deep Multimodal Sensor Fusion...

https://arxiv.org/pdf/1912.03238.pdf

Of een camera gebaseerd op single photon avalance diodes:
YouTube: MIT Media Lab, Camera Culture Group - Seeing Through Fog
https://web.media.mit.edu...hyThroughRealisticFog.pdf
Deze lijkt overigens (nog?) niet geschikt voor bewegende beelden.

Knip, als het offtopic is, dan is het beter er niet over te beginnen, omdat alle reacties erop ook offtopic zullen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 17-01-2023 19:41 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
Makkelijk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Mijn vorige Seat deed spitsstroken eigenlijk prima.
En die had ook lane keeping actief?
Vanmorgen probeerde AP me nog de berm in te rammen. Geen idee waarom, hij reed hier het gras rechts in (ik zat op de rechter baan): https://www.google.nl/map...EURrOg!2e0!7i16384!8i8192

Misschien was de auto levensmoe en wilde hij de boom knuffelen.
Mijn vermoeden: de auto wilde centreren tussen de lijnen aan de linkerkant van jouw baan en die van het fietspad. Het eerste gedeelte waar er nog geen groen is te zien is het een groot "grijs" vlak wat voor een weg aangezien kan worden. De stoeprand wordt niet echt goed gedetecteerd. Er is ook geen duidelijke belijning aan de rechterkant (die komt pas later in de buurt van het stoplicht).

Kortom: de auto dacht waarschijnlijk dat je op een hele brede rijstrook reed, zoals die ook gaat centreren op buitenwegen die aan beide kanten een rode fietsstrook hebben maar geen strepen in het midden. Dit is dus typisch zo'n geval waar autosteer gewoon niet geschikt voor is en meer een FSD ding is. Die houd met veel meer dingen rekening als ik de filmpjes van de FSD beta zie.

[ Voor 7% gewijzigd door Myrdhin op 17-01-2023 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
styno schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:41:
Weet iemand of die Samsung camera's in de Tesla's nou speciale sensoren of standaard cmos spul zijn? Ik kan daar geen enkele discussie online van vinden.

Er zijn namelijk best wel camera uitvoeringen te krijgen die onder slechte weersomstandigheden een stuk beter zicht geven, zelfs beter dan menselijke ogen, bijvoorbeeld een gated camera:
YouTube: Seeing Through Fog Without Seeing Fog: Deep Multimodal Sensor Fusion...

https://arxiv.org/pdf/1912.03238.pdf

Of een camera gebaseerd op single photon avalance diodes:
YouTube: MIT Media Lab, Camera Culture Group - Seeing Through Fog
https://web.media.mit.edu...hyThroughRealisticFog.pdf
Deze lijkt overigens (nog?) niet geschikt voor bewegende beelden.
Ik vind het beeld van de camera's ook in het donker met slecht weer bijzonder goed. Die Blind Spot Camera in het scherm geeft een super mooi ruisvrij plaatje met nog behoorlijk wat dynamisch bereik.

Dit is in een recente (30 december) Model Y RWD en ik ben dus ook erg benieuwd of de oudere auto's (2019) die nu op Vision werken nog oudere camera's hebben wat mogelijk verklaart waarom de prestaties voor die auto's minder kunnen zijn.
Offtopic:
Ik lees hier ergens best wel bijzondere gedachten. We zijn inmiddels zo ver dat een verre vakantie naar de sneeuw of de zon als een ‘recht’ bevonden wordt, dat bovendien binnen een enkele reisdag behaald moet kunnen worden. En als het dan met de mogelijk wat schonere EV net iets minder comfortabel is dan wordt weer uitgeweken naar het dinosap slurpende vliegtuig.

Maar, historisch gezien (en dat is niet eens zo lang geleden!), is dat gereis geen recht natuurlijk maar de uitzondering op de regel. Het milieu en klimaat voor onze (klein)kinderen heeft er flink onder te lijden. Misschien zou het helemaal niet zo gek zijn om daar wat minder van te hebben of de bijbehorende ongemakken voor lief te nemen?
+100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
ElonDusk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:33:
[...]

Yes + geen phantom brakes meer
Gisteren en vandaag voor het eerst in tijden 3x een phantom brake gehad. Wel op brakke Franse snelwegen (non-peage) dus dat kan een verklaring zijn.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zojuist een proefrit in een MY gehad en de verkoper wist te vertellen dat je One-pedal drive niet meer kan uitschakelen. Is dit echt waar? Ik geloof zeker dat ik er uiteindelijk wel aan wen maar de optie (ook voor gasten) om het uit te schakelen is wel fijn om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Uberprutser schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Gisteren en vandaag voor het eerst in tijden 3x een phantom brake gehad. Wel op brakke Franse snelwegen (non-peage) dus dat kan een verklaring zijn.
Zou het eerder zoeken bij de brakke camera/software/etc.

Divide and conquer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:42
Caayn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:53:
Zojuist een proefrit in een MY gehad en de verkoper wist te vertellen dat je One-pedal drive niet meer kan uitschakelen. Is dit echt waar? Ik geloof zeker dat ik er uiteindelijk wel aan wen maar de optie (ook voor gasten) om het uit te schakelen is wel fijn om te hebben.
Gewoon uit interesse, waarom zou je dat uit willen schakelen? Als je eenmaal gewend wil je toch nooit meer anders? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Gewoon uit interesse, waarom zou je dat uit willen schakelen? Als je eenmaal gewend wil je toch nooit meer anders? :D
Tijdens de proefrit vond ik het zelf enorm irritant omdat ik niet rustig aan het formaat van de auto kon wennen.

Daarnaast is mijn vriendin niet de beste chauffeur (haar woorden) en rijdt ze sporadisch verder eventueel als iemand de auto leent voor een middag bijvoorbeeld.

Ik geloof wel dat ik zelf uiteindelijk met One-pedal drive zal rijden als de MY de definitieve keuze wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caayn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:58:
[...]
Tijdens de proefrit vond ik het zelf enorm irritant omdat ik niet rustig aan het formaat van de auto kon wennen.

Daarnaast is mijn vriendin niet de beste chauffeur (haar woorden) en rijdt ze sporadisch verder eventueel als iemand de auto leent voor een middag bijvoorbeeld.

Ik geloof wel dat ik zelf uiteindelijk met One-pedal drive zal rijden als de MY de definitieve keuze wordt :)
Het is even wennen, maar rijdt uiteindelijk zo eenvoudig als een botsautootje... Gewoon na de aankoop even de tijd nemen op een rustige plek en moment om het gevoel een beetje te krijgen. Voet langzaam van het 'stroom'-pedaal, komt het helemaal goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:39
Bij mijn eerste proefrit zonder eerdere one-pedal driving ervaring was ik er na 1 rotonde, 1 stoplicht en 1x de snelweg oprijden al helemaal aan gewend. Het is echt super intuïtief! :*) maar wellicht helpt 30+ jaar game-ervaring B)

[ Voor 5% gewijzigd door Radiodurans op 17-01-2023 17:17 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is inderdaad wat vreemd. Bij oudere modellen kan het nog naar “laag”. Bij nieuwere modellen is er niks meer aan te veranderen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucLey
  • Laatst online: 16-05 19:30
Via S3XY buttons zou je het nog kunnen instellen dacht ik gelezen te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:50
Inspired schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:24:
[...]

Is inderdaad wat vreemd. Bij oudere modellen kan het nog naar “laag”. Bij nieuwere modellen is er niks meer aan te veranderen.
Maar je kan toch creep, roll en dan nog 3e optie instellen?
Als je hem op rollen zet, succes met het rechter pedaal maar je moet toch echt remmen. Of is dit weer iets anders?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Oekol schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:32:
[...]

Als je hem op rollen zet, succes met het rechter pedaal maar je moet toch echt remmen. Of is dit weer iets anders?
De mate van regen is op m'n 3 instelbaar in standaard en laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Bever! schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:38:
[...]

Volgens mij is dat al heel lang niet meer instelbaar. Sinds de LFP uit China?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Ik vind het beeld van de camera's ook in het donker met slecht weer bijzonder goed. Die Blind Spot Camera in het scherm geeft een super mooi ruisvrij plaatje met nog behoorlijk wat dynamisch bereik.

Dit is in een recente (30 december) Model Y RWD en ik ben dus ook erg benieuwd of de oudere auto's (2019) die nu op Vision werken nog oudere camera's hebben wat mogelijk verklaart waarom de prestaties voor die auto's minder kunnen zijn.

[...]

+100
Hier is het beeld niet goed in het donker. Knipperlicht beslaat ook de helft van het plaatje, maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:55
[...]

Precies ik heb ook drie opties daarvoor. Kruip, hold en rol als ik de manual er bij pak.
Kruip lijkt het meeste op een conventionele automaat die ook begint te rollen als je de rem los laat.

[ Voor 11% gewijzigd door jip_86 op 17-01-2023 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Bever! schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:38:
[...]

Dat kan inderdaad niet. Maar de vraag of het uit te zetten is, dat kan wel. Heb gelezen dat het via de sexy buttons wel kan. Echter of dat ook voor LFP geldt.....

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucLey
[...]

De creep, Roll and hold heeft eigenlijk niets met de regen te maken doch heeft te maken met stilstaan aan bv een rood licht op een heuvel. Bij creep gaat de wagen stilletjes verder kruipen omdat er koppel is, bij hold blijft deze stilstaan, zelfs op een heuvel, bij Roll is er geen koppel maar staat de wagen precies in neutraal en zal dus naar beneden rollen. Hold en creep kennen we van de meeste wagens met automatische versnellingsbak
Hier vind je de uitleg bij het gedeelte “stopping mode”
https://www.tesla.com/own...4D-8A45-17BE1A006365.html

[ Voor 11% gewijzigd door LucLey op 17-01-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:44

Fab1Man

Live life to the fullest

Enige manier zonder de S3XY buttons is wanneer je een P hebt om dan met Track Mode te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-09 17:29
Is het missen van de radar/sensors een reden om geen tesla te kiezen?
Want als ik het forum lees, dan zie ik veel slechts daarrond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
huCks schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:46:
Ik stoor me iedere dag aan de ruitenwissers sinds de laatste updates. Autopilot bevalt wel beter recent. Ik gebruik dat vooral op de snelweg. Op de binnenwegen vertrouw ik het voor geen meter. Al met al, wel blij met de auto. Maar na iedere update is het even wachten wat er nu weer niet of anders werkt.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had radar (nou ja, heb hem nog steeds maar disabled), en heb sensoren. Radar is op zich wel te missen. Kan niet zeggen dat het slechter geworden is. Ook niet beter overigens. Sensoren zou ik wel missen, al zit het er dik in dat ik hierna naar een Y overstap. Als het goed is zal er ook iets van park assist komen binnenkort. Ik ga er zelf vanuit dat het slechter is dan de sensoren. Kan het alleen maar meevallen. Er zijn gewoon teveel pluspunten, in mijn ogen, om wat anders te kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 17-01-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKooyman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 15:20
Bij Tesla worden na samenstellen bestemmings- en documentatiekosten gerekend van zo'n 1000 euro. Dat zijn onvermijdelijke kosten.

Is het wel zeker dat je dan de Sepp subsidie op een M3 kan krijgen die dan zo'n 46k kost? Bij skoda en Peugeot zijn al verschillende voorbeelden van mensen die de subsidie achteraf niet krijgen omdat de cataloguswaarde intussen tot boven de 45k was gestegen.

Ik zag de sepp aankondiging ook niet meer op de Tesla website staan dus begin een beetje te twijfelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

GKooyman schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:31:
Bij Tesla worden na samenstellen bestemmings- en documentatiekosten gerekend van zo'n 1000 euro. Dat zijn onvermijdelijke kosten.

Is het wel zeker dat je dan de Sepp subsidie op een M3 kan krijgen die dan zo'n 46k kost? Bij skoda en Peugeot zijn al verschillende voorbeelden van mensen die de subsidie achteraf niet krijgen omdat de cataloguswaarde intussen tot boven de 45k was gestegen.

Ik zag de sepp aankondiging ook niet meer op de Tesla website staan dus begin een beetje te twijfelen.
Zit er op, betreft de fiscale waarde en die is sub 45k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Heb je zelf ook een eigen mening gevormd over de acties die Tesla hiervoor heeft gepland? Zo ja, wat vind je daar van?

En is dat de enige reden om wel/niet een Tesla te kiezen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Laatst online: 14-09 11:59
Knip, het bericht dat je quote was al verwijderd ivm offtopic.
Ik kan hem nog steeds uitschakelen.
Maar goed, zou je dat willen?

One pedaal is een dagje wennen en daarna wil je niet meer terug 😉
Caayn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:58:
[...]

Het went écht, ook mijn vrouw moest hier misschien wat meer dagen aan wennen, maar wil nu ook niet meer terug 😉
Laat ik duidelijk zijn, ik vind radar veel beter werken dan vision.

Maar de huidige prijsstelling is dermate gunstig, lekker bestelen!
Goede bang for a buck!

Allemaal bijzaken voor de huidige prijzen, toch?

[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 17-01-2023 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boefje79
  • Laatst online: 15-09 23:38
Inspired schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:03:
[...]

Niet als je geen sensoren hebt. Moet ooit wel weer komen.
Ik wist dit niet (net begonnen met orienteren op nieuwe leaseauto) maar het blijkt nu dat het niet alleen summon en autopark betreft, maar dat zelfs geen alarmering meer mogelijk is bij handmatig parkeren?

Is dat serieus het geval? Dat is toch bizar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
boefje79 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Ik wist dit niet (net begonnen met orienteren op nieuwe leaseauto) maar het blijkt nu dat het niet alleen summon en autopark betreft, maar dat zelfs geen alarmering meer mogelijk is bij handmatig parkeren?

Is dat serieus het geval? Dat is toch bizar?
Mja, eigenlijk wel ja. :) Maar je krijgt er zoveel voor terug. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Inspired schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Mja, eigenlijk wel ja. :) Maar je krijgt er zoveel voor terug. :+
Haha, maar is dat iets waarover (officieel, geen aannames) is gecommuniceerd door Tesla, dat het binnenkort weer softwarematig wordt toegevoegd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
boefje79 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Haha, maar is dat iets waarover (officieel, geen aannames) is gecommuniceerd door Tesla, dat het binnenkort weer softwarematig wordt toegevoegd?
Ja, dat staat zwart op wit. Dat ze "in the future" gelijkwaardige functionaliteit gaan aanbieden met Vision. Maar goed, voordat het gelijkwaardig is kan het ook 2030 zijn. :) Tesla medewerkers (al zijn dat soms ook studenten met een bijbaantje) hebben januari laten vallen als maand wanneer er een update zou komen met iets van park assist middels Vision. Ik weet het niet maar het zou mijn verbazen als een redelijk vergelijkbare park assist deze maand komt die in de buurt komt van sensoren.

Zie; https://www.tesla.com/nl_...ransitioning-tesla-vision
Om ervoor te zorgen dat deze functies dezelfde prestaties leveren als in de huidige voertuigen, zullen ze in de nabije toekomst worden hersteld via een reeks draadloze software-updates.
Poll zonder enige waarde maar wel leuk om te zien -

https://teslamotorsclub.c...e-available-again.289500/

[ Voor 22% gewijzigd door Inspired op 17-01-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 08:14
[...]

Tja wat is officieel? Officieel (als in, zwart op wit) zijn er alleen toezeggingen gedaan dat het komt. Maar ja, in diezelfde hoedanigheid wordt al jaren op de website gezegd "Binnenkort beschikbaar: Automatisch sturen op straten binnen de bebouwde kom" bij de FSD, dus een 'binnenkort'. moet je vooral zien 12 uur EMT (Elon Musk Time).

Maar er zijn al wel meerdere mensen geweest die van Tesla medewerkers hebben gehoord dat het in Januari zou komen (de update voor de parkeersensoren, waarbij Vision wordt gebruikt om de sensoren te imiteren). Ook dat is geen harde garantie, maar wel een indicatie dat het iig 'snel' komt.

Al met al is tijd een vrij fluïde concept in de wereld van Tesla rijders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 19:35
Het is mij niet helemaal duidelijk, komt elke nieuwe Model Y standaard met stuurverwarming en met een hoedenplank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Falch schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:19:
Het is mij niet helemaal duidelijk, komt elke nieuwe Model Y standaard met stuurverwarming en met een hoedenplank?
Op dit moment wel. Al is de hoedenplank meer een ali ding begreep ik van een collega. Die heeft hem al in de garage gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
Vortexmerc schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:32:
[...]

Awel kwa lengte gaat het juist maar, de nieuwere mtbs hebben zo een max stuur lock waardoor het stuur niet plat maar nogal scheef rechtop komt en dat botst bij mij tegen de onderkant van de koffer voor het er volledig in zit.

Nu stuur andere kant op draaien kan oplossing zijn maar dan komt de remhendel onderaan potentieel tegen de bodem en geen voorwiel dus das ook niet gewenst op dat moment :)

andere optie mss stuur eerst erin maar das zeer onhandig.
wilde idee: achterwiel er eerst in en de deksel van de kofferbak eruit :? Zodat het stuur in de opbergruimte onder de kofferbak komt :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

Gebruik anders even de zoekfunctie, dit komt hier dagelijks langs.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Ik heb zo’n 10 pagina’s teruggekeken maar dit kwam ik zo niet tegen, maar komt goed.

Misschien was ik ook wel gewoon te verbaasd dat zoiets basics er (nog) niet op zit.

Maargoed, ik mag bestellen in maart met beoogde levering rond November dus met een beetje geluk is het tegen die tijd wel geregeld 😉🙏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
BillSpaarbank schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:51:
[...]

Ik stoor me iedere dag aan de ruitenwissers sinds de laatste updates. Autopilot bevalt wel beter recent. Ik gebruik dat vooral op de snelweg. Op de binnenwegen vertrouw ik het voor geen meter. Al met al, wel blij met de auto. Maar na iedere update is het even wachten wat er nu weer niet of anders werkt.
Het blijft een vreemd iets, ik heb juist het idee dat de werking van de wissers stukken beter is :P :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
LucLey schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:56:
[...]

De creep, Roll and hold heeft eigenlijk niets met de regen te maken doch heeft te maken met stilstaan aan bv een rood licht op een heuvel. Bij creep gaat de wagen stilletjes verder kruipen omdat er koppel is, bij hold blijft deze stilstaan, zelfs op een heuvel, bij Roll is er geen koppel maar staat de wagen precies in neutraal en zal dus naar beneden rollen. Hold en creep kennen we van de meeste wagens met automatische versnellingsbak
Hier vind je de uitleg bij het gedeelte “stopping mode”
https://www.tesla.com/own...4D-8A45-17BE1A006365.html
Dus als je je gas loslaat en je wilt niet dat de auto remt is niet mogelijk? Is dat wat je zegt?

Edit: hmm als ik het zo lees wel. Ik vind het persoonlijk het meest relaxte wat er maar kan zijn. Je bent er naar een uur aan gewend en je wederhelft doet er twee uur over prima.

[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 17-01-2023 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
boefje79 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:29:
Ik heb zo’n 10 pagina’s teruggekeken maar dit kwam ik zo niet tegen, maar komt goed.

Misschien was ik ook wel gewoon te verbaasd dat zoiets basics er (nog) niet op zit.

Maargoed, ik mag bestellen in maart met beoogde levering rond November dus met een beetje geluk is het tegen die tijd wel geregeld 😉🙏🏻
Ik heb de auto een paar weken nu en tot nu toe geen problemen met parkeren. De sensor-functionaliteit zit er nog niet op, maar de camera achter geeft een heel goed zicht, samen met de camera's aan de zijkanten.

En de belofte is inderdaad dat deze functionaliteit binnenkort wordt geïntroduceerd met een software update.

Alleen voor is het nog even voorzichtig zijn en wennen aan de ruimte die je hebt. Totdat die update er dus is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inspired schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Op dit moment wel. Al is de hoedenplank meer een ali ding begreep ik van een collega. Die heeft hem al in de garage gegooid.
Die hoedenplank is best handig bedacht. Behoorlijk stevig (en geluidsisolerende werking), maar toch eenvoudig op te klappen om iets te pakken dat wat verder in de achterbak ligt. Magnetisch op z'n plek gehouden zodat het niet rammelt.

Enige is dat hij wat strak in elkaar zit, waardoor hij bij opvouwen weer uit elkaar wil springen. Misschien eens een nachtje met een paar zakken zand erop wegleggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaRS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-08-2024
BillSpaarbank schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:51:
[...]

Ik stoor me iedere dag aan de ruitenwissers sinds de laatste updates.
Heb voor mijn MY een Audi B8.5 en een BMW E90 gereden en ook daar waren de automatische wissers om te janken, het is gewoon altijd of te hard of te zacht..
Falch schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:19:
Irriteer me ook mateloos aan die hoedenplank. Vouwt echt altijd weer uit als je er mee bezig bent. Binnenkort eens kijken of daar iets beters van te maken is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 11:55
Hij kan met een beetje manoeuvreren achter tegen de stoelen "staan" kwam ik achter. Maar echt handig gaat dat niet.

[ Voor 5% gewijzigd door jip_86 op 17-01-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:44

Fab1Man

Live life to the fullest

Oekol schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Dus als je je gas loslaat en je wilt niet dat de auto remt is niet mogelijk? Is dat wat je zegt?

Edit: hmm als ik het zo lees wel. Ik vind het persoonlijk het meest relaxte wat er maar kan zijn. Je bent er naar een uur aan gewend en je wederhelft doet er twee uur over prima.
Het voelt in het begin wat onnatuurlijk aan, maar je geeft eigenlijk gas bij om minder hard op regeneratie te remmen, dat is echt heel mooi te doseren. Mocht je dan plots toch harder moeten afremmen laat je je gas weer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:17:
[...]

Sensoren zou ik wel missen, al zit het er dik in dat ik hierna naar een Y overstap. Als het goed is zal er ook iets van park assist komen binnenkort. Ik ga er zelf vanuit dat het slechter is dan de sensoren. Kan het alleen maar meevallen. Er zijn gewoon teveel pluspunten, in mijn ogen, om wat anders te kiezen.
Waarom een Y, je hebt nu een 3? En dan RWD of LR?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:31
Boy1308 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Zou een MTB erin kunnen? Voorwiel kan er makkelijk af maar achterwiel geen zin om dat telkens eraf te doen. Ook heb ik,dropper en zadel kan een pak zakken (29” banden en maat S)
Ja hoor, doe ik regelmatig. Voorwiel er af, stuur plat en dan schuif je em er zo in. Ik heb wel spd pedalen, als je normale pedalen hebt is het wat meer passen en meten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucLey
Oekol schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Uit al wat ik gelezen heb en begrepen heb bij de testrit wel want ik ben geen ervaringsdeskundige, lees “zit te wachten op levering” :-) En ja, ik ben ook voorstander van de regen werking en vind de aanpassing eraan iets dat zeer snel ging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-08 16:07
TeslaRS schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:50:

[...]

Irriteer me ook mateloos aan die hoedenplank. Vouwt echt altijd weer uit als je er mee bezig bent. Binnenkort eens kijken of daar iets beters van te maken is
Nachtje dubbelgevouwen leggen met wat gewicht er op.
Daarna kan je hem makkelijk "vast-/openzetten" :
- Middelste gedeelte omhoogduwen
- inschuiven
- evt. achterste deel (kofferkant) omhoogvouwen naar het plafond toe, blijft dan netjes dichtgevouwen staan ergens aan de achterzetels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
Pierz schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:27:
[...]

Ja hoor, doe ik regelmatig. Voorwiel er af, stuur plat en dan schuif je em er zo in. Ik heb wel spd pedalen, als je normale pedalen hebt is het wat meer passen en meten denk ik.
Ja heb ik ook. Dit is mijn fiets https://www.scott-sports....ark-rc-world-cup-axs-bike

Geen idee of ik stuur plat krijg, ga deze bij testrit toch testen want ga mijn camionette verkopen als ik een tesla aankoop maar wil graag nog mtb tripjes doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!
JanHenk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:04:
[...]

Waarom een Y, je hebt nu een 3? En dan RWD of LR?
Nu een 3 LR AWD. Denk dat ik overstap naar Y AWD. De Y met name voor de ruimte en betere zithouding op de achterbank. Kids worden groter en in de 3 is het zitten op de achterbank minder. Y RWD zou qua range prima kunnen maar vind de stap van 4,6 naar 6,9 toch wat te groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hebben meer mensen er last van dat autopilot bij vorst (en na preheaten) snel van AP afschiet? Lijkt geen condens te zijn en heb hier eerdere jaren geen last van gehad. Behoorlijk irritant.

Daarnaast heb ik sindskort de melding, "profieldiepte banden achter laag. Plan banden rotatie' dit terwijl ik net nieuwe wintersloffen eronder heb. Ik zie zo snel ook geen mogelijkheden om deze te resetten
jenshaak schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Ik heb zelf een 2019 M3LR, maar daar heb ik tijdens vakanties maar 1 keer meegemaakt dat ik echt blij was met de LR, en dat een kleinere batterij wel wat meer drama zou zijn.

Dat was in het noorden van Schotland. Geen superchargers, geen werkende snelladers, slechte locale laadpalen. Oftewel, weinig kans om bij te laden, laden duurt lang, maar wel graag over die bochtige wegen willen touren.

Andere vakanties naar Italië, Kroatië, Slovenië, Spanje, Noorwegen waren dan totaal geen probleem, en zou ik ook met een RWD doen.
De enigste reden waarom ik na mijn SR+ een LR zou overwegen is de performance, mijn SR+ mag van mij af en toe best wat extra por hebben :z , de performance degradatie bij een nieuwe RWD is dan wel een soort van jammer.

De actieradius is eigenlijk geen issue, en een nieuwe RWD heeft 10kWh netto extra wat toch al 60km is.

Verder heb ik echt zelden de gedachten "had ik nu maar een LR gehad", laden op eigen terrein helpt daar natuurlijk wel enorm bij. Als ik afhankelijk was geweest van een publieke paal dan was mijn ervaring waarschijnlijk totaal anders geweest.

De enige keren dat een LR handiger is voornamelijk bij aanhanger (en dan voornamelijk de wat grotere of zwaardere lading) en op de autobahn richting zuid europa.

Afgelopen vakantie geroadtript door Engeland met de campeer uitrusting in de bagage aanhanger, dikke prima! In 13:30 uur op een dag richting het Gardameer, het kan allemaal met de 47.2kWh classic 3 (7,5% degradatie, waar ik meestal meer 43-44kWh uit een accu haal) _/-\o_

De range discussie vind ik wat dat betreft enorm overrated, zeker bij de snellaad infra binnen europa die elk jaar weer beter wordt, de laadsnelheid en efficiëntie van de 3 helpt natuurlijk ook enorm.

Ik hoop stiekem dat de restwaarde van de classic 3 nog een knouw krijgt door de range anxiety van de gemiddelde consument, neem ik de 3 privé over en ga ik zakelijk een Y rijden :9

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 17-01-2023 22:07 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Inspired schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:39:
[...]

Nu een 3 LR AWD. Denk dat ik overstap naar Y AWD. De Y met name voor de ruimte en betere zithouding op de achterbank. Kids worden groter en in de 3 is het zitten op de achterbank minder. Y RWD zou qua range prima kunnen maar vind de stap van 4,6 naar 6,9 toch wat te groot.
4,6 sec ?

Eigenlijk is het toch gewoon 5sec of bedoel je de 4,3sec met de boost optie, die je kunt kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 08:14
Domotek schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:04:
[...]

4,6 sec ?

Eigenlijk is het toch gewoon 5sec of bedoel je de 4,3sec met de boost optie, die je kunt kopen.
De 3 LR AWD 2019 deed 4.6. Dat vergeleek hij met de huidige Y RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

Heb voor mijn MY een Audi B8.5 en een BMW E90 gereden en ook daar waren de automatische wissers om te janken, het is gewoon altijd of te hard of te zacht..

[...]

Wat het bij andere merken vaak is, dat je de automatische stand kan aanpassen in snelheid. Dus automatisch op stand 1, 2, 3 of 4.

Maar het probleem gaat verder, overdag of in de bebouwing gaat het prima. Zo lang je maar voldoende tegenlicht hebt, werkt het naar behoren.

Maar zodra je een gebied met minder straatverlichting inrijdt, stoppen ze bij mij gewoon met werken. Dan ben ik continu op die knop aan het rammen.

Ik heb gewoon HW3, dus dat zou het niet moeten zijn.

Gooi er gewoon een regensensor in Tesla! 😡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Daar zou ik al blij mee zijn. Die van mij gaan aan als de zon schijnt, als ik onder bepaalde verlichting door rij, als ik autopilot activeer... het is dan droog en ze gaan vervolgens nooit meer uit. Daarnaast zijn ze op AP niet eens uit te zetten. Ik heb tesla gebeld voor een service afspraak, maar ze willen de auto niet eens zien, want er is een software update in de maak. M3 LR van 12-2019.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
revolution-nl schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:51:

Daarnaast heb ik sindskort de melding, "profieldiepte banden achter laag. Plan banden rotatie' dit terwijl ik net nieuwe wintersloffen eronder heb. Ik zie zo snel ook geen mogelijkheden om deze te resetten

[...]
Volgens mij gaat dat na paar dagen weg (was bij mij wel zo) andere zeiden dat het wel via instellingen kan (service?)

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ElonDusk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:20:
[...]

Volgens mij gaat dat na paar dagen weg (was bij mij wel zo) andere zeiden dat het wel via instellingen kan (service?)
Is een instelling inderdaad. Kun je kiezen voor winterset. Ergens in service dacht ik. Wheel config en dan tires.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 17-01-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:39:
[...]

Wat luxe mag :)

Ik rij nu ruim 1,5 jaar een Enyaq 80, maar dat is meer omdat de Y LR destijds nog een stukkie duurder (mij te duur) was. Na de recente prijsverlaging twijfel ik of ik niet alsnog over wil stappen, al ben ik best wel tevreden over de Enyaq. Binnenkort maar eens vergelijken.

~80kWh is voor mij eigenlijk ook te groot. Alleen we hebben ook een vouwwagen, dus op vakantie is het wel fijn.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Boy1308 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:36:
[...]

Ja heb ik ook. Dit is mijn fiets https://www.scott-sports....ark-rc-world-cup-axs-bike

Geen idee of ik stuur plat krijg, ga deze bij testrit toch testen want ga mijn camionette verkopen als ik een tesla aankoop maar wil graag nog mtb tripjes doen
Gaat het trouwens om een 3 of Y? Ben het ff kwijt ;)

Die vork lijkt idd niet onder het frame te kunnen draaien.

In de Y past het wel, in de 3 zou je ook evt je stuurpen kunnen lossen (of net strak genoeg zetten zodat je je stuur nog kan draaien tov de vork). Is niet meer werk dan je wiel er uit halen.

En vergeet niet een deken oid over de bumper te leggen als je de MTB er in doet. Heb ik geleerd bij mijn vorige auto 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Pierz op 17-01-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

revolution-nl schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:51:
Hebben meer mensen er last van dat autopilot bij vorst (en na preheaten) snel van AP afschiet? Lijkt geen condens te zijn en heb hier eerdere jaren geen last van gehad. Behoorlijk irritant.

[...]

De enigste reden waarom ik na mijn SR+ een LR zou overwegen is de performance, mijn SR+ mag van mij af en toe best wat extra por hebben :z , de performance degradatie bij een nieuwe RWD is dan wel een soort van jammer.

De actieradius is eigenlijk geen issue, en een nieuwe RWD heeft 10kWh netto extra wat toch al 60km is.

Verder heb ik echt zelden de gedachten "had ik nu maar een LR gehad", laden op eigen terrein helpt daar natuurlijk wel enorm bij. Als ik afhankelijk was geweest van een publieke paal dan was mijn ervaring waarschijnlijk totaal anders geweest.

De enige keren dat een LR handiger is voornamelijk bij aanhanger (en dan voornamelijk de wat grotere of zwaardere lading) en op de autobahn richting zuid europa.

Afgelopen vakantie geroadtript door Engeland met de campeer uitrusting in de bagage aanhanger, dikke prima! In 13:30 uur op een dag richting het Gardameer, het kan allemaal met de 47.2kWh classic 3 (7,5% degradatie, waar ik meestal meer 43-44kWh uit een accu haal) _/-\o_

De range discussie vind ik wat dat betreft enorm overrated, zeker bij de snellaad infra binnen europa die elk jaar weer beter wordt, de laadsnelheid en efficiëntie van de 3 helpt natuurlijk ook enorm.

Ik hoop stiekem dat de restwaarde van de classic 3 nog een knouw krijgt door de range anxiety van de gemiddelde consument, neem ik de 3 privé over en ga ik zakelijk een Y rijden :9
Banden instellingen op winterbanden zetten et voila

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
Pierz schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:52:
[...]

Gaat het trouwens om een 3 of Y? Ben het ff kwijt ;)

Die vork lijkt idd niet onder het frame te kunnen draaien.

In de Y past het wel, in de 3 zou je ook evt je stuurpen kunnen lossen (of net strak genoeg zetten zodat je je stuur nog kan draaien tov de vork). Is niet meer werk dan je wiel er uit halen.

En vergeet niet een deken oid over de bumper te leggen als je de MTB er in doet. Heb ik geleerd bij mijn vorige auto 8)
Is voor een 3 ;)

Ok,dank je voor de nuttige info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand1968
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-02 08:00
[...]

[...]

Ik vind de hoedenplank ook waardeloos en hij is te laag zodat je niet optimaal gebruik kunt maken van de inhoud eronder, had makkelijk nog een cm of 5 of hoger gekund zodat er wat makkelijker reiskoffers onder kunnen. Was het maar zo Simply Clever gemaakt als de bij de Skoda, waarbij de hoedenplank omhoog gaat bij openen door middel van touwtjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwXzAASkgYBc1GXMkhWONNIPKOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojN9Z8B7N8hFKFcOP91Ip2JR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-09 17:29
Taro schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Heb je zelf ook een eigen mening gevormd over de acties die Tesla hiervoor heeft gepland? Zo ja, wat vind je daar van?

En is dat de enige reden om wel/niet een Tesla te kiezen?
** Knip, auto's vergelijken kan in andere topics. Lees de topicwaarschuwing. **

De MY LR zat boven men budget, maar met de pricedrop van afgelopen vrijdag zit hij er wel in.
Van fleet mag ik overstappen naar een My Lr (en zetten ze de kia in de pool)

Dus ik ben pas sinds vrijdag hier aan het meelezen en op reddit aan het lezen.
Dus ik weet eigenlijk niet wat tesla hun vervolgacties zijn...

[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 18-01-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand1968
Mooi, maar smaken verschillen en tevens gaat dit topic over Tesla en niet over Kia

[ Voor 87% gewijzigd door Outerspace op 18-01-2023 00:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:20
styno schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:41:
Weet iemand of die Samsung camera's in de Tesla's nou speciale sensoren of standaard cmos spul zijn? Ik kan daar geen enkele discussie online van vinden. [...]
In 2019 waren het geen Samsung cameras. Toen is er wel een teardown gedaan door een gespecialiseerd bedrijf, het soort dat teardown doet en verkoopt aan concurrenten. Dat rapport ga je niet vinden online en is rete duur om te kopen. Maaaar het heeft ooit wel online gestaan en er is nog een afgeleid artikel van: https://www.eetasia.com/t...20Control%20Module%20Unit.

Nu hebben ze natuurlijk die deal met Samsung gemaakt, maar ik betwijfel of ze heel erg veel gaan afwijken van wat ze al gebruikten qua techniek. Tuurlijk, hogere pixeldichtheid, resolutie en refresh rate en mogelijk sneller schakelen op lichtintensiteit, maar in de basis zal het toch vergelijkbaar blijven.

1 ding wat in ieder geval zeker is, is dat de 2019 modellen (en latere vermoed ik ook) een sensor hebben die geen groen oppakt, maar wit (en deels IR) oppakt (RWB dus ipv RGB). Dit is ook de reden waarom de side repeaters wat vreemd ogen, omdat het groen met wat manipulatie weer deels terug wordt gebracht.

Wat betreft de nieuwe Samsung sensoren, verwacht ik dat het daar ook RWB sensoren betreft. Mogelijk sterk vergelijkbaar met wat ze in de telefoons stopten in 2015 (onder de merknaam britecell).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vandaag de auto opgehaald en ik heb ook de bekende fluit van achter uit de auto. Zeker weten een fluit die niet hoort, je checkt eerst of de achterportier-ramen wel dicht zijn, maar die zijn dicht, dus ergens staat iets op een kier die niet hoort.
Hebben mensen daar al een service voor ingeschoten en al resultaat van? Is het de achterklep die niet ver genoeg sluit? Daar leek het qua geluid bij mij vandaan te komen maar vanaf de bestuurdersstoel kan je dat nooit 100% pin pointen

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
** Knip ivm quote. **

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 18-01-2023 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
** Knip ivm quote. **

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 18-01-2023 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Caelorum schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:28:
[...]

In 2019 waren het geen Samsung cameras. Toen is er wel een teardown gedaan door een gespecialiseerd bedrijf, het soort dat teardown doet en verkoopt aan concurrenten. Dat rapport ga je niet vinden online en is rete duur om te kopen. Maaaar het heeft ooit wel online gestaan en er is nog een afgeleid artikel van: https://www.eetasia.com/t...20Control%20Module%20Unit.

Nu hebben ze natuurlijk die deal met Samsung gemaakt, maar ik betwijfel of ze heel erg veel gaan afwijken van wat ze al gebruikten qua techniek. Tuurlijk, hogere pixeldichtheid, resolutie en refresh rate en mogelijk sneller schakelen op lichtintensiteit, maar in de basis zal het toch vergelijkbaar blijven.

1 ding wat in ieder geval zeker is, is dat de 2019 modellen (en latere vermoed ik ook) een sensor hebben die geen groen oppakt, maar wit (en deels IR) oppakt (RWB dus ipv RGB). Dit is ook de reden waarom de side repeaters wat vreemd ogen, omdat het groen met wat manipulatie weer deels terug wordt gebracht.

Wat betreft de nieuwe Samsung sensoren, verwacht ik dat het daar ook RWB sensoren betreft. Mogelijk sterk vergelijkbaar met wat ze in de telefoons stopten in 2015 (onder de merknaam britecell).
Ah als ze het groenfilter op de subpixels weg hebben gelaten zien de camera’s dus wel degelijk meer dan het menselijk oog. Volgens mij beslaat groen ook 2 van de 4 subpixels en rood en blauw de andere 2, dus dat maakt de sensor een aardig stukje gevoeliger dan een standaard sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand1968

[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 18-01-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 18:54
pageUp schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:12:
Enhanced auto pilot (scheelt in de bijtelling om dit achteraf te doen), andere opties kon ik niet kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door dez1983 op 18-01-2023 01:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ferdinand1968 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:53:
[...]
Geen hoge waardevermindering in een paar weken tijd, ik ben daar nog steeds boos om!
Oh reken maar dat de prijsverlaging van Tesla ook van invloed gaat zijn op de waarde van andere EVs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers

[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 18-01-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 18-01-2023 08:13 ]

Pagina: 1 ... 428 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: