Nou ja, drama wellicht wat overdreven 🙄
Maar ik heb vaak genoeg met de LR gehad dat ik dóór had willen rijden om de 250km stoppen vond ik vaak te snel. In Duitsland was dat nog minder.
Mijn ideale EV op vakanties zou 150kWh aan accu’s hebben, terwijl voor dagelijks verkeer een SR prima voldoet.
De laatste vakantie met de auto ging zó slecht (niet door een EV, maar wel versterkt door een EV), dat we sindsdien het vliegtuig hebben gepakt.
De tussenstop was niet meer haalbaar door een file, als je dan ook nog iedere keer moet laden, helpt dat niet mee in het stresslevel als je je eindbestemming ziet verschuiven op de navigatie.
Nu gingen we wel vaak ver weg 1700-2250km rijden enkele reis.
maharens schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:32:
[...]
Ok, duidelijk. Weet je dan ook waarom auto's zoals Niro EV dan zo'n lage laadsnelheid hanteren ? Die batterij is groter dan die van de RWD namelijk.
Het zou toch lekker zijn als ie toch nog een keer verhoogd wordt naar 200 kW voor de RWD

Let er bij laad snelheid op dat die 200kW slechts pieken zijn. Het beste is om zo lang mogelijk 100+kW te krijgen uit een paal, dus écht tot 80%
Was dat niet de Etron, die op zich niet super snel laadt, maar door zijn laadcurve toch bijzonder goed scoort op de tests van Björn? Die blijft gewoon tot 90%(?) boven de 100kW. Dat is nuttig tijdens vakanties.
De LR duikt bij 65% ergens onder de 100kW. Bij 80% zit je nog rond de 50kW. Dan ben je ondanks je piek op 250kW rond de 10% toch nog best lang bezig. Het scheelt misschien 5 minuten op je hele laadsessie.
Daarnaast ben ik op vakanties in Europa juist erg vaak V2 laders tegengekomen. Sta je dan met 70kW maximale snelheid, omdat je je stall continu deelt in het hoogseizoen.
VidaR-9 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:13:
[...]
Mwah weet ik niet. Met vakanties of road-trips vind ik een keer extra stoppen niet eens zo'n ramp.
Het zou juist mijn dagelijks gebruik zijn om te bepalen of RWD of LR de beste optie is. En dat is dus niet perse enkel je dagelijkse ritten, maar ook:
- laadpaal beschikbaarheid: als je dagelijks MOET laden met een RWD, heb je dan zeker een laadpaal om tijdig te laden (thuis of op t werk bijv). Een LR zou hier meer flexibiliteit kunnen geven doordat je meer "buffer" hebt.
- laadpaal snelheid: ik ben net ingetrokken bij mijn vriendin en die heeft nog een 1 fase aansluiting wat betekent dat ik mij op dag 1 red, maar tijdens de nacht niet genoeg bijgeladen krijg om dag 2 ook door te komen zonder tussendoor te laden. Een grotere accu helpt dan ook om meer over te houden op dag 1.
Ik laat ook al 3 jaar aan een 1 fase paal en dat heb ik nou weer nooit als beperking ervaren.
Een avond en nacht lukt 60% lading erbij prima.
Rekening houdend met laden tot 90% (LR), is een aankomst met 30% voldoende om de volgende churns weer vol te vertrekken: