Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 427 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.493 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:12
tomtom901 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Waarschijnlijk is een LR qua motoren net zo snel als een P, maar wordt dit softwarematig geknepen om, naast wat cosmetische en veranderingen in de ophanging/remmen (als dat nog zo is), verschillende auto's te realiseren.
De MYP en MYLR hebben andere motoren achter, zie voor alle details https://tff-forum.de/t/wi...eraenderungen/100784/1319

Dus geen 'simpele' software, daadwerkelijke andere hardware.

MY LR QuickSilver 2023 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21

tomtom901

Moderator General Chat
Chonn schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:41:
[...]

De MYP en MYLR hebben andere motoren achter, zie voor alle details https://tff-forum.de/t/wi...eraenderungen/100784/1319

Dus geen 'simpele' software, daadwerkelijke andere hardware.
Ok, wist ik niet. Bij de M3P werden ze initieel geleverd met de 980 motor, zelfde als in de LR. Daarom had je toen ook die stealths. Voor de MY is dat dus anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
tomtom901 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Ok, wist ik niet. Bij de M3P werden ze initieel geleverd met de 980 motor, zelfde als in de LR. Daarom had je toen ook die stealths. Voor de MY is dat dus anders.
Volgens mij niet, ooit hadden ze de SR met P achtermotor geleverd. De stealth is volgens mij gewoon met P motor. 3D1 of 3D6 motor. @Taro had een stealth, wellicht kan ie het verklaren

[ Voor 6% gewijzigd door SirLct op 16-01-2023 14:54 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Notna schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:54:
Heeft iemand eigenlijk een idee wat zo een performance boost doet?
  • 'Overclock' je de elektromotor voor die snellere acceleratie?
  • Zit de acceleratie er standaard al in maar wordt het geknepen fabriek af (via software) om meer bereik te krijgen en is dit gewoon inefficiënt (maar 'leuker')?
Kijk, met EAP of FSD is het een licentie verhaal, maar is dat ook zo met die acc. boost?
Destijds gingen de betere motoren bij het testen in de P en de minder presterende in de LR. Net als Intel bijv. met CPU's deed, als alle cores werken en per stuk snel genoeg zijn, dan wordt het een i7, anders een i5 (voorbeeld).

De voor en achter motor zijn daarnaast ook van een ander type, dat kan je in het info scherm zien.

Maar de motoren zijn daarnaast ook beperkt op een bepaald vermogen. Zo kan de RWD echt wel sneller optrekken dan deze nu doet, maar is gewoon afgetopt.

Hetzelfde geldt voor de LR motoren, daar kan je meer vermogen naar toe sturen en dan gaan ze ook sneller, dat kan je dus unlocken met die boost. De vraag is echter wel of ze in theorie hetzelfde en even snel zijn als in een P, of dat die gewoon net even wat beter uit de burn-in tests zijn gekomen qua efficiency.

En vergeet uiteraard niet: Een LR moet meer opleveren dan een RWD en een P weer meer dan een LR. Voor veel mensen is het sneller accelereren een van de redenen om voor een duurder model te kiezen. Ga je dit dus dichter bij elkaar brengen, dan haal je een reden weg om te upgraden naar een duurder model waar Tesla meer marge op maakt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Notna schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:54:
Heeft iemand eigenlijk een idee wat zo een performance boost doet?
  • 'Overclock' je de elektromotor voor die snellere acceleratie?
  • Zit de acceleratie er standaard al in maar wordt het geknepen fabriek af (via software) om meer bereik te krijgen en is dit gewoon inefficiënt (maar 'leuker')?
Kijk, met EAP of FSD is het een licentie verhaal, maar is dat ook zo met die acc. boost?
Als ik hier zie https://teslamotorsclub.c...003/page-783#post-6453868
Dan lijkt het puur dat ze de voormotor 3D3 omhoogkrikken naar 158kw ipv 116kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
SirLct schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Volgens mij niet, ooit hadden ze de SR met P achtermotor geleverd. De stealth is volgens mij gewoon met P motor. 3D1 of 3D6 motor. @Taro had een stealth, wellicht kan ie het verklaren
De stealth heeft dezelfde acceleratie als de niet-stealth P en als je een spoiler laat monteren krijg je ook dezelfde topsnelheid. Het is de Performance, zonder Performance Pack (rode remklauwen, spoiler, verlaagd, aangepaste lay-out pedalen), maar wel met Dual Motor badge + rode streep, trackmode, etc. Vermoed dus dat het ook gewoon de Performance motoren betrof met de LR auto als behuizing.

Kan ik de motor nog ergens achterhalen?

Volgens RDW: Variant: E3D, type: BB1T1. VIN heb ik ook nog wel, maar word ik niet veel wijzer uit qua motor.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 16-01-2023 15:09 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Taro schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:08:
[...]

De stealth heeft dezelfde acceleratie als de niet-stealth P en als je een spoiler laat monteren krijg je ook dezelfde topsnelheid. Het is de Performance, zonder Performance Pack (rode remklauwen, spoiler, verlaagd, aangepaste lay-out pedalen), maar wel met Dual Motor badge + rode streep, trackmode, etc. Vermoed dus dat het ook gewoon de Performance motoren betrof met de LR auto als behuizing.

Kan ik de motor nog ergens achterhalen?

Volgens RDW: Variant: E3D, type: BB1T1. VIN heb ik ook nog wel, maar word ik niet veel wijzer uit qua motor.
Ja we hadden de discussie volgens mij vorige keer ook, lijkt verkeerd te zijn bij de RDW.
Want B in het begin van de type is dus Base motor. Maar je had al dragy test dat het wel Performance is, dus lijkt me fout RDW (of dat die combi PB1T1 niet mogelijk/ niet gehomologeerd is)

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/optimized/3X/5/5/5528c845e308ce268a2adf5d85226224c2f09b0f_2_483x500.jpeg

Bij jou is dus E3LD
E= Model 3
3L= LR batterij Panasonic
D = Dual motor

BB1T1
B= Base motor
B= Base brakes, no spoiler
1= 18 of 19 inch
T1= Mag trekken tot 1000kg

Ik heb bijvoorbeeld PQP2s5N
P= Performance motor
Q= DU Cat II
P= Performance brakes, spoiler
2= 20 inch
s5= 5 zitplaats
N= geen trekhaak

[ Voor 12% gewijzigd door SirLct op 16-01-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:02
Damian schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:22:
[...]
Moet je zelf aftikken, dat gaat de LM niet betalen voor je. [...]
*kuch*.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
SirLct schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Ja we hadden de discussie volgens mij vorige keer ook, lijkt verkeerd te zijn bij de RDW.
Want B in het begin van de type is dus Base motor. Maar je had al dragy test dat het wel Performance is, dus lijkt me fout RDW (of dat die combi PB1T1 niet mogelijk/ niet gehomologeerd is)
Van binnen en buiten was de enige indicatie dat het geen LR betrof de rode P streep onder Dual Motor en indicaties in de software die dus daarnaast meer vermogen naar de motoren kon sturen. Dus vermoed dat ie ook op die manier is behandeld.

Teslamate gaf overigens P74D aan, dus een Performance met 74 kWh. Teslascope ziet P74D als "Performance":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuyPkf69inzXqkZFNz9A3SdAWT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2RLCoWZFtz8iqmQ5mFtyvlUN.png?f=user_large

Maar afijn, ik heb die auto niet meer en laat dat achter mij. Weer vooruit kijken, de Y LR wordt hopelijk volgende week geleverd, ik kan niet wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Dat heeft waarschijnlijk ook met de omvang van de batterij te maken. De LR batterijen zijn bruto 82 kWh en de LFP batterijen zijn ongeveer 62 kWh (schatting). In beide gevallen is de max. charge rate ongeveer 3C (3x de bruto capaciteit).
Ok, duidelijk. Weet je dan ook waarom auto's zoals Niro EV dan zo'n lage laadsnelheid hanteren ? Die batterij is groter dan die van de RWD namelijk.

Het zou toch lekker zijn als ie toch nog een keer verhoogd wordt naar 200 kW voor de RWD _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:50
maharens schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Ok, duidelijk. Weet je dan ook waarom auto's zoals Niro EV dan zo'n lage laadsnelheid hanteren ? Die batterij is groter dan die van de RWD namelijk.

Het zou toch lekker zijn als ie toch nog een keer verhoogd wordt naar 200 kW voor de RWD _/-\o_
Kan met koeling te maken hebben. De techniek zal wel anders zijn en het zal niet alleen indekken zijn, want voor de ev6 doet kia wel >200kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:17
Bever! schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:20:
[...]

Lijkt me sterk als het niet zo zou zijn, immers hij was eerst duurder en daardoor onlogisch geprijsd. 3 is zuiniger, voldoende groot voor velen, lichter, sneller, stuurt strakker, en nu ook een stuk voordeliger met 42k
... en minder lelijk (maar da's natuurlijk een persoonlijke mening :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:17

Bever!

3

SirLct schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Als ik hier zie https://teslamotorsclub.c...003/page-783#post-6453868
Dan lijkt het puur dat ze de voormotor 3D3 omhoogkrikken naar 158kw ipv 116kw.
Ze hebben wat geschoven met de verdeling van het vermogen toen boost net nieuw was. Ben er nog steeds blij mee! Boven de 100-110 is het vermogen identiek aan de performance en daaronder net ff wat meer oompf dan stock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:44
Taro schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:33:
[...]
Weer vooruit kijken, de Y LR wordt hopelijk volgende week geleverd, ik kan niet wachten :)
Hoe doe je dat? Begrijp ik het goed dat je onlangs een RWD had besteld en deze laat omzetten naar LR en nu al een leverdatum hebt?

Mijn levertijd(Y LR, Gemini, White, Trekhaak) staat sinds oktober op 'TBD'. Of heb je misschien een kleur welke niet uit Berlijn komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:38
Dennisbok schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Alright, dan zal 4000kW aardig in de richting komen voor 20dkm op jaarbasis dus?

Ik verwacht van wel, rij zelf zowel lange als korte stukken en zit amper boven de 20kwh/100 km. Vorige week nog Amsterdam rond de 15kwh/100 km met 90% snelweg. Wel erg afhankelijk van voor verwarde accu, tegenwind en andere weersomstandigheden.
Dat is in de auto, ik benadruk wel vaker dat Tesla onder-report. Ook zonder laadverliezen. In bepaalde schermen wordt de complete klimatisering weggelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
-bulletje- schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Dat gevoel herken ik echt niet.
Misschien ligt het eraan wat je gewend bent?
Ik kwam uit een diesel plug-in met iets van 700nm koppel.

De druk in je rug neemt bij EV’s af als de accu leger raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Andere batterij van een andere leverancier, andere thermisch management, etc. De Niro is ook al een oude architectuur en ik weet niet of ze inmiddels ook de batterij hebben aangepast. Meestal klikken die oude fabrikanten het ontwerp en de bill-of-materials helemaal vast voor een paar jaar. Tesla is daar wendbaarder in.

Maar de piek-snelheid is niet het enige wat telt. Het gaat om de gemiddelde laadvermogen. Bij Tesla piekt de curve heel kort op het maximum en zakt dan redelijk snel in. Maar het lijkt erop dat de LFP curve al wat vlakker is. Ik zou dus eerder daar verbeteringen verwachten.

Het lijkt erop dat de RWD toch al heel snel oplaadt. In de Sunday driving video van Nyland had hij het over 10-57% in 15 minuten en nog 55 kW op bijna 96%. Ik ben wel benieuwd naar zijn volledige laadcurve die daaruit voortvloeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Remz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:06:
[...]

Hoe doe je dat? Begrijp ik het goed dat je onlangs een RWD had besteld en deze laat omzetten naar LR en nu al een leverdatum hebt?

Mijn levertijd(Y LR, Gemini, White, Trekhaak) staat sinds oktober op 'TBD'. Of heb je misschien een kleur welke niet uit Berlijn komt?
Correct, RWD naar LR laten omzetten, maar nog geen VIN en leverdatum, alleen een indicatie.

Ik zie dit in mijn account:

Verwachte levertijd: Januari 13 - Januari 20
  • Model Y Long Range Dual Motor All-Wheel Drive
  • Lakkleur Solid Black
  • 20" Induction-velgen
  • Volledig zwart premium interieur
  • 5-zits configuratie
  • Autopilot
  • Trekhaak -> Per ongeluk toegevoegd bij de wijziging, maar na overleg laten staan
MAAAR, ik vermoed dat het niet klopt omdat ik nog geen VIN heb en die had ik de vorige keer wel toen er een indicatie werd genoemd. Ik krijg nu overigens voor de derde keer vandaag dezelfde mail met de bestelovereenkomst en configuratie.

Benieuwd wat het gaat worden.

Ps. Graag verder voortzetten in Het grote Tesla Levering topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gaat niet door schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:36:
[...]

7000 euro zou ik toch niet willen omschrijven als een gering prijsverschil kun je toch ook weer een hoop andere leuke/nuttige dingen voor doen. Iedereen moet natuurlijk zijn eigen keuzes maken, maar mij lukt het niet om dit aan mijzelf te kunnen verkopen.
Ik wil net zeggen. Ja, procentueel gezien pak je met de Y of LR model 3 de beste korting. Maar ik heb genoeg aan de rwd versie en met het prijsverschil kan ik de kosten koper van een woning betalen, flink lang op vakantie of 7k over houden om de rwd mee op te kunnen laden scheelt ook een hoop. Ik vind het verschil in range dat geld niet waard. En gezien ik van een ice af kom is elke Tesla model type al qua beleving een dikke upgrade.

Zolang ik 280km retour kan doen richting familie in Duitsland voldoet die rdw meer dan prima. Volgens ev database is dat haalbaar qua snelweg rijden in de winter. Want dat NL dik bezaait is met laadpalen overal betekent niet dat Duitsland net zo rijkelijk is uitgerust op plekken in the middle of nowhere. Vast wel langs snelwegen met Ionity of in de grotere Duitse steden. Zelf rijd ik liever met volle accu heen en terug voor ik bij een SuC parkeer om op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joosie200 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:22:
[...]

Ik wil net zeggen. Ja, procentueel gezien pak je met de Y of LR model 3 de beste korting. Maar ik heb genoeg aan de rwd versie en met het prijsverschil kan ik de kosten koper van een woning betalen, flink lang op vakantie of 7k over houden om de rwd mee op te kunnen laden scheelt ook een hoop. Ik vind het verschil in range dat geld niet waard. En gezien ik van een ice af kom is elke Tesla model type al qua beleving een dikke upgrade.

Zolang ik 280km retour kan doen richting familie in Duitsland voldoet die rdw meer dan prima. Volgens ev database is dat haalbaar qua snelweg rijden in de winter. Want dat NL dik bezaait is met laadpalen overal betekent niet dat Duitsland net zo rijkelijk is uitgerust op plekken in the middle of nowhere. Vast wel langs snelwegen met Ionity of in de grotere Duitse steden. Zelf rijd ik liever met volle accu heen en terug voor ik bij een SuC parkeer om op te laden.
In Duitsland is het laadnetwerk enorm aan het uitbreiden. Met Tesla al geen probleem en ook de gewone AC-palen in steden en dorpen. Daar was een enorme subsidiepot voor. Aandeel EV's van totale nieuwe auto's in Duitsland zat in 2022 al op 18%, dus dan komt die infrastructuur wel hoor.

Dit alleen om te zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken over laden in Duitsland. En RWD prima keuze inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
pageUp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:48:
Leuk om te zien dat veel van jullie ook de RWD aandurven. :) Ik ga vandaag en blauwe Y proberen te regelen.

Irritant dat mensen zonder verstand van elektro's mij nu de LR proberen aan te praten. "maar bij vakanties dan?", "verkoop waarde aan het eind?". Terwijl het in de bijtelling toch gewoon €70/maand is... Die je dan weer bij die extra laadsessie op vakantie kunt besteden 😏
Ik lease operationeel via werk, dus heb niets aan de marktwaarde aan het eind, toch?
Juist met road-trips wil je toch ook juist een LR?
Je blijft vaak tussen de 10% en 80% met snelladen, dus gebruik je feitelijk maar 70% van je accu capaciteit tussen laadsessies in.

Dat is met een LR handiger voor verre landen, dan met een SR. Maar goed, de SR is weer iets zuiniger en gewoon de beste bang voor je buck.

Persoonlijk vond ik sommige keren met de LR zelfs drama.

Daardoor gaan we nu vaker met het vliegtuig. Als we dat blijven doen zou ik prima met een SR af kunnen.

Het hangt dus heel erg van je bestemming af en hoe vaak je dat doet. Doe je dat in het hoogseizoen of niet? Doe je een overnachting onderweg of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:31
Tweak_ers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:37:
[...]

Juist met road-trips wil je toch ook juist een LR?.

Zou je eens willen toelichten waarom het in jouw geval(len) een drama was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:26
Stef87 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:46:
Iemand die al een goede 19inch (standaard velgen) model Y allseason band heeft gevonden?

De Michelin Crossclimate 2 is er helaas niet (welke nu zo fijn is! Deze banden hebben gisteren mijn vriendin gespaard van een zware aanrijding! Bizar hoe iemand zonder voorrang de auto ervoor kan gooien..)
Heb je hier nog een keuze in gemaakt? Ben me nu ook aan het oriënteren namelijk, maar heb er zo weinig verstand van haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:54
[...]

Mwah weet ik niet. Met vakanties of road-trips vind ik een keer extra stoppen niet eens zo'n ramp.

Het zou juist mijn dagelijks gebruik zijn om te bepalen of RWD of LR de beste optie is. En dat is dus niet perse enkel je dagelijkse ritten, maar ook:
- laadpaal beschikbaarheid: als je dagelijks MOET laden met een RWD, heb je dan zeker een laadpaal om tijdig te laden (thuis of op t werk bijv). Een LR zou hier meer flexibiliteit kunnen geven doordat je meer "buffer" hebt.
- laadpaal snelheid: ik ben net ingetrokken bij mijn vriendin en die heeft nog een 1 fase aansluiting wat betekent dat ik mij op dag 1 red, maar tijdens de nacht niet genoeg bijgeladen krijg om dag 2 ook door te komen zonder tussendoor te laden. Een grotere accu helpt dan ook om meer over te houden op dag 1.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pageUp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-08 20:53
Klopt het dat je bij de "snel leverbaar" versies je soms deals krijgt? Zoals een Y met autopiloot onder de €50.000? Of bedoelen ze: "kan in theorie autopiloot".
Sorry dit was wel een hele erge noob vraag.

[ Voor 49% gewijzigd door pageUp op 16-01-2023 19:18 ]

Kan een computer in elkaar zetten =3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pageUp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:14:
Klopt het dat je bij de "snel leverbaar" versies je soms deals krijgt? Zoals een Y met autopiloot onder de €50.000? Of bedoelen ze: "kan in theorie autopiloot".

[Afbeelding]
Autopilot is gewoon standaard. FSD niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
pageUp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:14:
Elke Tesla heeft AP. De opties zijn EAP, FSD, de velgen, trekhaak en kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:13
[...]

Je blijft vaak tussen de 10% en 80% met snelladen, dus gebruik je feitelijk maar 70% van je accu capaciteit tussen laadsessies in.

Dat is met een LR handiger voor verre landen, dan met een SR. Maar goed, de SR is weer iets zuiniger en gewoon de beste bang voor je buck.

Daardoor gaan we nu vaker met het vliegtuig. Als we dat blijven doen zou ik prima met een SR af kunnen.

Het hangt dus heel erg van je bestemming af en hoe vaak je dat doet. Doe je dat in het hoogseizoen of niet? Doe je een overnachting onderweg of niet?
Ik heb het in de tijd uitgerekend voor de model3 en kwam met ruim rekenen op een verschil van Max 1 uur per enkele reis naar vakantie, dus bij 3 vakanties per jaar op 6uur in totaal * 5jaar = 30uur. Als je dan omrekent hoeveel dat per uur kost voor een LR, is dat 333,33 per uur (verschil was toen 10k)
Uiteindelijk was het nog meer, want Corona dus minder en minder verre vakantie en heb de auto maar 3 jaar gehad ipv 5.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
pageUp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:16:
Ik heb al even teruggezocht, maar mijn leasemaatschappij zegt dat je bij de Y de trekhaak niet achteraf er op kan laten zitten. Klopt niet toch? Kan zelfs gewoon bij Tesla nog toch?
Bij Tesla kan het maar de leasemaatschappij wilt dat niet, dus kan het niet achteraf.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:13
VidaR-9 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:13:
[...]

Mwah weet ik niet. Met vakanties of road-trips vind ik een keer extra stoppen niet eens zo'n ramp.

Het zou juist mijn dagelijks gebruik zijn om te bepalen of RWD of LR de beste optie is. En dat is dus niet perse enkel je dagelijkse ritten, maar ook:
- laadpaal beschikbaarheid: als je dagelijks MOET laden met een RWD, heb je dan zeker een laadpaal om tijdig te laden (thuis of op t werk bijv). Een LR zou hier meer flexibiliteit kunnen geven doordat je meer "buffer" hebt.
- laadpaal snelheid: ik ben net ingetrokken bij mijn vriendin en die heeft nog een 1 fase aansluiting wat betekent dat ik mij op dag 1 red, maar tijdens de nacht niet genoeg bijgeladen krijg om dag 2 ook door te komen zonder tussendoor te laden. Een grotere accu helpt dan ook om meer over te houden op dag 1.
Met een grotere batterij heb je dan hetzelfde probleem alleen pas op dag 3 aangezien je niet sneller laadt ‘s nachts…

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 13:27
IceOnFire schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Ik weet niet vanaf welke versie je kwam maar sinds een recente update moet je in de instellingen expliciet weer aanzetten dat Sentry ook de cameras gebruikt voor detectie. Misschien staat dat nu niet goed?
Dat was 'm inderdaad! Heb de Tesla in het Turks ingesteld. De vertaling voor het aanzetten van de camera tijdens Sentry mode is een beetje ongelukkig opgezet waardoor ik dacht dat de switch juist uitgezet moest worden. Hij doet 't nu, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Destijds gingen de betere motoren bij het testen in de P en de minder presterende in de LR. Net als Intel bijv. met CPU's deed, als alle cores werken en per stuk snel genoeg zijn, dan wordt het een i7, anders een i5 (voorbeeld).

[..]
Volgens mij is dit een broodje aap. Net als de harde reboot met de rem. In 2019 hadden Ps (en bepaalde LRs) gewoon een andere motor achterin. Later kregen LRs een mindere achterin. Nu nog steeds volgens mij. Bij de 3 hadden alleen de RWD naar verloop van tijd de zwaardere, en de Ps. Mijn 2019 LR heeft nog wel zo’n type en ik zou er via de minder legale weg een P (qua performance) van kunnen maken. Deze hack werkt ook alleen met de juiste motor, bij de mindere motor kun je alleen de standaard boost krijgen. Ik geloof even niet het verhaal dat Tesla motoren gaat testen en uitzoeken. Dat is iets dat Tesla nooit zou willen. Zo’n elektro motor heeft bepaalde specs. Zal best een 1%? afwijking inzitten maar ik geloof even niet dat ze P modellen echt moeten uitzoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 16-01-2023 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stef87 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Bij Tesla kan het maar de leasemaatschappij wilt dat niet, dus kan het niet achteraf.
Of ze weten niet dat het kan. Volgens mij zou LP het best willen. Als je maar betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Inspired schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:37:
[...]

Volgens mij is dit een broodje aap. Net als de harde reboot met de rem. In 2019 hadden Ps (en bepaalde LRs) gewoon een andere motor achterin. Later kregen LRs een mindere achterin. Nu nog steeds volgens mij. Bij de 3 hadden alleen de RWD naar verloop van tijd de zwaardere, en de Ps. Mijn 2019 LR heeft nog wel zo’n type en ik zou er via de minder legale weg een P (qua performance) van kunnen maken. Ik geloof even niet het verhaal dat Tesla motoren gaat testen en uitzoeken. Dat is iets dat Tesla nooit zou willen. Zo’n elektronmotor heeft bepaalde specs. Zal best een 1%? afwijking inzitten maar ik geloof even niet dat ze P modellen echt moeten uitzoeken.
Dat zou maar zo kunnen. Het is inmiddels 4 jaar geleden, maar begreep dat het met de kwaliteit van de spoel te maken had die steeds verder geoptimaliseerd werd. Daarnaast konden ze de timings met software verder finetunen en er is toen ook een firmware update geweest waardoor de performance verder toenam.

Het betrof overigens niet zozeer uitzoeken, er werd sowieso een kwaliteitscontrole of burn-in test gedaan om de motoren die kwalitatief niet ok waren er vroegtijdig tussenuit te halen en op basis van de feedback die daar uit kwam kregen motoren een bepaald label.

Afijn, het is al even geleden, mogelijk een broodje aap, of een kern van waarheid maar net iets anders. Waarschijnlijk speelt dat ook nu niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
-Jaap-io schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:18:
[...]
Met een grotere batterij heb je dan hetzelfde probleem alleen pas op dag 3 aangezien je niet sneller laadt ‘s nachts…
Klopt. Maar dat kan dus net helpen in de praktijk.
Bij mij kan het best zijn dat ik op dag 1 geen laadpaal op het werk heb, want vol, maar op dag 2 wel, waardoor dag 3 geen issue is.

Ik schets puur wat ik nu opeens in de praktijk ervaar. Had hiervoor geen last, want kon altijd thuis 3 fasen laden, dus zat altijd na nachtje weer vol. En woon-werk is nu 3x zo ver :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VidaR-9 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:48:
[...]

Klopt. Maar dat kan dus net helpen in de praktijk.
Bij mij kan het best zijn dat ik op dag 1 geen laadpaal op het werk heb, want vol, maar op dag 2 wel, waardoor dag 3 geen issue is.

Ik schets puur wat ik nu opeens in de praktijk ervaar. Had hiervoor geen last, want kon altijd thuis 3 fasen laden, dus zat altijd na nachtje weer vol. En woon-werk is nu 3x zo ver :+
Zelfs met 1F/32A zou je hem doorgaans toch vol moeten krijgen? Tenzij je pas 22 uur thuis bent en 6 uur weg moet maar dat ga je hoop ik ook niet meerdere dagen achter elkaar doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Inspired schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:53:
[...]
Zelfs met 1F/32A zou je hem doorgaans toch vol moeten krijgen? Tenzij je pas 22 uur thuis bent en 6 uur weg moet maar dat ga je hoop ik ook niet meerdere dagen achter elkaar doen.
Ik laad zo'n 4% per uur, dus dan laad ik in een nacht zeker niet vol. Helemaal niet als je 's avonds wat later bent (niet perse werk).
Ik heb standaard een uitdaging op woensdag. Dan plug ik hem <10% in rond 8u en dan vertrek ik de volgende dag half 7 met zeg 60%. Dat is, zeker in de winter, niet genoeg om retour woon-werk te doen op donderdag.

En af en toe moet de e-Golf ook nog geladen worden tussendoor waardoor mijn auto niet direct aan de lader kan.

Misschien is mijn issue gewoon heel specifiek :+ Ik merk gewoon dat ik tegenwoordig echt elke kans moet aangrijpen om bij te laden. Hopelijk schieten ze beetje op met die 3F aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Afgelopen vrijdag kreeg ik een mail dat de prijswijziging zou worden doorgevoerd binnen 48 uur. Vanmiddag kreeg ik een mail met dat mijn order aangepast was, maar nog steeds de zelfde prijs. Iemand hetzelfde gehad?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tF16cH4S_VFrawZFDqITPY_DTZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I2hRVQOqOhQoSdwr3x84rtVn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraZ666
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:18
Iemand hier ervaring met laden bij de Superchargers in Breukelen of Badhoevedorp?
Ik moet morgen vanuit de achterhoek naar Schiphol, maar wil bij een vd 2 ff bijladen, zie alleen dat ze beide achter een slagboom staan. Moet je hier ook parkeertarief betalen of kan je met je inrijkaart ook zo uitrijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DraZ666 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:32:
Iemand hier ervaring met laden bij de Superchargers in Breukelen of Badhoevedorp?
Ik moet morgen vanuit de achterhoek naar Schiphol, maar wil bij een vd 2 ff bijladen, zie alleen dat ze beide achter een slagboom staan. Moet je hier ook parkeertarief betalen of kan je met je inrijkaart ook zo uitrijden?
Bij beiden kan je zo uitrijden.
DaannO schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:25:
Afgelopen vrijdag kreeg ik een mail dat de prijswijziging zou worden doorgevoerd binnen 48 uur. Vanmiddag kreeg ik een mail met dat mijn order aangepast was, maar nog steeds de zelfde prijs. Iemand hetzelfde gehad?[Afbeelding]
Nope. Bij mijn MYP is het wel aangepast. Nu nog een leverdatum (besteld op 5/5/22).

[ Voor 40% gewijzigd door HekkeySE op 16-01-2023 20:33 ]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaTTeD
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 21:54
DaannO schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:25:
Afgelopen vrijdag kreeg ik een mail dat de prijswijziging zou worden doorgevoerd binnen 48 uur. Vanmiddag kreeg ik een mail met dat mijn order aangepast was, maar nog steeds de zelfde prijs. Iemand hetzelfde gehad?[Afbeelding]
Ik had exact hetzelfde, vandaag met Tesla gebeld en is gelijk door de persoon aan de andere kant van de lijn aangepast naar de nieuwe prijs. Ik heb hierna ook gelijk de bevestiging per mail toegestuurd gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Laatst online: 04-07 09:17
SaTTeD schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:38:
[...]

Ik had exact hetzelfde, vandaag met Tesla gebeld en is gelijk door de persoon aan de andere kant van de lijn aangepast naar de nieuwe prijs. Ik heb hierna ook gelijk de bevestiging per mail toegestuurd gekregen.
Top! Ga ik morgen even bellen. Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Djerro123 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Heb je hier nog een keuze in gemaakt? Ben me nu ook aan het oriënteren namelijk, maar heb er zo weinig verstand van haha
Nee, nog niet..! Maar de eerder genoemde SUV versie (Crossclimate) moet je niet kiezen, deze heeft niet de juiste snelheidscodering.

De SUV Crossclimate 2 is tot max 210km/h en de Y kan 217/250km/h (is meen ik ook een APK afkeur, of alleen bij bedrijfswagens??)

Ik ga nog wel verder onderzoek doen, want als ik met de 20inch wél allseason kan rijden (van ander merk) is dat misschien een goede reden om met tegenzin de 20inch te kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 16-01-2023 23:09 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:35
Vredestein komt in 'zomer '23' met de EV versie van de Quatrac Pro. Volgens deze manual ook in 255/45/R19 104 W XL versie. De W is rated tot 270 km/u.

Misschien toch ook maar voor de Midnight Cherry Red versie gaan die deze zomer uit komt? >:)

Ik vind die 19'' alleen maar voordelen hebben; comfortabeler, lichter, minder kans op velgschade. Persoonlijk vind ik grotere banden op een SUV beter passen maar dat is in the eye of the beholder.

[ Voor 22% gewijzigd door Radiodurans op 16-01-2023 21:33 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:35
Vooral dit vind ik interessant:

"Akoestisch comfort door een groter aantal profielafstanden (zowel absoluut aantal als verschillende typen profielafstanden) en AI-geoptimaliseerde sequencing van profielafstanden. 1 dB minder extern geluid door deze demping."

De groeven zijn asymmetrisch verdeeld zodat je meer random pitch noise krijgt dat zorgt voor een minder droning geluid. Zie EE voor uitleg @8:10

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
Stef87 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:20:
[...]

Nee, nog niet..! Maar de eerder genoemde SUV versie (Crossclimate) moet je niet kiezen, deze heeft niet de juiste snelheidscodering.

De SUV Crossclimate 2 is tot max 210km/h en de Y kan 217/250km/h (is tevens een APK afkeur)

Ik ga nog wel verder onderzoek doen, want als ik met de 20inch wél allseason kan rijden (van ander merk) is dat misschien een goede reden om met tegenzin de 20inch te kiezen.
Ik kan me niet voorstellen dat banden die niet zo hard kunnen als de max snelheid van de auto zorgen voor een apk afkeur. Dat is namelijk vrij gebruikelijk bij snellere autos op winterbanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stef87
marteltor schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:12:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat banden die niet zo hard kunnen als de max snelheid van de auto zorgen voor een apk afkeur. Dat is namelijk vrij gebruikelijk bij snellere autos op winterbanden.
Winterbanden mag het wél. Andere regels. All season mag dat 100% zeker niet

Bij een APK kijken ze er alleen naar bij bedrijfswagens (in Nederland). In sommige andere landen, ik meen i.i.g. België en Duitsland is het wel een regel.

(Plus: het moet gewoon veilig zijn, band kan onveilig zijn als je er niet naar kijkt)

*edit* @marteltor fout gezegd obv NL apk, zie correctie.
@dimi_v

[ Voor 28% gewijzigd door Stef87 op 16-01-2023 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Stef87 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:15:
[...]

Weer wat geleerd. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:16
[...]

Bron?

https://www.anwb.nl/exper...snelheidsindex-gemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:16
Niks geleerd maar op verkeerde spoor gezet. :F

PS: of altijd verstandig is, is wat anders. Maar géén APK afkeur, en dat was de opmerking

[ Voor 19% gewijzigd door dimi_v op 16-01-2023 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:46
dimi_v schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:02:
[...]

Niks geleerd maar op verkeerde spoor gezet. :F
Misschien mis ik iets, maar @Stef87 geeft toch aan dat je winterbanden mag monteren die een lagere snelheid aan kunnen dan de max van de auto? Dat staat ook in het antwoord van de expert.

Er staat ook expliciet dat het bij andere banden niet mag.

/edit: ok ging om apk afkeur ja/nee :)

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-01-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:17

Bever!

3

[...]

Als ze ms keurmerk hebben wel, daarnaast papieren werkelijkheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
STIMPPYYY schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:06:
[...]

Misschien mis ik iets, maar @Stef87 geeft toch aan dat je winterbanden mag monteren die een lagere snelheid aan kunnen dan de max van de auto? Dat staat ook in het antwoord van de expert.

Heb d.m.v. Edit een correctie toegepast.

Ze kijken in NL bij een APK officieel alleen ernaar bij bestelwagens/bedrijfswagens. (Het is voor personenwagens een EU richtliijn)

“Informeel” kijk je er wel altijd naar bij een NL apk, vooral bij de wat snellere auto’s. (Risico klapband)

In België (en/of Duitsland) mag je er regeltechnisch volgens mij niet mee rijden, je wilt gewoon dat het altijd veilig is.

Linkje België (ben niet 100% bekend met alle België regels, maar lijkt te kloppen: https://www.banden-oponeo.be/blog/snelheidsindex-banden

Linkje EU richtlijnen (niet alles gelezen, maar zou hoer moeten zijn vermeld): https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:31992L0023&from=nl

In short; de Speed/load index: gelijk of hoger dan originele band.

[ Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 17-01-2023 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
VidaR-9 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:48:
[...]
En woon-werk is nu 3x zo ver :+
Jeetje sham, het moet wel een hele mooie bijzondere vrouw zijn! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 15:17
Model Y sinds 31 dec.

Is het mogelijk dat je met je gekoppelde telefoon op zak ook de andere deuren dan de chauffeurs deur kan openen zonder op de telefoon te unlocken of het knopje in de portier ingedrukt te houden?

De gekoppelde telefoon kan soms wel soms niet met de auto worden opgenomen. Vervalt de verbinding als ik bv de tidal app heb lopen?

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Alamo schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:03:
[...]

Zou je eens willen toelichten waarom het in jouw geval(len) een drama was?
Nou ja, drama wellicht wat overdreven 🙄
Maar ik heb vaak genoeg met de LR gehad dat ik dóór had willen rijden om de 250km stoppen vond ik vaak te snel. In Duitsland was dat nog minder.

Mijn ideale EV op vakanties zou 150kWh aan accu’s hebben, terwijl voor dagelijks verkeer een SR prima voldoet.

De laatste vakantie met de auto ging zó slecht (niet door een EV, maar wel versterkt door een EV), dat we sindsdien het vliegtuig hebben gepakt.

De tussenstop was niet meer haalbaar door een file, als je dan ook nog iedere keer moet laden, helpt dat niet mee in het stresslevel als je je eindbestemming ziet verschuiven op de navigatie.

Nu gingen we wel vaak ver weg 1700-2250km rijden enkele reis.
[...]

Let er bij laad snelheid op dat die 200kW slechts pieken zijn. Het beste is om zo lang mogelijk 100+kW te krijgen uit een paal, dus écht tot 80%

Was dat niet de Etron, die op zich niet super snel laadt, maar door zijn laadcurve toch bijzonder goed scoort op de tests van Björn? Die blijft gewoon tot 90%(?) boven de 100kW. Dat is nuttig tijdens vakanties.

De LR duikt bij 65% ergens onder de 100kW. Bij 80% zit je nog rond de 50kW. Dan ben je ondanks je piek op 250kW rond de 10% toch nog best lang bezig. Het scheelt misschien 5 minuten op je hele laadsessie.

Daarnaast ben ik op vakanties in Europa juist erg vaak V2 laders tegengekomen. Sta je dan met 70kW maximale snelheid, omdat je je stall continu deelt in het hoogseizoen.
VidaR-9 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:13:
[...]

Ik laat ook al 3 jaar aan een 1 fase paal en dat heb ik nou weer nooit als beperking ervaren.

Een avond en nacht lukt 60% lading erbij prima.
Rekening houdend met laden tot 90% (LR), is een aankomst met 30% voldoende om de volgende churns weer vol te vertrekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLlPg-csZsBeVVUenFWGHyygDuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJLRjpplnSSVFifYdEeVnrK0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
VidaR-9 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Ik laad zo'n 4% per uur, dus dan laad ik in een nacht zeker niet vol. Helemaal niet als je 's avonds wat later bent (niet perse werk).
Ik heb standaard een uitdaging op woensdag. Dan plug ik hem <10% in rond 8u en dan vertrek ik de volgende dag half 7 met zeg 60%. Dat is, zeker in de winter, niet genoeg om retour woon-werk te doen op donderdag.

En af en toe moet de e-Golf ook nog geladen worden tussendoor waardoor mijn auto niet direct aan de lader kan.

Misschien is mijn issue gewoon heel specifiek :+ Ik merk gewoon dat ik tegenwoordig echt elke kans moet aangrijpen om bij te laden. Hopelijk schieten ze beetje op met die 3F aansluiting.
Met 32A zit je rond de 10% per uur.

Met de LR op 1 fase 16A is het precies 5% per uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLlPg-csZsBeVVUenFWGHyygDuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJLRjpplnSSVFifYdEeVnrK0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
HanslH schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:22:
Model Y sinds 31 dec.

Is het mogelijk dat je met je gekoppelde telefoon op zak ook de andere deuren dan de chauffeurs deur kan openen zonder op de telefoon te unlocken of het knopje in de portier ingedrukt te houden?

De gekoppelde telefoon kan soms wel soms niet met de auto worden opgenomen. Vervalt de verbinding als ik bv de tidal app heb lopen?
Bij de instellingen het vinkje uitzetten dat hij alleen de bestuurders deur unlockt.

Bediening > Vergrendelingen > Bestuurdersportier Ontgrendelen

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak_ers op 17-01-2023 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
STIMPPYYY schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:06:
[...]

Mij lijkt een veel belangrijker aspect de verzekering.
Wat zegt die bij een verkeerd type band? Halen die de EU richtlijn aan, of niet?
Of alleen als het ze te veel geld gaat kosten? Verzekeringen kennende 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Tweak_ers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:51:
[...]

Mij lijkt een veel belangrijker aspect de verzekering.
Wat zegt die bij een verkeerd type band? Halen die de EU richtlijn aan, of niet?
Of alleen als het ze te veel geld gaat kosten? Verzekeringen kennende 😉
EU richtlijnen hebben juridisch geen rechtstreekse werking, maar moeten geïmplementeerd worden in nationale wetgeving.

Dat is een verplichting voor EU landen, dus als het goed is moet er Nederlandse wetgeving zijn op dit punt. Is die er niet, dan geldt deze regel niet in Nederland (De EU kan dan een procedure beginnen om NL wel die wetgeving te laten maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
HanslH schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:22:
Model Y sinds 31 dec.

Ja zeker! Heb twee telefoons gekoppeld op m'n kaart en kan alle deuren en achterklep openen zonder de kaart. Gisteren voor het eerst in stromende regen dat die niet wilde. Toen had ik geen tijd om uit te zoeken waar dat aan lag :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Requiem19 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:25:
[...]

EU richtlijnen hebben juridisch geen rechtstreekse werking, maar moeten geïmplementeerd worden in nationale wetgeving.

Dat is een verplichting voor EU landen, dus als het goed is moet er Nederlandse wetgeving zijn op dit punt. Is die er niet, dan geldt deze regel niet in Nederland (De EU kan dan een procedure beginnen om NL wel die wetgeving te laten maken).
Ja, en nee. Er is een rechtstreekse werking voor particulieren in het geval de nationale overheid te laat is met implementeren. Je kan er dan als particulier bij de rechter beroep doen op de EU richtlijn. Niet dat datg uitmaakt in deze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Requiem19 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:25:
[...]

Als ze moeilijk willen doen, leer mij verzekeringen kennen…

Officieel moet er een sticker duidelijk in het gezichtsveld van de bestuurder zitten, welke de maximale snelheid van de band aangeeft.

Nu vind ik persoonlijk alleen zo’n sticker al de moeite waard om een beter passende band te kiezen 🤣
Los van de trapjes naar Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Oekol schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Ja zeker! Heb twee telefoons gekoppeld op m'n kaart en kan alle deuren en achterklep openen zonder de kaart. Gisteren voor het eerst in stromende regen dat die niet wilde. Toen had ik geen tijd om uit te zoeken waar dat aan lag :+
Als je erachter bent, laat het dan even weten 🤣
Ik heb hier al sinds 2019 af en toe last van.

Portier, achterklep, maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Caelorum schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Ja, en nee. Er is een rechtstreekse werking voor particulieren in het geval de nationale overheid te laat is met implementeren. Je kan er dan als particulier bij de rechter beroep doen op de EU richtlijn. Niet dat datg uitmaakt in deze situatie.
Nee, dat klopt niet :-).

Particulieren kunnen een beroep doen op een EU richtlijn als een nationale lidstaat deze niet tijdig heeft geimplemteerd.

Andersom kan een overheid geen rechtstreeks beroep doen op een EU richtlijn als deze door de overheid niet tijdig (of niet juist) is geimplementeerd.

Als fiscalist kom ik dit vrij regelmatig tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Requiem19 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:14:
[...]

Nee, dat klopt niet :-).

Particulieren kunnen een beroep doen op een EU richtlijn als een nationale lidstaat deze niet tijdig heeft geimplemteerd.

Andersom kan een overheid geen rechtstreeks beroep doen op een EU richtlijn als deze door de overheid niet tijdig (of niet juist) is geimplementeerd.

Als fiscalist kom ik dit vrij regelmatig tegen.
Ik ben geen advocaat laat dat duidelijk zijn, maar ik kan het toch echt niet anders lezen:
[...]Richtlijnen. Richtlijnen zijn wetten die zijn gericht op lidstaten, en die moeten worden omgezet in nationaal recht. Om de rechten van particulieren te beschermen, erkent het Hof in bepaalde gevallen echter dat zij een rechtstreekse werking hebben. In zijn jurisprudentie heeft het Hof in het arrest Van Duyn tegen Home Office bepaald dat richtlijnen een rechtstreekse werking hebben wanneer de erin opgenomen bepalingen onvoorwaardelijk en voldoende duidelijk en nauwkeurig zijn en wanneer de EU-lidstaat de richtlijn niet voor de uiterste datum heeft omgezet. Richtlijnen kunnen echter slechts een verticale rechtstreekse werking hebben; lidstaten zijn verplicht om de richtlijnen uit te voeren, maar richtlijnen kunnen niet door een lidstaat tegen een particulier ingezet worden (zie het arrest Ratti).[...]
Maar we gaan offtopic nu :) Mocht ik het fout hebben, dan hoor ik het nog graag, maar ik ga er verder even niet meer op door.

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 17-01-2023 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 09:35
Tweak_ers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:23:
[...]

Nou ja, drama wellicht wat overdreven 🙄
Maar ik heb vaak genoeg met de LR gehad dat ik dóór had willen rijden om de 250km stoppen vond ik vaak te snel. In Duitsland was dat nog minder.

Mijn ideale EV op vakanties zou 150kWh aan accu’s hebben, terwijl voor dagelijks verkeer een SR prima voldoet.

De laatste vakantie met de auto ging zó slecht (niet door een EV, maar wel versterkt door een EV), dat we sindsdien het vliegtuig hebben gepakt.

De tussenstop was niet meer haalbaar door een file, als je dan ook nog iedere keer moet laden, helpt dat niet mee in het stresslevel als je je eindbestemming ziet verschuiven op de navigatie.

Nu gingen we wel vaak ver weg 1700-2250km rijden enkele reis.

[...]

[Afbeelding]
Ik heb zelf een 2019 M3LR, maar daar heb ik tijdens vakanties maar 1 keer meegemaakt dat ik echt blij was met de LR, en dat een kleinere batterij wel wat meer drama zou zijn.

Dat was in het noorden van Schotland. Geen superchargers, geen werkende snelladers, slechte locale laadpalen. Oftewel, weinig kans om bij te laden, laden duurt lang, maar wel graag over die bochtige wegen willen touren.

Andere vakanties naar Italië, Kroatië, Slovenië, Spanje, Noorwegen waren dan totaal geen probleem, en zou ik ook met een RWD doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Caelorum schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:19:
[...]

Ik ben geen advocaat laat dat duidelijk zijn, maar ik kan het toch echt niet anders lezen:

[...]

Maar we gaan offtopic nu :) Mocht ik het fout hebben, dan hoor ik het nog graag, maar ik ga er verder even niet meer op door.
Ja, die quote bevestigt letterlijk wat @Requiem19 schreef. Maar jongens en meisjes, er is vast een "Het grote Welke Band mag onder je Auto" topic om deze discussie voort te zetten... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Caelorum schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:19:
[...]

[...]

Excusez - je zei het in je eerste post wel goed (in de zin dat een EU richtijn nooit rechtstreekse werking heeft, tenzij een particulier er rechtstreeks beroep op doet bij te late/onjuiste implementatie). Ik zat in de MY toen ik het las (foei!).

Punt is dat je als particulier vaak meer rechten hebt dan je denkt. Overheden, verzekeraars, bedrijven etc roepen vaak een hoop, maar dat klopt absoluut niet altijd. Daar kun je als consument vaak een hoop op winnen door kritisch te zijn.

Voor nu einde discussie idd :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:57
Lui, belangrijke vraag. 1 racefiets (size 60) past natuurlijk wel in een M3. Heeft iemand ervaring met twee van dit soort fietsen mee te nemen? Geen probleem om voor - en achterwiel te verwijderen en eventueel zadel in te schuiven. Neem met enige regelmaat mijn eigen racefiets mee in de auto, sporadisch ook een tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Inspired schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Verplicht antwoord: ABC - Always Be Charging!

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
EnduronDon schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:08:
Lui, belangrijke vraag. 1 racefiets (size 60) past natuurlijk wel in een M3. Heeft iemand ervaring met twee van dit soort fietsen mee te nemen? Geen probleem om voor - en achterwiel te verwijderen en eventueel zadel in te schuiven. Neem met enige regelmaat mijn eigen racefiets mee in de auto, sporadisch ook een tweede.
3x gedaan voor verre vakanties en kan prima op meerdere manieren. Wel achterbank plat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
Requiem19 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:16:
[...]

3x gedaan voor verre vakanties en kan prima op meerdere manieren. Wel achterbank plat natuurlijk.
Zou een MTB erin kunnen? Voorwiel kan er makkelijk af maar achterwiel geen zin om dat telkens eraf te doen. Ook heb ik,dropper en zadel kan een pak zakken (29” banden en maat S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Ik heb mijn stoute schoenen aan getrokken.

Ik heb totnogtoe een MY LR (blauw, wit, 19, trekhaak) in bestelling sinds Maart 2022 via Arval als bedrijfswagen.

Nu heb ik een nieuwe offerte gevraagd voor dezelfde configuratie met de EAP, en die komt door de prijsverlaging, en ondanks de verhoging van de rente, energie en verzekering zowat 20€ goedkoper uit per maand.

En nu vat ik de onderhandeling aan met HR en de fleetverantwoordelijke om de bestelling aan te passen.

Geen idee hoe moeilijk Tesla en Arval gaan doen om een bestelling aan te passen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 16:03

Damian

Insane Obtrusion

Tommie12 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:43:
Ik heb mijn stoute schoenen aan getrokken.

Ik heb totnogtoe een MY LR (blauw, wit, 19, trekhaak) in bestelling sinds Maart 2022 via Arval als bedrijfswagen.

Nu heb ik een nieuwe offerte gevraagd voor dezelfde configuratie met de EAP, en die komt door de prijsverlaging, en ondanks de verhoging van de rente, energie en verzekering zowat 20€ goedkoper uit per maand.

En nu vat ik de onderhandeling aan met HR en de fleetverantwoordelijke om de bestelling aan te passen.

Geen idee hoe moeilijk Tesla en Arval gaan doen om een bestelling aan te passen...
EAP is echt zonde geld volgens mij in NL...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Ben ook niet overtuigd over EAP. Wel zo dat in de aantal keren lange ritten wellicht de auto baanwissel handig zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
Gisteren naar Parijs gereden en in de afgelopen maanden flink wat nieuwe laadplekken erbij of in aanbouw vanaf Lille gezien. Bij ieder tankstation lijkt er nu een snellaad mogelijkheid te zijn of in aanbouw, o.a. met Fastned.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
Morgen zal ik met de auto richting Oostenrijk rijden (tesla 3 SR+ '21) en ik vraag me af wat de optimale snelheid is voor de Duitse autobahn, heeft het zin om veel harder te rijden dan 130, of ben je dan al snel onevenredig veel tijd kwijt met laden?

Zowieso staat veiligheid voorop, dus was niet van plan om sneller dan 150 te gaan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
gustaveau schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:55:
Morgen zal ik met de auto richting Oostenrijk rijden (tesla 3 SR+ '21) en ik vraag me af wat de optimale snelheid is voor de Duitse autobahn, heeft het zin om veel harder te rijden dan 130, of ben je dan al snel onevenredig veel tijd kwijt met laden?

Zowieso staat veiligheid voorop, dus was niet van plan om sneller dan 150 te gaan doen.
Als je echt de maximale snelheid wil, dan 150 rijden, en telkens zo diep mogelijk gaan, en laden tot ca 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:51
Damian schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:47:
[...]

EAP is echt zonde geld volgens mij in NL...
Als ik heel eerlijk ben vind ik zelfs AP zonde van het geld. Het stuur vasthouden moet je toch dus dan kan je net zo goed zelf sturen. Het is geen fijne ervaring als je op een spitsstrook rijd met AP en de auto denkt de afrit te moeten volgen met 100 km/u :X En daarnaast vaak abrupte en onverklaarbare vertragingen van de auto. Als ik dan moet proberen te achterhalen waarom de auto dat dan doet laat dan maar... Wat mij betreft onvoorspelbaar en dus geen toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Tommie12 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Als je echt de maximale snelheid wil, dan 150 rijden, en telkens zo diep mogelijk gaan, en laden tot ca 60%.
Hoe is het verbruik boven die snelheid? Je hebt toch ergens de sweetspot zou ik zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
gustaveau schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Hoe is het verbruik boven die snelheid? Je hebt toch ergens de sweetspot zou ik zeggen?
Het verbruik is hoog (250Wh/km... schat ik), maar een Tesla laadt snel.

Punt is, je kan die 150 toch niet aanhouden door verkeer, werken, knooppunten etc.
Er zijn youtubers die al uitgezocht hebben of het sneller gaat als je hard door duwt.
Ik heb niet direct een model gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
gustaveau schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Bjorn had het ooit getest geloof ik. Dacht dat het eigenlijk 180 was (dit was met LR dacht ik) maar omdat je dan te vaak gaat stoppen (wat natuurlijk tijd kost om even eruit, pluggen, etc etc) dat 150 beter is.
Maar kan nu even niet 1,2,3 vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Dan ga ik het morgen eens testen!

Zowieso is het met een slag om de arm vanwege de werkzaamheden, dus gemiddeld gaan we die snelheid echt niet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SirLct schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Bjorn had het ooit getest geloof ik. Dacht dat het eigenlijk 180 was (dit was met LR dacht ik) maar omdat je dan te vaak gaat stoppen (wat natuurlijk tijd kost om even eruit, pluggen, etc etc) dat 150 beter is.
Maar kan nu even niet 1,2,3 vinden.
YouTube: Optimal cruising speed for Model 3 Performance

Moet je wel ook op alle plekken fatsoenlijke laders hebben. In de praktijk haal je dit ook niet meer. De tijd dat je lang 170+ op de autobahn kon is helaas ook al even geleden. Zelf reed ik altijd 150 op AP. Zou liever 160 doen maar goed dat kon niet, en nu helemaal niet meer. :'(

De test is overigens een oudje dus tegenwoordig zal het nog positiever uitvallen door v3s. Destijds was de laadsnelheid max 190kW denk ik?

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 17-01-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Boy1308 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Zou een MTB erin kunnen? Voorwiel kan er makkelijk af maar achterwiel geen zin om dat telkens eraf te doen. Ook heb ik,dropper en zadel kan een pak zakken (29” banden en maat S)
1 mtb? Denk het wel. Beperking is de opening aan de achterkant van de M3. Beste even testen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilis76
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04 17:21
[/quote]

Ja hoor, geen enkel probleem mits je het voorwiel er uit haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Inspired schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:07:
[...]

YouTube: Optimal cruising speed for Model 3 Performance

Moet je wel ook op alle plekken fatsoenlijke laders hebben. In de praktijk haal je dit ook niet meer. De tijd dat je lang 170+ op de autobahn kon is helaas ook al even geleden. Zelf reed ik altijd 150 op AP. Zou liever 160 doen maar goed dat kon niet, en nu helemaal niet meer. :'(

De test is overigens een oudje dus tegenwoordig zal het nog positiever uitvallen door v3s. Destijds was de laadsnelheid max 190kW denk ik?
Yep dit is hem!! Thanks! Zo net nog geprobeerd om te zoeken maar die man heeft zoveel duizend video haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 15:19
SirLct schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:52:
Ben ook niet overtuigd over EAP. Wel zo dat in de aantal keren lange ritten wellicht de auto baanwissel handig zou kunnen zijn.
Auto lane change lijkt me nog wel handig. Dan hoef je dat idd niet elke baanwissel weer te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitsert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-08 12:09
jip_86 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:40:
[...]

Auto lane change lijkt me nog wel handig. Dan hoef je dat idd niet elke baanwissel weer te activeren.
Ik ben erg tevreden over de Tesla (ik lijk wel een papegaai haha), maar zelfs die auto-lane change is niet 'auto'.
Je wordt nog steeds gedwongen om zelf (licht) te sturen, dus heel erg auto vind ik het allemaal niet.

Daarnaast is de EAP voor nu echt weggegooid geld, mss dat ik er later nog plezier van ga hebben. Nu geen summon + auto inparkeren beschikbaar, dat zijn samen met de (niet-zo-auto) lane change zaken die mij toch hebben besluiten voor EAP te kiezen.

Hoe ervaren anderen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Laatst online: 15-09 23:38
Jitsert schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Ik ben erg tevreden over de Tesla (ik lijk wel een papegaai haha), maar zelfs die auto-lane change is niet 'auto'.
Je wordt nog steeds gedwongen om zelf (licht) te sturen, dus heel erg auto vind ik het allemaal niet.

Daarnaast is de EAP voor nu echt weggegooid geld, mss dat ik er later nog plezier van ga hebben. Nu geen summon + auto inparkeren beschikbaar, dat zijn samen met de (niet-zo-auto) lane change zaken die mij toch hebben besluiten voor EAP te kiezen.

Hoe ervaren anderen dit?
Zijn autopark en sumon niet in NL te gebruiken dan? Dat beperkt idd de toegevoegde nog verder voor de meerprijs…🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 15:19
Jitsert schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:46:
[...]

...
Ik wil best sturen als die AP maar aanblijft :+
Maar ja is me ook niet direct 3800 waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boefje79 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Zijn autopark en sumon niet in NL te gebruiken dan? Dat beperkt idd de toegevoegde nog verder voor de meerprijs…🤔
Niet als je geen sensoren hebt. Moet ooit wel weer komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:46
Ging wel erg goed vanochtend met de sneeuw... not! (sneeuwde kort bij ons).

Ruitenwissers bevroren, TACC aan en wissen maar. Niet uit te zetten. Sneeuw ziet de camera dus als regen. Kort gezegd: zowel TACC en AP zijn voor mij echt onbruikbaar geworden in deze omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy1308
Requiem19 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:15:
[...]

1 mtb? Denk het wel. Beperking is de opening aan de achterkant van de M3. Beste even testen..
Heb over 2 weken een proefrit met een M3 voor een uurtje. Ga dan snel eens ermee tot thuis rijden en testen. Met dekens en een propere fiets uiteraard. Heb altijd respect voor (andermans) spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Boy1308 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Heb over 2 weken een proefrit met een M3 voor een uurtje. Ga dan snel eens ermee tot thuis rijden en testen. Met dekens en een propere fiets uiteraard. Heb altijd respect voor (andermans) spullen
Heel google staat er vol mee?

https://www.google.com/search?q=mtb+model+3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:38
STIMPPYYY schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:05:

Ruitenwissers bevroren, TACC aan en wissen maar. Niet uit te zetten. Sneeuw ziet de camera dus als regen. Kort gezegd: zowel TACC en AP zijn voor mij echt onbruikbaar geworden in deze omstandigheden.
Er zitten camera's achter de voorruit. Als die (gedeeltelijk) geblokkeerd worden dan zal de auto dit natuurlijk weg moeten wissen om TACC te kunnen gebruiken. Dus bij bevroren ruitenwissers voor het rijden zorgen dat je ruit midden-boven goed schoon en droog is!

(of eigenlijk beter ruitenwissers ontdooien...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Ja. Blijft toch een Calafornia auto. :) Vanmorgen weer rammen op de door handles en glas bleef haken dus even lekker schuren bij dicht doen en hopen dat het heel blijft. Wil het eigenlijk ook niet meer missen. Toch onderdeel van de ervaring. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
Ik heb meer vertrouwen in de mensen hier dan “dr. Google” :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:26

Wat zuur, is dit op de snelweg ook? Of op een N-weg/bebouwdekom?
Pagina: 1 ... 427 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: