Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 426 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.512 views

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:39
Tweak_ers schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Iedere RS versie van Audi en daar rijden er hier in de wijk al heel wat van rond. M modellen van bmw zie ik minder vaak, maar laatst was een 340 zelf sneller. Geen idee hoe, want toen ik hem opzocht kwam hij er niet aan.
Dan Golfjes R, zo irritant, want bij die krengen weet je niet wanneer ze getuned zijn. Ook daarvan rijden er meerdere rond in de wijk.

Kan best zijn dat ik telkens dezelfde tegen kom hoor, maar het gebeurt genoeg.

Laatst ook een Volvo V60 die had ik ook niet zien aankomen, het scheelt ook niet veel, maar hij was sneller.
Gevaarlijk buurtje waar jij vertoeft als er zoveel van die snelle bakken rondrijden die elkaar continue de maat nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:51
dimi_v schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:45:
[...]
Gevaarlijk buurtje waar jij vertoeft als er zoveel van die snelle bakken rondrijden die elkaar continue de maat nemen.
Zeg dat. Als ik 1x per week kan “sporten” is het al veel.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 11:44

Fab1Man

Live life to the fullest

Tweak_ers schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Iedere RS versie van Audi en daar rijden er hier in de wijk al heel wat van rond. M modellen van bmw zie ik minder vaak, maar laatst was een 340 zelf sneller. Geen idee hoe, want toen ik hem opzocht kwam hij er niet aan.
Dan Golfjes R, zo irritant, want bij die krengen weet je niet wanneer ze getuned zijn. Ook daarvan rijden er meerdere rond in de wijk.

Kan best zijn dat ik telkens dezelfde tegen kom hoor, maar het gebeurt genoeg.

Laatst ook een Volvo V60 die had ik ook niet zien aankomen, het scheelt ook niet veel, maar hij was sneller.
Ik heb een keer langs een RS6 gestaan afgelopen jaar, die gaf werkelijk alles… met mijn M3P was het vrijwel gelijk, ik had nét ”gewonnen”. Geen stoerdoenerij hoor, maar als ik dan besef dat ik “maar” met een auto van 65k zo een bak van 180+k eruit trek, kreeg ik er wel een enorme glimlach van op m’n gezicht. En met alle respect, zo’n RS6 gaat dus net zo snel/direct van z’n lijn als een Tesla.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26
wian schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:48:
@Djerro123 Na twee jaar sparen en twee erfenisjes waardoor je vol geconfronteerd wordt met het feit dat je echt maar 1 keer YOLO'd heb ik de Ioniq ingeruild en een M3 RWD gekocht.

Ik raad het iedereen af om jezelf diep in de schulden te steken voor een auto, maar als het wel kan kun je soms beter meteen voor je droom gaan dan voor een verstandige troostprijs.
Oei, deze raakte mij meer dan ik dacht toen ik vanavond even tijd had om rustig na te denken. :| Ik heb sowieso al veel veranderd in de afgelopen 2 jaar waardoor ik nu eindelijk tijd heb om het geld uit te geven waar ik hard voor werk (en hard voor gestudeerd heb). Toen besloten om naast de upgrade van MYRWD naar MYLR ook maar voor Midnight Cherry Red te gaan. De levertijd verschuift daarmee ook een paar maand zodat ik dat makkelijk extra bij kan sparen. Hah, full on midlife crisis mode nu })

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Laatst online: 17-09 12:21
Djerro123 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Eigenlijk crazy, maar ja, financieel voel ik me er comfortabel bij (hoewel het wel echt een stretch is, eigenlijk eroverheen) en ik weet dat ik er gewoon heel veel levensgeluk van ga krijgen. Dat klinkt misschien overdreven, maar we hebben er allebei echt rot omgevoelt toen ik de M3 moest inleveren en toen besefte ik me pas dat ik al 2 jaar bij mn werkgever zat omdat ik absoluut niet mijn auto kwijt wilde. Het is geen status ding ofzo, echt een gebruikding, maar wel eentje die ik graag zoveel mogelijk gebruik :D
Ook hier heel herkenbaar verhaal. Ik heb het echter ook aan mijzelf kunnen verkopen door te denken dat de aanschaf veel hoger is (nog nooit nieuwe auto gekocht) maar dat in combinatie met dynamische stroomtarieven en een overschot aan stroom wij relatief goedkoop kunnen rijden en dat een batterij van de LR meer mogelijkheden geeft om van de goedkope tarieven gebruik te maken :X

Toen de RWD uitkwam deze gelijk besteld maar achteraf geluk gehad dat we grijs hadden genomen welke pas begin feb uitgeleverd zou worden(sinds eergisteren wel een hidden VIN)

Ook hier wel echt een stretch zoals je het mooi noemt maar LR is ineens wel binnen de mogelijkheden gekomen en willen er 5-10 jaar mee rijden, heb nog niet zoveel auto's gehad omdat ik ze altijd lang wil rijden. Als ik dan de RWD had gekocht met dit geringe prijsverschil had ik er toch spijt van gekregen. Het uitgeven is maar 1 dag, het genieten daarna is elke dag. Nu wel een zwarte omdat midnight gray niet leverbaar is voor de LR, maar ach dat voel je niet als je er in rijd en ben al lang blij dat mijn vriendin mij steunt. Van haar hadden we wel in de V60 D6 mogen blijven rijden maar die word echt duur door de wegenbelasting en toekomstige verhogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
Hier ook hetzelfde gevoel en dilemma

Al maanden (dankzij dit forum) in de “ban” van een Tesla. Al weken op zoek naar een jonge 2dehands en in Duitsland vind je wel mooie koopjes, maar nu met die prijswijzigingen, aan het twijfelen op niet voor een nieuwe te gaan.

Ofwel een M3P van 12/21 met 21.000km voor 46.000€

Ofwel een nieuwe voor 60K

Dilemma :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pageUp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-08 20:53
Zijn er mensen die een RWD hebben gekocht of geleased die achteraf liever een LR hadden gehad? Ik denk dat RWD voor mij genoeg zou zijn (max 180km/dag nodig) maar ben een beetje bang dat ik achteraf spijt heb dat ik de zuinige(re) keus heb gemaakt.

Kan een computer in elkaar zetten =3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 14:19
pageUp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 06:29:
Zijn er mensen die een RWD hebben gekocht of geleased die achteraf liever een LR hadden gehad? Ik denk dat RWD voor mij genoeg zou zijn (max 180km/dag nodig) maar ben een beetje bang dat ik achteraf spijt heb dat ik de zuinige(re) keus heb gemaakt.
Tsja, spijt is een groot woord. De RWD is voor mij een prima auto, en volgens mij zijn de vakanties ook goed te doen. Ik ga elk jaar op wintersport en met de caravan naar Zuid Frankrijk. Was AWD fijn geweest? Ja. Was (iets) meer range fijn geweest? Ja. Had ik met de huidige prijzen even doorgespaard voor een LR? Waarschijnlijk wel.

De verschillen zijn stiekem niet zo heel groot. Uiteindelijk was het voor ons een financiële beslissing omdat het met 50.000km/jaar veel goedkoper is dan onze vorige diesel was.
De RWD is dan wel weer iets zuiniger, en heeft met de LFP batterij ook een voordeel.
€7000,- is nog steeds een hele bak geld (verschil RWD-LR) en ik betwijfel ten zeerste of je er gevoelsmatig dat verschil uit zou halen.

Wat we wel hebben besloten is om over 2-3 jaar eens te kijken of we nog een stapje kunnen maken met de afschrijving die we weg zetten (ipv 5-6 jaar rijden) Als er minder verschil in de prijzen zit, en er zijn de komende jaren nog wat updates op de auto dan is dat wellicht goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:38
dimi_v schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:45:
[...]

Er is één toegangsweg van de wijk, naar de snelweg, dus ja… die weg heeft iets van 3 verkeerslichten en 2 rotondes.
Prima rechte weg om even een sprintje te doen, wanneer je vooraan staat.

Weg zonder fietsers of voetgangers.

Maar doet doen jullie natuurlijk nooit 😜
Fab1Man schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:08:
[...]

Ik heb een keer langs een RS6 gestaan afgelopen jaar, die gaf werkelijk alles… met mijn M3P was het vrijwel gelijk, ik had nét ”gewonnen”. Geen stoerdoenerij hoor, maar als ik dan besef dat ik “maar” met een auto van 65k zo een bak van 180+k eruit trek, kreeg ik er wel een enorme glimlach van op m’n gezicht. En met alle respect, zo’n RS6 gaat dus net zo snel/direct van z’n lijn als een Tesla.
Ik heb dan ook geen P, maar een LR. Iemand gaf aan dat een RWD met bijna 7 seconden 0-100, genoeg is om bijna iedereen eruit te rijden.

Ik gaf aan dat mij dat met de LR al niet lukt 😉

Een P dus wel, omdat die een stuk sneller is naar de 100 dan de LR. Seconde is echt een wereld van verschil op 0-100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisr
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-06-2024
DeLyon schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Balen hè, same here. Op dag 2 al en was nog zo (/te) voorzichtig |:( Heb het bijgewerkt met verf en toen velgbescherming geplaatst.
Ja, het gebeurt je altijd als je extra voorzichtig probeert te doen.

Thanks voor de link, ga ik ook zeker bestellen. Welke velgbescherming heb je gekocht?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TijnC
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-01 10:06
De knoop ook maar doorgehakt en een Y performance in cherry red besteld. Meteen maar full option gegaan (FSD, trekhaak, winterbanden). Nu even afwachten of de leasing akkoord gaat (zou in principe geen probleem mogen zijn). Duimen jullie mee? (Ik kom overigens van een 3 LR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Thewisr schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:01:
[...]

Ja, het gebeurt je altijd als je extra voorzichtig probeert te doen.

Thanks voor de link, ga ik ook zeker bestellen. Welke velgbescherming heb je gekocht?
Tip: zet de spiegelkanteling aan en zet het dimmen van de spiegels uit 😉

Gaat al 3 jaar goed zonder stoeprandschade

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Tankcsapda schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:43:
[...]

Ook hier heel herkenbaar verhaal. Ik heb het echter ook aan mijzelf kunnen verkopen door te denken dat de aanschaf veel hoger is (nog nooit nieuwe auto gekocht) maar dat in combinatie met dynamische stroomtarieven en een overschot aan stroom wij relatief goedkoop kunnen rijden en dat een batterij van de LR meer mogelijkheden geeft om van de goedkope tarieven gebruik te maken :X

Toen de RWD uitkwam deze gelijk besteld maar achteraf geluk gehad dat we grijs hadden genomen welke pas begin feb uitgeleverd zou worden(sinds eergisteren wel een hidden VIN)

Ook hier wel echt een stretch zoals je het mooi noemt maar LR is ineens wel binnen de mogelijkheden gekomen en willen er 5-10 jaar mee rijden, heb nog niet zoveel auto's gehad omdat ik ze altijd lang wil rijden. Als ik dan de RWD had gekocht met dit geringe prijsverschil had ik er toch spijt van gekregen. Het uitgeven is maar 1 dag, het genieten daarna is elke dag. Nu wel een zwarte omdat midnight gray niet leverbaar is voor de LR, maar ach dat voel je niet als je er in rijd en ben al lang blij dat mijn vriendin mij steunt. Van haar hadden we wel in de V60 D6 mogen blijven rijden maar die word echt duur door de wegenbelasting en toekomstige verhogingen.
7000 euro zou ik toch niet willen omschrijven als een gering prijsverschil kun je toch ook weer een hoop andere leuke/nuttige dingen voor doen. Iedereen moet natuurlijk zijn eigen keuzes maken, maar mij lukt het niet om dit aan mijzelf te kunnen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Djerro123 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Well, ahem.. er zijn tal redenen te bedenken maar voor mij persoonlijk:

Ik heb geluk gehad dat ik de M3 2019 tegen 4% kon rijden bij mijn vorige werkgever. Toen ben ik verliefd geworden op Tesla. We kwamen er ook achter dat we het allebei heel leuk vonden om roadtrips te maken (Antwerpen, Parijs, Munchen, noem maar op) als het vervoer iets is waar je naar uit kijkt ipv tegenop ziet.
We hebben nu echter geen auto (al bijna 9 maanden niet ofzo) en we merken dat we echt beperkt worden in onze bewegingsvrijheid. Dus het eerste besluit was: we nemen weer een auto.

De opties die we hadden waren alsvolgt:
- Een barrel; geef 2-4k uit aan een rammelbak die je van A naar B brengt. Het nadeel hiervan is dat het vrij duur is (wegenbelasting en verzekering) voor iets waar je totaal NIET in wilt rijden. Dus ja; tripjes naar de Gamma gaan ineens wel weer (als het echt moet), maar even 2 uur cruisen naar de schoonouders werd er niet bepaald aantrekkelijker op. Daarnaast: het is gokken en wij weten weinig van autotechniek. Een barrel oprijden kan ook zomaar in 5 maanden gedaan zijn.
- Private lease: eigenlijk gelijk afgeschoten, wil eigendom en niet na 4-5 jaar ongeveer zoveel geld hebben uitgegeven als een nieuwe auto, maar weer geen auto hebben.
- Eigenlijk wilde ik wel elektrisch rijden; dus dan iets duurder segment tweedehands (als wij aan tweedehands auto's denken dan denken we snel <10k), dus laten we zeggen 25-30k. Dan kan je als EV een Hyundai Ioniq oid doen. Grote nadeel hiervan was: we geven echt een hele klap geld uit aan een auto die eigenlijk niet willen (of beter gezegd: die ik niet wil). Ik zou altijd in dei auto zitten te denken wanneer ik nou eindelijk eens mijn droomauto zou gaan kopen (lees: Tesla).
- Het probleem is dat we niet de cash hadden liggen om zomaar aan een Tesla uit te geven. Toen zag ik de huurkoop optie, waarbij je ook boete vrij kon aflossen. Dat vond ik aantrekkelijk want ik weet dat ik in de loop van dit jaar het geld wel heb, en zou dus voor eind 2023 boete vrij het bedrag kunnen aflossen (easily ook). Dat was eigenlijk het moment dat er een Tesla kwam. Dat kon ook niet meer anders, toen ik eenmaal in mn hoofd had dat het mogelijk was, waren alle andere opties buitenspel.

Vanaf daar ging het nog een paar andere afslagen op: ik ging van prive/huurkoop naar gewoon betalen en op de zaak zetten. Het idee was dat het een zwarte RWD + trekhaak werd (53,5k). Aan dat bedrag heb ik de afgelopen weken kunnen wennen, financiële planningen gemaakt en alles paste.

En toen kwamen de verlagingen. En ja, om eerlijk te zijn, dan zit ik toch wel te denken: deze auto rijd ik misschien wel 10 jaar ofzo, als ik nu zó dicht bij ben om gewoon de LR te kopen (mijn beeld van een toekomstvaste auto), en het scheelt maar 3k ofzo (omdat ik nu wit neem), dan ben ik gek als ik het niet doe. Ik zei tegen mn SO "als ik nu in de RWD zou stappen, weet ik zeker dat ik altijd zal denken 'had ik maar de LR genomen'". En zo geschiedde.

Eigenlijk crazy, maar ja, financieel voel ik me er comfortabel bij (hoewel het wel echt een stretch is, eigenlijk eroverheen) en ik weet dat ik er gewoon heel veel levensgeluk van ga krijgen. Dat klinkt misschien overdreven, maar we hebben er allebei echt rot omgevoelt toen ik de M3 moest inleveren en toen besefte ik me pas dat ik al 2 jaar bij mn werkgever zat omdat ik absoluut niet mijn auto kwijt wilde. Het is geen status ding ofzo, echt een gebruikding, maar wel eentje die ik graag zoveel mogelijk gebruik :D
Gefeliciteerd! Veel plezier ermee 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisr
Tweak_ers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:30:
[...]

Tip: zet de spiegelkanteling aan en zet het dimmen van de spiegels uit 😉

Gaat al 3 jaar goed zonder stoeprandschade
Thanks! Dat had ik beide ook al gedaan. Ik liet me helaas opjagen door iemand die geen geduld had en erlangs wilde. De volgende keer wachten ze maar lekker... 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Thewisr schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:42:
[...]

Thanks! Dat had ik beide ook al gedaan. Ik liet me helaas opjagen door iemand die geen geduld had en erlangs wilde. De volgende keer wachten ze maar lekker... 😬
Oh ik laat me nooit opjagen met parkeren. Nu zit jij met een beschadigde velg, hij niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
Nee, de LFP accu (en vooral de levensduur ervan) was onderdeel van onze keuze. Plan is om de auto 8-10 jaar te houden.

Range voldoet voor ons prima. Vakanties gaan in dagetappes van max ca 700 km, waarbij we ‘s nachts laden. Dit zal dus ook weinig tijdverlies opleveren.

Verder ben ik geen stoplichtsprinter. Ik word zelfs misselijk in de P, dus echt niet aan mij besteed. Dat dus en verschil van 7000 euro RWD-LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:16
Ik heb binnenkort een proefrit in de Y RWD. Nu verwacht ik dat deze FSD zal hebben, maar ik wil juist de basis Auto Pilot testen. Heb nu een prima adaptieve cruise control die het ook gewoon doet als ik van baan wissel. Ik begrijp dat dat niet meer opgaat en ik deze elke keer opnieuw aan moet zetten bij baanwissel. Maar ik lees nog meer zaken in dit topic, die ik toch graag zelf wil ervaren. Dus mijn vraag:
Kan ik in de proefrit de basisfunctionaliteiten van de autopilot testen, m.a.w. zijn de FSD (of EAP) mogelijkheden uit te schakelen tijdens de proefrit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:44

DancePlaza

ninja

Die hoedenplank ziet er tegenwoordig standaard in toch? Ik zie hem op de accesoires lijst staan..

Iemand ervaring met de aftermarket rolhoes? zoals deze https://mijn-tesla.com/pr...utm_medium=smart_campaign

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaTTeD
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 21:54
Uw Model Y Order Overeenkomst wordt binnen 48 uur aangepast naar onze laatste nieuwe prijzen waardoor uw Tesla betaalbaarder wordt.

Ik zie wel een aanpassing, de auto is goedkoper maar de rwd is nu ineens 7000 om toch op het vorige bedrag uit te komen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULepM4RIOML2AN-43CeeuEAT8Tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zewMZzprT4WRMFKdpp6zxiOz.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mphEAurkLWeuk8Dfi6pxHcxRc3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXiOWWxGyRDYfyhF8cuJdCjm.jpg?f=fotoalbum_large]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adekka
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 17:01
Heeft iemand ervaring met een bagagenet voor de Y? Ik kom alleen maar (honden)rekken tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 22:07
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
The__Virus schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:56:
Ik heb binnenkort een proefrit in de Y RWD. Nu verwacht ik dat deze FSD zal hebben, maar ik wil juist de basis Auto Pilot testen. Heb nu een prima adaptieve cruise control die het ook gewoon doet als ik van baan wissel. Ik begrijp dat dat niet meer opgaat en ik deze elke keer opnieuw aan moet zetten bij baanwissel. Maar ik lees nog meer zaken in dit topic, die ik toch graag zelf wil ervaren. Dus mijn vraag:
Kan ik in de proefrit de basisfunctionaliteiten van de autopilot testen, m.a.w. zijn de FSD (of EAP) mogelijkheden uit te schakelen tijdens de proefrit?
Adaptive cruise blijft wel actief met baan wisselen, AP gaat alleen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 19:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

SaTTeD schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:07:
Uw Model Y Order Overeenkomst wordt binnen 48 uur aangepast naar onze laatste nieuwe prijzen waardoor uw Tesla betaalbaarder wordt.

Ik zie wel een aanpassing, de auto is goedkoper maar de rwd is nu ineens 7000 om toch op het vorige bedrag uit te komen?[Afbeelding][Afbeelding]]
Hier lijkt het wel goed te gaan:

Nieuw:
MDLY Model Y 38,925.62 -> 33,049.59
MTY13 Model Y Achterwielaandrijving 2,388.43 -> 5,785.12
PPMR Red Multi-Coat 1,900.83 -> 1,652.89
TW01 Trekhaak 1,115.70
REG001 Delivery and Final Inspection Fee 809.92
RCL001 Recycling Fee 18.60

Verschil 3300 euro.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaTTeD
Mar.tin schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Dit leest als iemand die een foutje heeft gemaakt met een verwerking ergens. :9.
Ik hoop het ook aangezien ik hem morgen mag gaan ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

SaTTeD schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Ik hoop het ook aangezien ik hem morgen mag gaan ophalen.
tot morgen :w (mag hem hier morgen ook ophalen in tilburg 11:30.)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaTTeD
Smuggler schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:18:
[...]

tot morgen :w (mag hem hier morgen ook ophalen in tilburg 11:30.)
Hier een uurtje eerder. Zo nog maar eens bellen met Tesla over de eindafrekening.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 15:24
Leuk om te zien dat iedereen eigen afwegingen maakt.

Ik ben bij mijn keuze voor de Y RWD gebleven. Privé aankoop, dus het blijft een smak geld en daar heb ik echt wel een tijd moeite mee gehad. Ik denk op lange termijn en dus in TCO en niet in investeringen, maar als je het dan daadwerkelijk moet overmaken moet ik toch even slikken. Ik rijd een kleine 20dkm per jaar en heb een eigen oprit, veel zonnepanelen en een dynamisch energiecontract. Ik kan dus echt goedkoop laden.

Maar voor de TCO is vooral de restwaarde een bepalende factor. Veel Facebook journalisten denken dat onze auto's na 7 jaar compleet zijn afgeschreven, maar ik denk het tegenovergestelde. Ik verwacht dat tegen die tijd er een grote vraag is naar accu's voor allerlei toepassingen, waaronder second-life. Bovendien zal de refurbishement markt een vlucht nemen. Ik denk persoonlijk dat je dan met LFP beter zit dan met NMH, vanwege minder degradatie en grotere veiligheid (ik zou geen NMH accu op zolder willen).

Dus ik kan de 7k extra niet verantwoorden om een half uurtje sneller op vakantie te zijn. Bovendien heb ik de hoop/verwachting dat de snellaad limieten voor LFP uiteindelijk softwarematig verhoogd worden. Ze hebben nu nog te weinig data om de impact te voorspellen, dus gaan aan de veilige kant zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Rij zelf op dit moment een Model3 LR-AWD '19
De orginele range was 500km, en 125kw laden.
Ondertussen 4 jaar later.

De max range is nu 450km en 250kw laden.

Maar de accu wilt eigenlijk maar tot 90% laden voor langer behoud, dus de range die er meestal inzit is 400km.

Straks kan ik met de standaard range van de y. gewoon tot 100% laden wat ook 450km is.
Ik ben nu zeer tevreden over hoe ik door europa kan rijden, dus ik had juist geen reden om voor de LR te gaan, de extra kosten zijn het gewoon niet waard, sterker nog, de accu degradeerd harder bij de LR, waardoor het na 5 a 6 jaar niets meer uit maakt tussen die 2.

Heb veel plezier gehad van het vele vermogen, maar het prijsverschil is relatief niet zo groot. maar het is wel een paar duizend euro, anders zou ik zelfs eerder naar de P neigen.

De batterij type is hierin toch wel doorslag gevend geweest, ben van plan de auto 8 tot 15 jaar te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:51
Begrijpelijk dat een hoop mensen nu meer twijfelen tussen RWD vs LR met het kleinere prijsverschil. Zou ik ook hebben.
Het totale verschil in kosten zal over de tijd dat je de auto rijdt wel kleiner zijn dan die 7.000 euro. Een LR zal bij verkoop immers ook nog meer opbrengen dan een RWD.
Tweak_ers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 06:55:
[...]

Er is één toegangsweg van de wijk, naar de snelweg, dus ja… die weg heeft iets van 3 verkeerslichten en 2 rotondes.
Prima rechte weg om even een sprintje te doen, wanneer je vooraan staat.

Weg zonder fietsers of voetgangers.

Maar doet doen jullie natuurlijk nooit 😜
Dat doe ik zeker - altijd al gedaan. Ook met mijn 75pk Polo vroeger. :+ Sowieso als ik vooraan sta, maar het is het leukste als het redelijk gelijk op gaat. Ik verlies nog liever nipt dan dat ik easy win.

Probleem is alleen dat ik 9/10 keer niet vooraan sta.
Dat ik van de keren dat ik wel vooraan sta 9/10 keer naast een (vracht)auto sta waar je met 50% vermogen nog met je ogen dicht van wint.
En dat ik van de keren dat ik wel naast een RS, AMG, M, iets snels elektrisch sta de helft gewoon redelijk rustig weg rijdt.

Ik denk dat de keren dat ik echt een serieus stoplichtsprintje kan doen jaarlijks op een hand te tellen zijn.

Helaas.. >:)

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisr
Tweak_ers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:45:
[...]

Oh ik laat me nooit opjagen met parkeren. Nu zit jij met een beschadigde velg, hij niet.
Ja, precies. Pijnlijke les :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:58
Wellicht een (enorm) domme vraag vanuit een huidig PHEV rijder; Hoe schatten jullie het jaarverbruik van een Y in indien je de kosten afzet tegen je huidige auto?

Rij momenteel met een gekochte Golf GTE, echter is het vooruitzicht op een 2e kleine dat deze bij uitstek te klein wordt (slechts 272 liter bagage ruimte ;( )
Probeer nu voor mijzelf te bepalen wat het overstappen naar een Y extra zal gaan kosten (of mogelijk besparen?).

Indien ik de ANWB kosten aanhoudt en deze afzet tegen de GTE lijkt de Y een facto 1,5 duurder :+

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
Xrypta schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:29:
Wellicht een (enorm) domme vraag vanuit een huidig PHEV rijder; Hoe schatten jullie het jaarverbruik van een Y in indien je de kosten afzet tegen je huidige auto?

Rij momenteel met een gekochte Golf GTE, echter is het vooruitzicht op een 2e kleine dat deze bij uitstek te klein wordt (slechts 272 liter bagage ruimte ;( )
Probeer nu voor mijzelf te bepalen wat het overstappen naar een Y extra zal gaan kosten (of mogelijk besparen?).

Indien ik de ANWB kosten aanhoudt en deze afzet tegen de GTE lijkt de Y een facto 1,5 duurder :+
Bedoel je het jaarverbruik qua energie? Of bedoel je de totale kosten (verzekering, onderhoud, afschrijving, elektriciteit-kosten)?

Het jaarverbruik qua energie kun je vrij eenvoudig uitrekenen als je je aantal km's weet. De totale kosten zijn veel ingewikkelder te berekenen, omdat de grote onbekende de afschrijving is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
YouTube: Tesla Model Y RWD Sunday driving

Bjorn heeft "sunday" driving gedaan met de Mod Y RWD. (in Thailand, dus lekker warm)
Gereden rond de 80 km/h heeft hij 546 km gehaald met een verbruik van 104 Wh/km.

Very nice....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Requiem19 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Bedoel je het jaarverbruik qua energie? Of bedoel je de totale kosten (verzekering, onderhoud, afschrijving, elektriciteit-kosten)?

Het jaarverbruik qua energie kun je vrij eenvoudig uitrekenen als je je aantal km's weet. De totale kosten zijn veel ingewikkelder te berekenen, omdat de grote onbekende de afschrijving is.
Afschrijving is sowieso erg lastig laatste tijd (iets met glazenbol).
Delen waar ik op hang is een valide verbruik tav. kilometrage en onderhoudskosten. Je leest verhalen over vrijwel nooit, tot aan elke 20dkm naar een service punt?

Zet het nu af tegen de GTE;
20.000 km op jaarbasis
Voornamelijk B wegen (80 km/u)
4,3 l/100km
4.5 kWh/100km
Verbruik overigens elke dag stekkeren en hybride auto
Resulteert in ~ 800kW en 750 liter brandstof op jaarbasis
Elke 15.000 een beurt (zal minstens 250-300 euro zijn)

[ Voor 3% gewijzigd door Xrypta op 16-01-2023 09:47 ]

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat @ybos zegt: TACC (één keer de hendel naar beneden) gaat niet uit als je van baan verwisselt.
EAP/FSD (twee keer de hendel naar beneden) doet dat wel. FSD kun je uitschakelen in het scherm, dan rijdt de auto alsof je EAP hebt. Verschil: met FSD zal de auto sturen als je met je knipperlicht aan van rijstrook verwisselt, met EAP moet je dat zelf doen (en niet al te snel).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Xrypta schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Delen waar ik op hang is een valide verbruik tav. kilometrage en onderhoudskosten. Je leest verhalen over vrijwel nooit, tot aan elke 20dkm naar een service punt?
Tesla zegt zelf
In het algemeen heeft uw auto alleen onderhoud nodig op het moment dat het noodzakelijk is. Tesla raadt echter het volgende regelmatige onderhoud aan, indien van toepassing op uw auto, om de betrouwbaarheid en efficiëntie van uw Model 3 te garanderen.

• Remvloeistofcontrole om de 2 jaar (indien nodig verversen) of, als het voertuig wordt gebruikt voor het trekken van een aanhanger, de remvloeistof elke 2 jaar verversen.
• Zak met airco-droogmiddel om de 6 jaar vervangen.
• Interieurfilter om de 2 jaar vervangen.
• Remklauwen jaarlijks of telkens na 12.500 mijl (20.000 km) reinigen en smeren in omgevingen waar 's winters wordt gestrooid
• Banden om de 10.000 km rouleren of wanneer het verschil in profieldiepte 1,5 mm of groter is, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt
Banden roteren is volgens mij niet iets wat in Nederland erg gangbaar is. En alles kan bij je lokale garage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Tweak_ers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 06:55:
[...]
Ik heb dan ook geen P, maar een LR. Iemand gaf aan dat een RWD met bijna 7 seconden 0-100, genoeg is om bijna iedereen eruit te rijden.
Ik gaf aan dat mij dat met de LR al niet lukt 😉
Ik begrijp ook nooit aan mensen die zei dat met hun Hyundai Kona, Kia Niro EV, of heck E-tron 50 iedereen eruit te kunnen rijden. Waar woon je!!?? :D :D
TijnC schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:01:
De knoop ook maar doorgehakt en een Y performance in cherry red besteld. Meteen maar full option gegaan (FSD, trekhaak, winterbanden). Nu even afwachten of de leasing akkoord gaat (zou in principe geen probleem mogen zijn). Duimen jullie mee? (Ik kom overigens van een 3 LR)
Als het lease is waarom niet de FSD achteraf? Scheelt je in bijtelling toch?
De leasemij moet het ook maar willen natuurlijk. Ik weet dat sommige heel moeilijk doen.
Thewisr schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:42:
[...]

Ik heb tegenwoordig "standje parkeren". Mijn vrouw moest ermee lachen maar sindsdien (op hout kloppen) geen schade meer. Ik ben kort en zit altijd lekker laag ("because race car"). Met fileparkeren zie je niet zoveel ondanks auto kanteling van spiegel. Ik kan een andere profiel maken waardoor de stoel omhoog gaat maar duurt te lang. Wat doe ik dan, ik druk dus mijn linkervoet op de voetensteun en met mijn rug tegen de stoel zodat ik 20-30cm hoger kom. Mijn kont zweeft :+ Het ziet er raar uit maar dan heb je echt goede overzicht :D
SaTTeD schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Hier een uurtje eerder. Zo nog maar eens bellen met Tesla over de eindafrekening.
Een lease? Ik zou echt gaan bellen voordat de auto met verkeerde waarde op RDW kentekenregister komt te staan. Dan betaal je nl bijtelling op de waarde die daar staan. (let op RDW en niet RWD :+)

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

20.000 km op jaarbasis
4,3 l/100km
4.5 kWh/100km
https://www.tesla.com/own...49-9930-B109ED7B1D91.html

Dit is voor de Y het officiele advies qua onderhoud.

Ik ga uit van een kleine beurt elke 2 jaar (paar honderd euro) en elke 60.000-70.000km nieuwe banden.

Verbruik van mijn model Y is de eerste 2000km nu gemiddeld 163w/km. De zuinigheid van Tesla is wel echt vrij spectaculair naar mijn mening, wat met hoge energiekosten een significant voordeel kan zijn op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Maasluip schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Tesla zegt zelf

[...]

Banden roteren is volgens mij niet iets wat in Nederland erg gangbaar is. En alles kan bij je lokale garage.
Die had ik gevonden inderdaad, echter is dit zonder prijzen dus als je dit afzet kan je geen eerlijke vergelijking maken.
Requiem19 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Ik ga uit van een kleine beurt elke 2 jaar (paar honderd euro) en elke 60.000-70.000km nieuwe banden.

Verbruik van mijn model Y is de eerste 2000km nu gemiddeld 163w/km. De zuinigheid van Tesla is wel echt vrij spectaculair naar mijn mening, wat met hoge energiekosten een significant voordeel kan zijn op de lange termijn.
Reken ik dan goed als je met 163w/km rijd, dat dit voor 20.000km onder nabij de 3300kWh zal zijn?

[ Voor 48% gewijzigd door Xrypta op 16-01-2023 09:57 ]

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Je adaptieve cruise control blijft gewoon werken in een Tesla, bij baan wissel. Autopilot niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Requiem19 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:53:
[...]

In de auto, of in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaTTeD
SirLct schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:52:
Een lease? Ik zou echt gaan bellen voordat de auto met verkeerde waarde op RDW kentekenregister komt te staan. Dan betaal je nl bijtelling op de waarde die daar staan. (let op RDW en niet RWD :+)
Nee geen lease gaat enkel om het verschil aangezien de auto al betaald is. Dus wil wel een soort van zekerheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tweak_ers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:56:
[...]

In de auto, of in de meterkast?
Ik kan het echte energieverbruik goed uitlezen met mijn Zappi, maar ik heb tot eind deze maand ook nog een hybride auto die af toe oplaadt. De splitsing daartussen kan ik in mijn Zappi niet goed uitlezen, vanaf volgende maand wel :).

Dezelfde vraag over hoe accuraat het in auto-weergegeven verbruik is kan je natuurlijk stellen over de hybride golf waarmee vergeleken wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Requiem19 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Ik kan het echte energieverbruik goed uitlezen met mijn Zappi, maar ik heb tot eind deze maand ook nog een hybride auto die af toe oplaadt. De splitsing daartussen kan ik in mijn Zappi niet goed uitlezen, vanaf volgende maand wel :).

Dezelfde vraag over hoe accuraat het in auto-weergegeven verbruik is kan je natuurlijk stellen over de hybride golf waarmee vergeleken wordt...
Correct, maar die wordt gebenched aan Home Assistant :)

Probeer een zo eerlijk mogelijke vergelijking te maken alvorens ik de mogelijke grootste uitgaven naast een huis wil maken :+

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Xrypta schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Die had ik gevonden inderdaad, echter is dit zonder prijzen dus als je dit afzet kan je geen eerlijke vergelijking maken.
Die dingen an sich zullen evenveel kosten als bij een ICE auto. Het grote verschil is dat je geen kosten hebt voor motorolie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:12
Xrypta schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:54:
[...]

[...]

Reken ik dan goed als je met 163w/km rijd, dat dit voor 20.000km onder nabij de 3300kWh zal zijn?
Ik reken voor een Tesla incl laadverliezen +- 20kwh/100km (dat is ruim maar beter iets te veel voorzien dan te weinig) dus voor 20k is dat 4MWh aan zonnepanelen dat je extra zal moeten leggen :9

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Xrypta schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Correct, maar die wordt gebenched aan Home Assistant :)

Probeer een zo eerlijk mogelijke vergelijking te maken alvorens ik de mogelijke grootste uitgaven naast een huis wil maken :+
Vergeet ook het verschil in verzekeringspremie niet, in het algemeen zijn Tesla's wat lastiger en duurder te verzekeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
Maasluip schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Die dingen an sich zullen evenveel kosten als bij een ICE auto. Het grote verschil is dat je geen kosten hebt voor motorolie.
Wat zou een goed stelbedrag zijn voor onderhoud in dat geval? De GTE is buitensporig gezien deze elke 15dkm een oliebeurt nodig heeft (tot dus ver ~ 400 per beurt)
Aries.Mu schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Ik reken voor een Tesla incl laadverliezen +- 20kwh/100km (dat is ruim maar beter iets te veel voorzien dan te weinig) dus voor 20k is dat 4MWh aan zonnepanelen dat je extra zal moeten leggen :9
Alright, dan zal 4000kW aardig in de richting komen voor 20dkm op jaarbasis dus?
IceOnFire schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Vergeet ook het verschil in verzekeringspremie niet, in het algemeen zijn Tesla's wat lastiger en duurder te verzekeren
Had ik gezien, dit is inderdaad tegen de golf een stukje meer (~55 tegen 90).

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
[...]

Alright, dan zal 4000kW aardig in de richting komen voor 20dkm op jaarbasis dus?

Ik verwacht van wel, rij zelf zowel lange als korte stukken en zit amper boven de 20kwh/100 km. Vorige week nog Amsterdam rond de 15kwh/100 km met 90% snelweg. Wel erg afhankelijk van voor verwarde accu, tegenwind en andere weersomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Xrypta schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Wat zou een goed stelbedrag zijn voor onderhoud in dat geval? De GTE is buitensporig gezien deze elke 15dkm een oliebeurt nodig heeft (tot dus ver ~ 400 per beurt)

[...]

[...]

Had ik gezien, dit is inderdaad tegen de golf een stukje meer (~55 tegen 90).
Met 4000 kWh op jaarbasis voor 20.000 zul je in ieder geval aan de veilige kant zitten. Let er wel op: hoeveel je Tesla verbruikt is enorm situatie-afhankelijk.

Veel korte ritjes zorgt voor een hoger verbruik. Hard rijden scheelt enorm (ik rijd altijd lekker 100). Hoe hoog je de verwarming zit scheelt enorm (ik heb 'm op 17-18 graden en zet dan lekker stuurverwarming en stoelverwarming aan).

Je hebt zelf als gebruiker veel invloed op de zuinigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Requiem19 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:18:
[...]

Met 4000 kWh op jaarbasis voor 20.000 zul je in ieder geval aan de veilige kant zitten. Let er wel op: hoeveel je Tesla verbruikt is enorm situatie-afhankelijk.

Veel korte ritjes zorgt voor een hoger verbruik. Hard rijden scheelt enorm (ik rijd altijd lekker 100). Hoe hoog je de verwarming zit scheelt enorm (ik heb 'm op 17-18 graden en zet dan lekker stuurverwarming en stoelverwarming aan).

Je hebt zelf als gebruiker veel invloed op de zuinigheid.
Het kort deel ben ik ook nog wat huiverig voor, gezien de dagelijkse rit 35km enkel is. Zover ik gelezen had valt dat onder enorm kort. En liever iets te ruim als jezelf rijk rekenen! :*)

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

20.000 km op jaarbasis
4,3 l/100km
4.5 kWh/100km
OK dus reken conservatief op 200 Wh/km inclusief laadverliezen en groot deel snelweg. Ik denk eerlijk gezegd dat je lager uitkomt.

Dus 4000 kWh voor 20.000 km. Als je een beetje slim kunt sturen met laden (dynamische stroomtarieven, zonnepanelen en je hebt al een Zappi) en je (wederom conservatief) uitgaat van €0,35 per kWh is dat €1400 per jaar. Oftewel €0,07 per km.

eGolf:
800 kWh x €0,35 = 280
750 x 1,75 = 1312,50
Totaal per jaar = 1592,50 = €0,08 per km

eGolf:
Wegenbelasting/MRB: even opzoeken
Onderhoud: ja, regulier onderhoud à €300 per 15.000 km lijkt reëel = gemiddeld €400 per jaar
Maar daarnaast moet je bij een wat oudere auto rekening gaan houden met grotere onderhouds items, zoals snaren en riemen. Dus ik zou ook budgetteren op 1x per 2 jaar een grotere kostenpost van €800, oftewel ook €400 per jaar.

Model Y:
Verzekering voor een nieuwe auto zal duurder zijn
En eigenlijk moet je ook gaan kijken naar je afschrijvingen, want die bepalen de werkelijke kosten voor een groot deel.
Maar al met al zal het elkaar minder ontlopen dan je denkt en ik heb zelf het gevoel dat de online inschattingen wat te gunstig zijn voor een (deels) fossiele auto.

En eigenlijk maak je dan de verkeerde vergelijking. De eGolf is te klein voor je behoefte en moet vervangen worden. Dan moet je dus kijken waarmee je die zou kunnen vervangen. De Model Y vs. iets van vergelijkbare grootte, zoals een Tiguan (Allspace). Dan wordt de rekensom al minder gunstig voor een fossiele optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Xrypta schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Twee uur arbeid aan 80 euro per uur plus een interieurfilter van 20 euro. Lijkt mij meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 22:26
Maasluip schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:50:
Kom ik weer met m'n Amerika-verhalen :w Maar inderdaad, bij m'n nieuwe Subaru Outback werden bij elke volgens het boekje geplande onderhoudsbeurt de banden geroteerd. Dit zou echt héél belangrijk zijn, gelukkig deden ze het gratis in de garanteperiode. Hier in NL keken ze bij de Subaru dealer mij heel raar aan toen ik na 20k op Michelin Climate+ vroeg om de banden te roteren. Na enig aandringen hebben ze het wel gedaan en mij daar vervolgens uiteraard een mooie rekening voor gepresenteerd. :z

Ik kan hier geen onderbouwde uitspraak over doen maar ik kan me voorstellen dat bij een RWD de slijtage niet gelijkmatig is tussen vóór en achter. Gevoelsmatig lijkt me een bandenrotatie dan geen slecht idee. Bij een AWD is dit verschil kleiner maar natuurlijk nog steeds aanwezig. Er zijn hier vast mensen met ervaring van het slijtagepatroon?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 13:27
Hebben er nog meer hier problemen met de Sentry Mode? Sinds firmware 2022.44.25.3 zie ik wel het rode lampje in het scherm branden als ik mijn auto ergens neer zet, maar registreert de auto niets. Ik heb het getest door zelf op een afstand te staan en een vriend tegen mijn auto te laten 'duwen': er wordt niets opgenomen.

Voorheen registreerde de auto zelfs al wanneer iemand zijn auto naast mijn auto parkeerde, iemand voor langs liep (koplampen gingen aan) of dichtbij ging staan en de auto in keek.

Ik heb in het menu de Sentry Mode uit/aan gezet en ook een reset van de auto gedaan door beide knoppen op het stuur lang in te drukken en het systeem te herstarten, maar het lijkt niet te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Djerro123 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:33:
[Afbeelding]
Nou, ik kon mij niet meer inhouden. Hoewel ik pas eind januari de beslissing wilde maken, wilde ik ook niet per ongeluk te lang wachten en een prijsverhoging voor de kiezen weer krijgen. Worst case is dat ik er alsnog vanaf moet zien, dan ben ik 250euro kwijt, maar dat neem ik maar voor lief haha.

Het lijkt wel alsof ik verliefd ben, ik denk aan weinig andere dingen de afgelopen weken :P

Het is een LR Wit + Trekhaak geworden. Wordt de grootste uitgave die ik ooit heb gedaan van eigen geld (huis betaald met hypotheek ;) ), maar heb er echt weer zin in. Mijn SO ook, omdat we altijd zo graag in de M3 reden vonden we het ook leuk om dingen verder weg te ondernemen, en nu zonder auto merken we echt dat gemis. Door deze te nemen weten we zeker dat we glimlachend op vakantie kunnen, etc. Én ook niet onbelangrijk; hij is toekomst vast (eventuele kinderen enzo).

Man man man ik kijk er echt naar uit :D
Gefeliciteerd!! Welkom (terug) in tesla cult :D
Ik herken me ook volledig betr de mobiliteit, roadtrips, etc. Heck ik heb al 40dkm en de auto is pas van April :+
Ik ben was echt een petrolhead en ja ik mis het geluid en gevoel wel, maar er is toch iets met het rijden van een tesla die zo... prettig is. Stil, veel vermogen, en gewoon lekker rijden.
Tweak_ers schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:26:
[...]

Toch zou ik het liefste een LR LFP zien komen.
Best of both Worlds
Dacht ergens te lezen dat die combi te zwaar wordt. De LFP is zwaarder dan de NMC/NCA in LR/P en dus om 75-80kwh batterij te hebben + motor voorin wordt het waarschijnlijk veels te zwaar.
Tweak_ers schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:30:
[...]

Ja, zou toch jammer zijn, mis ik 60.000km aan historie…

[Afbeelding]
Had ik ook na een bezoek naar SeC. Ik heb het notabene nog "Do not delete" van genoemd. Maar die resetten ze toch....
Taro schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:48:
Zoals aangegeven kan ik morgen helaas niet de 0-100 km/uur acceleratie met de RWD & Dragy testen. Ik heb Bjorn dus even gevraagd dat te doen, hij kon dat gelukkig vandaag al regelen ;)
[YouTube: Tesla Model Y RWD acceleration test]
Resultaat: 6.86 - 6.9 seconden.
Ik heb nog zo'n dragy, mocht iemand wil lenen om zn auto te testen laat me weten.
Regio 010
Nee volgens mij als die de EAP of FSD heb kan je niet basis AP testen.
Maar mocht je id buurt zit wil ik je best een rondje laten rijden (heb zelf de basic)
Boy1308 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 06:02:
Hier ook hetzelfde gevoel en dilemma

Al maanden (dankzij dit forum) in de “ban” van een Tesla. Al weken op zoek naar een jonge 2dehands en in Duitsland vind je wel mooie koopjes, maar nu met die prijswijzigingen, aan het twijfelen op niet voor een nieuwe te gaan.

Ofwel een M3P van 12/21 met 21.000km voor 46.000€

Ofwel een nieuwe voor 60K

Dilemma :D
Verwacht de prijzen van de tweedehandsmarkt ook omlaag zou gaan door de nieuwe prijzen.
Maar 46k voor 12/21 is echt goede prijs. Die heeft als goed is nog Pana batterij en ook nog sensoren :+
VidaR-9 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:25:
Dat doe ik zeker - altijd al gedaan. Ook met mijn 75pk Polo vroeger. :+ Sowieso als ik vooraan sta, maar het is het leukste als het redelijk gelijk op gaat. Ik verlies nog liever nipt dan dat ik easy win.

Probleem is alleen dat ik 9/10 keer niet vooraan sta.
Dat ik van de keren dat ik wel vooraan sta 9/10 keer naast een (vracht)auto sta waar je met 50% vermogen nog met je ogen dicht van wint.
En dat ik van de keren dat ik wel naast een RS, AMG, M, iets snels elektrisch sta de helft gewoon redelijk rustig weg rijdt.

Ik denk dat de keren dat ik echt een serieus stoplichtsprintje kan doen jaarlijks op een hand te tellen zijn.

Helaas.. >:)
Kom in rotterdam op vrijdag avond of zaterdag avond en enjoy the look on their faces. Wel goed opletten want er zijn ook genoeg polities rondrijden (en soms in een GTI of A35 en die lijken allemaal te willen "sporten" - NOT dus, dont ask how I know)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:24:
[...]

OK dus reken conservatief op 200 Wh/km inclusief laadverliezen en groot deel snelweg. Ik denk eerlijk gezegd dat je lager uitkomt.

Dus 4000 kWh voor 20.000 km. Als je een beetje slim kunt sturen met laden (dynamische stroomtarieven, zonnepanelen en je hebt al een Zappi) en je (wederom conservatief) uitgaat van €0,35 per kWh is dat €1400 per jaar. Oftewel €0,07 per km.

eGolf:
800 kWh x €0,35 = 280
750 x 1,75 = 1312,50
Totaal per jaar = 1592,50 = €0,08 per km

eGolf:
Wegenbelasting/MRB: even opzoeken
Onderhoud: ja, regulier onderhoud à €300 per 15.000 km lijkt reëel = gemiddeld €400 per jaar
Maar daarnaast moet je bij een wat oudere auto rekening gaan houden met grotere onderhouds items, zoals snaren en riemen. Dus ik zou ook budgetteren op 1x per 2 jaar een grotere kostenpost van €800, oftewel ook €400 per jaar.

Model Y:
Verzekering voor een nieuwe auto zal duurder zijn
En eigenlijk moet je ook gaan kijken naar je afschrijvingen, want die bepalen de werkelijke kosten voor een groot deel.
Maar al met al zal het elkaar minder ontlopen dan je denkt en ik heb zelf het gevoel dat de online inschattingen wat te gunstig zijn voor een (deels) fossiele auto.

En eigenlijk maak je dan de verkeerde vergelijking. De eGolf is te klein voor je behoefte en moet vervangen worden. Dan moet je dus kijken waarmee je die zou kunnen vervangen. De Model Y vs. iets van vergelijkbare grootte, zoals een Tiguan (Allspace). Dan wordt de rekensom al minder gunstig voor een fossiele optie.
Fair enough, dan kom ik tot een dergelijke staat :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Oh en let niet op mijn prachtige waardeloze Excel skills :+
En het klopt wat je zegt, de vergelijking is niet geheel eerlijk in de zin dat je een compacte C-segmenter niet zomaar kan afzetten tegenover een veel grotere auto.Het is al met al sowieso lastig om alles volledig peren peren te krijgen, maar probeer het plaatje zo duidelijk mogelijk te krijgen zodat het niet alleen gebaseerd is op enthousiastme.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Xrypta schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:50:
[...]

***members only***

En het klopt wat je zegt, de vergelijking is niet geheel eerlijk in de zin dat je een compacte C-segmenter niet zomaar kan afzetten tegenover een veel grotere auto.Het is al met al sowieso lastig om alles volledig peren peren te krijgen, maar probeer het plaatje zo duidelijk mogelijk te krijgen zodat het niet alleen gebaseerd is op enthousiastme.
Ik mis dan de afschrijving of is het bewust achtergelaten? Is sowieso koffidik kijken vaak want ja met al de bewegingen, wie zou het kunnen schatten. Maar om complete plaatje te maken moet je die denk ik meenemen. Want de GTE is je eigendom toch? En de Y moet je wrs nog kopen. Dan vergelijk je echt wat je kwijt bent van de 2 scenarios.

[ Voor 10% gewijzigd door SirLct op 16-01-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Xrypta schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:50:
[...]

***members only***

Pas wel op met de wegenbelasting, die gaat natuurlijk terugkomen. Ik weet alleen niet of daar al een ei over gelegd is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:12
Radiodurans schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Kom ik weer met m'n Amerika-verhalen :w Maar inderdaad, bij m'n nieuwe Subaru Outback werden bij elke volgens het boekje geplande onderhoudsbeurt de banden geroteerd. Dit zou echt héél belangrijk zijn, gelukkig deden ze het gratis in de garanteperiode. Hier in NL keken ze bij de Subaru dealer mij heel raar aan toen ik na 20k op Michelin Climate+ vroeg om de banden te roteren. Na enig aandringen hebben ze het wel gedaan en mij daar vervolgens uiteraard een mooie rekening voor gepresenteerd. :z

Ik kan hier geen onderbouwde uitspraak over doen maar ik kan me voorstellen dat bij een RWD de slijtage niet gelijkmatig is tussen vóór en achter. Gevoelsmatig lijkt me een bandenrotatie dan geen slecht idee. Bij een AWD is dit verschil kleiner maar natuurlijk nog steeds aanwezig. Er zijn hier vast mensen met ervaring van het slijtagepatroon?
Ik heb altijd, met de huidige ICE's die ik in bezit heb gehad en heb, de banden laten roteren voor zover het kon (ik heb ook een BMW met een breedset gehad en dan is dat uieraard niet mogelijk) bij elke winter/zomer wielenwissel. Dus dit gebruik zal ik zeker gaan aanhouden bij mijn Tesla straks. Slijten de banden veel egaler.

MY LR QuickSilver 2023 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
SirLct schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Ik mis dan de afschrijving of is het bewust achtergelaten? Is sowieso koffidik kijken vaak want ja met al de bewegingen, wie zou het kunnen schatten.
Voor nu even bewust weggehouden in de overweging, dat maakt het onnodig complex met de huidige markt.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijnC
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-01 10:06
SirLct schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:52:
[...]
Als het lease is waarom niet de FSD achteraf? Scheelt je in bijtelling toch?
De leasemij moet het ook maar willen natuurlijk. Ik weet dat sommige heel moeilijk doen.
[...]
BE, dus geen bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
TijnC schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:59:
[...]

BE, dus geen bijtelling.
Heren van de goede leven ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mustisen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:45:
Hebben er nog meer hier problemen met de Sentry Mode? Sinds firmware 2022.44.25.3 zie ik wel het rode lampje in het scherm branden als ik mijn auto ergens neer zet, maar registreert de auto niets. Ik heb het getest door zelf op een afstand te staan en een vriend tegen mijn auto te laten 'duwen': er wordt niets opgenomen.

Voorheen registreerde de auto zelfs al wanneer iemand zijn auto naast mijn auto parkeerde, iemand voor langs liep (koplampen gingen aan) of dichtbij ging staan en de auto in keek.

Ik heb in het menu de Sentry Mode uit/aan gezet en ook een reset van de auto gedaan door beide knoppen op het stuur lang in te drukken en het systeem te herstarten, maar het lijkt niet te helpen.
Ik weet niet vanaf welke versie je kwam maar sinds een recente update moet je in de instellingen expliciet weer aanzetten dat Sentry ook de cameras gebruikt voor detectie. Misschien staat dat nu niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 13:27
IceOnFire schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Ik weet niet vanaf welke versie je kwam maar sinds een recente update moet je in de instellingen expliciet weer aanzetten dat Sentry ook de cameras gebruikt voor detectie. Misschien staat dat nu niet goed?
Goeie! Ga ik naar kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Xrypta schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Voor nu even bewust weggehouden in de overweging, dat maakt het onnodig complex met de huidige markt.
Reëel gezien is dat wel een grote portie van je werkelijke kosten. Een auto is een gebruiksvoorwerp dat waarde verliest. En met de Tesla leg je aanzienlijk meer geld vast in je auto.

Dus bijv.

eGolf: Aanschaf 25.000 (Marktplaats: 2018, 100.000 km-stand)
Na 5 jaar rijden (en 100.000 km verder) restwaarde 5.000 (aanname dat dit voor zo'n auto een fair bedrag is voor 10 jaar oud en met >200.000 km op de teller)
= afschrijving 20.000, oftewel 4000 per jaar = 333 per maand

Model Y: Aanschaf 50.000
Na 5 jaar rijden (en 100.000 km verder) restwaarde 25.000 (aanname is 10% afschrijving gemiddeld per jaar; toevallig is dat ook wat een 5 jaar oude eGolf met 100.000 km nu ongeveer kost)
= afschrijving 25.000, oftewel 5000 per jaar = 417 per maand

De Tesla kost dan 84 meer per maand in afschrijving. Dus als je dit meeneemt bij je overige cijfers is de conclusie: per saldo kosten beide auto's dus ongeveer evenveel, ondanks dat de Model Y een pak groter is, vel meer moderne tech en luxe aan boord heeft, meer comfort, etc.

Uiteindelijk kun je alles naar je doel (ik wil de Model Y ;) ) redeneren, dus let wel op de aannames en check of die voor jou kloppen. Als jij veel meer kwijt bent aan stroom verandert het iets. Ik weet niet wat je voor de e-Golf hebt betaald en heb al helemaal geen glazen bol vwb de restwaarde van die auto's. Ook komt de MRB op elektrische auto's mogelijk terug. En eigenlijk moet je kosten meerekenen voor het extra geld dat in de Tesla zit: met €25.000 had je anders spaar/beleggingsrendement kunnen maken.

Maar al zou het €100-200 meer kosten per maand: je hebt de ruimte nodig, dus je zult iets moeten: groter kopen of het discomfort accepteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pageUp
Leuk om te zien dat veel van jullie ook de RWD aandurven. :) Ik ga vandaag en blauwe Y proberen te regelen.

Irritant dat mensen zonder verstand van elektro's mij nu de LR proberen aan te praten. "maar bij vakanties dan?", "verkoop waarde aan het eind?". Terwijl het in de bijtelling toch gewoon €70/maand is... Die je dan weer bij die extra laadsessie op vakantie kunt besteden 😏
Ik lease operationeel via werk, dus heb niets aan de marktwaarde aan het eind, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:37
Taro schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Ja, kwam recent ook op andere media al langs. De voorste remklauwen van de P zijn ongewijzigd gebleven, maar de achterste zijn nu hetzelfde als de RWD & LR, maar dan rood gekleurd met daarvoor een extra rode opzetcover geplaatst zonder uitsnedes..

De redenatie erachter is dat de meeste remkracht vanuit de voorrem wordt geleverd, de achterrem behoeft dus waarschijnlijk geen upgrade en dan is het goedkoper om dezelfde achterrem te produceren / in te kopen, al dan niet met een andere kleur.
Ik heb even doorgelezen, maar de voorste remklauwen waren bij de MY al hetzelfde bij de LR en de P (RWD niet benoemd). Je krijgt nu dus gewoon hetzelfde remsysteem. Het enige verschil zijn mogelijk de schijven.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 109% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Laatst online: 20:50
pageUp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:48:
Leuk om te zien dat veel van jullie ook de RWD aandurven. :) Ik ga vandaag en blauwe Y proberen te regelen.

Irritant dat mensen zonder verstand van elektro's mij nu de LR proberen aan te praten. "maar bij vakanties dan?", "verkoop waarde aan het eind?". Terwijl het in de bijtelling toch gewoon €70/maand is... Die je dan weer bij die extra laadsessie op vakantie kunt besteden 😏
Ik lease operationeel via werk, dus heb niets aan de marktwaarde aan het eind, toch?
Ik zit in het zelfde schuitje. Ook een operational lease voor mij is restwaarde niet zo interessant. Ik ga twee keer per jaar wat verder op vakantie (waar ik op 1 dag maximaal 1000 km zal rijden) Om nu voor twee keer per jaar 70 euro nettto meer te betalen. Ik rij voor 95% van het jaar mijn rondjes in Nederland daar heb ik geen LR voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pageUp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:48:

Ik heb 30 december de RWD in gebruik genomen (op de zaak). Als ik toen kon kiezen uit de huidige prijzen had ik waarschijnlijk liever de LR gehad, maar rationeel alsnog voor de RWD gekozen. Kijk goed naar je rijpatronen en hoe vaak je die extra range echt nodig hebt. Heel misschien is de winter range een ding als je ervan houdt om met 180 km/h over de Autobahn te scheuren en dat niet wilt aanpassen. Met een max snelheid van 120-130 (en gemiddeld dus iets lager) zou je prima stukken van 2 uur moeten kunnen halen tussen Superchargers, Maar onder sommige omstandigheden zou je dan je snelheid iets moeten verlagen.

Als dat nou het enige 'offer' is valt het mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 14:44
Radiodurans schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:41:
[...]
Er zijn hier vast mensen met ervaring van het slijtagepatroon?
Mijn ervaring na 110k kilometers met Model 3 AWD.

Zomerbanden setje (Michelin Pilot Sport 4 18''): 2 van de 4 zijn vervangen (achter kwam een schroef in waardoor er twee nieuwe banden moesten komen i.v.m. balans, maar vervanging was toch al dichtbij zeiden ze).
Winterbanden setje (Vredestein Wintraq Pro 18"): allemaal nog in gebruik.

Slijtage loopt wel wat harder op de achterkant gaven ze aan, daarom konden de zomerbanden op de voorwielen nog mee. Mogelijk dat de Euromaster tijdens de winterwissel ze wel roteert, maar ik vraag er niet expliciet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Reëel gezien is dat wel een grote portie van je werkelijke kosten. Een auto is een gebruiksvoorwerp dat waarde verliest. En met de Tesla leg je aanzienlijk meer geld vast in je auto.

Dus bijv.

eGolf: Aanschaf 25.000 (Marktplaats: 2018, 100.000 km-stand)
Na 5 jaar rijden (en 100.000 km verder) restwaarde 5.000 (aanname dat dit voor zo'n auto een fair bedrag is voor 10 jaar oud en met >200.000 km op de teller)
= afschrijving 20.000, oftewel 4000 per jaar = 333 per maand

Model Y: Aanschaf 50.000
Na 5 jaar rijden (en 100.000 km verder) restwaarde 25.000 (aanname is 10% afschrijving gemiddeld per jaar; toevallig is dat ook wat een 5 jaar oude eGolf met 100.000 km nu ongeveer kost)
= afschrijving 25.000, oftewel 5000 per jaar = 417 per maand

De Tesla kost dan 84 meer per maand in afschrijving. Dus als je dit meeneemt bij je overige cijfers is de conclusie: per saldo kosten beide auto's dus ongeveer evenveel, ondanks dat de Model Y een pak groter is, vel meer moderne tech en luxe aan boord heeft, meer comfort, etc.

Uiteindelijk kun je alles naar je doel (ik wil de Model Y ;) ) redeneren, dus let wel op de aannames en check of die voor jou kloppen. Als jij veel meer kwijt bent aan stroom verandert het iets. Ik weet niet wat je voor de e-Golf hebt betaald en heb al helemaal geen glazen bol vwb de restwaarde van die auto's. Ook komt de MRB op elektrische auto's mogelijk terug. En eigenlijk moet je kosten meerekenen voor het extra geld dat in de Tesla zit: met €25.000 had je anders spaar/beleggingsrendement kunnen maken.

Maar al zou het €100-200 meer kosten per maand: je hebt de ruimte nodig, dus je zult iets moeten: groter kopen of het discomfort accepteren.
De GTE (niet e-golf ;) )geeft een wat vertekend beeld, gezien ik deze pas relatief kort bezit dus nog gelijkwaardig bedrag opbrengt als deze qua aanschaf heeft gekost. Indien je kijkt naar pre-FL en 150.000 tot 250.000km zitten deze rond de 15.000 tot 20.000, maar die markt is vrij verhit geraakt in het afgelopen jaar/half jaar.

Ben het wel met je eens dat afschrijving stevig mee speelt in de totale TCO. Echter vermoed (glazenbol effect) ik dat de hybride markt over 5 jaar niet meer hetzelfde is als deze nu is en daarentegen elektrisch couranter. Zitten zoveel variabelen in, dat ik het voor het gemak de vergelijking had gehouden op de jaarlijkse/maandelijkse uitgaven welke je direct ziet en ervaart.

Ik ga ook nog eens even rekenen met de voorbeelden die je gegeven hebt (10% afschrijving). De andere delen zoals onderhoud en schatting verbruik geven in ieder geval een stuk eerlijker beeld, dus iedereen bedankt voor de input! _/-\o_

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Makkelijk schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Ik heb even doorgelezen, maar de voorste remklauwen waren bij de MY al hetzelfde bij de LR en de P (RWD niet benoemd). Je krijgt nu dus gewoon hetzelfde remsysteem. Het enige verschil zijn mogelijk de schijven.
Als dat inderdaad zo is, dan is het dus nu puur een cosmetisch verschil (rood ipv grijs) vs daadwerkelijk ook extra remkracht. De P zou juist icm trackmode op een circuit etc. voordeel moeten hebben van betere remmen. Maar misschien dat het nu inderdaad alleen een andere schijf betreft die daar al voldoende aan bijdraagt of dat ook de LR (en evt. RWD) voldoende remkracht hebben, waar dat voorheen bij de Model 3 minder was. De Y is ook een stukje zwaarder. Afijn, speculeren :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:50
bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Ik heb 30 december de RWD in gebruik genomen (op de zaak). Als ik toen kon kiezen uit de huidige prijzen had ik waarschijnlijk liever de LR gehad, maar rationeel alsnog voor de RWD gekozen. Kijk goed naar je rijpatronen en hoe vaak je die extra range echt nodig hebt. Heel misschien is de winter range een ding als je ervan houdt om met 180 km/h over de Autobahn te scheuren en dat niet wilt aanpassen. Met een max snelheid van 120-130 (en gemiddeld dus iets lager) zou je prima stukken van 2 uur moeten kunnen halen tussen Superchargers, Maar onder sommige omstandigheden zou je dan je snelheid iets moeten verlagen.

Als dat nou het enige 'offer' is valt het mee.
Dat moet zeker lukken. Ben net met een eniro met dakkoffer naar oostenrijk heen en weer geweest. Die heeft ook 450km wltp range, maar laadt een stuk langzamer en heetf geen tesla supercharge netwerk. Met de Model Y RWD op wintersport lijkt mij geen enkel probleem. Zeker niet omdat deze wel een in 3 delen neerklapbare achterbank heeft een veel baggageruimte, dus in mijn persoonlijke geval zou ik het zonder dakkoffer doen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Ik vermoed dat de LR een hogere restwaarde zal hebben.
Echter zou ik een auto aanschaf hetzelfde zien als een woning. Rest/overwaarde doet er niet zo toe . Je leeft ermee, gebruikt het en (hopelijk) geniet je ervan. Alles over analyseren in het leven doe ik persoonlijk niet zo.

LR is verder ook wel een beetje een emotie aankoop. Persoonlijk zou ik daar altijd voor gaan. De voordelen van sneller laden, AWD (wat toch wel heel lekker is) en de grotere accu zijn fijn. Voornamelijk de 'Tesla kick (5s 100)' is iets wat voor mij dat de doorslag zou geven. Is er een acc-boost voor beschikbaar -> Y?
Btw, het verschil voorheen van 12k was natuurlijk absoluut niet recht te praten :).

Een LR kan je natuurlijk ook prima tot 100% laden als je dat nodig hebt. Dus de argumenten dat je altijd naar 100% kan laden is meer een psychologisch verhaal. Klinkt leuk, maar slaat natuurlijk nergens op.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-01-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SirLct schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Heren van de goede leven ;(
Dat noemen ze bij ons VAA: voordeel alle aard.
Een Tesla Y kost je ca 120€ netto per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:40

Notna

Where are you?®

STIMPPYYY schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:47:
Ik vermoed dat de LR een hogere restwaarde zal hebben.
Echter zou ik een auto aanschaf hetzelfde zien als een woning. Rest/overwaarde doet er niet zo toe . Je leeft ermee, gebruikt het en (hopelijk) geniet je ervan. Alles over analyseren in het leven doe ik persoonlijk niet zo.

LR is verder ook wel een beetje een emotie aankoop. Persoonlijk zou ik daar altijd voor gaan. De voordelen van sneller laden, AWD (wat toch wel heel lekker is) en de grotere accu zijn fijn. Voornamelijk de 'Tesla kick (5s 100)' is iets wat voor mij dat de doorslag zou geven. Is er een acc-boost voor beschikbaar -> Y?
Btw, het verschil voorheen van 12k was natuurlijk absoluut niet recht te praten :).

Een LR kan je natuurlijk ook prima tot 100% laden als je dat nodig hebt. Dus de argumenten dat je altijd naar 100% kan laden is meer een psychologisch verhaal. Klinkt leuk, maar slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb een '21 LR Y en kan daar de acc. Boost voor kopen (1800 EUR voor 0-100 in 5.0s naar 4.4)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxaZVcxBK4jEZttghjB6GQ_47lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnUpAHQJJkdYQLTfNGNbZXrI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 16-01-2023 12:50 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SaTTeD
Mar.tin schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Dit leest als iemand die een foutje heeft gemaakt met een verwerking ergens. :9.
Net toch iemand aan de lijn gekregen. De factuur is nu aangepast, zodat ik de auto ook voor de huidige prijs geleverd krijg morgen. Het verschil wordt binnen twee weken terug gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Taro schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Als dat inderdaad zo is, dan is het dus nu puur een cosmetisch verschil (rood ipv grijs) vs daadwerkelijk ook extra remkracht. De P zou juist icm trackmode op een circuit etc. voordeel moeten hebben van betere remmen. Maar misschien dat het nu inderdaad alleen een andere schijf betreft die daar al voldoende aan bijdraagt of dat ook de LR (en evt. RWD) voldoende remkracht hebben, waar dat voorheen bij de Model 3 minder was. De Y is ook een stukje zwaarder. Afijn, speculeren :)
Kan allerlei redenen hebben natuurlijk. Tesla levert vaker dingen waar je niet voor betaald / wat niet gespecd is. De garage die heeft ontdekt van de plastic kappen geeft in elk geval aan dat elke Y die ze hebben gezien dezelfde Brembo voorremmen heeft als de 3P. Zal een gewichtsding zijn, of ze hebben gewoon veel ingekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pageUp
Ik heb al even teruggezocht, maar mijn leasemaatschappij zegt dat je bij de Y de trekhaak niet achteraf er op kan laten zitten. Klopt niet toch? Kan zelfs gewoon bij Tesla nog toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
STIMPPYYY schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:47:

Voorheen was het verschil zelfs 16 k tussen een RWD en een LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 13:47
pageUp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:16:
Ik heb al even teruggezocht, maar mijn leasemaatschappij zegt dat je bij de Y de trekhaak niet achteraf er op kan laten zitten. Klopt niet toch? Kan zelfs gewoon bij Tesla nog toch?
Jawel hoor, gewoon in de webshop te bestellen. Die van mij wordt over twee weken geïnstalleerd.

In geval van lease wel even vooraf afstemmen met je maatschappij en werkgever voor akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:42
Dix0r schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Jawel hoor, gewoon in de webshop te bestellen. Die van mij wordt over twee weken geïnstalleerd.

In geval van lease wel even vooraf afstemmen met je maatschappij en werkgever voor akkoord.
Ik heb ook gekeken, maar er is geen optie van 'lease maatschappij of werkgever' betaald.
Hoe heb jij dit gedaan? Als ik een service afspraak heb regel ik het wel even op de ouderwetse manier daar fysiek. Hier kwam ik er nu niet verder mee.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
De RWD laadt met max 170 kW. Is dit een softwarematige beperking of een beperking van LFP. Anders zie ik het nog wel gebeuren dat die max nog wel een keer omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 22:42

Damian

Insane Obtrusion

Oekol schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Ik heb ook gekeken, maar er is geen optie van 'lease maatschappij of werkgever' betaald.
Hoe heb jij dit gedaan? Als ik een service afspraak heb regel ik het wel even op de ouderwetse manier daar fysiek. Hier kwam ik er nu niet verder mee.
Auto staat sowieso op naam van je leasemaatschappij bij Tesla, jij alleen als berijder, dus de rekening gaat als het goed is sowieso naar je LM.

Premium Connectivity is dan weer de uitzondering, die gaat wel gewoon van jou rekening af :P

[ Voor 8% gewijzigd door Damian op 16-01-2023 13:41 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Damian schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Auto staat sowieso op naam van je leasemaatschappij bij Tesla, jij alleen als berijder, dus de rekening gaat als het goed is sowieso naar je LM.

Premium Connectivity is dan weer de uitzondering, die gaat wel gewoon van jou rekening af :P
Ja dat dacht ik ook maar hij koppelt mijn creditcard aan de bestelling dus dat lijkt me niet goed te gaan. Achja, kijk wel even als ik daar ben hoe ze 't in gedachten hebben.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 13:47
Oekol schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Klopt was voor ook onduidelijk.

Ik heb eerst alles vooraf afgetikt met werkgever/lease. Dat wil zeggen; akkoordverklaring nieuw bedrag.

Daarna dacht ik ook de trekhaak te bestellen in de webshop. Dat gaat dus niet. Na contact met service center gaven ze aan een afspraak in te plannen via service in de app en daar te vermelden dat het gaat om installatie van een trekhaak via de lease.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
maharens schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:25:
De RWD laadt met max 170 kW. Is dit een softwarematige beperking of een beperking van LFP. Anders zie ik het nog wel gebeuren dat die max nog wel een keer omhoog gaat.
Dat heeft waarschijnlijk ook met de omvang van de batterij te maken. De LR batterijen zijn bruto 82 kWh en de LFP batterijen zijn ongeveer 62 kWh (schatting). In beide gevallen is de max. charge rate ongeveer 3C (3x de bruto capaciteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Heeft iemand eigenlijk een idee wat zo een performance boost doet?
  • 'Overclock' je de elektromotor voor die snellere acceleratie?
  • Zit de acceleratie er standaard al in maar wordt het geknepen fabriek af (via software) om meer bereik te krijgen en is dit gewoon inefficiënt (maar 'leuker')?
Kijk, met EAP of FSD is het een licentie verhaal, maar is dat ook zo met die acc. boost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Notna schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:54:
  • 'Overclock' je de elektromotor voor die snellere acceleratie?
  • Zit de acceleratie er standaard al in maar wordt het geknepen fabriek af (via software) om meer bereik te krijgen en is dit gewoon inefficiënt (maar 'leuker')?
Kijk, met EAP of FSD is het een licentie verhaal, maar is dat ook zo met die acc. boost?
Het zal wel het tweede zijn.
Boost is altijd heel kort, dus het heeft heel weinig invloed op koeling etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Dix0r schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:50:
[...]

Klopt was voor ook onduidelijk.

Ik heb eerst alles vooraf afgetikt met werkgever/lease. Dat wil zeggen; akkoordverklaring nieuw bedrag.

Daarna dacht ik ook de trekhaak te bestellen in de webshop. Dat gaat dus niet. Na contact met service center gaven ze aan een afspraak in te plannen via service in de app en daar te vermelden dat het gaat om installatie van een trekhaak via de lease.
Net even gebeld met het servicecenter. Echt een hele relaxte gast aan de telefoon gehad.
Hij gaat het proberen te regelen of het tegelijk met de service afspraak gedaan kan worden.
Ze verwachten dat de afspraak dan wel 2,5 uur langer duurt. Prima!

Zij regelen het verder met de LM, maar die hadden al akkoord gegeven dus dat moet wel goed komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

tomtom901

Moderator General Chat
Notna schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:54:
Waarschijnlijk is een LR qua motoren net zo snel als een P, maar wordt dit softwarematig geknepen om, naast wat cosmetische en veranderingen in de ophanging/remmen (als dat nog zo is), verschillende auto's te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza

DancePlaza

ninja

Ik sta op het punt te gaan bestellen bij LP, maar ik zie dat premium connectivity een aparte service van 9.99 per maand, hoe heb je dit erbij gekregen zodat de leasemaatschapij dit betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 22:42

Damian

Insane Obtrusion

DancePlaza schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:21:
Ik sta op het punt te gaan bestellen bij LP, maar ik zie dat premium connectivity een aparte service van 9.99 per maand, hoe heb je dit erbij gekregen zodat de leasemaatschapij dit betaald?
Moet je zelf aftikken, dat gaat de LM niet betalen voor je.

Kan je via de app gewoon betalen maandelijks met je eigen creditcard.

[ Voor 8% gewijzigd door Damian op 16-01-2023 14:23 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

DancePlaza schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:21:
Waarom zou de LM dat gaan betalen voor je; gebeurt dat ook bij die connectivity plannen van o.a Audi etc.? volgens mij niet namelijk en ik zie ook niet in waarom dat wél zou moeten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DancePlaza

DancePlaza

ninja

Notna schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Waarom zou de LM dat gaan betalen voor je; gebeurt dat ook bij die connectivity plannen van o.a Audi etc.? volgens mij niet namelijk en ik zie ook niet in waarom dat wél zou moeten :)
Omdat niet heel anders dan een optie is op een auto.

Bij Audi/MB, kan je vaak voor een pakket van 3 jaar kiezen voor dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Dat heeft waarschijnlijk ook met de omvang van de batterij te maken. De LR batterijen zijn bruto 82 kWh en de LFP batterijen zijn ongeveer 62 kWh (schatting). In beide gevallen is de max. charge rate ongeveer 3C (3x de bruto capaciteit).
Minder cellen, daardoor kan hij minder snel laden. Per cel wordt er ongeveer even snel energie naar binnen gepompt bij RWD en LR.

Mogelijk is de laadcurve bij de LFP batterij wel weer wat gunstiger doordat het voltage minder daalt als hij leeg raakt. Dit kan het verschil in laadtijd kleiner maken dan de max snelheid suggereert.

[ Voor 17% gewijzigd door Makkelijk op 16-01-2023 14:41 ]

Pagina: 1 ... 426 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: