Well, ahem.. er zijn tal redenen te bedenken maar voor mij persoonlijk:
Ik heb geluk gehad dat ik de M3 2019 tegen 4% kon rijden bij mijn vorige werkgever. Toen ben ik verliefd geworden op Tesla. We kwamen er ook achter dat we het allebei heel leuk vonden om roadtrips te maken (Antwerpen, Parijs, Munchen, noem maar op) als het vervoer iets is waar je naar uit kijkt ipv tegenop ziet.
We hebben nu echter geen auto (al bijna 9 maanden niet ofzo) en we merken dat we echt beperkt worden in onze bewegingsvrijheid. Dus het eerste besluit was: we nemen weer een auto.
De opties die we hadden waren alsvolgt:
- Een barrel; geef 2-4k uit aan een rammelbak die je van A naar B brengt. Het nadeel hiervan is dat het vrij duur is (wegenbelasting en verzekering) voor iets waar je totaal NIET in wilt rijden. Dus ja; tripjes naar de Gamma gaan ineens wel weer (als het echt moet), maar even 2 uur cruisen naar de schoonouders werd er niet bepaald aantrekkelijker op. Daarnaast: het is gokken en wij weten weinig van autotechniek. Een barrel oprijden kan ook zomaar in 5 maanden gedaan zijn.
- Private lease: eigenlijk gelijk afgeschoten, wil eigendom en niet na 4-5 jaar ongeveer zoveel geld hebben uitgegeven als een nieuwe auto, maar weer geen auto hebben.
- Eigenlijk wilde ik wel elektrisch rijden; dus dan iets duurder segment tweedehands (als wij aan tweedehands auto's denken dan denken we snel <10k), dus laten we zeggen 25-30k. Dan kan je als EV een Hyundai Ioniq oid doen. Grote nadeel hiervan was: we geven echt een hele klap geld uit aan een auto die eigenlijk niet willen (of beter gezegd: die ik niet wil). Ik zou altijd in dei auto zitten te denken wanneer ik nou eindelijk eens mijn droomauto zou gaan kopen (lees: Tesla).
- Het probleem is dat we niet de cash hadden liggen om zomaar aan een Tesla uit te geven. Toen zag ik de huurkoop optie, waarbij je ook boete vrij kon aflossen. Dat vond ik aantrekkelijk want ik weet dat ik in de loop van dit jaar het geld wel heb, en zou dus voor eind 2023 boete vrij het bedrag kunnen aflossen (easily ook). Dat was eigenlijk het moment dat er een Tesla kwam. Dat kon ook niet meer anders, toen ik eenmaal in mn hoofd had dat het mogelijk was, waren alle andere opties buitenspel.
Vanaf daar ging het nog een paar andere afslagen op: ik ging van prive/huurkoop naar gewoon betalen en op de zaak zetten. Het idee was dat het een zwarte RWD + trekhaak werd (53,5k). Aan dat bedrag heb ik de afgelopen weken kunnen wennen, financiële planningen gemaakt en alles paste.
En toen kwamen de verlagingen. En ja, om eerlijk te zijn, dan zit ik toch wel te denken: deze auto rijd ik misschien wel 10 jaar ofzo, als ik nu zó dicht bij ben om gewoon de LR te kopen (mijn beeld van een toekomstvaste auto), en het scheelt maar 3k ofzo (omdat ik nu wit neem), dan ben ik gek als ik het niet doe. Ik zei tegen mn SO "als ik nu in de RWD zou stappen, weet ik zeker dat ik altijd zal denken 'had ik maar de LR genomen'". En zo geschiedde.
Eigenlijk crazy, maar ja, financieel voel ik me er comfortabel bij (hoewel het wel echt een stretch is, eigenlijk eroverheen) en ik weet dat ik er gewoon heel veel levensgeluk van ga krijgen. Dat klinkt misschien overdreven, maar we hebben er allebei echt rot omgevoelt toen ik de M3 moest inleveren en toen besefte ik me pas dat ik al 2 jaar bij mn werkgever zat omdat ik absoluut niet mijn auto kwijt wilde. Het is geen status ding ofzo, echt een gebruikding, maar wel eentje die ik graag zoveel mogelijk gebruik