Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 424 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.626 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crim schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 02:59:
[...]

AP is momenteel gewoon een drama, het remmen voor schaduwen is ook erger dan ooit.

Ik zie niet hoe dit ooit op een redelijk niveau moet gaan werken als inderdaad een de regensensor of automatisch grootlicht niet eens fatsoenlijk werkt.

Ik verwacht eigenlijk ook dat de prijs voor FSD flink gaat zakken de komende 2 jaar. Dan kunnen ze misschien nog wat mensen overhalen om het toch aan te schaffen.
Het is echt opvallend hoe ver de ervaringen uiteenlopen. Ik vind de AP van de MY RWD echt heel goed en betrouwbaar rijden. Mijn eerste rit was in het donker door regen en wind inclusief onverlichte landwegen waar de strepen nauwelijks te zien waren. En de AP wist de auto prima tussen de lijnen te houden.

Misschien spelen de slechte ervaringen vooral bij oudere 2019 modellen met misschien mindere kwaliteit camera's?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
wian schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:48:
@bilgy_no1 ik denk dat de toegenomen (met name Chinese) concurrentie en de toegenomen productiecapaciteit van Tesla de hoofdredenen zijn om de prijzen te verlagen. Heel knap dat Tesla zo’n gezonde marge heeft dat ze zich dit kunnen veroorloven. Helemaal met je eens dat dit een mokerslag moet zijn voor de concurrentie, vooral de Europese automakers die veel te lage marges hebben en veel zullen moeten investeren om de inhaalslag te kunnen maken. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er gigantisch gesneden gaat worden in het dino aanbod zodat ze investeringen kunnen concentreren op EV en kostenverlagingen.
Ik vrees dat ik al weet waar een volgend miljarden reddingspakket heen gaat... Al die CEOs eerst lopen vertragen en lobbyen, ondertussen bonussen en dividend uitkeren. Maar als ze koppie onder gaan doordat ze alle waarschuwingen in de wind sloegen staan ze met het handje omhoog in Berlijn, Parijs of Rome...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
mustisen schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:12:
[...]

Exact. Dus je hoeft geen 30K over te maken van de privérekening naar de BV, maar 8K gecombineerd vanaf de zakelijke en privé rekening naar de belastingdienst.
Vergeet je hier niet de btw van die 30k? Die moet de bv ook nog overmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
bilgy_no1 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:57:
[...]
Misschien spelen de slechte ervaringen vooral bij oudere 2019 modellen met misschien mindere kwaliteit camera's?
HW2.5 misschien maar de 2019 HW3 versie waar ik in rij gaat prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pahlawan
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:59
Als ik bij leaseplan kijk staat daar stoelverwarming voor en achter als een optie kiesbaar tussen. Maar bij Tesla zitten deze opties er standaard bij toch? Gaat om de Model Y RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-08 12:15
Pahlawan schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:11:
Als ik bij leaseplan kijk staat daar stoelverwarming voor en achter als een optie kiesbaar tussen. Maar bij Tesla zitten deze opties er standaard bij toch? Gaat om de Model Y RWD.
Idd standaard alsook stuurverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:55
Bonsaiboom schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Vergeet je hier niet de btw van die 30k? Die moet de bv ook nog overmaken.
Klopt helemaal! Dan nog kom je nıet aan de 30K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pahlawan
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:59
Peter_J_ schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:17:
[...]

Idd standaard alsook stuurverwarming.
Thanks, vreemd dat je als optie dat dan kan kiezen in de configurator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiaWallace
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-03-2023
Hunkaroglu schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:36:
[...]

Die levertijden zullen de komende tijd langer worden als er veel animo is met deze prijzen. En de verwachting is wel dat de verkopen omhoog zullen schieten. Kan ook niet anders.
Ja, daar ben ik dus ook bang voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiaWallace
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-03-2023
Djerro123 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:25:
@Domotek en @Fab1Man volgens mij wil @MiaWallace gewoon niet wachten, dat kan toch? Dat je langer op een ander merk zou moeten wachten, of dat het vroeger ook zo lang was, doet er niet aan af dat hij de nadelen (ouder model, niet nieuw) tegen de voordelen (parkeersensoren mogelijk, maar boven al volgende week al kunnen rijden) aan het afwegen is.
Ja, ik ben ook gewoon een ongeduldig typje (ik ben een zij trouwens 😆)…

En helaas heeft het bezoekje aan de dealer niks vruchtbaars opgeleverd. De nieuwe modellen gaan ze namelijk toch terugsturen omdat ze deze voor het oude tarief hebben ingekocht. En de occasions met 14000km op de teller kon hij slechts reduceren met €4800, wat neerkwam op €61k, wat betekent dat deze alsnog een paar duizend euro duurder is dan een nieuw model uit 2023.

Dus dat wordt gewoon een nieuwe bestellen en dan maar een paar maanden wachten en zonder parkeersensoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 11:07
MiaWallace schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:30:
[...]

Ja, ik ben ook gewoon een ongeduldig typje (ik ben een zij trouwens 😆)…

En helaas heeft het bezoekje aan de dealer niks vruchtbaars opgeleverd. De nieuwe modellen gaan ze namelijk toch terugsturen omdat ze deze voor het oude tarief hebben ingekocht. En de occasions met 14000km op de teller kon hij slechts reduceren met €4800, wat neerkwam op €61k, wat betekent dat deze alsnog een paar duizend euro duurder is dan een nieuw model uit 2023.

Dus dat wordt gewoon een nieuwe bestellen en dan maar een paar maanden wachten en zonder parkeersensoren.
Zij, excuses, heb de post aangepast.

Ik snap je ongeduldigheid maar denk dat je de juiste beslissing hebt genomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 20:20
Ik heb momenteel een kia ev6 gt line awd (full option) in bestelling staan als lease wagen (België)

Met de nieuwe prijs komt de MY LR ineens in mijn budget...

Als ik de reviews lees/zie kiezen ze meestal voor de kia...
Hebben jullie nog punten in het voordeel van de MY die ik mss over het hoofd zie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
huCks schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:41:
Ik heb momenteel een kia ev6 gt line awd (full option) in bestelling staan als lease wagen (België)

Hebben jullie nog punten in het voordeel van de MY die ik mss over het hoofd zie?
ik zou zelf gaan proefrijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
bones schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Vraag me af of ze daar moeilijk over gaan doen. Ze checken toch niet bij alle ondernemers of ze een auto verkopen naar prive, en voor welk bedrag dat is? Stel de marktwaarde is 25k (inruil bij een dealer), en je zou hem naar prive brengen voor 20k, dan lijkt het mij sterk dat je daar gedoe om krijgt.
Lijkt me eenvoudig te automatiseren. Vul je kenteken eens in in de Finnik app; dan zegt die app hoeveel hij ongeveer waard is. Wijkt jouw waarde meer dan 25% af, dan alarmbel.

Overigens geen inside info, maar dit lijkt me gewoon redelijk eenvoudig te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MiaWallace schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:24:
[...]

Ja, daar ben ik dus ook bang voor..
Aangezien je zo ongeduldig bent; meteen bestellen, dan sta je voorin de rij. Bij Tesla kan je de auto annuleren of veranderen na de bestelling ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:11
[...]

Het is echt opvallend hoe ver de ervaringen uiteenlopen. Ik vind de AP van de MY RWD echt heel goed en betrouwbaar rijden. Mijn eerste rit was in het donker door regen en wind inclusief onverlichte landwegen waar de strepen nauwelijks te zien waren. En de AP wist de auto prima tussen de lijnen te houden.

Er zijn nu meer en meer rijders die niet beter weten en puur met vision rijden. Het heeft met radar echt een tijd beter gewerkt. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Volgens mij ben ik niet de enige.
Nogmaals, vision werkt zeker niet slecht. Ik vind het zelfs indrukwekkend dat ze dit kunnen bereiken met alleen de camera’s. Maar met radar was het gewoon beter, betrouwbaarder en minder foutgevoelig in een aantal situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 19:19
Heeft Tesla enig termijn gegeven wanneer Tesla Vision ook de functie van de traditionele parkeersensoren overneemt? Een aantal filmpjes op YouTube geven nog geen geruststellend beeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Falch schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:18:
Heeft Tesla enig termijn gegeven wanneer Tesla Vision ook de functie van de traditionele parkeersensoren overneemt? Een aantal filmpjes op YouTube geven nog geen geruststellend beeld.
Tesla medewerkers riepen bij aflevering “januari”. Maar ik zou dat met een korreltje zout nemen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Bever!

3

[...]

2019 en hw3 no issues :) ligt eerder aan de route die men vaak rijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_J_

Ook een tijdje mee in mn hoofd gezeten.
Bij mij kreeg de y het voordeel mbt software, navigatie, zetel comfort (zeer persoonlijk) en levertermijn.
En nu prijs natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58
Bever! schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:33:
[...]

2019 en hw3 no issues :) ligt eerder aan de route die men vaak rijdt
Dat laatste is het inderdaad heel erg. Ik dacht eerst ook dat het geweldig in elkaar zat. Echter op een N-weg met van die kleine hectometerpaal bordjes met bijv 80km/u er op ziet de auto niet. De borden op paralelwegen met bijv 30km/u wel. Dus gaat hij onjuist de snelheid aanpassen, je kunt nergens voor zover ik gezien heb die bordenherkenning manueel uitzetten.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Nu online

Bever!

3

Oekol schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:38:
[...]

Dat laatste is het inderdaad heel erg. Ik dacht eerst ook dat het geweldig in elkaar zat. Echter op een N-weg met van die kleine hectometerpaal bordjes met bijv 80km/u er op ziet de auto niet. De borden op paralelwegen met bijv 30km/u wel. Dus gaat hij onjuist de snelheid aanpassen, je kunt nergens voor zover ik gezien heb die bordenherkenning manueel uitzetten.
Jazeker, ik had laatst tacc eens aangezet in de bebouwde kom. (1e keer) want doe ik normaliter alleen op de snelweg. Ja dat werkt voor geen meter bij ons omdat er geen markeringen zijn middenin de weg en hij allerlei gevaren ziet.. dan snap ik dat sommigen denken wat een slecht systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Bever! schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Jazeker, ik had laatst tacc eens aangezet in de bebouwde kom. (1e keer) want doe ik normaliter alleen op de snelweg. Ja dat werkt voor geen meter bij ons omdat er geen markeringen zijn middenin de weg en hij allerlei gevaren ziet.. dan snap ik dat sommigen denken wat een slecht systeem
TACC werkt bij mij dan weer wel (jammer van het zelf sturen) maar hij ziet de borden van de andere wegen en verandert de borden in het scherm.. Echter de snelheid blijft wat ik ingesteld heb. Op AP daarentegen is het net een achtbaan en weet die van gekkigheid niet meer wat die moet doen. Probeerde het op te lossen door snelheid afwijking op 't hoogst te zetten (10km/u en heb procenten ook geprobeerd), maar als 30, 40 wordt rij je alsnog 40 minimaal te zacht op een N weg.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Nu online

Bever!

3

Oekol schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:54:
[...]

TACC werkt bij mij dan weer wel (jammer van het zelf sturen) maar hij ziet de borden van de andere wegen en verandert de borden in het scherm.. Echter de snelheid blijft wat ik ingesteld heb. Op AP daarentegen is het net een achtbaan en weet die van gekkigheid niet meer wat die moet doen. Probeerde het op te lossen door snelheid afwijking op 't hoogst te zetten (10km/u en heb procenten ook geprobeerd), maar als 30, 40 wordt rij je alsnog 40 minimaal te zacht op een N weg.
Ja op een N weg wil hij niet harder dan de maximum snelheid itt snelweg. Nooit begrepen waarom precies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:39
Vanwege tegenliggers. Alleen bij een fysieke scheiding of dubbele streep kan je harder

[ Voor 13% gewijzigd door RF1000 op 14-01-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
marteltor schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:51:
[...]
ik zou zelf gaan proefrijden
Staat uiteraard op de todo list.
Maar ook daar ga ik dingen missen/over het hoofd zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12
Enige waar ik mij echt aan erger zijn de oranje waarschuwingsborden voor een verkeerslicht. Fsd denkt dan elke keer oranje dus remt af geeft weer gaf en remt weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aparte lease prijzen. De full option AWD Kia EV6 is qua aanschaf minstens net zo duur als de oude prijzen van de MY LR AWD. Na de prijsdaling is het verschil enorm, dus je zou verwachten dat de Tesla nu een stuk goedkoper zou zijn.

Reviews van de Tesla zijn vaak al achterhaald. Je leest/hoort bijvoorbeeld vaak dat de vering te hard is. Dat is inmiddels achterhaald, want aangepast door Tesla.

Verder zijn reviewers erg genegen om de traditionele fabrikanten te vriend te houden. Dan worden ze namelijk uitgenodigd voor mooie snoepreisjes wanneer nieuwe modellen uitkomen. Bij de tijdschriften willen ze hun adverteerders niet voor het hoofd stoten, etc.

De EV6 is een van de betere non-Tesla's, maar in het gebruik van alledag is de Model Y naar mijn mening de betere keuze: veel meer ruimte, betere software met routeplanning langs laadpunten, betere efficiency.

Maar het hangt dus vooral van je persoonlijke behoefte af. Heb je bijv een gezin met kinderen en ga je met de auto op reis, dan zou ik zeker voor de Y gaan. Maar doe vooral zelf de proefritten en maak je eigen keuze...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:16:
[...]

Er zijn nu meer en meer rijders die niet beter weten en puur met vision rijden. Het heeft met radar echt een tijd beter gewerkt. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Volgens mij ben ik niet de enige.
Nogmaals, vision werkt zeker niet slecht. Ik vind het zelfs indrukwekkend dat ze dit kunnen bereiken met alleen de camera’s. Maar met radar was het gewoon beter, betrouwbaarder en minder foutgevoelig in een aantal situaties.
Het enige waarvoor Radar iets kan toevoegen is het bepalen van de afstand tot auto's voor je. Maar als ik in de 'FSD visualisatie' kijk ziet hij auto's al op een paar honderd meter afstand.

Ik vind het wel plausibel dat het aanvankelijk wat minder werkt dan met radar. Maar ik geloof ook wel dat het met een paar iteraties minstens net zo goed gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01

Objectief: ruimte, software, supercharger netwerk (en de integratie in de navigatie). En een Tesla wordt gewoon verder ge-update met nieuwe functionaliteit. Nieuwe iteraties hebben minimale veranderingen waardoor ook de oude versies up to date kunnen blijven. Al lijkt HW2,5 (2019) nu wel wat achter te blijven.

Subjectief: welke auto je het mooist vindt, wat het lekkerst rijdt en welke afwerking je het beste vindt zal je moeten ervaren met een proefrit. De EV6 is een cockpit en de Y geeft een ruimtelijk gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamaka
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-09 19:32
Zijn er meer mensen hier die door de prijswijzigingen nu een Tesla overwegen, en dan in het bijzonder moeite hebben om te kiezen tussen een 3 RWD en een Y RWD?
Iemand gedachten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:12
Als je de ruimte van een Y niet nodig hebt, een 3 natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 18:48
Caelorum schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:07:
Zelf nog eens gechecked of een model Y nu wel zinvol is in de lease vergeleken met het een jaar langer aanhouden van de model 3 SR+. Maar voor de model 3 betaal ik 1200 bruto per maand (leasebedrag + bijtelling) en voor de Y zou dat 1600 worden. Dat is echt teveel. Ik denk dat met deze trend ik eind dit jaar of volgend jaar geen EV rmeer rij :-)
Moet je geen boete betalen als je de M3 eerder inleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:15
Roekeloos schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:33:
Als je de ruimte van een Y niet nodig hebt, een 3 natuurlijk...
Heeft de 3 standaard niet slechts half premium interieur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
bilgy_no1 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Aparte lease prijzen. De full option AWD Kia EV6 is qua aanschaf minstens net zo duur als de oude prijzen van de MY LR AWD. Na de prijsdaling is het verschil enorm, dus je zou verwachten dat de Tesla nu een stuk goedkoper zou zijn.

Reviews van de Tesla zijn vaak al achterhaald. Je leest/hoort bijvoorbeeld vaak dat de vering te hard is. Dat is inmiddels achterhaald, want aangepast door Tesla.

Verder zijn reviewers erg genegen om de traditionele fabrikanten te vriend te houden. Dan worden ze namelijk uitgenodigd voor mooie snoepreisjes wanneer nieuwe modellen uitkomen. Bij de tijdschriften willen ze hun adverteerders niet voor het hoofd stoten, etc.

De EV6 is een van de betere non-Tesla's, maar in het gebruik van alledag is de Model Y naar mijn mening de betere keuze: veel meer ruimte, betere software met routeplanning langs laadpunten, betere efficiency.

Maar het hangt dus vooral van je persoonlijke behoefte af. Heb je bijv een gezin met kinderen en ga je met de auto op reis, dan zou ik zeker voor de Y gaan. Maar doe vooral zelf de proefritten en maak je eigen keuze...
Kgoh mijn ev6 1075€ tco/maand.
De tesla stond eerder deze week nog aan 1333€ tco/maand.
Ik ben wel een belg, en mijn werkgever is een van de grootste it bedrijven in België, dus bij elk merk hebben wij de maximum korting, maar Tesla geeft 0€ korting weliswaar...
Pierz schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Objectief: ruimte, software, supercharger netwerk (en de integratie in de navigatie). En een Tesla wordt gewoon verder ge-update met nieuwe functionaliteit. Nieuwe iteraties hebben minimale veranderingen waardoor ook de oude versies up to date kunnen blijven. Al lijkt HW2,5 (2019) nu wel wat achter te blijven.

Subjectief: welke auto je het mooist vindt, wat het lekkerst rijdt en welke afwerking je het beste vindt zal je moeten ervaren met een proefrit. De EV6 is een cockpit en de Y geeft een ruimtelijk gevoel.
De punten die momenteel (puur gebaseerd op reviews en google, testrit ga ik maandag aanvragen) als reden zijn om een tesla te nemen:
* Veel ruimer, en aangezien mijn dochter 6 maand oud is, en we elk jaar met de auto op vakantie gaan telt dit wel enorm mee... (Al heb ik wel een trekhaak op de kia besteld staan voor een trekhaakkoffer)
* Betere software.
* meer ervaring als ev merk.
* Geen belangrijk punt, maar hij is sneller dan de Kia.

Daartegenover staat dat ik de kia momenteel mooiere looks heeft in mijn ogen, en het klassieker interieur... Al wen je daar wrs wel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Wat is het verschil tussen de LR en de AWD (afgezien van de range en topsnelheid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Al eerder overwogen om de auto van de vrouw te vervangen voor een EV. Een half jaar geleden al gekeken en proefgereden in een Tesla Y, Skoda Enyaq (zou dan de RS worden), een polestar en een bmw i4.

De BMW voelde het meest vertrouwd aan, maar vond het veel te veel geld voor deze auto met toch wel erg beperkte ruimte.

Ik had al op de planning staan om nog eens bij Tesla te gaan kijken. De huidige prijswijzigingen hebben het duwtje gegeven om vandaag te gaan kijken.

Ben nu erg in twijfel wat wijsheid is. De model 3 RWD valt nu ook onder de subsidie regeling. De model y RWD helaas niet.

De M3 zou een prima auto zijn voor de vrouw, echter is de ruimte achterin beperkt. Als we hier met 4 personen in willen is het toch behelpen.
De MY is een stuk ruimer en heeft meer dan voldoende ruimte voor 4 personen. En de MY mag 1600 kg trekken. Alleen is deze wel erg groot als 2e auto…

Ik heb mijn glazen bol erbij gepakt, maar kom er achter dat deze stuk is. Het zou namelijk zomaar kunnen dat als de EV echt zo fijn rijden is als iedereen zegt, dit de primaire auto gaat worden. Alleen heb ik dan wel een probleem met de huidige caravan, deze is te zwaar voor de MY.

Aangezien wij regelmatig op vakantie gaan ook nog een beetje twijfel tussen de RWD en de LR…. Op 1000 km is er toch best een verschil in laadtijd en laadstops.

Dit weekend nog maar eens goed doorrekenen wat voor ons het beste uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunri5e
Willianv schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:43:
Al eerder overwogen om de auto van de vrouw te vervangen voor een EV. Een half jaar geleden al gekeken en proefgereden in een Tesla Y, Skoda Enyaq (zou dan de RS worden), een polestar en een bmw i4.

De BMW voelde het meest vertrouwd aan, maar vond het veel te veel geld voor deze auto met toch wel erg beperkte ruimte.

Ik had al op de planning staan om nog eens bij Tesla te gaan kijken. De huidige prijswijzigingen hebben het duwtje gegeven om vandaag te gaan kijken.

Ben nu erg in twijfel wat wijsheid is. De model 3 RWD valt nu ook onder de subsidie regeling. De model y RWD helaas niet.

De M3 zou een prima auto zijn voor de vrouw, echter is de ruimte achterin beperkt. Als we hier met 4 personen in willen is het toch behelpen.
De MY is een stuk ruimer en heeft meer dan voldoende ruimte voor 4 personen. En de MY mag 1600 kg trekken. Alleen is deze wel erg groot als 2e auto…

Ik heb mijn glazen bol erbij gepakt, maar kom er achter dat deze stuk is. Het zou namelijk zomaar kunnen dat als de EV echt zo fijn rijden is als iedereen zegt, dit de primaire auto gaat worden. Alleen heb ik dan wel een probleem met de huidige caravan, deze is te zwaar voor de MY.

Aangezien wij regelmatig op vakantie gaan ook nog een beetje twijfel tussen de RWD en de LR…. Op 1000 km is er toch best een verschil in laadtijd en laadstops.

De vraag is of je het verschil van 7k waard vindt om op 1000km 1 keer extra kort te stoppen eens per jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Sunri5e schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:46:
[...]

De vraag is of je het verschil van 7k waard vindt om op 1000km 1 keer extra kort te stoppen eens per jaar....
Is een keer of 4 per jaar. Als ik kijk bij ABRP scheelt het per rit afhankelijk van bestemming 30-45 minuten extra laadtijd.

Maar het is eigenlijk een luxe probleem.

(Ik kom overigens uit een xdrive en ben bang dat ik de AWD wellicht ga missen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Willianv schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:43:

Als die 1000 km met caravan is dan zou ik andere auto daarvoor blijven gebruiken. De meeste snelladers zijn niet geschikt als er een aanhanger achter hangt, zeker niet één van meer dan 1600kg. Die snellader heb je echter dan wel elke 200-250 km nodig.

Een 3 SR met subsidie voor Nederland en die andere auto voor de vakanties en/of het buitenland is dan veruit de voordeligste keus. Overigens kan je ook prima met de SR Europa door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Als die 1000 km met caravan is dan zou ik andere auto daarvoor blijven gebruiken. De meeste snelladers zijn niet geschikt als er een aanhanger achter hangt, zeker niet één van meer dan 1600kg. Die snellader heb je echter dan wel elke 200-250 km nodig.

Een 3 SR met subsidie voor Nederland en die andere auto voor de vakanties en/of het buitenland is dan veruit de voordeligste keus. Overigens kan je ook prima met de SR Europa door.
Nee, caravan gaat maar 1x per jaar mee. Rest zijn km’s zonder caravan.
Een 3 SR vind ik een stuk kleiner. Zowel onze zoon en dochter zijn beiden behoorlijk lang en dan is de ruimte achterin een 3 echt aan de magere kant.. Vooral de voeten kan je niet goed kwijt.

We gaan het zien. Het zaadje is geplant in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Caelorum schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:07:
Zelf nog eens gechecked of een model Y nu wel zinvol is in de lease vergeleken met het een jaar langer aanhouden van de model 3 SR+. Maar voor de model 3 betaal ik 1200 bruto per maand (leasebedrag + bijtelling) en voor de Y zou dat 1600 worden. Dat is echt teveel. Ik denk dat met deze trend ik eind dit jaar of volgend jaar geen EV rmeer rij :-)
Maar dus wel een ICE met een lagere aanschafprijs? Ik zou niet meer terug willen van een M3 / MY naar een ICE.

Dat is exact de reden dat ik niet opnieuw voor lease ben gegaan bij de overstap van M3 naar MY, maar heb besloten de auto aan te schaffen. Als je ergens een mobiliteitsbudget kunt regelen kan je bijv. ook naar een aanbetaling icm. financiering kijken waarbij het mobiliteitsbudget de maandelijkse termijnen dekt, dan wordt de auto wel je eigendom.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 02:07
Ben ik ook wel eens benieuwd naar...

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Lamaka schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:30:
Zijn er meer mensen hier die door de prijswijzigingen nu een Tesla overwegen, en dan in het bijzonder moeite hebben om te kiezen tussen een 3 RWD en een Y RWD?
Iemand gedachten?
3 valt nu net in de subsidie. Dat scheelt toch weer 3K. Vind zelf de Y ruim maar onoverzichtelijke carrosserie, met wat grotere kinderen zit je toch wel beter met de Y. Zou echt het gebruik van de achterbank doorslaggevend laten zijn.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:16
Weet iemand hier waarom de 7 zit optie van de Model Y niet in NL te selecteren is (wellicht heel Europa?), iemand enig idee of dat nog gaat komen. De nieuwe lagere prijzen van de Model Y vind ik best interessant, maar zoek echt een 7 zitter optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Laatst online: 17-09 20:38
Bever! schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Het ding is, hoe zie je het systeem.

Als volledig autonoom rijden en je je auto kunt inzetten als taxi? Want dat is wat Musk letterlijk al jaren roept.

Of als rijhulpsysteem?

Mijn probleem met AP is dat het lang niet zo goed werkt als al die youtubers en Musk beweren hoe goed het werkt.

Het is eigenlijk gewoon een acc en lane assist aan elkaar geknoopt. Dat doet het best prima eigenlijk.

De veiligheidssystemen zonder dat AP aanstaat werkt het ook allemaal zwaar ondermaats. Met name de lane assistent. Die staat op actieve ondersteuning, maar doet de helft van de keren helemaal niets. Tenzij AP aanstaat, dan werkt het consistent goed.

Mijn verwachtingen lagen misschien wat te hoog, door alle verhalen vooraf dat het “geweldig” was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Joosie200 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:19:
Ik ben benieuwd naar de ervaringen qua solid black kleur. Die is voor de model 3 ook een gratis kleuroptie. Mij leek de pearl white met wit juist snel vies worden al is het fijner in een zonnig klimaat. Van de solid black lees ik vooral dat je vingerafdrukken, opgedroogde regendruppels en waskrassen/swirls kunt blijven zien. Hoeveel tesla model 3 eigenaren zijn er hier met solid black? Of kiest men liever voor pearl white dan wel meteen bijbetalen voor deep blue, multi coated red en silver grey? Ben benieuwd of die ervaring hetzelfde is als wat ik op reddit, youtube, tesla fora lees.
Ik had een M3 uit 2019 met solid black en deze de eerste 2 jaar met de hand gewassen door alle negatieve berichtgeving. Daarna besloten hem alsnog door de wasstraat te trekken, ik was er wel klaar mee om in de winter met die kou en nattigheid buiten te staan. Direct krassen zichtbaar... Wel van gebaald, maar hoort er helaas bij, viel op het geheel niet enorm op, maar als je goed keek wel. Inmiddels die auto ingeleverd en bij het uitzoeken van de MY feedback gekregen van Tesla dat ook de zwarte lak tegenwoordig veel beter is. Binnenkort komt de MY solid black binnen en die ga ik niet met de hand wassen, benieuwd of het deze keer beter uitpakt :)

De solid black van nu is in ieder geval beter dan de solid black uit bijv. 2019, maar hoe dit zich verhoudt tot de andere kleuren durf ik niet te zeggen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Taro schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:12:
[...]

Maar dus wel een ICE met een lagere aanschafprijs? Ik zou niet meer terug willen van een M3 / MY naar een ICE.

Dat is exact de reden dat ik niet opnieuw voor lease ben gegaan bij de overstap van M3 naar MY, maar heb besloten de auto aan te schaffen. Als je ergens een mobiliteitsbudget kunt regelen kan je bijv. ook naar een aanbetaling icm. financiering kijken waarbij het mobiliteitsbudget de maandelijkse termijnen dekt, dan wordt de auto wel je eigendom.
Ik zou ook zo weer een ice kiezen, keuze is snel gemaakt omdat de baas de brandstof betaalt, daar kan geen mobiliteits budget (heb ik ook) tegenop.

Iedere vakantie of weekje/weekendje Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk of Denemarken, allemaal inclusief brandstof/elektriciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Taro schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Ik had een M3 uit 2019 met solid black en deze de eerste 2 jaar met de hand gewassen door alle negatieve berichtgeving. Daarna besloten hem alsnog door de wasstraat te trekken, ik was er wel klaar mee om in de winter met die kou en nattigheid buiten te staan. Direct krassen zichtbaar... Wel van gebaald, maar hoort er helaas bij, viel op het geheel niet enorm op, maar als je goed keek wel. Inmiddels die auto ingeleverd en bij het uitzoeken van de MY feedback gekregen van Tesla dat ook de zwarte lak tegenwoordig veel beter is. Binnenkort komt de MY solid black binnen en die ga ik niet met de hand wassen, benieuwd of het deze keer beter uitpakt :)

De solid black van nu is in ieder geval beter dan de solid black uit bijv. 2019, maar hoe dit zich verhoudt tot de andere kleuren durf ik niet te zeggen.
Daarom ben ik voor wit gegaan 😂

Zwart is altijd drama met krassen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaRS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-08-2024
Q1 kreeg ik bij het ophalen van mijn auto te horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:15
Taro schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Ik zat te twijfelen tussen wit of zwart bij bestellen model Y. Verkoper zei letterlijk bij zwart moet je een glascoating erop doen, is geen super goede lak. Wit is multicoat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archiebald
  • Nu online
DarkShadow schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:16:
Weet iemand hier waarom de 7 zit optie van de Model Y niet in NL te selecteren is (wellicht heel Europa?), iemand enig idee of dat nog gaat komen. De nieuwe lagere prijzen van de Model Y vind ik best interessant, maar zoek echt een 7 zitter optie.
Wij wouden eigenlijk ook wachten op de 7-zitter, vorige jaar september Tesla via de mail gevraagd en toen was dit het antwoord: “De 7-zitter laat voorlopig opzich wachten. Eerst moet Berlijn op volle toeren draaien voordat ze die versie in productie nemen.
Mijn persoonlijke vermoeden is einde volgende jaar. Maar het merk zelf geeft geen indicatie af.”
Afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt in de Model Y en weer gevraagd en toen zei hij zelfs “ik denk persoonlijk dat hij helemaal niet naar Europa komt” (wat hij volgens mij meer zei zodat ik voor de 5-zitter zou gaan ipv te wachten, maar goed.)

Heb zelf ook in de (html)bron van de tesla design studio site gekeken in september & december 2022, daar staat wel de optie in beschreven (weet de prijs niet meer precies, maar ligt ergens tussen de 3k & 4k in). Hij is alleen nog niet beschikbaar om te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-08 16:07
TeslaRS schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Q1 kreeg ik bij het ophalen van mijn auto te horen
Midden januari kreeg ik te horen bij ophalen op 31/12/22 :+ ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
DarkShadow schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:16:
De 7-zitter zal minder verkocht worden, maar vraagt wel een aangepaste productie. Als je voor grote aantallen wil gaan, dan is het niet handig om 2 modellen te produceren en dus zal de 5-zitter de voorkeur krijgen. Pas als die vraag gaat afnemen vermoed ik dat de 7-zitter extra aandacht zal krijgen in Berlijn, of er komen versies vanuit de VS hierheen, want daar is die wel verkrijgbaar. Ik denk dat het niet loont om Berlijn ervoor geschikt te maken en dus blijf je afhankelijk van productie in de VS + verschepen naar de EU, dat wordt een duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 12:00
Welke kleur is het hardst voor M3? Ook de multicoat wit? Of toch zwart hier beter?

[ Voor 65% gewijzigd door runeazn op 14-01-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
runeazn schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:42:
Welke kleur is het hardst voor M3? Ook de multicoat wit? Of toch zwart hier beter?
Misschien dat je iets hebt aan de post van 9 minuten voor jou? ;)

Edit; ok dat lijkt te gaan over de MY

[ Voor 7% gewijzigd door marteltor op 14-01-2023 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
runeazn schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:42:
Wit is het hardst, is multi coat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Sunri5e schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:35:
[...]
Moet je geen boete betalen als je de M3 eerder inleverd?
Ja, maar ik zit nu op een 48 maanden contract met mogelijke verlenging tot 60 maanden.
Taro schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:12:
[...]

Ja, de keuze is tussen een jaar langer de 3 aanhouden en kijken of die goedkoper wordt, een model Y huurkopen of gewoon saai weer naar een ICE gaan, maar dan een grote auto van 8k oid. Die laatste zou dan zijn om een jaar of 4-5 mee te rijden voordat ik weer terug ga naar EV.

Het liefst zou ik bij een EV blijven, maar we rijden momenteel 12k per jaar met de auto en dan is een EV met de huidige prijzen eigenlijk niet te verantwoorden.

[ Voor 66% gewijzigd door Caelorum op 14-01-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:52
Mijn knopje om het raam te open/sluiten laat opeens los. Als ik het rechterraam met de 4 knopjes wil bedienen. Terug gaan maar naar tesla, of kan ik dit zelf fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Caelorum schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:52:
[...]

Ja, maar ik zit nu op een 48 maanden contract met mogelijke verlenging tot 60 maanden.
Aha. Ik heb een contract van 60 maanden (ik zit op 33 maanden) maar ik wil hem graag inleveren om de Y te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:37:
[...]

De 7-zitter zal minder verkocht worden, maar vraagt wel een aangepaste productie. Als je voor grote aantallen wil gaan, dan is het niet handig om 2 modellen te produceren en dus zal de 5-zitter de voorkeur krijgen. Pas als die vraag gaat afnemen vermoed ik dat de 7-zitter extra aandacht zal krijgen in Berlijn, of er komen versies vanuit de VS hierheen, want daar is die wel verkrijgbaar. Ik denk dat het niet loont om Berlijn ervoor geschikt te maken en dus blijf je afhankelijk van productie in de VS + verschepen naar de EU, dat wordt een duur geintje.
In de VS zal de vraag naar de 7 zitter wel groot blijven omdat die wel in aanmerking komt voor $7500 tax rebate boven de $55k. Gezien Tesla de prijzen van de LR onder de $55k heeft verlaagd en niet gewoon elke Y LR een 7 zitter gemaakt zal de supplychain dat wel niet toestaan. Ik vrees daarom dat de derde rij hier in Europa nog even op zich laat wachten.

Zelf wacht ik er ook op maar de hoop neemt steeds verder af. Het blijft natuurlijk ook een zeer beperkte derde rij wat misschien in Europa ook veel teleurgestelde kopers zal opleveren. Met name de Europese landen waar EVs populair zijn zijn de inwoners wat langer dan de gemiddelde Amerikaan.

Ach, eerste de E even achter de B en dan misschien toch een gebruikte X. Die Falconwing deuren hebben toch ook wel iets.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Nu online

Bever!

3

Tweak_ers schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:17:
[...]

Als volledig autonoom rijden en je je auto kunt inzetten als taxi? Want dat is wat Musk letterlijk al jaren roept.

Of als rijhulpsysteem?

Mijn probleem met AP is dat het lang niet zo goed werkt als al die youtubers en Musk beweren hoe goed het werkt.

Het is eigenlijk gewoon een acc en lane assist aan elkaar geknoopt. Dat doet het best prima eigenlijk.

De veiligheidssystemen zonder dat AP aanstaat werkt het ook allemaal zwaar ondermaats. Met name de lane assistent. Die staat op actieve ondersteuning, maar doet de helft van de keren helemaal niets. Tenzij AP aanstaat, dan werkt het consistent goed.

Mijn verwachtingen lagen misschien wat te hoog, door alle verhalen vooraf dat het “geweldig” was.
Lane assist? Die gaat pas wat doen als je de lijnen overschrijdt zodat je niet crasht of bedoelen we niet hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:17:
[...]

Of als rijhulpsysteem?

In de USA werkt het veel beter en uitgebreider dan hier. Ook zijn er EU regels waardoor het systeem hier minder mag. Daarom zijn de youtubers zo enthousiast, het begint daar al aardig op FSD te lijken en hier nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
De prijsverlaging moet ergens effect op hebben. De nieuwe Y’s worden waarschijnlijk zonder stuurwielverwarming geleverd. Zie ook de website. Op het Duitse TFF forum loopt er ook een topic over. Of het klopt geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Navi schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:08:
[...]

In de USA werkt het veel beter en uitgebreider dan hier. Ook zijn er EU regels waardoor het systeem hier minder mag. Daarom zijn de youtubers zo enthousiast, het begint daar al aardig op FSD te lijken en hier nog lang niet.
Ja, twee zaken hierin: daarin laten ze FSD Beta zien, de oplossing die niet beschikbaar is in EU (of überhaupt buiten de US). Dit is dus wat anders dan FSD zoals die wel beschikbaar is hier.

Daarnaast is het hele systeem getraind op USA situaties. Dat zie je hier ook; stoplichten lijken aan de overkant van de straat te staan etc.

Daar wil ik dan ook nog wel aan toevoegen dat iedereen het goed vind werken op de snelweg maar de meeste YouTube video’s die ik heb gezien eigenlijk allemaal een aantal keer moeten ingrijpen buiten snelweg situaties. Het is best indrukwekkend, maar verre van echt bruikbaar. (Als autonoom systeem)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01
Lamaka schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:30:
Iemand gedachten?
De Y is ruimer, vooral het ontbreken van een hatchback is lastig op de 3. Heb je die ruimte nodig dan heb je je keus gemaakt. Zo niet, lees gerust verder ;)

De 3 rijdt veel sportiever en is een stuk sneller. Ik vind hem een stuk lekkerder rijden. Ik heb 60k km ervaring met de 3 en inmiddels ook een 2000 km ervaring met de Y. Beide RWD/SR+. Zelf rijd ik nog steeds de 3 SR+.

Rijd je veel hobbelweggetjes, dan kan je beter een Y nemen. Alleen maar asfalt, dan zou ik voor de 3 gaan. De 3 is stevig afgeveerd.

Verschil in premium interieur is verwaarloosbaar. De Y waar ik geregeld in rij heeft een subwoofer, maar het geluid in de SR+ (zonder sub) klinkt beter. Meer definitie en er is geen gebrek aan bas. Geen idee waarom, ik heb de instellingen ongeveer gelijk. Wel is mijn 3 luidruchtiger op de snelweg, maar het is een 2020 versie, ik denk dat de huidige 3 beter is geïsoleerd.
huCks schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:37:

[...]

De punten die momenteel (puur gebaseerd op reviews en google, testrit ga ik maandag aanvragen) als reden zijn om een tesla te nemen:
* Veel ruimer, en aangezien mijn dochter 6 maand oud is, en we elk jaar met de auto op vakantie gaan telt dit wel enorm mee... (Al heb ik wel een trekhaak op de kia besteld staan voor een trekhaakkoffer)
* Betere software.
* meer ervaring als ev merk.
* Geen belangrijk punt, maar hij is sneller dan de Kia.

Daartegenover staat dat ik de kia momenteel mooiere looks heeft in mijn ogen, en het klassieker interieur... Al wen je daar wrs wel aan
Ja dat went heel snel. Fijn is ook de opbergruimte in de middenconsole bij Tesla. Ik heb helemaal geen clutter meer (ik ben normaal vrij rommelig in de auto).

En het werkt ook de andere kant uit: Als ik nu in een klassieke auto stap dan voelt het wat gedateerd. Vergelijk een iphone met een blackberry ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Pierz op 14-01-2023 22:32 . Reden: Extra quote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
turkeyhakan schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:15:
De prijsverlaging moet ergens effect op hebben. De nieuwe Y’s worden waarschijnlijk zonder stuurwielverwarming geleverd. Zie ook de website. Op het Duitse TFF forum loopt er ook een topic over. Of het klopt geen idee.
Ik zie inderdaad geen verwarmd stuur op de website staan voor de MY, maar dat stond er in december ook niet op (gecheckt via internet archive). Of refereer je ergens anders naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 12:00
Djerro123 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:49:
[...]

Wit is het hardst, is multi coat.
Dank, dan word het wss wit en dan wrappen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 02:07
Is de lak van een zwarte MY "slechter" dan de witte?

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
braek schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:48:
Is de lak van een zwarte MY "slechter" dan de witte?
Een forum heeft een heel groot voordeel: Je kunt ook de zoekfunctie gebruiken en teruglezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
turkeyhakan schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:15:
De vorige versies hadden ook geen stuurverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
Sunri5e schreef op zondag 15 januari 2023 @ 06:50:
[...]

Wat bedoel je met vorige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Sunri5e schreef op zondag 15 januari 2023 @ 06:50:
[...]

Welke vorige versies dan specifiek? Mijn MY 2023 heeft het absoluut wel. Maar dat heb ik ook nooit op de tesla website gezien, de auto die ik proefreed bij de SeC had het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
De 3 heeft geen stuurverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op zondag 15 januari 2023 @ 07:32:
[...]

Welke vorige versies dan specifiek? Mijn MY 2023 heeft het absoluut wel. Maar dat heb ik ook nooit op de tesla website gezien, de auto die ik proefreed bij de SeC had het ook.
MY heeft het hier altijd gehad inderdaad. Alleen oudere 3’s niet. Al zou ik best stuurverwarming willen missen voor de korting die er op zit. :) Heb het nu in de 3 niet en mis het ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boy1308 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:03:
De 3 heeft geen stuurverwarming?
Nieuwere wel. Tenminste, tot op heden. Je weet het nooit bij Tesla. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
Inspired schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:04:
[...]

Nieuwere wel. Tenminste, tot op heden. Je weet het nooit bij Tesla. :)
Haha blijft een verrassing ja ;) dank je voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Bever! schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Lane assist? Die gaat pas wat doen als je de lijnen overschrijdt zodat je niet crasht of bedoelen we niet hetzelfde?
En juist dat doet Tesla niet heel consistent.
Andere merken doen dat veel beter.

Tesla doet dat alleen goed als AP aanstaat.
Andere merken doen dat gewoon altijd.
Navi schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Ik heb het over 3 jaar terug, toen ik mijn Tesla koos.

In de tussentijd is er eigenlijk niets veranderd voor mijn auto.

Ja de “regensensor” is iets beter gaan werken in de juiste omstandigheden. Maar met weinig tegenlicht in het donker is het nog altijd één groot drama.

De leen EV6 waarmee ik bij het stoplicht wegreed toen ik mijn telefoon aan het koppelen was corrigeerde direct toen ik bijna de lijn overging.

Probeer dat eens voor de grap met je tesla, hint: zorg ervoor dat er niemand naast je rijdt 😉

Op het moment ben ik aardig geïrriteerd door de conversatie met Tesla service. Zij hebben een terugroepactie en dat is het enige wat ze interesseert. Ik mis mijn meterstand totalen, alles is gereset na de laatste upgrade en ze snappen niet waarom ik dat zo belangrijk vind.

Ik zie nu niet meer de teller “sinds aanschaf”, dus alle verbruikstellers zijn gereset naar 0 km.
Alle instellingen en profielen kan ik zelf wel weer aanmaken. Maar die tellers niet.
Top, OTA updates hebben enkel voordelen toch? 😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Inspired schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:03:
[...]

MY heeft het hier altijd gehad inderdaad. Alleen oudere 3’s niet. Al zou ik best stuurverwarming willen missen voor de korting die er op zit. :) Heb het nu in de 3 niet en mis het ook niet echt.
Echt zo’n feature die je past mist als je hem hebt gehad.

Heb het zelf ook niet hoor, maar laatst wel een poos een gereden met. Echt heerlijk. Maar goed, ben ook fan van stoelverwarming. Meestal op standje nuclear.

Voor de korting is het geen ramp als het er niet op zit ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Tweak_ers schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:29:
[...]

[...]

Ja de “regensensor” is iets beter gaan werken in de juiste omstandigheden. Maar met weinig tegenlicht in het donker is het nog altijd één groot drama.

De leen EV6 waarmee ik bij het stoplicht wegreed toen ik mijn telefoon aan het koppelen was corrigeerde direct toen ik bijna de lijn overging.

Probeer dat eens voor de grap met je tesla, hint: zorg ervoor dat er niemand naast je rijdt 😉

Op het moment ben ik aardig geïrriteerd door de conversatie met Tesla service. Zij hebben een terugroepactie en dat is het enige wat ze interesseert. Ik mis mijn meterstand totalen, alles is gereset na de laatste upgrade en ze snappen niet waarom ik dat zo belangrijk vind.

Ik zie nu niet meer de teller “sinds aanschaf”, dus alle verbruikstellers zijn gereset naar 0 km.
Alle instellingen en profielen kan ik zelf wel weer aanmaken. Maar die tellers niet.
Wel een apart probleem incident. Denk zeker niet raar in de wereld van software.

Verwacht je dat Tesla je km-standen terughaalt of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Is het nou zo dat de Y LR en Performance uit Berlijn komen? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat sowieso de Performance uit Berlijn komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
Divak schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:11:
[...]

De sprint naar 100, het vermogen, RWD vs AWD. Dat is het wel zo’n beetje.

De 90km verschil in range zou ik niet over nadenken tenzij je diy bij dagelijkse ritten nodig hebt. Gemiddeld rijdt een persoon geen 300 km in een dag dus is de range in de praktijk niet zo belangrijk. Alleen tijdens vakanties even extra inpluggen inderdaad.
Tenzij je net als ik van plan bent om met een caravan te gaan rijden. Dan is elke km extra mooi meegenomen en kan het serieus tijd schelen om op vakantie te gaan. Hoop alleen dat de LR in mijn lease budget past, anders wordt het toch een RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kluutmaran schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Tenzij je net als ik van plan bent om met een caravan te gaan rijden. Dan is elke km extra mooi meegenomen en kan het serieus tijd schelen om op vakantie te gaan. Hoop alleen dat de LR in mijn lease budget past, anders wordt het toch een RWD.
De range zou me eigenlijk niet uitmaken. Op 1100km scheelt het misschien een half uur. Persoonlijk is het qua acceleratie helaas een flinke stap terug. Dat zou mij nog het meest tegenhouden om voor de RWD te gaan.
STIMPPYYY schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Echt zo’n feature die je past mist als je hem hebt gehad.

Heb het zelf ook niet hoor, maar laatst wel een poos een gereden met. Echt heerlijk. Maar goed, ben ook fan van stoelverwarming. Meestal op standje nuclear.

Voor de korting is het geen ramp als het er niet op zit ☺️
Mja, zal best fijn zijn. Ik verwarm de auto sowieso voor als het fris is. Mis dan stuurverwarming echt niet. Maar als het erin zit, zal het vast aan staan. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Inspired op 15-01-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Nu online

Bever!

3

Tweak_ers schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:29:
[...]

[...]

Ik denk dat je die vergelijking niet zo kan maken, by design is de lane assist een hulp die zorgt dat je niet verongelukt. Ipv hij houdt je continu stilletjes in het midden van de baan. Als je dat laatste zoekt dien je ap aan te zetten. Het stoorde mij juist enorm dat bijv een enyaq die ik onlangs een weekend had ongemerkt steeds iets deed maar waarvan ik niet zeker wist of het nou aanstond en zoja hoe sterk het dan zou ingrijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
STIMPPYYY schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:58:
[...]

Wel een apart probleem incident. Denk zeker niet raar in de wereld van software.

Verwacht je dat Tesla je km-standen terughaalt of iets anders?
Ja, ik wil gewoon de tellers weer terughebben. Winterbanden boeit mij niet zo, maar vooral historisch verbruik sinds aanschaf.

Ik heb zelfs nog een waarde voor ze, voordat ze verdwenen: 189Wh/km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Knip, zoals recent aangegeven: Het vergelijken met de EV6 zijn andere topics voor, zie de topicwaarschuwing.

[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 15-01-2023 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
DaannO schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:00:
Is het nou zo dat de Y LR en Performance uit Berlijn komen? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat sowieso de Performance uit Berlijn komt?
Ja, Y LR & P komen uit Berlijn, de RWD uit Shanghai.

Tip: Gebruik de zoekfunctie, dergelijke vragen komen hier zeer regelmatig langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Nu online

Bever!

3

Knip ivm quote

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 15-01-2023 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Ja, ik wil gewoon de tellers weer terughebben. Winterbanden boeit mij niet zo, maar vooral historisch verbruik sinds aanschaf.

Ik heb zelfs nog een waarde voor ze, voordat ze verdwenen: 189Wh/km
Vind dat je je erg druk maakt om iets onbenulligs, tis leuk en handig als je het hebt, aan de andere kant, je bouwt zo’n gemiddelde snel genoeg weer op en bij dezelfde rijstijl heb je dezelfde gemiddelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
MtC schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:35:
[...]

Hoewel het persoonlijk is, bestaan er wel instellingen die doorgaans als "perfect" of "goed" ervaren worden. In de LR is dat de Equalizer op 4.0 - 3.0 - 1.5 - 3.0 - 5.5 en "diep".
Interessant. Wil dit gaan testen, staat de subwoofer setting op standaard? Die staat er nu voor de Equalizer als ik het goed herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Taro schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Ja, Y LR & P komen uit Berlijn, de RWD uit Shanghai.

Tip: Gebruik de zoekfunctie, dergelijke vragen komen hier zeer regelmatig langs.
Correctie… er komen enkel witte, zwarte en zilvergrijze uit Berlijn. De rest komt uit Shanghai.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Tommie12 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:16:
[...]

Correctie… er komen enkel witte, zwarte en zilvergrijze uit Berlijn. De rest komt uit Shanghai.
De LR & P zijn verder alleen in het blauw en rood te bestellen, waarbij het nieuwe rood alleen uit Berlijn komt. Dus dan komen alleen de blauwe P & LR uit Shanghai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Tommie12 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:16:
[...]

De nieuwe quicksilver en cherry red komen ook enkel uit Berlijn, als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Taro schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:18:
[...]

De LR & P zijn verder alleen in het blauw en rood te bestellen, waarbij het nieuwe rood alleen uit Berlijn komt. Dus dan komen alleen de blauwe P & LR uit Shanghai?
Ik kan nergens vinden dat alle witte en zwarte uit Berlijn komen. Daar zal het wel een mix zijn.
De blauwe komen zeker uit China.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_J_
Is er überhaupt een verschil momenteel tussen de China en Duitsland versie?
Heb QuickSilver genomen omdat ik deze knap vind maar ook omdat ik zeker de “zachtere” ophanging wilde hebben.
Betekent wel automatisch iets langere levertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harjan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
[b]

Ik ben benieuwd naar de ervaringen qua solid black kleur. Die is voor de model 3 ook een gratis kleuroptie. Mij leek de pearl white met wit juist snel vies worden al is het fijner in een zonnig klimaat. Van de solid black lees ik vooral dat je vingerafdrukken, opgedroogde regendruppels en waskrassen/swirls kunt blijven zien. Hoeveel tesla model 3 eigenaren zijn er hier met solid black? Of kiest men liever voor pearl white dan wel meteen bijbetalen voor deep blue, multi coated red en silver grey? Ben benieuwd of die ervaring hetzelfde is als wat ik op reddit, youtube, tesla fora lees.
Wij hebben een zwarte Model 3 van nu bijna een jaar oud, en voor ons ziet hij er nog prima uit, elke maand een keer door de wasstraat. Het zal er vooral van afhangen hoe je er zelf tegenaan kijkt, voor ons is een auto een gebruiksvoorwerp, en als je die gebruikt krijg je nou eenmaal gebruik sporen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Peter_J_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:29:
Is er überhaupt een verschil momenteel tussen de China en Duitsland versie?
Heb QuickSilver genomen omdat ik deze knap vind maar ook omdat ik zeker de “zachtere” ophanging wilde hebben.
Betekent wel automatisch iets langere levertijd
MiC en MiG hebben beide sinds medio november de nieuwe vering. Dus dat maakt niet uit. De achterbank is ook aangepast(zij stoelen iets langere zitlengte) echter is dat nu alleen nog in Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
Een vraag die veel verzekeraars bij het verzekeren stellen is welke alarmklasse het voertuig heeft. Heb ik het juist dat Tesla in principe alarmklasse 5 heeft, maar dat dit niet SCM gecertificeerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
HONDOW schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:34:
Een vraag die veel verzekeraars bij het verzekeren stellen is welke alarmklasse het voertuig heeft. Heb ik het juist dat Tesla in principe alarmklasse 5 heeft, maar dat dit niet SCM gecertificeerd is?
Ook deze vraag komt regelmatig langs, kijk even of je dit via de zoekfunctie kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Navi schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Vind dat je je erg druk maakt om iets onbenulligs, tis leuk en handig als je het hebt, aan de andere kant, je bouwt zo’n gemiddelde snel genoeg weer op en bij dezelfde rijstijl heb je dezelfde gemiddelden.
Ik heb dus het idee dat hij onzinniger wordt/is dan vroeger 😅

Dit zijn van die dingen die makkelijk praten zijn als je er geen last van hebt.

Maar 80% van de leden hier wil hun all time verbruik gewoon kunnen inzien.

Als het je echt niet zou interesseren zou hem hem ook wel gewoon resetten toch? 😏

[ Voor 24% gewijzigd door Tweak_ers op 15-01-2023 09:44 ]

Pagina: 1 ... 424 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: