Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 423 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.173.671 views

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-12 23:43
Djerro123 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 05:31:
Na een rollercoaster van wikken en wegen vandaag, is de neiging nu om toch de LR te doen. De range en snappiness van de auto was daarbij doorslaggevend eigenlijk, ik denk dat ik bij de RWD altijd het knagende gevoel zou houden dat “och hoe fijn was nu die 5sec/extra km geweest”. Om de bijtelling wel te drukken haal ik hem kaal (wit, geen trekhaak). Die trekhaak moet ik sowieso los doen (ivm de bijtelling, die is ongeveer 150€ per jaar en dus na 1 jaar heb je dat eruit), de kleur kan ik later nog laten wrappen als wit echt niet mijn ding is. Hij komt dan op 54k voor de bijtelling, terwijl ik (onterecht overigens) met 53.5k rekende voor de bijtelling.

Klein beetje doelrekenen natuurlijk, maar denk dat ik lange termijn daar het meest blij van wordt.

Poe wat een dag :+
Ik herken het heer erg, ik ben geswitcht al word mijn vriendin er helemaal gek van. Eerst RWD besteld, toen in Duitsland gekeken voor een half jaar oude LR tweedehands en nu ineens weer een nieuwe LR maar niet meer de gewenste kleur beschikbaar dus weer een andere kleur kiezen.

We hebben onze onze huidige auto nog niet verkocht, is geen Tesla dus qua waarde schrijft die bijna niets af en qua wachttijd kan ik nog even geduld hebben. De RWD had net een VIN en zou begin februari geleverd worden. Nu is het ergens jan-mrt. Omdat het zwart is geworden kan het volgens mij een Grunheide worden en ben je iets minder afhankelijk van de bootleveringen.

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-11 13:58
NuEffeNiet schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:07:
[...]

Ik snap het niet helemaal, hoe heb je een trekhaak van 1500 euro, want dat kost ie bij Tesla als je het later laat monteren, er in 1 jaar uit. Dan heb je slechts 10% van dat bedrag terugverdiend in de bijtelling, dus pas na 10 jaar heb je dat er uit. Zijn er andere kosten die je niet genoemd hebt, of heb je een rekenfout gemaakt?
Ik koop hem op mijn eigen zaak, dus de rekensom is:

1. 1350 bij aankoop, daarna elk jaar (1350*0,22*0,50) 148.5 euro bijtelling (voor gemak even 50% IB schaal aangehouden), of
2. 1500 achteraf, geen jaarlijkse bijtelling.

Ik koop hem dus zelf, maar betaal ook bijtelling. Eigenlijk moeten bovenstaande bedragen nog wel de btw eraf, maar dan is het dat je het in twee jaar eruit hebt :)

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:11
Heeft er iemand een echte foto van de Midnight Cherry Red? Ik zie alleen nog maar promofoto's van die er gelikt uit zien.

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
De enige opmerking die ik toch wou maken omdat ik die had gelezen in een youtube comment. Is dat die twee speciale kleuren natuurlijk wel een probleem kunnen worden bij schade. Worden resprays intern gedaan bij Tesla zelf, en krijgen ze dat mooi geblend ? Want Quicksilver en Cherry red zijn alles behalve een normale lak.

Ik zelf lig er uiteindelijk niet zo wakker van, er zijn andere zaken in het leven om zich zorgen over te maken. T’is gewoon echt een spectaculair aanzicht in QuickSilver uitvoering.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:11
Domotek schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:11:
De enige opmerking die ik toch wou maken omdat ik die had gelezen in een youtube comment. Is dat die twee speciale kleuren natuurlijk wel een probleem kunnen worden bij schade. Worden resprays intern gedaan bij Tesla zelf, en krijgen ze dat mooi geblend ? Want Quicksilver en Cherry red zijn alles behalve een normale lak.

Ik zelf lig er uiteindelijk niet zo wakker van, er zijn andere zaken in het leven om zich zorgen over te maken. T’is gewoon echt een spectaculair aanzicht in QuickSilver uitvoering.
Ik neem aan dat ze daar toch wel over nagedacht hebben?

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:42
Goedemorgen iedereen, nu ga ik een echte noob vraagje stellen:

Heeft de tesla een DAB radio of niet? Of moet je alles streamen?

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-12 12:41
Boy1308 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:17:

Jazeker, gewoon normale radio zit erop.
Of er ook FM op zit voor de "geheime zender" weet ik niet #96,5

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53

Sinds kort ook met logootjes :+ !
Ik luister eigenlijk alleen maar radio, ontvangst is in de randstad in ieder geval prima. Eerder was met dab+ nog wel eens geen ontvangst in tunnels (leidsche Rijn tunnel…), maar daar heb ik met de model 3 geen last van. Ik gok dat dit niet aan de auto ligt, maar vooral aan de beschikbaarheid van dab+

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-12 18:01

hmr

Voel me toch wel een beetje in het ootje genomen hoor. Is een pittige afschrijving van mijn LR model Y. Zal flinke impact hebben op de inruilwaarde.

Misschien kan mijn zakelijke boekhouder iets voordeligs ermee regelen :(

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:15
Tja de restwaarde/inruilwaarde blijft toch altijd een beetje gokken. Voor hetzelfde geld was de prijs per kWh * 10 gegaan en was de overheid massaal op waterstof in gaan zetten. Dan had je ook met een waardeloze auto gezeten. Of was AP verboden geworden in de EU en dan geld hetzelfde.

• MiaWallace
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-03-2023
Djerro123 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:08:
[...]

Nee, voor een RWD heb ik het eerder uitgerekend en het oude tarief (met ook oude catalogus waarde) is duurder (15 euro slechts). Paar pagina’s terug staat het.

Terwijl ik het typ besef ik me dat ik 2023 met 2022 heb vergeleken, 2021 zou net een ander verhaal kunnen zijn al is de prijsdaling op de LR echt immens.
Ja exact. Ik heb het vergeleken met 2021 en er is geen voordeel in de bijtelling.

Dus er is geen enkele reden voor zakelijke gebruikers om het 2021 model aan te schaffen.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

hmr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:40:
Voel me toch wel een beetje in het ootje genomen hoor. Is een pittige afschrijving van mijn LR model Y. Zal flinke impact hebben op de inruilwaarde.

Tja, aan de ene kant vervelend voor mensen die een bestaande auto hebben, aan de andere kant voor heel veel consumenten nu een flinke korting, en dus beter bereikbaar voor velen.

Even serieus: VAG en Stellantis kunnen wel inpakken nu. Zowel de M3 als de MY onder de 50K, en de M3 SR+ zelfs bijna op 40K. En ik las van de week dat Opel de Astra GSe voor 50K in de boeken zet... Koekoek

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:35

Bever!

3

Jeroenneman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Tja, aan de ene kant vervelend voor mensen die een bestaande auto hebben, aan de andere kant voor heel veel consumenten nu een flinke korting, en dus beter bereikbaar voor velen.

Even serieus: VAG en Stellantis kunnen wel inpakken nu. Zowel de M3 als de MY onder de 50K, en de M3 SR+ zelfs bijna op 40K. En ik las van de week dat Opel de Astra GSe voor 50K in de boeken zet... Koekoek
De traditionele merken dumpen ook volumes met grote kortingen terwijl de consument denkt dat de stickerprijs nog de waarde is. Restwaarde lijdt net zo hard

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jeroenneman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Inderdaad. Niet alleen de consumenten voor wie een nieuwe Tesla nu mogelijk is, maar ook de kopers op de 2e handsmarkt die voor <30k nu een Model 3 kunnen scoren.

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-12 20:22
Is het voor particuliere kopers intressant om de auto in duitsland te kopen? Daar vragen ze voor de MY RWD 46k incl. afleveren, in Nederland vragen ze hiervoor 48k.

Is de €2.250 Umweltbonus ook voor Nederlanders beschikbaar? Want die halen ze er volgens mij al vanaf.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:35

Bever!

3

deryck schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:04:
Is het voor particuliere kopers intressant om de auto in duitsland te kopen? Daar vragen ze voor de MY RWD 46k incl. afleveren, in Nederland vragen ze hiervoor 48k.

Is de €2.250 Umweltbonus ook voor Nederlanders beschikbaar? Want die halen ze er volgens mij al vanaf.
Nee want bij import mag je de btw alsnog betalen

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:42
deryck schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:04:

Duitsland is enkel interessant als je jonge tweedehands er gaat kopen, nu met die pricedrop zijn de prijzen daar (voorlopig) nog te hoog

Ik stond op punt een 8 maand oude M3P met 9000km te kopen voor 48000€ maar nu mogen die prijzen ook zakken van mij

Noot (Belgische wetgeving): de auto moet minstens 6 maand oud zijn en min 6000km op de teller. Zo niet, moet je bij import de 21%btw bijbetalen

[ Voor 10% gewijzigd door Boy1308 op 14-01-2023 10:08 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Knip, volgende keer graag rapporteren

[ Voor 87% gewijzigd door Taro op 14-01-2023 20:58 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-12 17:17
Net even gekeken naar de prijzen van de Ioniq 5, EV6, Skoda Enyaq iV, VW ID4 etc etc. Allemaal een beetje de concurrent voor de Model Y.

Het is lachwekkend, waarom zou je nu überhaupt iets anders kopen dan de Y. Als je weet hoeveel de Y op veel vlakken beter is in vergelijking met dit rijtje auto's. Daarnaast kost hij minder, en zit hij BOMVOL met opties tegenover deze concurrenten.

Gelukkig hebben die andere merken echt tientallen jaren voorsprong, en doordat ze zoveel ervaring hebben hebben ze waarschijnlijk veel betere productie methodes ontwikkeld en hebben ze veel hogere marges op hun auto's en gaan dus deze prijs stelling volgen..... of ... niet? :)

• Djerro123
JohanB schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 06:47:
[...]

Maar hoe? Ik zie het gewoon nog niet. Dat “er schiet een hond/kind voor” lijkt me niet realistisch. Maar iets wat je veel in de stad ziet: je hebt file geparkeerd, je komt terug en op een paar centimeter voor je staat een andere auto geparkeerd. Vision moet dan gaan gokken wat de vorm van de auto (en wel of geen trekhaak?) is voor het deel dat het met de voorruit camera niet kan zien.
Dit is eigenlijk het beste scenario tot nog toe wat idd de tekortkoming van vision based parking is. Ik heb er ook echt een hard hoofd in.

Ik vind het jammer om een aantal reacties te lezen die het vertrouwen in AP aan het kwijt raken zijn. Dat is voor mij de nummer 1, 2 en 3 reden om voor Tesla te kiezen namelijk. Toen ze aankondigde dat de radar eruit ging vond ik dat erg jammer. Ik geloof namelijk niet dat camera’s genoeg zullen zijn om echt een scherp beeld te krijgen van de wereld om ons heen, ook niet met gave dingen als occupancy networks.

Ik heb het al een aantal keer gezegd, maar dat er nog steeds niet normaal stop&go file mee gereden kan worden (meer!), bied ook niet echt veel hoop voor dat het nog echt lang door zal gaan. Ik ben absoluut Tesla fan, maar als de concurrentie zal bijbenen dan zal ik ook zo overstappen.

Maar eerst, een Model Y O+

• Immutable
Boy1308 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Duitsland is enkel interessant als je jonge tweedehands er gaat kopen, nu met die pricedrop zijn de prijzen daar (voorlopig) nog te hoog

Ik stond op punt een 8 maand oude M3P met 9000km te kopen voor 48000€ maar nu mogen die prijzen ook zakken van mij

Noot (Belgische wetgeving): de auto moet minstens 6 maand oud zijn en min 6000km op de teller. Zo niet, moet je bij import de 21%btw bijbetalen
Klopt, ik was die markt al aan het scannen voor een Tesla met 6K kilometers en 6 maand oud. Maar nu zijn ze te duur op dit moment. Dus wacht ik nog even, heb enkele dealers in Duitsland al met de prijs omlaag zien gaan. Maar, alleen maar een klein beetje...

• hmr

hmr

Van mij mag Elon nu wel die acceleration boost gratis geven aan “gedupeerden” 🤔

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Jeroenneman

Jeroenneman

Oekol schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:11:
Dit voegt toch helemaal niks toe aan 't topic? Zag veel berichten dus denk HD radar embargo is er af of gelekt. Maar nee gaat over de prijsdaling, jammer maar wij rijden al in die mooie auto's en door....
En persoonlijk voegt jouw reactie voor mij niets toe.

Logisch toch dat erover wordt gesproken als de prijzen opeens omlaag gaan? Je zit hier niet alleen met rijders, maar ook met potentiële kopers.

En to be honest: HD radar is wel het minst interessante aan de auto.

Ben veel benieuwder naar project Highland. Hopelijk iets andere styling, eindelijk fatsoenlijke matrix LED lampen en gewichtsbesparing wat leidt tot nog meer efficiëntie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Immutable
hmr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:17:
Van mij mag Elon nu wel die acceleration boost gratis geven aan “gedupeerden” 🤔
Niet alle gedupeerden rijden een Long Range. :P

• MitchVL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-11-2024
Immutable schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Niet alle gedupeerden rijden een Long Range. :P
Ik heb mijn MY RWD begin december ontvangen, en heb nog extra betaald voor de blauwe kleur, geen gratis supercharging gekregen, en nu mis ik dus ook deze korting.

Ik vond het voor de korting een goeie aankoop, dus nu is het dat nog steeds.
Voor de RWD eigenaars, valt het nog goed mee.
Maar voor de LR bezitters, snap ik wel dat dit een heel zure appel is om door te slikken.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:54
Immutable schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:13:
Net even gekeken naar de prijzen van de Ioniq 5, EV6, Skoda Enyaq iV, VW ID4 etc etc. Allemaal een beetje de concurrent voor de Model Y.

Het is lachwekkend, waarom zou je nu überhaupt iets anders kopen dan de Y. Als je weet hoeveel de Y op veel vlakken beter is in vergelijking met dit rijtje auto's. Daarnaast kost hij minder, en zit hij BOMVOL met opties tegenover deze concurrenten.

Gelukkig hebben die andere merken echt tientallen jaren voorsprong, en doordat ze zoveel ervaring hebben hebben ze waarschijnlijk veel betere productie methodes ontwikkeld en hebben ze veel hogere marges op hun auto's en gaan dus deze prijs stelling volgen..... of ... niet? :)
Ik ben juist verbaasd over de reacties als je op internet rondstruint van mensen die voor veel meer geld een van de concurrenten hebben besteld en daar nog steeds op wachten en soms ook een paar keer een prijsverhoging hebben moet slikken. Die komen met een bult onzin om hun keuze goed te praten in plaats van dat ze gaan bekijken hoe ze kunnen ontbinden :? .

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-12 23:06

Tja, waarom kopen mensen een ICE van een duurder merk als je ook met Dacia prima kunt verplaatsen. Je zult altijd een heel grote emotie-factor bij auto's houden. Er zijn maar weinig mensen die allee puur naar (aanschaf)prijs kijken wanneer ze vervoer nodig hebben. Zelfs de goedkoopste auto is nog geen pakje boter dus je moet het toch ook mooi vinden. En naast aanschafwaarde kan restwaarde (tenzij je 20 jaar mee rijdt) ook belangrijk zijn om je maandelijkse kosten te berekenen. Er zullen er genoeg zijn die Tesla niks vinden en ook nooit zullen gaan vinden. Ondanks alle valu for money.

• hmr

hmr

Voordeel is dat ik hem een stuk goedkoper naar privé kan halen nu ;)

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben wel benieuwd naar een goede analyse aan het eind van het jaar, in hoeverre deze enorme prijsverlaging een deuk heeft geslagen in de rest van de markt.
Misschien leidt het er wel toe dat er in totaal meer EVs worden verkocht, en dat elk merk zn maximale productie heeft weten te verkopen. Groter deel van de taart vs grotere taart (=win-win).

Er zijn allerlei redenen waarom mensen voor een merk / model kiezen dat rationeel misschien niet de juiste is. Maar de keuze voor een Tesla Y als je veelal alleen woon-werk rijdt is dat misschien ook niet ;)
Denk dat bij veel mensen het dealermodel nog wel aanspreekt, bijvoorbeeld diegenen een jarenlange goede vertrouwensband hebben opgebouwd met de dealer om de hoek en “dus” weer voor dat merk gaan.

Ben zelf volgend jaar weer aan de beurt, en zal de Y zeker overwegen maar ook alle alternatieven.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-01-2023 10:53 ]

• Luqq
  • Laatst online: 12:35
pageUp schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:13:
Zijn er mensen die eerst een Y overwogen en nu voor een model 3 gaan? En zo ja, waarom?
Ik had een Y RWD in bestelling maar heb die nu gecanceld voor een kale 3. Die komt daardoor in aanmerking voor subsidie en dan wordt het verschil ineens wel groot, scheelt in ons geval 100 euro in de maand. kan over een paar jaar wel upgraden naar een Y :)

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 08:53
Wolly schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Inderdaad. Niet alleen de consumenten voor wie een nieuwe Tesla nu mogelijk is, maar ook de kopers op de 2e handsmarkt die voor <30k nu een Model 3 kunnen scoren.
Ik denk dat dat nog wel eventjes duurt. De vraag is nog steeds erg hoog, en zoals eerder gepost was de veilingwaarde van een 2019 sr+ met 50kkm nog 29.9k. wel ironisch dat die autos niet voor Sepp in aanmerking komen ;-)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:04
dimi_v schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Tja, waarom kopen mensen een ICE van een duurder merk als je ook met Dacia prima kunt verplaatsen. Je zult altijd een heel grote emotie-factor bij auto's houden. Er zijn maar weinig mensen die allee puur naar (aanschaf)prijs kijken wanneer ze vervoer nodig hebben. Zelfs de goedkoopste auto is nog geen pakje boter dus je moet het toch ook mooi vinden. En naast aanschafwaarde kan restwaarde (tenzij je 20 jaar mee rijdt) ook belangrijk zijn om je maandelijkse kosten te berekenen. Er zullen er genoeg zijn die Tesla niks vinden en ook nooit zullen gaan vinden. Ondanks alle valu for money.
Vind dat wel een scheve vergelijking. Een Dacia is in geen enkel opzicht te vergelijken met een duurdere auto, laten we zeggen een Audi.

Nu heb je het letterlijk een auto die gewoonweg op elk vlak beter en goedkoper is. Dat is gewoon heel eerlijk een stomme keuze. Die ze waarschijnlijk inderdaad proberen goed te praten voor zichzelf. Ik snap het wel, die inflexibele dealers waarbij je niet van de koop afkomt en veel moeite voor moet doen. Zou er ook geen zin in hebben. En als kers op de taart krijg je vervolgens bij aflevering over 1,5 jaar nog met een paar K aan prijsverhoging aan je broek. Beetje cynisch natuurlijk :).

Ik noem ook letterlijk omdat ik nu in meerdere ev’s heb gezeten en gereden. Inclusief de Y. Van het weekend nog in een Enyaq. Toch van de merken en meeste ev’s de meest ‘premium’ van allemaal Best aardig hoor, maar om nou te spreken over ‘premium’… veel hard plastic bijvoorbeeld (om maar te zwijgen over de software). Dat doet een Y echt heel veel beter hoor. Ik meen oprecht dat de kwaliteit van het interieur alleen al gewoon beter is en er mooiere materialen worden gebruikt. Dan even de rest nog buiten beschouwing gelaten.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Knip, volgende keer graag rapporteren

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 14-01-2023 20:58 ]

• t!n0
  • Laatst online: 23-11 12:58
Luqq schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Ik had een Y RWD in bestelling maar heb die nu gecanceld voor een kale 3. Die komt daardoor in aanmerking voor subsidie en dan wordt het verschil ineens wel groot, scheelt in ons geval 100 euro in de maand. kan over een paar jaar wel upgraden naar een Y :)
Ik heb exact hetzelfde overwogen, maar na een aantal testritten in de 3 vind ik het veel te hoog zitten en kijk ik tegen de dakrand aan voor een groot gedeelte (ben 1.89m en heb een lagere instap BMW..).

Een auto moet wel goed zitten/rijden, niet enkel financieel aantrekkelijk zijn.
Met de Y had ik dit gevoel helemaal niet daar je (geloof ik) 16cm meer hoofdruimte hebt en een veel ruimere beleving.

• GeeMoney
  • Laatst online: 21:52
@STIMPPYYY Er blijven genoeg argumenten over om niet voor een Tesla te kiezen hoor, ondanks de huidige prijs stelling. Het is gewoon voor iedereen persoonlijk, mensen moeten dat ook eens accepteren :). Er is geen “one ring that rules them all” :).

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-12 19:54
Luqq schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Same here, die subsidie wil ik niet laten liggen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
Malarky schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:48:
Sinds de kerstupdate zit Elon er goed op:[Afbeelding]

Benieuwd of die alleen officiele tools herkent.
Herkende ook mijn hand als een sjoemeltool :P

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:46:
@STIMPPYYY Er blijven genoeg argumenten over om niet voor een Tesla te kiezen hoor, ondanks de huidige prijs stelling. Het is gewoon voor iedereen persoonlijk, mensen moeten dat ook eens accepteren :). Er is geen “one ring that rules them all” :).
Ik zie er nagenoeg geen die de meerprijs en lange levertijd rechtvaardigheden, behalve uiterlijk. Gelukkig zijn er inderdaad genoeg mensen die wat anders kiezen. Anders wordt het ook saai en eentonig op de weg. Ook niet goed voor de consument uiteindelijk.

• Djerro123
t!n0 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:45:
[...]

Ik heb exact hetzelfde overwogen, maar na een aantal testritten in de 3 vind ik het veel te hoog zitten en kijk ik tegen de dakrand aan voor een groot gedeelte (ben 1.89cm en heb een lagere instap BMW..).

Een auto moet wel goed zitten/rijden, niet enkel financieel aantrekkelijk zijn.
Met de Y had ik dit gevoel helemaal niet daar je (geloof ik) 16cm meer hoofdruimte hebt en een veel ruimere beleving.
Ik ben aanzienlijk langer (196) en had daar echt helemaal niet last van bij de m3, stond je stoel wel laag? Je kan hem in hoogte verzetten namelijk :)

• Caelorum
Djerro123 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:59:
[...]
Ik ben aanzienlijk langer (196) en had daar echt helemaal niet last van bij de m3, stond je stoel wel laag? Je kan hem in hoogte verzetten namelijk :)
Het zal je verbazen maar er is nogal variatie in de verhouding van lichaamsdelen. Mijn broer is even lang als ik. Heeft een auto waar hij in kan zitten. Als ik echter in de bestuurdersstoel ga zitten zit ik met mijn hoofd tegen het dak aangedrukt (en als die omlaag is voorbij de rand van het dak).

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
Oekol schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:11:
Dit voegt toch helemaal niks toe aan 't topic? Zag veel berichten dus denk HD radar embargo is er af of gelekt. Maar nee gaat over de prijsdaling, jammer maar wij rijden al in die mooie auto's en door....
Voor bepaalde privé kopers is/ was het gezien de herroepingstermijn nog mogelijk om het verschil terug te krijgen. Het delen van die mogelijkheid hier had ook meerwaarde, omdat niet iedereen zo assertief is om gelijk in te bellen bij Tesla.

• Djerro123
Zeker, denk dat niemand hier ook zou ontkennen. Maar persoonlijk zou ik wel een beetje gniffelen als mensen met droge ogen beweren dat ze liever nog een jaartje wachten op hun (veel) duurdere id4 dan dat ze in een RWD moeten rijden :p maar idd, voor ieder een eigen afwegen met andere gewichten aan argumenten. Zoals ik al zei; ik zou Tesla bijvoorbeeld nooit aanraden aan m’n ouders, zet die maar in zo’n Skoda ofzo daar worden zij veel blijer van.

[ Voor 16% gewijzigd door Djerro123 op 14-01-2023 12:15 ]

• Djerro123
Caelorum schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Het zal je verbazen maar er is nogal variatie in de verhouding van lichaamsdelen. Mijn broer is even lang als ik. Heeft een auto waar hij in kan zitten. Als ik echter in de bestuurdersstoel ga zitten zit ik met mijn hoofd tegen het dak aangedrukt (en als die omlaag is voorbij de rand van het dak).
Oh zeker, maar 7cm verschil plus alle ruimte die ik wel nog had (ik had hier in verste verte geen last van) deed mij vermoeden dat de stoel misschien niet goed stond. Maar verder goed punt, het is ook nog eens per lichaamsbouw anders:)

• Djerro123
Ander onderwerp: nieuwe camera’s zijn “gelekt”, we gaan naar twee camera’s voorop (als je deze bron mag geloven). En een fan voorin om beslagen camera te voorkomen.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:43
Knip, offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 14-01-2023 21:00 ]

Analoog komt weer helemaal terug

• deryck
  • Laatst online: 16-12 20:22
Ik weet dat we nu in het jaar 2023 leven :)

Maar als je de auto nu besteld krijg je dan ook een 2023 versie? Als ik de YouTube videos bekijk lijkt er verschil te zitten in 2022 en 2023 versie, klopt dat?

Wat een fijn forum is dit trouwens, meteen antwoord over mijn tesla en Xbox vragen van zoveel trouw leden. Thumbs up!

Niemand van jullie heeft een glazen bol, maar verwachten jullie dat de prijzen over 2 jaar verder omlaag gaan, structureren of omhoog gaan.

Liefst zou ik mijn oude auto nog 2 jaar helemaal oprijden en dan de Y aanschaffen.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:45
deryck schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:26:
Ik weet dat we nu in het jaar 2023 leven :)

Maar als je de auto nu besteld krijg je dan ook een 2023 versie? Als ik de YouTube videos bekijk lijkt er verschil te zitten in 2022 en 2023 versie, klopt dat?

Wat een fijn forum is dit trouwens, meteen antwoord over mijn tesla en Xbox vragen van zoveel trouw leden. Thumbs up!

Niemand van jullie heeft een glazen bol, maar verwachten jullie dat de prijzen over 2 jaar verder omlaag gaan, structureren of omhoog gaan.

Liefst zou ik mijn oude auto nog 2 jaar helemaal oprijden en dan de Y aanschaffen.
Als je er nu een besteld is het gegarandeerd een 2023 model. De voorraad modellen zijn 2023 versies en bij configureren staat de auto nog op de boot of is deze nog niet geproduceerd.

Prijzen zijn inderdaad onmogelijk om te voorspellen, als de grondstoffen weer gaan stijgen zal de prijs omhoog moeten.
Andere factoren in het verleden:
- wachttijd, als deze te lang wordt kan de prijs omhoog gaan
- daling van productiekosten
- concurrentie (zowel stijging als daling)
- te weinig vraag

[ Voor 15% gewijzigd door n0pe op 14-01-2023 12:38 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012

Sommigen hebben iets met een merk, ‘beleving’. Anderen missen de klokken, Apple carplay, etc. Een vriend van mij heeft een M3 uit 2019 waarvan de achterklep hetzelfde geluid maakt als een fiat Panda van 35 jaar geleden. Die gaat dus weer terug naar Volvo.

Ook bij de Volvo gebruikte hij nooit aac, lane assist en dergelijke. Dit soort automobilisten past niet in het plaatje van Tesla. Gelukkig is er wat te kiezen, anders werd het wel saai op de weg en druk bij de supercharger.

Analoog komt weer helemaal terug

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-12 14:03
Caelorum schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Nog belangrijker dan dat is de zithouding, want zo extreem zijn die lichaamsverschillen niet hoor :p .
Maar niet iedereen zit op dezelfde manier en dat heeft een heel grote impact op hoe je hoofd zit tov het dak.

• Jeroenneman

Jeroenneman

bert pit schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:37:
[...]

Sommigen hebben iets met een merk, ‘beleving’. Anderen missen de klokken, Apple carplay, etc. Een vriend van mij heeft een M3 uit 2019 waarvan de achterklep hetzelfde geluid maakt als een fiat Panda van 35 jaar geleden. Die gaat dus weer terug naar Volvo.

Ook bij de Volvo gebruikte hij nooit aac, lane assist en dergelijke. Dit soort automobilisten past niet in het plaatje van Tesla. Gelukkig is er wat te kiezen, anders werd het wel saai op de weg en druk bij de supercharger.
Als je het geluid van de achterklep het belangrijkste aan een auto vindt, dan kun je beter de fiets pakken .

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011

Klopt!

Mijn baas heeft net een Mercedes GLE 350de ontvangen als bedrijfsauto.
Als je die kritisch vergelijk, dan doet die op vrijwel alles gewoon slechter dan de Model Y behalve status en badge.
Prestaties, geluid, laadruimte (ongelooflijk hoe klein die GLE is), zitruimte, efficientie (met 30 kWh geraakt die geen 100 km ver, en voor de rest is het 9l/100km diesel) spelen allemaal in het voordeel van de Y.
Het enige wat overblijft is de afwerking en materialen van het interieur, en de status….

Sony A7 iv en wat recycled glas

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:05

tomtom901

Moderator General Chat
Amen.

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:46

Fab1Man

Live life to the fullest

Djerro123 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:03:
[...]

Zeker, denk dat niemand hier ook zou ontkennen. Maar persoonlijk zou ik wel een beetje gniffelen als mensen met droge ogen beweren dat ze liever nog een jaartje wachten op hun (veel) duurdere id4 dan dat ze in een RWD moeten rijden :p maar idd, voor ieder een eigen afwegen met andere gewichten aan argumenten. Zoals ik al zei; ik zou Tesla bijvoorbeeld nooit aanraden aan m’n ouders, zet die maar in zo’n Skoda ofzo daar worden zij veel blijer van.
Bij mijn ouders had ik nooit verwacht dat ze echt voor een Tesla zouden gaan en die hebben sinds september een MYP en zijn er ontzettend blij mee! Ze zijn zeker niet a-technisch, maar ik merk wel dat ze een dagje ouder zijn. En dan is mijn vader vroeger autoverkoper geweest bij een VAG concern.

Ik zat gisteren in een Q4 E-Tron, viel me eigenlijk best tegen. Qua interieur vond ik het maar sober en kaal aanvoelen, stoffen bekleding, alles met piano lak. Je voelt in alles de ID.x lijn en ik vind dat echt niet Audi waardig. Daar betaal je dan ook al minimaal 65k voor.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
hmr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:40:

Zou me niet teveel zorgen maken, zoiets gaat toch pas over 5 jaar een rol spelen.

Ik kocht in 2018 een nieuwe model x 100 D voor ongeveer 124k, krap maand of 3 erna zakte de nieuwprijs naar 100k, ouch dacht ik toen.

Als ik nu hetzelfde model (long range) configureer kom ik op 137k nieuw..en dan heb je geen unlimited supercharging en kosten voor premium connectivity, wat er toen bij zat.

Heb hem nog steeds overigens, wordt in september 5.

[ Voor 6% gewijzigd door Navi op 14-01-2023 12:52 ]

• fewips
  • Laatst online: 21-11 00:25

fewips

Huurautospecialist

bert pit schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:37:
[...]

Druk bij de Supercharger ligt voor de hand: AC-laden in Amsterdam is volgende week (aanzienlijk) duurder dan snelladen bij Tesla (zelfs zonder Tesla!) in Badhoevedorp :-)

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• Caelorum
this schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:44:
[...]

Nog belangrijker dan dat is de zithouding, want zo extreem zijn die lichaamsverschillen niet hoor :p .
Maar niet iedereen zit op dezelfde manier en dat heeft een heel grote impact op hoe je hoofd zit tov het dak.
De verhouding been tot lichaam is 1:1 tot 1:1.5. Als je eht mij vraagt een nogal groot verschil. En niet iedereen zit op dezelfde manier is lastig in de auto.

Om mijn voorbeeld even aan te halen. Ik kon dus fysiek niet met mijn kont achterin die stoel zitten en mijn rug tegen de rugleuning, omdat mijn hoofd dan niet meer in de auto past. Mijn broer heeft nog 2cm. (het verschil in bovenlichaam, zeg maar komt tot bovenkant hoofd is meer dan 5cm). En dan is nog relatief weinig dus op een lengte van 190cm.

Overigens nul problemen in de model 3.

• t!n0
  • Laatst online: 23-11 12:58
[...]

Haha ja, uiteraard op allerlaagst gezet. Ik vond het erg hinderlijk en kon er maar niet aan wennen.
Had hele tijd het gevoel of ik moest bukken om alles goed te zien..
Zoals Caelorum aangeeft, zal verschillen afhankelijk van lengte boven/onderlijf/benen etc. maar ik heb er erg last van in de 3.

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
hmr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:42:
Voordeel is dat ik hem een stuk goedkoper naar privé kan halen nu ;)
Hoezo dat? Je bepaald zelf toch de prijs naar prive? Of zitten daar regels aan vast?

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
bones schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Hoezo dat? Je bepaald zelf toch de prijs naar prive? Of zitten daar regels aan vast?
Moet een realistische waarde zijn, dat wat hij ook op zou brengen bij reguliere verkoop.

• evtje
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ik rij nu de Y voor nu een een paar weken en had een raar geluid bij mijn voorwiel links daarvoor moest de auto een nachtje bij Tesla blijven en ik kreeg een leen auto mee een M3. Was al wat ouder. Maar wat zit dat diep zeg . Ik dacht wat ben ik blij dat ik die niet genomen heb. Maar ik moet er wel bij zeggen dat hij wel strak op de weg legt. Ik had het idee dat hij nog lager zit dat mijn vorige Hyundai ioniq.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• hmr

hmr

bones schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:09:
[...]

De belastingdienst vindt t vast niet realistisch als ik hem voor 10k overneem.. was t maar zo’n feest.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Ik moet eerlijk zeggen dat met de huidige prijsverlagingen, ik blij ben dat ik mijn M3P uit 2019 nog goed (lees; met nagenoeg geen afschrijving) in heb kunnen ruilen op iets anders. Mijn oude auto staat nog te koop in de handel, denk niet dat dat autobedrijf er blij mee is :+ .

Voor mij geen Tesla meer.

[ Voor 7% gewijzigd door tomtom901 op 14-01-2023 13:17 ]

• Oekol
  • Laatst online: 22:13
Onnodig

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 14-01-2023 20:57 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
hmr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:12:
[...]

De belastingdienst vindt t vast niet realistisch als ik hem voor 10k overneem.. was t maar zo’n feest.
Vraag me af of ze daar moeilijk over gaan doen. Ze checken toch niet bij alle ondernemers of ze een auto verkopen naar prive, en voor welk bedrag dat is? Stel de marktwaarde is 25k (inruil bij een dealer), en je zou hem naar prive brengen voor 20k, dan lijkt het mij sterk dat je daar gedoe om krijgt.

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
bones schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Vraag me af of ze daar moeilijk over gaan doen. Ze checken toch niet bij alle ondernemers of ze een auto verkopen naar prive, en voor welk bedrag dat is? Stel de marktwaarde is 25k (inruil bij een dealer), en je zou hem naar prive brengen voor 20k, dan lijkt het mij sterk dat je daar gedoe om krijgt.
Op dat bedrag valt het wel mee, maar van 40 of 50k marktwaarde naar 10k is wel iets dat bij een controle opvalt.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Eenmanszaken kunnen sowieso de auto niet verkopen naar prive dus dan blijven de BV's etc over. Die hebben in de regel wel een administrateur die daar een stokje voor steken.

• hmr

hmr

[...]

1. Of ze het wel of niet checken is niet relevant voor de vraag of iets mag.

2. Ze doen niet moeilijk zolang het realistisch is binnen de markt. Ik laat die invulling aan je eigen inschattingsvermogen.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:07
Wolly schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Eenmanszaken kunnen sowieso de auto niet verkopen naar prive dus dan blijven de BV's etc over. Die hebben in de regel wel een administrateur die daar een stokje voor steken.
Check.

Mijn Y LR (die dus gisteren 12K minder waard is geworden :| ) is eigendom van mijn BV. Wanneer ik de auto aan mijzelf verkoop hoef ik volgens mijn boekhouder alleen de dividendbelasting te betalen. Ik hoef dus niet bijv. 30K over te maken naar mijn BV.

• RocketKoen
  • Laatst online: 16-12 22:58
mustisen schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:49:
[...]

Check.

Mijn Y LR (die dus gisteren 12K minder waard is geworden :| ) is eigendom van mijn BV. Wanneer ik de auto aan mijzelf verkoop hoef ik volgens mijn boekhouder alleen de dividendbelasting te betalen. Ik hoef dus niet bijv. 30K over te maken naar mijn BV.
Voor de belastingdienst telt dat je BV jou 30K heeft betaald (in natura). Dat kost je alsnog iets van 8K belasting.

TheS4ndm4n#1919

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:07
RocketKoen schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Voor de belastingdienst telt dat je BV jou 30K heeft betaald (in natura). Dat kost je alsnog iets van 8K belasting.
Exact. Dus je hoeft geen 30K over te maken van de privérekening naar de BV, maar 8K gecombineerd vanaf de zakelijke en privé rekening naar de belastingdienst.

• Vechtdal
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-03 12:53
mustisen schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:12:
[...]

Exact. Dus je hoeft geen 30K over te maken van de privérekening naar de BV, maar 8K gecombineerd vanaf de zakelijke en privé rekening naar de belastingdienst.
Volgens mij hoeft zelfs dat niet en kun je het verwerken in de rekening courant relatie die je als DGA met je BV hebt. Uiteindelijk zul je wel een keer box 2 belasting moeten afrekenen (…en die gaat de komende jaren omhoog).

• Radiodurans
  • Laatst online: 21:13
[...]
Ik ben aanzienlijk langer (196) en had daar echt helemaal niet last van bij de m3
Zelf ook 196cm en ik heb na een proefrit met de MY ook even in een M3 gezeten, ik kon er wel in zitten maar het hield allemaal weinig over. Vooral het tegen het dak aankijken vond ik vervelend (alleen handig als de zon schijnt ;) ). Ook blokkeert de achteruitkijkspiegel je zicht naar middenrechts. Daar had ik veel minder last van in de MY. Helaas nog niet zo fijn als in een Silverado 2500HD maar it’ll have to do :P

Hier is de gereduceerde prijs van mijn MYRWD in bestelling doorgevoerd in mijn account. Helaas nog niet omgezet naar een MYLR. Ik geef ze nog tot eind van maandag.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• MiaWallace
Ik heb een autobedrijf gevonden dat 3 “nieuwe” modellen Y LR op voorraad heeft en deze voor het huidige (lagere) tarief wilt verkopen. Denk alleen niet dat dit 2023 modellen zijn maar 2022. Zij hebben ook een aantal occasions waarbij zij ook bereid zijn de prijs naar beneden te schroeven (hoeveel precies weet ik niet, daar moeten we samen uitkomen, ik ga daar straks langs).

Wat zouden jullie doen? Gewoon een nieuw model via Tesla zelf bestellen (gegarandeerd 2023), maar met een langer levertijd (kan tot 4 maanden duren) of dan maar model uit 2022? Zit er veel verschil tussen de modellen uit 2022 en 2023?

Ik ben een vrij ongeduldig type, ik heb eigenlijk geen zin om 4 maanden te wachten. 😆

Edit: hmm ik zie dat de 2023 modellen geen parkeersensoren hebben. Toch wel een nadeel imo.

[ Voor 6% gewijzigd door MiaWallace op 14-01-2023 14:52 ]

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12 12:57

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

MiaWallace schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:48:
Ik heb een autobedrijf gevonden dat 3 “nieuwe” modellen Y LR op voorraad heeft en deze voor het huidige (lagere) tarief wilt verkopen. Denk alleen niet dat dit 2023 modellen zijn maar 2022. Zij hebben ook een aantal occasions waarbij zij ook bereid zijn de prijs naar beneden te schroeven (hoeveel precies weet ik niet, daar moeten we samen uitkomen, ik ga daar straks langs).

Wat zouden jullie doen? Gewoon een nieuw model via Tesla zelf bestellen (gegarandeerd 2023), maar met een langer levertijd (kan tot 4 maanden duren) of dan maar model uit 2022? Zit er veel verschil tussen de modellen uit 2022 en 2023?

Ik ben een vrij ongeduldig type, ik heb eigenlijk geen zin om 4 maanden te wachten. 😆

Edit: hmm ik zie dat de 2023 modellen geen parkeersensoren hebben. Toch wel een nadeel imo.
Nieuw, levertijden zijn niet zo lang.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[b]MiaWallace schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:48:[/b

Let op: ook een 2022 model is geen garantie voor parkeersensoren aangezien ze in de loop van 2022 verdwenen zijn dus dubbelcheck even of je beoogde auto ze nog heeft als het belangrijk voor je is.

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Als je kan wachten zou ik dat doen en nieuw gaan, maar dat hangt ook af van de prijs die je voor zo'n 2022 model nog zou moeten betalen.

• MiaWallace
DaMightyWackO schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:57:
[...]
Nieuw, levertijden zijn niet zo lang.
Nee? Indicatie is februari - april 2023. Vind ik vrij lang..

• MiaWallace
noo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Let op: ook een 2022 model is geen garantie voor parkeersensoren aangezien ze in de loop van 2022 verdwenen zijn dus dubbelcheck even of je beoogde auto ze nog heeft als het belangrijk voor je is.
Goed dat je het zegt, ga ik even op letten straks.

• kx22
  • Laatst online: 10:10

Dus de dealer wilt de MY long range voor de prijs van een huidige LR of van een RWD?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:56
Djerro123 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Oh zeker, maar 7cm verschil plus alle ruimte die ik wel nog had (ik had hier in verste verte geen last van) deed mij vermoeden dat de stoel misschien niet goed stond. Maar verder goed punt, het is ook nog eens per lichaamsbouw anders:)
Ik zit even hoog als mijn 18 centimeter kortere vriendin. We hoeven de spiegels dus niet aan te raken. Combinatie van een kort bovenlichaam en gewoon een onderuitgezakte zak zout zijn. Wel ideaal, ik knal de stoel 10cm naar achter en het is verder allemaal prima 👌

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
MiaWallace schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Een ID4 en vele andere producenten zitten op een jaar. Dat is dus totaal niet lang. De Y RWD is bij wijze van spreken volgende week leverbaar, als je geluk hebt. Maar die komt dan ook uit een fabriek waar ze 4000 voertuigen per dag produceren. Hallucinant, is dat.

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:46

Fab1Man

Live life to the fullest

[...]

Vroegah heb ik een Volvo V40 besteld in mei en deze kreeg ik eind augustus, dus dat is zelfs een hele normale levertijden met februari - april, al helemaal vergeleken met andere EV’s.

• Djerro123
@Domotek en @Fab1Man volgens mij wil @MiaWallace gewoon niet wachten, dat kan toch? Dat je langer op een ander merk zou moeten wachten, of dat het vroeger ook zo lang was, doet er niet aan af dat hij zij (sorry) de nadelen (ouder model, niet nieuw) tegen de voordelen (parkeersensoren mogelijk, maar boven al volgende week al kunnen rijden) aan het afwegen is.

[ Voor 6% gewijzigd door Djerro123 op 14-01-2023 17:31 ]

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11 22:13
hmr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:12:
[...]

Als je een eenmanszaak hebt, is dat ook niet zomaar mogelijk heb ik me laten vertellen.
Ik lees het ook hier.

https://www.bghaccountant...ijzondere%20omstandigheid.

• Hunkaroglu
[...]

Die levertijden zullen de komende tijd langer worden als er veel animo is met deze prijzen. En de verwachting is wel dat de verkopen omhoog zullen schieten. Kan ook niet anders.

• STIMPPYYY
Zou niet zo kijken op die parkeersensoren eerlijk gezegd. Ik durf te wedden dat het spul gewoon met een update uit wordt geschakeld op oudere Tesla’s en zo wordt vervangen voor de camera.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 14-01-2023 15:38 ]

• kx22
Toch raar, in deze tijden gaat Tesla de prijzen verlagen, terwijl iedereen en alles de prijzen verhoogd. Daarnaast doet het ook wat positiefs voor de 2e hands markt.
Was ook een beetje gek dat een auto van 5 jaar oud nauwelijks afschrijving had.

Toch vraag ik me af waarom Tesla dat doet, ze verkochten prima. Als ze de auto een visuele update zouden geven, zouden mensen het nog steeds kopen. Dus waarom prijs omlaag om niks aan de auto van buiten te doen.

• Caelorum
kx22 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:47:
Toch vraag ik me af waarom Tesla dat doet, ze verkochten prima.
Elon Musk heeft aangegeven dat ze dit jaar voornamelijk marktaandeel willen kopen. De focus is dus puur daarop en niet op winst. Een strategie die geen enkele andere fabrikant kan gaan doen, want de aandeelhouders gaan daar echt niet mee akkoord.

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:51
Caelorum schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Elon Musk heeft aangegeven dat ze dit jaar voornamelijk marktaandeel willen kopen. De focus is dus puur daarop en niet op winst. Een strategie die geen enkele andere fabrikant kan gaan doen, want de aandeelhouders gaan daar echt niet mee akkoord.
+ Tesla kan het maken. Voorbeeld: Toyota maakt gemiddeld 1000-2000 winst per auto.
Tesla maakt gemiddeld 7000-8000 winst per auto.
Geen enkel fabrikant die EVs verkoopt onder de 60k kan net zo hard z’n prijzen verlagen zonder echte dikke verliezen per auto te lijden.

Model 3

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Caelorum schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Beetje simpel denk ik.

Zowel Berlijn als Austin komen nu op snelheid, en gaan sneller en sneller produceren. Als ze niet snel meer orders binnen krijgen staan binnenkort de parkings overal vol.
En blijbaar hebben ze genoeg marge om het te kunnen doen.

De gevolgen voor de andere fabrikanten zullen groot zijn. Dit zet een enorme druk op de kosten, en andere merken zullen moeten volgen.

Wie wil nu nog meer betalen voor een ID4 dan voor een Mod Y?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Caelorum
Zelf nog eens gechecked of een model Y nu wel zinvol is in de lease vergeleken met het een jaar langer aanhouden van de model 3 SR+. Maar voor de model 3 betaal ik 1200 bruto per maand (leasebedrag + bijtelling) en voor de Y zou dat 1600 worden. Dat is echt teveel. Ik denk dat met deze trend ik eind dit jaar of volgend jaar geen EV rmeer rij :-)

• Navi
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Als je een eenmanszaak hebt, is dat ook niet zomaar mogelijk heb ik me laten vertellen.
Ik lees het ook hier.

https://www.bghaccountant...ijzondere%20omstandigheid.
Voor diegene die nog 4% bijtelling hadden is de wetgeving na 5 jaar wel zo veranderd dat je hem niet op de zaak gezet zou hebben, een bijzondere omstandigheid?

Je gaat na die 5 jaar een flinke klap meer bijtelling betalen.

• Aeonis
  • Laatst online: 14-12 10:23

Yes, DAB+, FM en ook streamen via TuneIn. Laatste is ideaal om tijdens vakantie gewoon Nederlandse zenders te kunnen luisteren als je wilt.

• Joosie200
  • Niet online
En als de marge voor Tesla nu zo'n 30% is kun je prima agressief een prijsstelling hanteren door tijdelijk genoegen te nemen met 10%. Ze blijven winst maken terwijl de marge voor andere fabrikanten lang niet zo is dat ze diezelfde tactiek kunnen volgen. Daarbij creëer je een eigen order voorraad zowel voor Austin, Berlijn en China. Het is efficiënter om in batches te werken die meteen verkocht zijn en het schip op kunnen dan ze onverkocht te parkeren op een terrein.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen qua solid black kleur. Die is voor de model 3 ook een gratis kleuroptie. Mij leek de pearl white met wit juist snel vies worden al is het fijner in een zonnig klimaat. Van de solid black lees ik vooral dat je vingerafdrukken, opgedroogde regendruppels en waskrassen/swirls kunt blijven zien. Hoeveel tesla model 3 eigenaren zijn er hier met solid black? Of kiest men liever voor pearl white dan wel meteen bijbetalen voor deep blue, multi coated red en silver grey? Ben benieuwd of die ervaring hetzelfde is als wat ik op reddit, youtube, tesla fora lees.

• Djerro123
Navi schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:13:
[...]

Voor diegene die nog 4% bijtelling hadden is de wetgeving na 5 jaar wel zo veranderd dat je hem niet op de zaak gezet zou hebben, een bijzondere omstandigheid?

Dit is niet echt voor dit topic, maar het antwoord is nee, omdat de bijtellingen van dit jaar al bekend waren toen je hem nam tegen 4%. Het is dus geen bijzondere omstandigheid. Wat wel een bijzondere omstandigheid is, is bijvoorbeeld onderneming staken, of dat je kan aantonen dat het aannemelijk is dat je geen enkele zakelijke kilometer meer gaat rijden.

• FreekR2
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-11-2023
Djerro123 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Dit is exact waar ik ook mee zit. Als er een LPF in de LR had gezetten was het een nobrainer geweest voor mij eigenlijk. Maar ik vind het toch wel echt fijner dat ik de auto tot 100% kan laden (altijd), dat ik de volledige range tot mn beschikking heb.

Argh ik zit nu weer zo te twijfelen, crazy haha. Bijtelling kan ik naar beneden halen door gewoon wit te kiezen en trekhaak achteraf te laten installeren (kost 150 meer, maar scheelt weer 1350 in de bijtelling). Wrappen zou ik dan uiteindelijk ook kunnen doen voor een 2-3k denk ik, kan je nog een mooiere kleur kiezen ook.

Keuzes keuzes....

Maar de LPF batterij, dat staat me het meest tegen. De deg van mijn M3 2019 vond ik behoorlijk namelijk. Maarja, de range extra is ook wel echt heel chill.

*trekt resterende haren uit zijn hoofd

@Grotbewoner ook dit is onderdeel van de Tesla experience ;)
Hier zijn op dit forum ook vast al discussies over geweest, maar mijn take-out van LFP na wat research te hebben gedaan is dat het 100% opladen advies van Tesla meer komt om het Battery Management System de range goed te kunnen laten voorspellen, dan omdat het geen extra degradatie kost. Ook de LFP batterij vind tot 100% opladen niet super tof, maar heeft op de langere duur wel een mindere degradatie dan de NCA batterijen. Ik zou voor het type batterij de LR niet laten staan
Om niet in herhaling te vervallen: it's part of the 'secret' master plan...

Ter aanvulling op eerdere post:
Als je de massa markt wilt elektrificeren moeten de prijzen gelijk aan of lager worden dan die van vergelijkbare fossiele auto's. Dit is misschien wel de grootste reden waarom mensen tot nu toe nog geen EV kochten.

En deze ontwikkeling werd ook al voorspeld door bijv Bloomberg New Energy Research: dat dit punt tussen 2025 en 2028 wordt bereikt voor alle voertuigsegmenten.

De trend van dalende EV prijzen is afgelopen twee jaar verstoord door tekorten en hoge inflatie, plus dure brandstoffen. Maar nu keert het weer om. Tesla heeft sinds begin 2021 de prijzen flink verhoogd omdat de wachttijden te lang werden. Met de huidige dalingen zitten sommige prijzen nog steeds boven dat niveau.

Tesla heeft ondertussen capaciteit om 2 miljoen auto's per jaar te bouwen en met de huidige fabrieken rekt dit nog op naar 3 miljoen per eind 2023. Als ze erin slagen 50% per jaar te blijven groeien tot en met 2025 is het in dat jaar meer dan 6 miljoen auto's.

Dus reken maar dat er ergens nog een goedkoper model gaat komen en dat Tesla continu de prijzen gaat wijzigen om vraag en aanbod te matchen. Dus als er nu een enorme golf aan bestellingen komt en de wachttijden weer enorm oplopen zou de prijs over een paar maanden weer kunnen stijgen. En als de capaciteit weer zoveel groter wordt dat er een groter marktsegment moet worden aangeboord kunnen de prijzen ook weer dalen. Ik heb geen glazen bol, maar ik denk dan zelf aan ergens in 2024.

Het is vooral het probleem voor de concurrentie, want de waardepropositie (ik kijk vooral naar de Model Y en vergelijkbaar grote auto's) is nu al fantastisch vergeleken alle overige EVs en zelfs het merendeel van de fossiele auto's van dat formaat, zoals een VW Tiguan Allspace vanaf €48k in de karigste uitvoering...

En in veel landen zijn er dan nog flinke subsidies op de aanschaf van EVs, plus regelgeving. In NL is er een plan dat vanaf 2026 alleen nog EVs als lease auto worden toegestaan. Dan is de halve markt per definitie al elektrisch + plus nog een flink deel van de particuliere markt.

De tendens in de media is om dit als een falen/vraagtekort af te schrijven. Die kunnen of willen het grotere spel niet zien. Het gaat niet om de concurrentie tussen EVs. Het gaat om het vervangen van de totale fossiele automarkt door EVs. Dan is er dus behoefte aan 70-100 miljoen nieuwe EVs per jaar. Tesla schaalt zo hard mogelijk op, net als BYD, maar voor de rest is het allemaal nog too little en/of too late.

Maar goed, ondertussen is er een grote kans dat de Model Y dit jaar de wereldwijd meest verkochte auto wordt en de M3 ook in de top-5 komt. Tesla blijft gewoon iedere auto verkopen die ze kunnen maken.
bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Nee joh, Tesla heeft een veel groter doel voor ogen en dat is de transitie naar duurzame energie en EVs versnellen. Het Big Hairy Audacious Goal is om in 2030 20 miljoen auto's per jaar te verkopen. Ze verkochten in 2022 1,3 miljoen auto's en dat moeten er in 2023 zo'n 2 miljoen worden (50% groei per jaar gemiddeld). De capaciteit hiervoor hebben ze al. en om dat soort aantallen te verkopen moeten ze gewoon de prijspunten aanpassen om bij meer kopers in het budget te passen.

Er is ook nog zoiets als een crisis aan de hand, hogere rentetarieven voor mensen die op de pof kopen, etc. De hele automarkt is aan het krimpen en tegen die trend in wil Tesla dus 50% groeien.

In dat gehele plaatje maken spelen die USS-loze auto's alleen een rol doordat ze helpen de kostprijs te verlagen.

Overigens zijn de meeste prijzen nog steeds hoger dan begin 2021. In de tussentijd zijn er heel veel prijsverhogingen doorgevoerd omdat de wachttijden te lang werden. En in 2021 verkochten ze de auto's ook al met 20% bruto marge. Dat liep op naar 30% en ondertussen zijn de kostprijzen flink verlaagd. Maar zelfs als ze een marge van 20% houden zijn ze nog een van de meest winstgevende fabrikanten.

• kx22
Navi schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:13:
[...]

Nee, als ZZP, VOF of eenmanszaak ga je de daadwerkelijke kosten betalen als bijtelling.
Als je verwacht dat er weinig kosten zijn, is dat nog steeds het goedkoopst. Als BV kan dat niet.

je zaak heeft dan inderdaad geen afschrijving en moet daardoor meer winstbelasting betalen.

• Hunkaroglu
Djerro123 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Dit is niet echt voor dit topic, maar het antwoord is nee, omdat de bijtellingen van dit jaar al bekend waren toen je hem nam tegen 4%. Het is dus geen bijzondere omstandigheid. Wat wel een bijzondere omstandigheid is, is bijvoorbeeld onderneming staken, of dat je kan aantonen dat het aannemelijk is dat je geen enkele zakelijke kilometer meer gaat rijden.
Dat dus.. Je kan toch aangeven dat je het niet meer zakelijk rijdt? Dan moet je het juist prive op je naam zetten. Dat betekent dan wel dat je dan ook niks meer als kosten mag opvoeren. Maar kosten vallen toch mee van een EV, en ben je alsnog goedkoper uit dan dat je bijtelling moet betalen.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
@bilgy_no1 ik denk dat de toegenomen (met name Chinese) concurrentie en de toegenomen productiecapaciteit van Tesla de hoofdredenen zijn om de prijzen te verlagen. Heel knap dat Tesla zo’n gezonde marge heeft dat ze zich dit kunnen veroorloven. Helemaal met je eens dat dit een mokerslag moet zijn voor de concurrentie, vooral de Europese automakers die veel te lage marges hebben en veel zullen moeten investeren om de inhaalslag te kunnen maken. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er gigantisch gesneden gaat worden in het dino aanbod zodat ze investeringen kunnen concentreren op EV en kostenverlagingen.
Pagina: 1 ... 423 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: