Keurig wel hoe ze het oplossen :)!Daros schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:35:
Thanks voor de tip!
Gebeld met Tesla, 10k supercharge kwijt maar wel nieuwe prijs.
Overigens was ik nu eigenlijk liever voor de LR gegaan maar heb er met de geboden oplossing vrede mee.
Zouden ze met deze prijzen niet gewoon de varianten kwijt willen zonder parkeersensoren om vervolgens over 6 maanden te komen met de varianten met parkeersensoren en/of upgraded camera's?
M3 '21
Nee, want zij doen waarschijnlijk zelf niet zo moeilijk over die sensoren én waarom zouden ze 6 maanden wachten met iets nieuws toevoegen dat nu al direct kan en via Berlijn over een paar weken op je stoep zou kunnen staan?Arcenon schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:50:
Zouden ze met deze prijzen niet gewoon de varianten kwijt willen zonder parkeersensoren om vervolgens over 6 maanden te komen met de varianten met parkeersensoren en/of upgraded camera's?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Nee joh, Tesla heeft een veel groter doel voor ogen en dat is de transitie naar duurzame energie en EVs versnellen. Het Big Hairy Audacious Goal is om in 2030 20 miljoen auto's per jaar te verkopen. Ze verkochten in 2022 1,3 miljoen auto's en dat moeten er in 2023 zo'n 2 miljoen worden (50% groei per jaar gemiddeld). De capaciteit hiervoor hebben ze al. en om dat soort aantallen te verkopen moeten ze gewoon de prijspunten aanpassen om bij meer kopers in het budget te passen.Arcenon schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:50:
Er is ook nog zoiets als een crisis aan de hand, hogere rentetarieven voor mensen die op de pof kopen, etc. De hele automarkt is aan het krimpen en tegen die trend in wil Tesla dus 50% groeien.
In dat gehele plaatje maken spelen die USS-loze auto's alleen een rol doordat ze helpen de kostprijs te verlagen.
Overigens zijn de meeste prijzen nog steeds hoger dan begin 2021. In de tussentijd zijn er heel veel prijsverhogingen doorgevoerd omdat de wachttijden te lang werden. En in 2021 verkochten ze de auto's ook al met 20% bruto marge. Dat liep op naar 30% en ondertussen zijn de kostprijzen flink verlaagd. Maar zelfs als ze een marge van 20% houden zijn ze nog een van de meest winstgevende fabrikanten.
Misschien ook dan met geld dat we uitsparen , aandelen tesla kopen? Deze zie ik wel terug stijgen
Even los van of het wel of niet lukt, maar voor een MY RWD valt het best mee: het voordeel van 10.000 km supercharger vertegenwoordigt gezien de eerste afboekingen daarvan ongeveer €1500 waarde.-bulletje- schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:54:
Ze doen het natuurlijk ook alleen omdat het moet. Het risico op een hoop feitelijke tweedehandsjes in portfolio willen ze niet lopen. Buiten de 14 dagen of zakelijke rijder en je hebt gewoon pech gehad.
Voor de andere modellen is het verschil uiteraard nogal wat groter.
Moet je wel vaker gaan SuCen dan alleen op vakanties anders krijg je dat in twee jaar niet op.bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:12:
[...]
Even los van of het wel of niet lukt, maar voor een MY RWD valt het best mee: het voordeel van 10.000 km supercharger vertegenwoordigt gezien de eerste afboekingen daarvan ongeveer €1500 waarde.
Voor de andere modellen is het verschil uiteraard nogal wat groter.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ben zelf nog in de markt voor een SR + Trekhaak. Maar denk dat ik even afwacht tot de tweedehands markt mee gaat bewegen met de huidige nieuwprijzen. Dat kan ongeveer wel 3 maand tot 6 maand duren.
Als je toch van plan bent je Tesla te verkopen zou ik het nu gauw doen haha. (Dit zeg ik puur uit eigen belang haha)
Ik zie nu SR tweedehands te koop staan voor praktisch nieuwprijs maar dan met heel wat KM erop. Dat moet toch echt gaan zakken.
Voorbeeld:
https://www.marktplaats.n...-in-prijs-autopilot-leder
Tweedehands Model 3 SR van 2022 met 15k kilometers, bijna 47.000 euro. Terwijl je hem nu nieuw kan krijgen voor 42.000. Zal wel heel zuur zijn voor dit soort garages met 2e hands Tesla's.
Als je toch van plan bent je Tesla te verkopen zou ik het nu gauw doen haha. (Dit zeg ik puur uit eigen belang haha)
Ik zie nu SR tweedehands te koop staan voor praktisch nieuwprijs maar dan met heel wat KM erop. Dat moet toch echt gaan zakken.
Voorbeeld:
https://www.marktplaats.n...-in-prijs-autopilot-leder
Tweedehands Model 3 SR van 2022 met 15k kilometers, bijna 47.000 euro. Terwijl je hem nu nieuw kan krijgen voor 42.000. Zal wel heel zuur zijn voor dit soort garages met 2e hands Tesla's.
[ Voor 32% gewijzigd door Immutable op 13-01-2023 17:33 ]
Toevallig vorig jaar mijn SR+ bij ANWB 'aangeboden'. Toen bod van 36200. Nu net weer gedaan. 29900. Dat is verder een kale met trekhaak, maar er is op de veilingmarkt dus al wel een flinke schok. Tesla zelf is mbt inruil van dacht ik 33k naar 31k gegaan op de auto. Auto uit nov 2019 met iets meer dan 50k op de tellerImmutable schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:19:
Ben zelf nog in de markt voor een SR + Trekhaak. Maar denk dat ik even afwacht tot de tweedehands markt mee gaat bewegen met de huidige nieuwprijzen. Dat kan ongeveer wel 3 maand tot 6 maand duren.
Als je toch van plan bent je Tesla te verkopen zou ik het nu gauw doen haha. (Dit zeg ik puur uit eigen belang hahahahahaha)
[ Voor 3% gewijzigd door Bonsaiboom op 13-01-2023 17:24 ]
Er wordt de laatste tijd zoveel FUD verspreid over Tesla dat het aandeel inmiddels heel erg laag staat. Ik denk zelf dat dit ook nog wel wordt gespind als "zie je wel, niemand wil die auto's. Ze hebben een vraag-tekort" etc. Dus op korte termijn zie ik de koers nog wel dalen (en de opening was vandaag alvast wat lager).Boy1308 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:11:
Misschien ook dan met geld dat we uitsparen , aandelen tesla kopen? Deze zie ik wel terug stijgen
Maar als je nu gaat kijken wat voor auto je voor dezelfde prijs kunt krijgen als bij Tesla met de Model Y RWD en LR, dan zie ik echt niet zo snel een aanbod dat qua prijs/uitrusting en kwaliteit kan tippen aan de Tesla. Geen van de concurrenten zullen dit kunnen volgen, want ze maakten al geen/nauwelijks winst.
En uiteraard zullen de meeste mensen die een auto gaan kopen dat ook zien.
Er zijn 2 kampen: De haters die Tesla graag kapot zien gaan en de believers. De haters hebben eindelijk de short te pakken waar ze al jaren op hoopten en tig keer rekt op zijn gegaan (=posities geliquideerd). De hele markt staat er niet goed voor (recessie, etc.), dus Tesla is niet de enige die daalt (al helpt de Twitter deal van Elon er nog extra negatief aan mee), maar ik verwacht wel dat aandelen Tesla over een aantal jaren weer hoger staan dan het huidige prijsniveau. Als de Model Y in aantallen toe blijft nemen en de Model 3 lekker mee blijft doen, terwijl Tesla daar goede marges op blijft pakken, dan zie ik het persoonlijk wel goedkomen.Boy1308 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:11:
Ik begin in ieder geval weer met inslaan, heb wel vertrouwen in deze strategie en lange termijn uitkomst.
Ps. Dit past beter in het algemene Tesla topic, dus evt. opvolging zal ik daarheen verplaatsen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Inderdaad. Quote van Musk:Taro schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:05:
[...]
Om de concurrentie dwars te zitten kan je verschillende zaken doen, zoals wél leveren tov vele andere merken die vele maanden of zelfs meer dan een jaar levertijd hebben én een zeer concurrerende prijs hanteren. Tesla zet daar overduidelijk op in. In het verleden is weleens genoemd dat ze auto's met +-30% marge verkopen. Andere merken mogen blij zijn met 2-10% marge en kunnen dus niet veel verder zakken.
Bron‘Do you want to grow unit volume, in which case, you have to adjust prices downward, or do you want to grow at a lower rate or go steady? That’s sort of the choice there. My inclination would be to still grow. My bias would be to say like, ‘Okay, let’s grow fast as we can without putting the company at risk,’ which would mean that in that scenario, profits would be low to negative during a recession. Provided the cash position is okay, I think that’s still the right move long term,
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Diezelfde FUD hoor je al jaaaren. Zelfs op onze frontpagebilgy_no1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:23:
[...]
Er wordt de laatste tijd zoveel FUD verspreid over Tesla dat het aandeel inmiddels heel erg laag staat. Ik denk zelf dat dit ook nog wel wordt gespind als "zie je wel, niemand wil die auto's. Ze hebben een vraag-tekort" etc. Dus op korte termijn zie ik de koers nog wel dalen (en de opening was vandaag alvast wat lager).
Maar als je nu gaat kijken wat voor auto je voor dezelfde prijs kunt krijgen als bij Tesla met de Model Y RWD en LR, dan zie ik echt niet zo snel een aanbod dat qua prijs/uitrusting en kwaliteit kan tippen aan de Tesla. Geen van de concurrenten zullen dit kunnen volgen, want ze maakten al geen/nauwelijks winst.
En uiteraard zullen de meeste mensen die een auto gaan kopen dat ook zien.

En zie hoe ze blijven groeien.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Wat zijn de verschillen tussen Y SR en Y LR? Behalve de accu? En is ~90km extra €6000 waard?... Hmmm.
Ik overweeg nu de Y SR, die 350km real range lijkt mij bijna altijd voldoende. En 1 keer extra laden op vakantie is een mooie manier om €6000 te besparen misschien
Wel leuk all die hype in dit topic nu!
Ik overweeg nu de Y SR, die 350km real range lijkt mij bijna altijd voldoende. En 1 keer extra laden op vakantie is een mooie manier om €6000 te besparen misschien
Kan een computer in elkaar zetten =3
De sprint naar 100, het vermogen, RWD vs AWD. Dat is het wel zo’n beetje.pageUp schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:02:
Wat zijn de verschillen tussen Y SR en Y LR? Behalve de accu? En is ~90km extra €6000 waard?... Hmmm.
Ik overweeg nu de Y SR, die 350km real range lijkt mij bijna altijd voldoende. En 1 keer extra laden op vakantie is een mooie manier om €6000 te besparen misschienWel leuk all die hype in dit topic nu!
De 90km verschil in range zou ik niet over nadenken tenzij je diy bij dagelijkse ritten nodig hebt. Gemiddeld rijdt een persoon geen 300 km in een dag dus is de range in de praktijk niet zo belangrijk. Alleen tijdens vakanties even extra inpluggen inderdaad.
Sneller laden ook.Divak schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:11:
[...]
De sprint naar 100, het vermogen, RWD vs AWD. Dat is het wel zo’n beetje.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
- Andere kleuren (quicksilver en midnight cherry red bij LR)Divak schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:11:
[...]
De sprint naar 100, het vermogen, RWD vs AWD. Dat is het wel zo’n beetje.
- RWD = fabriek Shanghai, LR AWD = fabriek Berlijn
- RWD heeft geen mistlampen voor, LR wel
Het verschil in range is 110km, als je de LR selecteert dan worden automatisch de 20 inch velgen gekozen, vandaar de verwarring.pageUp schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:02:
Ik overweeg nu de Y SR, die 350km real range lijkt mij bijna altijd voldoende. En 1 keer extra laden op vakantie is een mooie manier om €6000 te besparen misschienWel leuk all die hype in dit topic nu!
En de RWD is 70 kilo lichter dan de LR, mogelijk minder wegenbelasting daardoor in de toekomst.Aeonis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:30:
[...]
- Andere kleuren (quicksilver en midnight cherry red bij LR)
- RWD = fabriek Shanghai, LR AWD = fabriek Berlijn
- RWD heeft geen mistlampen voor, LR wel
Waarom is iedereen zo overtuigd van het feit dat het weglaten van die sensoren een actie is om de kostprijs te verlagen, en niet om de auto simpeler te houden. Als vision het kan waarom dan die sensoren, een extra systeem, nog plaatsen…bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:04:
[...]
Nee joh, Tesla heeft een veel groter doel voor ogen en dat is de transitie naar duurzame energie en EVs versnellen. Het Big Hairy Audacious Goal is om in 2030 20 miljoen auto's per jaar te verkopen. Ze verkochten in 2022 1,3 miljoen auto's en dat moeten er in 2023 zo'n 2 miljoen worden (50% groei per jaar gemiddeld). De capaciteit hiervoor hebben ze al. en om dat soort aantallen te verkopen moeten ze gewoon de prijspunten aanpassen om bij meer kopers in het budget te passen.
Er is ook nog zoiets als een crisis aan de hand, hogere rentetarieven voor mensen die op de pof kopen, etc. De hele automarkt is aan het krimpen en tegen die trend in wil Tesla dus 50% groeien.
In dat gehele plaatje maken spelen die USS-loze auto's alleen een rol doordat ze helpen de kostprijs te verlagen.
Overigens zijn de meeste prijzen nog steeds hoger dan begin 2021. In de tussentijd zijn er heel veel prijsverhogingen doorgevoerd omdat de wachttijden te lang werden. En in 2021 verkochten ze de auto's ook al met 20% bruto marge. Dat liep op naar 30% en ondertussen zijn de kostprijzen flink verlaagd. Maar zelfs als ze een marge van 20% houden zijn ze nog een van de meest winstgevende fabrikanten.
Die sensoren kosten echt helemaal niets. Het is 99% software, en de sensoren zelf zouden nooit meer dan een dubbeltje per stuk kunnen kosten als je een volledige set (kwaliteit daar gelaten) voor 19 euro loopt hij de action.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Komt wel meer bij kijken hoor, zit ook een verwarmingselement in verwerkt, de bumper moet extra bewerkt worden door de gaatjes die nodig zijn, het monteren kost tijd/geld, evt. testen van sensoren etc. etc.Damian schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:51:
[...]
Waarom is iedereen zo overtuigd van het feit dat het weglaten van die sensoren een actie is om de kostprijs te verlagen, en niet om de auto simpeler te houden. Als vision het kan waarom dan die sensoren, een extra systeem, nog plaatsen…
Die sensoren kosten echt helemaal niets. Het is 99% software, en de sensoren zelf zouden nooit meer dan een dubbeltje per stuk kunnen kosten als je een volledige set (kwaliteit daar gelaten) voor 19 euro loopt hij de action.
Voor meer details hierover zie: YouTube: Tesla REMOVING Their Ultrasonic Sensors
[ Voor 8% gewijzigd door JJFS op 13-01-2023 19:01 ]
Omdat vision dus nog niet alles kan. Dus je zadelt klanten nu op met een product wat inferieur is aan wat je eerst verkocht.Damian schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:51:
[...]
Waarom is iedereen zo overtuigd van het feit dat het weglaten van die sensoren een actie is om de kostprijs te verlagen, en niet om de auto simpeler te houden. Als vision het kan waarom dan die sensoren, een extra systeem, nog plaatsen…
Idem met de regensensor.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Volgens mij hadden ze bij Munro berekend dat het ongeveer $114 per auto zou kosten.Damian schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:51:
[...]
Capaciteit Shanghai ca 30.000 autos per week, en laat ons grofweg aan nemen dat er ca 10.000 voor Europa zijn.Arcenon schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:50:
Dat is dus om de 2 dagen zo’n megaschip dat onderweg gaat.
Berlijn 3000 per week, binnenkort 5000.
Dat betekent dat ze er zowat elke week 15000 moeten verkopen.
Ford heeft ooit de Mondeo in Genk gemaakt voor de hele wereld, dat waren er op de top ca 2000 per dag. Tesla doet nu 3-4 keer zo veel als je alles bij elkaar brengt.
Dat doe je niet met prijzen die te duur zijn. Je moet dan echt de concurrentie stevig onderbieden in prijs of overbieden in specs.
Vergelijk de Mod Y met de ID4 en zijn vriendjes, of met een iX3, dan zie je exact dit.
Mod Y is nu goedkoper dan de ID4 en iD5 en biedt echt een pak meer ruimte, prestaties en range.
Enkel VW fanboys kunnen het dan aan zichzelf nog verantwoorden om zo’n iD4 te bestellen. En de Q4 etron…. Dat wordt dan helemaal een moeilijke vind ik.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Plus de kosten voor het monteren en de kosten om alle benodigde onderdelen in te kopen (backoffice en logistiek), op voorraad te hebben, te handelen, te integreren in de software.Gaat niet door schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:01:
[...]
Volgens mij hadden ze bij Munro berekend dat het ongeveer $114 per auto zou kosten.
Als je Musk een beetje volgt, ziet hij de toekomst somber in. AI is in weken zo’n exponentiële groei aan het doorlopen.bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:04:
[...]
Nee joh, Tesla heeft een veel groter doel voor ogen en dat is de transitie naar duurzame energie en EVs versnellen. Het Big Hairy Audacious Goal is om in 2030 20 miljoen auto's per jaar te verkopen. Ze verkochten in 2022 1,3 miljoen auto's en dat moeten er in 2023 zo'n 2 miljoen worden (50% groei per jaar gemiddeld). De capaciteit hiervoor hebben ze al. en om dat soort aantallen te verkopen moeten ze gewoon de prijspunten aanpassen om bij meer kopers in het budget te passen.
Hij verwacht binnen 5 jaar dag 1/5 geen baan meer zal hebben.
Wat denk je dat dit met de afzet doet op langere termijn?
Zijn er mensen die eerst een Y overwogen en nu voor een model 3 gaan? En zo ja, waarom?
Kan een computer in elkaar zetten =3
Elon is geen god. Elon is goed in zaken doen.Tweak_ers schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:02:
[...]
Als je Musk een beetje volgt, ziet hij de toekomst somber in. AI is in weken zo’n exponentiële groei aan het doorlopen.
Waar banen verloren gaan zullen banen ook weer gecreëerd worden.
als AI ergens na FSD voor banenverlies gaat zorgen hebben we nog wel evenTweak_ers schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:02:
[...]
Als je Musk een beetje volgt, ziet hij de toekomst somber in. AI is in weken zo’n exponentiële groei aan het doorlopen.
Lijkt me sterk als het niet zo zou zijn, immers hij was eerst duurder en daardoor onlogisch geprijsd. 3 is zuiniger, voldoende groot voor velen, lichter, sneller, stuurt strakker, en nu ook een stuk voordeliger met 42kpageUp schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:13:
Zijn er mensen die eerst een Y overwogen en nu voor een model 3 gaan? En zo ja, waarom?
Als het maar 3k scheelt dan snap ik het succes van de Y wel.Bever! schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:20:
[...]
Lijkt me sterk als het niet zo zou zijn, immers hij was eerst duurder en daardoor onlogisch geprijsd. 3 is zuiniger, voldoende groot voor velen, lichter, sneller en nu ook een stuk voordeliger met 42k
Anderzijds, als de 3 geen sedan was, maar een ‘hatchback’ waarvan de klep helemaal opent, dan zou ik een 3 verkiezen. Ik hoef niet direct een hoge auto, maar wil wel een laadruimte waar je kan doorladen indien nodig.
Ik ga ook een RWD MY kopen.
Mijn doel is om de auto helemaal op te rijden, denk hierbij aan 15 jaar. Realistisch?
Ik rij 10.000 per jaar.
Ik heb ook 13 jaar met mijn kleine Renault Clio gedaan 200.000 kilometers gereden. Nu mijn gezin groter word wil ik graag goedkope auto en is de MY helemaal top.
Maar zou 15 jaar realistisch zijn bij voorzichtig gebruik, op tijd naar autogarage etc.
Dan zou de auto mij ongeveer 3000 euro per jaar kosten. Geloof me als de auto groot genoeg is en hij rijd nog goed en veilig hoef ik na 12 jaar echt nog geen nieuwe.
Mijn doel is om de auto helemaal op te rijden, denk hierbij aan 15 jaar. Realistisch?
Ik rij 10.000 per jaar.
Ik heb ook 13 jaar met mijn kleine Renault Clio gedaan 200.000 kilometers gereden. Nu mijn gezin groter word wil ik graag goedkope auto en is de MY helemaal top.
Maar zou 15 jaar realistisch zijn bij voorzichtig gebruik, op tijd naar autogarage etc.
Dan zou de auto mij ongeveer 3000 euro per jaar kosten. Geloof me als de auto groot genoeg is en hij rijd nog goed en veilig hoef ik na 12 jaar echt nog geen nieuwe.
Heb al een Y RWD, maar ook nu zou ik niet voor de 3 RWD gaan. Verschil komt na aftrek subsidie uit op 5.000 euro, dat vind ik te weinig om de voordelen van de Y te willen missen. De 3 rijdt fijner, maar verder is de Y in mijn ogen op alle fronten beter.pageUp schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:13:
Welke voordelen zijn dat dan? (Wel zo interessant) ik ga na de 3 voor een 7 zits Y naar alle waarschijnlijkheid.. als die ooit komt.-bulletje- schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:27:
[...]
Heb al een Y RWD, maar ook nu zou ik niet voor de 3 RWD gaan. Verschil komt na aftrek subsidie uit op 5.000 euro, dat vind ik te weinig om de voordelen van de Y te willen missen. De 3 rijdt fijner, maar verder is de Y in mijn ogen op alle fronten beter.
Prima realistisch. Die dure reparaties en onderhoudsintervallen bij de traditionele merken of brandstof broertjes vervallen ook. Goede keuze. Doen!deryck schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:26:
Ik rij 10.000 per jaar.
Overigens denk ik persoonlijk niet dat met dergelijk lage km’s de auto al na 15 jaar op is.
[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-01-2023 20:31 ]
Bezoekjes aan de autogarage is zooo 2014deryck schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:26:
Ik rij 10.000 per jaar.
Voor mij zijn dat de ruimte, hogere zit, premium audio en geluidsisolatie (dubbel glas voor en achter). Vooral de ruimte is doorslaggevend.Bever! schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:28:
[...]
Welke voordelen zijn dat dan? (Wel zo interessant) ik ga na de 3 voor een 7 zits Y naar alle waarschijnlijkheid.. als die ooit komt.
Tuurlijk, gewoon doen. Als je benzine zou kopen is de kans groot dat je binnen 13 jaar geen stad meer binnen mag.deryck schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:26:
Ik rij 10.000 per jaar.
Ik heb toevallig een beetje met GPT chat zitten spelen. Dit niveau is best indrukwekkend.ScreamGT schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:14:
[...]
Elon is geen god. Elon is goed in zaken doen.
Waar banen verloren gaan zullen banen ook weer gecreëerd worden.
Waar Alexa, Google en Siri letterlijk jaren bezig zijn en sommigen niet eens Nederlands spreken. Is de manier hoe GPT-Chat Nederlands spreekt en doorgaat op een volledige conversatie indrukwekkend.
Musk spreekt hierin wel vaker over zijn eigen neural networks. Maar dat wil niet zeggen dat hij net zo ver is als de concurrentie.
Ik denk dat anderen veeeeeel verder zijn en sommigen claimen al een vorm van bewustzijn te hebben.
Ironisch genoeg zijn hierin vooral de IT banen die als eerste kunnen verdwijnen. Programmeren? Dat doet AI beter en sneller.
Het is een sneeuwbal effect, zodra het zetje gegeven is, is er geen houden meer aan. Het zetje is gewoon nog niet gegeven. Maar dit is een kwestie van tijd.
Dat merk je ook bij Autopilot, gebaseerd op AI, maar het leert niet real life. Waarschijnlijk omdat Musk er (terecht) heel voorzichtig mee is.
Tja, dat zeiden ze ooit ook met alle andere economische revoluties. Ooit waren we jagers-verzamelaars en waren alle mensen zo'n 80% van de tijd bezig met voedsel. Toen kwam de landbouw revolutie en uiteindelijk is nog maar 2% van de mensen nodig voor het verbouwen van voldoende voedsel voor iedereen.Tweak_ers schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:02:
[...]
Misschien denken we dat het anders gaat het zijn met AI, maar mensen vinden altijd wel weer wat om zich bezig te houden en geld te verdienen.
En dan nog: als die visie werkelijkheid wordt rijden er wereldwijd heel veel robotaxi's rond en dan is Tesla de enige die ze kan bouwen en exploiteren. Dan zijn er dus nog steeds heel lang heel veel Tesla's nodig.
Gisteren begonnen met lease offertes op te vragen voor de MY RWD, ook had ik voor vandaag een proefrit in de RWD.
Maar door de prijsdaling van de LR heb ik gelijk de lease offertes laten aanpassen naar de LR. Ik heb de range niet nodig, maar vrouwlief wou graag de kleur Quicksilver.
Na mijn proefrit, waar er ook een zwarte MYP stond met zwarte velgen begon vrouwlief toch te twijfelen over de kleur, Quicksilver of Zwart. Helaas hadden ze geen Quicksilver staan, maar die krijgen ze misschien wel in de loop van het kwartaal gaven ze aan. Klopt het dat je nadat je de bestelling geplaatst hebt, de kleur kunt wijzigen?
Maar door de prijsdaling van de LR heb ik gelijk de lease offertes laten aanpassen naar de LR. Ik heb de range niet nodig, maar vrouwlief wou graag de kleur Quicksilver.
Na mijn proefrit, waar er ook een zwarte MYP stond met zwarte velgen begon vrouwlief toch te twijfelen over de kleur, Quicksilver of Zwart. Helaas hadden ze geen Quicksilver staan, maar die krijgen ze misschien wel in de loop van het kwartaal gaven ze aan. Klopt het dat je nadat je de bestelling geplaatst hebt, de kleur kunt wijzigen?
Ik geloof toch dat de progressie bij FSD Bèta ook erg snel is in het afgelopen jaar. En zoals het wordt gepresenteerd wordt dat wel continu gevoed door reallife situaties.Tweak_ers schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:39:
[...]
Ik heb toevallig een beetje met GPT chat zitten spelen. Dit niveau is best indrukwekkend.
Waar Alexa, Google en Siri letterlijk jaren bezig zijn en sommigen niet eens Nederlands spreken. Is de manier hoe GPT-Chat Nederlands spreekt en doorgaat op een volledige conversatie indrukwekkend.
Musk spreekt hierin wel vaker over zijn eigen neural networks. Maar dat wil niet zeggen dat hij net zo ver is als de concurrentie.
Ik denk dat anderen veeeeeel verder zijn en sommigen claimen al een vorm van bewustzijn te hebben.
Ironisch genoeg zijn hierin vooral de IT banen die als eerste kunnen verdwijnen. Programmeren? Dat doet AI beter en sneller.
Het is een sneeuwbal effect, zodra het zetje gegeven is, is er geen houden meer aan. Het zetje is gewoon nog niet gegeven. Maar dit is een kwestie van tijd.
Dat merk je ook bij Autopilot, gebaseerd op AI, maar het leert niet real life. Waarschijnlijk omdat Musk er (terecht) heel voorzichtig mee is.
Maar inderdaad is ChatGPT indrukwekkend. Verbaast me niet dat Microsoft het op wil kopen, want daar zitten tienduizenden dure ontwikkelaars die vooral bezig zijn met de interface weer eens te veranderen, zodat niemand nog weet waar die moet klikken... Die kunnen volgens mij prima vervangen worden door een AI.
Dat kan, maar gevolg kan wel zijn dat je weer een stuk langer moet wachten.Archiebald schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:42:
Gisteren begonnen met lease offertes op te vragen voor de MY RWD, ook had ik voor vandaag een proefrit in de RWD.
Maar eerlijk gezegd: als het een lease auto is maakt het toch niet zoveel uit? Je rijdt er 4-5 jaar in en misschien wel korter als je van baan wisselt in de tussentijd...
Als je ergens 4 jaar in moet rijden, wil je toch wel een mooie kleur? Ik bedoel, je kleding is ook na 4-5 jaar waarschijnlijk weg, ga je dan ook maar een random kleur kiezen?bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:47:
[...]
Dat kan, maar gevolg kan wel zijn dat je weer een stuk langer moet wachten.
Maar eerlijk gezegd: als het een lease auto is maakt het toch niet zoveel uit? Je rijdt er 4-5 jaar in en misschien wel korter als je van baan wisselt in de tussentijd...
Enige wat je praktisch even in de gaten moet houden is dat Tesla wel adviseert om de batterij bij de RWD minstens 1x per week tot 100% te laden. Met zo weinig km per jaar gaan er misschien wel weken voorbij dat je niet rijdt...deryck schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:26:
Ik rij 10.000 per jaar.
Maar ik heb er wel vertrouwen in dat deze auto prima die 15 jaar uitzingt. Sterker nog, er zit al 192.000 km garantie op de batterij en daar kom je niet eens aan met 10.000 km per jaar. (Alleen is die garantie gelimiteerd op 8 jaar, maar goed)
Met dit type batterij moet de auto eigenlijk 3000 volledige laadcycli kunnen doen (met behoud van 80%). Dat is dus 3000 x 350 km = 1,05 miljoen km. Dat is dus 100 jaar rijden met jouw kilometrage... Dat doel van 15 jaar moet dus wel te behalen zijn, in elk geval qua batterij.
Lijkt me een prima keuze.
Quicksilver it is. Nu is de long range met de huidige prijs een al meer redelijke keuze. Nooit gedacht dat ze zo diep gingen gaan in prijs met de long range. Ik denk dat ze bij menige HQ's door de grond gezakt zijn vandaag.
Giga Berlin promo YouTube: Quicksilver & Midnight Cherry Red – Made at Giga Berlin
Giga Berlin promo YouTube: Quicksilver & Midnight Cherry Red – Made at Giga Berlin
:strip_exif()/f/image/u1U7raHXX7HY1dNrxxK40VMd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Domotek op 13-01-2023 21:03 ]
Grappig hoe mensen daar verschillend in kunnen zitten. Het zal mij persoonlijk een worst wezen (tenzij standaard de kleur van boterhamworst is) en ik vind Pearl White mooi genoeg (grappige is dat bij andere merken dat vaak een dure optiekleur is).kx22 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:48:
[...]
Als je ergens 4 jaar in moet rijden, wil je toch wel een mooie kleur? Ik bedoel, je kleding is ook na 4-5 jaar waarschijnlijk weg, ga je dan ook maar een random kleur kiezen?
Maar het ging hier niet om random kiezen. Hij wil uit twee kleuren kiezen die ze allebei mooi vinden. Nou, dan kun je eigenlijk geen foute keuze maken toch?
Ik denk niet dat ze na twee jaar zitten te grienen dat ze toch de andere kleur hadden moeten kiezen. En dan nog, even die twee jaar uitzitten is nou ook weer niet zo heel erg. We kunnen het onszelf soms ook wel erg moeilijk maken denk ik dan.
De enige die nog roet in het eten kan gooien is de MRB.bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:57:
[...]
Enige wat je praktisch even in de gaten moet houden is dat Tesla wel adviseert om de batterij bij de RWD minstens 1x per week tot 100% te laden. Met zo weinig km per jaar gaan er misschien wel weken voorbij dat je niet rijdt...
Maar ik heb er wel vertrouwen in dat deze auto prima die 15 jaar uitzingt. Sterker nog, er zit al 192.000 km garantie op de batterij en daar kom je niet eens aan met 10.000 km per jaar. (Alleen is die garantie gelimiteerd op 8 jaar, maar goed)
Met dit type batterij moet de auto eigenlijk 3000 volledige laadcycli kunnen doen (met behoud van 80%). Dat is dus 3000 x 350 km = 1,05 miljoen km. Dat is dus 100 jaar rijden met jouw kilometrage... Dat doel van 15 jaar moet dus wel te behalen zijn, in elk geval qua batterij.
Lijkt me een prima keuze.
1898kg tegen huidige benzine tarieven, zit je in ZH op €351 per kwartaal = €117 per maand.
Best een aanslag bij 10.000 per jaar?
Ik hoop van harte dat er een nieuwe tarief klasse wordt geintroduceerd, waarbij EV wordt geherindexeert naar benzine tarieven.
Maar ik hoor er heel weinig over in de politiek. Dus ben er bang voor dat dit niet het geval zal gaan zijn.
Ik ben ZZP-er, dus ik ga zelf over de looptijd & budget. Omdat ik de auto niet elke dag zakelijk nodig heb, is het min of meer ook onze gezins auto. Mijn vrouw gaat er dus ook in rijden, dus ik snap wel dat ze een mooie kleur wilt. Zelf vind ik ze allebei even mooi, dus zij mag kiezen.bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:47:
[...]
Dat kan, maar gevolg kan wel zijn dat je weer een stuk langer moet wachten.
Wij hebben echt van alles opgezocht, maar elke keer denken we; we moeten quicksilver echt zelf zien. Die foto die jij plaatst is toch wel de duidelijkste die we tot nu toe gezien hebben. Thnx!Domotek schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:02:
Quicksilver it is. Nu is de long range met de huidige prijs een al meer redelijke keuze. Nooit gedacht dat ze zo diep gingen gaan in prijs met de long range. Ik denk dat ze bij menige HQ's door de grond gezakt zijn vandaag.
[Afbeelding]
[ Voor 40% gewijzigd door Archiebald op 13-01-2023 21:13 ]
Daar heb je een goed punt. Ik denk dat het zaak is om hiervoor nu alvast je favoriete politieke partij te gaan beïnvloeden.Tweak_ers schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:03:
[...]
De enige die nog roet in het eten kan gooien is de MRB.
1898kg tegen huidige benzine tarieven, zit je in ZH op €351 per kwartaal = €117 per maand.
Best een aanslag bij 10.000 per jaar?
Ik hoop van harte dat er een nieuwe tarief klasse wordt geintroduceerd, waarbij EV wordt geherindexeert naar benzine tarieven.
Maar ik hoor er heel weinig over in de politiek. Dus ben er bang voor dat dit niet het geval zal gaan zijn.
Maar aan de andere kant: de overige lasten van de auto zullen erg meevallen. En een vergelijkbare fossiele auto (qua opbergruimte) zal ook niet veel lichter zijn, al gauw 1600-1700 kg denk ik.
Snap ik en verstandig om haar te laten kiezen. Happy Wife, happy Life...Archiebald schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:07:
[...]
Ik ben ZZP-er, dus ik ga zelf over de looptijd & budget. Omdat ik de auto niet elke dag zakelijk nodig heb, is het min of meer ook onze gezins auto. Mijn vrouw gaat er dus ook in rijden, dus ik snap wel dat ze een mooie kleur wilt. Zelf vind ik ze allebei even mooi, dus zij mag kiezen.
Ben ik ff blij dat ik nog teveel twijfelde vorige week 😅
Deze morgen de LR in QuickSilver besteld, had beetje budget over dus ook maar trekhaak geselecteerd 🤩
Vrijdag de 13de brengt geluk!
Deze morgen de LR in QuickSilver besteld, had beetje budget over dus ook maar trekhaak geselecteerd 🤩
Vrijdag de 13de brengt geluk!
Ik rijd 35.000 - 40.000 km per jaar. Bij mij komen ze wel op... dus ik reken de volle waarde.Inspired schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:15:
[...]
Moet je wel vaker gaan SuCen dan alleen op vakanties anders krijg je dat in twee jaar niet op.
Nou nou nou, dat is wel heel overdreven.bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:09:
[...]
Daar heb je een goed punt. Ik denk dat het zaak is om hiervoor nu alvast je favoriete politieke partij te gaan beïnvloeden.
Maar aan de andere kant: de overige lasten van de auto zullen erg meevallen. En een vergelijkbare fossiele auto (qua opbergruimte) zal ook niet veel lichter zijn, al gauw 1600-1700 kg denk ik.
Uiteindelijk vind ik een 3 en een Y gewoon een beetje in het segment Focus, Golf/Tiguan, Kuga.
Dat de 3 en Y meer ruimte hebben komt eerder door de slimme inrichting. Maar qua segment zit het gewoon daar omheen. De look en feel.
Dat een Dacia Lodgy heel veel ruimte heeft, betekent niet dat je hem met een auto van 1700kg kunt vergelijken.
Al zijn alle gewichten van benzine wagens ook lekker door gestegen de afgelopen jaren.
€117 euro blijft veel geld voor 833km per maand.
Dit filmpje geeft ook wel een mooie impressie van de kleur quicksilver. Echt bruut btw. Zou zeker deze of cherry red kiezen!
YouTube: TESLA Model Y Performance Quicksilver
YouTube: TESLA Model Y Performance Quicksilver
Ik zou morgen toevallig de Model Y Long Range aanschaffen (tweedehands). Deze prijsdaling komt dus net op de valreep gelukkig. Ik heb de autogarage zojuist gecontacteerd en geïnformeerd over de prijsdaling. Hun antwoord:
“Koopje als het om een nieuwe Tesla gaat. Wij gaan onze Tesla's die we verkopen niet verlagen met 12K 😊 Wij hanteren vaste prijzen.“
Wat verwachten ze nou? Dat ik meer ga neerleggen voor een tweedehandse Tesla uit 2021 dan een nieuwe?
Wat raden jullie mij nu aan?
“Koopje als het om een nieuwe Tesla gaat. Wij gaan onze Tesla's die we verkopen niet verlagen met 12K 😊 Wij hanteren vaste prijzen.“
Wat verwachten ze nou? Dat ik meer ga neerleggen voor een tweedehandse Tesla uit 2021 dan een nieuwe?
Ik vergelijk een Model Y eerder met een Tiguan Allspace of DS7. Qua prijs en grootte, maar ook qua uitrusting en luxe aan boord.Tweak_ers schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:25:
[...]
Nou nou nou, dat is wel heel overdreven.
Uiteindelijk vind ik een 3 en een Y gewoon een beetje in het segment Focus, Golf/Tiguan, Kuga.
Dat de 3 en Y meer ruimte hebben komt eerder door de slimme inrichting. Maar qua segment zit het gewoon daar omheen. De look en feel.
Dat een Dacia Lodgy heel veel ruimte heeft, betekent niet dat je hem met een auto van 1700kg kunt vergelijken.
Al zijn alle gewichten van benzine wagens ook lekker door gestegen de afgelopen jaren.
€117 euro blijft veel geld voor 833km per maand.
Maar je hebt helemaal gelijk. Met zo weinig km per jaar is een auto een dure hobby.
Ik zou je aanraden ze lekker met die oude dure versie achter te laten en zelf voor een nieuwe te gaan.MiaWallace schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:34:
Ik zou morgen toevallig de Model Y Long Range aanschaffen (tweedehands). Deze prijsdaling komt dus net op de valreep gelukkig. Ik heb de autogarage zojuist gecontacteerd en geïnformeerd over de prijsdaling. Hun antwoord:
Ik denk dat je zelf het antwoord ook wel weet...MiaWallace schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:34:
Nu niet nee. Ik ben er 100% van overtuigd dat Vision dat prima gaat doen. Rare strategie om er geen overlap in te maken maar gewoon een tijd de hele functie niet beschikbaar te laten zijn, dat geef ik toe.Jeroenneman schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:00:
[...]
Omdat vision dus nog niet alles kan. Dus je zadelt klanten nu op met een product wat inferieur is aan wat je eerst verkocht.
Idem met de regensensor.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ja, dat is uiteraard ook mijn insteek. Maar zij zijn nu toch ook gewoon genoodzaakt om de prijzen te verlagen? Dit geldt voor de gehele tweedehandse markt. Ik had niet verwacht dat zij zo voet bij stuk zouden houden. Ik kan me niet voorstellen dat iemand nu een tweedehands model zou aanschaffen voor het oude tarief.Taro schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:38:
[...]
Ik zou je aanraden ze lekker met die oude dure versie achter te laten en zelf voor een nieuwe te gaan.
Ja, vraag me alleen af of het nog zin heeft om met hen hierover in gesprek te gaan. Ik kan me niet voorstellen dat zij nu nog serieus de oude tarieven zullen blijven hanteren. Geen hond die daar voor zal vallen lijkt mij?bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:38:
[...]
Ik denk dat je zelf het antwoord ook wel weet...
12k verlies draaien kunnen ze altijd nog, ik zou daar ook een nachtje over denken.MiaWallace schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:40:
[...]
Ja, dat is uiteraard ook mijn insteek. Maar zij zijn nu toch ook gewoon genoodzaakt om de prijzen te verlagen? Dit geldt voor de gehele tweedehandse markt. Ik had niet verwacht dat zij zo voet bij stuk zouden houden. Ik kan me niet voorstellen dat iemand nu een tweedehands model zou aanschaffen voor het oude tarief.
Daar komen ze zelf vast ook achter een dezer dagen..MiaWallace schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:40:
[...]
Ja, dat is uiteraard ook mijn insteek. Maar zij zijn nu toch ook gewoon genoodzaakt om de prijzen te verlagen? Dit geldt voor de gehele tweedehandse markt. Ik had niet verwacht dat zij zo voet bij stuk zouden houden. Ik kan me niet voorstellen dat iemand nu een tweedehands model zou aanschaffen voor het oude tarief.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Kwestie van tijd. Hopen waarschijnlijk de komende week nog iemand tegen te komen die onder een steen heeft geleefd.MiaWallace schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:40:
[...]
Hoort ook bij hun ondernemersrisico, ze zullen dat verschil nog wel even niet willen afschrijven, maar uiteindelijk kunnen ze niet anders.
Daarnaast wil je uiteraard ook zelf de nieuwste updates en redesign hebben, dus kies je voor een nieuwe.
Zij hopen uiteraard op een zakelijke koper, minder bijtelling in 2021MiaWallace schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:34:
Ik bewonder je vertrouwen, maar na 3 jaar met FSD wat er echt bijna aankomt en nog steeds een missende regensensor die hit or miss is, zie ik het wat pessimistischer/realistischer.Damian schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:40:
[...]
Nu niet nee. Ik ben er 100% van overtuigd dat Vision dat prima gaat doen. Rare strategie om er geen overlap in te maken maar gewoon een tijd de hele functie niet beschikbaar te laten zijn, dat geef ik toe.
Zelf inparkeren is ook nog steeds absoluut niet op niveau.
Dat neemt niet weg dat voor mij een nieuwe model 3/Y de enige keuze is qua EV, maar ik vind het jammer dat die laatste 10% voor Tesla zo moeilijk is.
Ram er gewoon mobileye autopark en adaptieve CC in, en koop een partij regensensors bij Bosch ofzo en lever die laatste 10% van de auto ook fatsoenlijk af.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Want? Haha.. SeC is het altijd extreem druk
Met de Tesla heb ik in 3 jaar meer in de garage gestaan dan de 15j ervoor met mijn andere auto’s.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik ben ook een zakelijke koper. Zou het alsnog rendabel zijn om een model voor het oude tarief aan te schaffen wegens de bijtelling?Tweak_ers schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:46:
[...]
Zij hopen uiteraard op een zakelijke koper, minder bijtelling in 2021
Mijn regen sensor werkt met vision nog steeds bagger sommige momenten.Damian schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:40:
[...]
Nu niet nee. Ik ben er 100% van overtuigd dat Vision dat prima gaat doen. Rare strategie om er geen overlap in te maken maar gewoon een tijd de hele functie niet beschikbaar te laten zijn, dat geef ik toe.
Laatst in een avond weer als een gek iedere keer de knop moeten indrukken om een beetje zicht te hebben.
Andere momenten werkt het weer perfect.
Dat moet je even berekenen 😜MiaWallace schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:49:
[...]
Ik ben ook een zakelijke koper. Zou het alsnog rendabel zijn om een model voor het oude tarief aan te schaffen wegens de bijtelling?
Ja lolVidaR-9 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:43:
[...]
Daar komen ze zelf vast ook achter een dezer dagen..
jammer voor je, ik niet.Stef87 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:49:
[...]
Met de Tesla heb ik in 3 jaar meer in de garage gestaan dan de 15j ervoor met mijn andere auto’s.
Dit filmpje geeft wellicht een goede indruk: YouTube: 3000€ AUFPREIS für NEUE FARBE: QUICKSILVER - LOHNT SICH DAS? GENAUER...Archiebald schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:07:
[...]
Wij hebben echt van alles opgezocht, maar elke keer denken we; we moeten quicksilver echt zelf zien. Die foto die jij plaatst is toch wel de duidelijkste die we tot nu toe gezien hebben. Thnx!
Het is een iets té enthousiaste Duitser, maar de Quicksilver komt mooi in beeld met de Midnight Silver Metallic ernaast. Auto's staan buiten, dus goed in het licht.
Is de aankoopwaarde ook naar beneden bijgesteld? Die lagere prijs kan ook weer verzekeringspremie schelen lijkt me?
En ik mis de klantgerichtheid ook wel.Stef87 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:49:
[...]
Ik schiet een melding in vanwege verwijderde profielen en km standen (tellers verbruik) na een upgrade.
Dus die staat voor Den Haag, dit leek mij bij uitstek iets wat op afstand kan.
Dus verder niets meer gehoord.
Krijg ik een bericht: je hebt je afspraak gemist.
Dus ik heb een bericht gestuurd dat ik niets meer van ze vernomen heb.
Krijg ik een bericht terug: we moeten de kabelboom vervangen, daarom moet de afspraak op locatie. Als u er dan toch bent, kunt u ook wel even vragen of ze naar uw probleem willen kijken.
Nou dan ben ik wel weer klaar met ze. Ik meld een probleem, maar blijkbaar vinden ze een eigen probleem belangrijker en negeren ze mijn issue. Ja dat kan ik wel even melden als ik er toch ben. Nee dat was de reden dat ik een service verzoek doe…
Die arrogantie waren we al gewend.
Als je die kabelboom zo belangrijk vindt, ga je toch zelf het initiatief nemen voor een afspraak? Op het moment dat ik het initiatief neem, is mijn probleem hoofdzaak en kabelboom handig om dan óók op te pakken.
Ik was zelf in de markt voor een duitse LR, al had ik ook nog een RWD in bestelling staan maar was niet geleverd(grijs)
Je ziet de eerste handelaren de prijzen al wel wat laten zakken, had een bod gedaan gisteren bij een dealer in dld welke iets van 40 3&y op voorraad had. Uiteindelijk niet eens geworden over een met half jaar oud. Uiteindelijk voor hetzelfde geld als van mijn bod mijn bestelling van de rwd om kunnen zetten naar een nieuwe LR alleen wel zwart ipv grijs.
Ga denk ik erg veel plezier hebben van de grotere batterij, geeft met dynamische energieprijzen en eigen windmolen/zonnepanelen een stukje meer mogelijkheden om zo goedkoop mogelijk te rijden. Prive aanschaf met kilometer declaratir was voor mij uiteindelijk goedkoper dan bijtelling, zeker omdat ik de auto voor langere tijd wil rijden, richt op 10 jaar met gemiddeld 25.000 km.
Zijn er hier meer die hem prive rijden en eigen zaak hebben of is het veel lease van de bas?
Je ziet de eerste handelaren de prijzen al wel wat laten zakken, had een bod gedaan gisteren bij een dealer in dld welke iets van 40 3&y op voorraad had. Uiteindelijk niet eens geworden over een met half jaar oud. Uiteindelijk voor hetzelfde geld als van mijn bod mijn bestelling van de rwd om kunnen zetten naar een nieuwe LR alleen wel zwart ipv grijs.
Ga denk ik erg veel plezier hebben van de grotere batterij, geeft met dynamische energieprijzen en eigen windmolen/zonnepanelen een stukje meer mogelijkheden om zo goedkoop mogelijk te rijden. Prive aanschaf met kilometer declaratir was voor mij uiteindelijk goedkoper dan bijtelling, zeker omdat ik de auto voor langere tijd wil rijden, richt op 10 jaar met gemiddeld 25.000 km.
Zijn er hier meer die hem prive rijden en eigen zaak hebben of is het veel lease van de bas?
Ik reed ook 45k per jaar, maar SuC echt alleen in leisure momenten (weekendjes weg en vakanties). Het is voor iedereen anders overigens, als je veel uit Groningen naar randstad rijd en Terug op een dag, krijg je het er zeker uit!bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:21:
[...]
Ik rijd 35.000 - 40.000 km per jaar. Bij mij komen ze wel op... dus ik reken de volle waarde.
Tja zo heb ik met een BMW in 2 jaar tijd 10x bij de dealer gestaan voor een probleem dat al sinds 2010 bestaat. Toegegeven, jij hebt echt pech maar met mijn huidige Tesla heb ik dan weer nagenoeg geen issues en ik ben best kritisch.Stef87 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:49:
[...]
Hmm, heb even zitten berekenen maar volgens mij valt het voordeel qua bijtelling wel mee. Die 12% bijtelling voor 2021 geldt over de cataloguswaarde. Ik neem aan de cataloguswaarde die in 2021 gold en niet zoals ie nu in 2023 is.
Kan ik niet beantwoorden. Heb geen model Y (ook niet in bestelling). Was meer een algemene observatie / mening toen ik hier e.e.a. voorbij zag komen over geboden compensatie.R2L schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:04:
[...]
Is de aankoopwaarde ook naar beneden bijgesteld? Die lagere prijs kan ook weer verzekeringspremie schelen lijkt me?
Heel erg in twijfel of ik de cherry red of de quick silver moet bestellen….
Moet eerlijk zeggen dat ik het vertrouwen ook wel kwijt ben sinds Vision.Jeroenneman schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:47:
[...]
Ik bewonder je vertrouwen, maar na 3 jaar met FSD wat er echt bijna aankomt en nog steeds een missende regensensor die hit or miss is, zie ik het wat pessimistischer/realistischer.
Dat neemt niet weg dat voor mij een nieuwe model 3/Y de enige keuze is qua EV, maar ik vind het jammer dat die laatste 10% voor Tesla zo moeilijk is.
Ram er gewoon mobileye autopark en adaptieve CC in, en koop een partij regensensors bij Bosch ofzo en lever die laatste 10% van de auto ook fatsoenlijk af.
Rijd er nu 2 maanden mee rond. In het begin leek het een prima vervanger, maar daar kom ik wel op terug.
De rit gisteren van Adam naar Nijmegen was wel een beetje de druppel. Continu de melding dat ik AP niet kon gebruiken vanwege verminderd zicht of dat de snelheid werd verlaagd. Ook met TACC. Daarnaast lekker aan waggelen tussen de lijntjes. Nu vind ik rijden in de M3 niet erg, dus lekker zelf rijden. Maar met de pre-vision update (dus met radar nog) had ik nooit last van niet werkende of half werkende AP. Met sneeuw niet, hevige regenval niet en mist niet. En eerlijk gezegd, ik voel me niet eens helemaal comfi meer om met AP te rijden in deze situaties. Om een of andere reden weten dat die camera al het werk voor je registreert terwijl je weet dat je eigen zicht beter is, maar wel zeer beperkt is op dat moment… idk geeft geen lekker gevoel op een of andere manier. Misschien ben ik de enige 😂 (kom nog uit de tijd van echt hevige phantom brakes, dat vergeet je niet snel)
Ik vind het onbegrijpelijk dat een beter werkende oplossing wordt vervangen voor iets wat gewoon beduidend minder goed werkt. Was daar gisteren echt een beetje teleurgesteld over.
Laten we voorop stellen dat in goed zicht de camera een prima alternatief is overigens (niet om nieuwe kopers af te schrikken).
De bemoeienis van TACC door structureel de snelheid te verlagen bij bepaalde stukken op de snelweg is ook iets wat me de keel begint uit te hangen. Maar goed, dat zal eerder zo geprogrammeerd zijn dat dat het met Vision te maken heeft.
Ik zit om de week een paar dagen in België. Een van de hotels waar ik dan wel eens verblijf heeft een Supercharger locatie. Nu is de Supercharger op het lage tarief sowieso al redelijk voordelig vergeleken met de andere netwerken, maar als ik toch dat tegoed heb...Djerro123 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:10:
[...]
Ik reed ook 45k per jaar, maar SuC echt alleen in leisure momenten (weekendjes weg en vakanties). Het is voor iedereen anders overigens, als je veel uit Groningen naar randstad rijd en Terug op een dag, krijg je het er zeker uit!
Ondanks dat de Superchargers inmiddels zijn opengesteld vind ik het gebruiksgemak van Tesla, inclusief de navigatie, geen gedoe met pasjes of apps, etc. echt superieur. Dus ook bij minder gebruik zullen er vast gelegenheden zijn om dat tegoed te gebruiken. Zeker met de huidige stroomtarieven en volgend jaar geen prijsplafond en de hoge prijzen bij de AC-laadpalen.
Hier met eigen zaak, maar wel ook op naam van de zaak. Het ontloopt elkaar niet veel inderdaad: op zaak met bijtelling of privé met (nu verhoogde) km-heffing. Hier zijn ook gewoon rekenmodules voor. Je accountant heeft er vast een.Tankcsapda schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:09:
Ik was zelf in de markt voor een duitse LR, al had ik ook nog een RWD in bestelling staan maar was niet geleverd(grijs)
Leuke met bedrijfsauto en eigen opwek is dat je thuis kunt laden voor haast niks, maar je bedrijf mag je daar wel een vergoeding per kWh voor betalen die meer marktcomform is.
Nee, voor een RWD heb ik het eerder uitgerekend en het oude tarief (met ook oude catalogus waarde) is duurder (15 euro slechts). Paar pagina’s terug staat het.MiaWallace schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:49:
[...]
Ik ben ook een zakelijke koper. Zou het alsnog rendabel zijn om een model voor het oude tarief aan te schaffen wegens de bijtelling?
Terwijl ik het typ besef ik me dat ik 2023 met 2022 heb vergeleken, 2021 zou net een ander verhaal kunnen zijn al is de prijsdaling op de LR echt immens.
Over gedoe met service/app gesproken, waar kun je zien of er vervangend vervoer beschikbaar is? Dat kan ik ook nergens uit halen. Gaat om vervangen van draagarmen, daar ga ik niet op zitten wachten
Nog even gekeken, zal wel pijn doen bij een handelaar zoals deze, hebben op dit moment 55 Tesla's op voorraad. Lukt ze nooit meer om dat voor deze prijzen welke nu soms boven de nieuwprijs ligt te verkopen.
autozentrum-schmitz
autozentrum-schmitz
Volgens mij heb ik ze simpelweg een keer gebeld, en toen kwam er netjes een antwoord terug, en kon ik in de app de voortgang volgen van het issue.Divak schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:12:
Over gedoe met service/app gesproken, waar kun je zien of er vervangend vervoer beschikbaar is? Dat kan ik ook nergens uit halen. Gaat om vervangen van draagarmen, daar ga ik niet op zitten wachten
Je hoort hier op fora alleen de horror verhalen. Ondertussen staat de Audi van een collega al 2 maanden bij de garage en is hij afgescheept met een Polo, en was de laatste update "de Audi wordt gemaakt zodra de onderdelen weer op voorraad zijn".
Doe mij dan maar dat mobiele service team.
Duurde hier max 45 minuten op de oprit... Kan je hopelijk toch wel op wachten?Divak schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:12:
Huh, hoe wordt dat gedetecteerd dan? De constantheid van de tegendruk ofzo? En had je ook een “sjoemel apparaat”?Malarky schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:48:
Sinds de kerstupdate zit Elon er goed op:[Afbeelding]
Benieuwd of die alleen officiele tools herkent.
Edit: wat vind jij officiële tools? Zijn er ook onofficiële tools? After market of gewoon Tesla eigen AP beduvelaars?😜
[ Voor 9% gewijzigd door Djerro123 op 14-01-2023 00:18 ]
Ik heb 4 jaar mijn Model 3 waarvan 2 dagen zonder sjoemelapparaat. Eerst een polsbandje van 5kg nu een echte Chinese nag. Heb FSD niet gekocht om heel de tijd rukjes aan mijn stuur te moeten geven. Gewoon geen zin in. Wil gewoon met rustige hand kunnen rijden.Djerro123 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:58:
[...]
Huh, hoe wordt dat gedetecteerd dan? De constantheid van de tegendruk ofzo? En had je ook een “sjoemel apparaat”?
Edit: wat vind jij officiële tools? Zijn er ook onofficiële tools? After market AP beduvelaars?😜
Ik zal kijken of het polsbandje nog werkt.
Ah hmm nooit last van gehad destijds, had m’n arm in de deur en hand tegen de spijl aan onder in het stuur. Mn arm is net lang genoeg dat ik in die (ontspannen) houding altijd net genoeg druk gaf tegen de spijl, waar door ik altijd een beetje naar links stuurde.Malarky schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 00:18:
[...]
Ik heb 4 jaar mijn Model 3 waarvan 2 dagen zonder sjoemelapparaat. Eerst een polsbandje van 5kg nu een echte Chinese nag. Heb FSD niet gekocht om heel de tijd rukjes aan mijn stuur te moeten geven. Gewoon geen zin in. Wil gewoon met rustige hand kunnen rijden.
Ik zal kijken of het polsbandje nog werkt.
Man als ik er aan terug denk dan heb ik alweer zin in de Tesla, AP was toen echt top. Helaas werd het later niet beter (zeker file rijden werd het onbruikbaar), maar heb het nooit als storend ervaren.
AP is momenteel gewoon een drama, het remmen voor schaduwen is ook erger dan ooit.Jeroenneman schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:47:
[...]
Ik bewonder je vertrouwen, maar na 3 jaar met FSD wat er echt bijna aankomt en nog steeds een missende regensensor die hit or miss is, zie ik het wat pessimistischer/realistischer.
Ik zie niet hoe dit ooit op een redelijk niveau moet gaan werken als inderdaad een de regensensor of automatisch grootlicht niet eens fatsoenlijk werkt.
Ik verwacht eigenlijk ook dat de prijs voor FSD flink gaat zakken de komende 2 jaar. Dan kunnen ze misschien nog wat mensen overhalen om het toch aan te schaffen.
Na een rollercoaster van wikken en wegen vandaag, is de neiging nu om toch de LR te doen. De range en snappiness van de auto was daarbij doorslaggevend eigenlijk, ik denk dat ik bij de RWD altijd het knagende gevoel zou houden dat “och hoe fijn was nu die 5sec/extra km geweest”. Om de bijtelling wel te drukken haal ik hem kaal (wit, geen trekhaak). Die trekhaak moet ik sowieso los doen (ivm de bijtelling, die is ongeveer 150€ per jaar en dus na 1 jaar heb je dat eruit), de kleur kan ik later nog laten wrappen als wit echt niet mijn ding is. Hij komt dan op 54k voor de bijtelling, terwijl ik (onterecht overigens) met 53.5k rekende voor de bijtelling.
Klein beetje doelrekenen natuurlijk, maar denk dat ik lange termijn daar het meest blij van wordt.
Poe wat een dag
Klein beetje doelrekenen natuurlijk, maar denk dat ik lange termijn daar het meest blij van wordt.
Poe wat een dag
Maar hoe? Ik zie het gewoon nog niet. Dat “er schiet een hond/kind voor” lijkt me niet realistisch. Maar iets wat je veel in de stad ziet: je hebt file geparkeerd, je komt terug en op een paar centimeter voor je staat een andere auto geparkeerd. Vision moet dan gaan gokken wat de vorm van de auto (en wel of geen trekhaak?) is voor het deel dat het met de voorruit camera niet kan zien.Damian schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:40:
[...]
Nu heeft elon wel mooi het gezeur opgelost van “ik verwacht meer van een auto van 60k+” 🤡
Grapje uiteraard 😁
Elke optie moet gewoon werken waarvoor die gedacht is.
Grapje uiteraard 😁
Elke optie moet gewoon werken waarvoor die gedacht is.
Ik snap het niet helemaal, hoe heb je een trekhaak van 1500 euro, want dat kost ie bij Tesla als je het later laat monteren, er in 1 jaar uit. Dan heb je slechts 10% van dat bedrag terugverdiend in de bijtelling, dus pas na 10 jaar heb je dat er uit. Zijn er andere kosten die je niet genoemd hebt, of heb je een rekenfout gemaakt?Djerro123 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 05:31: …
Om de bijtelling wel te drukken haal ik hem kaal (wit, geen trekhaak). Die trekhaak moet ik sowieso los doen (ivm de bijtelling, die is ongeveer 150€ per jaar en dus na 1 jaar heb je dat eruit),
…
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.