Model 3
Kleine lettertjes had ik niet voor niets tussen quotesTassadar32 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:24:
@claudior @JohanB Ik ben absoluut niet ontevreden over mijn LR (voldoet ruim voor mijn usecase) maar als er op de website met dikke koeieletters staat "550km range" en dan in de kleine lettertjes pas "op basis van WLTP" vind ik dat nog steeds wat misleidend. Tesla kan er uiteraard niks aan doen dat WLTP te optimistisch is en zullen natuurlijk ook niet met minder willen adverteren, maar ik vind bewust overdrijven (of onrealistische tests gebruiken) in advertenties of op plaatsen waar consumenten realistische cijfers zouden willen zien verachterlijk (geld voor alle bedrijven, inclusief wasmiddel, batterijtijden van mobieltjes en laptops).
Maar: Ik heb denk ik meer onderzoek gedaan en ik verbruik bij dagelijks 220km ongeveer 65 procent van de batterij. Dat valt mij ook tegen, ook al wist ik dat ik niet aan de 400km voor 100% zou komen. Maar goed, dat is de minder fijne realiteit van elektrisch rijden.
Geregistreerd op 18 december 2019. 12 posts, alleen maar in 2 Tesla-topics.ElonDusk schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:41:
Toch begin ik nu te denken dat die Jovanbff aan t trollen was
Ik blijf erbij. Een alter ego van die @naii11 .
--handige links mogen niet van de mods--
Volgens mij is het vermelden van de WLPT verplicht in Europa/Nederland. In de USA adverteren ze met de EPA cijfers die wat realistischer zijn maar hier dus een langere range door onze eigen regels.Tassadar32 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:24:
@claudior @JohanB Ik ben absoluut niet ontevreden over mijn LR (voldoet ruim voor mijn usecase) maar als er op de website met dikke koeieletters staat "550km range" en dan in de kleine lettertjes pas "op basis van WLTP" vind ik dat nog steeds wat misleidend. Tesla kan er uiteraard niks aan doen dat WLTP te optimistisch is en zullen natuurlijk ook niet met minder willen adverteren, maar ik vind bewust overdrijven (of onrealistische tests gebruiken) in advertenties of op plaatsen waar consumenten realistische cijfers zouden willen zien verachterlijk (geld voor alle bedrijven, inclusief wasmiddel, batterijtijden van mobieltjes en laptops).
Dat ICE fabrikanten dit ook niet doen vind ik overigens net zo erg. Tesla wil aan alle kanten de gebruikelijke manier van handelen rond auto's verbeteren (geen dealers, online bestellen, software updates) dan zou het ze sieren om ook hier vooruitstrevend in te zijn en de consument echt te helpen om een goed geinformeerde beslissing te maken.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
De Tesla's worden, net als alle andere auto's, sinds kort getest volgens een meer realistische WLTP-testmethode (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Maar ook die wijkt nog flink af van de praktijk, zo blijkt uit tests van de Engelse onderzoekers. Tesla's Model 3 valt daarmee overigens niet uit de toon bij de andere elektrische auto's die door WhatCar werden getest. Alle onderzochte modellen van alle merken reden een stuk minder kilometers met een opgeladen elektrische accu dan er officieel mee gereden zou moeten kunnen worden.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Beetje een drogredenering, die hele test bestaat juist om auto's te kunnen vergelijken.Tassadar32 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:57:
@Malt007, maar dat houd ze niet tegen om daarnaast een eigen conservatievere schatting te zetten. Ook zou het helpen als ze naast de best case ook de worst case range erbij zetten (winterbanden, kou, 5 man in de auto).
Dat ICE fabrikanten dit ook niet doen vind ik overigens net zo erg. Tesla wil aan alle kanten de gebruikelijke manier van handelen rond auto's verbeteren (geen dealers, online bestellen, software updates) dan zou het ze sieren om ook hier vooruitstrevend in te zijn en de consument echt te helpen om een goed geinformeerde beslissing te maken.
En nu diezelfde test in de zomer en je haalt die range wel.Teslalrp schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:59:
Het Britse consumentenplatform WhatCar? testte twee varianten van de nieuwste Tesla Model 3 in de praktijk. De variant Standard Range Plus met een verondersteld rijbereik van 409 kilometer komt volgens de onderzoekers slechts 315 kilometer ver onder alledaagse omstandigheden. Het topmodel Performance, dat officieel 530 kilometer ver moet komen met volle accu's, strandt al na 384 kilometer.
De Tesla's worden, net als alle andere auto's, sinds kort getest volgens een meer realistische WLTP-testmethode (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Maar ook die wijkt nog flink af van de praktijk, zo blijkt uit tests van de Engelse onderzoekers. Tesla's Model 3 valt daarmee overigens niet uit de toon bij de andere elektrische auto's die door WhatCar werden getest. Alle onderzochte modellen van alle merken reden een stuk minder kilometers met een opgeladen elektrische accu dan er officieel mee gereden zou moeten kunnen worden.
Volgens mij is het erg duidelijk. Kies je in de configurator voor een model, dan staat er duidelijk het bereik met daarachter WLTP. Op dat WLTP kun je klikken en dan zie je de volgende informatie:Tassadar32 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:24:

Cijfers met betrekking tot de actieradius zijn gebaseerd op de WLTP-standaard. Het werkelijke bereik van het voertuig is afhankelijk van de voertuigconfiguratie, batterijleeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings-, en klimaatomstandigheden. De WLTP-standaard kan nuttig zijn voor het vergelijken van de actieradius van verschillende elektrische voertuigen.
Veel duidelijker wordt het niet.
Ik vind het net bij EV's minder relevant. Ik laad elke nacht op, en hoef dus in mijn dagelijks rijgedrag nergens rekening mee te houden.kdeboois schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:59:
Bij een EV is het natuurlijk veel relevanter. Maar goed, zal wetgeving voor nodig zijn en veel lobby gaat dat weer proberen tegen te houden.
We gaan het zien. Ik maak mij er niet druk om hoor. Dan maar een keer extra laden. Ga mijn rijstijl niet aanpassen.Malt007 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:01:
[...]
En nu diezelfde test in de zomer en je haalt die range wel.
Hiervoor een GTE gereden met soms 50 km op teller en in de praktijk niet meer dan 25 km werkelijke kilometers.....
Precies dit, heb het hier al eerder geroepen maar je moet als EV rijder op een andere manier denken. Het is niet zoals met een ICE dat je je tank vol gooit en dan zo lang mogelijk rijdt omdat je geen zin hebt om te tanken. Nee, je laadt hem elke dag/nacht vol en je hoeft er nooit meer naar te kijken in 99% van de gevallen.MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:02:
[...]
Ik vind het net bij EV's minder relevant. Ik laad elke nacht op, en hoef dus in mijn dagelijks rijgedrag nergens rekening mee te houden.
Als je die praktijktest erbij haalt die net gepost is, dan haalt een SR+ al 315km, hoe vaak rij je dat nou op een dag? Ik misschien max 5x per jaar en dan hou ik vanaf nu rekening mee. De rest van het jaar let ik er simpelweg nooit meer op.
Mensen die wel vaak veel km's maken en nu gaan zitten klagen heb ik geen medelijden mee, die hadden zich moeten inlezen, die hebben simpelweg voor lage lasten gekozen.
Gisteren bij 16 graden was mijn verbruik ruim 25% lager dan mijn gemiddelde tot nu toe (5000km vanaf begin december). Als het zo tussen de 20 en 25 graden is kom ik makkelijk op een verbruik van 150wh/km gemiddeld wat beter is dan de berekende opgegeven range (bij een performance wordt er gerekend met 150-155wh/km).Teslalrp schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:04:
[...]
We gaan het zien. Ik maak mij er niet druk om hoor. Dan maar een keer extra laden. Ga mijn rijstijl niet aanpassen.
Hiervoor een GTE gereden met soms 50 km op teller en in de praktijk niet meer dan 25 km werkelijke kilometers.....
[ Voor 25% gewijzigd door Malt007 op 17-02-2020 15:10 ]
Dus nu gaat hij voor de formaliteit nog een keer aangevraagd worden zonder die optie. Wat het dan zou moeten worden:
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
kleur: rood
opties: vegan, trekhaak
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Gefeliciteerd!Mx. Alba schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:14:
En weer een stapje dichterbij. Leasemaatschappij heeft het normleasebedrag berekend... Kwam te duur uit met de opties die ik gekozen had. Maar met de volledige autopilot optie eruit gesloopt past het wel. Jammer, maar dan stuur ik zelf maar wat meer.
Dus nu gaat hij voor de formaliteit nog een keer aangevraagd worden zonder die optie. Wat het dan zou moeten worden:
is die vegan bekleding nu een optie ? dacht dat dat standaard was.
De bekleding is inderdaad vegan, maar van wat ik gelezen had, het stuur niet? Can't hurt to specify it though.mcetweaker schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:17:
Gefeliciteerd!
is die vegan bekleding nu een optie ? dacht dat dat standaard was.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
2020 model wel als ik het goed had begrepenMx. Alba schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:19:
[...]
De bekleding is inderdaad vegan, maar van wat ik gelezen had, het stuur niet? Can't hurt to specify it though.
Model 3
zolang je er niet extra voor betaald danMx. Alba schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:19:
[...]
De bekleding is inderdaad vegan, maar van wat ik gelezen had, het stuur niet? Can't hurt to specify it though.
Ik niet, juist door de verwarming en koeling die bij normaal gebruik altijd een stevige hap uit je bereik halen is een praktisch bereik nuttig. Maakt het vergelijken van auto’s met efficiënte klimaatbeheersing vs weerstandsverwarming ook mogelijk.MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:02:
[...]
Ik vind het net bij EV's minder relevant. Ik laad elke nacht op, en hoef dus in mijn dagelijks rijgedrag nergens rekening mee te houden.
Doel is vergelijken en dan is ‘normaal’ gebruik nuttig.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
"Normaal" gebruik van een EV is niet te vergelijken met "normaal" gebruik van een ICE. Ik ben echt niet zuinig, met mijn airco op 20°C Auto, en toch haal ik 400 km zonder heel veel moeite. Die doe ik op 1 dag uiterst zelden. Ik zie dus echt het probleem niet. Echt niet. Nuja, "gepland vertrek" helpt uiteraard.kdeboois schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:24:
[...]
Ik niet, juist door de verwarming en koeling die bij normaal gebruik altijd een stevige hap uit je bereik halen is een praktisch bereik nuttig. Maakt het vergelijken van auto’s met efficiënte klimaatbeheersing vs weerstandsverwarming ook mogelijk.
Doel is vergelijken en dan is ‘normaal’ gebruik nuttig.
Ah, da's mooi. En voor mij toch ook een reden om voor Tesla te gaan, want de concurrenten gooien overal leer in...ElonDusk schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:20:
2020 model wel als ik het goed had begrepen
Ik heb deze al eens eerder gepost: https://cleantechnica.com...et-life-of-an-ev-battery/dedominee schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:29:
Wat is eigenijk de reden dat Tesla het (dagelijks) tot 100% opladen afraadt?
Samenvattend: Wanneer je veel tot max laadt, neemt de batterij sneller af. Ook wanneer je hem vaak beneden de 20% laat komen.
Nou zal de gemiddelde leaserijder daar wellicht niet zo heel veel om malen denk ik... Het is immers niet hun probleem.claudior schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:37:
[...]
Ik heb deze al eens eerder gepost: https://cleantechnica.com...et-life-of-an-ev-battery/
Samenvattend: Wanneer je veel tot max laadt, neemt de batterij sneller af. Ook wanneer je hem vaak beneden de 20% laat komen.
Maar dan ben ik geen gemiddelde leaserijder. Interessant artikel, thanks, en ik zal proberen om de accu van mijn Tesla vriendelijk te behandelen.
Ik lease ook, maar ik ben ook zuinig uit eigen belang. Ook na 2 jaar wil ik zo veel mogelijk capaciteit hebben! Daarnaast voelt het heel asociaal om er slordig mee om te gaan. De auto gaat straks verkocht worden, het zou fijn zijn voor de volgende eigenaar dat er nog wat capaciteit over blijft. En hee, wie weet wil ik hem straks zelf overnemenMx. Alba schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:39:
[...]
Nou zal de gemiddelde leaserijder daar wellicht niet zo heel veel om malen denk ik... Het is immers niet hun probleem.
Maar dan ben ik geen gemiddelde leaserijder. Interessant artikel, thanks, en ik zal proberen om de accu van mijn Tesla vriendelijk te behandelen.
want dan zal waarschijnlijk alles in >20% bijtelling zijn. en volgfens mij kan een batterij van een tesla lang mee als je er zuinig mee om gaat en de teller dan pas op 80k zit (aannames)
maar benieuwd wat de restwaarde dan zou zijn en of het interessant is
Autopilot is standaard. Geen optie om eruit te slopen.Mx. Alba schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:14:
En weer een stapje dichterbij. Leasemaatschappij heeft het normleasebedrag berekend... Kwam te duur uit met de opties die ik gekozen had. Maar met de volledige autopilot optie eruit gesloopt past het wel. Jammer, maar dan stuur ik zelf maar wat meer.
Je had misschien Full Self Driving aangevinkt (6400€)?
In de TS staat volgens mij wel uitgelegd wat het verschil is. Kern: TACC + AutoSteer heb je wel
over 4 jaar vermoedelijk 16%, wat wellicht interessant kan zijn omdat er dan meer goedkopere EV's op de markt zijn.HenkS schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:53:
want dan zal waarschijnlijk alles in >20% bijtelling zijn.
Ja die bedoel ik. Die €6000 die dat kost was net teveel.Smobbo schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:04:
[...]
Autopilot is standaard. Geen optie om eruit te slopen.
Je had misschien Full Self Driving aangevinkt (6400€)?
In de TS staat volgens mij wel uitgelegd wat het verschil is. Kern: TACC + AutoSteer heb je wel
Dat is heeeeeeel simpel, omdat men er in de praktijk ook gewoon last van heeft.MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:26:
[...]
Maar waarom struikelt amper iemand daarover bij ICE en is het bij EV plots wel een probleem?
Of je auto nou 800 of 760km rijdt op een tank boeit niet zoveel, maar 350 of 220 dat boeit zeker wel (plannen, rekening mee houden -> lastig).
Dat is de enige reden. Als Tesla 700km adverteerde en de auto reed er maar 620 zou je er praktisch niemand over horen, omdat je er geen last van hebt dat de geadverteerde waarde niet klopt.
Ik sta nu bij Carglass voor een sterretje (toegegeven was een vrij harde klap), maar de man constateert nog 2 pitjes / oppervlaktebeschadigingen. Ik heb de auto pas sinds de kerst.
Speciaal voor @JohanB een kort ritje gemaakt (just kidding, kwam gewoon zo uit):ybos schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:29:
[...]
Dat is heeeeeeel simpel, omdat men er in de praktijk ook gewoon last van heeft.
Of je auto nou 800 of 760km rijdt op een tank boeit niet zoveel, maar 350 of 220 dat boeit zeker wel (plannen, rekening mee houden -> lastig).
Dat is de enige reden. Als Tesla 700km adverteerde en de auto reed er maar 620 zou je er praktisch niemand over horen, omdat je er geen last van hebt dat de geadverteerde waarde niet klopt.

9°C, zonnig, veel wind.
Ik ga zojuist voor de SR+ bij Leaseplan.Mx. Alba schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:14:
Alles standaard (wit, 18 inch aero's, geen FSD, black PUR). Vind het verschil in range tussen de SR+ en de LR redelijk klein in praktijk (315km tov 385km oid). 19inch viel ook binnen budget, maar gaat ten koste van de range. Dan kies ik range > looks.
Neem er nog en premium connectivity abonnementje bij tzt denk ik voor die 10 euro per maand. Had een lichte voorkeur voor een Polestar 2 (ondanks gebrek aan supercharger network en 40 min laden ipv 20 min) omdat die iets luxer interieur heeft en unieker is, maar die is helaas niet meer leverbaar in 2020.
Al met al blij mee! Zin in Juni, wanneer ik de Tesla mag gaan rijden voor 36 maanden. Had ook langer gemogen, maar denk dat de ontwikkelingen de komende jaren zo snel gaan dat ik niet langer dan 3 jaar dezelfde auto wil rijden.
@MtC Hoe moet ik dat precies lezen? Wat is nu je daadwerkelijke range obv deze gegevens? Alvast bedankt
[ Voor 3% gewijzigd door dedominee op 17-02-2020 16:49 ]
Niet te filmen deze reactie en gedachtegang. Soms denk ik dat ik op een andere planeet zit in dit forum. In en in treurig..ElonDusk schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:45:
[...]
aah duidelijk dus.. als Tesla met 100km range adverteerde en je haalde 99km dan was je tevreden. Want het haalt in ieder geval wat ze adverteren. Nice manier van denken
Gefeliciteerd met het doorhakken van de knoop. Alleen denk ik niet dat je met 315km rekening moet houden bij de SR+, eerder 200-250 (met wat zuiniger rijden).dedominee schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:48:
[...]
Ik ga zojuist voor de SR+ bij Leaseplan.
Alles standaard (wit, 18 inch aero's, geen FSD, black PUR). Vind het verschil in range tussen de SR+ en de LR redelijk klein in praktijk (315km tov 385km oid). 19inch viel ook binnen budget, maar gaat ten koste van de range. Dan kies ik range > looks.
Neem er nog en premium connectivity abonnementje bij tzt denk ik voor die 10 euro per maand. Had een lichte voorkeur voor een Polestar 2 (ondanks gebrek aan supercharger network en 40 min laden ipv 20 min) omdat die iets luxer interieur heeft en unieker is, maar die is helaas niet meer leverbaar in 2020.
Al met al blij mee! Zin in Juni, wanneer ik de Tesla mag gaan rijden voor 36 maanden. Had ook langer gemogen, maar denk dat de ontwikkelingen de komende jaren zo snel gaan dat ik niet langer dan 3 jaar dezelfde auto wil rijden.
@MtC Hoe moet ik dat precies lezen? Wat is nu je daadwerkelijke range obv deze gegevens? Alvast bedankt
[ Voor 59% gewijzigd door naii11 op 17-02-2020 16:51 ]
[ Voor 21% gewijzigd door dedominee op 17-02-2020 16:53 ]
obv deze rit zou mijn range rond de 445 km (74kWh) liggen.dedominee schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:48:
[...]
Long term (eerste 2000 km) ligt mijn range eerder op 371 km momenteel.
Nice, gefeliciteerd!dedominee schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:48:
[...]
Ik ga zojuist voor de SR+ bij Leaseplan.
Daadwerkelijke range is natuurlijk van zoveel zaken afhankelijk dat er nauwelijks een peil op te trekken is. Daarom zijn er ook die standaard tests. Die dus ook niet zoveel zeggen over de praktijk...
In een praktijktest die ik elders gepost zag op Tweakers haalde de Model 3 Long Range 432km (tov de WLTP-waarde van 556km). Nog steeds beter dan de e-Niro (408km / 451km). De i-Pace, Lafe, e-Tron, en EQC vielen in die praktijktest allemaal tussen de 300 en 400km.
Al met al ga ik dus toch voor de extra range van de Long Range. Met als kers op de taart meer performance en beter geluid. Als de Long Range ook kaal niet in mijn budget had gepast dan zou ik liever voor een Kona of een e-Niro gegaan zijn dan voor een SR+. Noem het range anxiety...
In de helft van die gevallen had ik het ook met de LR niet gehaald en dus moeten laden. Voor mij zal de SR+ dus hopelijk prima voldoen.
Het was een beetje een LR voor 48 maanden of een SR+ voor 36 maanden. Gezien de huidige ontwikkelingen en bovenstaande user case denk ik met de SR+ de betere keuze te maken.
Verwijderd
Leuke discussie op het Tesla forum, die uitwijst dat het fors accelereren best wat impact heeft op de accu, zelfs meer impact dan superchargen!mooste schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:33:
Dan slijt de batterij sneller.
https://teslamotorsclub.c...84162/page-6#post-4485614
Eigenlijk mis ik ook best wel wat stated range, volgens de app zit ik met 489km bij de slechtste 38% van de eigenaren. (met 6000 gereden kilometers)
Ik snel laad bijna nooit, kom nooit tot 100%, maar accelereer wel vaak fors.
Bijtelling.MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:40:
[...]
Waar ik wél last van heb is van mensen die ongeïnformeerd een wagen kiezen - op basis van wat kies je dan eigenlijk?
Exact dit als het om range gaat.ybos schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:29:
[...]
Dat is heeeeeeel simpel, omdat men er in de praktijk ook gewoon last van heeft.
En ik heb al aangegeven dat ik nooit rekening hield met 560 km van de wltp. Maar wel met 400 km, waar mijn ervaring van gister met zo’n 250km in de verste verte niet dichtbij kwam.
Ja met slecht weer, ja met wind, ja met airco, ja met 135km/h. Maar laten we nou even eerlijk zijn, die getallen zijn gewoon belachelijk. Oh meneer vandaag is het koud, u kunt uw auto van 70k niet gebruiken.
Over range drain: ik kom denk ik op zo’n 50 km verlies in 2 weken. Op die 250 is dat een slok op een borrel, maar moet ik dan wel weer corrigeren natuurlijk omdat hij de beloofde 480 km range niet haalt.
Verder hoop ik maar op wat @thewizard2006 heeft gezegd, dat ik zal wennen aan de tekortkomingen
Ik vind het nog steeds bizar dat mensen het gek vinden dat er veel eisen worden gesteld aan een auto van 70k. Voor dat geld heb je een strak afgewerkte BMW 5 of A5 oid. Ik vind de teksten als “je moet het vergelijken met een golfje” dan ook echt te bizar voor woorden. Hij is 2x zo duur!
Sorry maar ten eerste neemt je verbruik kwadratisch toe met je snelheid. 135km/h kost echt veel meer energie dan 120km/h of nog beter 100km/h. Regen en wind zorgen ook voor meer weerstand. Ik vind het niet vreemd dat je onder die omstandigheden zo onzuinig rijdt...JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:46:
[...]
Exact dit als het om range gaat.
En ik heb al aangegeven dat ik nooit rekening hield met 560 km van de wltp. Maar wel met 400 km, waar mijn ervaring van gister met zo’n 250km in de verste verte niet dichtbij kwam.
Ja met slecht weer, ja met wind, ja met airco, ja met 135km/h. Maar laten we nou even eerlijk zijn, die getallen zijn gewoon belachelijk. Oh meneer vandaag is het koud, u kunt uw auto van 70k niet gebruiken.
Over range drain: ik kom denk ik op zo’n 50 km verlies in 2 weken. Op die 250 is dat een slok op een borrel, maar moet ik dan wel weer corrigeren natuurlijk omdat hij de beloofde 480 km range niet haalt.
Verder hoop ik maar op wat @thewizard2006 heeft gezegd, dat ik zal wennen aan de tekortkomingen
Ik vind het nog steeds bizar dat mensen het gek vinden dat er veel eisen worden gesteld aan een auto van 70k. Voor dat geld heb je een strak afgewerkte BMW 5 of A5 oid. Ik vind de teksten als “je moet het vergelijken met een golfje” dan ook echt te bizar voor woorden. Hij is 2x zo duur!
Als ik met mijn V40 D3 met 215km/h over de Duitse Autobahn raas dan zit er ook een draaikolk in mijn tank en haal ik maar de helft van de actieradius als in Nederland. Vreemd hè?
Tjonge.JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:46:
[...]
1. Je "hebt" geen auto van 70K, je hebt er eentje in bruikleen van je werkgever.
2. Hij heeft je ook geen 70K gekost. Je betaalt er slechts 1320 euro per jaar voor
3. Je hebt gewoon met minimale inspanning (filter bijtelling bedrag van laag naar hoog?) Een nieuwe auto uitgezocht en nu valt dat tegen. Dat doet vast pijn. Super rot voor jou.
Alles wat er gezegd kan worden is nu toch wel gezegd? Waar je geholpen kan en wil worden ben je geholpen. Jij bent ontevreden, een paar anderen hier met jou ook en de rest is neutraal of tevreden.
Als je dat te weinig lijkt, ga dan voor de LR als het kan, maar zorg iig voor een eigen laadpaal aan huis. Dat scheelt een berg in de range problematiek.
@MrBasta een leaserijder betaalt ook gewoon dat leasebudget hoor. Had hij/zij dat budget niet in een auto gestopt gekregen, dan wel als brutoloon erbij. Ik snap dus niet hoe je in vredesnaam bij komt om alleen de bijtelling te rekenen. Juist omdat de reden dat die bijtelling er überhaupt is, omdat de belastingdienst het leasebudget als loon ziet.
[ Voor 28% gewijzigd door Caelorum op 17-02-2020 19:07 ]
Over de range geef ik je groot gelijk. 560 adverteren en maar met moeite 400 halen in de praktijk vind ik eigenlijk ook niet kunnen.JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:46:
[...]
https://teslike.com/range/
Als je deze tabel vergelijkt kom je ook ongeveer op 400km uit voor een LR AWD als je gemiddeld 130 rijdt.
Dus in maart moet 500 wel haalbaar zijn als de max 100km wordt. Maar ik weet niet waar deze vergelijking op gebaseerd is. Als je aan 1 stuk doorrijdt, dan zullen die waarden misschien wel haalbaar zijn. Maar als ik het met mijn verbruik vergelijk woonwerk verkeer (voornamelijk snelweg 135 max snelheid) van 80km ben ik ongeveer 20-25% kwijt. Dus als ik niet zou laden en elke dag met een koude accu zou vertrekken kan ik maximaal 4x op en neer op een volle accu, wat neerkomt op ongeveer 320km. Ik laad bijna elke dag op, dus ik ben gestopt met vergelijken.
Dus blind gefilterd op bijtelling. Dan ben je een idioot. Niet meer niet minder. Je kan dat grof vinden, maar het is gewoon zo. Als morgen een Fiat Multipla de laagste bijtelling heeft, kies je die?
Geen idee wat voor leasebudgetten jullie in Nederland trouwens over spreken, maar hier in BE spreken we voor een Model 3 LR AWD over een TCO-leasebudget van € 1100 per maand. Daar zit de installatie van de thuislaadpaal dan ook wel mee in.
Nog even over de vergelijking. BMW 5 of A5 zal wel strak afgewerkt zijn, maar vergeet niet dat je dan misschien een basis versie hebt. Met de Tesla heb je alle opties, waar je bij de BMW en Audi flink voor moet betalen. Je kan de Tesla eigenlijk niet vergelijken met andere auto's momenteel. Je krijgt namelijk heel veel extra's ervoor terug, dmv software updates, waar ze bij BMW of Audi over kunnen dromen. Of dat je naar de dealer moet als je wat extra opties erbij wilt, mocht dat natuurlijk ook achteraf kunnen. Ga naar de BMW en Audi site en doe een configuratie. Vink de opties aan wat je bij de Performance Tesla standaard erbij krijgt. En laten we dan even verder praten op welk bedrag je uitkomt. En dan heb ik het nog niet eens over de onderhoudkosten bij BMW of Audi. Jij hebt er nu geen omkijken naar omdat de LM betaalt. Daarnaast de brandstofkosten, wegenbelasting ed.JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:46:
[...]
En los van dat de LM het betaalt; je hebt gewoon geen verplicht onderhoud meer.Hunkaroglu schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:12:
[...]
Nog even over de vergelijking. BMW 5 of A5 zal wel strak afgewerkt zijn, maar vergeet niet dat je dan misschien een basis versie hebt. Met de Tesla heb je alle opties, waar je bij de BMW en Audi flink voor moet betalen. Je kan de Tesla eigenlijk niet vergelijken met andere auto's momenteel. Je krijgt namelijk heel veel extra's ervoor terug, dmv software updates, waar ze bij BMW of Audi over kunnen dromen. Of dat je naar de dealer moet als je wat extra opties erbij wilt, mocht dat natuurlijk ook achteraf kunnen. Ga naar de BMW en Audi site en doe een configuratie. Vink de opties aan wat je bij de Performance Tesla standaard erbij krijgt. En laten we dan even verder praten op welk bedrag je uitkomt. Laten we het dan ook niet over de onderhoud hebben. Jij hebt er nu geen omkijken naar omdat de LM betaalt. Plus de brandstofkosten, wegenbelasting ed.
Ach, we kunnen met zijn allen eigenlijk beter stoppen met reageren op een troll die énkel en alleen maar een tweakers account heeft aangemaakt om hier post na post zijn gal te komen spuwen op Tesla.
~€1300 excl. 'brandstof' voor 30km p/j zonder paal.MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:09:
[...]
hier in BE spreken we voor een Model 3 LR AWD over een TCO-leasebudget van € 1100 per maand. Daar zit de installatie van de thuislaadpaal dan ook wel mee in.
Ik heb 35k (in euro's) betaald voor mijn 2020 SR+ en heb hem voor de helft gefinanceerd. Over 3 jaar is die afbetaald, en het kost me nu ongeveer 350 dollar per maand (inclusief verzekering). Het is gewoon niet zo'n luxe/dure auto als wat hij kost in NL.
Ik haal dan ook weer wel ongeveer de geadverteerde afstanden maar goed het is hier dan ook altijd 20 graden en ik rij niet zo hard (gewoon 104 km/h).
We gaan woensdag avond met de Tesla naar Disneyland Anaheim ( 227 miles vanaf huis), en na 2,5 uur in Oxnard opladen (denk 10/15 min ongeveer). Ik ben vooral tevreden dat een rit van normaal bijna 100 dollar ons nu 10 dollar kost. Natuurlijk, gratis referal super charging maar volgens mij is er geen 1 benzine auto met een soort gelijk programma.
Ik niet. Geen énkel begrip voor. Dit had je met een minimale inspanning kunnen weten, en vind ik dan ook écht geen excuus.ex87 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:15:
Toch blijf ik erbij dat ik het wel begrijp dat mensen niet tevreden zijn als je maar 200 km kan rijden (of minder) en er zoveel voor betaald heb maar, dit is niet helemaal Tesla's schuld maar meer de achterlijke hoge belasting in NL.
Bel ook elke dag even de leasemaatschappij om te vertellen dat ze je slecht voorgelicht hebben en je je nu opgelicht voelt.
Iedereen die gewoon even komt melden dat ie de range vind tegenvallen en graag tips wilt over wat de oorzaak kan zijn en hoe te verbeteren, jullie zijn welkom.
ICE ICE Baby
Dat je er weinig begrip voor toont komt duidelijk over in je reactiesMtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:16:
[...]
Ik niet. Geen énkel begrip voor. Dit had je met een minimale inspanning kunnen weten, en vind ik dan ook écht geen excuus.
Ik vind het alleen maar interssant om te lezen dat iedereen zijn ervaring (en daardoor mening) ook zo anders is, en grappig om te zien hoe het zo ver uit elkaar loopt maar goed, ik neem verder de kritiek op Tesla ook niet zo persoonlijk het is maar een auto, en een merk. En nogmaals, dit komt van iemand die RUIM de 350+ km haalt in zijn SR+.
Lees eens even deftig wat ik zeg: ik heb er geen begrip voor omdat je het met minimale inspanning had kunnen weten.ex87 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:24:
[...]
Dat je er weinig begrip voor toont komt duidelijk over in je reacties.
Ik vind het alleen maar interssant om te lezen dat iedereen zijn ervaring (en daardoor mening) ook zo anders is, en grappig om te zien hoe het zo ver uit elkaar loopt maar goed, ik neem verder de kritiek op Tesla ook niet zo persoonlijk het is maar een auto, en een merk. En nogmaals, dit komt van iemand die RUIM de 350+ km haalt in zijn SR+.
Ik heb deze gekocht https://www.bol.com/nl/p/...stiging/9200000033386885/ en dacht hem zoals op de foto te monteren maar dat beschadigd/scheurt t dunne stofje in t deurvak
[ Voor 4% gewijzigd door wootahH op 17-02-2020 19:29 ]
Ik begrijp heel goed wat je schrijft, en ben het ook met je eens (tot zekere hoogte). Ik weet alleen niet of zo'n aanvallende houding echt veel positief toevoegt aan een discussie forum, helemaal zelf weten natuurlijk hoe je wilt mee doen.MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:26:
[...]
Lees eens even deftig wat ik zeg: ik heb er geen begrip voor omdat je het met minimale inspanning had kunnen weten.
Trouwens nog even een tip van mij: Ik had wat strepen (op het plastic) in de auto van 3 maanden gebruik en heb het schoon gemaakt met 303 (https://www.goldeagle.com/product/303-aerospace-protectant/) en dat werkte echt top. Half uurtje bezig geweest en de binnenkant ziet er weer showroom-y uit.
Ik snap je punt wel hoor; maar uninformed gezeik heb ik een bloedhekel aan.ex87 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:30:
[...]
Ik begrijp heel goed wat je schrijft, en ben het ook met je eens (tot zekere hoogte). Ik weet alleen niet of zo'n aanvallende houding echt veel positief toevoegt aan een discussie forum, helemaal zelf weten natuurlijk hoe je wilt mee doen.
Voor het overige probeer ik zo positief en onderbouwd mogelijk te reageren (zie mijn post ivm de calorische waarde van diesel).
Ja eens.MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:33:
[...]
Ik snap je punt wel hoor; maar uninformed gezeik heb ik een bloedhekel aan.
Voor het overige probeer ik zo positief en onderbouwd mogelijk te reageren (zie mijn post ivm de calorische waarde van diesel).
Misschien kan het aan de start post worden toegevoegd? Een uitleg wat de range precies betekent, wat de waardes zijn en hoe deze worden vast gesteld. Denk dat een hoop potentiële miskopen voor mensen kan voorkomen.
Net Teslafi gestart, 43 minuten idle, 0,69 km loss. Komt dus ruwweg neer op 1 km/u. Op zich geen ramp, aangezien ik normaal gezien toch aan de paal hang, dus weet niet of ik iets moet en wil aanpassen...
Of toegevoegd aan de "Let op" hieronder.ex87 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:35:
[...]
Ja eens.
Misschien kan het aan de start post worden toegevoegd? Een uitleg wat de range precies betekent, wat de waardes zijn en hoe deze worden vast gesteld. Denk dat een hoop potentiële miskopen voor mensen kan voorkomen.
Verwijderd
Is dit de reden dat je niet in het Elektrisch auto topic komt?MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:33:
[...]
Ik snap je punt wel hoor; maar uninformed gezeik heb ik een bloedhekel aan.
Daar is het nog een stukje erger...
Nah, eerder dat ik mijn handen meer dan vol heb ;-)Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:38:
[...]
Is dit de reden dat je niet in het Elektrisch auto topic komt?
Daar is het nog een stukje erger...
Ah goed om te lezen dat er nog steeds dit soort idioterie de revu passeert hier in dit topic. Een van de redenen waarom ik hier niet meer kom is omdat er zo bizar veel mensen zijn die out of context enkel willen zeiken. Er is geen auto van 70k, hij is nog geen 59k met een wltp van 560. Dat dit niet gehaald wordt had je idd kunnen weten van te voren als je 15 seconden jezelf op fora had verdiept. Reden nr 1 is omdat wltp niet een realistische weergave is van gebruik voor mensen voor wie regelmatig de range nodig hebben (150km+ per dag is veel snelweg, wat niet reflecteert in de wltp). Reden nr 2 is dat je niet van 100% naar 0% rijd, maar eerder van 90 naar 10 (en dat al vaak niet eens). Reden nr 3 is alle externe factoren als wind, gewicht in je rechtervoet, etc.JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:46:
[...]
Anyways, al dat gezeur is clearly niet afgenomen hier (en kudos voor de andere die het al wel langer volhouden en ik hier nog steeds zie rondhangen
Djerro123 out.
Het rijden in een elektrische auto vergt gewoon een andere rijstijl dan rijden met een ICE. En dat weet ik zelfs terwijl ik slechts enkele kilometers elektrisch heb gereden (proefritjes met verschillende modellen). Oké, ik heb 4 jaar lang hybride gereden, ik had de eerste Prius. (Ik kan me de open monden nog herinneren als ik ergens geruisloos in EV mode langs reed...
Als je rijstijl is planken en bij het volgende stoplicht weer vol in de ankers... Tja, dan haal je natuurlijk never nooit zelfs maar 300km met een M3 LR. Met een ICE zou je verbruik dan ook de lucht in gaan, maar als je 600km actieradius haalt ipv de mogelijke 1000km dan is dat niet zo'n groot probleem, dan tank je 2x per week ipv 1x per week. Bij een elektrische auto is een dermate sterke verlaging van de zuinigheid wel een probleem...
[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 17-02-2020 19:59 ]
Oke, dan educate meCaelorum schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:03:
@dedominee ik heb over de afgelopen 1500km gemiddeld 272km range op een volle accu met mijn SR+. Tussen de 90% en de 10% kan je dus 218km rijden. Dat is real world bij niet al te beste weeromstandigheden (veel wind) met gewoon normaal verwarmen en sneller rijden dan het meeste verkeer.
Als je dat te weinig lijkt, ga dan voor de LR als het kan, maar zorg iig voor een eigen laadpaal aan huis. Dat scheelt een berg in de range problematiek.
@MrBasta een leaserijder betaalt ook gewoon dat leasebudget hoor. Had hij/zij dat budget niet in een auto gestopt gekregen, dan wel als brutoloon erbij. Ik snap dus niet hoe je in vredesnaam bij komt om alleen de bijtelling te rekenen. Juist omdat de reden dat die bijtelling er überhaupt is, omdat de belastingdienst het leasebudget als loon ziet.
Ergo, je rijdt nu voor een appel en een ei aan bijtelling voor privé gebruik een auto. De kosten om jouw zakelijk mobiel te houden had je werkgever namelijk sowieso toch al (ik neem aan dat je anders geen leasebak hebt). Natuurlijk kan jij dat leasebedrag uit laten betalen, maar dan had je voor (grofweg) de helft van het bedrag (namelijk bruto --> netto) een auto moeten rijden (en dat lukt je niet, of iig geen Tesla)
Maar on topic, het is jammer dat voor veel mensen de eerste kennismaking met een EV nu vooral gedreven is door de drang naar lage kosten voor privé gebruik. Vermoed dat dat de algehele adoptie niet bevorderd.
Weet jij hoe ze worden vastgesteld?ex87 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:35:
[...]
Ja eens.
Kan misschien wel de waardes van EV-Database erbij zetten. Maar meer uitleg hoeft range niet. Elke mens met hersenen kent ondertussen WLTP wel.
Die paar die hier de sfeer komen verpesten zijn gewoon Audi/Mercedes/BMW fanaten en zijn pissig dat ze de komende 4 jaar met een Tesla moeten rijden, omdat ze enkel naar hun portefeuille en ego kijken.
En moesten ze toch ooit een van die merken elektrisch rijden, dan klopt de range nog minder maar accepteren ze dat toch maar "de range is goed genoeg voor hetgeen ik nodig heb".
Want van die Duitse merken slik je altijd 10x meer, omdat je niet beter weet en de garages je alles mogen wijsmaken.
WLTP specs:bottom line schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:01:
[...]
Weet jij hoe ze worden vastgesteld?
Kan misschien wel de waardes van EV-Database erbij zetten. Maar meer uitleg hoeft range niet. Elke mens met hersenen kent ondertussen WLTP wel.
Die paar die hier de sfeer komen verpesten zijn gewoon Audi/Mercedes/BMW fanaten en zijn pissig dat ze de komende 4 jaar met een Tesla moeten rijden, omdat ze enkel naar hun portefeuille en ego kijken.
En moesten ze toch ooit een van die merken elektrisch rijden, dan klopt de range nog minder maar accepteren ze dat toch maar "de range is goed genoeg voor hetgeen ik nodig heb".
Want van die Duitse merken slik je altijd 10x meer, omdat je niet beter weet en de garages je alles mogen wijsmaken.
- Duur: 30 minuten
- Afstand: 23,25 km
- Gemiddelde snelheid: 46,5 km/u
- Maximum snelheid: 131 km/u
- Percentage stilstand tov trip: 13%
En dat is op zich prima. Maar een 'agressieve' houding werkt over het algemeen niet zo goed op een forumMtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:16:
[...]
Ik niet. Geen énkel begrip voor. Dit had je met een minimale inspanning kunnen weten, en vind ik dan ook écht geen excuus.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Snap ik. Ik denk alleen te mogen concluderen dat zowat enkel de trol zelf mijn reacties agressief vindt ;-)Outerspace schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:16:
[...]
En dat is op zich prima. Maar een 'agressieve' houding werkt over het algemeen niet zo goed op een forum
Dan kan ik zeggen dat je conclusie een aanname is, die helaas verkeerd isMtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:17:
[...]
Snap ik. Ik denk alleen te mogen concluderen dat zowat enkel de trol zelf mijn reacties agressief vindt ;-)
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
"zowat" ;-)Outerspace schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:19:
[...]
Dan kan ik zeggen dat je conclusie een aanname is, die helaas verkeerd isIs op zich niet erg, vandaar de reminder
Ze hadden die WLTP gemiddelde snelheid ook wel 'iets' realistischer mogen maken. Of de scores van low, medium high en extra high separaat bekend maken. Dan kan iedereen voor zichzelf inschatten welke score past bij zijn eigen use-case. WLTP score is nu op basis van een gemiddelde snelheid van 46.5mh.u dat is gewoon voor een groot deel van de consumenten niet realistisch.MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:13:
[...]
WLTP specs:Wie op basis van die test een auto kiest, is gewoon niet goed snik. Bijtelling of geen bijtelling.
- Duur: 30 minuten
- Afstand: 23,25 km
- Gemiddelde snelheid: 46,5 km/u
- Maximum snelheid: 131 km/u
- Percentage stilstand tov trip: 13%
Is er een website die de scores per die 4 categorieën bekend maakt?
Het enige dat enigszins in de buurt komt is https://teslike.com/range/. Wel geen idee waar zij de data halen eerlijk gezegd.BlacKstaR- schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:26:
[...]
Ze hadden die WLTP gemiddelde snelheid ook wel 'iets' realistischer mogen maken. Of de scores van low, medium high en extra high separaat bekend maken. Dan kan iedereen voor zichzelf inschatten welke score past bij zijn eigen use-case. WLTP score is nu op basis van een gemiddelde snelheid van 46.5mh.u dat is gewoon voor een groot deel van de consumenten niet realistisch.
Ik heb hem andersom gedaan dacht ik. Wel kans op beschadigingen maar wil toch een life hammer hebbenwootahH schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:27:
Iemand een goed advies waar ik het best een lifehammer kan plaatsen.
Ik heb deze gekocht https://www.bol.com/nl/p/...stiging/9200000033386885/ en dacht hem zoals op de foto te monteren maar dat beschadigd/scheurt t dunne stofjes in t deurvak
Je vat het mooi samen. Hoe je het ook wilt noemen, het wordt wel gezien als loon en daar moet belasting overheen. Loon in natura, brutoloon, who cares.
Tuurlijk. De lage bijtelling heeft mij over de streep getrokken. Anders had ik het nooit gedaan, maar doe nu niet alsof de auto zo duur is dat die buiten bereik van de meesten hier zou vallen als zij geen leaseauto zouden hebben.[..]
Ergo, je rijdt nu voor een appel en een ei aan bijtelling voor privé gebruik een auto. [...]
Hoe kom je daar nou bij. Het is geen bedrijfsauto. Voor de meeste leaserijders is het gewoon verkapte loon in een pakket gegoten waarbij je 'gebonden' wordt aan het bedrijf. Voor die werknemers die voor het werk perse een auto nodig hebben zijn er vaak bedrijfsauto's. Dat is immers veel voordeliger voor de werkgever. Mooi een oude afgetrapte bak vol butsen.[...]De kosten om jouw zakelijk mobiel te houden had je werkgever namelijk sowieso toch al (ik neem aan dat je anders geen leasebak hebt). [...]
Niet voor dat bedrag nee. De belastingregels zijn gewoon (te) gunstig, maar buiten bereik was het niet geweest.[...]
Natuurlijk kan jij dat leasebedrag uit laten betalen, maar dan had je voor (grofweg) de helft van het bedrag (namelijk bruto --> netto) een auto moeten rijden (en dat lukt je niet, of iig geen Tesla)[...]
Ik snap ook niet zo goed waar iedereen over heeft. De auto (zelfs de SR+) heeft voor 90% van de mensen meer dan genoeg bereik voor dagelijks gebruik.[...]
Maar on topic, het is jammer dat voor veel mensen de eerste kennismaking met een EV nu vooral gedreven is door de drang naar lage kosten voor privé gebruik. Vermoed dat dat de algehele adoptie niet bevorderd.
Of het kan weet ik niet, maar het beste plaats je hem in de bovenste raamstijl.wootahH schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:27:
Ik heb deze gekocht https://www.bol.com/nl/p/...stiging/9200000033386885/ en dacht hem zoals op de foto te monteren maar dat beschadigd/scheurt t dunne stofje in t deurvak
Als je op de kop in het water ligt, hang je vast in je gordel en kan je vaak niet in het onderste deel van de auto komen waar de hamers vaak gemonteerd zitten.
hulde aan de cursus levensreddend handelen
Model 3 19 inch LR AWD op 129km/u een range van 384 km, zijn er mensen die dit halen? Ik ben benieuwd wat de mensen hier halen met de Tesla Model 3 LR AWD 19'' non-performance op de snelweg.MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:28:
[...]
Het enige dat enigszins in de buurt komt is https://teslike.com/range/. Wel geen idee waar zij de data halen eerlijk gezegd.
Dat is voor het overgrote deel van de consumenten en het overgrote deel van de ritten wereldwijd gemiddeld wel realistisch.BlacKstaR- schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:26:
[...]
Ze hadden die WLTP gemiddelde snelheid ook wel 'iets' realistischer mogen maken. Of de scores van low, medium high en extra high separaat bekend maken. Dan kan iedereen voor zichzelf inschatten welke score past bij zijn eigen use-case. WLTP score is nu op basis van een gemiddelde snelheid van 46.5mh.u dat is gewoon voor een groot deel van de consumenten niet realistisch.
Ja, daarom hoopte ik op een database waarin alle score per categorie zichtbaar zijn. Dan is het hele gezeik met opgegeven range en realistische range in één klap een stuk minder relevant, want kun makkelijker inschatten hoeveel snelweg kilometers je ongeveer kan maken. Ik rijd bijvoorbeeld 90 procent snelweg kilometers. Meestal file vrij dus mijn gemiddelde snelheid ligt tussen 75-85 km/u. Het dubbele van waar de WLTP range vanuit gaat.DaCoTa schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:35:
[...]
Dat is voor het overgrote deel van de consumenten en het overgrote deel van de ritten wereldwijd gemiddeld wel realistisch.
zoiets als dit?BlacKstaR- schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:41:
[...]
Ja, daarom hoopte ik op een database waarin alle score per categorie zichtbaar zijn.
edit; sorry, had de SR gepost, niet de SR+, nu gewijzigd
https://ev-database.nl/au...del-3-Standard-Range-Plus
Praktische Actieradius tussen 225 - 465 km
Stad - Winter 300 km
Snelweg - Winter 225 km
Gecombineerd - Winter 260 km
Stad - Zomer 465 km
Snelweg - Zomer 295 km
Gecombineerd - Zomer 365 km
[ Voor 11% gewijzigd door IVIaarten op 17-02-2020 20:51 ]
Ik heb een Long Range. Met de huidige temperaturen (2-8 graad) ervaar ik dit met mijn woon-werk verkeer (110 km enkele reis):dedominee schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:52:
Hmm, oke. En de LR dan naar jouw verwachting? Kan nu nog wisselen
- heenreis verbruik ik 35%
- terugreis ongeveer 28%
Dat is bijna alleen maar snelweg, met de cc op 120km/u. Naar huis rijden is efficiënter omdat hij niet buiten staat. Geëxtrapoleerd zou ik ongeveer van 100% naar 0% 335KM ver komen.
Maar, bij een langere reis ben je efficiënter (want batterij blijft warm) Bij een rit van enkele reis 270km, temperaturen iets boven 0, heb ik 75% gebruikt, dit is geëxtrapoleerd ongeveer 360.
Ik heb 19" velgen, ik rij zo veel mogelijk met verwarming uit, of op 17 graad. Airco alleen aan wanneer de ramen beslaan. Stoelverwarming op 2. Soms even de verwarming aan om de vingers weer warm te krijgen.
Oftewel, ik zou ZEKER de LR nemen
Dus het is de schuld van Tesla dat een auto op batterijen niet zo ver komt? Ga 120 rijden, zoals ik. Dan kom je 330-360 ver. Ga 110 rijden als dat nog niet ver genoeg is. Je kan die 70k aan blijven halen, maar ook voor 70k zijn de huidige batterijen niet beter. Je rijdt met de meest efficiënte batterijen die er te krijgen zijn.JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:46:
[...]
Je hebt een EV gekozen, geen ICE. Dat kan je qua range niet met elkaar vergelijken. EV rijden is concessies doen.Ik vind het nog steeds bizar dat mensen het gek vinden dat er veel eisen worden gesteld aan een auto van 70k. Voor dat geld heb je een strak afgewerkte BMW 5 of A5 oid. Ik vind de teksten als “je moet het vergelijken met een golfje” dan ook echt te bizar voor woorden. Hij is 2x zo duur!
En dat je niet goed onderzoek hebt gedaan... ik heb juist hoe meer ik uitgeef, hoe meer onderzoek ik doe (en ik vind het ook niet leuk). Maar ja, eigenlijk heb je geen auto van 70k, maar een auto van 110/maand (toch?).
Die heb ik ook. Ik heb hem zonder houder in het platte gedeelte van de ruimte in de bestuurdersdeur liggen. Blijft mooi liggenwootahH schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:27:
Je de gegevens van EV-database ben ik bekend mee, maar dat zijn ook "guestimates". Die WLTP was mede geïntroduceerd zodat consumenten een eerlijker beeld kregen van een verbruik van een auto. Ik snap werkelijk niet waarom deze scores niet openbaar te raadplegen zijn, per categorie. Ik heb de vraag doorgezet bij de RDW kijken wat daaruit komt. Ik wil gewoon als consument inzage in de scores, om zo op basis van mijn usecase een goede afweging te kunnen maken. Wat nou als een auto heel zuinig is in de cycli low en medium en tijdens de cycli high en extra high buitensporig verbruik heeft, dan wil ik dat graag weten voordat ik een aankoop doe.IVIaarten schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:44:
[...]
zoiets als dit?
https://ev-database.nl/au...la-Model-3-Standard-Range
Praktische Actieradius tussen 190 - 395 km
Stad - Winter * 255 km
Snelweg - Winter * 190 km
Gecombineerd - Winter * 220 km
Stad - Zomer * 395 km
Snelweg - Zomer * 250 km
Gecombineerd - Zomer * 310 km
Is dat verstandig. Ook als je over de kop gaat of op de kop ligt is die denk ik zoek?claudior schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:54:
[...]
Die heb ik ook. Ik heb hem zonder houder in het platte gedeelte van de ruimte in de bestuurdersdeur liggen. Blijft mooi liggen
Veel beter en gedetailleerder dan EV-database ga je niet krijgen.BlacKstaR- schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:55:
[...]
Je de gegevens van EV-database ben ik bekend mee, maar dat zijn ook "guestimates". Die WLTP was mede geïntroduceerd zodat consumenten een eerlijker beeld kregen van een verbruik van een auto. ...
en de WLTP is nooit geintroduceerd om een eerlijker beeld te krijgen van het gebruik van een auto, maar om een gelijkwaardige vergelijkingsbasis tussen verschillende auto's te hebben, die iets beter bij de werkelijkheid ligt dan de NEDC.
IVIaarten schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:00:
[...]
Veel beter en gedetailleerder dan EV-database ga je niet krijgen.
en de WLTP is nooit geintroduceerd om een eerlijker beeld te krijgen van het gebruik van een auto, maar om een gelijkwaardige vergelijkingsbasis tussen verschillende auto's te hebben, die iets beter bij de werkelijkheid ligt dan de NEDC.
Volgens mij is representatief = eerlijk of natuurgetrouw. (volgens mij zeggen we hetzelfde). Maar ik ben benieuwd na de reactie van RDW.Voor hedendaagse auto’s vol filters, batterijen, katalysatoren en software geeft de WLTP een representatiever beeld over met name het energieverbruik, uitstoot en bereik van elektrische auto’s.
https://www.rdw.nl/over-r...aatgasemissies-te-bepalen
[ Voor 3% gewijzigd door BlacKstaR- op 17-02-2020 21:05 ]
Tussendoor stond een goede opmerking over de plaatsing van een lifehammer. Die heb ik ook niet! Helemaal nog niet aangedacht!
Ik ben ook benieuwd of iemand daar een goede nette plek voor heeft gevonden, die ook op z’n kop in het water nog te vinden is
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Maar dat een diesel-auto in de praktijk slechts de helft van de actieradius haalt als uit de test lijkt te blijken, daar kraait geen haan naar. Dat is normaal. Dan vind ik in de praktijk 400km kunnen halen terwijl de test 560km aangaf toch niet slecht.
Daar heb je gelijk in. Ik wacht de antwoorden even verder afwootahH schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:57:
[...]
Is dat verstandig. Ook als je over de kop gaat of op de kop ligt is die denk ik zoek?
Maar je denkt wel aan de regels omtrent het opkrikken van een Tesla toch? Je wil het accupack niet beschadigenInspired schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:10:
Kwam er vandaag achter dat de Model 3 toch wel erg laag is.Vond het tijd worden voor de zomervelgen dus dacht doe het zelf even snel. Maar met een standaard garagekrik gaat dat dus niet lukken. Er is maar weinig ruimte voor de krik onder de auto. Vind het wel prettig om zelf te kunnen wisselen dus maar even op zoek naar een krik die wel past.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Niet echt anders dan een andere auto eigenlijk. Gewoon de juiste punten pakken. Jackpad wel in huis maar dan blijft er dus maar iets van 9,5cm over tot de straat.Taro schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:17:
[...]
Maar je denkt wel aan de regels omtrent het opkrikken van een Tesla toch? Je wil het accupack niet beschadigen

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Veel schrijven kan menig USBtje niet waarderen. Je kunt een format probereren en anders toch een SSD pakken.EvaluationCopy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:22:
Begint mn USB stick opeens te mekkeren dat ‘ie niet snel genoeg is? (4MB/s) Twee maanden geen probleem maar nu wel?
Meestal RIP usbstick. Idd een ssd of evt microsd (endurance) kaart mrt usb adapter.EvaluationCopy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:22:
Begint mn USB stick opeens te mekkeren dat ‘ie niet snel genoeg is? (4MB/s) Twee maanden geen probleem maar nu wel?
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Verschil SR en de LR in de winter: +\- 60 km gemiddeld. Dat is vaak net het verschil.dedominee schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:52:
Hmm, oke. En de LR dan naar jouw verwachting? Kan nu nog wisselen
Zolang je geen eigen oprit hebt 100% zeker kiezen voor de LR. Met eigen parkeerplaats/oprit kan je die 10k verschil achter de hand houden.
Als je pech hebt heb je bijna direct al een batterij met minder capaciteit beschikbaar. Garantie dekt alleen -30% verlies.. Begin je met -10 of -15 heb je dikke pech.
[ Voor 19% gewijzigd door Stef87 op 17-02-2020 23:11 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.