Daar was iets mee. Een patent (van MobileEye?) waardoor dat nu niet mag ofzo.DaCoTa schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:58:
Mijn vermoeden is dat over een tijd de cruise control snelheid gekoppeld wordt aan de daadwerkelijke borden langs de weg. Dan is het out-of-date kaartenmateriaal verleden tijd.
Lees de handleiding, je kan de richting van de luchtstroom aanpassen.JohanB schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:15:
Ik heb even op het forum rond gekeken, maar helaas niks kunnen vinden voor m’n vragen. Ik heb deze verschrikkelijke auto nou ongeveer 2 maanden, en niks lijkt te werken. Dus ik hoop dat hier misschien wat mensen hulp kunnen bieden.
Iemand hier slimme ervaringen met:
1. De verwarming wel op auto zetten, maar dat hij niet keihard in je gezicht BLIJFT blazen, waardoor je droge ogen krijgt?
Ik zelf heb er heel zelden last van. Ik rij meestal mijn mijn voet op de pedaal om het er doorheen te trappen. Maar dat is meer omdat de CC wat defensief rijd. Is al een heel stuk beter dan zeg een half jaar geleden, maar heeft nog ruimte voor verbetering.2. De “simpele” auto pilot zo instellen dat hij gewoon dezelfde snelheid houdt? Hij doet bij mij twee rare dingen
a) hij remt zo af en toe uit het niets KEIHARD midden op de snelweg. Eerste keren vooral bij afritten, laatst ook toen ik gewoon een vrachtwagen inhaalde
Tegenwind? Het duurt een tijd voor je leert hoever je kunt komen met de batterij en wat invloed heeft op weersomstandigheden.b) hij besluit zelf dat de cruise control snelheid naar beneden moet, gebasseerd op niks
Tesla had aangeraden de AP op “absoluut” te zetten ipv relatief, maar heeft weinig uitgehaald
3. Is er een ECO mode of iets dergelijks? Ik heb net van Groningen naar Amsterdam gereden en 80% van m’n batterij is op! (In chill mode, gewoon aan snelheid gehouden) (heb een M3 performance)
Geef het wat tijd, zelf was ik er met een paar dagen aan gewend. Hoe lang heb je de auto nu?4. Mensen ervaring met een goeie HUD? Ik zou graag weten hoe hard ik rij terwijl ik ook op de weg kan letten
Het geluidsprofiel is anders dan een ICE, windgeluid is het hoofdcomponent. Dat is anders dat een draaiend emotor. Daarnaast is het is behoorlijk waaierig de laatste tijd, dat helpt dan niet. Er zijn mensen die extra rubbers rond het dakraam en bij de deuren hebben geplaatst, maar resultaten zijn wisselend. Het kan idd ook een niet goed gemonteerd rubber zijn, komt het van een bepaalde plek?5. Mensen ervaring met de auto te laten geluids-isoleren? Hij is verschrikkelijk gehorig boven de 100km/h, waardoor je de (slechte) speakers heel hard moet zetten en er gewoon heel veel lawaai is.
CC aan onder max snelheid dan gaat hij naar max snelheid, daarboven gaat hij op huidige snelheid. Er is geen tijdelijke stop. Ook dit duurt even om aan te wennen.6. Is er een manier waarmee je de cruise control kan hervatten op laatste snelheid waar hij op stond? (zoals bij alle andere auto merken). Some moet je even remmen of er is een bocht en wil je daarna eeer terug.
Voor de beeldvorming, wat reed je hiervoor?Dit zijn momenteel even mijn grootste problemen met deze verrassend matige auto. Vorige week daarom ook maar met andermans auto op wintersport gegaan, wat een verademing was dat weer.
Hoe slecht is het als ik mijn SR+ standaard 2 keer p week 100% oplaad? Niet goed zeker of valt dat mee?
Heb je de 100% nodig, of kan je ook uit met 90% voor de normale ritten?TweakerVincent schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:18:
Hoe slecht is het als ik mijn SR+ standaard 2 keer p week 100% oplaad? Niet goed zeker of valt dat mee?
100% zou beter uitkomen. 90% doe ik nu standaarxDaCoTa schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:22:
[...]
Heb je de 100% nodig, of kan je ook uit met 90% voor de normale ritten?
Geluid is wel iets persoonlijks. Die in de Tesla is zeker goed (iig de SR+), maar klinkt wel wat neutraal, wat de meeste mensen ook absoluut niet gewend zijn. De systemen van Harmon Kardon, welke hij in zijn vorige auto had, zijn vaak wat minder neutraal. Klinken voor mij voor geen meter, maar ach, smaken.MtC schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:34:
[...]
Slechte speakers?! Mag ik vragen met wat je vergelijkt? Zet sowieso “immersive sound” (NL: “diep geluid”) aan, en zet je equalizer op 4/3/1.5/3/5.5.
Je spreekt over één van de beste af fabriek geluidsinstallaties op de markt.[...]
Bovenstaande instellingen moet je overigens niet in een SR+ proberen.
Klopt en die verloopt ergens 2020/2021 en dan kunnen ze loswootahH schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:00:
[...]
Daar was iets mee. Een patent (van MobileEye?) waardoor dat nu niet mag ofzo.
Nee dat gelukkig nog net niet, maar zonder cruise control zijn we weer terug in de 90's, toen konden ze al auto's maken die dat wel konden.Hunkaroglu schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:57:
[...]
HIj gaat niet op de rem als je cruise of Autopilot niet gebruikt toch?
Ja of gewoon niet automatisch aanpassen toch? Laat mij lekker zelf bepalen hoe hard ik wil rijdenDaCoTa schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:58:
Mijn vermoeden is dat over een tijd de cruise control snelheid gekoppeld wordt aan de daadwerkelijke borden langs de weg. Dan is het out-of-date kaartenmateriaal verleden tijd.
Je hebt je duidelijk goed georienteerd en een proefrit of 3 gemaakt of kom je gewoon om te klagen?JohanB schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:15:
Ik heb even op het forum rond gekeken, maar helaas niks kunnen vinden voor m’n vragen. Ik heb deze verschrikkelijke auto nou ongeveer 2 maanden, en niks lijkt te werken. Dus ik hoop dat hier misschien wat mensen hulp kunnen bieden.
Iemand hier slimme ervaringen met:
1. De verwarming wel op auto zetten, maar dat hij niet keihard in je gezicht BLIJFT blazen, waardoor je droge ogen krijgt?
2. De “simpele” auto pilot zo instellen dat hij gewoon dezelfde snelheid houdt? Hij doet bij mij twee rare dingen
a) hij remt zo af en toe uit het niets KEIHARD midden op de snelweg. Eerste keren vooral bij afritten, laatst ook toen ik gewoon een vrachtwagen inhaalde
b) hij besluit zelf dat de cruise control snelheid naar beneden moet, gebasseerd op niks
Tesla had aangeraden de AP op “absoluut” te zetten ipv relatief, maar heeft weinig uitgehaald
3. Is er een ECO mode of iets dergelijks? Ik heb net van Groningen naar Amsterdam gereden en 80% van m’n batterij is op! (In chill mode, gewoon aan snelheid gehouden) (heb een M3 performance)
4. Mensen ervaring met een goeie HUD? Ik zou graag weten hoe hard ik rij terwijl ik ook op de weg kan letten
5. Mensen ervaring met de auto te laten geluids-isoleren? Hij is verschrikkelijk gehorig boven de 100km/h, waardoor je de (slechte) speakers heel hard moet zetten en er gewoon heel veel lawaai is.
6. Is er een manier waarmee je de cruise control kan hervatten op laatste snelheid waar hij op stond? (zoals bij alle andere auto merken). Some moet je even remmen of er is een bocht en wil je daarna eeer terug.
Dit zijn momenteel even mijn grootste problemen met deze verrassend matige auto. Vorige week daarom ook maar met andermans auto op wintersport gegaan, wat een verademing was dat weer.
Klaagmuur in Israel is dan een betere optie!
Ik probeer er nog wat van te maken inderdaad nu ik hem heb. Proefritten konden/kunnen niet, maar dat had me er zeker van behoed er eentje te nemen inderdaad. Zelfs voor dit spotgoedkope leasebedrag had ik liever gewoon een golfje genomen oidwvkreg schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:25:
[...]
Je hebt je duidelijk goed georienteerd en een proefrit of 3 gemaakt of kom je gewoon om te klagen?
Klaagmuur in Israel is dan een betere optie!
Jeetje, vervelend.... Ik heb gewoon al twee proefritten gemaakt hoor, Twijfel nog tussen T3 of Ford Mustang Mach-E (als die in 2020 leverbaar is/wordt, wordt het Ford). Enige dat ik hem aan te merken op de T3 is dat je hem te vaak ziet en vooral in wit met 0 aanpassingen, want te duur lease zzzzz.JohanB schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:30:
[...]
Ik probeer er nog wat van te maken inderdaad nu ik hem heb. Proefritten konden/kunnen niet, maar dat had me er zeker van behoed er eentje te nemen inderdaad. Zelfs voor dit spotgoedkope leasebedrag had ik liever gewoon een golfje genomen oid
[ Voor 3% gewijzigd door wvkreg op 16-02-2020 18:42 ]
Heel veel betaald? Mag er niet vanaf van de LM? Spotgoedkoop leasebedrag? Wat is het nou? Je spreekt jezelf nogal tegen.
Tijdens een zuidwesterstorm van Groningen naar A’dam rijden en dan roepen dat het verbruik tegenvalt... verdiep je voortaan vooraf gewoon in wat je rijdt, een proefrit kan al bijna een jaar, ruil je Model 3 om voor een golfje en val ons verder niet lastig aub. Nu ben je gewoon aan het trollen
Tijdens een zuidwesterstorm van Groningen naar A’dam rijden en dan roepen dat het verbruik tegenvalt... verdiep je voortaan vooraf gewoon in wat je rijdt, een proefrit kan al bijna een jaar, ruil je Model 3 om voor een golfje en val ons verder niet lastig aub. Nu ben je gewoon aan het trollen
[ Voor 4% gewijzigd door EvaluationCopy op 16-02-2020 18:44 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Thanks DaCoTa! Hieronder nog wat antwoorden ook van mij
Als Tesla een standaard formulier heeft voor Phantom Breaks, dan weet je dat er gewoon echt wat mis is met die auto. In dat 2 uur ritje van vandaag ging ie 3x op de rem voor niks, dat is gewoon levensgevaarlijk.
Heb de auto 2 maanden, maar rij gemiddeld in 2 verschillende (huur) auto's per week, wennen hoeft echt niet zo lang te duren.
Yes, die heb ik al helemaal op linksboven staan, maar helaas nog steeds net iets van die irritant lucht in je gezicht/ogenDaCoTa schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:08:
[...]
Lees de handleiding, je kan de richting van de luchtstroom aanpassen.
Dat is nu ook mijn oplossing, maar ik zou graag gewoon een systeem hebben dat werkt als ik een auto/product koop. Niet dat het maar half af is en ze het nog moeten ontwikkelen. Hoop dat het snel beter wordt inderdaadIk zelf heb er heel zelden last van. Ik rij meestal mijn mijn voet op de pedaal om het er doorheen te trappen. Maar dat is meer omdat de CC wat defensief rijd. Is al een heel stuk beter dan zeg een half jaar geleden, maar heeft nog ruimte voor verbetering.
Als Tesla een standaard formulier heeft voor Phantom Breaks, dan weet je dat er gewoon echt wat mis is met die auto. In dat 2 uur ritje van vandaag ging ie 3x op de rem voor niks, dat is gewoon levensgevaarlijk.
Zou kunnen inderdaad, veel factoren die het beinvloeden, maar ik vind een range van +/- 200 km schandalig als je te koop loopt met 450 kmTegenwind? Het duurt een tijd voor je leert hoever je kunt komen met de batterij en wat invloed heeft op weersomstandigheden.
Geef het wat tijd, zelf was ik er met een paar dagen aan gewend. Hoe lang heb je de auto nu?
Heb de auto 2 maanden, maar rij gemiddeld in 2 verschillende (huur) auto's per week, wennen hoeft echt niet zo lang te duren.
Zal eens kijken of ik misschien ook met rubbers in de weer kan. De afwerking lijkt inderdaad vrij armoedig/afgeraffeld (zoals alle Amerikaanse auto's overigens), dus misschien dat dar nog wat winst te halen is. Ik ga eens op zoek!Het geluidsprofiel is anders dan een ICE, windgeluid is het hoofdcomponent. Dat is anders dat een draaiend emotor. Daarnaast is het is behoorlijk waaierig de laatste tijd, dat helpt dan niet. Er zijn mensen die extra rubbers rond het dakraam en bij de deuren hebben geplaatst, maar resultaten zijn wisselend. Het kan idd ook een niet goed gemonteerd rubber zijn, komt het van een bepaalde plek?
Onhandig/jammer dat je niet gewoon terug kan naar je vorige snelheid, zo blijf je bezigCC aan onder max snelheid dan gaat hij naar max snelheid, daarboven gaat hij op huidige snelheid. Er is geen tijdelijke stop. Ook dit duurt even om aan te wennen.
Audi A3 e-tron uit 2015, begin hem helaas steeds meer te missen.Voor de beeldvorming, wat reed je hiervoor?
Dat kan inderdaad allemaal:EvaluationCopy schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:42:
Heel veel betaald? Mag er niet vanaf van de LM? Spotgoedkoop leasebedrag? Wat is het nou? Je spreekt jezelf nogal tegen.
1. Het is een erg dure auto (wat ik er indirect voor betaal): 67.000 euro is gewoon heel veel geld voor een auto
2. Omdat de regering een grote duit in het zakje doet, resulteert in een goedkope bijtelling inderdaad (dat bedoelde ik met lease bedrag, de rest betaal ik niet)
3. Proefritten konden vanaf Juli/Augustus al niet meer
4. Ben zeker niet aan het trollen. Ik heb die auto nu eenmaal, dus wil er het beste van maken. Er zijn een paar zaken waar ik bijna niet van kan geloven dat het zo geregeld is. Dus vraag ik het hier aan de experts
Over je zuid westerstorm: het waaide windkracht 6. In Nederland waait het bijna 30% van de dagen windkracht 6 of meer. Het is gewoon wat raar als ik eerst het weer bericht moet gaan bekijken om te zien of ik wel ver kan rijden of is dat normaal?
[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 16-02-2020 18:55 ]
@JohanB Audi E Tron is, in vele opzichten, pas een vreselijke bak. Klein, matige techniek, Audi onwaardig en slecht voor het milieu, want nep groen.
Je kunt bij vele dealers gewoon een proefrit reserveren. Fool!
Voortaan proefrijden en Long Range nemen, nu niet meer bashen hier!
[ Voor 12% gewijzigd door wvkreg op 16-02-2020 18:55 ]
Ik heb de performance, dus die range zou goed moeten zitten (maar dus kennelijk niet)wvkreg schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:53:
@JohanB Audi E Tron is, in vele opzichten, pas een vreselijke bak. Klein, matige techniek, Audi onwaardig en slecht voor het milieu, want nep groen.
En again: ik ben hier niet om te bashen, ik probeer wat gezeur met de auto op te lossen
- (De deepsound & equalizer setting heeft bijvoorbeeld erg geholpen!)
Performance verkeerde keuze voor een leaserijder. Meer verbruik en een lager bereik (530<>560).JohanB schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:59:
[...]
Ik heb de performance, dus die range zou goed moeten zitten (maar dus kennelijk niet)
En again: ik ben hier niet om te bashen, ik probeer wat gezeur met de auto op te lossen
- (De deepsound & equalizer setting heeft bijvoorbeeld erg geholpen!)
En waarschijnlijk gebruik je de Performance ook zo, vol gas, veel (onnodig) accelereren etc. Dan is je verbruik hoog. Normaal zou je zeker 475 km moeten halen in die condities die je beschrijft.
Groningen-Amsterdam is 1 rechte weg (die ik in cruise control deed). Ik heb hem in chill modus om te besparen. M'n vrouw was mee en die wordt misselijk als er wel veel geaccelereerd wordt, dus echt heilig geweest ;-)wvkreg schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:02:
[...]
Performance verkeerde keuze voor een leaserijder. Meer verbruik en een lager bereik (530<>560).
En waarschijnlijk gebruik je de Performance ook zo, vol gas, veel (onnodig) accelereren etc. Dan is je verbruik hoog. Normaal zou je zeker 475 km moeten halen in die condities die je beschrijft.
Maar goed deze discussie helpt me ook niet echt verder
Vanaf 2022 zijn de systemen waar je nu vooral over klaagt verplicht op nieuwe auto’s in de EU en je kan ze niet zelf uitschakelen.JohanB schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:07:
[...]
Groningen-Amsterdam is 1 rechte weg (die ik in cruise control deed). Ik heb hem in chill modus om te besparen. M'n vrouw was mee en die wordt misselijk als er wel veel geaccelereerd wordt, dus echt heilig geweest ;-)
Dus je kan nu alvast even wennen aan hoe het voor iedereen vanaf 2022 is.
Dat airco in je gezicht blijft blazen bij hoe je m ook instelt klopt niet, dus gewoon even afspraak inplannen bij SeC.
Ik heb ook het idee dat phantom breaking per M3 ook verschilt, want ik heb er nog nooit last van gehad.
Maarja ik heb weer andere pech.
En imho is een M3 niet te vergelijken kwa auto rijden met andere auto’s, het is gewoon een andere manier van auto rijden.
ICE ICE Baby
475km?? Heeft iemand dat wel eens gezien op een Long Range? Laat staan Performance. Volgens mij zijn deze waarden pas haalbaar als je in de zomer aan 1 stuk doorrijdt en onder de 90km blijft of zo. Wellicht dat we vanaf maart veel meer range zullen hebben als het overal 100 wordt.wvkreg schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:02:
[...]
Performance verkeerde keuze voor een leaserijder. Meer verbruik en een lager bereik (530<>560).
Ik denk dat je de automatische aanpassing aan verkeersborden bedoelt? Daar kan ik nog wel wennen, als het maar een stuk beter werkt dan nu. Als je op de A6 bij Almere rijdt bijv. Zijn er twee wegen naast elkaar eentje 120 km/h andere 100 km/h, soms pikt ie de verkeerde weg voor je op en remt ie onverwachts afdjmuggs schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:13:
[...]
Vanaf 2022 zijn de systemen waar je nu vooral over klaagt verplicht op nieuwe auto’s in de EU en je kan ze niet zelf uitschakelen.
Dus je kan nu alvast even wennen aan hoe het voor iedereen vanaf 2022 is.
het wordt wel een stuk minder, maar blijft wel inderdaadDat airco in je gezicht blijft blazen bij hoe je m ook instelt klopt niet, dus gewoon even afspraak inplannen bij SeC.
Maar dat is toch gek dat we dat gewoon maar moeten accepteren?Ik heb ook het idee dat phantom breaking per M3 ook verschilt, want ik heb er nog nooit last van gehad.
Maarja ik heb weer andere pech.
Inderdaad met gemiddeld 100!Hunkaroglu schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:30:
[...]
475km?? Heeft iemand dat wel eens gezien op een Long Range? Laat staan Performance. Volgens mij zijn deze waarden pas haalbaar als je in de zomer aan 1 stuk doorrijdt en onder de 90km blijft of zo. Wellicht dat we vanaf maart veel meer range zullen hebben als het overal 100 wordt.
Lekker kort door de bocht. Persoonlijk vind ik de wieldoppen uitstraling alles behalve mooi Net als de 18 inch in combi met de wielkuipen. Dan maar iets minder range maar ieder zijn eigen ding. Ik hou persoonlijk wel van doorrijden maar maak niet van elk stoplicht een dragstrip omdat performance.wvkreg schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:02:
[...]
Wieldoppen kun je verwijderen, zit normale velg onder.Dino111 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:18:
[...]
Lekker kort door de bocht. Persoonlijk vind ik de wieldoppen uitstraling alles behalve mooi Net als de 18 inch in combi met de wielkuipen. Dan maar iets minder range maar ieder zijn eigen ding. Ik hou persoonlijk wel van doorrijden maar maak niet van elk stoplicht een dragstrip omdat performance.
Gisteren rondje Tilburg - R'dam - A'dam - Tilburg = 279 km's. 75% vertrokken en met 15% terug in Tilburg.Hunkaroglu schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:30:
[...]
475km?? Heeft iemand dat wel eens gezien op een Long Range? Laat staan Performance. Volgens mij zijn deze waarden pas haalbaar als je in de zomer aan 1 stuk doorrijdt en onder de 90km blijft of zo. Wellicht dat we vanaf maart veel meer range zullen hebben als het overal 100 wordt.
Realistischerwijs zou ik in die omstandigheden (waaide behoorlijk maar dat heb je ook een stuk mee natuurlijk als je een rondje rijdt) van 90% naar 10% accu = 80 procentpunt is 80 / 60 maal 279 = 372km. Kunt ook prima van 95% naar 5% leegrijden dan wordt het 418.
Kachel op 19,5 graad met airco uit, dat dan weer wel. Scheelt een slok op een borrel. Verder gewoon meegereden met het verkeer. Die 475 gaan we wel zien als het straks overal 100 is en bij temperaturen boven de 20%. Hoewel dan de airco natuurlijk weer aan staat. We gaan het wel zien.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
100% is niet erg als je er direct mee begint te rijden.TweakerVincent schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:23:
[...]
100% zou beter uitkomen. 90% doe ik nu standaarx
Laad je op tot 100% en laat je hem dan nog een nachtje staan? Dan zou ik een ander oplossing proberen te zoeken
Gaat me juist om de unlock van de laadkabel als ik naar buiten loop. (Plug & charge dus geen druppel nodig. )djmuggs schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:03:
[...]
Als de auto al open is, even op laadpoortklepje drukken en dan gaat hij open.
@EvaluationCopy 475 is echt wel een opgave. Ook met 100. Moet je 15kWh per 100 rijden en ook van 100 naar 0%.
[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 16-02-2020 20:44 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Thuis opladen na 23 uur en dan om 7:30 rijden. Dus niet nog een nacht. Ik dacht dat 100% niet goed was? 2 nachten (zo en wo) 100% zou lekker zijnbottom line schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:30:
[...]
100% is niet erg als je er direct mee begint te rijden.
Laad je op tot 100% en laat je hem dan nog een nachtje staan? Dan zou ik een ander oplossing proberen te zoeken
In de categorie: kleine fijne dingen.
Ik rij graag met navi op overzicht en dan hooguit het laatste binnenstedelijke stukje ingezoomd. Om te wisselen tussen overzicht en per afslag wist ik van 2 methoden:
1: rechtsboven wisselen tussen zoom, overzicht en noordboven
2: swipen naar beneden/boven op de lijst met instructies
Nu ben ik per ongeluk achter de veel handigere 3e mogelijkheid gekomen:
Klik op de bovenste instructie om te wisselen!
Grappig hoe ik nog steeds nieuwe dingen tegen kom
.
Ik rij graag met navi op overzicht en dan hooguit het laatste binnenstedelijke stukje ingezoomd. Om te wisselen tussen overzicht en per afslag wist ik van 2 methoden:
1: rechtsboven wisselen tussen zoom, overzicht en noordboven
2: swipen naar beneden/boven op de lijst met instructies
Nu ben ik per ongeluk achter de veel handigere 3e mogelijkheid gekomen:
Klik op de bovenste instructie om te wisselen!
Grappig hoe ik nog steeds nieuwe dingen tegen kom
Je batterij gaat er na 4 jaar minder mooi uitzien als bijvoorbeeld mijn batterij.TweakerVincent schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:48:
[...]
Thuis opladen na 23 uur en dan om 7:30 rijden. Dus niet nog een nacht. Ik dacht dat 100% niet goed was? 2 nachten (zo en wo) 100% zou lekker zijn
Het gaat, 2x per week opladen tot 100%. Als dat in jou geval het beste is, gewoon doen.
Maar zou wel blijven zoeken naar een andere oplossing
Tja aangezien het lease heb is hij na 4 a 5 jaar toch weg. Beetje slecht maar wel waarheid.bottom line schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:20:
[...]
Je batterij gaat er na 4 jaar minder mooi uitzien als bijvoorbeeld mijn batterij.
Het gaat, 2x per week opladen tot 100%. Als dat in jou geval het beste is, gewoon doen.
Maar zou wel blijven zoeken naar een andere oplossing
Helemaal niet slecht. Je betaalt min of meer de volle prijs van het voertuig in die 5 jaar, en daarna mag je hem niet verkopen. Ja, de verzekering is gratis en de banden/onderhoud ook, maar de LM krijgt er gewoon nog 15k voor. Dat de ongelukkige koper een mindere batterij heeft, is zijn probleem.TweakerVincent schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:24:
[...]
Tja aangezien het lease heb is hij na 4 a 5 jaar toch weg. Beetje slecht maar wel waarheid.
Elektrisch rijden is echt een mijnenveld bewandelen. Niet te filmen met hoeveel dingen je rekening moet houden. Achja.
Valt mee gewoon mee rijden plezier er van hebben en je moet iets vaker ‘tanken’ en met een 15 min bij een supercharger kan je nagenoeg het hele land door.naii11 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:32:
[...]
Helemaal niet slecht. Je betaalt min of meer de volle prijs van het voertuig in die 5 jaar, en daarna mag je hem niet verkopen. Ja, de verzekering is gratis en de banden/onderhoud ook, maar de LM krijgt er gewoon nog 15k voor. Dat de ongelukkige koper een mindere batterij heeft, is zijn probleem.
Elektrisch rijden is echt een mijnenveld bewandelen. Niet te filmen met hoeveel dingen je rekening moet houden. Achja.
Je trol is niet ten opzichte van een EV maar een operational lease en dat is een keuze hé
Een brandstof motor is ook niet heilig, lekker 5 jaar raggen en de koper van de ex lease heeft een lekker ingereden exemplaar op de kop getikt
Een Tesla is net als elke andere auto ook niet zaligmakend maar op deze manier kan je alles terug brengen tot een hoop ellende bah.
Enkele voorlopige conclusies na mijn eerste 2000 km in een LR AWD.
Gemiddeld verbruik ligt nu op 199 Wh/km. Doe weinig tot geen moeite om zuinig te rijden. Enkele demo-sprintje, afgelopen vrijdag 430km (heen en terug naar Duisburg). In het gaan het pedaal niet gespaard. BE 122, DE 155 a 222. In Moers 10 minuutjes gaan superchargen. In het terugkomen al wat vermoeid, dus in Moers tot 95% gaan superchargen en daarna met 122 terug naar huis.
Op 2000 km één phantom brake gehad, aan Mechelen op de E19.
CC staat op standje 4. Reageert daardoor wat mij betreft zeer aardig.
Buiten het nu en dan accelereren, rijd ik eigenlijk rustiger dan met mijn dooiedinobavariaan, mede door de ACC.
Voor de rest wil ik op dit moment nooit meer een ICE.
Gemiddeld verbruik ligt nu op 199 Wh/km. Doe weinig tot geen moeite om zuinig te rijden. Enkele demo-sprintje, afgelopen vrijdag 430km (heen en terug naar Duisburg). In het gaan het pedaal niet gespaard. BE 122, DE 155 a 222. In Moers 10 minuutjes gaan superchargen. In het terugkomen al wat vermoeid, dus in Moers tot 95% gaan superchargen en daarna met 122 terug naar huis.
Op 2000 km één phantom brake gehad, aan Mechelen op de E19.
CC staat op standje 4. Reageert daardoor wat mij betreft zeer aardig.
Buiten het nu en dan accelereren, rijd ik eigenlijk rustiger dan met mijn dooiedinobavariaan, mede door de ACC.
Voor de rest wil ik op dit moment nooit meer een ICE.
--handige links mogen niet van de mods--
Ik rij regelmatig Groningen - Amsterdam of andersom. In de zomer en met rustig rijden, kom ik op 40% verbruik op die afstand. Dan rij ik tussen de 110-130km/u. Bij een verbruik van 80% rij je wel steviger door, minimaal 140km/u en in ongunstige omstandigheden. Onder de 10gr en veel wind. Dan verbruikt ie meer.JohanB schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:07:
[...]
Groningen-Amsterdam is 1 rechte weg (die ik in cruise control deed). Ik heb hem in chill modus om te besparen. M'n vrouw was mee en die wordt misselijk als er wel veel geaccelereerd wordt, dus echt heilig geweest ;-)
De auto is veel gevoeliger voor je rechtervoet in vergelijking met een ICE. Het is niet moeilijk om maar de helft van de voorgespiegelde range te halen.
Ik ben geen trol hoor; knipDino111 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:05:
[...]
Valt mee gewoon mee rijden plezier er van hebben en je moet iets vaker ‘tanken’ en met een 15 min bij een supercharger kan je nagenoeg het hele land door.
Je trol is niet ten opzichte van een EV maar een operational lease en dat is een keuze hé![]()
Een brandstof motor is ook niet heilig, lekker 5 jaar raggen en de koper van de ex lease heeft een lekker ingereden exemplaar op de kop getikt![]()
Een Tesla is net als elke andere auto ook niet zaligmakend maar op deze manier kan je alles terug brengen tot een hoop ellende bah.
En dat je met een EV wel errug veel rekening met van alles moet houden is ook een feit. Vol laden? Nee, dat is slecht. Teveel snelladen? Nee ook slecht. Net een baby waar je de hele dag rekening mee moet houden.
Achja, één van de laatste voordelen die de fiscus ons gepeupel gunt. Voor de rest waardeloos.
Laat dat soort reacties achterwege
[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 17-02-2020 10:46 ]
Dit soort getallen vind ik dus heel moeilijk te geloven. En daardoor verkeerde auto gekozen toen ik er niet doorheen kon prikken.bwernsen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:49:
[...]
Ik rij regelmatig Groningen - Amsterdam of andersom. In de zomer en met rustig rijden, kom ik op 40% verbruik op die afstand. Dan rij ik tussen de 110-130km/u. Bij een verbruik van 80% rij je wel steviger door, minimaal 140km/u en in ongunstige omstandigheden. Onder de 10gr en veel wind. Dan verbruikt ie meer.
De auto is veel gevoeliger voor je rechtervoet in vergelijking met een ICE. Het is niet moeilijk om maar de helft van de voorgespiegelde range te halen.
72.5 kWh * 40 % = 29 kWh
29 kWh / 188 km = 154 wh / km
Om 154 wh/km te halen moet je echt absoluut alles mee hebben en max 100 km/h rijden. Terwijl het overgrote deel van die route 130 km/h is
Rustig, laat dat svp achterwegenaii11 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:50:
[...]
Ik ben geen trol hoor; mensen die een leaseauto behandelen alsof ze het van hun lieve oma hebben geleend zijn niet goed in hun bovenkamertje.
En dat je met een EV wel errug veel rekening met van alles moet houden is ook een feit. Vol laden? Nee, dat is slecht. Teveel snelladen? Nee ook slecht. Net een baby waar je de hele dag rekening mee moet houden.
Achja, één van de laatste voordelen die de fiscus ons gepeupel gunt. Voor de rest waardeloos.
[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 17-02-2020 11:05 ]
Taalfouten? En nee, waarom zou ik meerdere profielen hebben? Niet veel te doen?MtC schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:58:
@JohanB is volgens mij gewoon een nieuw profiel van @naii11. Zelfde zinsconstructies. Zelfde taalfouten (“phantom break”).
Op de man reageren laten we achterwege
[ Voor 30% gewijzigd door tweakduke op 17-02-2020 10:47 ]
Hebben jullie er ook last van dat het touchscreen bij instappen soms pas na een paar seconden reageert? Gaat direct aan bij instappen, maar ik tik vaak een paar keer voor niets wanneer ik de pincode wil invoeren. In mijn beleving vooral bij 'koude' start.
Deze vakantie trouwens de dakdragers gemonteerd, staat 'm prima zo'n dakkoffer! Past al met al (gevoelsmatig) net zoveel in als in de Passat GTE variant die ik hiervoor reed (laadde altijd tot aan het dekzeil)
Deze vakantie trouwens de dakdragers gemonteerd, staat 'm prima zo'n dakkoffer! Past al met al (gevoelsmatig) net zoveel in als in de Passat GTE variant die ik hiervoor reed (laadde altijd tot aan het dekzeil)
Het is vooral een Tesla ding...naii11 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:50:
[...]
En dat je met een EV wel errug veel rekening met van alles moet houden is ook een feit. Vol laden? Nee, dat is slecht. Teveel snelladen? Nee ook slecht[...]
Overigens wat een bak negatieve meuk is het hier ook momenteel.
Inderdaad best jammer.Caelorum schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:27:
[...]
Het is vooral een Tesla ding...
Overigens wat een bak negatieve meuk is het hier ook momenteel.
Je kunt geen (waargenomen) nadelen opnoemen of de Tesla fanboys vallen meteen aan.
Je kunt geen voordelen opnoemen of de negativisten weten dat om te zetten in een nadeel.
Teslamotorsclub is een fijnere club waar naar mijn idee mensen professioneler omgaan met elkaar waardoor je nauwelijks "uitersten" hebt.
Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero
Overdrijven is ook een vak.naii11 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:50:
[...]
Ik ben geen trol hoor; mensen die een leaseauto behandelen alsof ze het van hun lieve oma hebben geleend zijn niet goed in hun bovenkamertje.
Er zijn ook dingen die je met een ICE beter niet of niet te vaak moet doen, maar dat vind iedereen normaal. En ondertussen maar lekker uitlaatgassen uitstoten, nee dat is fijn.
Een mobiele telefoon moet je ook opladen, vind iedereen normaal. Een TV moet je niet te lang op hetzelfde statische beeld laten staan, vind iedereen normaal. Een hete kachel moet je niet aanraken, vind iedereen normaal.
Een EV is een mechanisch, electronisch apparaat met een chemische batterij. Zoals met al dat soort apparaten, zeker als ze wat duurder zijn, helpt het om wat mechanical sympathy te hebben.
Dat is niet anders dan met een ICE, maar daar is iedereen eraan gewend. Ik vind het stom dat je met een ICE ieder jaar naar de garage moet om wat olie bij te vullen. Kan er over klagen en het niet doen, maar dan is hij vrij snel stuk. En zo zijn er voor ieder apparaat dingen die je moet weten en waar je rekening mee moet houden.
Als je daar geen zin in hebt om aan te wennen, ga dan niet steeds weer hier dezelfde klaagzang herhalen, dat helpt dit topic niet vooruit.
Ik heb @JohanB, ondanks de toon van zijn bericht, een uitgebreid antwoord gegeven omdat hij nieuw is hier en hij terechte vragen heeft. Daar kan hij wat mee doen - en als ik het zo lees - is hij daartoe zeker bereid. Dan vind ik het allang best. Maar als je steeds maar weer terugvalt in gezeik, dan moet je wat mij betreft een andere uitlaatklep zoeken dan hier.
[ Voor 8% gewijzigd door DaCoTa op 16-02-2020 23:51 ]
Yes, hier ook last van. Ik heb het 'opgelost' door eerst te gaan zitten, voet op de rem zodat het pincode-scherm komt, dan de gordel vastmaken, en daarna de pincode. Als ik het niet te snel doe gaat dat goedarendhorst schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:25:
Hebben jullie er ook last van dat het touchscreen bij instappen soms pas na een paar seconden reageert? Gaat direct aan bij instappen, maar ik tik vaak een paar keer voor niets wanneer ik de pincode wil invoeren. In mijn beleving vooral bij 'koude' start.
Een auto voor dagelijks vervoer vergelijken met een hete kachel, nu heb ik alles meegemaakt.DaCoTa schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:39:
[...]
Overdrijven is ook een vak.
Er zijn ook dingen die je met een ICE beter niet of niet te vaak moet doen, maar dat vind iedereen normaal. En ondertussen maar lekker uitlaatgassen uitstoten, nee dat is fijn.
Een mobiele telefoon moet je ook opladen, vind iedereen normaal. Een TV moet je niet te lang op hetzelfde statische beeld laten staan, vind iedereen normaal. Een hete kachel moet je niet aanraken, vind iedereen normaal.
Een EV is een mechanisch, electronisch apparaat met een chemische batterij. Zoals met al dat soort apparaten, zeker als ze wat duurder zijn, helpt het om wat mechanical sympathy te hebben.
Dat is niet anders dan met een ICE, maar daar is iedereen eraan gewend. Ik vind het stom dat je met een ICE ieder jaar naar de garage moet om wat olie bij te vullen. Kan er over klagen en het niet doen, maar dan is hij vrij snel stuk. En zo zijn er voor ieder apparaat dingen die je moet weten en waar je rekening mee moet houden.
Als je daar geen zin in hebt om aan te wennen, ga dan niet steeds weer hier dezelfde klaagzang herhalen, dat helpt dit topic niet vooruit.
Ik heb @JohanB, ondanks de toon van zijn bericht, een uitgebreid antwoord gegeven omdat hij nieuw is hier. Daar kan hij wat mee doen - en als ik het zo lees - is hij daartoe zeker bereid. Dan vind ik het allang best. Maar als je steeds maar weer terugvalt in gezeik, dan moet je wat mij betreft een andere uitlaatklep zoeken dan hier.
Een autoMOBIEL betekent mobiliteit. De mobiliteit is nou eenmaal sterk beperkt door het geringe bereik. Punt uit. Dat zou je moeten vergelijken met een koelkast waar 1 snee brood en 1 plakje kaas in kan. Dan kun je 10x per dag boodschappen doen. Dat er pannenkoeken zijn die hun hele leven omgooien om alles in te plannen en weet ik veel wat, dat zal wel. Je hebt ook mensen die hun huis verkopen en in een tent gaan leven omdat dat 'milieuvriendelijk' zou zijn.
Ik klaag, maar ik weet waar ik aan begonnen ben. En met mijn woon- werk verkeer is het nog prima te doen (13 km op 13 km neer). Dan nog is hetgeen ik probeer over te brengen dat de EV nog niet rijp is voor de spotlight. Simpel als dat. 1000 km bereik met even opladen? Dan zijn ze er idd klaar voor. Wellicht over 5 of 10 jaar.
Als je het niet in perspectief kan plaatsen zonder overdrijving, stop dan maar met klagen. Geen zin in verder.naii11 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:54:
[...]
Dat zou je moeten vergelijken met een koelkast waar 1 snee brood en 1 plakje kaas in kan.
[...]
Man, stop nu eens met je gezeik aub. Als jij een EV rommel vindt, doe hem van de hand en laat anderen genieten. Op de eerste 2000 km ben ik minder tijd kwijt aan 2 keer superchargen dan ik op dezelfde afstand kwijt was aan gaan tanken.naii11 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:54:
[...]
Een auto voor dagelijks vervoer vergelijken met een hete kachel, nu heb ik alles meegemaakt.
Een autoMOBIEL betekent mobiliteit. De mobiliteit is nou eenmaal sterk beperkt door het geringe bereik. Punt uit. Dat zou je moeten vergelijken met een koelkast waar 1 snee brood en 1 plakje kaas in kan. Dan kun je 10x per dag boodschappen doen. Dat er pannenkoeken zijn die hun hele leven omgooien om alles in te plannen en weet ik veel wat, dat zal wel. Je hebt ook mensen die hun huis verkopen en in een tent gaan leven omdat dat 'milieuvriendelijk' zou zijn.
Ik klaag, maar ik weet waar ik aan begonnen ben. En met mijn woon- werk verkeer is het nog prima te doen (13 km op 13 km neer). Dan nog is hetgeen ik probeer over te brengen dat de EV nog niet rijp is voor de spotlight. Simpel als dat. 1000 km bereik met even opladen? Dan zijn ze er idd klaar voor. Wellicht over 5 of 10 jaar.
Elke week 2 minuten aan een pomp gaan staan, in de kou, zonder Netflix. Wat een hel. En dan ook nog verplicht elk half jaar naar de garage. Wat een idee.
Is de auto perfect? Neen. Maar de gebreken kende je voor je hem nam. En als je de gebreken niet kende, heb je je niet ingelezen. En als je een auto neemt, zeker een EV, zonder je in te lezen, ben je gewoon een idioot. En als je dan ook nog constant een forum moet vervuilen met je negatiefdoenerij, ben je een trollende idioot.
Ik ben geen fetisjist of een fanboy. Dat maakt mij niet een idioot maar een realist. 2 minuten lang tanken? Wat reed jij hiervoor? Een vrachtwagen? Spui geen onzin die de vergelijking mank laat gaan.MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 00:01:
[...]
Man, stop nu eens met je gezeik aub. Als jij een EV rommel vindt, doe hem van de hand en laat anderen genieten. Op de eerste 2000 km ben ik minder tijd kwijt aan 2 keer superchargen dan ik op dezelfde afstand kwijt was aan gaan tanken.
Elke week 2 minuten aan een pomp gaan staan, in de kou, zonder Netflix. Wat een hel. En dan ook nog verplicht elk half jaar naar de garage. Wat een idee.
Is de auto perfect? Neen. Maar de gebreken kende je voor je hem nam. En als je de gebreken niet kende, heb je je niet ingelezen. En als je een auto neemt, zeker een EV, zonder je in te lezen, ben je gewoon een idioot. En als je dan ook nog constant een forum moet vervuilen met je negatiefdoenerij, ben je een trollende idioot.
Vraag eens aan de Schiphol Taxi's hoe vaak zij per half jaar naar de garage moesten?
Wederom op de man, laat dat achterwege
[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 17-02-2020 10:48 ]
Verwijderd
Gedaan, gevraagd aan 10 Schiphol taxi's.. kreeg geen antwoord van de taxi... De chauffeurs vonden het maar gek dat ik tegen hun auto's aan het praten was. Kreeg jij wel antwoord van de auto's toen je het vroeg?naii11 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 00:04:
[...]
Vraag eens aan de Schiphol Taxi's hoe vaak zij per half jaar naar de garage moesten?
Een diesel met een tank van 60 liter. Duurt 2 a 3 minuten om vol te tanken. En de rest van je post: je bent een trol, een hater. Of je hebt je niet ingelezen, en dan ben je echt wel een idioot.naii11 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 00:04:
[...]
Ik ben geen fetisjist of een fanboy. Dat maakt mij niet een idioot maar een realist. 2 minuten lang tanken? Wat reed jij hiervoor? Een vrachtwagen? Spui geen onzin die de vergelijking mank laat gaan.
2000 km gereden en zo een grote waffel. Je zit nog in de wittebroodsweken jongen.
Je mag wel harder rijden dan 100, 110-130. In gunstige omstandigheden. Volgens mij geef ik je geen ongelijk als ik zeg dat je op dat traject m voor 80% leegrijdt. Maar dan is het koud, winderig & regenachtig en je rijdt 140.JohanB schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:57:
[...]
Dit soort getallen vind ik dus heel moeilijk te geloven. En daardoor verkeerde auto gekozen toen ik er niet doorheen kon prikken.
72.5 kWh * 40 % = 29 kWh
29 kWh / 188 km = 154 wh / km
Om 154 wh/km te halen moet je echt absoluut alles mee hebben en max 100 km/h rijden. Terwijl het overgrote deel van die route 130 km/h is
Zoals ik net al zei, het verbuik is idd gevoeliger voor weersomstandigheden. In de diesels die ik hiervoor reed kreeg ik t ook wel voor elkaar om 1 op 14 te rijden. Terwijl als ik echt mijn best deed 1 op 20+ geen probleem was..
Het heeft weinig zin om ranges van een EV en een ICE te vergelijken. Ten eerste laad je een EV elke nacht op. Je spaart dus tijd door niet meer naar het tankstation te moeten.
Ten tweede: ik reed voor 90 Euro per week diesel op. Ik rijd nu voor 50 Euro per week stroom op. Zelfde afstanden. Zelfde rijstijl. Ik ben dus winnaar (in se maakt het me weinig uit, leasebak, maar dat terzijde).
Én: ik stoot geen dieseldampen meer uit.
Ten tweede: ik reed voor 90 Euro per week diesel op. Ik rijd nu voor 50 Euro per week stroom op. Zelfde afstanden. Zelfde rijstijl. Ik ben dus winnaar (in se maakt het me weinig uit, leasebak, maar dat terzijde).
Én: ik stoot geen dieseldampen meer uit.
Afgelopen vrijdag met 100% vanuit Amsterdam Zuid-Oost (Staples kantoor) teruggereden naar Groningen (of Meerstad eigenlijk). Aangekomen met 51%, dus theoretisch kan ik heen en terug op een accubwernsen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:49:
[...]
Ik rij regelmatig Groningen - Amsterdam of andersom. In de zomer en met rustig rijden, kom ik op 40% verbruik op die afstand. Dan rij ik tussen de 110-130km/u. Bij een verbruik van 80% rij je wel steviger door, minimaal 140km/u en in ongunstige omstandigheden. Onder de 10gr en veel wind. Dan verbruikt ie meer.
1000km bereik?? But... why? Welk probleem lost dat op? Dat ik één keer per jaar zonder laden naar de wintersport kan? (anderhalf uur tijdswinst, wauw). Dat ik met één keer laden naar Zuid-Spanje kan rijden? (ik neem aan dat je een keer moet slapen op zo'n rit).naii11 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:54:
Voor mensen die méér dan 400km per dag in hun auto zitten heb ik het volgende advies: zoek een andere baan of ga dichterbij wonen. Wat een verspilling van een leuk leven, om zoveel tijd per dag in een auto door te brengen. Voor 99% van de mensen is 400km zat. De overige 1% doet iets verkeerd. En ja ik ben ook liever in 2 ipv 20 minuten klaar met laden. Maar alleen ongebalanceerde, haastige mensen die te weinig in het hier en nu leven hebben daar moeite mee.
Jouw woon-werk verkeer is overigens nog prima te doen met een fiets maar dit terzijde
13 kilometer zou prima met de fiets te doen zijn, ware het niet dat het slechts 13 km/13 minuten duurt omdat het grotendeels via de A10 gaat. Mocht ik het ov of de fiets nemen, dan is het veel meer dan 13 km en rond de 50 minuten voor een enkele reis..EvaluationCopy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:16:
[...]
1000km bereik?? But... why? Welk probleem lost dat op? Dat ik één keer per jaar zonder laden naar de wintersport kan? (anderhalf uur tijdswinst, wauw). Dat ik met één keer laden naar Zuid-Spanje kan rijden? (ik neem aan dat je een keer moet slapen op zo'n rit).
Voor mensen die méér dan 400km per dag in hun auto zitten heb ik het volgende advies: zoek een andere baan of ga dichterbij wonen. Wat een verspilling van een leuk leven, om zoveel tijd per dag in een auto door te brengen. Voor 99% van de mensen is 400km zat. De overige 1% doet iets verkeerd. En ja ik ben ook liever in 2 ipv 20 minuten klaar met laden. Maar alleen ongebalanceerde, haastige mensen die te weinig in het hier en nu leven hebben daar moeite mee.
Jouw woon-werk verkeer is overigens nog prima te doen met een fiets maar dit terzijde
Inmiddels is ruimschoots aangetoond dat je geen 400 km haalt op een lading.
Behalve in de zomer als je echt gaat letten op je rijstijl en niet meer dan 100km/u gaat rijden.naii11 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:09:
[...]
Inmiddels is ruimschoots aangetoond dat je geen 400 km haalt op een lading.
In de zomer is 400 km op een volle lading wel prima haalbaar bij een LR AWD. Dat is 18kWh per 100km. Dat is wel haalbaar. Ook wel met 120. Met een LR RWD kom je nog wel verder.Caelorum schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:31:
[...]
Behalve in de zomer als je echt gaat letten op je rijstijl en niet meer dan 100km/u gaat rijden.
De EV db waarden komen redelijk overeen met wat ik haal. En ik rij dan gewoon normaal door. Niet rechts hangen achter vrachtwagens zonder verwarming/AC.
[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 17-02-2020 08:36 ]
Verwijderd
In deze discussie maakt Teslamate het pijnlijk duidelijk waar een Tesla het meest voor gebruikt wordt: voor stilstaan.EvaluationCopy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:16:
[...]
1000km bereik?? But... why? Welk probleem lost dat op? Dat ik één keer per jaar zonder laden naar de wintersport kan? (anderhalf uur tijdswinst, wauw). Dat ik met één keer laden naar Zuid-Spanje kan rijden? (ik neem aan dat je een keer moet slapen op zo'n rit).
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2022 06:34 ]
Wat een negativiteit allemaal op dit forum. Het lijkt wel onmogelijk dat mensen verschillende ervaringen kunnen hebben. Laat me even de tijd nemen om op de berichten van de laatste 24 uur te reflecteren, sinds ik mijn oprechte vragen stelde over sommige problemen/nuisances die ik tegen kom. (Waarvan nu een paar deels opgelost, daarvoor dank!)MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 00:01:
[...]
Man, stop nu eens met je gezeik aub. Als jij een EV rommel vindt, doe hem van de hand en laat anderen genieten. Op de eerste 2000 km ben ik minder tijd kwijt aan 2 keer superchargen dan ik op dezelfde afstand kwijt was aan gaan tanken.
Overtrokken reacties - een voorbeeld:
Jij bent duidelijk een fan MtC en hebt dus kennelijk (veel) onderzoek gedaan voordat je deze auto kocht / leasde. Mij maakt een auto niet zo heel veel uit, hij moet het vooral doen. Ik denk dat veel mensen er zo in staan. Dat maakt je geen idioot als je geen diepte onderzoek hebt gedaan. Ik heb zeker een paar uurtjes onderzoek gedaan naar deze auto, maar het bleek lastig feiten boven te krijgen. Mede omdat het gesprek toen al gepolariseerd was. En je moet het ook in perspectief plaatsen, ik betaal bijv. maar ~110 eur netto per maand (aftrek omdat onder leasebudget) voor deze auto en heb dus ook een vergelijkbare hoeveelheid energie gestopt in voor onderzoek
Overigens denk ik ook dat bovenstaande deels naii11 z’n punt lijkt. EV is (blijkt voor mij iig) nog niet zo mature als ICE en daardoor komen veel mensen toch nog voor verrassingen te staan. Ik ben er vanuit gegaan dat als ik een auto van bijna 70k euro koop dat ik dan kwaliteit koop, dat was misschien naief, maar maakt me geen idioot. Ik wil geen "mechanical sympathy" zoals genoemd, of "rekening houden met" ik wil kunnen rijden wanneer dat nodig is.
Ik doe bijvoorbeeld geen dagelijks gebruik met mijn auto, daravoor heb ik een fiets. Het zijn juist de langere ritten waar ik een auto voor heb en daar is het bereik tot nu toe (ja de realiteit is dat het winter is) erg tegen gevallen. Ik wist dat ik ~550 km met heel veel korrels zout moest nemen. Maar ik heb ritten gehad waar hij op 1/3 daarvan kwam (180 km/h van Dusseldorf terug, voordat ik weer verwijten naar m'n hoofd krijg)
Problemen (en positiviteit) erkennen en de persoonlijke aanval ipv. feiten en tips:
Er zijn problemen met de Tesla, of in ieder geval verrassingen. Waar sommige mensen heel goed helpen, spelen andere het alleen op de man:
"Verkoop hem dan toch/ruil hem toch eens in man": dat is niet echt realistisch bij een lease auto die je net hebt gekozen
"je bent een idioot dat je geen onderzoek hebt gedaan"
"je bent een fool dat je geen testrit hebt kunnen vinden": Dit kon gewoon niet meer bij Tesla, en ik ga niet een andere dealer zijn tijd en geld verdoen voor mijn gewin
Vervelende slecht delen van feiten
Vooral de range discussie is een hele vervelende hier. En erg vertekend voor mensen die zich verkennen. Ik deel gister een realiteit: bij 135 km/h zat ik op ongeveer ~300 Wh/km (308 was het gemiddelde volgens mij). Waardoor ik ongeveer 80% verbruik voor de 200 km Groningen-Amsterdam. FEIT.
De reacties komen dan zo ver als: je kunt er 475+ km mee rijden. of "makkelijk" 400 km.
Als ik dan naar MtC zijn eigen statistieken kijk: "Gemiddeld verbruik ligt nu op 199 Wh/km". Kom je daar gewoon niet, en dat is volgens mij die ervaring van velen
72.5 kWh / 199 Wh/km = 364 km met 100% leeg rijden. Dus realistische gezien (90%->5%) is het ongeveer 310 km. Met 5% leegrijden ben ik heel schappelijk, mijn vrouw zou naast mij helemaal gek worden als ik hem zo leeg zou tijden.
Conclusie
Ik heb het gevoel dat ik voor een auto van 70k een kat in de zak heb gekocht/geleased, waar mijn voornaamste argumenten zijn:
1. Erg tegenvallende range in vergelijking met berichtgeving. De 310 km van MtC vind ik gewoon niet te vergelijken met de geadverteerde 550 km
2. De autopilot die in mijn ogen “maar wat doet”, remt zonder dat ik het wil en zonder dat de verkeersborden dat aangeven. (Tot 3x aan toe gister op mijn Groningen ritje)
3. Kleine hick-ups, als het blazen van de ventilator in gezicht. Nu iets beter door de tips, maar nog steeds vervelend
4. Niet voldoende afwerking en (daardoor?) veel windgeruis. Maar ook kleinere afwerking e.g. aan de achterkant van het knipperlicht & versnelling(?) voel je gewoon de randjes. Voor mijn doen iets te “Amerikaans” afgewerkt
5. Geen makkelijke / logische snelheids indicator. Ik reed vorige week weer met een HUD en dat is wel echt een verademing, vergeleken met het middenconsole kijken. Zeker met hoe snel ie optrekt, je zit snel onverwacht boven de 80 op de ring Amsterdam, terwijl je dan vooral op het andere verkeer wil letten
6. Geen achter ruitenwisser, waardoor zicht en verkeers veiligheid in gedrang komen
7. Het leeglopen als hij stilstaat. Ik gebruik m’n auto ongeveer 1x in de 2 weken. Dan zijn er flink wat kilometers uit de batterij verdwenen, dus moet ik vaak de dag voordat ik hem wil gebruiken (weer terug) naar de laadpaal in de buurt rijden (die hou ik niet voor 2 weken bezet)
De positieve kanten so far:
1. Ik heb ook nog niet hoeven stoppen bij een laadstation, dus benzine pomp tijd bespaard
2. Het is goedkoop in de bijtelling en we doen wat voor het milieu
3. Als je will trekt hij misselijk snel op!
4. Hij rijdt erg makkelijk
[ Voor 16% gewijzigd door JohanB op 17-02-2020 09:14 ]
@JohanB
Navigeer maar eens naar de ardennen in België en terug, ik denk dat er enkel zou geraken met de Tesla want voor al de rest moet je zelf nog in het oog houden waar en met welke kaarten je moet laden.
Volgens mij moet je met een Tesla veel minder opofferingen doen dan wanneer je elke andere EV koopt.Overigens denk ik ook dat bovenstaande deels naii11 z’n punt lijkt. EV is (blijkt voor mij iig) nog niet zo mature als ICE en daardoor komen veel mensen toch nog voor verrassingen te staan. Ik ben er vanuit gegaan dat als ik een auto van bijna 70k euro koop dat ik dan kwaliteit koop, dat was misschien naief, maar maakt me geen idioot. Ik wil geen "mechanical sympathy" zoals genoemd, of "rekening houden met" ik wil kunnen rijden wanneer dat nodig is.
Navigeer maar eens naar de ardennen in België en terug, ik denk dat er enkel zou geraken met de Tesla want voor al de rest moet je zelf nog in het oog houden waar en met welke kaarten je moet laden.
Ik maak dan ook specifiek geen EV vs EV vergelijking, maar een EV vs ICEbottom line schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:14:
@JohanB
[...]
Volgens mij moet je met een Tesla veel minder opofferingen doen dan wanneer je elke andere EV koopt.
Het verdraaien van dit soort zaken steeds is wat een discussie hier zo lastig maakt
[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 17-02-2020 09:28 ]
En ik vertel dat je met een EV zoals Tesla de ICE variant het dichtst benadert.JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:16:
[...]
Ik maak dan ook specifiek geen EV vs EV vergelijking, maar een EV vs ICE
Je hebt mensen die de minpunten kunnen opnoemen op een normale manier zonder andere op te fokken. Sommige kunnen precies (misschien ook expres) op een manier klagen dat je andere wilt/kan opfokken.
Model 3
On a positve note... Dit weekend een nieuw bed voor onze dochter bij de Ikea gehaald, de vier loeizware dozen pasten allemaal zonder problemen in de M3, zelfs de twee opgerolde matrassen konden er nog moeiteloos bij
Een nieuw bed gekocht dat past in de M3?DeFeCt schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:22:
On a positve note... Dit weekend een nieuw bed voor onze dochter bij de Ikea gehaald, de vier loeizware dozen pasten allemaal zonder problemen in de M3, zelfs de twee opgerolde matrassen konden er nog moeiteloos bij
Krijgt je dochter niets groter als een babybed?
Ik probeer me ondertussen van het overgrote deel van de Posts hier afzijdig te houden, maar toch een reactie op @JohanB: mensen die al wat langer in dit topic mee lezen kunnen ondertussen wat jeuk krijgen van ‘weer’ iemand die zonder nadenken, puur op financiële grond gekozen heeft en dan daarna verbaasd is dat een EV een andere mindset vraagt. Je geeft aan de auto vooral voor lange ritten te gebruiken en voor de rest een fiets. Voor jou is een EV dus een hele slechte keuze op alle vlakken behalve de financiële.
Dat je er een paar uur voor gegoogled hebt, want het is toch maar 110€ per maand lijkt me een goede reden om nu in te zien dat dat niet zo handig was. De prijs van een EV zit voor een groot deel in z’n accu pakket.
Een Model 3 SR+ vergelijk ik dus met een leuk aangeklede VW Golf.
En het ‘dan lever je hem toch in?’ sentiment is zo gek nog niet. Er zijn 10-tallen (100derden?) die eind vorig jaar achter het net gevist hebben. Een 2019 Tesla Model 3 is de leasemaatschappij direct kwijt, zelfs met een paar duizend extra marge. Vandaar dat het inleveren bij een LM in dit geval waarschijnlijk wel kan
Dat je er een paar uur voor gegoogled hebt, want het is toch maar 110€ per maand lijkt me een goede reden om nu in te zien dat dat niet zo handig was. De prijs van een EV zit voor een groot deel in z’n accu pakket.
En het ‘dan lever je hem toch in?’ sentiment is zo gek nog niet. Er zijn 10-tallen (100derden?) die eind vorig jaar achter het net gevist hebben. Een 2019 Tesla Model 3 is de leasemaatschappij direct kwijt, zelfs met een paar duizend extra marge. Vandaar dat het inleveren bij een LM in dit geval waarschijnlijk wel kan
Ja? En met de SR+? Bij de LR moet je mikken op 560 km, niet op 400 km.Inspired schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:34:
[...]
In de zomer is 400 km op een volle lading wel prima haalbaar bij een LR AWD. Dat is 18kWh per 100km. Dat is wel haalbaar. Ook wel met 120. Met een LR RWD kom je nog wel verder.
De EV db waarden komen redelijk overeen met wat ik haal. En ik rij dan gewoon normaal door. Niet rechts hangen achter vrachtwagens zonder verwarming/AC.
Groter dan...bottom line schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:24:
[...]
Een nieuw bed gekocht dat past in de M3?
Krijgt je dochter niets groter als een babybed?
Het is een Hemnes, 2 meter lang, redelijk volwaardig bed
Ik denk dat je met Hyundai/KIA veel minder offers doet dan met de Model 3. Hyundai/KIA zitten namelijk qua range dichterbij de advertenties.bottom line schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:14:
@JohanB
[...]
Volgens mij moet je met een Tesla veel minder opofferingen doen dan wanneer je elke andere EV koopt.
En voor de juiste prijs. Alles volgens specs en verwachtingen.naii11 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:36:
[...]
Ik denk dat je met Hyundai/KIA veel minder offers doet dan met de Model 3. Hyundai/KIA zitten namelijk qua range dichterbij de advertenties.
Alleen dat klemmende laadklepje... grrr
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Het gaat niet over range.naii11 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:36:
[...]
Ik denk dat je met Hyundai/KIA veel minder offers doet dan met de Model 3. Hyundai/KIA zitten namelijk qua range dichterbij de advertenties.
Het gaat over instappen, navigeren naar de Ardennen, en rijden maar. Zonder je voor te bereiden, want dat deed je in een ICE ook niet.
(en daar bedoel ik niet mee dat je na het werk nog wacht tot de auto 100% is opgeladen - want dat is je voor bereiden)
Doe dat maar eens met de Hyundai en Kia. Benieuwd waar je terecht komt.
[ Voor 10% gewijzigd door bottom line op 17-02-2020 09:47 ]
aah duidelijk dus.. als Tesla met 100km range adverteerde en je haalde 99km dan was je tevreden. Want het haalt in ieder geval wat ze adverteren. Nice manier van denkennaii11 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:36:
[...]

Model 3
Laadsnelheid daarentegen... Helemaal wanneer een collega met een Hyundai toevallig aan de zelfde paal als mij hangt (Tesla blijft Amerikaans en die eisen alles op, haha).naii11 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:36:
[...]
Ben het met je eens dat de Hyundai's en Kia's het qua range beter lijken te doen (of de berijders rijden anders?) En dan zal ik maar niet over een Nissan Leaf beginnen.
De SR+ in de zomer deed bij mij gemiddeld 135-140Wh/km, 350km zou je wel kunnen halen.naii11 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:34:
[...]
Ja? En met de SR+? Bij de LR moet je mikken op 560 km, niet op 400 km.
Exact dit soort reacties dus. Op de man, zonder goede argumenten of het kunnen inleven in andermans situatie.Smobbo schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:25:
Ik probeer me ondertussen van het overgrote deel van de Posts hier afzijdig te houden, maar toch een reactie op @JohanB: mensen die al wat langer in dit topic mee lezen kunnen ondertussen wat jeuk krijgen van ‘weer’ iemand die zonder nadenken, puur op financiële grond gekozen heeft en dan daarna verbaasd is dat een EV een andere mindset vraagt. Je geeft aan de auto vooral voor lange ritten te gebruiken en voor de rest een fiets. Voor jou is een EV dus een hele slechte keuze op alle vlakken behalve de financiële.
De realiteit is dat het overgrote deel van de M3 rijders een leaserijder is. En die gaan inderdaad af op wat er geadverteerd wordt (en waarschijnlijk de kosten). De range was helemaal prima geweest als dit 400-450 geweest was. Niet de 300 die hij nu doet.
Bovendien komt het weer terug op het punt: als ik een auto koop/lease wil ik niet dagen lang gaan kijken of er geen valse marketing is. Ik wil een auto die werkt (ICE of EV maakt daar niks voor uit). Je hoeft gewoon autofreak te zijn om er in eentje te rijden
Ja voor mij zou dat wel gelden, dan was ik tevreden geweest! Want dan had ik hem niet gekozen, want te weinig bereik voor wat ik er mee wil en voor die prijs. Hele logische manier van denken: iets valt tegen als het niet aan de verwachtingen voldoet, toch?ElonDusk schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:45:
[...]
aah duidelijk dus.. als Tesla met 100km range adverteerde en je haalde 99km dan was je tevreden. Want het haalt in ieder geval wat ze adverteren. Nice manier van denken
[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 17-02-2020 10:24 ]
Stel je het volgende eens voor:JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:18:
[...]
Ja voor mij zou dat wel gelden, dan was ik tevreden geweest! Want dan had ik hem niet gekozen, want te weinig bereik voor wat ik er mee wil. Hele logische manier van denken: iets valt tegen als het niet aan de verwachtingen voldoet, toch?
Tesla adverteert met 380km. Degene die beter weten, weten dat hij dit met 100% haalt.
De Hyundai adverteert met 510km wltp. Deze afstand wordt nooit gehaald, maar het mag.
Welke nuchtere mens koopt dan de Tesla nog? Want op papier lijkt het alsof de Hyundai het verst geraakt. Ook al doet de Tesla het in de praktijk het beste.
Heel het punt van WLTP is dat alle auto's een uniforme test in gelijke omstandigheden moeten ondergaan, die 1 cijfer eruit tovert, waarmee je ze onderling kan vergelijken.
Ik verlang echt soms terug naar het ICE tijdperk waar het geen drol scheelde of je nu een tank had van 25l of eentje van 60l. Maar dit maakt het wel veel belangrijker voor je uiteindelijke range op 1 lading.
Om nog maar even aan te haken op de verbruiksdiscussie, na een kleine 5000km nu een gemiddeld verbruik van 204wh/km maar deze daalt gestaag. Vooral de eerste 1000-2000km erg enthousiast gereden bij lagere temperaturen. Nu met temperaturen van tussen de 5 en 10 graden haal ik een gemiddelde van tussen de 180 en 200wh/km, dit gaat in 90% om woonwerk van ongeveer 40km waarbij ik aan de langzame kant rij, wel met het verkeer mee maar geen gepush op de linker rijstrook.
Gisteren was het 16 graden toen ik een ritje van ongeveer 10km deed, verbruik kwam uit op 148wh/km. Ik denk dat ik met mijn rijstijl in de zomer een verbruik van 130wh/lm ga halen en dan ga ik ruim over de opgegeven range heen.
Gaat om een Performance met 20", meestal AC uit tenzij de ramen beslaan. Banden zijn sinds het begin 2.6 bar, vraag me af hoeveel het gaat schelen als ik ze op de aanbevolen 3.0 ga zetten
Gisteren was het 16 graden toen ik een ritje van ongeveer 10km deed, verbruik kwam uit op 148wh/km. Ik denk dat ik met mijn rijstijl in de zomer een verbruik van 130wh/lm ga halen en dan ga ik ruim over de opgegeven range heen.
Gaat om een Performance met 20", meestal AC uit tenzij de ramen beslaan. Banden zijn sinds het begin 2.6 bar, vraag me af hoeveel het gaat schelen als ik ze op de aanbevolen 3.0 ga zetten
Oke en als je in de zomer 50-100km meer kan rijden dan je had verwacht/dan ze adverteren. Word je dan ook boos omdat het niet aan je verwachting voldeed?JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:18:
[...]
Ja voor mij zou dat wel gelden, dan was ik tevreden geweest! Want dan had ik hem niet gekozen, want te weinig bereik voor wat ik er mee wil en voor die prijs. Hele logische manier van denken: iets valt tegen als het niet aan de verwachtingen voldoet, toch?
Model 3
Ook bij ICE wagens vervloek ik de auto's met een kleine tank. met als hoogte punt onze 2e auto. een dacia logan op gas. daar zit een 30 liter gastankje in, en moet er elke 300km langs een pompstation gereden worden om hem weer vol te tanken, en stiekem verbruikt de auto ook nog elke rit wat benzine voordat de motor warm is....bottom line schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:28:
[...]
Stel je het volgende eens voor:
Tesla adverteert met 380km. Degene die beter weten, weten dat hij dit met 100% haalt.
De Hyundai adverteert met 510km wltp. Deze afstand wordt nooit gehaald, maar het mag.
Welke nuchtere mens koopt dan de Tesla nog? Want op papier lijkt het alsof de Hyundai het verst geraakt. Ook al doet de Tesla het in de praktijk het beste.
Heel het punt van WLTP is dat alle auto's een uniforme test in gelijke omstandigheden moeten ondergaan, die 1 cijfer eruit tovert, waarmee je ze onderling kan vergelijken.
Ik verlang echt soms terug naar het ICE tijdperk waar het geen drol scheelde of je nu een tank had van 25l of eentje van 60l. Maar dit maakt het wel veel belangrijker voor je uiteindelijke range op 1 lading.
Wat dat betreft zijn wij heeeeeeeel blij met de Model3 LR-AWD, elke dag met een volle tank vertrekken en ook 300km kunnen rijden maar dan zonder een tankstation te hoeven zoeken.
We hebben nu eenmaal de WLTP, wat mij betreft de meest eerlijke manier om te vergelijken omdat deze gestandaardiseerd is.
Alle praktijk testen waarbij je auto's tegen elkaar aftest zijn geen geeikte testen, er zitten te veel variabelen in, zoals wind en tijd.
Stel je test alle auto's met windje mee, dan komen de auto's met een hoge CW waarde heel goed uit de bus, de WTLP was gebaseerd op wind stil. (een Model3 komt dat zeer slecht uit de bus).
Doe je dezelfde test met wind tegen, dan komt de Model3 tenopzichte van de andere auto's wel goed uit de bus. omdat andere auto's veel meer last hebben van tegenwind.
Dan hebben we snelheid enzo allemaal nog niet mee gerekend.
Mijn vorige auto was ook geadverteerd met 1 op 31 rijden (Opel corsa diesel).
Mijn praktijk verbruik was 1 op 20. (in duitsland 1 op 10). Dat weet je nu eenmaal.
Denk dat veel klachten zullen verdwijnen als we vanaf maart allemaal nog maar maximaal 100 mogen rijden en het weer warmer weer is met minder wind.
https://ev-database.nl/au...l-3-Long-Range-Dual-Motor vind ik een prima site om de verwachtingen van mensen bij te schaven, daarbij gezegd zijn dat nog de nummers als je rustig rijdt. dus als je als leaserijder altijd maar 135 rijd en geen 120 dan mag je er nog iets van af trekken.
+ induviduele dagen met wind zoals de afgelopen week en je hebt een realistische inschattin.
maar helaas komen veel mensen daar nu te laat achter.
Ook hebben te veel mensen een bepaalde voorstelling van een auto die 70K kost maar vergeten dat vrijwel alles een soort 3 hoek heeft (of willekeurig aantal hoeken).
Waarbij moet kiezen wat je krijgt.
Goedkope auto.
Goedekwaliteit
Nieuwe technology.
Maximale score is 3, en je mag 3x een eigenschap kiezen.
ga je voor 3x goedkoop dan kom je bij Dacia uit.
ga je voor 3x Goede kwaliteit dan kom je bij Audi/Lexus??? uit.
ga je voor 3x nieuwe technology dan kom je bij Lightyear uit.
Denk dat de tesla zit bij 2x nieuwe technology en 1x bij goedkope auto.
welke eigenschap kies jij, elke keuze gaat ten koste van die andere 2 punten.
Natuurlijke is het iets complexer dan die 3 punten, maar je kan niet de beste auto ter wereld maken en dan nog eens aanbieden voor een lage prijs. er moeten ergens keuzes en afwegingen gemaakt worden.
Daarom vind ik het ook nergens opslaan dat mensen bij Tesla opeens zo moeilijk doen over non-issues terwijl ze dat bij hun Dacia (omdat die goedkoper is) wel geaccepteerd zouden hebben. Maar omdat ze opeens 20K uitgeven aan een batterijpack + elektromotoren. moet de lak opeens van andere kwaliteit zijn? Als je dat zo belangrijk vind dan laat je hem na aflevering toch in de kleur spuiten die je zelf wilt. betaal je 2 tot 4K voor en dan heb je en de kleur die je wilt en de kwaliteit die je wilt.
Ben blij dat tesla daar hun geld niet aan uitgeeft, daardoor heb ik een auto die op mijn belangrijke punten het zeer goed doet. die lak (en andere) punten kunnen mij gestolen worden.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Vooropgesteld, ik zit er net zo in als jij. Ik ben geen overdreven autofanaat / kenner en wil niet een hele studie te hoeven doen voordat ik een leaseauto heb gekozen. Dat gezegd hebbende was ik wel op de hoogte van het verschil tussen de wlpt en daadwerkelijke range. Ik heb een SR+, rij elke dag 150 km aan woonwerkeverkeer, kan op m'n werk laden en hoef dus eigenlijk nooit m'n rijstijl drastisch te veranderen (lees: ik rij nu exact hetzelfde als dat ik deed met m'n dieselbak, misschien zelfs nog sportieverJohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:52:
[...]
Vooral de range discussie is een hele vervelende hier. En erg vertekend voor mensen die zich verkennen. Ik deel gister een realiteit: bij 135 km/h zat ik op ongeveer ~300 Wh/km (308 was het gemiddelde volgens mij). ...
Dus tot op heden nog niet echt voor zulke dramatische ervaringen gestaan als die jij schetst. Maar hoe krijg jij het voor elkaar om 300+ Wh/Km te halen als je 130+ rijdt? Ik rij grote stukken op de A2 ook 130+, maar ben nog nooit boven de 275 Wh uitgekomen volgens mij, behalve bij tegenwind tijdens een storm (zoals afgelopen week) of als ik continu vol accelereer nadat ik heb moeten afremmen voor aan langzamere voorligger
Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet
JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:52:
[...]
1. Erg tegenvallende range in vergelijking met berichtgeving. De 310 km van MtC vind ik gewoon niet te vergelijken met de geadverteerde 550 km
[...]

WLTP is niet Vmax op de snelweg.
Heb even de 2015 A3 e-Tron opgezocht:
Haalde je dat op een tank?Bereik NEDC 833 km
300 Wh/Km is trouwens wel serieus hoog, dat heb ik nog niet gehaald met een kar achter mijn auto.
Shot uit video van @Saxi (Saxi in "Het grote Tesla Model 3 topic"):

In zijn auto moet je dan op 150 km/h zitten.
[ Voor 24% gewijzigd door DaCoTa op 17-02-2020 11:41 ]
Hier in het detailing topic de volledige beschrijving met alle gebruikte producten.Autopilot schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:28:
[...]
Thanks heb ze gevonden. Leuk prijsje ook. Ik ga ze bestellen.
https://evannex.com/produ...-aero-wheel-hubcaps#tab-2
Je auto is goed gelukt trouwens, ziet er weer als nieuw uit. Mag ik vragen wat je hebt gebruikt en in welke volgorde?
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Het overgrote deel van de Tesla-rijders leest zich in voor de aanschaf, al dan niet in lease, en wéét dat de geadverteerde afstanden niet gehaald worden. Kan je mij overigens eens een advertentie voor een ICE laten zien die het werkelijke verbruik hanteert?JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:14:
[...]
Exact dit soort reacties dus. Op de man, zonder goede argumenten of het kunnen inleven in andermans situatie.
De realiteit is dat het overgrote deel van de M3 rijders een leaserijder is. En die gaan inderdaad af op wat er geadverteerd wordt (en waarschijnlijk de kosten). De range was helemaal prima geweest als dit 400-450 geweest was. Niet de 300 die hij nu doet.
Bovendien komt het weer terug op het punt: als ik een auto koop/lease wil ik niet dagen lang gaan kijken of er geen valse marketing is. Ik wil een auto die werkt (ICE of EV maakt daar niks voor uit). Je hoeft gewoon autofreak te zijn om er in eentje te rijden
En mij een fan noemen: je bent nog idioter dan ik dacht. Ik zeg toch dat hij verre van perfect is?

Bon, nog even een wetenschappelijk onderbouwde vergelijking van mijn laatste ICE (BMW 2 Grand Tourer) en mijn Tesla Model 3 qua energieverbruik.
De calorische waarde van diesel is 41.5 MJ per liter, equivalent aan 11,53 kWh. Per 100 km verbruikte ik 6,6 liter, oftewel 11,53 * 6,6 = 76 kWh.
Met mijn Model 3 LR AWD zit ik momenteel aan 199 Wh per km. Voor 100 km komt dit dus overeen met 20 kWh.
Dit is een aanzienlijke besparing!
En dit met 4-wielaandrijving, én meer plaats op de achterbank dan de 2 Grand Tourer. Wat een verschrikkelijk slechte auto.
De calorische waarde van diesel is 41.5 MJ per liter, equivalent aan 11,53 kWh. Per 100 km verbruikte ik 6,6 liter, oftewel 11,53 * 6,6 = 76 kWh.
Met mijn Model 3 LR AWD zit ik momenteel aan 199 Wh per km. Voor 100 km komt dit dus overeen met 20 kWh.
Dit is een aanzienlijke besparing!
En dit met 4-wielaandrijving, én meer plaats op de achterbank dan de 2 Grand Tourer. Wat een verschrikkelijk slechte auto.
@JohanB C'est la ton qui fait la musique. Ik denk dat je opmerkingen zeker hout snijden maar ze schieten bij sommigen in het verkeerde keelgat. Noem het cognitieve dissonantie.JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:52:
[...]
Conclusie
Ik heb het gevoel dat ik voor een auto van 70k een kat in de zak heb gekocht/geleased, waar mijn voornaamste argumenten zijn:
2. De autopilot die in mijn ogen “maar wat doet”, remt zonder dat ik het wil en zonder dat de verkeersborden dat aangeven. (Tot 3x aan toe gister op mijn Groningen ritje)
3. Kleine hick-ups, als het blazen van de ventilator in gezicht. Nu iets beter door de tips, maar nog steeds vervelend
4. Niet voldoende afwerking en (daardoor?) veel windgeruis. Maar ook kleinere afwerking e.g. aan de achterkant van het knipperlicht & versnelling(?) voel je gewoon de randjes. Voor mijn doen iets te “Amerikaans” afgewerkt
5. Geen makkelijke / logische snelheids indicator. Ik reed vorige week weer met een HUD en dat is wel echt een verademing, vergeleken met het middenconsole kijken. Zeker met hoe snel ie optrekt, je zit snel onverwacht boven de 80 op de ring Amsterdam, terwijl je dan vooral op het andere verkeer wil letten
6. Geen achter ruitenwisser, waardoor zicht en verkeers veiligheid in gedrang komen
7. Het leeglopen als hij stilstaat. Ik gebruik m’n auto ongeveer 1x in de 2 weken. Dan zijn er flink wat kilometers uit de batterij verdwenen, dus moet ik vaak de dag voordat ik hem wil gebruiken (weer terug) naar de laadpaal in de buurt rijden (die hou ik niet voor 2 weken bezet)
1. Ik heb ook nog niet hoeven stoppen bij een laadstation, dus benzine pomp tijd bespaard
Feit is natuurlijk wel dat je had kunnen weten (en waarschijnlijk wist) dat het geadverteerde bereik in de praktijk niet realistisch was. Ik kom ook niet in de buurt van de verbruiken (lees: ik zit hoger) die hier ik in het forum voorbij zie komen. Daarom heb ik een meting op video gezet.
Uiteraard is EV nog niet zo mature als ICE. Verbrandingsmotoren hebben een voorsprong van een eeuw. (En ja, ik weet dat er ook 100 jaar geleden al elektrische auto's waren maar dat is nooit serieus verbeterd.) Als je de inherente complexiteit van verbrandingsmotoren plus versnellingsbak met elektro-aandrijving vergelijkt kunnen we ons nog verheugen op heel veel vooruitgang op EV gebied,
Voor wat betreft het remmen zonder dat je dat wil: dat kan je uitzetten. Maar dat moet je helaas wel bij elke rit opnieuw doen.
Verder heb je toch nog een aantal positieve punten. Gecombineerd met het feit dat je de auto slechts af en toe gebruikt (en dus ook slechts af en toe met de nadelen geconfronteerd wordt) heb je volgens mij een prima aanschaf gedaan.
Model 3 Performance | Red | White interior | Aflevering 24-12-2019
Hier heb ik als logisch denkende mens (doe eens wat testen uit "Do you think what you think you think" en wees verbaasd) alvast geen last van.Saxi schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:06:
[...]
@JohanB C'est la ton qui fait la musique. Ik denk dat je opmerkingen zeker hout snijden maar ze schieten bij sommigen in het verkeerde keelgat. Noem het cognitieve dissonantie.
Waar ik wél last van heb is van mensen die ongeïnformeerd een wagen kiezen - op basis van wat kies je dan eigenlijk? - en vervolgens gaan lopen zeiken over alle "negatieve" punten (al dan niet terecht) die op menig forum al uitgebreid behandeld zijn.
Om nog even op @JohanB te reageren die mijn range als bewijsvoering aanhaalt: met 199 Wh/km haal ik met een volle batterij netjes 400 km. Zoals reeds gezegd heb ik de eerste 2000 km ook écht niét zuinig gereden, ik ben er dus zeker van dat 400+ km makkelijk haalbaar is met een LR AWD.
Heb je hier wat getallen van? Als hij lang stilstaat, loopt er wel iets uit maar dat moet marginaal zijn. Tenzij je heel vaak de app opent, want dan wordt de auto wakkergemaakt en staat hij eerst weer een half uur te idlen.JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:52:
[...]
[...]
Dat, of hij valt niet goed in slaap, dat zou ook nog kunnen. Maar park drain zou echt minimaal moeten zijn.
Of je hebt altijd Sentry aan, dan gaat het idd hard.
[ Voor 3% gewijzigd door DaCoTa op 17-02-2020 12:42 ]
Battery drain in deep sleep is ongeveer 0,5 procentpunt per dag (las onlangs deze cijfers van iemand die de Model 3 verscheepte vanuit de US naar Europa). Als je dus vertrek van 90% zou je na 2 weken nog 83% moeten overhebben.DaCoTa schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:41:
[...]
Heb je hier wat getallen van? Als hij lang stilstaat, loopt er wel iets uit maar dat moet marginaal zijn. Tenzij je heel vaak de app opent, want dan wordt de auto wakkergemaakt en staat hij eerst weer een half uur te idlen.
Dat, of hij valt niet goed in slaap, dat zou ook nog kunnen. Maar park drain zou echt minimaal moeten zijn.
Of je hebt altijd Sentry aan, dan gaat het idd hard.
Bij mij werkt het inmiddels weer.Ruud2001 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:41:
[...]
Heb ook last van dit probleem, ongeacht welke browser, wel/geen incognito modus.
Vreemde is dat een factuur van dec 2019 wel werkt, maar alles daarna niet. Heel irritant want heb deze nodig om te declareren bij de lease maatschappij.
Eens, afgelopen zondag de auto niet aangeraakt (behalve om er even iets uit te pakken)MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:44:
[...]
Battery drain in deep sleep is ongeveer 0,5 procentpunt per dag (las onlangs deze cijfers van iemand die de Model 3 verscheepte vanuit de US naar Europa). Als je dus vertrek van 90% zou je na 2 weken nog 83% moeten overhebben.

[quote]JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:52:
[...]
Goed verhaal,
Conclusie
Ik verbaas mij er over dat je hier van opkijkt. Het is toch algemeen bekent dat geadverteerd bereik nooit gehaald wordt. Dat is overal zo, de batterij duur van je telefoon, laptop, het verbruik van je sjoemel VAG auto, of mijn vorige peugeot. Het is een feit dat dat nooit wordt gehaald ivm de omstandigheden tijdens het gebruik, zeker gezien het feit dat het een Labratorium test is.. Daarnaast is het eerste wat je doet googlen naar wltp en wat dat inhoud. Dan weet je toch meteen waar je aan toe bent? Dat lijkt mij logisch.
Eens, -edit- terecht opmerking, de kans is wel groot dat Tesla dit oplost met updatest
Niet Tesla eigen, elk merk heeft zijn eigenaardigheden.
Totaal geen last van en ook mijn andere auto's hebben wel wat. En je had dit kunnen weten. Het staat overal.
Dit is erg persoonlijk, totaal geen last van, maar dit wist je van te voren,
Nooit last van, maar dit wist je van te voren.
Batterijen lopen leeg als je ze niet gebruikt. Dat weet toch iedereen? Ik had overigens nooit een EV genomen als ik geen eigen laadpaal op mijn erf had kunnen zetten.
Eens
-edit- je verwachtingen liggen mijn inziens te hoog
[...]
Goed verhaal,
Conclusie
Ik verbaas mij er over dat je hier van opkijkt. Het is toch algemeen bekent dat geadverteerd bereik nooit gehaald wordt. Dat is overal zo, de batterij duur van je telefoon, laptop, het verbruik van je sjoemel VAG auto, of mijn vorige peugeot. Het is een feit dat dat nooit wordt gehaald ivm de omstandigheden tijdens het gebruik, zeker gezien het feit dat het een Labratorium test is.. Daarnaast is het eerste wat je doet googlen naar wltp en wat dat inhoud. Dan weet je toch meteen waar je aan toe bent? Dat lijkt mij logisch.
Eens, -edit- terecht opmerking, de kans is wel groot dat Tesla dit oplost met updatest
Niet Tesla eigen, elk merk heeft zijn eigenaardigheden.
Totaal geen last van en ook mijn andere auto's hebben wel wat. En je had dit kunnen weten. Het staat overal.
Dit is erg persoonlijk, totaal geen last van, maar dit wist je van te voren,
Nooit last van, maar dit wist je van te voren.
Batterijen lopen leeg als je ze niet gebruikt. Dat weet toch iedereen? Ik had overigens nooit een EV genomen als ik geen eigen laadpaal op mijn erf had kunnen zetten.
Eens
-edit- je verwachtingen liggen mijn inziens te hoog
[ Voor 3% gewijzigd door Tomas_ op 17-02-2020 13:54 ]
@JohanB ik moet zeggen dat ik in het begin ook vrij negatief was. Ik had bepaalde verwachtingen en daar voldeed de auto niet aan. Had veel software matige fouten, kon niet wennen aan de autopilot, AP die vreemd gedrag vertoonde, stuur dat trilt, 2x per week laden ipv 1x per 8 dagen tanken etc. En ik ging het vergelijken met mijn vorige auto waar ik alle positieve punten ook verwachtte in de Tesla want 20k duurder etc.
Inmiddels ben ik echter heel blij met de auto. Wellicht dat ik het nu geaccepteerd heb dat bepaalde zaken nog niet vlekkeloos werken (bijv software matig is er nog een hoop te verbeteren). Echter krijg je wel elke zoveel maanden weer een update. Dus het wordt steeds wat beter terwijl dit bij alle andere fabrikanten op hetzelfde niveau blijft over het algemeen.
Verder lijken het aantal software fouten een stuk minder (alsof de auto moest leren/wennen?), rij ik vrijwel altijd op AP indien mogelijk, heb ik (bijna) geen last meer van stuurtrillingen en is 2x opladen in de week een gewoonte geworden ipv een last.
Het zal een stukje gewenning zijn, een stukje acceptatie, een stukje gedrag etc. Het is heel begrijpelijk dat je nu door de negatieve ervaringen de positieve ervaringen niet meer terug ziet. Enige dat ik kan meegeven is hou vol/hoop en dan komt het goed
Andere is natuurlijk dat ik je hoorde dat het je nu maar 115euro per maand aan bijtelling kost. Hou er rekening mee dat je voor dit geld net een toyota aygo kan rijden.
Dus alles in perspectief
Inmiddels ben ik echter heel blij met de auto. Wellicht dat ik het nu geaccepteerd heb dat bepaalde zaken nog niet vlekkeloos werken (bijv software matig is er nog een hoop te verbeteren). Echter krijg je wel elke zoveel maanden weer een update. Dus het wordt steeds wat beter terwijl dit bij alle andere fabrikanten op hetzelfde niveau blijft over het algemeen.
Verder lijken het aantal software fouten een stuk minder (alsof de auto moest leren/wennen?), rij ik vrijwel altijd op AP indien mogelijk, heb ik (bijna) geen last meer van stuurtrillingen en is 2x opladen in de week een gewoonte geworden ipv een last.
Het zal een stukje gewenning zijn, een stukje acceptatie, een stukje gedrag etc. Het is heel begrijpelijk dat je nu door de negatieve ervaringen de positieve ervaringen niet meer terug ziet. Enige dat ik kan meegeven is hou vol/hoop en dan komt het goed
Andere is natuurlijk dat ik je hoorde dat het je nu maar 115euro per maand aan bijtelling kost. Hou er rekening mee dat je voor dit geld net een toyota aygo kan rijden.
[ Voor 10% gewijzigd door thewizard2006 op 17-02-2020 13:43 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Ik begrijp dat je dit wilt. Maar dit is niet de realiteit, nooit geweest. Dit geldt voor EV, ICE, wasmiddelen ("wast 30% schoner!!!"), etc. Je moet/mag niet klakkeloos aannemen dat dit zoals geadverteerd is. Helemaal aangezien de opgegeven range geen belofte is, maar de range naar aanleiding van een gestandaardiseerde test, wat er heel duidelijk bij staat. Als jij verder niet onderzoekt wat WLTP betekent, is dat jouw keuze. Het is toch logisch dat als je niet eens rekening houdt met de snelheid, dat er behoorlijk wat variatie in verbruik kan zijn.JohanB schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:14:
[...]
Het is echt zo gegoogled wat de praktijkrange is. Ik kan me dan overigens nog steeds voorstellen dat het wat tegenvalt, want:
- Kou heeft heel veel invloed
- Wanneer je zuinig bent, gebruik je een groot deel van de batterij op dagelijkse basis niet en heb je effectief minder.
Maar valse marketing is overdreven. Je mag als consument best naar de 'kleine lettertjes' kijken en onderzoeken wat dit in de praktijk betekent.
@claudior @JohanB Ik ben absoluut niet ontevreden over mijn LR (voldoet ruim voor mijn usecase) maar als er op de website met dikke koeieletters staat "550km range" en dan in de kleine lettertjes pas "op basis van WLTP" vind ik dat nog steeds wat misleidend. Tesla kan er uiteraard niks aan doen dat WLTP te optimistisch is en zullen natuurlijk ook niet met minder willen adverteren, maar ik vind bewust overdrijven (of onrealistische tests gebruiken) in advertenties of op plaatsen waar consumenten realistische cijfers zouden willen zien verachterlijk (geld voor alle bedrijven, inclusief wasmiddel, batterijtijden van mobieltjes en laptops).
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Maar waarom struikelt amper iemand daarover bij ICE en is het bij EV plots wel een probleem?Tassadar32 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:24:
@claudior @JohanB Ik ben absoluut niet ontevreden over mijn LR (voldoet ruim voor mijn usecase) maar als er op de website met dikke koeieletters staat "550km range" en dan in de kleine lettertjes pas "op basis van WLTP" vind ik dat nog steeds wat misleidend. Tesla kan er uiteraard niks aan doen dat WLTP te optimistisch is en zullen natuurlijk ook niet met minder willen adverteren, maar ik vind bewust overdrijven (of onrealistische tests gebruiken) in advertenties of op plaatsen waar consumenten realistische cijfers zouden willen zien verachterlijk (geld voor alle bedrijven, inclusief wasmiddel, batterijtijden van mobieltjes en laptops).
Iedreen met ook maar een beetje interesse in EV weet toch ook dat er verschillende standaarden zijn, de ene al wat realistischer dan de andere? Dat is toch basiskennis als je een EV overweegt?
Ik word hier echt moe van. Je doet toch een héél klein beetje onderzoek voor je iets koopt?
Verwijderd
Dat was echt te makkelijk, sorry.Tassadar32 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:24:
En dan vijf kilometer scrollen verderop:
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2022 06:33 ]
Dit.MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:26:
[...]
Maar waarom struikelt amper iemand daarover bij ICE en is het bij EV plots wel een probleem?
Iedreen met ook maar een beetje interesse in EV weet toch ook dat er verschillende standaarden zijn, de ene al wat realistischer dan de andere? Dat is toch basiskennis als je een EV overweegt?
Ik word hier echt moe van. Je doet toch een héél klein beetje onderzoek voor je iets koopt?
Pak even als voorbeeld mijn eigen BMW 116i (F20, 2014). 45 liter tank.
Copy van RDW:
Brandstofverbruik NEDC 5.6 l/100km
Komt neer op +/- 800 KM per tank.
Kan je vertellen dat ik dat van m'n levensdagen nog nooit gehaald heb, en dat je dat ook nooit haalt.
En dan reed ik 5 dagen per week 130KM per dag, waarvan 115KM snelweg. Normale snelheden.
Waar zat ik gemiddeld op? zo'n 630KM per tank (give or take 30km ivm omstandigheden).
Reed je een paar keer door? 500km op een tank.
Worden die nummers ergens door BMW (of welke autofabrikant dan ook) getoond?
Onder het mom van "verbruik bij normaal rijgedrag NL-wegen"?
Nee.
Maar er wordt wel geadverteerd met "Kijk ons een verbruik hebben van 1 op 23". Terwijl dat niet waargemaakt kan worden.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.