Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 420 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.713 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:59
Als ik dit had geweten had ik even gewacht en was ik voor de long range gegaan. Gelukkig wel 3k korting gehad vorig jaar, dus echt genaaid ben ik niet. Toch jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:09
iAdema schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:15:
Als ik dit had geweten had ik even gewacht en was ik voor de long range gegaan. Gelukkig wel 3k korting gehad vorig jaar, dus echt genaaid ben ik niet. Toch jammer.
Ik was in de markt voor de RWD, maar met deze prijzen gaat het een LR worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Dikke poep dit. Gefeliciteerd voor de personen die het nog kunnen recht breien of gaan bestellen.

Ik hoop dat dit even doorzet nog. Dan is de m3p ook flink minder waard over 2 jaar. Wellicht over te nemen tegen een mooi prijsje.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-01-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Laatst online: 19-09 14:23
X-GeaR schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:09:
[...]

Ik rijd nu de Model Y, maar er zijn dagen dat ik de Model 3 echt mis. Er wordt vaak gerept over meer ruimte, hoger, etc... Dat is allemaal zo, maar gaat het puur om rijden (wat je 99% van de tijd doet) dan is de Model 3 echt veel fijner. Goed de voor en nadelen naast elkaar zetten. Bij zo'n prijsverschil zou ik het wel weten ;-)
Yeah dit prijsverschil kan ik echt niet laten liggen. Weet iemand hier of alleen de kale witte/zwarte model 3 in aanmerking komt of kan je ook nog een kleur / trekhaak kiezen zonder de 'catalogusprijs' te veranderen?

edit: catalogusprijs is inclusief btw, bpm en alle opties die in de fabriek zijn geinstalleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Luqq op 13-01-2023 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Laatst online: 20:09
Luqq schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:21:
[...]

Yeah dit prijsverschil kan ik echt niet laten liggen. Weet iemand hier of alleen de kale witte/zwarte model 3 in aanmerking komt of kan je ook nog een kleur / trekhaak kiezen zonder de 'catalogusprijs' te veranderen?
Ik zou zeggen check het even op de Tesla site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-09 16:48
X-GeaR schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:09:
[...]

Ik rijd nu de Model Y, maar er zijn dagen dat ik de Model 3 echt mis. Er wordt vaak gerept over meer ruimte, hoger, etc... Dat is allemaal zo, maar gaat het puur om rijden (wat je 99% van de tijd doet) dan is de Model 3 echt veel fijner. Goed de voor en nadelen naast elkaar zetten. Bij zo'n prijsverschil zou ik het wel weten ;-)
Goed om te weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Korting :o Dan ben je de eerste voor zover ik weet :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
Straks maar even contact opnemen met Tesla. De levering van mijn Y staat gepland voor volgende week en ik voel er natuurlijk weinig voor om de oude prijs te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 11:07
Korting?? Lol hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan? Dat heb ik nog nooit gehoord bij Tesla :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Djerro123 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:22:
Wow ik snap dat de mensen die hem net hebben hier misschien een beetje genaaid voelen, maar ik moet nog bestellen en mijn versie is nu 4k duurder in LR versie… zit nu wel enorm te twijfelen of ik misschien gewoon dat moet doen.

@Taro wat ga jij doen? Jij zou maandag ophalen als ik me niet vergis?
Klopt, ik zou maandag de auto gaan ophalen. Ben hier dus wel blij mee :)

Ik ga Tesla om 10:00 als ze open zijn even bellen. Ze zouden sowieso nog met een voorstel bij mij terugkomen, dat hebben ze niet gedaan, vermoed omdat ze dit al wisten. Ik had de vraag gesteld dat als de RWD range in de praktijk onvoldoende bleek te zijn (ik weet namelijk door de eerder genoemde omstandigheden nog niet hoeveel kilometer ik dagelijks zal gaan rijden), of ze mij dan vóór de aanschaf een voorstel konden doen voor inruil en upgrade binnen 2-3 maanden naar een LR of Performance.

Ik heb de auto voor 1 maart sowieso niet echt nodig, ik heb tijdelijk al iets anders geregeld. Dus annuleren en voor de LR gaan is zeker een optie. Zit ik alleen wel met de kleur, want Midnight Grey is daarop niet beschikbaar, Quicksilver duurt langer en daar staat maart-mei als levertijd, dat is te laat al heb ik bij voorkeur wel die kleur.

Even snel met mijn vrouw overlegd, in plaats van de grijze RWD wil ik voor de zwarte LR gaan. Baal wel dat ik dan nog langer moet wachten, zat al 3 dagen tot komende maandag af te tellen ;), maar de LR is nu in verhouding en door de andere kleur, "maar" 3.600 Euro duurder dan de RWD, een no-brainer.

Geen RWD Dragy test dus maandag ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iAdema
  • Laatst online: 19:59
ybos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Korting :o Dan ben je de eerste voor zover ik weet :Y
Djerro123 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Korting?? Lol hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan? Dat heb ik nog nooit gehoord bij Tesla :P
Ze hadden eind vorig jaar per ongeluk een aantal voorraad modellen op de site gezet met €3000 korting. Daar heb ik er een van te pakken gekregen. Volgens de verkoper hebben ze er zo 5 verkocht in Nederland. Zeker mazzel gehad dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Die prijsdaling betekent volgens mij dat er een paar goed volle boten geladen met MY en M3 onderweg zijn, en die willen ze voor einde kwartaal verkocht hebben.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
Tommie12 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:54:
Die prijsdaling betekent volgens mij dat er een paar goed volle boten geladen met MY en M3 onderweg zijn, en die willen ze voor einde kwartaal verkocht hebben.
Altijd leuk hoe sommige het glas halfvol zien.
Wat denkt u wat er nu met de concurrentie gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
lighting_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:57:
[...]

Die worden weggeblazen :Y Ik denk niet dat de concurrentie de mogelijkheid heeft om de prijzen te laten zakken.

Tesla doet niet aan promotie, maar met dit soort acties denk ik dat dat wel zou helpen. Komende weken zullen ze daardoor nog best wat aankopen missen denk ik zo, puur omdat mensen niet weten van de prijsdaling en dan toch voor VW of andere merken kiezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:02
Voor de mensen die de 30/31 dec hebben opgehaald, je kan vandaag en morgen nog kosteloos je auto inleveren (kost 0,55 per km boven de 100km) even een bericht sturen naar Tesla en dan binnen 14dagen inleveren.
Zie het koopcontract

[ Voor 5% gewijzigd door -Jaap-io op 13-01-2023 09:08 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:27
Tommie12 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:54:
Dat is toch wel het mooie van Tesla nu. Ze leggen klanten (en de concurrentie) min-of-meer hun wil op met deze verkoopstrategie.

In Q4 komt ineens de Y RWD op prijspunt 50k. De auto's zijn al in productie en staan min-of-meer al op de boot. Terwijl de verkoop nog loopt. Tegen het einde van het jaar draait hun verkoop apparaat op volle toeren om de voorraad te legen.

De boeken voor Q4 zijn nog maar net gesloten of er vind alweer een ramp-up plaats voor Q1 met andere interessante prijspunten voor een nieuwe 'wave'.

Tesla kan gewoon leveren waarbij de conventionele concurrent met te hoge prijzen en levertijd problemen kampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
ybos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Die worden weggeblazen :Y Ik denk niet dat de concurrentie de mogelijkheid heeft om de prijzen te laten zakken.

Tesla doet niet aan promotie, maar met dit soort acties denk ik dat dat wel zou helpen. Komende weken zullen ze daardoor nog best wat aankopen missen denk ik zo, puur omdat mensen niet weten van de prijsdaling en dan toch voor VW of andere merken kiezen.
True + meeste concurrenten maken amper winst rond die vanaf prijzen. Tesla kan zelfs hierna nog meer zakken als recessie hun groei tegen gaat houden. Zo als Elon Musk laatst zei: Komende tijd kiezen ze voor groei en als dat betekent dat ze geen winst maken dan is dat maar zo zolang het bedrijf maar financieel gezond blijft

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 11:11
Oef had de Y niet echt nodig qua ruimte. Geen spijt van maar tov de 3 is het zelfs voor lease nog wel flink geld :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Ik ging gelijk meerdere vrienden familie en kennissen geattendeerd over deze prijsverlaging.
Voor sommige echt zuur idd maar ja in life you win some you lose some.
We dachten met zn allen toen dat 50k voor de RWD Y al een mega deal was.
Ik denk de grootste verliezer is niet zozeer RWD koper, maar Y LR/P koper..

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Op de pagina van de Y staat ook de subsidie banner, maar lijkt me dat dat niet klopt? Of gaan er nog bepaalde kosten (tenaamstelling oid) waardoor de baseline price wel onder de 45 komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wW4FuR7db_fYDEDqCeSrSS_CXyk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4sfwWLcJbOeHl3FspQ4ViSEC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:39
SirLct schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:17:
Ik ging gelijk meerdere vrienden familie en kennissen geattendeerd over deze prijsverlaging.
Waarom dat? Ze zakken toch allemaal in prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
d:)b

Lagere verkoopprijs betekent dat nog meer mensen de kans krijgen een EV aan te schaffen.

Dat mensen die er al één hebben daardoor wat meer afschrijving hebben is vervelend maar bij aanschaf van een nieuwe genieten ze ook van de lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 14:07
SirLct schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:17:
Zo zie ik het ook. Zelf op 31-12 een rode RWD in ontvangst genomen. Als ik de LR zou kiezen, was ik ook voor rood gegaan en die is pas vanaf juni-augustus leverbaar. Had ik in de tussentijd een andere auto moeten regelen (kwam nu van lease die ik in oktober heb ingeleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Sunri5e schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:19:
[...]

De Y LR wel significant meer dan de Y RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Sander schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:17:
Op de pagina van de Y staat ook de subsidie banner, maar lijkt me dat dat niet klopt? Of gaan er nog bepaalde kosten (tenaamstelling oid) waardoor de baseline price wel onder de 45 komt?

[Afbeelding]
Ik weet niet of de afleverkosten (ongeveer 1000 euro?) in het bedrag zitten dat bepalend voor subsidie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 13:20
Taro schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:51:
[...]

Klopt, ik zou maandag de auto gaan ophalen. Ben hier dus wel blij mee :)

Ik ga Tesla om 10:00 als ze open zijn even bellen. Ze zouden sowieso nog met een voorstel bij mij terugkomen, dat hebben ze niet gedaan, vermoed omdat ze dit al wisten. Ik had de vraag gesteld dat als de RWD range in de praktijk onvoldoende bleek te zijn (ik weet namelijk door de eerder genoemde omstandigheden nog niet hoeveel kilometer ik dagelijks zal gaan rijden), of ze mij dan vóór de aanschaf een voorstel konden doen voor inruil en upgrade binnen 2-3 maanden naar een LR of Performance.

Ik heb de auto voor 1 maart sowieso niet echt nodig, ik heb tijdelijk al iets anders geregeld. Dus annuleren en voor de LR gaan is zeker een optie. Zit ik alleen wel met de kleur, want Midnight Grey is daarop niet beschikbaar, Quicksilver duurt langer en daar staat maart-mei als levertijd, dat is te laat al heb ik bij voorkeur wel die kleur.

Even snel met mijn vrouw overlegd, in plaats van de grijze RWD wil ik voor de zwarte LR gaan. Baal wel dat ik dan nog langer moet wachten, zat al 3 dagen tot komende maandag af te tellen ;), maar de LR is nu in verhouding en door de andere kleur, "maar" 3.400 Euro duurder dan de RWD, een no-brainer.

Geen RWD Dragy test dus maandag ;)
Hoe kom je op 3400 euro duurder uit?
Het prijsverschil in de basis is 7000 euro.
Zwart op LR is 1200; midnight silver op RWD is 1600.
Dan is het prijsverschil toch 6600 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Sunri5e schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:19:
[...]

Yep en ik ben niet getroffen dus dit is natuurlijk puur theoretisch.
Maar persoonlijk vind ik dat de 50k voor RWD Y al super netjes was.
Ik heb al paar keer genoemd hier dat de Y LR en P prijzen (en ook M3RWD) eigenlijk veel te hoog is.
Dus als Y RWD koper had je iets die eigenlijk heel competitief was in die tijd.
Dan vind ik niet dat je "genaaid" bent. Als je de Y LR/ P of 3 RWD had gekocht dan vind ik het eigenlijk toen al te duur dus jah.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
rolandmegens schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Het is tov de vorige prijs. Ik zit in hetzelfde bootje: ik had rekening gehouden met een RWD, zwart + trekhaak: 53.5k. Diezeflde uitvoering nu is in LR 'slechts' 57.5k. Dat is maar 4k duurder. (Taro neemt een goedkopere kleur tov zijn RWD die hij in bestelling had, dus scheelt het nog maar 3.4k).

Het is een beetje naar je eigen portemonnee rekenen natuurlijk :P Maar zo kijk ik er momenteel ook naar. Hoewel ik neig naar de korting te nemen op de RWD en niet voor de LR te gaan. Het type batterij, de hogere aanschaf/verzekering/bijtelling houden mij tegen. De range heb ik niet echt nodig, heowel de snappyness van de 5.0 seconden wel aantrekkelijk klinkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
rolandmegens schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:22:
[...]

De RWD was 49,990, de LR is nu 53,990 = +4.000 verschil
Grijs was +1600 (dacht 1800, maar is 1600), zwart wordt +1200 = -400 verschil

4.000 - 400 = 3600.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Djerro123 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Het is tov de vorige prijs. Ik zit in hetzelfde bootje: ik had rekening gehouden met een RWD, zwart + trekhaak: 53.5k. Diezeflde uitvoering nu is in LR 'slechts' 57.5k. Dat is maar 4k duurder. (Taro neemt een goedkopere kleur tov zijn RWD die hij in bestelling had, dus scheelt het nog maar 3.4k).

Het is een beetje naar je eigen portemonnee rekenen natuurlijk :P Maar zo kijk ik er momenteel ook naar. Hoewel ik neig naar de korting te nemen op de RWD en niet voor de LR te gaan. Het type batterij, de hogere aanschaf/verzekering/bijtelling houden mij tegen. De range heb ik niet echt nodig, heowel de snappyness van de 5.0 seconden wel aantrekkelijk klinkt :P
En als je de ruimte niet echt nodig kan je voor 42k een RWD 3 :D
Ik vind die echt zo bizaar qua prijs, oongelofelijke strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SirLct schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:27:
[...]

En als je de ruimte niet echt nodig kan je 42k kwijt bent voor een RWD 3 :D
Ex lease model 3's en particuliere verkopers zijn de pineut. Succes met 35-42k vraagprijs als je hem nieuw voor 42k kunt regelen. Tesla wil ook gewoon blijven verkopen en niet met een enorme voorraad blijven zitten. En in vergelijking tot andere merken doen ze dit slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
[...]

Ja maar de ruimte (en hoge instap) is juist waar ik naar uit keek, dus de M3 is niet echt voor mij (hoewel echt ontzettend lekker geprijsd momenteel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Djerro123 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Ja maar de ruimte (en hoge instap) is juist waar ik naar uit keek, dus de M3 is niet echt voor mij (hoewel echt ontzettend lekker geprijsd momenteel)
Same here, wij begonnen ons met de dag meer te ergeren aan de lage in-/uitstap van de M3, en dan is de P nóg iets lager dan de RWD. Als je wat ouder wordt (42 ;) ), dan gaat dat toch tellen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-08 11:58
[...]

Hoe kom je aan de 42K voor een M3 dan? Misschien zie ik wat over het hoofd maar de M3 RWD variant begint toch bij 44.9K?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
DeLyon schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:32:
[...]

Hoe kom je aan de 42K voor een M3 dan? Misschien zie ik wat over het hoofd maar de M3 RWD variant begint toch bij 44.9K?
Sepp nieuw is 2.990. Et voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:29
Subsidie er af, kon je geen opties meer kiezen of andere kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 22:52

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

DeLyon schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:32:
[...]

+ subsidie :), al is die tegenwoordig geen 3k meer, maar slechts 2k.

Dus voor 43K heb je een model 3, wel snel aanvragen. subsidie is bijna op!.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jitsert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-08 12:09
Ik geef toe dat het even steekt, in de week tussen kerst en oud en nieuw mijn MY opgehaald. Ben er ontzettend tevreden mee en heb inmiddels een kleine 1200km gereden. De LR had makkelijk in mijn leasebudget gepast op deze wijze.

Maar iemand zei het al, sometimes you win..
Voor de mensen die hem nog gaan bestellen: Have fun en geniet van de korting, I know I would ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Joosie200 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Ex lease model 3's en particuliere verkopers zijn de pineut. Succes met 35-42k vraagprijs als je hem nieuw voor 42k kunt regelen. Tesla wil ook gewoon blijven verkopen en niet met een enorme voorraad blijven zitten. En in vergelijking tot andere merken doen ze dit slim.
Ah ja natuurlijk!
Maar hoe was het toen gegaan met Model S/X? Ik weet dat toendertijd waren er mensen die na 6 maanden de auto dik 20-30k kon afschrijven door prijsverlaging.
Djerro123 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Nee ik snap je volledig, als je de ruimte nodig heb is de Y natuurlijk perfect (is echt een boot aan ruimte)
En nu gewoon logisch geprijsd ook - id zin dat SUV variant hoger zit qua prijs.
Was tot kort natuurlijk hele rare prijsstelling dat Y RWD 50k was en 3 RWD 52? 53? was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Smuggler schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Is toch 2950? https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sepp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
dimi_v schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:32:
Subsidie er af, kon je geen opties meer kiezen of andere kleur
Dat is wel zo. Nu boeit een trekhaak mij niks, fsd vind ik duur betaald, alleen midnight blue of rood vind ik wel zo nice. Maargoed er valt veel te wrappen / over te spuiten met 2k in de pocket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
Een Model Y LR voor 53k? Wow...
Enkel die parkeersensoren doen me nu nog twijfelen...
Want ik begon serieus andere merken te overwegen als opvolger voor mijn huidige M3.
Maar met deze prijzen staat de MY LR weer bovenaan de lijst.

Komen de MY's uit Duitsland ook zonder parkeersensoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Dit is natuurlijk ongekend slim van Tesla.

De bijtelling wordt steeds hoger en de tweedehandsmarkt voor particulieren is er nog niet echt. In 2019 hebben ze de markt overspoeld met M3's die nog 4% bijtelling genoten en die zullen begin volgend jaar uit de lease gaan lopen. Op dit moment is een tweedehands M3 LR met schappelijke kilometers (<60.000) nog zo'n 50k.
Dus voordat alle ex-lease auto's de tweedehandsmarkt gaan overspoelen voeren ze een prijsverlaging in om particulieren aan het idee te laten wennen dat het misschien wel haalbaar is om een nieuwe Tesla (RWD) te rijden voor minder geld.

Dan is zelfs als particulier zijnde de keuze voor een nieuwe M3 RWD waar je ook nog eens subsidie op krijgt natuurlijk wel heel makkelijk gemaakt. (buiten of het voor Jan Modaal haalbaar is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
lighting_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:57:
[...]

Natuurlijk, dit is positief.
Ik heb zoals eerder vermeld een auto in bestelling staan, en heb nu aan onze beheerder gevraagd wat dit betekent. Ik had me bereid verklaard om een kleine persoonlijke bijdrage te doen, maar dat lijkt me nu niet meer nodig.

De concurrentie zit vandaag met een kater....
Toen ik de offerte had van mijn MY LR had ik een vergelijkbare voor een iX3 an een Q4etron die redelijk uitgerust was, en ik kreeg die ook in mijn leasebudget mits enkele compromissen.

Ondertussen begrijp ik dat die BMW an Audi een stuk in prijs gestegen is, en dat de leveringstermijn onzeker blijft.
Dat moet een impact hebben, maar voorlopig blijven die duitsers toch met capaciteitsproblemen zitten.
En omdat den duits toch graag duits koopt zullen ze hun productie wel verkocht krijgen, maar ik vrees dat dat binnen een paar maanden toch gaat veranderen...

In elk geval, het is een belangrijke stap vooruit voor de electromobiliteit.
10k is zowat een categorie verschil, en brengt de MY binnen bereik voor een pak meer mensen, zeker op de leasemarkt.
De MY wordt nu vrijwel goedkoper dan een ID4 of ID5, en is volgens mij toch een completere auto.
Het bewijst ook dat er nog potentieel is om de prijs van electrische auto's naar beneden te krijgen. Tesla gaat ze zeker niet met verlies verkopen.
En als Tesla dit kan, dan moet de rest het op termijn ook kunnen.

De volgende stap is de compacte Model 2 van Tesla.
Als die echt rond de 30k gaat, en zowat het formaat van een VW Golf/ID3 heeft, dan gaat die een ENORM succes worden.

Future is bright!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
Nu nog even een prijsdaling in juni en dan kan ik wellicht deze auto van de LM overnemen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

mijn excusses, zat er in mijn gedachten 1k naast.
Wij hadden met onze auto nog 4k.

En ergens ging dat in mijn hoofd naar 3k, en toen opeens weer 1k eraf naar 2k.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lighting_
El Polo Diablo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:38:
Dit is natuurlijk ongekend slim van Tesla.

De bijtelling wordt steeds hoger en de tweedehandsmarkt voor particulieren is er nog niet echt. In 2019 hebben ze de markt overspoeld met M3's die nog 4% bijtelling genoten en die zullen begin volgend jaar uit de lease gaan lopen. Op dit moment is een tweedehands M3 LR met schappelijke kilometers (<60.000) nog zo'n 50k.
Dus voordat alle ex-lease auto's de tweedehandsmarkt gaan overspoelen voeren ze een prijsverlaging in om particulieren aan het idee te laten wennen dat het misschien wel haalbaar is om een nieuwe Tesla (RWD) te rijden voor minder geld.

Dan is zelfs als particulier zijnde de keuze voor een nieuwe M3 RWD waar je ook nog eens subsidie op krijgt natuurlijk wel heel makkelijk gemaakt. (buiten of het voor Jan Modaal haalbaar is).
Dit is een wereldwijde daling. Heeft weinig met NL fiscaliteit te maken. In 2019 konden ze als enige 30k leveren vanwege 4% bijtelling. Dat was in 2019 een maandproductie. Musk had best een kerstkaart naar de overheid kunnen sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:18
Smuggler schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:43:
[...]

mijn excusses, zat er in mijn gedachten 1k naast.
Wij hadden met onze auto nog 4k.

En ergens ging dat in mijn hoofd naar 3k, en toen opeens weer 1k eraf naar 2k.
Maar je totaalprijs van 43K klopt dan weer wel, want je moet de afleverkosten er natuurlijk nog wel bij optellen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:06
Ik voel me wel genaaid zo. Mijn Y LR heb ik in juni (witte lak, zwart interieur, 19" velgen, trekhaak) voor €68K besteld.

Dezelfde versie (maar dan zonder parkeersensoren) kost op moment van schrijven €56.343. Dat is een verschil van 12K. Zijn wel dure parkeersensoren zo... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 12:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpQKUDOShh8V-jsps7tJ5kx9wTQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TeMmbcGWrP6uYzP32sE6XAaK.png?f=user_large

Wouw, einde 2021 ging ik ervan uit dat de inflatie er wel voor zou zorgen dat de prijs zou oplopen, maar dit is echt een tegengestelde trend. Slecht voor de restwaarde van mijn M3.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
[...]

Ter vergelijking, een peugeot e-208 full options (nog altijd minder dan een Tesla) komt op 41k uit 8)7. Denk dat de levertijd weer snel gaat oplopen ondanks de verhoogde productiecapaciteit.

[ Voor 11% gewijzigd door n0pe op 13-01-2023 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:46
Wow, wat een mooie verassing! Snel m’n privé RWD die over twee weken geleverd zou worden omgeruild naar een LR, dat scheelt maar 3k€!. Komt dan ook mijn AWD wens uit :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Radiodurans op 13-01-2023 10:00 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
lighting_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Dit is een wereldwijde daling. Heeft weinig met NL fiscaliteit te maken. In 2019 konden ze als enige 30k leveren vanwege 4% bijtelling. Dat was in 2019 een maandproductie. Musk had best een kerstkaart naar de overheid kunnen sturen.
Er zijn zeker meer redenen voor, die ze zelf ook aanvoeren. Echter is Nederland wel een van de grootste afzetmarkten voor Tesla in Europa en zijn we nog steeds een welvarend land. Wellicht heeft het meegespeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Wij proberen altijd zo vloeiend mogelijk te rijden om o.a. wagenziekte van de bestuurder en passagiers te voorkomen (Bjorn Nyland zou ons echte Toyotarijders noemen :P). Dus veel toepassen van het Rijden 2.0: anticiperen, uitrollen en rustig optrekken. De oude Prius stuurt daar ook op aan, dus anticiperend gebruik van domme CC, uitrollen en zelf gasgeven met de oude Prius gaat heel goed in zo'n situatie.

Mijn vrouw reed gister voor het eerst met de MY in druk snelweg verkeer (geen file, wel veel snelheidswisselingen). Ze was bij thuiskomst witheet over hoe slecht TACC en Autopilot past bij die rijstijl.

Bij het achterop rijden van langzamer verkeer wordt te laat en veel te abrupt afgeremd. Als het verkeer voor weer versnelt reageert de auto te laat en vervolgens te agressief. Bij invoegen op de linker strook duurt het veel te lang voordat de auto weer gaat versnellen en versnelt daarna weer te agressief. Het lukte niet om het eerder besproken 'naar de voorligger toe accelereren' te activeren. Voor ons, zeker met passagiers, is TACC/Autopilot op zulke momenten onbruikbaar en dat valt ons eigenlijk vies tegen. Ik zou willen dat daar instellingen voor beschikbaar zouden zijn, desnoods dumbd-down zoals 'Chill', 'Normal'...

One pedal driving daarentegen is wel een verbetering.

[ Voor 4% gewijzigd door styno op 13-01-2023 10:11 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Tesla gesproken, de MY RWD grijs is omgezet naar een MY LR zwart. Maandag dus niet de RWD ophalen, maar wel blij met deze wending :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lighting_
El Polo Diablo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Er zijn zeker meer redenen voor, die ze zelf ook aanvoeren. Echter is Nederland wel een van de grootste afzetmarkten voor Tesla in Europa en zijn we nog steeds een welvarend land. Wellicht heeft het meegespeeld.
NL stelt qua aantal niks voor. Na de prijsdaling vorig week in China hebben ze in 3 dagen 10k orders ontvangen.
DE is ook een veel groter markt. NL prijzen konden niet achterblijven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
Zojuist heb ik met Tesla Amsterdam gesproken. Binnen 48 wordt de eindfactuur automatisch aangepast met dien verstande dat de lagere prijs wordt gehanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Kan je ook antwoorden op de vraag welke seinen dat precies waren? In plaats van sarcastisch te doen.
Want daar ging mijn vraag om, het gaat tegen de algemene trend in dat Tesla de prijzen verlaagt.
Dat China de prijzen al eerder verlaagde was geen duidelijke indicatie dat het hier ook ging gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door this op 13-01-2023 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

styno schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:06:
Wij proberen altijd zo vloeiend mogelijk te rijden om o.a. wagenziekte van de bestuurder en passagiers te voorkomen (Bjorn Nyland zou ons echte Toyotarijders noemen :P). Dus veel toepassen van het Rijden 2.0: anticiperen, uitrollen en rustig optrekken. De oude Prius stuurt daar ook op aan, dus anticiperend gebruik van domme CC, uitrollen en zelf gasgeven met de oude Prius gaat heel goed in zo'n situatie.

Mijn vrouw reed gister voor het eerst met de MY in druk snelweg verkeer (geen file, wel veel snelheidswisselingen). Ze was bij thuiskomst witheet over hoe slecht TACC en Autopilot past bij die rijstijl.

Bij het achterop rijden van langzamer verkeer wordt te laat en veel te abrupt afgeremd. Als het verkeer voor weer versnelt reageert de auto te laat en vervolgens te agressief. Bij invoegen op de linker strook duurt het veel te lang voordat de auto weer gaat versnellen en versnelt daarna weer te agressief. Het lukte niet om het eerder besproken 'naar de voorligger toe accelereren' te activeren. Voor ons, zeker met passagiers, is TACC/Autopilot op zulke momenten onbruikbaar en dat valt ons eigenlijk vies tegen. Ik zou willen dat daar instellingen voor beschikbaar zouden zijn, desnoods dumbd-down zoals 'Chill', 'Normal'...

One pedal driving daarentegen is wel een verbetering.
Ik dacht dat autopilot ook fijn zou zijn met files e.d., maar dat valt vies tegen inderdaad. Op hogere snelheden werkt het erg goed is mijn ervaring. Bij langzaam rijdend verkeer helemaal niet en trekt de auto veel te snel op bij een kleine beweging van de auto voor mij en remt ook veel te abrupt weer af. Daar mogen ze best wel wat aan doen.

Heb je in files alsnog een lamme voet door het telkens zelf moeten rijden met zo'n slimme auto. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:29
ach je hoeft je voet niet continue op de rem te houden, dat is al een vooruitgang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Smuggler schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Waar kun je die subsidie pot status zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 09:35
HekkeySE schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:38:
Oef dat is lekker. Mijn bestelde MYP ter vervanging van MX is even ruim 6k goedkoper geworden.
Mijn MYP (wit interieur) die sinds april 2022 in bestelling staat moet ook nog geleverd worden, dit is wel een lekkere pleister op de wond voor het lange wachten ;-)

MY LR QuickSilver 2023 :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
Taro schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:07:
Tesla gesproken, de MY RWD grijs is omgezet naar een MY LR zwart. Maandag dus niet de RWD ophalen, maar wel blij met deze wending :)
Maar geen LFP batterij maar een NCA batterij.. de vraag is of dat een voordeel is of niet.... dat hangt er vanaf wat je belangrijk vind.
Afbeeldingslocatie: https://www.onecharge.biz/wp-content/uploads/2021/03/LFP-NMC-lithium-battery-degradation-test-e1617240786736.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 13-01-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
this schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Kan je ook antwoorden op de vraag welke seinen dat precies waren? In plaats van sarcastisch te doen.
Want daar ging mijn vraag om, het gaat tegen de algemene trend in dat Tesla de prijzen verlaagt.
Dat China de prijzen al eerder verlaagde was geen duidelijke indicatie dat het hier ook ging gebeuren.
Dat is hem al vaker gevraagd, hij heeft geen bronnen voor een prijsdaling in NL, alleen de aanname gemaakt dat het ging gebeuren omdat dat in een aantal andere landen ook zo was. En die blijkt dus wel zo uit te pakken, maar dat had ook niet kunnen gebeuren, verdere onderbouwing is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 15:41
Immutable schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Maar geen LFP batterij maar een NCA batterij.. de vraag is of dat een voordeel is of niet.... dat hangt er vanaf wat je belangrijk vind.
[Afbeelding]
Dat vraag ik me ook sterk af, als je van plan bent de Tesla jarenlang (>5-10 jr) te rijden, ben je mogelijk met LFP beter af? Uiteraard mede afhankelijk van of je veel lange ritten maakt of niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djerro123
[...]

[Afbeelding]
Dit is exact waar ik ook mee zit. Als er een LPF in de LR had gezetten was het een nobrainer geweest voor mij eigenlijk. Maar ik vind het toch wel echt fijner dat ik de auto tot 100% kan laden (altijd), dat ik de volledige range tot mn beschikking heb.

Argh ik zit nu weer zo te twijfelen, crazy haha. Bijtelling kan ik naar beneden halen door gewoon wit te kiezen en trekhaak achteraf te laten installeren (kost 150 meer, maar scheelt weer 1350 in de bijtelling). Wrappen zou ik dan uiteindelijk ook kunnen doen voor een 2-3k denk ik, kan je nog een mooiere kleur kiezen ook.

Keuzes keuzes....

Maar de LPF batterij, dat staat me het meest tegen. De deg van mijn M3 2019 vond ik behoorlijk namelijk. Maarja, de range extra is ook wel echt heel chill.

*trekt resterende haren uit zijn hoofd

@Grotbewoner ook dit is onderdeel van de Tesla experience ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
Taro schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Dat is hem al vaker gevraagd, hij heeft geen bronnen voor een prijsdaling in NL, alleen de aanname gemaakt dat het ging gebeuren omdat dat in een aantal andere landen ook zo was. En die blijkt dus wel zo uit te pakken, maar dat had ook niet kunnen gebeuren, verdere onderbouwing is er niet.
Ik had deze prijsdaling ook wel verwacht, vanwege meerdere redenen:
  • De stimulatie van de overheid loopt alleen maar af. Bijtelling van 4, naar 8 naar 12 naar 16... daarnaast is het nu weer 16 en volgend jaar 17, dus er is niet echt haast geboden om een Tesla te bestellen, althans niet vanuit fiscaal oogpunt. De waarde waarover de lagere bijtelling telt zakt wel, maar geen noemenswaardige verschillen meer. Eenvoudig te concluderen dat de verkoopcijfers van Tesla hierdoor omlaag gaan.
  • De prijzen zijn in China flink gedaald, en waren ook in Duitsland flink lager dan in NL, waarbij je in Duitsland ook nog eens zo'n 5k subsidie kreeg. Vorige week koste een Quicksilver Y LR met 20" bijvoorbeeld 73k in Nederland, terwijl dezelfde auto voor rond de 60 bij onze oosterburen was te krijgen. Geeft dus wel aan dat er een flinke marge op de auto's zit.
  • Sinds de opening van de fabriek in Berlijn zijn de prijzen voor Nederland niet of nauwelijks gedaald, sterker nog ze waren alleen maar gestegen. Erg vreemd dat een auto importeren via boot van USA dezelfde cataloguswaarde had als een auto vanuit Berlijn op een vrachtwagen zetten en naar NL rijden... Vond het daarom wel logisch dat de prijzen voor NL bijgesteld zouden moeten gaan worden zodra de fabriek in Berlijn stabiel ging draaien qua productie.
  • De concurrentie zit niet stil, veel elektrische modellen in opmars met redelijke range. Het zijn geen Tesla's met supercharger netwerk, maar toch, zorgt wel voor marktwerking.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]
Klopt, maar ik had na 3 jaar en 3 maanden in mijn vorige Tesla zo'n 10% degradatie. Ons doel is +-5 jaar in deze auto te rijden. Laat de degradatie dan bijv. 15-20% zijn. Dan is de range op 100% kort door de bocht gezien nog evenveel als een nieuwe RWD met LFP. Maar dan heb je wel 5 jaar lang AWD ipv RWD, snellere acceleratie en tot die tijd een langere range gehad voor een relatief gezien kleine meerprijs.

Daarnaast ken ik mijzelf, over 3-4 jaar gaat het vast wel weer kriebelen en mogelijk ruilen we hem dan weer in voor een nieuwer model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeonis
Djerro123 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:25:
[...]
Bijtelling kan ik naar beneden halen door gewoon wit te kiezen en trekhaak achteraf te laten installeren (kost 150 meer, maar scheelt weer 1350 in de bijtelling).
Let wel even op dat dat geloof ik verschil maakt qua kentekenregistratie en trekgewicht(?). Weet het niet zeker, maar bij achteraf installatie wordt de trekhaak dacht ik niet op kenteken vermeld en mag je volgens mij alleen fietsendragers en dat soort dingen erop doen, en geen aanhangers/caravans trekken. Misschien maakt 't niet uit als je dat toch niet van plan was, maar toch even iets om naar te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Aeonis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Dat vraag ik me ook sterk af, als je van plan bent de Tesla jarenlang (>5-10 jr) te rijden, ben je mogelijk met LFP beter af? Uiteraard mede afhankelijk van of je veel lange ritten maakt of niet.
m00 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:20:
[...]

Een batterij degradeert op twee manieren:
1. laad- en ontlaadcycli. Een laadsessie van 80 naar 100% is een veelvoud aan belasting dan van 40 naar 60%. En DC meer dan AC.
2. met de tijd, en dan specifiek een functie van temperatuur × SoC. Hoe hoger de temperatuur hoe slechter, hoe meer tijd op hogere SoC hoe slechter, zie grafiek.

Maar in een EV is het aandeel van 2 vele malen groter dan 1, tenzij je misschien een miljoen km per jaar maakt.
Dus: laad je tot 100% en rij je direct na opladen weg: effect nihil.
Laad je tot 100% en laat je 'm de rest van de week zo staan, en doe je dat vaker: wel degelijk verminderde capaciteit op termijn.

Wat trouwens wel een sprookje is is dat het slecht zou zijn om een auto te laten staan met <20% SoC. Want: hoe lager de SoC, hoe minder tijd-degradatie. Wat wel schadelijk is is volledige ontlading tot onder een bepaald voltage. Maar er is altijd buffer onder 0% op het scherm (afhankelijk van merk, zie ook tests van TeslaBjørn) en een BMS zorgt ruim boven dat kritische voltage dat de batterij wordt ontkoppeld. Dan sta je alleen wel stil :P.

Wat je niet moet doen is ontladen tot 0% (is niet echt 0% want buffer, dus ruim boven kritieke voltage) en dan maanden zo laten staan. Door de inherente (zeer langzame) ontlading heb je dan wel kans dat het voltage genoeg zakt dat er schade ontstaat.
Maar over het algemeen hebben mensen niet een EV om hem maandenlang bijna leeg te laten staan, dus bij normaal gebruik zal dat nooit voorkomen.

Het is en blijft een gebruiksvoorwerp dus hoe neurotisch je over hogere SoC doet heb je volledig zelf in de hand. Ik doe zelf standaard tot 50%, want laden aan huis, ruim voldoende bereik en ik hoef nooit onverwacht ver weg. Beter batterijbehoud zonder aan praktisch gebruik in te boeten.

(semi-ontopic, want het bepaalt wel de laadstrategie ook aan openbare laadpalen :+. Het is wel goed om van bovenstaande bewust te zijn, vooral als het je eigen is en geen leasebak.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIXqe2TkUDL9SXYMedBUBAyz9to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdXpeWadhc9V5vAI3lz76Lca.jpg?f=fotoalbum_large
TLDR: op lange termijn maakt het niet zoveel uit.

LFP kan wat beter tegen cyclisch degraderen maar dat is (tenzij je een miljoenmiljard km per jaar rijdt) maar een fractie van de grotere bijdrage van degradatie in tijd. En daar is LFP niet wezenlijk anders in dan NCA/NMC.

De huidige LR/P modellen voor Europa zijn trouwens allemaal NMC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Aeonis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Let wel even op dat dat geloof ik verschil maakt qua kentekenregistratie en trekgewicht(?). Weet het niet zeker, maar bij achteraf installatie wordt de trekhaak dacht ik niet op kenteken vermeld en mag je volgens mij alleen fietsendragers en dat soort dingen erop doen, en geen aanhangers/caravans trekken. Misschien maakt 't niet uit als je dat toch niet van plan was, maar toch even iets om naar te kijken.
Dat was bij de 3 voorheen zo, tegenwoordig volgens mij niet meer. Bij de RWD staat op de website van de RDW (volgens mij heb ik de letters zo in de goede volgorde ;) ) het trekgewicht van 1600 kg, zonder hem met trekhaak besteld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]
Dit is exact waar ik ook mee zit. Als er een LPF in de LR had gezetten was het een nobrainer geweest voor mij eigenlijk. Maar ik vind het toch wel echt fijner dat ik de auto tot 100% kan laden (altijd), dat ik de volledige range tot mn beschikking heb.
Tesla raadt inderdaad aan bij LFP om tot 100% te laden, maar het is nog niet duidelijk of dit ook wel een goed idee is.
Tesla heeft redelijk ruime marges op degradatie binnen garantie, dus is het hun probleem niet echt dat jouw batterij degradeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m00

m00

Taro schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Klopt, maar ik had na 3 jaar en 3 maanden in mijn vorige Tesla zo'n 10% degradatie. Ons doel is +-5 jaar in deze auto te rijden. Laat de degradatie dan bijv. 15-20% zijn. Dan is de range op 100% kort door de bocht gezien nog evenveel als een nieuwe RWD met LFP. Maar dan heb je wel 5 jaar lang AWD ipv RWD, snellere acceleratie en tot die tijd een langere range gehad voor een relatief gezien kleine meerprijs.

Daarnaast ken ik mijzelf, over 3-4 jaar gaat het vast wel weer kriebelen en mogelijk ruilen we hem dan weer in voor een nieuwer model.
Die LFP had in diezelfde periode ook zo'n 10% degradatie gehad.
Ergo: gewoon doen wat je nu wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
m00 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:32:
[...]

[...]

[Afbeelding]
TLDR: op lange termijn maakt het niet zoveel uit.

LFP kan wat beter tegen cyclisch degraderen maar dat is (tenzij je een miljoenmiljard km per jaar rijdt) maar een fractie van de grotere bijdrage van degradatie in tijd. En daar is LFP niet wezenlijk anders in dan NCA/NMC.

De huidige LR/P modellen voor Europa zijn trouwens allemaal NMC.
LFP heeft meer voordelen dan alleen meer cycles. Shelf life is ook aanzienlijk hoger. Dat is dus de algemene degradatie zonder cycles te maken. Dit betekend vaak dat LFP auto's na de garantie periode waarschijnlijk een veel betere restwaarde zullen hebben. En dus gewoon bruikbaar zijn straks 20 jaar later.

Echter is dat niet interessant in de garantie periode's, en het hangt er vanaf hoeveel kilometer je zal maken inderdaad en hoe lang je hem wil houden. En of TCO voor jou interessant is of niet. Of dat juist andere factoren interessant zijn voor jou zoals grotere range of performance. -> LR / P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
[verwijderd]

[ Voor 106% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aeonis
Louw Post schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Ik dacht dat autopilot ook fijn zou zijn met files e.d., maar dat valt vies tegen inderdaad. Op hogere snelheden werkt het erg goed is mijn ervaring. Bij langzaam rijdend verkeer helemaal niet en trekt de auto veel te snel op bij een kleine beweging van de auto voor mij en remt ook veel te abrupt weer af. Daar mogen ze best wel wat aan doen.

Heb je in files alsnog een lamme voet door het telkens zelf moeten rijden met zo'n slimme auto. 8)7
Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed vinden in het slecht werken van AP in files of verkeer met wisselende snelheden, het gaat bij mij redelijk vloeiend. Moet wel vermelden dat ik mijn M3 LR op chill mode heb staan, dus dat haalt het snelle optrekken er al een beetje af, alles gaat wat vloeiender.

Wat het grootste verschil echter maakt is de instelling van de rijafstand op de voorligger. Als je die op 1-3 hebt staan dan gaat het allemaal erg stoterig, maar zet je die op 4-5 in de file, dan verloopt het allemaal veel vloeiender. De afstand in de file wordt er niet echt groter van, want op lage snelheid houdt hij de afstand klein, alleen op hogere snelheid zal de afstand groter worden (en is er dus ook iets meer ruimte om vloeiend af te remmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

Immutable schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:36:
[...]

LFP heeft meer voordelen dan alleen meer cycles. Shelf life is ook aanzienlijk hoger. Dat is dus de algemene degradatie zonder cycles te maken. Dit betekend vaak dat LFP auto's na de garantie periode waarschijnlijk een veel betere restwaarde zullen hebben. En dus gewoon bruikbaar zijn straks 20 jaar later.

Echter is dat niet interessant in de garantie periode's, en het hangt er vanaf hoeveel kilometer je zal maken inderdaad en hoe lang je hem wil houden. En of TCO voor jou interessant is of niet. Of dat juist andere factoren interessant zijn voor jou zoals grotere range of performance. -> LR / P
Nou nee, LFP degradeert nagenoeg gelijk, zie grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Mar.tin schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:37:
[...]

En dat is toch juist precies het kromme? Een LFP accu doet conservatief gezien het dubbele aantal cycli en optimistisch 3x het aantal cycli van een NCA.

Dus ergens rondom de 175.000-200.000km zit je met een omslagpunt. Dus als je láng wil doen en véél wil rijden is de LFP een betere keuze, nog maar niet gesproken over dat ie goedkoper is, en minder lief behandeld hoeft te worden.
En de SR versie is ook nog eens aanzienlijk zuiniger dan den LR / P over zijn levensduur. Dus minder kWh verbruik door de tijd heen.

LFP batterij heeft tevens minder aantal "cellen", en doordat de chemie stabieler is. Is de totale kans op "cell failure" dus ook veel kleiner. In plaats van een heleboel kleine celletjes met weinig Ah. NCA is instabieler en dus dat 1 cel dus kapot gaat is gewoon veel groter. Is gewoon een simpele kansberekening.

[ Voor 22% gewijzigd door Immutable op 13-01-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

Aeonis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed vinden in het slecht werken van AP in files of verkeer met wisselende snelheden, het gaat bij mij redelijk vloeiend. Moet wel vermelden dat ik mijn M3 LR op chill mode heb staan, dus dat haalt het snelle optrekken er al een beetje af, alles gaat wat vloeiender.

Wat het grootste verschil echter maakt is de instelling van de rijafstand op de voorligger. Als je die op 1-3 hebt staan dan gaat het allemaal erg stoterig, maar zet je die op 4-5 in de file, dan verloopt het allemaal veel vloeiender. De afstand in de file wordt er niet echt groter van, want op lage snelheid houdt hij de afstand klein, alleen op hogere snelheid zal de afstand groter worden (en is er dus ook iets meer ruimte om vloeiend af te remmen).
Dat zijn wel goede tips om te proberen. Ik heb inderdaad de afstand kort en ik rijd ook niet op chill mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
Taro schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Dat was bij de 3 voorheen zo, tegenwoordig volgens mij niet meer. Bij de RWD staat op de website van de RDW (volgens mij heb ik de letters zo in de goede volgorde ;) ) het trekgewicht van 1600 kg, zonder hem met trekhaak besteld te hebben.
Ah thanks, goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
[...]

Maar je kunt de LR ook gewoon standaard op bijv. 80-85% instellen en altijd tot dat punt laden, dan heb je dezelfde range. Ga je op vakantie, dan zet je hem op 100%. Is puur een psychologisch iets, ik herken dat wel hoor.
Argh ik zit nu weer zo te twijfelen, crazy haha. Bijtelling kan ik naar beneden halen door gewoon wit te kiezen en trekhaak achteraf te laten installeren (kost 150 meer, maar scheelt weer 1350 in de bijtelling). Wrappen zou ik dan uiteindelijk ook kunnen doen voor een 2-3k denk ik, kan je nog een mooiere kleur kiezen ook.
Hoeveel maanden verschil in bijtelling kan je overbruggen met 2000-3000 Euro die je bespaart op wrappen?
Keuzes keuzes....

Maar de LPF batterij, dat staat me het meest tegen. De deg van mijn M3 2019 vond ik behoorlijk namelijk. Maarja, de range extra is ook wel echt heel chill.
Het betreft lease? Hoeveel last heb je daadwerkelijk van die degradatie en afgenomen range gehad? Ik vermoed helemaal niet. En financieel heb je geen last van de degradatie bij lease, bij privé aanschaf wel.
*trekt resterende haren uit zijn hoofd
Dat probleem speelt hier gelukkig niet, die had ik toch al niet meer ;)

Je moet natuurlijk ook kijken wat het extra plezier van een LR vs een RWD is, dat is ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m00

m00

Mar.tin schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:37:
[...]

En dat is toch juist precies het kromme? Een LFP accu doet conservatief gezien het dubbele aantal cycli en optimistisch 3x het aantal cycli van een NCA.

Dus ergens rondom de 175.000-200.000km zit je met een omslagpunt. Dus als je láng wil doen en véél wil rijden is de LFP een betere keuze, nog maar niet gesproken over dat ie goedkoper is, en minder lief behandeld hoeft te worden.
De degradatie in tijd is niet wezenlijk anders dan NMC, en doordat je LFP vaker in de hogere SoC regionen moet houden om het BMS gecalibreerd te houden is die degradatiecomponent bij LFP hoger dan bij NMC.

Oftewel: op langere termijn maakt het niet zoveel uit. Gewoon halen wat je nu wilt hebben / nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Heeft iemand Tesla al gebeld die in de afgelopen 14 dagen z'n auto heeft opgehaald om te kijken of er nog iets te regelen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Laatst online: 04-07 09:17
Ik heb 29 december een Model Y P besteld en nog geen vin of leverdatum toegewezen gekregen. Nu vandaag uiteraard de prijsdaling en dat scheelt 6k op de prijs. Wat is wijsheid? Heb Tesla al gemaild wat er mogelijk is, maar iemand enig idee of er een procedure hiervoor is? Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
DaannO schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:44:
Ik heb 29 december een Model Y P besteld en nog geen vin of leverdatum toegewezen gekregen. Nu vandaag uiteraard de prijsdaling en dat scheelt 6k op de prijs. Wat is wijsheid? Heb Tesla al gemaild wat er mogelijk is, maar iemand enig idee of er een procedure hiervoor is? Wat is wijsheid?
Ja je prijs wordt aangepast, heb ik in de tijd ook gehad met de wijziging in prijs van de kleur.
Als het niet automatisch gedaan wordt, dan binnenkort even bellen met Tesla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
m00 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:41:
[...]

De degradatie in tijd is niet wezenlijk anders dan NMC, en doordat je LFP vaker in de hogere SoC regionen moet houden om het BMS gecalibreerd te houden is die degradatiecomponent bij LFP hoger dan bij NMC.

Oftewel: op langere termijn maakt het niet zoveel uit. Gewoon halen wat je nu wilt hebben / nodig hebt.
Dat je het over NMC hebt, denk ik al van... waarom noem je dat als je weet dat Tesla helemaal geen NMC gebruikt. Maar NCA gebruikt.

Het maakt zeker wel uit! Alleen hangt het sterk af van je persoonlijke situatie. Is het lease... of niet? Als het lease is boeit het natuurlijk helemaal niks wat voor batterij erin zit. Koop je de auto cash zelf? Is het zeer belangrijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Immutable op 13-01-2023 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

DaannO schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:44:
Prijsdaling wordt automatisch doorgevoerd komende 48 uur heb ik vernomen.
Zou gewoon even wachten. zeker omdat de levering niet morgen op het programma staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Laatst online: 04-07 09:17
Smuggler schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Prijsdaling wordt automatisch doorgevoerd komende 48 uur heb ik vernomen.
Zou gewoon even wachten. zeker omdat de levering niet morgen op het programma staat.
Oke, wacht ik even de reactie van Tessie af :) Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m00

m00

Immutable schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Dat je het over NMC hebt, denk ik al van... waarom noem je dat als je weet dat Tesla helemaal geen NMC gebruikt. Maar NCA gebruikt.

Het maakt zeker wel uit! Alleen hangt het sterk af van je persoonlijke situatie. Is het lease... of niet? Als het lease is boeit het natuurlijk helemaal niks wat voor batterij erin zit. Koop je de auto cash zelf? Is het zeer belangrijk.
Zoals ik al zei, de voor Europa bestemde LR/P batterijen zijn NMC. LG 21700 M50 NMCA cellen om precies te zijn.
In de VS stoppen ze er Panasonic NCA cellen in maar daar hebben we hier niks aan.
Denk er maar wat van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Immutable
Aeonis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Bij alle lithium ion batterijen moet je de eerste 10% als verloren beschouwen over de jaren.

Buiten de garantie is een LFP superieur. O.a.:
  • Meer cycles.
  • Langere shelf life
  • Lagere kans van cell falen vanwege stabielere chemie
  • Lagere kans van batterij pack falen vanwege lagere aantal cellen. (Per cell hogere Ah)
  • Goedkoper te repareren, het is gewoon een standaard CATL celletje of een module die vervangen zal worden. Batterij in de SR kost voor Tesla 5000 tot 6000 dollar inkoop. En dat zijn 4 modulen.
Kijk maar, veel makkelijker te repareren dan losse cilindrische cellen :
Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/mgl/9YAwl/s1/tesla-model-3-lfp-battery-source-munro-live.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Immutable op 13-01-2023 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
m00 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Zoals ik al zei, de voor Europa bestemde LR/P batterijen zijn NMC. LG 21700 M50 NMCA cellen om precies te zijn.
In de VS stoppen ze er Panasonic NCA cellen in maar daar hebben we hier niks aan.
Denk er maar wat van.
Ok mijn excuses je hebt helemaal gelijk. Sorry mijn fout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 21:07
Heb mijn bestelling (alweer) aangepast, heb de RWD aangepast naar de long range.
Verwachtte levering in Februari,

Wat hier eerder is aangegeven klopt, als je de auto max.14 dagen eerder in ontvangst hebt genomen mag je alsog je auto inruilen of het prijsverscil nemen. Je raakt dan wel je gratis supercharging km's kwijt.

Let op! volgens de verkoper geldt de 14 dagen alleen voor de particuliere koper, dus niet voor de zakelijke koper.

Dit is zo'n goede deal dat mijn vrouw overweegt om particulier een M3 erbij te kopen met de SEPP subsidie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• this
Mar.tin schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Met véél kilometers en mijn gebruiksprofiel geloof ik er wel in dat het véél verschil maakt.

Ik laad elke dag tot 100% op werk (dat had wat mij betreft ook <insert ander percentage hier> mogen zijn.

Hij is doorgaans +- 30 minuten voor vertrek vol.
Ik rijd 80 km naar huis. En zet hem thuis met 80-85% voor de deur. En rijd "morgen" weer naar werk.

Dus in werkelijkheid staat 'ie nooit lang op 100% te wachten, calibreert ie zijn pakket wel fijn. Dus ik heb de voordelen en minder van de nadelen, tenminste, dat merkte ik bij mijn Leaf al met hetzelfde gebruikspatroon. (Er zijn weinig Leafs 40kWh met 180.000km op de de teller die nog >88% SOH hebben)

Dus dan tellen vooral de gemaakte kilometers hard aan. En dan kun je naar mijn mening en inzicht toch véél beter een LFP pakket hebben dan een andere courante chemie op het moment.

Tevens, kijkend naar het pakket onder onze LR2019, altijd keurig op 80-85% geladen, met 1-2 vakanties per jaar aan superchargesessies. Daar komt momenteel nog +- 65kWh uit het pakket volgens ScanMyTesla, ten opzichte van de 75kWh toen hij nieuw was.
Dat is na 175.000km rijden, met een gemiddeld verbruik aan de wielen van 151Wh/km.

Rated range momenteel: 429km bij 100%

Mijn RWD LFP met 12.000km op de teller: 427km bij 100%

Ik rijd met gemak +- 30Wh/km zuiniger dan die LR uit 2019 met dit weer.

TL:DR ik denk dat ik voor mijn gebruik de juiste keuze heb gemaakt 8)

offtopic:
en hoop dat ik nu mee mag doen met de SEPP nu de cataloguswaarde gedaald is. Aan de andere kant: Ik heb wél parkeersensoren O+
Hou er wel rekening mee dat je met een grotere batterij minder cycli nodig hebt voor dezelfde aantal kilometers.
Dit is ook een belangrijk aspect voor thuisbatterijen, grotere batterijen gaan langer mee omwille van het lager aantal benodigde cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Ik zie dat Tesla de prijzen van de M3 en MY omlaag heeft gedaan. Echter kan ik nergens zo snel een lijst vinden met fiscale waarde die voor de SEPP subsidie gebruikt wordt. Weet iemand waar ik die kan vinden op de Tesla website?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Where are you?®

Caayn schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:08:
Ik zie dat Tesla de prijzen van de M3 en MY omlaag heeft gedaan. Echter kan ik nergens zo snel een lijst vinden met fiscale waarde die voor de SEPP subsidie gebruikt wordt. Weet iemand waar ik die kan vinden op de Tesla website?
Alleen de Model 3 komt in aanmerking hiervoor, dus dat maakt het verder makkelijk :+

Zoals de site van Tesla zelf vermeld:
U dient de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) zelf aan te vragen bij de RVO. Het subsidiebedrag wordt rechtstreeks aan u betaald door de RVO. Voor de voorwaarden en procedure verwijzen we u graag naar de website van de overheid. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de genoemde bedragen. De subsidie geldt tot een maximale voertuigwaarde van € 45.000,-. Opties kunnen invloed hebben op de voertuigwaarde.

[ Voor 37% gewijzigd door Notna op 13-01-2023 11:10 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

this schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:05:
[...]

Hou er wel rekening mee dat je met een grotere batterij minder cycli nodig hebt voor dezelfde aantal kilometers.
Dit is ook een belangrijk aspect voor thuisbatterijen, grotere batterijen gaan langer mee omwille van het lager aantal benodigde cycli.
Dat argument lijkt mij niet juist in de context van een auto.
Doordat degradaties bijna asymptotisch verlopen. Of anders gezegd: als LFP t.o.v. NCA dubbel zoveel cycli kan hebben, want een NCA pack is niet dubbel zo groot als een LFP.

[ Voor 10% gewijzigd door styno op 13-01-2023 11:13 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
Notna schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:09:
[...]

Alleen de Model 3 komt in aanmerking hiervoor, dus dat maakt het verder makkelijk :+
Vervelende is alleen dat, je hoeft maar 1 optie aan te klikken je er al overheen bent. Dus elke optie is een dure optie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Notna schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:09:
[...]

Zoals de site van Tesla zelf vermeld:

[...]
Dat is inderdaad de enige die ook qua verkoopprijs onder de 45K blijft, mits je hem volledig kaal/standaard laat. Ik vraag het omdat je bij andere fabrikanten soms net boven de 45K kan komen (zoals de Renault Megane e-tech) maar de fiscale waarde die voor de SEPP geldt wel onder de 45K blijft. Maar daarvoor heb je de prijslijsten nodig, de online configurators hanteren altijd het bedrag wat je afrekent aan de kassa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Immutable schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Vervelende is alleen dat, je hoeft maar 1 optie aan te klikken je er al overheen bent. Dus elke optie is een dure optie. ;)
In tegenstelling tot de Y zijn zowel wit en zwart 'gratis', dat scheelt, al die andere opties kun je later doen.

[ Voor 8% gewijzigd door maharens op 13-01-2023 11:13 ]

Pagina: 1 ... 420 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: