Taro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:26:
[...]
Voorspelbaar over de langere termijn betekent ook minder wendbaar, iets waar Tesla het juist van moet hebben. Door snel keuzes te maken én door te kunnen voeren kunnen ze snel inspelen op een veranderende wereld. En ja, daar is niet iedere consument altijd blij mee, maar daarom heeft Tesla ook een bepaalde doelgroep en geen marketing budget nodig. Ze verkopen er meer dan ze kunnen produceren en ze hoeven dus (nog) niet voorspelbaar te worden om ook die andere doelgroep aan te spreken. Sterker nog, dat is mogelijk ook een doelgroep die na de aanschaf eerder ontevreden zal zijn over bepaalde zaken tov hun vorige auto of andere nieuwe EV's.
Ik heb er er maximaal 10 seconden over nagedacht of mijn volgende auto wederom een Tesla moest zijn, maar vermoed dan ook dat ik een 100% match ben met hun doelgroep

Ik geef niets om knopjes, een keer een servicemelding inschieten, een extra millimeter bij een panelgap (speelt nu sowieso minder, maar als voorbeeld), zelf iets regelen, een foutje, etc. Daarentegen geniet ik er iedere dag van om in die auto te rijden, op vakantie gewoon bij een SuC te laden, OTA updates te krijgen, laag verbruik te hebben, etc. En met die man op de oprit die de draagarmen vervangt kan je een super leuk gesprek voeren.
Weleens eerder gezegd: Grote kans dat ik gewoon een afwijkend type ben, maar ik bekijk het allemaal met een positieve en nieuwsgierige insteek. Maandag haal ik een auto zonder parkeersensoren op, ja klote, had ze er graag op gehad, maar dat komt wel goed. Ik parkeer al >20 jaar met alleen de linker- en rechterspiegel in en kan de afstand prima inschatten. En tik ik wel iets aan, dan zien we dat dan wel weer.
Ik had eerst ook een soortgelijk beeld van Tesla in mijn hoofd. Maar mijn blik is als nu oriënterende koper is:
Panelgaps: zo lang het niet te erg is, boeiend.
Supercharger netwerk: grote plus, maar nu beschikbaar ook voor non-tesla's (tegen hogere prijs, maar het is toch alleen voor lange ritten).
Vooruitstrevende techniek: Vind ik nu dus wel meevallen want geen 360 camera, parkeersensor weg, geen HUD, geen bumpercamera, geen carplay/android, geen stoelventilatie. Wel lage luchtweerstand en hoge efficiëntie, maar dat zien we inmiddels ook bij de concurrentie (Kia, Hyundai, sommige Chinezen).
Ik hou juist ook wel van techniek maar ik zie dat juist nu een beetje afnemen bij Tesla (eerst radar weg, nu parkeersensoren). Ik zie bij vergelijkingen dat het automatisch inparkeren niet goed lukt vergeleken met de concurrentie (misschien vroeger wel door de extra sensoren) en ik heb het idee dat full-self driving niet gaat lukken met deze sensoren en vooral flink gelimiteerd wordt door de Europese regelgeving.
Op softwarekant en snelheid van de interface scoort Tesla dan wel weer heel goed.
Dan blijft er een minder aantrekkelijk beeld over.
Kleine anekdote trouwens: ik moet 45 minuten rijden om bij een Tesla-dealer/proefrit-aanbieder te komen. In een drukke agenda wil ik graag om 13:30 komen, zeggen ze "wij bieden alleen testritten aan op hele uren, want het systeem kan alleen boekingen maken op ronde uren". Tja, dan niet dus. Ook niet heel innovatief!

En toen kwam ik erachter dat er geen parkeersensoren op zaten dus nu is het klaar.
Verder wens ik iedereen natuurlijk veel plezier met de auto, het blijft natuurlijk een mooi apparaat dat lekker rijdt vergeleken met een verbrandingsbak. Ik heb erg genoten van een vakantie met een vriend van me in zijn Model 3. Die ervaring heeft me juist overtuigd dat een EV veel fijner is dan een ICE.
[
Voor 6% gewijzigd door
Grotbewoner op 12-01-2023 14:06
]