Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 419 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.727 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

this schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Maar je betaalt toch voor die functionaliteit? Net zodat je het niet hoeft te kunnen zonder de techniek?
Uiteraard, maar de onderliggende gedachte voor mij zou zijn dat ik een back-up wil voor als die techniek niet werkt om wat voor reden dan ook :)

Maar dat is niet een discussie voor dit topic ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-09 10:51
bilgy_no1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:45:
[...]

Super look zo! Welke zwart heb je gebruikt? Mat of een andere? Ik zat er ook al aan te denken om zoiets te doen.
Ik heb gekozen voor de "FullDip Velgenset zwart + 1K mat-satin coating" van spraydip.nl. Al moet ik wel zeggen dat je met twee bussen dip en één bus coating waarschijnlijk ook wel genoeg hebt. En ik had er een spraygun houder bij besteld. Dat werkt echt veel prettiger.

Uiteindelijk ben je dan voor vier,vijf tientjes klaar. En mocht bij het inleveren van de auto (over 5 jaar) blijken dat het toch niet zo eenvoudig is te verwijderen koop ik dan wel vier nieuwe doppen. Al denk ik niet dat de LM dan gaat klagen dat de kleur van de doppen niet klopt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:27
Jeroen-Buren schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:29:
Vorige week heb ik de standaard doppen geplastidipt (is dat wel een woord?). Ik moet zeggen dat het de auto bijzonder goed staat, al zeg ik het zelf...

[Afbeelding]
Ik vind dit toch minder geslaagd i.v.m. de zichtbare grijze velgranden. Daar heb je geen last van bij andere zwarte wieldoppen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 04:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Notna schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Mijn insteek zou eerder zijn 'dus daar ga ik wat aan doen zodat ik ook zonder techniek het kan'.

Want het is wel luiheid ten top natuurlijk, dit :+

Wel goed dat je bewust bent van je 'tekortkoming'
Nee dat is geen luiheid. Dat heet vooruitgang en gemak. Ik jaag zelf niet meer, rij geen paard, schakel niet in een auto, stofzuigen doet een robot, warm water komt uit de kraan en het licht gaat vanzelf uit.
Jij leeft nog wel 1 met de natuur? Of heb je vanmorgen gewoon een onderbroek van het wasrek gepakt? Luiheid ten top wat mij betreft. Een zelf gevangen konijnenvel zou ook volstaan. (nu hoop ik niet dat je ineens een selfie post, waar je inderdaad in een berenvel voor de spiegel staat 8) )

[ Voor 7% gewijzigd door DaMightyWackO op 12-01-2023 12:12 ]

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 14:07
Radiodurans schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:46:
[...]

Erg mooie kleur zelfs maar er rijdt al zo veel grijs rond op de weg…
Daarom ben ik voor de rode Y RWD gegaan. Geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
Dix0r schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Ik vind dit toch minder geslaagd i.v.m. de zichtbare grijze velgranden. Daar heb je geen last van bij andere zwarte wieldoppen.
Dat klopt, die velgrand blijf je wel zien maar persoonlijk vind ik het niet storend. En je kunt altijd nog een rolletje zwarte isolatietape gebruiken om dat randje ook zwart te maken. En ja, je hebt idd wieldoppen die de hele velg bedekken maar die zijn dan zo 80 euro per dop: https://www.amazon.com/KA...cement/dp/B0B9HX2XR2?th=1

Al met al vond ik dat het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
Jeroen-Buren schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:14:
[...]

Dat klopt, die velgrand blijf je wel zien maar persoonlijk vind ik het niet storend. En je kunt altijd nog een rolletje zwarte isolatietape gebruiken om dat randje ook zwart te maken. En ja, je hebt idd wieldoppen die de hele velg bedekken maar die zijn dan zo 80 euro per dop: https://www.amazon.com/KA...cement/dp/B0B9HX2XR2?th=1

Al met al vond ik dat het niet waard.
Waarom dip je die niet ook gewoon mee in het zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 21:18
Taro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:17:

[...]

Met zo'n insteek krijg je in het leven waarschijnlijk weinig voor elkaar, ik geef het gewoon even. Zal wel moeten, vanaf maandag moet ik er zelf aan geloven :)
Ik bedoelde dit ook meer vanuit de kijk van een koper (die nog niet besteld heeft). Een basisfeature die ik veel zal gebruiken wordt een belofte... Dat is niet het geval bij de concurrentie voor zover ik zie. Daarmee jagen ze mij weg en heeft het hele vervangingsverhaal dus niet goed gewerkt. Dat had anders kunnen zijn als de overname van de functionaliteit door de camera's al goed geïmplementeerd was.

Ik snap dat je daar anders naar kijkt als je de auto al besteld hebt of net binnen hebt na een lange periode wachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Grotbewoner op 12-01-2023 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
this schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Waarom dip je die niet ook gewoon mee in het zwart?
De winterbanden zijn maandag gemonteerd en bij het wisselen van banden beschadigt de dip zeker. Dus dan moet je dat twee keer per jaar herstellen. Vandaar alleen de doppen. Maar ook nog even met MS Paint in de weer geweest om die rand zwart te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtP7JdrZDeD5uVxadr5VDH2nSY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JcRswomMtoykfobdOr8NbvEP.png?f=fotoalbum_large

Ik vind dat dan wel erg zwart... Maar ieder zijn ding natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:01
Jeroen-Buren schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:34:
[...]

De winterbanden zijn maandag gemonteerd en bij het wisselen van banden beschadigt de dip zeker. Dus dan moet je dat twee keer per jaar herstellen. Vandaar alleen de doppen. Maar ook nog even met MS Paint in de weer geweest om die rand zwart te maken:
[Afbeelding]

Ik vind dat dan wel erg zwart... Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Stuk beter helemaal zwart :)

Wel nice Paint skills btw _/-\o_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 11:07
Grotbewoner schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Ik bedoelde dit ook meer vanuit de kijk van een koper (die nog niet besteld heeft). Een basisfeature die ik veel zal gebruiken wordt een belofte... Dat is niet het geval bij de concurrentie voor zover ik zie. Daarmee jagen ze mij weg en heeft het hele vervangingsverhaal dus niet goed gewerkt. Dat had anders kunnen zijn als de overname van de functionaliteit door de camera's al goed geïmplementeerd was.

Ik snap dat je daar anders naar kijkt als je de auto al besteld hebt of net binnen hebt na een lange periode wachten.
Ja ik begrijp je reactie volledig. Het is ook wel een beetje waar Tesla de plank misslaat imo. Kijk, ik vind het allemaal fantastisch (met ook echt wel ergernissen overigens, bijvoorbeeld AP in de file sinds een jaar geleden) maar ik ben niet de gemiddelde consument. Ik hou van techniek en futuristische dingen en neem op de koop toe dat sommige dingen die wel goed geregeld zijn bij de legacy fabrikanten, soms niet of slecht geregeld zijn bij Tesla en hun implementatie. Denk bijvoorbeeld aan: service, regensensor, automatisch groot licht of (ik ben er nog steeds boos om :+ ) AP in de file die ineens van de ene update na de andere gewoon niet meer bruikbaar is.

Ik neem het allemaal voor lief, en dat is de reden dat ik op het punt sta er weer een te bestellen. De voordelen wegen voor mij op tegen de nadelen. Maaaarrrrr…. Tesla wil een grotere doelgroep aanspreken. Steeds meer auto’s afzetten (gemiddeld 50% groei YoY). Dan moet je je imo als bedrijf ook steeds meer gaan gedragen als een “voorspelbaar” (is denk het de beste omschrijving) bedrijf, eentje waar je vertrouwen in hebt als consument. En daar zijn ze gewoon nog niet. Tesla Vision is bij lange na niet mijlenver voor op de concurrentie die LiDAR gebruikt, een regensensor op basis van camera beelden, I mean wut? }:O

Hoewel ik momenteel de MY absoluut de beste auto vind om te kopen (als EV) in de 45-60k klasse, en ik zelf heeeeeel enthousiast ben, ben ik om die reden ook erg voorzichtig geworden in het aanraden van de auto. Mijn ouders zijn bijvoorbeeld aan het rondkijken; ik krijg ze echt wel zo ver dat EV toch wel heel fijn is, maar om ze nou de Tesla experience aan te doen met hun zuurverdiende centjes, nah.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorisBos
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:17
DancePlaza schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Ook ben ik benieuwd hoe de achterbank zit voor 3 kids. (0, 3 en 5 jaar) Heb cybex stoeljes nu, maar ben benieuwd of er iemand is dat dezelfde situatie heeft.
Heb inmiddels meerdere EV's getest en drie stoeltjes op de achterbank met de buitenste twee op isofix is met tot nu toe alleen in de MY gelukt.

De opstelling die ik heb getest is een Cybex Solution M-Fix achter de passagier, een Maxi-Cosi Nomad in het midden en een Britax Dualfix achter de bestuurder en dit lukte.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Djerro123 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:51:
[...]
Dan moet je je imo als bedrijf ook steeds meer gaan gedragen als een “voorspelbaar” (is denk het de beste omschrijving) bedrijf,[...]
Voorspelbaar over de langere termijn betekent ook minder wendbaar, iets waar Tesla het juist van moet hebben. Door snel keuzes te maken én door te kunnen voeren kunnen ze snel inspelen op een veranderende wereld. En ja, daar is niet iedere consument altijd blij mee, maar daarom heeft Tesla ook een bepaalde doelgroep en geen marketing budget nodig. Ze verkopen er meer dan ze kunnen produceren en ze hoeven dus (nog) niet voorspelbaar te worden om ook die andere doelgroep aan te spreken. Sterker nog, dat is mogelijk ook een doelgroep die na de aanschaf eerder ontevreden zal zijn over bepaalde zaken tov hun vorige auto of andere nieuwe EV's.

Ik heb er er maximaal 10 seconden over nagedacht of mijn volgende auto wederom een Tesla moest zijn, maar vermoed dan ook dat ik een 100% match ben met hun doelgroep :) Ik geef niets om knopjes, een keer een servicemelding inschieten, een extra millimeter bij een panelgap (speelt nu sowieso minder, maar als voorbeeld), zelf iets regelen, een foutje, etc. Daarentegen geniet ik er iedere dag van om in die auto te rijden, op vakantie gewoon bij een SuC te laden, OTA updates te krijgen, laag verbruik te hebben, etc. En met die man op de oprit die de draagarmen vervangt kan je een super leuk gesprek voeren.

Weleens eerder gezegd: Grote kans dat ik gewoon een afwijkend type ben, maar ik bekijk het allemaal met een positieve en nieuwsgierige insteek. Maandag haal ik een auto zonder parkeersensoren op, ja klote, had ze er graag op gehad, maar dat komt wel goed. Ik parkeer al >20 jaar met alleen de linker- en rechterspiegel in en kan de afstand prima inschatten. En tik ik wel iets aan, dan zien we dat dan wel weer.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mar.tin schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Die 200V is als het eindelijk bij de auto aan komt. ;). Alle bekabeling in het pand is in principe prima in orde, het loopt alleen via een belachelijke omweg, via een aanvullende meterkast naar de laadpaal. Tussen stroomaansluiting / hoofdschakelaar en laadpaal zit, conservatief gemeten +- 60mtr kabel / leiding.

We gaan dit (zéér) binnenkort aanpakken door vanaf de hoofdschakelaar een directe kabel ondergronds naar de laadpalen te leggen, dan is de kabel ineens nog maar een meter of 10. :+.

Dit alles werd ook ineens veel duidelijker toen ik met mijn Model 3 aan deze paal ging laden, want dan zie je in de App dus dat er bij volle belasting maar 200-203V bij de auto aan komt.

En heeft dus tot gevolg dat we onze installateur iets meer aan het opjagen zijn voor de aanpassingen die gemaakt moeten worden die al een tijdje op de planning staan, maar met een lage prio.

Tevens doen we dan onze laadpalen vervangen van 1 naar 3 fase palen zodat ook de laadsnelheid een beetje couranter wordt.
Maar, snap ik het nu goed? De huidige laadpalen zijn 1 fase? Dan kun je toch geen 11 kW verwachten?

Als het 1 fase op een 32A schakelaar is heb je 2x 3,6 kW beschikbaar oftewel 7,2 kW laadvermogen wat je ook ongeveer in je eerste post aangaf toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mar.tin schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Je haalt nu 2 mensen door elkaar :> Ik heb geen problemen met mijn laadpaal O+
Oeps... Mar.tin of Malarky... en inderdaad haalde ik het door elkaar... 8)7

Knip, vanaf nu weer ontopic, zie de topicwaarschuwing.

[ Voor 32% gewijzigd door Taro op 12-01-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Laatst online: 17-09 22:44

DancePlaza

ninja

Maarten schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Achterbank met 3 kids ervaring hier (7, 4 en 0 jaar)

Wij merken dat we vaak uit gemak 1 van de kids voorin zetten (op verhoger), 2 achterin (die van 0 in de Maxi Cosi Pearl en die van 7/4 op een verhoger).

Het kan wel allemaal achterin, maar dan kunnen wij politie agent gaan spelen ;-).
En waar zit je partner dan :), op de achterbank tussen de booster seats?
ik gamorgen ff proefrijden. hopgelijk weten we dan wat meer..

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Djerro123 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Hoewel ik momenteel de MY absoluut de beste auto vind om te kopen (als EV) in de 45-60k klasse, en ik zelf heeeeeel enthousiast ben, ben ik om die reden ook erg voorzichtig geworden in het aanraden van de auto. Mijn ouders zijn bijvoorbeeld aan het rondkijken; ik krijg ze echt wel zo ver dat EV toch wel heel fijn is, maar om ze nou de Tesla experience aan te doen met hun zuurverdiende centjes, nah.
Eens. Mijn schoonvader zou, als hij het geld er voor had, graag een EV willen rijden en dan met name een Tesla. Maar hij is ook niet meer de jongste en hoewel hij helemaal gek is van techniek word ik toch nog met regelmaat gebeld als de airco niet aan wil, de mediaplayer (Kodi op android box) kuren heeft of het internet er uit legt.

Ze dan moeten uitleggen dat de auto soms na een update een reboot nodig heeft, de regensensor geen sensor is maar een camera en dus soms maf doet of dat AP soms fantoom borden ziet en je keihard gaat afremmen op de snelweg etc.; nee. Dat gaat hem niet worden. Ik heb al de nodige discussies met mijn vrouw daarover, maar die rijdt gelukkig amper tot niet in de auto zelfstandig. (gaat nog wat worden met de X die onderweg is met de yoke en Falcon Wing Doors / automatisch sluitende voordeuren :X )

Wat ik dan wél zou aanraden? Geen idee. Volgens mij zijn de alternatieven allemaal zo met hun eigen problemen en is er nog geen één feilloos systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 12-01-2023 13:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Ik heb er er maximaal 10 seconden over nagedacht of mijn volgende auto wederom een Tesla moest zijn, maar vermoed dan ook dat ik een 100% match ben met hun doelgroep :) Ik geef niets om knopjes, een keer een servicemelding inschieten, een extra millimeter bij een panelgap (speelt nu sowieso minder, maar als voorbeeld), zelf iets regelen, een foutje, etc. Daarentegen geniet ik er iedere dag van om in die auto te rijden, op vakantie gewoon bij een SuC te laden, OTA updates te krijgen, laag verbruik te hebben, etc. En met die man op de oprit die de draagarmen vervangt kan je een super leuk gesprek voeren.

Weleens eerder gezegd: Grote kans dat ik gewoon een afwijkend type ben, maar ik bekijk het allemaal met een positieve en nieuwsgierige insteek. Maandag haal ik een auto zonder parkeersensoren op, ja klote, had ze er graag op gehad, maar dat komt wel goed. Ik parkeer al >20 jaar met alleen de linker- en rechterspiegel in en kan de afstand prima inschatten. En tik ik wel iets aan, dan zien we dat dan wel weer.
Soms is een duimpje niet genoeg, en moet het gewoon even old skool:

^^ x2

[ Voor 21% gewijzigd door MrAcid op 12-01-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 18:15

resusaapje

h less

[...]
Maandag haal ik een auto zonder parkeersensoren op, ja klote, had ze er graag op gehad, maar dat komt wel goed.
Aan de andere kant krijg je dan wel stuurwielverwarming. Ook geinig.

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:15
[...]
Het is vooral grappig dat sommige al een mening hebben over de kwaliteit van de vervanging van de parkeersensoren door camera's terwijl het hele systeem nog niet actief is. Laten we dat eerst eens afwachten. En verder is het natuurlijk vervelend dat je even zonder zit en op de ouderwetse manier moet inparkeren. Get over it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grotbewoner
[...]

Voorspelbaar over de langere termijn betekent ook minder wendbaar, iets waar Tesla het juist van moet hebben. Door snel keuzes te maken én door te kunnen voeren kunnen ze snel inspelen op een veranderende wereld. En ja, daar is niet iedere consument altijd blij mee, maar daarom heeft Tesla ook een bepaalde doelgroep en geen marketing budget nodig. Ze verkopen er meer dan ze kunnen produceren en ze hoeven dus (nog) niet voorspelbaar te worden om ook die andere doelgroep aan te spreken. Sterker nog, dat is mogelijk ook een doelgroep die na de aanschaf eerder ontevreden zal zijn over bepaalde zaken tov hun vorige auto of andere nieuwe EV's.

Ik had eerst ook een soortgelijk beeld van Tesla in mijn hoofd. Maar mijn blik is als nu oriënterende koper is:

Panelgaps: zo lang het niet te erg is, boeiend.
Supercharger netwerk: grote plus, maar nu beschikbaar ook voor non-tesla's (tegen hogere prijs, maar het is toch alleen voor lange ritten).
Vooruitstrevende techniek: Vind ik nu dus wel meevallen want geen 360 camera, parkeersensor weg, geen HUD, geen bumpercamera, geen carplay/android, geen stoelventilatie. Wel lage luchtweerstand en hoge efficiëntie, maar dat zien we inmiddels ook bij de concurrentie (Kia, Hyundai, sommige Chinezen).
Ik hou juist ook wel van techniek maar ik zie dat juist nu een beetje afnemen bij Tesla (eerst radar weg, nu parkeersensoren). Ik zie bij vergelijkingen dat het automatisch inparkeren niet goed lukt vergeleken met de concurrentie (misschien vroeger wel door de extra sensoren) en ik heb het idee dat full-self driving niet gaat lukken met deze sensoren en vooral flink gelimiteerd wordt door de Europese regelgeving.
Op softwarekant en snelheid van de interface scoort Tesla dan wel weer heel goed.

Dan blijft er een minder aantrekkelijk beeld over.

Kleine anekdote trouwens: ik moet 45 minuten rijden om bij een Tesla-dealer/proefrit-aanbieder te komen. In een drukke agenda wil ik graag om 13:30 komen, zeggen ze "wij bieden alleen testritten aan op hele uren, want het systeem kan alleen boekingen maken op ronde uren". Tja, dan niet dus. Ook niet heel innovatief! :P En toen kwam ik erachter dat er geen parkeersensoren op zaten dus nu is het klaar.

Verder wens ik iedereen natuurlijk veel plezier met de auto, het blijft natuurlijk een mooi apparaat dat lekker rijdt vergeleken met een verbrandingsbak. Ik heb erg genoten van een vakantie met een vriend van me in zijn Model 3. Die ervaring heeft me juist overtuigd dat een EV veel fijner is dan een ICE.

[ Voor 6% gewijzigd door Grotbewoner op 12-01-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
resusaapje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:58:
[...]

:) En dat is het ook, je krijgt gaandeweg ook nieuwe handige dingen. Het is plussen en minnen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Laatst online: 07:06

Bever!

3

DancePlaza schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Betekent dat ook dat de auto uit China wel voorzien van parkeer sensoren, of zijn die er ook uit gehaald?

Ook ben ik benieuwd hoe de achterbank zit voor 3 kids. (0, 3 en 5 jaar) Heb cybex stoeljes nu, maar ben benieuwd of er iemand is dat dezelfde situatie heeft.

Helaas is mijn Polestar 2 totalloss verklaard, dus ben ik mijn ff snel aan het inlezen in de MYRWD versie. Dus sorry voor de vele vragen..
Heb drie stoeltjes op de achterbank waarvan een zo'n kolossale achterwaarts kijkende.. en dat in een model 3. Y zou helemaal moeten lukken (1,5 ,7 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 10:05

Bob

Bever! schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Heb drie stoeltjes op de achterbank waarvan een zo'n kolossale achterwaarts kijkende.. en dat in een model 3. Y zou helemaal moeten lukken (1,5 ,7 jaar)
Welke stoeltjes zijn dat precies? Onze kinderen hebben gelijkaardige leeftijden en we moeten deze puzzel nog oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Bob schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Welke stoeltjes zijn dat precies? Onze kinderen hebben gelijkaardige leeftijden en we moeten deze puzzel nog oplossen.
twee keer besafe izi flex S en een besafe izi plus (ik vermoed dat hier inmiddels al nieuwere en misschien kleinere versies van zijn)
De izi flex is super smal, daar kunnen er makkelijk drie van naast elkaar staan.
Ik heb een plank mdf over de achterbank heen gelegd zodat ze allemaal recht staan en ze zitten met de gordel vast ipv isofix. (deze types kunnen dat ook allemaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-09 21:39
resusaapje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Is stuur verwarming niet standaard op de MY?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
DaMightyWackO schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Ik heb bewust weer voor wit gekozen i.v.m. vies zijn (en relatief te hoge prijs voor rood). Mijn gedachte was ook altijd: wit is eerder smerig. Tot ik een zwarte auto had..... Na het wassen had ik nog steeds vlekken. Nadrogen met doek was eigenlijk de enige oplossing na het wassen. (Doe ik altijd op de hand, kost max 15min. En ik wil regelmatig wassen zodat ik geen vies pak/overhemd krijg als ik tegen de auto aan kom. Bijvoorbeeld bij het kinderen in de auto zetten of in en uitstappen).
Ja zwart is idd een drama vooral als je niet gelijk goed drogen. Zilver of grijs is volgens mij nog steeds de beste kleur is als je geen zin heb om te wassen. Maar ik heb ook voor wit gekozen (eigenlijk laatste paar auto's altijd wit geweest) omdat ik het mooi vind. Ik probeer hem wel altijd schoon te houden. Vooral de achterkant is bij mij een punt. Op een van andere manier wordt ie erg snel vies bij mij.

Ik had hiervoor nog zo'n abbo bij een wasstraat hier id buurt. 30 euro per maand en je kan onbeperkt wassen. Het is voor mij goedkoper dan elke keer 15 euro betalen voor een wasbeurt. Ik doe het toch 1-2x per week wassen vooral id winter/ regen seizoen.

Maar ik heb wat dingen aangepast op de auto waardoor het niet meer wasstraat bestendig is. Dus nu met de hand :+

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

rbnw schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Geen idee. Het was iig niet aanwezig op de TM3 van 2019 :)

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

SirLct schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Ja zwart is idd een drama vooral als je niet gelijk goed drogen. Zilver of grijs is volgens mij nog steeds de beste kleur is als je geen zin heb om te wassen. Maar ik heb ook voor wit gekozen (eigenlijk laatste paar auto's altijd wit geweest) omdat ik het mooi vind. Ik probeer hem wel altijd schoon te houden. Vooral de achterkant is bij mij een punt. Op een van andere manier wordt ie erg snel vies bij mij.

Ik had hiervoor nog zo'n abbo bij een wasstraat hier id buurt. 30 euro per maand en je kan onbeperkt wassen. Het is voor mij goedkoper dan elke keer 15 euro betalen voor een wasbeurt. Ik doe het toch 1-2x per week wassen vooral id winter/ regen seizoen.

Maar ik heb wat dingen aangepast op de auto waardoor het niet meer wasstraat bestendig is. Dus nu met de hand :+
Lol, Stickers McQueen? Als ik hem vier keer per jaar op de hand was, is het veel. Viezigheid? Boeien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

rbnw schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Ja, én de 3. Maar dat was niet altijd zo (pas vanaf 2021)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:40
SirLct schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:54:
[...]
Vooral de achterkant is bij mij een punt. Op een van andere manier wordt ie erg snel vies bij mij.[...]
Bij de model 3 ontstaat er een vortex aan de achterkant die lucht aanzuigt vanaf de weg en dan langs de achterkant weer bovenin naar buiten blaast. Mogelijk dat je er bij de model Y ook last van hebt. Ze zuigen dan als het ware alle vieze lucht aan en deponeren alle viezigheid zo op je auto :D

Zie het plaatje hier: https://tesla360.nl/waaro...kant-van-mijn-tesla-vies/
Afbeeldingslocatie: https://tesla360.nl/wp-content/uploads/2021/03/download-1-1024x456.jpeg

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 12-01-2023 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Caelorum schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Bij de model 3 ontstaat er een vortex aan de achterkant die lucht aanzuigt vanaf de weg en dan langs de achterkant weer bovenin naar buiten blaast. Mogelijk dat je er bij de model Y ook last van hebt. Ze zuigen dan als het ware alle vieze lucht aan en deponeren alle viezigheid zo op je auto :D

[Afbeelding]
Ah zo, ja dan is het logisch idd. Want mn achterkant is altijd als eerst vies.
Nu iets minder door een diffuser maar dan hierdoor kan ik ook niet zomaar naar wasstraat.
Dus jah...... First world problems.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-09 17:34
AdFundum14 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:15:
Hebben jullie ook last van een harde plastieken rand aan de onderkant/achterkant van jullie stuur? Daar waar de plastic cover van het stuur stopt en er een overgang is naar de rest van het stuur. [...]
Ik volg even op m.b.t. mijn ervaring omtrent de harde plastieken rand onderaan mijn stuur. Heb met Tesla (Zaventem, België) heen en weer gemaild. Eén van de techniekers gaf per mail aan dat hij "[...] meerdere Model Y sturen gaan voelen en merkte op dat de linker en rechter zijde onderaan het stuur soms minder vlak is dan de andere kant. Ik kan me voorstellen dat er eentje kan door komen met te scherpe randen." Ik mocht langskomen om het probleem te laten constateren en vervolgens een afspraak ter reparatie in te boeken indien nodig.

Eenmaal aangekomen een half uur mogen wachten op een (andere) technieker. Die liet me in gebrekkig Nederlands weten (leuk toch, zo'n tweetalig land) dat alles normaal aanvoelde. Niets aan te doen dus, mee leren leven en/of kijken naar een third party oplossing. :+

[ Voor 8% gewijzigd door AdFundum14 op 12-01-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
Caelorum schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:12:
[...]

[Afbeelding]
Elke auto heeft dit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
this schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Jep, je mag al blij zijn dat bij Tesla de achterruit tenminste schoon blijft ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:59
Grotbewoner schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:02:
Vooruitstrevende techniek: Vind ik nu dus wel meevallen want geen 360 camera, parkeersensor weg, geen HUD, geen bumpercamera, geen carplay/android, geen stoelventilatie. Wel lage luchtweerstand en hoge efficiëntie, maar dat zien we inmiddels ook bij de concurrentie (Kia, Hyundai, sommige Chinezen).
Ik hou juist ook wel van techniek maar ik zie dat juist nu een beetje afnemen bij Tesla (eerst radar weg, nu parkeersensoren).
Innovatief zijn of vooruitstrevende techniek toepassen wil niet per se zeggen dat je alle mogelijke snufjes of "wannahaves" ook moet implementeren.

Tesla laat een HUD, parkeersensoren, 360 camera weg omdat dat niet strookt met hun filosofie. De filosofie is "zelfrijdend zonder interventie" en die dingen zijn alleen maar hulpmiddelen voor een menselijke chauffeur. De gedachte daarachter is écht innovatief, een stapje verder dan "voor de bühne" allemaal gadgets toevoegen die mensen dan als "vooruitstrevend" beschouwen. (Natuurlijk, de lightshows en fartmodes zijn ook allemaal voor de bühne)

Natuurlijk is het wel kwalijk dat sensoren en radars worden weggehaald vóórdat het alternatief goed genoeg werkt. Of dat ooit besloten is "deze set cameras is voldoende voor vision only" terwijl er nog zat dode hoeken zijn.

Stoelventilatie is denk ik een kwestie van kostenbesparing en/of differentiatie t.o.v. van de S/X.

CarPlay en Android zijn mijns inziens een oplossing voor een probleem dat Tesla niet heeft (gebrekkige/trage interfaces van infotainmentsystemen in autos), maar ik snap dat er redenen zijn om het te willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 15:41
Sjoop1985 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:36:
[...]
CarPlay en Android zijn mijns inziens een oplossing voor een probleem dat Tesla niet heeft (gebrekkige/trage interfaces van infotainmentsystemen in autos), maar ik snap dat er redenen zijn om het te willen.
Mee eens. Ben een enorme Android / Android Auto fan, maar bij m'n Tesla mis ik het totaal niet. Ik zie het belang van goede geïntegreerde navigatie in bij elektrische auto's (incl. routing via supercharger netwerk), en het scherm van de Tesla en de overige apps werken top. Spotify gebruik ik voor muziek, dus dat zit er al in en werkt oké. Het enige wat misschien een gemis is is de Google Assistant waar ik veel gebruik van maak, of bijvoorbeeld Waze, maar Waze zal niet lekker gaan werken in combinatie met het batterijpercentage, bijvoorbeeld bij zaken als; "Rij max 110km/h om je volgende stop te halen", "Voorverwarming batterij voor laden", etc.. dat wordt lastig met een third party nav.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:40
this schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:28:
[...]
Als ze een beetje goed zijn ontworpen wel ja, maar niet allemaal zuigen ze zo hard alles van de grond aan. De Model 3 is wel echt een gevalletje apart als ik het vergelijk met de andere auto's waar ik in heb gereden. Over de Y kan ik geen uitspraak doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Caelorum op 12-01-2023 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Jeroen-Buren schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:29:
Vorige week heb ik de standaard doppen geplastidipt (is dat wel een woord?). Ik moet zeggen dat het de auto bijzonder goed staat, al zeg ik het zelf...

[Afbeelding]
Nu nog even het laatste randje alu velg rondom aftapen met zwarte ducttape o.i.d. Is een stoeprandje ook weer zo gefixt :)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
[...]

Innovatief zijn of vooruitstrevende techniek toepassen wil niet per se zeggen dat je alle mogelijke snufjes of "wannahaves" ook moet implementeren.

Tesla laat een HUD, parkeersensoren, 360 camera weg omdat dat niet strookt met hun filosofie. De filosofie is "zelfrijdend zonder interventie" en die dingen zijn alleen maar hulpmiddelen voor een menselijke chauffeur. De gedachte daarachter is écht innovatief, een stapje verder dan "voor de bühne" allemaal gadgets toevoegen die mensen dan als "vooruitstrevend" beschouwen. (Natuurlijk, de lightshows en fartmodes zijn ook allemaal voor de bühne)

Natuurlijk is het wel kwalijk dat sensoren en radars worden weggehaald vóórdat het alternatief goed genoeg werkt. Of dat ooit besloten is "deze set cameras is voldoende voor vision only" terwijl er nog zat dode hoeken zijn.

Stoelventilatie is denk ik een kwestie van kostenbesparing en/of differentiatie t.o.v. van de S/X.

Ik snap deze filosofie, al vind ik hem wel nogal pretentieus op dit moment. En ik deel hem daardoor zelf niet waardoor ik een model Y had gekocht zonder FSD als ik er één zou kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Grotbewoner op 12-01-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Caelorum schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:53:
[...]

Als ze een beetje goed zijn ontworpen wel ja, maar niet allemaal zuigen ze zo hard alles van de grond aan. De Model 3 is wel echt een gevalletje apart als ik het vergelijk met de andere auto's waar ik in heb gereden. Over de Y kan ik geen uitspraak doen.
De Y staat wat hoger op zijn poten en is daardoor het zuigeffect ook wat minder. Tenminste dat is mijn verwachting. :)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-09 17:34
/

[ Voor 99% gewijzigd door AdFundum14 op 12-01-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
@Taro Zodra je de RWD Y hebt, kan je met Dragy ook andere acceleratie testen? (Is dit met 19/20inchers?)

Die 0-100 a 6.9s is in de praktijk lees ik eerder rond de 5.9s, dat maakt het flink wat minder traag.

Bijvoorbeeld 0-50 en 50-100. Mocht je bij of in Duitsland komen is 100-xxx ook interessant etc.

Edit: @Taro dank!

[ Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 12-01-2023 19:52 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Stef87 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:25:
@Taro Zodra je de RWD Y hebt, kan je met Dragy ook andere acceleratie testen?

Die 0-100 a 6.9s is in de praktijk lees ik eerder 5.9s oid

Bijvoorbeeld 0-50 en 50-100. Mocht je bij of in Duitsland komen is 100-xxx ook interessant etc.
De Dragy ligt hier al opgeladen naast mij en gaat maandag bij het ophalen van de auto direct mee oOo

Eind april ga ik waarschijnlijk richting Oostenrijk & Zwitserland, dan kan ik 100-xxx ook meepakken.

Edit: Betreft 20".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:01
[...]

Mee eens. Techniek zie ik in dit geval niet als alle mogelijke gadgets. Maar misschien is mijn perceptie verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bob schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Hier was drie kleine kinderen op de achterbank de doorslag om niet weer de 3 te gaan rijden. In onze Golf pas het beter omdat de bank wat rechter is. De Model 3 is meer een 4+1 met die gekuipte achterbank zoals je ook vaak bij BMW ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugel7
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-01-2023
Bever! schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:45:
[...]

twee keer besafe izi flex S en een besafe izi plus (ik vermoed dat hier inmiddels al nieuwere en misschien kleinere versies van zijn)
De izi flex is super smal, daar kunnen er makkelijk drie van naast elkaar staan.
Ik heb een plank mdf over de achterbank heen gelegd zodat ze allemaal recht staan en ze zitten met de gordel vast ipv isofix. (deze types kunnen dat ook allemaal)
Interessant! Maar hoe doe je dat dan met de gordels. In onze model y zouden eigenlijk 3 Zitverhogers moeten, maar het probleem is dat de middelste dan over de gordels heen gaat. Gordels kunnen dus niet meer vast gemaakt worden. Noodgedwongen alleen de buitenste op de Zitverhoger en de middelste op de kale bank.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Beugel7 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Interessant! Maar hoe doe je dat dan met de gordels. In onze model y zouden eigenlijk 3 Zitverhogers moeten, maar het probleem is dat de middelste dan over de gordels heen gaat. Gordels kunnen dus niet meer vast gemaakt worden. Noodgedwongen alleen de buitenste op de Zitverhoger en de middelste op de kale bank.

Tips?
Ja goed punt, de gordels zitten altijd vast. Ze trekken deze zelf naar buiten en klimmen er dan onderdoor zo de stoel in. De stoel van de jongste heeft de eigen gordels omdat die stoel tot 4 jaar is. Een alternatief is een gordelclipextender (goede term ken ik niet, maar je snapt wat ik bedoel) waardoor deze naar boven komen en ze zelf de gordel inklikken. Echter dat is officieel niet toegestaan geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 07:39
Stef87 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:25:
@Taro Zodra je de RWD Y hebt, kan je met Dragy ook andere acceleratie testen? (Is dit met 19/20inchers?)

Die 0-100 a 6.9s is in de praktijk lees ik eerder rond de 5.9s, dat maakt het flink wat minder traag.

Edit: @Taro dank!
Niet gemeten maar komend van een sr+ m3 van 2019 vind ik de y rwd van 0-50 echt aanvoelen als een 4 cilinder die op toeren moet komen. Voelt echt totaal niet zo snappy als de m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Daros schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Niet gemeten maar komend van een sr+ m3 van 2019 vind ik de y rwd van 0-50 echt aanvoelen als een 4 cilinder die op toeren moet komen. Voelt echt totaal niet zo snappy als de m3.
Ik vond het een beetje aanvoelen als chill mode in een SR+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Daros schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Ja zo zou je het wel kunnen omschrijven.. Hij is echt gigantisch afgeknepen tussen/bij 0-50km/h, hierboven valt het wel mee. (Maar auto voelt daarom erg log en zwaar aan)

Vriendin haar Skoda Citigo EV, is een raket vergeleken met de Y RWD.

Want max vermogen van de Y RWD, is ook gewoon 220kW+ (300pk!, vergelijkbaar met de veel snellere sr+ uitvoeringen) alleen vermogen bij stilstand is sterk begrensd.
bilgy_no1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:54:
[...]

Wat ik niet snap is dat er in de RDW-registratie staat dat hij maar 88 kW heeft.

Ik vind hem zelf echt vlot genoeg hoor. Iemand hier had het gemeten en kwam op 6,2 seconden 0-100 of zo. Zelfs de officiële 6,9 seconden is echt helemaal prima. Heb zelf al bij het uitrijden van een rotonde een break-out gehad terwijl ik niet eens heel veel stroom gaf.
Die 88kW is nominaal/continu vermogen. (Niet piek)

[ Voor 27% gewijzigd door Stef87 op 12-01-2023 22:08 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 07:39
Stef87 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Ja zo zou je het wel kunnen omschrijven.. Hij is echt gigantisch afgeknepen tussen/bij 0-50km/h, hierboven valt het wel mee. (Maar auto voelt daarom erg log en zwaar aan)

Want max vermogen van de Y RWD, is ook gewoon 220kW+ (300pk!, vergelijkbaar met de veel snellere sr+ uitvoeringen) alleen vermogen bij stilstand is sterk begrensd.
Ik lees dat het komt door de lfp accu omdat die minder vermogen kan afgeven. Wat ik wel gek vind want vanaf 50 kan het wel en luchtweerstand neemt exponentieel toe dus zou je verwachten dat die boost boven de 50 ook niet zou kunnen met de lfp accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef87 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Wat ik niet snap is dat er in de RDW-registratie staat dat hij maar 88 kW heeft.

Ik vind hem zelf echt vlot genoeg hoor. Iemand hier had het gemeten en kwam op 6,2 seconden 0-100 of zo. Zelfs de officiële 6,9 seconden is echt helemaal prima. Heb zelf al bij het uitrijden van een rotonde een break-out gehad terwijl ik niet eens heel veel stroom gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Laatst online: 23:59
Grotbewoner schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:04:
[...]
Ik snap deze filosofie, al vind ik hem wel nogal pretentieus op dit moment. En ik deel hem daardoor zelf niet waardoor ik een model Y had gekocht zonder FSD als ik er één zou kopen.
Oh, zeker pretentieus, vooral als je kijkt naar hoe lang bepaalde beweringen al gedaan worden en iedere keer weer ingehaald worden door de realiteit.

Ben het er ook niet altijd per se mee eens, maar het is iets waar je mee hebt te dealen als je een Tesla rijdt/wil rijden, beetje in lijn met de eerdere post van @Taro en daar ben ik wel toe bereid.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoop1985 op 12-01-2023 22:19 . Reden: Words are hard ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:10
Je kiest een RWD toch niet voor z’n prestaties? Eerst de prijs die meer dan aantrekkelijk is. Vervolgens nog eens een meer dan prima uitrusting. En dan nog klagen over performance, terwijl je al maar 50k hebt betaald voor een auto die nergens anders (ander merk) te kopen is in dezelfde uitrusting. Komt bij mij over als ik zoek om ergens over te klagen. Jammer.

De Y is een hogere auto dan een 3. Dus die rijdt dan ook zeker niet hetzelfde als een 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ElonDusk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:47:
Ik heb de iPhone 12 en laden zonder iets aan te zetten gaat prima. Met bijv Flitsmeister wordt ie wel warm en als ik nog hotspot aan zet dan heb ik na een uur bijv wel dat m’n telefoon aangeeft dat ie stopt met laden omdat ie te heet is geworden.
Ik had ergens gelezen dat ze bezig zijn om het draadloos laden handmatig aan en uit te kunnen zetten (ergens op Twitter had Elon op gereageerd)
Makkelijke manier om laden uit te zetten is je telefoon een halve slag te draaien (landscape), dan laadt ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaRS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-08-2024
Zijn er al leden die hun auto dit jaar geleverd hebben gekregen en de 10k SuC al in hun lootbox hebben?

Ik heb mijn auto 4-1 opgehaald maar nog niks in de lootbox

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Ik denk dat de auto’s zonder sensoren zoiets gaan krijgen (of wij allemaal) https://twitter.com/colde...&t=9UoIlYXRMxasg7jUmEQUNA

Al heeft deze auto wel de parkeersensoren. Zoiets zou ik verwachten van de eerste versies. En dat het steeds beter en uitgebreidere view krijgt / bird eye view achtige shizzle

Maar who knows

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HONDOW
  • Laatst online: 04-04-2024
TeslaRS schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:26:
Zijn er al leden die hun auto dit jaar geleverd hebben gekregen en de 10k SuC al in hun lootbox hebben?

Ik heb mijn auto 4-1 opgehaald maar nog niks in de lootbox
De actie gold volgens mij alleen voor leveringen in december en niet in januari.

Edit: “Als u tussen 15 en 31 december 2022 een nieuw Tesla-voertuig hebt ontvangen, beschikt u mogelijk over 10.000 kilometer aan gratis Supercharging-tegoed.”
https://www.tesla.com/nl_NL/support/supercharger

[ Voor 23% gewijzigd door HONDOW op 13-01-2023 00:20 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• freekve
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12-2024
Hier nu ook de prijsverlaging bij M3 en MY

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iurRTUgIKwnsXTAlcs8_Hh0h2S0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEnddC6ntwJhcgY1ufcz9lTm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 13:20
freekve schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 05:46:

[Afbeelding]
Geldt deze korting ook voor Autos die al besteld zijn maar nog niet geleverd? Ik meen zoiets een keer hier te hebben gelezen, maar meestal is zoiets gewoon pech. (Terwijl verhogingen vaak wel worden doorgevoerd nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:42
rolandmegens schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 06:27:
[...]

Geldt deze korting ook voor Autos die al besteld zijn maar nog niet geleverd? Ik meen zoiets een keer hier te hebben gelezen, maar meestal is zoiets gewoon pech. (Terwijl verhogingen vaak wel worden doorgevoerd nog)
Paar maanden terug werd de lak goedkoper, na een mailtje met Tesla werd deze nieuwe prijs ook in de bestaande bestelling gezet. Zou niet weten waarom ze dit nu niet zouden doen. Zou vooral even met Tesl mailen.

Wel jammer van de prijsverlaging, gelijk €3000 extra afschrijving. Aan de andere kant was de inruilprijs van de oude auto dan waarschijnlijk ook lager geweest en genieten we nu alweer even van de auto. Onderaan de streep zal het te overzien zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Niek_ op 13-01-2023 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisr
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-06-2024
Persoonlijk voel ik me wel een beetje bedonderd dat ik een RWD gekocht heb voor momenteel LR prijzen....(op een paar duizend euro na).

Dit heeft natuurlijk dramatische gevolgen voor de eventuele restwaarde over een aantal jaar, zeker als particuliere koper.

[ Voor 32% gewijzigd door Thewisr op 13-01-2023 06:47 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 19:39
Sunri5e schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:02:
Goed om te zien dat de prijzen aankomende maand flink gaan zakken. Wellicht vandaag al die acties tot 9 januari om nog flink van de dure voorraad af te komen 👍
Ik zei het toch.... Was zo voorspelbaar dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Sunri5e schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Alle seinen staan hier in Nederland op groen dat er binnenkort nog wel een 5.000,- van de verkoopprijs af gaat.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
this schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Welke seinen zijn dat dan precies? Alle andere merken verhogen telkens hun prijzen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Requiem19 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Dat was puur om zoveel mogelijk auto’s te kunnen leveren voor 31 december.
Nee hoor. Snel lozen vanwege de prijsverlaging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sunri5e
Vandaag mooi de LR bestellen voor de prijs van een RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 21:07
Pff, heb de aflevering op dinsdag staan en was van plan vandaag te betalen. Ik ga dalijk bellen, d bestelling aanpassen dat wordt een long range voor nagenoeg hetzelfde geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Wow sick deze prijzen *O*

Model 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:58
M3 voldoet nu aan EV subsidie?

Flinke stap van Tesla en statement naar de andere automakers...ik zag het ook al een beetje aankomen, ze hebben erg goede marges per auto, de fabrieken raken op stoom..

Gaat een goed jaar worden voor Tesla!

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

freekve schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 05:46:

[Afbeelding]
Ben ik even in de aap gelogeerd daarmee :'). Mijn LR van December '21 was 71k, welke ik binnen nu en maart wilde verkopen omdat de X geleverd gaat worden. Ik ging met de huidige markt uit van een restwaarde rond de 55 tot 60k maar dat kan ik nu vergeten :X. Nieuw zou de config nu 61k zijn...

Mag blij zijn met 45k in dit tempo :X

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 13-01-2023 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosehouse
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Devian schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:13:
M3 voldoet nu aan EV subsidie?

Flinke stap van Tesla en statement naar de andere automakers...ik zag het ook al een beetje aankomen, ze hebben erg goede marges per auto, de fabrieken raken op stoom..

Gaat een goed jaar worden voor Tesla!
Ja, dat word wel een heel antrekkelijke aanbieding met nog eens 2950 euro subsidie eraf.

Totaalprijs word dan 42.040. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Wow ik snap dat de mensen die hem net hebben hier misschien een beetje genaaid voelen, maar ik moet nog bestellen en mijn versie is nu 4k duurder in LR versie… zit nu wel enorm te twijfelen of ik misschien gewoon dat moet doen.

@Taro wat ga jij doen? Jij zou maandag ophalen als ik me niet vergis?

[ Voor 14% gewijzigd door Djerro123 op 13-01-2023 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Als het goed is voldoet de allergoedkoopste M3 nu ook aan de SEPP particuliere EV subsidie <€45.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
rolandmegens schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 06:27:
[...]

Je kan het gewoon annuleren als ze nog niet geleverd zijn.
En dan opnieuw bestellen.

Toen ik in 2019 Model 3 had besteld was de kleur wit niet standaard en kostte 1600. Eerst deden ze moeilijk en zeiden ze dat ik het dan moest annuleren en opnieuw bestellen, maar dan zou ik de 4% bijtelling ook mislopen. En voordat het geleverd werd hebben ze het verschil alsnog terugbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Notna schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:16:
[...]

Ben ik even in de aap gelogeerd daarmee :'). Mijn LR van December '21 was 71k, welke ik binnen nu en maart wilde verkopen omdat de X geleverd gaat worden. Ik ging met de huidige markt uit van een restwaarde rond de 55 tot 60k maar dat kan ik nu vergeten :X

Mag blij zijn met 45k in dit tempo :X
Het kan ook tijdelijk zijn. Ik was toevallig gister bij Tesla Groningen en daar stond een flinke voorraad hagelnieuwe 3’s en Y’s. Als die niet allemaal verkocht zijn kan dat ook een reden voor een tijdelijke prijsverlaging zijn.

Aan de andere kant kan je nu nog schermen met je parkeersensoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:09
De tering. Dat is wel een beetje genaaid ja. De LR had nu dan ook makkelijk gekund. De SeC ook maar bestormen dan? Wie gaat mee?😜

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
Sunri5e schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 06:50:
[...]

Nee hoor. Snel lozen vanwege de prijsverlaging.
Je hebt het als een van de weinigen goed gezien, kudos :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Oef dat is lekker. Mijn bestelde MYP ter vervanging van MX is even ruim 6k goedkoper geworden.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 10:43
Ik ben al een geruime tijd aan het wachten op mijn bestelde Y long range (juli 2022). Ik ga best een nieuwe bestellen online (ander kleur) en straks naar de tesla store om de oude bestelling te annuleren? Is dit het principe? Of moet ik eerst annuleren en dan pas een nieuwe bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 10:57
Ik heb de bestelling van de rwd grijs omgegooid naar een lr zwart. Had net VIN gekregen maar erg blij dat ie nog niet geleverd was. De RWD raken ze ook wel kwijt met deze prijzen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisbok
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:39
Pfff ondanks de 10k gratis supercharge voelt dit idd een beetje genaaid. Had dan inderdaad ook beter voor de LR kunnen gaan :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 21:29
coase schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:44:
Ik ben al een geruime tijd aan het wachten op mijn bestelde Y long range (juli 2022). Ik ga best een nieuwe bestellen online (ander kleur) en straks naar de tesla store om de oude bestelling te annuleren? Is dit het principe? Of moet ik eerst annuleren en dan pas een nieuwe bestellen?
De prijs zal hoogstwaarschijnlijk aangepast worden bij levering, anders gaat iedereen zijn bestelling annuleren. Ik kocht mijn Tesla ook net voor een prijsverlaging en dat heeft Tesla aangepast bij levering. Neem even voor de zekerheid contact op met Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Laatst online: 17-09 22:44

DancePlaza

ninja

Auw, Ik zag gisteren ook een aantal aangeboden 2022 versies aangeboden worden door LP met de 10k supercharging. Binnen 2 weken leveren of 1 bestellen met de 2023 prijzen, eerst maar ff proefrijden vandaag.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
Dennisbok schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:47:
Pfff ondanks de 10k gratis supercharge voelt dit idd een beetje genaaid. Had dan inderdaad ook beter voor de LR kunnen gaan :(
Op Facebook staat het verhaal van iemand die de auto vandaag zou ophalen, maar Tesla heeft de levering een dag naar voren geschoven zodat de persoon 'gratis supercharger kms' kreeg. Zou me niets verbazen als het bewust is gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Poh, dat is wel echt zuur voor diegenen die net opgehaald hebben.
Maar, wat te denken van de leasemaatschappijen die nog honderden auto's in december afgeleverd hebben gekregen. Die kunnen snel enkele tonnen (?) afboeken in de restwaardeberekening (al is het maar de 19% auto's die kalm aan los gaan komen en minder waard zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Op deze manier wordt de model 3 wel opnieuw weer een leasetopper lijkt me. Prijs en bijtelling zijn nu onder de prijs van de meeste andere elektrische autos. Zeker als je de opties nog moet kopen bij de meeste fabrikanten

[ Voor 17% gewijzigd door yeehaw op 13-01-2023 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
ybos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:52:
Maar, wat te denken van de leasemaatschappijen die nog honderden auto's in december afgeleverd hebben gekregen. Die kunnen snel enkele tonnen (?) afboeken in de restwaardeberekening (al is het maar de 19% auto's die kalm aan los gaan komen en minder waard zijn).
Bijtelling (hoogste schaal) 49.9k (35k 16%, 14.9k 22%) is 414 netto per maand.

Nieuwe prijzen: 46.9k (30k 16%, 16.9k 22%) is 398 netto per maand.

Ook voor de nieuwe bestuurders is het zuur, edoch het scheelt nog geen twee tientjes in de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-09 16:48
ybos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:52:
Lease maatschappij en klant betalen de prijsdaling.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:10
Gelukkig heb ik nog parkeersensoren :D Zijn de 7k extra wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
lighting_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:58:
[...]

Lease maatschappij en klant betalen de prijsdaling.
Daarom tokkel ik mooi door in mijn "ouwe" 3 uit 2019 :P
Tegen de tijd dat mijne eruit gaat staat er dik 2 ton op, dan zal de kilometerstand meer invloed hebben op de restwaarde dan de huidige nieuwprijzen en/of eventuele aanpassingen van die nieuwprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Oh boy. Not sure wat ik met mijn Y RWD bestelling ga doen......misschien wel wisselen naar een 3 SR voor de EV subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Hmm mijn LR model3 uit dec22 was 63k. Nu heb ik dus een performance versie voor dat geld? Wat een afschrijving.

Heb gelukkig wel een lagere bijtelling 5 jaar lang.

[ Voor 19% gewijzigd door bones op 13-01-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Luqq schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:01:
Oh boy. Not sure wat ik met mijn Y RWD bestelling ga doen......misschien wel wisselen naar een 3 SR voor de EV subsidie.
Dan scheelt het inderdaad nog flink wat meer, duizend of 6/7? Serieus geld :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
ybos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Dan scheelt het inderdaad nog flink wat meer, duizend of 6/7? Serieus geld :Y
yeah, bijna 100 euro per maand bij langdurige (10j) lening.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:58
Gaan we nu een heel topic krijgen over afschrijving zus, oneerlijk dat....Teveel betaald dit...etc

Verhogen ze de prijzen is het niet goed, verlagen ze de prijzen is het ook niet goed.

De huizenprijzen zijn ook 6% gedaald afgelopen jaar, daar hoor je niemand over en iedereen blijft genieten van zijn woning. Prijzen wijzigen. Soms loop je een aanbieding mis.

Dit is niet de eerste keer dat Tesla de prijzen verlaagd.

Sometimes you win, sometimes you lose.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X-GeaR
Luqq schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:03:
[...]

yeah, bijna 100 euro per maand bij langdurige (10j) lening.
Ik rijd nu de Model Y, maar er zijn dagen dat ik de Model 3 echt mis. Er wordt vaak gerept over meer ruimte, hoger, etc... Dat is allemaal zo, maar gaat het puur om rijden (wat je 99% van de tijd doet) dan is de Model 3 echt veel fijner. Goed de voor en nadelen naast elkaar zetten. Bij zo'n prijsverschil zou ik het wel weten ;-)
Pagina: 1 ... 419 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: