Ik heb nu 2 weken de Model Y en ben behoorlijk tevreden over de auto. Mooi, want het is veruit mijn duurste aankoop ooit.. behalve een woning dan.
Er zijn natĆŗĆŗrlijk wel wat annoyances.
Autopilot
Echt wennen. Ik kom van een Seat met altijd-actieve lane assist en zonder ACC. Eigenlijk fantastisch, hij bleef perfect midden in de weg zonder dat dat gekoppeld is aan het wel of niet aan hebben van cruise control. Eigenlijk op alle wegen met belijning werkte het prima. Zoals veel fabrikanten (ook Seat / VAG) is dit een feature die tegenwoordig gekoppeld is aan een helemaal zelf-rijdende ervaring. Ik vind dat jammer!
Autopilot an sich werkt behoorlijk goed, maar voor mijn gevoel zijn we nog ver van zelf-rijdend vandaan. Zoals @
Oekol ook aangeeft ervaar ik vaak dat de snelheid ineens terugknalt en dat de auto ook op oncomfortabele wijze remt. Hij staat op "mijn snelheid" en ik rijdt meestal rond of iets boven de maximumsnelheid. Op de snelweg gaat het meestal prima, maar ik kan heel concreet wel een aantal van de plekken noemen waar dit gebeurde.
- A15 bij de botlek richting hoek van holland, ineens van 120 terug naar 90.
- N59: diverse plekken terug naar 80, terwijl het een autoweg met 100 is.
- Zelfde N59: op een 80 stuk terug naar 60, de snelheid van de parallelbaan.
- Tussen Voorschoten en Leiden knalt hij op de 70 weg terug naar 50
- De N44 bij Wassenaar, 70 -> 50
- N206 bij Katwijk, max 50 op een brede 80 weg met gescheiden rijbanen
Wat ik nu doe is er gewoon doorheen gassen, dan blijft de AP gewoon werken.
Geluid
Ik vind de climate control luidruchtig en monotoon. Mijn Seat kwam op temperatuur en de fan ging dan lager. De auto functie van Tesla lijkt helemaal niet gekoppeld aan de fansnelheid? Wellicht heeft het ook te maken met het gebrek aan motor-warmte die van nature in de carrosserie komt. Ik vind het gewoon een beetje een irritant geluid na een tijdje.
Parkeersensoren
Het is gewoon jammer. Ik had gedacht dat ik er wel aan zou wennen maar het valt toch tegen. Ik vind de voorkant en de zijkanten achter nu erg lastig in te schatten. Iets van pro-actieve waarschuwing op de achterkant zou ook prettig zijn. Die camerabeelden zijn er gewoon al.
Draaicirkel
Oef! Waarom zo groot t.o.v mijn voorwielaangedreven Seat Leon. Een lastige bocht in de parkeergarage op werk kan ik nu niet meer maken. Tja, wielbasis he, maar de achterwielaandrijving had dat kunnen compenseren. Het heeft vast iets te maken met het feit dat de basis van de auto de AWD is...
Automatisch grootlicht
Vergeleken met de Seat is het gewoon crap. Automatisch grootlicht gaat binnen de bebouwde kom ook gewoon aan, vol huizen in schijnen. Op de N-wegen en snelweg doet hij het wel prima verder, maar binnen de bebouwde kom maakt het een onacceptabele standaard.
Automatische ruitenwissers
Ook volledig crap vergeleken met Seat. Heel vaak gaan ze hysterisch te keer kort na de start, terwijl er geen of weinig regen valt. Ik laat ze wel gewoon aanstaan, maar het zal wel wat vaker bladen vervangen worden zo.
Algemene rijbeleving, opbergruimte, de snelheid van infotainment en de stoelen zijn allemaal heel erg goed

En ik had best lage verwachtingen eerlijk gezegd
[
Voor 11% gewijzigd door
Makkelijk op 10-01-2023 16:20
]