Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 415 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.908 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knip, offtopic.

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 07-01-2023 16:26 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Heb dat al vaker aangegeven, de 2019 m3 is qua auto niet vergelijkbaar met de Y. Ik begrijp @Tweak_ers wel als hij aangeeft het ‘auto’ gevoelt te missen en de kwaliteit van bv zware deuren. Dat is bij de Y echt zooooveel beter. Niet alleen qua exterieur, maar eveneens interieur, de stilte van de rit en het algehele comfort. De grote (ook van binnen) draagt daar ook aan bij.
Niet alleen de Model Y maar ook de huidige Model 3 zit echt veel beter in elkaar. Rond Mei vorig jaar een paar dagen als leenauto een Model 3 van eind 2021 gereden, de 60 kWh versie RDW, en die had ook een volledig andere kwaliteit dan mijn huidige uit juni 2019. Deuren dichtgooien was gewoon een degelijk geluid, interieurwijzigingen zijn ook netjes. Met daarbij ook bijna 100 km aan range erbij voor de RDW, zou ik het wel weten als ik nu weer een nieuwe zou kopen / leasen. En ja ik heb mijn auto gekocht, en ben er nog zeer te spreken over, en weinig tot geen issues gehad. Hij heeft me nog nooit laten staan, heb denk ik 50 euro (interieurfilters) uitgegeven aan onderhoud in de 55.000 die er nu op staat, en vind het nog steeds een heerlijke auto om in te rijden.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 11:26

CoolHead621

Enjoy every moment

Knip, zie de opmerking hierboven ivm EV6's

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 07-01-2023 17:00 ]

Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pedro48
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-04-2024
pretpik schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:20:
Weet iemand hoe lang de Mennekes laadkabel is die bij de Model Y RWD geleverd wordt? Soms moet een parkeerplaats haaks overbruggen, is dat te doen als ik achteruit inparkeer?
7.5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:55
Oh relaxt, zijn ze weer lange kabels gaan leveren? Destijds bij mn m3 (2019) kreeg ik vier meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:54
Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Als je geen eigenaar bent zie je die niet. Wellicht dat het online zichtbaar is als je een keer de SuC gebruikt hebt.
Gekke is dat ik volgens mij van andere heb gelezen (die leasen) dat ze het wel in kunnen zien hier in 't topic.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Oekol schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:30:
[...]

Gekke is dat ik volgens mij van andere heb gelezen (die leasen) dat ze het wel in kunnen zien hier in 't topic.
Ik had de lootbox ook in mijn leasewagen (ALD), dus dat is idd niet perse een reden om hem niet te hebben.

App al eens opnieuw geïnstalleerd? Ik zie de lootbox wel staan in de app en heb niet eens een auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Knip, offtopic.

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 07-01-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Djerro123 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:38:
[...]

Ik had de lootbox ook in mijn leasewagen (ALD), dus dat is idd niet perse een reden om hem niet te hebben.

App al eens opnieuw geïnstalleerd? Ik zie de lootbox wel staan in de app en heb niet eens een auto..
Kan best zijn dat daar rijders wel een eigenaarsaccount krijgen. Bij LP in ieder geval niet meer. In het begin wel. Toen zag ik de lootbox en upgrades wel. Nu niet meer. Dus heeft er m.i. wel iets mee te maken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:55
Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:59:
[...]

Kan best zijn dat daar rijders wel een eigenaarsaccount krijgen. Bij LP in ieder geval niet meer. In het begin wel. Toen zag ik de lootbox en upgrades wel. Nu niet meer. Dus heeft er m.i. wel iets mee te maken.
Ik heb het idee dat er ook een tussenvariant is. Ik had namelijk een eigenaarsaccount, maar die was na een paar maanden omgezet. Nu zie ik een aantal dingen niet meer, maar wel nog de lootbox + upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:00:
[...]

Ik heb het idee dat er ook een tussenvariant is. Ik had namelijk een eigenaarsaccount, maar die was na een paar maanden omgezet. Nu zie ik een aantal dingen niet meer, maar wel nog de lootbox + upgrades.
Wat zie je niet meer dan? Veel meer is er toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Ah oke dan is dat idd niet bij elke LM gelijk. Dan @Oekol even online in het account kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:01:
[...]
Wat zie je niet meer dan? Veel meer is er toch niet?
Oplaadstatistieken. Ik dacht dat ik ook geen beheer van betaalmiddelen kon doen, maar dat kan ik blijkbaar nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:10:
[...]

Oplaadstatistieken. Ik dacht dat ik ook geen beheer van betaalmiddelen kon doen, maar dat kan ik blijkbaar nog wel.
En je kunt wel EAP kopen dan? Ik heb de upgrade wel in de app maar de upgrades zijn verder niet zichtbaar. Die is nu alleen zichtbaar voor premium connectivity. Ook het schatkistje van de lootbox is (op het eerste scherm) weg. Heb onder het account wel Loot Box maar dat is (volgens mij) niet de echte lootbox. Oplaadstatistieken zie ik idd ook niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:57
adjego schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Niet alleen de Model Y maar ook de huidige Model 3 zit echt veel beter in elkaar. Rond Mei vorig jaar een paar dagen als leenauto een Model 3 van eind 2021 gereden, de 60 kWh versie RDW, en die had ook een volledig andere kwaliteit dan mijn huidige uit juni 2019. Deuren dichtgooien was gewoon een degelijk geluid, interieurwijzigingen zijn ook netjes. Met daarbij ook bijna 100 km aan range erbij voor de RDW, zou ik het wel weten als ik nu weer een nieuwe zou kopen / leasen. En ja ik heb mijn auto gekocht, en ben er nog zeer te spreken over, en weinig tot geen issues gehad. Hij heeft me nog nooit laten staan, heb denk ik 50 euro (interieurfilters) uitgegeven aan onderhoud in de 55.000 die er nu op staat, en vind het nog steeds een heerlijke auto om in te rijden.
Reed deze week bij Eindhoven voor een gloednieuwe MY met een schele koplamp die verblindde. Dus sommige dingen blijven ook gewoon hetzelfde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
JTHZZ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Reed deze week bij Eindhoven voor een gloednieuwe MY met een schele koplamp die verblindde. Dus sommige dingen blijven ook gewoon hetzelfde.
Sommige dingen moet je ook niet veranderen. Dat is de charme van het merk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Caelorum schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:00:
[...]

En daar weer een variant op haha. Ik zie upgrades weer wel, maar bij profiel is het alleen inbox en lootbox niet. Neem komende week wel ff contact op, of ik ga keertje supercharge en dan declareren (Bij Alphabet kan het niet direct....) wellicht dat er dan iets tevoorschijn komt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:57
Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Sommige dingen moet je ook niet veranderen. Dat is de charme van het merk. ;)
Altijd nog beter dan de XC90 die, ongeveer op dezelfde plek, gewoon met alleen dagrijverlichting door het donker reed. En niets merken van al die knipperende medeweggebruikers 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Nu online
[...]

Maar dit is dan weer niet iets mechanisch, maar gewoon even netjes afstellen. Ik zie dit bij ieder merk, nieuw en oud, dus echt heel bijzonder vind ik dit dan weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
adjego schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Maar dit is dan weer niet iets mechanisch, maar gewoon even netjes afstellen. Ik zie dit bij ieder merk, nieuw en oud, dus echt heel bijzonder vind ik dit dan weer niet.
Voorgaande auto’s deden dit netjes automatisch. Mijn linkerkoplamp blijft omhoog kruipen bij de Tesla. Allemaal geen ramp maar onhandig is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Nu online
Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:55:
[...]

Voorgaande auto’s deden dit netjes automatisch. Mijn linkerkoplamp blijft omhoog kruipen bij de Tesla. Allemaal geen ramp maar onhandig is het wel.
Dat ben ik volledig met je eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:20:
[...]
En je kunt wel EAP kopen dan? Ik heb de upgrade wel in de app maar de upgrades zijn verder niet zichtbaar. Die is nu alleen zichtbaar voor premium connectivity. Ook het schatkistje van de lootbox is (op het eerste scherm) weg. Heb onder het account wel Loot Box maar dat is (volgens mij) niet de echte lootbox. Oplaadstatistieken zie ik idd ook niet.
Nee kan nu niet meer, maar kon ik afgelopen februari nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vahazabe
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:02
ybos schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Ik zit ook bij Tibber en gebruik gewoon gepland laden. Prijs om 3 uur in de nacht het laagst, dan start ik gewoon met laden om 3 uur. Hoeft niet moeilijker te zijn dan dat toch :?
De hamvraag is of je auto dan de hele nacht "wakker" is en dus meer energie gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vahazabe
Kan er misschien een speciaal Tesla model 3 lease forum geopend worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:31
Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:55:
[...]

Die van mijn vrouw is hier voor vervangen - was gewoon defect. Tis een typisch iets, nu we het weten zien we meer M3's met omhoog kijkende koplampen rijden. Maargoed, tis te verhelpen.
[...]

Ah, MY ook gewoon nog dit euvel.

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-01-2023 20:36 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Zijn er hier mensen die op reis zijn geweest met hun Y RWD ? Heb al een paar draadjes gezien op andere forums. Maar ik had graag iets recent. Misschien iemand die deze zomer richting het zuiden is gereden ?

Ik had graag gewoon 240-260km kunnen rijden elke sectie. Dat is dan twee uur rijden op de snelweg. Voor mij is dat goed genoeg. Met kinderen moet ik toch sowieso in twee dagen rijden tegenwoordig. Vroeger was dat anders. S'morgens vertrekken om 7:00 richting Gardameer, en s'avonds om 19:00 aankomen. Maar twee uur kunnen rijden is goed genoeg. Dat is dan twee laadbuurten op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domotek schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:42:
Zijn er hier mensen die op reis zijn geweest met hun Y RWD ? Heb al een paar draadjes gezien op andere forums. Maar ik had graag iets recent. Misschien iemand die deze zomer richting het zuiden is gereden ?

Ik had graag gewoon 240-260km kunnen rijden elke sectie. Dat is dan twee uur rijden op de snelweg. Voor mij is dat goed genoeg. Met kinderen moet ik toch sowieso in twee dagen rijden tegenwoordig. Vroeger was dat anders. S'morgens vertrekken om 7:00 richting Gardameer, en s'avonds om 19:00 aankomen. Maar twee uur kunnen rijden is goed genoeg. Dat is dan twee laadbuurten op een dag.
Afgelopen zomer waren ze er nog niet toch? Maar je kunt gewoon kijken op ABRP voor een indicatie. Om de twee uur laden kan prima. Ook met de RWD. Verder zit de Y RWD redelijk in de buurt van de 3 LFP en die mensen komen er ook gewoon. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Die van mijn vrouw is hier voor vervangen - was gewoon defect. Tis een typisch iets, nu we het weten zien we meer M3's met omhoog kijkende koplampen rijden. Maargoed, tis te verhelpen.
Ben al eens bij een SeC ervoor geweest. Die hebben ze weer afgesteld en verder niks. Nu geen zin om weer een halve dag kwijt te zijn aan een bezoek. Kan er wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gery
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:44
N00b vraagje.
Daarstraks m’n model 3 aan het wassen.
Auto was afgesloten en er is daarvoor niet mee gereden. Begint plots de fan te blazen. Tussen voorruit en frunk.
Iemand een idee hoe dat komt? Omdat er iets nat geworden is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gery schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:04:
N00b vraagje.
Daarstraks m’n model 3 aan het wassen.
Auto was afgesloten en er is daarvoor niet mee gereden. Begint plots de fan te blazen. Tussen voorruit en frunk.
Iemand een idee hoe dat komt? Omdat er iets nat geworden is ofzo?
Gewoon even random blazen. Doet die van mij ook wel eens. Heeft niks met het water te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 16:22
Ik heb hier gelezen dat er bij ontvangst van de MY RWD meerdere mensen last hadden van een (licht) fluitsignaal/ruis als de wind in een bepaalde richting zit.
Zelf heb ik hier ook soms last van, het lijkt van rechtsachter in de auto te komen.
Iemand dit al gemeld of te weten gekomen wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Pap3rclip schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:10:
Ik heb hier gelezen dat er bij ontvangst van de MY RWD meerdere mensen last hadden van een (licht) fluitsignaal/ruis als de wind in een bepaalde richting zit.
Zelf heb ik hier ook soms last van, het lijkt van rechtsachter in de auto te komen.
Yep, ook last van 🤨.

Al even de rubbers bekeken, maar nog niets gevonden.

Overigens ook last van een (licht) trillend stuur. Daar laat ik nog even naar kijken. Die windruis is lastiger, die is er niet altijd. Zal je net zien dat het SeC stukje rijdt en niets hoort..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 20:44
Requiem19 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Yep, ook last van 🤨.

Al even de rubbers bekeken, maar nog niets gevonden.

Overigens ook last van een (licht) trillend stuur. Daar laat ik nog even naar kijken. Die windruis is lastiger, die is er niet altijd. Zal je net zien dat het SeC stukje rijdt en niets hoort..
Hier ook last van vanaf 80 kmpu, je hoort het niet altijd. Heb een service melding gemaakt. Eens kijken waar ze mee komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pap3rclip schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:10:
Toevallig viel het me eergisteren op. Niet heel erg op gelet, want het waaide ook erg. Maar nu je erover begint...

Ik had niet de indruk dat het bij de ruiten vandaan kwam. Vandaag ook weer een stuk gereden en niets gehoord. Maar ook veel minder wind. Ook op geen enkele andere rit behalve dan dus 2 dagen geleden.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 07-01-2023 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 16:22
bilgy_no1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:33:
[...]

Toevallig viel het me eergisteren op. Niet heel erg op gelet, want het waaide ook erg. Maar nu je erover begint...

Ik had niet de indruk dat het bij de ruiten vandaan kwam. Vandaag ook weer een stuk gereden en niets gehoord. Maar ook veel minder wind. Ook op geen enkele andere rit behalve dan dus 2 dagen geleden.
Ja het is iets minimaal, en soms valt het weer even op om het daarna weer te vergeten :)

Dacht, misschien zijn er wel vernuftige tweakers die het gaatje ondertussen gevonden hebben.
sawtomyer schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:22:
[...]

Hier ook last van vanaf 80 kmpu, je hoort het niet altijd. Heb een service melding gemaakt. Eens kijken waar ze mee komen.
Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Makkelijk. Wij reden twee uur naar ons vakantie bestemming: 89 procent naar 38 procent. En teruf was het zuinig. Was heen 172wh/km en terug 162wh/km of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:34
[...]

Het calibreren van die lampen gaat wel een stuk beter dan bij de oude lampen kan ik je verzekeren! De nieuwe iteratie doet het sneller en stelt de lampen geautomatiseerd perfect af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekol

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:33:
[...]

Komt niet bij de achterbank weg van de motor? Zijn in de US vrij veel die er last van hebben door verschillende redenen. https://teslamotorsclub.c...new-model-y.267185/page-7

Lijkt te komen door de nieuwe motor en gebrek aan isolatie bij de achterbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-08 11:58
Oekol schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:26:
De Lootbox is niet zichtbaar voor mij in de app. Waar kan dit aan liggen, is dit iets wat de leasemaatschappij open moet zetten?
Hier ook leaserijder. Zie net in de app onder lootbox de vermelding van de gratis 10.000km SuC. Zal idd met je accountinstellingen te maken hebben vermoed ik. Had overigens op voorhand al wel een betaalwijze gekoppeld voor het laden bij SuC, maar nog geen gebruik van gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:14
RoelJewel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Vandaag 39 kWh geladen en daarvoor is 157 km van de 10K afgeschreven.
Vandaag weer geladen. Verhouding aantal afgeschreven km t.o.v. aantal geladen kWh is exact hetzelfde als de eerste keer: 4,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
RoelJewel schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:14:
[...]

Vandaag weer geladen. Verhouding aantal afgeschreven km t.o.v. aantal geladen kWh is exact hetzelfde als de eerste keer: 4,0.
Bij mij vandaag 38/165

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:13:
[...]

Komt niet bij de achterbank weg van de motor? Zijn in de US vrij veel die er last van hebben door verschillende redenen. https://teslamotorsclub.c...new-model-y.267185/page-7

Daar lijkt het niet op. Het was echt bij veel wind vanuit een bepaalde hoek. Anders hoor ik niets. En als het was zoals daar beschreven zou het altijd te horen moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
bilgy_no1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:32:
[...]

Daar lijkt het niet op. Het was echt bij veel wind vanuit een bepaalde hoek. Anders hoor ik niets. En als het was zoals daar beschreven zou het altijd te horen moeten zijn?
Als ik naar NW/N rij hoor ik het het meest. Heb al audioclips gemaakt. Na mijn vakantie neem ik contact met ze op om iets in te plannen. Echt irritante fluit en letterlijk alsof de wind ergens doorheen of langs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:09
adjego schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Meeste auto’s die ik reed stellen het aal het begin van iedere rit af. Maar goed, dat waren ook auto’s met automatische hoogte regeling tijdens het rijden en meesturende koplampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers

Je laadt bij een SuC het beste tot 80% en ik zorg voor aankomst rond de 10%.

Dat geeft je 70% van je normale actieradius als range.

Vooral in Duitsland houdt ik van doorrijden en moet je een bak minder km rekenen, als je daar ook van houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
bilgy_no1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:32:
[...]

Ik heb een videoclip opgenomen, hier hoor je het gefluit goed.
Oekol schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:34:
[...]

Als ik naar NW/N rij hoor ik het het meest. Heb al audioclips gemaakt. Na mijn vakantie neem ik contact met ze op om iets in te plannen. Echt irritante fluit en letterlijk alsof de wind ergens doorheen of langs komt.
Ik heb een videoclip gemaakt met het geluid. Ben benieuwd of dit herkenbaar is.

YouTube: fluitende Tesla model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawtomyer
RoelJewel schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:14:
[...]

Ik kan bovenstaande ook bevestigen, hier ook factor 4. Dit betekent dat iedereen 2500 kWh krijgt van Tesla. ;). In mijn geval betekent dit 12.500 km gratis suc van Tesla!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
sawtomyer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:55:
[...]

[...]

Yes dat is hetzelfde geluid. Geen idee hoe ik audioclips moet uploaden maar we hebben via whatsapp tijdens 't rijden naar elkaar gestuurd om 't bij de service center te kunnen laten horen.

@sawtomyer 1 van de audio clips van ons: https://voca.ro/1dk3t4VcsEGG

[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 08-01-2023 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
Oekol schreef op zondag 8 januari 2023 @ 01:02:
[...]

Yes dat is hetzelfde geluid. Geen idee hoe ik audioclips moet uploaden maar we hebben via whatsapp tijdens 't rijden naar elkaar gestuurd om 't bij de service center te kunnen laten horen.

@sawtomyer 1 van de audio clips van ons: https://voca.ro/1dk3t4VcsEGG
Ha Oekol, exact hetzelfde geluid indd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:49

Dit klinkt “gewoon” als de wind toch? en de reden waarom heel veel mensen extra rubber pakketten kochten/kopen.

Ben benieuwd wat SuC hier tegenwoordig van vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Oekol schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:34:
[...]

Zou je eens een voorbeeld kunnen posten? Gewoon uit nieuwsgierigheid 😊

Had verder moeten lezen..

[ Voor 4% gewijzigd door Djerro123 op 08-01-2023 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
JohanB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 06:17:
[...]

Dit klinkt “gewoon” als de wind toch? en de reden waarom heel veel mensen extra rubber pakketten kochten/kopen.

Het is ook de wind, maar ook alsof er iets niet goed sluit waardoor het versterkt wordt. Dit lijkt me toch niet normaal eerlijk gezegd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

[...]

Precies hetzelfde geluid bij mij idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04
Sluiten de ramen wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
JohanB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 06:17:
[...]

Nou nee, de rijwind is echt een stuk minder hoorbaar in de 2022 MY tov van mn 2019 M3. Echt een groot verschil.

Deze piepende/fluitende toon hoor je soms ook helemaal niet en dan opeens weer heel hard, stuk harder dan de rijwind. Het is een beetje alsof je rijdt met 1 raam dat 2cm naar beneden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk die conments op zijn bericht. :) Snap niet dat Elon blijft komen met dit soort berichten. Begin december zou de v11 beta van FSD ook al binnen een week komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peter_J_
  • Laatst online: 29-08 12:15
Bij mijn vorige werkgever had ik de Y LR als firma wagen, was er compleet zot van.
Deze afgeven was dan ook een domper op de overstap.
Nu na 6 maanden bij mn nieuwe wg mag ik weer een wagen kiezen.
Bij mn nieuwe werkgever is helaas het budget iets kariger waardoor de LR net niet meer past.
De RWD past wel en kan ik nog aardig wat opties aanvinken.
Wat me tegenhield om de RWD meteen te kiezen was het mindere vermogen.
Gisteren testrit gedaan en moet zeggen dat dit toch erg goed meegevallen is.
Had in mn hoofd dat deze erg tam zou zijn en te weinig punch voor hernemingen.
Na de testrit is mijn grootste bekommernis nog enkel welke opties worden het nog extra 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Lijkt het op van wel. Bij ophalen klonk rechter achterdeur anders dan de linker maar we denken nu dat het de achterklep is. Het is echt monnikenwerk om te kijken waar een rubberje eventueel anders zit of de raam iets minder mooi aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Oekol schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:05:
[...]

Lijkt het op van wel. Bij ophalen klonk rechter achterdeur anders dan de linker maar we denken nu dat het de achterklep is. Het is echt monnikenwerk om te kijken waar een rubberje eventueel anders zit of de raam iets minder mooi aansluit.
Ramen kan je in ieder geval opnieuw calibreren om te kijken of het dan verdwijnt?
Om te weten of het de achterklep is zou ik eens je kofferbak met iets compleet vullen (liefst iets van dekens of schuim?) zodat je het geluid flink dempt. Dan weet je misschien of het inderdaad van achter komt of dat het wellicht toch vanuit de achterbank of portieren komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Tweak_ers schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:50:
[...]

Je laadt bij een SuC het beste tot 80% en ik zorg voor aankomst rond de 10%.

Dat geeft je 70% van je normale actieradius als range.

Vooral in Duitsland houdt ik van doorrijden en moet je een bak minder km rekenen, als je daar ook van houdt.
Maar laad je maar tot 80% omdat die laatste 20% toch gewoon te lang duren ? Want ik zie natuurlijk wel dat 10% naar 80% ongeveer 30min is en dan 80% naar 100% tussen de 15min en 30min. Ik zie dat voor de long range dat gewoon dezelfde tijden zijn. De curve is iets anders, maar komt op hetzelfde neer.

Met de long range geraak je dus ongeveer 70km verder in actuele range per charge. Dus als ik het zo uitreken kom je met twee keer laden van 30min 750km ver met de Model Y RWD. Als ik rekening hou met vertrekken op 100% en, rijden aan 175w/km. En als je file hebt natuurlijk nog verder, in tegenstelling tot een ICE.

Etappe 1: 290km
Etappe 2: 228km
Etappe 3: 228km

Ja, en in Duitsland rij ik toch gewoon 120 of 130 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:13:
[...]

Wauw ik zou niet in zo'n auto kunnen rijden eerlijk gezegd, dat is echt mega irritant geluid.

Is overigens wel echt iets anders dan het wind geluid van @Oekol en anderen, maar zat dat thread te lezen met verbazing moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Domotek als het druk is zou iedereen eigenlijk tot max 80% moeten laden. Dan is de capaciteit van de SuCs veel groter. Los daarvan stop ik ook liever 4x20 minuten dan 2x45m. Bij 45 minuten voelt het echt als moeten wachten. Maar goed, dat is wellicht ook persoonlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Djerro123
Inspired schreef op zondag 8 januari 2023 @ 07:54:
[...]

Leuk die conments op zijn bericht. :) Snap niet dat Elon blijft komen met dit soort berichten. Begin december zou de v11 beta van FSD ook al binnen een week komen.
Deze vond ik wel erg creatief :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Q2HzgfaKPHojlcmwpGWbPUNeo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mpSzVQ9YspCNZHRzpvtErnCt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Djerro123 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:22:
[...]

Wauw ik zou niet in zo'n auto kunnen rijden eerlijk gezegd, dat is echt mega irritant geluid.

Is overigens wel echt iets anders dan het wind geluid van @Oekol en anderen, maar zat dat thread te lezen met verbazing moet ik zeggen.
Heb het niet gelezen maar puur door de pagina's gebladerd voor een filmpje en zag er 1 rond pagina 3 a 4. Dat is inderdaad absoluut niet het geluid. Dit klinkt als iets mis in het onderstel, zag daarna een blauw omhulsel van 1 dollar wat het probleem was of zo?

Het is hier letterlijk windgeluid, maar geen windgeluid wat normaal is bij een auto. Zie het al een fluitketel, dat is wat er hier gebeurd. De wind heeft ergens een plekje om door een gaatje te gaan en dat klinkt hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Oekol schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:34:
[...]

Heb het niet gelezen maar puur door de pagina's gebladerd voor een filmpje en zag er 1 rond pagina 3 a 4. Dat is inderdaad absoluut niet het geluid. Dit klinkt als iets mis in het onderstel, zag daarna een blauw omhulsel van 1 dollar wat het probleem was of zo?

Het is hier letterlijk windgeluid, maar geen windgeluid wat normaal is bij een auto. Zie het al een fluitketel, dat is wat er hier gebeurd. De wind heeft ergens een plekje om door een gaatje te gaan en dat klinkt hard.
Ja ik herken dit geluid wel van de M3, maar dat kwam eigenlijk pas na een jaar of twee bij mij. Dat had (naar mijn inschatting) met name te maken met het uitdrogen van de raamrubbers. Dat lijkt me niet het geval bij jouw week-oude auto :P

De tip van dekens zou je kunnen helpen; zorgen dat zoveel mogelijk is afgeplakt en dan rondrijden of het geluid er nog steeds is. De ervaring is dat het beste is dat je zo specifiek mogelijk kan aanwijzen waar het euvel zit (en weet hoe je het kan reproduceren), voordat je naar een SeC gaat. Want als zij het niet kunnen reproduceren dan kunnen zeg het ook niet (snel) voor je fixen. Maar volgens mij werk je in de IT, dus dat principe hoef ik jou niet uit te leggen ;)

EDIT: voor degene die willen weten wat 'dat andere' geluid is en hoe dat klinkt, hier een filmpje (wacht even paar seconden, dan begint hij met rijden, rond 3:10): YouTube: Tesla Had to Do MAJOR Service on My New Model Y

[ Voor 9% gewijzigd door Djerro123 op 08-01-2023 08:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Bjorn test voor het eerst een Model Y RWD, in dit geval in Thailand. De tekst in de thumbnail zegt genoeg ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Requiem19 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 07:52:
[...]

Nou nee, de rijwind is echt een stuk minder hoorbaar in de 2022 MY tov van mn 2019 M3. Echt een groot verschil.

Ik heb dan ook geen fluitend wind geluid gehad in mijn 2019 M3

Deze piepende/fluitende toon hoor je soms ook helemaal niet en dan opeens weer heel hard, stuk harder dan de rijwind. Het is een beetje alsof je rijdt met 1 raam dat 2cm naar beneden is. Misschien dat anderen dit ook al in hun oudere versie hadden
FTFY.

Dat jij het niet hebt gehad, betekent niet dat het een redelijk typisch probleem was/is in de oude versies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Taro heb je een kleine tip van de sluier? Hij is nogal traag in zijn video’s namelijk. Wel altijd inclusief alle gegevens dat doet hij netjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
GeeMoney schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:03:
@Taro heb je een kleine tip van de sluier? Hij is nogal traag in zijn video’s namelijk. Wel altijd inclusief alle gegevens dat doet hij netjes.
De betreffende RWD heeft mogelijk betere vering dan eerdere LR modellen die hij heeft gereden, maar rijdt ook op 19", dus dat kan ook een oorzaak zijn. De LFP accu laadt lekker snel, het gemiddelde verbruik komt zo rond de 165 Wh/km uit. Hij is zoals altijd weer tevreden over de software. Ook tevreden over de auto als geheel. RWD tov AWD vindt hij uiteraard minder en het rijdt minder sportief als een M3, maar dat is logisch voor een hogere zwaardere auto.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Inspired schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:25:
@Domotek als het druk is zou iedereen eigenlijk tot max 80% moeten laden. Dan is de capaciteit van de SuCs veel groter. Los daarvan stop ik ook liever 4x20 minuten dan 2x45m. Bij 45 minuten voelt het echt als moeten wachten. Maar goed, dat is wellicht ook persoonlijk.
Als je vertrektijd zelf kunt bepalen, dan zorg ik er altijd voor dat mn oplaadsessies een beetje samenvallen met een lunch/koffiepauze/diner.

Dan voelt het niet als wachten, en kun je gewoon lekker iets eten/drinken terwijl je auto tot 80% of daarvoorbij oplaadt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
JohanB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:58:
[...]

FTFY.

Dat jij het niet hebt gehad, betekent niet dat het een redelijk typisch probleem was/is in de oude versies
Err, in de oude was de algehele geluidsisolatie gewoon ruk, dat is gewoon heel wat anders dan waar meerdere mensen nu tegenaanlopen.

Mijn oude werkgever was een M3 lease walhalla (PwC). Bij echt veel collega’s meegereden naar klanten, dus kan het verschil goed beoordelen tussen het veel hogere rijgeluid in de oude M3, de betere geluidsisolatie in de 2022 modellen en de piep/fluittoon in mijn MY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik heb voorheen een fluitend geluid gehad in mijn m3. Knettergek werd je ervan. Ruit bleek uiteindelijk scheef gemonteerd. Tesla kwam er maar niet uit (prutsers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroenneman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:08:
[...]

Als je vertrektijd zelf kunt bepalen, dan zorg ik er altijd voor dat mn oplaadsessies een beetje samenvallen met een lunch/koffiepauze/diner.

Dan voelt het niet als wachten, en kun je gewoon lekker iets eten/drinken terwijl je auto tot 80% of daarvoorbij oplaadt.
Dat kan voor sommige stops wel natuurlijk. Maar niet allemaal als je 1000km rijdt. Tenminste, ik eet geen 6 keer per dag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:34:
[...]

En daarbij: ik hoor het niet altijd. Alleen dus bij een bepaalde windrichting waar ik tegenin reed. Dat was van de week inderdaad een Westenwind waar ik tegenin reed. Als de weg een bocht naar het Zuiden maakte was het weer weg.

Maar wat ik hoorde was inderdaad hetzelfde als in die geluidsclips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:26:
[...]

En daarbij: ik hoor het niet altijd. Alleen dus bij een bepaalde windrichting waar ik tegenin reed. Dat was van de week inderdaad een Westenwind waar ik tegenin reed. Als de weg een bocht naar het Zuiden maakte was het weer weg.

Maar wat ik hoorde was inderdaad hetzelfde als in die geluidsclips.
Ja dat dus. Zie boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
STIMPPYYY schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:16:
Ik heb voorheen een fluitend geluid gehad in mijn m3. Knettergek werd je ervan. Ruit bleek uiteindelijk scheef gemonteerd. Tesla kwam er maar niet uit (prutsers)
Ai, dat kan niet volgens @Requiem19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Oh incidenteel kan er van alles mis zijn geweest met individuele M3’s, maar een structureel probleem zoals het nu lijkt te zijn met net geleverde MY’s was het toen niet.

Je manier van posten maakt het niet heel veel gezelliger, maar wellicht heb je dat niet door? :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
Requiem19 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Oh incidenteel kan er van alles mis zijn geweest met individuele M3’s, maar een structureel probleem zoals het nu lijkt te zijn met net geleverde MY’s was het toen niet.

Je manier van posten maakt het niet heel veel gezelliger, maar wellicht heb je dat niet door? :).
Het was een vrij standaard probleem in 2019/2020 voornamelijk door scheef gemonteerde (dak) ramen. Daarop hebben veel mensen rubber strips geplaatsts A) tussen de deuren B ) tussen de (dak)ramen. Andere hebben weer hele nieuwe ruiten geplaatst, maar vaak viel het “binnen spec”. Vandaar ook mijn “benieuwd wat SeC hier tegenwoordig van vindt”

Dat is wat ik in mijn eerste post aangaf: het is een redelijk standaard probleem.

Waarop jij een hele stellige “nou nee” zegt en over iets compleet anders en on-gerelateerds begint met standaard windgeluid. Ik zou dus vooral eerst even naar jezelf kijken

En ik blijf bij m’n eerste post: “benieuwd wat SeC hier tegenwoordig van vindt”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfIx65Nk63eRULcPktLE5WNBqAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfdDl48EtzEeUCImf5oxeqtw.jpg?f=fotoalbum_large

Plek 1 en plek 2, knappe prestatie. Ook opvallend, KIA doet in Duitsland helemaal niet mee lijkt het ? Zelfs niet als je de cijfers van heel 2022 in ogenschouw neemt.

[ Voor 6% gewijzigd door maharens op 08-01-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
JohanB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Het was een vrij standaard probleem in 2019/2020 voornamelijk door scheef gemonteerde (dak) ramen. Daarop hebben veel mensen rubber strips geplaatsts A) tussen de deuren B ) tussen de (dak)ramen. Andere hebben weer hele nieuwe ruiten geplaatst, maar vaak viel het “binnen spec”. Vandaar ook mijn “benieuwd wat SeC hier tegenwoordig van vindt”

Dat is wat ik in mijn eerste post aangaf: het is een redelijk standaard probleem.

Waarop jij een hele stellige “nou nee” zegt en over iets compleet anders en on-gerelateerds begint met standaard windgeluid. Ik zou dus vooral eerst even naar jezelf kijken

Ik ben alleen bekend met mensen die zekf rubbers hebben geplaatst vanwege de zeer matige akoestische isolatie van de eerste M3’s. En van de tientallen collegae met M3’s (die kon je bij m’n vorige werkgever al bestellen bijna gelijk na de stap van uni naar werk) heb ik ook nog nooit een probleem over het fluiten gehoord.

Maar prima, misschien heb ik dat even gemist.

Stel ik voor dat jij volgende keer geen ‘FTFY’ en onnodige sarcastische posts plaatst. Deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Requiem19 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:36:
[...]

Ik ben alleen bekend met mensen die zekf rubbers hebben geplaatst vanwege de zeer matige akoestische isolatie van de eerste M3’s. En van de tientallen collegae met M3’s (die kon je bij m’n vorige werkgever al bestellen bijna gelijk na de stap van uni naar werk) heb ik ook nog nooit een probleem over het fluiten gehoord.

Maar prima, misschien heb ik dat even gemist.

Stel ik voor dat jij volgende keer geen ‘FTFY’ en onnodige sarcastische posts plaatst. Deal?
Probleem met veel m3’s uit die tijd was met name windgeruis. Wat overmatig hoorbaar was. Klopt overigens wat @JohanB aangeeft. Er zijn echt legio berichten en alternatieve (buiten Tesla om) oplossingen voorbij gekomen en geprobeerd.
Het fluitende geluid heb ik niet veel vaker gehoord. Ik heb er nog een video opname van zelfs. Gekke was dat tijdens het wissen van de ruit het probleem verdween en kwam dus mijn eerste gedachte was de ruitenwissers. Helaas had ik het dus verkeerd. De LM heeft het toen netjes opgelost door bij een derde partij het te laten onderzoeken. Die hadden het binnen 5 minuten gevonden. Dit na 3 of 4 bezoeken aan SeC.

[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-01-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:42:
[...]

Probleem met veel m3’s uit die tijd was met name windgeruis. Wat overmatig hoorbaar was. Het fluitende geluid heb ik niet veel vaker gehoord. Ik heb er nog een video opname van zelfs. Gekke was dat tijdens het wissen van de ruit het probleem verdween en kwam dus mijn eerste gedachte was de ruitenwissers. Helaas had ik het dus verkeerd. De LM heeft het toen netjes opgelost door bij een derde partij het te laten onderzoeken. Die hadden het binnen 5 minuten gevonden. Dit na 3 of 4 bezoeken aan SeC.
Het windgeruis was idd het standaardprobleem dat ik ken van mijn 2019 m3 en de andere leasebakken van collegae.

Het fluitgeluid in mijn MY klinkt iig totaal anders dan het windgeruis in de M3 toentertijd en ook veel incidenteler (soms niet, soms wel).

Ik ga zo ook even een serviceverzoek aanmaken iig. Benieuwd waar ze mee komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gaat best snel bij Tesla, ik heb een Model Y RWD order geplaatst in oktober en tussen Kerst en nieuwjaar was de levering al.

Collega meldt inderdaad een gemiddelde van 16kwh/100km op snelweg.
Lijkt me 1 van de betere EV opties in het 50k budget bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Domotek schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:19:
[...]

Maar laad je maar tot 80% omdat die laatste 20% toch gewoon te lang duren ? Want ik zie natuurlijk wel dat 10% naar 80% ongeveer 30min is en dan 80% naar 100% tussen de 15min en 30min. Ik zie dat voor de long range dat gewoon dezelfde tijden zijn. De curve is iets anders, maar komt op hetzelfde neer.

Met de long range geraak je dus ongeveer 70km verder in actuele range per charge. Dus als ik het zo uitreken kom je met twee keer laden van 30min 750km ver met de Model Y RWD. Als ik rekening hou met vertrekken op 100% en, rijden aan 175w/km. En als je file hebt natuurlijk nog verder, in tegenstelling tot een ICE.

Etappe 1: 290km
Etappe 2: 228km
Etappe 3: 228km

Ja, en in Duitsland rij ik toch gewoon 120 of 130 ?
Klopt, van 80% naar 100% kost je niet 15 tot 30 minuten. Dat kost gewoon 30 minuten en is daarmee zonde van je tijd als je niet toch een uur wil/moet staan ergens.

Duitsland rijd ik geen 120-130 😉

laatste keer gewoon AP op 150 en gaan. Maar ik begrijp dat AP tegenwoordig geen 150 meer kan helaas 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
STIMPPYYY schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:42:
[...]

Probleem met veel m3’s uit die tijd was met name windgeruis. Wat overmatig hoorbaar was. Klopt overigens wat @JohanB aangeeft. Er zijn echt legio berichten en alternatieve (buiten Tesla om) oplossingen voorbij gekomen en geprobeerd.
Het fluitende geluid heb ik niet veel vaker gehoord. Ik heb er nog een video opname van zelfs. Gekke was dat tijdens het wissen van de ruit het probleem verdween en kwam dus mijn eerste gedachte was de ruitenwissers. Helaas had ik het dus verkeerd. De LM heeft het toen netjes opgelost door bij een derde partij het te laten onderzoeken. Die hadden het binnen 5 minuten gevonden. Dit na 3 of 4 bezoeken aan SeC.
De 3 uit 2019 is ook gewoon bijzonder slecht geïsoleerd. Moet je voor de grap eens muziek wat harder zetten in de auto en buiten de auto horen hoe hard het hoorbaar is.

Andersom werkt het ook, rijgeluid, windgeluid, allemaal hard hoorbaar.

Schijnt daarna wel verbeterd te zijn, maar nooit op het niveau van de Duitsers bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
JohanB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:31:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:39
vahazabe schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:41:
[...]

De hamvraag is of je auto dan de hele nacht "wakker" is en dus meer energie gebruikt?
IK gebruik gewoon de gepland laden functie vanuit de Tesla zelf na in de tibber app de prijs gecheckt te hebben.
Ik mag hopen dat Tesla hier wel een oplossing voor heeft dat de auto niet de hele tijd wakker is (aanname van mij), dat zou wel heel knullig zijn om zo'n functie te introduceren en dat de auto vervolgens wakker blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vechtdal
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-03 12:53

De YRWD was er afgelopen zomer nog niet. Wel ervaring met de YLR richting Marseille. Bij drukte blijken veel SuC’s dan zelf afgetopt te zijn zodat je hoe dan ook niet boven de 80% komt. Wordt keurig in het display weergegeven. Ik kan mij voorstellen dat dit ook elders in Europa het geval is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 16:05
Dat kun je handmatig overrulen, meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vahazabe
ybos schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:10:
[...]

IK gebruik gewoon de gepland laden functie vanuit de Tesla zelf na in de tibber app de prijs gecheckt te hebben.
Ik mag hopen dat Tesla hier wel een oplossing voor heeft dat de auto niet de hele tijd wakker is (aanname van mij), dat zou wel heel knullig zijn om zo'n functie te introduceren en dat de auto vervolgens wakker blijft.
Als je de tesla gepland laden functie gebruikt is de auto niet de hele tijd wakker, werkt op deze manier prima dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 14:45
Weet iemand toevallig de precieze verschillen tussen RWD Shanghai en LR Berlijn? Los van prijsverschil en range / batterij uiteraard. Er staat online beschreven dat je niet meer inlevert op uitrusting, RWD heeft ook gewoon premium audio en de nieuwe processor e.d.. Wat ik zelf zo kon vinden is het volgende:
  • Vernieuwde suspensie voorlopig alleen bij Berlijn auto's?
  • Nieuwere kleuren Berlijn (quicksilver / red)
  • Stoelen en materiaal deuren heel iets anders? De plastic/rubberen gedeeltes van binnenwanden.
  • Geen Matrix koplampen meer? Ook niet zeker of Berlijn die wel standaard heeft...
Ontbreken daarnaast bijvoorbeeld de mistlampen voor bij RWD Shanghai? Op de Tesla site zie je wel een verschil in de afbeelding als je naar de mistlamp kijkt, maar lees er weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 17:06
Aeonis schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:40:
Weet iemand toevallig de precieze verschillen tussen RWD Shanghai en LR Berlijn? Los van prijsverschil en range / batterij uiteraard. Er staat online beschreven dat je niet meer inlevert op uitrusting, RWD heeft ook gewoon premium audio en de nieuwe processor e.d.. Wat ik zelf zo kon vinden is het volgende:
  • Vernieuwde suspensie voorlopig alleen bij Berlijn auto's?
  • Nieuwere kleuren Berlijn (quicksilver / red)
  • Stoelen en materiaal deuren heel iets anders? De plastic/rubberen gedeeltes van binnenwanden.
  • Geen Matrix koplampen meer? Ook niet zeker of Berlijn die wel standaard heeft...
Ontbreken daarnaast bijvoorbeeld de mistlampen voor bij RWD Shanghai? Op de Tesla site zie je wel een verschil in de afbeelding als je naar de mistlamp kijkt, maar lees er weinig over.
als ik in google zoek op verschil tussen shanghai en berlijn, krijg ik aardig wat links die relevant lijken. Onder andere deze:
https://k2ev.com/10-updat...ormance-from-giga-berlin/

Of is dat niet wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 14:45
yulunga schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:48:
[...]

als ik in google zoek op verschil tussen shanghai en berlijn, krijg ik aardig wat links die relevant lijken. Onder andere deze:

Bedankt voor je reactie. Die artikelen heb ik zelf ook gevonden maar zijn helaas niet accuraat (of destijds wel, maar nu niet meer). Er wordt bijvoorbeeld niets over de mistlampen geroepen. De dubbele beglazing achterin heeft een RWD ook gewoon tegenwoordig(?). De hoedenplank is ook standaard bij de RWD? En er schijnt volgens Tesla geen verschil te zijn in de audio-setup?

Dus erg benieuwd hoe het tegenwoordig zit. Wijzigingen van Berlijn zijn blijkbaar het afgelopen jaar ook richting Shanghai gerold.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
yulunga schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:48:
[...]

@Aeonis zocht de verschillen RWD (Shanghai) en LR (Berlijn). Die link gaat over de P en is zo te zien al achterhaald.

Wat ik merk in de RWD:
Vering is gewoon goed. Was al eerder bevestigd door Tesla/Musk dat dit in alle uitvoeringen van de Y is aangepast.

Kleuren: alleen Berlijn heeft vooralsnog die nieuwe kleuren

Materialen: hoedenplank aanwezig, deurvakken zijn voorzien van zacht materiaal, geen harde plastics. Niets te klagen... Hoedenplank zit erin.

Matrix lijkt er wel op te zitten, maar de echte Matrix functie bestaat nog in geen enkele uitvoering. Lichtshow doet het wel incl Tesla projecteren (niet zelf geprobeerd, wel gezien op filmpjes met de RWD). Geen mistlampen. Dubbel glas ook achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:26
Aeonis schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Bedankt voor je reactie. Die artikelen heb ik zelf ook gevonden maar zijn helaas niet accuraat (of destijds wel, maar nu niet meer). Er wordt bijvoorbeeld niets over de mistlampen geroepen. De dubbele beglazing achterin heeft een RWD ook gewoon tegenwoordig(?). De hoedenplank is ook standaard bij de RWD? En er schijnt volgens Tesla geen verschil te zijn in de audio-setup?

Dus erg benieuwd hoe het tegenwoordig zit. Wijzigingen van Berlijn zijn blijkbaar het afgelopen jaar ook richting Shanghai gerold.
Heb hier zelf ook op gezocht, van wat ik kon vinden lever je niet echt ergens op in.
Het zijn eerder verschillen omwille van de supply chain, bv andere leveranciers(voor ophanging,...) .
Dat van de matrix koplampen volg ik sowieso al niet meer, die lijken random wel en niet op auto's te zitten heb ik begrepen, maar ze zouden functioneel geen verschil mogen hebben.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:38
Peter_J_ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:01:
Bij mijn vorige werkgever had ik de Y LR als firma wagen, was er compleet zot van.
Deze afgeven was dan ook een domper op de overstap.
Nu na 6 maanden bij mn nieuwe wg mag ik weer een wagen kiezen.
Bij mn nieuwe werkgever is helaas het budget iets kariger waardoor de LR net niet meer past.
De RWD past wel en kan ik nog aardig wat opties aanvinken.
Wat me tegenhield om de RWD meteen te kiezen was het mindere vermogen.
Gisteren testrit gedaan en moet zeggen dat dit toch erg goed meegevallen is.
Had in mn hoofd dat deze erg tam zou zijn en te weinig punch voor hernemingen.
Na de testrit is mijn grootste bekommernis nog enkel welke opties worden het nog extra 😂
Dat vermogen is echt absoluut niets om je zorgen over te maken. De RWD is nog steeds een stuk sneller dan 99% van het wagenpark.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:32
Ik ben in de markt voor een Model 3 LR, en lees hier al een tijdje mee. Ik heb gisteren voor het eerst een proefrit gemaakt. Tesla Amsterdam had alleen de Performance staan, maar daar ben ik dan maar mee akkoord gegaan... hier mijn bevindingen. Vergelijkingsmateriaal: heb zelf een Mazda 2 (wel zeer ruim uitgerust, zeker voor de prijs), en heb eerder af en toe elektrisch gereden in een Model S P100D en een BMW i3.

De M3P had een kenteken dat begon met R-, dus ik denk pakweg half jaartje oud.

Bij deze mijn bevindingen en vragen in willekeurige volgorde.
  1. Allemachtig wat een kracht als je 'm op Sport zet! Niet te geloven hoe snel je dat vermogen ter beschikking hebt. Tegelijkertijd verwacht ik dat ik 99% van de tijd op Chill zou rondrijden... vast ook beter voor de actieradius en je banden...
  2. Prettige bestuurdersstoel met voldoende instelmogelijkheden
  3. Ik lees hier veel over afwerkingsproblemen. Bij deze relatief nieuwe vond ik de kwaliteit van de afwerking erg goed. Materialen voelden prima aan. Bekleding mooi. Ook rijgeluiden vielen me erg mee. Ik zag dat dit er een was met dubbelglas.
  4. Klein stuurtje! Maar rijdt eigenlijk best lekker.
  5. Heb maar een half uurtje gereden waarvan een klein deel op de snelweg, en in die tijd is het me niet gelukt de auto lane change te doen (het duwtje aan het stuur deed ik blijkbaar niet goed).
  6. Bij een afrit op de A2 was op een stuk van pakweg 100 meter de belijning erg slecht, en begon autopilot te zwabberen. Valt me wel behoorlijk tegen eigenlijk.
  7. Geen parkeersensoren voor zover ik heb kunnen ontdekken. Ik heb Tesla nog even gemaild met de vraag wat de verwachting daar is. Eens kijken of ze hetzelfde zeggen als ik hier lees.
  8. Wel fijn dat de spiegels omlaag draaien als je 'm in R zet!
  9. Zit er echt geen speed limiter op de Model 3? Ik gebruik die in de bebouwde kom in mijn huidige auto bijna constant.
  10. Nu al blij met Joe Mode, wat zijn die piepjes en toontjes hard zeg.
  11. Al met al qua rij-assistentie niet eens heel veel beter dan in mijn huidige autootje, gek genoeg. Het is niet alsof ik opeens 6 jaar terug in de tijd ga als ik weer in mijn huidige auto stap. TACC met radar is zo slecht nog niet ;)
  12. Het instrumentarium had kleinere karakters dan ik op screenshots vaak zie. Is dat aan te passen? Naar rechts kijken was wel even wennen, maar kom ik wel overheen.
  13. Als je in de navigatie een bestemming invoert laat hij eerst de hele route zien, daarna zoomt hij in op jouw locatie om te starten. Is er een manier om 'm even te laten staan op die overzichtskaart met de hele route? Elke keer sprong ie na een paar seconde op het ingezoomde beeld, beetje irritant als je nog aan het kijken bent hoe hij je wil sturen, toch?
Al met al vind ik het een heel mooie auto, ook qua afwerking. Bediening zal even wennen zijn maar ik heb niet de illusie dat dat niet zo is als ik pakweg een BMW zou gaan rijden. Hopelijk kan ik over een paar maandjes mijn eigen M3 in ontvangst nemen!

Alvast dank voor alle inside info die ik hier de afgelopen tijd heb kunnen opdoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:07
Heel herkenbaar verhaal. De meeste mensen in dit topic zijn lease-rijders, die voorheen in een vergelijkbaar segment/prijsklasse auto rondreden. Zeker dan kan ik me voorstellen dat er nog wel wat aan te merken is qua materiaalkeuze, afwerking en of je van veel knopjes houd of niet.

Als je uit een B-segmenter komt - wij kwamen hier van een 2014 Renault Clio en een 2015 Mazda 2 GTM, waarvan de Mazda nog steeds onze 2e auto is - is dat een iets andere overstap.
Alamo schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:34:
Allemachtig wat een kracht als je 'm op Sport zet! Niet te geloven hoe snel je dat vermogen ter beschikking hebt. Tegelijkertijd verwacht ik dat ik 99% van de tijd op Chill zou rondrijden... vast ook beter voor de actieradius en je banden...
Wij rijden een LR en dachten dit eerst ook, maar in de praktijk gaat hij nooit op Chill. Als je je rechtervoet onder controle houdt, kun je in sport/standaard net zo gedoseerd en zuinig rijden als in Chill, met als voordeel dat je altijd het volledige vermogen ter beschikking hebt (wat wel erg prettig is, moet ik zeggen).
Alamo schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:34:
[Het instrumentarium had kleinere karakters dan ik op screenshots vaak zie. Is dat aan te passen? Naar rechts kijken was wel even wennen, maar kom ik wel overheen.
Dit is een screenshot van een oudere software versie, waarbij inderdaad vooral het "instrumentarium" met snelheid, AP status, etc. prominenter aanwezig was. Uiterlijk en layout is (tot teleurstelling van velen) niet aan te passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 18:00

TNJ

Frugalite

Inspired schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:16:
[...]
Dat kan voor sommige stops wel natuurlijk. Maar niet allemaal als je 1000km rijdt. Tenminste, ik eet geen 6 keer per dag. :)
Gewoon snacken, kleine versnaperingen. Je rijdt om 7 uur weg na 'breakfast', en om 9 uur stop je voor '2nd breakfast', weer twee uur later een stop voor 'elevensies' en dan om 1 uur stoppen voor een goede 'luncheon'. Voor je het weet ben je een hele Hobbit. ;)
Aeonis schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:55:
[...]

In een aantal youtube filmpjes heb ik ook gezien dat de stoelen uit Berlijn een stijlere en stevigere dijsteun hadden. Ik meen dat het zitvlak ook 3 stroken dwars hadden i.p.v. 2? Maar misschien zijn deze veranderingen nu ook in Shanghai doorgevoerd.
Pagina: 1 ... 415 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: