Knip, offtopic.
[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 07-01-2023 16:26 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 07-01-2023 16:26 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Niet alleen de Model Y maar ook de huidige Model 3 zit echt veel beter in elkaar. Rond Mei vorig jaar een paar dagen als leenauto een Model 3 van eind 2021 gereden, de 60 kWh versie RDW, en die had ook een volledig andere kwaliteit dan mijn huidige uit juni 2019. Deuren dichtgooien was gewoon een degelijk geluid, interieurwijzigingen zijn ook netjes. Met daarbij ook bijna 100 km aan range erbij voor de RDW, zou ik het wel weten als ik nu weer een nieuwe zou kopen / leasen. En ja ik heb mijn auto gekocht, en ben er nog zeer te spreken over, en weinig tot geen issues gehad. Hij heeft me nog nooit laten staan, heb denk ik 50 euro (interieurfilters) uitgegeven aan onderhoud in de 55.000 die er nu op staat, en vind het nog steeds een heerlijke auto om in te rijden.STIMPPYYY schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:39:
[...]
Heb dat al vaker aangegeven, de 2019 m3 is qua auto niet vergelijkbaar met de Y. Ik begrijp @Tweak_ers wel als hij aangeeft het ‘auto’ gevoelt te missen en de kwaliteit van bv zware deuren. Dat is bij de Y echt zooooveel beter. Niet alleen qua exterieur, maar eveneens interieur, de stilte van de rit en het algehele comfort. De grote (ook van binnen) draagt daar ook aan bij.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 07-01-2023 17:00 ]
Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)
7.5mpretpik schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:20:
Weet iemand hoe lang de Mennekes laadkabel is die bij de Model Y RWD geleverd wordt? Soms moet een parkeerplaats haaks overbruggen, is dat te doen als ik achteruit inparkeer?
Oh relaxt, zijn ze weer lange kabels gaan leveren? Destijds bij mn m3 (2019) kreeg ik vier meter.
Gekke is dat ik volgens mij van andere heb gelezen (die leasen) dat ze het wel in kunnen zien hier in 't topic.Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:32:
[...]
Als je geen eigenaar bent zie je die niet. Wellicht dat het online zichtbaar is als je een keer de SuC gebruikt hebt.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik had de lootbox ook in mijn leasewagen (ALD), dus dat is idd niet perse een reden om hem niet te hebben.Oekol schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:30:
[...]
Gekke is dat ik volgens mij van andere heb gelezen (die leasen) dat ze het wel in kunnen zien hier in 't topic.
[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 07-01-2023 17:59 ]
Kan best zijn dat daar rijders wel een eigenaarsaccount krijgen. Bij LP in ieder geval niet meer. In het begin wel. Toen zag ik de lootbox en upgrades wel. Nu niet meer. Dus heeft er m.i. wel iets mee te maken.Djerro123 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:38:
[...]
Ik had de lootbox ook in mijn leasewagen (ALD), dus dat is idd niet perse een reden om hem niet te hebben.
App al eens opnieuw geïnstalleerd? Ik zie de lootbox wel staan in de app en heb niet eens een auto..
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb het idee dat er ook een tussenvariant is. Ik had namelijk een eigenaarsaccount, maar die was na een paar maanden omgezet. Nu zie ik een aantal dingen niet meer, maar wel nog de lootbox + upgrades.Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:59:
[...]
Kan best zijn dat daar rijders wel een eigenaarsaccount krijgen. Bij LP in ieder geval niet meer. In het begin wel. Toen zag ik de lootbox en upgrades wel. Nu niet meer. Dus heeft er m.i. wel iets mee te maken.
Wat zie je niet meer dan? Veel meer is er toch niet?Caelorum schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:00:
[...]
Ik heb het idee dat er ook een tussenvariant is. Ik had namelijk een eigenaarsaccount, maar die was na een paar maanden omgezet. Nu zie ik een aantal dingen niet meer, maar wel nog de lootbox + upgrades.
Oplaadstatistieken. Ik dacht dat ik ook geen beheer van betaalmiddelen kon doen, maar dat kan ik blijkbaar nog wel.Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:01:
[...]
Wat zie je niet meer dan? Veel meer is er toch niet?
En je kunt wel EAP kopen dan? Ik heb de upgrade wel in de app maar de upgrades zijn verder niet zichtbaar. Die is nu alleen zichtbaar voor premium connectivity. Ook het schatkistje van de lootbox is (op het eerste scherm) weg. Heb onder het account wel Loot Box maar dat is (volgens mij) niet de echte lootbox. Oplaadstatistieken zie ik idd ook niet.Caelorum schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:10:
[...]
Oplaadstatistieken. Ik dacht dat ik ook geen beheer van betaalmiddelen kon doen, maar dat kan ik blijkbaar nog wel.
Reed deze week bij Eindhoven voor een gloednieuwe MY met een schele koplamp die verblindde. Dus sommige dingen blijven ook gewoon hetzelfde.adjego schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:32:
[...]
Niet alleen de Model Y maar ook de huidige Model 3 zit echt veel beter in elkaar. Rond Mei vorig jaar een paar dagen als leenauto een Model 3 van eind 2021 gereden, de 60 kWh versie RDW, en die had ook een volledig andere kwaliteit dan mijn huidige uit juni 2019. Deuren dichtgooien was gewoon een degelijk geluid, interieurwijzigingen zijn ook netjes. Met daarbij ook bijna 100 km aan range erbij voor de RDW, zou ik het wel weten als ik nu weer een nieuwe zou kopen / leasen. En ja ik heb mijn auto gekocht, en ben er nog zeer te spreken over, en weinig tot geen issues gehad. Hij heeft me nog nooit laten staan, heb denk ik 50 euro (interieurfilters) uitgegeven aan onderhoud in de 55.000 die er nu op staat, en vind het nog steeds een heerlijke auto om in te rijden.
Sommige dingen moet je ook niet veranderen. Dat is de charme van het merk.JTHZZ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:21:
[...]
Reed deze week bij Eindhoven voor een gloednieuwe MY met een schele koplamp die verblindde. Dus sommige dingen blijven ook gewoon hetzelfde.
En daar weer een variant op haha. Ik zie upgrades weer wel, maar bij profiel is het alleen inbox en lootbox niet. Neem komende week wel ff contact op, of ik ga keertje supercharge en dan declareren (Bij Alphabet kan het niet direct....) wellicht dat er dan iets tevoorschijn komt.Caelorum schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:00:
[...]
Ik heb het idee dat er ook een tussenvariant is. Ik had namelijk een eigenaarsaccount, maar die was na een paar maanden omgezet. Nu zie ik een aantal dingen niet meer, maar wel nog de lootbox + upgrades.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Altijd nog beter dan de XC90 die, ongeveer op dezelfde plek, gewoon met alleen dagrijverlichting door het donker reed. En niets merken van al die knipperende medeweggebruikersInspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:23:
[...]
Sommige dingen moet je ook niet veranderen. Dat is de charme van het merk.
Maar dit is dan weer niet iets mechanisch, maar gewoon even netjes afstellen. Ik zie dit bij ieder merk, nieuw en oud, dus echt heel bijzonder vind ik dit dan weer niet.JTHZZ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:21:
[...]
Reed deze week bij Eindhoven voor een gloednieuwe MY met een schele koplamp die verblindde. Dus sommige dingen blijven ook gewoon hetzelfde.
Voorgaande auto’s deden dit netjes automatisch. Mijn linkerkoplamp blijft omhoog kruipen bij de Tesla. Allemaal geen ramp maar onhandig is het wel.adjego schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:54:
[...]
Maar dit is dan weer niet iets mechanisch, maar gewoon even netjes afstellen. Ik zie dit bij ieder merk, nieuw en oud, dus echt heel bijzonder vind ik dit dan weer niet.
Dat ben ik volledig met je eens!Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:55:
[...]
Voorgaande auto’s deden dit netjes automatisch. Mijn linkerkoplamp blijft omhoog kruipen bij de Tesla. Allemaal geen ramp maar onhandig is het wel.
Nee kan nu niet meer, maar kon ik afgelopen februari nog wel.Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:20:
[...]
En je kunt wel EAP kopen dan? Ik heb de upgrade wel in de app maar de upgrades zijn verder niet zichtbaar. Die is nu alleen zichtbaar voor premium connectivity. Ook het schatkistje van de lootbox is (op het eerste scherm) weg. Heb onder het account wel Loot Box maar dat is (volgens mij) niet de echte lootbox. Oplaadstatistieken zie ik idd ook niet.
De hamvraag is of je auto dan de hele nacht "wakker" is en dus meer energie gebruikt?ybos schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:12:
[...]
Ik zit ook bij Tibber en gebruik gewoon gepland laden. Prijs om 3 uur in de nacht het laagst, dan start ik gewoon met laden om 3 uur. Hoeft niet moeilijker te zijn dan dat toch
Die van mijn vrouw is hier voor vervangen - was gewoon defect. Tis een typisch iets, nu we het weten zien we meer M3's met omhoog kijkende koplampen rijden. Maargoed, tis te verhelpen.Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:55:
[...]
Voorgaande auto’s deden dit netjes automatisch. Mijn linkerkoplamp blijft omhoog kruipen bij de Tesla. Allemaal geen ramp maar onhandig is het wel.
Ah, MY ook gewoon nog dit euvel.JTHZZ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:21:
[...]
[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-01-2023 20:36 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Afgelopen zomer waren ze er nog niet toch? Maar je kunt gewoon kijken op ABRP voor een indicatie. Om de twee uur laden kan prima. Ook met de RWD. Verder zit de Y RWD redelijk in de buurt van de 3 LFP en die mensen komen er ook gewoon.Domotek schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:42:
Zijn er hier mensen die op reis zijn geweest met hun Y RWD ? Heb al een paar draadjes gezien op andere forums. Maar ik had graag iets recent. Misschien iemand die deze zomer richting het zuiden is gereden ?
Ik had graag gewoon 240-260km kunnen rijden elke sectie. Dat is dan twee uur rijden op de snelweg. Voor mij is dat goed genoeg. Met kinderen moet ik toch sowieso in twee dagen rijden tegenwoordig. Vroeger was dat anders. S'morgens vertrekken om 7:00 richting Gardameer, en s'avonds om 19:00 aankomen. Maar twee uur kunnen rijden is goed genoeg. Dat is dan twee laadbuurten op een dag.
Ben al eens bij een SeC ervoor geweest. Die hebben ze weer afgesteld en verder niks. Nu geen zin om weer een halve dag kwijt te zijn aan een bezoek. Kan er wel mee leven.NiGeLaToR schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:35:
[...]
Die van mijn vrouw is hier voor vervangen - was gewoon defect. Tis een typisch iets, nu we het weten zien we meer M3's met omhoog kijkende koplampen rijden. Maargoed, tis te verhelpen.
Gewoon even random blazen. Doet die van mij ook wel eens. Heeft niks met het water te maken.Gery schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:04:
N00b vraagje.
Daarstraks m’n model 3 aan het wassen.
Auto was afgesloten en er is daarvoor niet mee gereden. Begint plots de fan te blazen. Tussen voorruit en frunk.
Iemand een idee hoe dat komt? Omdat er iets nat geworden is ofzo?
Yep, ook last van 🤨.Pap3rclip schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:10:
Ik heb hier gelezen dat er bij ontvangst van de MY RWD meerdere mensen last hadden van een (licht) fluitsignaal/ruis als de wind in een bepaalde richting zit.
Zelf heb ik hier ook soms last van, het lijkt van rechtsachter in de auto te komen.
Iemand dit al gemeld of te weten gekomen wat dit kan zijn?
Hier ook last van vanaf 80 kmpu, je hoort het niet altijd. Heb een service melding gemaakt. Eens kijken waar ze mee komen.Requiem19 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:13:
[...]
Yep, ook last van 🤨.
Al even de rubbers bekeken, maar nog niets gevonden.
Overigens ook last van een (licht) trillend stuur. Daar laat ik nog even naar kijken. Die windruis is lastiger, die is er niet altijd. Zal je net zien dat het SeC stukje rijdt en niets hoort..
Toevallig viel het me eergisteren op. Niet heel erg op gelet, want het waaide ook erg. Maar nu je erover begint...Pap3rclip schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:10:
Ik heb hier gelezen dat er bij ontvangst van de MY RWD meerdere mensen last hadden van een (licht) fluitsignaal/ruis als de wind in een bepaalde richting zit.
Zelf heb ik hier ook soms last van, het lijkt van rechtsachter in de auto te komen.
Iemand dit al gemeld of te weten gekomen wat dit kan zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 07-01-2023 21:34 ]
Ja het is iets minimaal, en soms valt het weer even op om het daarna weer te vergetenbilgy_no1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:33:
[...]
Toevallig viel het me eergisteren op. Niet heel erg op gelet, want het waaide ook erg. Maar nu je erover begint...
Ik had niet de indruk dat het bij de ruiten vandaan kwam. Vandaag ook weer een stuk gereden en niets gehoord. Maar ook veel minder wind. Ook op geen enkele andere rit behalve dan dus 2 dagen geleden.
Ben benieuwd!sawtomyer schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:22:
[...]
Hier ook last van vanaf 80 kmpu, je hoort het niet altijd. Heb een service melding gemaakt. Eens kijken waar ze mee komen.
Makkelijk. Wij reden twee uur naar ons vakantie bestemming: 89 procent naar 38 procent. En teruf was het zuinig. Was heen 172wh/km en terug 162wh/km of zoiets.Domotek schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:42:
Zijn er hier mensen die op reis zijn geweest met hun Y RWD ? Heb al een paar draadjes gezien op andere forums. Maar ik had graag iets recent. Misschien iemand die deze zomer richting het zuiden is gereden ?
Ik had graag gewoon 240-260km kunnen rijden elke sectie. Dat is dan twee uur rijden op de snelweg. Voor mij is dat goed genoeg. Met kinderen moet ik toch sowieso in twee dagen rijden tegenwoordig. Vroeger was dat anders. S'morgens vertrekken om 7:00 richting Gardameer, en s'avonds om 19:00 aankomen. Maar twee uur kunnen rijden is goed genoeg. Dat is dan twee laadbuurten op een dag.
Het calibreren van die lampen gaat wel een stuk beter dan bij de oude lampen kan ik je verzekeren! De nieuwe iteratie doet het sneller en stelt de lampen geautomatiseerd perfect af.JTHZZ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:21:
[...]
Looks like V11.3 will be ready for wide release in about 2 weeks. Many major improvements.
— Elon Musk (@elonmusk) 7 januari 2023
Komt niet bij de achterbank weg van de motor? Zijn in de US vrij veel die er last van hebben door verschillende redenen. https://teslamotorsclub.c...new-model-y.267185/page-7bilgy_no1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:33:
[...]
Toevallig viel het me eergisteren op. Niet heel erg op gelet, want het waaide ook erg. Maar nu je erover begint...
Ik had niet de indruk dat het bij de ruiten vandaan kwam. Vandaag ook weer een stuk gereden en niets gehoord. Maar ook veel minder wind. Ook op geen enkele andere rit behalve dan dus 2 dagen geleden.
Hier ook leaserijder. Zie net in de app onder lootbox de vermelding van de gratis 10.000km SuC. Zal idd met je accountinstellingen te maken hebben vermoed ik. Had overigens op voorhand al wel een betaalwijze gekoppeld voor het laden bij SuC, maar nog geen gebruik van gemaakt.Oekol schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:26:
De Lootbox is niet zichtbaar voor mij in de app. Waar kan dit aan liggen, is dit iets wat de leasemaatschappij open moet zetten?
Vandaag weer geladen. Verhouding aantal afgeschreven km t.o.v. aantal geladen kWh is exact hetzelfde als de eerste keer: 4,0.RoelJewel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:29:
[...]
Vandaag 39 kWh geladen en daarvoor is 157 km van de 10K afgeschreven.
Bij mij vandaag 38/165RoelJewel schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:14:
[...]
Vandaag weer geladen. Verhouding aantal afgeschreven km t.o.v. aantal geladen kWh is exact hetzelfde als de eerste keer: 4,0.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Daar lijkt het niet op. Het was echt bij veel wind vanuit een bepaalde hoek. Anders hoor ik niets. En als het was zoals daar beschreven zou het altijd te horen moeten zijn?Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:13:
[...]
Komt niet bij de achterbank weg van de motor? Zijn in de US vrij veel die er last van hebben door verschillende redenen. https://teslamotorsclub.c...new-model-y.267185/page-7
Lijkt te komen door de nieuwe motor en gebrek aan isolatie bij de achterbank.
Als ik naar NW/N rij hoor ik het het meest. Heb al audioclips gemaakt. Na mijn vakantie neem ik contact met ze op om iets in te plannen. Echt irritante fluit en letterlijk alsof de wind ergens doorheen of langs komt.bilgy_no1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:32:
[...]
Daar lijkt het niet op. Het was echt bij veel wind vanuit een bepaalde hoek. Anders hoor ik niets. En als het was zoals daar beschreven zou het altijd te horen moeten zijn?
Meeste auto’s die ik reed stellen het aal het begin van iedere rit af. Maar goed, dat waren ook auto’s met automatische hoogte regeling tijdens het rijden en meesturende koplampen.adjego schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:54:
[...]
Maar dit is dan weer niet iets mechanisch, maar gewoon even netjes afstellen. Ik zie dit bij ieder merk, nieuw en oud, dus echt heel bijzonder vind ik dit dan weer niet.
Je laadt bij een SuC het beste tot 80% en ik zorg voor aankomst rond de 10%.Domotek schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:42:
Ik heb een videoclip opgenomen, hier hoor je het gefluit goed.bilgy_no1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:32:
[...]
Daar lijkt het niet op. Het was echt bij veel wind vanuit een bepaalde hoek. Anders hoor ik niets. En als het was zoals daar beschreven zou het altijd te horen moeten zijn?
Ik heb een videoclip gemaakt met het geluid. Ben benieuwd of dit herkenbaar is.Oekol schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:34:
[...]
Als ik naar NW/N rij hoor ik het het meest. Heb al audioclips gemaakt. Na mijn vakantie neem ik contact met ze op om iets in te plannen. Echt irritante fluit en letterlijk alsof de wind ergens doorheen of langs komt.
Ik kan bovenstaande ook bevestigen, hier ook factor 4. Dit betekent dat iedereen 2500 kWh krijgt van Tesla.RoelJewel schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:14:
[...]
Vandaag weer geladen. Verhouding aantal afgeschreven km t.o.v. aantal geladen kWh is exact hetzelfde als de eerste keer: 4,0.
Yes dat is hetzelfde geluid. Geen idee hoe ik audioclips moet uploaden maar we hebben via whatsapp tijdens 't rijden naar elkaar gestuurd om 't bij de service center te kunnen laten horen.sawtomyer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:55:
[...]
Ik heb een videoclip opgenomen, hier hoor je het gefluit goed.
[...]
Ik heb een videoclip gemaakt met het geluid. Ben benieuwd of dit herkenbaar is.
YouTube: fluitende Tesla model Y
[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 08-01-2023 01:09 ]
Ha Oekol, exact hetzelfde geluid indd.Oekol schreef op zondag 8 januari 2023 @ 01:02:
[...]
Yes dat is hetzelfde geluid. Geen idee hoe ik audioclips moet uploaden maar we hebben via whatsapp tijdens 't rijden naar elkaar gestuurd om 't bij de service center te kunnen laten horen.
@sawtomyer 1 van de audio clips van ons: https://voca.ro/1dk3t4VcsEGG
Dit klinkt “gewoon” als de wind toch? en de reden waarom heel veel mensen extra rubber pakketten kochten/kopen.sawtomyer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:55:
Zou je eens een voorbeeld kunnen posten? Gewoon uit nieuwsgierigheid 😊Oekol schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:34:
[...]
Als ik naar NW/N rij hoor ik het het meest. Heb al audioclips gemaakt. Na mijn vakantie neem ik contact met ze op om iets in te plannen. Echt irritante fluit en letterlijk alsof de wind ergens doorheen of langs komt.
[ Voor 4% gewijzigd door Djerro123 op 08-01-2023 07:26 ]
Het is ook de wind, maar ook alsof er iets niet goed sluit waardoor het versterkt wordt. Dit lijkt me toch niet normaal eerlijk gezegd..JohanB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 06:17:
[...]
Dit klinkt “gewoon” als de wind toch? en de reden waarom heel veel mensen extra rubber pakketten kochten/kopen.
Ben benieuwd wat SuC hier tegenwoordig van vindt
Precies hetzelfde geluid bij mij idd.sawtomyer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:55:
[...]
Ik heb een videoclip opgenomen, hier hoor je het gefluit goed.
[...]
Nou nee, de rijwind is echt een stuk minder hoorbaar in de 2022 MY tov van mn 2019 M3. Echt een groot verschil.JohanB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 06:17:
[...]
Dit klinkt “gewoon” als de wind toch? en de reden waarom heel veel mensen extra rubber pakketten kochten/kopen.
Ben benieuwd wat SuC hier tegenwoordig van vindt
Leuk die conments op zijn bericht.
Lijkt het op van wel. Bij ophalen klonk rechter achterdeur anders dan de linker maar we denken nu dat het de achterklep is. Het is echt monnikenwerk om te kijken waar een rubberje eventueel anders zit of de raam iets minder mooi aansluit.GeeMoney schreef op zondag 8 januari 2023 @ 07:51:
Sluiten de ramen wel goed?
Ramen kan je in ieder geval opnieuw calibreren om te kijken of het dan verdwijnt?Oekol schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:05:
[...]
Lijkt het op van wel. Bij ophalen klonk rechter achterdeur anders dan de linker maar we denken nu dat het de achterklep is. Het is echt monnikenwerk om te kijken waar een rubberje eventueel anders zit of de raam iets minder mooi aansluit.
Maar laad je maar tot 80% omdat die laatste 20% toch gewoon te lang duren ? Want ik zie natuurlijk wel dat 10% naar 80% ongeveer 30min is en dan 80% naar 100% tussen de 15min en 30min. Ik zie dat voor de long range dat gewoon dezelfde tijden zijn. De curve is iets anders, maar komt op hetzelfde neer.Tweak_ers schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:50:
[...]
Je laadt bij een SuC het beste tot 80% en ik zorg voor aankomst rond de 10%.
Dat geeft je 70% van je normale actieradius als range.
Vooral in Duitsland houdt ik van doorrijden en moet je een bak minder km rekenen, als je daar ook van houdt.
Wauw ik zou niet in zo'n auto kunnen rijden eerlijk gezegd, dat is echt mega irritant geluid.Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:13:
[...]
Komt niet bij de achterbank weg van de motor? Zijn in de US vrij veel die er last van hebben door verschillende redenen. https://teslamotorsclub.c...new-model-y.267185/page-7
Lijkt te komen door de nieuwe motor en gebrek aan isolatie bij de achterbank.
Deze vond ik wel erg creatiefInspired schreef op zondag 8 januari 2023 @ 07:54:
[...]
Leuk die conments op zijn bericht.Snap niet dat Elon blijft komen met dit soort berichten. Begin december zou de v11 beta van FSD ook al binnen een week komen.
Heb het niet gelezen maar puur door de pagina's gebladerd voor een filmpje en zag er 1 rond pagina 3 a 4. Dat is inderdaad absoluut niet het geluid. Dit klinkt als iets mis in het onderstel, zag daarna een blauw omhulsel van 1 dollar wat het probleem was of zo?Djerro123 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:22:
[...]
Wauw ik zou niet in zo'n auto kunnen rijden eerlijk gezegd, dat is echt mega irritant geluid.
Is overigens wel echt iets anders dan het wind geluid van @Oekol en anderen, maar zat dat thread te lezen met verbazing moet ik zeggen.
Ja ik herken dit geluid wel van de M3, maar dat kwam eigenlijk pas na een jaar of twee bij mij. Dat had (naar mijn inschatting) met name te maken met het uitdrogen van de raamrubbers. Dat lijkt me niet het geval bij jouw week-oude autoOekol schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:34:
[...]
Heb het niet gelezen maar puur door de pagina's gebladerd voor een filmpje en zag er 1 rond pagina 3 a 4. Dat is inderdaad absoluut niet het geluid. Dit klinkt als iets mis in het onderstel, zag daarna een blauw omhulsel van 1 dollar wat het probleem was of zo?
Het is hier letterlijk windgeluid, maar geen windgeluid wat normaal is bij een auto. Zie het al een fluitketel, dat is wat er hier gebeurd. De wind heeft ergens een plekje om door een gaatje te gaan en dat klinkt hard.
[ Voor 9% gewijzigd door Djerro123 op 08-01-2023 08:49 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
FTFY.Requiem19 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 07:52:
[...]
Nou nee, de rijwind is echt een stuk minder hoorbaar in de 2022 MY tov van mn 2019 M3. Echt een groot verschil.
Ik heb dan ook geen fluitend wind geluid gehad in mijn 2019 M3
Deze piepende/fluitende toon hoor je soms ook helemaal niet en dan opeens weer heel hard, stuk harder dan de rijwind. Het is een beetje alsof je rijdt met 1 raam dat 2cm naar beneden is. Misschien dat anderen dit ook al in hun oudere versie hadden
De betreffende RWD heeft mogelijk betere vering dan eerdere LR modellen die hij heeft gereden, maar rijdt ook op 19", dus dat kan ook een oorzaak zijn. De LFP accu laadt lekker snel, het gemiddelde verbruik komt zo rond de 165 Wh/km uit. Hij is zoals altijd weer tevreden over de software. Ook tevreden over de auto als geheel. RWD tov AWD vindt hij uiteraard minder en het rijdt minder sportief als een M3, maar dat is logisch voor een hogere zwaardere auto.GeeMoney schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:03:
@Taro heb je een kleine tip van de sluier? Hij is nogal traag in zijn video’s namelijk. Wel altijd inclusief alle gegevens dat doet hij netjes.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Als je vertrektijd zelf kunt bepalen, dan zorg ik er altijd voor dat mn oplaadsessies een beetje samenvallen met een lunch/koffiepauze/diner.Inspired schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:25:
@Domotek als het druk is zou iedereen eigenlijk tot max 80% moeten laden. Dan is de capaciteit van de SuCs veel groter. Los daarvan stop ik ook liever 4x20 minuten dan 2x45m. Bij 45 minuten voelt het echt als moeten wachten. Maar goed, dat is wellicht ook persoonlijk.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Err, in de oude was de algehele geluidsisolatie gewoon ruk, dat is gewoon heel wat anders dan waar meerdere mensen nu tegenaanlopen.JohanB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:58:
[...]
FTFY.
Dat jij het niet hebt gehad, betekent niet dat het een redelijk typisch probleem was/is in de oude versies
Dat kan voor sommige stops wel natuurlijk. Maar niet allemaal als je 1000km rijdt. Tenminste, ik eet geen 6 keer per dag.Jeroenneman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:08:
[...]
Als je vertrektijd zelf kunt bepalen, dan zorg ik er altijd voor dat mn oplaadsessies een beetje samenvallen met een lunch/koffiepauze/diner.
Dan voelt het niet als wachten, en kun je gewoon lekker iets eten/drinken terwijl je auto tot 80% of daarvoorbij oplaadt.
En daarbij: ik hoor het niet altijd. Alleen dus bij een bepaalde windrichting waar ik tegenin reed. Dat was van de week inderdaad een Westenwind waar ik tegenin reed. Als de weg een bocht naar het Zuiden maakte was het weer weg.Oekol schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:34:
[...]
Heb het niet gelezen maar puur door de pagina's gebladerd voor een filmpje en zag er 1 rond pagina 3 a 4. Dat is inderdaad absoluut niet het geluid. Dit klinkt als iets mis in het onderstel, zag daarna een blauw omhulsel van 1 dollar wat het probleem was of zo?
Het is hier letterlijk windgeluid, maar geen windgeluid wat normaal is bij een auto. Zie het al een fluitketel, dat is wat er hier gebeurd. De wind heeft ergens een plekje om door een gaatje te gaan en dat klinkt hard.
Ja dat dus. Zie boven.bilgy_no1 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:26:
[...]
En daarbij: ik hoor het niet altijd. Alleen dus bij een bepaalde windrichting waar ik tegenin reed. Dat was van de week inderdaad een Westenwind waar ik tegenin reed. Als de weg een bocht naar het Zuiden maakte was het weer weg.
Maar wat ik hoorde was inderdaad hetzelfde als in die geluidsclips.
Ai, dat kan niet volgens @Requiem19STIMPPYYY schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:16:
Ik heb voorheen een fluitend geluid gehad in mijn m3. Knettergek werd je ervan. Ruit bleek uiteindelijk scheef gemonteerd. Tesla kwam er maar niet uit (prutsers)
Oh incidenteel kan er van alles mis zijn geweest met individuele M3’s, maar een structureel probleem zoals het nu lijkt te zijn met net geleverde MY’s was het toen niet.
Het was een vrij standaard probleem in 2019/2020 voornamelijk door scheef gemonteerde (dak) ramen. Daarop hebben veel mensen rubber strips geplaatsts A) tussen de deuren B ) tussen de (dak)ramen. Andere hebben weer hele nieuwe ruiten geplaatst, maar vaak viel het “binnen spec”. Vandaar ook mijn “benieuwd wat SeC hier tegenwoordig van vindt”Requiem19 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:21:
[...]
Oh incidenteel kan er van alles mis zijn geweest met individuele M3’s, maar een structureel probleem zoals het nu lijkt te zijn met net geleverde MY’s was het toen niet.
Je manier van posten maakt het niet heel veel gezelliger, maar wellicht heb je dat niet door?.
[ Voor 6% gewijzigd door maharens op 08-01-2023 10:36 ]
Ik ben alleen bekend met mensen die zekf rubbers hebben geplaatst vanwege de zeer matige akoestische isolatie van de eerste M3’s. En van de tientallen collegae met M3’s (die kon je bij m’n vorige werkgever al bestellen bijna gelijk na de stap van uni naar werk) heb ik ook nog nooit een probleem over het fluiten gehoord.JohanB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:31:
[...]
Het was een vrij standaard probleem in 2019/2020 voornamelijk door scheef gemonteerde (dak) ramen. Daarop hebben veel mensen rubber strips geplaatsts A) tussen de deuren B ) tussen de (dak)ramen. Andere hebben weer hele nieuwe ruiten geplaatst, maar vaak viel het “binnen spec”. Vandaar ook mijn “benieuwd wat SeC hier tegenwoordig van vindt”
Dat is wat ik in mijn eerste post aangaf: het is een redelijk standaard probleem.
Waarop jij een hele stellige “nou nee” zegt en over iets compleet anders en on-gerelateerds begint met standaard windgeluid. Ik zou dus vooral eerst even naar jezelf kijken
En ik blijf bij m’n eerste post: “benieuwd wat SeC hier tegenwoordig van vindt”
Probleem met veel m3’s uit die tijd was met name windgeruis. Wat overmatig hoorbaar was. Klopt overigens wat @JohanB aangeeft. Er zijn echt legio berichten en alternatieve (buiten Tesla om) oplossingen voorbij gekomen en geprobeerd.Requiem19 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:36:
[...]
Ik ben alleen bekend met mensen die zekf rubbers hebben geplaatst vanwege de zeer matige akoestische isolatie van de eerste M3’s. En van de tientallen collegae met M3’s (die kon je bij m’n vorige werkgever al bestellen bijna gelijk na de stap van uni naar werk) heb ik ook nog nooit een probleem over het fluiten gehoord.
Maar prima, misschien heb ik dat even gemist.
Stel ik voor dat jij volgende keer geen ‘FTFY’ en onnodige sarcastische posts plaatst. Deal?
[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-01-2023 10:44 ]
Het windgeruis was idd het standaardprobleem dat ik ken van mijn 2019 m3 en de andere leasebakken van collegae.STIMPPYYY schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:42:
[...]
Probleem met veel m3’s uit die tijd was met name windgeruis. Wat overmatig hoorbaar was. Het fluitende geluid heb ik niet veel vaker gehoord. Ik heb er nog een video opname van zelfs. Gekke was dat tijdens het wissen van de ruit het probleem verdween en kwam dus mijn eerste gedachte was de ruitenwissers. Helaas had ik het dus verkeerd. De LM heeft het toen netjes opgelost door bij een derde partij het te laten onderzoeken. Die hadden het binnen 5 minuten gevonden. Dit na 3 of 4 bezoeken aan SeC.
Verwijderd
Klopt, van 80% naar 100% kost je niet 15 tot 30 minuten. Dat kost gewoon 30 minuten en is daarmee zonde van je tijd als je niet toch een uur wil/moet staan ergens.Domotek schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:19:
[...]
Maar laad je maar tot 80% omdat die laatste 20% toch gewoon te lang duren ? Want ik zie natuurlijk wel dat 10% naar 80% ongeveer 30min is en dan 80% naar 100% tussen de 15min en 30min. Ik zie dat voor de long range dat gewoon dezelfde tijden zijn. De curve is iets anders, maar komt op hetzelfde neer.
Met de long range geraak je dus ongeveer 70km verder in actuele range per charge. Dus als ik het zo uitreken kom je met twee keer laden van 30min 750km ver met de Model Y RWD. Als ik rekening hou met vertrekken op 100% en, rijden aan 175w/km. En als je file hebt natuurlijk nog verder, in tegenstelling tot een ICE.
Etappe 1: 290km
Etappe 2: 228km
Etappe 3: 228km
Ja, en in Duitsland rij ik toch gewoon 120 of 130 ?
De 3 uit 2019 is ook gewoon bijzonder slecht geïsoleerd. Moet je voor de grap eens muziek wat harder zetten in de auto en buiten de auto horen hoe hard het hoorbaar is.STIMPPYYY schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:42:
[...]
Probleem met veel m3’s uit die tijd was met name windgeruis. Wat overmatig hoorbaar was. Klopt overigens wat @JohanB aangeeft. Er zijn echt legio berichten en alternatieve (buiten Tesla om) oplossingen voorbij gekomen en geprobeerd.
Het fluitende geluid heb ik niet veel vaker gehoord. Ik heb er nog een video opname van zelfs. Gekke was dat tijdens het wissen van de ruit het probleem verdween en kwam dus mijn eerste gedachte was de ruitenwissers. Helaas had ik het dus verkeerd. De LM heeft het toen netjes opgelost door bij een derde partij het te laten onderzoeken. Die hadden het binnen 5 minuten gevonden. Dit na 3 of 4 bezoeken aan SeC.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.JohanB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:31:
En ik blijf bij m’n eerste post: “benieuwd wat SeC hier tegenwoordig van vindt”
IK gebruik gewoon de gepland laden functie vanuit de Tesla zelf na in de tibber app de prijs gecheckt te hebben.vahazabe schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:41:
[...]
De hamvraag is of je auto dan de hele nacht "wakker" is en dus meer energie gebruikt?
De YRWD was er afgelopen zomer nog niet. Wel ervaring met de YLR richting Marseille. Bij drukte blijken veel SuC’s dan zelf afgetopt te zijn zodat je hoe dan ook niet boven de 80% komt. Wordt keurig in het display weergegeven. Ik kan mij voorstellen dat dit ook elders in Europa het geval is.Domotek schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:42:
Als je de tesla gepland laden functie gebruikt is de auto niet de hele tijd wakker, werkt op deze manier prima dan.ybos schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:10:
[...]
IK gebruik gewoon de gepland laden functie vanuit de Tesla zelf na in de tibber app de prijs gecheckt te hebben.
Ik mag hopen dat Tesla hier wel een oplossing voor heeft dat de auto niet de hele tijd wakker is (aanname van mij), dat zou wel heel knullig zijn om zo'n functie te introduceren en dat de auto vervolgens wakker blijft.
als ik in google zoek op verschil tussen shanghai en berlijn, krijg ik aardig wat links die relevant lijken. Onder andere deze:Aeonis schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:40:
Weet iemand toevallig de precieze verschillen tussen RWD Shanghai en LR Berlijn? Los van prijsverschil en range / batterij uiteraard. Er staat online beschreven dat je niet meer inlevert op uitrusting, RWD heeft ook gewoon premium audio en de nieuwe processor e.d.. Wat ik zelf zo kon vinden is het volgende:Ontbreken daarnaast bijvoorbeeld de mistlampen voor bij RWD Shanghai? Op de Tesla site zie je wel een verschil in de afbeelding als je naar de mistlamp kijkt, maar lees er weinig over.
- Vernieuwde suspensie voorlopig alleen bij Berlijn auto's?
- Nieuwere kleuren Berlijn (quicksilver / red)
- Stoelen en materiaal deuren heel iets anders? De plastic/rubberen gedeeltes van binnenwanden.
- Geen Matrix koplampen meer? Ook niet zeker of Berlijn die wel standaard heeft...
Bedankt voor je reactie. Die artikelen heb ik zelf ook gevonden maar zijn helaas niet accuraat (of destijds wel, maar nu niet meer). Er wordt bijvoorbeeld niets over de mistlampen geroepen. De dubbele beglazing achterin heeft een RWD ook gewoon tegenwoordig(?). De hoedenplank is ook standaard bij de RWD? En er schijnt volgens Tesla geen verschil te zijn in de audio-setup?yulunga schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:48:
[...]
als ik in google zoek op verschil tussen shanghai en berlijn, krijg ik aardig wat links die relevant lijken. Onder andere deze:
https://k2ev.com/10-updat...ormance-from-giga-berlin/
Of is dat niet wat je zoekt?
@Aeonis zocht de verschillen RWD (Shanghai) en LR (Berlijn). Die link gaat over de P en is zo te zien al achterhaald.yulunga schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:48:
[...]
als ik in google zoek op verschil tussen shanghai en berlijn, krijg ik aardig wat links die relevant lijken. Onder andere deze:
https://k2ev.com/10-updat...ormance-from-giga-berlin/
Of is dat niet wat je zoekt?
Heb hier zelf ook op gezocht, van wat ik kon vinden lever je niet echt ergens op in.Aeonis schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:55:
[...]
Bedankt voor je reactie. Die artikelen heb ik zelf ook gevonden maar zijn helaas niet accuraat (of destijds wel, maar nu niet meer). Er wordt bijvoorbeeld niets over de mistlampen geroepen. De dubbele beglazing achterin heeft een RWD ook gewoon tegenwoordig(?). De hoedenplank is ook standaard bij de RWD? En er schijnt volgens Tesla geen verschil te zijn in de audio-setup?
Dus erg benieuwd hoe het tegenwoordig zit. Wijzigingen van Berlijn zijn blijkbaar het afgelopen jaar ook richting Shanghai gerold.
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Dat vermogen is echt absoluut niets om je zorgen over te maken. De RWD is nog steeds een stuk sneller dan 99% van het wagenpark.Peter_J_ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:01:
Bij mijn vorige werkgever had ik de Y LR als firma wagen, was er compleet zot van.
Deze afgeven was dan ook een domper op de overstap.
Nu na 6 maanden bij mn nieuwe wg mag ik weer een wagen kiezen.
Bij mn nieuwe werkgever is helaas het budget iets kariger waardoor de LR net niet meer past.
De RWD past wel en kan ik nog aardig wat opties aanvinken.
Wat me tegenhield om de RWD meteen te kiezen was het mindere vermogen.
Gisteren testrit gedaan en moet zeggen dat dit toch erg goed meegevallen is.
Had in mn hoofd dat deze erg tam zou zijn en te weinig punch voor hernemingen.
Na de testrit is mijn grootste bekommernis nog enkel welke opties worden het nog extra 😂
Wij rijden een LR en dachten dit eerst ook, maar in de praktijk gaat hij nooit op Chill. Als je je rechtervoet onder controle houdt, kun je in sport/standaard net zo gedoseerd en zuinig rijden als in Chill, met als voordeel dat je altijd het volledige vermogen ter beschikking hebt (wat wel erg prettig is, moet ik zeggen).Alamo schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:34:
Allemachtig wat een kracht als je 'm op Sport zet! Niet te geloven hoe snel je dat vermogen ter beschikking hebt. Tegelijkertijd verwacht ik dat ik 99% van de tijd op Chill zou rondrijden... vast ook beter voor de actieradius en je banden...
Dit is een screenshot van een oudere software versie, waarbij inderdaad vooral het "instrumentarium" met snelheid, AP status, etc. prominenter aanwezig was. Uiterlijk en layout is (tot teleurstelling van velen) niet aan te passen.Alamo schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:34:
[Het instrumentarium had kleinere karakters dan ik op screenshots vaak zie. Is dat aan te passen? Naar rechts kijken was wel even wennen, maar kom ik wel overheen.
Gewoon snacken, kleine versnaperingen. Je rijdt om 7 uur weg na 'breakfast', en om 9 uur stop je voor '2nd breakfast', weer twee uur later een stop voor 'elevensies' en dan om 1 uur stoppen voor een goede 'luncheon'. Voor je het weet ben je een hele Hobbit.Inspired schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:16:
[...]
Dat kan voor sommige stops wel natuurlijk. Maar niet allemaal als je 1000km rijdt. Tenminste, ik eet geen 6 keer per dag.
In een aantal youtube filmpjes heb ik ook gezien dat de stoelen uit Berlijn een stijlere en stevigere dijsteun hadden. Ik meen dat het zitvlak ook 3 stroken dwars hadden i.p.v. 2? Maar misschien zijn deze veranderingen nu ook in Shanghai doorgevoerd.Aeonis schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:55:
[...]
Bedankt voor je reactie. Die artikelen heb ik zelf ook gevonden maar zijn helaas niet accuraat (of destijds wel, maar nu niet meer). Er wordt bijvoorbeeld niets over de mistlampen geroepen. De dubbele beglazing achterin heeft een RWD ook gewoon tegenwoordig(?). De hoedenplank is ook standaard bij de RWD? En er schijnt volgens Tesla geen verschil te zijn in de audio-setup?
Dus erg benieuwd hoe het tegenwoordig zit. Wijzigingen van Berlijn zijn blijkbaar het afgelopen jaar ook richting Shanghai gerold.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq