Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 413 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.960 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Haha, ik dacht dat ik me goed had voorbereid op de levering van de MY SR en vooraf automatten besteld omdat die er niet in zouden zitten en stickers voor de piano zwarte console. Blijken er automatten in te zitten en een matgrijze console 8)7

Hardstikke goed dat dit standaard is geworden!

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:14
[verwijderd]

[ Voor 110% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:17
DaCoTa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:52:
[...]
Pasje tegen paal is afhankelijk van de paal. Sommige palen ontkoppelen direct als je de kabel aan de auto kant ontgrendelt. Andere palen blijven suf wachten tot je het pasje er tegenaan duwt.
Niet suf. Jij hebt de periode dat al die tesla laadkabel werden gejat gemist? Suf dat er nog palen zijn die niet de kabel locken totdat je bewijst dat je de eigenaar bent. (nog even los van die idioten die de kabel er gewoon uittrekken omdat ze zelf willen laden of het niet eens zijn met dat er een laadpaal staat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:58
_eLMo_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:51:
Keyfob is betere optie dan kabel met knopje naar mijn mening.
Maar dan zit je weer met een keyfob in plaats van dat alles automatisch gebeurt door de bluetooth connectie tussen gsm en auto.
Voor mij zou het aanvoelen als een stap achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 15:48

Lagune

Its time for warp

this schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Maar dan zit je weer met een keyfob in plaats van dat alles automatisch gebeurt door de bluetooth connectie tussen gsm en auto.
dit dus, lijkt me ook alleen handig als je DC laad bij third parties (non suc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35
Caelorum schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:03:
[...]

In de auto op het scherm de kabel ontgrendelen. Die kabel is de noodontgrendeling.
Ik kon eigenlijk in de auto nergens op drukken. Drukke op de laadpoort gaf ook geen verschil.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
iAdema schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:05:
[...]

In de Tesla App onder “Lootbox”
Kan het zijn dat die lootbox niet zichtbaar is bij mij omdat ik mijn creditcard niet gekoppeld heb aan het opladen via SuC?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:55
Oekol schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Ik kon eigenlijk in de auto nergens op drukken. Drukke op de laadpoort gaf ook geen verschil.
Dat moet een bug zijn dan, want (again, gebaseerd op mijn wat verouderde ervaring) gaf het scherm gelijk aan als de laadpoort open is (ongeacht of er een kabel in zit of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 05:56
Oekol schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Kan het zijn dat die lootbox niet zichtbaar is bij mij omdat ik mijn creditcard niet gekoppeld heb aan het opladen via SuC?
Dat durf ik niet te zeggen. Je moet niet zoeken bij je auto, maar elders in de app. Als je op je profielfoto klikt zou je hem moeten kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31
Oekol schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Je moet in het menu naar opladen en dan laadpoort ontgrendelen aanklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Mar.tin schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:00:
[...]

En gister mijn SR 2022 opgehaald O+ wát een auto zeg, heerlijk.

Mijn "zorgen" of ik de 100Wh/km ging halen waren ongegrond. Die haal ik nu ook wel bijna :+. Vanmorgen heenweg werk 118Wh/km over 75km. Met het "hoge" verbruik vooral in het begin van de rit zoals dat gebeurt.
Gemiddeld verbruik volgens de energiegrafiek vrijwel de hele rit rondom de 100Wh/km.

Da's wel met mijn typische rijstijl van rechts op de TACC met voldoende volgafstand achter een vrachtwagen aan. :).

Thuis vertrokken met 20% accu, met 5% op werk aangekomen :+ Bij vertrek begon de auto direct voor te verwarmen om te laden bij een SC. Compleet onnodig. :+ Heb die stop er ook maar tussenuitgehaald. Auto gaf zelf aan dat ik met 1% op werk aan zou komen.
Wat een topper he die nieuwste SR 3. Wil je nog zuiniger kan je nog wat aanpassingen doen als je wil. Zie dit filmpje: (Het is in het duits, en natuurlijk moet je niet die dure KW's kopen...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 12:47
styno schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:55:
Haha, ik dacht dat ik me goed had voorbereid op de levering van de MY SR en vooraf automatten besteld omdat die er niet in zouden zitten en stickers voor de piano zwarte console. Blijken er automatten in te zitten en een matgrijze console 8)7

Hardstikke goed dat dit standaard is geworden!
Haha, volgens mij is pianolak interieur er in 2020-2021 al uitgegaan. Dat is het interieur van voor de refresh ;)
Mar.tin schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:00:
[...]

En gister mijn SR 2022 opgehaald O+ wát een auto zeg, heerlijk.

Mijn "zorgen" of ik de 100Wh/km ging halen waren ongegrond. Die haal ik nu ook wel bijna :+. Vanmorgen heenweg werk 118Wh/km over 75km. Met het "hoge" verbruik vooral in het begin van de rit zoals dat gebeurt.
Gemiddeld verbruik volgens de energiegrafiek vrijwel de hele rit rondom de 100Wh/km.

Da's wel met mijn typische rijstijl van rechts op de TACC met voldoende volgafstand achter een vrachtwagen aan. :).

Thuis vertrokken met 20% accu, met 5% op werk aangekomen :+ Bij vertrek begon de auto direct voor te verwarmen om te laden bij een SC. Compleet onnodig. :+ Heb die stop er ook maar tussenuitgehaald. Auto gaf zelf aan dat ik met 1% op werk aan zou komen.
Merk je verschil met rijgeluid? Ik heb de 2019 en het geluid op snelweg snelheid is voor mij het enige minpunt. Is dat merkbaar beter met de nieuwere dubbelglas modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 106% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:03 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
iAdema schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. Je moet niet zoeken bij je auto, maar elders in de app. Als je op je profielfoto klikt zou je hem moeten kunnen vinden.
Heb via de inlog op tesla.com dat in 't wel zie maar leeg. Mijn factuuradres staat ook vast op US en kan 't niet veranderen. Irritant.. Straks even bellen of ze dat kunnen aanpassen of dat ik iets doen moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Laatst online: 22-09 15:36
Maar wanneer komt de Tesla navigatie nu eens met "Laden op de route"?
Dat men nu Fastned etc. ook laat zien is fijn, maar geef dan verdorie ook eens aan waar ik sowieso langs kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
this schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Alles blijft net zo automatisch, behalve dat je een keyfob meesleept voor de use cases die je fijn vind.

Voor mij voelt het als een stap vooruit dat ik m’n achterklep, laadklep en frunk blind kan openen. Ieder z’n ding hè.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
_eLMo_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:32:
[...]

Alles blijft net zo automatisch, behalve dat je een keyfob meesleept voor de use cases die je fijn vind.

Voor mij voelt het als een stap vooruit dat ik m’n achterklep, laadklep en frunk blind kan openen. Ieder z’n ding hè.
Achterklep opent ook gewoon als je in de buurt komt met je gsm.
Laadklep idem.
Frunk gebruik ik weinig, ik vind dat dichtklappen niet zo leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 15:05
_eLMo_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:32:
[...]

Hoe bedoel je eigenlijk met keyfob?
NFC achtige iets?

Bij mij werkt het super relaxed met de S3XY button. Ik gebruik die zo vaak. De smart action handle (om laadpoort te openen) en knopje verstopt op mn laadpaal thuis (ook voor laadpoort openen). Dit betekent dus dat bij sommige laadpalen ik niet eens het pasje langs de laadpaal hoeft te doen. Trek ik de hendel - > auto ontgrendeld -> laadpaal detecteert dat laden is gestopt-> laat ook de slot los. Geen keyfob, geen telefoon, geen pas nodig.
En dan nog de functie om AP aan te zetten met een klik, of de ruitenwisser aanpassen helemaal naar je wens.
Ik weet wel welke eerste accesories gaat kopen bij mijn volgende tesla! :)

Was eerst van plan om zoiets te doen
https://www.reddit.com/r/...hanks_to_this_sub_hidden/
Maar heb blijkbaar apps nodig waar je de tesla api gegevens moet intoetsen en daar ben ik nog niet helemaal overtuigd. Zelfs ABRP doe ik zonder. :D

[ Voor 12% gewijzigd door SirLct op 05-01-2023 12:50 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
@SirLct hoe vond je de installatie ervan? Ik sta op het punt zelf een MY te kopen, maar omdat het eigen bezit is ben ik wat huiveriger voor:

- het klepje verwijderen bij de achterbank;
- garantie implicaties
- de kleeflijm (heet dat zo?) n of die resten achterlaat.

Een knopje op de laadpaal lijkt mij ook ideaal namelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Djerro123 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:58:
@SirLct hoe vond je de installatie ervan? Ik sta op het punt zelf een MY te kopen, maar omdat het eigen bezit is ben ik wat huiveriger voor:

- garantie implicaties

Dit is ook de enige "electronic" aanpassing die ik durf te doen.
Want het is echt appeltje eitje om het te installeren - en niet onbelangrijk - om het weer eraf te doen.
Was ook namelijk hier bezorgd over. Ik had een keer een gps computer issue en ik haal dus die commander eraf voordat ik de auto bij de SeC afzet. Ze zien natuurlijk wel de knopjes op de auto maar daar kunnen ze denk ik niets van zeggen want ja, het is maar een sticker. De commander is een by-pass iets dus zodra je die eraf haalt, kunnen ze niets vinden (weet niet of er traces zijn in de log maar dat is for another day)
De man van de service centre ging alleen lachen, die zei je hoeft niet de commander eraf te halen hoor meneer. Maar ik doe het toch, ook bij mijn volgende bezoek, want je weet maar nooit met tesla en hun gekke garantie policy... "Ja meneer je hebt een ander velg, dus dat je scherm kapot is buiten garantie" hoor ik af en toe voorbij komen hier... *chargeren

De kleeflijm is geen issue, die is zelfs herbruikbaar.

Ik zie nu op hun site trouwens:

What about Tesla Warranty?
According to the official Tesla Vehicle Limited Warranty document, the warranty of the vehicle as a whole is not voided when installing 3rd party accessories.

Only if there is an issue with a specific part of the vehicle (broken part or something not working as expected), proved to be caused directly or indirectly by the 3rd party accessory, this part has a limited warranty and Tesla might charge for replacing it or diagnosing the car.
For now, Tesla is OK with 3rd party accessories and doesn't state anywhere that the warranty of the vehicle is voided entirely because the 3rd party accessory is installed.
We have clients that went to Tesla Service with the buttons and they just removed the OBD Commander and place it on the passenger seat without any issues or warranty limitations as a result.
We always recommend removing the Commander from the car when going to Tesla service in order to avoid issues with the staff and/or wrong interpretations of the global Tesla policy by them.

Haha dat deed ik dus al voordat ik dit zie. :D

[ Voor 27% gewijzigd door SirLct op 05-01-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Immutable schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Wat een topper he die nieuwste SR 3. Wil je nog zuiniger kan je nog wat aanpassingen doen als je wil. Zie dit filmpje: (Het is in het duits, en natuurlijk moet je niet die dure KW's kopen...)
[YouTube: Was bringen Aero Wheels und Tieferlegung beim Tesla Model 3? KW V3 Gewindefahrwerk]
Die range kan toch niet kloppen? Opeens komt de SR verder dan de LR, terwijl er in consumptie luttle percentages tussen zitten, terwijl de LR wel meer dan 10% meer capaciteit aan boord heeft. Rekenfoutje?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
SirLct schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:03:
[...]De commander is een by-pass iets dus zodra je die eraf haalt, kunnen ze niets vinden (weet niet of er traces zijn in de log maar dat is for another day)
De kans lijkt mij zeer groot dat ze dit loggen. Zeker voor zo'n software minded bedrijf zou het mij énorm verbazen als het niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
this schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:58:
[...]

De kans lijkt mij zeer groot dat ze dit loggen. Zeker voor zo'n software minded bedrijf zou het mij énorm verbazen als het niet zo is.
Het is een bypass dus in theorie loggen ze gewoon dat er een input is. Of het jijzelf op de touchscreen of een tool de signal stuurt. Maar ik heb weinig verstand van dus laat ik het voor nu zoals het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:54

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Djerro123 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:58:

- garantie implicaties

Klepje heb ik 10 min geleden los gehad voor het inpluggen van een OBDLinkLX (Scan my Tesla app), daar hoef je je geen zorgen over te maken. Klik los, plug OBD kabel adapter in, klik vast. DONE.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

Is hier veel ervaring met premium connectivity? Ik het aan het overwegen, maar merk nu dat de dataverbinding soms wat kan haperen. Als het me nu na enkele dagen al opvalt wil dat toch wat zeggen over de kwaliteit en ga ik gewoon mijn telefoon hotspot gebruiken, wat 0 euro per maand kost.

[ Voor 4% gewijzigd door Bob op 05-01-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Jeroenneman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Die range kan toch niet kloppen? Opeens komt de SR verder dan de LR, terwijl er in consumptie luttle percentages tussen zitten, terwijl de LR wel meer dan 10% meer capaciteit aan boord heeft. Rekenfoutje?
Zijn beide dezelfde auto, met als enige verschil dus dat de één verlaagd is en de andere niet. "Heckantrieb" dus beide achterwielaandrijving. Is dus RWD = SR(meestal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:04
Ik ben laatst achter een paaltje blijven hangen. Voorbumper aan één aanhechtingspunt losgekomen, die is stuk. Optisch is er echter niks te zien en alles werkt nu weer. Schadeherstel heeft hem vastgezet met een stukje tape en het werkt perfect. Krijg nu een opgave voor herstel: nieuwe bumper, nieuwe parkeersensoren (die dus gewoon werken), spuitwerk etc: 3000 euro.

Iemand ervaring hiermee, en of er eventueel andere opties zijn (dat aanhechtingspunt gewoon weer vastlassen oid?). Vind dit wel heel gortig voor iets wat in principe alleen ervoor zorgt dat die 20 cm tape er niet meer op hoeft (ja, ik weet dat dat uiteraard geen goede eindoplossing is, maar zo voelt het een beetje ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Bob schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:25:
Is hier veel ervaring met premium connectivity? Ik het aan het overwegen, maar merk nu dat de dataverbinding soms wat kan haperen. Als het me nu na enkele dagen al opvalt wil dat toch wat zeggen over de kwaliteit en ga ik gewoon mijn telefoon hotspot gebruiken, wat 0 euro per maand kost.
Voorheen ging WiFi automatisch uit als je de auto in D zette, is dat tegenwoordig niet meer? Anders idd zonde van het geld, heb onbeperkt data op m’n telefoon. Maar als ik elke keer de WiFi moet enablen as ik weg wil rijden, dan toch maar niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:34
Djerro123 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Voorheen ging WiFi automatisch uit als je de auto in D zette, is dat tegenwoordig niet meer? Anders idd zonde van het geld, heb onbeperkt data op m’n telefoon. Maar als ik elke keer de WiFi moet enablen as ik weg wil rijden, dan toch maar niet..
Je kunt per wifi ontvanger instellen of wifi aan moet blijven bij het in D zetten van de gearbox. Dat is heel handig, want soms zet ik mijn hotspot op mijn iPhone aan voor HIFI muziek op Tidal. Maar ik wil niet dat de auto verbonden blijft met mijn thuisnetwerk als ik wegrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
this schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Achterklep opent ook gewoon als je in de buurt komt met je gsm.
Laadklep idem.
Frunk gebruik ik weinig, ik vind dat dichtklappen niet zo leuk.
Context ;) Zie eerder in de thread.

Achterklep kun je openen (dus niet alleen “van het slot”).
Laadklep opent en je kan je laadkabel ontgrendelen (wat dus niet altijd automatisch gebeurd, zie eerder in de thread).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
SirLct schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Hoe bedoel je eigenlijk met keyfob?
Een keyfob 🤣 Slimme sleutel? 🤷

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EOpZbS4PyRnOZ6rrHCEW2pLj3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3gXYDv7PKhHwO4O81NKTzXB.jpg?f=fotoalbum_large

Hij heeft drie knoppen (achter, dak, voor)

- achter lang: Laadklep openen of laadkabel ontgrendelen (AC + DC)
- achter dubbel: Achterklep openen/sluiten
- voor lang: Frunk openen

En natuurlijk gewoon auto open/op slot (dak drukken). Zowel via knop als via “keyless”/wegloopdetectie. Volgens mij kan je ook nog remote toeteren, maar geen idee hoe.

Voordeel tov telefoon is (naast blinde bediening) ook dat BT stopt met zenden bij inactiviteit (acceleratometer), wat een extra barriere is tegen relay attacks.

[ Voor 40% gewijzigd door _eLMo_ op 05-01-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:21
Bekijk en test dit eens, ben benieuwd:
YouTube: Tesla Premium Connectivity Worth It? + Trick To Auto Connect to iPh...

[ Voor 20% gewijzigd door dimi_v op 05-01-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Grootste nadeel aan hotspot is toch dat hij niet automatisch connect en dat je zelf ‘s ochtends je hotspot moet selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Gebruik het al 3 jaar. Heb nooit issues. Zeker geen haperingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
_eLMo_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]

En natuurlijk gewoon auto open/op slot (dak drukken). Zowel via knop als via “keyless”/wegloopdetectie. Volgens mij kan je ook nog remote toeteren, maar geen idee hoe.

Voordeel tov telefoon is (naast blinde bediening) ook dat BT stopt met zenden bij inactiviteit (acceleratometer), wat een extra barriere is tegen relay attacks.
Haha jeetje ben al vergeten dat tesla die ding maakt 😂 Maar je heb gelijk, met keyfob werkt het ook.
Ik ga niet zeggen dat het veels te veel geld is want heb zelf ook 300 eur neergeteld voor de S3XY buttons. Alhoewel het voelt voor mij persoonlijk wel meer waard voor je geld ipv alleen een keyfob, maar goed, ieder zijn eigen idd.
_eLMo_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:55:
Grootste nadeel aan hotspot is toch dat hij niet automatisch connect en dat je zelf ‘s ochtends je hotspot moet selecteren?
Er zijn ook verschillende trucjes om dit te doen, met nfc tags, automation, etc. Maar ben met je eens, handig is het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

werkt prima alleen bij belgië de grens over gaat ie soms offline voor minuut of 10

met wifi heb je geen live traffic, netflix etc toch? (hoe zit het eigenlijk met drukte bij superchargers, houdt ie dat wel bij met wifi hotspot ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Lagune schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:11:
[...]

werkt prima alleen bij belgië de grens over gaat ie soms offline voor minuut of 10

met wifi heb je geen live traffic, netflix etc toch? (hoe zit het eigenlijk met drukte bij superchargers, houdt ie dat wel bij met wifi hotspot ?)
Netflix heb je wel. Live traffic denk ik niet, dat is voorbehouden voor premium jammer genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pimk
_eLMo_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:55:
Ff automatiseren in je telefoon. Ik heb in mijn iPhone onder Opdrachten, Automatisering een automatisering aangemaakt dat ie de hotspot aan moet zetten als mijn telefoon BT verbinding maakt met mijn auto.
Dan nog even het vinkje in je auto aanzetten dat WiFi aan moet blijven tijdens rijden en you're done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
this schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Netflix heb je wel. Live traffic denk ik niet, dat is voorbehouden voor premium jammer genoeg.
En drukte bij SUC kun je als altijd alleen van de Tesla laders zien. Voor de overigen ben je aangewezen op hun eigen app of internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

pimk schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:33:
[...]

En drukte bij SUC kun je als altijd alleen van de Tesla laders zien. Voor de overigen ben je aangewezen op hun eigen app of internet
ik bedoel gaat ie de navi aanpassen als de supercharger vol (of druk) is (zonder premium connectivity)

[ Voor 4% gewijzigd door Lagune op 05-01-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-09 17:04
De laatste keer dat ik in het buitenland reed was er geen Veronica en Radio 538 te luistern via Tunein.
Is dat inmiddels wel mogelijk?

Ik vraag het nu omdat er veel mensen nu van en naar de wintersport rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goemie
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-02-2023
[...]

https://www.tesla.com/nl_...ity%20gratis%20op%20proef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
Lagune schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:34:
[...]

ik bedoel gaat ie de navi aanpassen als de supercharger vol (of druk) is
Voor Tesla SUC zag ik dat wel gebeuren (denk ik me te herinneren van de afgelopen vakantie naar Italië)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Laatst online: 22-09 16:55
Lagune schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:34:
[...]

ik bedoel gaat ie de navi aanpassen als de supercharger vol (of druk) is
Daar houdt ie rekening mee: https://www.teslarati.com...ss-crowded-superchargers/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
[...]

Live traffic heb je wel toch? Je ziet enkel geen rode lijntjes. De navigatie houdt wel rekening met verkeersdrukte dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
SirLct schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Haha jeetje ben al vergeten dat tesla die ding maakt 😂 Maar je heb gelijk, met keyfob werkt het ook.
Ik ga niet zeggen dat het veels te veel geld is want heb zelf ook 300 eur neergeteld voor de S3XY buttons. Alhoewel het voelt voor mij persoonlijk wel meer waard voor je geld ipv alleen een keyfob, maar goed, ieder zijn eigen idd.

[...]

Er zijn ook verschillende trucjes om dit te doen, met nfc tags, automation, etc. Maar ben met je eens, handig is het niet
100 euro tweedehands praktisch niet gebruikt zo'n keyfob :*)

Die automation weet ik, heb ik ook al op m'n iPhone, maar hij (de Tesla) connect alsnog niet automatisch. Dat vernietigd de business case voor Premium Connectivity denk ik zo ;P

Ik hou waarschijnlijk premium connectivity, hij loopt morgen af, ik probeer het een week, maar die €10 / maand is me de moeite van elke keer de hotspot selecteren niet waard.

offtopic:
-edit: plus, de vraag is hoe lang die sexy buttons blijven werken als ze dingen gaan doen die Tesla niet wil, encryptie op de canbus is altijd 1 update verwijderd van realiteit. De keyfob blijft werken

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 05-01-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
PdeBie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Live traffic heb je wel toch? Je ziet enkel geen rode lijntjes. De navigatie houdt wel rekening met verkeersdrukte dacht ik.
Dus als ik de hotspot aanzet heb ik live traffic? Is er een manier om dat te controleren?
Zonder dat ik een file moet gaan opzoeken en zien of de navigatie me er door loodst of niet :P

En hoe goed werkt de navigatie dan? Want ik gebruik nu altijd Waze om deze reden.

[ Voor 8% gewijzigd door this op 05-01-2023 16:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
this schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Dus als ik de hotspot aanzet heb ik live traffic? Is er een manier om dat te controleren?
Zonder dat ik een file moet gaan opzoeken en zien of de navigatie me er door loodst of niet :P

En hoe goed werkt de navigatie dan? Want ik gebruik nu altijd Waze om deze reden.
Nee, ook zonder hotspot heb je live traffic. Je ZIET het alleen niet op je kaart. Ook niet met een hotspot, daarvoor moet je het premium abo afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
this schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Hotspot heeft er niks mee te maken. Zonder premium heb je wel live traffic, alleen geen rode lijntjes op je navi. Hij rekent er echter wel mee.

Obv mijn ervaring werkt het niet mega top. Al een paar keer een snelweg opgestuurd die dicht zat ivm werkzaamheden. Waze weet dat soort dingen veel beter. Als ik lang in de auto zit gebruik ik Waze.

[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 05-01-2023 16:20 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
mrwolf schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Nee, ook zonder hotspot heb je live traffic. Je ZIET het alleen niet op je kaart. Ook niet met een hotspot, daarvoor moet je het premium abo afsluiten.
Ah gek, tot nu toe niet echt gemerkt. Waze is stukken beter in navigatie dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

SirLct schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Ik ga niet zeggen dat het veels te veel geld is want heb zelf ook 300 eur neergeteld voor de S3XY buttons. Alhoewel het voelt voor mij persoonlijk wel meer waard voor je geld ipv alleen een keyfob, maar goed, ieder zijn
Een nieuwe Bosch display voor op je elektrische fiets kost 250 Euro, een extra sleutel voor de Prius is ook 350 Euro. OEM aftermarktet spullen zijn bijna altijd duur. Die S3XY buttons zijn in dat opzicht een goede deal inderdaad.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Verbeterpuntje: Het Margrietkanaal aquaduct in de A7 tussen Joure en Sneek is al een paar weken afgesloten en komende maanden dicht maar -zojuist geprobeerd- de Tesla navigatie geeft wel aan dat er 'file' staat maar navigeert toch vrolijk via het aquaduct.

ABRP navigeert ook via het aquaduct, Waze navigeert eromheen.

[ Voor 11% gewijzigd door styno op 05-01-2023 17:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:19
Uit eigen ervaring: ik heb een poosje met hotspot gedaan omdat ik twijfelde over het bedrag. Telefoon geautomatiseerd zodat die automatisch de hotspot aanzette zodra ik met bluetooth van m'n auto verbonden was. Werkte op zich oke, en had ook als voordeel dat hij direct updates e.d. downloadde (heb geen eigen oprit).

Uiteindelijk toch weer geswitched naar premium om 2 redenen:
- Zichtbaarheid van live verkeersinfo op het scherm. Je navi houdt er hoe dan ook rekening mee, maar ik vond het prettig om te zien of er de komende kilometers druk verkeer aankomt
- Ik stap vaak snel in en rijd snel weg. Op het moment dat de hotspot verbindt voor je in D gaat blijft wifi aan. Als je echter al naar D gaat voordat hij verbinding heeft met je hotspot moet je wifi handmatig weer aanzetten. Bij mij was dat ongeveer 50/50 en dat vond ik uiteindelijk te veel gedoe ;)

Overigens kun je premium connectivity altijd aan en uit zetten, dus test vooral rustig wat het best bij je past!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:04
Weet iemand op basis van welke berekening Tesla de 10000 km gratis SuC berekend? Is het statisch obv WLTP of een meer dynamische benadering op basis van je rijstijl. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sawtomyer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:36:
Weet iemand op basis van welke berekening Tesla de 10000 km gratis SuC berekend? Is het statisch obv WLTP of een meer dynamische benadering op basis van je rijstijl. ;)
Denk EPA verbruik. Sowieso niet je eigen verbruik.

Je kunt overigens ook wel zien in je account hoeveel kWh je hebt dacht ik. Tenminste, vroeger met de referral km’s wel.

Iets van 1375kWh denk ik?

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 05-01-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soms heeft de auto ff geen verbinding. Maar dat issue heb je dan ook zonder premium. Verder werkt het bij mij altijd top. Ook in het buitenland. Gebruik het nu 3,5 jaar en nooit issues gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
_eLMo_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Het is en blijft toch jammer dat die Frunk niet gemotoriseerd is dat je hem kan openen en sluiten. Als dat zo was zou je de frunk veel vaker gebruiken. Maar goed we moeten niet klagen, Tesla heeft als enige tenminste een fatsoenlijke frunk.... :) Maar als je toch wat te klagen mag hebben he... Heb ik nog wel wat mooie opties die ik zou willen.

- V2G die ik kan aansturen via Home Assistant en je Tesla als een soort ESS koppelen aan je huis.
- Gemotoriseerde frunk
- Bij model 3, als je de kofferbak opendoet, dat het net zo is als de Model S. (Glas ook mee omhoog)
- Iets meer beenruimte achter in de 3.
(maar goed die laatste 2, tsja kan je zeggen koop dan een Y sukkel majha)
- Heads up display

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
I see what you want there. Lekker scheuren veel watt/km willen verbruiken he???? op kosten van Tesla. :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 18:00

TNJ

Frugalite

Oef!!! Als het WLTP zou zijn, ben je dubbel belazerd! Je krijgt al geen 10k mijl, maar slechts 6250. Als je dan ook nog WLTP ipv EPA zou krigen, blijft er maar ongeveer 5000 mijl over. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Immutable schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:09:
[...]

Het is en blijft toch jammer dat die Frunk niet gemotoriseerd is dat je hem kan openen en sluiten. Als dat zo was zou je de frunk veel vaker gebruiken. Maar goed we moeten niet klagen, Tesla heeft als enige tenminste een fatsoenlijke frunk.... :) Maar als je toch wat te klagen mag hebben he... Heb ik nog wel wat mooie opties die ik zou willen.

- V2G die ik kan aansturen via Home Assistant en je Tesla als een soort ESS koppelen aan je huis.
- Gemotoriseerde frunk
- Bij model 3, als je de kofferbak opendoet, dat het net zo is als de Model S. (Glas ook mee omhoog)
- Iets meer beenruimte achter in de 3.
(maar goed die laatste 2, tsja kan je zeggen koop dan een Y sukkel majha)
- Heads up display
Die gemotoriseerde frunk kun je achteraf (laten) installeren. Apparaat kost geloof ik orde grootte €600-700.

HUD heb ik gehad in de Ioniq 5 en ik vond het maar verwarrend. Er zijn ook after market inbouw displays (gewone cockpit), maar vind ik zelf minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

bilgy_no1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:50:
[...]

Die gemotoriseerde frunk kun je achteraf (laten) installeren. Apparaat kost geloof ik orde grootte €600-700.

HUD heb ik gehad in de Ioniq 5 en ik vond het maar verwarrend. Er zijn ook after market inbouw displays (gewone cockpit), maar vind ik zelf minder belangrijk.
Mijn oude instap Prius 2009 had een HUD (projecteert op de voorruit) met snelheid en de-/acceleratie bar, verder niks. Met een minimale oogbeweging weet je je snelheid of kon je het energieverbruik beinvloeden. Die basis info pal voor je neus mis ik wel in de MY.

Vandaag voor het eerst een klein stukje met TACC aan op een min of meer doorgaande 30km weg in de stad gereden en daar werkt het nog niet zo best: twee keer paniek net toeters en bellen en stevig remmen op een stuk van nog geen kilometer. De eerste was bij een kruising met een weg van rechts waar een tegemoet komende auto in wilde afslaan en een auto in de zijweg die achter me aan wilde komen. Beide stonden ze keurig stil te wachten tot ik voorbij was. Ter hoogte van de kruising dus ineens paniek. In de Prius was ik gewoon op de domme CC doorgereden.
De tweede was op een leeg stuk zonder verkeer en geen geparkeerde auto's aan mijn kant van de weg. Ik denk dat het systeem schrok van een lantaarnpaal langs de weg.

Mijn vrouw gaat dit helemaal niet fijn vinden en dat is jammer want juist op dit soort wegen is cruise control een ideaal hulpmiddel om niet te hard te gaan.

Edit:
Maar ik moet ook zeggen, een vriend met Kona gebruikt om die reden helemaal geen TACC in de stad want daarmee was het nog veel erger. Is dus niet alleen een Tesla issue. Jammer dat de Tesla geen domme CC heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door styno op 05-01-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Hebben mensen behoefte aan het extra isoleren van:

- deurlijsten
- frunk/moterkap
- hemel kofferbak
- tussen 2 glazen dakstijlen in

Vraag me af wat jullie ervaring is !
Wil zelf dit gaan doen en dat de extra speakers aansluiten.

Oh en een licht in mijn kofferbak.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelJewel
Vandaag 39 kWh geladen en daarvoor is 157 km van de 10K afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoelJewel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Mm. Dan gaat er iets mis bij Tesla denk ik. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Sinds de laatste update is het helemaal kak met die auto-ruitenwissers. Wordt er serieus zo f*king geïrriteerd van. Voor die pre-vison meuk ging het altijd best aardig. Miezer was nooit helemaal lekker, maar in ieder geval was de sensitiviteit en snelheid in orde. Nu stopt hij soms gewoon met wissen terwijl de omstandigheden nauwelijks veranderen en de rest wat hij doet is gewoon te langzaam.

Ik had het idee dat het auto-grootlicht ook beter was. Ook die keutel trek ik in. Het is net een lichtshow. Aan uit aan uit aan uit. Aan in de bebouwde kom, ohnee wacht toch niet, weer aan en schijnt vol bij een voetganger in z’n bakkes. Buiten de bebouwde kom, geen lantaarnpalen, aan uit aan uit.. jezus man… troep.

🤬

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb met name veel gezeur sinds Vision met Forward Collision Warning. Zo begint hij in een bocht begint hij al te zeuren dat ik tegen een auto ga rijden terwijl die in een parkeervak naast de weg staat.. Ook zo’n beetje elke ochtend als ik daar langs kom. AI nog niet wakker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46

Fab1Man

Live life to the fullest

Inspired schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:38:
Heb met name veel gezeur sinds Vision met Forward Collision Warning. Zo begint hij in een bocht begint hij al te zeuren dat ik tegen een auto ga rijden terwijl die in een parkeervak naast de weg staat.. Ook zo’n beetje elke ochtend als ik daar langs kom. AI nog niet wakker denk ik.
Hier had ik ook al last van met radar, flauwe bocht en in de bocht staat een auto om af te slaan, ga je daar net iets te direct op af dan wordt ie nerveus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

STIMPPYYY schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:34:
Sinds de laatste update is het helemaal kak met die auto-ruitenwissers. Wordt er serieus zo f*king geïrriteerd van. Voor die pre-vison meuk ging het altijd best aardig. Miezer was nooit helemaal lekker, maar in ieder geval was de sensitiviteit en snelheid in orde. Nu stopt hij soms gewoon met wissen terwijl de omstandigheden nauwelijks veranderen en de rest wat hij doet is gewoon te langzaam.
Ja, mijn eerste indruk was wel OK maar tijdens oudjaarsdag met varierende regenintensiteit was het bagger, geen pijl op te trekken.
Ik had het idee dat het auto-grootlicht ook beter was. Ook die keutel trek ik in. Het is net een lichtshow. Aan uit aan uit aan uit. Aan in de bebouwde kom, ohnee wacht toch niet, weer aan en schijnt vol bij een voetganger in z’n bakkes. Buiten de bebouwde kom, geen lantaarnpalen, aan uit aan uit.. jezus man… troep.
Kan ook niet zeggen dat ik er erg enthousiast van word. Stilstaand voor een stoplicht terwijl fietsers e.d. kruisen ineens groot licht aan en een seconde of drie later weer uit. Op een recht stuk weg door de stad: aan- en uit en dat meerdere keren achter elkaar. Op een recht stuk snelweg zo'n 400-500 meter achter een voorganger: idem.
Zou ik zelf allemaal nooit gedaan hebben. Ook al zou het wettelijk toegestaan zijn, je irriteert er alleen maar andere mensen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
styno schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Mijn oude instap Prius 2009 had een HUD (projecteert op de voorruit) met snelheid en de-/acceleratie bar, verder niks. Met een minimale oogbeweging weet je je snelheid of kon je het energieverbruik beinvloeden. Die basis info pal voor je neus mis ik wel in de MY.

Vandaag voor het eerst een klein stukje met TACC aan op een min of meer doorgaande 30km weg in de stad gereden en daar werkt het nog niet zo best: twee keer paniek net toeters en bellen en stevig remmen op een stuk van nog geen kilometer. De eerste was bij een kruising met een weg van rechts waar een tegemoet komende auto in wilde afslaan en een auto in de zijweg die achter me aan wilde komen. Beide stonden ze keurig stil te wachten tot ik voorbij was. Ter hoogte van de kruising dus ineens paniek. In de Prius was ik gewoon op de domme CC doorgereden.
De tweede was op een leeg stuk zonder verkeer en geen geparkeerde auto's aan mijn kant van de weg. Ik denk dat het systeem schrok van een lantaarnpaal langs de weg.

Mijn vrouw gaat dit helemaal niet fijn vinden en dat is jammer want juist op dit soort wegen is cruise control een ideaal hulpmiddel om niet te hard te gaan.

Edit:
Maar ik moet ook zeggen, een vriend met Kona gebruikt om die reden helemaal geen TACC in de stad want daarmee was het nog veel erger. Is dus niet alleen een Tesla issue. Jammer dat de Tesla geen domme CC heeft.
Ik denk juist dat een TACC eigenlijk niet zo geschikt is voor een 30 km zone. Teveel onvoorspelbare zaken die dan best hard remmen vereisen. Ik rijd graag en veel op AP, zelfs op 50 km wegen met gescheiden fietspaden vind ik dat goed werken. Tesla doet dat echt al veel beter dan wat ik bij de Ioniq 5 heb gezien. Maar 30 km zones die ik toch echt zelf. Wordt mij te nerveus anders.

Ja, een domme CC remt niet 'onnodig', maar die ploegt ook gewoon door die overstekende fietsers heen... Dus als je al een (TA)CC aanzet in een 30 km zone, dan moet je hand altijd paraat staan om hem eraf te gooien of je voet om zelf te gaan remmen.

Ik denk dat een snelheidsbegrenzer nog beter in jouw behoefte voorziet dan een domme CC. Dat zou voor in de stad wel iets zijn.

Qua indicatie van energieverbruik zit er een streep onder de snelheidsindicator. Groen bij regenereren en donkergrijs bij stroom geven. Subtiel, maar het zit er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:04
[...]

Dit is niet in lijn met WLTP ;) Tesla lijkt meer te kijken naar je rijstijl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

bilgy_no1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:24:
[..]
Ik denk dat een snelheidsbegrenzer nog beter in jouw behoefte voorziet dan een domme CC. Dat zou voor in de stad wel iets zijn.
Dat is een goed idee want er zijn in de bebouwde kom natuurlijk veel situatie waarin je graag even wat rustiger aan wilt doen om daarna weer de max te gaan rijden.
Qua indicatie van energieverbruik zit er een streep onder de snelheidsindicator. Groen bij regenereren en donkergrijs bij stroom geven. Subtiel, maar het zit er wel.
Weet ik maar de Prius projectie op de voorruit leidt veel minder af van het rijden zelf. Maargoed, dit is de eindeloze discussie/controverse over het scherm, dat weet je van te voren als je hem besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:40

Bever!

3

styno schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:34:
[...]
Dat is een goed idee want er zijn in de bebouwde kom natuurlijk veel situatie waarin je graag even wat rustiger aan wilt doen om daarna weer de max te gaan rijden.

[...]

Weet ik maar de Prius projectie op de voorruit leidt veel minder af van het rijden zelf. Maargoed, dit is de eindeloze discussie/controverse over het scherm, dat weet je van te voren als je hem besteld.
Van die augmented reality navigatie in de hud net als Mercedes heeft op die top modellen zou ik wel waarderen :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sawtomyer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:33:
[...]

Nou, dat zou wel een verkeerde prikkel zijn... Volgende laadbeurt maar eens op letten. Had helaas zondag nog niet het tegoed erin staan, dus nog even gewoon afgerekend via de credit card... Denk volgende week ergens wel te moeten laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelJewel
[...]

Hmja, geen idee. Laadbeurt gestart met 160 km over en heb 'm tot 418 km volgeladen, dus had verwacht wat minder van de 10K over te houden. Prima ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dat zou dan 25kWh/100km zijn. Lijkt me wat hoog. Iets gaat er mis denk ik. Maar goed, ik zou het verder niet melden. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Vraagje voor degene die de M3 of MY op hun eigen zaak hebben gekocht (eenmanszaak, zzp):

- Met welke restwaarde doen jullie de afschrijving?
- Hoe (en met welk bedrag) verrekenen jullie de kWh die thuis worden afgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Djerro123 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:15:
Vraagje voor degene die de M3 of MY op hun eigen zaak hebben gekocht (eenmanszaak, zzp):

- Met welke restwaarde doen jullie de afschrijving?
- Hoe (en met welk bedrag) verrekenen jullie de kWh die thuis worden afgenomen?
Ik heb het met de boekhouder over gehad, en een grove schatting gedaan. Op het moment liggen de restwaardes bizar hoog, dus dat is niet accuraat. Maar de restwaardes die een RDW aanhoud zijn weer te laag. Wij kwamen hier op uit (MY RWD rood/wit/trekhaak, ex BTW natuurlijk):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Nieuwprijs -   0km: € 45.739,67
Jaar 0 -       0km: € 42.080,50
Jaar 1 -  33.000km: € 37.872,45
Jaar 2 -  66.000km: € 33.664,40
Jaar 3 -  99.000km: € 29.456,35
Jaar 4 - 132.000km: € 25.248,30
Jaar 5 - 165.000km: € 21.040,25
Jaar 6 - 198.000km: € 16.832,20
Jaar 7 - 231.000km: € 12.624,15
Jaar 8 - 264.000km: € 8.416,10

Aka, na 5 jaar €21.000.

kWh meter thuis verreken ik op de zaak adhv het gemiddelde tarief (dus dal + piek / 2). Dat doe ik 1x per kwartaal. Hiervoor gebruiken wij een MID gecertificeerde tussenmeter.
Maar je kan ook gewoon een laadpaal laten installeren met MID meter erin + backend en administratie koppeling. Kost je €4/maand ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Thanks @_eLMo_ ! Ik hou dan hetzelfde aan :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• this
styno schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:08:
[...]Vandaag voor het eerst een klein stukje met TACC aan op een min of meer doorgaande 30km weg in de stad gereden en daar werkt het nog niet zo best: twee keer paniek net toeters en bellen en stevig remmen op een stuk van nog geen kilometer. De eerste was bij een kruising met een weg van rechts waar een tegemoet komende auto in wilde afslaan en een auto in de zijweg die achter me aan wilde komen. Beide stonden ze keurig stil te wachten tot ik voorbij was. Ter hoogte van de kruising dus ineens paniek. In de Prius was ik gewoon op de domme CC doorgereden.

Edit:
Domme CC is mijn grootste gemis. Ik reed vroeger echt overal op CC, tot in zone 30 toe. Echt een gemak om niet meer te moeten kijken naar je snelheid maar 100% te kunnen focussen op de omgeving.
Voorlopig nog geen enkele ACC tegengekomen die hier in tegemoet kan komen, ze hebben allemaal wel hun beperkingen waardoor het niet lekker meer rijdt.

En een bijkomende ergernis is dat TACC niet werkt zoals bij andere merken op de autosnelweg, als je van rijstrook verandert blijft de TACC focussen op de auto die op je rijstrook zit tot je vollédig over bent naar de andere rijstrook. Wat er voor zorgt dat ik al 300m ofzo op voorhand moet veranderen van rijstrook om te voorkomen dat de TACC mij gaat afremmen wegens een voorligger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Was dit al zo, of is dit sinds gisteren met de andere veranderingen aan de site: De Model Y is niet meer in Midnight Grey te krijgen, maar in plaats daarvan is het nu Quicksilver (en rood is vervangen door Cherry Red)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Notna schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:41:
Was dit al zo, of is dit sinds gisteren met de andere veranderingen aan de site: De Model Y is niet meer in Midnight Grey te krijgen, maar in plaats daarvan is het nu Quicksilver (en rood is vervangen door Cherry Red)
Jep, dat zijn de nieuwe kleuren!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
_eLMo_ schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:27:
[...]

Ik heb het met de boekhouder over gehad, en een grove schatting gedaan. Op het moment liggen de restwaardes bizar hoog, dus dat is niet accuraat. Maar de restwaardes die een RDW aanhoud zijn weer te laag. Wij kwamen hier op uit (MY RWD rood/wit/trekhaak, ex BTW natuurlijk):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Nieuwprijs -   0km: € 45.739,67
Jaar 0 -       0km: € 42.080,50
Jaar 1 -  33.000km: € 37.872,45
Jaar 2 -  66.000km: € 33.664,40
Jaar 3 -  99.000km: € 29.456,35
Jaar 4 - 132.000km: € 25.248,30
Jaar 5 - 165.000km: € 21.040,25
Jaar 6 - 198.000km: € 16.832,20
Jaar 7 - 231.000km: € 12.624,15
Jaar 8 - 264.000km: € 8.416,10

Aka, na 5 jaar €21.000.

kWh meter thuis verreken ik op de zaak adhv het gemiddelde tarief (dus dal + piek / 2). Dat doe ik 1x per kwartaal. Hiervoor gebruiken wij een MID gecertificeerde tussenmeter.
Maar je kan ook gewoon een laadpaal laten installeren met MID meter erin + backend en administratie koppeling. Kost je €4/maand ofzo.
Zappi laadpaal doet het al voor je. Scheelt je 4 euro p/m. HIj registreert ook alle laadsessies. Die kun je dan weer verrekenen met het tarief die je betaalt aan je energiemaatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

DennusB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Jep, dat zijn de nieuwe kleuren!
De M3 is nog wel in grijs / 'standaard rood' te krijgen overigens. Wellicht dat dit binnenkort ook aangepast wordt.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Zappi laadpaal doet het al voor je. Scheelt je 4 euro p/m. HIj registreert ook alle laadsessies. Die kun je dan weer verrekenen met het tarief die je betaalt aan je energiemaatschappij.
Ik heb een Zappi laadpaal, maar die is niet MID gecertificeerd toch?
https://myenergi.info/zappi-v2-mid-certification-t2552.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

this schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Domme CC is mijn grootste gemis. Ik reed vroeger echt overal op CC, tot in zone 30 toe. Echt een gemak om niet meer te moeten kijken naar je snelheid maar 100% te kunnen focussen op de omgeving.
Dat ja. De Tesla AP zit altijd te kijken naar obstakels en ziet dingen die er niet zijn en vertrouwt er niet op dat ik wel om die imaginaire obstakels heen rij. Als ik de AP op 30 zet en hier door de straat rij dan remt hij, trekt hij op, remt, trekt op, remt, trekt op. Snelheid fluctueert wel 10 km/h zonder dat het nodig is. Heel erg vervelend rijden is dat.
En gisteren vond hij zelfs dat hij een bord 20 had gezien of zo. Dat gaf het scherm tenminste aan als limiet.
Voorlopig nog geen enkele ACC tegengekomen die hier in tegemoet kan komen, ze hebben allemaal wel hun beperkingen waardoor het niet lekker meer rijdt.
Oh ja wel hoor, in mijn Prius met ACC (afstand houden van de voorligger) kon ik de cruisecontrol gewoon aanzetten. Enige probleem was dat die niet aanwilde onder de 46 km/h en uit ging als ik onder 42 km/h kwam.
Dus in de 30-zone reed je dan een beetje hard.
De Prius had zelfs collison warning. Maar dat gaf veel minder false-positives dan de tesla AP/FSD. Maar het zal ook niet geschikt zijn voor FSD :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-08 11:58
Hoewel ik overwegend positief ben over Autopilot, was het vandaag op de snelweg rondom Rotterdam niet heel fijn rijden. De wegen daar hebben een aantal (verhoogde) relatief scherpe bochten en AP werd meerdere malen middenin de bocht automatisch gedeactiveerd. Ik was er gelukkig wel op voorbereid, maar prettig is anders.

Hebben jullie dezelfde ervaringen wanneer er sprake is van de wat scherpere bochten op de snelweg? Het kan er misschien nog mee te maken hebben gehad dat de linker deurcamera beslagen was (en de auto deze melding gaf) maar dat lijkt me niet direct de oorzaak. Ik heb nu bijna 1000 km gereden met de Model Y sinds eind december, maar het nog niet eerder zo ervaren op de snelweg.

[ Voor 9% gewijzigd door DeLyon op 06-01-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
_eLMo_ schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Ik heb een Zappi laadpaal, maar die is niet MID gecertificeerd toch?
https://myenergi.info/zappi-v2-mid-certification-t2552.html
Mijn boekhouder gaf aan dat het niet verplicht was.. maar goed... hij kan het fout hebben.
Maar dan loont het nog steeds om een mid meter aan te schaffen ipv maandelijks kosten te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Mijn boekhouder gaf aan dat het niet verplicht was.. maar goed... hij kan het fout hebben.
Maar dan loont het nog steeds om een mid meter aan te schaffen ipv maandelijks kosten te betalen.
MID is verplicht voor alle verrekeningen met derden.

https://www.laadpaal24.nl/mid-kwh-meter
https://www.lanovalaadpal...-laadpalen/?cn-reloaded=1
https://www.50five.com/nl...h-en-handmatig-verrekenen

Het staat ergens in de metrologie wet dat een meter MID gekeurd dient te zijn als hij gebruikt voor voor verrekening met derden.

Of je gecontroleerd worden is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitsert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-08 12:09
[...]

Ik heb of iets gemist, of er gaat iets niet goed.
Gisteren van 40 KWH geladen aan supercharger en app blijft aangeven 10k aan tegoed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelJewel
Jitsert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Ik heb of iets gemist, of er gaat iets niet goed.
Gisteren van 40 KWH geladen aan supercharger en app blijft aangeven 10k aan tegoed?
Bij mij werd de laadsessie een paar uur later in het 10K-tegoed verwerkt, dus zal ff overheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 22-09 14:20
DeLyon schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:28:
Hoewel ik overwegend positief ben over Autopilot, was het vandaag op de snelweg rondom Rotterdam niet heel fijn rijden. De wegen daar hebben een aantal (verhoogde) relatief scherpe bochten en AP werd meerdere malen middenin de bocht automatisch gedeactiveerd. Ik was er gelukkig wel op voorbereid, maar prettig is anders.

Hebben jullie dezelfde ervaringen wanneer er sprake is van de wat scherpere bochten op de snelweg? Het kan er misschien nog mee te maken hebben gehad dat de linker deurcamera beslagen was (en de auto deze melding gaf) maar dat lijkt me niet direct de oorzaak. Ik heb nu bijna 1000 km gereden met de Model Y sinds eind december, maar het nog niet eerder zo ervaren op de snelweg.
Te scherpe bochten triggeren de maximale stuuruitslag die de auto mag maken van de EU. Het was vroeger nog strakker. Heb overigens geen disengage meegemaakt in bochten, maar wel een waarschuwing dat het kan gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
this schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:13:
[...]

En een bijkomende ergernis is dat TACC niet werkt zoals bij andere merken op de autosnelweg, als je van rijstrook verandert blijft de TACC focussen op de auto die op je rijstrook zit tot je vollédig over bent naar de andere rijstrook. Wat er voor zorgt dat ik al 300m ofzo op voorhand moet veranderen van rijstrook om te voorkomen dat de TACC mij gaat afremmen wegens een voorligger.
Hier snap ik dus ook niks van. Want de handleiding zegt: “ Als u achter een voertuig rijdt terwijl Traffic-aware cruise control actief is, zal de Model 3 accelereren richting uw voorligger als u de richtingaanwijzer gebruikt om aan te geven dat u gaat inhalen.”

Maar dat is mij werkelijk nog nooit gelukt.
DeLyon schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:28:

Sinds vision krijg ik (veel) vaker een tekst die gaat als “autosteer kan mogelijk uitschakelen” in bochten op de snelweg. Hij heeft ps 1x ook echt uitgeschakeld.

EU heeft hier overigens geen regels over. Er zijn wel richtlijnen van de VN (die de EU samen met heel veel andere landen volgt). Maar daar lijkt Tesla wat overdreven binnen te blijven (was laatst een filmpje van Peeters over die ook hier gepost was)

[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 06-01-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 123% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-09 10:11
Vorig jaar toen mijn MY RWD door de LM was besteld meen ik gezien te hebben dat het bereik op de Tesla site 455 km was. Als je nu gaat kijken is dat 430 km... Raar! Of was die 455 km veel te rooskleurig? Of zit er nu een andere batterij in?

Andere velgen geselecteerd... stom! Met de standaard doppen is het nog steeds 455... 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Jeroen-Buren op 06-01-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Mar.tin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:43:
Google geeft mij de antwoorden niet 123, maar zijn er mensen die een USB / 12V socket in hun Frunk en/of kofferbak gemaakt hebben? Ik zou bijvoorbeeld mijn accu-compressortje daar aan willen leggen, dan hoeft hij niet binnen in de auto plek in te nemen :+.

Net als een 12V socket in de kofferbak voor een koelkastje ofzo. Er zijn wel wat mensen die dat op een 2014 Model S doen, maar dat is hardly vergelijkbaar.

YouTube: Tesla Model 3 additional 12V outlet

Dit ziet er wel redelijk eenvoudig en veelbelovend uit, direct meegezekerd op de 12v "Zekering" voor die poort.
Alleen zorgen dat je niet 2x 10A aansluit tegelijk :9
Let er wel op dat een oude video is, toen er nog 12v lood accu's in de Tesla zaten, nu is dat 16v geworden, dus niet helemaal hetzelfde. Een compressor zal er wellicht niet zo'n moeite mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 106% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Laatst online: 22-09 12:32
Nadat mijn grijze RWD niet geleverd is in december nu toch maar weer naar Duitsland aan het kijken voor een MY LR van een jaar oud en 15.000 km gereden.

Nu had de verkoper van een andere MY nog een officieel trekhaak liggen en de auto die ik gevonden had er niet een had maar wel een bij wil hebben. De verkoper wist niet of deze softwarematig 100% over te zetten was en ging dat uitzoeken, echter kunnen verkopers altijd wat meer als technici in mijn ervaring, dus mijn vraag is of er iemand ervaring heeft om een tesla trekhaak over te zetten van de ene auto op de andere waarbij het trekhaak hetzelfde werkt als de trekhaak die tesla voor 1500 euro kan opbouwen dus met tow modus active als je een trailer aankoppelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Toch positief verrast vandaag.

Van Nijmegen naar Amsterdam gereden, continu op AP, en geen enkele gekkigheid. Gewoon lekker 105 ingesteld, en daarna de pedalen niet meer aangeraakt tot in de 80-zone.

Verbruik was ook prima. In het begin (eerste 20km) rond de 223, daarna naar de 205, en na 60km al rond de 190. Uiteindelijk over 110km een gemiddelde van 185. Auto in de parkeergarage gezet, en na een anderhalf weer vertrokken, en toen was het op een rit van 45km zelfs maar 169Wh/km. Blijkbaar de accu nog warm genoeg.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Pagina: 1 ... 413 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: