In de drukke periodes rijden op de Tesla SUC-planning levert vaak hele drukke SUC's op is mijn ervaring. Immers: We komen allemaal uit NL en hoewel er natuurlijk verschillen zijn tussen vertrekken uit Groningen of Maastricht viel het me wel op dat als ik op Tesla reed je gewoon regelmatig bijna volledig volle chargers tegenkwam waar het dan vol met Nederlanders stond.
Omdat ABRP efficienter plant sta je ook nog wel eens bij de wat 'vergeten' SUC en ben je sowieso eerder weg van een drukke SUC omdat ie zelden tot 90-100% laden zal adviseren.
Ik reed eens gelijk op met een Nederlandse Tesla. We kwamen de eerste drie chargers elkaar tegen maar bij de derde charger kwam hij aan toen ik na het laden alweer wegreed. Dat is dan een kwartiertje verschil maar toch prettig.
Hoe ik het gebruik: ABRP staat aan, ik verstuur de volgende stop naar de Tesla en rij gewoon 'op het Tesla scherm' en negeer eventuele meldingen dat ie me eerder wil laten stoppen omdat ik op 'maar' 16% accu zou aankomen. ABRP staat ingesteld om op 5% aan te komen bij een SUC. Sneller laden ftw.
Noot: dit is natuurlijk een n=1 ervaring en ik kan niet garanderen dat het altijd zo gaat, maar het verschijnsel drukke SUC's viel mij op als ik de Tesla adviezen volgde.
Edit: daarnaast wil ik controle over met hoeveel % ik aankom bij een bestemming. Ik ga namelijk met name op wintersport en dan wil ik zonder te laden weer van de berg af komen. Ik sta nu ook weer met 42% in Corbier en hoef niet te laden. Nou blijkt de gratis lader hier goed te werken (of de ene lader werkt in het wintersportdorp is altijd de vraag) dus ik ga nog wel bijladen, maar ik wil daar niet van afhankelijk zijn.
Voor mij was dus het ABRP advies: om met 50% aan te komen moet je in Chambery tot 90% laden. Prima en dus gedaan (en waarom is het nu 42%: ik ben nog tussen 2 dorpen heen en weer gereden ivm vrienden dus ik heb met ABRP gekeken hoeveel het kostte om van dorp 1 naar dorp 2 te rijden en daarna naar beneden. Hierdoor berekend dat ik met 45% moest aankomen bij dorp 1. Tel daar een weekje stilstandverlies bij op het wordt 50%).
Dat mogen veel mensen overdreven vinden wellicht

maar het gaat mij niet gebeuren dat ik moet gaan leuren met een granny bij een lokale aan de straat gelegen toko omdat ik anders stilsta midden in de Alpen (of zoals in Deux Alpes: de ene paal stuk en aan de ander paal een week lang 2 auto's laadplaalklevend. Leve aso-Fransen).
Dat is voor mij de handigheid van ABRP. ABRP staat hier overigens ingesteld op SUC-only.
[
Voor 36% gewijzigd door
Korvaag op 04-01-2023 09:28
]