Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 411 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.998 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:53
Niek_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:13:
[...]
Kijk, daar had ik even overheen gelezen. Heb trouwens wat moeite met het vinden van zo’n rooster. Toevallig een linkje?
Zelf ipv hard rooster een klittenband roostertje er over 'geplakt', past altijd:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004505842984.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:00
Heb nu 951km gereden met de auto en het gemiddelde zit op 176wh/km. Dus nog vrij hoog op het moment volgens mij, maar ik ben de auto nog aan het ontdekken, wat gas geven her en der. Mensen de auto last zien en weer wat gas geven etc.

Moesten van midden van t land twee uur rijden naar heinkenszand, hebben daar huisje gehuurd om even uit te waaien zeg maar. Vertrokken met 89% en zouden met 21% aankomen, dat werd uiteindelijk 38%. Gewoon alleen 110 op de teller gereden (FM zegt 109 op GPS). Nog wel even ruzie met AP, mocht 'm de rest van de rit niet meet aan :+ dus even gestopt langs snelweg en weer door...

Zojuist even naar lidl in heinkenszand geweest, stond warempel een snellader van 50kw, gratis zelfs. Hele nette service! Toen ik terug kwam van boodschappen dacht ik wel dat de auto in de fik ging vliegen wat een lawaaaaai! Dat had ik nog niet gehoord bij fastned (op dag dat we 'm ophaalde ff daar snel bijgeladen). Is die dan de batterij aan het opwarmen of zo?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:58
ybos schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:35:
Hoe gaat het eigenlijk met de draagarmen :? Ik lees/hoor er eigenlijk weinig meer over. Lijkt erop dat er een slechte serie is geweest en niet alles vanaf het begin slecht is geweest. Ik had verwacht dat ik ook aan de beurt zou komen (dec '19 / 135k km) maar hoor (nog) niets kraken.
Is dit wel op afroep?

Bij mij laten doen op vraag (65k). Geen zin in gedoe wanneer het niet uitkomt.

Verder kraakte het niet met rijden. Wel bij stilstaan en dan insturen.

Wel een beetje dezelfde vraag, maar dan over die officiële terugroepactie voor de achterklep/kabelboom. Nooit iets van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Thx voor de link.. Uiteindelijk toch gelukt om als beta tester aan te melden.

Wil het eerst proberen of het goed werkt voordat ik het aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 09:35
STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:34:
[...]

Is dit wel op afroep?

Bij mij laten doen op vraag (65k). Geen zin in gedoe wanneer het niet uitkomt.

Verder kraakte het niet met rijden. Wel bij stilstaan en dan insturen.

Wel een beetje dezelfde vraag, maar dan over die officiële terugroepactie voor de achterklep/kabelboom. Nooit iets van gehoord.
Voor zover ik weet moet je de draagarm zelf aangeven en inplannen, en valt het tot 80.000 km onder de garantie. Deze heb ik 2 maanden geleden laten vervangen. Toen heb ik ook gevraagd om de kabelboom, maar die konden ze niet meteen ook doen, omdat dit een terugroepactie is, en dus op afroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:34:

Angstvallig stil. Ook nog niet hier in het topic gezien dat iemand er voor opgeroepen is, wel een enkeling waar het meegepakt is tijdens een service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
ybos schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:36:
[...]

Angstvallig stil. Ook nog niet hier in het topic gezien dat iemand er voor opgeroepen is, wel een enkeling waar het meegepakt is tijdens een service.
Ook niks meer over gehoord. Lijkt erop dat ze het gewoon negeren. Zo lang kan een onderdeel toch niet duren.
Ga maar weer een afspraak inschieten via de app. Kijken hoe ze reageren.
Zolang je ze niet blijft spammen komen ze er zelf ook niet mee lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:57
Kan er iemand de logica uitleggen waarom je een "Premium" Spotify account moet hebben vooraleer je in een Tesla gebruik kan maken van Spotify via het hoofdscherm ? Die software is geschreven, en is (tenzij ik iets over het hoofd zie) exact dezelfde voor een standaard dan wel een Premium account. Is net zo handig als de eigen account's Spotify playlists te moeten te moeten activeren via de GSM, toch ? Dus waarom die (mijns inziens) overbodige vereiste van een "Premium" account in een Tesla ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

flupp schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:54:
Kan er iemand de logica uitleggen waarom je een "Premium" Spotify account moet hebben vooraleer je in een Tesla gebruik kan maken van Spotify via het hoofdscherm ? Die software is geschreven, en is (tenzij ik iets over het hoofd zie) exact dezelfde voor een standaard dan wel een Premium account. Is net zo handig als de eigen account's Spotify playlists te moeten te moeten activeren via de GSM, toch ? Dus waarom die (mijns inziens) overbodige vereiste van een "Premium" account in een Tesla ?
Ik gok dat er met deze setup bepaalde mensen meer geld verdienen ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ggvanleeuwen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:12
MrAcid schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Snelste: lekker doorrijden en steeds niet verder opladen dan tot 60% (tenzij je toch al langer gaat stoppen natuurlijk). Aankomen het liefst met 5%. Veel mensen kozen voor 150km/h als kruissnelheid ivm AP (inmiddels helaas 140km/h geworden ivm Tesla Vision).

ABRP geeft je de preciezere details en parameters.
Ik ben net terug van wintersport. Mijn ervaring met een model 3 sr+ 2020:

Waar het kan is het fijn/leuk om even de 180 aan te tikken, maar in de praktijk zijn dat maar kleine stukjes en is het inderdaad relaxed om hem op 140km/h zelf te laten sturen.

Heenweg (225wh/km) op ABRP gereden en telkens met ongeveer 10% gepland aangekomen, al zakte dat wel eens naar 5% als ik wat harder reed. De tesla houdt dan rekening met je hogere verbruik van de laatste kilometers en raadt je aan om langer te laden, maar dat kan je al snel beter zelf inschatten. 8x geladen op 1000km, bovenaan de berg 50% overgehouden voor het geval dat. Onnodig een paar keer tot over 80% geladen en dat kostte voor mijn gevoel wel wat tijd.

Terugweg (193wh/km) heb ik de eindbestemming “thuis” ingevoerd en de auto het laten plannen, maar hier en daar een supercharger tussengevoegd om wel door Duitsland te rijden. Uitgebreid gegeten en tot bijna 100% geladen. Verder geprobeerd om op 5% uit te komen bij de supercharger door harder of zachter te rijden. Lastigste was 1x met veel regen, toen hebben we een stuk 100 gereden, maar dat scheelde wel 1x extra laden. Aankomst met 6km te gaan… De auto wilde een extra stop inplannen, maar we zijn zelf doorgereden en hebben het gered. Worst case konden we stoppen bij een tankstation met fastned of zo, maar dat was niet nodig. 7x geladen.

Gemiddeld kwamen we op ongeveer 208wh/km heen en terug bij elkaar en een snelheid van 100km/h tijdens rijden en 80km/h als je de stilstaan-tijd meerekent tijdens laden. Er zat rond 150km tussen elke stop. Soms wat meer en soms wat minder. Volgens teslamate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inspired schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:47:
[...]

De 418 in de auto is omgerekend naar een EPA waarde. Niet WLTP. Dat bedoel ik met EPA mixen met WLTP.

Ik weet verder niet hoe je gereden hebt maar 127Wh/km lijkt mij met mijn rijstijl absoluut niet haalbaar. (Verwarming op auto en 20 graden en gewoon vmax rijden. Climate uit, wind mee en achter een vrachtwagen plakken zou het best haalbaar zijn. :)

Ook iemand als Bjorn komt niet zo laag uit. Zelfs niet met 90km/h in de zomer. Door dit soort posts gaan nieuwe rijders helemaal denken dat er iets mis is met de auto als ze in de winter na 19 uur maar 250km halen.
Je ziet het plaatje toch? Ik heb hier voor mijn gevoel niets bijzonders gedaan. Gewoon 100 op de AP en meerijden met het verkeer. Als er iemand te traag voor me reed gewoon ingehaald. Daarnaast dus wat stukken door de stad.

Ik heb wel een zuinige rijstijl, dus probeer zoveel mogelijk constant te rijden op AP/CC, niet onnodig hard optrekken, en anticiperen op moeten stoppen (CC uit, zoveel mogelijk laten uitrollen door pedaal iets in te drukken tot de energieindicator noch groen, noch blauw is).

Het weer zat mee (redelijk rustig, wind iets in de rug, niet zo koud voor de tijd van het jaar). Temperatuur op 19°C, Airco op Auto.

Doe ermee wat je wilt, maar om dit te gaan censureren omdat anderen het niet halen onder andere omstandigheden is onzin. Ik ga ook niet overal YMMV zetten, dat mag inmiddels wel als vanzelfsprekend worden verondersteld.

FWIW over totaal gereden km zit ik nu op 167 Wh/km, dat is inclusief hele stukken 120 km/h, wind tegen, zware regen etc. Maar ook binnenwegen met 80 door hevelachtig terrein en ja ook bovenstaande stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MG-studios
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 21:02
Niek_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:44:
Ok, eerst even lachen en daarna svp helpen ;)
Onder de bestuurdersstoel van onze model Y zit een uitstroomopening van de ventilatie. Bij ongeveer elke bocht hoor ik iets (hoogstwaarschijnlijk kinderspeelgoed of een collectorsitem uit het bos) heen-en-weer schuiven/rollen in het plastic. Vermoed dus dat er iets ingerold is.
Iemand enig idee hoe ik hier bij kan komen zonder gelijk de halve auto te demonteren?
[Afbeelding]

Voor zover ik kan nagaan is dit onderdeel 1501068-00-A, hier vanaf de onderzijde gezien. Als ik dus echt mazzel heb is het item dat de herrie maakt richting het t-stuk geschoven.
[Afbeelding]
Niet zo gek dat er wat ingerold is. De openingen zijn ongeveer 3 bij 1,5cm.
Nog een paar alternatieve methodes mocht het met de tip van Jeroen-Buren niet lukken…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanderdi
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-01 12:15
ggvanleeuwen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Ik ben net terug van wintersport. Mijn ervaring met een model 3 sr+ 2020:

Waar het kan is het fijn/leuk om even de 180 aan te tikken, maar in de praktijk zijn dat maar kleine stukjes en is het inderdaad relaxed om hem op 140km/h zelf te laten sturen.

Heenweg (225wh/km) op ABRP gereden en telkens met ongeveer 10% gepland aangekomen, al zakte dat wel eens naar 5% als ik wat harder reed. De tesla houdt dan rekening met je hogere verbruik van de laatste kilometers en raadt je aan om langer te laden, maar dat kan je al snel beter zelf inschatten. 8x geladen op 1000km, bovenaan de berg 50% overgehouden voor het geval dat. Onnodig een paar keer tot over 80% geladen en dat kostte voor mijn gevoel wel wat tijd.

Terugweg (193wh/km) heb ik de eindbestemming “thuis” ingevoerd en de auto het laten plannen, maar hier en daar een supercharger tussengevoegd om wel door Duitsland te rijden. Uitgebreid gegeten en tot bijna 100% geladen. Verder geprobeerd om op 5% uit te komen bij de supercharger door harder of zachter te rijden. Lastigste was 1x met veel regen, toen hebben we een stuk 100 gereden, maar dat scheelde wel 1x extra laden. Aankomst met 6km te gaan… De auto wilde een extra stop inplannen, maar we zijn zelf doorgereden en hebben het gered. Worst case konden we stoppen bij een tankstation met fastned of zo, maar dat was niet nodig. 7x geladen.

Gemiddeld kwamen we op ongeveer 208wh/km heen en terug bij elkaar en een snelheid van 100km/h tijdens rijden en 80km/h als je de stilstaan-tijd meerekent tijdens laden. Er zat rond 150km tussen elke stop. Soms wat meer en soms wat minder. Volgens teslamate.
Ik ben sinds gisteren ook terug maar heb echt een stuk minder geladen.
930Km gereden met een m3 long range. Heenweg 4 keer geladen reden snachts zoveel mogelijk 150km/h proberen te rijden met AP ( heb nog geen vision geupdate ).

Terugweg overdag gereden en temperatuur was rond de 15 graden , veel file en daardoor maar twee keer hoeven te laden onderweg, ik hou mij met het rijden echt niet bezig met zo zuinig mogelijk te rijden en voer bestemming in en rij op de navi van de tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:31
Tommie12 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Denk het niet...

Je vergeet dat de hele electronica ca 300W verbruikt, en dat er dan nog wat verwarming of koeling bij komt. Hoe langer je onderweg bent, hoe meer invloed daarvan.

Stel dat je verbruik bij 1 km/h puur voor aandrijving zowat 100 Wh/km is.
Om 100 km te rijden zit je dan aan 30 kWh er bij puur om de electronica aan te houden...
Dan zitten we aan 40 kWh/100km.
Maar eerlijk, bij de redelijke snelheden (50km/h - 90 km/h) speelt dat amper een rol.
De vaste verbruikers was ik helemaal vergeten. Volgens die grafiek op ABRP is het dus rond de 40km/u dat je het zuinigst rijdt. Het verklaart alvast waarom ik in de file soms evenveel verbruik als aan een hogere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
_eLMo_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Wij hebben een ID.4 full options geannuleerd voor een Y RWD. Ik vind de Y de betere auto, er zijn slechts een paar dingen aan de Y die ik minder vind:

- De laadkabel laat niet los wanneer je de auto van het slot haalt als je een lader hebt met vaste kabel zonder Tesla knop
- Lichtbeeld is redelijk bedroevend vergeleken mijn vorige auto’s. We “hopen” nog steeds op matrix functionaliteit.
- Geen parkeersensoren. Daar “hopen” we ook op.
- Draaicirkel is een vrachtwagen vergeleken de ID.x serie.
- CarPlay als je in het Apple ecosysteem zit (Apple Music, voice commands).

Maar het zijn allemaal kleine dingen, de Tesla is nog steeds een echte head turner en de wegligging en aandrijflijn is subliem.
Na lang overwegen, en daarstraks terug in de Tesla garage te staan te hebben. Denk ik toch voor een ID4 full option(Incl. Ergo stoeltjes met massage functie) te gaan. En mijn grootste reden is prijs, headsup display(fysiek en VR), stoelen en de algemene rijervaring die bij de Model Y toch echt wel minder is. De Model Y is de betere wagen op het eerste zicht, maar wel voor 8-10k meer. En de ID4 heeft nu éénmaal ook zaken die de Model Y niet heeft. Dus dat werk in twee richtingen.

Maar ik kan toch echt wel zeggen dat het me breekt (haha), want de model Y ziet er echt goed uit vanbuiten, vanbinnen en ja het interieur is meer luxe afgewerkt.

De Model Y RWD heeft een te kleine batterij naar mijn gevoel. Als je de netto resultaten bekijken op andere forums, kan dat toch echt krap worden in winter omstandigheden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voor wie interesse heeft in de levensduur van LFP accus en twijfelt aan het advies van Tesla om altijd tot 100% te laden, kijk eens naar dit onderzoek. Het werd genoemd in dit draadje op ttf-forum.de.

TL;DR niet teveel over nadenken, gewoon laden tot 100% (wanneer het uitkomt).

Als je je toch druk maakt over degradatie is hier een mooi overzicht van de gemiddelde degradatie per model. Wat daar opvalt is dat de LFP in de MY SR+ wat sneller lijkt te degraderen dan de LFP accu in de M3 LFP. Hopelijk ligt de verklaring in de beperkte hoeveelheid datapunten voor de MY SR+. De waarden lopen behoorlijk uiteen.

Edit: verklaring van de uiteenlopende waarden bij de MY SR+ zit waarschijnlijk in de grootte van de velgen. Bij de grafiek van de M3 LFP zie je ook twee duidelijke wolken, wat te verklaren is door 18" vs 19" velgen.

[ Voor 11% gewijzigd door wian op 03-01-2023 21:23 . Reden: Velgen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:16

TNJ

Frugalite

Domotek schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:13:
[...]
Denk ik toch voor een ID4 full option(Incl. Ergo stoeltjes met massage functie) te gaan.
En wanneer? Er komt "binnenkort" een refresh, met beter interieur en volgens geruchten mechanische knoppen aan het stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
[...]

Na lang overwegen, en daarstraks terug in de Tesla garage te staan te hebben. Denk ik toch voor een ID4 full option(Incl. Ergo stoeltjes met massage functie) te gaan. En mijn grootste reden is prijs, headsup display(fysiek en VR), stoelen en de algemene rijervaring die bij de Model Y toch echt wel minder is. De Model Y is de betere wagen op het eerste zicht, maar wel voor 8-10k meer. En de ID4 heeft nu éénmaal ook zaken die de Model Y niet heeft. Dus dat werk in twee richtingen.

Maar ik kan toch echt wel zeggen dat het me breekt (haha), want de model Y ziet er echt goed uit vanbuiten, vanbinnen en ja het interieur is meer luxe afgewerkt.

De Model Y RWD heeft een te kleine batterij naar mijn gevoel. Als je de netto resultaten bekijken op andere forums, kan dat toch echt krap worden in winter omstandigheden.
Qua range scheelt het volgens ev-database ongeveer 65km tussen de ID4 pro en de MY SR+

Je moet kiezen wat het beste voelt binnen je budget, al het andere is bijzaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-08 11:58
Uit de nieuwsbrief van mijn leasemaatschappij:

Alle Tesla Model 3's en Model Y's in dit kwartaal zijn geleverd zonder parkeer-sensoren in de bumper. Dat is even wennen. Maar Tesla komt volgens verschillende bronnen midden januari met vernieuwde en verbeterde radarsensoren. Sommigen hinten zelfs op de komst van Hardware 4.0.

Of de auto's in aanmerking komen voor een retro-fit of functionaliteit wordt toegevoegd via een OTA software update is nog niet bekend.

If so, dan zou midden januari al sneller zijn dan ik persoonlijk had verwacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
DeLyon schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:17:
Uit de nieuwsbrief van mijn leasemaatschappij:

Alle Tesla Model 3's en Model Y's in dit kwartaal zijn geleverd zonder parkeer-sensoren in de bumper. Dat is even wennen. Maar Tesla komt volgens verschillende bronnen midden januari met vernieuwde en verbeterde radarsensoren. Sommigen hinten zelfs op de komst van Hardware 4.0.

Of de auto's in aanmerking komen voor een retro-fit of functionaliteit wordt toegevoegd via een OTA software update is nog niet bekend.

If so, dan zou midden januari al sneller zijn dan ik persoonlijk had verwacht.
Vage brief; er zijn berichten over nieuwe camera’s met een hogere resolutie, maar verbeterde radar sensoren en HW4.0 zijn nieuw of gewoon complete speculatie.

De laatste paragraaf is ook raar; eerst praten over retrofit hardware en dan zeggen dat verbeteringen met software updates kunnen komen.

Hier kun je alle hardwarematige veranderingen tracken.

[ Voor 7% gewijzigd door wian op 03-01-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wian schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Vage brief; er zijn berichten over nieuwe camera’s met een hogere resolutie, maar verbeterde radar sensoren en HW4.0 zijn nieuw of gewoon complete speculatie.

De laatste paragraaf is ook raar; eerst praten over retrofit hardware en dan zeggen dat verbeteringen met software updates kunnen komen.

Hier kun je alle hardwarematige veranderingen tracken.
Is gewoon een brief om de vragen richting de servicedeskmedewerkers te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:30
ggvanleeuwen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Ik ben net terug ….

Heenweg (225wh/km) op ABRP gereden en telkens met ongeveer 10% gepland aangekomen, …..
Hoe gebruik je een alternatieve routeplanner/navigatie? Door op je telefoon te kijken? Ik heb nog geen Y besteld, ga nog eens proef rijden en dan dit soort zaken ook testen. Vind het echt een grote teleurstelling dat er geen CarPlay op zit en je dus altijd aan Tesla Navi vast zit. Ik wil misschien helemaal geen premium data abonnement en ik heb soms FM op de achtergrond draaien om mij te waarschuwen terwijl ik de ene keer Google maps en andere keer via Apple kaarten navigeer. Ik kan het mis hebben, maar daar zie ik ook actuele verkeersinformatie op, raar dat Tesla je er wel omheen stuurt maar niet visueel op de geplande route of überhaupt op de kaart laat zien voor je vertrekt.

Toch wel een ding, maar misschien valt het me mee

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 16:22
Blijkbaar hamert Tesla op het effectief dagelijks opladen tot 100% van de MY RWD met LFP batterij.
Zojuist voor het eerst de oplaadlimiet op 90% gezet en dit kwam onmiddellijk tevoorschijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdkA_WYDwXtDEw6QIIkLEZmFK8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwUddjqfD6c3bx4KG9Em9VzU.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt me vrij duidelijk en heb tot nu toe nergens anders berichten gelezen die dit tegen kunnen spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dimi_v schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:01:
[...]

Hoe gebruik je een alternatieve routeplanner/navigatie? Door op je telefoon te kijken? Ik heb nog geen Y besteld, ga nog eens proef rijden en dan dit soort zaken ook testen. Vind het echt een grote teleurstelling dat er geen CarPlay op zit en je dus altijd aan Tesla Navi vast zit. Ik wil misschien helemaal geen premium data abonnement en ik heb soms FM op de achtergrond draaien om mij te waarschuwen terwijl ik de ene keer Google maps en andere keer via Apple kaarten navigeer. Ik kan het mis hebben, maar daar zie ik ook actuele verkeersinformatie op, raar dat Tesla je er wel omheen stuurt maar niet visueel op de geplande route of überhaupt op de kaart laat zien voor je vertrekt.

Premium heb je daarvoor niet nodig. Tesla navi is op langere ritten juist een mega pluspunt tov veel andere merken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 18:54
Pap3rclip schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:12:
Blijkbaar hamert Tesla op het effectief dagelijks opladen tot 100% van de MY RWD met LFP batterij.
...
Lijkt me vrij duidelijk en heb tot nu toe nergens anders berichten gelezen die dit tegen kunnen spreken.
De handleiding is ook voor dagelijks gebruik er vrij duidelijk over.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Rya8kqNPqNbof8EXFSOJT4aEe8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mr4vSjI2FpBkZyWnxNY06IxW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Waarom wordt dan ABRP gebruikt? En op welke manier dan? Heb je daar een joekel van een prachtig scherm, zit je dan toch nog te klooien met een telefoonhouder en op een 6-7 inch scherm te kijken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• STIMPPYYY
dimi_v schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:25:
Waarom wordt dan ABRP gebruikt? En op welke manier dan? Heb je daar een joekel van een prachtig scherm, zit je dan toch nog te klooien met een telefoonhouder en op een 6-7 inch scherm te kijken?
Geen idee. Abrp kan wat geavanceerde trucjes zoals hoeveel soc je wilt aankomen bij je bestemming, bij elk laadpunt, welke laders je wilt etc… allemaal niet nodig wmbt. Gewoon standaard de route erin knallen en gaan. Ding regelt alles voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:12:
[...]

Premium heb je daarvoor niet nodig. Tesla navi is op langere ritten juist een mega pluspunt tov veel andere merken.
Van Zeeland naar Gelderland deed de Teslq navi het anders slechter dan ABRP ooit bij mij :+

Laat mensen lekker gebruiken wat ze zelf fijn vinden.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47
_eLMo_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:30:
[...]

Van Zeeland naar Gelderland deed de Teslq navi het anders slechter dan ABRP ooit bij mij :+

Laat mensen lekker gebruiken wat ze zelf fijn vinden.
Hij wil alleen maar zeggen dat de Tesla Navi tov de concurrentie eigenlijk heel erg goed is en dat er niet persé een reden is om dus Carplay te hebben om dan weer Apple/Google te moeten gebruiken.
Dat komt doordat die automatisch snelladers inplant, rekening houdt met verkeer en je soc en ook dynamisch aanpassingen kan maken en laadinformatie laad zien of rekening mee houd. (Suc locatie vol -> alternatief)
Er is geen andere navigatie die dat beter doet. Ook Google en Apple niet.

Mijn E-tron komt in de buurt maar geeft geen laadinfo en ik kan dus bij een volle locatie komen. Alle andere merken hebben al moeite om überhaupt snelladers onderweg te plannen.

Je kan een alternatief fijner vinden maar @Inspired heeft terecht een punt.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 04-01-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Volgens mij kan ABRP gewoon in de Tesla browser draaien. Nog niet zelf geprobeerd met actieve navigatie, maar ga ik wel eens doen.

Het handige is dat je met ABRP wat preciezer kunt plannen. Noodzakelijk is het niet.

Ik vind de Tesla navi tot nu toe grotendeels prima. Zat hiervoor bij Hyundai en daar was ABRP via Android Auto wel een uitkomst, want de auto kan zelf geen laadpauzes plannen. Voor de rest vond ik Android Auto maar een onhandig ding. Ik mis het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
[...]

ID4 is prima wagen, maar verschil in range is in de praktijk verwaarloosbaar tov de Y denk ik?

Superchargers + efficiëntere aandrijflijn en octovalve- warmtepomp en in winter (wanneer range sneller “wat uit gaat maken”) komt de Y RWD misschien wel net zo ver/verder.

Let op dat de Y RWD zuiniger is dan de AWD.

Volgens Bjorn Nyland 120km/h testen (nog geen RWD):

ID-4 bij 9 graden celsius: 251 Wh/km (~297km range)

Model Y LR bij 5c: 214 Wh/km 327km
Model Y LR bij 18c: 195 Wh/km 359km

Dan eigen inschatting Model Y RWD, aanname is hier ~59kWh bruikbaar (forum zegt tussen 52.5 a 62.5 kWh bruikbaar)

Model Y RWD 5c: 200 Wh/km 295km
Model Y RWD 18c: 184 Wh/km 320km

Met andere woorden, voor de range maakt je keuze denk ik niet uit.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Pap3rclip schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:12:
Zojuist voor het eerst de oplaadlimiet op 90% gezet en dit kwam onmiddellijk tevoorschijn:
[Afbeelding]

Hoeveel km rated range heb je op 100% vol (hoogste dat je je t gezien?)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Stef87 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 02:38:
[...]

ID4 is prima wagen, maar verschil in range is in de praktijk verwaarloosbaar tov de Y denk ik?

Superchargers + efficiëntere aandrijflijn en octovalve- warmtepomp en in winter (wanneer range sneller “wat uit gaat maken”) komt de Y RWD misschien wel net zo ver/verder.

Let op dat de Y RWD zuiniger is dan de AWD.

Volgens Bjorn Nyland 120km/h testen (nog geen RWD):

ID-4 bij 9 graden celsius: 251 Wh/km (~297km range)

Model Y LR bij 5c: 214 Wh/km 327km
Model Y LR bij 18c: 195 Wh/km 359km

Dan eigen inschatting Model Y RWD, aanname is hier ~59kWh bruikbaar (forum zegt tussen 52.5 a 62.5 kWh bruikbaar)

Model Y RWD 5c: 200 Wh/km 295km
Model Y RWD 18c: 184 Wh/km 320km

Met andere woorden, voor de range maakt je keuze denk ik niet uit.
Ik vermoed dit ook, de ID.4/5 is vrij inefficient vergeleken Tesla. Ik denk dat het qua range weinig scheelt.

Je zou de 1000km RWD test af kunnen wachten.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 20:54

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

[...]

Ik kom uit een Born (id3) en de software/groot scherm is een grote reden dat ik blij ben met de model Y nu. Schermpje voor mijn neus mis ik niet echt en fysieke knoppen al helemaal niet (zijn in Born nog slechte aanraak gevoelige knoppen ook. Midden console onverlicht, en op het stuur te gevoelig bij sturen en perongeluk aanraken).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-08 12:15
[...]

Sta ook op het punt een keuze te maken maar ik krijg de id4 amper als full option onder de prijs van de model y.
En dan vertrek ik al van de gewone pro versie met volle 174pk. :+
Vergeleken met de y rwd is deze id4 juist 14k duurder
Vergelijk je hem met de LR dan lukt het je net.
Momenteel is de Y rwd niet echt te kloppen mijn gedacht ;)
Ieder zijn smaak natuurlijk, persoonlijk vind ik de ID4 wel mooier en rijdt ook zalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggvanleeuwen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:12
[...]

Hoe gebruik je een alternatieve routeplanner/navigatie?
Ik heb de route gepland en gekeken hoe lang ik er ongeveer over zou doen in de omstandigheden die ik had verwacht. Dan kan je telkens het volgende punt naar de tesla sturen. Die regelt dan de navigatie. Maar gewoon tesla navigatie volgen vond ik het fijnst. Ik heb jaren met Sygic, Google maps etc gereden in een oude auto. Nu met tesla hoop ik dat nooit meer nodig te hebben. Zo goed is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dimi_v schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:25:
Als je meer controle wil. Alternatieve laders gebruiken, vaker/minder vaak stoppen, bepaalde locaties overslaan, SoC levels bij laden/aankomst etc. Het is meer voor de mensen die alles in de hand willen houden en misschien zo ook 5 minuten eerder aan willen komen. Ik gebruik het zelf vooraf wel eens om te kijken hoe de rit ongeveer is en pas soms stops wel aan. Maar gebruik het in de auto verder niet. En dat ABRP checken doe ik dan alleen op 700+ ritten.

Weet niet welke andere auto op je lijstje staat maar infotainment/navi is toch wel beter dan menig ander merk. Niet dat je van mij een Tesla moet kopen overigens.

Voor flitsers zou je een FM One kunnen opplakken. Is je telefoon verder niet nodig. Al heb ik een houder achter mijn stuur waar de telefoon in zit Waze/FM voor langere ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:30:
[...]

Geen idee. Abrp kan wat geavanceerde trucjes zoals hoeveel soc je wilt aankomen bij je bestemming, bij elk laadpunt, welke laders je wilt etc… allemaal niet nodig wmbt. Gewoon standaard de route erin knallen en gaan. Ding regelt alles voor je.
Doet de tesla navi alleen tesla superchargers want dat dacht ik. Zo niet dan zou 't allemaal niet uitmaken inderdaad.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:45:
[...]

Doet de tesla navi alleen tesla superchargers want dat dacht ik. Zo niet dan zou 't allemaal niet uitmaken inderdaad.
Bij een route pakt hij idd alleen maar SuCs obv mijn ervaring. Misschien als je ergens komt waar geen SuC is dat hij wat anders pakt maar die kans is klein denk ik voor de meeste hier. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:55
Inspired schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:54:
[...]

Bij een route pakt hij idd alleen maar SuCs obv mijn ervaring. Misschien als je ergens komt waar geen SuC is dat hij wat anders pakt maar die kans is klein denk ik voor de meeste hier. :)
Het is echt pas nét toegevoegd dat die ook non-SuCs gaat aangeven volgens mij:

https://twitter.com/TeslaCharging/status/1605631716923539458

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Djerro123 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Ja. Ze zitten er wel in maar in de route berekening gaat hij die niet gebruiken afaik.

Tenzij je bv met 5% een route aan zet en je zit net voor een 3rd party lader oid. Maar als ik met een volle accu een route aan zet naar Barcelone pakt hij gewoon alleen (terecht) SuCs. En er is ook geen toggle om dan bv wel Ionity te pakken.

[ Voor 25% gewijzigd door Inspired op 04-01-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Interessant. Heb wel gezien in de route begeleiding dat je kan kiezen voor chargers uit de categorie 1 bliksemschicht, 2 bliksemschichten en 3 bliksemschichten voor specifiek snelladers. Geen idee of dat altijd al kon. Opzich werkt dat wel gaande weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Laatst online: 17:10
[...]

Ik mis CarPlay na 3 jaar Tesla nog steeds.
Premium data heb ik niet gedaan, ik heb een onbeperkt data abbo op de telefoon genomen.
Voordeel is dat ik nu niet alleen de kinderen van via een hotspot van WiFi voorzie, maar ook dat de updates van Tesla gewoon gedownload worden. Dat gebeurt niet via premium connectivity en ondanks dat ik thuis 5 meter van het router geparkeerd sta, is het signaal voor mijn Tesla te zwak om verbinding te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:30:
[...]

Tesla speelt wat mij betreft teveel op safe. Bij ABRP kun je nog net wat meer wensen opgeven.

Bijvoorbeeld, Tesla plant een trip met 4 Superchargers, ABRP kan het met 3 (al moet je dan niet nerveus worden van 10-20km resterend voor je aankomt bij de Supercharger).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Inspired schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:13:
[...]

Ja. Ze zitten er wel in maar in de route berekening gaat hij die niet gebruiken afaik.

Tenzij je bv met 5% een route aan zet en je zit net voor een 3rd party lader oid. Maar als ik met een volle accu een route aan zet naar Barcelone pakt hij gewoon alleen (terecht) SuCs. En er is ook geen toggle om dan bv wel Ionity te pakken.
Zou mooi zijn als je ergens kan aangeven dat je niet de snelweg af wil om te laden.
Ik vond IONITY laatste vakantie toch wel ideaal. Het scheelt zomaar 10-15 minuten met een SUC. Vooral in landen als Italië waar je eerst de tolpoorten door moet, om van de snelweg af te komen en daarna weer op. Los van een stukje rijden naar de SUC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tweak_ers schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:21:
[...]

Zou mooi zijn als je ergens kan aangeven dat je niet de snelweg af wil om te laden.
Ik vond IONITY laatste vakantie toch wel ideaal. Het scheelt zomaar 10-15 minuten met een SUC. Vooral in landen als Italië waar je eerst de tolpoorten door moet, om van de snelweg af te komen en daarna weer op. Los van een stukje rijden naar de SUC.
Mja. Aan de ene kant wel. Ik heb zelf een paar keer pech gehad bij Ionity. Trage laders/defecte laders en rij terwijl het volgens de app rustig zou zijn. Pak nu weer gewoon alleen SuCs op lange ritten. Zal vast pech hebben gehad maar een v3 SuC locatie met 20+ stalls heb ik liever dan 4 palen van Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
[...]

Zit er al een hele tijd in. Inderdaad alleen niet automatisch navigeren op 3rd party sucs. Alleen lijkt het dat ze nu meer stations toevoegen en nieuwe spelregels toevoegen. Klinkt bijna als een dynamisch systeem als ik het zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:07
De Tesla routeplanner plant inderdaad standaard de eigen SuCs.

3rd party snelladers (niet Tesla) zijn gedurende de rit wel te kiezen. Zelfs de preconditioning werkt hiervoor. Nadeel is dat je dan dus tijdens de rit handmatig moet 'klooien'. Ik weet eigenlijk ook niet of je bij 3rd party snelladers ook info doorkrijgt over bezetting.

Ik verwacht niet dat Tesla dit op korte termijn aan gaat passen. Want waarom zou je, je eigen auto's adviseren om niet aan Sucs te laden. Dan help je je eigen bedrijfsmodel om zeep.

Kortom: wil je niet nadenken en zonder gezeur een lange route rijden. Pak de Tesla navi. Wil je tweaken, onderweg continu aanpassingen doorvoeren en mogelijk eerdere aankomsttijd hebben gebruik een combi van alle beschikbare apps (ABRP, Waze, Maps, Tesla Navi, Chargemap, etc.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 21:26
In de drukke periodes rijden op de Tesla SUC-planning levert vaak hele drukke SUC's op is mijn ervaring. Immers: We komen allemaal uit NL en hoewel er natuurlijk verschillen zijn tussen vertrekken uit Groningen of Maastricht viel het me wel op dat als ik op Tesla reed je gewoon regelmatig bijna volledig volle chargers tegenkwam waar het dan vol met Nederlanders stond.

Omdat ABRP efficienter plant sta je ook nog wel eens bij de wat 'vergeten' SUC en ben je sowieso eerder weg van een drukke SUC omdat ie zelden tot 90-100% laden zal adviseren.

Ik reed eens gelijk op met een Nederlandse Tesla. We kwamen de eerste drie chargers elkaar tegen maar bij de derde charger kwam hij aan toen ik na het laden alweer wegreed. Dat is dan een kwartiertje verschil maar toch prettig.

Hoe ik het gebruik: ABRP staat aan, ik verstuur de volgende stop naar de Tesla en rij gewoon 'op het Tesla scherm' en negeer eventuele meldingen dat ie me eerder wil laten stoppen omdat ik op 'maar' 16% accu zou aankomen. ABRP staat ingesteld om op 5% aan te komen bij een SUC. Sneller laden ftw.

Noot: dit is natuurlijk een n=1 ervaring en ik kan niet garanderen dat het altijd zo gaat, maar het verschijnsel drukke SUC's viel mij op als ik de Tesla adviezen volgde.

Edit: daarnaast wil ik controle over met hoeveel % ik aankom bij een bestemming. Ik ga namelijk met name op wintersport en dan wil ik zonder te laden weer van de berg af komen. Ik sta nu ook weer met 42% in Corbier en hoef niet te laden. Nou blijkt de gratis lader hier goed te werken (of de ene lader werkt in het wintersportdorp is altijd de vraag) dus ik ga nog wel bijladen, maar ik wil daar niet van afhankelijk zijn.

Voor mij was dus het ABRP advies: om met 50% aan te komen moet je in Chambery tot 90% laden. Prima en dus gedaan (en waarom is het nu 42%: ik ben nog tussen 2 dorpen heen en weer gereden ivm vrienden dus ik heb met ABRP gekeken hoeveel het kostte om van dorp 1 naar dorp 2 te rijden en daarna naar beneden. Hierdoor berekend dat ik met 45% moest aankomen bij dorp 1. Tel daar een weekje stilstandverlies bij op het wordt 50%).

Dat mogen veel mensen overdreven vinden wellicht :+ maar het gaat mij niet gebeuren dat ik moet gaan leuren met een granny bij een lokale aan de straat gelegen toko omdat ik anders stilsta midden in de Alpen (of zoals in Deux Alpes: de ene paal stuk en aan de ander paal een week lang 2 auto's laadplaalklevend. Leve aso-Fransen).

Dat is voor mij de handigheid van ABRP. ABRP staat hier overigens ingesteld op SUC-only.

[ Voor 36% gewijzigd door Korvaag op 04-01-2023 09:28 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Korvaag zeker waar. De Tesla navi wil mij op weg naar Spanje altijd laten laden in Mensbech bij een Hotel met 4 palen die maar 120kW nog zijn. Of misschien nu 150kW. Het is een kleine parkeerplaats en op mijn twee voorgaande bezoeken was er al 1 plek door een ICE ingenomen. Ik skip die locatie dus nu standaard op mijn trips naar Spanje. Voor dit soort zaken is ABRP handig. Je kunt er prima komen met de Tesla navi maar als je iets meer controle wil dan is ABRP een uitkomst.

Ook zijn er bepaalde SuCs zonder faciliteiten voor/na bepaalde tijd. Die wil ik dan ook wel eens skippen. Met (mijn) kids is het toch wel prettig dat ze bij elke stop even naar een toilet kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 04-01-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@Inspired
Jeps.. wat ik dus ook een mooie vind. In Chambery is er ook een mini-SUC-locatie bij een hotel. Dat zijn vier palen. 150kW. Die zal je nooit als bestemming krijgen van Tesla omdat iets lager in Chambery aan de snelweg een locatie ligt met ehh. een enorme lading 250kW palen.

Maarja, als je zoals ik vaak in Chambery een slaapstop kiest zodat je de volgende dag om 7:00 kan vertrekken en om 9:00 skieen dan is dit juist een heel handige en komt ie bij ABRP ook voorbij als je destination SOC wederom op 50% zet. Ik kom dan aan bij een hotel in de buurt (dat betreffende hotel met die suc is vrij duur). Ik rij op m'n gemak naar die mini-SUC (5 minuten rijden) en laad tot 90% terwijl ik beetje in de omgeving wandel of wat ga eten (maar dan moet je snel zijn ivm de idle fees). Scheelt me de volgende dag een half uur laden bij die 250kW locatie wat wel het advies van Tesla zou zijn.

Inmiddels weet ik natuurlijk dat die locatie daar is dus pak ik hem zelf mee als ik daar aankom.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 04-01-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Inspired schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:30:
@Korvaag zeker waar. De Tesla navi wil mij op weg naar Spanje altijd laten laden in Mensbech bij een Hotel met 4 palen die maar 120kW nog zijn. Of misschien nu 150kW. Het is een kleine parkeerplaats en op mijn twee voorgaande bezoeken was er al 1 plek door een ICE ingenomen. Ik skip die locatie dus nu standaard op mijn trips naar Spanje. Voor dit soort zaken is ABRP handig. Je kunt er prima komen met de Tesla navi maar als je iets meer controle wil dan is ABRP een uitkomst.

Ook zijn er bepaalde SuCs zonder faciliteiten voor/na bepaalde tijd. Die wil ik dan ook wel eens skippen. Met (mijn) kids is het toch wel prettig dat ze bij elke stop even naar een toilet kunnen.
Vaak kom je er op de harde manier achter. Dicht hek bij Milaan (Tesla Melegnano). Wachtrij van zeker 15 Tesla’s voor de volgende.

Ik probeer Milaan nu volledig te mijden, maar dat vergt toch ook wat handwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Inspired schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:45:
[...]

Weet niet welke andere auto op je lijstje staat maar infotainment/navi is toch wel beter dan menig ander merk. Niet dat je van mij een Tesla moet kopen overigens.

Voor flitsers zou je een FM One kunnen opplakken. Is je telefoon verder niet nodig. Al heb ik een houder achter mijn stuur waar de telefoon in zit Waze/FM voor langere ritten.
Heel misschien een BMW iX1, morgen beide auto's nog eens aan de tand voelen met infotainment/navigatie.

Zag in de ABRP app de vraag of je de Tesla app gebruikt staan, dat is dan om je volgende laadpunt als navigatiebestemming naar de auto te sturen? Slim gedaan. Heb al wat YT video's bekeken en gezocht om meer praktische uitleg en gebruik van (alternative) navigatie, multimedia, etc. maar is voor alsnog wat oppervlakkig wat ik tegen kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Tweak_ers schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Vaak kom je er op de harde manier achter. Dicht hek bij Milaan (Tesla Melegnano). Wachtrij van zeker 15 Tesla’s voor de volgende.

Ik probeer Milaan nu volledig te mijden, maar dat vergt toch ook wat handwerk.
Ik heb dat met Orleans gehad. Dat is blijkbaar ook een standaard Tesla-stop voor Nederlanders vanuit Bordeaux. Paar laders en een rij van 10 wachtenden. Ben maar binnendoor naar Chartres gereden. Dat is wel een flink stuk uit de route (en denk 30 minuten om. Je maakt ff een taartpunt van de route naar Parijs af) maar je komt dan vervolgens aan op een laadplein van 20 palen ofzo waarvan er 2 bezet zijn.

Gelukkig had ik daar de acculading nog voor omdat ik de stop ervoor iets te lang was blijven staan. Maargoed, met 0% in Chartres aankomen was toch krap :+

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 04-01-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:16

Bever!

3

Inspired schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:30:

faciliteiten en vermogen van de superchargers kan je gewoon zien in de navi, op de echt lange ritten in het buitenland checkt mijn vrouw dat terwijl ik aan het rijden bent welke SC kwa snelheid en speeltoestellen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Korvaag schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Ik heb dat met Orleans gehad. Dat is blijkbaar ook een standaard Tesla-stop voor Nederlanders vanuit Bordeaux. Paar laders en een rij van 10 wachtenden. Ben maar binnendoor naar Chartres gereden. Dat is wel een flink stuk uit de route (en denk 30-40 minuten om) maar je komt dan vervolgens aan op een laadplein van 20 palen ofzo waarvan er 2 bezet zijn.

Gelukkig had ik daar de acculading nog voor omdat ik de stop ervoor iets te lang was blijven staan. Maargoed, met 0% in Chartres aankomen was toch krap :+
Die informatie krijg je ook gewoon aangereikt door de navi.. supercharger is druk of vol en dan stuurt hij je naar een andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Bever! schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Die informatie krijg je ook gewoon aangereikt door de navi.. supercharger is druk of vol en dan stuurt hij je naar een andere?
Als er geen in de buurt is niet. Er gebeurde hier niets hoor. Hij liet me gewoon aansluiten. Dit was het moment dat ik besloten heb altijd ABRP te gebruiken op lange ritten. Tesla durft het dan niet aan om je door te laten rijden als je maar met een paar procent aan dreigt te komen bij de andere lader.

Er was ook geen suggestie om de Supercharger eerder bij Blois te pakken. Blijkbaar vond ie omdraaien ook geen goed advies ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 04-01-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Korvaag schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Als er geen in de buurt is niet. Er gebeurde hier niets hoor. Hij liet me gewoon aansluiten. Dit was het moment dat ik besloten heb altijd ABRP te gebruiken op lange ritten. Tesla durft het dan niet aan om je door te laten rijden als je maar met een paar procent aan dreigt te komen bij de andere lader.

Er was ook geen suggestie om de Supercharger eerder bij Blois te pakken. Blijkbaar vond ie omdraaien ook geen goed advies ofzo.
Ok, heb wel een aantal situaties gehad dat hij me omstuurde vanwege drukte, wellicht ineens een spike met verkeer waardoor er geen alternatief meer was.. who knows :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Requiem19 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:30:
[...]

Dat snap ik.

En mijn vraag is: welke auto ken je waarbij het verschil tussen klimaat aan en uit kleiner is?
Nou toevallig nu vervangend vervoer, een EV6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bp8ebm7b2wgT0q4vHKsS4oUn1us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WS4EQReCxvDu9sOlSvCf85M2.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat dit echt wel een potentiële vervanger is voor als de Tesla eruit moet.
Autosteer werkt veel minder goed dan AP, maar wel intuïtiever. Écht als hulp en ook op lage snelheid. Ik reed weg bij een stoplicht toen ik nog mijn telefoon aan het koppelen was met Bluetooth en hij hield mij netjes in de baan. Tesla doet dat niet op lagere snelheid.

Maar hij zit er ook standaard ook, geen activatie nodig na baanwissel. Het is wel echt een hulpmiddel. Dat merk je, maar ik vind het voor nu prettiger.

De deuren is ook een wereld van verschil met de blikkerige “kloink” deuren van de Tesla. Dit voelt veel meer premium aan.

Tot je gaat zitten. De stoelen vind ik minder dan Tesla. Misschien moet ik nog wat met de instellingen prutsen om het beter te maken.

En dan echt zo’n dom punt, je moet hem echt uit zetten met de aan uit knop. Dat was ik niet meer gewend, dus ik stap uit en de auto wil maar niet op slot. Dus eerst uit zetten in de auto.

Ik krijg mijn Tesla gewoon niet onder de 200Wh/km, ook niet met langere stukken rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stHYwEL2hx-qX69uNcMb7lJI-1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXcWt96FXn4fjtP8e3YetGcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik rijd heel de weg 105 op AP. Maar de auto voorspelt ook structureel een beter verbruik dan haalbaar voor die rit. Kan er iets anders mis zijn? Vroeger zat ik altijd in het groen op langere ritten, dus kwam ik altijd met meer % aan dan voorspeld, nu altijd minder. En ik rijd echt heel de weg op AP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
Bever! schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Ok, heb wel een aantal situaties gehad dat hij me omstuurde vanwege drukte, wellicht ineens een spike met verkeer waardoor er geen alternatief meer was.. who knows :)
Ik ook wel hoor, maar hier vond ie het blijkbaar zelf geen alternatief meer terwijl ABRP vond dat ik met 2% zou aankomen in Chartres. Ik heb ondanks dat het misschien anders overkomt totaal geen laadstress dus ik pak zo'n optie dus gewoon direct. Ik heb slechts een hekel aan inefficientie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:47
Tweak_ers schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:02:
[...]

[Afbeelding]

Autosteer werkt veel minder goed dan AP, maar wel intuïtiever. Écht als hulp en ook op lage snelheid. Ik reed weg bij een stoplicht toen ik nog mijn telefoon aan het koppelen was met Bluetooth en hij hield mij netjes in de baan. Tesla doet dat niet op lagere snelheid.

Maar hij zit er ook standaard ook, geen activatie nodig na baanwissel. Het is wel echt een hulpmiddel. Dat merk je, maar ik vind het voor nu prettiger.

De deuren is ook een wereld van verschil met de blikkerige “kloink” deuren van de Tesla. Dit voelt veel meer premium aan.

Tot je gaat zitten. De stoelen vind ik minder dan Tesla. Misschien moet ik nog wat met de instellingen prutsen om het beter te maken.

En dan echt zo’n dom punt, je moet hem echt uit zetten met de aan uit knop. Dat was ik niet meer gewend, dus ik stap uit en de auto wil maar niet op slot. Dus eerst uit zetten in de auto.

Ik krijg mijn Tesla gewoon niet onder de 200Wh/km, ook niet met langere stukken rijden.

[Afbeelding]

Ik rijd heel de weg 105 op AP. Maar de auto voorspelt ook structureel een beter verbruik dan haalbaar voor die rit. Kan er iets anders mis zijn? Vroeger zat ik altijd in het groen op langere ritten, dus kwam ik altijd met meer % aan dan voorspeld, nu altijd minder. En ik rijd echt heel de weg op AP.
Is die 14,6 Kwh/100 km met verwarming aan?

Dat is wel buitengewoon goed. Dan zou je bij deze auto op langere stukken verwachten dat hij richting de +/- 11,0 kwH/100km kan gaan.

Als je echt altijd boven de 200 zit in je Tesla kun je je inderdaad afvragen of er iets niet helemaal goed gaat. Ik zit nu gemiddeld rond de 165-170 in mijn nieuwe model Y de eerste 1000 km in dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

[...]

welke type en bouwjaar? moet straks ook een stukje snelweg pakken, zal ff benchmarken voor je. (winterbanden kunnen een erg negatieve impact hebben)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Peter_J_ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:43:
[...]

Sta ook op het punt een keuze te maken maar ik krijg de id4 amper als full option onder de prijs van de model y.
En dan vertrek ik al van de gewone pro versie met volle 174pk. :+
Vergeleken met de y rwd is deze id4 juist 14k duurder
Vergelijk je hem met de LR dan lukt het je net.
Momenteel is de Y rwd niet echt te kloppen mijn gedacht ;)
Ieder zijn smaak natuurlijk, persoonlijk vind ik de ID4 wel mooier en rijdt ook zalig.
Ik vond de ID.4 destijds aanvoelen als een zware, ondergemotoriseerde auto. Geen frunk, langzaam laden, en ik vind hem persoonlijk niet echt mooi. Maar, de Model Y was nog niet leverbaar hier en stond voor een veel hogere prijs in de boeken. Dus toch besteld, ook zo'n beetje full opties ~55k met wat korting en een barrel inruil.

Maar ja, was vertraagd en toen kwam de Ioniq 5 in beeld. ID.4 gecancelled en een jaar in de Ioniq 5 gereden. Prima auto, maar minder ruim dan we nodig hebben. Ondertussen wel nog de ontwikkeling bij VW een beetje gevolgd en blij dat ik die software shitshow dans ontsprongen ben...

Toen kwam afgelopen augustus de MY RWD uit en heb ik snel besloten de Ioniq 5 weer te verkopen en over te stappen naar Tesla. Tot nu toe zeer tevreden met die overstap. Ik vind de Model Y met afstand de beste auto. Hyundai en VW hebben een paar dingetjes voor als je die opties aanvinkt: zoals geventileerde of massagestoelen. Maar niet echt noodzakelijk. De Ioniq 5 laadt wel echt razendsnel, maar is ook weer een stuk minder zuinig dus geeft dat voordeel ook weer deels weg.

Qua bouwkwaliteit vind ik Tesla ook de beste. Bij de Hyundai toch wat last van irritante kraakjes in het interieur, veel klachten over trillingen in het chassis, laadklep knopje wat na verloop van tijd niet goed werkte. Bij VW las ik over loszittende delen, maar vond ik het interieur eigenlijk erg lelijk: onsamenhangend en met al die piano black... Tesla heeft een reputatie voor slechte bouwkwaliteit, maar mi volledig achterhaald. Ook het rijcomfort klachten zijn mi achterhaald. Tesla heeft al bevestigd dat de afstelling is verbeterd en ik merk totaal geen klachten.

Die 455 km WLTP is voor mij prima en icm best snel laden bij lage SOC en zuinig rijden op de snelweg ben je ook voor een lange rit snel onderweg. Plus dan het voordeel van een goede routeplanner en superchargers. Ik rijd 35.000 - 40.000 km per jaar en voorzie geen problemen qua range.

Anyway, ieder z'n ding. Ik ben alvast super blij met de Y. Ruimte is top, Autopilot is veel competenter dan de anderen, infotainment die gewoon werkt en snel is, echte keyless entry en exit (automatisch op slot), continue updates...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bever! schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:56:
[...]

faciliteiten en vermogen van de superchargers kan je gewoon zien in de navi, op de echt lange ritten in het buitenland checkt mijn vrouw dat terwijl ik aan het rijden bent welke SC kwa snelheid en speeltoestellen past.
Dat wil ik onderweg niet gaan doen. En al helemaal niet door mijn vrouw. :) Het is ook niet zo dat ik zoveel opties heb soms qua SuCs. Ook staan volgens mij geen openingstijden bij de faciliteiten. Tenminste, in de app zie ik het niet. In de auto dacht ik ook niet. Anyway, dit zoek ik liever even vooraf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:58:
[...]

Volgens mij kan ABRP gewoon in de Tesla browser draaien. Nog niet zelf geprobeerd met actieve navigatie, maar ga ik wel eens doen.
Ja, dat kan, mits de rit niet teveel locaties bevat. Bij het laden van mijn rondreis door Italië crashte de browser :)
[...]
Hier een gemiddelde van 198Wh/km over 54k kilometers met een M3P (base/stealth variant, dus met 19") icm een zware rechtervoet. Als je een P met 20" hebt kan ik mij voorstellen dat je net niet onder de 200 komt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:31
[...]

** Knip, dit betreft het Tesla topic, andere merken auto's met elkaar vergelijken kan je in andere topics doen. **

Nu is er een Model Y RWD bij gekomen die rond hetzelfde prijsniveau zit. En ik weet niet of ik voor de Enyaq of Model Y zou gaan.
Voor ik de Model 3 LR van de pool heb gekregen was ik zeker dat ik voor de Model Y RWD zou gaan.
Maar nu merk ik toch wel dat ik die extra batterij leuk vind en ik denk ik voor de Enyaq IV80 zou gaan wegens het bereik.
Of misschien een BMW iX1, ik mis dat premium interieur van de Duitsers eigenlijk wel.
Al blijft de Model Y LR wel dé topwagen in mijn ogen (verbruik/bereik, technologie, ...), maar ik denk niet dat ik snel een budget zal hebben om deze te kunnen kiezen. En de concurrentie begint steeds beter te worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 04-01-2023 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Ik zit over zo'n 30.000 km op 182Wh/km met een 2019 LR AWD. Het is gewoon simpelweg als met elke auto. Als je hard gaat rijden gaat ie zuipen. Leve de kwadratisch toenemende luchtweerstand. Zonder te weten hoe hard iemand rijdt (en dat hoeft niet eens TE hard te zijn maar gewoon het type weg) kan je weinig zeggen over verbruik.

En nu ga ik weer skieen. Tot vanavond :+

[ Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 04-01-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Ik denk dat de Tesla navi bewust voorzichtig is omdat een groot publiek dat juist wil. Die wil helemaal niet finetunen met ABRP, die wil gewoon rijden en laden en zich geen zorgen maken.

Overigens vind ik het zelf wel leuk om met ABRP te vogelen.

[ Voor 14% gewijzigd door maharens op 04-01-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Eerste verdenking is iets met die wielen of de remmen. Bandendruk op orde? Komen de remmen goed los? Voel eens aan de remmen/velgen als je een eind gereden hebt, zijn ze warm? Zijn de remschijven verdacht schoon? (Ik let er niet zo op, kan zijn dat Tesla ze automatisch schoonremt)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55
Na 35.000 km met mijn 3 LR 2021 zit ik net onder de 160Wh/km gemiddeld. Rij altijd op de snelheidslimiet, meestal net erboven en altijd met AC/verwarming aan. Gewoon normaal/vlot rijden zonder moeite te doen om zuinig te zijn. Laat de auto wel altijd uitrollen en regenereren voor het stoplicht zonder zelf de rem in te trappen.

Heb inderdaad wel eens verhalen gehoord over een hoog verbuik doordat de remmen niet goed los kwamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maharens schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:22:
Ik denk dat de Tesla navi bewust voorzichtig is omdat een groot publiek dat juist wil. Die wil helemaal niet finetunen met ABRP, die wil gewoon rijden en laden en zich geen zorgen maken.

Overigens vind ik het zelf wel leuk om met ABRP te vogelen.
Mja, kost ze wellicht ook teveel tijd voor maar weinig (marketing) waarde. Liever een lightshow waarmee je in het nieuws komt dan navi features toevoegen die weinig mensen gebruiken en waarmee je niet in het nieuws komt. Zo kwam er pas na 3/4 jaar een percentage meteen in beeld waarme je op bestemming aan zou komen. Dat soort zaken zijn voor mij toch wel basics eigenlijk. En iets van een setting met hoeveel SoC je aan wilt komen zou je toch ook verwachten in een Tesla. Maar goed, liever Steam/Apple Music of een Lightshow waarmee je in het nieuws komt dan zo'n saaie feature. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:22
Komend kwartaal verwacht ik de MY LR te ontvangen uit Berlijn. Heeft iemand enig idee met welke banden deze standaard komen? Volgens mij zomerbanden? Dan kan ik me alvast gaan oriënteren op all-season of winterbanden.

Daarnaast; worden de vloermatten er nu wel of niet bijgeleverd?

En als laatste: heeft iemand ervaring met hondenbeschermhoes voor in de achterbak? We zijn op zoek naar eentje die op maat is gemaakt, toegang bied tot de ankerpunten in de stoelen (zodat we de hond kunnen zekeren) en daarnaast gewenst een flap welke over de bumper kan voor het in/uit stappen ter bescherming van krassen op de bumper. Mocht iemand aanraders hebben, dan alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:55
[verwijderd]

[ Voor 108% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remz schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:31:
Komend kwartaal verwacht ik de MY LR te ontvangen uit Berlijn. Heeft iemand enig idee met welke banden deze standaard komen? Volgens mij zomerbanden? Dan kan ik me alvast gaan oriënteren op all-season of winterbanden.

Daarnaast; worden de vloermatten er nu wel of niet bijgeleverd?

En als laatste: heeft iemand ervaring met hondenbeschermhoes voor in de achterbak? We zijn op zoek naar eentje die op maat is gemaakt, toegang bied tot de ankerpunten in de stoelen (zodat we de hond kunnen zekeren) en daarnaast gewenst een flap welke over de bumper kan voor het in/uit stappen ter bescherming van krassen op de bumper. Mocht iemand aanraders hebben, dan alvast dank!
Auto komt idd op zomerbanden. Matten zitten tegenwoordig bij alle versies. Qua hondenbeschermhoes kan ik je niet helpen. :)

mmm zie dat Tesla er ook 1 heeft?

https://shop.tesla.com/nl...or-huisdieren-model-s_3_y

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 04-01-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Requiem19 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Is die 14,6 Kwh/100 km met verwarming aan?

Dat is wel buitengewoon goed. Dan zou je bij deze auto op langere stukken verwachten dat hij richting de +/- 11,0 kwH/100km kan gaan.

Als je echt altijd boven de 200 zit in je Tesla kun je je inderdaad afvragen of er iets niet helemaal goed gaat. Ik zit nu gemiddeld rond de 165-170 in mijn nieuwe model Y de eerste 1000 km in dit weer.
Zeker met verwarming aan!
Het is vooral op 2,9km echt een prestatie in verhouding tot mijn 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Maasluip schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Eerste verdenking is iets met die wielen of de remmen. Bandendruk op orde? Komen de remmen goed los? Voel eens aan de remmen/velgen als je een eind gereden hebt, zijn ze warm? Zijn de remschijven verdacht schoon? (Ik let er niet zo op, kan zijn dat Tesla ze automatisch schoonremt)
Kan nu niet kijken, staat bij de schadehersteller.
Bandendruk zat op 3.4 bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tweak_ers schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Als dat je dagelijks ritje is, past zo'n Ioniq misschien beter bij je.

Ik vind het wel heel bijzonder, want ik ken geen enkele auto die in de winter even zuinig is op 5 minuten ritjes als op 30+ minuten ritjes.

Mijn Lynk & Co doet normaal (als de 13kwh accu leeg is) ongeveer 7,0L op 100 km. Als je een kort ritje doet naar de supermarkt, kan dit makkelijk 17L op 100/km worden. Dat is ook logisch, want de relatieve energiebijdrage om de auto warm te krijgen is veel hoger op een korte afstand tov een langere afstand (daarnaast zijn benzine motors natuurlijk ook efficiënter als ze warmer worden, hetzelfde geldt in mindere mate voor elektrische auto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Ik kom van een Hyundai Ioniq en was altijd erg blij met Android Auto en Apple Carplay, vooral omdat de ingebouwde navigatie functionaliteit miste ten opzichte van ABRP. De Tesla heb ik te kort om een goed oordeel te vellen, maar met ongeveer 800km achter de kiezen mis ik ABRP vooralsnog niet. Wat ik wel mis zijn mijn vertrouwde apps voor podcasts en audioboeken. Dit werkt via bluetooth toch een stuk minder prettig. Je kan niet even 30 seconden terugspoelen als je iets gemist hebt. Is hier misschien een truukje voor?

De Hyundai is overigens duidelijk zuiniger dan de Model 3, zelfs ten opzichte van de SR+ met 18" wielen in chill mode. Tesla wordt geroemd als efficiency koning, maar de Koreanen (Hyundai en Kia) hebben dit ook prima voor elkaar. De Europeanen lopen wat dit betreft gewoon zwaar achter.

Het is wel echt genieten om in een Tesla te rijden. Je hebt echt het idee dat je een software-defined next-gen auto rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:01
Had zowel de EV6 en Ioniq5 gereden maar vond de infotainment en de hele beleving echt meh...
Voelt totaal niet in sync met de rest van de "futuristische" van de auto.
De enige wat ik mooi vind is de blindspot camera op de teller, maar de rest is zo traag, onduidelijk, verstopt onder menu's etc.
Zelfde trouwens over de iDrive in de i4, wat is dat een achteruitgang tov oudere iDrive systemen, dat merken dat kan doen begrijp ik echt niet.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

wian schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:43:
Ik kom van een Hyundai Ioniq en was altijd erg blij met Android Auto en Apple Carplay, vooral omdat de ingebouwde navigatie functionaliteit miste ten opzichte van ABRP. De Tesla heb ik te kort om een goed oordeel te vellen, maar met ongeveer 800km achter de kiezen mis ik ABRP vooralsnog niet. Wat ik wel mis zijn mijn vertrouwde apps voor podcasts en audioboeken. Dit werkt via bluetooth toch een stuk minder prettig. Je kan niet even 30 seconden terugspoelen als je iets gemist hebt. Is hier misschien een truukje voor?

De Hyundai is overigens duidelijk zuiniger dan de Model 3, zelfs ten opzichte van de SR+ met 18" wielen in chill mode. Tesla wordt geroemd als efficiency koning, maar de Koreanen (Hyundai en Kia) hebben dit ook prima voor elkaar. De Europeanen lopen wat dit betreft gewoon zwaar achter.

Het is wel echt genieten om in een Tesla te rijden. Je hebt echt het idee dat je een software-defined next-gen auto rijdt.
Welke apps gebruik je dan? Ik moet zeggen dat ook de voice control in tesla zo'n groot verschil is met andere merken. Ik gebruik spotify bijna uitsluitend met stembediening en dat werkt gewoon perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Tweak_ers schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Heb je een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Bever! schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Welke apps gebruik je dan? Ik moet zeggen dat ook de voice control in tesla zo'n groot verschil is met andere merken. Ik gebruik spotify bijna uitsluitend met stembediening en dat werkt gewoon perfect.
De iPhone podcast app en BookPlayer voor audioboeken. Voice control werkt inderdaad prima met Spotify. Is er ook een optie om makkelijk 15 of 30 seconden te rewinden met Spotify? Dan kan ik die wellicht als podcast app gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

wian schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:54:
[...]

De iPhone podcast app en BookPlayer voor audioboeken. Voice control werkt inderdaad prima met Spotify. Is er ook een optie om makkelijk 15 of 30 seconden te rewinden met Spotify? Dan kan ik die wellicht als podcast app gebruiken.
Ik heb, als ik een podcast speel in spotify, ipv volgende en vorige track +10 en - 10 sec sec spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Bever! schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Ik heb, als ik een podcast speel in spotify, ipv volgende en vorige track +10 en - 10 sec sec spoelen.
Ga ik proberen, maar normaal is het skip previous/skip next als je het linker stuurwieltje gebruikt? Is dit een instelling, of automatisch als je een podcast speelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

wian schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Ga ik proberen, maar normaal is het skip previous/skip next als je het linker stuurwieltje gebruikt? Is dit een instelling, of automatisch als je een podcast speelt?
Als je ene podcast speelt wijzigt dat automatisch in spoelen ipv volgende/vorige track.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Bever! schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:06:
[...]

welke type en bouwjaar? moet straks ook een stukje snelweg pakken, zal ff benchmarken voor je. (winterbanden kunnen een erg negatieve impact hebben)
Ik heb wel winterbanden eronder liggen, dat wel idd. Maar deze Kia ook, of all season.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Mijn 3 niet, deze Kia weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Requiem19 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:42:
[...]

Als dat je dagelijks ritje is, past zo'n Ioniq misschien beter bij je.

Ik vind het wel heel bijzonder, want ik ken geen enkele auto die in de winter even zuinig is op 5 minuten ritjes als op 30+ minuten ritjes.

Mijn Lynk & Co doet normaal (als de 13kwh accu leeg is) ongeveer 7,0L op 100 km. Als je een kort ritje doet naar de supermarkt, kan dit makkelijk 17L op 100/km worden. Dat is ook logisch, want de relatieve energiebijdrage om de auto warm te krijgen is veel hoger op een korte afstand tov een langere afstand (daarnaast zijn benzine motors natuurlijk ook efficiënter als ze warmer worden, hetzelfde geldt in mindere mate voor elektrische auto's).
Ik doe dit er dagelijks heel vaak bij, naast mijn woon werk verkeer.

Even supermarkt, bijna iedere dag wel een keer.
Even heen en weer naar voetbal.
Kinderen even wegbrengen en/of ophalen.

Ik doe sommige dagen heel de dag korte ritjes.

Mijn 3 zit dan bijna op 300Wh/km en deze Kia ongeveer op de helft.

Ik vind het een bizar groot verschil, voor best een bakbeest van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTHb8ogVluJ0OMW8vyZ7cA0-WZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0aeshOJbAD5r19fnSEa0AlB.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat dit juist inhoudt?

Ik heb een Model 3 P op het oog in DE. De verkoper zegt dat de batterij vervangen zou worden als deze beschikbaar is. Klopt dit? Of wat is dit defect juist?

Dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tweak_ers schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Ik doe dit er dagelijks heel vaak bij, naast mijn woon werk verkeer.

Even supermarkt, bijna iedere dag wel een keer.
Even heen en weer naar voetbal.
Kinderen even wegbrengen en/of ophalen.

Ik doe sommige dagen heel de dag korte ritjes.

Mijn 3 zit dan bijna op 300Wh/km en deze Kia ongeveer op de helft.

Ik vind het een bizar groot verschil, voor best een bakbeest van een auto.
Het is enorm verschil inderdaad.

Waarbij de Tesla het normaal doet. De Ioniq doet het juist buitengewoon goed in jouw usecase.

Terwijl jij lijkt te denken dat de Tesla het niet goed doet. Maar again: (bijna!) iedere auto is op korte ritjes veel minder efficiënt dan op langere ritjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilis76
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04 17:21
Boy1308 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:54:
[Afbeelding]

Iemand een idee wat dit juist inhoudt?

Ik heb een Model 3 P op het oog in DE. De verkoper zegt dat de batterij vervangen zou worden als deze beschikbaar is. Klopt dit? Of wat is dit defect juist?

Dank u
Uit welk jaar? Vanaf half 2021 lijken er met name met de batterij problemen te zijn. Ook mijn model 3 P staat nu bij het servicecenter sinds 2,5 maanden voor een remanufactured batterij…
In een Duits forum staat het vol hiermee. Zie onderstaande link.

https://tff-forum.de/t/m3...e-akku-defekte/177718/904

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is een keurig laag verbruik voor de EV6. Bij de Ioniq 5 heb ik met hypermilen 132 Wh/km gehaald, maar in het voorjaar regelmatig ook wel 145-150. Maar in de herfst/winter (~12°C) was het al snel meer. Maar ook wel sterk afhankelijk van verkeer, route etc.

Maar op korte stukjes in de winter begon die ook wel hard te verwarmen, met hetzelfde effect op range. Het is ook gewoon logisch: als de auto begint te verwarmen bij Start dan gebruikt hij aanvankelijk veel energie. Mijn oplossing was dan de verwarming heel laag te zetten en indien nodig de stoelverwarming te gebruiken.

Maar als je de Tesla structureel niet onder de 200 Wh/km krijgt met 105 op AP lijkt me dat er iets mis is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
bilgy_no1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Dat is een keurig laag verbruik voor de EV6. Bij de Ioniq 5 heb ik met hypermilen 132 Wh/km gehaald, maar in het voorjaar regelmatig ook wel 145-150. Maar in de herfst/winter (~12°C) was het al snel meer. Maar ook wel sterk afhankelijk van verkeer, route etc.

Maar op korte stukjes in de winter begon die ook wel hard te verwarmen, met hetzelfde effect op range. Het is ook gewoon logisch: als de auto begint te verwarmen bij Start dan gebruikt hij aanvankelijk veel energie. Mijn oplossing was dan de verwarming heel laag te zetten en indien nodig de stoelverwarming te gebruiken.
Zullen we het weer over de Model 3 & Y hebben?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Ja, dat kan, mits de rit niet teveel locaties bevat. Bij het laden van mijn rondreis door Italië crashte de browser :)
Zou dat beter gaan met de Ryzen, of heb je die al? Anders rijd ik even naar Italië om het te proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
bilgy_no1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Zou dat beter gaan met de Ryzen, of heb je die al? Anders rijd ik even naar Italië om het te proberen...
Dat zou inderdaad wel kunnen helpen, betreft een 2019 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:06
Nilis76 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:32:
[...]

Uit welk jaar? Vanaf half 2021 lijken er met name met de batterij problemen te zijn. Ook mijn model 3 P staat nu bij het servicecenter sinds 2,5 maanden voor een remanufactured batterij…
In een Duits forum staat het vol hiermee. Zie onderstaande link.

https://tff-forum.de/t/m3...e-akku-defekte/177718/904
Gaat om een M3P van 12/21

Dus je krijgt effectief een gloednieuwe batterij? Zou wel interessante koop kunnen zijn dan

Dank je alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
Boy1308 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Dus je krijgt effectief een gloednieuwe batterij? Zou wel interessante koop kunnen zijn dan

Dank je alvast!
Voor zover ik filmpjes op YouTube heb teruggezien krijg je altijd refurbished pakketten bij vervanging.

Staat is in sommige gevallen beter dan je had, in sommige gevallen slechter (degradatie).

Als ze nieuwe pakketten zouden gebruiken hoefde het geen 2,5 maand te duren, lijkt mij…

[ Voor 9% gewijzigd door Tweak_ers op 04-01-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilis76
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04 17:21
Boy1308 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Dank je alvast!
Nee helaas, het betreft een remanufactured batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

[Afbeelding]

Het verbruik snap ik niks van.

Wij vandaag twee uur gereden en ik kwam uit op 162wh/km met 120km/u op de AP en op de heenweg paar dagen geleden kwam ik uit op 177wh/km met 110 km/u op de AP.

Maar volgens mij heb ik de auto voorverwarmd toen we weggingen op de heenweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Tweak_ers schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Mijn 3 niet, deze Kia weet ik niet.
Ok zoals gezegd even een benchmarkje gedaan vandaag. 2x een rit van 82km (heen en terug) 95% snelweg AP op 105/110
12 graden buiten, heen stevige tegenwind en terug wind mee.

Gerealiseerd verbruik heen: 195 wh/km
Gerealiseerd verbruik terug: 168 wh/kw

Specs auto: model 3 2019 op 18 inch aero's zonder de wieldoppen, winterbanden 3.1 bar, LR AWD (met acc boost)
Geen voorverwarming voor vertrek, kachel op 19.5 (auto) en stoelverwarming op auto.

Als je op 18 inch met aero dopjes en wel een warmtepomp zou hebben kan dit makkelijk 10 procent lager zijn imo.

[ Voor 16% gewijzigd door Bever! op 04-01-2023 15:00 ]

Pagina: 1 ... 411 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: