Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 410 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.164.069 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 07:31
Bever! schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Als je met de hand een tikje geeft op de poort gaat hij gewoon open als je auto niet op slot is.
Ze spreken over de laadkabel uit de poort krijgen, niet de klep openen.+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49

Bever!

3

this schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:22:
[...]

Ah ik zie het, dat doe ik altijd met de app eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:34
this schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:22:
[...]

Ik bedoel als ik de kabel uit de frunk haal, frunk sluit en naar achter loop is de auto al in het slot gevallen / vergrendeld (iPhone 12 mini). Moet dan de klep openen via de app of de achterdeur/achterklep opentrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dersan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:43:
[...]

Ik bedoel als ik de kabel uit de frunk haal, frunk sluit en naar achter loop is de auto al in het slot gevallen / vergrendeld (iPhone 12 mini). Moet dan de klep openen via de app of de achterdeur/achterklep opentrekken.
Ik heb het automatisch sluiten ook al uit gezet. Ik vind het heel vervelend zo snel als hij op slot gaat en ik vind het zelfs gevaarlijk want hij gaat vrolijk op slot als ik telefoon en keycard in de auto heb liggen.

Plus dat hij soms ook weer niet op slot gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 03-01-2023 08:58 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
Maasluip schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:58:
[...]

Ik heb het automatisch sluiten ook al uit gezet. Ik vind het heel vervelend zo snel als hij op slot gaat en ik vind het zelfs gevaarlijk want hij gaat vrolijk op slot als ik telefoon en keycard in de auto heb liggen.

Terug naar Sec. Gaat zeker niet op slot als je de telefoon in de auto laat liggen waarmee je hebt geopend en vervolgens uitstapt. Echt letterlijk nog nooit meegemaakt (was er zelf in het begin ook altijd bang voor).

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 03-01-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:00
[...]

Je hebt toch meerdere backups? Ik heb de kaart in m'n broekzak van de auto en als ik de telefoon last liggen kan die altijd daar nog mee open? Gaat die echt dicht als je wegloopt en de mobiel in de auto zit? Lijkt me raar toch. Die hoort alleen dicht te gaan als je wegloopt inclusief je telefoonsleutel?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Terug naar Sec. Gaat zeker niet op slot als de telefoon in de auto laat liggen en vervolgens uitstapt. Echt letterlijk nog nooit meegemaakt (was er zelf in het begin ook altijd bang voor).
Kan me ook even niet voorstellen hoe hij dat zou moeten doen. Als de telefoon niet uit BT range gaat, gaat hij ook niet op slot.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49
Hij gaat toch juist op slot doordat je telefoon niet meer in de auto zit en ver genoeg weg is van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Terug naar Sec. Gaat zeker niet op slot als je de telefoon in de auto laat liggen waarmee je hebt geopend en vervolgens uitstapt. Echt letterlijk nog nooit meegemaakt (was er zelf in het begin ook altijd bang voor).
Ik open de auto nooit met mijn telefoon, want dat duurt ook veel te lang (of werkt niet). Dat kan best aan mijn telefoon liggen.
De auto met de telefoon openen gaat bij mij sneller via de app dan via whatever methode het moet gaan als je de telefoon naast de auto houdt.

Ok, ik weet niet of de auto ook op slot gaat als ik de telefoon in de auto heb liggen, maar ik freakte al toen hij op slot ging toen de keycard in de auto lag en ik me daarna realiseerde dat ik de telefoon wel in de hand had.
Maar die zal dan toch eens leeg zijn of zo.

[ Voor 18% gewijzigd door Maasluip op 03-01-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:36
Inspired schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:24:
[...]

1x is TACC en 2x is Autosteer. Beide functies zijn onderdeel van de autopilot. ;)
Bij mijn Audi gaat autosteer uit als je pinker aanstaat, eigenlijk een makkelijke fix, snap miet dat tesla dat doet(of ja misschien willen ze eap verkopen).

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oekol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:02:
[...]

Je hebt toch meerdere backups? Ik heb de kaart in m'n broekzak van de auto en als ik de telefoon last liggen kan die altijd daar nog mee open? Gaat die echt dicht als je wegloopt en de mobiel in de auto zit? Lijkt me raar toch. Die hoort alleen dicht te gaan als je wegloopt inclusief je telefoonsleutel?
Ik heb twee opties: kaart en telefoon. Maar die pak ik niet altijd allebei op als ik uit stap om bijvoorbeeld de laadkabel aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
[...]

Je geeft aan dat je je telefoon en Keycard in de auto laat liggen. Vervolgens gaat hij op slot, maar soms toch weer niet. Dat heeft er dan toch niets mee te maken als je hem opent via de app 🤨. Dan boeit het niet wat er in ligt.

Als je de auto opent met de app, dan gaat hij nooit op slot bij mij zonder dat je hem weer sluit via de keycard op de deur of via de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!
izzet3838 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Bij mijn Audi gaat autosteer uit als je pinker aanstaat, eigenlijk een makkelijke fix, snap miet dat tesla dat doet(of ja misschien willen ze eap verkopen).
Doet hij wel als je de richtingaanwijzer helemaal aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Maasluip schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:07:
[...]

Ik heb twee opties: kaart en telefoon. Maar die pak ik niet altijd allebei op als ik uit stap om bijvoorbeeld de laadkabel aan te sluiten.
En zolang je telefoon in de auto blijft liggen gaat de auto niet op slot. Tenzij je auto stuk is en je naar een SeC moet.

Dit stukje wat je zegt is volgens mij onjuist. Wel belangrijk om dat duidelijk te hebben voor andere gebruikers.
Ik vind het heel vervelend zo snel als hij op slot gaat en ik vind het zelfs gevaarlijk want hij gaat vrolijk op slot als ik telefoon en keycard in de auto heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:10:
[...]

Je geeft aan dat je je telefoon en Keycard in de auto laat liggen. Vervolgens gaat hij op slot, maar soms toch weer niet. Dat heeft er dan toch niets mee te maken als je hem opent via de app 🤨. Dan boeit het niet wat er in ligt.

Als je de auto opent met de app, dan gaat hij nooit op slot bij mij zonder dat je hem weer sluit via de keycard op de deur of via de app
Ja, ik denk dat het alleen met de keycard in de auto was, maar ik wil het dus niet uitproberen. Ik vind het risico dat je buiten de auto staat met de auto op slot en alle opties in de auto groter dan mijn geloof dat de auto dat niet doet. Want zoals gezegd: hij sluit (sloot, want ik heb het uitgezet) soms ook weer niet als ik wegliep.
Dat soort onduidelijkheid wat de auto zal doen of niet wil ik niet hebben. Dan maar altijd met de hand openen en sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Requiem19 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:12:
[...]

En zolang je telefoon in de auto blijft liggen gaat de auto niet op slot. Tenzij je auto stuk is en je naar een SeC moet.
Hoe ga je naar een SeC als de auto stuk is (dwz: het sluiten), hij op slot staat en al je opties liggen in de auto? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:26
Ik had in het begin met mijn 2021 M3 SR+ dat wanneer ik aan het laden was aan een publieke paal en ik de pas voor de paal hield om af te sluiten, de kabel wel los ging aan de paalkant maar niet aan de auto kant. Ik moest dan telkens eerst een deur open zetten zodat de Tesla van het slot was en dan de pas voor de laadpaal houden. Dan ging de kabel aan beide kanten los. De achterklep openzetten voldeed niet.

Echter, sinds een aantal software updates geleden hoef ik dat niet meer te doen en werkt het met de achterklep open. Die moet ik altijd openen omdat ik de laadpas in dat vakje linksachterin heb liggen. Dan laadpas voor de laadpaal en hoppa, aan beide kanten los.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Even los van de discussie, volgens mij kan je de deuren ook openen door je ingestelde telefoon tegen de deurlijst te houden (net zoals de keycard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:36
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:12:
[...]

Snap niet wat je goed bedoeld, ik heb een groen symbooltje(auto met 2 lijnen) op mijn cockpit dit betekent dat die beide rijstroken ziet en dus zelf kan sturen.
Zet ik mijn pinker op(kort of lang maakt niet uit) wordt dit symbool wit(geen detectie van stroken) tot de pinker terug uit gaat.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Maasluip schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:15:
[...]

Hoe ga je naar een SeC als de auto stuk is (dwz: het sluiten), hij op slot staat en al je opties liggen in de auto? :+
Dan moet je eerst actief je auto op slot krijgen met al je opties erin.

Maakt mij ook allemaal niet zo uit, maar je verkondigt vrij stellig gewoon onjuiste informatie, terwijl je daarna zelf zegt dat je het niet eens getest/gecheckt/meegemaakt hebt.

Die snap ik even niet zo goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:20
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:12:
[...]

Afhankelijk van je opties en of je op de snelweg rijdt wisselt de auto van baan als je je knipper gebruiktt. Als hij in de nieuwe baan komt gaat "autosteer" weer automatisch aan.
Als je de richtingaanwijzer helemaal doordrukt verwacht hij dat je een "scherpe" bocht gaat maken dus dan blijft autosteer uit.

Mijn E-tron wisselt dus van baan en knippert 4 keer met zijn richting en uiteraard moet er geen achteropkomend verkeer zijn en de dode hoek moet vrij zijn maar als dat het geval is en ik zet mijn knipper aan zet hij gelijk de baanwissel in gang itt Tesla. Dat vond ik een onbegrijpelijk traag verschijnsel bij Tesla, geen idee of dat inmiddels verbeterd is.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 03-01-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:08

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:17:
Even los van de discussie, volgens mij kan je de deuren ook openen door je ingestelde telefoon tegen de deurlijst te houden (net zoals de keycard)
Ja, maar dan moet NFC aanstaan én het werkt alleen op Android IIRC

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Notna schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:19:
[...]

Ja, maar dan moet NFC aanstaan én het werkt alleen op Android IIRC
Dan had ik laatst een lucky shot met mn iPhone 13 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:22
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:35:
[...]

Ik heb geen ruzie met de laadpoort :? Druk gewoon op het knopje op de stekker in en voila.
Als je het probleem niet heb, dan moet je mijn post ook skippen. Heeft geen enkele nut om die te lezen.
Typisch tweakers geval, een reactie op een reactie en dan zijn we binnen no-time op heel ander discussie beland.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Dan had ik laatst een lucky shot met mn iPhone 13 😂
Wellicht dat ik nog verouderde informatie in mijn hoofd heb. Maar ik weet zeker dat er iig een tijd was dat het Android only was. Wellicht dat het inmiddels aangepast is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Requiem19 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:18:
[...]

Dan moet je eerst actief je auto op slot krijgen met al je opties erin.

Maakt mij ook allemaal niet zo uit, maar je verkondigt vrij stellig gewoon onjuiste informatie, terwijl je daarna zelf zegt dat je het niet eens getest/gecheckt/meegemaakt hebt.

Die snap ik even niet zo goed :).
Ok, hij gaat op slot met de keycard erin. Er is hier ook al vaker gezegd dat de auto de keycard niet actief ziet als die in de auto ligt en ik heb dat al meegemaakt. Zelfs met mensen in de auto gaat de auto nog op slot.
Als ik mijn telefoon niet bij me heb en de keycard ligt in de auto, en ik heb aan staan dat hij automatisch op slot gaat, gaat hij dan op slot of niet?
En heb ik dan opties om hem van het slot te krijgen of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SirLct schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Als je het probleem niet heb, dan moet je mijn post ook skippen. Heeft geen enkele nut om die te lezen.
Typisch tweakers geval, een reactie op een reactie en dan zijn we binnen no-time op heel ander discussie beland.
Je zei “de ruzie met de laadpoort” alsof dat een gegeven is. Ik heb aangegeven dat jk hier geen last van heb en hoe ik dat voor elkaar krijg zonder sxy buttons, ook voor andere lezers kan dat nuttige informatie zijn.

Daarna hebben andere lezers aangegeven dat zij ook geen ruzie hebben met de laadpoort. Ook nuttig wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Notna schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Wellicht dat ik nog verouderde informatie in mijn hoofd heb. Maar ik weet zeker dat er iig een tijd was dat het Android only was. Wellicht dat het inmiddels aangepast is :D
Staat Apple allemaal niet toe helaas. Dus is nog steeds zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Maasluip schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Ok, hij gaat op slot met de keycard erin. Er is hier ook al vaker gezegd dat de auto de keycard niet actief ziet als die in de auto ligt en ik heb dat al meegemaakt. Zelfs met mensen in de auto gaat de auto nog op slot.
Als ik mijn telefoon niet bij me heb en de keycard ligt in de auto, en ik heb aan staan dat hij automatisch op slot gaat, gaat hij dan op slot of niet?
En heb ik dan opties om hem van het slot te krijgen of niet?
Dat is volgens mij een andere situatie dan waar de discussie mee begon toch? Want je zei eerst dit:

[quote] want hij gaat vrolijk op slot als ik telefoon en keycard in de auto heb liggen[/b]

Maar nu hebben we het opeens alleen over de keycard omdat je je telefoon niet bij je hebt. Dat lijkt me een heel andere situatie?

Met je (gekoppelde) telefoon in de auto zal hij niet op slot gaan. Als je telefoon wel uit de auto is, dan is de telefoon in principe bij jou, tenzij je hem helemaal niet meegenomen hebt en thuis hebt laten liggen oid. Dat kan natuurlijk een keer gebeuren en dan is er een risico.

Kan altijd de 2e gebruiker van de auto - als je die hebt (ik wel -> vriendin) met de app de auto open doen, of met haar keycard de auto open doen. In de 2 jaar dat ik de M3 had (2019-2021) heb ik mezelf in ieder geval nooit buitengesloten en ook nu maak ik me er geen zorgen voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Requiem19 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:35:
[...]

Dat is volgens mij een andere situatie dan waar de discussie mee begon toch? Want je zei eerst dit:

[quote] want hij gaat vrolijk op slot als ik telefoon en keycard in de auto heb liggen[/b]

Maar nu hebben we het opeens alleen over de keycard omdat je je telefoon niet bij je hebt. Dat lijkt me een heel andere situatie?
Ja, daar kun je wel op door blijven zagen, maar goed, daar heb ik het misschien mis. Maar als hij met de ene unlockoptie in de auto de auto afsluit, dan ga ik er vanuit dat die dat met de andere unlockoptie ook doet. En dat ga ik niet testen want straks kan ik de auto niet in.
Kan altijd de 2e gebruiker van de auto - als je die hebt (ik wel -> vriendin) met de app de auto open doen, of met haar keycard de auto open doen. In de 2 jaar dat ik de M3 had (2019-2021) heb ik mezelf in ieder geval nooit buitengesloten en ook nu maak ik me er geen zorgen voor...
Als je die hebt. Nee, die heb ik niet. Ja goed, tweede keycard ligt thuis en dan moet iemand me die komen brengen terwijl ik misschien 100'en kilometers weg ben. En een auto die zichzelf afsluit met de keycard in de auto die laat ik zichzelf niet meer automatisch afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Maasluip schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Ja, daar kun je wel op door blijven zagen, maar goed, daar heb ik het misschien mis. Maar als hij met de ene unlockoptie in de auto de auto afsluit, dan ga ik er vanuit dat die dat met de andere unlockoptie ook doet. En dat ga ik niet testen want straks kan ik de auto niet in.

[...]

Als je die hebt. Nee, die heb ik niet. Ja goed, tweede keycard ligt thuis en dan moet iemand me die komen brengen terwijl ik misschien 100'en kilometers weg ben. En een auto die zichzelf afsluit met de keycard in de auto die laat ik zichzelf niet meer automatisch afsluiten.
Hoe vaak gebeurt het dan dat jij je telefoon niet bij je hebt? Het klinkt voor mij eerder als een flinke edge case waar je bang voor bent dan dat het een situatie is die zich praktisch voor kan doen.

Maar prima, iedereen moet z'n eigen risico-afweging maken met zulke dingen natuurlijk. Het is rete irritant als je niet meer je auto in kunt.

Ik heb overigens net als jij 2 keycards en kan vandaag best even bij mij voor de deur - bewust zonder telefoon - testen wat er gebeurt als ik 1 keycard in de auto laat liggen. Ik heb het zelf in ieder geval niet meegemaakt dat hij dan locked, maar dat is omdat ik 99,5% van de tijd m'n telefoon bij me heb.

Ben benieuwd wat er gebeurt als we dit even in meerdere scenarios testen, want dan weten we precies waar we het over hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Domotek schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:58:
Ik sta eigenlijk al een tijdje op het punt om een ID 4 of 5 aan te kopen. Vandaag toch maar eens een testrit gedaan met de Y RWD, om ook wat andere merken getest te hebben. Ik wist even niet waar ik het had.... Voor 50K incl tax krijg je echt wel veel auto.

Niks is perfect, maar het heeft me serieus aan het denken gezet. Het ruimte gevoel binnen is iets minder dan de de VW's naar mijn gevoel. Maar eigenlijk is ie voor de rest op alle fronten beter. Heel veel zaken die bij de duitsers als optie word gezien of zelfs volledig premium terwijl dat op de Y zo even standaard is...
Wij hebben een ID.4 full options geannuleerd voor een Y RWD. Ik vind de Y de betere auto, er zijn slechts een paar dingen aan de Y die ik minder vind:

- De laadkabel laat niet los wanneer je de auto van het slot haalt als je een lader hebt met vaste kabel zonder Tesla knop
- Lichtbeeld is redelijk bedroevend vergeleken mijn vorige auto’s. We “hopen” nog steeds op matrix functionaliteit.
- Geen parkeersensoren. Daar “hopen” we ook op.
- Draaicirkel is een vrachtwagen vergeleken de ID.x serie.
- CarPlay als je in het Apple ecosysteem zit (Apple Music, voice commands).

Maar het zijn allemaal kleine dingen, de Tesla is nog steeds een echte head turner en de wegligging en aandrijflijn is subliem.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Damian schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Wel raar want andere merken kunnen dit wel prima. Dat deed mijn Kia Niro echt beter bijvoorbeeld. “AP” aan, beetje tegensturen en hij ging uit, bijvoorbeeld bij strookwissel, AP merkt dat je weer tussen de lijntjes zit en hoppa, AP weer automatisch aan.

Bij Tesla merk je ook echt set je vast zit in AP stand. Stuur geeft niks mee. Bij andere merken is dat ook wat soepeler ingesteld.
Zie de smilie, Tesla kan dat natuurlijk makkelijk, maar dan verkoopt EAP niet meer, dus ze implementeren dat express niet. Tesla detecteert baanwissels al, want de knippers gaan automatisch uit, dus het is echt een bewuste keuze ;)

Wij komen ook uit een Niro, ik ervaar AP niet als een verbetering, maar hij werkt “prima”.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 03-01-2023 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
izzet3838 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Snap niet wat je goed bedoeld, ik heb een groen symbooltje(auto met 2 lijnen) op mijn cockpit dit betekent dat die beide rijstroken ziet en dus zelf kan sturen.
Zet ik mijn pinker op(kort of lang maakt niet uit) wordt dit symbool wit(geen detectie van stroken) tot de pinker terug uit gaat.
OK dan heb je het over de Audi toch? Ik dacht obv je eerste post dat je bedoelde dat bij Tesla de Autosteer actief blijft wanneer je richting aangeeft.

De Tesla (basis Autopilot) heeft twee blauwe lijnen wanneer Autosteer actief is. Mijn (nog beperkte) ervaring is: als je 'half' richting aangeeft blijven de lijnen blauw. Als je 'heel' richting aangeeft worden de lijnen grijs en wordt Autosteer uitgeschakeld. De auto houdt wel de snelheid vast en je kunt dan van baan wisselen.

Het is alleen jammer dat de auto in de nieuwe baan niet zelf weer de Autosteer aanzet. Daarvoor moet je Enhanced Autopilot hebben vziw. Dan gaat de auto ook zelf naar de andere baan sturen. Hij stelt dan ook voor waar je moet gaan voorsorteren of een afrit moet nemen wat je in dat geval bevestigt door richting aan te geven. Na de baanwissel gaat Autosteer weer aan.
GeeMoney schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:18:
[...]

Afhankelijk van je opties en of je op de snelweg rijdt wisselt de auto van baan als je je knipper gebruiktt. Als hij in de nieuwe baan komt gaat "autosteer" weer automatisch aan.
Als je de richtingaanwijzer helemaal doordrukt verwacht hij dat je een "scherpe" bocht gaat maken dus dan blijft autosteer uit.

Mijn E-tron wisselt dus van baan en knippert 4 keer met zijn richting en uiteraard moet er geen achteropkomend verkeer zijn en de dode hoek moet vrij zijn maar als dat het geval is en ik zet mijn knipper aan zet hij gelijk de baanwissel in gang itt Tesla. Dat vond ik een onbegrijpelijk traag verschijnsel bij Tesla, geen idee of dat inmiddels verbeterd is.
Het automatisch weer inschakelen van Autosteer is dus een functie van Enhanced Autopilot (plus nog meer). Hoe snel hij gaat wisselen weet ik niet, want ik heb EAP nog even niet genomen ivm de bijtelling. Ik zou het eerst een maandje willen kunnen testen om te zien of dat het waard is.

Mijn vorige auto (Hyundai) had Highway Drive Assist 2.0 ook met Lane Change Assist zoals bij Audi. Dat werkte wel wat traag. Ben benieuwd hoe dat bij Tesla is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-08 15:40
Nu al al voor de 2de maal gehad dat de teller niet naar ‘0’ km gaat als ik klaar bent met publiek laden!!
Bug!!! Of doe ik iets verkeerd? Ik hou mijn pas aan de de laadpaal en haal alles los en dan reset de km stand na het laden dus niet. 🥴

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inspired schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:16:
[...]

WLTP/EPA gaat gewoon door totdat de auto echt uit gaat. Het kan zijn dat Bjorn in die video niet met een warme accu vertrokken is en dat daardoor de buffer zo groot was. Of dat wellicht nu sowieso de buffer kleiner is na wat updates. Je zult zelf aan de slag moeten met SMT om dit zeker te weten. In de zomer zal hij (denk ik) sowieso meer naar de "standaard" ±2.5kWh gaan.
Uit de link die ik hierover vond:

The test bench measurement run is considered finished when the electric vehicle can no longer maintain the constant speed of 100 km/h in the last segment. The battery is then fully charged.

Dat is dus wat anders dan stilvallen zoals bij Nyland. Eens dat allerlei andere factoren zoals temperatuur een rol kunnen spelen. Daarnaast wil Tesla nog wel eens zaken aan de auto veranderen door de tijd heen.

Wat ook een rol speelt is dat de LFP discharge curve erg vlak loopt en de percentages daardoor minder precies kunnen zijn. Alles is dus enigszins koffiedik kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:22
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Je zei “de ruzie met de laadpoort” alsof dat een gegeven is. Ik heb aangegeven dat jk hier geen last van heb en hoe ik dat voor elkaar krijg zonder sxy buttons, ook voor andere lezers kan dat nuttige informatie zijn.

Daarna hebben andere lezers aangegeven dat zij ook geen ruzie hebben met de laadpoort. Ook nuttig wat mij betreft.
Dat bedoel ik dus, mijn post was dus een reactie op een post van een ander. Nergens vroeg ik of je daar last van heb. Maar goed, freedom of speech. Nu maar terug on topic.
Requiem19 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Hoe vaak gebeurt het dan dat jij je telefoon niet bij je hebt? Het klinkt voor mij eerder als een flinke edge case waar je bang voor bent dan dat het een situatie is die zich praktisch voor kan doen.

Maar prima, iedereen moet z'n eigen risico-afweging maken met zulke dingen natuurlijk. Het is rete irritant als je niet meer je auto in kunt.

Ik heb overigens net als jij 2 keycards en kan vandaag best even bij mij voor de deur - bewust zonder telefoon - testen wat er gebeurt als ik 1 keycard in de auto laat liggen. Ik heb het zelf in ieder geval niet meegemaakt dat hij dan locked, maar dat is omdat ik 99,5% van de tijd m'n telefoon bij me heb.

Ben benieuwd wat er gebeurt als we dit even in meerdere scenarios testen, want dan weten we precies waar we het over hebben.
Is het misschien een setting oid? Want ik heb mn pas paar keer id auto laat liggen en dan ging ie echt niet op slot. Was even schrikken want als iemand dat ziet van buiten rij ie zo de auto weg.
Dus bij mij:
- unlock of lock met de telefoon -> gaat goed, doet ie automatisch. ook automatisch op slot als ik 2-3m weg bent van de auto.
- unlock of lock met de kaart -> je moet echt bewust langs de sensor halen om het op slot te zetten, anders blijft ie gewoon open.

We hebben het wel geleerd en gewend, dus deze setting is voor ons prima.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-09 08:45
Is het misschien een setting oid? Want ik heb mn pas paar keer id auto laat liggen en dan ging ie echt niet op slot. Was even schrikken want als iemand dat ziet van buiten rij ie zo de auto weg.
Dus bij mij:
- unlock of lock met de telefoon -> gaat goed, doet ie automatisch. ook automatisch op slot als ik 2-3m weg bent van de auto.
- unlock of lock met de kaart -> je moet echt bewust langs de sensor halen om het op slot te zetten, anders blijft ie gewoon open.

We hebben het wel geleerd en gewend, dus deze setting is voor ons prima.
Staat in de manual...

Model Y wordt niet automatisch vergrendeld in de volgende gevallen:
• U vinkt het vakje Exclusief Thuis aan en de Model Y is geparkeerd op een locatie die u hebt ingesteld als uw thuisadres. Zie Thuis, Werk en Favoriete bestemmingen op pagina 167 voor informatie over hoe u een locatie kunt instellen als Thuis.
Er wordt een telefoonsleutel of gekoppelde sleutel in het interieur van de Model Y gedetecteerd.
• Een portier of achterbak is niet goed gesloten.
• De Bluetooth-instelling van de telefoonsleutel is uitgeschakeld.
• Een telefoonsleutel blijft gedurende tien minuten binnen bereik of een sleutel blijft gedurende vijf minuten binnen bereik nadat de portieren zijn gesloten.
• De bestuurder gebruikt niet het bestuurdersportier om uit te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:35:
[...]

Ik heb geen ruzie met de laadpoort :? Druk gewoon op het knopje op de stekker in en voila.
Ohja, ik heb bij de Model Y een Tesla kabel gekregen zonder knopje. Is dat raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yordi- schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Ohja, ik heb bij de Model Y een Tesla kabel gekregen zonder knopje. Is dat raar?
Nee dat is niet raar, de stekker met knopje is een aftermarket product wat niet door Tesla is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Uit de link die ik hierover vond:

The test bench measurement run is considered finished when the electric vehicle can no longer maintain the constant speed of 100 km/h in the last segment. The battery is then fully charged.

Dat is dus wat anders dan stilvallen zoals bij Nyland. Eens dat allerlei andere factoren zoals temperatuur een rol kunnen spelen. Daarnaast wil Tesla nog wel eens zaken aan de auto veranderen door de tijd heen.

Wat ook een rol speelt is dat de LFP discharge curve erg vlak loopt en de percentages daardoor minder precies kunnen zijn. Alles is dus enigszins koffiedik kijken...
Hij zal niet de complete buffer opmaken wellicht, maar er zal ook geen 7kWh over zijn. Feit is dat SMT komt met 60,5kWh usable. Een bruto capaciteit van 62kWh is volgens mij ook vastgesteld. Bij een WLTP sessie staat de auto ook er lekker warm bij. De buffer zal dan eerder 2 of 3kWh zijn dan 7kWh. Dus, zoveel koffiedik kijken is het niet.

/edit

Het WLTP verbruik zou 126Wh/km moeten zijn. Kom je op een ±57,5kWh die nodig is voor de WLTP range. Zou er dus nog een buffer van 3kWh zijn. Dat lijkt me prima te kloppen aangezien de auto & accu lekker warm zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 03-01-2023 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
Requiem19 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Er is toch een fundamenteel verschil tussen de telefoon via BT en de keycard.
BT heeft een bereik van meters, en de auto kan perfect zien of de telefoon in de auto is of niet.
De kaart heeft een RFID tag, en die moet echt kort bij de lezer (in de middenconsole of aan de middenstijl) gehouden worden. Je kan het vergelijken met contactloos betalen.

Als je die kaart achter je zonneklep steekt, dan denk ik niet dat de auto weet of die er is of niet.

Ik kan het nog niet testen, maar wellicht is er een vrijwilliger...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vechtdal
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-03 12:53
Fasttesla schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:16:
Nu al al voor de 2de maal gehad dat de teller niet naar ‘0’ km gaat als ik klaar bent met publiek laden!!
Bug!!! Of doe ik iets verkeerd? Ik hou mijn pas aan de de laadpaal en haal alles los en dan reset de km stand na het laden dus niet. 🥴
Bij mij al maanden, ook na thuisladen. Na een update, soms, na een laadbeurt eenmalig op 0. Resetten helpt niet. SeC gaf aan dat dit wellicht ooit met een update verholpen wordt. Komt blijkbaar te weinig voor om prioriteit te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Tommie12 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Er is toch een fundamenteel verschil tussen de telefoon via BT en de keycard.
BT heeft een bereik van meters, en de auto kan perfect zien of de telefoon in de auto is of niet.
De kaart heeft een RFID tag, en die moet echt kort bij de lezer (in de middenconsole of aan de middenstijl) gehouden worden. Je kan het vergelijken met contactloos betalen.

Als je die kaart achter je zonneklep steekt, dan denk ik niet dat de auto weet of die er is of niet.

Ik kan het nog niet testen, maar wellicht is er een vrijwilliger...
Auto kan die kaart niet lezen of detecteren als hij verder is dan centimeter of 5 tot 10 van de lezer, is inherent aan mifare desfire techniek. Ik heb het pasje altijd in de portemonnee als backup, ook weleens telefoon in auto vergeten en dan blijft het gewoon open.

[ Voor 7% gewijzigd door Bever! op 03-01-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

_eLMo_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Wij hebben een ID.4 full options geannuleerd voor een Y RWD. Ik vind de Y de betere auto, er zijn slechts een paar dingen aan de Y die ik minder vind:

- De laadkabel laat niet los wanneer je de auto van het slot haalt als je een lader hebt met vaste kabel zonder Tesla knop
- Lichtbeeld is redelijk bedroevend vergeleken mijn vorige auto’s. We “hopen” nog steeds op matrix functionaliteit.
- Geen parkeersensoren. Daar “hopen” we ook op.
- Draaicirkel is een vrachtwagen vergeleken de ID.x serie.
- CarPlay als je in het Apple ecosysteem zit (Apple Music, voice commands).

Maar het zijn allemaal kleine dingen, de Tesla is nog steeds een echte head turner en de wegligging en aandrijflijn is subliem.
Laat bij mensen de laadkabel niet los als je de deur opent? Volgens mij is dat wel de bedoeling. Bij mij ontgrendeld de kabel netjes als ik de bestuurder deur open.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroenneman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Laat bij mensen de laadkabel niet los als je de deur opent? Volgens mij is dat wel de bedoeling. Bij mij ontgrendeld de kabel netjes als ik de bestuurder deur open.
Hangt ook van de laadpaal af. Als je de paal eerst unlocked wel. Ik doe dat niet en moet via de app de kabel unlocken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Dat is geen oplossing (geen idee of het zo werkt), ik parkeer de auto achteruit omdat de aansluiting achter zit.

Ik heb uit ergernis een keyfob gekocht, maar ook daar luistert de Tesla 1x per ~9 dagen niet naar (deep sleep ofzo??) en dan moet ik via de app 🤦

Voor de non-believers:
[YouTube: Tesla laat laadkabel niet los]

Dit is intended, en een probleem voor alle mensen die geen Tesla Wall Connector, 3rd party lader met Tesla Knop of 3rd party lader met authenticatie hebben thuis op hun oprit. Met publieke palen is het geen probleem omdat je daar eerst hard de sessie stopt met een laadpas.

Keyfob is de beste oplossing die ik vond, de app is rampzalig, want die opent langzaam, je moet eerst Face ID'en, en dan reload hij vaak ook nog op het moment dat je op de knop kan drukken.
Widget werkt 1 druk sneller, maar houd de auto weer wakker, plus ik moet naar een ander scherm scrollen voor de widget, dus ook niet echt sneller.

Mijn vorige EV liet de kabel gewoon los als de auto unlockte, ik snap niet waarom Tesla dat ook niet gewoon doet wanneer er geen stroom door de kabel loopt.

[ Voor 46% gewijzigd door _eLMo_ op 03-01-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Dat is geen oplossing (geen idee of het zo werkt), ik parkeer de auto achteruit omdat de aansluiting achter zit.

Ik heb uit ergernis een keyfob gekocht, maar ook daar luistert de Tesla 1x per ~9 dagen niet naar (deep sleep ofzo??) en dan moet ik via de app 🤦

Voor de non-believers:

Dit is intended, en een probleem voor alle mensen die geen Tesla Wall Connector, 3rd party lader met Tesla Knop hebben thuis op hun oprit. Met publieke palen is het geen probleem omdat je daar eerst hard de sessie stopt met een laadpas.

Keyfob is de beste oplossing die ik vond, de app is rampzalig, want die opent langzaam, je moet eerst Face ID'en, en dan reload hij vaak ook nog op het moment dat je op de knop kan drukken.

Mijn vorige EV liet de kabel gewoon los als de auto unlockte, ik snap niet waarom Tesla dat ook niet gewoon doet wanneer er geen stroom door de kabel loopt.
Als ik naar buiten loop druk ik op de Watch app. Werkt eigenlijk altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Goeie, daar had ik nog niet aan gedacht. Helaas heb ik geen watch, maar is ook Apple's schuld. Widgets kunnen geen code uitvoeren, daarvoor moet de app openen, en dat is dus onhandig, want dan moet je telefoon unlocken en de normale app opent dan vanuit de widget en laat de laadkabel los.

Zou mooi zijn als widgets hetzelfde mochten als watch apps, maar dat heeft weer te maken met authorisatie/authenticatie (een watch heb je om je pols, probeer die acties maar eens als je de watch van je pols af haalt, waarschijnlijk mag het dan niet meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 18:44
[...]

Voor de non-believers:

Dit is intended, en een probleem voor alle mensen die geen Tesla Wall Connector, 3rd party lader met Tesla Knop of 3rd party lader met authenticatie hebben thuis op hun oprit. Met publieke palen is het geen probleem omdat je daar eerst hard de sessie stopt met een laadpas.

Widget werkt 1 druk sneller, maar houd de auto weer wakker, plus ik moet naar een ander scherm scrollen voor de widget, dus ook niet echt sneller.

Ik heb in huis 2 Flic knopjes hangen, gekoppeld aan een android telefoon die een aantal smarthome dingen doet.
1 knop in de woonkamer om de auto te laten voorverwarmen (2x klikken om weer te stoppen).
1 knop in de gang naast de kapstok om de laadpoort te laten ontgrendelen (en indien nodig laden te stoppen), ik pak dus mn jas en druk op het knopje en loop naar buiten. De laadkabel kan dus altijd losgehaald worden en in z'n houder geklikt worden (vaste kabel).

Aanrader ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Smobbo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Ik heb in huis 2 Flic knopjes hangen, gekoppeld aan een android telefoon die een aantal smarthome dingen doet.
Ja, ik heb sinds kort Home Assistant draaien in huis, ik zat ook al aan zoiets te denken :D Die voorverwarmen is ook wel nice! Ik had eerst gepland vertrek aan staan, maar dan verwarmt hij ook de accu, niet alleen het interieur, en dat is voor 75% van mijn ritten echt stroomverspilling. thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Voor de non-believers:

Mooie documentaire, maar ik denk dat de beste oplossing dan toch ff de voordeur openen en op het scherm "unlock charge port" openen is. Of dus de keyfob, of de app.

Of zoals iemand anders al opperde, een knopje in huis met een koppeling naar de Tesla via HA oid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Inspired schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Welke Watch app bedoel je? Heeft Tesla ook een app voor de Apple Watch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inspired schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:36:
[...]

Hij zal niet de complete buffer opmaken wellicht, maar er zal ook geen 7kWh over zijn. Feit is dat SMT komt met 60,5kWh usable. Een bruto capaciteit van 62kWh is volgens mij ook vastgesteld. Bij een WLTP sessie staat de auto ook er lekker warm bij. De buffer zal dan eerder 2 of 3kWh zijn dan 7kWh. Dus, zoveel koffiedik kijken is het niet.

/edit

Het WLTP verbruik zou 126Wh/km moeten zijn. Kom je op een ±57,5kWh die nodig is voor de WLTP range. Zou er dus nog een buffer van 3kWh zijn. Dat lijkt me prima te kloppen aangezien de auto & accu lekker warm zijn.
Alleen is het WLTP verbruik 157 Wh/km (volgens Ovi database), inclusief laadverlies. Als je daar 11,6% laadverlies vanaf haalt is het verbruik in de auto 138,7 Wh/km en dan is er met 58000 Wh capaciteit precies 418 km bereik, wat de auto weergeeft op 100% (bereik is dan tot 0%). Dan is er nog 5 kWh bruikbare buffer nodig voor 455 km bereik. Totaal is dan 63 kWh, maar wel bruikbaar.

Nu heb ik gemerkt dat zelfs met lagere temperatuur en op hoofdzakelijk snelweg met 100 km/h AP makkelijk 127 Wh/km te halen is. Dat staat nu althans als verbruik voor de laatste 50 km.

Dan is 455 km reëel en redelijk eenvoudig te halen met een 57,8 kWh bruikbare batterij.Dus het kan ook zijn dat die 157 van de RDW gewoon te hoog is.

Maar mijn conclusie is vooralsnog dat de Model Y RWD uitzonderlijk zuinig is. Met de Ioniq 5 heb ik eens in het voorjaar een verbruik genoteerd van 132 Wh/km over een langere afstand. Maar dat was echt hypermilen (achter vrachtwagens hangen op de rechterstrook) en met gunstige omstandigheden. Gewoon zuinig rijdend in de zomer was het eerder 145-160 Wh/km. En met de huidige omstandigheden zou het gemiddeld 160-190 zijn over datzelfde stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Alleen is het WLTP verbruik 157 Wh/km (volgens Ovi database), inclusief laadverlies. Als je daar 11,6% laadverlies vanaf haalt is het verbruik in de auto 138,7 Wh/km en dan is er met 58000 Wh capaciteit precies 418 km bereik, wat de auto weergeeft op 100% (bereik is dan tot 0%). Dan is er nog 5 kWh bruikbare buffer nodig voor 455 km bereik. Totaal is dan 63 kWh, maar wel bruikbaar.

Nu heb ik gemerkt dat zelfs met lagere temperatuur en op hoofdzakelijk snelweg met 100 km/h AP makkelijk 127 Wh/km te halen is. Dat staat nu althans als verbruik voor de laatste 50 km.

Dan is 455 km reëel en redelijk eenvoudig te halen met een 57,8 kWh bruikbare batterij.Dus het kan ook zijn dat die 157 van de RDW gewoon te hoog is.

Maar mijn conclusie is vooralsnog dat de Model Y RWD uitzonderlijk zuinig is. Met de Ioniq 5 heb ik eens in het voorjaar een verbruik genoteerd van 132 Wh/km over een langere afstand. Maar dat was echt hypermilen (achter vrachtwagens hangen op de rechterstrook) en met gunstige omstandigheden. Gewoon zuinig rijdend in de zomer was het eerder 145-160 Wh/km. En met de huidige omstandigheden zou het gemiddeld 160-190 zijn over datzelfde stuk.
Je gaat nu EPA en WLTP mixen. Volgens verschillende bronnen, waaronder EV DB, zou het WLTP voertuig verbruik 126Wh/km zijn. Dat hij zuinig is zal zeker waar zijn. Maar goed, WLTP verbruik boeit verder ook niet mega veel. Het ging mij er meer om dat je netto 60,5kWh hebt, waar dan als de accu warm is nog eens 3kWh van "kwijt" is in de buffer. In de winter kan dat wellicht naar 7kWh gaan als de accu koud is.

455 eenvoudig te halen vind ik wel wat optimistisch. Dat zou 127Wh/km zijn. Als dat met 90 gemiddeld zou kunnen dan zou de WLTP waarde nog veel beter zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fasttesla
Hunkaroglu schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Welke Watch app bedoel je? Heeft Tesla ook een app voor de Apple Watch?
‘’Watch for Tesla’’

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inspired schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:37:
[...]

Je gaat nu EPA en WLTP mixen. Volgens verschillende bronnen, waaronder EV DB, zou het WLTP voertuig verbruik 126Wh/km zijn. Dat hij zuinig is zal zeker waar zijn. Maar goed, WLTP verbruik boeit verder ook niet mega veel. Het ging mij er meer om dat je netto 60,5kWh hebt, waar dan als de accu warm is nog eens 3kWh van "kwijt" is in de buffer. In de winter kan dat wellicht naar 7kWh gaan als de accu koud is.

455 eenvoudig te halen vind ik wel wat optimistisch. Dat zou 127Wh/km zijn. Als dat met 90 gemiddeld zou kunnen dan zou de WLTP waarde nog veel beter zijn.
Er is van de MY RWD met LFP batterij helemaal geen US variant, dus ook geen EPA rating?

Maar soit... Het blijft gissen, omdat Tesla die getallen niet publiceert. En al zouden ze het wel publiceren, dan zou je het nog niet goed vast kunnen stellen, omwille van temperatuur en andere variabelen...

Makkelijk te halen... Gewoon real life zonder neurotisch zuinig te rijden. Stuk snelweg, Amsterdam door, N200/A200, Haarlem door. Mix snelweg/Provinciale weg/stad die redelijk representatief is voor gewoon gebruik in NL (excl 's avonds 130 km/h).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13dTnM7HP2EMqUEdmei8r1eqDyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ultpKlJzOGcACxVR40uRbvO3.jpg?f=fotoalbum_large

NB voorspeld bereik 229 km, toen was er nog 51% SOC. Oftewel 449 km met 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
Weet iemand hier wanneer de 7-zits model Y naar Nederland komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

zeeg schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:01:
Is die uberhaupt al ergens te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:09
Wat zijn jullie bevindingen en op welke snelheid bereikt je de hoogte efficiency als je op de snelweg rijdt met AP. Maakt het echt wat uit als je 106 ipv 100 km/pu rijdt en 123 ipv 120? Ik heb gelezen dat voor de Tesla Y accu de meest efficiënte snelheid tussen 150 en 170 km/pu zou liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
zeeg schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:01:
Hier wacht ik daar ook op, maar verwacht er niet teveel van. Als je 1.80 bent is het eigenlijk al niet meer geschrikt en is dus echt alleen voor kinderen en bij pubers zitten ze al tegen het raam van de kofferbak.Om die reden twijfel ik of die komt, momenteel wordt die alleen in Fremont gemaakt maar voelt haast meer als een verplichting omdat het destijds bij aankondiging beloofd is.

Van mijn drie kinderen is de jongste nu 4 dus verwacht dat ze daar nog wel een paar jaar kan zitten. De oudste wil niets liever dan op de derde rij en vind het ook wel een prettige gedachte dat de hond niet in de kofferbak hoeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sawtomyer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:05:
Wat zijn jullie bevindingen en op welke snelheid bereikt je de hoogte efficiency als je op de snelweg rijdt met AP. Maakt het echt wat uit als je 106 ipv 100 km/pu rijdt en 123 ipv 120? Ik heb gelezen dat voor de Tesla Y accu de meest efficiënte snelheid tussen 150 en 170 km/pu zou liggen.
Kan zijn dat de efficiëntie van de elektromotor hoger is bij een bepaalde snelheid (energie uit de motor / energie in de motor), maar de efficiëntie van de auto is gewoon echt het hoogst wanneer je met zo laag mogelijke snelheid op de snelweg rijdt.

De luchtweerstand wordt de dominante factor boven ongeveer 80 km/h en die gaat kwadratisch omhoog met de snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Bever! schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:03:
[...]

Is die uberhaupt al ergens te krijgen?
USA verkrijgbaar, zijn ook filmpjes van, houdt niet over qua ruimte op de 3e rij, maar ....de achterbank is dan wel ineens verschuifbaar, kan ook een feature zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Volgens mij is het helemaal USA minded, dus 70 mph is de ideale snelheid begreep ik.

Met 150 of 170 km/u zal ie niet heel efficiënt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Qua efficiency zit je het best op <= 100km/h.

Qua efficient een lange afstand rijden is dat anders, dan weeg je namelijk namelijk (bij snel rijden) het verlies van range/winst van tijd af tegen het omgedraaide (bij langzaam rijden) winst van range/verlies van tijd.

Hierbij komt de laadsnelheid om de hoek kijken, Snelladen is zo snel dat sneller rijden (>=100km/u) vaak een snellere tijd over lange afstand oplevert dan range optimalisatie (en langzamer rijden).

Precieze formule hiervoor heb ik zo niet, maar je ziet ook dat Bjorn Nyland in zijn 1000km testen vaak >130km/u zit, omdat snelladen dus sneller is dan de range die je wint met langzamer rijden.

Persoonlijk rijd ik gewoon maximum snelheid en laad ik wanneer het moet. Want 160km/u rijden is best vermoeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Efficiënt qua tijd of efficient qua energie? Op energie zal het rond de 70-80 liggen, maar qua tijd en snelladen op de exact juiste locatie kan 150-160 wel. Destijds lag het bij de Model 3 op 180-190 dacht ik. De totale reistijd inclusief laadtijd was dan het snelste, maar dan moet je wel op op 5% bij de snellader zijn want bij 2% of 16% heb je te maken met andere laadsnelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

106 ipv 100 of 123 ipv 120 scheelt marginaal, dan kan je beter de airco een graadje minder heet zetten als het buiten koud is.
Over het algemeen is een lagere snelheid gewoon zuiniger met een electrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:36
Fasttesla schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:40:
[...]

‘’Watch for Tesla’’
App gevonden, is deze app de prijs waard? 24€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Obelixxx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Hij was eerst goedkoper en ik liep er ook tegenaan te hikken. Toch gekocht en wel blij mee, vooral met de complicaties die je op je scherm kunt toveren en daarmee snel de auto kunt unlocken terwijl je partner al bij de auto staat :) en derhalve niet op jou hoeft te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasttesla
[...]

Zeker, je kan tegenwoordig ook de telefoon thuis laten. De applewatch is dan de sleutel. Er zijn op YouTube wel filmpjes te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
[...]

Ik ben beta tester, dus hij is voor mij nog gratis :+ . Ik vind het wel handig om op werk ofzo via m’n horloge het voorverwarmen en ontgrendelen te doen. Maar of dat nou 24€ waard is weet ik eigenlijk niet. Nice to have zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Fasttesla schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Zeker, je kan tegenwoordig ook de telefoon thuis laten. De applewatch is dan de sleutel. Er zijn op YouTube wel filmpjes te vinden.
Ik heb de Watch ook al sleutel ingesteld en ik zie hem ook staan in het rijtje met keys, maar toch gaat de deur niet van het slot bij mij. Gaat bij jou de deur wel open net zoals wanneer je je telefoon in de zak hebt zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Smobbo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Ik ben beta tester, dus hij is voor mij nog gratis :+ . Ik vind het wel handig om op werk ofzo via m’n horloge het voorverwarmen en ontgrendelen te doen. Maar of dat nou 24€ waard is weet ik eigenlijk niet. Nice to have zeg maar.
Hoe heb je je aangemeld voor de beta?
Zijn er nog testers nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasttesla
maharens schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Ik heb de Watch ook al sleutel ingesteld en ik zie hem ook staan in het rijtje met keys, maar toch gaat de deur niet van het slot bij mij. Gaat bij jou de deur wel open net zoals wanneer je je telefoon in de zak hebt zitten ?
Geen idee, weet alleen dat dit moet kunnen. Ik zelf heb de telefoon altijd bij mij en werkt feilloos, wil ik dus niet meer aan rommelen. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Fasttesla schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Geen idee, weet alleen dat dit moet kunnen. Ik zelf heb de telefoon altijd bij mij en werkt feilloos, wil ik dus niet meer aan rommelen. 😉
Zou je eens willen testen thuis? Dus even telefoon in huis laten en proberen te unlocken met je Watch? Ik ben benieuwd of ik dan iets fout doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fasttesla
maharens schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Zou je eens willen testen thuis? Dus even telefoon in huis laten en proberen te unlocken met je Watch? Ik ben benieuwd of ik dan iets fout doe.
Ben toevallig thuis, geprobeerd en werkt. Heb je wel overal toestemming voor gegeven? Ik heb precies gedaan wat de app vroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 07:31
Bedoel je in combinatie met laden?
Want anders is de meest efficiënte snelheid gewoon 1km/u. Hoe harder je gaat, hoe meer je verbruikt per km.
Een EV werkt niet zoals een ICE met versnellingsbak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Als je met efficiency bedoelt ''zoveel mogelijk kilometer met zo min mogelijk energie', zul je ongeveer 40-50 km/h moeten gaan rijden :).

Afbeeldingslocatie: https://forum.abetterrouteplanner.com/uploads/monthly_2018_11/Tesla_3_LR-Tesla_P3D-Tesla_S100D_efficiency_metric.png.78cb018e350cb4396263d576a005abb2.png

De luchtweerstand neemt quadratisch toe bij hogere snelheden, dat kost gewoon heel veel meer energie.

https://forum.abetterrout...iving-data-from-233-cars/

[ Voor 10% gewijzigd door Requiem19 op 03-01-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Obelixxx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Hoe heb je je aangemeld voor de beta?
Zijn er nog testers nodig?
Ik had destijds een proefversie gebruikt om te kijken of Siri Shortcuts goed werkten. Die zorgden echter in sommige gevallen voor een time-out als de tesla niet snel genoeg wakker was.
Toen heb ik gemaild met Kim (de maker), hij reageerde heel snel en toen ben ik als beta tester opgenomen in TestFlight. Uiteindelijk is het hele Siri Shortcuts gedoe omgegooid met oa de feedback die ik kon geven. Nu werkt het (bij mij) echt prima ;) .

Dus als je nog iets in de app ziet wat verbeterd kan worden en je daarvoor vriendelijk contact opneemt kom je er misschien ook wel in (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
this schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Bedoel je in combinatie met laden?
Want anders is de meest efficiënte snelheid gewoon 1km/u. Hoe harder je gaat, hoe meer je verbruikt per km.
Een EV werkt niet zoals een ICE met versnellingsbak.
Denk het niet...

Je vergeet dat de hele electronica ca 300W verbruikt, en dat er dan nog wat verwarming of koeling bij komt. Hoe langer je onderweg bent, hoe meer invloed daarvan.

Stel dat je verbruik bij 1 km/h puur voor aandrijving zowat 100 Wh/km is.
Om 100 km te rijden zit je dan aan 30 kWh er bij puur om de electronica aan te houden...
Dan zitten we aan 40 kWh/100km.
Maar eerlijk, bij de redelijke snelheden (50km/h - 90 km/h) speelt dat amper een rol.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Fasttesla schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Ben toevallig thuis, geprobeerd en werkt. Heb je wel overal toestemming voor gegeven? Ik heb precies gedaan wat de app vroeg.
Fijn om te weten dat het zou moeten werken, dan ga ik ook weer puzzelen. Merci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Weet iemand of het normaal is dat je de Tesla niet ziet in je account op de website van Tesla? Wellicht omdat het een lease is? Ik heb begrepen dat er 10.000 gratis supercharge kilometers bij zitten als hij in de laatste weken van vorig jaar geleverd zou worden, maar ik zie dat nu nergens staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:39

Fab1Man

Live life to the fullest

Je kunt ook even zoeken op die app icm “TestFlight”. Ik heb net mezelf aangemeld ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:00
Yordi- schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:51:
Weet iemand of het normaal is dat je de Tesla niet ziet in je account op de website van Tesla? Wellicht omdat het een lease is? Ik heb begrepen dat er 10.000 gratis supercharge kilometers bij zitten als hij in de laatste weken van vorig jaar geleverd zou worden, maar ik zie dat nu nergens staan.
Ja alleen in de app is de auto zichtbaar. Je bent niet eigenaar van de auto.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:08
Nevermind

[ Voor 96% gewijzigd door voog op 03-01-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Laatst online: 15:52
[...]

Voor de non-believers:

Ik heb een laadkabel met knopje voor Tesla gekocht! Werkt ideaal! En is ook achteraf in jouw stekker misschien wel een knopje op toe te voegen.

https://www.evchargeking....de-laadkabel-16a-driefase
https://www.evchargeking.com/nl/tesla-knop-retrofit-kit
https://www.evchargeking.com/nl/tesla-mini-stekker-kit

Ik heb thuis geen vaste kabel dus gebruik altijd mijn losse laadkabel.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 14:45
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:50:
[...]
Makkelijk te halen... Gewoon real life zonder neurotisch zuinig te rijden. Stuk snelweg, Amsterdam door, N200/A200, Haarlem door. Mix snelweg/Provinciale weg/stad die redelijk representatief is voor gewoon gebruik in NL (excl 's avonds 130 km/h).
[Afbeelding]

Dat verbruik kan ik met mijn 2019 Model 3 LR alleen maar van dromen. Als ik zuinig rijd kom ik rond de 160-170 Wh/km uit. Mijn verbruik gemiddeld gezien over de laatste 3 jaren is volgens de auto 192wh/km. Nu rij ik voornamelijk snelweg kilometers (op chill mode). Daarbij ook meegenomen; de eerste anderhalfjaar was geloof ik nog 130 op de snelweg, dus dat heeft het gemiddelde aardig omhoog gehaald.

Verschil in verbruik zal te danken zijn aan mijn kachel i.p.v. warmtepomp? Of zijn de Tesla's/accu's van tegenwoordig ook op andere vlakken efficiënter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Fab1Man schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:52:
Je kunt ook even zoeken op die app icm “TestFlight”. Ik heb net mezelf aangemeld ;)
Goeie suggestie,
heb hem nu ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-09 08:07
Wat betreft dat unlocken van de chargeport. Ik heb dezelfde uitdaging. Zelf geen Apple Watch, maar wel een Garmin Vivoactive 4S. Daarvoor bestaat een app Tesla Link widget, deze week eens testen of hiermee de kabel te unlocken is.
_eLMo_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:19:
Qua efficiency zit je het best op <= 100km/h.

Qua efficient een lange afstand rijden is dat anders, dan weeg je namelijk namelijk (bij snel rijden) het verlies van range/winst van tijd af tegen het omgedraaide (bij langzaam rijden) winst van range/verlies van tijd.

Hierbij komt de laadsnelheid om de hoek kijken, Snelladen is zo snel dat sneller rijden (>=100km/u) vaak een snellere tijd over lange afstand oplevert dan range optimalisatie (en langzamer rijden).

Precieze formule hiervoor heb ik zo niet, maar je ziet ook dat Bjorn Nyland in zijn 1000km testen vaak >130km/u zit, omdat snelladen dus sneller is dan de range die je wint met langzamer rijden.

Persoonlijk rijd ik gewoon maximum snelheid en laad ik wanneer het moet. Want 160km/u rijden is best vermoeiend.
Interessant.

Ik ga einde van deze maand op wintersport naar Oostenrijk met de Y RWD. Was voornemens zuinig (lees gem. 100-110 km/u op autobahn) te rijden. Maar als ik het goed begrijp kun je, mits snelladers op relatief korte afstand of naast snelweg zitten, dus beter doorrijden zoals ik gewend was met mijn ICE (in de range van 120-160).

edit:
Besef me ook dat er nog een variabele 'winterweer' is waarmee de efficiente echt een stuk minder is. Ben dus wel benieuwd naar meer theorie of formules.

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 03-01-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Fasttesla schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:40:
[...]

‘’Watch for Tesla’’
Bedoel je die van 23,99 euro? Voordat ik de verkeerde aanschaf😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasttesla
Hunkaroglu schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Bedoel je die van 23,99 euro? Voordat ik de verkeerde aanschaf😁
https://apps.apple.com/nl...pp-for-tesla/id1512108917

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dix0r schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:51:
Wat betreft dat unlocken van de chargeport. Ik heb dezelfde uitdaging. Zelf geen Apple Watch, maar wel een Garmin Vivoactive 4S. Daarvoor bestaat een app Tesla Link widget, deze week eens testen of hiermee de kabel te unlocken is.

[...]

Interessant.

Ik ga einde van deze maand op wintersport naar Oostenrijk met de Y RWD. Was voornemens zuinig (lees gem. 100-110 km/u op autobahn) te rijden. Maar als ik het goed begrijp kun je, mits snelladers op relatief korte afstand of naast snelweg zitten, dus beter doorrijden zoals ik gewend was met mijn ICE (in de range van 120-160).

edit:
Besef me ook dat er nog een variabele 'winterweer' is waarmee de efficiente echt een stuk minder is. Ben dus wel benieuwd naar meer theorie of formules.
Thanks voor die Garmin tip. Dat klinkt als een perfecte oplossing voor als ik ga surfen. Kan alles in de auto blijven (telefoon wel uitzetten, anders gaat ie niet op slot).

Qua reizen: je kunt even plannen met A Better Route Planner met verschillende instellingen. Dan heb je een idee van het reistijdsverschil.

Maar als je voor de optie hard rijden (160), veel laden gaat moet je je ook afvragen hoe relaxed rijden dat is. Met iedere 1,5 uur een stop sta je wel heel vaak stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Hoe gaat het eigenlijk met de draagarmen :? Ik lees/hoor er eigenlijk weinig meer over. Lijkt erop dat er een slechte serie is geweest en niet alles vanaf het begin slecht is geweest. Ik had verwacht dat ik ook aan de beurt zou komen (dec '19 / 135k km) maar hoor (nog) niets kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26
Ok, eerst even lachen en daarna svp helpen ;)
Onder de bestuurdersstoel van onze model Y zit een uitstroomopening van de ventilatie. Bij ongeveer elke bocht hoor ik iets (hoogstwaarschijnlijk kinderspeelgoed of een collectorsitem uit het bos) heen-en-weer schuiven/rollen in het plastic. Vermoed dus dat er iets ingerold is.
Iemand enig idee hoe ik hier bij kan komen zonder gelijk de halve auto te demonteren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QUooETBZylWLskvuDinKKr3_uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmBkT0oylgiUQ9CTJ0B0O3ik.jpg?f=fotoalbum_large

Voor zover ik kan nagaan is dit onderdeel 1501068-00-A, hier vanaf de onderzijde gezien. Als ik dus echt mazzel heb is het item dat de herrie maakt richting het t-stuk geschoven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRnpTP8QGnaqAwDW1aGeIkMSoFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUjT5q4AVXZ8QQo01G74vdkL.jpg?f=fotoalbum_large
Niet zo gek dat er wat ingerold is. De openingen zijn ongeveer 3 bij 1,5cm.

[ Voor 63% gewijzigd door Niek_ op 03-01-2023 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-09 08:45
Niet zo gek dat er wat ingerold is. De openingen zijn ongeveer 3 bij 1,5cm.
Daarom maken ze hier ook after-market roostertjes voor...

Misschien een oplossing: stuk flexibele elektrabuis aan stofzuigerslang met tape en dan proberen het item op te zuigen. Heb ik ooit toegepast om iets achter een radiator vandaan te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26
Jeroen-Buren schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Daarom maken ze hier ook after-market roostertjes voor...

Misschien een oplossing: stuk flexibele elektrabuis aan stofzuigerslang met tape en dan proberen het item op te zuigen. Heb ik ooit toegepast om iets achter een radiator vandaan te krijgen.
Kijk, daar had ik even overheen gelezen. Heb trouwens wat moeite met het vinden van zo’n rooster. Toevallig een linkje?

Prima tip van die stofzuiger, alles in huis hiervoor. Komend weekeinde maar eens hobbien. Openmaken heeft in ieder geval geen zin aangezien het linkerdeel uit 1 stuk bestaat. Eerst even stukje rijden, flinke bocht naar rechts en dan met de stofzuiger aan de slag :) Zal er nog iets van een panty omheen doen, toch nieuwsgierig wat me zo bezig gehouden heeft..

[ Voor 5% gewijzigd door Niek_ op 03-01-2023 16:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Niek_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:13:
[...]

Kijk, daar had ik even overheen gelezen. Heb trouwens wat moeite met het vinden van zo’n rooster. Toevallig een linkje?

Prima tip van die stofzuiger, alles in huis hiervoor. Komend weekeinde maar eens hobbien. Openmaken heeft in ieder geval geen zin aangezien het linkerdeel uit 1 stuk bestaat. Eerst even stukje rijden, flinke bocht naar rechts en dan met de stofzuiger aan de slag :)
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B09YGRSS5V/
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0BMWT2GMN/

etc.

Ik heb ze ook voor mijn Model Y erop gedaan. Wel zo handig.

De Model S en X hebben dit geloof ik niet. Anders ga ik ze hergebruiken voor de X tzt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 03-01-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dix0r schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:51:

Interessant.

Snelste: lekker doorrijden en steeds niet verder opladen dan tot 60% (tenzij je toch al langer gaat stoppen natuurlijk). Aankomen het liefst met 5%. Veel mensen kozen voor 150km/h als kruissnelheid ivm AP (inmiddels helaas 140km/h geworden ivm Tesla Vision).

ABRP geeft je de preciezere details en parameters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:39

Fab1Man

Live life to the fullest

Wat ik al eens eerder meldde in dit topic, voor wat betreft het ontgrendelen van de laadkabel… ik heb een Hue Remote gekoppeld aan Home Assistant via Zigbee. Tesla integratie kan ook die commando’s sturen. Ik heb die afstandsbediening (wat dus eigenlijk bedoeld is voor lichten schakelen) gekoppeld aan de ontgrendel actie en deze bij de voordeur opgeplakt. Zodra ik naar buiten loop druk ik op het knopje. Niet ideaal, als de auto in deep sleep is duurt het bijna 30 seconden, maar ik heb de app vrijwel nooit nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Er is van de MY RWD met LFP batterij helemaal geen US variant, dus ook geen EPA rating?

Maar soit... Het blijft gissen, omdat Tesla die getallen niet publiceert. En al zouden ze het wel publiceren, dan zou je het nog niet goed vast kunnen stellen, omwille van temperatuur en andere variabelen...

[Afbeelding]

De 418 in de auto is omgerekend naar een EPA waarde. Niet WLTP. Dat bedoel ik met EPA mixen met WLTP.

Ik weet verder niet hoe je gereden hebt maar 127Wh/km lijkt mij met mijn rijstijl absoluut niet haalbaar. (Verwarming op auto en 20 graden en gewoon vmax rijden. Climate uit, wind mee en achter een vrachtwagen plakken zou het best haalbaar zijn. :)

Ook iemand als Bjorn komt niet zo laag uit. Zelfs niet met 90km/h in de zomer. Door dit soort posts gaan nieuwe rijders helemaal denken dat er iets mis is met de auto als ze in de winter na 19 uur maar 250km halen.

Pagina: 1 ... 410 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: