Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 409 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.164.078 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFAMLK
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-09 14:02
Thanks, weet je toevallig de configuraties die dit niet krijgen? Mijn indruk is juist dat veruit de meeste eigenaren (M3 en MY) dit wel al hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:22
Uberprutser schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:59:
Sinds de laatste kaartupdate is mijn Tesla erg van de creatieve routes berekenen.
Dan kan je direct over de snelweg, maar wil die dat je halverwege binnendoor gaat om naar een andere snelweg te gaan. Of dat je van de hoofdweg af moet, over een parallelweg dwars door de bossen, om vervolgens met een haarspeldbocht weer op dezelfde weg uit te komen.

Let wel, ik rij nooit tijdens spits dus er is ook geen reden om aan te nemen dat het ergens op de route druk is rond die tijdstippen (om 0500 gebeurd er niet zoveel op de weg bijvoorbeeld).

Voorbeeld van de creativiteit (tweede voorbeeld was met ijzel, maar krijg altijd deze route voorgesteld als ik vanuit Amsterdam naar Den Haag rij).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is niet zo extreem als jou maar ik "moest" ook af en toe even de snelweg uit, even naar tankstation langs de snelweg om vervolgens weer in te voegen. Met gevolgen dat als ie op AP zit van 100 naar 60 afremt...

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Ik merk een behoorlijk verschil in laaddtijden tussen ABRP en de MY zelf. Als ik bijv invul dat ik naar Berlijn wil dan hoef ik volgens ABRP maar 2 of 3 keer in totaal 45 minuten te laden. Terwijl ik volgens de auto zelf 3 keer moet laden en soms 65 minuten per keer moet laden.

Iemand een idee waardoor dit verschil wordt veroorzaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:19
maharens schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:35:
Ik merk een behoorlijk verschil in laaddtijden tussen ABRP en de MY zelf. Als ik bijv invul dat ik naar Berlijn wil dan hoef ik volgens ABRP maar 2 of 3 keer in totaal 45 minuten te laden. Terwijl ik volgens de auto zelf 3 keer moet laden en soms 65 minuten per keer moet laden.

Iemand een idee waardoor dit verschil wordt veroorzaakt ?
Lijkt mij redelijk logisch. Je auto werkt zijn voorspellingen steeds bij aan de hand van allerlei parameters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yordi- schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:13:
Ik heb m'n eerste weekend met de MY RWD erop zitten! In het kort na een paar dagen: Als je een oprit hebt om te laden is de 49990 voor deze versie echt een no-brainer.

Paar puntjes die ik nu al heb gemerkt:
- Het vermogen vind ik echt ruimschoots voldoende, hij is wat sneller naar de 100 dan de opgegeven 6.9, ik zal binnenkort eens een meting doen.
- De range is ongeveer 320 km in dit weer (+- 10 graden buiten), met nog wat uitproberen en de rechtervoet eens goed indrukken erbij.
- Het scherm en navigatie voelen zo snel en goed, ik mis geen seconde fysieke knoppen.
- De active cruise control (de standaard autopilot) voelt zoveel slimmer en beter dan in andere merken. Veel subtieler ook.
- De audio is echt geweldig, voor zowel muziek als Netflix. Het is echt zot hoe je je auto op een leuke plek langs de weg kunt zetten, kan genieten van het uitzicht van je glazen dak en je in je "bioscoopje" Netflix kijkt.
- De ruimte binnen is echt enorm.
- Niet om de M3 te bashen, maar ik vind de MY wel echt een mooiere auto. Het is echt een monster. Alleen de breedte van de banden al :-). De standaard wieldoppen op de standaard velg vind ik dan wel weer toch tegenvallen, maar daarvoor heb ik iets anders geregeld.

Wat dan het enige en ook toch wel forse minpunt is, is het missen van parkeerhulp en piepjes. Als het goed is wordt het geüpdatet... maar dit kan dan toch eigenlijk weer niet. Je bent na al die jaren parkeerpiepjes toch best getraind op die piepjes.

En dan het publiek laden. Ik heb hiervoor hybride gereden en na een paar uur aan de publieke laadpaal die een eindje verderop staat (10-15 minuten lopen) ben ik er toch ook wel achter dat elektrisch rijden in een auto met wellicht wat minder range eigenlijk alleen interessant is als je voor de deur kunt laden. Wat ik bijvoorbeeld echt zot vind is dat laadpalen na al die jaren nog steeds niet correct doorgeven hoeveel punten bezet zijn. Dan plan je te gaan laden, app zegt: vrij!, kom je aan; vol. Dan moet je weer op de app gaan kijken... waar dan? oh, dat is 20 minuten lopen... ook bezet. Gelukkig is de paal voor de oprit onderweg, maar de publieke palen moeten echt fors vermeerderd en verbeterd worden.Ik realiseer me dat laden tijdens het boodschappen doen eigenlijk volstrekt onzin is, het laden aan max 11KW gaat toch ook wel erg langzaam en vaak met minder dan 11KW. Bovendien zegt Tesla in de handleiding niet teveel kleine beetjes te laden en toch minimaal 1 keer per week naar de 100% te laden... tja, dan ben ik toch wel wat voorzichtiger.

Al in al; voor deze prijs en levertijd is de model Y RWD echt de beste deal van dit moment. En er zijn er nog genoeg op de 2022 bijtelling geleverd, dat scheelt weer een beetje. Configureer een andere premium SUV 230+ PK ICE/EV met de "opties" die standaard in de MY zitten en je zit echt op minimaal 70K. Want premium voelt het.
Helemaal met je eens, behalve op 1 punt... Ook met de RWD kun je volgens mij prima uit de voeten als je niet op je eigen oprit kunt laden*.

Het hangt uiteraard wel een beetje af van hoeveel en waar je rijdt en je rijstijl. Maar mijn ervaring qua zuinigheid is verbluffend. Over de eerste 863 km heb ik nu een gemiddelde van 167 Wh/km en dat is inclusief:
300 km tegen (sterke) wind in, nat wegdek en veel regen, met 104/114/124 km/h al naar gelang de limiet.
Omgekeerd 300 km rustiger weer en vooral (lichte) wind mee.

Ongeveer 200 km B-weg (82/93/114) verdeeld over bovenstaande omstandigheden.

En de rest binnen de bebouwde kom, ring Antwerpen (70).

Het laatste rit sinds opladen van 117 km in Nederland (±100 km snelweg op limiet 104 km/h en ±17 km stad) was het verbruik maar 137 Wh/km. In de winter... OK "winter", want het was relatief warm met temperaturen boven 10°C. Aan de andere kant: veel lange koudere periodes komen in NL helaas niet vaak meer voor.

Dus met dit soort verbruik in NL heb je ook onder slechtere omstandigheden (regen, wind) toch zo'n 350-400+ km afhankelijk van je mix tussen 100 en 130 km/h op de snelweg. In de zomer wordt het nog iets ruimer waarschijnlijk.

Voor veel mensen betekent dit 1x per week volladen tot 100% aan een publieke laadpaal om hun jaarkilometrage te dekken. Best te overzien. En de uurtjes hier en daar (boodschappen, afspraken) helpen vooral om te zorgen dat je op een dag met meer km toch niet langs de snelweg hoeft te gaan laden. Maar inderdaad, met LFP minder geschikt, hoewel het denk ik wel meevalt als je maar vaak genoeg wel tot 100% laadt.

Je hebt het ook over de erbarmelijke informatie voorziening van laadpalen. Dat is herkenbaar voor alle andere aanbieders en vooral in het buitenland. Ik laatst in Arras dat 3 verschillende laadpleinen wel in de apps stonden, terwijl die hele laders er niet waren. Althans niet op de plek op de kaart.

Maar goed, daarom rijden we Tesla en heb je Superchargers. De informatie over beschikbaarheid daarvan klopt gewoon in de auto.

*En nu hoop ik dat dit alles ook in de toekomst stand houdt, want anders heb ik de verkeerde auto gekocht of moet ik gaan verhuizen naar een huis met oprit... 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
turkeyhakan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Lijkt mij redelijk logisch. Je auto werkt zijn voorspellingen steeds bij aan de hand van allerlei parameters.
Maar hij weet toch hoe snel ie kan laden bij een Suc? Ik begrijp niet waarom ie denkt dat ik 1 uur en 5 min moet laden terwijl ABRP vindt dat ik met 15 min weer verder kan.

Met Bjorn zie ik altijd best accurate schattingen namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door maharens op 02-01-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maharens schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Maar hij weet toch hoe snel ie kan laden bij een Suc? Ik begrijp niet waarom ie denkt dat ik 1 uur en 5 min moet laden terwijl ABRP vindt dat ik met 15 min weer verder kan.

Met Bjorn zie ik altijd best accurate schattingen namelijk.
Wanneer je inplugt bij de Supercharger geeft hij de tijd aan tot vol. Ergens tijdens het laden krijg je de melding dat je voldoende hebt geladen om je reis te vervolgen. Dat komt meer overeen met de ABRP schatting.

Maar dit soort zaken is volgens mij waarom ABRP is ontstaan. Ook de fijnere controle over de parameters, welke aanbieders niet of juist wel, etc maken hem wat praktischer om een optimale reistijd te hebben. Maar met de on-board planner werkt het ook alleen ben je uiteindelijk misschien iets langer onderweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Caelorum schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Thuis en als je geluk hebt nog goedkoper.
Maar zie het als gratis laden onderweg. Dus voor de wintersport, zomervakantie, weekendjes weg etc. Dan moet je het eigenlijk vergelijken met de prijs die je bijv bij Ionity betaalt (€0,79). Ik stond laatst (nog zonder Tesla) bij Total in België te laden voor €0,99 per kWh... Ouch...

Dus dan is de door @Deveon genoemde 1720 kWh al ±€1000-€1500 waard. Toch een 'korting' van 2-3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
bilgy_no1 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Wanneer je inplugt bij de Supercharger geeft hij de tijd aan tot vol. Ergens tijdens het laden krijg je de melding dat je voldoende hebt geladen om je reis te vervolgen. Dat komt meer overeen met de ABRP schatting.

Maar dit soort zaken is volgens mij waarom ABRP is ontstaan. Ook de fijnere controle over de parameters, welke aanbieders niet of juist wel, etc maken hem wat praktischer om een optimale reistijd te hebben. Maar met de on-board planner werkt het ook alleen ben je uiteindelijk misschien iets langer onderweg.
Ah duidelijk merci. Ik zou het ook niet erg vinden als ik ooit een keer een paar minuten bij Fastned zou moeten laden, dan is ABRP net even wat flexibeler idd. Geeft sowieso van tevoren een goede inschatting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05:30
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maharens schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:06:
[...]

Ah duidelijk merci. Ik zou het ook niet erg vinden als ik ooit een keer een paar minuten bij Fastned zou moeten laden, dan is ABRP net even wat flexibeler idd. Geeft sowieso van tevoren een goede inschatting.
Ik zou graag zien dat Tesla ook in de auto aangeeft tot hoe ver je moet laden en hoe lang dat naar verwachting duurt. Dan weet je of je rustig aan kunt doen of moet gaan haasten.

Is wel omheen te werken door even te hoofdrekenen. Je ziet wel staan met welk (negatief) percentage je bij de volgende stop aankomt, dus huidige SOC + wat je tekort komt + marge is wat je moet laden. Je moet ook weer niet teveel laden, want dan kom je met een te hoge SOC aan en duurt het laden ook langer dan nodig. Ook dit plant ABRP slimmer.

De Tesla planner is meer voor het gemak. Zorgeloos rijden, maar wel met iets meer geduld.

Overigens had ik een laadbeurt gisteren van 20->81% in ±25 minuten. En dat was op een gedeelde paal met 76 kW maximaal. Auto was al lang en breed klaar terwijl de vertragers nog aan de koffie zaten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 16:00
Yordi- schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:41:
[...]

Ik heb uiteindelijk deze in China besteld, vind ik er toch ook wel prima uitzien en net even beter dan alleen de velg (komt nog een Tesla logo in het midden)

[Afbeelding]
Is dit bright black? Zit nu in bestel process maar het is lastiger dan ik dacht haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fE-CqTVHnO7Vg_XW8JHyd--uv-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuXgX4ajF6NgAuXSW7O0And1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uoeduv52h058le6imvL7Ke3POsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7hwm8e23A8e96YWMmaoIrRb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMmFC-Y2TSg6m3_1AV5OOxFPyS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmKOOhFHPzo0dBwHcyhN5Ez1.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarbij twijfel ik ook bij de logo's of ik moet kiezen voor zwart of wit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laobJrnQVrJKgjDKDoydn31tlqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Og7X1Znjnj5paDKVr0lc3cXx.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inspired schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 07:53:
[...]

Bruikbare capaciteit is een 60.5kWh volgens SMT. Daarvan zit dus 7kWh onder de 0% waardoor je maar 53.5kWh hebt van 100% tot 0%. Dit zag Bjorn ook met het LFP pack.
Volgens deze test kwam hij uit op 57,5 kWh 0-100%: YouTube: Tesla Model 3 SR+ 60 kWh winter range test
Kris Rifa kwam in een winter test op 56 kWh uit.

In een andere test reed Björn nog 56 km 'onder 0' tot stilvallen. Dit was een 'zero buffer' van 6,9 kWh.

Logischerwijs is er dus 62,9 - 64,4 kWh totaal.

Nu was de 'leegrijd test' met een andere auto en onder andere omstandigheden. Wellicht ook is het voor de MY RWDs toch anders. Wellicht is de buffer daarna verkleind. Wie weet.

Maar het lijkt er toch sterk op dat er iets van 63 kWh bruto is en 56-58 netto.

Misschien hebben we het over andere uitvoeringen... Ik kijk naar de 60 kWh LFP, omdat ik er vanuit ga dat die ook in mijn MY RWD zit...

[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 02-01-2023 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Volgens deze test kwam hij uit op 57,5 kWh 0-100%: YouTube: Tesla Model 3 SR+ 60 kWh winter range test
Kris Rifa kwam in een winter test op 56 kWh uit.

In een andere test reed Björn nog 56 km 'onder 0' tot stilvallen. Dit was een 'zero buffer' van 6,9 kWh.

Logischerwijs is er dus 62,9 - 64,4 kWh totaal.

Nu was de 'leegrijd test' met een andere auto en onder andere omstandigheden. Wellicht ook is het voor de MY RWDs toch anders. Wellicht is de buffer daarna verkleind. Wie weet.

Maar het lijkt er toch sterk op dat er iets van 63 kWh bruto is en 56-58 netto.

Misschien hebben we het over andere uitvoeringen... Ik kijk naar de 60 kWh LFP, omdat ik er vanuit ga dat die ook in mijn MY RWD zit...
“Probleem” is dat de buffer geen vast waarde is. In deze video is hij niet 7 maar 2.7. (Zie 7:11 in de video.) 62 bruto en 60.5 netto lijkt redelijk zeker te zijn. Dat geeft smt ook aan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:06:
[...]

Maar zie het als gratis laden onderweg. Dus voor de wintersport, zomervakantie, weekendjes weg etc. Dan moet je het eigenlijk vergelijken met de prijs die je bijv bij Ionity betaalt (€0,79). Ik stond laatst (nog zonder Tesla) bij Total in België te laden voor €0,99 per kWh... Ouch...

Dus dan is de door @Deveon genoemde 1720 kWh al ±€1000-€1500 waard. Toch een 'korting' van 2-3%.
Waarom vergelijk je met Total en Ionity en niet met de prijzen van de superchargers zelf? Ik laad mijn Golfje met 30 KW ook gewoon bij Tesla :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Oekol schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Is dit bright black? Zit nu in bestel process maar het is lastiger dan ik dacht haha.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Daarbij twijfel ik ook bij de logo's of ik moet kiezen voor zwart of wit:
[Afbeelding]
Nee, dit is mat volgens mij. Die bright black heb ik ook een foto van gezien... dan krijg je zo'n soort hip-hop look, dat vond ik echt niks. Ik heb witte logo's besteld. De laatste update is dat ze eergisteren geland zijn... ik ben reuze benieuwd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Helemaal met je eens, behalve op 1 punt... Ook met de RWD kun je volgens mij prima uit de voeten als je niet op je eigen oprit kunt laden*.
Haha, het kan prima natuurlijk, het ligt ook helemaal aan de dichtheid van palen in de regio. En inderdaad, superchargen kan altijd. Maar het ultieme comfort zit denk ik toch in in de avond zonder na te denken de oplader erin en in de ochtend een volle auto te hebben als je ver weg moet. De prijs en het prijsplafond overigens maken thuisladen dan wel weer een interessante... maar goed.

Ik denk inderdaad dat als je écht zuinig rijdt de 400 best wel eens haalbaar zou kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Yordi- op 02-01-2023 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Yordi- schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Nee, dit is mat volgens mij. Die bright black heb ik ook een foto van gezien... dan krijg je zo'n soort hip-hop look, dat vond ik echt niks. Ik heb witte logo's besteld. De laatste update is dat ze eergisteren geland zijn... ik ben reuze benieuwd :-)
Ik heb de bright black gekozen. Vond de matte er op foto's toch niet geweldig uit zien. Grote gok wellicht maar we gaan 't zien. Krijg witte en zwarte logo's er bij gratis om te checken wat het mooiste is.

Overigens beste korting gehad, was eerst 231. Toen vroeg ik in de chat waarom bij een andere goedkoper was (197) en toen zei diegene gewoon daar bestellen zijn allemaal mijn shops. Dus ik daar bestellen en gaandeweg nog ff een coupon extra aanklikken. Kreeg ik 36 euro korting. Uiteindelijk 163 euro betaald of zo >:)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mar.tin schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Onze zakelijke LR uit 2019 zit momenteel ook op +- 429km bij vol.
Wut? Mijn 2019 (december) LR staat nu op de oprit met 92% en 429 km.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RoelJewel schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Waar laad je voor 32-36 cent? SC rond Eindhoven en Tilburg allemaal 65-77 cent...
Vattenfall palen in Limburg 21-26 cent. En er komen zelfs nieuwe bij voor die prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mar.tin schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:15:
[...]

Ook met 175.423 km op de teller? :+
:D Nee, dat nog niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
@Mar.tin

De range en AWD, en in iets mindere mate de prestaties interesseren mij 1000 x meer dan een levensduur boven de 500k.
Hoe veel auto’s halen de 500k denk je?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online

- Het vermogen vind ik echt ruimschoots voldoende, hij is wat sneller naar de 100 dan de opgegeven 6.9, ik zal binnenkort eens een meting doen.
Wat ik wel al dacht, eens getest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybtWpF1yWUB1gndsKH93PnJKUTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMIhqktSKdniZaIdEH6uoczp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk eigenlijk dat het nog wat sneller is na een paar keer proberen, 5.8/5.9 of zo. Snel zat 😊.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:42
Maasluip schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Vattenfall palen in Limburg 21-26 cent. En er komen zelfs nieuwe bij voor die prijs.
Tot 9 januari nog. Dan gaat de prijs naar 0,40€
https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jitsert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-08 12:09
Inmiddels rij ik (i.p.v. de EV6) al een dikke week met veel plezier in de MY.

Buiten dat ik ontzettend tevreden ben zijn er een aantal zaken die ik net als anderen hier mis.
Nu ben ik echter nieuwsgierig naar een aantal zaken waarvan ik binnen dit (en andere) topics de antwoorden niet gevonden heb.

Summon, ondanks dat ik EAP pakket erbij heb genomen lijkt deze optie niet beschikbaar, ongeacht of ik op een parkeerplaats sta (ver weg/dicht bij) of elders (optie lijkt niet beschikbaar in de app). Is dit in NL niet mogelijk?

Same goes for auto zelf laten inparkeren (reden waarom ik EAP pakket heb gepakt, mijn vriendin vond dit erg prettig). Dit heb ik ook nog niet werkend gekregen. Ik krijg de optie niet te zien op het scherm nadat ik hem in reverse heb gezet + voldoende ruimte lijkt te zijn tussen de auto's.

Ik had al op meerdere plekken gelezen dat het pakket weinig voordeel bood, maar voordat ik bij Tesla ga klagen dacht ik tweakers even te raadplegen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 15:35

Releases

Ja maar!

Jitsert schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:57:
Inmiddels rij ik (i.p.v. de EV6) al een dikke week met veel plezier in de MY.

Buiten dat ik ontzettend tevreden ben zijn er een aantal zaken die ik net als anderen hier mis.
Nu ben ik echter nieuwsgierig naar een aantal zaken waarvan ik binnen dit (en andere) topics de antwoorden niet gevonden heb.

Summon, ondanks dat ik EAP pakket erbij heb genomen lijkt deze optie niet beschikbaar, ongeacht of ik op een parkeerplaats sta (ver weg/dicht bij) of elders (optie lijkt niet beschikbaar in de app). Is dit in NL niet mogelijk?

Same goes for auto zelf laten inparkeren (reden waarom ik EAP pakket heb gepakt, mijn vriendin vond dit erg prettig). Dit heb ik ook nog niet werkend gekregen. Ik krijg de optie niet te zien op het scherm nadat ik hem in reverse heb gezet + voldoende ruimte lijkt te zijn tussen de auto's.

Ik had al op meerdere plekken gelezen dat het pakket weinig voordeel bood, maar voordat ik bij Tesla ga klagen dacht ik tweakers even te raadplegen :)
Dat komt omdat de radar er niet inzit en nu Vision Only is.
Dus even afwachten tot de volgende update. Dan schijnen die genoemde functies te moeten werken enkel op basis van de camera's ipv radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 23-09 15:44
Stef87 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:22:
[...]
Je moet eigenlijk “nog steeds zelf sturen”, dus in de weerstand hangen en dan meesturen naar links.

Beetje vreemd en (vonden wij) meestal niet makkelijker dan normale AP en zelf wisselen.
Je hoeft de druk niet in dezelfde richting uit te oefenen. Ik hang met mijn linkerarm in het stuur en duw altijd een beetje naar beneden, of ik nu naar rechts of links van baan wissel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:17

Standeman

Prutser 1e klasse

Modbreak:Hoewel wij ontzettend blij zijn met de TR's die er aangemaakt worden, zou het voor ons ontzettend handig zijn als de de post in kwestie specifiek gerapporteerd wordt en het geen "Topic-TR" is zonder referentie naar de post. Dat scheelt weer een paar 100 posts doorspitten ;).

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
Oekol schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:13:
Zo dat was even voor schut bij de wasstraat haha. Denk dat iedereen wist dat ik een nieuwe auto heb.

Moest eerst al een keer steken om de bocht te halen, wat een vrachtwagen is het toch soms. Wasstraat modus aan, mevrouw vroeg of ik de spiegel wilde inklappen - - > check! En toen kwam 't... Ik kreeg m niet in de N. Stond al met m'n banden op het ding wat je vooruit trekt. Uiteindelijk kleine stress, ging meermaals van R naar D. Ook met kleine tikjes, toen beetje rem gebruikt en toen lukte het wel haha....
Car wash mode, en dan free roll kiezen. Zorgt er ook voor dat laadklep dicht blijft, wissers uit, ventilatie inlaten dichtzet en wat andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mar.tin schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Ik bekijk het ook een beetje eenzijdig, en puur vanuit een levensduur perspectief.
Het is voor mij als privé veelrijder wel iets waar ik mee bezig ben. Doe mij maar een stabiele chemie die lang "hetzelfde" blijft, dan eentje waar ik "elke week" een kilometer mag inleveren van mijn range, lief moet zijn voor de accu en hem "eigenlijk" alleen maar soms helemaal mag gebruiken.
Gevoelsdingetje, en niet helemaal rationeel natuurlijk.

De pit van de LR is ten opzichte van de SR wel een stuk leuker, maar beiden vind ik niet traag, beiden hebben een solide snellaadperformance op langere ritten, dan zie je dat het op de 1000km challenge van Bjorn een stevige 35 minuten scheelt op ruim 9-10 uur rijden.(9:55 voor de SR en 9:20 voor de huidige LR)

Vanzelf ieder zijn afweging en gevoel bij een product natuurlijk. Ik zou vanuit mijn onderbuik gevoel verwachten dat de LR véél langer en verder mee gaat. :*)
Je geeft het zelf al aan, maar ik zou hem omdraaien: helemaal niet rationeel.

Een LR koop je voor die dagen dat je wél 100 km extra moet omrijden, omdat je geen eigen laadplek hebt, veel rijdt, lange vakantieritten maakt etc. Dán is de 100% echt lekker. De rest van de tijd rij je lekker met 90% en heb je nog steeds meer bereik dan een SR.

Rij je eigenlijk alleen korte stukjes, heb je een eigen laadpaal dan is de SR een logische keuze.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
DaCoTa schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Je hoeft de druk niet in dezelfde richting uit te oefenen. Ik hang met mijn linkerarm in het stuur en duw altijd een beetje naar beneden, of ik nu naar rechts of links van baan wissel.
Ik hang vaak met mijn wijsvinger van de rechterhand onderin het stuur en mijn elleboog op de middenarmsteun.
Vanmorgen werd ik op de vingers getikt dat er een "valsspeeltool" (weet t exacte woord niet meer) was gedetecteerd. Lekker dan :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
Uberprutser schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:59:
Sinds de laatste kaartupdate is mijn Tesla erg van de creatieve routes berekenen.
Dan kan je direct over de snelweg, maar wil die dat je halverwege binnendoor gaat om naar een andere snelweg te gaan. Of dat je van de hoofdweg af moet, over een parallelweg dwars door de bossen, om vervolgens met een haarspeldbocht weer op dezelfde weg uit te komen.

Let wel, ik rij nooit tijdens spits dus er is ook geen reden om aan te nemen dat het ergens op de route druk is rond die tijdstippen (om 0500 gebeurd er niet zoveel op de weg bijvoorbeeld).

Voorbeeld van de creativiteit (tweede voorbeeld was met ijzel, maar krijg altijd deze route voorgesteld als ik vanuit Amsterdam naar Den Haag rij).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedoel je met de 2022.40? Die heb ik laatst ook gehaald en hoopte dat het beter werd. Maar hij doet hele rare fratsen de laatste tijd inderdaad.

Omdat er veel gezeurd wordt over zogenaamde negativiteit wilde ik hem hier niet posten. Maar gezien ik niet de enige ben, misschien een goede waarschuwing voor anderen ook. Want als dit op plekken gebeurd waar je de weg niet kent is het niet heel handig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3vEDUFf7HP-8ogMhiQ9XI-pKQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIP0NVBnVScu8VhgmKRkCfjl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 14:24
Ik heb m'n eerste weekend met de MY RWD erop zitten! In het kort na een paar dagen: Als je een oprit hebt om te laden is de 49990 voor deze versie echt een no-brainer.

Paar puntjes die ik nu al heb gemerkt:
- De range is ongeveer 320 km in dit weer (+- 10 graden buiten), met nog wat uitproberen en de rechtervoet eens goed indrukken erbij.
- Het scherm en navigatie voelen zo snel en goed, ik mis geen seconde fysieke knoppen.
- De active cruise control (de standaard autopilot) voelt zoveel slimmer en beter dan in andere merken. Veel subtieler ook.
- De audio is echt geweldig, voor zowel muziek als Netflix. Het is echt zot hoe je je auto op een leuke plek langs de weg kunt zetten, kan genieten van het uitzicht van je glazen dak en je in je "bioscoopje" Netflix kijkt.
- De ruimte binnen is echt enorm.
- Niet om de M3 te bashen, maar ik vind de MY wel echt een mooiere auto. Het is echt een monster. Alleen de breedte van de banden al :-). De standaard wieldoppen op de standaard velg vind ik dan wel weer toch tegenvallen, maar daarvoor heb ik iets anders geregeld.

Wat dan het enige en ook toch wel forse minpunt is, is het missen van parkeerhulp en piepjes. Als het goed is wordt het geüpdatet... maar dit kan dan toch eigenlijk weer niet. Je bent na al die jaren parkeerpiepjes toch best getraind op die piepjes.

En dan het publiek laden. Ik heb hiervoor hybride gereden en na een paar uur aan de publieke laadpaal die een eindje verderop staat (10-15 minuten lopen) ben ik er toch ook wel achter dat elektrisch rijden in een auto met wellicht wat minder range eigenlijk alleen interessant is als je voor de deur kunt laden. Wat ik bijvoorbeeld echt zot vind is dat laadpalen na al die jaren nog steeds niet correct doorgeven hoeveel punten bezet zijn. Dan plan je te gaan laden, app zegt: vrij!, kom je aan; vol. Dan moet je weer op de app gaan kijken... waar dan? oh, dat is 20 minuten lopen... ook bezet. Gelukkig is de paal voor de oprit onderweg, maar de publieke palen moeten echt fors vermeerderd en verbeterd worden.Ik realiseer me dat laden tijdens het boodschappen doen eigenlijk volstrekt onzin is, het laden aan max 11KW gaat toch ook wel erg langzaam en vaak met minder dan 11KW. Bovendien zegt Tesla in de handleiding niet teveel kleine beetjes te laden en toch minimaal 1 keer per week naar de 100% te laden... tja, dan ben ik toch wel wat voorzichtiger.

Al in al; voor deze prijs en levertijd is de model Y RWD echt de beste deal van dit moment. En er zijn er nog genoeg op de 2022 bijtelling geleverd, dat scheelt weer een beetje. Configureer een andere premium SUV 230+ PK ICE/EV met de "opties" die standaard in de MY zitten en je zit echt op minimaal 70K. Want premium voelt het.
Vraagje over de snelheid van 0 naar 100. Mijn M2 SR+ gaat in 5,6 seconden van 0 naar 100. Echter gebruik ik die "sportstand" echt nooit. Hij staat altijd op normaal. Dat is snel genoeg. Heeft iemand een idee hoe snel de M2 SR+ in de normale stand van 0 naar 100 gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deveon schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Waarom vergelijk je met Total en Ionity en niet met de prijzen van de superchargers zelf? Ik laad mijn Golfje met 30 KW ook gewoon bij Tesla :+
Je hebt gelijk, maar mijn reactie is op mensen die de gratis kms gingen waarderen tegen hun laadtarief thuis. Nou dan kun je dus net zo goed vergelijken met andere HPC laders...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 11:40

Damian

Insane Obtrusion

Afgelopen week voor het eerst een lange rit in de model Y RWD gedaan (retourtje NL - Oostenrijk (Kaltenbach) en heb ik toch wat kleine irritaties ontwikkeld maar ook echte pluspunten opgemerkt.

- De regensensor, ik vermoed dat d.m.v. een camera werkt, is echt om te huilen zo slecht. Altijd te langzaam, maar ook veel te laat. Hopelijk fixen ze dat nog met een updateje.

- AutoPilot, werkt best prima, af en toe wat rare fratsen dat ie ineens langzamer gaat of in remmen gaat om niks, verder heerlijk op de duitse autobahn. Wel is goed te merken dat ie voor de amerikaanse "keep your lane" ideologie is ontworpen, want met het heen en weer wisselen tussen rijstroken is het een en al irritatie. Dit doen wij denk ik iets meer dan in de US. De geluidjes vooral (ja Joe mode staat aan), maar vooral het feit dat je zelf elke keer weer de AP moet aanzetten na een strookwissel. Gelukkig helpen mijn S3XY buttons daar al erg bij dat ik niet elke keer dat pookje 2 keer omlaag hoef te gooien.

- Ruimte, heeeeerlijk, damn wat is dat ding groot. Voor het eerst op wintersport ruimte over.

- Dakdragers was een beste uitdaging. Ik wilde geen 500+ uitgeven bij Tesla zelf. De originele dragers van Tesla vertrouwde ik al niet ivm gebarsten glazen dak verhalen, laat staan de wat goedkopere clones, maar ik heb bij Faradbox (https://www.faradbox.nl/) die echt geniaal te plaatsen zijn, al met wat werk.

- Navigatie was wat omslachtig omdat die standaard Superchargers pakt. Zelf wat lopen knutselen met ABRP ernaast om een Ionity lader oid te vinden in de buurt van de geplande SC was een prima tussen oplossing. Die SC's staan toch voornamelijk verstopt op industrieterreinen of bij Hotels, en dat is met een kleine van 4 erbij toch niet echt een heel leuke pitstop op die manier.

- Audio, werkelijk nog nooit zo'n goed systeem gehad, en ik heb al heel wat premium audio systemen versleten bij KIA en VAG auto's. Wat een balans, wat een warmte en wat een dynamiek. Echt geniaal.

- De standaard 19" velgen gaan het bij mij niet lang volhouden ben ik bang, al helemaal zonder de parkeersensoren op dit moment. Dingen zijn stoeprandmagneten :(

- Af en toe ruzie met de laadport dat ie de stekker niet wil loslaten, terwijl het laden aan de paal al gestopt is. Even irritant dat ik dan de app moet openen of in de auto moet stappen om hem te ontgrendelen.

Verder zijn de S3XY buttons hun geld ook dubbel en dwars waard. 1-tje links achter het stuur voor AP toggle, rechts 1 voor Chill/Standard toggle. Verder 1 rechts achter het scherm geplakt voor het dashboard kastje. Nog 1 over waar ik nog ff voor moet bedenken wat ik er mee doe :P

Al met al voorlopig heerlijke auto. Kom van een 2019 E-Niro dus was EV rijden al gewend.

Accessoires van Ome Ali zijn onderweg. Setje mud flaps en van die bakjes voor in de middenconsole.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yordi- schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Haha, het kan prima natuurlijk, het ligt ook helemaal aan de dichtheid van palen in de regio. En inderdaad, superchargen kan altijd. Maar het ultieme comfort zit denk ik toch in in de avond zonder na te denken de oplader erin en in de ochtend een volle auto te hebben als je ver weg moet. De prijs en het prijsplafond overigens maken thuisladen dan wel weer een interessante... maar goed.

Ik denk inderdaad dat als je écht zuinig rijdt de 400 best wel eens haalbaar zou kunnen zijn.
Zeker is thuis kunnen laden gemakkelijker. Kun je ook nog meer profiteren door dynamische stroomtarieven te nemen en te laden op de overschot momenten.

Maar 1 à 2 keer per week de stekker in de publieke laadpaal om de hoek prikken is prima te doen. Nog steeds sneller dan naar een tankstation gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Damian schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:57:

- Af en toe ruzie met de laadport dat ie de stekker niet wil loslaten, terwijl het laden aan de paal al gestopt is. Even irritant dat ik dan de app moet openen of in de auto moet stappen om hem te ontgrendelen.
Als je de S3XY buttons hebt kun je de smart acties instellen voor de handgrepen. Linksachter portier handgreep 4 (of minder, is in te stellen) seconden indrukken om de laadpoort te ontgrendelen.

Linksvoor (of ook rechts) zelfde move om de frunk te openen. Handig...

Heb er nu 5 ingesteld: Regen +/- (links en rechts aan het stuur), frunk (middenconsole, maar misschien beter achter scherm zoals jij hebt), ventilatie achter Aan/Uit en stoelverwarming rechtsachter Toggle (want linksachter kinderzitje). Die laatste twee zitten bereikbaar geplakt voor de passagiers achterin.

Heb er nog 3 over nu. Maar eens kijken wat ik nog nodig heb...

Overall ook enorm tevreden met de auto. AP werkt indrukwekkend goed vind ik. Zat wegen waar de Ioniq 5 (met meest uitgebreide ADAS van Hyundai) dienst weigerde, maar waar de Tesla gewoon zelf stuurt. De ruimte is echt top. Met die frunk erbij en de bak onder de kofferbakvloer ben ik al de helft van de bagage kwijt voordat ik echt begin in te pakken.

Bouwkwaliteit ook top. De Hyundai had altijd wel wat irritante geluidjes en resonanties. Tesla helemaal niets te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
nt dat ik dan de app moet openen of in de auto moet stappen om hem te ontgrendelen.

Verder zijn de S3XY buttons hun geld ook dubbel en dwars waard. 1-tje links achter het stuur voor AP toggle, rechts 1 voor Chill/Standard toggle. Verder 1 rechts achter het scherm geplakt voor het dashboard kastje. Nog 1 over waar ik nog ff voor moet bedenken wat ik er mee doe :P
.
Leuk om te lezen en die buttons kende ik nog niet! Hoe communiceren ze nu met de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Laatst online: 22-09 15:36
STIMPPYYY schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Iedereen kan bij service mode
Hoe ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:25
Sunri5e schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:47:
[...]

Vraagje over de snelheid van 0 naar 100. Mijn M2 SR+ gaat in 5,6 seconden van 0 naar 100. Echter gebruik ik die "sportstand" echt nooit. Hij staat altijd op normaal. Dat is snel genoeg. Heeft iemand een idee hoe snel de M2 SR+ in de normale stand van 0 naar 100 gaat?
M2 SR+???
welk model is dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JohanB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Bedoel je met de 2022.40? Die heb ik laatst ook gehaald en hoopte dat het beter werd. Maar hij doet hele rare fratsen de laatste tijd inderdaad.

Omdat er veel gezeurd wordt over zogenaamde negativiteit wilde ik hem hier niet posten. Maar gezien ik niet de enige ben, misschien een goede waarschuwing voor anderen ook. Want als dit op plekken gebeurd waar je de weg niet kent is het niet heel handig

[Afbeelding]
Hey, same here! Sinds kort wil de Tesla heel graag dat ik vlak voor thuis een afslag links maak, compleet rond rij op de rotonde en dan mijn weg vervolg in plaats van simpelweg rechts afslaan bij de afslag waar hij me nu links stuurt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
[...]
- Navigatie was wat omslachtig omdat die standaard Superchargers pakt. Zelf wat lopen knutselen met ABRP ernaast om een Ionity lader oid te vinden in de buurt van de geplande SC was een prima tussen oplossing. Die SC's staan toch voornamelijk verstopt op industrieterreinen of bij Hotels, en dat is met een kleine van 4 erbij toch niet echt een heel leuke pitstop op die manier.
[...]
Het is een beetje hit-and-miss, maar bij een boel Supercharger locaties zijn de faciliteiten echt wel goed in orde. Het lijkt een beetje per land verschillend, in Frankrijk heb ik er een paar gezien op een grote snelwegstop, in Italie is het vaker bij een hotel (dacht ik, is een tijdje geleden). En zeker een hotel vind ik vaak wel fijn, is een stuk rustiger dan een snelwegpomp, en de w.c.'s zijn zeker fraaier :) Maar inderdaad, ook eens gestopt bij een hotel wat op dat moment volledig gesloten was, en toen was het plassen in de bosjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:23
Laatst moest ik even laden bij SC Urmond, maar vond het daar maar omslachtig dat ik door slagbomen van het hotel moest rijden om bij de SC te komen. De navigatie was er ook niet helder over.

Verder opvallend dat veel SC’s daar zo geplaatst zijn dat je er vooruit in moet rijden

[ Voor 19% gewijzigd door GAIAjohan op 02-01-2023 17:57 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Afgelopen week voor het eerst een lange rit in de model Y RWD gedaan (retourtje NL - Oostenrijk (Kaltenbach) en heb ik toch wat kleine irritaties ontwikkeld maar ook echte pluspunten opgemerkt.

- De regensensor, ik vermoed dat d.m.v. een camera werkt, is echt om te huilen zo slecht. Altijd te langzaam, maar ook veel te laat. Hopelijk fixen ze dat nog met een updateje.

- AutoPilot, werkt best prima, af en toe wat rare fratsen dat ie ineens langzamer gaat of in remmen gaat om niks, verder heerlijk op de duitse autobahn. Wel is goed te merken dat ie voor de amerikaanse "keep your lane" ideologie is ontworpen, want met het heen en weer wisselen tussen rijstroken is het een en al irritatie. Dit doen wij denk ik iets meer dan in de US. De geluidjes vooral (ja Joe mode staat aan), maar vooral het feit dat je zelf elke keer weer de AP moet aanzetten na een strookwissel. Gelukkig helpen mijn S3XY buttons daar al erg bij dat ik niet elke keer dat pookje 2 keer omlaag hoef te gooien.

- Ruimte, heeeeerlijk, damn wat is dat ding groot. Voor het eerst op wintersport ruimte over.

- Dakdragers was een beste uitdaging. Ik wilde geen 500+ uitgeven bij Tesla zelf. De originele dragers van Tesla vertrouwde ik al niet ivm gebarsten glazen dak verhalen, laat staan de wat goedkopere clones, maar ik heb bij Faradbox (https://www.faradbox.nl/) die echt geniaal te plaatsen zijn, al met wat werk.

- Audio, werkelijk nog nooit zo'n goed systeem gehad, en ik heb al heel wat premium audio systemen versleten bij KIA en VAG auto's. Wat een balans, wat een warmte en wat een dynamiek. Echt geniaal.

- De standaard 19" velgen gaan het bij mij niet lang volhouden ben ik bang, al helemaal zonder de parkeersensoren op dit moment. Dingen zijn stoeprandmagneten :(

Al met al voorlopig heerlijke auto. Kom van een 2019 E-Niro dus was EV rijden al gewend.

Accessoires van Ome Ali zijn onderweg. Setje mud flaps en van die bakjes voor in de middenconsole.
Ik kan niet wachten tot de mannen (M/V/...) van de Sexy Buttons het signaaltje "baan wisselen klaar, knipperlicht kan uit" gaan gebruiken om een trigger richtig de auto te geven: "AP aan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Oekol schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Ik heb de bright black gekozen. Vond de matte er op foto's toch niet geweldig uit zien. Grote gok wellicht maar we gaan 't zien. Krijg witte en zwarte logo's er bij gratis om te checken wat het mooiste is.

Overigens beste korting gehad, was eerst 231. Toen vroeg ik in de chat waarom bij een andere goedkoper was (197) en toen zei diegene gewoon daar bestellen zijn allemaal mijn shops. Dus ik daar bestellen en gaandeweg nog ff een coupon extra aanklikken. Kreeg ik 36 euro korting. Uiteindelijk 163 euro betaald of zo >:)
Care to share link + waar de coupon erbij kwam? En heb je de logo's van dezelfde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 05:56
ybos schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:03:
[...]

Ik kan niet wachten tot de mannen (M/V/...) van de Sexy Buttons het signaaltje "baan wisselen klaar, knipperlicht kan uit" gaan gebruiken om een trigger richtig de auto te geven: "AP aan"
Zodra dat kan wordt het een instant buy voor mij. Dat is de enige reden dat ik nog overweeg EAP bij te kopen op dit moment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
En zodra ze dat doen beveiligd Tesla de CAN bus :P

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 18:34
AdFundum14 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:15:
Hebben jullie ook last van een harde plastieken rand aan de onderkant/achterkant van jullie stuur? [...]
Inmiddels een foto kunnen maken en ook Tesla per mail gecontacteerd. Zullen zien wat ze zeggen... Anderen met ervaring omtrent dit topic, geef gerust een seintje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvIlJOyNfVWplSQ1oUPw2_unL3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOEOAa4pcGo9vs6AzlbMi1kI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Yordi- schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk eigenlijk dat het nog wat sneller is na een paar keer proberen, 5.8/5.9 of zo. Snel zat 😊.
Linker voet op de rem, rechter op de gas en dan loslaten? Of hoe test je dit? En met welke app? Ben zelf ook wel benieuwd. Donderdag winterbanden er op dan probeer ik 't ook wel even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Sander schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:11:
[...]

Care to share link + waar de coupon erbij kwam? En heb je de logo's van dezelfde?
https://a.aliexpress.com/_EIrrRrv

Bij de checkout krijg je direct een coupon voorgesteld. De overige korting is vanwege de prijs aanpassing zag ik later. De eventuele invoerrechten zijn er af gehaald oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
AdFundum14 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:37:
[...]

Inmiddels een foto kunnen maken en ook Tesla per mail gecontacteerd. Zullen zien wat ze zeggen... Anderen met ervaring omtrent dit topic, geef gerust een seintje!

[Afbeelding]
Nooit last van, nooit gehoord in die 3 jaar en ook uit de omgeving niet (rijden er hier 20+ vd zaak rond).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdFundum14
STIMPPYYY schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:58:
[...]

Nooit last van, nooit gehoord in die 3 jaar en ook uit de omgeving niet (rijden er hier 20+ vd zaak rond).
Bedankt om je ervaring te delen! Dat geeft mij al wat meer zekerheid dat het iets is dat defect is en dus ook hersteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

_eLMo_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:24:
En zodra ze dat doen beveiligd Tesla de CAN bus :P
Wel raar want andere merken kunnen dit wel prima. Dat deed mijn Kia Niro echt beter bijvoorbeeld. “AP” aan, beetje tegensturen en hij ging uit, bijvoorbeeld bij strookwissel, AP merkt dat je weer tussen de lijntjes zit en hoppa, AP weer automatisch aan.

Bij Tesla merk je ook echt set je vast zit in AP stand. Stuur geeft niks mee. Bij andere merken is dat ook wat soepeler ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 11:30
Misschien begrijp ik AP nog niet goed, maar als je (ouderwetse term) cruisecontrol aan hebt staan, en je gaat een voorganger inhalen door van rijstrook te wissellen dan moet je zelf weer snelheid houden of het systeem weer activeren? Of gaat het alleen over automatisch tussen de lijnen rijden? Wat ik overigens nog niet echt fijn vindt de paar auto's waar ik het op ervaren heb (maar voor mij wellicht geen kwaad kan, hand oog coordinatie is soms ver te zoeken 8)7 )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

dimi_v schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Misschien begrijp ik AP nog niet goed, maar als je (ouderwetse term) cruisecontrol aan hebt staan, en je gaat een voorganger inhalen door van rijstrook te wissellen dan moet je zelf weer snelheid houden of het systeem weer activeren? Of gaat het alleen over automatisch tussen de lijnen rijden? Wat ik overigens nog niet echt fijn vindt de paar auto's waar ik het op ervaren heb (maar voor mij wellicht geen kwaad kan, hand oog coordinatie is soms ver te zoeken 8)7 )
TACC = 1 tikkie met je pookje en hij houd alleen afstand en snelheid vast, ook als je van strook wisselt. Stopt pas als je op de rem drukt of het pookje omhoog gooit 1 keer.

AP = 2 tikkies met je pookje en hij houd je binnen de lijntjes. Moet je na elke handmatige stuur actie weer aanzetten, met bijbehorend irritant geplingel door je muziek heen.

[ Voor 13% gewijzigd door Damian op 02-01-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49

Bever!

3

DaCoTa schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Het is een beetje hit-and-miss, maar bij een boel Supercharger locaties zijn de faciliteiten echt wel goed in orde. Het lijkt een beetje per land verschillend, in Frankrijk heb ik er een paar gezien op een grote snelwegstop, in Italie is het vaker bij een hotel (dacht ik, is een tijdje geleden). En zeker een hotel vind ik vaak wel fijn, is een stuk rustiger dan een snelwegpomp, en de w.c.'s zijn zeker fraaier :) Maar inderdaad, ook eens gestopt bij een hotel wat op dat moment volledig gesloten was, en toen was het plassen in de bosjes.
Op de topdrukte routes in Frankrijk bijvoorbeeld waren de ionity laders echt belachelijk druk en de SC praktisch altijd beschikbaar, viel me erg op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Damian schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:17:
[...]

TACC = 1 tikkie met je pookje en hij houd alleen afstand en snelheid vast, ook als je van strook wisselt. Stopt pas als je op de rem drukt of het pookje omhoog gooit 1 keer.

AP = 2 tikkies met je pookje en hij houd je binnen de lijntjes. Moet je na elke handmatige stuur actie weer aanzetten, met bijbehorend irritant geplingel door je muziek heen.
1x is TACC en 2x is Autosteer. Beide functies zijn onderdeel van de autopilot. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

dimi_v schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Als je van rijbaan wisselt gaat hij van auto sturen naar cruise. Als je dan weer auto sturen aan wilt moet je ff tappen, je hoeft dus niet zelf snelheid te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 11:30
Dank u allen, had al bijna de Tesla bestelling vaarwel gezegd als rijstrookwisselen deactiveren van cruisecontrol zou zijn O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
dimi_v schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:47:
Dank u allen, had al bijna de Tesla bestelling vaarwel gezegd als rijstrookwisselen deactiveren van cruisecontrol zou zijn O-)
Dan zou ik vooral geen Enhanced Autopilot nemen. Thank me later ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Inspired schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:08:
[...]

“Probleem” is dat de buffer geen vast waarde is. In deze video is hij niet 7 maar 2.7. (Zie 7:11 in de video.) 62 bruto en 60.5 netto lijkt redelijk zeker te zijn. Dat geeft smt ook aan.
Dat ook, plus gaat niemand praktisch 50km “onder 0%” doorrijden.. Dat is vragen om problemen.

Reden dat LFP grotere buffers heeft is misschien omdat exacte staat van lading lastiger te meten is. (Oplossing: buffer groter maken en meer ruimte voor errors)

Ander puntje: Als de WLTP test is gebaseerd op leegrijden tot stilvallen, mis je dus die 50km range, want deze zit onder de 0%

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
[...]

[Afbeelding]

Waar is dit mee gemeten en welke SoC??

Die 5.9 a 5.8s zou mij nog meevallen tov de huidige Model 3 SR+ welke 5.08s doet. (0-100)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
DaCoTa schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Dat kan ook, maar voelde wat gek/onnatuurlijk (if that makes sense?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Sunri5e schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:47:
[...]

Afhankelijk van type en bouwjaar. Grofweg zo:

1. 5.08s (alleen voor 2019- modellen met performance motor achter)
2. 5.6s
3. 6.1s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 07:31
Mackeessie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:54:
[...]

M2 SR+???
welk model is dat?
Kijk eens welke toetsen er naast de 2 staan en je kan wel raden welk model er bedoeld word zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
[...]

[Afbeelding]
Doen ze 1000% niks mee. Zal iets met “binnen Tesla specs” antwoord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Inspired schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:24:
[...]

1x is TACC en 2x is Autosteer. Beide functies zijn onderdeel van de autopilot. ;)
Maar in de volksmond wordt AP gebruikt om aan te geven dat ze autosteer bedoelen (voor zover autosteer de correcte term is, ik geloof je op je woord).
Dus ik denk dat het handiger is om TACC en AP te gebruiken als termen.
Anders wordt het wel lastig voor nieuwkomers als ze eens wat willen opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 17:32
[...]

[Afbeelding]

Het voelt inderdaad ook sneller dan die 6,9 sec.
Ben trouwens ook wel benieuwd wat die van b.v. 100km naar 150km doet, daar heeft die ook nog zat kracht over.
Zelf een paar keer gedaan en terwijl ik dat niet gemeten heb voelt het alsof je binnen een sec of 3 a 4 erop zit. Je haalt bijzonder snel in op de snelweg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Ik sta eigenlijk al een tijdje op het punt om een ID 4 of 5 aan te kopen. Vandaag toch maar eens een testrit gedaan met de Y RWD, om ook wat andere merken getest te hebben. Ik wist even niet waar ik het had.... Voor 50K incl tax krijg je echt wel veel auto.

Niks is perfect, maar het heeft me serieus aan het denken gezet. Het ruimte gevoel binnen is iets minder dan de de VW's naar mijn gevoel. Maar eigenlijk is ie voor de rest op alle fronten beter. Heel veel zaken die bij de duitsers als optie word gezien of zelfs volledig premium terwijl dat op de Y zo even standaard is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Tadream schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:43:
[...]

Het voelt inderdaad ook sneller dan die 6,9 sec.
Ben trouwens ook wel benieuwd wat die van b.v. 100km naar 150km doet, daar heeft die ook nog zat kracht over.
Zelf een paar keer gedaan en terwijl ik dat niet gemeten heb voelt het alsof je binnen een sec of 3 a 4 erop zit. Je haalt bijzonder snel in op de snelweg.
Je kan dit best eens allemaal deftig meten, want op gevoel kan je serieus bedrogen uitkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Domotek schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:58:
Ik sta eigenlijk al een tijdje op het punt om een ID 4 of 5 aan te kopen. Vandaag toch maar eens een testrit gedaan met de Y RWD, om ook wat andere merken getest te hebben. Ik wist even niet waar ik het had.... Voor 50K incl tax krijg je echt wel veel auto.

Niks is perfect, maar het heeft me serieus aan het denken gezet. Het ruimte gevoel binnen is iets minder dan de de VW's naar mijn gevoel. Maar eigenlijk is ie voor de rest op alle fronten beter. Heel veel zaken die bij de duitsers als optie word gezien of zelfs volledig premium terwijl dat op de Y zo even standaard is...
De kofferruimte is nochtans veel groter bij de model Y.
En het interieur vond ik ook een stuk ruimer aanvoelen in de model Y tov de Skoda Enyaq (die marginaal groter is dan de ID.4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Damian schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:35:
[...]

Nee :P

Ziet er heel AliExpress uit :P
Met een Apple prijs maar dan inderdaad met een goedkoop uiterlijk en ui.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:41
Domotek schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:58:

Zeker nu de RWD versie er voor 50k is vraag ik mij af waarom er nog een levertijd van 12 maanden voor de ID4/Enyaq wordt geaccepteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:42
bilgy_no1 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:58:
[...]

[...]
Als je een rit gepland hebt dan geeft de auto de tijd tot genoeg geladen om de rit voort te zetten aan. Als je daar voorbij laad geeft die pas weer de tijd tot "vol" aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
this schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:38:
[...]

De kofferruimte is nochtans veel groter bij de model Y.
En het interieur vond ik ook een stuk ruimer aanvoelen in de model Y tov de Skoda Enyaq (die marginaal groter is dan de ID.4)
Ja klopt natuurlijk. De koffer, de frunk en de vele andere bergruimtes zorgen ervoor dat er meer plaats is in de Y. Maar ik vind de ID 4 en 5 vanaf het begin altijd al zeer ruim aanvoelen als bestuurder. Bij de Y zit je met die middenconsole, en zetels die wat smaller aanvoelen als bestuurder.

Maar het is echt een zeer strakke prijs voor het heen je krijgt.

- Deurtjes die automatisch ontgrendelen
- Automatische kofferklep
- Automatisch stuurtje
- Randloze deuren die je eigenlijk enkel ziet op premium cabrio's
- De frunk die enorm groot is naar mijn mening
- De koffer die onder de plank enorm groot is naar mijn mening.
- Standaard memory seats
- Dat spotje in de achterklep voor de koffer die zo even de hele koffer oplicht

Dat zijn zo even de dingen die mij snel waren opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49
Domotek schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:57:
[...]

Ja klopt natuurlijk. De koffer, de frunk en de vele andere bergruimtes zorgen ervoor dat er meer plaats is in de Y. Maar ik vind de ID 4 en 5 vanaf het begin altijd al zeer ruim aanvoelen als bestuurder. Bij de Y zit je met die middenconsole, en zetels die wat smaller aanvoelen als bestuurder.

Maar het is echt een zeer strakke prijs voor het heen je krijgt.

- Deurtjes die automatisch ontgrendelen
- Automatische kofferklep
- Automatisch stuurtje
- Randloze deuren die je eigenlijk enkel ziet op premium cabrio's
- De frunk die enorm groot is naar mijn mening
- De koffer die onder de plank enorm groot is naar mijn mening.
- Standaard memory seats
- Dat spotje in de achterklep voor de koffer die zo even de hele koffer oplicht

Dat zijn zo even de dingen die mij snel waren opgevallen.
Zo’n ID4/5 komen toch ook niet in de buurt van Tesla qua aandrijving?

Tesla is vlgs mij nog steeds een stuk efficiënter dan het Volkswagen platform en in deze prijsklasse ook gewoon sneller (en wellicht prettiger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
n0pe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Zeker nu de RWD versie er voor 50k is vraag ik mij af waarom er nog een levertijd van 12 maanden voor de ID4/Enyaq wordt geaccepteerd
Omdat Tesla het enige merk is die er in slaagt om op een paar maand tijd te leveren. En niet iedereen wilt Tesla rijden.
Trouwens de Enyaq IV80 kost nog geen 50K en heeft 50km meer rijbereik dan de Y RWD.
Ik zou niet direct weten wat ik zou kiezen mocht ik de keuze hebben tussen die 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dez1983
  • Laatst online: 15-09 18:54
[...]

[Afbeelding]
YouTube: The BEST Tesla Model 3/Y Accessories in 2022 , 3:20m schijnt toch vaker voor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
Ik heb vandaag nog eens met de ID5 gereden. En onder de 19kWh/100 rijden is toch een moeilijke. Dus efficiëntie is al één iets. Voor de rest vandaag dan nog met een Tesla Y RWD gereden en inderdaad die 7sec naar 100 voelt als een rakket in vergelijken met de ID5.
n0pe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:42:
[...]

ID5 zit nu nog op levertermijn Mei/Juni voor de Belgische markt. Maar orderboeken zijn toch aan het vol lopen zo blijkt. Vooral door de grotere bedrijven natuurlijk. Hun lease aanbod naar werknemers.

[ Voor 46% gewijzigd door Domotek op 02-01-2023 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 17:32
this schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:33:
[...]

Je kan dit best eens allemaal deftig meten, want op gevoel kan je serieus bedrogen uitkomen.
Ja misschien dat ik dat eens doe.
Het maakt ook verder niet uit, het gaat in ieder geval vlot genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:41
this schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:05:
[...]

Omdat Tesla het enige merk is die er in slaagt om op een paar maand tijd te leveren. En niet iedereen wilt Tesla rijden.
Trouwens de Enyaq IV80 kost nog geen 50K en heeft 50km meer rijbereik dan de Y RWD.
Ik zou niet direct weten wat ik zou kiezen mocht ik de keuze hebben tussen die 2.
tegenwoordig ook alweer 55k voor de "basis" versie van de IV80..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Stef87 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Dat ook, plus gaat niemand praktisch 50km “onder 0%” doorrijden.. Dat is vragen om problemen.

Reden dat LFP grotere buffers heeft is misschien omdat exacte staat van lading lastiger te meten is. (Oplossing: buffer groter maken en meer ruimte voor errors)

Ander puntje: Als de WLTP test is gebaseerd op leegrijden tot stilvallen, mis je dus die 50km range, want deze zit onder de 0%
Zelf ga ik die 56km ook niet testen...

Ik heb er maar eens even op gezocht hoe het zit met de WLTP...
https://www.electrive.com...nge-is-really-calculated/

Ze rijden de testcyclus 2x en rijden dan verder op 100 km/h totdat die snelheid niet meer kan worden vastgehouden. Vervolgens laden ze tot 100% om te bepalen wat de bruikbare capaciteit is en wat het verbruik per km is (inclusief laadverlies).

De batterij is dan dus nog niet helemaal leeg zoals in het geval van de Nyland test. Maar het lijkt me niet dat daar 7 kWh verschil tussen zit.

Maar het is super lastig precieze cijfers te krijgen. Er zijn in elk geval real life tests gedaan die wijzen op 56-58 kWh bruikbaar tussen 0-100%. Dus in elk geval meer dan de 53 kWh die eerder werd genoemd.

RDW zegt dus 157 Wh/km. Dat is dan ongeveer 140 Wh/km ex laadverlies van 12%. 140 x 455 ≈ 64 kWh. Waar dan dat Scan My Tesla getal vandaan komt is mij een raadsel. Misschien invloed van de temperatuur?

EDIT:
ik besef me opeens dat die 138,7 Wh per km bij 58 kWh een bereik geeft van 418 km, wat hetgeen is wat je bij 100% batterij ziet staan. Dus tov de WLTP zou dat het verschil kunnen verklaren.

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 03-01-2023 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:16

TNJ

Frugalite

_eLMo_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 06:46:
[...]

Hah, staat ook in mijn account. Ik ga er vanuit dat het een typefout is though, ik zou er niet op rekenen dat je meer garantie gekregen hebt.
Dan hebben ze bij het vertalen van 120k mijlen niet de moeite genomen, om te vragen of het getal juist is? Je hebt het blijkbaar "in writing", dus sla het op, voor als je je zorgen maakt dat je het nodig gaat hebben.

Tegenwoordig zou je je minder zorgen moeten maken over dat de "battery-pack" onder de 70% zakt, eerder dat de motor/gearbox een probleem krijgt. Natuurlijk zijn er ook hier uitvalpercentages tussen, net zoals je bij een SSD kopen er eentje bij kan hebben die kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
Wauw, dat is echt exact het probleem waar ik tegen aan loop. Mooi gevonden.

De kneedbare lijm lijkt voor mij minder geschikt omdat met een leasewagen rijd (en de lijm eenmaal verhard vrij permanent lijkt), maar mocht Tesla hier niets aan doen dan kan ik het alvast zeker ter inspiratie gebruiken voor een alternatieve oplossing. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:16

TNJ

Frugalite

Yordi- schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Leuk om te lezen en die buttons kende ik nog niet! Hoe communiceren ze nu met de auto?
Ze hebben via de OnBoardDiagnostics poort* communicatie over het CAN-bus (Controller Area Network) met de Tesla, waarmee ze signalen van knoppen en app-interacties nabootsen.

*Er is bij de M3 en MY achter de middenconsole aan de voeten van de achterpassagiers een klepje, waar een connector zit. Hiertussen plaatst men een adapter-kabel met extra aftakking. Bij de S en X zit die onder het hoofdscherm, wat ik iig in een filmpje bij Dirty Tesla gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
bilgy_no1 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:17:
[...]

Ze rijden de testcyclus 2x en rijden dan verder op 100 km/h totdat die snelheid niet meer kan worden vastgehouden. Vervolgens laden ze tot 100% om te bepalen wat de bruikbare capaciteit is en wat het verbruik per km is (inclusief laadverlies).
Interessant, doorrijden tot je met de “slakken modus (turtle mode)” niet meer de 100km/h haalt dus. Met andere woorden, doorrijden na 0% op je display.

Bij Tesla bouw je (als alles goed gaat) steeds meer vermogen af voor je stil komt te staan. (Andere auto’s soms plotseling)

Bjorn test tegenwoordig ook tot auto stil valt, om ze erna met mobiele batterij op te laden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dez1983
  • Laatst online: 15-09 18:54
AdFundum14 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:23:
[...]

Wauw, dat is echt exact het probleem waar ik tegen aan loop. Mooi gevonden.

De kneedbare lijm lijkt voor mij minder geschikt omdat met een leasewagen rijd (en de lijm eenmaal verhard vrij permanent lijkt), maar mocht Tesla hier niets aan doen dan kan ik het alvast zeker ter inspiratie gebruiken voor een alternatieve oplossing. Thx!
Ik kwam het toevallig tegen, maar rij zelf nooit zo. Kleefgum (of tack, wat mensen ook voor foto's gebruiken) kun je normaal er zonder beschadigingen er afhalen. Succes en benieuwd hoe Tesla reageert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:22

Je kan S3XY button gebruiken voor de ruitenwisser. Ik heb ze achter de scherm geplakt.
Met de laatste update kan je per button 2 functies geven.
Bij mij 1x drukken = wisser uit, 2x drukken = wisser op 0.5 toggle.
Wil je terug naar auto stand? Het sproeiers knopje op de hendel 2x zachtjes indrukken.
Je wilt niet weten hoe vaak ik ze gebruik. Fantastisch. :+

Ook voor de ruzie van laadpoort is ook S3XY button to the rescue. Nou, eigenlijk de commander.
Ik heb de smart action ingezet, dus achterdeur hendel 3 seconden trekken, laadpoort ontgrendeld. Werkt zo fijn. Thuis heb ik een button dichtbij de laadpaal gezet (hidden) dat is ook een feest :D

[ Voor 4% gewijzigd door SirLct op 03-01-2023 00:02 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef87 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:51:
[...]

Interessant, doorrijden tot je met de “slakken modus (turtle mode)” niet meer de 100km/h haalt dus. Met andere woorden, doorrijden na 0% op je display.

Bij Tesla bouw je (als alles goed gaat) steeds meer vermogen af voor je stil komt te staan. (Andere auto’s soms plotseling)

Bjorn test tegenwoordig ook tot auto stil valt, om ze erna met mobiele batterij op te laden :)
Ja, die test van Björn geeft dus ook verwarring, omdat hij bij de SR+ LFP 7 kWh 'extra' vond en 56 km verder kon rijden. Is dit nu bovenop de WLTP of onderdeel ervan. Het valt allemaal niet goed te rijmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SirLct schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:00:
[...]
Ook voor de ruzie van laadpoort is ook S3XY button to the rescue. Nou, eigenlijk de commander.
Ik heb de smart action ingezet, dus achterdeur hendel 3 seconden trekken, laadpoort ontgrendeld. Werkt zo fijn. Thuis heb ik een button dichtbij de laadpaal gezet (hidden) dat is ook een feest :D
Ik heb geen ruzie met de laadpoort :? Druk gewoon op het knopje op de stekker in en voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:34
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:35:
[...]

Ik heb geen ruzie met de laadpoort :? Druk gewoon op het knopje op de stekker in en voila.
Bij de losse laadkabel ben ik ook altijd aan het prutsen omdat dan de auto vergrendelt. Moet ik eerst weer een deur opentrekken om de laad poort te ontgrendelen.

Maargoed dat kan ook aan mijn eigen onkunde liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Dersan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:17:
[...]

Bij de losse laadkabel ben ik ook altijd aan het prutsen omdat dan de auto vergrendelt. Moet ik eerst weer een deur opentrekken om de laad poort te ontgrendelen.

Je kan via de app de laadpoort ontgrendelen. Je kan het ook bij de widget toevoegen.
En hier staat het ook netjes beschreven.
https://www.tesla.com/own...0%3E%20Laadpoort%20openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Dersan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:17:
[...]

Als je met de hand een tikje geeft op de poort gaat hij gewoon open als je auto niet op slot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:10:
[...]

Ja, die test van Björn geeft dus ook verwarring, omdat hij bij de SR+ LFP 7 kWh 'extra' vond en 56 km verder kon rijden. Is dit nu bovenop de WLTP of onderdeel ervan. Het valt allemaal niet goed te rijmen...
WLTP/EPA gaat gewoon door totdat de auto echt uit gaat. Het kan zijn dat Bjorn in die video niet met een warme accu vertrokken is en dat daardoor de buffer zo groot was. Of dat wellicht nu sowieso de buffer kleiner is na wat updates. Je zult zelf aan de slag moeten met SMT om dit zeker te weten. In de zomer zal hij (denk ik) sowieso meer naar de "standaard" ±2.5kWh gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Bever! schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Als je met de hand een tikje geeft op de poort gaat hij gewoon open als je auto niet op slot is.
Hoe bedoel je dat? Ik heb laatst voor het eerst gehad dat de kabel wel los was van de paal en de auto niet wilde loslaten. Bleek dat ik de auto nog niet open had gedaan en alleen de achterklep had geopend via de app. Waarom ik dit weet? Ik zag later in de auto een mooi filmpje van mezelf hoe ik aan het kloten was van de sentry mode >:)

Pagina: 1 ... 409 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: