Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 408 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.164.127 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solexje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-09 22:22
Tesla visualization full service driving vraag.

Ik heb gisteren MYRWD opgehaald in Tilburg. Nu zie ik in AP menu een optie (die ik aan kan vinken) om visualization full service driving aan te zetten. Wat betekent dit ..ik heb geen FSD gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 21:08

Bever!

3

Solexje schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:17:

Ik heb gisteren MYRWD opgehaald in Tilburg. Nu zie ik in AP menu een optie (die ik aan kan vinken) om visualization full service driving aan te zetten. Wat betekent dit ..ik heb geen FSD gekocht.
vink het aan en dan zie je het vanzelf... kost niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Tweak_ers schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:26:
[...]

Etron is volledig elektrisch.
Dat verbruik scheelt niets met mijn Model 3, sterker nog, na een paar keer parkeren ben ik méér kwijt.
Ik kwam met laadverliezen netto op 320Wh/km uit.

Over dat bizar hoge verbruik nu met 13 graden buiten. Ik heb even een testje gedaan en het ligt volledig aan klimaat in de auto.

Met klimaat uit naar de winkel levert 159Wh/km op.
[Afbeelding]

Terugweg klimaat op 19 graden en levert direct 259Wh/km op:
[Afbeelding]

Nu mag je daar makkelijk nog 20% bij op tellen als je ook parkeert over een hele accu, maar het laat wel zien dat het “probleem” in klimatisering zit. Beide met fluwelen voet gereden.

Niet dat je er ook maar iets mee kan, want Tesla service noemt mijn verbruik (bij eerdere service requests) “volstrekt normaal”.

Vervelende is ook dat ondanks dat ik klimatisering niet nodig heb, de ramen gewoon beslaan.
ritjes van 3 km zijn niet representatief omdat de verwarming vol staat te pompen om die auto op temperatuur te krijgen. Ik haal over 145k KM een gemiddeld verbruik van 175, in de zomer zit ik eronder en in de winter erboven. Verwarming meestal op 21 of 22. Let wel dit is een M3 van 2019 dus zonder warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solexje
Bever! schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:23:
[...]

vink het aan en dan zie je het vanzelf... kost niets.
Als dan maar niet onverwacht FSD geaktiveerd wordt en ik €7500 af moet tikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-09 17:10
JohanB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:02:
[...]

Waar moest je heen vanuit Amsterdam? Het waait ook lekker op het moment natuurlijk

Wat zei je energie app in de auto waar hij z’n energie aan verloren was?
Rijden en klimaat zaten zo’n 1% boven verwachting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Solexje schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:34:
[...]

Zo evil zijn ze ook weer niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:24
Gisteren zou ik thuis aankomen met 7% maar ik wilde echter een klein beetje ergens snel laden zodat het niet echt een issue is als thuis geen openbare laadpaal beschikbaar is. Een fastned bij een pomp ergens had mijn voorkeur, zag er wel wat in het lijstje staan maar ik had geen idee in welke rijrichting die zaten, vond het niet te doen om dit in te stellen onder het rijden.

Heeft iemand hier een trucje voor? Had maar een SC iets verder weg geselecteerd maar hierdoor was de batterij helaas nog niet genoeg voorverwarmd voor de maximale snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:50
Solexje schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:17:

Je gaat stoplichten, kliko’s en pilonnen zien. Dat is het wel ongeveer. Ping bij groenlicht kan je evt ook aan zetten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Naafkap schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:03:
[...]

Je beseft je dat jouw EV een groot deel van de tijd ook een (indirecte) dinosapverbrander is? Of rijd jij alleen in de zomermaanden op je eigen zonnepanelen? Echt, altijd dat denigrerende gedrag van sommigen naar mensen die van hun zuurbetaalde centjes een ICE rijden om zich te verplaatsen. Lekker flink doen vanuit hun door de baas betaalde EV…
Betekent dat indirect dat ik wél 'flink' mag doen omdat ik de auto (MY) privé heb gekocht.....?

Over denigreren gesproken :+
Solexje schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:34:
[...]

Nee, het is puur wat leukere visuals die je ook in FSD ziet. Vind het vooral geinig :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:39
Sunri5e schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:24:
[...]

Als er geen bordje staat dat het alleen toegestaan is om te parkeren als je een elektrische auto hebt (en gaat laden) dan is er niets mis met hun parkeergedrag.
Het exacte bordje moet ik je schuldig blijven maar volgens mij stond er: parkeerplaats voor elektrische auto's om te laden.

Iets in die trant. Maar dan alsnog als dat er niet stond ben je beter dan een ICE auto en kun je voor de deur parkeren of zo? Wat een achterlijke redenering (pardon my French). Maar wellicht is dat precies wat er mis is met de samenleving. Iedereen probeert alleen maar de mazen in de wet te vinden?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol
Sunri5e schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:39:
[...]

Klopt. Maar mensen zonder elektrische auto moeten ook gewoon extra stoppen om te tanken. Wij als elektrisch rijders staan niet boven de rest :)
Je bent volgens mij je eigen gedrag aan het goed praten. We staan inderdaad niet boven de rest, waarom moet je dan wel vooraan staan als je niet laad? Ik durf te wedden dat als die palen achteraf stonden dat ze er niet geparkeerd hadden, nogmaals: ze staan niet boven de rest toch? :')

Het enige wat ik aan het zoeken was, was een paal zodat ik mooi kon bijladen tijdens het shoppen. Dat is een mooi voordeel van een elektrische auto! Opladen tijdens het relaxen en niet nog op de rit naar huis hoeven tanken. Ik was ook naar die paal er achter gereden (als die bestond) en wist oprecht niet dat er verderop bij de vrachtwagen plek ook elektrische palen waren. Het feit dat men vooraan moet staan zonder te laden 'maar ik heb een elektrische auto' daar vind ik zeker wat van. Maar dat moge inmiddels duidelijk zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Oekol op 31-12-2022 14:07 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 21:37

R2L

Notna schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:47:
[...]

Betekent dat indirect dat ik wél 'flink' mag doen omdat ik de auto (MY) privé heb gekocht.....?

Over denigreren gesproken :+
Precies mijn gedachte! Heb er ook eentje privé in bestelling staan (Y RWD). Niet iedere Tesla is lease al schijnen heel veel mensen dit te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-09 19:55
Oekol schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:02:
[...]

Je bent volgens mij je eigen gedrag aan het goed praten. We staan inderdaad niet boven de rest, waarom moet je dan wel vooraan staan als je niet laad? Ik durf te wedden dat als die palen achteraf stonden dat ze er niet geparkeerd hadden, nogmaals: ze staan niet boven de rest toch? :')
Ik hoef mijn gedrag niet goed te praten. Ik rij een M3 en ik zet mijn M3 niet zonder te laden op een plek neer waar je kunt laden. Echter heb ik af en toe het gevoel dat wij als elektrische rijders denken boven andere te staan die op brandstof rijden. Als er een bordje bij de laadpaal staat met UITSLUITEND parkeren om te laden dan is het wat anders. Echter staat er vaak een bordje in de vorm van "hier elektrisch laden". Dan is het dus niet verboden om daar te parkeren zonder te laden.

En de huidige elektrische auto komt wel wat verder dan 50km op een accu. Zo'n laadpaal om te laden bij de Ikea is echt geen noodzaak meer. Ik heb hem er in ieder geval nog nooit aan de stekker gehangen op zo'n plek. Daarnaast is snelladen onderweg ook gewoon overal mogelijk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:41
Oekol schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:02:
[...]
Het feit dat men vooraan moet staan zonder te laden 'maar ik heb een elektrische auto' daar vind ik zeker wat van. Maar dat moge inmiddels duidelijk zijn.
Ik ben groot voorstander van het helemaal achteraf op de parkeerplaats zetten van de laadpalen. Dan gaan er tenminste alleen mensen staan die ze echt nodig hebben en kan ik vaker een vrije laadpaal vinden ipv palen die bezet zijn door PHEVs om hun kabouteraccu vol te druppelen. Dan maar 5 minuutjes extra lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 31-12-2022 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 14:07
Korte ritten zijn inderdaad funest voor het verbruik. Vandaag met een beetje regen en wind over de snelweg gereden en verder AP aan op VMax + 3 en een heel net verbruik weten te halen over een lange afstand gezien. Verwacht bereik lag zelfs hoger dan dan wat er boven aangegeven wordt 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0k7sDd87_iyJ5Bl9kQDF5GDatw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGi7waZAtQqhLy2sKxYnMtk5.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit de snelweg de stad weer in rijden verhoogde het verbruik niet, want alles was al warm natuurlijk.

In de stad met korte afstanden en telkens de auto op temperatuur brengen haal ik deze waarden absoluut niet: eerder rond de 210Wh/km met die hele koude temperaturen van 2 weken terug. Mijn Prius uit 2014 deed overigens precies hetzelfde: 10L/100km in de stad en eenmaal op de snelweg haalde ik gemiddelden van 4.5L/100km. Ik ben in ieder geval hartstikke tevreden met dit verbruik 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Dersan schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:38:
Gisteren zou ik thuis aankomen met 7% maar ik wilde echter een klein beetje ergens snel laden zodat het niet echt een issue is als thuis geen openbare laadpaal beschikbaar is. Een fastned bij een pomp ergens had mijn voorkeur, zag er wel wat in het lijstje staan maar ik had geen idee in welke rijrichting die zaten, vond het niet te doen om dit in te stellen onder het rijden.

Heeft iemand hier een trucje voor? Had maar een SC iets verder weg geselecteerd maar hierdoor was de batterij helaas nog niet genoeg voorverwarmd voor de maximale snelheid.
ik filter de een en twee bliksems weg zodat ik in ieder geval alleen de snelladers zie, en dan kijk ik ff op de kaart welke handig zijn op de route. Nooit veel moeite mee gehad in ieder geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
R2L schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:11:
[...]

Precies mijn gedachte! Heb er ook eentje privé in bestelling staan (Y RWD). Niet iedere Tesla is lease al schijnen heel veel mensen dit te denken.
En zelfs dan is het een rare gedachte dat een lease door “de baas” betaald is, gezien als je je lease auto inlevert je het budget er vaak gewoon bruto op je salaris bij krijgt. En je dikke bijtelling betaald.

Wij hebben de lease EV (Niro) ingeleverd en zijn voor eigendom gegaan bij de Y, gezien ik nu genoeg vertrouwen in EVs heb en leasen stiekem erg duur is bij hogere kilometrages. Wij zitten op 35.000km/jaar, dan kan eigendom snel uit.

En gewoon €0,21/km vangen vanaf volgend jaar bij de baas.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 31-12-2022 14:46 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-09 20:56
Ik heb ook Scanmytesla maar dat beta scherm met snelheid etc. heb ik niet. Ik gebruik een IOS iPhone. Of zit dat alleen in de Android versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Iemand al een dragy test gezien van de Y RWD? Ben benieuwd of de tijd wat conservatief is of niet. Twijfel tussen Model 3 nog jaartje verlengen (4%), Y RWD leasen en zelf Y P kopen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekol
Sunri5e schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:12:
[...]

Ik hoef mijn gedrag niet goed te praten. Ik rij een M3 en ik zet mijn M3 niet zonder te laden op een plek neer waar je kunt laden. Echter heb ik af en toe het gevoel dat wij als elektrische rijders denken boven andere te staan die op brandstof rijden. Als er een bordje bij de laadpaal staat met UITSLUITEND parkeren om te laden dan is het wat anders. Echter staat er vaak een bordje in de vorm van "hier elektrisch laden". Dan is het dus niet verboden om daar te parkeren zonder te laden.

En de huidige elektrische auto komt wel wat verder dan 50km op een accu. Zo'n laadpaal om te laden bij de Ikea is echt geen noodzaak meer. Ik heb hem er in ieder geval nog nooit aan de stekker gehangen op zo'n plek. Daarnaast is snelladen onderweg ook gewoon overal mogelijk.
Toch praat je recht wat krom is voor mijn gevoel. Het punt dat ze er niet parkeren als de oplaad punt niet vooraan staat zegt toch al genoeg? Het boeit niet of de auto thuis komt of niet, het is toch lekker dat je die 150 km er thuis niet hoeft in te gooien? Alsof als het een noodzaak is het wel bespottelijk was om 'm daar te parkeren. Iemand die niet hoeft te laden, maar wel vooraan parkeer want: 'ik heb een elektrische auto' is in mijn ogen een egocentrische blablabla... Je argumenten slaan wat mij betreft als een tang op een varken en ook dat je een m3 rijdt. Helemaal goed, leuk gefeliciteerd. Het gaat hier niet om elektrisch rijden of niet. Het gaat hier om de personen die parkeren op potentiële laadplekken maar niet laden. Dat zijn dezelfde mensen die ook dubbel parkeren of lekker aso op de stoep parkeren, want daar hebben er het hier over. Mensen die denken dat de wereld van hun is.

Edit:

Overigens is het een non discussie. Het gaat om dit bord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQLiNVRu5CFvP0CgL9NT0MO2ypg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhg1NYvQVSak1NVts8PK5ECW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 31-12-2022 15:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solexje
R2L schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:11:
[...]

Helemaal mee eens. Ik heb gisteren mijn prive gekochte MYRWD uit Tilburg opgehaald. Er stond een grote rij wachtenden en ik heb meerdere mensen gesproken die ook prive besteld hadden. Een MYRWD is wel even. € 16.000 goedkoper dan de andere MY modellen. Dus komen ook binnen bereik van mensen zoals ik.
De hal stond vol met MYRWD die allemaal ( honderden) nog afgeleverd worden dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Oekol schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:58:
[...]

Het exacte bordje moet ik je schuldig blijven maar volgens mij stond er: parkeerplaats voor elektrische auto's om te laden.

Iets in die trant. Maar dan alsnog als dat er niet stond ben je beter dan een ICE auto en kun je voor de deur parkeren of zo? Wat een achterlijke redenering (pardon my French). Maar wellicht is dat precies wat er mis is met de samenleving. Iedereen probeert alleen maar de mazen in de wet te vinden?
Tja, en toch vind ik dat publiek laden in woonwijken een drama.

Onze straat is gekozen voor een laadpaal met twee laadplekken. Die staat er al jaren. Prima.

Mensen uit heel de wijk komen in onze straat laden, wat voor parkeerlast in onze straat zorgt.

In onze straat heb alleen ik een EV en ik laad over de stoep met een laadkabel in mijn eigen laadpaal in de voortuin.

Maar nu komt het. De gemeente ziet dat er erg veel vraag is naar een laadpaal in onze straat, omdat die publieke laadpaal altijd bezet is. Dus nu willen ze er nog een paal naast plaatsen. Dit gaat ten kosten van onze parkeerplekken, waardoor ik straks ook niet meer op mijn eigen laadpunt kan laden.

Dus in bezwaar gegaan en de gemeente heeft echt oogkleppen op. “Nee er is echt vraag naar laden in uw straat, want hij is altijd bezet”. Ze zijn doof voor argumenten dat het mensen uit heel de wijk zijn.

Als die tweede paal er komt, ga ik er staan en gooi ik vanuit daar een langere kabel in mijn laadpaal. Het is helemaal prima met de gemeente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:55
Tweak_ers schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:51:
[...]

Tja, en toch vind ik dat publiek laden in woonwijken een drama.

Onze straat is gekozen voor een laadpaal met twee laadplekken. Die staat er al jaren. Prima.

Mensen uit heel de wijk komen in onze straat laden, wat voor parkeerlast in onze straat zorgt.

In onze straat heb alleen ik een EV en ik laad over de stoep met een laadkabel in mijn eigen laadpaal in de voortuin.

Maar nu komt het. De gemeente ziet dat er erg veel vraag is naar een laadpaal in onze straat, omdat die publieke laadpaal altijd bezet is. Dus nu willen ze er nog een paal naast plaatsen. Dit gaat ten kosten van onze parkeerplekken, waardoor ik straks ook niet meer op mijn eigen laadpunt kan laden.

Dus in bezwaar gegaan en de gemeente heeft echt oogkleppen op. “Nee er is echt vraag naar laden in uw straat, want hij is altijd bezet”. Ze zijn doof voor argumenten dat het mensen uit heel de wijk zijn.

Als die tweede paal er komt, ga ik er staan en gooi ik vanuit daar een langere kabel in mijn laadpaal. Het is helemaal prima met de gemeente.
Dit is volledig off topic, maar je bent boos omdat een parkeerplek (die niet van jou is?) wordt omgetoverd tot echte oplaad parkeerplek? En jij nu een laad plek krijgt waar voorheen jij een kabel naar toe legde zodat alleen jij daar kon laden?

Ik ben het met je eens dat laden bij publieke palen soms echt kl#te is (ik was er zelf ook drie jaar afhankelijk van), maar dit klinkt (als ik je tenminste goed begrijp) behoorlijk raar😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik snap het wel hoor, alle plekken voor je deur standaard bezet met andere auto’s. Ik snap dat ze officieel niet van jou zijn, maar het is natuurlijk ongebruikelijk dat mensen van een straat verderop opeens ook bij jou in de straat parkeren en daardoor de parkeerdruk in jouw straat enorm toeneemt.

Tegelijkertijd snap ik dat het een stuk goedkoper is om de laadpalen bij elkaar te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 13:16

TNJ

Frugalite

Mackeessie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:47:
[...]

Ik heb ook Scanmytesla maar dat beta scherm met snelheid etc. heb ik niet. Ik gebruik een IOS iPhone. Of zit dat alleen in de Android versie?
Dat is de app van de S3XY-buttons met het "Dashboard" in de "stats for nerds" stand : https://enhauto.com/dashboard-full

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Jeroenneman schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:50:
[...]
Dit is natuurlijk wel redelijk één kant op geredeneerd.
(De laatste 10% buiten beschouwing gelaten) Is dat wel zo? Alle Model 3's met LFP (teslaforums, ook internationaal) zit er niemand boven de 1.5/2% verlies met een LFP.

De 2170 batterijen (NMC?) gaan gemiddeld met -10% capaciteit vrij snel wat omlaag, en dan vlakt degradatie af. (Pak mijn eigen Model 3 met 2170 batterij: Gewoon -13.8% en compleet normaal volgens Tesla, dus geen fan van deze cellen, had anders verwacht)
Natuurlijk komt een LR verder, maar hij verbruikt ook meer en de batterij verliest sneller capaciteit..

Prijsverschil RWD/LR is het nu (helaas) niet waard. Ik zou meer verwachten van de LR Y, op het moment, deze valt wat tegen.
Jeroenneman schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:50:
[...]

EPA vind ik sowieso wat realistischer dan WLTP, maar dan kom je op 357 km highway voor de SR, en 508 voor de LR. Dat scheelt toch behoorlijk. Kun je met die LR alsnog 10% degradatie lijden, en kom je nog bijna 100 km verder op een lading (+ hogere laadsnelheden).

De SR is een goede deal, maar voor de echte veelrijder zonder eigen laadpaal is de LR nog wel echt een uitkomst.
De Europese versie is anders dan de SR Y, correct? Dus ik weet niet of die EPA getallen wel kloppen vs. de LR? (Daarom vroeg ik rated range bij 100% vol van RWD y's. Dat lijkt 389km voor de 20inch wielen en 418/422-ish voor 19inch Y RWD)

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 31-12-2022 16:58 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuizerE
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-07 09:53
Net mijn nieuwe Model Y gehad en bij parkeren bijna meteen op andere auto geknald. Tot mijn verbazing geeft Tesla geen geluidswaarschuwing als je dicht op een andere auto komt bij het parkeren.
Gezocht in de handleiding en daar staat dat je dat aan moet zetten bij:Bediening>veiligheid>geluidssignalen bij parkeren.
Helaas bestaat die optie niet in mijn Tesla. Doe ik iets verkeerd?
Bovendien heb ik 3.500 Euro betaald voor:
Navigeren met Autopilot
Auto Lane Change
Automatisch inparkeren
Summon
Smart Summon

Vooralsnog lijkt daarvan alleen de eerste te werken.

:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:10
_eLMo_ schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:44:
Ik snap het wel hoor, alle plekken voor je deur standaard bezet met andere auto’s. Ik snap dat ze officieel niet van jou zijn, maar het is natuurlijk ongebruikelijk dat mensen van een straat verderop opeens ook bij jou in de straat parkeren en daardoor de parkeerdruk in jouw straat enorm toeneemt.

Tegelijkertijd snap ik dat het een stuk goedkoper is om de laadpalen bij elkaar te plaatsen.
Het kan natuurlijk niet overal, maar hier staan de palen echt heel tactisch. Stukjes straat waar maar aan 1 kant huizen staan, parkeerterreintjes bij appartementen en op de hoeken van straten waar bewoners zelf een oprit hebben of aan beide straten kunnen staan. Eigenlijk nooit op de publieke fileparkeerplek die ook de enige plek is voor iemand’s huis.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
HuizerE schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:32:
Net mijn nieuwe Model Y gehad en bij parkeren bijna meteen op andere auto geknald. Tot mijn verbazing geeft Tesla geen geluidswaarschuwing als je dicht op een andere auto komt bij het parkeren.
Gezocht in de handleiding en daar staat dat je dat aan moet zetten bij:Bediening>veiligheid>geluidssignalen bij parkeren.
Navigeren met Autopilot
Auto Lane Change
Automatisch inparkeren
Summon
Smart Summon

Heb je al gezocht in het topic? :-).

Zoekwoorden: ‘radar’ ‘teslavision’. Wordt bijna dagelijks uitgebreid besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
Navigeren met Autopilot
Auto Lane Change
Automatisch inparkeren
Summon
Smart Summon

Al die functies zijn uitgezet voor nieuwe leveringen helaas inderdaad.

Er schijnt een verwachting te zijn dat dit misschien wordt opgelost.

Hier vind je wat meer informatie: https://www.tesla.com/nl_...ransitioning-tesla-vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:48
Navigeren met Autopilot
Auto Lane Change
Automatisch inparkeren
Summon
Smart Summon

Zie idd reacties van hier boven. Mijn inziens wel slordig dat ze dit niet hebben aangegeven bij de aflevering. Bij mij vermelde de man het expliciet tot twee keer toe. "Parkeersensoren heb je niet dus hij gaat niet piepen. Let hier dus op bij inparkeren want het is jammer als je hierdoor direct een deuk in je nieuwe auto rijdt"

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Stefanovic45 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:30:
[...]

Zie idd reacties van hier boven. Mijn inziens wel slordig dat ze dit niet hebben aangegeven bij de aflevering. Bij mij vermelde de man het expliciet tot twee keer toe. "Parkeersensoren heb je niet dus hij gaat niet piepen. Let hier dus op bij inparkeren want het is jammer als je hierdoor direct een deuk in je nieuwe auto rijdt"
Idem dito, bij het naarbuiten rijden werd het 2x gezegd tegen mij.

Maar was natuurlijk mega hectisch in Tilburg, niet gek als soms iets vergeten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Navigeren met Autopilot
Auto Lane Change
Automatisch inparkeren
Summon
Smart Summon

Zie wat anderen hebben gezegd over/verwezen naar de verwijdering van de Ultrasone Sensoren. Verwachting bij Tesla (althans, door Tesla medewerkers tegen Tweakers gezegd) is dus dat de functies hiervan in een januari update terugkomen.

Maar evenwel: die €3800 (Enhanced Autopilot) is dus niet voor de piepjes bij het parkeren. Dat geldt ook voor de basisversies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Requiem19 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:53:
[...]

Idem dito, bij het naarbuiten rijden werd het 2x gezegd tegen mij.

Maar was natuurlijk mega hectisch in Tilburg, niet gek als soms iets vergeten is.
Bij mij is er niets verteld . Ik was vandaag bij de uitlevering en vond het totaal geen leuke ervaring. Ik stond in de regen buiten met wel 60 mensen voor me . Er was gisteren z'n 440 auto die dag uitgeleverd. Toen ik bij de auto was en nog even een broodje nam tijdens het instellen van de navi e.d kwam er één van Tesla langs om te vertellen dat we maar buiten moeten gaan .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
evtje schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:47:
[...]

Bij mij is er niets verteld . Ik was vandaag bij de uitlevering en vond het totaal geen leuke ervaring. Ik stond in de regen buiten met wel 60 mensen voor me . Er was gisteren z'n 440 auto die dag uitgeleverd. Toen ik bij de auto was en nog even een broodje nam tijdens het instellen van de navi e.d kwam er één van Tesla langs om te vertellen dat we maar buiten moeten gaan .
Echt totaal kansloos en zeker niet wat je verwacht voor een auto van deze prijsklasse. Doet mij denken aan 2019. Andere kant van het verhaal is dat ze natuurlijk wel weer zoveel mogelijke lease rijders proberen te helpen en blij te maken door nog even op de valreep uit te leveren (hele systeem is natuurlijk ook niet meer van deze tijd). Het zou ze sieren om wellicht onderscheid te maken tussen zakelijk en privé en de laatste doelgroep door te schuiven naar een ander moment waar ze meer tijd voor je hebben. Voor het eerste kan ik enigszins begrip hebben en wellicht de rest ook als je daar gewoon duidelijk in bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basta3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-07-2024
Vraagje: ik heb een update klaarstaan, maar de accu is nog 16% geladen. Kan ik de update doen of zit ik dan met een lege accu als de update klaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Basta3 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:19:
Vraagje: ik heb een update klaarstaan, maar de accu is nog 16% geladen. Kan ik de update doen of zit ik dan met een lege accu als de update klaar is?
Dat is ruim voldoende... anders geeft hij dat wel aan verwacht ik. Maar een update zal niet zoveel energie mogen verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:10
Navigeren met Autopilot
Auto Lane Change
Automatisch inparkeren
Summon
Smart Summon

Hier ook niet verteld, wist het gelukkig..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Makkelijk schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Hier ook niet verteld, wist het gelukkig..
Heeft het wellicht hiermee te maken?
https://www.tesla.com/nl_...ransitioning-tesla-vision

Edit: @JohanB verwees hier ook al naar.
[quote]JohanB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:44:
[...]

[ Voor 23% gewijzigd door Hunkaroglu op 01-01-2023 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]
Ik was vandaag bij de uitlevering en vond het totaal geen leuke ervaring. Ik stond in de regen buiten met wel 60 mensen voor me.
Dat is wel balen zeg! Niet de beleving die je hoopt te hebben bij het ophalen van je nieuwe 50k+ euro auto :/ Hopelijk heb je wel een mooie tijd met het genieten van het gebruik van je nieuwe Tesla!

Hier is de hold van de bestelling van de MYRWD er af gehaald. Leveringsdatum is nu ‘TBD’.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op zondag 1 januari 2023 @ 08:34:
[...]

Echt totaal kansloos en zeker niet wat je verwacht voor een auto van deze prijsklasse. Doet mij denken aan 2019. Andere kant van het verhaal is dat ze natuurlijk wel weer zoveel mogelijke lease rijders proberen te helpen en blij te maken door nog even op de valreep uit te leveren (hele systeem is natuurlijk ook niet meer van deze tijd). Het zou ze sieren om wellicht onderscheid te maken tussen zakelijk en privé en de laatste doelgroep door te schuiven naar een ander moment waar ze meer tijd voor je hebben. Voor het eerste kan ik enigszins begrip hebben en wellicht de rest ook als je daar gewoon duidelijk in bent.
Persoonlijk vind ik dat hele gedoe met een ingepakte auto bij een dealer nogal overdreven. Ook de uitleg van een verkoper die de ballen verstand heeft van een elektrische auto kan me gestolen worden...

En inderdaad, ze hebben erg hun best gedaan nog zoveel mogelijk mensen hun auto uit te leveren.

Maar ik heb makkelijk praten. Ik had geen rij en kon gewoon doorlopen, had even de tijd om de auto te inspecteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dersan
Radiodurans schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Dat is wel balen zeg! Niet de beleving die je hoopt te hebben bij het ophalen van je nieuwe 50k+ euro auto :/ Hopelijk heb je wel een mooie tijd met het genieten van het gebruik van je nieuwe Tesla!

Hier is de hold van de bestelling van de MYRWD er af gehaald. Leveringsdatum is nu ‘TBD’.
Ja als je die beleving wilt hebben had je een latere datum moeten kiezen en niet een dag waarop 500 mensen hun auto komen halen.

Ik snap ook wel dat als er 60 mensen buiten in de regen staan en je rustig een broodje zit te eten in de auto dat je dan naar buiten wordt gedirigeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zondag 1 januari 2023 @ 08:34:
[...]

Gewoon een delivery packages met een maaltijd erbij. Kost je €1000 extra en wordt je behandeld zoals bij de dealer terwijl ze je portemonnee leeg plukken. Uiteraard niet mogelijk op de drukke dagen.

De particuliere klant doet er trouwens sowieso niet verstandig aan om in december de auto in ontvangst te nemen. In januari op kenteken is beter voor de restwaarde (maar minder voor de bijtelling).

Zelf heb ik het liefste de auto gewoon thuis geleverd. Toen ik mijn Model 3 in maart 2019 haalde hadden ze wel alle tijd maar de enige vraag of Autopilot nu wel of niet inbegrepen was na de tweet van Musk konden ze ook niet vertellen.

Edit: een Factory delivery plus rondleiding en overnachting in Berlijn zou ik dan weer wél extra voor willen betalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 01-01-2023 12:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Deveon schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Gewoon een delivery packages met een maaltijd erbij. Kost je €1000 extra en wordt je behandeld zoals bij de dealer terwijl ze je portemonnee leeg plukken. Uiteraard niet mogelijk op de drukke dagen.

De particuliere klant doet er trouwens sowieso niet verstandig aan om in december de auto in ontvangst te nemen. In januari op kenteken is beter voor de restwaarde (maar minder voor de bijtelling).

Zelf heb ik het liefste de auto gewoon thuis geleverd. Toen ik mijn Model 3 in maart 2019 haalde hadden ze wel alle tijd maar de enige vraag of Autopilot nu wel of niet inbegrepen was na de tweet van Musk konden ze ook niet vertellen.

Edit: een Factory delivery plus rondleiding en overnachting in Berlijn zou ik dan weer wél extra voor willen betalen.
De particuliere klant heeft meer aan 10.000km superchargen dan in 2023 op kenteken lijkt me.

Dat is in ieder geval waar ik voor gegaan ben. Dat worden toch een paar vakanties gratis reizen 😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:04:
[...]

De particuliere klant heeft meer aan 10.000km superchargen dan in 2023 op kenteken lijkt me.

Dat is in ieder geval waar ik voor gegaan ben. Dat worden toch een paar vakanties gratis reizen 😄.
Obv van de WLTP is dat 1720 kWh tegen 32-36 cent, niet echt een vetpot. Al kan het interessant zijn als je een duur energiecontract hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 22:35
Deveon schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Obv van de WLTP is dat 1720 kWh tegen 32-36 cent, niet echt een vetpot. Al kan het interessant zijn als je een duur energiecontract hebt.
Dan hebben we het over ongeveer 500 a 600 euro korting. Het lijkt heel wat 10K gratis, maar het valt toch nog wel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

600/700 korting of een auto die virtueel een jaar jonger is… deze particulier weet het wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Sander schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:22:
[...]

600/700 korting of een auto die virtueel een jaar jonger is… deze particulier weet het wel!
Ik zie absoluut niet gebeuren dat jij bij het inruilen 700-1000€ meer gaat krijgen als hij 1 dag later op kenteken gezet is :-).

In de particuliere markt heel misschien op basis van sentiment. Bij Tesla zelf inruilen gaat vlgs de verkoper via standaardtabellen waarbij ze kijken naar de productiemaand.

Ik ga in ieder geval extra genieten als ik in maart naar Spanje rijdt rn terug. Elke superchargesessie een extra grote glimlach, alleen dat is me al wat waard 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Requiem19 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:32:
[...]

Ik zie absoluut niet gebeuren dat jij bij het inruilen 700-1000€ meer gaat krijgen als hij 1 dag later op kenteken gezet is :-).

In de particuliere markt heel misschien op basis van sentiment. Bij Tesla zelf inruilen gaat vlgs de verkoper via standaardtabellen waarbij ze kijken naar de productiemaand.

Ik ga in ieder geval extra genieten als ik in maart naar Spanje rijdt rn terug. Elke superchargesessie een extra grote glimlach, alleen dat is me al wat waard 😁
Dit, en je weet niet wanneer je de auto dan krijgt, kan zomaar Maart worden. Als je dan bedenkt hoeveel je in die tijd nog aan je ICE kwijt bent wordt het helemaal een makkelijke keuze naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Pierz schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Dit, en je weet niet wanneer je de auto dan krijgt, kan zomaar Maart worden. Als je dan bedenkt hoeveel je in die tijd nog aan je ICE kwijt bent wordt het helemaal een makkelijke keuze naar mijn idee.
Vanuit milieu met je eens, financieel ontloopt het elkaar weinig omdat de ICE private lease is en iedere maand eerder terug is $. Los van dat ik mezelf nog geen 600€ in twee jaar zie supercharger. Zal 80% voor de deur thuis worden en alleen elders voor vakanties of lange ritten en daar zal dan ook veel publieke palen op bestemming bij zitten.

Verder tav restwaarde: een particulier zoekt met bouwjaren niet maanden online en dat scheelt dus of je wel of niet in zoekresultaten zit.

Al met al geen reden om te gaan haasten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 18:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Sander schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Vanuit milieu met je eens, financieel ontloopt het elkaar weinig omdat de ICE private lease is en iedere maand eerder terug is $. Los van dat ik mezelf nog geen 600€ in twee jaar zie supercharger. Zal 80% voor de deur thuis worden en alleen elders voor vakanties of lange ritten en daar zal dan ook veel publieke palen op bestemming bij zitten.

Verder tav restwaarde: een particulier zoekt met bouwjaren niet maanden online en dat scheelt dus of je wel of niet in zoekresultaten zit.

Al met al geen reden om te gaan haasten
Same, ik zal 90% thuis laden, 5% bij publieke laadpalen op bestemming en max 5% bij Fast chargers....die 10k laadopties zal ik hard mijn best voor moeten doen om op te maken.
Dus ook hier vanaf 1 januari de pauze er af gehaald en staat nu op TBD qua levertijd. Ik denk eind januari als ik de verkopers inschatting volg. Kan ik ook mooi even aanhoren wat er 15 januari qua onthulling is met betrekking tot HD-radar dingen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
In de vorige auto had ik Apple Carplay. Werkte ideaal om podcasts te luisteren via de app op je scherm.

Ik zit beetje te zoeken hoe ik dit het beste kan doen in de MY. Spotify is een optie, maar dat werkt minder soepel voor podcasts vind ik.

Heeft iemand anders een handige manier gevonden om je podcasts te luisteren zonder je telefoon te moeten pakken tijdens het rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 13:16

TNJ

Frugalite

Requiem19 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:23:
Heeft iemand anders een handige manier gevonden om je podcasts te luisteren zonder je telefoon te moeten pakken tijdens het rijden?
TuneIn uitproberen? <disclaimer:nog geen eigenaar>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Requiem19 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:23:
In de vorige auto had ik Apple Carplay. Werkte ideaal om podcasts te luisteren via de app op je scherm.

Ik zit beetje te zoeken hoe ik dit het beste kan doen in de MY. Spotify is een optie, maar dat werkt minder soepel voor podcasts vind ik.

Ik vind tot nu toe spotify het beste werken voor podcasts. Dit is de enige manier die ik weet waarmee je later elders weer verder kan luisteren. In de auto heb je in spotify ook een tabje podcasts met daarin degenen waarop je geabonneerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
[...]

Hoe gaat dat in z'n werk dat gratis 10.000km superchargen? Komt dat automatische in je account te staan of moet je er nog wat voor doen ? is mij onduidelijk. Ben net voor de eerste keer bij de superchargers gaan laden en moest nog gewoon betalen bij het ontkoppelen kreeg ik de melding dat het geblokkeerd is en eerst moet betalen. Ik heb in het account gewoon de bank kaart staan.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje 085
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 17:12
Heren,

Allereerst de beste wensen natuurlijk en dat we allemaal maar veel mooie elektrische km,s mogen draaien dit jaar :-)

Ik ben in de markt voor een M3 met de kop eraf my 21 of 22 SR+ met 60 Kwh lpf batterij, weten jullie misschien of ik ergens aan de hand van het VIN kan vinden of het de 55 of 60 Kwh variant betreft?!
Ik kan dat niet echt vinden buiten de bouwdatum als stelregel, maar dat vind ik toch wat teveel gokken om dan 40k maar even op in te zetten.

Mssch kunnen jullie me in de juiste richting sturen?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
evtje schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Hoe gaat dat in z'n werk dat gratis 10.000km superchargen? Komt dat automatische in je account te staan of moet je er nog wat voor doen ? is mij onduidelijk. Ben net voor de eerste keer bij de superchargers gaan laden en moest nog gewoon betalen bij het ontkoppelen kreeg ik de melding dat het geblokkeerd is en eerst moet betalen. Ik heb in het account gewoon de bank kaart staan.
Back in 2019 kreeg je een tegoed in je account

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
evtje schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Zie hieronder uit de mail van Tesla:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRa4SngnHc4yAX6F4MBGJwhItyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsqeZJGiWNDoe6b8ZDxn7tKq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 06:25
Gisteren mijn model y met eap gekregen. Rij met eap ingeschakeld en zie een blauwe lijn midden op mijn rijbaan op het display. Er verschijnt een kadertje in de rijbaan naast mij met de mededeling dat ik mijn richting aanwijzer moet gebruiken. Ik geef richting aan en .. er gebeurt niets. Bestuurders achter mij laat ik in verwarring achter. Wat is mijn denkfout?

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:50
HanslH schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:47:
Gisteren mijn model y met eap gekregen. Rij met eap ingeschakeld en zie een blauwe lijn midden op mijn rijbaan op het display. Er verschijnt een kadertje in de rijbaan naast mij met de mededeling dat ik mijn richting aanwijzer moet gebruiken. Ik geef richting aan en .. er gebeurt niets. Bestuurders achter mij laat ik in verwarring achter. Wat is mijn denkfout?
Je moet een klein beetje druk op je stuur uitoefenen. Niet te veel dan schiet hij eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Pookje door de 2e weerstand drukken. Hij wisselt dacht ik pas na 2 of 3 knippers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Je moet eigenlijk “nog steeds zelf sturen”, dus in de weerstand hangen en dan meesturen naar links.

Beetje vreemd en (vonden wij) meestal niet makkelijker dan normale AP en zelf wisselen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:47
Pierz schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Ik vind tot nu toe spotify het beste werken voor podcasts. Dit is de enige manier die ik weet waarmee je later elders weer verder kan luisteren. In de auto heb je in spotify ook een tabje podcasts met daarin degenen waarop je geabonneerd bent.
Het is wel jammer dat je "jouw afleveringen" uit de Android app niet kan terugvinden via de Tesla Spotify app. Of kijk ik ergens overheen?

En wanneer komt de resterende tijd weer terug als je wat afspeeld?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
RF1000 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Het is wel jammer dat je "jouw afleveringen" uit de Android app niet kan terugvinden via de Tesla Spotify app. Of kijk ik ergens overheen?

En wanneer komt de resterende tijd weer terug als je wat afspeeld?!
Misschien onder playlists? Ik gebruik die functie zelf niet.

Je kan wel zien welke afleveringen je hebt afgespeeld en welke niet, maar die visualisatie is bijna onzichtbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
Zo dat was even voor schut bij de wasstraat haha. Denk dat iedereen wist dat ik een nieuwe auto heb.

Moest eerst al een keer steken om de bocht te halen, wat een vrachtwagen is het toch soms. Wasstraat modus aan, mevrouw vroeg of ik de spiegel wilde inklappen - - > check! En toen kwam 't... Ik kreeg m niet in de N. Stond al met m'n banden op het ding wat je vooruit trekt. Uiteindelijk kleine stress, ging meermaals van R naar D. Ook met kleine tikjes, toen beetje rem gebruikt en toen lukte het wel haha....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Oekol schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:13:
Zo dat was even voor schut bij de wasstraat haha. Denk dat iedereen wist dat ik een nieuwe auto heb.

Moest eerst al een keer steken om de bocht te halen, wat een vrachtwagen is het toch soms. Wasstraat modus aan, mevrouw vroeg of ik de spiegel wilde inklappen - - > check! En toen kwam 't... Ik kreeg m niet in de N. Stond al met m'n banden op het ding wat je vooruit trekt. Uiteindelijk kleine stress, ging meermaals van R naar D. Ook met kleine tikjes, toen beetje rem gebruikt en toen lukte het wel haha....
Haha ja die wasstraten bezorgde mij ook altijd stress. Oefende thuis altijd even twee of drie keer op het in N krijgen, het moet toch allemaal net goed gaat😂

Mijn 2019 M3 SR+ had trouwens lak zo hard als pindakaas, en had meerdere krasjes na de eerste keer wasstraat. Het was een lease bak, dus het boeide me weinig maar zo komt er een MY in eigendom en dan zou ik dat wel heel vervelend vinden. Hoe is de lak tegenwoordig? Kan je gewoon veilig door de kras wasstraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Djerro123 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:23:
[...]

Haha ja die wasstraten bezorgde mij ook altijd stress. Oefende thuis altijd even twee of drie keer op het in N krijgen, het moet toch allemaal net goed gaat😂

Mijn 2019 M3 SR+ had trouwens lak zo hard als pindakaas, en had meerdere krasjes na de eerste keer wasstraat. Het was een lease bak, dus het boeide me weinig maar zo komt er een MY in eigendom en dan zou ik dat wel heel vervelend vinden. Hoe is de lak tegenwoordig? Kan je gewoon veilig door de kras wasstraat?
Hmm nog niet naar gekeken op 1e gezicht zag je niks. Maar die mini krasjes houd je volgens mij altijd in een wasstraat. Zal morgen eens wat beter kijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:48
Vandaag mn eerste langere rit gehad in mn model y. Erg gunstige temperaturen natuurlijk maar over 113 km round trip toch een keurige 132 wh/km gehaald 😊 Allemaal 80 km wegen maar dat is toch wel een lekkere efficiëntie, precies een van de reden waarom ik voor Tesla heb gekozen en niet voor een Ioniq 5 😊

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Oekol schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:56:
[...]

Hmm nog niet naar gekeken op 1e gezicht zag je niks. Maar die mini krasjes houd je volgens mij altijd in een wasstraat. Zal morgen eens wat beter kijken.
Met wit is dat niet zo’n ding. Ziet er niks van. Ja met goed oog of onder niet natuurlijke hoek kan je wel wat swirls of van die micro krasjes ontdekken, maar niks spannends. Heb wel altijd veel slechte verhalen en resultaten gezien op een zwarte Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Vraagje: zijn er onder jullie mensen die aan gedetailleerde rittenregistratie doen? Ik ben op zoek naar iets als scan my tesla maar waar ik dan per rit ook kan aangeven of het zakelijk of privé was etc. Bestaat zoiets (of is dit standaard functionaliteit in SMT)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 18:34
Hebben jullie ook last van een harde plastieken rand aan de onderkant/achterkant van jullie stuur? Daar waar de plastic cover van het stuur stopt en er een overgang is naar de rest van het stuur. Foto hieronder ter illustratie. Dit viel mij op bij een langere roadtrip waarbij mijn handen langere tijd onderaan op het stuur rustten terwijl autopilot zijn ding deed. Naarmate de tijd vorderde werd dit steeds vervelender tot irritatie toe.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nJ5qP6D.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
AdFundum14 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:15:
Hebben jullie ook last van een harde plastieken rand aan de onderkant/achterkant van jullie stuur? Daar waar de plastic cover van het stuur stopt en er een overgang is naar de rest van het stuur. Foto hieronder ter illustratie. Dit viel mij op bij een langere roadtrip waarbij mijn handen langere tijd onderaan op het stuur rustten terwijl autopilot zijn ding deed. Naarmate de tijd vorderde werd dit steeds vervelender tot irritatie toe.

[Afbeelding]
Nee niet opgevallen. Wat wel opvalt, loopt jouw 'hout' look dashboard nou niet door naar je deur of lijkt dat zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Djerro123 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:05:
Vraagje: zijn er onder jullie mensen die aan gedetailleerde rittenregistratie doen? Ik ben op zoek naar iets als scan my tesla maar waar ik dan per rit ook kan aangeven of het zakelijk of privé was etc. Bestaat zoiets (of is dit standaard functionaliteit in SMT)?
SMT denk ik niet. In Teslafi zou je het wel kunnen doen met tags. Dat is dan ook naar csv te exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Oekol schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Nee niet opgevallen. Wat wel opvalt, loopt jouw 'hout' look dashboard nou niet door naar je deur of lijkt dat zo?
Foto is niet van @AdFundum14 ’s auto ;)

Dit is in elk geval het dashboard van voor de refresh van eind 2020.

[ Voor 11% gewijzigd door Pierz op 01-01-2023 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-09 21:58
Oekol schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:13:

In wasstraatmodus zit er een knopje om hem te laten rollen (dus N), misschien handiger als het naar N bewegen met de pook niet gaat.

Overigens is naar N met de pook voor mij het makkelijkst, licht de rem indrukken en de pook omhoog bewegen (en houden) zonder door een weerstand te gaan (dan zou je naar R gaan). Werkt eigenlijk feilloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 14:07
Djerro123 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:05:
Ik maak gebruik van TeslaMate om alles uit te lezen. De data bewaar ik lokaal op mijn NAS. Met Grafana maak ik het inzichtelijk. Je krijgt dus een overzicht zoals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVNNYOCJcnhz19dceTFNMAqlfFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q1bUVJhBLuS8BY32PCNN1pZ2.png?f=fotoalbum_large

Je ziet perfect een lijst van alle adressen waar je je Tesla hebt geparkeerd en hoe ver je hebt gereden om daar te komen. Vervolgens kun je zelf berekenen wat privé en wat zakelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heeft iemand al eens de uitgebreide battery test in de “service mode” gedaan? @Stef87 wellicht? Lijkt me wel eens geinig om te draaien. Wist niet dat dit nog toegankelijk was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisL1971
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 23:36
Requiem19 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:35:
[...]

Heb je al gezocht in het topic? :-).

Zoekwoorden: ‘radar’ ‘teslavision’. Wordt bijna dagelijks uitgebreid besproken.
Het betreft de ultrasoonsensoren (USS) en niet de radar. Radar is meer voor meten over grote afstanden (+3 meter).
zie:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
mustisen schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Ik maak gebruik van TeslaMate om alles uit te lezen. De data bewaar ik lokaal op mijn NAS. Met Grafana maak ik het inzichtelijk. Je krijgt dus een overzicht zoals:

[Afbeelding]

Je ziet perfect een lijst van alle adressen waar je je Tesla hebt geparkeerd en hoe ver je hebt gereden om daar te komen. Vervolgens kun je zelf berekenen wat privé en wat zakelijk was.
Dit ziet er super uit, exact waar ik naar op zoek ben, hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
ChrisL1971 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:56:
[...]

Het betreft de ultrasoonsensoren (USS) en niet de radar. Radar is meer voor meten over grote afstanden (+3 meter).
zie:
Scherp, dank voor de verbetering.

Gelukkig maken meer mensen deze fout, als je zoekt op ‘radar’ vind je wel de relevante informatie terug die OP wil weten :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-09 20:56
Je moet je richtingaanwijzer helemaal indrukken, niet lichtjes zoals hij normaal de 3 signaaltjes gaf , en dan lichtjes met het stuur de goede richting aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:12:
Deze had ik nog niet gezien trouwens. Voor de mensen die dit nog niet wisten, kortere garantie op de RWD Model Y / 3 aandrijflijn.

[Afbeelding]
https://www.tesla.com/nl_NL/support/vehicle-warranty
Het lijkt erop dat Tesla hier een wijziging heeft doorgevoerd. In mijn profiel staat nu voor mijn MY RWD:
Beperkte garantie batterij

Verloopt op 30 december 2030 of als het voertuig in totaal 192.000 kilometers heeft gereden, afhankelijk van wat het eerst van toepassing is
Beperkte garantie aandrijfunit

Verloopt op 30 december 2030 of als het voertuig in totaal 192.000 kilometers heeft gereden, afhankelijk van wat het eerst van toepassing is
Dus ook deze lijkt 192k km garantie op de batterij en aandrijfunit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Inspired schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:51:
Heeft iemand al eens de uitgebreide battery test in de “service mode” gedaan? @Stef87 wellicht? Lijkt me wel eens geinig om te draaien. Wist niet dat dit nog toegankelijk was.
Wil het wel nog eens doen, maar ik weet eigenlijk al dat het rond de -13.8% capaciteit is.

Enige nadeel: Tesla kan er mogelijk over gaan zeuren, vinger wijzen naar de eigenaar dat je “zelf” in service mode hebt gezeten.. :) Of dat handig is… Nee denk het niet. (Al zou ik kunnen aantonen: papieren autotechniek op zak oud)

Werkt het wel in NL? Bij warmer weer ga ik het eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:47:
[...]

Het lijkt erop dat Tesla hier een wijziging heeft doorgevoerd. In mijn profiel staat nu voor mijn MY RWD:

[...]

Dus ook deze lijkt 192k km garantie op de batterij en aandrijfunit te hebben.
Hah, staat ook in mijn account. Ik ga er vanuit dat het een typefout is though, ik zou er niet op rekenen dat je meer garantie gekregen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stef87 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 01:00:
[...]

Wil het wel nog eens doen, maar ik weet eigenlijk al dat het rond de -13.8% capaciteit is.

Enige nadeel: Tesla kan er mogelijk over gaan zeuren, vinger wijzen naar de eigenaar dat je “zelf” in service mode hebt gezeten.. :) Of dat handig is… Nee denk het niet. (Al zou ik kunnen aantonen: papieren autotechniek op zak oud)

Werkt het wel in NL? Bij warmer weer ga ik het eens doen.
Ik kan in ieder geval wel in de service mode komen. Test nog niet gestart maar dat zal ook wel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basta3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-07-2024
[...]

Wij waren er vroeg op de ochtend. Toen stond er een partytent. Later op de ochtend was die tent weg. Het was een dag waar de wet van Murphy van toepassing was. Onze auto stond niet aan de lader, de printers stopten er mee en we moesten bijna 2 uur wachten op het papiertje met de tenaamstelling wegens een platliggende server.
Ondanks dat was het fantastisch, maar ik kan me voorstellen dat als je buiten nat bent geregend, dat je er weinig zin in hebt nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 09:05
Deveon schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Waar laad je voor 32-36 cent? SC rond Eindhoven en Tilburg allemaal 65-77 cent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Hoort het niet dat je in service mode kan komen dan? Bij mij ook zichtbaar, kan er de batterij test doen, koplampen calibreren en nog meer dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:25
RoelJewel schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Waar laad je voor 32-36 cent? SC rond Eindhoven en Tilburg allemaal 65-77 cent...
Thuis en als je geluk hebt nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Oekol schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:31:
Hoort het niet dat je in service mode kan komen dan? Bij mij ook zichtbaar, kan er de batterij test doen, koplampen calibreren en nog meer dingen.
Iedereen kan bij service mode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RoelJewel schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:03:
[...]

https://www.autoblog.nl/n...sla-superchargers-3417560

Maar zie nu in de app inderdaad hogere prijzen. Thuis betaal ik nog 4 jaar iets minder dan 21ct/kWh nu de BTW weer omhoog is.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik heb m'n eerste weekend met de MY RWD erop zitten! In het kort na een paar dagen: Als je een oprit hebt om te laden is de 49990 voor deze versie echt een no-brainer.

Paar puntjes die ik nu al heb gemerkt:
- Het vermogen vind ik echt ruimschoots voldoende, hij is wat sneller naar de 100 dan de opgegeven 6.9, ik zal binnenkort eens een meting doen.
- De range is ongeveer 320 km in dit weer (+- 10 graden buiten), met nog wat uitproberen en de rechtervoet eens goed indrukken erbij.
- Het scherm en navigatie voelen zo snel en goed, ik mis geen seconde fysieke knoppen.
- De active cruise control (de standaard autopilot) voelt zoveel slimmer en beter dan in andere merken. Veel subtieler ook.
- De audio is echt geweldig, voor zowel muziek als Netflix. Het is echt zot hoe je je auto op een leuke plek langs de weg kunt zetten, kan genieten van het uitzicht van je glazen dak en je in je "bioscoopje" Netflix kijkt.
- De ruimte binnen is echt enorm.
- Niet om de M3 te bashen, maar ik vind de MY wel echt een mooiere auto. Het is echt een monster. Alleen de breedte van de banden al :-). De standaard wieldoppen op de standaard velg vind ik dan wel weer toch tegenvallen, maar daarvoor heb ik iets anders geregeld.

Wat dan het enige en ook toch wel forse minpunt is, is het missen van parkeerhulp en piepjes. Als het goed is wordt het geüpdatet... maar dit kan dan toch eigenlijk weer niet. Je bent na al die jaren parkeerpiepjes toch best getraind op die piepjes.

En dan het publiek laden. Ik heb hiervoor hybride gereden en na een paar uur aan de publieke laadpaal die een eindje verderop staat (10-15 minuten lopen) ben ik er toch ook wel achter dat elektrisch rijden in een auto met wellicht wat minder range eigenlijk alleen interessant is als je voor de deur kunt laden. Wat ik bijvoorbeeld echt zot vind is dat laadpalen na al die jaren nog steeds niet correct doorgeven hoeveel punten bezet zijn. Dan plan je te gaan laden, app zegt: vrij!, kom je aan; vol. Dan moet je weer op de app gaan kijken... waar dan? oh, dat is 20 minuten lopen... ook bezet. Gelukkig is de paal voor de oprit onderweg, maar de publieke palen moeten echt fors vermeerderd en verbeterd worden.Ik realiseer me dat laden tijdens het boodschappen doen eigenlijk volstrekt onzin is, het laden aan max 11KW gaat toch ook wel erg langzaam en vaak met minder dan 11KW. Bovendien zegt Tesla in de handleiding niet teveel kleine beetjes te laden en toch minimaal 1 keer per week naar de 100% te laden... tja, dan ben ik toch wel wat voorzichtiger.

Al in al; voor deze prijs en levertijd is de model Y RWD echt de beste deal van dit moment. En er zijn er nog genoeg op de 2022 bijtelling geleverd, dat scheelt weer een beetje. Configureer een andere premium SUV 230+ PK ICE/EV met de "opties" die standaard in de MY zitten en je zit echt op minimaal 70K. Want premium voelt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Deveon schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:52:
[...]

https://www.autoblog.nl/n...sla-superchargers-3417560

Maar zie nu in de app inderdaad hogere prijzen. Thuis betaal ik nog 4 jaar iets minder dan 21ct/kWh nu de BTW weer omhoog is.
Nog 4 jaar? Had je een vast contract afgesloten van 10 jaar of zo. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Vorig jaar november/december kon je nog prima een 5j contract bij bijv Greenchoice voor die prijs afsluiten. Ik kon toen als nieuwe klant van greenchoice alleen 3j kiezen, bestaand kon 5j ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Vorig jaar februari bij Zondergas. Daar heb je nu niets meer aan maar de concurrentie was ik voor alleen dit jaar al 3-4x zoveel kwijt. Vanwege de BTW verlaging zat ik dit jaar zelfs onder de 19ct. Prijzen zijn in dal, in piek heb ik overproductie en laad altijd ‘s nachts.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 02-01-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFAMLK
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-09 14:02
Hoi, ik heb een M3 LR uit 2019 met HW 3.0 - ik heb de blended braking als er geen regen beschikbaar is nog steeds niet. Hebben andere deze functie ook nog niet met een oudere M3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RFAMLK schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:55:
Hoi, ik heb een M3 LR uit 2019 met HW 3.0 - ik heb de blended braking als er geen regen beschikbaar is nog steeds niet. Hebben andere deze functie ook nog niet met een oudere M3?
Volgens mij niemand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
RFAMLK schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:55:
Die is volgens mij weer verdwenen. Hier zit die ook niet in de my rwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik rij er al 2 weken mee? Model Y RWD, maar het kwam pas na een update. Hij remt gewoon af bij 100% vol + koud, en dan dat icoontje in beeld.

[ Voor 13% gewijzigd door _eLMo_ op 02-01-2023 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:58
Sinds de laatste kaartupdate is mijn Tesla erg van de creatieve routes berekenen.
Dan kan je direct over de snelweg, maar wil die dat je halverwege binnendoor gaat om naar een andere snelweg te gaan. Of dat je van de hoofdweg af moet, over een parallelweg dwars door de bossen, om vervolgens met een haarspeldbocht weer op dezelfde weg uit te komen.

Let wel, ik rij nooit tijdens spits dus er is ook geen reden om aan te nemen dat het ergens op de route druk is rond die tijdstippen (om 0500 gebeurd er niet zoveel op de weg bijvoorbeeld).

Voorbeeld van de creativiteit (tweede voorbeeld was met ijzel, maar krijg altijd deze route voorgesteld als ik vanuit Amsterdam naar Den Haag rij).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raKqb0MwMsrNlyPZnSjpT9RRIOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUxNIpqreNkZYe0xTOlHNgRE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2C0R1RWtNerqJ4QE66wfEeOGrWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5EIMydVVR2UyQUVtaoHprka.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Uberprutser op 02-01-2023 11:00 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1 ... 408 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: