@deryck Tesla kan de vraag al jaren niet aan. En aangezien zij de enige zijn die de auto verkoopt (geen tussenpersoon) is afdwingen echt hopeloos om te proberen. Je kan hooguit een gebruikte vinden bij Tesla die 2k goedkoper is.
Na een paar jaar ben je hem wel zat toch?
Voor de 4% bijtelling blijf ik hem nog wel even rijden, maar iedere keer als ik een Etron ofzo zie rijden, zou ik wel over willen stappen π
Fat e-tron is wel een dik apparaat ja. Als die van mij eruit gaat over 2 jaar ga ik er zeker een rijden om te kijken of het wat is. Die Q4 is echt helemaal niks vind ik.Tweak_ers schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:02:
[...]
Na een paar jaar ben je hem wel zat toch?
Voor de 4% bijtelling blijf ik hem nog wel even rijden, maar iedere keer als ik een Etron ofzo zie rijden, zou ik wel over willen stappen π
[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 29-12-2022 19:07 ]
Ik heb werkelijk waar nog nooit meer dan een minuut comfortabel in een file gereden met AP. Veel te hard gas geven, veel te hard remmen, totaal geen 2 autoβs vooruit kunnen kijken. Compleet waardeloos systeem in een file. Maar gezien de voorligger dus ook op die manier rijdt zal het wel een aangeleerde tekortkoming zijn bij 90% van de weggebruikers, een beetje vooruit kijken en anticiperen. Dat kun je de AP dan niet volledig kwalijk nemen.
Q4 nog nooit gereden, maar de fat Etron wel. Het is toch wel een heerlijk bakbeest van een wagen πͺSTIMPPYYY schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:07:
[...]
Fat e-tron is wel een dik apparaat ja. Als die van mij eruit gaat over 2 jaar ga ik er zeker een rijden om te kijken of het wat is. Die Q4 is echt helemaal niks vind ik.
Altijd weer jammer om daarna in de Tesla te stappen π
Kweenie ? Hij zou nog zΓ³ goed mogen rijden, ik krijg dan toch al buikkrampen als ik die (FWIW : hoogst overbodige, en) spuuglelijke radiatorgrille zie. Ik vraag mij overigens af waarom ze die grille niet vermijden, want voor de afkoeling is ze overbodig, en ook nog eens nefast voor (stroomlijn en) verbruik. Misschien dat verbruik hier even voor de volledigheid meegeven : 23,9β20,1Β kWh/100 km. <flupp schraapt zijn zere griepkeel/>Tweak_ers schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:59:
[...]
...
Altijd weer jammer om daarna in de Tesla te stappen π
Natuurlijk, "elk nadeel heb z'n voordeel" : als je erIN zit, zie je uiteraard die lelijke grille niet
Edit : blijkt dat ik het verkeerd voor heb ? Is toch een benzine ? Misleidende naam, dan, "e-tron" ? Soit...
[ Voor 7% gewijzigd door flupp op 29-12-2022 20:29 ]
Model 3 LR (model 2023)
Ik hoop dat er aankomende twee dagen nog een performance in de voorraad lijst van Tesla komt te staan. Helaas nog niets voorbij zien komen afgelopen dagen.
Y? 3 stond paar keer wel.Sunri5e schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:58:
Ik hoop dat er aankomende twee dagen nog een performance in de voorraad lijst van Tesla komt te staan. Helaas nog niets voorbij zien komen afgelopen dagen.
Life is too short to drive boring cars
De Y idd. De 3 rij ik nu. Maar door groei van het gezin zal deze wat te klein worden.
Komt een facelift aan voor de fat e-tron waarin de grill zo goed als dicht is en een nieuw uiterlijk krijgt. Zijn al showmodellen/previews van te vinden.flupp schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:27:
[...]
Kweenie ? Hij zou nog zΓ³ goed mogen rijden, ik krijg dan toch al buikkrampen als ik die (FWIW : hoogst overbodige, en) spuuglelijke radiatorgrille zie. Ik vraag mij overigens af waarom ze die grille niet vermijden, want voor de afkoeling is ze overbodig, en ook nog eens nefast voor (stroomlijn en) verbruik. Misschien dat verbruik hier even voor de volledigheid meegeven : 23,9β20,1Β kWh/100 km. <flupp schraapt zijn zere griepkeel/>![]()
Natuurlijk, "elk nadeel heb z'n voordeel" : als je erIN zit, zie je uiteraard die lelijke grille niet
Edit : blijkt dat ik het verkeerd voor heb ? Is toch een benzine ? Misleidende naam, dan, "e-tron" ? Soit...
Ik heb destijds tussen een X en een E-tron voor die laatste gekozen en tot nog toe geen spijt van
Verbruik, tsja, dat hoort er een beetje bij. De X is ook niet zo zuinig als je Model 3
(Mijn gemiddelde verbruik na net geen 3 jaar en 95.000km is 25,6kWh/100km.)
Binnenkort uit interesse even een proefritje maken in een Y. Denk niet dat ik mijn E-tron er voor inruil maar ik laat mij graag verrassen.
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 29-12-2022 21:58 ]
Ze gaan 't beginnen te begrijpen, die constructeurs die de BMW- looks na-apen "omdat 't smoel moet hebben, no matter how ugly it gets".GeeMoney schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:55:
[...]
Komt een facelift aan voor de fat e-tron waarin de grill zo goed als dicht is en een nieuw uiterlijk krijgt.
...
Die e-tron zal deugd hebben van zijn facelift, believe me

Model 3 LR (model 2023)
Persoonlijk zou ik echt even wachten op de hd-radar die er aan zit te komen, volgens mij zijn de Tesla's zonder enige sensoren echt het lelijke eendje van de serie als we over 10 jaar terug kijkenbraek schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:23:
Is er eigenijk al meer nieuws i.v.m. het terugkeren van de "parkeersensoren" o.b.v. Tesla Vision? Ik wil zo graag een Tesla Model Y bestellen, maar het voorlopig uitblijven van die parkeersensoren doet mij zo hard twijfelen...
Hilary Duff 4-Life
Over looks beginnen en een 3 of Y rijdenflupp schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:44:
[...]
Ze gaan 't beginnen te begrijpen, die constructeurs die de BMW- looks na-apen "omdat 't smoel moet hebben, no matter how ugly it gets".
Die e-tron zal deugd hebben van zijn facelift, believe me![]()
Anyway, je moet doen en rijden waar je je zelf prettig in voelt toch? Als het maar elektrisch is, dan hebben we al heel wat gewonnen. Terug on-topic!
Hier idem.braek schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:23:
Is er eigenijk al meer nieuws i.v.m. het terugkeren van de "parkeersensoren" o.b.v. Tesla Vision? Ik wil zo graag een Tesla Model Y bestellen, maar het voorlopig uitblijven van die parkeersensoren doet mij zo hard twijfelen...
Aan de andere kant geen haast. Dus we wachten rustig de Raes en sensoren situatie even af.
Taycan ST β22 - GLC300e β25 - 1250 GSA HP β20
Helemaal mee eens, je hoorde mij niets anders zeggen, hoor. 'k Was even ietwat sarcastisch, maar dat gaat meestal snel overGeeMoney schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:06:
[...]
Anyway, je moet doen en rijden waar je je zelf prettig in voelt toch? Als het maar elektrisch is, dan hebben we al heel wat gewonnen. Terug on-topic!
Model 3 LR (model 2023)
Als je dat lastig vindt zou ik eens paar afleveringen van de podcast serie omdenken beluisteren, daar komen vaker dit soort dilemmas aan bod. Maar op je bericht: mede door instapversies en vele aantallen, zullen de reacties wel een stuk minder zijn. En anders eerder starten, elders parkeren, grapjes maken dat je economie geeft of het instapmodel en de traagste Tesla ooit rijdtderyck schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:18:
Nu het volgende waar ik mee zit. Ik ben een docent en het doet mij wat moeite om met zo'n dure auto de parkeerplaats op te rijden. Dit is niet de prijsklasse waar de meeste een auto in uitkiezen. Toch wel wat huiverig voor de reacties van collega's en ook vrienden en familie.
Toch denk ik dat alles enorm veel duurder gaat worden en ik over bijv. 5 jaar veel minder auto voor mijn geld ga hebben. Allemaal erg onzeker allemaal.
Ene kant moet ik daar lak aan hebben, andere kant is het toch wel lastig voor mij.
Mijn partner is juf en die neemt de auto ook mee.
Mijn vrouw knipt bij mensen thuis en neemt em ook mee. Ze heeft er wel eens opmerkingen over gehad, maarja wat moet je daarmee? Ze heeft in ieder geval wel wat leuke tegenreactie gegeven zoals "die heb ik ook niet bij elkaar geknipt" en "dan moet je ook iemand in de IT aan de haak slaan".dez1983 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:47:
[...]
Mijn partner is juf en die neemt de auto ook mee.
Mensen vinden altijd wel wat om over te vallen. Zelfs al verdienen ze meer dan jij, zullen ze nog sommige uitgaves in twijfel trekken.
Zowel goeie als slechte reclame in 1 bericht
. Jammer dat de NOS niet even uitlegt dat dat gewichtje niet de bedoeling is. https://nos.nl/l/2458156
PSN: Sluuz
Als ik naar het stuur voor me kijk zit die niet recht, lijkt wat naar rechts te hellen het logo. Hebben meerdere dat of is dat een 'feature'? 
Tevens last op snelweg dat er soms een fluitend geluid achterin de auto gehoord wordt. Lijkt bij 1 van de ramen weg te komen.
Daarnaast klinkt de rechter achterdeur anders dan linksachter als je 'm dicht doet. Wat blikkeriger. Wellicht heeft 't met elkaar te maken.
Heb nog steeds geen auto zichtbaar in de app dus straks maar even tesla ouderwets bellen anders.
Tevens last op snelweg dat er soms een fluitend geluid achterin de auto gehoord wordt. Lijkt bij 1 van de ramen weg te komen.
Daarnaast klinkt de rechter achterdeur anders dan linksachter als je 'm dicht doet. Wat blikkeriger. Wellicht heeft 't met elkaar te maken.
Heb nog steeds geen auto zichtbaar in de app dus straks maar even tesla ouderwets bellen anders.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Er zijn al twee mensen in het levering topic die afgelopen week een Tesla hebben opgehaald, waarbij Tesla zelf aangaf dat de update in januari komt.braek schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:23:
Die heeft wel vertrouwen in de autopilot. Kunnen sommige hier nog wat van leren.Sluuz schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:28:
Zowel goeie als slechte reclame in 1 bericht. Jammer dat de NOS niet even uitlegt dat dat gewichtje niet de bedoeling is. https://nos.nl/l/2458156

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik vind het wel een vreemd verhaal. Ik heb 2 jaar terug ook zo'n stuurgewicht gekocht, maar de Tesla "herkent" dit (een constante druk 1 kant op van het stuur), waardoor de software de autopilot uitschakelt en deze voor een bepaalde periode ook niet meer werkt (niet alleen die rit, bij mij duurde het enkele dagen voordat ik de autopilot weer kon gebruiken).Inspired schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:44:
[...]
Die heeft wel vertrouwen in de autopilot. Kunnen sommige hier nog wat van leren.
Zelf niet gedaan (alleen modderflappen gemonteerd), maar die folie is niet "gewoon een stickertje" om aan te brengen hè. Je moet een spray gebruiken zodat hij niet plakt, dan kan je alle bubbels eruit strijken, en dan droogt dat spul op en zit hij 100% vast.iAdema schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:27:
Zijn er hier mensen die het lakbeschermingsfolie van Tesla zelf goed hebben kunnen monteren? Zojuist een eerste poging gedaan die grondig mislukt is. Weer is natuurlijk niet ideaal, maar na de winter leek me wat te laat om schade tegen te gaan.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
blijft een merkwaardig verhaal... krijgen we dan ook weer radar icm vision terug op de m3?JoeBlack2k schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:05:
[...]
Persoonlijk zou ik echt even wachten op de hd-radar die er aan zit te komen, volgens mij zijn de Tesla's zonder enige sensoren echt het lelijke eendje van de serie als we over 10 jaar terug kijken
Het is niet ondenkbaar dat dit hun antwoord is op het chiptekort. Iedereen heeft lever tijden van >1 jaar, maar Tesla kan als enige binnen een kwartaal leveren. En levert daarbij ook nog eens de meest verkochte auto in Europa.Bever! schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:09:
[...]
blijft een merkwaardig verhaal... krijgen we dan ook weer radar icm vision terug op de m3?
Ik ben iig benieuwd naar januari, dan gaan ze het bekend maken (of niet, natuurlijk). Persoonlijk hoop ik dat het terugkomt, maar niet nadat ik een MY heb gekocht π
Zou kunnen dat met HD radar er wel voldoende resolutie is om het goed te combineren met vison. Het huidige radar systeem wat tot voor kort gebruikt werd had een lage resolutie. De radar kon alleen detecteren dat er iets voor je auto zat. De resolutie kon niet bepalen of dat bijvoorbeeld aan de hand van de breedte een auto, motor of fiets was. Of een blok beton van een pilaar van een brug die erg dicht op de weg geplaatst is. De nieuwe radar zou een hogere resolutie hebben. Niet zoals LIDAR maar wel voldoende om beter te kunnen herkennen waar het obstakel zich voor de auto bevindt. Al met al blijft het afwachten wat het gaat worden totdat het daadwerkelijk in de auto's zit.Bever! schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:09:
[...]
blijft een merkwaardig verhaal... krijgen we dan ook weer radar icm vision terug op de m3?
En dan moet je vrouw zich dus verantwoorden en de verdediging in gaan dat het door de man is betaald. Dat soort opmerkingen mogen van mij direct afgekapt worden in plaats van te moeten verantwoorden. Ik zou gelijk iets terugschieten als βAls jij niet je haar aan huis zou laten knippen had je er misschien ook één kunnen betalenβCaelorum schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 01:16:
[...]
Mijn vrouw knipt bij mensen thuis en neemt em ook mee. Ze heeft er wel eens opmerkingen over gehad, maarja wat moet je daarmee? Ze heeft in ieder geval wel wat leuke tegenreactie gegeven zoals "die heb ik ook niet bij elkaar geknipt" en "dan moet je ook iemand in de IT aan de haak slaan".
Mensen vinden altijd wel wat om over te vallen. Zelfs al verdienen ze meer dan jij, zullen ze nog sommige uitgaves in twijfel trekken.
Is jouw volste recht, natuurlijk. Maar zij zal met hÑÑr antwoord bij die klant allicht langer aan de slag blijven dan jij met 't jouweDivak schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:41:
[...]
... in plaats van te moeten verantwoorden. Ik zou gelijk iets terugschieten als βAls jij niet je haar aan huis zou laten knippen had je er misschien ook één kunnen betalenβ
Model 3 LR (model 2023)
Daarom rij ik ook een Tesla natuurlijk, alleen maar goede klanten.flupp schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:49:
[...]
Is jouw volste recht, natuurlijk. Maar zij zal met hÑÑr antwoord bij die klant allicht langer aan de slag blijven dan jij met 't jouwe
Zoβn opmerking maken tegen je klant was een geintje uiteraard. Anders kunnen wij allemaal onze Tesla inleveren
[ Voor 5% gewijzigd door Divak op 30-12-2022 11:01 ]
Weten jullie of het geschatte percentage dat de Tesla navigatie toont bij aankomst, gebaseerd is op de WLTP range of op het actuele verbruik zoals de energie app weergeeft?
Ik mag hopen op actueel verbruik, want bij onze eerste grote rit (230km) gaf hij aan dat hij nog 9% bij aankomst zou hebben (was 99% vol).AdFundum14 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:16:
Weten jullie of het geschatte percentage dat de Tesla navigatie toont bij aankomst, gebaseerd is op de WLTP range of op het actuele verbruik zoals de energie app weergeeft?
ActueelAdFundum14 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:16:
Model 3
Actueel verbruik. Als je een tijdje hard gaat rijden zie je het snel teruglopen. Als je daarna weer normale snelheid gaat rijden, klimt het weer omhoog.AdFundum14 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:16:
Ja ik heb mijn best gedaan conform de instructies, maar toch niet gelukt. Had 2 hoekjes die omgevouwen bleven._eLMo_ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:37:
[...]
Zelf niet gedaan (alleen modderflappen gemonteerd), maar die folie is niet "gewoon een stickertje" om aan te brengen hè. Je moet een spray gebruiken zodat hij niet plakt, dan kan je alle bubbels eruit strijken, en dan droogt dat spul op en zit hij 100% vast.
[YouTube: Tesla Model Y Paint Protection Film Kit Installation - DIY]
Ik heb gevraagd aan de verkoper of ik dat ook beter kon aanschaffen ivm klachten over steenslag achter de wielkast van de model 3. Hij vertelde dat de model y die βontwerpfoutβ niet heeft. Ik heb dus geen spatlappen oid aangeschaft._eLMo_ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:37:
[...]
Zelf niet gedaan (alleen modderflappen gemonteerd), maar die folie is niet "gewoon een stickertje" om aan te brengen hè. Je moet een spray gebruiken zodat hij niet plakt, dan kan je alle bubbels eruit strijken, en dan droogt dat spul op en zit hij 100% vast.
Ik nam het zekere voor het onzekere.Basta3 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:17:
[...]
Ik heb gevraagd aan de verkoper of ik dat ook beter kon aanschaffen ivm klachten over steenslag achter de wielkast van de model 3. Hij vertelde dat de model y die βontwerpfoutβ niet heeft. Ik heb dus geen spatlappen oid aangeschaft.
YouTube: Tesla Model Y PAINT vs. Winter SALT and ROCKS (without PPF)
Ik heb nu de spatlappen maar besteld, die kan ik zelf waarschijnlijk wel goed installeren, en dan hoop ik dat er veel minder troep op dat achterpaneel terecht komt.
Nee is niet nodig, de telefoons zijn regeristreerd als aparte sleutels, je kan aan beiden een andere profiel koppelen.Divak schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:19:
[...]
Ja, dan is alleen het probleem dat elke keer als je vrouw de auto opent de stoel en alle andere settings nog in jouw stand staan. Via de leasemaatschappij een apart account toevoegen is volgens de enige manier om dat werkend te krijgen voor 2 profielen die automatisch aanpassen.
Goede profiel kiezen en dan op het poppetje drukken om het aan die sleutel (aka telefoon) te koppelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1tCrwOqpzmeBYCP7UCHP2pCB.png?f=user_large)
Is dit nodig op de Model 3 ? Zelf nog maar pas in 't bezit van de Model 3, maar is dit iets dat "enkel aan te raden" is, of is zo'n folie eerder onmisbaar om op termijn steenslag-schade voor te zijn ?_eLMo_ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:37:
[...]
Model 3 LR (model 2023)
De originele zijn toch ook geel aan de ene kant en aan de andere kant wit? Of is dat gewijzigd?Lagune schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:39:
interieur filter vandaag vervangen, (afhalen bij sec is trouwens een drama (proces komt niet vaak voor geloof ik))
even schrikken toen die oude eruit kwamen, wat geel, vorige eigenaar een roker ofzo?
[Afbeelding]
ah, check, beide kanten niet geel de nieuweWolly schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:52:
[...]
De originele zijn toch ook geel aan de ene kant en aan de andere kant wit? Of is dat gewijzigd?
Ik weet niet of het uberhaupt nodig is in NL zolang je niet regelmatig met snelheid over een onverhard pad wilflupp schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:46:
[...]
Is dit nodig op de Model 3 ? Zelf nog maar pas in 't bezit van de Model 3, maar is dit iets dat "enkel aan te raden" is, of is zo'n folie eerder onmisbaar om op termijn steenslag-schade voor te zijn ?
Nederland strooit alleen heel los zout en onze snelwegen worden regelmatig geveegd. Ik heb naar de Model 3's van mijn collega's gekeken en ik zou me er niet teveel zorgen om maken.
Net voor service de Model 3 afgezet in Tilburg (on Eindhoven even over te slaan, welk om de hoek zit..)
Staat op de terreinen nog dik vol met model Y/S en 3 om afgeleverd te worden.
Industrieterrein stuk verder stond hele plein vol.
:strip_exif()/f/image/iDMTUBvDly7BFl46mKYJydwQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas in de showroom niet eens de Model Y aanwezig of personeel, die zijn allemaal helpen bij het afleveren.
Zal mogelijk weer een verkoop-record worden gebroken voor dit kwartaal/jaar.
Mocht iemand de Model Y met RWD en LFP batterij hebben, laat even weten hoeveel rated kilometers de auto aangeeft op 100% vol, ik ben hier erg benieuwd naar. (Om af te zetten tegen eigen 3)
:strip_exif()/f/image/iDMTUBvDly7BFl46mKYJydwQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas in de showroom niet eens de Model Y aanwezig of personeel, die zijn allemaal helpen bij het afleveren.
Mocht iemand de Model Y met RWD en LFP batterij hebben, laat even weten hoeveel rated kilometers de auto aangeeft op 100% vol, ik ben hier erg benieuwd naar. (Om af te zetten tegen eigen 3)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Zie vooral βoudeβ modellen staan. Zijn toch geen nieuwe dan?Stef87 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:30:
Net voor service de Model 3 afgezet in Tilburg (on Eindhoven even over te slaan, welk om de hoek zit..)
[Afbeelding]
Ik kreeg uit m'n hoofd op 100 procent 422km. Zal eens opletten de volgende keer dat ik ga laden.Stef87 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:30:
[Afbeelding]
Overigens goed nieuws:
Tesla Amsterdam even gebeld om te vragen hoe 't ziet met stuur dat beetje scheef zit, de piep/suis tijdens het rijden deur etc. Even tussendoor spui geuit over dat ik nog steeds de auto niet in de app zag. Direct ging die, hele aardige meid, dit checken en vroeg m'n email. Bleek dat die halve hele bij de LM een streepje in de emailadres waren vergeten. Dat recht gezet en nu direct toegang en telefoons als sleutel (wat is dat relaxt hey!)
Enige wat me nu opvalt is dat ik Spotify alles al had geaccepteerd, account van auto had aangemaakt en hij blijft maar ellendig lang laden. De allereerste keer ging 't wel goed, zag ik albums mappen etc. Al die keren er na blijft hij op laden staan. Is dit een bekend iets? Heeft iemand er een oplossing voor?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hoezo zijn dit oude? Als je denkt dat de dorpels wit / chrome zijn, dan is dat niet zo. Is transport bescherming.Boy1308 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:43:
[...]
Zie vooral βoudeβ modellen staan. Zijn toch geen nieuwe dan?
Dit waren er niet zoveel, maar toch ook vooral (of alleen maar) nieuwe. Paar straten verder (niet op de foto) stond het vol met vooral Model Yβs.Boy1308 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:43:
[...]
Zie vooral βoudeβ modellen staan. Zijn toch geen nieuwe dan?
Enige niet nieuwe model is mijn eigen 3, links op de foto (ziet alleen stukje van mijn eigen auto)
[ Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 30-12-2022 18:34 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Kofferbak gaat tegenwoordig open tot 'kopstoot' hoogte. Voorheen deed ik er siliconenspray op en dan deed hij het weer een tijd, maar gezien de garantie binnenkort ook afloopt...zou de gasveer inmiddels al verbeterd zijn bij Tesla?
Dan laat ik hem liever vervangen nu het nog onder garantie valt.
Ja herkenbaar althans je hebt ook een m3 zonder gemotoriseerde kofferbak. Ik heb me er maar bij neergelegd in de winter dat ik hem zelf echt omhoog moet doen. Laat ff weten als je er een verbetering in kan krijgen dan meld ik hem ook voor serviceWolly schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:35:
Kofferbak gaat tegenwoordig open tot 'kopstoot' hoogte. Voorheen deed ik er siliconenspray op en dan deed hij het weer een tijd, maar gezien de garantie binnenkort ook afloopt...zou de gasveer inmiddels al verbeterd zijn bij Tesla?
Alle autoβs met gasveren hebben dat bij koud weer. Enige oplossing is een zwaardere klep met zwaardere veren, zodat de iets afgenomen kracht in de winter relatief klein is tov de benodigde kracht.
Je kunt er ook sterkere veren in zetten, maar dan gaat hij in de zomer dus nogal enthousiast open ;P
Je kunt er ook sterkere veren in zetten, maar dan gaat hij in de zomer dus nogal enthousiast open ;P
418 hier (heb niet de originele wieldoppen). Vandaag rit amsterdam gedaan en range viel mij erg tegen. In totaal zou ik ongeveer 275 km kunnen rijden op volle accu lading (batterij sochtends voor verwarmd). Wel enorm kutweer, regen en hele harde wind. Bij 80 wegen daalde het verbruik weer redelijk, snelweg 100-105 km/uur gereden.Stef87 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:30:
[Afbeelding]
Hier ook vol 418 maar ook een keer 422 gehad, geen idee waarom/hoe.Dennisbok schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:53:
[...]
418 hier (heb niet de originele wieldoppen). Vandaag rit amsterdam gedaan en range viel mij erg tegen. In totaal zou ik ongeveer 275 km kunnen rijden op volle accu lading (batterij sochtends voor verwarmd). Wel enorm kutweer, regen en hele harde wind. Bij 80 wegen daalde het verbruik weer redelijk, snelweg 100-105 km/uur gereden.
Het dashboard heeft een lichte kromming, daardoor kan het zijn dat het voelt of het stuur scheef staat (naar rechts). Ik heb zelf in het begin nog net niet de waterpas er bij gehaaldOekol schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:44:
[...]
Ik kreeg uit m'n hoofd op 100 procent 422km. Zal eens opletten de volgende keer dat ik ga laden.
Overigens goed nieuws:
Tesla Amsterdam even gebeld om te vragen hoe 't ziet met stuur dat beetje scheef zit, de piep/suis tijdens het rijden deur etc. Even tussendoor spui geuit over dat ik nog steeds de auto niet in de app zag. Direct ging die, hele aardige meid, dit checken en vroeg m'n email. Bleek dat die halve hele bij de LM een streepje in de emailadres waren vergeten. Dat recht gezet en nu direct toegang en telefoons als sleutel (wat is dat relaxt hey!)
Enige wat me nu opvalt is dat ik Spotify alles al had geaccepteerd, account van auto had aangemaakt en hij blijft maar ellendig lang laden. De allereerste keer ging 't wel goed, zag ik albums mappen etc. Al die keren er na blijft hij op laden staan. Is dit een bekend iets? Heeft iemand er een oplossing voor?
U heeft gelijk. Ik zie het nu aan de zwarte pinkers. Mijn excuses!Oekol schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:57:
[...]
Hoezo zijn dit oude? Als je denkt dat de dorpels wit / chrome zijn, dan is dat niet zo. Is transport bescherming.
En ook hier 418...Dersan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:12:
[...]
Hier ook vol 418 maar ook een keer 422 gehad, geen idee waarom/hoe.
Is de auto misschien verbonden aan een WiFi netwerk met matig bereik? Heb dit ook weleens gehad als ik buiten in de auto zat, en de auto en m'n telefoon net te ver van m'n WiFi zijn. Overschakelen op 4G/5G helpt dan.Oekol schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:44:
[...]
Hier het zelfde probleem. Elke winter voor mβn gevoel iets erger.Wolly schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:35:
Dus een maand geleden laten vervangen bij de SeC in Utrecht (goede service en mooie werkplekken om te wachten!).
Helaas zijn de nieuwe veren net zo slap. Achja, ik accepteer het maar. Technisch gezien ook een product eigenschap (alle veren hebben dit), maar ze hadden ook gewoon net ff wat sterkere veren kunnen leverenβ¦
Dat is een kleine 100km meer rated range, maar dan ook met warmtepomp.Dersan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:12:
[...]
Hier ook vol 418 maar ook een keer 422 gehad, geen idee waarom/hoe.
Vermoed dat de Y standard dan in de winter net ff wat verder komt.
Als iemand met een Y RWD als de exacte bruikbare capaciteit in kWh weet: ik hoor dat graag! Online kan ik niks vinden. (Behalve schatting a 56.5 kWh bruikbaar)
Wellicht denk ik te simpel, maar als ik nog 50% heb en dan tot 100 laad. De geladen kWh X 2 is dan het accupakket? Volgens mij hebben de RWD een 60 kWh pakket, maar dat is wellicht te bevestigen via het opladen?Stef87 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:40:
[...]
Dat is een kleine 100km meer rated range, maar dan ook met warmtepomp.
Als iemand met een Y RWD als de exacte bruikbare capaciteit in kWh weet: ik hoor dat graag! Online kan ik niks vinden. (Behalve schatting a 56.5 kWh bruikbaar)
60,6. Uitlezen met scan my tesla.Stef87 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:40:
[...]
Dat is een kleine 100km meer rated range, maar dan ook met warmtepomp.
Dat is nominal full pack neem ik aan?
Mag ik aannemen dat jullie 19inch wielen hebben? Met 20inch zit ik namelijk op 389km bij 100%.
Heb je in de Y RWD ook een energy buffer van 7kWh? Denk het wel?
Wel wat gek dat die bij (deze) LFP zo hoog is.
De 0-100% (0f 0 - Β±420km) is dus "maar" Β± 60,5kWh-7kWh == Β±53,5kWh.
Die 420km gaat dan uit van 127Wh/km. Dat is redelijk laag, en dus kom je dan inderdaad eerder een stuk lager uit zoals anderen hier al melden.
Voordeel is dat je dus nog 7kWh onder de 0% hebt. Maar goed, dat moet je durven gebruiken.
Wat ik me nu afvraag, rijden ze tijdens een EPA/WLTP test tot 0% op het display? Of totdat de auto zich uitschakeld ivm lage SoC? (Lijkt het laatste te zijn.)
[ Voor 63% gewijzigd door Inspired op 30-12-2022 22:52 ]
418.Stef87 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:30:
[Afbeelding]
Buffer is toch aan boven en onderkant? Dus in jou voorbeeld 3,5 onder de 0% en 3,5 boven de 100%.Inspired schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:05:
[...]
Die 420km gaat dan uit van 127Wh/km. Dat is redelijk laag, en dus kom je dan inderdaad eerder een stuk lager uit zoals anderen hier al melden.
Voordeel is dat je dus nog 7kWh onder de 0% hebt. Maar goed, dat moet je durven gebruiken.
Wat ik me nu afvraag, rijden ze tijdens een EPA/WLTP test tot 0% op het display? Of totdat de auto zich uitschakeld ivm lage SoC?
Taycan ST β22 - GLC300e β25 - 1250 GSA HP β20
Nee, niet bij (deze) Tesla. Het pack is volgens mij 62kWh bruto. 60,6kWh is netto waarvan dus nog 7kWh aan de onderkant zit. (Onder de 0% op het display van de auto.) En dus zeg maar 1,4kWh aan de bovenkant.VidaR-9 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:40:
[...]
Buffer is toch aan boven en onderkant? Dus in jou voorbeeld 3,5 onder de 0% en 3,5 boven de 100%.
Wat ik zo lees is de buffer aan de onderkant zo groot omdat LFP diep ontladen minder fijn vind.
Het is dus meer dat je hierdoor nog minder snel de EPA/WLTP kunt halen. Tenzij je tot -5% durft te gaan.
Een LR/P pack is tegenwoordig bruto 82kWh waarvan 79kWh netto waarvan iets van 3,5kWh buffer aan de onderkant. Daar zit je wel richting de Β±3/3,5 idd.
[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 30-12-2022 22:53 ]
CorrectMintyDoerak schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:57:
[...]
Mag ik aannemen dat jullie 19inch wielen hebben? Met 20inch zit ik namelijk op 389km bij 100%.
Top..! Ik heb ook ScanMyTesla. Is 60.6 kWh nominal full pack dus, daar moet je nog (zero) energy buffer vanaf halen om de bruikbare capaciteit te bepalen.
Wat blijft over als useable capacity?
+3 voor een mooie screenshot van je ScanMyTesla πͺπ»..?
Niet persΓ©, zeker niet bij een nieuwe LFP batterij, wel ongeveer dus hoor graag je schattingOekol schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:44:
[...]
Wellicht denk ik te simpel, maar als ik nog 50% heb en dan tot 100 laad. De geladen kWh X 2 is dan het accupakket? Volgens mij hebben de RWD een 60 kWh pakket, maar dat is wellicht te bevestigen via het opladen?
(Calibreren BMS kan even een ding zijn BIJ LFP, om de exacte capaciteit te laten bepalen)
βββββββββ-
Edit LFP vs non-LFP vergelijking die ik probeer te maken (rationeel vs. p model):
Bij de laatste Model 3 SR met LFP kwam je namelijk bijna net zover als de LR, als je uitging van 90% vertrek bij LFP vs 100% vertrek non-lfp. Superchargen was ook vrijwel net zo snel.
Zie ook: YouTube: New Tesla Model 3 Standard LFP v Long Range v Performance - real wor...
Of screenshot:
/f/image/adYdoBJMsYw9NJnsMH4t4Gcp.png?f=fotoalbum_large)
Probeer dit ook bij de Y nu in te schatten en dan rekening houden met:
Model Y LR - WLTP: 533km
X 0.90 (90% lading) = 479km wltp over.
Degradatie (aanname; zoals model 3 is vrij snel in begin) ongeveer -10% dan: 533 x 0.9 = 479.7 x 0.9 = 431km WLTP over na 2-3 jaar.
Model Y RWD LFP -WLTP: 453km
X 1.0 (100% lading): 453km
Stel -2% degradatie zoals Internet doet geloven na 2j (1-1.5% is gemiddeld) dan 453km x 0.98= 444km WLTP na 2-3jaar
In het kort: De LR/P hoef je iig niet voor de extra range te kopen, op termijn is dat verschil verwaarloosbaar. (Rwd Is alleen, traag vs wat ik mogelijk wil inruilen, dat is toch voor ons erg jammer gezien onze sportievere ritjes)
[ Voor 47% gewijzigd door Stef87 op 31-12-2022 00:51 ]
Bij de officiΓ«le RDW gegevens staat een WLTP van 455 km en een bijbehorend verbruik van 157 Wh/km. Dat verbruik volgens WLTP is wel inclusief laadverlies. Stel dat dat 15% is, dan is het verbruik in de auto 136,5 Wh/km en de bruikbare batterijcapaciteit is dan 62,1 kWhInspired schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:05:
[...]
Wat ik me nu afvraag, rijden ze tijdens een EPA/WLTP test tot 0% op het display? Of totdat de auto zich uitschakeld ivm lage SoC? (Lijkt het laatste te zijn.)
Als je naar de tests van BjΓΆrn Nyland en anderen kijkt is een verbruik van ongeveer 140 Wh/km bij een 90 km/h range test haalbaar met een Model Y LR in goed weer. Dat komt dus aardig in de buurt van bovenstaande berekening.
Nyland had ook een test tot de auto helemaal stil viel. Daarin kwam hij geloof ik nog bijna 50 km verder nadat de 0% was bereikt. Dat duidt dus op een flinke buffer aan de onderkant. Maar pin me er niet op vast.

Bruikbare capaciteit is een 60.5kWh volgens SMT. Daarvan zit dus 7kWh onder de 0% waardoor je maar 53.5kWh hebt van 100% tot 0%. Dit zag Bjorn ook met het LFP pack.bilgy_no1 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 01:44:
[...]
Bij de officiΓ«le RDW gegevens staat een WLTP van 455 km en een bijbehorend verbruik van 157 Wh/km. Dat verbruik volgens WLTP is wel inclusief laadverlies. Stel dat dat 15% is, dan is het verbruik in de auto 136,5 Wh/km en de bruikbare batterijcapaciteit is dan 62,1 kWh
Als je naar de tests van BjΓΆrn Nyland en anderen kijkt is een verbruik van ongeveer 140 Wh/km bij een 90 km/h range test haalbaar met een Model Y LR in goed weer. Dat komt dus aardig in de buurt van bovenstaande berekening.
Nyland had ook een test tot de auto helemaal stil viel. Daarin kwam hij geloof ik nog bijna 50 km verder nadat de 0% was bereikt. Dat duidt dus op een flinke buffer aan de onderkant. Maar pin me er niet op vast.
Gisteren voor het eerst meegemaakt hoe egoΓ―stisch mensen zijn. Bij de ikea in Utrecht heb je an de kopse telkens oplaadpunten voor 1 of 2 auto, fileparkeren georiΓ«nteerd. Staan daar gewoon auto's die of niet laden of ΓΌberhaupt niet kunnen laden: volvo cx40 anyone? Oke ik Google en zie dat die er inmiddels ook elektrisch is, maar die was ook absoluut niet aan het laden.
Onder het mom van ik zie elektrische parkeerplek staan en ik ga hier staan. Eigenheimers. Uiteindelijk drie rondjes gereden om te kijken of er ergens anders ook wat was en dat bleek bij de vrachtwagen en busjes parkeerplaats bij deze ikea. Helaas tergend langzame lader met 6kWh per uur er bij.
Onder het mom van ik zie elektrische parkeerplek staan en ik ga hier staan. Eigenheimers. Uiteindelijk drie rondjes gereden om te kijken of er ergens anders ook wat was en dat bleek bij de vrachtwagen en busjes parkeerplaats bij deze ikea. Helaas tergend langzame lader met 6kWh per uur er bij.
U roept wij draaienStef87 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:26:
[...]
Top..! Ik heb ook ScanMyTesla. Is 60.6 kWh nominal full pack dus, daar moet je nog (zero) energy buffer vanaf halen om de bruikbare capaciteit te bepalen.
Wat blijft over als useable capacity?
+3 voor een mooie screenshot van je ScanMyTesla πͺπ»..?
/f/image/KoFNPhJg8YEdAAhvFCeTU5gm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/l8bY8Bl7p2598rYO61zzoUYG.png?f=fotoalbum_large)
Als er geen bordje staat dat het alleen toegestaan is om te parkeren als je een elektrische auto hebt (en gaat laden) dan is er niets mis met hun parkeergedrag.Oekol schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:04:
Gisteren voor het eerst meegemaakt hoe egoΓ―stisch mensen zijn. Bij de ikea in Utrecht heb je an de kopse telkens oplaadpunten voor 1 of 2 auto, fileparkeren georiΓ«nteerd. Staan daar gewoon auto's die of niet laden of ΓΌberhaupt niet kunnen laden: volvo cx40 anyone? Oke ik Google en zie dat die er inmiddels ook elektrisch is, maar die was ook absoluut niet aan het laden.
Puur juridisch is er niets mis, ik durf best wel te beweren dat er heel wat mis is met die mensen.Sunri5e schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:24:
[...]
Als er geen bordje staat dat het alleen toegestaan is om te parkeren als je een elektrische auto hebt (en gaat laden) dan is er niets mis met hun parkeergedrag.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Etron is volledig elektrisch.flupp schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:27:
[...]
Kweenie ? Hij zou nog zΓ³ goed mogen rijden, ik krijg dan toch al buikkrampen als ik die (FWIW : hoogst overbodige, en) spuuglelijke radiatorgrille zie. Ik vraag mij overigens af waarom ze die grille niet vermijden, want voor de afkoeling is ze overbodig, en ook nog eens nefast voor (stroomlijn en) verbruik. Misschien dat verbruik hier even voor de volledigheid meegeven : 23,9β20,1Β kWh/100 km. <flupp schraapt zijn zere griepkeel/>![]()
Dat verbruik scheelt niets met mijn Model 3, sterker nog, na een paar keer parkeren ben ik méér kwijt.
Ik kwam met laadverliezen netto op 320Wh/km uit.
Over dat bizar hoge verbruik nu met 13 graden buiten. Ik heb even een testje gedaan en het ligt volledig aan klimaat in de auto.
Met klimaat uit naar de winkel levert 159Wh/km op.
:strip_exif()/f/image/mGMHT8j1ar8XE2CCYPCAPBnq.jpg?f=fotoalbum_large)
Terugweg klimaat op 19 graden en levert direct 259Wh/km op:
:strip_exif()/f/image/8wdyavz9TgBhjEEl4riUWHec.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu mag je daar makkelijk nog 20% bij op tellen als je ook parkeert over een hele accu, maar het laat wel zien dat het βprobleemβ in klimatisering zit. Beide met fluwelen voet gereden.
Niet dat je er ook maar iets mee kan, want Tesla service noemt mijn verbruik (bij eerdere service requests) βvolstrekt normaalβ.
Vervelende is ook dat ondanks dat ik klimatisering niet nodig heb, de ramen gewoon beslaan.
Recht praten wat krom is. Ongelooflijk.Sunri5e schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:24:
[...]
Als er geen bordje staat dat het alleen toegestaan is om te parkeren als je een elektrische auto hebt (en gaat laden) dan is er niets mis met hun parkeergedrag.
Er zijn mensen afhankelijk van deze palen. Lekker egocentrisch parkeren zonder te laden.
Tja, als je vervolgens nog eens 30km door rijdt zakt dat verbruik gigantisch. Korte ritjes kosten gewoon relatief veel. Dat is bij alle autoβs al het geval sinds mensenheugenis.Tweak_ers schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:26:
[...]
Etron is volledig elektrisch.
Dat verbruik scheelt niets met mijn Model 3, sterker nog, na een paar keer parkeren ben ik méér kwijt.
Over dat bizar hoge verbruik nu met 13 graden buiten. Ik heb even een testje gedaan en het ligt volledig aan klimaat in de auto.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu mag je daar makkelijk nog 20% bij op tellen als je ook parkeert over een hele accu, maar het laat wel zien dat het βprobleemβ in klimatisering zit. Beide met fluwelen voet gereden.
Niet dat je er ook maar iets mee kan, want Tesla service noemt mijn verbruik (bij eerdere service requests) βvolstrekt normaalβ.
Vervelende is ook dat ondanks dat ik klimatisering niet nodig heb, de ramen gewoon beslaan.
Met dat vuile weer de laatste tijd is de achteruitkijkcamera wel heel vaak beslagen waardoor je er amper iets op ziet.
Dit is toch een ramp als je geen parkeersensoren meer hebt?
Dit is toch een ramp als je geen parkeersensoren meer hebt?
Dat gaat om een ritje van 3km? Dan is elke auto toch bizar inefficient? Mijn Lynk en Co doet op zo'n afstand 17,5 liter benzine per 100 km... (deze week nog gechektTweak_ers schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:26:
[...]
Etron is volledig elektrisch.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat voor andere (elektrische) auto ken je die dit beter doet op zo'n kort ritje? En kun je het klimaat niet gewoon aanzetten, maar dan op 14 graden ofzo?
Mijn net opgehaalde MY RWD is gisteren van Tilburg naar Amsterdam gereden met 14.0 KwH / 100 KM. Dat is echt wel beter dan mijn M3 (eerste model) deed gevoelsmatig.
@Tweak_ers ik kan je melden dat op dat soort korte ritten mijn Etron jouw verbruik overtreft hoor
.
Op 29-12 heb ik exact 3km gereden en kwam op 44,7kWh/100km. Gemiddelde snelheid was 21km/h dus over fluwelen voet gesproken
.
(Waarschijnlijk supermarkt bezoek ofzo)
Op 29-12 heb ik exact 3km gereden en kwam op 44,7kWh/100km. Gemiddelde snelheid was 21km/h dus over fluwelen voet gesproken
(Waarschijnlijk supermarkt bezoek ofzo)
[ Voor 46% gewijzigd door GeeMoney op 31-12-2022 09:54 ]
Inderdaad. Ook mijn oude non-plugin Prius heeft de eerste kilometers een verbruik van 10l/100km, over langere ritten of meerdere ritten kort achter elkaar zakt dat de ruim helft.Smobbo schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:39:
[...]
Tja, als je vervolgens nog eens 30km door rijdt zakt dat verbruik gigantisch. Korte ritjes kosten gewoon relatief veel. Dat is bij alle autoβs al het geval sinds mensenheugenis.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Het verschil is dat het volledig toe te schrijven is aan klimatisering. Dat is bij andere autoβs niet zo heftig.Smobbo schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:39:
[...]
Tja, als je vervolgens nog eens 30km door rijdt zakt dat verbruik gigantisch. Korte ritjes kosten gewoon relatief veel. Dat is bij alle autoβs al het geval sinds mensenheugenis.
Langere rit gisteren op AP naar Amsterdam bleef het verbruik ook boven de 200wh/km.
Maar het gaat om het verschil tussen klimaat aan en uitβ¦Requiem19 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:44:
[...]
Dat gaat om een ritje van 3km? Dan is elke auto toch bizar inefficient? Mijn Lynk en Co doet op zo'n afstand 17,5 liter benzine per 100 km... (deze week nog gechekt).
Wat voor andere (elektrische) auto ken je die dit beter doet op zo'n kort ritje? En kun je het klimaat niet gewoon aanzetten, maar dan op 14 graden ofzo?
Mijn net opgehaalde MY RWD is gisteren van Tilburg naar Amsterdam gereden met 14.0 KwH / 100 KM. Dat is echt wel beter dan mijn M3 (eerste model) deed gevoelsmatig.
Klopt, ik heb de standaard 19" wielen.MintyDoerak schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:57:
[...]
Langere rit vanuit Amsterdamβ¦
:strip_exif()/f/image/rboh9Cwk1gkUvnrf44nUBjqF.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ook niet meehelpt is Sentry.
Denk ik zet het een keer aan in een krappe parkeergarage:
6% in nog geen 3 uur:
:strip_exif()/f/image/rboh9Cwk1gkUvnrf44nUBjqF.jpg?f=fotoalbum_large)
6% in nog geen 3 uur:
:strip_exif()/f/image/TrngScuRs8hDqb4CGeAj3y8T.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 68% gewijzigd door Tweak_ers op 31-12-2022 11:16 ]
Afhankelijk van die palen? Wat maak je het groot zeg. Tegenwoordig heeft ieder tankstation, McDonalds en vd Valk snelladers staan.STIMPPYYY schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:34:
[...]
Recht praten wat krom is. Ongelooflijk.
Er zijn mensen afhankelijk van deze palen. Lekker egocentrisch parkeren zonder te laden.
Dat is toch een extra stop in vergelijking met laden tijdens het winkelen. Het is gewoon asociaal om te parkeren op een laadplek als je niet aan het laden bent en dat geld ook voor EVβs die denken dat dit hun prive-parkeerplaats is.Sunri5e schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:18:
[...]
Afhankelijk van die palen? Wat maak je het groot zeg. Tegenwoordig heeft ieder tankstation, McDonalds en vd Valk snelladers staan.
Klopt. Maar mensen zonder elektrische auto moeten ook gewoon extra stoppen om te tanken. Wij als elektrisch rijders staan niet boven de restD.deJong schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:32:
[...]
Dat is toch een extra stop in vergelijking met laden tijdens het winkelen. Het is gewoon asociaal om te parkeren op een laadplek als je niet aan het laden bent en dat geld ook voor EVβs die denken dat dit hun prive-parkeerplaats is.
[quote]Sunri5e schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:39:
[...]
Dit is nou juist een van de voordelen van een EV, laden tijdens het parkeren ipv een extra stop onderweg maken zoals die dinosapverbranders.
[...]
Dit is nou juist een van de voordelen van een EV, laden tijdens het parkeren ipv een extra stop onderweg maken zoals die dinosapverbranders.
[ Voor 23% gewijzigd door D.deJong op 31-12-2022 11:43 ]
Er zijn duidelijk verschillende meningen over wat asociaal gedrag is en wat niet, laten we het weer over de MY/M3 hebben.
Hebben andere vergelijkbare cijfers als @Tweak_ers ?
Hebben andere vergelijkbare cijfers als @Tweak_ers ?
Dit is natuurlijk wel redelijk één kant op geredeneerd. De LR zou ik voor lange ritten gewoon naar 100% laden. De degradatie op een SR schat je nu erg laag in.Stef87 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:26:
Probeer dit ook bij de Y nu in te schatten en dan rekening houden met:
Model Y LR - WLTP: 533km
X 0.90 (90% lading) = 479km wltp over.
Degradatie (aanname; zoals model 3 is vrij snel in begin) ongeveer -10% dan: 533 x 0.9 = 479.7 x 0.9 = 431km WLTP over na 2-3 jaar.
Model Y RWD LFP -WLTP: 453km
X 1.0 (100% lading): 453km
Stel -2% degradatie zoals Internet doet geloven na 2j (1-1.5% is gemiddeld) dan 453km x 0.98= 444km WLTP na 2-3jaar
In het kort: De LR/P hoef je iig niet voor de extra range te kopen, op termijn is dat verschil verwaarloosbaar. (Rwd Is alleen, traag vs wat ik mogelijk wil inruilen, dat is toch voor ons erg jammer gezien onze sportievere ritjes)
EPA vind ik sowieso wat realistischer dan WLTP, maar dan kom je op 357 km highway voor de SR, en 508 voor de LR. Dat scheelt toch behoorlijk. Kun je met die LR alsnog 10% degradatie lijden, en kom je nog bijna 100 km verder op een lading (+ hogere laadsnelheden).
De SR is een goede deal, maar voor de echte veelrijder zonder eigen laadpaal is de LR nog wel echt een uitkomst.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Waar moest je heen vanuit Amsterdam? Het waait ook lekker op het moment natuurlijkTweak_ers schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:12:
Langere rit vanuit Amsterdamβ¦
[Afbeelding]
6% in nog geen 3 uur:
[Afbeelding]
Wat zei je energie app in de auto waar hij zβn energie aan verloren was?
Dit voegt niets toe aan het topic
[ Voor 98% gewijzigd door Standeman op 02-01-2023 15:15 ]
Even easy on the vinegar. Zelfs met kolenstroom is een EV al snel beter dan benzine/diesel verbranden. Dat zijn de feiten.
Vingertjes over eigen centjes en lease kunnen in een ander topic.
Overigens zie ik ook weinig denigrerend in de comment waar je op reageert. Of je moet de term dinosapverbrander al als trigger woord hebben.
[ Voor 27% gewijzigd door Standeman op 02-01-2023 15:16 ]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Je beseft dat je hier op een topic zit over en voor EVβs.
Waar jij iets denigrerends leest weet ik niet maar ik hou het er maar op dat je zenuwachtig bent voor de komende jaarwisseling en dat je daardoor een extra kort lontje hebt.
[ Voor 32% gewijzigd door Standeman op 02-01-2023 15:16 ]
Dat snap ik.Tweak_ers schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:09:
[...]
Maar het gaat om het verschil tussen klimaat aan en uitβ¦
En mijn vraag is: welke auto ken je waarbij het verschil tussen klimaat aan en uit kleiner is?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.