Iedereen kiest de auto met zijn eigen argumenten, dewelke dat ook mogen wezen. Dan even de keuzes overlopen ...
Als V40 rijder (nog steeds, ook na aankoop van een Model 3) zou ik eerst naar een electrische V40 gegaan zijn. Want de V40 rjjdt als een pareltje, stabiel, vermogen zat, mooie lijn, laag tegen de grond, alles wat een auto behoeft om stabiel te rijden. Maar wat blijkt ? Ook de V40 hebben ze verkwanseld (ik wikte mijn woorden goed) aan die SUV hype. Maw ook dié verhoogden ze een tiental cm om mee te doen met de SUV-modegrillen. "De markt vraagt het, mijnheer". Welnu : IK ben de markt, MIJ vroegen ze niets. Geen enkele SUV heeft in mijn ogen een mooie lijn (of 't moest een Model Y zijn). Anders gezegd : een SUV komt er bij mij niet in.
Alternatieven : als vroeger Golf I GTI rijder, en daarna ook familie-Sharan rijder ga je eens kijken naar VW. Meer bepaald een VW ID.3, want ook hier : de ID.4 en ID.5 gingen de SUV- toer op. Levertijd : 18 maanden. "Is er dan geen mogelijkheid om eerder een EV te verkrijgen ?". O jawel, hoor, een reeds ingeschreven (dus occasie) demo-model van 1 jaar oud, met 4000+ km op de teller. Nieuwprijs : 51000 €, offerteprijs : een schamele 4000€ minder. Goed geprobeerd van de verkopers, natuurlijk : niet geschoten, altijd mis. En ze kunnen de vraag (door het eigen VW-mismanagement) toch al niet bijhouden. Dus waarom niet proberen een occasie te verkopen met zo'n belachelijk lage korting ? Welnu, dít prijsverschil is nu toch nét te belachelijk ... laag.
Andere merken niet verder bekeken.
Maar dan, al ietwat gewoon geraakt aan de hoge prijzen van EV's, ga je eens argeloos naar de site van Tesla kijken. En dan merk je dat je voor 10000€ méér dan voor een ID.3 al een heuse Model 3 koopt. En de levertijd in de eerste week van november : eerste kwartaal 2023. Say what ? En laat een Model 3 nu even zowat het mooiste model zijn dat volgens mij op onze wegen dezer dagen rondrijdt. En levert prestaties waar je lichtelijk duizelig van wordt : van 0 tot 100 in 4,4 seconden. PRECIES DE HELFT van mijn Golf I GTI !!!
Keuze was snel gemaakt. En : hij staat nú al voor de deur ! Wel dáár kan ik mee leven !!!
[
Voor 190% gewijzigd door
flupp op 28-12-2022 21:26
]