Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 404 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.164.275 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vahazabe
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 20:34
wian schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:59:
[...]

Heb even gekeken, maar als je veel schadevrije jaren hebt is de ANWB veel goedkoper dan Univé. Scheelt bij mij 40 euro per maand. Dan is die LoJack zo terugverdiend. Als je die aanvraagt via de officiële site kost ie 500 euro inclusief installatie en 3 jaar abonnement.
Bij mij is de prijs van Unive en ANWB ongeveer precies hetzelfde met 11 jaar schadevrij, misschien erg postcode afhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:33

Bever!

3

JohanB schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:03:
[...]

Het is bij de Tesla juist op basis van de maximum snelheid (en andere factoren) en dat is juist het mooie in veel gevallen (maar in situaties als duitsland gaat het daardoor juist vaak mis). Hij gaat NIET uit van recent verbruik zoals veel andere merken (https://www.teslarati.com...-data-update-details/amp/). Daarom kan hij juist ook goed voorspellen als je heuvel op gaat, of veel 80 wegen gaat na een lang stuk snelweg (hij rekent niet door met je recente 130 km/h)

Sterker nog, je ziet het bij Marowi z’n case: na de extra fast charger gaat het nog steeds helemaal mis in de voorspelling voor thuis komen percentage. Ik kan er dus wel in meegaan dat die 2% waarschijnlijk niet goed gegaan was. Omdat EN daarvoor EN daarna het mis ging (en wel echt strak met familie laat in de nacht)

Nu zou je inderdaad verwachten dat de “ga langzamer rijden” berichtgeving zou komen. Was de navigatie niet gewoon vast gelopen @_eLMo_ ? Dat gebeurt ook nog weleens

[...]

ADAC kwam om 7.7% laadverliezen uit op een 11 kW paal. “Allerlei mensen die dat beweren” heb ik trouwens vooral mensen gezien hier, over korte ritjes, waar de impact van verwarmen relatief veel groter is dan op een lange rit.
Hij kijkt 100 procent zeker naar je rijstijl en verbruik wat je hebt gerealiseerd de laatste x kilometer en daarnaast ook de route met omgevingsfactoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
Bever! schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:11:
[...]

Hij kijkt 100 procent zeker naar je rijstijl en verbruik wat je hebt gerealiseerd de laatste x kilometer en daarnaast ook de route met omgevingsfactoren
Als je daar een bron van hebt zou helpen. Nog nooit eerder gelezen (hier of ergens anders), en lijkt dus ook niet wat Tesla zegt in die tweets waar ik naar verwijs, maar wordt graag overtuigd

En hoe verklaar je in dat geval bij marowi dat hij er het tweede deel nog steeds zo enorm naast zat?

[ Voor 24% gewijzigd door JohanB op 25-12-2022 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@Tweak_ers 2019 is zonder WP toch? Dan kosten korte ritjes significant meer, omdat het opwarmen het meeste kost, en je telkens de auto laat afkoelen en weer opwarmt.

Ook je Tesla zelf geeft aan 24.9kWh/100km, wat heel hoog is voor sub 130km/h ritjes. Dat zit hem waarschijnlijk voornamelijk is verwarmen dan.

Mijn Niro uit 2019 had ook al een warmtepomp, dus ik kan zelf niet echt bepalen of je verbruik zonder WP “hoog” is. Voelt alsnog wel hoog, gezien het 10 graden is bij jou, en geen -2 ofzo.

Wat zegt je “Energie” app in de auto over de laatste 50km?

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 25-12-2022 11:21 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
TeslaRS schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:08:
[...]

Had ook de ANWB op het oog maar dat gaat dus nu ook niet door.. Misschien Univé nog een optie? Ik weet niet of die ook een lojack of vergelijkbaar systeem eisen?
Bedankt voor de tip.
Ik heb even een berekening gedaan bij Unive en dat was lager dan de ANWB. 52 euro lager per jaar. Ik denk dat dat het gaat worden . Ik wil het wel via mijn verzekeringsagent doen daar krijg ook nog eens 5% korting. :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:43
JohanB schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:17:
[...]

Als je daar een bron van hebt zou helpen. Nog nooit eerder gelezen (hier of ergens anders), maar wordt graag overtuigd
Heb geen bron maar weet dat ook vrij zeker. Heen en weer naar familie (110km enkele reis), heenweg overdag 100kmh, terugweg 130kmh, dan loopt het verwachte percentage accu bij aankomst de eerste 25-50 km hard naar beneden op de terugweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
evtje schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:32:
[...]

Bedankt voor de tip.
Ik heb even een berekening gedaan bij Unive en dat was lager dan de ANWB. 52 euro lager per jaar. Ik denk dat dat het gaat worden . Ik wil het wel via mijn verzekeringsagent doen daar krijg ook nog eens 5% korting. :)
Hier ook uitgezocht, bij Univé vereist men geen aanvullende maatregelen en kost de verzekering in ons geval +-85 Euro/maand.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Iemand ervaring met promovendum?
Krijg je bij anwb die lojack of moet je die aanschaffen?

Ik denk dat je met Tesla ook niet de anwb met rijgedrag korting moet kiezen. Trap je je performance in, ben je je korting kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Bij ANWB moet een nieuwe Tesla een lojack hebben.
En dus zelf aanschaffen.

[ Voor 20% gewijzigd door evtje op 25-12-2022 12:23 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:31
dirkmuis schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:11:
Iemand ervaring met promovendum?
Krijg je bij anwb die lojack of moet je die aanschaffen?

Ik denk dat je met Tesla ook niet de anwb met rijgedrag korting moet kiezen. Trap je je performance in, ben je je korting kwijt.
Promovendum is gewoon duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Taro schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:05:
[...]

Hier ook uitgezocht, bij Univé vereist men geen aanvullende maatregelen en kost de verzekering in ons geval +-85 Euro/maand.
Bij mij is het wat lager maar ik heb ook 80% no-claim

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evtje schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:22:
Bij ANWB moet een nieuwe Tesla een lojack hebben.
En dus zelf aanschaffen.
Als ik bij ANWB kijk en een prijs opvraag voor Volledig Casco wordt er niets gezegd over wat voor systeem dan ook.

Misschien dat het per regio verschilt of door andere klantkenmerken. Sowieso onzinnige vereiste, aangezien je een Tesla toch juist makkelijk kunt opsporen in je account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

bilgy_no1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:30:
[...]

Als ik bij ANWB kijk en een prijs opvraag voor Volledig Casco wordt er niets gezegd over wat voor systeem dan ook.

Misschien dat het per regio verschilt of door andere klantkenmerken. Sowieso onzinnige vereiste, aangezien je een Tesla toch juist makkelijk kunt opsporen in je account?
Ja mits je het aan hebt staan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

ybos schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:22:
[...]

Dat is toch het idee achter die hoogopgeleiden verzekering? Hebben meer besteedbaar inkomen :') :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
ybos schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:22:
[...]

Valt wel mee hier. Voor mij tot op heden de goedkoopste. Bij mij staat de auto op de bv, dus eerst maar eens kijken of dat kan bij anwb / unive.

En dat zonder een lojack van 350e te moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
[...]

Ik had ze gebeld en kwam er toen achter dat ze bij elke nieuwe Tesla een lojack wilde.
Kijk anders even bij lojack op de site daar kan je ook zien welke maatschappijen het willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:03:
[...]

[...]

ADAC kwam op 7.7% laadverliezen uit op een 11 kW paal. “Allerlei mensen die dat beweren” heb ik trouwens vooral mensen gezien hier, over korte ritjes, waar de impact van verwarmen relatief veel groter is dan op een lange rit. Zoals tweak_ers hierboven bijvoorbeeld
Tja, ik heb hier een paar pagina's terug de opmerking langs zien komen en regelmatig ook online.

Kan zijn dat hun AC paal toen op 7,7% verlies uitkwam. Maar hij had ook bij een snellader geladen en die rekent ook mee wat er verbruikt werd voor verwarmen/conditioneren van de batterij, koelen van de kabels en de normale weerstandsverliezen. Ik heb zelf ook bij mijn vorige auto (geen Tesla) aan een AC paal gezien dat er 72 kWh verbruikt werd, terwijl dat obv verbruik en gereden km 64 kWh had moeten zijn. Dat het verlies was weet ik zeker, omdat de batterij niet leeg was en de nominale capaciteit 72 kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Die LoJack verassing krijg je pas in de laatste stap van de aanvraag te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
Dan geen anwb maar unive oid. Ik ga niet zo'n apparaat voor 350e kopen en nog eens een abonnement erbij ook.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Ik ben gewend om zuinig te rijden (eco/chill stand, autopilot op 105km/u, verwarming op 19 graden en stoel verwarming indien nodig. Ik haalde in mijn Ioniq met warmtepomp en 38kWh accu tussen de 250 en 330km afhankelijk van het jaargetijde / weer. Heb nu een paar dagen de Model 3 RWD en volgens de auto haal ik met deze temperaturen 420km. Valt me niet tegen! Ben benieuwd of dit nog beter wordt als de temperaturen omhoog gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metabaron1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-09 18:50
Mijn tesla model 3 is ook verzekerd bij unive waar ik nog meer verzekeringen heb lopen.
Auto all-risk 80% no claim rond de 73 euro per maand. Geen aanvullende eisen vanuit unive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Model 3. All risk, 18 schadevrije jaren 608 euro per jaar bij Marsh/Victor insurance (destijds bij https://www.insuremytesla.nl/ afgesloten maar die url werkt niet meer).

In de voorwaarden staan geen bijzondere eisen genoemd.
4.10.2 Uw auto dient minimaal te zijn voorzien van:
- het security package van Tesla (standaard uitrusting vanaf 2013 voor origineel Nederlandse
levering) of;
- een beveiliging conform SCM klasse 5 of gelijkwaardig.
4.10.3 Uw woonhuis dient te zijn voorzien van hang- en sluitwerk conform SKG 1 ster (3 minuten
inbraakwerend) of beter. VRKI klasse B1 of een Politie Keurmerk Veilig Wonen is hiermee gelijkwaardig.

[ Voor 67% gewijzigd door Wolly op 25-12-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-09 13:04
Gisteren even bij Tesla geweest in Utrecht om te kijken naar de Model Y. Graag wilde ik de auto even bij daglicht zien aangezien ik dinsdag de proefrit om 16.00 heb. Ik was aangenaam verrast over het personeel en de auto was groter dan ik verwacht had trouwens. Enig minpunt wat ik ontdekte is dat ik de stoelen aan de korte kant vind. Op dit moment rijd ik in een Lynk & Co en daar zit je echter meer in de stoelen dan er op zoals het voelde in de Tesla. Ik ben 1.88 en heb een stevig postuur met vrij lange benen.

Wat halen de Model Y RWD rijders onder ons in de praktijk met temperaturen rond de 10 graden? En is het glazen dak geen belemmering in de zomer? In de Lynk & Co deed ik vaak in de zomer het 'hemeltje' dicht om niet in een pizzaoven te stappen en omdat het scherm niet altijd even goed afleesbaar was.

Veel dingen lijken me fijn, zoals het voorverwarmen of koelen van het interieur zonder dat de auto aan de laadpaal hoeft te zijn aangekoppeld.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:50
pretpik schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:18:
Gisteren even bij Tesla geweest in Utrecht om te kijken naar de Model Y. Graag wilde ik de auto even bij daglicht zien aangezien ik dinsdag de proefrit om 16.00 heb. Ik was aangenaam verrast over het personeel en de auto was groter dan ik verwacht had trouwens. Enig minpunt wat ik ontdekte is dat ik de stoelen aan de korte kant vind. Op dit moment rijd ik in een Lynk & Co en daar zit je echter meer in de stoelen dan er op zoals het voelde in de Tesla. Ik ben 1.88 en heb een stevig postuur met vrij lange benen.

Wat halen de Model Y RWD rijders onder ons in de praktijk met temperaturen rond de 10 graden? En is het glazen dak geen belemmering in de zomer? In de Lynk & Co deed ik vaak in de zomer het 'hemeltje' dicht om niet in een pizzaoven te stappen en omdat het scherm niet altijd even goed afleesbaar was.

Veel dingen lijken me fijn, zoals het voorverwarmen of koelen van het interieur zonder dat de auto aan de laadpaal hoeft te zijn aangekoppeld.
Dat is ook heerlijk, overigens had ik dat bij Volvo al de jaren voor mijn Tesla ook al.

Heerlijk om in een voorgekoelde of ver ramde auto te stappen. Krabben? Dat doenlijk letterlijk al een jaar of 7 niet meer 😅
De koeling in de zomer is ruim voldoende in de Tesla. De Volvo was een stuk koeler, maar leek ook net een opstijgend vliegtuig als die op afstand gestart werd.

Stoelen moest ik ook even aan wennen, vrij platte stoelen, weinig comfort als je Volvo gewend bent. Maar in verhouding tot de gemiddelde golf of Focus vind ik ze beter. Ze zijn beter verstelbaar en kunnen echt alle kanten op. Maar het zijn geen zetels die je bij Volvo of Mercedes krijgt. Het is dus maar net wat je gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
_eLMo_ schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:20:
@Tweak_ers 2019 is zonder WP toch? Dan kosten korte ritjes significant meer, omdat het opwarmen het meeste kost, en je telkens de auto laat afkoelen en weer opwarmt.

Ook je Tesla zelf geeft aan 24.9kWh/100km, wat heel hoog is voor sub 130km/h ritjes. Dat zit hem waarschijnlijk voornamelijk is verwarmen dan.

Mijn Niro uit 2019 had ook al een warmtepomp, dus ik kan zelf niet echt bepalen of je verbruik zonder WP “hoog” is. Voelt alsnog wel hoog, gezien het 10 graden is bij jou, en geen -2 ofzo.

Wat zegt je “Energie” app in de auto over de laatste 50km?
Die zegt nu 251.
Gemiddelde altijd zat op 189.

Maar sinds de laatste update zijn al mijn statistieken weg. Ik baal hier best van, heb een service request ingediend. Zouden ze alle profielen en statistieken nog terug kunnen zetten uit een backup?!

Ik had een verbruiksteller “sinds aanschaf” maar die staat nu ook op 250 gereden kilometers ipv 60.000.

Alles is weg 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Bever! schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:11:
[...]

Je hebt de kilometers bij de accu staan, links boven. Die zijn statisch en reageren nergens op. Geen temp of rijstijl.

In het energie tabblad wél:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VAhtnyzQ5HfhUsTNodkQdszytk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ho6TH7XudlMIKy8ySN0E7G9x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
wian schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:58:
Ik ben gewend om zuinig te rijden (eco/chill stand, autopilot op 105km/u, verwarming op 19 graden en stoel verwarming indien nodig. Ik haalde in mijn Ioniq met warmtepomp en 38kWh accu tussen de 250 en 330km afhankelijk van het jaargetijde / weer. Heb nu een paar dagen de Model 3 RWD en volgens de auto haal ik met deze temperaturen 420km. Valt me niet tegen! Ben benieuwd of dit nog beter wordt als de temperaturen omhoog gaan.
Waar zie je deze? Want 420 is vrijwel exact gelijk aan de epa range (dus wat je ziet naast het batterijtje)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 12:01
Het verbruik van mijn M3 vanaf 1 januari: 16,05 kWh/100km inclusief laadverliezen over bijna 33.000km De auto geeft zelf 14,5 kWh/100km aan. Dus laadverliezen 10,7%. Laatste half jaar wel wat rustiger gereden (FM uit) ivm hoge ‘tankkosten’.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:55
Tweak_ers schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:28:
[...]

Die zegt nu 251.
Gemiddelde altijd zat op 189.

Maar sinds de laatste update zijn al mijn statistieken weg. Ik baal hier best van, heb een service request ingediend. Zouden ze alle profielen en statistieken nog terug kunnen zetten uit een backup?!

Ik had een verbruiksteller “sinds aanschaf” maar die staat nu ook op 250 gereden kilometers ipv 60.000.

Alles is weg 😢
Poeh wat zuur zeg! Nog nooit gehoord trouwens van mensen om me heen, noch ikzelf meegemaakt (ook niet met grote updates als v10). Dus er is zeker iets echt mis gegaan bij jou! Ben benieuwd naar de uitkomst van het service request, zou namelijk betekenen dat ze “car state” kunnen inzien van elk willekeurig moment in het verleden, wat best apart zou zijn :p

Maar ik hoop het wel voor je, echt klote dat al je stats enzo weg zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 17:03
Ik heb sinds de holiday update dat de radio soms op heel hoog volume aan gaat als ik in de auto stap. Van schrik als een gek aan dat wieltje draaien om het snel lager te zetten. Iemand anders hier ook last van? Erg irritant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:00
Tweak_ers schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:38
...
En ik heb heel normaal gereden, want heel de dag zat of mijn vrouw naast mij of mijn schoonmoeder.
That's as normal as it gets :)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-09 22:45
_eLMo_ schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:31:
[...]

App updaten. En je moet eigenaar zijn.

[Afbeelding]
Tnx, dat verklaart waarom ik het nooit heb gezien

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een probleem met het synchroniseren van mijn agenda met de auto. Ik kan de setting in de app aanzetten, maar vrij snel daarna krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1p_JlbAkjgM3oSxJcghq7FQbSk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Ju9jcLDRPdCDaJC9BOIBlWz.jpg?f=user_large
Als ik op annuleren druk staat synchroniseren uit. Als ik op instellingen druk krijg ik de app instellingen, maar daar kan ik ook niets doen (de agenda staat bij de toegestane toestemmingen). En daarna staat synchroniseren uit.
Wat gaat hier verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHLeC4Hj1YbLPFiugSzst7AVUvM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6IO1XJppv8IcV2eXtEdabpEb.jpg?f=user_large

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basta3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-07-2024
dirkmuis schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:53:
Dan geen anwb maar unive oid. Ik ga niet zo'n apparaat voor 350e kopen en nog eens een abonnement erbij ook.
Ik heb vanmiddag bij de anwb een casco verzekering afgesloten voor de komende tesla. 58 euro per maand voor de traditionele verzekering zonder beacon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
JohanB schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:32:
[...]

Waar zie je deze? Want 420 is vrijwel exact gelijk aan de epa range (dus wat je ziet naast het batterijtje)
Eh ja, die naast het batterijtje bedoel ik inderdaad. Dat is dus een fantasie getal? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wian schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:47:
[...]

Eh ja, die naast het batterijtje bedoel ik inderdaad. Dat is dus een fantasie getal? :?
Dat is een vaste EPA waarde idd. Niet obv je werkelijke verbruik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:13

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

pretpik schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:18:

Dat glazendak is opzich verduisterend genoeg om geen licht overlast te geven. Of het heter wordt binnen dan met een conventioneel dicht dak; geen idee

Ik heb zelf het 'zonnescherm' aangeschaft voor mijn Model Y, maar dat komt omdat ik het kwa licht ervaring in de zomer prettiger vind als het wat donkerder is in de auto c.q de kinderen dan meer zien op de tablets etc. De site zelf claimed dat er minder warmte overdracht is; dat is mooi meegenomen als het echt zo is.

Dus als je er toch last van hebt, kan je altijd overwegen dat zonnescherm aan te schaffen :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 17:03
Maasluip schreef op zondag 25 december 2022 @ 19:40:
Ik heb een probleem met het synchroniseren van mijn agenda met de auto. Ik kan de setting in de app aanzetten, maar vrij snel daarna krijg ik deze melding:
[Afbeelding]
Als ik op annuleren druk staat synchroniseren uit. Als ik op instellingen druk krijg ik de app instellingen, maar daar kan ik ook niets doen (de agenda staat bij de toegestane toestemmingen). En daarna staat synchroniseren uit.
Wat gaat hier verkeerd?
[Afbeelding]
Bij toestemmingen "Apparaten in de buurt" aanvinken? Is een ander vinkje dan agenda-toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Aeonis schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:23:
[...]

Bij toestemmingen "Apparaten in de buurt" aanvinken? Is een ander vinkje dan agenda-toegang.
Die staat er niet bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmNxd1Ad_dtYUGYl_TmMHNr5Nuk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CBHP70WMgmdaCQtTHcvzJUXi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:36
Locatie op altijd zetten? Werkt ook de sleutel een stuk beter (bij een iPhone iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:42
Basta3 schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:49:
[...]

Ik heb vanmiddag bij de anwb een casco verzekering afgesloten voor de komende tesla. 58 euro per maand voor de traditionele verzekering zonder beacon
Ik zou dit toch nog even goed nagaan. Ik ben niet bekend met ook maar 1 geval waarbij ANWB geen LoJack of Moving Intelligence verplicht stelt voor welk type Tesla dan ook. Vermoed (hoop het niet voor je) dat je straks nog een verrassing hebt in het contract of een probleem hebt zodra er iets met het voertuig aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basta3
Niek_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:23:
[...]

Ik zou dit toch nog even goed nagaan. Ik ben niet bekend met ook maar 1 geval waarbij ANWB geen LoJack of Moving Intelligence verplicht stelt voor welk type Tesla dan ook. Vermoed (hoop het niet voor je) dat je straks nog een verrassing hebt in het contract of een probleem hebt zodra er iets met het voertuig aan de hand is.
Ik heb m’n kenteken ingevuld en ik kon kiezen tussen de twee. In de voorwaarden staat helemaal niets over een rijstijl meter oid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qD1ZjQy0U6laiwDZuU0pI0F2qOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CUC6bu2IM1cYywkWusVrQP2S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Smobbo schreef op maandag 26 december 2022 @ 07:50:
[...]

Locatie op altijd zetten? Werkt ook de sleutel een stuk beter (bij een iPhone iig).
Die optie heb ik niet. Ik heb alleen Toestaan bij gebruik van app en Weigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Is dit trouwens gewoon een eis obv waarde van de auto? Of specifiek voor Tesla? Aangezien er zo goed als geen Tesla's gestolen worden lijkt het me een wat vreemde eis als het Tesla specifiek zou zijn. Kun je beter op elke RAV4 gaan eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Inspired schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:04:
[...]

Is dit trouwens gewoon een eis obv waarde van de auto? Of specifiek voor Tesla? Aangezien er zo goed als geen Tesla's gestolen worden lijkt het me een wat vreemde eis als het Tesla specifiek zou zijn. Kun je beter op elke RAV4 gaan eisen.
Veel verzekeraars doen gewoon domweg >50K = alarm en tracker

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
Maasluip schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:56:
[...]

Die optie heb ik niet. Ik heb alleen Toestaan bij gebruik van app en Weigeren.
Dit staat r bij mij. Contacten en Kalender werken prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hx1gBADUFJ0BnMMScFlrVFzFAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zn3IEkKxctLOHWU9BSBk0OHH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij ANWB FAQ staat:

Moet mijn auto voldoen aan een alarmeis?
Heeft je auto een cataloguswaarde van € 45.000,- of meer? Dan is de kans aanwezig dat jouw auto voorzien moet zijn van een alarmsysteem. Aan welke alarmeis jouw auto moet voldoen kun je vinden bij de “Aanvullende voorwaarden” (onder stap 4 Slotverklaring). Zolang je geen akkoord geeft, heb je in deze stap nog geen verzekering afgesloten.

Kortom, het gaat om cataloguswaarde, niet om merk. En als er een aanvullende eis is, dan moet je die in het afsluitproces tegenkomen. Ik had hiervoor een duurdere auto dan een MY RWD en geen aanvullende eis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
Djerro123 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:26:
[...]

Iedere dag laden is niet zo gek (mijn SR+ stond ook elke dag aan de lader, maar niet omdat hij perse leeg was ofzo). Het is voor iedereen anders natuurlijk, en compleet afhankelijk van wat je mobiliteitsbehoeftes zijn, maar om de Y RWD nou een luxe boodschappenwagen te noemen 🤔
Boodschappenwagen is wat oneerbiedig. Maar ik vind de range van mijn M3 SR+ al niet heel bijzonder. Die van de Y RWD is nog minder. Stel je wilt met het gezin een keer op vakantie naar Italie dan sta je onderweg een keer of 8 bij de SC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:36
Sunri5e schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:46:
[...]

Boodschappenwagen is wat oneerbiedig. Maar ik vind de range van mijn M3 SR+ al niet heel bijzonder. Die van de Y RWD is nog minder. Stel je wilt met het gezin een keer op vakantie naar Italie dan sta je onderweg een keer of 8 bij de SC.
Euh? Is dit nu gewoon trollen of bedoel je dit serieus?
De tijd dat dit een issue was in west-Europa ligt al wel achter ons…

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sunri5e schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:46:
[...]

In de praktijk valt dat best mee.

Enschede - Narbonne - 1300km. (Rit die ik wel eens doe richting Spanje.)

Met mijn Model 3 LR AWD - 13:35 volgens ABRP met 1:48 laden in 5 keer.
Met een Model Y RWD - 14:01 volgens ABRP met 2:09 laden in 6 keer.

LFP laad sneller op hogere SoC dus zoveel verlies je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Smobbo schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:53:
[...]

Euh? Is dit nu gewoon trollen of bedoel je dit serieus?
De tijd dat dit een issue was in west-Europa ligt al wel achter ons…
Dat is niet om te trollen. Ik rij zelf een M3 en heb de ervaring met het naar Italie rijden met deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Inspired schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:55:
[...]

In de praktijk valt dat best mee.

Enschede - Narbonne - 1300km. (Rit die ik wel eens doe richting Spanje.)

Met mijn Model 3 LR AWD - 13:35 volgens ABRP met 1:48 laden in 5 keer.
Met een Model Y RWD - 14:01 volgens ABRP met 2:09 laden in 6 keer.

LFP laad sneller op hogere SoC dus zoveel verlies je niet.
Dat valt zeker wel mee ja. Hoe kan dat dan? De M3 LR heeft toch een veel hogere range? Zit het hem dan in het verschil van de LFP batterij? De M3 kan tot 250 kw laden. De Model Y tot 170 kw. Dat is toch ook een wezenlijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DappereDodo schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:21:
[...]

Dit staat r bij mij. Contacten en Kalender werken prima.

[Afbeelding]
Dus ik heb geen nearby devices? Locatie (GPS) staat altijd aan bij mij. Zou dit een "feature" van Huawei zijn? Ik heb Android 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:46
Sunri5e schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:09:
[...]

Dat valt zeker wel mee ja. Hoe kan dat dan? De M3 LR heeft toch een veel hogere range? Zit het hem dan in het verschil van de LFP batterij? De M3 kan tot 250 kw laden. De Model Y tot 170 kw. Dat is toch ook een wezenlijk verschil.
Die 250 kW krijg je toch maar een paar minuten, en dat paar is niet 10 hé.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sunri5e schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:09:
[...]

Wat de LR met 250kW pakt, pakt de LFP vanaf 60%+ weer terug met hogere snelheid. Plus, 5 minuten langer laden en je hebt net wat meer range zodat de extra tijd wel mee valt. Al zal een nieuwe Model 3 LR wellicht een stop minder hebben. Voor een RWD (en Y) is het eigenlijk super. Nog geen half uur langer over 1300km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:44:
[...]

Nog geen half uur langer over 1300km.
In theorie. In de praktijk betekent elke stop een risico op vertraging. Kapotte laders, file bij de lader, tragere laadtijd doordat het erg druk ik en de capaciteit wordt verdeeld, langer stoppen dan je eigenlijk wilde etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:55:
[...]

In theorie. In de praktijk betekent elke stop een risico op vertraging. Kapotte laders, file bij de lader, tragere laadtijd doordat het erg druk ik en de capaciteit wordt verdeeld, langer stoppen dan je eigenlijk wilde etc.
Eén extra stop bij een SuC. Inderdaad heel veel kans op kapotte laders.. Nog nooit gehad. Komt bij dat er steeds meer grote V3 locaties gekomen zijn. Drukte en load sharing is steeds minder een risico.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Echt onzin. Laders doen het altijd. Als ze het niet doen wordt dat aangegeven of wordt je er überhaupt niet heen gestuurd. Verder zal de navi je route herplannen bij drukte bij een suc. Zo niet, wordt er aangegeven hoeveel plekken er vrij zijn. Daarnaast wordt het max laden vaak geknepen tot 80% bij drukte zodat de doorstroom sneller is.

Zelf in het hoogseizoen naar italie geweest met 2 kids. Letterlijk nooit gezeik gehad. De andere laders buiten de sucs om was een ander verhaal 😂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 18:34
Dag allen! Ik ben op zoek naar nog wat ervaring met de MY:
  • Bij mijn vorige auto was ik het gewoon mijn linkerarm/elleboog te laten rusten bovenaan op de bestuurdersdeur (m.a.w. het gedeelte waar je raam stopt en je deur start, niet het gedeelte waar je knopjes staan). In de MY lijkt dit materiaal echter niet voldoende zacht te zijn waardoor ik na wat tijd een blauwe plek krijg op mijn elleboog. Hoe lossen jullie dat op? In welke rustposities zitten jullie bij het rijden?
  • Op de snelweg lijken mijn voorwielen en daarbij ook stuur wat te vibreren, vooral bij hogere snelheid (note: niet bij rijvak wissel). Lijkt een foute uitbalancering van de banden. Is dit een gekend probleem? Midden januari mag ik wisselen naar winterbanden, hopelijk is het probleem dan opgelost...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
Voor mensen die nog twijfelen over overstap op nieuwste update/vision. Ik ben gister toch ook maar overgestapt. Grootlicht werkte prima, maar op een ritje van 110 km heb ik 5x in totaal zo’n 20 km de melding gehad over slecht zicht en beperkte snelheid van TACC en AP (toegegeven, het was hartstikke goor weer). En dan gaat ie dus (vrij abrupt) 100 rijden waar je 130 mag. Vroeger met radar nooit gehad

Ik probeerde trouwens dus een bug te melden. Maar autootje lang inhouden werkt niet meer leek het? Anderen last van?

Ik zou dus nog even wachten en zou willen dat ik het zelf had gedaan. Maar zag ook dat navigatie 2022.40 klaar stond en die wilde ik graag.

Edit: ik lees nu op TMC dat hij dan zelfs helemaal tot 30km/u remt omdat ie niet genoeg ziet, ik liet hem gewoon niet verder dan 100km/u zakken. Werkt dus echt nog even niet.

[ Voor 51% gewijzigd door JohanB op 26-12-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Basta3 schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:44:
[...]

Ik heb m’n kenteken ingevuld en ik kon kiezen tussen de twee. In de voorwaarden staat helemaal niets over een rijstijl meter oid

[Afbeelding]
Had ik ook ingevuld en zag ergens staan lojack bij alleen de duurste 2 y's maar niet bij de standaard rwd. Ik gebeld met de Anwb en er naar gevraagt en hij zij het moet bij alle Tesla's (nieuw) ik heb er nog een hele discussie van gemaakt dat het niet geld voor de Standard rwd maar ze wilde daar niet mee in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
evtje schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:40:
[...]

Had ik ook ingevuld en zag ergens staan lojack bij alleen de duurste 2 y's maar niet bij de standaard rwd. Ik gebeld met de Anwb en er naar gevraagt en hij zij het moet bij alle Tesla's (nieuw) ik heb er nog een hele discussie van gemaakt dat het niet geld voor de Standard rwd maar ze wilde daar niet mee in gaan.
Even in de polis kijken en je weet het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Wolly schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:43:
[...]

Even in de polis kijken en je weet het zeker.
Eerste maand is lojack vrij daarna verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:42
Basta3 schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:44:
[...]

[Afbeelding]
Nogmaals, ik heb recent het hele traject doorlopen. Bij een Tesla verplicht de ANWB zo’n trackingsysteem van een externe partij. ANWB was bij mij ook het voordeligst maar door dit gedoe niet meer. Was ook onduidelijk op website maar is toch echt verplicht. Ik ga die discussie op een later moment niet aan met ze. Doe met deze info wat je wilt doen, maar kom vooral niet klagen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02:19
Ik ben met A better Routeplanner een reisje naar Les Arcs, Frankrijk aan het plannen, en hij geeft steeds andere routes aan, ook met Fastned en Ionity laders. Maar de tarieven zijn vreemd. Ik heb geen passen voor Ionity en Fastned, maar hij berekent € 0.44 per kw en bij Tesla laders € 0,76\Kw in Frankrijk. Dat klopt natuurlijk voor geen meter, volgens de laatste gegevens kost laden bij Tesla in Frankrijk nu € 0,37 en Ionity € 0,75 en Fastned € 0,55. Hoe actueel is a Better Routeplanner waar iedereen zij blij van wordt.
Tot nu toe ging ik altijd uit van de routeplanning van Tesla, maar met de hogere tarieven ging ik bij a Beter Routeplanner kijken, maar die gaan dus kennelijk niet van actuele tarieven uit., En dan nog het beperkt aantal laadpalen van andere aanbieders dan Tesla in Frankrijk brengt me toch weer terug bij de Tesla routeplanning met SUC's in de auto. Tot nu toe altijd betrouwbaar, meer dan genoeg lege laadplekken en met de huidige prijzen ook op dat gebied aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
JohanB schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:27:
Voor mensen die nog twijfelen over overstap op nieuwste update/vision. Ik ben gister toch ook maar overgestapt. Grootlicht werkte prima, maar op een ritje van 110 km heb ik 5x in totaal zo’n 20 km de melding gehad over slecht zicht en beperkte snelheid van TACC en AP (toegegeven, het was hartstikke goor weer). En dan gaat ie dus (vrij abrupt) 100 rijden waar je 130 mag. Vroeger met radar nooit gehad

Ik probeerde trouwens dus een bug te melden. Maar autootje lang inhouden werkt niet meer leek het? Anderen last van?

Ik zou dus nog even wachten en zou willen dat ik het zelf had gedaan. Maar zag ook dat navigatie 2022.40 klaar stond en die wilde ik graag.

Edit: ik lees nu op TMC dat hij dan zelfs helemaal tot 30km/u remt omdat ie niet genoeg ziet, ik liet hem gewoon niet verder dan 100km/u zakken. Werkt dus echt nog even niet.
Ja, vision werkt een stuk onvoorspelbaarder dan radar.
Je merkt dat hij op basis van zicht een afstand probeert in te schatten, terwijl het bij radar gewoon betrouwbare golven zijn die terug opgevangen worden.

Ik vind het echt jammer dat ze van radar afgestapt zijn. Juist om berekeningen te doen op basis van hoe snel je een voertuig nadert werkt ideaal met radar.

Vision is er bij mij nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 22:03

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Mackeessie schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:22:
Ik ben met A better Routeplanner een reisje naar Les Arcs, Frankrijk aan het plannen, en hij geeft steeds andere routes aan, ook met Fastned en Ionity laders. Maar de tarieven zijn vreemd. Ik heb geen passen voor Ionity en Fastned, maar hij berekent € 0.44 per kw en bij Tesla laders € 0,76\Kw in Frankrijk. Dat klopt natuurlijk voor geen meter, volgens de laatste gegevens kost laden bij Tesla in Frankrijk nu € 0,37 en Ionity € 0,75 en Fastned € 0,55. Hoe actueel is a Better Routeplanner waar iedereen zij blij van wordt.
Tot nu toe ging ik altijd uit van de routeplanning van Tesla, maar met de hogere tarieven ging ik bij a Beter Routeplanner kijken, maar die gaan dus kennelijk niet van actuele tarieven uit., En dan nog het beperkt aantal laadpalen van andere aanbieders dan Tesla in Frankrijk brengt me toch weer terug bij de Tesla routeplanning met SUC's in de auto. Tot nu toe altijd betrouwbaar, meer dan genoeg lege laadplekken en met de huidige prijzen ook op dat gebied aantrekkelijk.
Geen punt van maken, je kan op wintersport in een Tesla..... Alsof je bij een sterren restaurant klaagt dat een voorgerecht wel erg duur is ;)
Snap dat je uit principe niet teveel wilt betalen overigens.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tesla is toch geen 37c? Ook eerder 59c. Ik ga overigens zelf alleen maar voor Tesla. Paar keer gezeur gehad bij andere laders. Helemaal nu met grote v3 locaties heeft dat zeker mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:24
JohanB schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:27:

Wel apart, want ik ben dus vorige week ook maar naar de nieuwe update gegaan en ik merk dus amper verschil. Er is er een stuk 80 weg waar ik regelmatig rijd waar een snelheidsvertragende s-bocht in is gezet en die neemt die nu nog slechter (rijd over het gras als je niet uitkijkt). En grootlicht gaat nog steeds af en toe aan waar het niet nodig is (vandaag nog op de brug van de a50 over de Waal, die gewoon verlicht is). Maar verder merk ik geen verschil in rijgedrag of detectie.
Sterker nog. Gisteren reed ik in de regen met zware regenstoten over de A1 (zag wat kleine wagens zo de andere baan opgeblazen worden). Vooruit zag ik amper wat door behalve wat rode lampjes en vaag een lijntje, maar AP reed gewoon rustig door en deed wat het moest doen. De ruitenwisser ging overigens niet aan totdat ik em zelf even een keer activeerde...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:33
Ik heb in ABRP alleen de Superchargers aan staan. De rest is veel te duur en er zijn meestal maar een paar palen. De exacte kosten vind ik niet zo relevant. Tesla is ongeveer altijd goedkoper dan de rest.

Dus ABRP op Tesla-only. Zeggen dat je met 50% wil aankomen in je wintersportdorp. Al vaak genoeg gehad dat ik niet/nauwelijks kon laden in het dorp (laders stuk, geen laadsessie willen starten, een mafkees die z'n auto er een week aan laat hangen etc) en dan is 50% voor de terugweg wel fijn. Na 8 dagen is dat nog 45% ofzo en dan kom je inclusief bergje af weer prima aan bij je superchargers :)

ABRP scheelt je simpelweg tijd omdat je kan aangeven dat je met 5% wilt aankomen bij je superchargers en Tesla volgens mij standaard 10 aanhoudt ofzo (en daarnaast minder efficiente stops plant).

Zo doe ik het in ieder geval. Omdat laden binnenland nog wel betaald is door de baas heb ik 1 aanpassing aan de ABPR route. Ik zorg dat ik altijd over Maastricht rij (en nooit Belgie omdat dat gewoon per definitie een drama is) en dan hengst ik hem voor de grens nog even vol op kosten van de baas :+ Daarna moet ABRP altijd ff nadenken maar komt ie snel genoeg weer met een andere optimale laadstrategie }:O

Oja. Nog 1 tip: Als je via ABRP een volgende stop naar de auto verstuurt gaat ie niet voorverwarmen omdat Tesla niet snapt dat het de supercharger is waar je heen wil. Bij elke keer verzenden volgende bestemming naar de auto moet je dus ff inzoomen op de map in de auto en dan daarwerkelijk de supercharger selecteren en als bestemming instellen. Dan zal ie netjes gaan voorverwarmen.

[ Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 26-12-2022 19:41 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
JohanB schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:18:
[...]

Ja dat is een beetje mijn vraag basically ook. Top als jij het test ;) . Maar ik zie de upside momenteel nog niet echt. Is het een vooruitgang versus radar? (dus niet versus de slechte vorige vision only versie)
Ben inmiddels maar geüpgrade naar 2022.44 en nou ja zover niets bijzonders. Automatisch groot licht is nog nooit aangesprongen (zonder dat ik het uit zet) en verder merk ik weinig verschil in AP. Dus eenieder die nog aan zijn radar vast klampt kan wat mij betreft loslaten, al blijf ik het een twijfelachtige keuze vinden van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bigs schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:44:
[...]

Ben inmiddels maar geüpgrade naar 2022.44 en nou ja zover niets bijzonders. Automatisch groot licht is nog nooit aangesprongen (zonder dat ik het uit zet) en verder merk ik weinig verschil in AP. Dus eenieder die nog aan zijn radar vast klampt kan wat mij betreft loslaten, al blijf ik het een twijfelachtige keuze vinden van Tesla.
Aan de andere kant; wat krijg je met .44 wat nou zo spannend is? Ook niks imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Inspired schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:53:
[...]

Aan de andere kant; wat krijg je met .44 wat nou zo spannend is? Ook niks imho.
Grotere kaart en werkend auto grootlicht. Verder mis je er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:46
Korvaag schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:33:
[...]

Ik heb in ABRP alleen de Superchargers aan staan. De rest is veel te duur en er zijn meestal maar een paar palen. De exacte kosten vind ik niet zo relevant. Tesla is ongeveer altijd goedkoper dan de rest.

Dus ABRP op Tesla-only. Zeggen dat je met 50% wil aankomen in je wintersportdorp. Al vaak genoeg gehad dat ik niet/nauwelijks kon laden in het dorp (laders stuk, geen laadsessie willen starten, een mafkees die z'n auto er een week aan laat hangen etc) en dan is 50% voor de terugweg wel fijn. Na 8 dagen is dat nog 45% ofzo en dan kom je inclusief bergje af weer prima aan bij je superchargers :)

ABRP scheelt je simpelweg tijd omdat je kan aangeven dat je met 5% wilt aankomen bij je superchargers en Tesla volgens mij standaard 10 aanhoudt ofzo (en daarnaast minder efficiente stops plant).

Zo doe ik het in ieder geval. Omdat laden binnenland nog wel betaald is door de baas heb ik 1 aanpassing aan de ABPR route. Ik zorg dat ik altijd over Maastricht rij (en nooit Belgie omdat dat gewoon per definitie een drama is) en dan hengst ik hem voor de grens nog even vol op kosten van de baas :+ Daarna moet ABRP altijd ff nadenken maar komt ie snel genoeg weer met een andere optimale laadstrategie }:O

Oja. Nog 1 tip: Als je via ABRP een volgende stop naar de auto verstuurt gaat ie niet voorverwarmen omdat Tesla niet snapt dat het de supercharger is waar je heen wil. Bij elke keer verzenden volgende bestemming naar de auto moet je dus ff inzoomen op de map in de auto en dan daarwerkelijk de supercharger selecteren en als bestemming instellen. Dan zal ie netjes gaan voorverwarmen.
Goede hints!

Wat ik al gezocht heb, maar amper kon vinden. Maakt dat voorverwarmen nu zo’n groot verschil in laadtijd tot 80% bij een Tesla LR? Ook in de zomer?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:41:
[...]

Goede hints!

Wat ik al gezocht heb, maar amper kon vinden. Maakt dat voorverwarmen nu zo’n groot verschil in laadtijd tot 80% bij een Tesla LR? Ook in de zomer?
Als je gewoon met 100% vertrekt en snelweg rijdt is hij doorgaans in de zomer wel warm. Tenminste, bij mij wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Caelorum schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:27:
[...]

Wel apart, want ik ben dus vorige week ook maar naar de nieuwe update gegaan en ik merk dus amper verschil. Er is er een stuk 80 weg waar ik regelmatig rijd waar een snelheidsvertragende s-bocht in is gezet en die neemt die nu nog slechter (rijd over het gras als je niet uitkijkt). En grootlicht gaat nog steeds af en toe aan waar het niet nodig is (vandaag nog op de brug van de a50 over de Waal, die gewoon verlicht is). Maar verder merk ik geen verschil in rijgedrag of detectie.
Sterker nog. Gisteren reed ik in de regen met zware regenstoten over de A1 (zag wat kleine wagens zo de andere baan opgeblazen worden). Vooruit zag ik amper wat door behalve wat rode lampjes en vaag een lijntje, maar AP reed gewoon rustig door en deed wat het moest doen. De ruitenwisser ging overigens niet aan totdat ik em zelf even een keer activeerde...
Op de A1 ook geen problemen gehad, daar was het over. Het was het stuk daarvoor (wat grotendeels onverlicht is) A28 Nunspeet-Amersfoort

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
JohanB schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:31:
[...]

Op de A1 ook geen problemen gehad, daar was het over. Het was het stuk daarvoor (wat grotendeels onverlicht is) A28 Nunspeet-Amersfoort
Ah maar gisteren de A1 tot bijna aan de Duitse grens gehad dus tientallen kilometers onverlicht en geen problemen. Net zoals vandaag de A50 en de A73 naar het zuiden. Op dat ene stuk na dan. Vandaar dat ik het apart blijf vinden dat jij zoveel issues hebt maar ik vrijwel geen. Ondanks dat de auto's bijna even oud zijn (dacht ik, die waar ik in rij is geleverd in december 2019).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand1968
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-02 08:00
Caelorum schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:50:
[...]

Ah maar gisteren de A1 tot bijna aan de Duitse grens gehad dus tientallen kilometers onverlicht en geen problemen. Net zoals vandaag de A50 en de A73 naar het zuiden. Op dat ene stuk na dan. Vandaar dat ik het apart blijf vinden dat jij zoveel issues hebt maar ik vrijwel geen. Ondanks dat de auto's bijna even oud zijn (dacht ik, die waar ik in rij is geleverd in december 2019).
Verminderde jouw Tesla ook snelheid op auto pilot op de A73 tussen Nijmegen en Boxmeer net op de punten waar afritten zijn? Dus dan gaat ie in keer langzamer rijden terwijl volgens mij 130 is toegestaan na 19:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:45
Is het normaal dat met dit weer, vochtig en rond de 3-4 graden, de ramen aan de bestuurderskant een klein stukje (1-2cm, nog voor het rubber) zakken wanneer de auto in park gezet wordt? Het viel me net op omdat de auto na een kerstdiner helemaal vol met condens stond. Dachten bij thuiskomst dat er een raam niet goed sloot en toen zagen we dit.

Het ritje was ook maar 1km, daarna aan de lader gehangen, vol geladen, en weer na 7 uur op locatie weer 1km terug. Glazendak, en alle portierramen waren ook beslagen. Ga het even in de gaten houden iig.

Model y, 3 weken oud.

[ Voor 4% gewijzigd door Gdzr op 26-12-2022 22:33 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-09 20:33
Gdzr schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:29:
Is het normaal dat met dit weer, vochtig en rond de 3-4 graden, de ramen aan de bestuurderskant een klein stukje (1-2cm, nog voor het rubber) zakken wanneer de auto in park gezet wordt? Het viel me net op omdat de auto na een kerstdiner helemaal vol met condens stond. Dachten bij thuiskomst dat er een raam niet goed sloot en toen zagen we dit.

Het ritje was ook maar 1km, daarna aan de lader gehangen, vol geladen, en weer na 7 uur op locatie weer 1km terug. Glazendak, en alle portierramen waren ook beslagen. Ga het even in de gaten houden iig.

Model y, 3 weken oud.
Dit heeft niet met condens te maken maar met de temperatuur. Het voorkomt dat het raam achter de sierstrip blijft hangen mocht het raam vastvriezen.

Qua condens moet je even checken of de recirculatie niet aan staat. Met korte ritjes is condens opzich ook niet hee vreemd denk ik. 1 km is wel hee kort ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Pierz op 26-12-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Pierz schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:39:
[...]

Dit heeft niet met condens te maken maar met de temperatuur. Het voorkomt dat het raam achter de sierstrip blijft hangen mocht het raam vastvriezen.
Mijn ramen sluiten gewoon? M3 weliswaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-09 20:33
Bever! schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:40:
[...]

Mijn ramen sluiten gewoon? M3 weliswaar
Er moet geen opening zijn idd. Maar tegen het vriespunt zakken de ramen een klein stukje omlaag.

@Gdzr je kan voor de zekerheid even alle ramen helemaal open doen en weer sluiten om ze te calibreren.

[ Voor 17% gewijzigd door Pierz op 26-12-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Het is ook nog steeds voor het rubben aan de binnenkant. Dit was alleen wel heel toevallig.

Zal wel met de winter settings te maken hebben.

Ga de condensatie wel ff in de gaten houden.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
Pierz schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:42:
[...]

Er moet geen opening zijn idd. Maar tegen het vriespunt zakken de ramen een klein stukje omlaag.

@Gdzr je kan voor de zekerheid even alle ramen helemaal open doen en weer sluiten om ze te calibreren.
Zodra ik instap gaat ie dicht, stap ik uit en sluit ik de bestuurders deur, dan gaat ie een klein stukje open. Zal dus wel combi van parking + winterklimaat oid zijn.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:33
Tommie12 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:41:
[...]

Goede hints!

Hoewel je in de zomer minder hoeft te verwarmen maakt verwarmen in de regel veel uit. Supercharging met de snelheden die de LR (ik heb ook een LR) kan halen kan alleen als de accu op exact de goede temp is. Heb je dat niet, dan zal je zien dat je bijvoorbeeld maar met 50kW aan het laden bent ipv 150/250, ook al is je accu zo leeg als het maar zijn kan met 2% ofzo. Tesla heeft gewoon echt een goed BMS die de accu dan gewoon gaat beschermen.

Op een langere trip is het wel zo dat alleen de eerste keer voorverwarmen lang duurt. Daarna is die accu (zeker met optrekken/remmen) niet ineens binnen een kwartier weer 5 graden. De tweede (en verdere) keer voorverwarmen kost dan ook aanzienlijk minder tijd.

Sowieso zal je niet zo vaak laden tot 80% met een supercharger. Dat is gewoon niet efficient omdat het onevenredig lang duurt. Meestal zijn 2 stops van zeg 5-40% sneller dan 1 stop van 5-80% (even als voorbeeld). Gelukkig neemt ABRP dat mee in z'n berekeningen.

Op mijn tripje naar wintersport heb ik 1 of 2 keer dat ik moet laden tot 80+% meestal. Dat zijn voor mij altijd de momenten dat ik even wat ga eten. Bij de rest van de laadsessies (bv 5-60%) heb je netaan tijd om even naar het tankstation te lopen, te gaan plassen, koffie te halen en terug te lopen. Al een keer eerder hier gepost: op zo'n trip bepaalt de auto/ABRP wanneer je pauze hebt en kan gaan eten :+

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-09 21:18
Ik vraag mij wel eens af hoe het zit met "parkeersensoren" nu de radarsensoren en ultrasone sensoren verdwenen zijn... Ik wil graag een Model Y SR bestellen, maar twijfel toch wel hard door het ontbreken van parkeersensoren (vandaag testrit gedaan).

In de showroom verzekerde ze mij wel dat deze feature zal terugkomen op basis van de camera's, maar hoe goed zal dat werken? Radar/ultrasone sensoren lijken mij toch altijd beter als "parkeersensoren"...

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:15
Tweak_ers schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:02:
[...]

Ja, vision werkt een stuk onvoorspelbaarder dan radar.
Je merkt dat hij op basis van zicht een afstand probeert in te schatten, terwijl het bij radar gewoon betrouwbare golven zijn die terug opgevangen worden.

Ik vind het echt jammer dat ze van radar afgestapt zijn. Juist om berekeningen te doen op basis van hoe snel je een voertuig nadert werkt ideaal met radar.

Vision is er bij mij nog lang niet.
@braek
Ze zijn “niet” van Vision afgestapt, dat is alleen nu/tijdelijk.

De Tesla HD-radar zit er aankomend jaar weer in, welke samen met vision gaat werken.

(Mogelijk dat deze ook de parkeersensoren voor kan vervangen)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Stef87 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:04:
[...]

@braek

De Tesla HD-radar zit er aankomend jaar weer in, welke samen met vision gaat werken.

Dat zal waarschijnlijk alleen de S en X betreffen

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef87 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:04:
[...]

@braek

Dat weet nog niemand buiten TSLA. Er zijn alleen geruchten obv een aanvraag voor toelating in de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
braek schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:58:
Ik vraag mij wel eens af hoe het zit met "parkeersensoren" nu de radarsensoren en ultrasone sensoren verdwenen zijn... Ik wil graag een Model Y SR bestellen, maar twijfel toch wel hard door het ontbreken van parkeersensoren (vandaag testrit gedaan).

In de showroom verzekerde ze mij wel dat deze feature zal terugkomen op basis van de camera's, maar hoe goed zal dat werken? Radar/ultrasone sensoren lijken mij toch altijd beter als "parkeersensoren"...
Zoek anders even in dit topic. Is al veel over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Maasluip schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:10:
[...]

Dus ik heb geen nearby devices? Locatie (GPS) staat altijd aan bij mij. Zou dit een "feature" van Huawei zijn? Ik heb Android 10.
Dit is Android 13 op een Samsung s20fe. Ik gebruik de agendafunctie pas sinds een paar maanden, dus geen idee of dat op 10 wel werkte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
[...]

De mijne is ook van december 2019 en in 1e instantie was ik best tevreden over Vision only. Echter, na een paar weken is dat wel verdwenen. Het stuurgedrag is veel nerveuzer. Op een weg met dubbele middenlijn zie je dat hij continue twijfelt wat nou de juiste middenlijn is, met licht slingerend gedrag als gevolg. Al helemaal als je tegenliggers hebt, kennelijk ziet hij de lijnen dan helemaal niet meer door het tegenlicht.
Met auto grootlicht leek ik gisteren wel een knipperende kerstboom. Aan uit aan uit aan uit... om gestoord van te worden.
En dan heb ik 't nog niet over lagere snelheden door "slecht zicht", het aarzelen, inhouden, etc.

Nope, weer zo'n on-af product wat over de schutting is gegooid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 12:01
braek schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:58:

Ik had er ook een hard hoofd in, maar op het Auto Pilot scherm zie je nu al best wat details. Als je aankomt bij een verkeerslicht bijvoorbeeld, zie je de stop streep op het scherm, zelfs als de streep al vrijwel onder de auto zit. Als het ooit gezien is door de camera's kunnen ze het denk ik volgen en inschatten op basis van de beweging van de auto.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ferdinand1968 schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:12:
[...]

Verminderde jouw Tesla ook snelheid op auto pilot op de A73 tussen Nijmegen en Boxmeer net op de punten waar afritten zijn? Dus dan gaat ie in keer langzamer rijden terwijl volgens mij 130 is toegestaan na 19:00 uur.
Niks van gemerkt, maar ik reed na 7 uur de andere kant op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MitchVL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-11-2024
Vaak (of altijd?) worden de borden niet herkend die een snelheid “annuleren”. Bijvoorbeeld na een zone 30 zit hij dan vast op die snelheid. Ook kan je deze snelheid dan niet verhogen omdat dit in de software wordt geblokkeerd. Vorig weekend zat hij vast op 30 op een 6km lange baan waar 70 mocht gereden worden… spijtig 😄

Hopelijk geven ze binnenkort meer aandacht aan de europese regels en borden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:58
MitchVL schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:38:
Vaak (of altijd?) worden de borden niet herkend die een snelheid “annuleren”. Bijvoorbeeld na een zone 30 zit hij dan vast op die snelheid. Ook kan je deze snelheid dan niet verhogen omdat dit in de software wordt geblokkeerd. Vorig weekend zat hij vast op 30 op een 6km lange baan waar 70 mocht gereden worden… spijtig 😄

Hopelijk geven ze binnenkort meer aandacht aan de europese regels en borden.
Ik heb het idee dat sowieso alles is gebaseerd op Amerikaanse situaties. Logisch opzicht, maar ze missen echt kennis van de Europese wegen. Vooral die met dubbele streep en wegen waar aan beide zijde onderbroken strepen zijn van een fietspad.

Zo verwacht hij de stoplichten ook op een andere plek lijkt het, en soms als je voor de streep stopt, dan ziet hij het stoplicht niet meer, of onjuist.

[ Voor 9% gewijzigd door carpebios op 27-12-2022 09:48 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basta3
[...]

Omdat ik begon te twijfelen heb ik maar even de klantenservice gebeld. Ik moet een lojack installeren inderdaad. Maar dat is een traceringssysteem voor wanneer de auto gestolen wordt. Het is geen apparaat die je rijgedrag registreert. Dat installeren kost 500 euro en dan is er nog een abonnement noodzakelijk. Het traceringssysteen dat in de Tesla zit, is volgens de ANWB niet overeenkomstig met de Europese richtlijnen. Vandaar dat ze de extra maatregel verplicht hebben gesteld.

Maar alles opgeteld scheelt het verzekeren bij de ANWB mij 2000 euro in de kosten in vergelijking met andere verzekeraars over de komende drie jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
[...]

Ja schiet mij maar lek, A28 deel was dus wel: mist, regen, donker he. Stuk erna op A1 dus geen last en gister op onverlichte wegen deze waarschuwing ook niet gehad

En als ik dappere dodo hierboven zie en TMC staat er vol mee, dan is het ook weer niet heel uitzonderlijk

[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 27-12-2022 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
JohanB schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:41:
[...]
Ja schiet mij maar lek, A28 deel was dus wel: mist, regen, donker he. Stuk erna op A1 dus geen last en gister op onverlichte wegen deze waarschuwing ook niet gehad

En als ik dappere dodo hierboven zie en TMC staat er vol mee, dan is het ook weer niet heel uitzonderlijk
Nee, uitzonderlijk niet, maar blijft wel vreemd dat ik dus al 3 jaar een min of meer normale auto hebt en jij niets anders dan problemen. Echt super vaag en ook vreemd dat Tesla daar verder niets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 12:27

Lagune

Its time for warp

Basta3 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:32:
[...]

Omdat ik begon te twijfelen heb ik maar even de klantenservice gebeld. Ik moet een lojack installeren inderdaad. Maar dat is een traceringssysteem voor wanneer de auto gestolen wordt. Het is geen apparaat die je rijgedrag registreert. Dat installeren kost 500 euro en dan is er nog een abonnement noodzakelijk. Het traceringssysteen dat in de Tesla zit, is volgens de ANWB niet overeenkomstig met de Europese richtlijnen. Vandaar dat ze de extra maatregel verplicht hebben gesteld.

Maar alles opgeteld scheelt het verzekeren bij de ANWB mij 2000 euro in de kosten in vergelijking met andere verzekeraars over de komende drie jaar.
zijn verschillende verzekeraars die het niet vereisen, zelf geswitched van allianz direct (verplicht) naar nationale nederlanden (niet verplicht)
Pagina: 1 ... 404 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: