Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 403 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.164.284 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58
GeeMoney schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:36:
@Sunri5e dat is toch ook niet zo gek?
Die Y is veel groter, hoger en ik gok ook zwaarder. Dat zijn nu net 3 componenten die behoorlijk tegen extra range werken :9
Het zal met name in de cda waarde zitten (meer luchtweerstand door groter frontaal oppervlak/drag).

Gewicht heeft iets minder impact op constante snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:26
dirkmuis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:36:
Dus je vangt 3k voor de 21" van Tesla en koopt 4 Monaco's met banden voor 1500-2000 ?
De opbrengst van de velgen moet ik nog even zien, ik had ze nog even bewaard tot we wat kilometers op deze set hadden gezet maar ik zet ze binnenkort wel te koop. De velgen waren inderdaad zo'n 800 euro, setje banden plus montage idem plus nog een 4x85 voor originele tpms sensoren voor de nieuwe set.
wian schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:02:
Ben een trotse eigenaar van een jonge Model 3 SR+. Er zitten wel wat beschadigingen op de aero caps en op de 18” velg randen, is hier een betaalbare verf voor te vinden? Wil het niet bij een autoschade bedrijf laten doen, want moet zelf nog aan de auto wennen dus dit gebeurd geheid nog een keer 😅
Tesland (en Aliexpress) verkopen lakstiften die in de buurt stellen te komen van de 18 inch velg, misschien kun je daar wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:37
bilgy_no1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:37:
Kijkende naar de voorraadmodellen is er weer een hele lading bijgekomen. Er is echter van korting geen sprake meer. De basisvariant staat nu voor €1000 meer aangeboden.
Die €1000 zijn waarschijnlijk afleverkosten. Dus "normale" prijzen, met 10 dkm SuC als bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
Myrdhin schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:45:
[...]

Dat is bij de originele covers van Tesla niet anders.
Haha serieus?! Dat is echt bizar. Kan toch nooit goed voor de range zijn.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Yordi- schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:56:
[...]

https://nl.aliexpress.com...cc1I&gatewayAdapt=glo2nld

Ik heb ze hier inderdaad een keer eerder gepost. Je kan om de logo's vragen.
Deze hebben wel echt links en rechts. In tegenstelling tot andere hier op forum welke er wellicht beter uit zien (smaak). Ga eens neuzen bij deze shop of ze ook met logo's kunnen leveren(alle opties hubcaps die ze hebben). Bedankt voor 't delen!

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 24-12-2022 04:36 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
GeeMoney schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:36:
@Sunri5e dat is toch ook niet zo gek?
Die Y is veel groter, hoger en ik gok ook zwaarder. Dat zijn nu net 3 componenten die behoorlijk tegen extra range werken :9
Zeker niet gek. Ik rijd een M3 SR+. Ik zit voor mijn werk altijd in de omgeving. Echter met koud weer moet ik bijna iedere dag laden. Als ik wat verder moet rijden is het bijna altijd naar het vliegveld. Dan moet ik onderweg (of op het vliegveld) echt wel laden. Bij een Y rwd zou dat dus nog erger zijn. Dat maakt het naar mijn idee wel een soort van luxe boodschappenauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
De leasemaatschappij gaf drie apps aan die fijn zijn voor pasloos laden:

- chargeassist app
- fastned
- smoov

Nu heb ik het idee dat de fastned inderdaad fijn is voor de snelwegen en niet voorkomt in die andere twee apps. Bij charassist en smoov heb ik het idee dat ze hetzelfde doen, kunnen. Klopt dit en kan ik bijv smoov weer verwijderen? Chargeassist zag er op 't 1e gezicht fijner uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Oekol op 24-12-2022 11:15 . Reden: Verkeerd topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Leftblank schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:22:
[...]

De opbrengst van de velgen moet ik nog even zien, ik had ze nog even bewaard tot we wat kilometers op deze set hadden gezet maar ik zet ze binnenkort wel te koop. De velgen waren inderdaad zo'n 800 euro, setje banden plus montage idem plus nog een 4x85 voor originele tpms sensoren voor de nieuwe set.
Dan koop je de y zonder wintervelgen en bestel je daarvoor de monaco's. Zodra die eronder liggen wissel je de meegeleverde banden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:55
Sunri5e schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 05:47:
[...]

Zeker niet gek. Ik rijd een M3 SR+. Ik zit voor mijn werk altijd in de omgeving. Echter met koud weer moet ik bijna iedere dag laden. Als ik wat verder moet rijden is het bijna altijd naar het vliegveld. Dan moet ik onderweg (of op het vliegveld) echt wel laden. Bij een Y rwd zou dat dus nog erger zijn. Dat maakt het naar mijn idee wel een soort van luxe boodschappenauto.
Iedere dag laden is niet zo gek (mijn SR+ stond ook elke dag aan de lader, maar niet omdat hij perse leeg was ofzo). Het is voor iedereen anders natuurlijk, en compleet afhankelijk van wat je mobiliteitsbehoeftes zijn, maar om de Y RWD nou een luxe boodschappenwagen te noemen 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:43
Sunri5e schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 05:47:
[...]

Ik weet niet of je vanaf Delfzijl naar het vliegveld van Maastricht wilt oid maar voor de rest moet alles prima te bereiken zijn in Nederland zonder bij te laden (enkele reis).

Snap het punt ook niet helemaal vergeleken met de m3, het is een grotere auto voor minder geld. Die gaat niet verder komen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:24
Myrdhin schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:45:
[...]
Dat is bij de originele covers van Tesla niet anders.
Behalve dan het (ahum) "detail" dat de vorm van de originele covers symmetrisch is. Met asymmetrische doppen is er een correcte kant, en als dus alle doppen dezelfde vorm hebben (ttz niet gespiegeld zijn), heb je onvermijdelijk één kant die méér luchtweerstand geeft ipv minder. Helaas.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 17:03
Ook de velgen van Tesla hebben geen 'richting'. Zijn alle 4 hetzelfde. Zowel de Uberturbines als Induction velgen. Lijkt dus aan 1 kant alsof ze tegen de richting in draaien. Effect op range zal te verwaarlozen zijn?
Maakt het wel eenvoudiger voor o.a. productie en wielen roteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Aeonis op 24-12-2022 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Oekol schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 07:01:
De leasemaatschappij gaf drie apps aan die fijn zijn voor pasloos laden:

- chargeassist app
- fastned
- smoov

Nu heb ik het idee dat de fastned inderdaad fijn is voor de snelwegen en niet voorkomt in die andere twee apps. Bij charassist en smoov heb ik het idee dat ze hetzelfde doen, kunnen. Klopt dit en kan ik bijv smoov weer verwijderen? Chargeassist zag er op 't 1e gezicht fijner uit.
Zie daarvoor de juiste topics in de topicwaarschuwing.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:50
dirkmuis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:54:
Ik bedenk mij net: ik rij nu een e-Niro. De Tesla my p is ve energiezuiniger dus eigenlijk maak ik winst met de 21" velgen....
Hoe kom je toch bij dit soort fabeltjes?!
Ik mag blij zijn met 200km range met de long range met dit weer.

Een e-Niro is veel energiezuiniger.
Zelfs als je van de boordcomputer en het verbruik uitgaat.

Is wel grappig als je mensen met een Etron en Model X hoort zeggen de Tesla rijders altijd dat ze veeel zuiniger rijden.

Tot je de kosten onder aan de streep neemt. Ons wagenpark beheer kan geen betere cijfers ontdekken voor de model x vs de Etron en er rijden er nu aardig wat rond bij ons bedrijf.

Wat er uiteindelijk betaald wordt voor energie per km, ontloopt elkaar niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
cyntax schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:05:
Wut schijven die kromtrekken door kleinere wielen? Dat heb ik nog nooit gehoord, klinkt als een behoorlijk broodje aap. Kan iemand mij dit technisch uitleggen?

@dirkmuis als reactie op de post hieronder. Uhh nee? Wat dacht je van sportvering en sportremmen? MYG met Cerry Red? Dat is voor mij doorslaggevend als een auto liefhebber.

Daarnaast zoals mijn eerdere post… als je de originele 21” set kan verkopen voor 3500 euro dan maak je nog winst ook. Plus ik zweer bij Michelin Pilot Sport 4(S).

Aftermarket 19” winterwielen set verder voor wintersport. 21” winterwielen is gestoord, mag je mooi 1500 euro aftikken als je even nieuwe banden wil.
Dat is het punt niet, maar mocht het gebeuren, schuift Tesla alle vervolgschade toe aan de andere velgen.

Leasemaatschappijen zijn gestopt met Tesla proberen te overtuigen en andere velgen zijn onder een Tesla al een paar jaar niet meer toegestaan. In ieder geval bij Leasplan en Athlon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:22:
[...]

Is wel grappig als je mensen met een Etron en Model X hoort zeggen de Tesla rijders altijd dat ze veeel zuiniger rijden.

Tot je de kosten onder aan de streep neemt. Ons wagenpark beheer kan geen betere cijfers ontdekken voor de model x vs de Etron en er rijden er nu aardig wat rond bij ons bedrijf.

Meen je dat? Mijn vorige auto was ook een e-Niro, daarmee reed ik een jaargemiddelde van 17,3kWh / 100km.

Maar op het moment in de Y RWD rijd ik 15-16kWh/100km IN DE WINTER. Ik heb het idee dat hij een stuk zuiniger is. In de week dat het continu onder 0 was ben ik niet boven de 17kWh/100km uit geweest, en zelfs een rit van 50 km bij -5 zonder voorverwarmen gedaan met 16.4kWh/100km.

Vandaag ga ik met de RWD 200km rijden en 200km terug. Ik zal vanavond eens rapporteren hoe ver ik kwam ;)

Wat ik wel weet is dat het opgenomen vermogen uit de thuislader tot nog toe niet zuiniger is, want de Tesla is een stuk “slimmer” en daarmee maak ik nu vaker gebruik van voorverwarm functies. Maar persoonlijk vind ik dat minder belangrijk dat het verbruik onderweg (en dus range impact).

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 24-12-2022 11:36 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:26
[...]

200km met een LR in 12graden is ook een fabeltje .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:45
Tweak_ers schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:26:
[...]

Dat is het punt niet, maar mocht het gebeuren, schuift Tesla alle vervolgschade toe aan de andere velgen.

Leasemaatschappijen zijn gestopt met Tesla proberen te overtuigen en andere velgen zijn onder een Tesla al een paar jaar niet meer toegestaan. In ieder geval bij Leasplan en Athlon.
Gelukkig lease ik mijne niet dus mag ik zelf besluiten wat ik met mijn eigendom doe. Daarnaast beschik ik over een garage dus mocht er miraculeus schade ontstaan aan de remmerij of ophanging dan heb ik dat zelf zo gefixt. Die MYP’s van MarcusBil met 19” aftermarket wielen hebben onderhand ook al zonder problemen duizenden kilometers afgelegd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

@_eLMo_ houd je bij hoeveel kWh er via de lader in gaat en bereken je dan de kWh/100km?
Heb de indruk dat een Tesla relatief veel stroom aan bijzaken verbrandt, zoals het opstoken van de accu terwijl dat voor enkele reis < 200km niet nodig is of de Sentry mode. De boordcomputer geeft dan een rooskleuriger beeld dan wat je daadwerkelijk per gereden km hebt verbruikt. Of valt dit juist wel mee dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
_eLMo_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:34:
[...]

Meen je dat? Mijn vorige auto was ook een e-Niro, daarmee reed ik een jaargemiddelde van 17,3kWh / 100km.

Maar op het moment in de Y RWD rijd ik 15-16kWh/100km IN DE WINTER. Ik heb het idee dat hij een stuk zuiniger is. In de week dat het continu onder 0 was ben ik niet boven de 17kWh/100km uit geweest, en zelfs een rit van 50 km bij -5 zonder voorverwarmen gedaan met 16.4kWh/100km.

Vandaag ga ik met de RWD 200km rijden en 200km terug. Ik zal vanavond eens rapporteren hoe ver ik kwam ;)

Wat ik wel weet is dat het opgenomen vermogen uit de thuislader tot nog toe niet zuiniger is, want de Tesla is een stuk “slimmer” en daarmee maak ik nu vaker gebruik van voorverwarm functies. Maar persoonlijk vind ik dat minder belangrijk dat het verbruik onderweg (en dus range impact).
Het is al langer bekend dat Tesla’s zuipen bij stilstand. Ook zónder Sentry. Kleine ritjes is écht killing.

Vanochtend op 90% begonnen. Ritje naar ziekenhuis, schoonmoeder opgehaald. Terug naar huis gebracht, naar huis gereden en naar de winkel.

Nu 15km verder staat de meter op 80% soc.

Als je dat door zou rekenen: 150km range met een Model 3 long range.

Maar laatst ook echt een lang stuk gereden. 51% soc verbruikt in 177km, onder de 0 graden en overal 103km/h.

Heen en terug durfde ik daarom echt niet aan.

Terug was het erger, 130 gereden waar mogelijk en diezelfde 177km kostte nu 65% van de accu.

De kWh meter in de meterkast zegt gewoon totaal iets anders dan de Tesla zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
STIMPPYYY schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:45:
[...]

Ik zal zo een screenshot maken voor je. Vanochtend met 90% van de lader gehaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 11:15
Wederom, jouw cijfers en ervaringen gaan niet meer op voor de modellen vanaf 2021 met warmtepomp dus projecteer dit aub niet naar iedereen met een Tesla of M3.

[ Voor 3% gewijzigd door Sluuz op 24-12-2022 12:07 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:45:
[...]

Nou ik rijd met m’n 2019 LRAWD in de -5 zelfs 300km, dus gaat prima

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:51:
@_eLMo_ houd je bij hoeveel kWh er via de lader in gaat en bereken je dan de kWh/100km?
Heb de indruk dat een Tesla relatief veel stroom aan bijzaken verbrandt, zoals het opstoken van de accu terwijl dat voor enkele reis < 200km niet nodig is of de Sentry mode. De boordcomputer geeft dan een rooskleuriger beeld dan wat je daadwerkelijk per gereden km hebt verbruikt. Of valt dit juist wel mee dan?
Dat kan ik niet bijhouden omdat dat een combinatie is van thuisladen, werkladen, snelladen en bestemmingsladen.

Lijkt erop dat Tesla het zelf bijhoud:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIyanjiF8g-Sfl_I7BWsFstiXe0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fZ3Hj8I6yrT69HJEeuVUVwIa.png?f=fotoalbum_large

Let niet op de kosten, die tarieven kloppen natuurlijk niet helemaal.

Maar als je dit aanhoud, 445 kWh geladen op km teller van 1920km, en je telt er ~300mm bij op omdat de accu nu vol zit kom je op 445 / 2220 * 100 = 20kWh/100km.

Uit de paal haal je dus veel meer. Maar dat is bekend imho, en mijn Niro deed dat ook. Voorverwarmen was zo 1-1,5kWh voor het interieur.

Verschil is dat Tesla ook de batterij doet. Dat kost meer, maar zorgt wellicht voor betere levensduur en minder gebruik onderweg (waar ik het veel belangrijker vind). Laatst met -8 was ik voor gepland voorverwarmen 7kWh kwijt lol. Toen leerde ik dat dat dus ook batterij doet (dat deed ik op schema de hele week). Sinds kort doe ik alleen de climate control aan voor normale ritten. Dan is hij met 0.8-1.2kWh klaar.

Ik denk dat je hier op twee manieren kan in staan, totaal verbruik aan de laadpaal vs verbruik onderweg.

Ik denk dat je het verbruik aan de laadpaal flink zelf bestuurd, en dat het verbruik onderweg veel belangrijker is. Maar Tesla legt dit niet goed uit / kan dit zichtbaarder maken.

- edit:
Als ik vanavond 400km gereden heb weet ik wat de auto daadwerkelijk haalt aan kms per percentage batterij, en dan kun je reeële inschattingen doen over verbruik onderweg.

Ik vermoed echter dat je nu al net zo goed naar de bekende sheets van Bjorn Nyland kan kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 24-12-2022 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
[...]

Ik vind dit moeilijk te geloven, met mijn huidige E-golf haal ik met dit weer 150/160 km en met een MY LR met een dubbel zo grote accu kom ik maar 50 km verder ? Dan kan ik de MY RWD beter maar annuleren als ik jou mag geloven, want die haalt dan de 200 helemaal never nooit niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
DennusB schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:25:
[...]

Nou ik rijd met m’n 2019 LRAWD in de -5 zelfs 300km, dus gaat prima
Ik denk dat er twee zaken door elkaar gehaald worden. Bij voorverwarmen en een lange rit moet dat lukken. Bij dag dagelijks gebruik met kleinere ritjes, niet
Sluuz schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:06:
Wederom, jouw cijfers en ervaringen gaan niet meer op voor de modellen vanaf 2021 met warmtepomp dus projecteer dit aub niet naar iedereen met een Tesla of M3.
Ook bij nieuwere modellen gaat het met veel korte ritjes mis

[ Voor 35% gewijzigd door JohanB op 24-12-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
JohanB schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat er twee zaken door elkaar gehaald worden. Bij voorverwarmen en een lange rit moet dat lukken. Bij dag dagelijks gebruik met kleinere ritjes, niet
Ik begrijp dat korte ritjes een slechtere range opleveren, maar ik denk dat je met veel korte ritjes ook vaker stilstaat en derhalve kunt laden ? Als we het over range hebben wil men toch vaak weten hoe ver je in een ruk kan komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
maharens schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:42:
[...]

Ik vind dit moeilijk te geloven, met mijn huidige E-golf haal ik met dit weer 150/160 km en met een MY LR met een dubbel zo grote accu kom ik maar 50 km verder ? Dan kan ik de MY RWD beter maar annuleren als ik jou mag geloven, want die haalt dan de 200 helemaal never nooit niet.
Er zit bij Tesla een groot verschil tussen lange ritten maximale range.
En kleinere ritten, supermarkt, school, thuis, veel parkeren.

Vooral met dat laatste lopen Tesla’s leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
maharens schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:54:
[...]

Ik begrijp dat korte ritjes een slechtere range opleveren, maar ik denk dat je met veel korte ritjes ook vaker stilstaat en derhalve kunt laden ? Als we het over range hebben wil men toch vaak weten hoe ver je in een ruk kan komen.
Aannames aannames over wat “men” wil. Niet iedereen kan overal laden als ie stilstaat (of wil die moeite niet doen). Dus voor veel mensen is range ook juist een belangrijk iets om te bepalen hoevaak je naar de paal moet bij dagelijks gebruik

[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 24-12-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:46
Tweak_ers schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:54:
[...]

Er zit bij Tesla een groot verschil tussen lange ritten maximale range.
En kleinere ritten, supermarkt, school, thuis, veel parkeren.

Vooral met dat laatste lopen Tesla’s leeg.
Het helpt al heel erg om de verwarming gewoon niet aan te zetten op die korte ritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:17
Volgens mij is er ook een flink verschil tussen de Model 3 en andere Tesla modellen. Die eerste is daadwerkelijk aerodynamischer ontworpen. Dat er niet zo’n groot verschil zit tussen Model X en een etron geloof ik deels wel. Ook een MY moet gewoon minder zuinig zijn vanwege de aërodynamica. En dat het verbruik op de boordcomputer geen goede maatstaf is, moge bekend zijn. Dat heeft Tesla gewoon slim gedaan want daarmee hebben ze een ‘zuinig imago’ opgebouwd.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 24-12-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 13:16

TNJ

Frugalite

Om een beeld te krijgen, ben ik benieuwd hoe de verdeling hier is:

[EDIT] Als je ook op het werk kunt laden, kies je waar je hoofdzakelijk gebruik van maakt.
[EDIT 2] Extra optie, betere verdeling... of het ook werkt? :P [EDIT 3] Extra optie lijkt niet te werken

Poll: Hoe laad jij jouw EV (in de toekomst) op?
Thuis of gereserveerde parkeerplek
Op het werk
Super-charger 150kw+
Ander (AC tot 22kw of lager dan 150kw)

Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405131&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 26% gewijzigd door TNJ op 24-12-2022 16:00 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:33
Waar is de optie: aan de publieke laadpaal?

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tweak_ers schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:58:
[...]

Het is al langer bekend dat Tesla’s zuipen bij stilstand. Ook zónder Sentry. Kleine ritjes is écht killing.

Vanochtend op 90% begonnen. Ritje naar ziekenhuis, schoonmoeder opgehaald. Terug naar huis gebracht, naar huis gereden en naar de winkel.

Nu 15km verder staat de meter op 80% soc.

Als je dat door zou rekenen: 150km range met een Model 3 long range.
Ik heb een 2019 M3 LR, die koude week heb ik in 10 ritten in totaal 161 km gereden met 44% verbruik, 366 km op 100%.
Over de laatste maand 1119 km met 327%, 342 km range.
200 km is range echt heel erg weinig. Of verwarm je de auto altijd voor en heb je sentry altijd aan staan?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 13:16

TNJ

Frugalite

Korvaag schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:32:
Waar is de optie: aan de publieke laadpaal?
Hmmm... hoe snel is die? 100kw of meer is IMHO een super-charger, 50kw of minder is IMHO een destination charger, zoals bij een winkel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Publiek bij een winkel laden of in je eigen straat is nogal wat anders in mijn beleving? Kan hetzelfde zijn maar de intentie (nachtje eraan vs uurtje) verschilt nogal

[ Voor 30% gewijzigd door Sander op 24-12-2022 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
TNJ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:40:
[...]

Hmmm... hoe snel is die? 100kw of meer is IMHO een super-charger, 50kw of minder is IMHO een destination charger, zoals bij een winkel.
Wij hebben er 1 van 150kW bij het winkelcentrum staan,

Daarnaast is de 7.4kW paal of de 11kW paal in de straat wel even heel wat anders. Daar laad ik dan ook gewoon op zolang de beschikbaarheid in orde blijft. Vaak zet ik de auto om 10 uur weg en haal ik em om half 8 weer op. Zo lang staan bij de winkels tijdens winkeltijden zou verboden moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 24-12-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Lijkt me best logisch om de doodgewone AC-palen (tot 22 kW) als aparte categorie op te nemen. Het hele land staat er vol mee, tot in de woonwijken.

Destination Charger is iets van Tesla en staat vaak bij hotels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
bilgy_no1 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:50:
[...]

Lijkt me best logisch om de doodgewone AC-palen (tot 22 kW) als aparte categorie op te nemen. Het hele land staat er vol mee, tot in de woonwijken.

Destination Charger is iets van Tesla en staat vaak bij hotels.
ik heb geen ervaring met Destionation Chargers, maar zijn dat gewoon Wall Connectors waar alleen Tesla's kunnen/mogen laden op 11 kW ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
[...]

Gewoon de default 11kW. Waarom is minder dan 50 een destination charger? Ik laad thuis aan de publieke paal. Ik heb zoals zo velen geen eigen laadpaal/punt. Dit is (naast het feit dat de term meer gebruikt wordt voor speciale Tesla punten bij bijvoorbeeld hotels) geen destination charging maar gewoon de straat naast m'n flat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Korvaag schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:57:
[...]

Gewoon de default 11kW. Waarom is minder dan 50 een destination charger? Ik laad thuis aan de publieke paal. Ik heb zoals zo velen geen eigen laadpaal/punt. Dit is (naast het feit dat de term meer gebruikt wordt voor speciale Tesla punten bij bijvoorbeeld hotels) geen destination charging maar gewoon de straat naast m'n flat.
Ik vraag me dus nu echt af, of sommige mensen niet weten wat een publieke laadpaal is. Ja dan kan ik me de verontwaardiging en “range boeit niet met ritjes” wel in beelden.

Overigens is er ook gewoon onderzoek naar dit soort zaken. Bijv. https://www.rvo.nl/nieuws...n-krijgt-rapportcijfer-93
Elektrische auto-rijders waarderen hun auto thuis op te laden het meest. Van alle kilometers gereden met Electric Vehicels (EV) is 42% geladen aan een privé laadpaal, en 8% via een stopcontact thuis. De rest van het EV-laden, gebeurt aan een laadpaal op het werk, bij een snellader, of bij een openbare laadpaal. Wil je een publiek laadpunt aanvragen, dan heb je veel geduld nodig. In 45% van de succesvolle aanvragen, moesten mensen 7 tot 12 maanden wachten voor het laadpunt werd geplaatst.
Vind ik overigens nog verrassend hoog voor thuis laden, als je weet dat het grootste deel van Nederland toch in een stad woont

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 24-12-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:46
_eLMo_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:32:
[...]

Dat kan ik niet bijhouden omdat dat een combinatie is van thuisladen, werkladen, snelladen en bestemmingsladen.

[Afbeelding]

Let niet op de kosten, die tarieven kloppen natuurlijk niet helemaal.

Maar als je dit aanhoud, 445 kWh geladen op km teller van 1920km, en je telt er ~300mm bij op omdat de accu nu vol zit kom je op 445 / 2220 * 100 = 20kWh/100km.

Uit de paal haal je dus veel meer. Maar dat is bekend imho, en mijn Niro deed dat ook. Voorverwarmen was zo 1-1,5kWh voor het interieur.

Verschil is dat Tesla ook de batterij doet. Dat kost meer, maar zorgt wellicht voor betere levensduur en minder gebruik onderweg (waar ik het veel belangrijker vind). Laatst met -8 was ik voor gepland voorverwarmen 7kWh kwijt lol. Toen leerde ik dat dat dus ook batterij doet (dat deed ik op schema de hele week). Sinds kort doe ik alleen de climate control aan voor normale ritten. Dan is hij met 0.8-1.2kWh klaar.

Ik denk dat je hier op twee manieren kan in staan, totaal verbruik aan de laadpaal vs verbruik onderweg.

Ik denk dat je het verbruik aan de laadpaal flink zelf bestuurd, en dat het verbruik onderweg veel belangrijker is. Maar Tesla legt dit niet goed uit / kan dit zichtbaarder maken.

- edit:
Als ik vanavond 400km gereden heb weet ik wat de auto daadwerkelijk haalt aan kms per percentage batterij, en dan kun je reeële inschattingen doen over verbruik onderweg.

Ik vermoed echter dat je nu al net zo goed naar de bekende sheets van Bjorn Nyland kan kijken.
Je kunt de app instellen gebruik per jaar en per maand, bij die laatste zie je per dag je laadactie en dus de verschillen tussen thuis of elders laden.
Wat betreft het gebruik bij koude ritjes scheelt het in het gebruik bij de oude M3 zonder warmte pomp of je de verwarming op "auto" zet of handmatig met airco uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
JohanB schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:02:
[...]

Ik vraag me dus nu echt af, of sommige mensen niet weten wat een publieke laadpaal is. Ja dan kan ik me de verontwaardiging en “range boeit niet met ritjes” wel in beelden.

Overigens is er ook gewoon onderzoek naar dit soort zaken. Bijv. https://www.rvo.nl/nieuws...n-krijgt-rapportcijfer-93

[...]

Vind ik overigens nog verrassend hoog voor thuis laden, als je weet dat het grootste deel van Nederland toch in een stad woont
Grappig dat het door jou aangehaalde onderzoek toch mijn 'men' lijkt te onderbouwen aangezien een groot deel dus idd thuis laadt. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
JohanB schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:02:
[...
Met nog maar 3% van het wagenpark volledig elektrisch is het dan ook niet echt een goede doorsnede van de bevolking. Slechts ca 40% van de Nederlanders heeft een eigen parkeerplek en die zijn lang niet allemaal geschikt voor een laadpaal (denk aan gezamenlijke parkeergarages). Maar binnen die 3% ‘early adopters’ ligt het aantal met een eigen oprit denk ik hoger dan 40%

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 24-12-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-09 08:29
JTHZZ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:10:
[...]

Met nog maar 3% van het wagenpark volledig elektrisch is het dan ook niet echt een goede doorsnede van de bevolking. Slechts ca 40% van de Nederlanders heeft een eigen parkeerplek en die zijn lang niet allemaal geschikt voor een laadpaal (denk aan gezamenlijke parkeergarages). Maar binnen die 3% ‘early adopters’ ligt het aantal met een eigen oprit denk ik hoger dan 40%
Hier in mijn straat mag je over de stoep je kabel leggen om te laden,als je geen eigen plek hebt. Zijn hier zeg 20 woningen en al zeker 5 van dit soort "over de stoep "oplaadpunten, en dr staan ook nog 2 openbare palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
maharens schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:07:
[...]

Grappig dat het door jou aangehaalde onderzoek toch mijn 'men' lijkt te onderbouwen aangezien een groot deel dus idd thuis laadt. Bedankt.
Zo de kerst gedachte is weer ver te zoeken he
“Bedankt.” :'( , wat een treurnis

Ik zei ook helemaal niet dat er OOK een “men” is die het uitmaakt wat de range in 1 ruk is. Maar gaf aan dat er OOK een groep is waarbij ritjes juist belangrijker is. Sterker nog je reageerde op een post waar ik juist deze nuance aangaf, omdat mensen nogal langs elkaar heen lijken te praten. Het is niet allemaal zwart-wit he. 50% van de kilometers zijn immers niet thuis geladen

[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 24-12-2022 14:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Korvaag
Ik ga iig weer zalig met de LR naar wintersport binnenkort. Hopen dat het niet de hele tijd 3 graden is met volle tegenwind en 11 uur lang regen zoals de laatste vakantie want dan haal je met 130 dus inderdaad geen 200km :D

Wordt de zesde zevende lange rit naar een relatief ver oord in ongeveer 2 jaar tijd. Wat de exacte range is maakt me geen drol uit (en is ook ZWAAR afhankelijk van omstandigheden). Er komt altijd wel een supercharger voorbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
JTHZZ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:10:
[...]

Yes je ziet ook in dat onderzoek: van de nieuwe rijders (Auto <1 jaar) de lokale openbare laadpaal de grootste groep laders is. Waar de “early adopters” juist meer thuis kunnen laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Korvaag schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:44:
Ik ga iig weer zalig met de LR naar wintersport binnenkort. Hopen dat het niet de hele tijd 3 graden is met volle tegenwind en 11 uur lang regen zoals de laatste vakantie want dan haal je met 130 dus inderdaad geen 200km :D

Wordt de zesde zevende lange rit naar een relatief ver oord in ongeveer 2 jaar tijd. Wat de exacte range is maakt me geen drol uit (en is ook ZWAAR afhankelijk van omstandigheden). Er komt altijd wel een supercharger voorbij :)
Ik had vorig jaar dit weer met de e-Niro met dakkoffer en trekhaakkoffer en kwam tot zo'n 200km.
Ik had de Tesla wel verder verwacht qua range.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Hoe je het wendt of keert het zijn altijd dezelfde die de meest shit range of andere issues hebben.

Alsof je een andere EV met veel korte ritjes niet hoeft op te warmen. Wat doen zij dan anders? Als temperatuur op 20 zet in een niet Tesla auto. Aub vertel mij wat doen zij anders? Leg in details uit waarom zij met andere natuurwetten te maken hebben.

Voor alle nieuwe mensen en al helemaal als je toekomstige Tesla een warmtepomp heeft. Gewoon doen.

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje, hoe/waar vind ik de prijzen van superchargers?

[ Voor 4% gewijzigd door wian op 24-12-2022 16:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
wian schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:02:
Vraagje, hoe/waar vind ik de prijzen van superchargers?
Voor de superchargers die opengesteld zijn voor andere gebruikers.

https://niek.github.io/tesla-superchargers/

De tarieven voor superchargers die alleen voor Tesla’s beschikbaar zijn kunnen alleen in de auto opgevraagd worden door ze in het navigatie venster te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
ElonDusk schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:53:
Hoe je het wendt of keert het zijn altijd dezelfde die de meest shit range of andere issues hebben.

Alsof je een andere EV met veel korte ritjes niet hoeft op te warmen. Wat doen zij dan anders? Als temperatuur op 20 zet in een niet Tesla auto. Aub vertel mij wat doen zij anders? Leg in details uit waarom zij met andere natuurwetten te maken hebben.

Voor alle nieuwe mensen en al helemaal als je toekomstige Tesla een warmtepomp heeft. Gewoon doen.
Het natuurwetten deel dat de meesten aandragen is dat Tesla de batterij (meer) verwarmt. Dat is waar de energie in gaat zitten, niet die cabine uiteraard

(Volgens mij lees ik trouwens de laatste pagina‘s niemand met range issues)

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 24-12-2022 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
dirkmuis schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:58:
[...]

Ik had vorig jaar dit weer met de e-Niro met dakkoffer en trekhaakkoffer en kwam tot zo'n 200km.
Ik had de Tesla wel verder verwacht qua range.
Dan zijn de omstandigheden toch anders geweest. Het is simpelweg een feit dat Tesla bij gelijke snelheid zuiniger is dan de Niro. Het kan uiteraard ook iets vertekenen in mijn geval. Ik rijd namelijk hier vanaf stilstand thuis eerst de volledige accu vanaf 90% leeg tot 5% en dan ga je superchargend tussen de 5% en 65% (grofweg) door zodat je je stops zo kort mogelijk houdt en uiteindelijk het snelste aankomt.

Dat eerste stuk gaat de auto sowieso de accu verwarmen (ik heb geen eigen laadpaal dus ik kan niet voorverwarmen 'uit de paal'. Ik start dus ijskoud) en daarnaast gaat ie tegen het einde van de accu voorbereiden voor snelladen voor de supercharger stop.

Ter vergelijking. Gisteren ben ik vanaf Amsterdam RAI teruggereden naar Utrecht. Dat is ongeveer bij de RAI de snelweg op 100km/u en dan op de A2 daarna 130km/u naar Utrecht. Bij Utrecht moet ik nog een klein stukje binnendoor. Auto was koud want 10 uur stilgestaan. Het was ongeveer 10 graden. Wat wind erbij. Verder bijna niet hoeven remmen (het was 2:30 's nachts) en het 130 stuk dus ook gewoon echt overal 130 gereden.

Gegevens (Teslamate): gemiddeld 90.0 km/h, max 138 km/h. Range (rated): Mean: 279 km, max 305km, min 254km. Verbruik van 242 Wh/km. Er liggen momenteel winterbanden onder op 3,1 bar rondom.

Tel daar nog wat kou bij op en hardere wind en je accu gaat sneller leeg dan het subsidiepotje voor elektrisch rijden van een tijdje terug en dan zie je ook terug in Teslamate.

Helaas heb ik geen gegevens van die 'extreme' rit die ik beschreef omdat Teslamate toen net een update had gehad en door een verandering in architectuur geen verbinding had met de auto totdat ik een encryption key had ingesteld (ofzo, weet het niet helemaal meer) :( Dat zag ik echter pas na terugkomst van vakantie :( Ik hoop dat ik na de vakantie wat stats kan posten van deze vakantie.

[ Voor 38% gewijzigd door Korvaag op 24-12-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 17:32
jheerink14 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:23:
[...]
Hier in mijn straat mag je over de stoep je kabel leggen om te laden,als je geen eigen plek hebt. Zijn hier zeg 20 woningen en al zeker 5 van dit soort "over de stoep "oplaadpunten, en dr staan ook nog 2 openbare palen.
Ik heb dit gevraagd aan de gemeente waar ik woon of dit mocht maar dit mocht helaas bij mij absoluut niet.
Ondanks dat ik het bij meerdere zie hier in de straat, over de openbare stoep, weliswaar met een 'anti struikel mat of goot' erover. Het is ongeveer 1,5 meter naar de auto.
Ik heb bij die mensen die zo'n laadpaal aan huis hebben gevraagd hoe zij dit dan geregeld hebben en gewoon geplaatst, niets gevraagd aan de gemeente oid. Doe ik het op de officiele manier dan mag het niet, maar de ander heeft er maling aan en mag gewoon z'n gang gaan (totdat die een boete krijgt en nee ik ga ze niet verklikken :-) ).
Nu woon ik op een minuut lopen van 4 openbare laadpalen die tot nu toe goed beschikbaar zijn. Maar hoe moet dat zo als iedereen elektrisch moet gaan rijden. Dat wordt nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Hier mag het ook niet. Het is niet toegestaan (tijdelijke) laadapparatuur op of aangrenzend van gemeentegrond aan te brengen. Niet dat mensen het niet alsnog doen overigens, maar dat is met vaste laadpalen op de schuur aangrenzend aan een klein parkeerhofje, niet te zien vanaf de doorgaande weg, dus de pakkans is klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Nu dat ik bijna de nieuwe y komt vraag ik mij af hoe goed de verzekering van Tesla is ?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Caelorum schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:31:
Hier mag het ook niet. Het is niet toegestaan (tijdelijke) laadapparatuur op of aangrenzend van gemeentegrond aan te brengen. Niet dat mensen het niet alsnog doen overigens, maar dat is met vaste laadpalen op de schuur aangrenzend aan een klein parkeerhofje, niet te zien vanaf de doorgaande weg, dus de pakkans is klein.
Zie voor het vervolg op dit onderwerp de andere topics in de topicwaarschuwing.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
dene30 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:55:
[...]

Voor de superchargers die opengesteld zijn voor andere gebruikers.

https://niek.github.io/tesla-superchargers/

De tarieven voor superchargers die alleen voor Tesla’s beschikbaar zijn kunnen alleen in de auto opgevraagd worden door ze in het navigatie venster te selecteren.
Prijs voor member en niet member. Wanneer ben je member? Als je een tesla hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Oekol schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:19:
[...]

Als je €12,99 per maand betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Oekol schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:19:
[...]

Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Twee verschillende antwoorden. Ik ga volgende week mijn model Y ophalen. Welke prijzen krijg ik? Die van member of niet? Gaat om buitenland met vakanties. In Nederland kan ik crediteren bij LM

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:56

Bever!

3

Oekol schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:21:
Twee verschillende antwoorden. Ik ga volgende week mijn model Y ophalen. Welke prijzen krijg ik? Die van member of niet? Gaat om buitenland met vakanties. In Nederland kan ik crediteren bij LM
Als tesla rijder ben je automatisch member

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 13:12
flupp schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:35:
[...]

Behalve dan het (ahum) "detail" dat de vorm van de originele covers symmetrisch is. Met asymmetrische doppen is er een correcte kant, en als dus alle doppen dezelfde vorm hebben (ttz niet gespiegeld zijn), heb je onvermijdelijk één kant die méér luchtweerstand geeft ipv minder. Helaas.
Op de foto’s ziet het er niet echt symmetrisch uit: https://shop.tesla.com/nl...aero-wieldop-voor-model-3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Oekol schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:21:
Membershipprijzen. De SuC herkent je Tesla en je bent automatisch lid van de club.

[ Voor 8% gewijzigd door noo op 24-12-2022 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
evtje schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:49:
Nu dat ik bijna de nieuwe y komt vraag ik mij af hoe goed de verzekering van Tesla is ?
Als ik de verhalen over hun safety ratings op basis van je rijdedrag en -tijden zie denk ik 'twijfelachtig', maar Tesla biedt nog geen verzekeringen aan buiten de VS. Er is 'tesla-insurance punt nl' maar zij hebben niets met Tesla te maken en zijn in mijn ervaring erg duur ten opzichte van aanbieders als Unive, Promovendum (als je binnen de acceptatiecriteria valt) of ANWB. Let er wel op dat de ANWB in veel gevallen aanvullende beveiligingseisen heeft (plaatsing van een Lojack), voor mij M3LR was dat destijds wel de moeite waard qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
De typegoedkeuring van mijn tesla is e4*2007/46*1293*27. Op welke website kan ik kijken wat er verandert is tov 25 en 26? Er kwam hier in de afgelopen weken zo'n website langs maar kan 't niet meer vinden via Google niet en niet via de search op Tweakers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Oekol schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:38:
De typegoedkeuring van mijn tesla is e4*2007/46*1293*27. Op welke website kan ik kijken wat er verandert is tov 25 en 26? Er kwam hier in de afgelopen weken zo'n website langs maar kan 't niet meer vinden via Google niet en niet via de search op Tweakers.
Hier: https://tff-forum.de/t/wi...che-veraenderungen/100784

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metabaron1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23:59
Ik ben een beginnend tesla rijder met een 2021 sr+ mic 55kwh. Als je de autopilot aanzet dan verschijnt er een blauw stuurtje op het scherm. Als je de pilot weer uitzet wordt het grijs. Soms knippert het stuurtje in het grijs , wat betekend dat knipperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Leftblank schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:10:
[...]

Als ik de verhalen over hun safety ratings op basis van je rijdedrag en -tijden zie denk ik 'twijfelachtig', maar Tesla biedt nog geen verzekeringen aan buiten de VS. Er is 'tesla-insurance punt nl' maar zij hebben niets met Tesla te maken en zijn in mijn ervaring erg duur ten opzichte van aanbieders als Unive, Promovendum (als je binnen de acceptatiecriteria valt) of ANWB. Let er wel op dat de ANWB in veel gevallen aanvullende beveiligingseisen heeft (plaatsing van een Lojack), voor mij M3LR was dat destijds wel de moeite waard qua kosten.
Ik had de ANWB als gebeld en die vertelde mij dat ze voor alle Tesla's een Lojack er in willen ik dacht dat het alleen bij de duurste modellen dat nodig was. Toen de Tesla dealer daar nog over gesproken en die gaf mij een link via ik dacht van Tesla maar onder gebracht bij Qover verzekering. Ik ging er vanuit dat dat een onderdeel van Tesla was. Vandaar mijn vraag . Gek eigenlijk daar op de site kijkende er niet echt een goed idee krijg van een auto verzekeringsmaatschappij.

Dit was de link die ik kreeg.
https://www.tesla.com/nl_NL/support/insuremytesla

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Metabaron1 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:03:
Ik ben een beginnend tesla rijder met een 2021 sr+ mic 55kwh. Als je de autopilot aanzet dan verschijnt er een blauw stuurtje op het scherm. Als je de pilot weer uitzet wordt het grijs. Soms knippert het stuurtje in het grijs , wat betekend dat knipperen?
Echt knipperen of bedoel je dat het af en toe weg is? Dat laatste doet hij als autosteer niet mogelijk is. Als er geen (goede) belijning is bijvoorbeeld. Echt knipperen is me zelf nooit opgevallen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Als het stuurtje grijs is, is het mogelijk om AP te gebruiken. Is het stuurtje er niet is het niet mogelijk. Zou het kunnen dat het een weg met slechte belijning is en dat hij daardoor aan en uit gaat als die lijnen ziet etc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Het is een beetje flauw, maar lees de handleiding eens een keertje door. Super handig om in elke nieuwe auto/met elk nieuw apparaat 1x te doen, zodat je in ieder geval van alle functies af weet + wat je in ieder geval absoluut niet moet doen (en wat ze afraden). Die van de model 3 is hier te vinden: https://www.tesla.com/own...E.html#CONCEPT_BCP_WZN_HS link gaat naar het overzicht van het rijscherm. Mocht het een model Y betreffen dan is het hetvolgende linkje: https://www.tesla.com/own...E.html#CONCEPT_BCP_WZN_HS (maar afaik is er geen sr+ variant daarvan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metabaron1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23:59
Ik bedoel dus dat het stuurtje even weg is.
Maar na jullie antwoorden begin het te dagen dat het autosteer even niet beschikbaar is. Thnx voor snelle reactie

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
[...]
- edit:

Eerste keer navigatie testen van Tesla ook gelijk. Dat viel dus ook tegen :+ Die software is echt niet zo denderend als er word geroepen.

Alles maximumsnelheid gereden op de teller en op AP. 100km/h heen (was voor 19:00), en 130km/h terug (75% was 130).

Eigenlijk precies wel wat ik verwachtte. Heenweg veel zuiniger dan de Niro met 16kWh/100km bij 11 graden en 100km/h.

Terugweg lekker 130 karren, en daar hoger verbruik -> ~20kWh / 100km. Gemiddeld over de rit 18,5kWh / 100km.

Tesla software faalde. Toen ik navigeerde naar huis moest ik tussenstop hebben bij een SuC, dus die plande hij in. Ik zou daar aankomen met 11%, maar dat was denk ik op basis van de heenrit toen ik nog maar 100km/h mocht. Na 28 minuten (van de 57) rijden stond er dat ik zou aankomen met 2% (en de batterij had op dat moment nog 21%). Aangezien ik met vrouw en kids reed, en LFP moeilijk in te schatten is qua range ging ik dat risico niet lopen. Tesla software zag voldoende andere laders op de route, maar ging niet automatisch daar heen routeren???

Dus gewoon lekker zelf maar even een lader uitgezocht.

Aangezien mijn maingau pas laatst kapot is gegaan wilde ik niet stoppen bij FastNed, dus gestopt bij Shell Recharge, gezien ik elektriciteit af neem thuis via Shell krijg ik 30% korting (€0,4365 / kWh). Daar met 120kW geladen (klein station) tot 67% en doorgeknald naar huis. Hij dacht dat ik met 29% thuis zou aankomen, maar het werd 17%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfMEJ8gLWTaCqde4mm00bmW3now=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WvIgppjMapQgf755wLvZAaqN.png?f=fotoalbum_large

Lijkt erop dat m'n ervaring met de Kia redelijk blijft staan: geen zorgen maken om laden, gewoon rijden, en als je GoM zo'n 80km resterend aan geeft even zoeken naar de volgende fast charger over ~40-50km. Prima strategie.

Prima tevreden over de Model Y RWD, de WLTP van 455km komt best goed overeen met de werkelijkheid, bij 11 graden en 100km/h had ik 360km kunnen afleggen, in de zomer red je die 455 wel dan. Eigenlijk komt hij dus net zo ver als de Niro (die 64kWh netto heeft), maar laad VEEL sneller, en is ook nog eens een flinke stap groter d:)b Nice efficiency bij Tesla.

Trusten :Z

offtopic:
ik zal morgen deze post editen met de geladen hoeveelheid kWh's thuis

Edit 2, laad statistiek
_eLMo_ in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"

[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 25-12-2022 11:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

_eLMo_ schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:31:
[...]

Eerste keer navigatie testen van Tesla ook gelijk. Dat viel dus ook tegen :+ Die software is echt niet zo denderend als er word geroepen.

Alles maximumsnelheid gereden op de teller en op AP. 100km/h heen (was voor 19:00), en 130km/h terug (75% was 130).

Eigenlijk precies wel wat ik verwachtte. Heenweg veel zuiniger dan de Niro met 16kWh/100km bij 11 graden en 100km/h.

Terugweg lekker 130 karren, en daar hoger verbruik -> ~20kWh / 100km. Gemiddeld over de rit 18,5kWh / 100km.

Tesla software faalde. Toen ik navigeerde naar huis moest ik tussenstop hebben bij een SuC, dus die plande hij in. Ik zou daar aankomen met 11%, maar dat was denk ik op basis van de heenrit toen ik nog maar 100km/h mocht. Na 28 minuten rijden stond er dat ik zou aankomen met 2% (en de batterij had op dat moment nog 21%). Aangezien ik met vrouw en kids reed, en LFP moeilijk in te schatten is qua range ging ik dat risico niet lopen. Tesla software zag voldoende andere laders op de route, maar ging niet automatisch daar heen routeren???

Dus gewoon lekker zelf maar even een lader uitgezocht.

Aangezien mijn maingau pas laatst kapot is gegaan wilde ik niet stoppen bij FastNed, dus gestopt bij Shell Recharge, gezien ik elektriciteit af neem thuis via Shell krijg ik 30% korting (€0,4365 / kWh). Daar met 120kW geladen (klein station) tot 67% en doorgeknald naar huis. Hij dacht dat ik met 29% thuis zou aankomen, maar het werd 17%.

[Afbeelding]

Lijkt erop dat m'n ervaring met de Kia redelijk blijft staan: geen zorgen maken om laden, gewoon rijden, en als je GoM zo'n 80km resterend aan geeft even zoeken naar de volgende fast charger over ~40-50km. Prima strategie.

Prima tevreden over de Model Y RWD, de WLTP van 455km komt best goed overeen met de werkelijkheid, bij 11 graden en 100km/h had ik 360km kunnen afleggen, in de zomer red je die 455 wel dan. Eigenlijk komt hij dus net zo ver als de Niro (die 64kWh netto heeft), maar laad VEEL sneller, en is ook nog eens een flinke stap groter d:)b Nice efficiency bij Tesla.

Trusten :Z

offtopic:
ik zal morgen deze post editen met de geladen hoeveelheid kWh's thuis
De software faalde helemaal niet, jij durft er nog niet op te vertrouwen en dat is wat anders..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Denk dat je wel mag verwachten dat het enigszins in de buurt komt van de initiële inschatting. Dus 130km p/u minimaal. Evt wind en regen.

Als je vervolgens 160 gaat rijden, oke. Software stelt zich naarmate de omstandigheden veranderen bij, dus snap je punt.

Overigens heb ik die ervaring totaal niet na 3 jaar. Kan soms soms een beetje afwijken (paar procent), maar dat ligt dan aan mij. Ga er dus vanuit dat het de volgende keer goed gaat werken 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Bever! schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:57:
[...]

De software faalde helemaal niet, jij durft er nog niet op te vertrouwen en dat is wat anders..
Hoe zou je 2x het compleet verkeerd inschatten van het aankomst percentage dan noemen?

@_eLMo_ ik heb dit overigens alleen als hij de snelheid van de weg niet goed herkent (gaf hij wel 130 aan?) of bijv. In Duitsland, waar hij niet echt kan weten hoe hard je gaat rijden. Dus zal volgende keer vast beter gaan

[ Voor 27% gewijzigd door JohanB op 25-12-2022 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

JohanB schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:20:
[...]

Hoe zou je 2x het compleet verkeerd inschatten van het aankomst percentage dan noemen?

@_eLMo_ ik heb dit overigens alleen als hij de snelheid van de weg niet goed herkent (gaf hij wel 130 aan?) of bijv. In Duitsland, waar hij niet echt kan weten hoe hard je gaat rijden. Dus zal volgende keer vast beter gaan
Hij kijkt gewoon maar je gemiddelde verbruik en snelheid die je gereden hebt en past obv daarvan en parameters zoals koude, windrichting en hellingshoek de projectie aan. Moet de auto dan ineens met een veel hoger verbruik gaan rekenen omdat de weg die maximum snelheid heeft? Lijkt me niet. Als je was doorgereden was je gewoon aangekomen bij die suc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:11
Bever! schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:25:
[...]

Hij kijkt gewoon maar je gemiddelde verbruik en snelheid die je gereden hebt en past obv daarvan en parameters zoals koude, windrichting en hellingshoek de projectie aan. Moet de auto dan ineens met een veel hoger verbruik gaan rekenen omdat de weg die maximum snelheid heeft? Lijkt me niet. Als je was doorgereden was je gewoon aangekomen bij die suc
Ik neem toch aan dat als hij tijdens het rijden merkt dat je de geplande SuC niet haalt hij toch wel een bericht geeft en een andere eerdere SuC inplant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:28

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

JohanB schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:20:
[...]

Je hoeft je laadpunt pas aan te passen als de auto gaat aangeven dat jij je laadpunt niet gaat halen.
Je krijgt dan een gele balk in beeld met de opmerking. Rij niet harder dan xxx km/u om je bestemming te bereiken.
En zelfs dat is dan nog ruim genomen.
Afhankelijk van de snelheid daarvoor kan daar elke snelheid komen te staan.
Heb ooit in Duitsland de melding op het scherm gekregen rij niet harder dan 180 om de bestemming te bereiken. Als je dan 179 gaat rijden dan komt dat weer helemaal goed.
Soms met toenemende wind of andere omstandigheden. zie je die snelheid steeds lager worden. Maar dat merk je snel genoeg. Dan rij je 10kmu langzamer.
En zelfs als de auto zegt dat het onmogelijk is geworden om de bestemming te bereiken (rode balk) heeft de auto nog een beetje marge om toch nog aan te komen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 13:36
GeeMoney schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:31:
[...]

Ik neem toch aan dat als hij tijdens het rijden merkt dat je de geplande SuC niet haalt hij toch wel een bericht geeft en een andere eerdere SuC inplant?
Dat moet inderdaad gebeurd zijn. Als je met minder dan 10% (ongeveer) bij een SuC komt dan gaat hij melden dat je niet sneller dan X snelheid moet gaan rijden. Als hij denkt dat je het echt niet gaat halen dan gaat hij een nieuwe route bedenken. Bij Marowi had de auto nog het idee dat hij het ging halen en er zat nog meer dan 20% in de accu op het moment dat marowi zelf dingen ging veranderen. De auto maakte zich dus minder zorgen (20% zou nog iets van 70-80km zijn).

Maar ik kan me voorstellen dat je de eerste tijd nog ff een slag om de arm houdt. Je moet toch wennen aan hoe de auto om gaat met z’n range enzo. Dat zal net anders zijn als bij een ander merk.

In mijn eerste winter ook een keer gaan laden, terwijl de auto dacht dat ik het nog wel zou redden met een paar %. Met kinderen in de auto toen niet gegokt. Tegenwoordig weet ik prima hoe ver ik kom en of de auto het goed inschat (en of ik nog iets langzamer kan gaan rijden bijvoorbeeld) en rij ik dus gewoon naar bestemming als hij aan geeft dat ik met 2% ofzo aan kom en ik daar kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

GeeMoney schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:31:
[...]

Zeker, je hoeft niet voor de auto te denken. Als je pech hebt en ineens veel harder gaat rijden en er geen alternatief is gaat hij je waarschuwen dat je de snelheid mort aanpassen tot onder bijvoorbeeld 120 om aan te komen. Als je in Duitsland flink doortrapt zie je hem ook sucs omgooien omdat je verbruik dan zo hoog wordt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik heb geen gele balk gehad. Geen waarschuwing gekregen.

Het was 57 mins rijden naar de SuC en we zouden met 11% aankomen. Na 28 minuten was dit al gezakt naar 2%. De hele weg naar SuC zou 130km/h zijn geweest.

Op de heenweg werd een stuk (1-2km) snelweg herkent als 50km/h, maar terugweg is alles netjes herkent. Dubbel bord en de 100km/h grijs en 130km/h kleur.

No way dat ik de SuC had gered. Dat nog naast dat LFP onbetrouwbaar is onderin. Genoeg EV’s (ook Tesla) die soms om vage redenen eerder kappen dan 0%.

Er was geen eerdere SuC, alleen 3rd parties die hij grijs aangaf.

Shell stond niet tussen die grijze SuCs dus vandaar dat ik ingreep.

- Edit:

Laad statistiek nog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gh5TQUHmJhUAbHbtQMTdiHJ-Jwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sN8jnb3NLnoU0dWcQjLpy3K.jpg?f=fotoalbum_large

54,9kWh + 30,1kWh van Shell voor 2310km - 1917km.
85 kWh voor 393km
85 / 393 * 100 = 21,6kWh / 100km uit het stopcontact.

[ Voor 61% gewijzigd door _eLMo_ op 25-12-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaRS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-08-2024
evtje schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:22:
[...]

Ik had de ANWB als gebeld en die vertelde mij dat ze voor alle Tesla's een Lojack er in willen ik dacht dat het alleen bij de duurste modellen dat nodig was. Toen de Tesla dealer daar nog over gesproken en die gaf mij een link via ik dacht van Tesla maar onder gebracht bij Qover verzekering. Ik ging er vanuit dat dat een onderdeel van Tesla was. Vandaar mijn vraag . Gek eigenlijk daar op de site kijkende er niet echt een goed idee krijg van een auto verzekeringsmaatschappij.

Dit was de link die ik kreeg.
https://www.tesla.com/nl_NL/support/insuremytesla
Had ook de ANWB op het oog maar dat gaat dus nu ook niet door.. Misschien Univé nog een optie? Ik weet niet of die ook een lojack of vergelijkbaar systeem eisen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-08 15:40
TeslaRS schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:08:
[...]

Had ook de ANWB op het oog maar dat gaat dus nu ook niet door.. Misschien Univé nog een optie? Ik weet niet of die ook een lojack of vergelijkbaar systeem eisen?
Univé is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:24
Klopt helemaal. Zijn niet symmetrisch van uitzicht. Echter, aerodynamisch gezien, hebben ze langs beide kanten dezelfde vorm.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:07:

- Edit:

Laad statistiek nog:

[Afbeelding]

54,9kWh + 30,1kWh van Shell voor 2310km - 1917km.
85 kWh voor 393km
85 / 393 * 100 = 21,6kWh / 100km uit het stopcontact.
Netjes hoor. En dit is dus inclusief laadverliezen, wat zo 10-15% kan zijn. Oftewel 180-195 Wh/km 'uit de batterij' gehaald.

In je eerdere post stelde je dat de auto 185 Wh/km aangaf voor de hele rit. Dat is dus goed in lijn met wat je hebt geladen. Maar ik zie allerlei mensen claimen dat de boordcomputer geen compleet beeld geeft. Dat lijkt dus een fabel te zijn obv deze cijfers.

Over je lagere SOC op de terugweg. Wellicht was er veel wind tegen (reed je naar het Westen?) en viel de inschatting daardoor anders uit. Goed om de auto te leren kennen, wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raviculus
  • Laatst online: 24-08 10:55
TeslaRS schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:08:
[...]

Ik zit zelf bij Univé. Geen lojack nodig en prima prijzen 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Het klopt inderdaad wat de rest zegt. Er verschijnt een waarschuwing en indien je het niet gaat halen probeert hij een andere route, met suc die dichterbij is, te bereiken. Dus herplant dan de route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:52:
Het klopt inderdaad wat de rest zegt. Er verschijnt een waarschuwing en indien je het niet gaat halen probeert hij een andere route, met suc die dichterbij is, te bereiken. Dus herplant dan de route.
Ik heb geen gele balk gezien of waarschuwing gehad en er was geen SuC dichterbij. Wel zat andere snelladers op de route.

- Edit:

Ik wil op zich nog wel een kanttekening plaatsen dat dit de eerste rit was in deze Tesla van meer dan 75km zonder laden.

Wellicht moet de batterij nog kalibreren ivm moeilijk te bepalen SoC van LFP?

[ Voor 19% gewijzigd door _eLMo_ op 25-12-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-09 13:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KF8b7KeUK9U5DjG5FOR4sw-lexA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufozbv7DBDc1i4nXHllqOPyv.jpg?f=fotoalbum_large

Even voor de Belgen onder ons, komt deze laadpaal van tesla (wall connector) hiervoor in aanmerking? Of hebben jullie beter alternatief?

Alvast bedankt en fijne feesten allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
raviculus schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:52:
[...]

Ik zit zelf bij Univé. Geen lojack nodig en prima prijzen 👍🏼
Heb even gekeken, maar als je veel schadevrije jaren hebt is de ANWB veel goedkoper dan Univé. Scheelt bij mij 40 euro per maand. Dan is die LoJack zo terugverdiend. Als je die aanvraagt via de officiële site kost ie 500 euro inclusief installatie en 3 jaar abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-09 08:29
Caelorum schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:31:
Hier mag het dan dus wel maar in praktijk laadt bijna iedereen in de nacht. Ik prik hem meestal rond 2200 in en vroeg in de ochtend weer uit. (scheelt ook weer iets van 1 ct door nachttarief) Is er ook weinig loop verkeer over de stoep, (wel rubber mat erover natuurlijk tegen stuikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:21
[...]

[Afbeelding]
Huh? Is dit de Tesla app? Waar zie je dat?

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Schrobz schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:28:
[...]

Huh? Is dit de Tesla app? Waar zie je dat?
App updaten. En je moet eigenaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QP2W8MCK2kGLtrzj5UIrd9LzNRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncLDTqtP7nlXWqUPrkzxqgzS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweak_ers
Maasluip schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:32:
[...]

Ik heb een 2019 M3 LR, die koude week heb ik in 10 ritten in totaal 161 km gereden met 44% verbruik, 366 km op 100%.
Over de laatste maand 1119 km met 327%, 342 km range.
200 km is range echt heel erg weinig. Of verwarm je de auto altijd voor en heb je sentry altijd aan staan?
Ik ben gisteren met 90% thuis vertrokken.
Na een hele dag ritjes ziekenhuis en winkels:

Precies met 50% weer thuis, dus 40% verbruikt over de dag met 91km:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uRYMRA1dI9wN22Z1k5kmV2e3YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hGCTISOa4wv2QlJESOIfHe4.jpg?f=fotoalbum_large

Vannacht weer geladen en die 91km kostte weer 29kWh om te vullen tot 90% en geen 23kWh wat de Tesla aangeeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnrCO9jbm_vIvwcY4pr1TS5_Gw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8rZD0QVOcW45rEoCyNLexKEe.png?f=fotoalbum_large

Verbruik: 29kWh over 91km is 320Wh/km

LR 3 uit 2019…
En ik heb heel normaal gereden, want heel de dag zat of mijn vrouw naast mij of mijn schoonmoeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Laatst online: 24-08 10:55
wian schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:59:
[...]

Heb even gekeken, maar als je veel schadevrije jaren hebt is de ANWB veel goedkoper dan Univé. Scheelt bij mij 40 euro per maand. Dan is die LoJack zo terugverdiend. Als je die aanvraagt via de officiële site kost ie 500 euro inclusief installatie en 3 jaar abonnement.
Dat kan kloppen, maar je hebt wel minimaal 6 schadevrije jaren nodig bij ANWB. Helaas zit ik pas op 5 :'). En over lojack: heb van horen zeggen dat Tesla daar lastig over kan doen ivm garantie. Weet niet of dat (nog) klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
Bever! schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:25:
[...]

Het is bij de Tesla juist op basis van de maximum snelheid (en andere factoren) en dat is juist het mooie in veel gevallen (maar in situaties als duitsland gaat het daardoor juist vaak mis). Hij gaat NIET uit van recent verbruik zoals veel andere merken (https://www.teslarati.com...-data-update-details/amp/). Daarom kan hij juist ook goed voorspellen als je heuvel op gaat, of veel 80 wegen gaat na een lang stuk snelweg (hij rekent niet door met je recente 130 km/h)

Sterker nog, je ziet het bij Marowi z’n case: na de extra fast charger gaat het nog steeds helemaal mis in de voorspelling voor thuis komen percentage. Ik kan er dus wel in meegaan dat die 2% waarschijnlijk niet goed gegaan was. Omdat EN daarvoor EN daarna het mis ging (en wel echt strak met familie laat in de nacht)

Nu zou je inderdaad verwachten dat de “ga langzamer rijden” berichtgeving zou komen. Was de navigatie niet gewoon vast gelopen @_eLMo_ ? Dat gebeurt ook nog weleens
bilgy_no1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:47:
[...]

Netjes hoor. En dit is dus inclusief laadverliezen, wat zo 10-15% kan zijn. Oftewel 180-195 Wh/km 'uit de batterij' gehaald.

In je eerdere post stelde je dat de auto 185 Wh/km aangaf voor de hele rit. Dat is dus goed in lijn met wat je hebt geladen. Maar ik zie allerlei mensen claimen dat de boordcomputer geen compleet beeld geeft. Dat lijkt dus een fabel te zijn obv deze cijfers.

Over je lagere SOC op de terugweg. Wellicht was er veel wind tegen (reed je naar het Westen?) en viel de inschatting daardoor anders uit. Goed om de auto te leren kennen, wat dat betreft.
ADAC kwam op 7.7% laadverliezen uit op een 11 kW paal. “Allerlei mensen die dat beweren” heb ik trouwens vooral mensen gezien hier, over korte ritjes, waar de impact van verwarmen relatief veel groter is dan op een lange rit. Zoals tweak_ers hierboven bijvoorbeeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Tweak_ers :X Ik kan het niet verklaren, WTF. Totaal niet wat ik zie bij mijn auto.
Wel dat opladen meer kWh kost dan dat er in gaat, maar ook weer niet zoveel meer.
Ik lees mijn Tesla uit met grafana. Die rapporteert thuis 1% minder verbruik dan de kWh meter, en krijg ik 94% efficiëntie (1-fase 3,6 kW). Datzelfde (en beter) zie ik bij 3-fase palen, aan 50 kW DC wil hij met dit weer de accu verwarmen en dan daalt de efficientie wel eens naar 85%.
Maar 80% efficiëntie zie ik nooit.

Als ik de door Grafana gerapporteerde kWh (en thuis die door de kWh meter gerapporteerd) pak, dan kom ik over het afgelopen jaar op 196 Wh/km uit. De auto zelf zegt 165 Wh/km.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 403 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: