_eLMo_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:32:
[...]
- edit:
Als ik vanavond 400km gereden heb weet ik wat de auto daadwerkelijk haalt aan kms per percentage batterij, en dan kun je reeële inschattingen doen over verbruik onderweg.
Ik vermoed echter dat je nu al net zo goed naar de bekende sheets van Bjorn Nyland kan kijken.
Eerste keer navigatie testen van Tesla ook gelijk. Dat viel dus ook tegen

Die software is echt niet zo denderend als er word geroepen.
Alles maximumsnelheid gereden op de teller en op AP. 100km/h heen (was voor 19:00), en 130km/h terug (75% was 130).
Eigenlijk precies wel wat ik verwachtte. Heenweg veel zuiniger dan de Niro met 16kWh/100km bij 11 graden en 100km/h.
Terugweg lekker 130 karren, en daar hoger verbruik -> ~20kWh / 100km. Gemiddeld over de rit 18,5kWh / 100km.
Tesla software faalde. Toen ik navigeerde naar huis moest ik tussenstop hebben bij een SuC, dus die plande hij in. Ik zou daar aankomen met 11%, maar dat was denk ik op basis van de heenrit toen ik nog maar 100km/h mocht. Na 28 minuten (van de 57) rijden stond er dat ik zou aankomen met 2% (en de batterij had op dat moment nog 21%). Aangezien ik met vrouw en kids reed, en LFP moeilijk in te schatten is qua range ging ik dat risico niet lopen. Tesla software zag voldoende andere laders op de route, maar ging niet automatisch daar heen routeren???
Dus gewoon lekker zelf maar even een lader uitgezocht.
Aangezien mijn maingau pas laatst kapot is gegaan wilde ik niet stoppen bij FastNed, dus gestopt bij Shell Recharge, gezien ik elektriciteit af neem thuis via Shell krijg ik 30% korting (€0,4365 / kWh). Daar met 120kW geladen (klein station) tot 67% en doorgeknald naar huis. Hij dacht dat ik met 29% thuis zou aankomen, maar het werd 17%.
Lijkt erop dat m'n ervaring met de Kia redelijk blijft staan: geen zorgen maken om laden, gewoon rijden, en als je GoM zo'n 80km resterend aan geeft even zoeken naar de volgende fast charger over ~40-50km. Prima strategie.
Prima tevreden over de Model Y RWD, de WLTP van 455km komt best goed overeen met de werkelijkheid, bij 11 graden en 100km/h had ik 360km kunnen afleggen, in de zomer red je die 455 wel dan. Eigenlijk komt hij dus net zo ver als de Niro (die 64kWh netto heeft), maar laad VEEL sneller, en is ook nog eens een flinke stap groter

Nice efficiency bij Tesla.
Trusten
offtopic:
ik zal morgen deze post editen met de geladen hoeveelheid kWh's thuis
Edit 2, laad statistiek
_eLMo_ in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
[
Voor 7% gewijzigd door
_eLMo_ op 25-12-2022 11:45
]