Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 402 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.164.284 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Ik wil ook zwarte wieldoppen, ik heb vastgesteld dat mensen met een zwarte auto met zwarte wieldoppen altijd door rood mogen rijden.

Scheelt vet veel tijd

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:25
Makkelijk schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:37:
Ik wil ook zwarte wieldoppen, ik heb vastgesteld dat mensen met een zwarte auto met zwarte wieldoppen altijd door rood mogen rijden.

Scheelt vet veel tijd
Doe niet zo flauw

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
AdFundum14 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:42:
• Voor de Waze gebruikers: welke telefoonhouder gebruiken jullie? Ik merk dat met mijn telefoon op de charge pad ik een deel van mijn scherm niet kan zien helaas...
Ik gebruik waze ook regelmatig. Ik was ook tijdje op zoek naar een oplossing.
- Moet goed in zichtveld en makkelijk te bedienen
- Opladen (liefst draadloos)

Kom tot conclusie dat er veel opties zijn, maar ze gebruiken bijna allemaal de achterkant van de scherm als bevestigingspunt. Of met 3M of met zuignap. Dat vind ik toch te risicovol; schade aan de monitor en vind 3M in het algemeen niet echt secuur (denk aan hoog zomer met hoge temp binnen)

Toen kwam ik deze tegen
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=8VgfWaCLWM1d

Het is goed stevig en met de verstelbare arm komt ie mooi links naast de scherm.
Afh van je driving position kan zijn dat een kleine deel van je telefoon net achter de stuur komt te staan, maar dat is voor mij niet echt een issue.

En die werkt met de gebruikelijke mounting ball, dus heb deze gehaald
https://nl.aliexpress.com...GHQl&gatewayAdapt=glo2nld
Is niet meer beschikbaar maar het is zo'n houder met draadloos oplader mogelijkheid.
Was eigenlijk bedoeld voor headrest mount maar ik gebruik alleen de houder, met de ballmount.
Had deze gekozen omdat het zo'n klem model is waardoor ik de telefoon zowel vertical als horizontal kan gebruiken.

Dan is het een kwestie van kabel wegwerken en het werkt fantastisch!
Is niet moeders mooi maar functioneel.
Ik was van plan om mijn witte dash te wrappen/ coveren met zwart, dus straks zie je het minder.

EDIT
Deze was mijn tweede optie. Lijkt me iets sterker dan op scherm plakken. Maar vind het toch nog te risicovol voor de scherm. https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=laPiV8IIkXdj

Dit is vrij nieuw, was ook een kanshebber. Is denk ik ook iets minder belastend zijn voor de scherm want hij leunt op de base van de scherm en niet op de scherm zelf. Maar vond het te duur.
https://nl.aliexpress.com...10297994293720006997128_1

[ Voor 23% gewijzigd door SirLct op 23-12-2022 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:46
Deze bevalt nog steeds heel goed, wel duurder, maar je kunt je iPhone als 2e scherm gebruiken voor navigatie of andere informatie en laadt goed op: https://nl.aliexpress.com...HbXU&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:43

Maandje gratis EAP wereldwijd, ben benieuwd.

[ Voor 6% gewijzigd door Dersan op 23-12-2022 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Dersan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:20:
[Twitter]

Iemand al geprobeerd? Is het a beschikbaar?

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubentju
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 13:47
Ferdinand1968 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:28:
Zijn alle 4 de wieldoppen hetzelfde? Of je is er verschil tussen links en rechts? Zie plaatje als voorbeeld.

[Afbeelding]
Helaas hetzelfde :| , ze staan de andere kant op aan de linkerkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:38
ElonDusk schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:20:
[...]

Ik heb nog geen mail gehad en ik zie het ook nog niet terug in de Tesla app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ElonDusk schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:20:
[...]

Waarschijnlijk weer niet bij leaseauto's? Ik heb vanochtend niets gezien er van

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 16:23

Releases

Ja maar!

[Twitter]

Hier kan ik als Model Y RWD helemaal niks mee volgens mij aangezien er geen radar enzo meer inzit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Releases schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:34:
[...]

Hier kan ik als Model Y RWD helemaal niks mee volgens mij aangezien er geen radar enzo meer inzit?
Autopilot werkt natuurlijk ook zonder radar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mustisen
Releases schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:34:
[...]

Autopilot werkt zonder radar. Mijn model Y LR uit sept '22 heeft ook geen radar. Wel parkeersensoren nog (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:46
Sterker nog.. Ik vermoed dat je voor deze aanbieding ook op 1 van de laatste versies moet zitten en als dat zo is, dan kan je nog wel radar hardware aan boord hebben, maar word het niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-09 13:19
Caelorum schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:13:
Sterker nog.. Ik vermoed dat je voor deze aanbieding ook op 1 van de laatste versies moet zitten en als dat zo is, dan kan je nog wel radar hardware aan boord hebben, maar word het niet meer gebruikt.
Hoe kan je zien welke modellen radar nog heeft en welke niet. Ga volgende week mijne M3P afhalen en die is van 12/21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
dirkmuis schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:23:
Kortom, deze zomer is de kans groot dat ik een model Y performance ga bestellen. Heb ik performance nodig? Nee. Waarom dan? Simpel, het kost amper meer, scheelt amper range en je hebt direct de 21" velgen. Je kunt het maar hebben. Als je dan toch investeert....
Grote velgen onder een relatief zware auto met stalen veren zullen het rijcomfort niet direct verbeteren, schat ik maar even voorzichtig in? Wellicht is dat nog een argument om juist niet voor 21"' te gaan.

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
dirkmuis schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:23:
Kortom, deze zomer is de kans groot dat ik een model Y performance ga bestellen. Heb ik performance nodig? Nee. Waarom dan? Simpel, het kost amper meer, scheelt amper range en je hebt direct de 21" velgen. Je kunt het maar hebben. Als je dan toch investeert....
Het prijsverschil van de Y LR met 20" velgen tov Y P met 21" is dusdanig klein, dat ik persoonlijk ook direct voor de P zou gaan en daar zou overwegen om 20" velgen op te zetten als het comfort je op termijn tegen gaat staan of als de velgen dusdanig beschadigd zijn dat het er niet meer uit ziet.

Een P met 20" is los van de iets mindere looks ivm kleinere velgen mogelijk wel de beste combinatie ivm snelheid, range, iets beter comfort, snel optrekken en looks.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 17:03
eNaSnI schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:50:
[...]

Grote velgen onder een relatief zware auto met stalen veren zullen het rijcomfort niet direct verbeteren, schat ik maar even voorzichtig in? Wellicht is dat nog een argument om juist niet voor 21"' te gaan.
Zit ik zelf ook mee.. een Y Performance scheelt in prijs 'amper' iets, maar toch een aantal nadelen:
  • Iets minder range op een volle accu (vergeleken met 19" plusminus 51km -> 514 t.o.v. 565km)
  • Minder rijcomfort. Minder band en zwaardere velgen = meer gestoot
  • Dure banden als ze vervangen moet worden, én weinig keuze. Ook nog eens 2 verschillende bandenmaten voor en achter. Ben zelf bijvoorbeeld fan van de Michelin Crossclimates (goede levensduur en je kan er mee op wintersport), die zijn niet verkrijgbaar in 21".
  • Of je nou goed of slecht kunt rijden, kans dat je een keer een stoeprandje raakt met de uitstekende velgen is groot, schade op zwarte velgen ziet er niet uit :+
  • Door de acceleratie en hogere topsnelheid kan de verzekering moeilijker doen, kan in categorie 'sportauto' vallen met hogere premie, afhankelijk van verzekeraar.
De Performance scheelt 'maar' 1710 euro lijkt het, maar ben toch nog aan het twijfelen tussen een LR met zwarte wieldoppen of een Performance... De auto gaat eigendom worden overigens, misschien zijn bovenstaande punten minder relevant als je operational lease hebt.

Edit: correctie, de €1.710,- is het verschil tussen 20" induction of Performance met 21" Überturbine. Het verschil tussen Performance en 19" Gemini = €4.010,-

Wat ook meespeelt is dat het de familie-auto gaat worden, waar de vrouw ook in gaat rijden. Dat gaan de Überturbines zeker niet overleven... :+

[ Voor 9% gewijzigd door Aeonis op 23-12-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanZwo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 11:15
En toch, ik heb onder mijn LR de standaard velgen met de aero caps eraf en de Gemeni wieldoppen set.. Ik vind het zeker niet verkeerd. En qua range heb ik niet het idee dat ik veel kwijt ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLRjqsQEia-YHSdDLhmRtdefCnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3O4EIKHEW8DMssxGeB4CSrX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 12:27

Lagune

Its time for warp

Aeonis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:05:
[...]

knip
Of je nou goed of slecht kunt rijden, kans dat je een keer een stoeprandje raakt met de uitstekende velgen is groot, schade op zwarte velgen ziet er niet uit :+
juist wel, zwarte spuitbus doet wonderen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Boy1308 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:44:
[...]

Hoe kan je zien welke modellen radar nog heeft en welke niet. Ga volgende week mijne M3P afhalen en die is van 12/21
Bij rtdw.nl op je kenteken zoeken en dan het typegoedkeuringsnummer zoeken in deze thread: https://tff-forum.de/t/wi...che-veraenderungen/100784

Radar is verwijderd in e4*2007/46*1293*22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:16
[Twitter]

Voorlopig ben ik sinds gisteren weer alle verbinding met de auto kwijt via de app en is er binnen de auto ook totaal geen connectivity. Erg vervelend, dat duurt soms wel dagenlang. De 'vrijgespeelde' EAP is in ieder geval ook niet binnen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
[...]

Zit ik zelf ook mee.. een Y Performance scheelt in prijs 'amper' iets, maar toch een aantal nadelen:
  • Iets minder range op een volle accu (vergeleken met 19" plusminus 51km -> 514 t.o.v. 565km)
  • Dure banden als ze vervangen moet worden, én weinig keuze. Ook nog eens 2 verschillende bandenmaten voor en achter. Ben zelf bijvoorbeeld fan van de Michelin Crossclimates (goede levensduur en je kan er mee op wintersport), die zijn niet verkrijgbaar in 21".
  • Of je nou goed of slecht kunt rijden, kans dat je een keer een stoeprandje raakt met de uitstekende velgen is groot, schade op zwarte velgen ziet er niet uit :+
  • Door de acceleratie en hogere topsnelheid kan de verzekering moeilijker doen, kan in categorie 'sportauto' vallen met hogere premie, afhankelijk van verzekeraar.
De Performance scheelt 'maar' 1710 euro lijkt het, maar ben toch nog aan het twijfelen tussen een LR met zwarte wieldoppen of een Performance... De auto gaat eigendom worden overigens, misschien zijn bovenstaande punten minder relevant als je operational lease hebt.

Edit: correctie, de €1.710,- is het verschil tussen 20" induction of Performance met 21" Überturbine. Het verschil tussen Performance en 19" Gemini = €4.010,-

Wat ook meespeelt is dat het de familie-auto gaat worden, waar de vrouw ook in gaat rijden. Dat gaan de Überturbines zeker niet overleven... :+
Zit met dezelfde overweging(en) voor over 1,5 jaar als de M3 uit de lease komt (met de eindeloze levertijden bij andere merken moet je alvast wat vooruit kijken hé! ;-)). Op basis van prijs is de MY P erg verleidelijk t.o.v. de MY LR, maar met name die onbeschikbaarheid van goede all-season banden waarmee je op wintersport kunt zou me op dit moment nog tegenhouden. Hopelijk wijzigt dat t.z.t nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-09 20:33
Divak schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:19:
[...]

Voorlopig ben ik sinds gisteren weer alle verbinding met de auto kwijt via de app en is er binnen de auto ook totaal geen connectivity. Erg vervelend, dat duurt soms wel dagenlang. De 'vrijgespeelde' EAP is in ieder geval ook niet binnen gekomen.
Ook issues met de SOS call? Ik had ook zulke problemen en het bleek een defect modem te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:45
[...]

Hier gaan na aflevering de 21” direct eraf en in de verkoop. Met wat geluk maak ik daar nog wat extra winst op ook. Ervoor in de plaats komen de new aero 19” wielen die @_eLMo_ ook heeft. Daarmee is de wagen zuiniger, comfortabeler en goedkoper tijdens een bandenwissel. Die wielen hebben ook gewoon alle certificeringen dus verwacht geen garantieproblemen bij Tesla mocht dat voorkomen… en wat schade aan de velgen betreft tijden parkeren… ik heb nog nooit een stoeprand geraakt :p.

[ Voor 5% gewijzigd door cyntax op 23-12-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Comfort is relatief en afhankelijk waarmee je het vergelijkt. Kom je van een auto in dezelfde of hogere prijsklasse oke. Anders is het comfort verwaarloosbaar.

Range, tja, ik denk dat je rechtervoet toch meer range eet dan je banden.

De velgen vind ik wel een punt. Zwarte spuitbus doet wonderen. Wieldoppen is ook niet alles, die barsten, scheuren en beschadigen net zo goed.

Volgens mij steken de 19 en 20 inch ook voorbij de velg of lopen ze gelijk. Dus een echte stoeprandknuffelaar help je daar niet mee.

Tenslotte heb ik wat gezocht op verzekeraars en zie ik weinig verschil tussen de my lr en my p qua poliskosten.

Het gaat hier ook om koop en geen lease.

[ Voor 3% gewijzigd door dirkmuis op 23-12-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Voor de performance zou ik niet alleen naar de aanschafprijs kijken maar ook naar de TCO. Hogere slijtage van en duurdere (extra) banden, hoger energieverbruik, hogere onderhoudskosten, hogere verzekeringspremie, hogere wegenbelasting. Het telt allemaal op, maar als je een performance kunt veroorloven maak je je misschien ook niet zo'n zorgen over de lopende kosten.

Edit:
Tenslotte heb ik wat gezocht op verzekeraars en zie ik weinig verschil tussen de my lr en my p qua poliskosten.
Dat had ik niet verwacht.

[ Voor 18% gewijzigd door styno op 23-12-2022 10:57 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
Naja of je in de 5 sec naar de 100 gaat of in 3,7. Die 3,7 is alleen bij gunstige omstandigheden. Bij koud weer of regen zorgt de traction control ervoor dat je ook 5s of langer erover doet.

Iemand die 12 seconde gewend is zal aan beide moeten wennen.

Onderhoud etc klopt. Maar dan kun je ook een aygo rijden, stuk goedkoper.
Ik vraag me ook af of het verschil nu zo enorm groot is. Ook dat is weer grotendeels je rechtervoet.

https://www.autoweek.nl/k...ijdsperiode=5&provincie=8

[ Voor 13% gewijzigd door dirkmuis op 23-12-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:26
Rubentju schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:51:
[...]

Vorige week mijn RWD opgehaald, bijna dezelfde wieldoppen als Dennis.
[Afbeelding]
Ben twee pagina's verder gegaan maar zag de vraag zo snel niet. Deze heeft wel het Tesla logo.
Waar heb je deze gekocht als ik zo vrij mag zijn?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubentju
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 13:47
Oekol schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:16:
[...]

Ben twee pagina's verder gegaan maar zag de vraag zo snel niet. Deze heeft wel het Tesla logo.
Waar heb je deze gekocht als ik zo vrij mag zijn?
https://a.aliexpress.com/_mKCb4km

De mat zwarte, afbeeldingen laten het logo niet zien maar als je in de reviews kijkt zie je dat mensen deze “blurren”.
De dop in het midden is zilver en je krijgt er zwarte kapjes bijgeleverd met het tesla logo die er op gezet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
dirkmuis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:54:

De velgen vind ik wel een punt. Zwarte spuitbus doet wonderen. Wieldoppen is ook niet alles, die barsten, scheuren en beschadigen net zo goed.
Klopt uiteraard, enige voordeel bij wieldoppen is dat je voor $200 4x de stoeprand mag raken :)

Maargoed, vind het een lastige keuze, want de performance is wel erg gaaf. De wielen/velgen/remschijven zien er beter uit, de auto is iets lager, de spoiler staat de Model Y ook goed vind ik, en de pedalen zijn mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Voor 10 euro heb je een spuitbusje zwart.
Voor 0 euro voedt je je vrouw op 😀. Parkeren in een vak en niet langs een stoep, dat is voor de man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:26
Snap die twijfel tussen de P en LR niet. Meeste zijn flauwekul argumenten. Ok, het zal iets minder comfi zijn. Maar comfort is echt prima. Zeker tov de M3.

Als je de P kan veroorloven 100% daar voor gaan. De range, snelheid en looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Lekker 4 dezelfde wieldoppen (lees hierboven). Dus aan 1 kant van je tesla staan ze andersom.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 13:12
dirkmuis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:41:
Lekker 4 dezelfde wieldoppen (lees hierboven). Dus aan 1 kant van je tesla staan ze andersom.....
Dat is bij de originele covers van Tesla niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:39:
Snap die twijfel tussen de P en LR niet. Meeste zijn flauwekul argumenten. Ok, het zal iets minder comfi zijn. Maar comfort is echt prima. Zeker tov de M3.

Maar wat nou als je de LR mooier vindt! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkmuis
Nja ik koop geen tesla van 75k met dikke velgen om er doppen van 4 tientjes op te plakken maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Makkelijk schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:47:
[...]

Maar wat nou als je de LR mooier vindt! :P
Dan koop je die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:56

Bever!

3

HanZwo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:10:
En toch, ik heb onder mijn LR de standaard velgen met de aero caps eraf en de Gemeni wieldoppen set.. Ik vind het zeker niet verkeerd. En qua range heb ik niet het idee dat ik veel kwijt ben.

[Afbeelding]
Ik vind deze standaard velgen zonder doppen ook erg strak op een Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeonis
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:39:

Qua snelheid en looks 100% mee eens (al vind ik 5s naar 100 nog steeds rap zat). Voor de range kun je dus beter bij de MY zijn.. en de banden vind ik helaas geen flauwekul argument. Als je jaarlijks op wintersport gaat en een losse zet velgen en winterbanden moet aanschaffen + opslag/wisselen, loopt het verschil in prijs met de LR verder op. Ook met 40k kilometers per jaar, zul je vaak nieuwe banden moeten aanschaffen, iedere anderhalf jaar gok ik.
Het is een afweging of je de verschillen van de Performance het prijsverschil waard vindt, los van of je het wel of niet kunt veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Maar je koopt een auto van 75k en hebt discussie over een paar 100e op jaarbasis.
19 inch is niet zuiniger als je rechtervoet zwaar is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:26
Aeonis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:59:
[...]

Qua snelheid en looks 100% mee eens (al vind ik 5s naar 100 nog steeds rap zat). Voor de range kun je dus beter bij de MY zijn.. en de banden vind ik helaas geen flauwekul argument. Als je jaarlijks op wintersport gaat en een losse zet velgen en winterbanden moet aanschaffen + opslag/wisselen, loopt het verschil in prijs met de LR verder op. Ook met 40k kilometers per jaar, zul je vaak nieuwe banden moeten aanschaffen, iedere anderhalf jaar gok ik.
Het is een afweging of je de verschillen van de Performance het prijsverschil waard vindt, los van of je het wel of niet kunt veroorloven.
Laten we zeggen dat de LR iets zuiniger is (vanwege velgen). Wanneer merk je dat. Met een suc is dat er met 1 min weer bij?

Snap de banden kwestie niet. Losse set zou ik altijd doen met die lompe bandenboeren. Plus winter en zomer beste band.
Je hebt het echt over tientjes werk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeonis
dirkmuis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:01:
Maar je koopt een auto van 75k en hebt discussie over een paar 100e op jaarbasis.
Snap dat het zo voelt, maar het verschil is iets groter dan dat.
4k verschil in aanschafwaarde, reken 2k+ voor een mooie set winterbanden/velgen? €300~ meer(?) bij iedere keer nieuwe banden (3x in 5 jaar), loopvlaksneeuwketting i.p.v. gewone kettingen (€300+?), iets hoger verbruik en iets meer bandenslijtage over de gehele periode? Iets hogere verzekeringspremie (pin me daar niet op vast, kan nagenoeg hetzelfde zijn als ze met staffels werken qua cataloguswaarde), mogelijk meer wegenbelasting vanaf 2025 door hoger gewicht?

Verschil zal in mijn geval dan waarschijnlijk 7-8k+ zijn over 5 jaar gezien. En dan wordt het simpelweg de vraag als familie-auto of je het dat waard vindt voor een spoilertje, andere wielen en meer snelheid. Misschien ga ik voor de P, maar dus wel wat twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:56

Bever!

3

Ik snap jullie keuzestress, achteraf had ik toch liever de performance 3 besteld dan de lr awd... dat leidde dan ook tot de acceleration boost die ik perse wilde kopen en uiteindelijk praktisch hetzelfde kwijt was

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aeonis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:22:
[...]

Snap dat het zo voelt, maar het verschil is iets groter dan dat.
4k verschil in aanschafwaarde, reken 2k+ voor een mooie set winterbanden/velgen? €300~ meer(?) bij iedere keer nieuwe banden (3x in 5 jaar), loopvlaksneeuwketting i.p.v. gewone kettingen (€300+?), iets hoger verbruik en iets meer bandenslijtage over de gehele periode? Iets hogere verzekeringspremie (pin me daar niet op vast, kan nagenoeg hetzelfde zijn als ze met staffels werken qua cataloguswaarde), mogelijk meer wegenbelasting vanaf 2025 door hoger gewicht?

Verschil zal in mijn geval dan waarschijnlijk 7-8k+ zijn over 5 jaar gezien. En dan wordt het simpelweg de vraag als familie-auto of je het dat waard vind voor een spoilertje, andere wielen en meer snelheid. Misschien ga ik voor de P, maar dus wel wat twijfels.
Je kunt je dan ook afvragen of de meerprijs van een LR het wel waard is tov een RWD.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
Inspired schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:26:
[...]

Je kunt je dan ook afvragen of de meerprijs van een LR het wel waard is tov een RWD.
Helaas jammer dat dat verschil in prijs zo groot is inderdaad, maar puur voor de afstanden die ik rij en het verschil in range zou ik geen RWD willen, al is het verschil nog 'relatief' zo klein. Heb momenteel een Model 3 met 560km range (wat je niet gaat halen), en daarbij soms al de wens voor iets meer range, al is dat met name in deze tijd van het jaar en heb ik nog geen warmtepomp. Hopelijk gaat dat verschil maken bij de Y als het buiten kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Precies dus "ik snap de discussie niet" is een beetje een kul-argument. Geef me een MY-P en ik zou hem gratis omruilen voor een LR om zowel looks, range, comfort als kwetsbaarheid van je velgen.

Ik, en echt veel mensen met mij, hebben de hele grote velgen hype nooit begrepen, ik zie echt alleen maar nadelen :)

Ach, ik ben een heel vervelend persoon, maar ik ga nogal af op grote zwarte velgen. Het percentage extreme wegmisbruikers is nou eenmaal veruit het hoogst in snelle blacked-out auto's.

Ontopic: iemand tips voor een leverancier van velgen met winterbanden voor de MY? Liefst in de randstad...

[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 23-12-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Via de LM een model Y besteld in november en krijg net een SMS dat het kenteken bekend is! Hij zou eigenlijk pas in januari komen. Nu vraag ik mij af... betekent dit ook nog de bijtelling van dit jaar?! En hoe lang duurt het dan nog tot aflevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yordi- schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:38:
Via de LM een model Y besteld in november en krijg net een SMS dat het kenteken bekend is! Hij zou eigenlijk pas in januari komen. Nu vraag ik mij af... betekent dit ook nog de bijtelling van dit jaar?! En hoe lang duurt het dan nog tot aflevering?
Ja, dan 2022 bijtelling. Neem even aan dat je hem voor 31/12 op kunt halen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Trouwens, de 19 inch velgen geven geen garantie op geen schade. Als je de stoep maar hard genoeg raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Makkelijk schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:34:
Ontopic: iemand tips voor een leverancier van velgen met winterbanden voor de MY? Liefst in de randstad...
https://shop.tesla.com/nl...den-voor-model-y?web=true

Geen slechte prijs voor velgen + TPMS (€340) + banden.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Ik bedenk mij net: ik rij nu een e-Niro. De Tesla my p is ve energiezuiniger dus eigenlijk maak ik winst met de 21" velgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Bever! schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:58:
[...]

Ik vind deze standaard velgen zonder doppen ook erg strak op een Y
De standaard velgen vind ik persoonlijk mooier in het zwart, omdat de rest van de auto ook zwarte accenten bevat. Gelukkig is er altijd de optie om ze zwart te laten poedercoaten :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Of te dippen als het een leaseauto betreft. Ik ben aan het orienteren om mijn zwarte uberturbine onder de M3P te laten dippen in donker brons. Iemand tips?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
SirLct schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:11:
Of te dippen als het een leaseauto betreft. Ik ben aan het orienteren om mijn zwarte uberturbine onder de M3P te laten dippen in donker brons. Iemand tips?
Of gewoon modderflappen erbij en gaan voor de full Subaru look :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0YZ9M7RMJtazWDrDuD5spPgI8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djTAznEF6wnXkKYvtI0NxrKg.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boy1308
_eLMo_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:16:
[...]

[Afbeelding]
Deze moest nu wel in de blauwe kleur staan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
_eLMo_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:16:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, maar ik wil nog donkerder brons.
Afbeeldingslocatie: https://images.customwheeloffset.com/web-compressed/1365777-15-2020-3-tesla-performance-kw-coilovers-volk-te37sl-bronze.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-08 15:40
cyntax schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:47:
[...]

Hier gaan na aflevering de 21” direct eraf en in de verkoop. Met wat geluk maak ik daar nog wat extra winst op ook. Ervoor in de plaats komen de new aero 19” wielen die @_eLMo_ ook heeft. Daarmee is de wagen zuiniger, comfortabeler en goedkoper tijdens een bandenwissel. Die wielen hebben ook gewoon alle certificeringen dus verwacht geen garantieproblemen bij Tesla mocht dat voorkomen… en wat schade aan de velgen betreft tijden parkeren… ik heb nog nooit een stoeprand geraakt :p.
Je krijgt waarschijnlijk garantie problemen als bv je schijven krom trekken. Zie onderste regels!!

Beschrijving
Het pakket 19" Gemini-velgen en Pirelli-winterbanden voor Model Y biedt maximale veiligheid en grip bij het rijden onder natte of droge omstandigheden en op gladde of besneeuwde wegen. Het winterpakket garandeert een hoge mate van tractie, stabiliteit en remefficiëntie onder de 7 °C, zodat u met vertrouwen en uitstekend comfort kunt genieten, waar u ook rijdt.
Bestaat uit:
4x 19x9.5J ET45 Gemini-velgen
4x 255/45R19 Pirelli Sottozero 3-winterbanden
4x bandenspanningssensoren inclusief moeren
Let op: Dit pakket is niet compatibel met Model Y Performance Dual Motor All-Wheel Drive geconfigureerd met de Performance-upgrade - Neem contact op met uw dichtstbijzijnde Tesla Service Center voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Fasttesla schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:43:
[...]

Je krijgt waarschijnlijk garantie problemen als bv je schijven krom trekken. Zie onderste regels!!
Voorschijven zijn wat, €200 / stuk? Ik snap je punt maar ga je het daar echt voor laten? Op een performance?
Wel goed om te weten dat Tesla de velgen meeneemt in het koelsysteem van de schijven en dat je daar dus rekening mee moet houden, maar ik denk dat het wel los loopt hoor.

[ Voor 20% gewijzigd door _eLMo_ op 23-12-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Kan zijn dat de naaf anders is. M3P naaf is anders dan RWD of LR.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:07:
[...]

De standaard velgen vind ik persoonlijk mooier in het zwart, omdat de rest van de auto ook zwarte accenten bevat. Gelukkig is er altijd de optie om ze zwart te laten poedercoaten :)
Ik heb uiteindelijk deze in China besteld, vind ik er toch ook wel prima uitzien en net even beter dan alleen de velg (komt nog een Tesla logo in het midden)

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Aa2f51f98656b45ab987fe722c23c5a8db.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Yordi- op 23-12-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:55
Yordi- schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:41:
[...]

Ik heb uiteindelijk deze in China besteld, vind ik er toch ook wel prima uitzien en net even beter dan alleen de velg (komt nog een Tesla logo in het midden)

[Afbeelding]
Zijn dit verschillende links/rechts velgen? Of draaien ze de andere kant op aan de linkerkant van de auto?

Ziet er wel heel cool uit, zwarte velgen en die zwarte accenten zoals deurhendels maken het sportief, vet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Djerro123 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:48:
[...]

Zijn dit verschillende links/rechts velgen? Of draaien ze de andere kant op aan de linkerkant van de auto?

Ziet er wel heel cool uit, zwarte velgen en die zwarte accenten zoals deurhendels maken het sportief, vet!
Inderdaad aparte linkse en rechtse velgen, uhh doppen. Ik ben heel benieuwd! Ik post wel een eigen fotootje als ze er zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Yordi- op 23-12-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Yordi- schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:41:
[...]

[Afbeelding]
Welke zijn dat, of hier de afgelopen dagen al eerder langsgekomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:50:
[...]

Welke zijn dat, of hier de afgelopen dagen al eerder langsgekomen?
https://nl.aliexpress.com...cc1I&gatewayAdapt=glo2nld

Ik heb ze hier inderdaad een keer eerder gepost. Je kan om de logo's vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-08 15:40
_eLMo_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:51:
[...]

Voorschijven zijn wat, €200 / stuk? Ik snap je punt maar ga je het daar echt voor laten? Op een performance?
Wel goed om te weten dat Tesla de velgen meeneemt in het koelsysteem van de schijven en dat je daar dus rekening mee moet houden, maar ik denk dat het wel los loopt hoor.
Denk het ook, maar na contact met Tesla zeggen zij alle schade die hier door ontstaan zijn voor rekening eigenaar, schijven, remklauwen ect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-09 15:16
cyntax schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:47:
[...]

Grappig, ik heb hetzelfde idee, 21 inch eraf (in de verkoop) en The New Aero 19 inch erop ;-) en voor wintervelgen zet ik een setje 19 inch Gemini's in. Nu maar hopen dat Tesla Berlijn daadwerkelijk in februari/maart de productie start van de Y's met wit interieur....

MY LR QuickSilver 2023 :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:45
Wut schijven die kromtrekken door kleinere wielen? Dat heb ik nog nooit gehoord, klinkt als een behoorlijk broodje aap. Kan iemand mij dit technisch uitleggen?

@dirkmuis als reactie op de post hieronder. Uhh nee? Wat dacht je van sportvering en sportremmen? MYG met Cerry Red? Dat is voor mij doorslaggevend als een auto liefhebber.

Daarnaast zoals mijn eerdere post… als je de originele 21” set kan verkopen voor 3500 euro dan maak je nog winst ook. Plus ik zweer bij Michelin Pilot Sport 4(S).

Aftermarket 19” winterwielen set verder voor wintersport. 21” winterwielen is gestoord, mag je mooi 1500 euro aftikken als je even nieuwe banden wil.

[ Voor 80% gewijzigd door cyntax op 23-12-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
Even voor mijn beeld: je besteld dus de y performance met 2 dingen die wezenlijk anders zijn dan de y long range:
-velgen
-vermogen

En vervolgens verkoop je die velgen voor de 19" waardoor je enige voordeel 1,3 seconde naar de 100 is bij optimale omstandigheden. Waarom koop je dan niet gewoon de LR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Voeg je trouwens bij de performance op de website winterbanden toe en geen velgen?
Bij de LR zie ik: 19" Pirelli winterbanden met sportvelgen
Bij de P zie ik: 21" Pirelli winterbandenset

Beide zelfde configuratie verder (zwart, trekhaak):
LR: 72.545
P: 76.195

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
cyntax schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:05:
Wut schijven die kromtrekken door kleinere wielen? Dat heb ik nog nooit gehoord, klinkt als een behoorlijk broodje aap. Kan iemand mij dit technisch uitleggen?

@dirkmuis als reactie op de post hieronder. Uhh nee? Wat dacht je van sportvering en sportremmen? MYG met Cerry Red? Dat is voor mij doorslaggevend als een auto liefhebber.

Daarnaast zoals mijn eerdere post… als je de originele 21” set kan verkopen voor 3500 euro dan maak je nog winst ook. Plus ik zweer bij Michelin Pilot Sport 4(S).
Oke, maar ik had het over wezenlijk. Met Tesla rem je amper op de Nederlandse wegen, dus die sportremmen zijn leuk maar wanneer zet je die nu echt in?

Cherry red heeft de long range ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Oke oke, je moet blijkbaar verder klikken bij de performance:
21" Pirelli winterbandenset
Pirelli Sottozero 3 winterbanden combineren een lage rolweerstand met veel grip op besneeuwde wegen. Deze set bestaat uit vier 21" Performance-velgen met gemonteerde banden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-09 15:16
cyntax schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:05:

Aftermarket 19” winterwielen set verder voor wintersport. 21” winterwielen is gestoord, mag je mooi 1500 euro aftikken als je even nieuwe banden wil.
Inderdaad broodje aap dat kromtrekken van schijven door kleinere velgen. Nog nooi iets over gehoord of gelezen..

MYP: Naast genoemde zaken als sportveren en sportremmen : track mode! ik heb al 1 use case hiervoor: snow mode instellen waarbij regen minder is dan 20% en vermogensbalans voor/achter 60/40 of 70/30.

En Michelin Pilot Sport 4S banden zijn zeer fijn (heb ik nu ook onder mijn Cupra ST 4Drive) ;-)

MY LR QuickSilver 2023 :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:58

Notna

Where are you?®

Krijg net de melding dat 2022.44.25.3 klaarstaat. Daar zit ook Zoom integratie bij. Ben benieuwd hoe bruikbaar dat is.

Verder ook Steam integratie, maar dat is alleen voor de S en X van BJ 2022+ :9
Moet ik nog even een half jaar (?) op wachten :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Notna schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:59:
Krijg net de melding dat 2022.44.25.3 klaarstaat. Daar zit ook Zoom integratie bij. Ben benieuwd hoe bruikbaar dat is.

Verder ook Steam integratie, maar dat is alleen voor de S en X van BJ 2022+ :9
Moet ik nog even een half jaar (?) op wachten :Y
Zoom is ook alleen voor modellen met AMD, dus vanaf 2022. Dus ook Zoom gaat niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:58

Notna

Where are you?®

DennusB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:01:
[...]

Zoom is ook alleen voor modellen met AMD, dus vanaf 2022. Dus ook Zoom gaat niet werken.
Ow -O- dat zag ik niet expliciet staan bij de releasenotes online.
Achja er zijn ergere dingen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:52
Iemand al ergens gezien waar je de Vredestein Quatrac Pro EV all-seasons zou kunnen krijgen? De Vredestein website zegt dat ze beschikbaar zijn maar ik zie nog geen bedrijf die ze levert. Mijn plan was om de Michelin's CC2's op de MYRWD te zetten maar deze dedicated EV all seasons lijkt mij ook zeer geschikt. Ik hoop vooral dat ze minder rolweerstand zullen hebben (hoewel de gewone Quatrac Pro's daar niet om bekend staan). Alles om het maximale uit de 60KWh te persen :9

[ Voor 21% gewijzigd door Radiodurans op 23-12-2022 17:20 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Wat zegt je lokale garage?

Ik kon mijn Bridgestone Blizzak LM005 winterband bij mijn garage (kom ik al langer, vertrouwd en heeft ervaring met Telsa) goedkoper krijgen dan op bandenleader.nl. Dinsdag besteld, volgende week woensdag leggen ze ze op m’n originele Gemini velgen. €210 per band gemonteerd en gebalanceerd geloof ik.

[ Voor 20% gewijzigd door _eLMo_ op 23-12-2022 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:42:
[...]

Ja, dan 2022 bijtelling. Neem even aan dat je hem voor 31/12 op kunt halen.
Inderdaad 30-12 ophalen! 🥳 Dat is een levertijd van +- 5-6 weken. Bij andere merken tot 2 jaar wachten… toetoet. Nu eigenlijk nog blijer met de keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy1308
Yordi- schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:31:
[...]

Inderdaad 30-12 ophalen! 🥳 Dat is een levertijd van +- 5-6 weken. Bij andere merken tot 2 jaar wachten… toetoet. Nu eigenlijk nog blijer met de keuze.
Mooi! En nu ook 10.000 gratis supercharger kilometers!!! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 13:16

TNJ

Frugalite

dirkmuis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:01:
Als je van plan bent 30 jaar met de auto te doen, is elke 100€ weer 4% verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkmuis
TNJ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:10:
[...]

Als je van plan bent 30 jaar met de auto te doen, is elke 100€ weer 4% verschil.
zeer nuttige bijdrage. Koop dan geen nieuwe auto en doe 30 jaar met je oude.

Als je hem in je garage laat staan hoef je ook geen banden te vervangen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Laatst online: 24-09 13:16

TNJ

Frugalite

dirkmuis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:21:
[...]
zeer nuttige bijdrage. Koop dan geen nieuwe auto en doe 30 jaar met je oude.

Als je hem in je garage laat staan hoef je ook geen banden te vervangen......
Nee dat is een nuttige bijdrage.

Het is voor mij de werkelijkheid. De Clio uit 2004 is op en ik hoop dat de MY het 30 jaar uit gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
De clio heeft waarschijnlijk meer dan 4% gekost sinds die tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[Twitter]

Heeft iemand in NL dit al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Ben een trotse eigenaar van een jonge Model 3 SR+. Er zitten wel wat beschadigingen op de aero caps en op de 18” velg randen, is hier een betaalbare verf voor te vinden? Wil het niet bij een autoschade bedrijf laten doen, want moet zelf nog aan de auto wennen dus dit gebeurd geheid nog een keer 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:24
Dennisbok schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:55:
[...]
... maar wilde range en comfort behouden en ....
Veel range ga je er mijns inziens niet mee behouden, als je 't mij vraagt, eerder verliezen. Want als ik 't goed voorheb, heb je de linker velgen rechts gemonteerd, en omgekeerd. Aerodynamisch gezien klopt die montage niet echt...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
eNaSnI schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:50:
[...]
Onafgeveerd gewicht, weet ik nog van de schoolbanken, moet inderdaad geminimaliseerd worden. Dat bereik je inderdaad niet bepaald door er méér metaal onder te gooien ...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-09 13:04
Het wachten hier is begonnen, ook ik ga via lease binnenkort een Tesla rijden. De auto is al bijna besteld, is er een mogelijkheid om de auto met luxe kentekenplaten te laten leveren?

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
  • Laatst online: 16:49
flupp schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:38:
[...]

Veel range ga je er mijns inziens niet mee behouden, als je 't mij vraagt, eerder verliezen. Want als ik 't goed voorheb, heb je de linker velgen rechts gemonteerd, en omgekeerd. Aerodynamisch gezien klopt die montage niet echt...
Klopt, zijn allemaal hetzelfde wat jammer is echter zijn de originele niet anders (ook allemaal hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Er is in de Model 3 nog iets dat ik niet goed begrijp : wat is het effect, in het menu "Ritten", wanneer je bij een rit het vakje "opnemen in rittenkaart" aanvinkt ?

En in de handleiding lees ik ook, op p.194, dat er schade aan de bandendruksensoren kan ontstaan wanneer je een ander-dan-Tesla bandenvulmiddel gebruikt. Say what ? Wat kan er dan wel speciaal zijn aan Tesla's bandenvulmiddel ? Zowat ieder modern automerk heeft dezer dagen toch TPMS- sensoren, toch ? Welke stof kan het dan zijn dat schade toebrengt aan (Tesla's) TPMS- sensoren ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:26
pretpik schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:43:
Het wachten hier is begonnen, ook ik ga via lease binnenkort een Tesla rijden. De auto is al bijna besteld, is er een mogelijkheid om de auto met luxe kentekenplaten te laten leveren?
Zover ik weet heb krijg je bij Tesla een keer een auto gepresenteerd en daar heb je het mee te doen :+. Keuze over de kentekenplaat is er niet echt bij geloof ik. Overigens lijken ze wel overgestapt te zijn naar 'luxe' kentekenplaten; mijn '21 M3LR had een standaardplaat, terwijl de MYP nu met 'luxe' variant wordt uitgeleverd en ook de LR en RWDs die ik zag staan naast m'n auto zo uitgerust waren. Of dat altijd zo is weet ik verder niet.

Over de velgendiscussie verder; ik vind zelf de 21" velgen op een Model Y Performance subliem staan maar de banden die Tesla monteert zijn zo smal dat ze echt niets kunnen hebben. Ik heb ze dan ook vervangen door Monaco GP6 op van 19" bij 8.5" breed. Dit geeft wat meer 'wang' dan met de standaard 19" Geminis doordat de velg smaller is. De keuze voor de MYP zat 'm voor ons ook meer in de kortere levertijd, verlaging, spoiler en (dat speelde eerder) een nieuwer onderstel, inmiddels lijkt dat niets meer uit te maken dus valt dat wat weg.

Qua looks is van 21" terug naar 19" wat mij betreft een downgrade maar qua rijgedrag valr het m.i. wel mee, het verschil lijkt voorlopig vooral wat extra comfort op oneffenheden en hobbels het verbruik lijkt ook lager dus alles bij elkaar best een aardige deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Dus je vangt 3k voor de 21" van Tesla en koopt 4 Monaco's met banden voor 1500-2000 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
wian schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:56:
[...]

Heeft iemand in NL dit al?
Ze hadden al eerder een proeftijd van 14 dagen eerder dit jaar geloof ik.
Vond het niet echt wat extra's toevoegen, maar kan ondertussen wel verbeterd zijn.
En wil het nogmaals wel uitproberen.

Als ze nou maandelijks een abonnement zouden hebben, had ik wel een abonnement genomen.
Het is zonde om het nu aan te schaffen, wat niet meer van jou is als je de auto verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
Zie ik het goed dat de range van de Rwd Y minder is dan de Model 3 SR+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
dirkmuis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:36:
Dus je vangt 3k voor de 21" van Tesla en koopt 4 Monaco's met banden voor 1500-2000 ?
Als je slim bent bestel je er dan 8 met zomer en winterbanden. En je geleverde velgen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Sunri5e schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:03:
Ja, volgens een verkoper van Tesla Den Haag in de praktijk 50km verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Sunri5e schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:03:
Zie https://ev-database.nl/auto/1743/Tesla-Model-Y vs https://ev-database.nl/auto/1555/Tesla-Model-3, iets verschil dus. De Y is iets hoger en zwaarder, dus iets meer verbruik.

Edit: Link van oude Model 3 SR+ door nieuwste model vervangen, het verschil wordt daardoor iets groter.

[ Voor 23% gewijzigd door Taro op 23-12-2022 22:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:11
@Sunri5e dat is toch ook niet zo gek?
Die Y is veel groter, hoger en ik gok ook zwaarder. Dat zijn nu net 3 componenten die behoorlijk tegen extra range werken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijkende naar de voorraadmodellen is er weer een hele lading bijgekomen. Er is echter van korting geen sprake meer. De basisvariant staat nu voor €1000 meer aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mustisen
pretpik schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:43:
Mijn Y LR uit sept '22 is met een luxe kentekenplaat geleverd. Ik heb niets hoeven te doen. Enige wat niet geleverd is, is een wit kentekenplaat bij mijn trekhaak. Dat moet ik zelf doen.
Pagina: 1 ... 402 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: