Ik heb er een mail over gekregen van Tesla. Dus klopt wel.Makkelijk schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:03:
[...]
Hoe betrouwbaar is deze info? Ik zie het niet ergens anders staan vooralsnog.
En mijn Duits is slecht.
Had ik ook, alleen gebruik tijdens vakanties. Wel lekker gevoel dan.Stefanovic45 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:48:
[...]
Holy shit, dat zou goed nieuws zijn. Ik zou alleen maar superchargen tijdens vakanties dus daar kan ik dan wel een paar jaar mee vooruit 😍
Gevolg is wel ook dat ik er nogal wat over heb die verlopen:
:strip_exif()/f/image/fV1tn6TfMgdm7fX2fwlCaNC5.jpg?f=fotoalbum_large)
In 4 jaar tijd ongeveer 8k vakantiekms mee geladen. Hadden er meer kunnen zijn, kwam alleen afgelopen jaren iets tussen.
First world problems: stuurverwarming is een genot maar de metalen scrollwieltjes zijn nog steeds berekoud 's morgens in alle vroegte
Dit is wel heel zuur voor iedereen die begin deze maand levering heeft gehad, waaronder ikzelf dus ook.
10.000 km - zou Tesla lekker optimistisch rekenen met 15 kWh / 100 km?
Dan zou dit ongeveer 1500 kWh superchargen zijn. Het gemiddelde tarief lijkt ongeveer 60 cent / kWh te zijn. Dan zou dit uitkomen op een cadeautje van ongeveer EUR 900.
Dat is wel echt een flink cadeautje.
Dan zou dit ongeveer 1500 kWh superchargen zijn. Het gemiddelde tarief lijkt ongeveer 60 cent / kWh te zijn. Dan zou dit uitkomen op een cadeautje van ongeveer EUR 900.
Dat is wel echt een flink cadeautje.
Tja, het klinkt inderdaad wel gaaf '10.000 km gratis!!1!1!', maar in de praktijk is dit voor vrijwel alle lease auto's niet zo interessant. Ik kan me voorstellen dat je als privé koper wel echt een nadeel hieraan (=net niet recht hebben op de gratis KM's) ondervindt.cellkuh schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:11:
Dit is wel heel zuur voor iedereen die begin deze maand levering heeft gehad, waaronder ikzelf dus ook.
De paar keer op vakantie in de 2 jaar dat die gratis SuC geldt scheelt misschien een paar 100 euro. Maar dan ook alleen als de LM niet een regeling met Tesla heeft.
In mijn geval heb ik eigenlijk alleen een laadpas voor NL, maar SuC's buiten NL worden (op dit moment) nog steeds gewoon vergoed door Tesla. Tesla en de LM hebben namelijk nog steeds gedoe met het juist factureren en de leaserijder wordt daar niet mee lastig gevallen, netjes wat mij betreft.
[ Voor 2% gewijzigd door Smobbo op 16-12-2022 10:14 . Reden: Zoals @styno opmerkt was mijn zin qua nadeel onlogisch ;) ]
Net zoals dat niet iedereen internationaal mag laden, is het ook niet zo dat iedere leaserijder een brandstof component heeft. Zelf ben ik bijv. van contract met naar contract zonder gegaan, al betaal ik het wel bruto en heb ik er gezien de overige arbeidsvoorwaarden niet zo'n probleem mee.
Hoezo is dit een nadeel voor prive kopers?Smobbo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:54:
[...]
Tja, het klinkt inderdaad wel gaaf '10.000 km gratis!!1!1!', maar in de praktijk is dit voor vrijwel alle lease auto's niet zo interessant. Ik kan me voorstellen dat je als privé koper wel echt een nadeel hieraan ondervindt.
De paar keer op vakantie in de 2 jaar dat die gratis SuC geldt scheelt misschien een paar 100 euro. Maar dan ook alleen als de LM niet een regeling met Tesla heeft.
In mijn geval heb ik eigenlijk alleen een laadpas voor NL, maar SuC's buiten NL worden (op dit moment) nog steeds gewoon vergoed door Tesla. Tesla en de LM hebben namelijk nog steeds gedoe met het juist factureren en de leaserijder wordt daar niet mee lastig gevallen, netjes wat mij betreft.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Nogal onlogisch door mij opgeschreven

Verwijderd
Heeft iemand dit ook? De auto vindt dat-ie up to date is maar de app zegt dat ik een update aan het downloaden ben. Beide aleens gereset maar het helpt nog niks.
Ik had eerst gekozen om volgend jaar te leveren, maar met deze berichten maar op de "ik ben er klaar voor" knop gedrukt. Eens kijken wat er gebeurt...
Dit wist ik niet. Geldt dit voor alle leasemaatschappijen op dit moment (zelf bij Leaseplan)? Heb ook enkel 'tanken in NL'.Smobbo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:54:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk bij een supercharger? Ben een nieuwe Teslarijder.
Ik heb in mijn Tesla account (die is toegewezen door Leaseplan) wel mijn eigen facturatiegegevens opgevoerd. Maar als ik het goed begrijp gaat bij een Supercharger de factuur automatisch naar Leaseplan en hoef ik zelf niet later handmatig te declareren? Of gebruik ik bij een Supercharger gewoon mijn druppel die ik heb gekregen van Leaseplan?
Als je bij Leaseplan zit gaat het gewoon automatisch. Mits js ook een tankpas via Leaseplan hebt. Je hoeft geen eigen betaalmiddel in je account te zetten hiervoor. Een Supercharger stall heeft geen RFID dus een druppel werkt sowieso niet.Dix0r schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:30:
[...]
Dit wist ik niet. Geldt dit voor alle leasemaatschappijen op dit moment (zelf bij Leaseplan)? Heb ook enkel 'tanken in NL'.
Hoe werkt dat eigenlijk bij een supercharger? Ben een nieuwe Teslarijder.
Ik heb in mijn Tesla account (die is toegewezen door Leaseplan) wel mijn eigen facturatiegegevens opgevoerd. Maar als ik het goed begrijp gaat bij een Supercharger de factuur automatisch naar Leaseplan en hoef ik zelf niet later handmatig te declareren? Of gebruik ik bij een Supercharger gewoon mijn druppel die ik heb gekregen van Leaseplan?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ah, ok, ja dat is zo. Maar dit hebben we al heel vaak gezien bij Tesla, ook met introducties van nieuwe features en andere verbeteringen.Smobbo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:15:
[...]
Nogal onlogisch door mij opgeschreven. Ik bedoelde dat het voor privé kopers die net geen recht hebben op die gratis KM's wel irritant is.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Ik vind meer: geef je weer een cadeautje aan mensen die niks gedaan hebben, en iedereen die al jaren de brakke software aan het debuggen is krijgt stank voor dank.Smobbo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:15:
[...]
Nogal onlogisch door mij opgeschreven. Ik bedoelde dat het voor privé kopers die net geen recht hebben op die gratis KM's wel irritant is.

Signatures zijn voor boomers.
En op zich is dat logisch, er kan niet meer uitgaan dan er normaal in komt. En vice versa uiteraardjenshaak schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:46:
Over de regen discussie, en of het regeneratief vermogen verschillend is tussen de RWD en de AWD:
Als ik de cijfers van de model 3 erbij pak kom ik in theorie hier op uit:
Laadvermogen: 200kW RWD vs. 250 kW AWD
Motorvermogen: 211kW RWD vs 258kW AWD
Het lijkt mij dus dat het laadvermogen voor beide modellen de beperkende factor is voor de regeneratie. En ook dat de RWD 1/5 minder kan regenereren dan de AWD.
Moet altijd aan deze denken, nog mooier met het gezicht van Elon erop geshoppedMaasluip schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:04:
[...]
Ik vind meer: geef je weer een cadeautje aan mensen die niks gedaan hebben, en iedereen die al jaren de brakke software aan het debuggen is krijgt stank voor dank.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X9F4s3n8Z5qjjAxxvTaOqQWF.jpg?f=user_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ligt eraan hoe je op vakantie gaat. Ik ben dit jaar 1600 km naar Kroatië gereden, en dat kostte met 60 cent per kWh toch best wat. Met twee jaar een flinke roadtrip zit ik dan al op 6400km gratis laden.Smobbo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:54:
[...]
Tja, het klinkt inderdaad wel gaaf '10.000 km gratis!!1!1!', maar in de praktijk is dit voor vrijwel alle lease auto's niet zo interessant. Ik kan me voorstellen dat je als privé koper wel echt een nadeel hieraan (=net niet recht hebben op de gratis KM's) ondervindt.
Iets met gegeven paarden en in de bek kijken.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Cadeautjes waren er vroeger ook wel toch?Maasluip schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:04:
[...]
Ik vind meer: geef je weer een cadeautje aan mensen die niks gedaan hebben, en iedereen die al jaren de brakke software aan het debuggen is krijgt stank voor dank.
Of heb jij ze allemaal gemist?
Ja, te laat voor referrals en sowieso tweedehands want geen trekhaak meer op nieuwe 3's.Requiem19 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:29:
[...]
Cadeautjes waren er vroeger ook wel toch?
Of heb jij ze allemaal gemist?
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij mijn lease toko werkt de druppel gewoon bij alle laders in het buitenland (behalve SUC dan, want via eigen CC). Niet dat het is toegstaan, maar dan moet je het maar beter regelen vind ik.
[ Voor 19% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-12-2022 11:32 ]
Phear my l33t paint skills!Taro schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:19:
[...]
Moet altijd aan deze denken, nog mooier met het gezicht van Elon erop geshopped
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hYLvdVX52EDJ8Wv5HPiERFDr.jpg?f=user_large)
Dat is wel balen ja.Maasluip schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:30:
[...]
Ja, te laat voor referrals en sowieso tweedehands want geen trekhaak meer op nieuwe 3's.
Maar was premium vroeger ook niet een jaar gratis?
En heb je nooit veel gesupercharged vroegah, toen de prijzen absurd laag waren?
Al die investeringen en lokkertjes van Tesla waar alle bestaande klanten jarenlang gebruik van hebben gemaakt betaal ik nu voor.
En dan krijgen nieuwe klanten ook nog gewoon mindere hardware op de auto (no sensors errrr).
Er is altijd wel wat te klagen 😁
Op een nieuwe 3 kan toch gewoon een trekhaak?Maasluip schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:30:
[...]
Ja, te laat voor referrals en sowieso tweedehands want geen trekhaak meer op nieuwe 3's.
Je krijgt een maand premium als nieuwe klant (ook bij tweedehands auto's) en ik heb de auto nu een jaar, zo absurd laag waren de prijzen die tijd nooit. In maart voor 32 cent gesuperchargerd. Dat is goedkoop vergeleken met andere snelladers, maar thuis was het altijd goedkoper.Requiem19 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:34:
[...]
Dat is wel balen ja.
Tegenwoordig weer wel? Een jaar geleden dus niet. Misschien om iedereen naar een Y te sturen.Inspired schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:39:
[...]
Op een nieuwe 3 kan toch gewoon een trekhaak?
Ja, nu is hij gewoon weer te bestellen. Wellicht dat elke Model 3 ook nu gewoon trekgewicht heeft. Lijkt er wel op.Maasluip schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:43:
[...]
Tegenwoordig weer wel? Een jaar geleden dus niet. Misschien om iedereen naar een Y te sturen.
Dank je voor je advies, dat niemand daar al eerder op gekomen is.-STIMPPYYY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:31:
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij mijn lease toko werkt de druppel gewoon bij alle laders in het buitenland (behalve SUC dan, want via eigen CC). Niet dat het is toegstaan, maar dan moet je het maar beter regelen vind ik.
[ Voor 5% gewijzigd door this op 16-12-2022 11:46 ]
Minder hardware? Electrische trunk, WP, grotere accu, heated stuur, Matrix LED, dubbel glas, Ryzen, wireless charing pads, etc etc. Voor mij zou dit meer waard zijn dan 11 maand premium en USS.Requiem19 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:34:
[...]
Dat is wel balen ja.
Al die investeringen en lokkertjes van Tesla waar alle bestaande klanten jarenlang gebruik van hebben gemaakt betaal ik nu voor.
En dan krijgen nieuwe klanten ook nog gewoon mindere hardware op de auto (no sensors errrr).
Er is altijd wel wat te klagen 😁
Maasluip schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:43:
[...]
Tegenwoordig weer wel? Een jaar geleden dus niet. Misschien om iedereen naar een Y te sturen.
:strip_exif()/f/image/kgZHJJxGFdVFFIn1YhaJwt8O.jpg?f=fotoalbum_large)
Wacht maar tot de remodelled 3 geleverd gaan worden. Dan heb je nog meer zure mensen die net de boot gemist hebben.cellkuh schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:11:
Het was een kleine chargering natuurlijk. Maar ergens wel vreemd dat bestaande eigenaren op bepaalde punten uitgebreidere hardware hebben dan nieuwe klanten.Inspired schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:48:
[...]
Minder hardware? Electrische trunk, WP, grotere accu, heated stuur, Matrix LED, dubbel glas, Ryzen, wireless charing pads, etc etc. Voor mij zou dit meer waard zijn dan 11 maand premium en USS.
Of de punten die je noemt meer waard gaan zijn, kan ik vertellen na een paar maanden de auto in bezit te hebben.
Mijn persoonlijke reden om terug naar Tesla te gaan na 1 jaar is omdat ik m’n M3 elke dag mus dat ik m’n Lynk & Co zit :-). De (kleine) quirks neem ik met veel plezier voor lief.
Want je rijd altijd 150 & volgafstand 1 was fijn omdat?.. Verplicht auto grootlicht kan je uitzetten (maar is niet meer nodig want werkt gewoon goed). automatische wipers kan je uitzetten voordat je gaat rijden/parkeert bij je woning? Ik snap je punt hoor maar er zijn genoeg features die deze kleine "issues" mij zou overhalen zeg maar.Inspired schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:56:
[...]
Ipv 150 max 140 op de AP. Volgafstand kan niet meer op 1. Verplicht auto grootlicht en wipers op auto. Dat laatste ook wel handig in de winter nu de sproeier elke keer niet werkt. Allemaal geen onoverkomenlijke issues maar het is nou ook niet zo dat ik voor me gevoel nu zoveel mis.
Kan mij herinneren dat zoiets ook in de handleiding staat. Vriezen = Automatische spiegels inklappen uitzetten en ik dacht ook je ruitenwissers in service mode indd.GAIAjohan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:01:
[...]
Ik heb dinsdag gemerkt dat dat niet het geval is.
Hele voorruit ontdooid, wissers zaten nog compleet vastgevroren. En na instappen wilde de Tesla direct gaan wissen (stond op auto). Blijft een design fout…
Oplossing:
Zet de wissers in servicemode als je parkeert. Dan gaan ze iets omhoog en wordt bij voorverwarmen het wisblad wél ontdooid.
Stuurverwaming (is inclusief achterbank verwarming) kan op 2021 modellen nog aanschaffen als je Tesla belt. Ik heb hier destijds over gebeld en werd erna teruggebeld of ik het wilde (destijds 220 euro dacht ik).Menesis schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:50:
[...]
Ik kwam laatst voorbij een tweedehands vroege 2021 die ook geen stuurverwarming heeft. (Ook geen matrix koplampen, maar wel warmtepomp, nieuwe centerconsole en electrische achterbak enzo). Wel lastig dat de features zo veranderen.
[ Voor 46% gewijzigd door Flexiilex op 16-12-2022 12:56 ]
Volgafstand 1 heb ik geen issues mee en 150 lukt natuurlijk in NL niet altijd nee. Met AP aan kun je nu auto grootlicht uitzetten? Dat is mooi, wist ik niet. Nu nog de auto wipers uit. De laatste dagen moest ik hem wel eens van auto afzetten omdat hij begon te wipen ivm wat zout. Sproeien kon helaas niet aangezien de sproeiers niet verwarmd zijn.Flexiilex schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:43:
[...]
Want je rijd altijd 150 & volgafstand 1 was fijn omdat?.. Verplicht auto grootlicht kan je uitzetten (maar is niet meer nodig want werkt gewoon goed). automatische wipers kan je uitzetten voordat je gaat rijden/parkeert bij je woning? Ik snap je punt hoor maar er zijn genoeg features die deze kleine "issues" mij zou overhalen zeg maar.
Overigens, ik zal binnenkort vast wel eens gaan updaten maar ik kan niet zeggen dat ik nu zaken mis. Apple music gebruik ik niet en de rest van de features boeien me eigenlijk totaal niet.
Ik snap vooral je punt over het automatisch wipen. Persoonlijk vermoed ik dat ze dit geforceerd op Auto zetten om o.a. hun dit te verbeteren met het neural netwerk o.i.d.Inspired schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:53:
[...]
Volgafstand 1 heb ik geen issues mee en 150 lukt natuurlijk in NL niet altijd nee. Met AP aan kun je nu auto grootlicht uitzetten? Dat is mooi, wist ik niet. Nu nog de auto wipers uit. De laatste dagen moest ik hem wel eens van auto afzetten omdat hij begon te wipen ivm wat zout. Sproeien kon helaas niet aangezien de sproeiers niet verwarmd zijn.![]()
Overigens, ik zal binnenkort vast wel eens gaan updaten maar ik kan niet zeggen dat ik nu zaken mis. Apple music gebruik ik niet en de rest van de features boeien me eigenlijk totaal niet.
Tip: Sla wel eerst even op je deurhendel, je deur komt wel naar voren maar ik kon hem niet helemaal openen (moest nog steeds via de deurhendel)
Op een groot deel van de 2021 modellen zit het al ingebouwd maar later in 2021 kwam dit standaard. Kan dus via software update.Menesis schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:59:
[...]
Bedoel je dat ze het achteraf kunnen inbouwen? Of dat het OTA kan worden geactiveerd? Erg interessant.
[ Voor 26% gewijzigd door Flexiilex op 16-12-2022 13:03 ]
Bedoel je dat ze het achteraf kunnen inbouwen? Of dat het OTA kan worden geactiveerd? Erg interessant.Flexiilex schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:43:
[...]
Stuurverwaming (is inclusief achterbank verwarming) kan op 2021 modellen nog aanschaffen als je Tesla belt. Ik heb hier destijds over gebeld en werd erna teruggebeld of ik het wilde (destijds 220 euro dacht ik).
Mixed Reality dev
Hoezo zou het niet zijn toegestaan?STIMPPYYY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:31:
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
WG vergoed alleen kosten in NL neem ik aan. Blijkbaar is dat bij laadpassen nog niet zo makkelijk te enforcen.
Nouja, meer in de zin van dat ik alleen in NL zou mogen 'tanken'. Denk inderdaad niet dat de LM het veel boeit. Die krijgen toch wel betaald.
Idd. Sowieso een domme regel. Maar goed, is een beetje offtopic hier.STIMPPYYY schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:03:
[...]
Nouja, meer in de zin van dat ik alleen in NL zou mogen 'tanken'. Denk inderdaad niet dat de LM het veel boeit. Die krijgen toch wel betaald.
Ah zo. Lekker integer. Maar als men graag fraude pleegt bij de werkgever dan moet men dat vooral doen.Inspired schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:01:
[...]
WG vergoed alleen kosten in NL neem ik aan. Blijkbaar is dat bij laadpassen nog niet zo makkelijk te enforcen.
Ik kon met mijn tankpas ook in heel Europa betalen, maar dit was ook niet toegestaan. Andersom had ik bij vorige wg geen Europese tankpas, maar mocht ik dit juist wel declareren.
Maargoed, beetje off-topic.
Ja, om het iets ontopic te trekken. Met een Tesla is het wel lastig. De SuC sessie werkt gewoon in het buitenland en gaat dan meteen naar de LM. Iemand kan niet eens zelf betalen in het buitenland, zelfs als hij dat zou willen. In zo'n geval snap ik dat een rijder denkt - zoek het maar zelf uit.VidaR-9 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:07:
[...]
Ah zo. Lekker integer. Maar als men graag fraude pleegt bij de werkgever dan moet men dat vooral doen.
Ik kon met mijn tankpas ook in heel Europa betalen, maar dit was ook niet toegestaan. Andersom had ik bij vorige wg geen Europese tankpas, maar mocht ik dit juist wel declareren.
Maargoed, beetje off-topic.
Hoezo lastig? De LM kan gewoon de rekening doorsturen naar de werkgever, die het weer kan inhouden op het loon. De LM weet ook prima waar de supercharger staat, want Tesla geeft dat netjes door
Lastig voor de bestuurder bedoel ik. Voor de LM niet maar die heeft er geen belang bij.Caelorum schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:20:
Hoezo lastig? De LM kan gewoon de rekening doorsturen naar de werkgever, die het weer kan inhouden op het loon. De LM weet ook prima waar de supercharger staat, want Tesla geeft dat netjes door
Voordat je helemaal blij wordt: je kan het niet permanent uitzetten (m.a.w. in de settings) maar elke keer als je AP aanzet even de linker stalk naar voren duwen om het uit te zetten. Maar in 2022.44 is automtatisch grootlicht sterk verbeterd (ik was een hater voorheen, nu laat ik hem lekker aan).Inspired schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:53:
[...]
Met AP aan kun je nu auto grootlicht uitzetten? Dat is mooi, wist ik niet.
Dit is ook precies waar het wringt. Mijn werkgever gaf laatst aan dat het niet de bedoeling is om met de Leaseplan druppel in het buitenland te laden. Dat moeten ze uiteraard weer allemaal zelf handmatig corrigeren (kun je wel minimaal 1 FTE aan besteden na vakantietijd). Concreet: je moet je eigen pas regelen voor het buitenland.Caelorum schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:20:
Bij Tesla Superchargers (als ik het goed begrijp) wordt herkend dat je een Tesla hebt en heb je niet eens de mogelijkheid om te kiezen om zelf te betalen door de automatische koppeling met Leaseplan.
Nu zou mijn werkgever natuurlijk me kunnen 'verbieden' om niet te laden bij Tesla in het buitenland, wat natuurlijk erg krom is. Of ik moet een andere laadpas gebruiken voor -niet- Teslas.

Vandaar ook mijn eerdere vraag hoe het nu precies zit met de rekening in het buitenland (bij mijn lease maatschappij Leaseplan). @Smobbo gaf aan dat Tesla dit nog zelf vergoed bij zijn LM.
[ Voor 5% gewijzigd door Dix0r op 16-12-2022 13:56 ]
Je kan ook een keertje naar se Suc rijden in de buurt om je auto op te laden i.p.v. openbaar ? Niet te vaak doen want is uiteraard niet goed voor je accu maar toch.Jeroenneman schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:24:
[...]
Ligt eraan hoe je op vakantie gaat. Ik ben dit jaar 1600 km naar Kroatië gereden, en dat kostte met 60 cent per kWh toch best wat. Met twee jaar een flinke roadtrip zit ik dan al op 6400km gratis laden.
Iets met gegeven paarden en in de bek kijken.
Tesla vergoed zelf niets. Die sturen gewoon alles door naar de LM. De LM is degene die het gewoon inslikt of alsnog factureert.Dix0r schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:54:
[...]
Vandaar ook mijn eerdere vraag hoe het nu precies zit met de rekening in het buitenland (bij mijn lease maatschappij Leaseplan). @Smobbo gaf aan dat Tesla dit nog zelf vergoed bij zijn LM.
Zoals ik eerder ook al had aangegeven is er ook niet echt een probleem. Tesla factureert LM. LM factureert werkgever extra voor wat er die maand aan buitenland tegoed is gebruikt, net zoals je laadpas provider nu ook al doet bij mensen zonder brandstof component. Het probleem zit hem in dat de LM dit vaak heeft uitbesteed aan MTC bijv. en dus helemaal geen proces meer heeft voor facturering van brandstofkosten of het proces niet zodanig heeft ingericht dat er een vergoed en onvergoed post kan worden meegegeven (of binnen/buitenland). Dan kan de werkgever er natuurlijk ook weinig mee.
Hetzelfde probleem is er overigens ook voor het premium abonnement. Die werd in eerste instantie ook door Tesla niet gefactureerd. Later zijn ze toch maar gaan factureren aan de LM. Afhankelijk van welke LM je hebt werd het toen wel of niet in rekening gebracht. Nu kan je het dacht ik via je eigen CC laten lopen zonder superchargerfacturering aan je LM in de weg te lopen?
Uiteindelijk is IMO luiigheid van de LM, die geen zin heeft de processen aan te passen aan een issue met 1 merk auto's. (of in het geval van leaseplan halfbakken doet, want ze krijgen gewoon de naam van de supercharger mee, waarmee ze prima kunnen bepalen of het binnen/buitenland is)
[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 16-12-2022 14:22 ]
Zo’n eigen pas voor het buitenland regelen is toch ook paar minuten werk? Het is in ieder geval een stuk minder werk dan handmatig je benzine bonnetjes declareren na de vakantie.Dix0r schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:54:
[...]
Dit is ook precies waar het wringt. Mijn werkgever gaf laatst aan dat het niet de bedoeling is om met de Leaseplan druppel in het buitenland te laden. Dat moeten ze uiteraard weer allemaal zelf handmatig corrigeren (kun je wel minimaal 1 FTE aan besteden na vakantietijd). Concreet: je moet je eigen pas regelen voor het buitenland.
Wij krijgen overigens gewoon een datadump van verschillende leasemij’s met gegevens per individuele transactie voor elke auto. Dat kost je paar minuten om de buitenlandse transacties eruit te trekken. Hoe dat voor Tesla laden via SuC precies werkt weet ik dan weer niet zo uit m’n hoofd. Vraag is of wg zin heeft om hier proces omheen te bouwen dat ze dit vervolgens inhouden oid, maar bij ons is het de bedoeling dat je gewoon zelf betaald in het buitenland, zowel benzine als met laden. Doe je dat niet dan zul je hier een waarschuwing voor ontvangen (as said: het is formeel gewoon fraude).
Hoe denk je anders dan bedrijven kosten intern alloceren, etc.
Die passen voor het buitenland heb ik uiteraard. Dus laden gaat altijd wel lukken.VidaR-9 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:32:
[...]
Zo’n eigen pas voor het buitenland regelen is toch ook paar minuten werk? Het is in ieder geval een stuk minder werk dan handmatig je benzine bonnetjes declareren na de vakantie.
Gaat er meer om dat je bij een SuC met leaseauto zonder buitenlandbrandstof dus als -niet- Tesla rijder (maar wel mét Tesla) moet laden omdat de LM nu nog te lam is en 1-op-1 doorbelast aan werkgever (zie opmerking 'fraude'). Zo heeft Elon het volgens mij nooit bedoelt.
Heb eens gelezen dat SuC's ook specifiek een algoritme voor Tesla toepassen bij laden. Is dat dan niet effectief als je laad met Tesla als -niet-tesla? Je krijgt trouwens ook nog een ander (hoger) tarief.

Nice bug! Ook niet zo dat 212540436000 seconden een logisch getal is.
2^31 wel.TNJ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:49:
[...]
Nice bug! Ook niet zo dat 212540436000 seconden een logisch getal is.
Hebben meer mensen trouwens ook last dat de airco bij de bijrijder ook aan gaat terwijl alleen ik in de auto rijd of is dat tegenwoordig gewoon zo?
In januari/februari wordt als het goed is mijn Model Y RWD geleverd. Heb uiteindelijk gekozen voor de Midnight Silver Metallic met 19 inch banden (ivm comfort en bereik).
Ik heb echter wel een beetje twijfel over de wieldoppen die er standaard op zitten. Zien die er naar jullie mening een beetje fatsoenlijk uit? (ik heb ze helaas nog nergens in het echt gezien).
Anders bestel ik misschien toch maar mat zwarte wieldoppen, zoals bv: https://nl.aliexpress.com/item/1005004432483154.html
Ik heb echter wel een beetje twijfel over de wieldoppen die er standaard op zitten. Zien die er naar jullie mening een beetje fatsoenlijk uit? (ik heb ze helaas nog nergens in het echt gezien).
Anders bestel ik misschien toch maar mat zwarte wieldoppen, zoals bv: https://nl.aliexpress.com/item/1005004432483154.html
Ja hier heb ik me ook al over verwonderd.Flexiilex schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:34:
Hebben meer mensen trouwens ook last dat de airco bij de bijrijder ook aan gaat terwijl alleen ik in de auto rijd of is dat tegenwoordig gewoon zo?
Het is geen Kia waar je alleen driver only hebt of ID.4.Flexiilex schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:34:
Dit volg ik niet meer. Hoe wou je bij een SuC laden met een tesla en doen alsof je geen tesla bent…?!Dix0r schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:54:
[...]
Die passen voor het buitenland heb ik uiteraard. Dus laden gaat altijd wel lukken.
Gaat er meer om dat je bij een SuC met leaseauto zonder buitenlandbrandstof dus als -niet- Tesla rijder (maar wel mét Tesla) moet laden omdat de LM nu nog te lam is en 1-op-1 doorbelast aan werkgever (zie opmerking 'fraude'). Zo heeft Elon het volgens mij nooit bedoelt.
Heb eens gelezen dat SuC's ook specifiek een algoritme voor Tesla toepassen bij laden. Is dat dan niet effectief als je laad met Tesla als -niet-tesla? Je krijgt trouwens ook nog een ander (hoger) tarief.
Lame, 7 december mijn Model Y opgehaaldNiek_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 03:51:
Voor de volledigheid, de tekst uit de mail:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Makkelijk

[ Voor 4% gewijzigd door Damian op 16-12-2022 20:22 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik zou ze even bellen. Misschien zijn ze coulant. Je draagt er immers ook aan bij dat ze die december wave kunnen doen.Damian schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:22:
[...]
Lame, 7 december mijn Model Y opgehaaldHad ik mooi gratis naar de wintersport kunnen kachelen over een week
"Ze" is gewoon een willekeurig Tesla Service Center of iets anders?bilgy_no1 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:51:
[...]
Ik zou ze even bellen. Misschien zijn ze coulant. Je draagt er immers ook aan bij dat ze die december wave kunnen doen.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Waar kan je trouwens vinden dat het tussen 15 & 31 December is?Damian schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:20:
[...]
"Ze" is gewoon een willekeurig Tesla Service Center of iets anders?
Ja, of de persoon met wie je daar contact hebt over je contract etc.Damian schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:20:
[...]
"Ze" is gewoon een willekeurig Tesla Service Center of iets anders?
En wat moet ik met deze opmerking? Ik vraag of mensen er last van hebben, als je een beetje een kenner bent dan weet je dat dit namelijk nooit zo wasturkeyhakan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:19:
[...]
Het is geen Kia waar je alleen driver only hebt of ID.4.
Charge you non-tesla functionaliteit in de app. Eventueel met een separaat account.(?)Smobbo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:16:
[...]
Dit volg ik niet meer. Hoe wou je bij een SuC laden met een tesla en doen alsof je geen tesla bent…?!
De auto wordt gewoon herkent als zijnde een tesla. Dat is het mooie van een SuC, geen pasjes, geen gedoe. Gewoon kabel pakken en inpluggen.Dix0r schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 06:36:
[...]
Charge you non-tesla functionaliteit in de app. Eventueel met een separaat account.(?)
De laadstats staan ook gewoon in de tesla zelf
Zonder doppen zijn het mooie velgen imo.. zonde om te verstoppenrolandmegens schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:56:
In januari/februari wordt als het goed is mijn Model Y RWD geleverd. Heb uiteindelijk gekozen voor de Midnight Silver Metallic met 19 inch banden (ivm comfort en bereik).
Ja. Zou denk ik ook gewoon de dopjes bestellen en zonder kappen rijden.Bever! schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:00:
[...]
Zonder doppen zijn het mooie velgen imo.. zonde om te verstoppen
https://shop.tesla.com/nl...ini-wieldoppenset-model-y
Iemand ervaring met een goede matte screenprotector?
Give 2 Get
Heb die van Spigen op Amazon Duitslands besteld (Amazon NL staat alleen de niet matte op). Nog niet in het echt kunnen bekijken omdat mijn auto pas over 10 dagen geleverd word, maar wat ik op internet lees moet dat wel een goede zijnRunescom schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:42:
Iemand ervaring met een goede matte screenprotector?
Die heb ik er nu een jaar op zitten en is perfect. Wordt geleverd met een pasvorm, dus een kind kand de was doen (zonder luchtbellen)TeslaRS schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:07:
[...]
Heb die van Spigen op Amazon Duitslands besteld (Amazon NL staat alleen de niet matte op). Nog niet in het echt kunnen bekijken omdat mijn auto pas over 10 dagen geleverd word, maar wat ik op internet lees moet dat wel een goede zijn
De wieldoppen schijnen toch wel positief van invloed te zijn op het verbruik. Dus op langere ritten wellicht aan te raden. Of de originele doppen plastidippen...Inspired schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:20:
[...]
Ja. Zou denk ik ook gewoon de dopjes bestellen en zonder kappen rijden.
https://shop.tesla.com/nl...ini-wieldoppenset-model-y
[ Voor 23% gewijzigd door Jeroen-Buren op 17-12-2022 11:07 ]
Goede tip. Had net de Spigen via Amazon.nl besteld maar Amazon.de hanteert een andere artikelcode. Zal ze dinsdag beide in huis hebben en vergelijken (ben ook op zoek naar de matte versie).TeslaRS schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:07:
[...]
Heb die van Spigen op Amazon Duitslands besteld (Amazon NL staat alleen de niet matte op). Nog niet in het echt kunnen bekijken omdat mijn auto pas over 10 dagen geleverd word, maar wat ik op internet lees moet dat wel een goede zijn
Zo te zien zijn er gewoon stalls vrij en links is er helemaal geen stall dus wat is het huidige probleem? Daarnaast heeft Tesla zelf de laders opengesteld en gebruiken ze achterlijk korte kabels dus ja, dan krijg je dit.mustisen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:02:
Ik kan hier toch zó boos om worden. Staat er een e-tron dat twee laadpunten bezet houdt in Uden terwijl er een stuk of 10 Tesla’s verderop allen netjes in een vak geparkeerd staan, waarbij ze 1 laadpunt er tussen vrij houden mocht er iemand bij komen.
[Afbeelding]
Daarnaast als er echt geen stall vrij is zal hij de beroerdste niet zijn om zsm te vertrekken.
Ik zou mij eerder druk maken om de PHEV’s die dagen en nachten publieke palen bezet houden of een ICE die een publieke paal als parkeerplek gebruikt. Dat laatste heb ik eens gehad en moest echt laden dus gewoon dwars ervoor gezet met mijn nummer achter de voorruit dat hij kon bellen, helaas belde diegene niet voordat ik weer weg ging
[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 17-12-2022 12:12 ]
Zo te zien houdt hij geen laadpunt extra bezet. Wel een parkeerplek, maar dat zal het probleem niet zijn neem ik aan.mustisen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:02:
Ik kan hier toch zó boos om worden. Staat er een e-tron dat twee laadpunten bezet houdt in Uden terwijl er een stuk of 10 Tesla’s verderop allen netjes in een vak geparkeerd staan, waarbij ze 1 laadpunt er tussen vrij houden mocht er iemand bij komen.
[Afbeelding]
Ik kan zo boos worden om mensen die overal boos om wordenmustisen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:02:
[Afbeelding]
Gewoon asociaal, bevestigt het beeld van de Audi rijder maar even.
Houdt zeker 2 plekken bezet omdat je een Tesla altijd achteruit erin rijdt. Dus laadpoort aan de kant vd bestuurder.
Houdt zeker 2 plekken bezet omdat je een Tesla altijd achteruit erin rijdt. Dus laadpoort aan de kant vd bestuurder.
Dit bevestigd de gemiddelde Tesla rijderSTIMPPYYY schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:12:
Gewoon asociaal, bevestigt het beeld van de Audi rijder maar even.

Wat een onzin.
Jij doet aannames, ik ook. Gast parkeert gewoon lomp, dit ga je toch niet rechtpraten, wat een bullshit
Iets beter kijken: er is een laadpunt áchter de e-tron dat hij gebruikt. Degene ernaast verhindert hij om gebruikt te worden aangezien er niemand meer bij kan. 1 auto -> 2 laadpunten bezet houden = asociaal. Daarnaast was niet aanwezig in de auto dus even wegzetten is er niet bij.GeeMoney schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:09:
[...]
Zo te zien zijn er gewoon stalls vrij en links is er helemaal geen stall dus wat is het huidige probleem? Daarnaast heeft Tesla zelf de laders opengesteld en gebruiken ze achterlijk korte kabels dus ja, dan krijg je dit.
Daarnaast als er echt geen stall vrij is zal hij de beroerdste niet zijn om zsm te vertrekken.
Ik zou mij eerder druk maken om de PHEV’s die dagen en nachten publieke palen bezet houden of een ICE die een publieke paal als parkeerplek gebruikt. Dat laatste heb ik eens gehad en moest echt laden dus gewoon dwars ervoor gezet met mijn nummer achter de voorruit dat hij kon bellen, helaas belde diegene niet voordat ik weer weg ging.
Hij parkeert niet, hij staat te laden. De laadpoort zit linksvoor en dit is de enige manier om die achterlijk korte kabel in zijn laadpoort te krijgen.STIMPPYYY schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:14:
Jij doet aannames, ik ook. Gast parkeert gewoon lomp, dit ga je toch niet rechtpraten, wat een bullshit
Hoe bedoel je bekrompen.
En ja, ik rijd een e-tron en weet dat dit de enige manier is om te kunnen laden. Ik doe dus geen aannames
@mustisen hij kan niet anders, Tesla dient de kabels langer te maken of de stalls niet meer open te stellen.
Zolang er stalls genoeg vrij zijn zie ik het huidige probleem niet dat Tesla zelf gecreëerd heeft overigens.
Sterker nog, hij heeft al de meest gentleman achtige stall gekozen. 1 in het midden pakken waardoor hij dus 3 stalls blokkeert is nog erger maar ook dan noodzakelijk voor hem.
[ Voor 39% gewijzigd door GeeMoney op 17-12-2022 12:22 ]
Ik probeer ook niet in een te kleine parkeervak te parkeren waardoor de auto de halve parkeergarage blokkeert (ja dat kan hier in de buurt).
Niemand verplicht je die laders te gebruiken. Al zie ik hier ook niet direct een probleem. Genoeg plekken over. Als het wat drukker wordt is het een ander verhaal.
Niemand verplicht je die laders te gebruiken. Al zie ik hier ook niet direct een probleem. Genoeg plekken over. Als het wat drukker wordt is het een ander verhaal.
Zou makkelijk te fixen moeten zijn voor Tesla.
Gewoon een "rapporteer ongewenst gedrag" in de Tesla app. Even stall nummer intikken op moment dat je iemand zo ziet staan, en Tesla kan aan de hand van de lader en gegevens zien wie er op dat moment ingeplugd staat. Laadsessie stoppen, blokkeren voor minstens een half jaar en het gedoe is snel genoeg afgelopen.
Gewoon een "rapporteer ongewenst gedrag" in de Tesla app. Even stall nummer intikken op moment dat je iemand zo ziet staan, en Tesla kan aan de hand van de lader en gegevens zien wie er op dat moment ingeplugd staat. Laadsessie stoppen, blokkeren voor minstens een half jaar en het gedoe is snel genoeg afgelopen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Nog makkelijker is om gewoon langere kabels te installeren of de boel niet open te stellen.Jeroenneman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:31:
Zou makkelijk te fixen moeten zijn voor Tesla.
Je kan dit de berijder niet kwalijk nemen. Het is Tesla zelf die “fout” is.
Dit is gewoon algemene egocentrische asociaalheid en luiheid. De wereld draait om mij dus ik doe lekker het meest minimale omdat me dat het beste uitkomt. Gebeurt hiervoor met normaal parkeren ook. Vier vakken maar regelmatig kunnen er maar drie auto's staan omdat er weer eens zo'n randdebiel weigert z'n auto normaal in een vak te zetten. Gewoon stoppen met je er druk over maken. Een groot deel van de bevolking is gewoon lomp asociaal.
UNOX: The worst operating system
Tja, dat is wel écht een hele makkelijke uitvlucht.GeeMoney schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:39:
[...]
Nog makkelijker is om gewoon langere kabels te installeren of de boel niet open te stellen.
Je kan dit de berijder niet kwalijk nemen. Het is Tesla zelf die “fout” is.
Tja, natuurlijk jat ik iets uit de winkel. Hadden ze het er maar niet neer moeten leggen of de prijs zo hoog moeten maken, dan moet je het wel bijna stelen.
Als een e-tron niet in het parkeervak past om te laden, dan is dat specifieke model gewoon niet compatibel met een Supercharger locatie. Alle Superchargers aanpassen lijkt me een kostbare operatie omdat sommige automodellen een idiote laadlocatie hebben.
Of wellicht niet gelijk voor alle modellen niet meer open te stellen, maar specifieke modellen waarmee problemen zijn.
Wat een idiote vergelijking. Stelen is verboden voor iedereen, niet specifiek voor een groep wat dikkere mensen.Jeroenneman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:45:
[...]
Tja, dat is wel écht een hele makkelijke uitvlucht.
Tja, natuurlijk jat ik iets uit de winkel. Hadden ze het er maar niet neer moeten leggen of de prijs zo hoog moeten maken, dan moet je het wel bijna stelen.
Als een e-tron niet in het parkeervak past om te laden, dan is dat specifieke model gewoon niet compatibel met een Supercharger locatie. Alle Superchargers aanpassen lijkt me een kostbare operatie omdat sommige automodellen een idiote laadlocatie hebben.
Of wellicht niet gelijk voor alle modellen niet meer open te stellen, maar specifieke modellen waarmee problemen zijn.
Tesla staat alle auto’s toe te laden, dat wisten ze op voorhand dus. Deze persoon is nog zo schappelijk de laatste stall te pakken en zal er echt geen uren vertoeven en er zijn ook gewoon nog stalls vrij. Hij doet niets wat verboden is of wat hij beter had kunnen doen.
Ik verwacht dat Tesla bij de nieuwste locaties gewoon langere kabels zal gaan gebruiken in de toekomst en dan lost dit zichzelf ook op.
Gaat dit nu alleen maar om een iets uit het lood geparkeerde niet-Tesla, terwijl er legio plekken vrij zijn? Ja hij had hem iets rechter kunnen zetten maar wie heeft hier eigenlijk (niet-mentale) last van? Is er ook maar 1 andere auto geweest die hierdoor benadeeld is?
Of is dit een regels=regels dingetje? Vreemd, want dat geldt bij de gemiddelde Nederlander over het algemeen voornamelijk voor anderen.
Of is dit een regels=regels dingetje? Vreemd, want dat geldt bij de gemiddelde Nederlander over het algemeen voornamelijk voor anderen.
[ Voor 19% gewijzigd door JTHZZ op 17-12-2022 13:14 ]
Het probleem ligt echt aan Tesla, die kabel moet langer. Iedere E-tron heeft dit probleem. Zoals @GeeMoney opmerkt is deze bestuurder al schappelijk door op die manier niemand te blokkeren. Omdat die kabel zo kort is heb ik regelmatig dwars gestaan en heb ik soms zelfs 3 tot 4 laders geblokkeerd, zeker als er nog van die idote bordjes tussen de stalls staan, dan kom je niet dichtbij genoeg. Als dat het niet was dan waren het de stootbanden waardoor je net niet dichtbij genoeg komt. Op onbekende locaties keek ik vooraf ook streetview of Chargemap of ik de E-tron wel een beetje normaal aan kon sluiten en anders sloeg ik het over.
PSN: Kjujay
Het probleem ligt echt aan Audi, die laadport moet ergens anders geplaatst worden. Geen enkele Tesla heeft dit probleemKju schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:22:
Het probleem ligt echt aan Tesla, die kabel moet langer. Iedere E-tron heeft dit probleem.
Waarmee ze dus heel effectief alle auto's blokkeren die zo moeten parkeren als die e-tronmustisen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:02:
een stuk of 10 Tesla’s verderop allen netjes in een vak geparkeerd staan, waarbij ze 1 laadpunt er tussen vrij houden mocht er iemand bij komen.
En als Teslarijder weet je dat je niet de lege stall naast een bezette stall moet pakken (bij een V2 lader).
[ Voor 13% gewijzigd door Maasluip op 17-12-2022 13:26 ]
Kom net een video tegen van Spigen producten. Wel interessant.DeLyon schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:20:
[...]
Goede tip. Had net de Spigen via Amazon.nl besteld maar Amazon.de hanteert een andere artikelcode. Zal ze dinsdag beide in huis hebben en vergelijken (ben ook op zoek naar de matte versie).
YouTube: Tesla Model Y and Model 3 New Accessories from Spigen
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Nee hoor, ik ben al een aantal nieuwe locaties tegengekomen waar de kabels wel langer zijn, in ieder geval lang genoeg. Het maakt nu ook niet uit voor mij. De E-tron is weg, model Y onderweg, if you can’t beat ‘em…Maasluip schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:24:
[...]
Het probleem ligt echt aan Audi, die laadport moet ergens anders geplaatst worden. Geen enkele Tesla heeft dit probleem
PSN: Kjujay
Dan kunnen ze de SuC misschien nog verbeteren door een extra plek naast de meest rechtse charger te plaatsen. In de app dan nog herkennen welke auto's een plek rechts van de charger moeten pakken ivm de laadpoort en het advies geven om vanaf rechts aan te sluiten. Dit heeft natuurlijk het meeste effect voor SuC's met weinig 'stalls' en de druk bezochte SuC's.Kju schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:29:
[...]
Nee hoor, ik ben al een aantal nieuwe locaties tegengekomen waar de kabels wel langer zijn, in ieder geval lang genoeg. Het maakt nu ook niet uit. De E-tron is weg, model Y onderweg, if you can’t beat ‘em…
Natuurlijk zouden alle SuC's een aantal pull-throughs moeten krijgen, voor de gebruikers met aanhanger. Deze plek hoort dan natuurlijk een camera erboven te krijgen, om de luilak weg te kunnen jagen met de melding: "Sorry, U heeft geen aanhanger, dus krijgt geen stroom van dit punt. U kunt gebruik maken van de andere vrije laadplaatsen."
In Noord America kunnen ze (ivm de IRA) hun SuC's aan de rechter kant uitbreiden met een aantal 'stalls' met CCS.
Jemig wat een paniek om die audi
Ik (als tesla rijder) heb ook weleen 5 of 6 stall geblokkeerd door met de aanhanger overdwars te laden. Er waren echter nog steeds zeker 6 laders (of meer) vrij. Wat mij betreft niks aan de hand. En ja, ik bleef in de auto, dus als het drukker werd, was ik de eerste die weer weg was om plaats te maken

Dubbel parkeren mag ook niemandGeeMoney schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:54:
[...]
Wat een idiote vergelijking. Stelen is verboden voor iedereen, niet specifiek voor een groep wat dikkere mensen[...]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.