Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 396 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.611 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
Fab1Man schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:10:
Ik vraag me af of een hersenspinsel van mij ietwat lijkt te kloppen of het dus zin heeft om naar een SeC te gaan.
Ik heb sinds december 2019 een Model 3 Performance, waarbij ik nooit problemen heb ervaren met de range. Ik heb altijd met de percentage indicator gewerkt en mij bekruipt steeds meer het gevoel dat er maar iets van rond de 60 kWh beschikbaar lijkt qua bruikbare stroom. Afgelopen week kreeg ik dat idee opnieuw. Ik ben me bewust van de kou en dat een P ook wat meer verbruikt, zeker met mijn rechter voet, maar hoe ik ook reken, ik lijk niet in de buurt van de bedoelde range te zitten (en dan heb ik het over 400-450km in de zomer).

Zie ook deze foto:
[Afbeelding]

Auto was opgeladen tot 90%. Op de foto heeft ie nog exact 10% over, dus effectief 20% speling.
Als ik de 80% = 200km aan houdt, met een verbruik van 24 kWh per 100km, dan lijkt het er toch op dat ie met 50km en dus 250km leeg zou zijn. Maar als dus 80% neerkomt op 48 kWh, dan is 100%: 100*48 / 80 = 60. Oftewel, 20% is 1/4de daarvan en dus 12 kWh, dan lijkt het er voor mij op dat het dus inderdaad bij die 60 kWh einde lijkt te zijn(48 + 12). Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Je hebt het verbruik van mijn fat e-tron 55 :+ .
Daarnaast is Tesla zo listig om alleen je verbruik excl. voorverwarmen en pre-heaten van de batterij te laten zien, dus feitelijk op kleinere ritten zal je netto verbruik nog hoger zijn.
Het simpel terug rekenen van kilometers aan de hand van percentages is ook niet zuiver.
Het allerbeste kan je hem volgens mij eens compleet leegrijden en weer naar 100% laden via een geijkte meter en zelfs dan zal je je laadverlies er nog in moeten verrekenen.

Ik gok dat je veel korte ritten rijdt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
@jevdr1990 de eerste periode is de degradatie het meest. Daarna vlakt de degradatie af. Best kans dat je over 4 jaar min of meer gelijke degradatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01
jevdr1990 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:46:
[...]

Ikzelf heb een M3P van dec 2021. Ik heb beetje hetzelfde idee. Ik heb in de app bijv. nog 52% en 228km. Als ik dat verreken kom ik op 438km bij 100%. Dit was aan het begin ca. 490km. Dat is een afname van bijna 12% in 1 jaar. Ik heb in een jaar 30.000km gereden en weinig superchargers gebruikt. Is dit nu serieus de degradatie die ik zie na 1! jaar?
Dat hangt ook heel erg van je manier van laden af. Als je nooit onder de 20% en/of boven de 90% komt maakt het BMS een conservatieve schatting van de capaciteit. Die komt niet per se overeen met de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-02 01:05
Pierz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:36:
[...]

Dat hangt ook heel erg van je manier van laden af. Als je nooit onder de 20% en/of boven de 90% komt maakt het BMS een conservatieve schatting van de capaciteit. Die komt niet per se overeen met de werkelijkheid.
Ben hooguit een paar keer onder de 20% geweest en inderdaad alleen in de zomervakantie boven de 90% (en Superchargen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 20:20
Sluuz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:24:
[...]

Er zijn twee FSD’s. Degene in Europa die schijnbaar erg halfbakken werkt en de betaversie die alleen in US en Canada te vinden is.
Zijn twee totaal verschillende dingen.
Ik reed net terug van gitaarles en zag op het scherm van m'n MY of ik geinteresseerd was om de FSD beta aan te zetten. Lijkt me niet dat het die beta van US/Canada is?
Krijgt iedereen de optie om deze te proberen want voor zover ik weet heb ik geen FSD optie bij m'n lease auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:44

Fab1Man

Live life to the fullest

GeeMoney schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:53:
[...]

Je hebt het verbruik van mijn fat e-tron 55 :+ .
Daarnaast is Tesla zo listig om alleen je verbruik excl. voorverwarmen en pre-heaten van de batterij te laten zien, dus feitelijk op kleinere ritten zal je netto verbruik nog hoger zijn.
Het simpel terug rekenen van kilometers aan de hand van percentages is ook niet zuiver.
Het allerbeste kan je hem volgens mij eens compleet leegrijden en weer naar 100% laden via een geijkte meter en zelfs dan zal je je laadverlies er nog in moeten verrekenen.

Ik gok dat je veel korte ritten rijdt ?
Dit ga ik eens doen. Ik kan de geijkte meter in mijn laadpaal uitlezen en dan weet ik het waarschijnlijk meteen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:01
Voorverwarmen aan de paal bedoel je? Zo ja, wat boeit dat, gaat toch om gereden km’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jevdr1990 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:39:
[...]

Ben hooguit een paar keer onder de 20% geweest en inderdaad alleen in de zomervakantie boven de 90% (en Superchargen)
Je kunt een paar keer de accu leeg rijden (zeg tot 15/20%) dan een paar uur laten slapen en dan weer laden tot 90%. Dat een keer of 3/4/5 doen en kijken wat je dan aan range krijgt. Overigens is 10% in een jaar relatief veel maar niet onmogelijk bij een Model 3.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Fab1Man schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:48:
[...]

Dit ga ik eens doen. Ik kan de geijkte meter in mijn laadpaal uitlezen en dan weet ik het waarschijnlijk meteen ;)
Dan neem je ook laadverliezen mee, dus werkt ook niet ;)

Maar ja, het gaat toch om de km’s die je kunt halen niet per see de batterij inhoud?

[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 14-12-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
Inspired schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:35:
[...]

Een gedeelte van de lijst heb ik met 2022.20.8 ook al. Veel zaken zijn ook verbeteringen op papier imho. Andere SuC kiezen bij drukte is leuk, maar diep in Frankrijk en Spanje heb je verder weinig keuze. Daarom zijn ze dan ook druk. Verder zie ik niet veel dingen die ik niet missen kan. Zal wel een keer updaten maar vind de nadelen groter dan de voordelen nog.
Wat voor nadelen precies?

[ Voor 11% gewijzigd door Flexiilex op 14-12-2022 23:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:48
Hier een goed filmpje van FSD door een niet-Tesla gerichte YouTuber.
YouTube: Tesla Self Driving vs Everyday Roads!

Zowel indrukwekkend als soms stupide. Maar stukken beter dan de huidige EU versie.

[ Voor 10% gewijzigd door Sluuz op 15-12-2022 08:13 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
2022.44.25.2 is alweer uit.
Ipv 150 max 140 op de AP. Volgafstand kan niet meer op 1. Verplicht auto grootlicht en wipers op auto. Dat laatste ook wel handig in de winter nu de sproeier elke keer niet werkt. Allemaal geen onoverkomenlijke issues maar het is nou ook niet zo dat ik voor me gevoel nu zoveel mis. :)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:01
Inspired schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:56:
[...]

Ipv 150 max 140 op de AP. Volgafstand kan niet meer op 1. Verplicht auto grootlicht en wipers op auto. Dat laatste ook wel handig in de winter nu de sproeier elke keer niet werkt. Allemaal geen onoverkomenlijke issues maar het is nou ook niet zo dat ik voor me gevoel nu zoveel mis. :)
Die afstand niet op 1 kunnen zetten is echt raar.... ik bedoel, je kunt uberhaupt niet meer de volgafstand op 1 zetten. Dus nu staat er 2 wat eigenlijk 1 hoort te zijn. Dus ook niet op TACC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Flexiilex schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:20:
[...]

Wat is je reden om niet te updaten? Ik moet zeggen dat Automatisch grootlicht nu ook top werkt. Ben naar Duitsland (Oberhausen) gereden en terug. Nergens meer last van. Pluspunt vind ik nu ook dat de auto minder gaat zeuren. Denk aan auto's die volgens tesla nog op de baan rijden waar je wilt invoegen terwijl dat niet zo is. De camera's werken nu samen :) Dat scheelt een hoop gezeur. Je mist behoorlijk wat nieuwe features;

Bandenspanning inzien via de app (laatste genoteerd)
Auto kleurtje geven op je scherm
Speed Assistant (camera's kijken nu beter naar de borden langs de weg) - Werkt nog beter met 2022.40 Navi update
Verbeteringen voor opladen/snelheid van opladen
Verbeteringen voor het calculeren van de benodigde batterijverbruik voor je rit enz.
Je Auto naar een andere supercharger sturen als het te druk is (handig op vakantie enz)
Aankomst batterij indicatie is makkelijk te zien
Blind spot camera
Tesla profielen (cloud sync)
Verkeer tijdens je route inzien.
Verwijderen van games.
Theater modes minimaliseren
Nieuwe Energy app
Supercharger gegevens bekijken zoals prijs per uur enz
Sentry mode live kunnen bekijken (nu ook met dog mode aan voor de cabin camera)

+ de release notes van de Holiday update op dit moment (en ik mis nog behoorlijk wat features denk ik).

Flinke updates trouwens dit jaar :P

[...]

Nice dat dit ook weer kan! Scheelt weer een vullend beeld over je navi als je even snel wilt kijken _/-\o_
Ik had, vanwege koudwatervrees, de update ook maar even tegen gehouden. Maar nu ik deze (best wel) lange lijst zie, toch maar geinstalleerd. We zullen zien vanmiddag.
Benieuwd of de vrouw thuis nu weer gaat klagen dat "alles wéér op een andere plek zit"...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• turkeyhakan
[...]

Voor de 1 een nadeel en voor de ander maakt het niets uit.

Volgafstand moet je niet op 1 willen hebben. Dat is veeel te dichtbij. Ik zet die van mij zelfs op 3/4.

En waarom zou je uberhaupt 150 op de cruise willen rijden met een EV? Ik begrijp dat je zelf de controle wilt hebben, maar er zijn genoeg auto’s/EV’s die niet eens sneller dan 160 kunnen. Het zijn geen dealbreakers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 11:07
turkeyhakan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:51:
[...]

Volgafstand moet je niet op 1 willen hebben. Dat is veeel te dichtbij. Ik zet die van mij zelfs op 3/4.

En waarom zou je uberhaupt 150 op de cruise willen rijden met een EV? Ik begrijp dat je zelf de controle wilt hebben, maar er zijn genoeg auto’s/EV’s die niet eens sneller dan 160 kunnen. Het zijn geen dealbreakers.
Zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk. “Je zou niet moet willen” is een dooddoener, als iemand dat wil dan mag die dat gewoon willen. Jij rijdt op 3/4, dat was onrijdbaar voor mij bijvoorbeeld op mijn dagelijkse route.

En iemand anders kan zelf bepalen wat deal breakers zijn, dat is niet universeel :)

• Sluuz
[...]

Voor Nederland volg ik je. Dan boeit die limit van 140-150 niet zo. Maar als je vaak naar Duitsland moet, of vlakbij de grens woont, dan kan ik me voorstellen dat het vervelend kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:53
STIMPPYYY schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:26:
[...]

Die afstand niet op 1 kunnen zetten is echt raar.... ik bedoel, je kunt uberhaupt niet meer de volgafstand op 1 zetten. Dus nu staat er 2 wat eigenlijk 1 hoort te zijn. Dus ook niet op TACC.
Hardware 2.5 heeft nog een radar actief en kan wel op volgafstand 1 gezet worden. Misschien dat ze het ooit nog aanpassen maar dat zou betekenen dat volgafstand 1 op een hardware 3 auto anders is dan op een hardware 2.5 auto. Hoewel het voor de gebruiker waarschijnlijk minder boeiend zal zijn.

• turkeyhakan
Sluuz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:11:
[...]

Voor Nederland volg ik je. Dan boeit die limit van 140-150 niet zo. Maar als je vaak naar Duitsland moet, of vlakbij de grens woont, dan kan ik me voorstellen dat het vervelend kan zijn.
Nu hebben wij het geluk dat wij naast een land wonen waar je op sommige plekken geen snelheidslimiet hebt. Maar noem een ander land op waar je zo hard mag rijden. Ik begrijp dat het voor sommigen niet wenselijk is, maar voor mij persoonlijk maakt het niets uit. Recent nog met max 125 km/h naar Berlijn gereden en na 220 km had ik al 80% accu verbruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door turkeyhakan op 15-12-2022 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:22:
[...]

Nu hebben wij het geluk dat wij naast een land wonen waar je op sommige plekken geen snelheidslimiet hebt. Maar noem een ander land op waar je zo hard mag rijden.
Sommige houden zich ook niet altijd aan de regels. Als ik na 21 uur op een stuk verlaten 130 rij dan zet ik hem best wel eens op 150. I know, mag niet. Heeeeel gevaarlijk maar toch doe ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
[...]
Ik moet niets van je. Jouw mening, jouw voorkeur, respecteer ik, maar leg het niet op anderen.
[...]
Nogmaals jouw mening, jouw voorkeur. Waarom haal je een auto die boven 130 kan rijden? In NL toch max 130? 8)7

Life is too short to drive boring cars

• turkeyhakan
SirLct schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:28:
[...]

Ik moet niets van je. Jouw mening, jouw voorkeur, respecteer ik, maar leg het niet op anderen.

[...]

Nogmaals jouw mening, jouw voorkeur. Waarom haal je een auto die boven 130 kan rijden? In NL toch max 130? 8)7
Ik zal mijn Y verkopen, bedankt voor de tip :-) In ieder geval succes zou ik zeggen en inderdaad een ieder zijn voorkeur.

Heeft er iemand al de track mode geprobeerd op zijn Y?

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 09:35
turkeyhakan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:32:
[...]

Ik zal mijn Y verkopen, bedankt voor de tip :-) In ieder geval succes zou ik zeggen en inderdaad een ieder zijn voorkeur.

Heeft er iemand al de track mode geprobeerd op zijn Y?
Track Mode is alleen beschikbaar op de Y Performance meen ik te hebben gelezen. Dus dat zal niet zo'n hele grote groep gebruikers zijn. Ik wacht nog steeds (geduldig) op mijn MYP, hopelijk voor einde Q1 2023... En dan ga ik zeker wat tweaken met track mode ;-) (ik kom van een Leon ST Cupra)

[ Voor 7% gewijzigd door Chonn op 15-12-2022 10:51 ]

MY LR QuickSilver 2023 :-)

• turkeyhakan
Chonn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:42:
[...]

Track Mode is alleen beschikbaar op de Y Performance meen ik te hebben gelezen. Dus dat zal niet zo'n hele grote groep gebruikers zijn. Ik wacht nog steeds (geduldig) op mijn MYP, hopelijk voor einde Q1 2023... En dan ga ik zeker wat tweaken met track mode ;-) (ik kom van een Leon ST Cupra)
Succes met wachten! Zal waarschijnlijk inderdaad eind Q1 worden als ik je handtekening zo lees.

[ Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 15-12-2022 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Maar dat grootlicht is toch al opgelost ondertussen? Althans, daarvan getuigen al vele meldingen hier en ook bijv door Björn Nyland. Die kan vast van het lijstje af.

Ik denk dat ik als nieuwe rijder geen klap van ga merken zaken als de volgafstand en Vmax op AP. Blijven die wipers misschien over. Maar goed, ik heb geen keuze. Ik denk dat nieuwe gebruikers hier misschien een beetje teveel de indruk kunnen krijgen dat het brak is.

Er waren laatst ook een paar uitstellers die na de update aangeven dat alles best goed werkt.

Deze post niet om iemand te dwingen de update te draaien, maar wel voor de balans in de beeldvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
Het is ook allemaal soms wat overdreven doordat iedereen z'n eigen referentiekader heeft. Zie alleen al hierboven. Sommige mensen prefereren 3/4 als volgafstand en anderen vonden 1 al een te grote afstand. Zelfde met ruitenwissers. De ene vind dat hij gelijk moet wissen bij 3 druppels en de ander is daar wat relaxter in. Dat is het probleem met die automatische systemen, je kan het nooit voor iedereen goed doen, zonder iets instelbaar te maken.

Daarbij, over die volgafstand. Ik vind volgafstand 1 rijdend op de snelweg best wel kort erop (en in NL rijden we sowieso te kort op de voorliggers, over het algemeen). Maar in de file is afstand 1 prima. Afstand 2 is dan veel te groot, zeker als het verkeer stopt, dan laat ie gewoon 1,5e autolengte tussen jou en je voorganger.

• motregen
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
Voor de mensen die hun Tesla prive kopen, iemand toevallig uitgezocht hoeveel het daadwerkelijk uitmaakt bij latere verkoop of je tesla nu net in 2022 valt of toch net in 2023?
Tadream schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:48:
[...]

Ik reed net terug van gitaarles en zag op het scherm van m'n MY of ik geinteresseerd was om de FSD beta aan te zetten. Lijkt me niet dat het die beta van US/Canada is?
Krijgt iedereen de optie om deze te proberen want voor zover ik weet heb ik geen FSD optie bij m'n lease auto.
Dat is een interessante melding! Ik neem aan dat je op "JA" hebt geklikt?

Interessant, omdat Musk ook had getweet eind dit jaar de bèta klaar te willen hebben om het toelatingstraject in Europa te gaan starten. Als ze nu al mensen peilen om deel te nemen aan het Beta programma is dat misschien een indicatie dat er iets aan zit te komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
motregen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:18:
Voor de mensen die hun Tesla prive kopen, iemand toevallig uitgezocht hoeveel het daadwerkelijk uitmaakt bij latere verkoop of je tesla nu net in 2022 valt of toch net in 2023?
Wat verwacht je hier precies? Dit is een glazen bol vraag...
Het kan zijn dan over x jaar mensen het idee hebben dat een auto uit 2022 'oud' is en uit 2023 nog niet. Maar dat zijn mensen die dus niet zo goed na kunnen denken. Of die groep groot is en geïnteresseerd in een tesla weet ik niet ;)

• motregen
Smobbo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:20:
[...]

Wat verwacht je hier precies? Dit is een glazen bol vraag...
Het kan zijn dan over x jaar mensen het idee hebben dat een auto uit 2022 'oud' is en uit 2023 nog niet. Maar dat zijn mensen die dus niet zo goed na kunnen denken. Of die groep groot is en geïnteresseerd in een tesla weet ik niet ;)
Je hebt ook helemaal gelijk hoor. Het irriteert mij een beetje dat ik als consument potentieel last heb van dat Tesla nog ff snel zijn cijfers wil opkloppen. Die ene week wel of niet een Tesla kan mij persoonlijk niet schelen dus gewoon jammer dat ze die optie niet bieden zodat mensen de mogelijkheid hebben het kenteken netjes op 2023 te hebben.

• BigSmurf
  • Niet online
Afspraak ingeschoten bij een SeC vanwege aanhoudende trilling/resonantie ergens achterin. Lijkt het kunststof aan de binnenzijde van het portier te zijn. Kon alleen kiezen voor locatie SeC, niet voor een ranger, weet niet of dat aan het type "defect" ligt, maar prima, rij wel even heen en weer.

Ben benieuwd gezien de wisselende ervaringen. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik reed gisteren op de autosnelweg, het vroor, voorruit compleet schoon, opeens "grrbrbrrwwieieiep" moet de ruitenwisser per sé over een droge schone voorruit wissen. Bij -5 graden.

Dat is waarom ik er een hekel aan heb.
En ik snap niet dat Tesla zulke fouten niet door heeft.

Signatures zijn voor boomers.

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
motregen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:30:
[...]

Je hebt ook helemaal gelijk hoor. Het irriteert mij een beetje dat ik als consument potentieel last heb van dat Tesla nog ff snel zijn cijfers wil opkloppen. Die ene week wel of niet een Tesla kan mij persoonlijk niet schelen dus gewoon jammer dat ze die optie niet bieden zodat mensen de mogelijkheid hebben het kenteken netjes op 2023 te hebben.
Je zou je bestelling op hold kunnen zetten, maar ik weet niet of je daarmee gelijk naar eind Q1 of later doorschuift.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:39

Bever!

3

STIMPPYYY schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:26:
[...]

Nee niet echt omdat het x aantal seconden afstand betekent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
Dat is inderdaad moeilijk te voorspellen.

Mijn persoonlijke inschatting is dat bij een eventuele verkoop ooit aan een particulier het wel zou kunnen meespelen. Want 'sentiment'.

Als je de auto over x jaar inruilt op een nieuwe auto zal het minder impact maken, omdat ze naast het jaartal ook zullen kijken naar de productiemaand.

Ik haal hem in ieder geval gewoon lekker dit jaar op. Want gelukkig kun je achteraf toch nooit heel concreet kwantificeren hoeveel geld je hiermee 'verloren' hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chonn
  • Laatst online: 18-09 09:35
Ik koop hem privé en heb niet specifiek naar dit soort effecten gekeken. Wel heb ik gekeken wat de verwachte restwaarde zou kunnen zijn met gegevens die nu beschikbaar zijn. En mijn conclusie is dat de afschrijving niet slechter gaat zijn dan een ICE, en waarschijnlijk zelfs beter. Dus ik verwacht dat de TCO voor de Tesla gunstiger gaat zijn dan met mijn huidige ICE, plus ik wil graag electrisch rijden en daar kwam Tesla MY het beste, voor mijn gebruik, uit de bus. Dus voor mij klopt het rationeel en emotioneel om de koop privé aan te gaan ;-).

MY LR QuickSilver 2023 :-)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Chonn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:54:
[...]

Ik koop hem privé en heb niet specifiek naar dit soort effecten gekeken. Wel heb ik gekeken wat de verwachte restwaarde zou kunnen zijn met gegevens die nu beschikbaar zijn. En mijn conclusie is dat de afschrijving niet slechter gaat zijn dan een ICE, en waarschijnlijk zelfs beter. Dus ik verwacht dat de TCO voor de Tesla gunstiger gaat zijn dan met mijn huidige ICE, plus ik wil graag electrisch rijden en daar kwam Tesla MY het beste, voor mijn gebruik, uit de bus. Dus voor mij klopt het rationeel en emotioneel om de koop privé aan te gaan ;-).
Bij privé auto's heb ik eigenlijk amper naar restwaarde gekeken tot hiertoe.
Meestal hou ik een auto wel een stuk langer dan 5 jaar, eerder 10 jaar, en dan speelt dat een stuk minder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:53
Maasluip schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:43:
[...]

Ik reed gisteren op de autosnelweg, het vroor, voorruit compleet schoon, opeens "grrbrbrrwwieieiep" moet de ruitenwisser per sé over een droge schone voorruit wissen. Bij -5 graden.

Had ik ook. Schrok mij kapot

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• turkeyhakan
Maasluip schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:43:
[...]

Heb je ook verwarmde ruitenwissers? Dan speelt dit probleem niet namelijk.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58
turkeyhakan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:27:
[...]

Heb je ook verwarmde ruitenwissers? Dan speelt dit probleem niet namelijk.
Welke tesla's hebben verwarmde ruimte wissers dan?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Oekol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:37:
[...]

De Model 3 en Y hebben 'heated park' (dus de plek waar ze rusten is verwarmd) maar geen heated wipers

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Oekol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:37:
[...]

Ruimte wissers: geen enkele.

Recente MY's hebben ruitenwisserontdooiers (https://www.tesla.com/own...49-B4A0-5261F957C096.html)

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:13
Alamo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:15:
Ik ga in januari waarschijnlijk over tot aanschaf of lease van een Model 3 tweedehands.

Hebben de ervaringsdeskundigen hier nog tips voor mij waar ik op moet letten als ik een Model 3 (standaard of long range) inspecteer, uit bouwjaar 2019 of 2020 bijvoorbeeld? Bijvoorbeeld op het gebied van accu(capaciteit/soort) en bouwkwaliteit/afwerking?

Dank!
Bedankt voor de reacties die al zijn geschreven. Ik zou hier nog toe willen voegen: hardware-versie. Daar zijn ook verschillen in, in modeljaren 2019, 2020 en 2021? (2021 is ook wel een optie eigenlijk.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Alamo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:46:
[...]

Bedankt voor de reacties die al zijn geschreven. Ik zou hier nog toe willen voegen: hardware-versie. Daar zijn ook verschillen in, in modeljaren 2019, 2020 en 2021? (2021 is ook wel een optie eigenlijk.)
Zie deze post bij de buren: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/7262478/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Bever! schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:48:
[...]

Nee niet echt omdat het x aantal seconden afstand betekent
Het is tijdsgerelateerd, maar er is nooit gezegd dat het seconden afstand is. En dat klopt ook wel want op de snelweg moet ik em op stand 5 zetten om 2s afstand te creëren. En daar staat die vaak dus ook op bij mij. Maar ik rij zelden ten westen van Utrecht in de randstad, dus dan kan het :+ (Tussen Zoetermeer en Delft zet ik em bijv. op 3, omdat je anders telkens mensen hebt die hem ervoor pleuren)

• Radiodurans
  • Laatst online: 00:29
Ik zat te denken, als je alleen een elektrische motor hebt in je achterwielen zoals een MYRWD, heb je dan ook minder regen omdat de meeste remenergie in je voorwielen terecht komt? Oftewel vergeleken met een MYLR ben je minder efficiënt in een stadsritje?

[ Voor 20% gewijzigd door Radiodurans op 15-12-2022 13:37 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Radiodurans schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:35:
Ik zat te denken, als je alleen een elektrische motor hebt in je achterwielen zoals een MYRWD, heb je dan ook minder regen omdat de meeste remenergie in je voorwielen terecht komt? Oftewel vergeleken met een MYLR ben je minder efficiënt in een stadsritje?
Regen bij een Tesla heeft niks met de remmen te maken toch? De SR heeft minder regen vermogen dan een AWD, of dit echt merkbaar is in de praktijk vraag ik me af. Een SR is sowieso al zuiniger dan een AWD.

• Caelorum
Inspired schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:43:
[...]
Regen bij een Tesla heeft niks met de remmen te maken toch? [...]
Dit. Het hele idee van regen is dat je de motor laat draaien door de as die toch al draait, in plaats van dat de motor de as draait. Dat wekt uiteindelijk energie op, maar zorgt er dus ook voor dat de auto sneller snelheid verliest ("remt" dus). De rem gebruiken tijdens dat proces betekent dat er minder energie is om terug te winnen. Die zet je dus alleen in als de regen niet genoeg afremt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:14
Notna schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:44:
[...]

De Model 3 en Y hebben 'heated park' (dus de plek waar ze rusten is verwarmd) maar geen heated wipers
Ik heb dinsdag gemerkt dat dat niet het geval is.
Hele voorruit ontdooid, wissers zaten nog compleet vastgevroren. En na instappen wilde de Tesla direct gaan wissen (stond op auto). Blijft een design fout…

Oplossing:
Zet de wissers in servicemode als je parkeert. Dan gaan ze iets omhoog en wordt bij voorverwarmen het wisblad wél ontdooid.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Radiodurans
Caelorum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:52:
[...]
Het hele idee van regen is dat je de motor laat draaien door de as die toch al draait, in plaats van dat de motor de as draait.
Precies, ik begrijp dat het niets met je remmen te maken heeft. Maar de meeste kinetische/rol energie zal toch in je vooras zitten als je langzamer gaat?

• Notna

Notna

Where are you?®

GAIAjohan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:01:
[...]

Hele voorruit ontdooid, wissers zaten nog compleet vastgevroren. En na instappen wilde de Tesla direct gaan wissen (stond op auto). Blijft een design fout…

Oplossing:
Zet de wissers in servicemode als je parkeert. Dan gaan ze iets omhoog en wordt bij voorverwarmen het wisblad wél ontdooid.
Het is wel pas vanaf de mid 2022 geleverde modellen. Geen idee of dat bij jou ook zo is? Maar goed dat je het aangeeft :)

• GAIAjohan
Notna schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:02:
[...]

Het is wel pas vanaf de mid 2022 geleverde modellen. Geen idee of dat bij jou ook zo is? Maar goed dat je het aangeeft :)
Die van mij is van nov 2019..

• Notna

Notna

Where are you?®

GAIAjohan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:03:
[...]

Die van mij is van nov 2019..
Ah, dat verklaart het misschien :) De update/aanpassing is pas rond Feb 2022 geïntroduceerd.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Ik kwam een geinige site tegen voor Tesla registraties in Noorwegen. Bestaat er ook zoiets voor NL?

Welgeteld 1 zilveren model3 in Noorwegen :D

Ik zit nu dat de data bij de overheid vandaan komt. Toch mooi zo'n API systeem van de overheid. Vraag me af of NL dat ook heeft..

[ Voor 48% gewijzigd door Menesis op 15-12-2022 14:08 ]

Mixed Reality dev

• Oekol
GAIAjohan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:01:
[...]

Oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://www.tesla.com/ownersmanual/images/GUID-2474781B-2BD4-466C-9AA0-C251A514B98F-online-en-US.png
En nummer 7 dan? Via de app of in de auto ontdooien?

"Tik hierop om de ruitenwisserontdooiers in te schakelen (indien aanwezig). De ruitenwissers ontdooien gedurende 30 minuten en worden vervolgens automatisch uitgeschakeld."

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• GAIAjohan
Heb gisteren ook iets voor mekaar gekregen wat volgens mij niet moest.

Ik heb de auto beveiligd met pincode. Was een beetje aan het prutsen met wat instellingen, scherm herstart, en daarna is het gelukt de auto te starten zonder pincode.

Ben er helaas nog niet achter wat ik exact gedaan heb. Want daarna vroeg hij elke keer weer om een pincode.
Oekol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:07:
[...]

[Afbeelding]
En nummer 7 dan? Via de app of in de auto ontdooien?

"Tik hierop om de ruitenwisserontdooiers in te schakelen (indien aanwezig). De ruitenwissers ontdooien gedurende 30 minuten en worden vervolgens automatisch uitgeschakeld."
Die knop ken ik niet. Nog nooit gezien, dus zal bij mij wel niet erop zitten, sorry. Heb ook geen stuurverwarming. En knop 12 ken ik ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Radiodurans schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:01:
[...]

Precies, ik begrijp dat het niets met je remmen te maken heeft. Maar de meeste kinetische/rol energie zal toch in je vooras zitten als je langzamer gaat?
Het is wel een erg interessant punt inderdaad.

Regeneratie kan - lijkt me - inderdaad alleen via de wielen die op de aandrijving zijn aangesloten.

Een RWD kan dus nooit via de voorwielen regeneren. De vraag is dan of je via alleen de achteras even veel kunt regeneren als via voor+achter.

Dat zal met name liggen aan hoeveel re-gen de batterij aankan icm de regen die de voor of achter as kan genereren.

Het zou me niet verbazen als er weinig verschil zit onder aan de streep tussen de rwd’s en awd’s, omdat ik vermoed dat de batterij de beperkende factor is en de achteras al voldoende energie kan generen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
GAIAjohan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:11:

Die knop ken ik niet. Nog nooit gezien, dus zal bij mij wel niet erop zitten, sorry. Heb ook geen stuurverwarming. En knop 12 ken ik ook niet
Sinds wanneer zit stuurverwarming er eigenlijk in? Ik heb een eind 2020 model 3 LR, waar dat blijkbaar niet op zit.
Echt jammer, want met dat koude weer vind ik het wel een serieus gemis. Nooit gedacht dat ik zo graag stuurverwarming zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 18:59
[...]
De vooras rolt gewoon vrij, dus dan zorgt de weerstand van de motor op de achteraf voor afremming (minus de rolweerstand, maar die is er toch, of er nu een motor op de as zit of niet).

• this
DaCoTa schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:23:
[...]

De vooras rolt gewoon vrij, dus dan zorgt de weerstand van de motor op de achteraf voor afremming (minus de rolweerstand, maar die is er toch, of er nu een motor op de as zit of niet).
Afremmen op achterbanden is wel gevaarlijk in sommige situaties. Hoe lost Tesla dat eigenlijk op?

• DaCoTa
  • Laatst online: 18:59
this schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:30:
[...]
Afremmen op achterbanden is wel gevaarlijk in sommige situaties. Hoe lost Tesla dat eigenlijk op?
Het is nou niet dat de auto een noodstop maakt op de achterwielen. Er is niks op de lossen hier, er zit ook abs op, en traction control. Dus mocht de achteras gaan slippen, neem ik aan dat de gewone remmen op de vooras ook mee gaan werken.

[ Voor 19% gewijzigd door DaCoTa op 15-12-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
Maar nu stellen we "remvermogen" gelijk aan "regen vermogen". Het feit dat je beter remt met je voorremmen komt omdat het gewicht van een auto naar voren komt bij het remmen waardoor er meer druk op je voorwielen komt en er dus "meer" grip is met het asfalt.
Regenereren gaat via de as en daarop heeft de voorwaartse shift van gewicht helemaal geen invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
DaCoTa schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:31:
[...]

Het is nou niet dat de auto een noodstop maakt op de achterwielen. Er is niks op de lossen hier, er zit ook abs op, en traction control. Dus mocht er iets gaan slippen, neem ik aan dat de gewone remmen mee gaan werken.
Precies. En in geval van twijfel zet je ReGen op minimaal en gebruik je zelf het linkerpedaal.
Kost je wel peut uiteraard, want dan wordt de kinetische energie omgezet in pure frictie en dus feitelijk warmte, en daar rijdt ie nog niet op...

Overveiligheid, ESP etc werken op sensoren op de wielen die rotaties meten, dus zelfs als door ReGen op de achteras er een (vorm van) slip op zou treden, grijpt je auto in door een ander wiel (en) af te remmen.

Geen zorg dus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
[...]

De energie zit in de totale massa van de auto die aan een bepaalde snelheid beweegt.

Je kan die energie gaan terug oogsten zowel op de vooras als op de achteras. De beperking ligt natuurlijk in de wrijving met het wegdek. Als je meer kracht wil ontwikkelen dan wat je op de weg krijgt, dan gaan er wielen slippen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Sluuz
pimk schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:35:
[...]

Precies. En in geval van twijfel zet je ReGen op minimaal
Dat kan niet in de modellen vanaf 2021 (of wellicht al 2020). Tenzij je die SEXY buttons koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Sluuz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:33:
Maar nu stellen we "remvermogen" gelijk aan "regen vermogen". Het feit dat je beter remt met je voorremmen komt omdat het gewicht van een auto naar voren komt bij het remmen waardoor er meer druk op je voorwielen komt en er dus "meer" grip is met het asfalt.
Regenereren gaat via de as en daarop heeft de voorwaartse shift van gewicht helemaal geen invloed.
Dat ligt er dus aan hoeveel kinetische energie de batterij kan opnemen.

Als de batterij meer energie kan opnemen dan de maximale vertraging van de achteras, is de longitudinale grip van de achterwielen de beperkende factor.

(Zoals hierboven gezegd: ik denk niet dat dit in de praktijk het geval is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Requiem19 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:27:
[...]

Dat ligt er dus aan hoeveel kinetische energie de batterij kan opnemen.

Als de batterij meer energie kan opnemen dan de maximale vertraging van de achteras, is de longitudinale grip van de achterwielen de beperkende factor.

(Zoals hierboven gezegd: ik denk niet dat dit in de praktijk het geval is).
Ik kwam hier op door een filmpje over een electrische hypercar, de McMurtry Spéirling waarin de presentator beweerde dat het wel een limiterende factor is voor dit RWD snelheidsmonster :o

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Deze week voor het eerst een service afspraak bij Tesla Eindhoven en die ervaring was vrij positief. Mijn M3 verwarmde de laatste tijd heel slecht en ik kreeg er foutmeldingen over op het scherm en in de app, voorverwarmen lukte ook niet meer. Service verzoek ingeschoten in de app en een week later kon ik terecht in Eindhoven. Daar kon ik wachten op de reparatie en hadden ze lekkere koffie en voldoende werkplekken om toch nog productief te kunnen zijn.

Ook leuk dat je in de app de voortgang van de service kon volgen en dat ze er een stukje mee gereden hebben om te testen of alles OK was. Blijkbaar hebben ze ook preventief een of andere O-ring geplaatst bij de elektrische kofferbak, had er nooit problemen mee dus geen idee wat het oplost :P

• this
DaCoTa schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:31:
[...]

Het is nou niet dat de auto een noodstop maakt op de achterwielen. Er is niks op de lossen hier, er zit ook abs op, en traction control. Dus mocht er iets gaan slippen, neem ik aan dat de gewone remmen mee gaan werken.
Nu spreek je jezelf tegen hé, Tesla lost het blijkbaar op met ABS en traction control :P
Het zal je trouwens verbazen hoe weinig weerstand je moet creëren op de achterwielen vooraleer er slip ontstaat in gladde omstandigheden.

[ Voor 13% gewijzigd door this op 15-12-2022 16:01 ]

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:35
this schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:19:
[...]

Sinds wanneer zit stuurverwarming er eigenlijk in? Ik heb een eind 2020 model 3 LR, waar dat blijkbaar niet op zit.
Echt jammer, want met dat koude weer vind ik het wel een serieus gemis. Nooit gedacht dat ik zo graag stuurverwarming zou willen.
Ik heb een SR van eind '21 en die heeft het. En ik moet zeggen, het is heerlijk!
Het werkt ook erg snel, nog sneller dan de stoelverwarming. (is ook wat kleiner natuurlijk)

• Caelorum
[...]

Waarom? De beide assen draaien even snel. Hooguit dat de druk op de voorste banden wat hoger is, maar daardoor gaat nog steeds de achterste as niet minder snel draaien.

• pimk
Sluuz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:49:
[...]

Dat kan niet in de modellen vanaf 2021 (of wellicht al 2020). Tenzij je die SEXY buttons koopt.
Good to know. Mijne is van 2019, dus ik zie dat verschil niet natuurlijk...

• Caelorum
this schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:59:
[...]

Nu spreek je jezelf tegen hé, Tesla lost het blijkbaar op met ABS en traction control :P
Het zal je trouwens verbazen hoe weinig weerstand je moet creëren op de achterwielen vooraleer er slip ontstaat in gladde omstandigheden.
Houd je dan ook rekening dat het middelpunt van het gewicht wat meer naar beneden en achteren ligt bij een BEV RWD? Dat geeft minder problemen met het duiken van de auto bij afremmen

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 15-12-2022 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Menesis schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:05:
Ik kwam een geinige site tegen voor Tesla registraties in Noorwegen. Bestaat er ook zoiets voor NL?

Ik zit nu dat de data bij de overheid vandaan komt. Toch mooi zo'n API systeem van de overheid. Vraag me af of NL dat ook heeft..
https://opendata.rdw.nl/ ? En dan specifiek deze: https://dev.socrata.com/foundry/opendata.rdw.nl/m9d7-ebf2

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 15-12-2022 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 09:35
Over de regen discussie, en of het regeneratief vermogen verschillend is tussen de RWD en de AWD:
Als ik de cijfers van de model 3 erbij pak kom ik in theorie hier op uit:
Laadvermogen: 200kW RWD vs. 250 kW AWD
Motorvermogen: 211kW RWD vs 258kW AWD
Het lijkt mij dus dat het laadvermogen voor beide modellen de beperkende factor is voor de regeneratie. En ook dat de RWD 1/5 minder kan regenereren dan de AWD.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
this schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:19:
[...]

Ik kwam laatst voorbij een tweedehands vroege 2021 die ook geen stuurverwarming heeft. (Ook geen matrix koplampen, maar wel warmtepomp, nieuwe centerconsole en electrische achterbak enzo). Wel lastig dat de features zo veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Menesis op 15-12-2022 16:51 ]

Mixed Reality dev

• Caelorum
Ik ben al blij dat ik HW3 heb in mijn 2019 model :D

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:12
jenshaak schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:46:
Over de regen discussie, en of het regeneratief vermogen verschillend is tussen de RWD en de AWD:
Als ik de cijfers van de model 3 erbij pak kom ik in theorie hier op uit:
Laadvermogen: 200kW RWD vs. 250 kW AWD
Motorvermogen: 211kW RWD vs 258kW AWD
Het lijkt mij dus dat het laadvermogen voor beide modellen de beperkende factor is voor de regeneratie. En ook dat de RWD 1/5 minder kan regenereren dan de AWD.
Precies. De beperkende factor is dus de motor óf de AC/DC converter. En die werkt blijkbaar efficiënter bij ontladen dan bij laden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
Requiem19 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:16:
[...]

Het is wel een erg interessant punt inderdaad.

Regeneratie kan - lijkt me - inderdaad alleen via de wielen die op de aandrijving zijn aangesloten.

Een RWD kan dus nooit via de voorwielen regeneren. De vraag is dan of je via alleen de achteras even veel kunt regeneren als via voor+achter.

Dat zal met name liggen aan hoeveel re-gen de batterij aankan icm de regen die de voor of achter as kan genereren.

Het zou me niet verbazen als er weinig verschil zit onder aan de streep tussen de rwd’s en awd’s, omdat ik vermoed dat de batterij de beperkende factor is en de achteras al voldoende energie kan generen.
Ik heb niet hoger regen gezien dan +/- 80kW via de sexy buttons. Als dat echt de max is, dan maakt RWD of AWD weinig uit.
Max af te nemen vermogen rond de 210kW, dus dat klopt wel met de gegeven waarde stukje hierboven.

[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 15-12-2022 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Menesis schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:05:

https://www.kentekenradar.nl/auto/tesla/model-y/

Van versie, tot kleur, tot dag dat ze op kenteken zijn gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Zowel de RWD als de AWD regenereren met de motor achter.

De motor voor is minder efficiënt en doet bij normaal rijden (acceleratie en regenereren) niets. Je komt zo verder als je meer kan regenereren.

Pas bij hard gas geven (of verlies van tractie, zomerbanden in sneeuw bijv) doet de motor voor iets.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Hoop dat een mede-tweaker mij kan helpen. Heb sinds vorige week een Model Y en had gelezen dat je via de app ook de bestuurdersdeur kon openen bij het vastvriezen van de deurhendel. Met de temperaturen van de afgelopen dagen dacht ik dat is handig, maar ik heb de optie überhaupt niet in mijn app. Klopt dit? Moet ik eerst iets in de auto activeren misschien. Heb al online gezocht maar geen resultaat helaas.

• bartzzz
  • Laatst online: 14-09 11:15
shenr schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:07:
Hoop dat een mede-tweaker mij kan helpen. Heb sinds vorige week een Model Y en had gelezen dat je via de app ook de bestuurdersdeur kon openen bij het vastvriezen van de deurhendel. Met de temperaturen van de afgelopen dagen dacht ik dat is handig, maar ik heb de optie überhaupt niet in mijn app. Klopt dit? Moet ik eerst iets in de auto activeren misschien. Heb al online gezocht maar geen resultaat helaas.
Dat kan inderdaad met de app op je telefoon. Wel heb je de juiste versie software nodig. Weet zo even niet welke versie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• turkeyhakan
Nou voor iedereen wie zijn Tesla tussen 15 en 31 december in ontvangst neemt, krijgt 10.000 km (zonder einddatum) Supercharger kilometers cadeau. Gefeliciteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 15-12-2022 19:11 ]

• Oekol
turkeyhakan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:11:
Nou voor iedereen wie zijn Tesla tussen 15 en 31 december in ontvangst neemt, krijgt 10.000 km (zonder einddatum) Supercharger kilometers cadeau. Gefeliciteerd.
Wat? :D

• bartzzz
Waar heb je die wijsheid vandaan?

• Oekol

• bartzzz

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Laat die van mij nu net gepland staan tussen die datum. TOP. :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:56
shenr schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:07:
In de app even de 4 iconen lang indrukken. Dan krijg je aanpassingen voor die 4 iconen. Daar staat een actie om de bestuurdersdeur te openen.

6.8 kWp op zuid en west

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:04
Hoe betrouwbaar is deze info? Ik zie het niet ergens anders staan vooralsnog.
En mijn Duits is slecht.

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 15-12-2022 20:03 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Gdzr schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:57:
[...]

In de app even de 4 iconen lang indrukken. Dan krijg je aanpassingen voor die 4 iconen. Daar staat een actie om de bestuurdersdeur te openen.
Dankjewel! Dit was het inderdaad.

• koifim
  • Niet online
GAIAjohan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:11:
Heb gisteren ook iets voor mekaar gekregen wat volgens mij niet moest.

Ik heb de auto beveiligd met pincode. Was een beetje aan het prutsen met wat instellingen, scherm herstart, en daarna is het gelukt de auto te starten zonder pincode.

Ben er helaas nog niet achter wat ik exact gedaan heb. Want daarna vroeg hij elke keer weer om een pincode.
Stond je in drive (D) voor de restart? Dan hoef je namelijk geen code in te voeren.

• GAIAjohan
koifim schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:32:
[...]

Stond je in drive (D) voor de restart? Dan hoef je namelijk geen code in te voeren.
Nope in Park. Ik had sowieso nog geen meter gereden. 1 van de wijzigingen die ik had gedaan was interfacetaal. En dan herstart het hele systeem

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Holy shit, dat zou goed nieuws zijn. Ik zou alleen maar superchargen tijdens vakanties dus daar kan ik dan wel een paar jaar mee vooruit 😍

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartzzz
Stefanovic45 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:48:
[...]

Holy shit, dat zou goed nieuws zijn. Ik zou alleen maar superchargen tijdens vakanties dus daar kan ik dan wel een paar jaar mee vooruit 😍
De laatste keer dat ze zo iets cadeau gaven was het 6 maanden geldig. Dus ik zou even afwachten voor je te vroeg juicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motregen
bartzzz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:55:
[...]

De laatste keer dat ze zo iets cadeau gaven was het 6 maanden geldig. Dus ik zou even afwachten voor je te vroeg juicht.
Dit keer 2 jaar geldig, ben er blij mee.
Pagina: 1 ... 396 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: