Je hebt het verbruik van mijn fat e-tron 55Fab1Man schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:10:
Ik vraag me af of een hersenspinsel van mij ietwat lijkt te kloppen of het dus zin heeft om naar een SeC te gaan.
Ik heb sinds december 2019 een Model 3 Performance, waarbij ik nooit problemen heb ervaren met de range. Ik heb altijd met de percentage indicator gewerkt en mij bekruipt steeds meer het gevoel dat er maar iets van rond de 60 kWh beschikbaar lijkt qua bruikbare stroom. Afgelopen week kreeg ik dat idee opnieuw. Ik ben me bewust van de kou en dat een P ook wat meer verbruikt, zeker met mijn rechter voet, maar hoe ik ook reken, ik lijk niet in de buurt van de bedoelde range te zitten (en dan heb ik het over 400-450km in de zomer).
Zie ook deze foto:
[Afbeelding]
Auto was opgeladen tot 90%. Op de foto heeft ie nog exact 10% over, dus effectief 20% speling.
Als ik de 80% = 200km aan houdt, met een verbruik van 24 kWh per 100km, dan lijkt het er toch op dat ie met 50km en dus 250km leeg zou zijn. Maar als dus 80% neerkomt op 48 kWh, dan is 100%: 100*48 / 80 = 60. Oftewel, 20% is 1/4de daarvan en dus 12 kWh, dan lijkt het er voor mij op dat het dus inderdaad bij die 60 kWh einde lijkt te zijn(48 + 12). Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Daarnaast is Tesla zo listig om alleen je verbruik excl. voorverwarmen en pre-heaten van de batterij te laten zien, dus feitelijk op kleinere ritten zal je netto verbruik nog hoger zijn.
Het simpel terug rekenen van kilometers aan de hand van percentages is ook niet zuiver.
Het allerbeste kan je hem volgens mij eens compleet leegrijden en weer naar 100% laden via een geijkte meter en zelfs dan zal je je laadverlies er nog in moeten verrekenen.
Ik gok dat je veel korte ritten rijdt ?